(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 27 فروردین 1392 - شماره 20465

كوتاه اقتصادي
عضو كميسيون كشاورزي مجلس خبر داد
قاچاق دام زنده و گوشت از ايران به تركيه
سقوط شديد قيمت جهاني طلا
مجري طرح خبر داد
احداث طولاني ترين خط انتقال آب در حاشيه خليج فارس
وزارت صنعت و تجارت:
دولت برنامه اي براي افزايش قيمت نان ندارد
مديركل وزارت صنعت و تجارت اعلام كرد
شماره گذاري خودروها از اول ارديبهشت
رئيس شوراي رقابت :
خودروسازان مابه التفاوت قيمت جديد و قديم را به مردم بازگردانند
آغاز پرداخت ارز مبادله اي به شركت هاي هواپيمايي
يك مقام مسئول: امسال قيمت برق افزايش نمي يابد
يك مسئول: براي حمايت از توليد داخلي
 تعرفه واردات لوازم خانگي دو برابر شود
ثبت 2 ركورد جديد در بورس
صندوق هاي چند شعبه اي در بانك قرض الحسنه تجميع مي شوند
سئول واردات گاز از ايران را دوباره آغاز كرد
عضو كميته تعالي سازماني:
استانداردهاي بين المللي نتوانستند رشد مطلوب بهره وري ايجاد كنند


كوتاه اقتصادي

¤ مدير مركز تحقيقات فرآوري مواد معدني ايران اعلام كرد: چهار واحد تحقيقات مواد معدني و فلزات استراتژيك امسال توسط اين مركز تجهيز و راه اندازي مي شود. حسين عسگرزاده افزود: واحدهاي مذكور شامل: آزمايشگاه زغال سنگ، تحقيقات سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي، تحقيقات عناصر نادر و نادر خاكي و نيز واحد تحقيقات فلزات استراتژيك است.
¤ هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران (هما)، تعداد 6 مسير پروازي استاني را از شهرهاي اهواز، اردبيل، رشت، يزد، اصفهان و تبريز به مقصد مشهد مقدس راه اندازي كرد. اين افزايش در برنامه پروازي تابستاني سال 2013 ميلادي (31 مارس تا 26 اكتبر) از 11 فروردين ماه تا 4 آبان ماه سال جاري برنامه ريزي شده است. براساس گزارش روابط عمومي هما، همچنين در اين راستا طبق برنامه ريزي انجام شده پرواز استاني كيش- اصفهان- كيش كه 2 پرواز در هفته بود به 3 پرواز در هفته افزايش يافت، اين پرواز در ساعت 8 و 5 دقيقه روزهاي يكشنبه از كيش به اصفهان انجام مي شود.
¤ در حالي كه بازار سرمايه براي دومين بار در آستانه عرضه بزرگ ترين شركت بورسي قرار داشته و نگراني هاي زيادي پيرامون قيمت كشف شده براي اين شركت بزرگ دولتي وجود دارد كه معاون سازمان خصوصي سازي اعلام كرد: سهام هلدينگ خليج فارس كمتر از قيمت كارشناسي شده به فروش نمي رسد.حسن محمد تبار معاون سازمان خصوصي سازي در مورد قيمت گذاري سهام هلدينگ خليج فارس در بورس گفت: قيمت سهام هلدينگ خليج فارس در روز عرضه و براساس عرضه و تقاضا تعيين مي شود.
¤ با موافقت دولت، ميزان جرايم تخلفات مندرج در قانون نظام صنفي تعيين شد. هيئت وزيران بنا به پيشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل 138 قانون اساسي ميزان جرايم تخلفات مندرج در فصل هشتم قانون نظام صنفي مصوب 1382 را تعيين كرد. براين اساس حداقل ميزان جريمه گرانفروشي 170 هزار ريال، حداقل ميزان جريمه كم فروشي 339 هزار ريال، حداقل ميزان جريمه تقلب چهار ميليون و 227 هزار ريال، جريمه عدم درج قيمت هر مرتبه 677 هزار ريال و جريمه عدم صدور صورتحساب هر مرتبه 592 هزار ريال.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2245 الي 2249، 2219، 2254 الي 2259، 2276 الي 2279، 2270 الي 2275، 5546، 5564 الي 5568، 7754 الي 7759، 7628، 3311، 3396، 3397 و 3399 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
 


