(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 31 فروردین 1392 - شماره 20468

كوتاه اقتصادي
مديرعامل اتحاديه دامداران خبر داد
اختلاف چند هزار توماني قيمت گوشت از كشتارگاه تا بازار
به منظور جلوگيري از قاچاق صورت مي گيرد
نظارت گمرك بر تانكر هاي حامل فرآورده هاي نفتي صادراتي
با پايان عمليات حفاري
 توليد نفت از پارس جنوبي بزودي آغاز مي شود
اوجي خبر داد
صادرات گاز ايران به سوئيس و عراق
معاون وزير اقتصاد اعلام كرد
ارتقاي شاخص هاي اقتصادي ايران با وجود تحريم
نماينده كميسيون اقتصادي اسكاپ عنوان كرد
پيش بيني رشد 2 درصدي اقتصاد ايران
مديركل خبر داد
اتمام پروژه هاي نيمه تمام راه و مسكن در استان تهران
رئيس كل بيمه مركزي خبر داد
راه اندازي بيمه تخصصي تكميل درمان
معاون وزير نيرو:
گرما در راه است ، مردم در مصرف آب دقت كنند


كوتاه اقتصادي

¤ معاون نظارتي بانك مركزي با اشاره به تجميع 6 موسسه فردوسي، فرشتگان، افضل توس، كارسازان آينده، پيشگامان و ريحانه گستر مشيز در 2 موسسه آرمان و نور گفت: علت تجميع اين 6 موسسه نداشتن سرمايه كافي بود.ابراهيم درويشي با اشاره به ادغام موسسات مالي و اعتباري فردوسي، فرشتگان و افضل توس، در دو موسسه، اظهار داشت: اين موسسات با يكديگر تجميع و به موسسه اعتباري آرمان تبديل شدند و در حال حاضر كار تغيير تابلوهاي آن در حال انجام است.
¤ در صورت تصويب مجلس شوراي اسلامي، صندوق توسعه ملي در بازارهاي داخلي حضور مي يابد.صندوق توسعه ملي در قالب بودجه 1392 به مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد داده كه بتواند در بازارهاي مالي داخلي حضور داشته باشد.در حال حاضر حضور صندوق در اقتصاد ملي تنها از طريق نظام بانكي صورت مي گيرد، بر اين اساس، فراهم شدن امكان حضور صندوق در بازارهاي مالي داخلي، مي تواند علاوه بر كاهش ريسك صندوق، فرايند تامين مالي ارزي و ريالي را تسهيل كند.
¤ معاون امور معاون و صنايع معدني وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال حقوق دولتي از معادن 6 هزار و 500 ميليارد ريال پيش بيني شده است. وجيه الله جعفري با بيان اينكه امسال 6 هزار و 500 ميليارد ريال براي جذب حقوق دولتي از معادن پيش بيني مي شود، اظهار كرد: اين مبلغ سال گذشته 3 هزار و 500 ميليارد ريال بود كه كل اين مبلغ در سال 91 وصول شد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 7705 الي 7708 و 7736 الي 7738 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤معاون وزير راه و شهرسازي گفت: در واگذاري ايران اير، از نظر مصوبات مشكلي نداريم تنها مباحث حقوقي بين سازمان خصوصي سازي، سازمان تامين اجتماعي و ايران اير وجود دارد كه در صورت به نتيجه رسيدن، واگذاري هما انجام مي شود.
¤ رئيس سازمان شيلات ايران از استحصال سه تن خاويار پرورشي در سال جاري خبر داد.غلامرضا رازقي اظهار كرد: سال گذشته حدود هزار كيلوگرم خاويار از ماهيان خاوياري پرورشي استحصال شد.به گفته وي سال گذشته 500 كيلوگرم خاويار پرورشي ايران به بازارهاي جهاني صادر شد.
 


