(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 19 فروردین 1392 - شماره 20459

كوتاه اقتصادي
يارانه فروردين پس فردا قابل برداشت است
مصباحي مقدم: تا تورم تك رقمي نشود
فاز دوم هدفمندي اجرا نخواهد شد
در صورت تصويب مجلس
صادركنندگان بايد ارز خود را به نرخ مبادله اي ارائه كنند
بخش خصوصي ايران در عراق
جايگاه سي ان جي احداث مي كند
عباسي اعلام كرد
 تلاش وزارت كار براي كاهش نرخ بيكاري
وزير نفت: 3 فاز پارس جنوبي امسال راه اندازي مي شود
قائم مقام وزير راه و شهرسازي:
سايت ثبت نام مسكن ويژه تهران همچنان باز است
معاون وزير راه و شهرسازي:
 طرح تفصيلي تهران فعلا اصلاح نمي شود
معاون وزير نفت خبر داد
تغيير درآمدهاي كشور از نفت خام به گاز طبيعي
حداقل حقوق بازنشستگان اعلام شد
رئيس كميسيون صنايع مجلس:
قيمت خودرو حتما تعديل مي شود مشكلات ناشي از بي برنامگي است
دستورالعمل گودبرداري ساختمان تدوين شد
معاون گمرك: تعرفه واردات خودرو هنوز تغيير نكرده است
ملكي خبر داد
جريمه 200ميلياردي يك شركت خودروساز ديگر


كوتاه اقتصادي

¤ مصرف بنزين كشور از 24 اسفندماه سال گذشته تا پايان تعطيلات نوروزي در 14 فروردين ماه سال جاري، يك ميليارد و 800 هزار ليتر بوده است. طي اين مدت با افزايش 12درصدي تردد در جاده هاي كشور، مصرف سوخت در طول تعطيلات نوروزي 10 درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافت، به نوعي كه متوسط مصرف روزانه بنزين در ايام نوروز امسال، به طور ميانگين 78 ميليون ليتر بود كه اين ميزان در 12 فروردين ماه 92 به 5/98 ميليون ليتر رسيد كه اين ميزان مصرف بنزين در كشور در سالهاي گذشته بي نظير بوده است.
¤ 32 ميليون اوراق در 9842 نوبت در معاملات نخستين روز هفته كاري، ميان سرمايه گذاران دست به دست شد و ارزش معاملات در بازارهاي فرابورس به 218 ميليارد و 251 ميليون ريال رسيد. به گزارش فرابورس، اين در حالي است كه، بيشترين حجم معاملات را ذوب آهن اصفهان در ميان شركت هاي فرابورسي داشت، به طوري كه 3/6 ميليون سهم به ارزش 3/20 ميليارد ريال در ميان سهامداران معامله شد و در نهايت هر سهم با افت 9/0 در صدي به نرخ 3186 ريال رسيد.
¤ معاون سير و حركت راه آهن با اشاره به حمل 9900 خودرو مسافران نوروزي در ايام عيد توسط واگن هاي حمل خودرو، گفت: در نوروز امسال متوسط تاخير حركت قطارها از مبدأ تهران يك دقيقه و از نواحي كمتر از 10 ثانيه بود. غضنفر فولادي درباره جابه جايي مسافران نوروزي، اظهار داشت: طرح نوروزي راه آهن جمهوري اسلامي ايران از 24 اسفندماه 91 آغاز شد و تا 16 فروردين 92 ادامه داشت. وي با بيان اينكه در نوروز امسال 2 ميليون و 230 هزار صندلي قطار ايجاد شده بود، اضافه كرد: از اين ميزان 2 ميليون و 170 هزار بليت براي سفرهاي نوروزي به فروش رفت.
¤ تعداد كل كاربران اينترنت در ايران طي سال 1391 به 45ميليون و پنج هزار و 644 نفر رسيد. مركز توسعه ملي اينترنت (متما) ضريب نفوذ اينترنت ايران در سال 1391 را نزديك به 60درصد اعلام كرد و اين در حالي است كه تعداد كاربران اينترنت در سال 1390، حدود 32 ميليون و 700 هزار نفر و ضريب نفوذ اينترنت نيز 43 درصد بود.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3305 الي 3310، 3316 الي 3319، 2219 و 2244 الي 2249 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
 


يارانه فروردين پس فردا قابل برداشت است

سازمان هدفمندي يارانه ها اعلام كرد: يارانه 45500 توماني روز چهارشنبه قابل برداشت است.
به گزارش خبرگزاري فارس، در اطلاعيه سازمان هدفمندسازي يارانه ها آمده است: با تبريك سال نو پرداخت مرحله 26 يارانه هاي نقدي مربوط به فروردين 92 به ازاي هر نفر 45500 تومان ساعت 24 روز سه شنبه 20 فروردين ماه به حساب بانكي سرپرستان محترم خانوار واريز مي شود و قابل برداشت خواهد بود.
 