عضو كميسيون كشاورزي مجلس خبر داد

قاچاق دام زنده و گوشت از ايران به تركيه

عضو كميسيون كشاورزي مجلس با اشاره به اينكه طرح خودكفايي گوشت هنوز فرصت اجرا پيدا نكرده است، گفت: دام زنده و لاشه گوشت از مرزهاي آذربايجان با دو برابر قيمت به كشور تركيه قاچاق مي شود.
علي ايرانپور در گفت وگو با خبرگزاري فارس، با اعلام اين خبر اظهار داشت: در صورتي كه دولت بتواند به طرح خودكفايي گوشت با افزايش وزن لاشه عمل كند و از قاچاق به كشورهاي ديگر جلوگيري كند خودكفايي حاصل خواهد شد.
عضو كميسيون كشاورزي مجلس افزود: در حال حاضر دام زنده و لاشه گوشت از مرزهاي آذربايجان به تركيه به قيمت 10لير قاچاق مي شود كه دو برابر قيمت داخل است.
وي ادامه داد: اين تفاوت قيمت انگيزه زيادي براي قاچاق به كشورهاي اطراف ايجاد كرده و مسئولان بايد تدبيري بيانديشند.
وي همچنين گفت: طرح خودكفايي گوشت نيز كه قرار بود از طريق افزايش وزن لاشه عملي شود هنوز به فاز اجرا وارد نشده است.
عضو كميسيون كشاورزي مجلس تصريح كرد كه بخش كشاورزي مي تواند در كنار افزايش وزن لاشه از طريق خوراك دام، نژاد دام هاي كشور را نيز اصلاح كند كه در اين صورت راندمان بيشتر و تحقق خودكفايي تسهيل مي شود.
بنابراين گزارش: قيمت گوشت طي چند ماه گذشته به كيلويي 30 هزار تومان افزايش يافت و كارشناسان دليل عمده آن را قاچاق گوشت به كشورهاي ديگر مي دانند.
 


سقوط شديد قيمت جهاني طلا

قيمت جهاني طلا طي چند روز اخير با افت شديدي همراه بوده است.
به گزارش منابع خبري، كاهش لحظه اي قيمت جهاني طلا تا حدي چشمگير بوده است كه بهاي هر اونس طلا فقط ديروز نزديك به 100 دلار نسبت به روز شنبه افت داشت و به 1397 دلار رسيد.
اين گزارش حاكي است: روند كاهش شديد قيمت طلا از هفته پيش و با انتشار اخباري مبني بر جذابيت بازارهاي موازي طلا در اروپا و آمريكا آغاز شد و روزانه چندين دلار افت قيمت را تجربه كرد.
رويترز در همين رابطه گزارش داد كه قيمت جهاني طلا در آخرين روز كاري بازارهاي جهاني در هفته گذشته با كاهش بيش از 20 درصدي نسبت به بالاترين قيمت خود در سال 2011 به 1478 دلار در هر اونس رسيد اما پيش از بسته شدن بازارهاي جهاني اندكي افزايش يافت و در قيمت 1501 دلار ثابت ماند. اما روز دوشنبه و با شروع به كار بازارهاي جهاني قيمت طلا به طور لحظه اي پايين آمد و بعدازظهر به 1397 دلار رسيد.
بنابراين گزارش، قيمت طلا هم اكنون پايين ترين ركورد از آوريل 2011 را به خود اختصاص داده است.
ميانگين قيمت اين فلز گرانبها براي نخستين بار پس از 12 سال افزايش، در سال 2013 با كاهش 13 درصدي روبرو شده است.
در عين حال كارشناسان دلايل مختلفي را براي كاهش قيمت جهاني طلا برشمرده اند كه از آن جمله مي توان به جذابيت بازارهاي موازي طلا در اروپا و آمريكا و احتمال فروش ذخاير طلا در اتحاديه اروپا اشاره كرد.
يك تحليلگر موسسه «اي بي ان» درباره روند نزولي قيمت طلا در جهان گفت: كاهش قيمت طلا هنوز در مرحله اوليه قرار دارد. در حالي كه چشم انداز رشد اقتصادي بهبود پيدا كرده، دارايي هايي ديگر به طور فزاينده اي جذاب مي شوند.
پيتر ريچاردسون تحليلگر بانك استنلي مورگان نيز معتقد است: اينكه قيمت طلا نخستين روز خود در بازارها را با كاهش آغاز كرده، شايد به دليل وجود احتمال فروش طلا از سوي اعضاي منطقه يورو براي تامين سرمايه مورد نيازشان است و كشورهايي در اين منطقه وجود دارند كه ذخايري بيشتر از ذخاير طلاي قبرس در اختيار دارند و ممكن است اين ذخاير را روانه بازار كنند.
همچنين به گزارش رويترز، كاهش ضريب اطمينان مصرف كننده در آمريكا و آمار ضعيف خرده فروشي در اين كشور، نگراني ها در مورد تضعيف اقتصاد آمريكا را افزايش داده و اين امر سبب كاهش ارزش سهام در بازارهاي سهام در جهان و افت قيمت نفت و طلا شده است.
از ديگر عوامل كاهش قيمت طلا در جهان، طرح پيشنهادي به قبرس براي فروش ذخاير طلاي اين كشور به عنوان يكي از شروط اعطاي بسته كمك مالي از سوي قرض دهندگان بين المللي و شكنندگي قيمت اوراق قرضه دولت ژاپن عنوان شده است.
يك تحليلگر بانك سوشيت جنرال گفت: اين ميزان كاهش ها نفسگير بوده است.
در ميان فلزات گرانبها، نقره نيز با بيشترين كاهش برابر با 5/4 درصد روبرو بوده و قيمت نفت برنت نيز به كمترين ميزان در طي 8 ماه گذشته برابر با 11/103 دلار در هر بشكه رسيده است.
كارشكني طلافروشان
در بازار داخلي
اما در پي سقوط قيمت جهاني طلا، انتظار مي رفت كه بازار داخلي طلا و سكه نيز به تبعيت از بازارهاي جهاني افت شديدي داشته باشد كه تا ديروز و لحظه تنظيم خبر اين اتفاق رخ نداده بود.
هرچند قيمت ها به طور لاك پشتي رو به كاهش است اما اين افت قيمت چندان محسوس نيست.
خبرگزاري مهر دليل اين اتفاق را مقاومت برخي طلافروشان در برابر كاهش واقعي قيمت ها دانست و نوشت: قيمت سكه و طلا در بازار بايد بيش از ارقام فعلي در بازار كاهش يابد و در اين ميان، مقاومت برخي ها در برابر كاهش قيمت ها بايد شكسته شود.
البته محمد كشتي آراي رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر در گفت وگو با مهر اظهار داشت: با ادامه روند كاهش قيمت جهاني طلا، قطعا بازار داخلي نيز از بازار جهاني تاثير خواهد پذيرفت.
اين در حالي است كه هر قطعه سكه بهار آزادي طرح جديد ديروز عصر يك ميليون و 340 هزار تومان و طرح قديم يك ميليون و 320 هزار تومان فروخته شد.
همچنين قيمت فروش هر نيم سكه بهار آزادي 695 هزار تومان، ربع سكه 430 هزار تومان و گرمي نيز 305 هزار تومان تعيين شد.
حباب 150 هزار توماني
در قيمت سكه
در همين حال خبرگزاري فارس روز گذشته با انتشار گزارشي خبر از حباب 150 هزار توماني در قيمت سكه داد.
اين خبرگزاري براي مشخص شدن قيمت واقعي سكه ابتدا فرمول تعيين قيمت آن را بررسي كرده است.
بر اين اساس فرمول تعيين قيمت سكه، ضرب قيمت اونس در ارزش روز دلار در بازار آزاد تقسيم بر 1/31 ضربدر 9/0 ضربدر 130/8+10 هزار تومان است. بنابراين اعداد ديروز اونس و دلار را در اين فرمول جاگذاري مي كنيم. با جا گذاري اين اعداد هم اكنون قيمت سكه در بازار بايد يك ميليون و 185 هزار تومان باشد اما قيمت فعلي سكه تمام 150 هزار تومان بيش از اين قيمت است و اين فاصله حباب محسوب مي شود.
بنابراين گزارش، در روزهايي كه قيمت اونس در بازارهاي جهاني افزايش مي يابد، به سرعت تاثير آن در بازار داخلي قابل مشاهده است و فروشندگان سكه دليل اين افزايش را رشد قيمت اونس عنوان مي كنند اما هم اكنون با كاهش قيمت اونس، بازار به شدت در برابر اين افت قيمت مقاومت مي كند.
 


