(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 31 فروردین 1392 - شماره 20468

تمايل رژيم هاي عربي براي برقراري رابطه امنيتي با تل آويو
كره شمالي براي شروع مذاكره با آمريكا شرط گذاشت
افشاي همكاري قطر و موساد در ترور عماد مغنيه
چهار روز پس از حادثه بوستون روي داد
 شوك دوم در آمريكا
 تيراندازي و انفجار در دانشگاه ام.آي.تي
آتش و دود در بحرين در اعتراض به برگزاري مسابقات فرمول يك
تظاهرات ميليوني در بوئنوس آيرس
عليه طرح رياضتي دولت آرژانتين
پرويز مشرف به دام نيروي امنيتي پاكستان افتاد
نماينده سوريه در سازمان ملل
از همكاري اسرائيل با تروريست ها پرده برداشت
بشار اسد:
كشورهاي غربي بزودي تاوان حمايت از القاعده را مي پردازند
اعتراض و اعتصاب در بلژيك ، اسپانيا و ايتاليا
51 شهيد و 70 مجروح در عمليات تروريستي عراق


تمايل رژيم هاي عربي براي برقراري رابطه امنيتي با تل آويو

منابع خبري از «تلاش هاي فراوان» برخي حكومت هاي عربي براي برقراري روابط «اطلاعاتي- امنيتي» با رژيم صهيونيستي خبر مي دهند.
خبرگزاري فارس به نقل از هفته نامه فلسطيني «المنار» نوشت: منابع آگاه به نقل از محافل امنيتي رژيم صهيونيستي افشا كردند كه طي ماه هاي گذشته سفرهاي هيئت هاي امنيتي صهيونيستي به كشورهاي عربي حوزه خليج فارس كه با اين رژيم روابط ديپلماتيك دارند به شدت افزايش يافته است.براساس اين گزارش اكثر ديدارها در كشورهاي عربي حوزه جنوبي خليج فارس انجام مي شود و در راس دستور كار اين هيئت هاي امنيتي جلب رضايت كشورهاي منطقه و عربي براي افزايش همكاري هاي خود در حوزه هاي مختلف از جمله حوزه هاي امنيتي و اطلاعاتي و مبادله اطلاعات بين دو طرف است.اين گزارش مي افزايد ميزان قراردادهاي نظامي و تسليحاتي بسته شده بين شركت هاي نظامي و تسليحاتي صهيونيستي با كشورهاي عربي حوزه خليج فارس افزايش 50 درصدي را به ثبت رسانده است.
 


كره شمالي براي شروع مذاكره با آمريكا شرط گذاشت

كره شمالي براي شروع مذاكره با آمريكا درباره بحران شبه جزيره كره پيش شرط هايي را تعيين كرد.
به گزارش ايسنا، كره شمالي براي اولين بار روز پنجشنبه به پيشنهاد مطرح شده از سوي جان كري، وزير امور خارجه آمريكا كه اوايل هفته گذشته به شبه جزيره كره سفر كرد و خواستار انجام مجدد مذاكرات براي خنثي سازي تنش هاي اتمي از سوي پيونگ يانگ بود، پاسخ داد.
پيش شرط هاي كره شمالي براي از سرگيري مذاكرات شامل لغو تحريم هاي سازمان ملل، پايان مانورهاي دائمي سئول-واشنگتن، عذرخواهي آمريكا و كره جنوبي از پيونگ يانگ، برچيده شدن تسليحات هسته اي از شبه جزيره كره و در مقابل داشتن تسليحات هسته اي كافي از سوي كره شمالي بر بازداشتن آمريكا از حمله به خود بود.
جان كري به كميته روابط خارجي سنا درباره پيش شرط هاي مطرح شده از سوي پيونگ يانگ گفت: اين پيش شرط ها غيرقابل قبول است
 