مصباحي مقدم: تا تورم تك رقمي نشود

فاز دوم هدفمندي اجرا نخواهد شد

رئيس كميسيون برنامه و بودجه با تاكيد بر اينكه مجلس مخالف اجراي فاز دوم هدفمندي است، گفت: پرداخت يارانه ها در سال جاري بدون افزايش ادامه پيدا مي كند.
حجت الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم ديروز در بيست و يكمين نشست هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني ايران اظهار داشت: مجلس مخالف اجراي فاز دوم هدفمندكردن يارانه ها است، چرا كه شرايط اجراي اين قانون در سال جاري مساعد نيست.
وي افزود: اين به معناي آن نيست كه اين قانون هيچگاه اجرا نمي شود، بلكه اگر نرخ تورم به تك رقمي نزديك شود، فاز دوم اجرا خواهد شد.
مصباحي مقدم گفت: فاز اول در شرايطي اجرا شد كه نرخ تورم در كشور 11درصد بود، اما اگر به درستي اجرا مي شد، اين اتفاقات نمي افتاد.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: واريز يارانه ها در سال جاري ادامه مي يابد و افزايش رقم آن را به صلاح نمي دانيم.
وي افزود: اگر حامل هاي انرژي افزايش قيمتي داشته باشند، در خصوص رقم يارانه نقدي خانوار تصميم گيري مي شود.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: بودجه دولت از نظر ارقام، رشد 30درصدي داشته است. بودجه مصوب سال گذشته هم مقايسه با عملكرد 45 درصد فاصله دارد، به طوري كه بودجه سال گذشته 164هزار ميليارد تومان بود كه 20 هزار ميليارد تومان آن مربوط به درآمد اقتصادي دستگاه ها و همچنين 144 هزار ميليارد تومان مربوط به درآمدهاي عمومي بود، اما آنچه تحقق يافت، كمتر از 100 هزار ميليارد تومان بود.
وي افزود: بودجه پيشنهادي دولت براي سال جاري نزديك به 200 هزار ميليارد تومان است كه 146 هزار ميليارد تومان آن مربوط به درآمدهاي نفتي، ماليات و گمرك، 25 هزار ميليارد تومان مربوط به درآمدهاي عمومي، 45هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت و 30 هزار ميليارد تومان مربوط به فاينانس پيش بيني شده و عمل نشده است كه در بودجه سال جاري مطرح شده و به طور كلي رقم بودجه تقريبا دو برابر و بيش از آن است كه در ظاهر اعداد ذكر شده است.
وي با تاكيد بر اينكه بودجه نبايد آرماني، بلكه بايد واقع گرايانه باشد گفت: از نكات بودجه پيشنهادي امسال، كاهش اتكا به نفت است كه در اثر تحريم صورت گرفته است، به طوري كه در بودجه سال گذشته فروش نفت روزانه 2ميليون و 700هزار بشكه لحاظ شده بود، ولي امسال يك ميليون و 300هزار بشكه لحاظ شده است و فرصتي بوجود آمده تا اتكا به نفت كم شود چرا كه هرچه اتكا به نفت بيشتر باشد، تورم بيشتر خواهد بود و اتكاي كمتر به نفت باعث مي شود، تا اقتصاد بهتري داشته باشيم.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: درآمد ناشي از ماليات و گمرك در سال 91 حدود 92 درصد تحقق يافت، به طوري كه از پيش بيني 45 هزار ميليارد توماني 42 هزار ميليارد تومان تحقق يافته است و براي سال 92 نيز 52 هزار ميليارد تومان پيش بيني شده است.
مصباحي مقدم گفت: اصلاح قيمت ارز در بودجه از نكاتي است كه در بودجه پيشنهادي دولت در سال جاري مطرح است، به طوري كه دولت معتقد است، ارز تك نرخي و بايد نزديك به ارز اتاق مبادله باشد و ارز 1226 توماني كه براي كالاي اساسي و دارو نيز درنظر گرفته مي شد، بايد با ارز نزديك به اتاق مبادله انجام شود و مابه التفاوت آن در قالب يارانه به مصرف كننده يا توليدكننده پرداخت شود.
وي افزود: البته روش ديگري هم وجود دارد و آن اين است كه نرخ ارز 1226 توماني براي كالاي اساسي و دارو حفظ شود، اما پيشنهاد دولت، تك نرخي شدن ارز و پرداخت يارانه براي مابه التفاوت آن است.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: متاسفانه نرخ رشد اقتصادي كشور صفر و يا زير صفر و منفي است و از فرصت هاي اجرا شده در اقتصاد نتوانستيم به درستي استفاده كنيم.
مصباحي مقدم گفت: پيشنهاد دولت برداشت 45 درصد از حساب ذخيره ارزي است كه به نظر ما خطرناك است.
وي افزود: در كل لايحه بودجه، بندهايي كه مربوط به برداشت از صندوق توسعه ملي بود را حذف كرديم، چرا كه معتقديم صندوق توسعه ملي اساسنامه دارد و بايد براساس اساسنامه آن از منابع صندوق استفاده شود.
مصباحي مقدم افزود: البته از منابع صندوق توسعه ملي به موقع و به جا استفاده نشده است و صندوق با موانعي روبرو بوده كه تلاش مي كنيم، تا اين موانع رفع شود.
مصباحي مقدم گفت: تبديل دلار به ريال در صندوق توسعه ملي 10درصد براي بخش كشاورزي و 10درصد براي بخش صنعت به عنوان نوعي مشوق ضرورت دارد.
 