مجري طرح خبر داد

 احداث طولاني ترين خط انتقال آب در حاشيه خليج فارس

مجري طرح آبرساني به شهرهاي حاشيه خليج فارس گفت: با احداث طولاني ترين خط انتقال آب كشور در حاشيه خليج فارس آب شرب مورد نياز پنج شهر بزرگ و 11 شهر كوچك در اين منطقه تامين مي شود.
حميدرضا دهقاني با اشاره به آبرساني به شهرهاي حاشيه خليج فارس افزود: محدوده طرح در جنوب ايران حد فاصل سد كوثر در شمال بهبهان تا حاشيه خليج فارس، از بندر ديلم تا بندرلنگه شامل سه بخش است و آب مورد نياز از طريق 40 انشعاب توزيع مي شود.
مديرعامل شركت آب منطقه اي فارس ادامه داد: قسمت اول اين طرح شامل خط لوله فولادي از سد كوثر تا ابتداي خط لوله محرم به طول 222 كيلومتر است و از ابتداي خط لوله محرم تا بندر طاهري به طول 223 كيلومتر و بندر طاهري تا بندرلنگه به طول 317 كيلومتر، قسمت دوم و سوم طرح را در بر مي گيرد.
وي با اشاره به اينكه طول كل خط انتقال 762 كيلومتر است، افزود: تراز ورودي تصفيه خانه 540 متر با ظرفيت چهار و نيم متر مكعب در ثانيه است و مخازن ذخيره و متعادل كننده به حجم كل 84 هزار متر مكعب در خيرآباد، حميران و پارسيان، تلمبه خانه هاي ده كهنه و كاكي، اختر و خورموج، فومستان و كناردان و سردشت و ديلم واقع شده اند.
اين مقام مسئول هدف از اجراي اين طرح را انتقال آب آشاميدني از سد كوثر به پنج شهر بزرگ، 11 شهر كوچك، 36 شهر جديد و 47 دهستان شامل 1200 روستا عنوان كرد و افزود: جمعيت پيش بيني شده در محدوده طرح در سال 1385، معادل يك و نيم ميليون نفر و در سال 1400 معادل دو ميليون و 300 هزار نفر است.
دهقاني درخصوص هزينه هاي اين طرح نيز گفت: تاكنون يك هزار و 800 ميليارد ريال براي اين پروژه هزينه شده و با احتساب خط لوله محرم، ارزش طرح حدود سه هزار ميليارد ريال برآورد مي شود.
وي انتقال حوضه به حوضه آب (از زاگرس مركزي به شهرها و سواحل خليج فارس) و عبور خط انتقال از پنج استان، كهگيلويه و بويراحمد، خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان را از مهمترين ويژگي هاي اين پروژه عنوان كرد و اظهار داشت: با تكميل اين پروژه شاخص هاي بهداشتي، اجتماعي و اقتصادي منطقه به ميزان قابل توجهي ارتقا مي يابد.
مطالعات اوليه اين طرح در سال 1368 آغاز شده و مطالعات مرحله اول و دوم در سال 1374 به تصويب رسيده است. اجراي عمليات حد فاصل بندر طاهري تا بندرلنگه در سال 1374 و حدفاصل سد كوثر تا خط لوله محرم سال 1380 آغاز شده است.
آبرساني حد فاصل سد كوثر تا خط لوله محرم، سال 1385 خاتمه يافت. ضمن اينكه آبرساني به بندرلنگه در سال 1388 انجام شده است.
 