مديرعامل اتحاديه دامداران خبر داد

اختلاف چند هزار توماني قيمت گوشت از كشتارگاه تا بازار

مديرعامل اتحاديه مركزي دامداران از اختلاف شديد قيمت گوشت از كشتارگاه تا بازار خبر داد.
سعيد سلطاني در گفت وگو با ايسنا گفت: قيمت دام زنده در دامداري هاي استان هاي كشور با پايتخت 25 درصد اختلاف دارد. همچنين گوشت قرمز در استان هاي همجوار تهران نيز با شهر تهران 10 درصد اختلاف قيمت دارد. در پايتخت هم قيمت اين محصول پروتئيني از بالا تا پايين شهر تا 10 درصد نوسان مواجه است كه در صورت اجرا شدن مفاد امضاء شده در تفاهم نامه سال گذشته، اتحاديه مي تواند ثبات را در بازار گوشت قرمز برقرار كند و در اين زمينه پاسخگو باشد.
وي با بيان اين كه در حال حاضر دامداران سود چنداني از فروش دام هاي زنده نمي برند، گفت: هر كيلوگرم گوسفند زنده 10 هزار و 500 تومان از دامدار خريداري مي شود در حالي كه قيمت تمام شده آن با حاشيه سود 10 درصدي براي دامداران 10 هزار و 900 تومان است. همچنين قيمت تمام شده گوساله زنده براي دامداران 10 هزار و 500 تومان است كه پرواربندان گوساله هاي پروار شده خود را تقريبا با همين قيمت مي فروشند.
به گفته مديرعامل اتحاديه مركزي دامداران قيمت لاشه گوسفند 19 هزار و 500 تا 20 هزار تومان و لاشه گوساله حدود 17 هزار تومان است.
لازم به ذكر است: در حال حاضر قيمت ران گوسفندي و گوساله در بازار حدود 25 تا 30 هزار تومان عرضه مي شود. راسته گوسفندي نيز با قيمت هاي متفاوت و بالا در سطح واحدهاي صنفي عرضه مي شود.
سلطاني در ادامه گفت: اگر شرايط و نهاده هاي مورد نياز توليد براي دامداران فراهم باشد، امسال يك ميليون و 100 هزار تن گوشت قرمز توليد مي شود.
سلطاني گفت: در صورتي كه پرواربندان مطمئن باشند كه گوشت قرمز توليد شده آن ها به قيمت مناسب خريداري مي شود و نگراني بابت تامين علوفه هاي مورد نيازشان نداشته باشند، متعهد مي شوند توليد خود را افزايش داده و گوشت قرمز توليد شده را به مكان هايي كه وزارت صنعت، معدن و تجارت تعيين مي كند، تحويل دهند.
وي افزود: در هيچ زماني با كمبود گوشت قرمز در بازار مواجه نبوده ايم و در صورت تكميل شدن ظرفيت پرواربندي هاي كشور، نيازي به واردات گوشت نخواهيم داشت اما افزايش توليد گوشت قرمز و رسيدن به خودكفايي نيازمند فراهم شدن شرايطي است كه در تفاهم نامه منعقد شده با شركت پشتيباني امور دام در سال گذشته ذكر شده است كه تاكنون اجرايي نشده است.
مديرعامل اتحاديه مركزي دامداران عنوان كرد: اگر دولت به تعهدات خود در تفاهم نامه منعقد شده عمل نكند و شرايط توليد براي دامداران فراهم نباشد اين بازار است كه قيمت و شرايط توليد گوشت قرمز را در كشور تعيين مي كند و ممكن است مانند سال هاي گذشته گوشت قرمز قاچاق شود.
 