در صورت تصويب مجلس

صادركنندگان بايد ارز خود را به نرخ مبادله اي ارائه كنند

دولت در لايحه بودجه امسال تكليف جديد ارزي براي صادركنندگان تعيين كرده است.
براساس رديف 32 لايحه بودجه كه به مجلس ارائه شده آمده است: «صادركنندگان كالا و خدمات مكلفند درآمدهاي ارزي خود را به نرخ مبادله اي به نظام بانكي كشور عرضه كنند. اين منابع صرف تامين نيازهاي ارزي گروه هاي كالايي و مصارف خدماتي اولويت دار به نرخ فوق خواهد شد.
عرضه و تقاضاي وجوه مزبور با مديريت و نظارت بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران انجام خواهد شد. بر اين اساس اعمال مشوق هاي صادراتي، معافيت ها و تخصيص هاي مالياتي و امتيازات ترجيحي براي صادركنندگاني كه ارز خود را از طريق فوق عرضه نكرده اند يا معادل آن كالا وارد كشور كرده اند ممنوع است.»
البته تكليف فوق در صورتي براي صادركنندگان الزام آور خواهد بود كه رديف 32 لايحه بودجه دولت عينا در مجلس به تصويب برسد اين در حالي است كه رئيس كنفدراسيون صادرات مدعي است اين رديف از بودجه به نوعي دورزدن قانون برنامه پنجم توسعه بوده و به همين دليل در مجلس راي نمي آورد.
رضي ميري در گفت وگو با ايسنا، درباره رديف 32 لايحه بودجه سال 92 اظهار كرد: در قانون برنامه پنجم توسعه صادرات از ماليات معاف است. اكنون با توجه به نص صريح اين قانون بخشنامه هاي متعددي مبني بر لغو معافيت مالياتي صادركنندگان صادر شده است. البته صادركنندگان مقاومت كردند و استنادهاي قانوني نيز براي ممانعت از اجرايي شدن اين بخشنامه ها ارائه شد.
ميري در پاسخ به اين سوال كه آيا تاكنون رايزني هايي در زمينه تغيير اين رديف بودجه با نمايندگان مجلس از سوي كنفدراسيون صادرات شده است اظهار كرد: جلساتي با فراكسيون صادرات مجلس شوراي اسلامي برگزار و در اين باره مطالبي مطرح شد.
رئيس كنفدراسيون صادرات افزود: براي تصويب اين رديف از بودجه به راي مثبت دو سوم از نمايندگان مجلس نياز است بنابراين بسيار بعيد است كه مجلس و كميسيون هاي مربوطه اين رديف از بودجه را تصويب كنند.
به گفته وي سياست هايي كه در راستاي صادرات اتخاذ شده در سال جاري همسو با قانون برنامه پنجم توسعه نبوده است.
او با بيان اين كه اصرار بر اين است كه فراقانوني عمل شود گفت: كساني كه قانون برنامه پنجم توسعه را نوشته اند حتما جوانب آن را در نظر گرفته اند كه معافيت هاي مالياتي و تشويق هايي را به نفع صادرات در نظر گرفته اند.
ميري ادامه داد: حتي براساس قانون برنامه به خاطر تنظيم بازار داخلي هم اجازه محدوديت و ممنوعيت صادرات داده نشده است.
 


بخش خصوصي ايران در عراق

جايگاه سي ان جي احداث مي كند

مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران گفت: جايگاه هاي سي ان جي در عراق توسط بخش خصوصي و زير نظر اين شركت در مسير اصلي بغداد احداث مي شود.
مصطفي كشكولي در گفت و گو با خبرگزاري فارس با اشاره به توافق انجام شده بين ايران و عراق مبني بر احداث جايگاه هاي سي ان جي در مسير بغداد گفت: بر اساس مذاكرات صورت گرفته در اواخر سال 91 بين مسئولان صنعت نفت ايران و عراق مقرر شده است، پس از ارسال گاز ايران به عراق در خردادماه سال جاري جايگاه هاي سوخت سي ان جي نيز در اين كشور توسط ايران احداث شود.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران تصريح كرد: در حال حاضر توافق صورت گرفته به صورت كلي است و هنوز جزئيات مذاكرات و نحوه احداث اين جايگاه ها صورت نگرفته، بنابراين مشخص نيست كه چه تعداد جايگاه قرار است در عراق احداث شود.
وي خاطرنشان كرد: براساس تواق صورت گرفته مقرر شده كه احداث جايگاه هاي سي ان جي توسط بخش خصوصي و زير نظر شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي انجام شود.
بر اساس اين گزارش: اواخر سال گذشته طي سفري كه وزير نفت و برخي معاونان اين وزارتخانه به عراق داشتند، مذاكرات صادرات گاز به عراق نهايي و مقرر شد تا خردادماه سال جاري گاز ايران به دو نيروگاه عراق در بغداد صادر شود.
براساس مذاكرات صورت گرفته، قرار است ايران روزانه 25 ميليون متر مكعب گاز به عراق صادر كند.
 