وزارت صنعت و تجارت:

دولت برنامه اي براي افزايش قيمت نان ندارد

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بيان اينكه، دولت فعلا هيچ برنامه اي براي افزايش قيمت نان ندارد، گفت: بعيد به نظر مي رسد كه در ماه هاي آتي تصميمي در اين خصوص گرفته شود.
يدالله در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد: بررسي افزايش قيمت نان بايد ابتدا از سوي ستاد تنظيم بازار استان ها به مسئولان ابلاغ شود كه تاكنون نيز چنين دستوري را دريافت نكرده ايم.
يادآور مي شود؛ همه ساله، نرخ گذاري نان براساس تصميم ستاد تنظيم بازار هر استان به رياست استاندار انجام مي شود.
صادقي با بيان اينكه، شركت بازرگاني دولتي به عنوان متولي اصلي گندم و آرد كشور نيز تاكنون درباره افزايش قيمت نان اعلام رسمي نداشته است، گفت: ممكن است اين شركت براي بخش هاي ديگر اين حوزه برنامه ريزي هايي داشته باشد كه ما از آن بي اطلاع هستيم.
مقام مسئول، اين توضيح را نيز داد كه گندم و آرد موردنياز استان تهران، از داخل استان و استان همجوار البرز تامين مي شود.
وي درباره كيفيت نان نيز اظهار كرد: با توجه به بررسي مداوم كيفيت نان توسط دانشگاه علوم پزشكي تهران، بازرسان وزارت صنعت، معدن و تجارت و تعزيرات با هماهنگي انجمن صنفي كارخانجات، آردهاي توليدي را با نمونه برداري آزمايش مي كنند.
صادقي افزود: برخورد با توليدكنندگان آرد و نانوايان متخلف نيز پيوسته جزو برنامه هاي حوزه كنترل بازار نان است.
 


مديركل وزارت صنعت و تجارت اعلام كرد

شماره گذاري خودروها از اول ارديبهشت

مديركل ماشين سازي و نيرومحركه وزارت صنعت با بيان اينكه هنوز مشكل توقف شماره گذاري خودروها برطرف نشده است، گفت: در حال پيگيري اين مسئله هستيم و احتمالا شماره گذاري خودروها از اواخر فروردين يا اوايل ارديبهشت از سرگرفته مي شود.
كيومرث فروتني در گفت وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: اقداماتي براي از سرگيري شماره گذاري خودروها در حال انجام است ولي هنوز به نتيجه قطعي نرسيده ايم.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا نامه وزارت صنعت در مورد توقف شماره گذاري خودروها به هيئت دولت ارائه شده است يا خير گفت: اين موضوع در حال پيگيري است ولي هنوز منجر به نتيجه نشده است.
فروتني در مورد بحث هاي مطرح شده در خصوص مهلت دهي به خودروسازان براي نصب دو ايربگ بر روي توليداتشان تا اول تيرماه نيز گفت: هنوز چيزي در اين مورد قطعي نشده و ما نيز اين مسئله را در رسانه ها خوانده ايم.
بنابراين گزارش: پليس راهور شماره گذاري خودروهاي داخلي را از ابتداي امسال متوقف كرده تا خودروهاي توليدي با استاندارد يورو 4 يا مدل 91 به خريداران تحويل داده شوند.
در صورت حل مشكل شماره گذاري خودروها، اين موضوع با قيمت گذاري جديد خودروها در اوايل ارديبهشت ماه همزمان خواهد بود.
 