به منظور جلوگيري از قاچاق صورت مي گيرد

نظارت گمرك بر تانكر هاي حامل فرآورده هاي نفتي صادراتي

گمرك ايران در تازه ترين بخشنامه خود با اذعان به قاچاق سوخت از كشور اعلام كرد: گمرك هاي سراسر كشور بايد نظارت خود را بر تانكرهاي حاوي فرآورده هاي نفتي كه قصد خروج از كشور را دارند، بيشتر كنند.
گمرك ايران اعلام كرده است كه با توجه به گزارش هاي واصله، تعدادي از تانكرهاي حاوي فرآورده هاي مايع نفت و گاز اظهاري در گمرك هاي داخلي به قصد خروج از گمرك هاي دوغارون، ماهيرود و ميلك داراي پلمب روي دريچه هاي ورودي و خروجي هستند اما دريچه هاي بالاي محفظه اين تانكرها قابليت اضافه كردن فرآورده را داشته و زمينه براي تخلف و اضافه شدن مواد سوختي يارانه اي در طول مسير از اين محفظه بسيار محتمل است.
گمرك ايران با تاكيد بر ضرورت پلمب كردن دريچه هاي فوق از گمرك هاي سراسر كشور خواسته از پذيرش نفتكش هاي خروجي فاقد پلمب اين محفظه و همچنين گواهي كاليبراسيون خودداري كنند.
پيش تر ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز طي نامه اي نوشته بود: روزانه 120 تا 130تانكر مشتقات سوخت از مرز دوغارون صادر مي شود، اين تانكرها از مبدا گمرك در غرب تهران، اصفهان، يزد، زنجان، قزوين، گرمسار و دركه تهران اظهار و از گمرك دوغارون به كشور افغانستان صادر مي شود.
نكته حائز اهميت اينجاست كه همگي تانكرها در زمان خروج از مرز پلمب شده هستند اما دريچه هاي بالاي محفظه تانكر قابل دست اندازي به داخل است كه زمينه را براي ريختن فرآورده هاي نفتي يارانه اي در بين راه به داخل مخزن فراهم مي كند.
بنابراين بايد شرايط به گونه اي فراهم شود كه فقط از تانكرهاي كاملا استاندارد با نظارت دقيق دستگاه هاي مرتبط استفاده شود. ضمنا در گمرك مقصد (دوغارون) در زمان خروج به صورت رندومي از بعضي از اين تانكرها نمونه برداري شود.
لازم به ذكر است كه ترانزيت سوخت از مرز سرخس به مقصد نهايي افغانستان هم جريان دارد و در حال حاضر حدود 600 تا 700 كانتينر حامل مواد سوخت ترانزيت در مرز سرخس متوقف است كه به نوبت از مرز خارج شوند.
براساس بررسي هاي انجام شده با احتساب دو مرز روزانه حدود پنج ميليون و 500 هزار ليتر سوخت به صورت صادرات و ترانزيت از دو مرز دوغارون و سرخس به مقصد افغانستان خارج مي شود.
اوايل بهمن سال گذشته رئيس كل گمرك ايران با اشاره به اين كه تفاوت قيمت سوخت در ايران با خارج از كشور دردسرهاي زيادي براي ماموران گمرك به وجود آورده است، از كشف محموله اي به ميزان 52 كانتينر گازوئيل قاچاق كه تحت عنوان قير صادراتي به گمرك اظهار شده بود، خبر داد.
به گفته عباس معمارنژاد در بررسي هاي انجام شده از اين كانتينرها مشخص شد يك رديف جلوي آن ها قير گنجانده شده و پشت اين قيرها 800 هزار ليتر گازوئيل قاچاق پنهان شده بود.
 