افشاي همكاري قطر و موساد در ترور عماد مغنيه

فيلم مستندي كه يك شركت كانادايي درخصوص اسرار عمليات تروريستي موساد در سوريه و لبنان تهيه كرده است، از همدستي سازمان اطلاعات قطر با موساد رژيم صهيونيستي در ترور شهيد عماد مغنيه فرمانده نظامي حزب الله پرده برمي دارد.
به گزارش خبرگزاري مهر، دراين فيلم، پيش زمينه هاي اين عمليات به همراه اسناد و مدارك و دلايل با توضيحات بي سابقه به ويژه درخصوص اسامي و نقش موساد و برخي همپيمانان عرب فاش شده است. دراين فيلم نام يك افسر سازمان اطلاعاتي قطر فاش شده كه همدست گروه هاي وابسته به موساد بوده كه مغنيه را ترور كرده است. دراين فيلم اسناد و دلايلي كه قبلا افشا نشده و آن قدر اعتبار دارد كه در صورت برگزاري دادگاه، به راحتي جرم قاتلان را اثبات مي كند درصورتي كه كسي جرئت پيگرد عناصر اطلاعاتي قطر، اسرائيل و اردن را در يك زمان داشته باشد.
 


چهار روز پس از حادثه بوستون روي داد

شوك دوم در آمريكا
تيراندازي و انفجار در دانشگاه ام.آي.تي

وقوع درگيري هاي مسلحانه و انفجار در اطراف دانشگاه ام.آي.تي ايالت ماساچوست، مقامات و مردم آمريكا را وارد شوك دوم كرد!
آمريكايي ها هنوز از شوك حاصل از حادثه انفجارهاي تروريستي روز دوشنبه گذشته «بوستون» كه در جريان برگزاري مسابقات دو ماراتن روي داد خارج نشده بودند كه روز گذشته خبر رسيد در نزديكي همين شهر درگيري هاي مسلحانه و انفجارهايي روي داده كه در نتيجه تبادل آتش يك افسر پليس كشته شد.
آن طور كه رسانه هاي محلي آمريكا اعلام كرده اند، ساعاتي پس از كشته شدن يك افسر پليس در دانشگاه ام.آي.تي ماساچوست به ضرب گلوله فرد يا افرادي ناشناس در اطراف اين دانشگاه تيراندازي ها و انفجارهاي ديگري هم روي داده كه طي آن يكي از مظنونان هدف گلوله پليس قرار گرفت كه پس از انتقال به بيمارستان جان باخت.
برخي منابع پليس محلي اعلام كرده اند هنوز معلوم نيست اين تيراندازي ها با حادثه انفجارهاي بوستون ارتباطي داشته باشد اما سايت شبكه تلويزيوني اي بي سي نيوز به نقل از خبرگزاري «آسوشيتدپرس» نوشت در جريان تيراندازي هاي دانشگاه ام.آي.تي يكي از دو مظنون تحت تعقيب مرتبط با انفجارهاي بوستون كشته شد.
در جريان دو انفجار تروريستي بوستون سه نفر كشته و 176 نفر مجروح شدند كه شماري از مجروحان دچار نقص عضو شدند.
از زمان وقوع اين انفجارهاي تروريستي كه به اعتقاد بسياري از ناظران سياسي كارگروه هاي داخلي خود آمريكاست، سرتاسر اين كشور به ويژه شهرهاي ماساچوست، كاخ سفيد، لس آنجلس و... به شدت تحت تدابير شديد امنيتي قرار گرفته اند.
پيش از اين اف.بي.آي با اعلام اينكه «تمام آژانس هاي اطلاعاتي و امنيتي آمريكا را براي شناسايي عاملين اين حادثه بسيج كرده است» تلاش هاي شبانه روزي براي يافتن تروريست ها را آغاز كرده بود. آخرين خبرها حاكي است دومين مظنون اين انفجارها نيز روز گذشته دستگير شد.
شبكه تلويزيوني بي بي سي پس از اعلام اين خبر به جزئيات بيشتر اشاره نكرد.
در حال حاضر تمام فعاليت هاي عادي در منطقه «واتر تاون» بوستون به حالت تعطيل درآمده و پليس اين شهر از ترس تكرار چنين حوادث تروريستي مقررات منع آمد و شد خودروها را اعلام كرده است. پليس همچنين از مردم خواسته در خانه هايشان بمانند.