رئيس شوراي رقابت :

خودروسازان مابه التفاوت قيمت جديد و قديم را به مردم بازگردانند

خودروسازان مكلفند براساس دستورالعمل شوراي رقابت مابه التفاوت قيمت خودرو را براساس نرخ هاي جديد كه تا پايان فروردين و يا اوايل ارديبهشت ابلاغ مي شود، به مردم بازگردانند.
جمشيد پژويان رئيس شوراي رقابت، گفت: براساس ماده 61 در مواردي كه از دستورالعمل شوراي رقابت تخطي شود، به خصوص در مورد بحث گرانفروشي بايد مابه التفاوت براساس نظر شوراي رقابت به خريداران برگردانده شود كه اين موضوع در مورد خودرو كاملا صدق مي كند.
وي تصريح كرد: اميدوارم كه كار به اينجا نكشد كه ما از طريق برخوردهاي جدي مجبور به پس گرفتن مازاد پول دريافتي از مردم از خودروسازان شويم.
پژويان اضافه كرد: متاسفانه دخالت هاي بي مورد از طرف سازمان حمايت از مصرف كنندگان مانع از اجراي اين موضوع مي شود.
وي تصريح كرد: اعتقادي به زمين زدن يك صنعتي مثل خودروسازي را ندارم، اگر ما خودروساز هستيم و بايد ببينيم قيمت خودرو نسبت به كشورهاي توليدكننده مانند مالزي و كره جنوبي چقدر است. در دنيا فقط 6 تا 7 كشور خودروساز هستند و اكثر كشورها، كشورهايي هستند كه مزاياي توليد خودرو ندارند.
رئيس شوراي رقابت با بيان اينكه تاكنون اين شورا هيچ گونه از مجازات هاي تعيين شده در ماده 61 را نه ابلاغ و نه اجرا كرده، افزود: تلاش ما اين است كه از طريق خود خودروسازان اين موضوع را بررسي و حل و فصل كنيم.
مسدود شدن حساب متخلفان
عضو شوراي رقابت و نماينده مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: مردم تا تعيين تكليف قيمت نهايي خودروها از خريد و انجام معامله خودداري كنند.
نادر قاضي پور با اشاره به برگزاري جلسه شوراي رقابت در هفته آينده اظهار داشت: طبق اعلام كارگروه تشكيل شده در شوراي رقابت، در حال حاضر قيمت خودروها بايد براساس قيمت شهريور ماه سال گذشته، به علاوه ميزان تورم اعلام شده از سوي بانك مركزي تعيين شود.
وي افزود: احتمالا اين كارگروه كار بررسي نحوه تعيين قيمت خودروها را تا هفته آينده تمام مي كند و در اين خصوص تصميم گيري مي شود.
قاضي پور با اشاره به بلاتكليفي مردم و فشار برخي نمايندگي ها بر مشترياني كه خودرو را با قيمت بالا پيش خريد كرده اند و درخواست از آنها براي پرداخت باقي مانده پول خودرو و تحويل آن با قيمت هاي جديد، بيان كرد: توصيه مي كنيم مردم در حال حاضر از انجام معامله خودداري نمايند تا تكليف قيمت ها مشخص شود.
اين نماينده مجلس در مورد ضمانت اجرايي مصوبه شوراي رقابت، گفت: در شوراي رقابت دو نماينده قوه قضائيه نيز حضور دارند كه مي توانند در صورت عدم اجراي مصوبات شوراي رقابت از سوي خودروسازان در اين خصوص حكم صادر كنند.
قاضي پور تاكيد كرد: در صورتي كه خودروسازان پول اضافي از مردم دريافت كنند و نسبت به بازگرداندن آن اقدام نكنند، حساب آنها مسدود و پول اضافه دريافت شده از حساب آنها برداشت و به مردم بازگردانده مي شود.
يادآور مي شود: قرار بود دستورالعمل قيمت گذاري خودرو توسط شوراي رقابت تا پايان فروردين ماه جاري تدوين شود، در حالي كه جلسه بعدي شوراي رقابت براي تدوين دستورالعمل نهايي تعيين قيمت خودرو در اول ارديبهشت ماه تشكيل خواهد شد.
 