با پايان عمليات حفاري

توليد نفت از پارس جنوبي بزودي آغاز مي شود

توليد نفت از لايه نفتي پارس جنوبي انجام مي شود.
محمدرضا زهيري مديرعامل شركت نفت و گاز پارس در مراسمي با عنوان پايان عمليات حفاري و تكميل چاه هاي نفتي پارس جنوبي، افزود: اين لايه نفتي يكي از طرح هاي مهمي بود كه طي سال ها مورد توجه صنعت نفت قرار گرفته و اميدواريم در آينده اي نزديك اين نفت به توليد و يا صادرات كشور اضافه شود.
وي ويژگي نفتي اين لايه نفتي را نفت سنگين با API20 عنوان كرد و گفت: اميدواريم بعد از فوران نفت از لايه نفتي پارس جنوبي شاهد توليد گاز در فازهاي 12، 15 و 16، 17 و 18 پارس جنوبي نيز باشيم.
زهيري، توليد نفت در لايه نفتي پارس جنوبي را از آرزوهاي ديرينه صنعت نفت كشور عنوان كرد و گفت: امروز شاهد به ثمر رسيدن 7 حلقه چاه و شعله هاي مشعل دكل هاي اين لايه نفتي بوديم.
وي اظهار اميدواري كرد استخراج نفت از طريق تجهيزات شناور فراورش در دريا هرچه زودتر انجام شود تا براي نخستين بار نفت توليدي از اين لايه برداشت شود.
مديرعامل نفت و گاز پارس با بيان اينكه در سال جاري 50 ميليون مترمكعب گاز به توليد پارس جنوبي اضافه مي شود، گفت: دليل تاخير در بازيابي جكت فاز 13 يافتن محل جديدي براي نصب آن بوده است.
رهبري درباره دليل تاخير راه اندازي فازهاي در دست اجراي پارس جنوبي گفت: مشكلات مربوط به تحريم ، جابه جايي پول و توقيف كالاها نيز باعث تاخير شد اما امسال با قاطعيت فازهاي 12، 15، 16 بخشي از 17 و 18 راه اندازي مي شود.
مديرعامل نفت و گاز پارس با بيان اينكه سال گذشته يك واحد بخار فاز 12 راه اندازي شد، گفت: اولين سكوي فاز 12 در حال راه اندازي است چنانچه اميدواريم در نيمه اول امسال فاز 12 راه اندازي شده و از اين فاز گاز توليد كنيم.
وي با بيان اينكه پالايشگاه فاز 12نزديك 90 درصد پيشرفت فيزيكي دارد، در نيمه اول 92 واحد شيرين سازي در مدار قرار خواهد گرفت و تا پايان 92 چاههاي دو سكوي ديگر تكميل مي شود چنانچه اميدوارم امسال فاز 12 با سه سكو و چهار واحد از شش واحد شيرين سازي در مدار قرار گيرد.
زهيري اظهار داشت: با توجه به اينكه چاههاي فازهاي 15 و 16 آماده شده اما سكوي آن آماده نيست خط لوله اي از فاز 6، 7 و 8 به فاز 15 و 16 راه اندازي مي كنيم و پالايشگاه فاز 15 و 16 را مورد استفاده قرار خواهيم داد.
وي ادامه داد: در فازهاي 17 و 18 سكوي اول فاز 17 در حال راه اندازي است و واحدهاي شيرين سازي پالايشگاه تا خردادماه تكميل شده و با آب، برق و بخار موقت به صورت آزمايشي راه اندازي مي شود چنانچه ما گاز را از فاز 6 و 7 و 8 گرفته و وارد پالايشگاه 17 و 18 مي كنيم.
بهره برداري از 4 پروژه پالايشگاهي
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران اعلام كرد: تا پايان سال جاري چهار پروژه پالايشگاهي در اصفهان، تبريز، لاوان و بندرعباس به بهره برداري مي رسد.
علي رضا ضيغمي در حاشيه هجدهمين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي در نشستي خبري اظهار كرد: با اجراي اين پروژه ها 1/4 ميليون ليتر به توليد پالايشگاه اصفهان، 1/1 ميليون ليتر به توليد پالايشگاه تبريز، 6/1 ميليون ليتر به توليد پالايشگاه لاوان و 1/3 ميليون ليتر به توليد پالايشگاه بندرعباس در بخش بنزين اضافه مي شود.
وي در ادامه به قيمت تمام شده هر ليتر بنزين در كشور اشاره كرد و افزود: قيمت تمام شده هر ليتر بنزين معمولي 1200 تا 1300 تومان و قيمت تمام شده هر ليتر بنزين سوپر هزار و 400 تا يك هزار و 500 تومان است.
ضيغمي گفت: با افزايش قيمت بنزين در حدي كه به مردم فشار نيايد صد درصد موافقيم چرا كه با اصلاح قيمت ها مصرف سوخت در كشور كنترل مي شود.
وي از افزايش توليد بنزين به 70 ميليون ليتر در روز خبر داد و گفت: قبل از اجراي پروژه هاي پالايشگاهي، توليد بنزين پايه در كشور 44 ميليون ليتر بود كه امروز اين رقم به 4/61 ميليون ليتر در روز رسيده است.وي توليد بنزين سال گذشته را 4/61 ميليون ليتر در روز و مصرف اين فرآورده نفتي را 4/63 ميليون ليتر در روز عنوان كرد.
به گفته ضيغمي، سال 91 روزانه 5/94 ميليون ليتر گازوئيل در پالايشگاه هاي كشور توليد و 96 ميليون ليتر به مصرف رسيد.
وي با اشاره به اينكه بيشترين مصرف در بخش نيروگاهي صورت گرفته است گفت:سال 91 جمعا 23 ميليارد ليتر فرآورده نفتي به بخش نيروگاهي ارسال شد؛ اين در حالي است كه سال 90، 8/19 ميليارد ليتر فرآورده به نيروگاه ها عرضه شده بود.
ضيغمي، سهم گازوئيل در تامين سوخت نيروگاه ها را 2/8 ميليارد ليتر و سهم نفت كوره را 15 ميليارد ليتر در سال گذشته اعلام كرد.