شبكه بي بي سي گزارش داد تمام فعاليت هاي تجاري در واترتاون تعطيل شد و از مردم اين شهر خواسته شده است تا مغازه هاي خود را تعطيل كنند، حركت وسايل حمل ونقل عمومي متوقف شده و به مردم سرويس ارائه نمي دهند. همچنين در شهر بوستون، هم حركت حمل ونقل عمومي متوقف شده است. از مردم خواسته شده است در خانه هاي خود بمانند و از تردد در سطح شهر خودداري كنند.
نامه هاي سمي
ارسال نامه هاي سمي به سناتورها و مقامات سياسي و دولتي آمريكا، يكي ديگر از چالش هاي امنيتي است كه آمريكا همزمان با حوادث تروريستي ماساچوست با آن درگير شده است. ماجرا از اين قرار است كه تعدادي نامه سمي به شماري از سناتورهاي آمريكايي و شخص اوباما ارسال شده كه پيش از رسيدن به دست آنها ماجرا اصطلاحا «لو» رفته است.
اگرچه مقامات و رسانه هاي آمريكايي اعلام كرده اند اين دو حادثه (نامه هاي سمي و انفجارهاي تروريستي) به هم ارتباطي ندارند اما همزماني وقوع اين حوادث به اوضاع ناآرام رواني شهرهاي آمريكا دامن زده است.
در همين ارتباط وزارت دادگستري آمريكا تهديد كرد در صورت بازداشت عوامل ارسال اين نامه ها، خاطي به 15 سال زندان و پرداخت صدها هزار دلار جريمه نقدي محكوم خواهد شد.
يادآور مي شود ايالات متحده آمريكا طي يكسال گذشته بارها شاهد وقوع تيراندازي هاي مرگبار در مدارس، كودكستان ها، دانشگاه ها، سينماها و سطح شهرها و خيابان ها بوده است. در برخي از اين موارد فرد تيرانداز با استفاده از سلاح هاي نيمه خودكار مردم را به گلوله بسته و شمار زيادي را به خاك و خون كشيده است.تلاش هاي مردمي و گروه هاي اجتماعي براي تصويب قوانين سخت تر حمل سلاح نه تنها با مخالفت هاي لابي ها و برخي سياستمداران به نتيجه نرسيد بلكه با افزايش اين ناآرامي ها كار و بار سازندگان و فروشندگان سلاح حسابي سكه شد!
به اعتقاد بسياري از تحليلگران اكنون آمريكا با معضل مهمي به نام «ترور» آن هم نه از سوي كشورهاي شرقي بلكه از سوي مردم خود روبه رو شده است. معضلي كه به نظر نمي رسد به اين زودي ها بتواند راهي براي برون رفت از آن پيدا كند.
كاخ سفيد شايد پيش از اين وقتي اراده جنگ با تروريست هايي مثل طالبان - كه از قضا ساخته و پرداخته خود اوست - را مي كرد، با بمباران شهرهاي افغانستان به اهداف خود مي رسيد، اما اين بار كه تروريسم در مركز آمريكا جاخوش كرده، آيا بازهم خواهد توانست با «بمباران» و استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين به هدفش برسد؟
آخرين خبر
روز گذشته شبكه تلويزيوني «ان.بي.سي نيوز» آمريكا از مشخص شدن هويت دو متهم انفجارهاي بوستون خبر داد. اين شبكه تلويزيوني به نقل از «اف بي آي» اعلام كرد، دو متهم با يكديگر برادر بوده و داراي تبار چچني و اهل منطقه قفقاز هستند.
شبكه تلويزيوني سي ان ان نيز اعلام كرد، متهم تحت تعقيب با مظنون كشته شده برادرند. پليس بوستون اعلام كرد متهمي كه كشته شده فردي با نام «تامرلان سارنايف» 26 ساله و برادر وي جواني 19 ساله با نام «زوخار سارنايف» است.برادر بزرگتر روز گذشته در جريان درگيري با پليس در منطقه «واترتاون» در اطراف دانشگاه ام.آي. تي كشته شد.
 