آغاز پرداخت ارز مبادله اي به شركت هاي هواپيمايي

پرداخت ارز مبادله اي به شركت هاي هواپيمايي از سوي بانك مركزي آغاز شده است.
رئيس انجمن شركت هاي هواپيمايي كشور در گفت وگو با ايسنا با اعلام مطلب فوق گفت: از نيمه اسفند سال گذشته با پيشنهاد وزير راه و شهرسازي و به دستور رئيس جمهور مقرر شد، ارز مورد نياز شركت هاي هواپيمايي با نرخ مبادله اي تخصيص يابد كه رئيس كل بانك مركزي نيز اين دستور را امضا كرد.
عبدالرضا موسوي افزود: در ابتدا طبق قول بانك مركزي بايد ششم مارس يعني نيمه دوم اسفندماه، ارز مبادله اي به شركت هاي هواپيمايي پرداخت مي شد اما اين اقدام با چند روز تاخير در حال حاضر آغاز شده است.
به گفته موسوي تاكنون ارز مبادله اي به شركت هاي زاگرس و ماهان پرداخت شده است.
رئيس انجمن شركت هاي هواپيمايي كشور افزود: شركت هاي هواپيمايي كاسپين، تابان و ايران ايرتور نيز از بانك مركزي نامه تخصيص ارز مبادله اي و دريافت آن را گرفته اند كه در روزهاي آتي ارز مورد نياز آنها نيز پرداخت خواهد شد.
وي با اشاره به كمك رئيس جمهور و وزير راه و شهرسازي به ايرلاين ها با تخصيص ارز مبادله اي، خاطرنشان كرد: در صورت تخصيص نيافتن ارز مبادله اي به شركت هاي هواپيمايي به طور قطع اين شركت ها توان ادامه كار نداشتند.
طبق اعلام رئيس انجمن شركت هاي هواپيمايي تاكنون سقفي براي دريافت ارز مبادله اي توسط شركت هاي هواپيمايي در نظر گرفته نشده است و هر شركت مي تواند براساس نيازهاي خود و با توجه به تعداد هواپيماهايش تقاضاي ارز مبادله اي داشته باشد.
سازمان هواپيمايي كشوري معيارهايي را براي اين منظور مشخص و به ايرلاين ها اعلام كرده است.
ارزي كه به شركت هاي هواپيمايي تخصيص مي يابد به نرخ اتاق مبادله اي با هفت درصد كارمزد پرداخت خواهد شد.
اين ارز صرف هزينه هاي خارج از كشور شركت هاي هواپيمايي به منظور تهيه قطعات، هزينه پرسنل خارج از كشور و تجهيزات مورد نياز همچون شبيه ساز مي شود.
 


يك مقام مسئول: امسال قيمت برق افزايش نمي يابد

مديرعامل شركت توزيع برق نواحي استان تهران با بيان اينكه برنامه ريزي ها براي تأمين برق مطمئن در زمان انتخابات آغاز شده گفت: صدور اولين قبوض برق سال جاري درحال انجام است و تعرفه هاي برق هيچ افزايشي نداشته است.
سيدعلي بربند در گفت وگو با خبرگزاري فارس، افزود: شركت توزيع برق نواحي تهران درحال آماده شدن و برنامه ريزي براي تأمين برق مطمئن در ايام انتخابات رياست جمهوري و پيك مصرف برق در تابستان است.
وي با بيان اينكه براي برنامه ريزي حماسه اقتصادي نيز برنامه هاي استراتژيك شركت مجددا بازنگري مي شود ادامه داد: به هرحال برنامه ريزي هاي لازم براي تأمين برق مطمئن در زمان انتخابات و تابستان سال جاري درحال انجام است.
بربند در پاسخ به اين سؤال كه آيا در تابستان خاموشي خواهيم داشت گفت: با توجه به برنامه ريزي هاي انجام شده مطمئنا خاموشي برق در تابستان سال جاري نخواهيم داشت البته بايد اذعان كرد كه سال گذشته هم خاموشي برق نداشتيم.
مديرعامل شركت توزيع برق نواحي استان تهران افزود: برنامه ريزيها به گونه اي است كه چون انتخابات در پيش است نيروگاه هاي برق به روز باشند تا به هيچ وجه خاموشي نداشته باشيم.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا تعرفه برق در سال جاري تغييري داشته و آيا قبوض برق صادر شده است ادامه داد: اولين قبوض برق در سال جاري با همان تعرفه هاي قبل درحال صدور است.
وي تأكيد كرد: تعرفه هاي برق در سال جاري همانند تعرفه هاي برق سال گذشته است و هيچ افزايشي نداشته است.
 


يك مسئول: براي حمايت از توليد داخلي

تعرفه واردات لوازم خانگي دو برابر شود

رئيس انجمن توليدكنندگان لوازم خانگي پيشنهاد دو برابر شدن تعرفه واردات لوازم خانگي را براي حمايت از توليدات داخلي مطرح كرد.
محمدرضا دياني در گفت وگو با ايرنا تاكيد كرد: رفع ممنوعيت واردات كالاهاي اولويت دهم به توليد كشور صدمه مي زند.
وي با بيان اينكه برخي از واردكنندگان با استفاده از قدرت چانه زني بالا موفق به اخذ مجوز واردات كالاهاي لوكس خود شدند، گفت: براساس بخشنامه جديد دولت، صدور ثبت سفارش براي تمامي كالاهاي مشمول گروه 10 كالايي كه تا پايان بهمن ماه سال گذشته وارد گمرك شده اند تا پايان فروردين ماه آزاد شد.
دياني با اشاره به اينكه اين اتفاق باعث مي شود رقباي خارجي بتوانند باز هم در بازار داخل جولان دهند، خاطرنشان كرد: واردكنندگان مانند صادركنندگان نمي توانند ارز وارد كشور كنند، بلكه ارز را از كشور خارج مي كنند و اجازه نمي دهند ارز كافي به دست توليدكنندگان واقعي برسد.
رئيس انجمن توليدكنندگان لوازم خانگي ايران ابراز اميدواري كرد با صدور بخشنامه جديد، دولت با تمهيدات لازم بتواند وضعيت بازار اين قبيل كالاها را رصد كند تا آنها با گرانفروشي سود مضاعف نبرند.
وي تاكيد كرد: اگر تمايلي به واردات لوازم خانگي در كشور باشد، پيشنهاد دو برابر شدن تعرفه واردات لوازم خانگي مي تواند حداقل كمك به توليدكننده داخلي باشد.
رئيس انجمن توليدكنندگان لوازم خانگي ايران همچنين با بيان اينكه ممنوعيت ثبت سفارش كالاهاي اولويت دهم باعث دلگرمي توليدكنندگان داخلي شده است، گفت: در شرايط تحريم بايد از فرصت ها استفاده كرد و مردم را با توليدات داخلي كه بسياري از آنها از برندهاي خارجي برتري دارند، آشتي داد.
 