 


اوجي خبر داد

صادرات گاز ايران به سوئيس و عراق

مديرعامل شركت ملي گاز گفت: صادرات گاز ايران به عراق از تيرماه آغاز و قرارداد صادرات گاز به سوئيس نهايي شده است.
جواد اوجي در يك نشست خبري در هجدهمين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي تهران اظهار داشت: سال 91 با وجود سرماي طولاني، كاهش واردات گاز از تركمنستان به دلايل فني و مالي، اضافه نشدن گاز توليدي كشور و اضافه شدن بيش از 4/1 ميليون مشترك جديد اما خوشبختانه قطعي گاز نداشتيم و گازرساني به نيروگاه ها نيز 3 درصد بيشتر شد.
وي با اشاره به راه اندازي ايستگاه هاي تقويت فشار جديد در سال گذشته گفت: امسال حداقل 50 و حداكثر 100 ميليون مترمكعب به گاز توليدي كشور اضافه مي شود، تا نگراني ها برطرف شود.
وي با بيان اينكه بين 5 تا 6 هزار ميليارد تومان در شركت ملي گاز براي خطوط انتقال فشار قوي و امثال آن سرمايه گذاري خواهيم كرد، گفت: يكي از اين خطوط خط صادرات به عراق است كه اول تيرماه صادرات گاز به عراق به ميزان 25 ميليون مترمكعب آغاز و همچنين خط لوله هفتم به سمت زاهدان و زابل و مرز زاهدان به اضافه سيستم ميترينگ احداث مي شود.
اوجي افزود: براي امسال احداث 5 ايستگاه تقويت فشار جديد نيز در دستور كار قرار دارد كه هر يك 70 ميليون يورو هزينه خواهد داشت و خط لوله 42 اينچ كياسر- دامغان و توسعه پالايشگاه ايلام براي رساندن ظرفيت از 7 به 10 ميليون مترمكعب امسال عملياتي مي شود.
وي در ادامه اظهار داشت: امسال به سمت صادرات گاز به عراق از دو طريق ايلام و بصره حركت مي كنيم و صادرات گاز به حوزه خليج فارس و امارات به ميزان 40 تا 45 ميليون مترمكعب نيز در مراحل نهايي قرار دارد.
مديرعامل شركت ملي گاز اظهار داشت: سال گذشته 4/8 ميليارد مترمكعب گاز صادر و 5/4 ميليارد مترمكعب وارد كشور شد كه به معني بيش از 50 درصد كاهش واردات است.
اوجي ادامه داد: مذاكرات صادرات گاز را با امارات و ديگر كشورهاي حاشيه خليج فارس پي گرفتيم و هم با بخش خصوصي و هم با دولت هاي آنها مذاكره مي كنيم.
وي اظهار داشت: از اوايل تيرماه بين 7 تا 25 ميليون مترمكعب از مرز ايلام براي نيروگاه هاي بغداد و المنصوريه صادر خواهيم كرد.
اين مقام صنعت گاز افزود: قيمت صادرات گاز به عراق براساس قيمت فروش نفت خام و فرآورده هاي نفتي چون نفت كوره و نفت گاز تعيين مي شود كه اين قيمت نزديك به قيمت گاز صادراتي ما به تركيه و بيش از قيمت گاز وارداتي از تركمنستان است.
وي اظهار داشت: قرارداد صادراتي گاز به سوئيس نيز نهايي شده و هم ما و هم سوئيس در حال مذاكره با تركيه براي هزينه ترانزيت گاز از تركيه هستيم.
اوجي افزود: سالانه 2 ميليارد مترمكعب گاز به سوئيس صادر خواهد شد.
 