عباسي اعلام كرد

تلاش وزارت كار براي كاهش نرخ بيكاري

سرپرست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي از اصلاح قانون كار پس از اتمام بررسي لايحه بودجه در مجلس شوراي اسلامي خبر داد.
اسدالله عباسي در حاشيه اجلاس كميته مشترك همكاري هاي اقتصادي ايران و بروندي در جمع خبرنگاران، افزود: وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي درصدد است تا پايان برنامه پنجم توسعه نرخ بيكاري را به هفت درصد تقليل دهد.
وي با اشاره به رشد بخش تعاون نيز گفت: همچنين در صدد هستيم كه سهم بخش تعاون را در اقتصاد براساس برنامه پنجم به 25 درصد افزايش دهيم.وي از واگذاري 51 هزار واحد مسكوني به مددجويان بهزيستي در آينده نزديك خبر داد و اظهار داشت: در بحث اشتغال مددجويان، برنامه هاي خوبي در حال اجرا است و آنچه در حال پيگيري است، بيش از تعهدات بوده و براي بازنشستگان نيز برنامه هاي خوبي انجام خواهد شد.وي با اشاره به سند توسعه تعاون گفت: سند توسعه تعاون در مرحله تصويب و ابلاغ قرار دارد، اين موضوع پس از اصلاح، نهايي و در دولت تصويب شده كه طي يك لايحه پس از بررسي بودجه به مجلس ارائه مي شود.سرپرست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بيان اينكه افزايش مستمري مددجويان بيش از كارمندان و كارگران است، درخصوص ميزان افزايش مستمري مددجويان سازمان بهزيستي گفت: در ارتباط با بهزيستي و كميته امداد، افزايش سالانه وجود دارد و هر سال درصدي افزايش مي يابد. امسال نيز سعي خواهد شد تا نسبت به گذشته توجه خاصي شود و همچنين در ارتباط با حقوق و مزاياي آنان تعيين تكليف شده است.
وي خاطرنشان كرد كه افزايش حقوق آنها قابل توجه نيست، اما بيش از ميزان افزايش حقوق كارمندان و كارگران است.
عباسي با اشاره به تعيين برنامه هاي اشتغال سال جاري گفت: شوراي عالي اشتغال در سال جاري به رياست معاون اول رئيس جمهوري بزودي برگزار خواهد شد و عملكرد سال گذشته درخصوص اشتغال و برنامه هاي سال جاري تنظيم و تدوين خواهد شد تا بتوان گام موثري در كاهش نرخ بيكاري برداشت.به گفته سرپرست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، ايجاد اشتغال برعهده همه دستگاه ها است و ما نيز به سهم خود در اين راستا تلاش خواهيم كرد.عباسي تصريح كرد: به طور حتم در شوراي عالي كار موضوع تحقق ماموريت هاي اشتغال وزارت كار از جمله كاهش تدريجي نرخ بيكاري و ايجاد سالانه 200 هزار فرصت شغلي تا پايان سال 94 مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
 


وزير نفت: 3 فاز پارس جنوبي امسال راه اندازي مي شود

وزير نفت از راه اندازي فازهاي 12، 15 و 16 پارس جنوبي در سال حماسه سياسي و حماسه اقتصادي خبر داد و گفت: بهره برداري از ميدان هاي مشترك نفت و گاز از اولويت هاي كاري وزارت نفت در سال 92 است.
رستم قاسمي، در جلسه اي مشترك با مديران فازها و طرح هاي پارس جنوبي در اولين روزهاي كاري سال 92 اظهار كرد: با راه اندازي فازهاي 12، 15 و 16 ميدان گازي پارس جنوبي در سال 92، حجم توليد گاز كشور افزايش خواهد يافت.
وزير نفت تاكيد كرد: امسال فازهاي 15 و 16 در مدار توليد قرار مي گيرد و همچنين فاز 12 نيز كه اواخر سال گذشته بخش تاسيسات آن آماده راه اندازي شده است، به ثمر مي نشيند.
قاسمي در ادامه با توجه به در پيش بودن هجدهمين نمايشگاه نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي، به اهميت حضور پررنگ بخش خصوصي در آن اشاره كرد و اظهار كرد: پيش از اين شركت هاي دولتي به عنوان تابلوي عملكرد شركت هاي خصوصي سعي مي كردند تا با ارائه پروژه هاي اجرا شده توسط اين شركت ها در نمايشگاه هاي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي، توانمندي هاي آن ها را به نمايش در آوردند، اما در نمايشگاه امسال شركت هاي خصوصي به طور مستقل به ارائه توانمندي هاي خود خواهند پرداخت.
در اين جلسه پس از ارائه آخرين گزارش پيشرفت طرح ها در بخش هاي حفاري، ساخت و نصب سكوها، ساخت پالايشگاه و لوله گذاري توسط مديران طرح ها، مهمترين دستاوردهاي سال 1391 و اهم برنامه هاي سال 1392 براي وزير نفت تشريح شد. بنابراين گزارش: قاسمي در اين جلسه با تاكيد بر لزوم تسريع در راه اندازي طرح هاي پارس جنوبي به عنوان اولويت نخست صنعت نفت جمهوري اسلامي، بر لزوم تلاش همه دست اندركاران طرح ها براي خلق حماسه هاي ماندگار در سال جديد تاكيد كرد.
 


قائم مقام وزير راه و شهرسازي:

سايت ثبت نام مسكن ويژه تهران همچنان باز است


قائم مقام وزير راه و شهرسازي در استان تهران از تأييد صلاحيت حدود 1700 نفر از متقاضيان مرحله دوم ثبت نام سايت تهرانسر مسكن ويژه تهران خبر داد.
فريبرز واحدي در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: در حال حاضر 2700 واحد مسكوني در سايت تهرانسر پروژه مسكن ويژه تهران با سرعت در حال ساخت و ساز است.
وي با بيان اينكه مرحله دوم ثبت نام متقاضيان اين سايت از اسفند ماه آغاز شده تأكيد كرد: سايت مربوط به ثبت نام مسكن ويژه تهران همچنان باز است.
واحدي براي آن دسته از ثبت نام كنندگاني كه واجد شرايط بوده و اقساط خود را واريز كرده اند، گفت: اين متقاضيان مي توانند براي آگاهي از وضعيت ساخت واحد خود به سايت تهرانسر مراجعه كرده و وضعيت واحد ساخته شده خود را مشاهده كنند.
قائم مقام وزير راه و شهرسازي در استان تهران با اشاره به اينكه واجدان شرايط مي توانند با مراجعه به سايت تهرانسر از وضعيت واحدهاي اين سايت مطلع شوند، گفت: واحدهايي براي بازديد كنندگان آماده و ساخته شده است.
وي بيان كرد: روزانه حدود 30 تا 50 نفر براي ثبت نام مرحله جديد مراجعه مي كنند.
واحدي با بيان اينكه ممكن است در سال جاري افزايش قيمت مسكن داشته باشيم، تأكيد كرد: با توجه به اين كه مبناي قيمت گذاري سال 91 بوده است، تلاش شده افزايش قيمتي در اين واحدها نداشته باشيم و اين امر بيانگر اين است كه ارزش افزوده واحدهاي مسكن ويژه به جيب متقاضيان مي رود.
قائم مقام وزير راه و شهرسازي در استان تهران درباره آخرين قسط پرداختي ثبت نام كنندگان نيز تصريح كرد: قسط پنجم متقاضيان نيز همان 30 درصد اعلام شده و تلاش مي شود اقساط ماهانه كمتر از يك ميليون تومان در نظر گرفته شود. بنابراين گزارش: ثبت نام مرحله دوم متقاضيان مسكن ويژه تهران در سايت تهرانسر اسفند ماه گذشته آغاز شد و متقاضيان در صورت تمايل مي توانستند قسط 20 ميليون توماني اول و دوم خود را به صورت يكجا به مبلغ 40 ميليون تومان واريز كنند.
همچنين متقاضيان مي توانند براي ثبت نام و اطلاع از واجد شرايط بودن به سايت www.tehran-maskanmehr.ir مراجعه كنند.
 