ثبت 2 ركورد جديد در بورس

شاخص بورس تهران در پايان معاملات ديروز با 365 واحد افزايش به 40 هزار و 621 واحد رسيد.
به گزارش خبرگزاري فارس، در پايان معاملات ديروز بورس تهران، شاخص كل با 365 واحد افزايش به 40 هزار و 621 واحد رسيد كه ارزش بازار را با 2 هزار ميليارد تومان افزايش به 182 هزار و 221 ميليارد تومان رساند. افزايش شاخص بورس و ايستادن در اين عدد و ارزش بازار، ركورد جديدي در تاريخ بورس تهران به حساب مي آيد.
تعداد معاملات نيز 29 هزار و 156 دفعه، ارزش آن 102ميليارد و 432 ميليون تومان و حجم معاملات 199 ميليون و 767 هزار سهم بوده است.
در پايان معاملات ديروز شاخص صنعت با 385 واحد رشد، 35 هزار و 288 واحد و شاخص 50 شركت فعال تر بورس 1696 واحد شد كه 9 واحد افزايش يافت. شاخص آزاد سهام شناور 320 واحد افزايش يافت كه شاخص را به 47 هزار و 12 واحد رساند.
شاخص 30 شركت بزرگ بورس با 12 واحد افزايش به 2 هزار و 82 واحد رسيد.
بيشترين افزايش قيمت براي شركت هاي سيمان ايلام، كمباين سازي ايران، البرز دارو، پارس مينو، داروسازي زهراوي، سيمان خاش و كنتورسازي ايران محقق شد.
بيشترين كاهش قيمت براي شركت هاي توليدي گرانيت بهسرام، معادن بافق، پارس سوئيچ، گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو، ايران خودرو ديزل، سايپا و داروسازي ابوريحان داشته اند.
 


صندوق هاي چند شعبه اي در بانك قرض الحسنه تجميع مي شوند

بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: براي جلوگيري از بحران صندوق هاي قرض الحسنه چند شعبه اي در آينده، كليه صندوق هاي قرض الحسنه كه بيش از يك شعبه دارند بايد در يك بانك قرض الحسنه تجميع و سهامدار شوند.
اين اطلاعيه بانك مركزي براساس قانون تنظيم بازار غيرمتشكل پولي، ماده 96 قانون برنامه توسعه و مصوبه شوراي عالي امنيت ملي صادر شده است.
براين اساس، تمامي صندوق هاي داراي بيش از يك شعبه، ظرف مدت يك ماه (تا پايان روز 15 ارديبهشت ماه 92) موظفند در بانك قرض الحسنه مورد نظر تجميع شوند و به نسبت تعداد شعب و ميزان سهام، سرمايه واريز نمايند.
بانك مركزي تاكيد مي كند، بديهي است پس از مهلت مقرر، از ادامه كار صندوق هاي ياد شده كه تحت عنوان موسسه قرض الحسنه پس انداز و صندوق قرض الحسنه و غيره فعاليت مي كنند، جلوگيري به عمل خواهد آمد و مسئوليت بروز مشكلات احتمالي به عهده اعضاي هيئت مديره صندوق مذكور خواهد بود.
يادآور مي شود، اين ارتقاء به منظور سامان دهي صندوق هاي قرض الحسنه چند شعبه اي و جلوگيري از مسائل آتي و رعايت منافع سپرده گذاران و اعضاي هيئت مديره آنها اتخاذ شده است.
 


سئول واردات گاز از ايران را دوباره آغاز كرد

كره جنوبي پس از 8 ماه وقفه، حدود 73 هزار تن گاز طبيعي مايع از ايران وارد كرد.
به گزارش فارس به نقل از رويترز، اداره گمرك كره جنوبي اعلام كرد: اين كشور واردات گاز طبيعي مايع، از ايران را پس از 8 ماه وقفه از ماه مارس 2013 (اسفند ماه 91) از سر گرفته است.
براساس اين گزارش، سئول واردات گاز طبيعي مايع از ايران را از جولاي سال گذشته برابر با تيرماه سال 91 متوقف كرده بود.
كره جنوبي، ماه گذشته در مجموع 101 هزار و 29 تن گاز طبيعي مايع وارد كرده است كه 72 هزار و 750 تن از اين ميزان از ايران خريداري شده است.
گاز طبيعي مايع به عنوان مواد اوليه پتروشيمي ها مورد استفاده قرار مي گيرد.
براساس اطلاعات گمرك كره جنوبي، ميزان واردات گاز طبيعي مايع اين كشور در ماه مارس سال 2012 برابر با 95 هزار و 932 تن بوده است.
 