معاون وزير اقتصاد اعلام كرد

 ارتقاي شاخص هاي اقتصادي ايران با وجود تحريم

معاون وزير اقتصاد گفت: تحريم هاي نفتي، شرايطي فراهم كرد كه با تدابير مناسب، وابستگي بودجه دولت به درآمد نفتي كاهش و شاخص هاي مهم ضريب جيني، درآمد ماليات، درآمد نفتي و شاخص بورس بهبود يابد.
داوود منظور در گفت وگو با خبرگزاري فارس درباره مشخصه كليدي اقتصاد كشور در سال 1391 اظهار داشت: در اين سال ابعاد تحريم ها به شكل بي سابقه اي تشديد شد، به طوري كه از آن مي توان به عنوان «جنگ همه جانبه اقتصادي» عليه كشور اسلامي ايران ياد كرد. وي گفت: هدف اصلي اين جنگ اقتصادي به زانو درآوردن كشور بدون توسل به حمله نظامي از طريق ايجاد محدوديت هاي گسترده تجاري و مالي عليه ايران است.
به گفته منظور جهت گيري اصلي تحريم ها، اعمال محدوديت در بخش نفت و گاز كشور و در نتيجه كاهش شديد درآمدهاي نفتي ايران از يك سو، ايجاد محدوديت در نقل و انتقالات ارزي كشور از سوي ديگر بود كه هدف نهايي آن ايجاد عدم تعادل در بازار ارز، پول، تجارت خارجي و كالاهاي اساسي و وارد كردن شوك هاي اقتصادي اساسي بر كشور و در نهايت وادار كردن كشور به تسليم در مقابل زياده خواهي كشورهاي استكباري بود.
معاون وزير اقتصاد در مورد وضعيت بازار سرمايه كشور در سال 1391 گفت: شاخص هاي مختلف بازار سرمايه كشور در اين سال حاكي از افزايش عمق و بهبود اثرگذاري اين نهاد در اقتصاد ايران بوده است، به گونه اي كه شاخص قيمت با 47درصد رشد حدود 25هزار واحد در پايان سال 1390 به حدود 38هزار واحد در پايان سال 1391 رسيد.
وي يادآور شد: ارزش معاملات با رشد 14درصدي از 22 هزار ميليارد تومان در سال 1390 به 26 هزار ميليارد تومان در سال 1391 رسيد. منظور افزود: شاخص قيمت و سود نقدي نيز با رشد 47درصدي از 105 هزار در پايان سال 1390 به حدود 155 هزار در پايان سال 1391 بالغ شد.
اين مقام مسئول اقتصادي دولت گفت: ارزش فرابورس در اين سال حدود 224 درصد افزايش يافت و بورس انرژي نيز تاسيس و راه اندازي شد. منظور، چنين جمع بندي كرد كه علي رغم شرايط تحريم، بازار سرمايه توانست در جذب و هدايت منابع و نقدينگي كشور به سمت تامين مالي واحدهاي توليدي و خدماتي نقش موثر و برجسته اي را ايفا نمايد.
معاون وزير اقتصاد در مورد عملكرد بخش تجارت خارجي در سال 1391 گفت: اقتصاد ايران در واكنش به كاهش صادرات نفت و فرآورده هاي نفتي و محصولات پتروشيمي، به سمت افزايش صادرات كالاهاي غيروابسته به نفت و حركت در جهت كاهش وابستگي كشور به نفت حركت كرد به طوري كه صادرات كالاهاي صنعتي و كشاورزي (بدون پتروشيمي و ميعانات گازي) از رشد قابل ملاحظه اي برخوردار شد.
منظور، در ارتباط با تصوير بازار ارز كشور در سال 1391 اظهار داشت: هرچند كاهش درآمدهاي ارزي حاصل از صادرات نفت و فرآورده هاي نفتي در كنار مشكلات مربوط به نقل و انتقال درآمدهاي ارزي در اثر تحريم ها، تنگناهاي شديدي در بازار ارز ايجاد كرد، ولي استفاده از روش هاي بومي براي مديريت بازار ارز باعث شد اثرگذاري نوسانات بازار ارز بر اقتصاد به خصوص در شش ماهه دوم سال كنترل شود.
معاون وزير اقتصاد در مورد عملكرد بخش هاي توليدي در سال 1391 اظهار داشت: به رغم تشديد تحريم هاي خارجي و نوسانات نرخ ارز كه رشد بسياري از صنايع كشور را در سال 1391 تحت الشعاع قرار داد، واحدهاي توليدي برخوردار از مزيت هاي نسبي، بهره مند از زنجيره هاي توليد داخلي و صادرات گرا از وضعيت اقتصادي رو به رشدي برخوردار شدند به طوري كه صنايعي نظير فولاد، سيمان، سنگ آهن، كمباين، فيبر، تراكتور، الكتروموتور، نئوپان، نخ سيستم پنبه اي و تركيبي الياف مصنوعي و شيشه جام با رشد مناسبي در ميزان توليدات خود مواجه شدند. وي گفت: طي دوره مذكور افزايش EPS صنايعي نظير فلزات اساسي، محصولات شيميايي، استخراج كانه هاي فلزي، سيمان و آهك و گچ و فرآورده هاي نفتي و كك نيز چشمگير بوده است.