آتش و دود در بحرين در اعتراض به برگزاري مسابقات فرمول يك

در پي درگيري شديد نظاميان آل خليفه با تظاهركنندگان بحريني پنج تن دستگير شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبكه العالم، در حالي كه برگزاري تظاهرات و اعتراضات عليه برگزاري مسابقات اتومبيلراني «فرمول يك» در بحرين جان تازه اي به قيام مردم اين كشور بخشيده است، روز پنجشنبه نيز جوانان انقلابي با نيروهاي امنيتي آل خليفه كه تحت حمايت نظاميان آل سعود به سركوب قيام مردمي در اين كشور مي پردازند، درگير شدند.
برپايه اين گزارش، گروه هايي از انقلابيون با آتش زدن لاستيك به بستن راه هاي منتهي به جزيره ستره در شرق بحرين و پل منتهي به «المعرق» در شمال اين كشور مبادرت كردند و به زد و خورد با نيروهاي امنيتي پرداختند. نيروهاي امنيتي نيز با بمب هاي آتش زا به تظاهركنندگان حمله كردند.
در اين درگيري ها تعدادي از جوانان انقلابي دستگير شدند.
در همين حال ديروز نيز مردم انقلابي بحرين در پي فراخوان اعلام شده، به سلسله تظاهرات خود براي احقاق حقوق قانوني خود ادامه دادند. گفتني است دور جديد تظاهرات مردم و گروه هاي مخالف خاندان سلطنتي حاكم بر بحرين همزمان با آغاز روند برگزاري مسابقات فرمول يك و از جمعه هفته گذشته آغاز شده است.
انقلابيون بحرين اعلام كرده اند با وجود تشديد فضاي خفقان و سركوب، دامنه اعتراضات خود را تا پيش از آغاز مرحله نهايي مسابقات فرمول يك گسترش خواهند داد.
 


تظاهرات ميليوني در بوئنوس آيرس

 عليه طرح رياضتي دولت آرژانتين

يك ميليون آرژانتيني با برگزاري يكي از بزرگترين تظاهرات ضددولتي در سال هاي اخير خشم خود را از اقتصاد نابسامان اين كشور و اقدامات كريستينا فرناندز، رئيس جمهوري اين كشور براي ايجاد اصلاحات در رسانه ها و دادگاه ها نشان دادند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از خبرگزاري رويترز، اين تظاهرات در بوئنوس آيرس به صورت مسالمت آميز برگزار شد كه اقشار متوسط جامعه در آن حضور داشتند. تظاهركنندگان اقدام به كوبيدن به قابلمه و ماهي تابه هاي خود كردند كه نوع سنتي تظاهرات در آرژانتين است. برخي نيز تابلوها و پلاكاردهايي مانند «آرژانتين، بيدار شو» و «كريستيناي فاسد» حمل مي كردند.چندين سياستمدار اپوزيسيون برجسته نيز به تظاهرات پيوستند. دو سخنگوي دولت در شهر بوئنوس آيرس به رويترز اعلام كردند كه يك ميليون تن در اين تظاهرات شركت كردند.
تظاهركنندگان از «غرور» و «دروغ» هاي فرناندز و همچنين مسائل مالي مانند تورم كه سالانه 25 درصد تخمين زده شده است و يكي از بالاترين نرخ ها در جهان است، انتقاد كردند. يك دانشجوي 24 ساله به نام كارولينا سالينا در مصاحبه اي با رويترز اعلام كرد: «من به خيابان آمدم زيرا من در دموكراسي زندگي مي كنم كه در خطر تبديل شدن به ديكتاتوري است». تظاهرات كوچكتري نيز در شهرها و مناطق سراسر آرژانتين برپا شد.
 


پرويز مشرف به دام نيروي امنيتي پاكستان افتاد

نيروهاي امنيتي پاكستان «پرويز مشرف» را در حومه پايتخت بازداشت كردند.
به گزارش خبرگزاري مهر، رئيس جمهور سابق پاكستان كه پنجشنبه به حكم بازداشت خود توسط ديوان عالي بي اعتنايي كرده و به مزرعه شخصي اش در حومه اسلام آباد رفته بود، ديروز به دست نيروهاي امنيتي بازداشت و تحويل دادگاه داده شد. مشرف با اتهامات سنگيني در زمان رياست جمهوري خود مثل خيانت به كشور به ارتباط داشتن با عاملان ترور «بي نظير بوتو» روبه رو است.
ديروز همچنين مجلس سناي پاكستان خواستار محاكمه مشرف شد. پنجشنبه گذشته ديوان عالي پاكستان قرار وثيقه مشرف كه پيشتر توسط همين ديوان تمديد شده بود را لغو و حكم بازداشت وي را صادر كرد.از نوار قبايلي شمال غرب پاكستان نيز خبر رسيد، افراد ناشناس يك تجمع انتخاباتي را با آرپي جي هدف قرار دادند. در اين حمله يك نفر كشته شد و هشت تن ديگر نيز زخمي شدند. ماه آينده در پاكستان انتخابات پارلماني برگزار مي شود.
 