معاون وزير راه و شهرسازي:

طرح تفصيلي تهران فعلا اصلاح نمي شود

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه طرح تفصيلي تهران بعد از گذشت يك سال از عملياتي شدن آن داراي نقاط ضعف و قوت است گفت: هيچ پيشنهادي مبني بر اصلاح طرح تفصيلي تهران به دبيرخانه شوراي عالي معماري و شهرسازي نرسيده است.
ميرمحمد غراوي در گفت وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا اصلاحاتي براي طرح تفصيلي تهران رخ داده است، گفت: تاكنون پيشنهاد مشخصي براي تغييرات در طرح تفصيلي تهران به دبيرخانه شوراي عالي معماري و شهرسازي نرسيده است البته شايد در آينده نياز به تغييراتي باشد اما هنوز يك سال از عمر اجراي طرح نگذشته است كه بخواهند براي آن تغييراتي ايجاد كنند.
وي افزود: طرح تفصيلي تهران ابتدا بايد تجربه و نقاط ضعف و قوت آن استخراج شود آن وقت اگر ضرورتي ايجاب شد مي توان درخصوص اصلاح و تغيير طرح تفصيلي تهران اقدام كرد.
غراوي اضافه كرد: پيشنهاد اصلاح طرح تفصيلي تهران ابتدا بايد در كميسيون ماده 5 استان مطرح و سپس به شوراي عالي معماري و شهرسازي ارائه شود تا پس از بررسي اگر طرح نيازمند اصلاح بود براي تصويب آن اقدام كرد.
معاون وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين سوال كه در اوايل سال 91 پس از ابلاغ طرح تفصيلي تهران شما عنوان كرده بوديد كه امكان اصلاح طرح تفصيلي تهران در پايان سال 91 وجود دارد، گفت: هر آنچه كه در گذشته تصويب شده ملاك عمل است و هيچ تغييراتي غير از آن ارائه نشده بنابراين هرگونه تغيير يا حذف ابتدا بايد در كميسيون ماده 5 تصويب شود و اگر با طرح جامع مصوب تهران مغايرت داشت بايد به شوراي عالي معماري شهرسازي بيايد و مصوبه جديد اخذ كند.
غراوي گفت: در حال حاضر تصور نمي شود كه بعد از گذشت يك سال از اجراي طرح ضرورتي داشته باشد كه تغييراتي در طرح تفصيلي تهران ايجاد شود.
معاون وزير راه و شهرسازي خاطرنشان كرد: طرح تفصيلي تهران از ابتداي سال 91 عملياتي شد بنابراين بايد نقاط ضعف و قوت آن شناسايي شود و اگر نيازي براي اصلاح و تغييرات ديده شد بايد كميسيون ماده 5 به تصويب برسد.
وي افزود: به هر حال اين طرح تفصيلي تهران نيز نقطه ضعفي دارد و كسي نمي تواند بگويد ايراد ندارد اما به هر حال بايد ابتدا اين طرح تجربه شود ولي هنوز پيشنهادي مشخص از كميسيون ماده 5 به شوراي عالي معماري نرسيده است.
غراوي با بيان اينكه 11 عضو از وزارتخانه هاي مختلف عضو كميسيون ماده 5 هستند، گفت: طرح تفصيلي تهران پايين دست طرح جامع تهران است يعني ابتدا طرح جامع تهران به عنوان يك سند بالادستي مصوب مي شود كه توزيع جمعيت و استقرار فعاليت هاي مورد نياز جمعيت در يك افق 10 ساله مشخص مي شود كه در شهر به چه ترتيبي باشد.
وي افزود: روي اين اصل طرح جامع تهران اين جمعيت را در مناطق مختلف تهران توزيع مي كند و مي گويد كه به عنوان مثال در افق 10 ساله جمعيت ها در مناطق بايد به چه شكل باشد.
وي ادامه داد: طرح تفصيلي تهران كه طرح پايين دستي طرح جامع است با يك مقياس بزرگتر يك دو هزارم اين اراضي و املاك شهر را در هر منطقه از شهرداري دقيق سازي كرده و اراضي را با ضوابط و مقررات ساخت و ساز تعيين تكليف مي كند بنابراين طرح تفصيلي يك طرح اجرايي است كه در اختيار شهرداري ها قرار مي گيرد كه متقاضيان و مالكان املاك و اراضي براساس آن طرح تفصيلي مي توانند اقدام به اخذ پروانه و سپس
ساخت و ساز كنند.
غراوي اضافه كرد: در حال حاضر اين مراحل طي شده و براساس طرح جامع مصوب سال 86 طرح تفصيلي تهران با مقياس يك دو هزارم تهيه شده و در مناطق در دست اجراست و در حال حاضر اگر مغايرتي يا تغييري نسبت به طرح جامع داشته باشد بايد در شوراي عالي معماري مطرح شود.
وي افزود: پس هرگونه تصميم گيري در كميسيون ماده 5 درخصوص طرح تفصيلي تهران تا جايي كه مغاير با طرح جامع نباشد قابل اجرا است اما اگر بخواهد به عنوان مثال جمعيت را تحت تاثير قرار دهد اين مغاير با طرح جامع است و بايد به شوراي عالي شهرسازي ارائه شود.
به گفته وي، اين اتفاقات هنوز درخصوص افزايش جمعيت يا تغيير پهنه ها رخ نداده است كه بخواهيم شاهد اصلاح و تغيير در طرح تفصيلي تهران باشيم.
 