به گفته منظور در بخش كشاورزي به دليل آسيب پذيري كمتر از تضييقات محيط بين المللي، ارزبري كمتر در اين بخش و سياست هاي حمايتي از سوي دولت، روند توليد محصولات اين بخش اعم از محصولات زراعي، باغي، دامي و آبزيان در سال 1391 افزايشي بود، به گونه اي كه به طور متوسط توليد محصولات زراعي و باغي در اين سال با 5/3 درصد، محصولات دامي 4 درصد و محصولات شيلاتي با 14درصد رشد مواجه شدند.
منظور درباره توليدات بخش انرژي بيان داشت: هرچند بيشترين فشار تحريم هاي خارجي بر حوزه نفت وارد شد و توليد و صادرات اين بخش با كاهش جدي مواجه شد، ولي توليد گاز طبيعي و ميعانات گازي با حدود 4درصد رشد همراه بود. توليد برق كشور نيز در مقايسه با سال قبل از رشد 7/4 درصدي برخوردار شد. وي گفت: با توجه به اينكه رشد مصارف برق و گاز عمدتا در بخش هاي صنعت و كشاورزي و خدمات رخ داده است، اين امر حاكي از رشد مثبت اقتصادي كشور در اين سال است.
وي گفت: سال 1391 نرخ بيكاري با يك دهم واحد درصد كاهش نسبت به سال 1390 به 2/12درصد رسيد، اين در حالي است كه نرخ مشاركت اقتصادي جمعيت در اين سال با هشت دهم درصد افزايش نسبت به سال 1390 به 3/38درصد رسيده است.
منظور، درباره كاهش وابستگي بودجه عمومي به درآمدهاي نفتي گفت: درآمدهاي حاصل از صادرات نفت خام و ميعانات گازي همواره به طور تاريخي مهمترين جزء منابع عمومي دولت بوده است كه با توجه به تاثيرپذيري مستقيم آن از شرايط بين المللي، خط مقدم جبهه در جنگ اقتصادي است.
وي افزود: عليرغم تشديد تحريم هاي بين المللي و هدف گذاري مستقيم آنها براي قطع صادرات نفت، در مجموع بيش از 42هزار ميليارد تومان از محل صادرات نفت خام و ميعانات گازي به خزانه واريز شد.
معاون وزير اقتصاد اظهار خرسندي كرد كه تحريم هاي نفتي، شرايطي را فراهم كرده است تا با اتخاذ تدابير مناسب، وابستگي بودجه دولت به درآمدهاي حاصل از صادرات نفتي كاهش يابد، به طوري كه سهم نفت در منابع عمومي كشور از 48درصد در سال 1390 به 39درصد در سال 1391 كاهش يافت.
منظور درباره درآمدهاي مالياتي در سال 1391 گفت: تحقق درآمدهاي مالياتي در اين سال حدود 40 هزار ميليارد تومان بود كه رشد 9درصدي نسبت به سال 1390 را نشان مي دهد.
وي گفت: از اين ميزان ماليات حدود 80درصد مربوط به ماليات هاي مستقيم و كالا و خدمات و 20درصد نيز مربوط به ماليات بر واردات است.
معاون اقتصادي وزارت اقتصاد امور اقتصادي و دارايي در پايان در خصوص كاهش شكاف درآمدي و ارتقاي شاخص هاي توزيع درآمد گفت: يكي از اهداف اصلي اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها بهبود وضعيت توزيع درآمد در مناطق شهري و روستايي بالاخص بهبود و ارتقاي استانداردهاي زندگي و شاخص هاي رفاهي در دهك هاي پايين درآمدي و اقشار آسيب پذير است.
منظور افزود: توزيع نقدي يارانه در اجراي قانون هدفمندي يارانه ها سبب شد كه ضريب جيني و نسبت هاي درآمدي در مناطق شهري و روستايي با بهبود قابل توجهي نسبت به سال 1389 مواجه شود، به گونه اي كه براساس برآوردهاي صورت گرفته ضريب جيني در مناطق شهري از 368/0 به 344/0 رسيد و شاخص نسبت ده درصد ثروتمند به ده درصد آسيب پذير از 3/12درصد به 38/10درصد رسيد. در مناطق روستايي نيز ضريب جيني از 398/0 واحد به 363/0واحد و شاخص نسبت ده درصد ثروتمند به ده درصد آسيب پذير از 56/16 درصد به 48/12درصد رسيده است.
 