نماينده سوريه در سازمان ملل

 از همكاري اسرائيل با تروريست ها پرده برداشت

نماينده سوريه در سازمان ملل ضمن افشاي همكاري اسرائيل با گروه هاي مسلح گفت رژيم صهيونيستي تروريست هاي زخمي را مداوا مي كند و آنها را براي ادامه جنايات به سوريه برمي گرداند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «بشار جعفري» پنجشنبه طي سخناني در شوراي امنيت سازمان ملل اظهار داشت: اسرائيل تروريست هاي زخمي را درمان مي كند و سپس آنها را به سوريه برمي گرداند. او افزود كه دستگاه هاي جاسوسي اسرائيل هم به گروه هاي تروريستي در ارتكاب جنايات كمك مي كند. جعفري تأكيد كرد: عربستان و قطر به مخالفان سوريه سلاح مي دهند. به گفته وي، بخشي از سلاح ها به وسيله كشتي از ليبي به لبنان و تركيه ارسال شده و از طريق خاك كشورهاي همسايه وارد خاك سوريه مي شوند.
وي همچنين از اقدام گروه هاي مسلح در به كارگيري كودكان براي ارتكاب خشونت و خرابكاري در سوريه خبر داد. وي تأكيد كرد: دولت سوريه همه كساني را كه از تروريسم در اين كشور حمايت مي كنند، تحت پيگرد قرار خواهد داد. وي غرب را نيز متهم به تلاش براي تجزيه سوريه و تغيير جغرافياي سياسي منطقه كرد.
پاتريوت
روزنامه «شرق الاوسط» فاش كرد، مقامات اردن از آمريكا خواستند در اين كشور و در مناطق مرزي نزديك به سوريه موشك هاي پاتريوت نصب كند. به گفته منابع اردني، اين درخواست در جريان سفر «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا به اردن (دوم فروردين) به وي ارائه شد. واشنگتن نيز وعده داد موشك هاي پاتريوت را از كويت و قطر خارج و طي چند هفته آينده در اردن مستقر كند.
از سوي ديگر، منابع مطلع در امان از حضور 300 نظامي آمريكايي در خاك اردن خبر دادند. اين نيروها به بهانه آموزش نظاميان اردني در خاك اردن حضور دارند.
اعتراف آمريكا
سازمان اطلاعات ارتش آمريكا طي گزارشي اعتراف كرد، دمشق در عرصه نظامي برتري خود را حفظ كرده است. «مايكل فلين» رئيس سازمان اطلاعات ارتش آمريكا افزود، مؤسسات و نهادهاي وابسته به دولت تا حد زيادي منسجم عمل مي كنند و علاوه بر آن، موشك هاي سوريه مناطق گسترده از منطقه مثل اسرائيل، اردن و تركيه را تحت پوشش قرار مي دهند.
خبر ديگر اينكه نيروهاي دولتي تروريست هاي مسلح را در حومه حمص به محاصره درآوردند و حلقه اين محاصره را هر لحظه تنگ تر مي كنند. درگيري شديدي روز گذشته ميان طرفين جريان داشت و احتمال مي رود كه با تمام شدن مهمات تروريست ها آنها مجبور شوند خود را تسليم نيروهاي دولتي كنند.
«سانا» خبرگزاري رسمي سوريه نيز اعلام كرد نيروهاي ارتش اين كشور چند تن از سر كرده گروه هاي تروريستي را در حومه دمشق به هلاكت رساندند. شماري از تروريست ها نيز بر سر اموال مسروقه مردم به جان هم افتادند و شماري از آنها كشته شدند.
ساير رويدادها
¤ «نبيل العربي» دبير كل اتحاديه عرب، «اخضر ابراهيمي» نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه و «بان كي مون» دبير كل سازمان ملل دوشنبه در ژنو نشست سه جانبه برگزار مي كنند.
¤ حزب الله لبنان اعلام كرد اين جنبش مقابل انتقال بحران و جنگ داخلي از سوريه به لبنان مي ايستد.
 