معاون وزير نفت خبر داد

تغيير درآمدهاي كشور از نفت خام به گاز طبيعي

معاون وزير نفت از برنامه 3 برابر شدن حجم صادرات گاز ايران و چند برابر شدن درآمد ارزي كشور در پي آن خبر داد و گفت: تا سال آينده درآمدهاي گازي جايگزين درآمد فروش نفت خام در اقتصاد كشور خواهد شد.
جواد اوجي در گفتگو با مهر با بيان اينكه در حال حاضر سالانه از محل صادرات گاز طبيعي به تركيه بيش از سه ميليارد دلار درآمد نصيب كشور مي شود، گفت: با امضاي قراردادهاي جديد صادرات گاز به عراق و تركيه، حجم صادرات گاز از 35 ميليون متر مكعب فعلي تا سال آينده به مرز 100 ميليون متر مكعب در روز افزايش مي يابد.
مديرعامل شركت ملي گاز با اعلام اينكه همزمان با افزايش حجم صادرات گاز درآمد ناشي از فروش گاز طبيعي در اقتصاد كشور هم افزايش مي يابد، تصريح كرد: به زودي شاهد تغيير درآمدهاي كشور از نفت خام به گاز طبيعي خواهيم بود.
معاون وزير نفت، حجم صادرات سالانه گاز طبيعي كشور را 10 ميليارد متر مكعب عنوان كرد و افزود: سال گذشته با وجود سرماي شديد روند صادرات گاز به كشورهاي همسايه حتي براي يك روز هم قطع نشد.
اين مقام مسئول با يادآوري اينكه ايران با توجه به موقعيت جغرافيايي از ظرفيت صادرات گاز از دو مسير خطوط لوله و يا محموله هاي LNG را دارد، بيان كرد: در حال حاضر پيشرفت ساخت نخستين كارخانه توليد LNG كشور در عسلويه به مرز 60 درصد رسيده است.
اين عضو هيئت مديره شركت ملي گاز با بيان اينكه پيش بيني مي شود تا سه سال آينده اولين محموله LNG ايران به بازارهاي جهاني ارسال شود، تاكيد كرد: ظرفيت فاز اول كارخانه ايران LNG حدود 5/10 ميليون تن در سال است.اوجي با تاكيد بر اينكه همزمان با افزايش ظرفيت توليد و صادرات گاز سرمايه گذاري هاي كلاني براي ايجاد زيرساخت هاي صادرات و انتقال همچون ساخت خطوط لوله و تاسيسات تقويت فشار گاز در دستور كار قرار دارد، اظهار داشت: خطوط لوله موجود براي صدور گاز به اروپا از ظرفيت 40ميليون متر مكعب در روز برخوردار است. به گفته معاون وزير نفت، با ساخت خط لوله ششم سراسري، ظرفيت صادرات گاز به كشورهاي غرب آسيا و اروپا با افزايشي 2 برابري به حدود 80 ميليون متر مكعب افزايش مي يابد.
 


حداقل حقوق بازنشستگان اعلام شد

مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري حداقل حقوق بازنشستگان در سال جاري را رقمي معادل
000/900/4 ريال اعلام كرد.
ايراندخت عطاريان با اشاره به صدور احكام جديد بازنشستگان گفت: افزايش 25 درصدي حقوق بازنشستگان از ابتداي سال جاري اعمال خواهد شد.
وي اظهار داشت: براساس مصوبه جديد هيأت وزيران ضريب حقوق بازنشستگان موضوع بند (ج) ماده 50 قانون برنامه پنجم توسعه براي سال 1392 به ميزان 006/1 ريال تعيين شده است.
مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري تصريح كرد: ميانگين حقوق ماهانه بازنشستگان در سال 91 رقمي معادل 716 هزار و 636 تومان بوده كه امسال با افزايش 25 درصدي ميانگين حقوق ماهانه بازنشستگان رقمي معادل 895 هزار و 864 تومان خواهد شد.
به گفته عطاريان حداقل حقوق بازنشستگان در سال 92 رقمي معادل 000/900/4 ريال است.
وي افزود: در حال حاضر يك ميليون و 176 هزار و 92 نفر بازنشسته و وظيفه بگير تحت پوشش صندوق بازنشستگي كشوري قرار دارند.
عطاريان درباره استمرار بيمه طلايي براي بازنشستگان در سال جديد هم گفت: بسته حمايتي بيمه طلايي درمان در سال 92 نيز براي بازنشستگان كشوري اجرا مي شود و همه بازنشستگان مي توانند در سال جاري نيز از خدمات و مزاياي اين خدمت جديد بدون پرداخت وجه در بيمارستان هاي طرف قرارداد استفاده كنند.
وي افزود: امسال براساس تمهيدات انجام شده با حمايت دولت و مشاركت صندوق بازنشستگي كشوري بازنشستگان و افراد تحت تكفل آنان نيز از سه ماهه دوم سال جاري تحت پوشش بيمه طلايي درمان قرار مي گيرند.
 