عضو كميته تعالي سازماني:

استانداردهاي بين المللي نتوانستند رشد مطلوب بهره وري ايجاد كنند

استانداردهاي بين المللي (ايزوها) نتوانستند رشد مطلوب در بهره وري ايجاد كنند.
رضا اشرف سمناني عضو كميته داوري و كميته علمي جايزه ملي بهره وري و تعالي سازماني در همايش برنامه هاي تعالي سال جاري بانك پاسارگاد با اشاره به روند شكل گيري مدل رشد مطلوب در بهره وري و جايزه تعالي سازماني در كشور گفت: وزارت صنايع و معادن پس از سالها بررسي به اين نتيجه رسيد كه ايزوها نتوانستند رشد مطلوب در بهره وري را ايجاد كنند.
وي افزود: بر همين اساس پس از سالها بررسي به اين نتيجه رسيدند كه براي آنكه سازمانها رقابت پذير باشند الزام دارند كه با مدل هاي ديگر كار كنند كه موسسه مطالعات راهبردي و راهبري نيروي انساني جايزه تعالي سازماني را گذاشتند.
وي خاطر نشان كرد: در سال اول هيچ سازماني نتوانست تقديرنامه اي كسب كند و اين نتيجه حاصل شد كه سازمانهاي ما با سازمانهاي متعالي فاصله زيادي دارند.
اشرف سمناني گفت: بانك پاسارگاد با كسب تقديرنامه و تنديس بلورين جايزه تعالي سازماني در دو سال متوالي نشان داد كه اجراي مدل تعالي سازماني موفقيت به همراه دارد.
در اين مراسم همچنين سيد مسعود همايونفر عضو كميته داوري و كميته راهبردي و كميته علمي جايزه ملي بهره وري و تعالي سازماني با بيان اينكه دستيابي به تنديس كار بسيار دشواري است گفت: اين كار نتيجه برنامه ريزي مديريت تغيير و مديريت هاي ميانبر است و كسب اين تنديس توسط بانك پاسارگاد جاي تقدير و تبريك دارد.
وي كه در سخنانش به «سير تكوين و شكل گيري جايزه ملي بهره وري و تعالي سازماني» در كشور ايران پرداخت اظهار كرد: جهاني شدن و تغيير تكنولوژي ها و پيچيدگي محيط سازماني موجب شد تا قبل از دهه 80 كيفيت محصول و خدمات آن مورد توجه قرار گيرد اما پس از اين دهه به اين نتيجه رسيدند كه براي رسيدن به محصول و خدمات با كيفيت بايد فرآيندها را با كيفيت كنيم.
مديرعامل بانك پاسارگاد نيز در اين همايش اعلام كرد: هدف بانك رسيدن به نمره 1000 در تعالي سازماني است.
مجيد قاسمي در همايش افتتاحيه برنامه هاي تعالي سال 92 اين بانك گفت: قرار نيست ما به نمره 650 تعالي سازماني كه به تنديس زرين ختم مي شود، كفايت كنيم بلكه نمره تعالي سازماني تا 1000 است و ما بايد خود را به 1000 برسانيم. هدف پاسارگاد رسيدن به نمره 1000 تعالي سازماني است.
قاسمي همچنين به استراتژي اصلي اين بانك براي قرار گرفتن در ميان 500 شركت برتر دنيا اشاره كرد.
مديرعامل بانك پاسارگاد گفت: ما بايد مديراني در سطح استانداردهاي بين المللي تربيت كنيم.
وي اظهار كرد: در روند برنامه ريزي تاسيس، فعاليت، گسترش و عملكرد بانك پاسارگاد در پهنه اقتصاد ايران نماد بارز يك سازمان متعالي را عينيت بخشيده و هم اكنون فرصت و ظرفيت بالقوه اي فراهم شده است كه به عنوان يك بانك سرآمد، معيار و الگوي استاندارد را در اختيار نظام بانكي ايران قرار دهد.
وي از راه اندازي دانشگاه خاتم كه متعلق به بانك پاسارگاد است نيز خبر داد و گفت: در اين دانشگاه فعلا 5 رشته در مقطع كارشناسي ارشد و سه رشته در مقطع كارشناسي راه اندازي شده است.
قاسمي از آمادگي اين بانك براي تربيت ارزياب در گروه بانك و بيمه خبر داد و افزود: بانك پاسارگاد آماده است تا يافته هاي جديد مديريتي خود را در اختيار سازمان مديريت صنعتي قرار دهد و در اين زمينه به سرمايه گذاري هاي بيشتر اقدام كند.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10