بشار اسد:

كشورهاي غربي بزودي تاوان حمايت از القاعده را مي پردازند

بشار اسد گفت تروريست هاي القاعده مورد حمايت غرب هستند و كشورهاي غربي بزودي تاوان اين حمايت را خواهند پرداخت.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، بشار اسد رئيس جمهور سوريه در مصاحبه با شبكه تلويزيوني «الاخبار» گفت غرب بزودي بهاي سنگين حمايت از القاعده را خواهد پرداخت.
وي افزود همان طور كه غرب تشكيلات القاعده را در افغانستان با پرداخت هزينه هاي سنگين حمايت كرد و اكنون آن را در سوريه، ليبي و ديگر مناطق پشتيباني مالي مي كند بزودي در مركز اروپا و آمريكا بهاي اين حمايت را خواهد پرداخت.
وي خاطرنشان كرد جنگ در سوريه شروع شده و پاسخ من اين است كه ما تسليم نخواهيم شد.
وي در ادامه گفت: باور اين موضوع براي من دشوار است كه صدها شورشي با اسلحه هاي خود وارد سوريه مي شوند، در حالي كه دولت اردن مي تواند حتي يك نفر با اسلحه سبك، كه براي مبارزه به فلسطين رفته است را دستگير كند. آتش در مرز ما ختم نمي شود و همه مي دانند كه اردن نيز به اندازه سوريه درخطر است.
اسد همچنين عنوان داشت: سوريه در معرض توطئه براي استعمار جديد از طريق راهكارها و سازوكارهاي مختلف قرار گرفته است. برخي كشورهاي بزرگ به ويژه كشورهاي غربي به رهبري آمريكا از ديرباز نمي توانند ببينند كه كشوري حتي در اروپا داراي استقلال است چه برسد به كشورهاي جهان سوم.
اسد در ادامه افزود: ملت سوريه ملتي بزرگ هستند و ما از آنها اميد مي گيريم. شرايط كنوني در سوريه از زمان آغاز بحران بسيار بهتر است. رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه در سياست هاي خود درون اين كشور شكست خورده است.
رئيس جمهوري سوريه در خصوص سفر جان كري، وزير امور خارجه آمريكا به منطقه عنوان داشت: اين سفر بيانگر آن است كه عوامل خارجي اصلي ترين عوامل حوادث جاري از روز اول تاكنون به شمار مي آيد و هر زمان كه ما دستاوردهايي داشته باشيم شاهد افزايش تلاش ها براي ناكام گذاشتن اين دستاوردها هستيم.
اسد تاكيد كرد: در سوريه شاهد اسلوب جديدي از جنگ هستيم. نيروهاي سوري با شورشيان در شهرهاي مختلف كه برخي از آنها غيرسوري بوده مبارزه مي كنند. در ابتدا فقط بيرون راندن تروريست ها از شهرها مد نظر بود اما مي بينيم كه آنها از يك مكان به مكان ديگر مي روند و اين روند پايان پذير نيست. ما در حال حاضر تلاش مي كنيم تا تروريست ها را از بين ببريم و سوريه را آزاد كنيم. البته حمايت از جان شهروندان سوري و مناطق مسكوني كه تروريست ها وارد آنها شدند براي ما اولويت دارد. به مساله رسانه ها و مسائل سياسي نيز اولويت نمي دهيم. چرا كه برخي تلاش مي كنند تا دستاوردهاي ارتش را كوچك بشمارند.
رئيس جمهوري سوريه عنوان داشت: ما به هركسي كه با اسرائيل به صورت آشكار و پنهان همكاري نكرده و عليه سوريه توطئه چيني نكرده باشد مذاكره مي كنيم. در خصوص نظامي كه در سوريه حكمراني كرد و اينكه پارلماني باشد و يا رياست جمهوري بايد بگويم كه مردم نوع اين نظام را مشخص خواهند كرد. غربي ها نمي دانند و چه بسا مي دانند كه تروريست هايي كه از آنها حمايت مي كنند به سمت خودشان بازمي گردند. البته رسانه هاي غربي از خطرات بازگشت تروريست ها سخن مي گويند.
رئيس جمهوري سوريه در واكنش به اظهارات كشورهاي غربي درباره لزوم كناره گيري وي از قدرت تصريح كرد، مردم سوريه خود در مورد ماندن و يا كناره گيري رئيس جمهوري كشورشان تصميم مي گيرند.
وي در ادامه افزود: اين سمت تا زماني كه با حمايت مردم همراه نباشد هيچ ارزشي ندارد.
در همين راستا بشار اسد ضمن اعلام مخالفت در مورد كناره گيري خود كه يكي از شروط مخالفان براي اجراي راهكار سياسي است اظهار داشت، ما هيچ گزينه اي جز پيروزي نداريم و در صورتي كه بر اين مهم دست نيابيم سوريه از بين مي رود.
 