رئيس كميسيون صنايع مجلس:

قيمت خودرو حتما تعديل مي شود مشكلات ناشي از بي برنامگي است

رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس با بيان اينكه قيمت خودرو حتماً تعديل مي شود، اضافه كرد: ما از لحاظ تكنولوژيك و فني اين امكان را داريم كه خودروي خوب توليد كنيم و مشكلات موجود ناشي از بي برنامگي است.
رضا رحماني در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در خصوص افزايش قيمت خودروها اظهار داشت: قيمت خودروها هنوز شفاف نشده كه اين موضوع محل ايراد است.
وي افزود: تصميم گيري اقتصادي بايد خيلي شفاف باشد؛ اينكه هر روز يك چيزي در مورد قيمت خودرو گفته شود درست نيست و اين سردرگمي به نفع صنعت كشور و به نفع مردم نيست.
رحماني ادامه داد: براي حل مشكل خودرو بايد مشكل توليد را پيگيري كنيم تا حل شود و دولت بايد پيگير موضوع توليد خودرو باشد.
رحماني در پاسخ به اين سؤال كه كميسيون صنايع مجلس در اين رابطه چه اقدامي انجام داده، گفت: ما جلساتي را در اين رابطه داشتيم؛ البته هر تصميمي كه در اين زمينه بخواهد گرفته شود، نيازمند حل مشكل توليد است.
وي با بيان اينكه خودروسازان در كميسيون صنايع قول حل مشكل را داده اند، اظهار داشت: ما پيگير موضوع هستيم تا هم توليد روان و هم قيمت ها متعادل شوند.
رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس اضافه كرد: ما از لحاظ تكنولوژيكي و فني اين امكان را داريم كه خودروي خوب توليد كنيم و مشكلات موجود ناشي از بي برنامگي است.
رحماني ادامه داد: قيمت خودروها حتماً تعديل مي شود ولي ميزان تعديل بستگي به برخي شرايط دارد و ما هم پيگير اين موضوع هستيم تا در سال جديد موضوع توليد خودرو و همچنين اجراي قانون حمايت از حقوق مصرف كنندگان به صورت جدي حل شود.
خودروسازان تمكين كنند
رئيس انجمن ملي حمايت از حقوق مصرف كنندگان خواستار اجراي مصوبه شوراي رقابت در زمينه كاهش قيمت خودروهاي داخلي شد.
سيد محمد جعفري در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: با توجه به لغو مصوبه فروش خودرو به قيمت تجاري و همچنين مصوبه قيمت گذاري شوراي رقابت، قيمت خودروهاي داخلي به سرعت بايد كاهش يابد.
وي با بيان اينكه رياست جمهوري اختيار تصميم گيري در مورد قيمت گذاري خودرو را به شوراي رقابت واگذار كرده است، خاطرنشان كرد: رئيس جمهوري همچنين در اواخر سال گذشته خواستار كاهش قيمت خودرو از سوي خودروسازان داخلي شد.
رئيس انجمن ملي حمايت از حقوق مصرف كنندگان ادامه داد: هر چند خودروسازان در اواخر سال گذشته قيمت محصولات خود را اندكي كاهش دادند اما اين كاهش به هيچ وجه راضي كننده نبوده و قيمت ها بايد بيش از اين كاهش يابد.
وي افزود: مصرف كنندگان به منزله رگ حياتي صنعت خودرو هستند به گونه اي كه در صورت توقف خريد از سوي مردم، صنايع خودروسازي با مشكل مواجه مي شوند بنابراين توليد كنندگان بايد به حقوق مشروع مصرف كنندگان احترام بگذارند.
جعفري تصريح كرد: اين انجمن وظيفه حمايت از حقوق مصرف كنندگان در حوزه هاي مختلف كالا و خدمات را برعهده دارد بنابراين موضوع كاهش قيمت خودرو را تا حصول نتيجه پيگيري خواهيم كرد.
ابلاغ قطعي قيمت ها
تا پايان فروردين
رئيس شوراي رقابت از ابلاغ دستورالعمل قطعي قيمت گذاري خودرو تا پايان فروردين ماه سال جاري خبر داد و گفت: دستورالعمل ابلاغي پايان سال گذشته به صورت موقتي بوده است.
جمشيد پژويان در گفت وگو با ايرنا عنوان كرد قرار است شوراي رقابت امروز (يكشنبه) براي بررسي وضعيت قيمت خودرو جلسه اي را برگزار كند كه نتايج آن در روزهاي آينده اعلام مي شود.
وي اظهار كرد: اين جلسه براي پيگيري وضعيت قيمت ها در بازار خودرو برگزار مي شود.
رئيس شوراي رقابت در پاسخ به پرسشي در مورد چگونگي اجراي دستورالعمل موقت قيمت گذاري خودرو كه در پايان سال گذشته ابلاغ شد، گفت: سازمان هاي نظارتي بايد در اين مورد اظهارنظر كنند.
پژويان تصريح كرد: تا روز گذشته تمامي بازارها به دليل ايام نوروز تعطيل بوده، در نتيجه اخباري مربوط به وضعيت قيمت ها و چگونگي اجراي دستورالعمل ابلاغي دريافت نشده است.
 