اعتراض و اعتصاب در بلژيك ، اسپانيا و ايتاليا

هزاران نفر از مردم بلژيك، ايتاليا و اسپانيا در اعتراض به «سياست هاي رياضت اقتصادي» دولت و شرايط نامساعد كاري اعتصاب و تظاهرات كردند.
شهر «نامور» بلژيك روز پنجشنبه شاهد تظاهرات هزاران نفري مردم در اعتراض به «قوانين جديد كاري» بود كه در چارچوب «سياست هاي رياضت اقتصادي» به تصويب مي رسد.
طبق اين قانون جديد، كارگران هم بايد ماليات بيشتري پرداخت كنند و هم از برخي خدمات محروم شوند.
در اين تظاهرات معترضان همچنين خواستار توقف حذف فرصت هاي شغلي شده و از دولت خواستند بحران بيكاري را رفع كند.
كاركنان متروي «مادريد»، پايتخت اسپانيا نيز در اعتراض به «شرايط بد كاري» و «اخراج همكارانشان» اعتصاب «نامحدود» خود را آغاز كردند آنگونه كه خبرگزاري «جمهوري اسلامي» به نقل از روزنامه «ال پاييس» اسپانيا نوشته معترضان اعتصاب خود را از روز چهارشنبه به شكل «هفته اي دو روز اعتصاب» آغاز كرده اند و تا تحقق شرايطشان اين اعتصاب ها همچنان ادامه خواهد داشت.
برخي گزارش ها حاكي است اين اعتصاب باعث كاهش خدمات متروي مادريد به مسافران به كمتر از نصف شده است.
دور تازه اعتصاب كاركنان متروي پايتخت اسپانيا پس از آن آغاز شده است كه آنها مي گويند مسئولان شركت مترو به توافقات صورت گرفته با آنان پس از اعتصاب هاي فوريه گذشته (بهمن) عمل نكرده اند.
شركت مترو وابسته به دولت ايالتي مادريد به منظور كاهش هزينه هاي خود در سال جاري قصد دارد 10درصد از حقوق كاركنان خود بكاهد و 720 نفر از آنها را نيز اخراج كند؛ اما كاركنان مي گويند مسئولان اين شركت به جاي عمل به توافقات خود براي حل اين مسائل، اكنون از بازنشستگي زودهنگام شماري از كاركنان نيز سخن مي گويند.
به نوشته روزنامه ال پاييس، در نشستي كه روز يكشنبه گذشته ميان مسئولان شركت مترو و نمايندگان تشكل هاي كارگري برگزار شد، مسئولان شركت، پيشنهاد دادند به جاي اخراج كارگران، تعداد 666 نفر از كاركنان داراي 58 سال سن و بالاتر به شيوه بازنشستگي زودهنگام حذف شوند.
اين در حالي است كه هنوز بطور دقيق مشخص نيست تكليف كارگران اخراجي به كجا مي رسد و كاهش حقوق ساير كاركنان تا چه ميزان خواهد بود و همين موضوع است كه 7200 فرد شاغل در متروي مادريد و خانواده هاي آنان را به شدت نگران كرده است.
كارگران مترو مي گويند با برنامه هايي كه مسئولان شركت در دست دارند، ميزان كاهش حقوق آنها به 25درصد خواهد رسيد.
به گفته مسئولان شركت مترو، آنها قصد دارند با كاهش شمار كاركنان خود و اتخاذ تدابير جديد رياضتي، سالانه 37 ميليون يورو در هزينه هاي اين شركت صرفه جويي كنند.
صدها نفر از مردم ايتاليا نيز همزمان با تشكيل جلسه نمايندگان پارلمان اين كشور براي تعيين رئيس جمهور جديد، مقابل ساختمان پارلمان تجمع كردند.
ايتاليايي ها كه سال هاست بار سنگين سياست هاي سنگين رياضتي و بحران سياسي ناشي از نبود دولت را تحمل مي كنند، خواستار بهبود اوضاع معيشتي و اقتصادي خود شدند.
معترضان همچنين سياستمداران كشورشان را به «فساد» متهم كرده و اعلام كردند «آنها با زد و بندهاي سياسي» به دنبال كسب منافع خود بوده و به فكر مردم نيستند.
آخرين خبرها حاكي است، نمايندگان پارلمان ايتاليا با وجود برگزاري دو دور راي گيري براي انتخاب رئيس جمهور هنوز نتوانسته اند به نتيجه برسند.
به گزارش واحد مركزي خبر از رم، «فرانكو ماريني»، نامزد مورد توافق احزاب عمده سياسي ايتاليا براي احراز مقام رياست جمهوري، در دو دور راي گيري نتوانست دو سوم آراي مورد نياز را كسب كند. اين در حالي است كه شماري از شهروندان خشمگين ايتاليايي، با تجمع در برابر مجلس نمايندگان ايتاليا به زد و بندهاي سياسي احزاب و نامزدي ماريني كه مورد توافق سيلويو برلوسكني نخست وزير سابق اين كشور نيز بود به شدت اعتراض كردند. يكي از تجمع كنندگان گفت: برلوسكني بايد از صحنه سياست ايتاليا خارج شود. اصلا بايد براي هميشه ايتاليا را ترك كند و به يك كشور خارجي برود. در راي گيري روز پنجشنبه، بسياري از نمايندگان و سناتورها، برگ سفيد در صندوق راي انداختند. «اندرئا ده ماريا»، نماينده مجلس از حزب دموكرات ايتاليا به خبرنگار صداوسيما در رم گفت: ما به اين علت برگ سفيد به داخل صندوق راي ريختيم چون در حال رايزني هستيم تا نامزدي را پيدا كنيم كه شخصيتي برجسته و مورد احترام نيروهاي سياسي باشد.
 