دستورالعمل گودبرداري ساختمان تدوين شد

معاون وزير راه و شهرسازي از تدوين دستورالعمل گودبرداري ساختمان با همكاري سازمان نظام مهندسي، وزارت راه و شهرسازي، شوراي شهر و شهرداري خبر داد.
ابوالفضل صومعلو در گفت و گو با مهر با اشاره به اينكه از دغدغه هاي مهم مسئولان كشور مشكلاتي است كه به دليل گودبرداري غيراصولي به وجود مي آيد گفت: به تازگي دستورالعمل گودبرداري از سوي سازمان نظام مهندسي، وزارت راه و شهرسازي، شوراي شهر و شهرداري تدوين شده كه از اول خرداد ماه سال جاري اجرايي مي شود.
وي افزود: اين دستورالعمل در شوراي تدوين مقررات ملي بررسي شده و خوشبختانه در هفته آخر اسفند ماه سال 91 از سوي وزير به وزارت كشور ابلاغ شد تا به استانداران سراسر كشور ابلاغ شود كه بر اين اساس اين دستورالعمل از اول خرداد ماه امسال اجرايي شود.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه در اين دستورالعمل وظيفه تمامي اشخاص حقيقي و حقوقي و دستگاه هاي اجرايي شفاف و روشن مشخص شده است، بيان كرد: تكليف مالك، سازنده، مهندس ناظر، نظام مهندسي و شهرداري هر كدام به تفكيك در اين دستورالعمل آورده شده است و اميدواريم با رعايت دقيق مفاد آن ديگر شاهد مشكلاتي كه بر اثر گودبرداري بوجود مي آيد نباشيم.
معاون وزير راه و شهرسازي در خصوص اجراي سامانه مهندسي، گفت: اين سامانه در حال بررسي است و همكاران ما در سازمان نظام مهندسي بر روي آن كار كردند كه به دليل تأكيد ما بر اجراي ماده 33 قانون نظام مهندسي از اول ارديبهشت 92، اين سامانه تعريف شده است.
صومعلو با بيان اينكه در اين سامانه تمامي مشخصات و پروژه هاي مهندس ناظر آورده شده است، افزود: مسئوليت نظارت عاليه بر اجراي مقررات در ساختمان و طراحي و اجراي تمامي ساختمان ها و طرح هاي شهر و شهرك سازي بر عهده وزارت راه و شهرسازي است.
 


معاون گمرك: تعرفه واردات خودرو هنوز تغيير نكرده است

معاون گمرك ايران تاكيد كرد: تعرفه واردات خودرو هنوز تغيير نكرده است.
محمدرضا نادري در گفت و گو با ايسنا با بيان اينكه تعرفه جديد واردات خودرو هنوز به گمرك براي اجرا ابلاغ نشده است گفت: واردات خودرو همچنان براساس تعرفه واردات سال 91 انجام مي شود.
وي افزود: در صورتي كه كتاب مقررات و واردات و صادرات سال 1392 منتشر و براي اجرا به گمرك ابلاغ شود گمرك نيز براساس قوانين سال جاري فعاليت هاي خود را انجام خواهد داد.
در حال حاضر تعرفه واردات خودرو به كشور 45 درصد است كه براساس تصميم سال گذشته دولت قرار شد امسال اين تعرفه به 40 درصد كاهش يابد.
اين در حالي است كه پيش از اين رئيس سازمان توسعه تجارت از قطعي شدن كاهش پنج درصدي تعرفه واردات خودرو خبر داده و گفته بود كه اين كار به زودي اجرايي خواهد شد.
معاون گمرك همچنين درباره برخي اخبار منتشر شده مبني بر واردات چند هزار دستگاه خودروي بالاي 2500 سي سي در اسفند 91 و فروردين 92 توضيح داد: ستاد تدابير ويژه دولت مصوبه اي داشت مبني بر اين كه كليه كالاهاي اولويت 10 كه وارد مناطق ويژه شده اند مي توانند تا پايان فروردين سال جاري اقدام به ثبت سفارش كنند كه مأخذ تعرفه آنها نيز همان مأخذ سال 1391 است.
وي افزود: بنابراين واردكنندگان آن دسته از كالاهاي اولويت 10 كه وارد مناطق ويژه شده اند مي توانند تا پايان فروردين ماه امسال اقدام به ثبت سفارش آنها كنند و منعي از اين بابت وجود ندارد.
 


ملكي خبر داد

جريمه 200ميلياردي يك شركت خودروساز ديگر

سرويس اجتماعي-
يك شركت خودروساز داخلي ديگر به اتهام گرانفروشي به مبلغ 200ميليارد تومان جريمه محكوم شد.
يدالله ملكي رئيس تعزيرات حكومتي استان تهران در گفت وگو با خبرنگار كيهان ضمن تاييد اين خبر تاكيد كرد. پرونده اين شركت پس از صدور حكم در شعبه بدوي با اعتراض شركت متخلف ياد شده به شعبه تجديدنظر ارسال شده است.
به گفته ملكي، اين پرونده قبل از آغاز تعطيلات نوروز سال 92 تشكيل شده اما حكم آن در ايام تعطيلات صادر شده است. وي از ذكر نام اين شركت تا صدور حكم قطعي خودداري كرد و گفت: شركت ياد شده خودروهاي وارداتي را گران تر از عرف بازار و قيمت مصوب سازمان حمايت عرضه كرده است.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10