51 شهيد و 70 مجروح در عمليات تروريستي عراق

عمليات تروريستي در چهار شهر عراق 51 شهيد و بيش از 70 مجروح بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، يك شبه نظامي پنج شنبه شب ميان مشتريان قهوه خانه اي در «عامريه» بغداد دست به انفجار انتحاري زد. در اين انفجار 32 نفر جان خود را از دست داده و 65 نفر ديگر مجروح شدند. برخي شاهدان اعلام كردند همزمان با انفجار فوق چند خودروي بمب گذاري شده نيز در محل منفجر شدند.
در شهر بعقوبه افراد مسلح پنج نيروي پليس دولتي را به شهادت رساندند و در عمليات پليس عراق در كركوك نيز دو تروريست كشته شدند و يك نفر ديگر مجروح شد.
از شهر شمالي موصل نيز خبر رسيد تروريست ها با انفجار خودروي بمب گذاري شده چهار سرباز ارتش عراق را شهيد و پنج نفر ديگر را مجروح كردند. اين حملات تروريستي در حالي صورت مي گيرد كه از امروز راي گيري انتخاباتي در 12 استان از 18 استان عراق آغاز مي شود. در اين انتخابات به نامزدهاي شوراهاي استاني راي داده خواهد شد.در همين حال، «كوكب العطار» نماينده سابق مجلس عراق به خبرگزاري فارس گفت، حملات تروريستي كنوني را عربستان حمايت مي كند و هدف رياض اين است كه دولت «نوري مالكي» را ناكارآمد نشان دهد.
نوري مالكي
نخست وزير عراق در گفت و گو با روزنامه «الصباح» ابراز خوشبيني كرد كه مشكلات بغداد با كويت حل و فصل شود. وي رژيم صدام را در ايجاد اين مشكلات مقصر دانست و گفت دولتش قصد دارد اين مشكلات را از بين ببرد.
نخست وزير عراق در مورد روابط بغداد و آنكارا نيز گفت كه اين روابط بايد مبتني بر مداخله نكردن در امور داخلي عراق باشد.
خبر ديگر در مورد عراق اينكه شبكه تلويزيوني «راشاتودي» اعلام كرد، استفاده آمريكا از سلاح هاي ممنوعه در طول جنگ عراق، به سلامتي مردم اين كشور صدمات شديدي زده است.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10