نماينده كميسيون اقتصادي اسكاپ عنوان كرد

 پيش بيني رشد 2 درصدي اقتصاد ايران

نماينده كميسيون اقتصادي- اجتماعي اسكاپ با اشاره به كاهش رشد اقتصادي كشورها به دليل ركود در منطقه يورو و آمريكا گفت: پيش بيني مي شود در سال 2013، ايران رشد اقتصادي يك تا 2 درصدي را تجربه مي كند.
محمدحسين ملك رئيس بخش برنامه ريزي و سياست گذاري اقتصاد كلان كميسيون اقتصادي- اجتماعي آسيا و اقيانوسيه (اسكاپ) در نشست خبري در محل دفتر سازمان ملل متحد در تهران گزارشي از وضعيت اقتصادي و اجتماعي كشورهاي اين حوزه در سال 2013 ارائه كرد.
وي با بيان اينكه رشد اقتصادي كشورهاي در حال توسعه آسيا و اقيانوسيه در سال 2012 در نتيجه ركود مضاعف در منطقه يورو و بهبود نه چندان مناسب اقتصادي آمريكا به 6/5 درصد كاهش پيدا كرد، گفت: پيش بيني مي شود رشد اقتصادي در سال جاري ميلادي به 6 درصد برسد كه اين رقم از ميانگين 8/7 درصدي سال هاي 2010 و 2011 و ميانگين 6/8 درصدي پيش از بحران اقتصاد جهاني يعني سال هاي 2002 تا 2007 كمتر است.
وي ادامه داد: با وجود كاهش قابل توجه فقر در سال هاي گذشته، اين منطقه هنوز بيش از 800 ميليون فقير دارد كه با درآمدي كمتر از 25/1 دلار در روز براي بقاي خود مبارزه مي كنند و اين رقم نشان دهنده حدود دو سوم فقيران دنيا است.
ملك تصريح كرد: در اين مدت عدم امنيت اقتصادي هم رشد سريعي پيدا كرده به طوري كه بيش از يك ميليارد كارگر در منطقه از نظر اشتغال، آسيب پذير هستند يعني دستمزد كمي مي گيرند، مزاياي كافي ندارند و از نظر اشتغال شرايط دشواري را سپري مي كنند. در واقع بيش از 900ميليون نفر با درآمدي بين 25/1 و 2 دلار در روز در آستانه فقر شديد هستند و در غياب چتر حمايتي تامين اجتماعي فراگير با اين خطر مواجهند كه با يك شوك كوچك در فقر مطلق به سر ببرند.
وي گفت: تجربه تاريخي اقتصادهاي موفق در منطقه آسيا- اقيانوسيه نشان مي دهد، رشد سريع با قرار دادن نامحدود فرصت ها براي پيشرفت در اختيار همه مردم مغاير نيست و افزايش توانايي مردم براي بهبود وضعيت زندگي خود امكان پذير است و بايد از اولويت هاي پيش رو در دوره پس از سال 2015 باشد.
نماينده اسكاپ در سازمان ملل اظهار داشت: الگوي اصلي سياست اقتصاد كلان از اوايل 80 ميلادي بر ثبات بر مفهوم محدود حفظ تورم در سطح بسيار كم و دستيابي به مازاد اوليه و اصلي بودجه يا كسري بسيار كم به نسبت توليد ناخالص داخلي تاكيد كرده است.
وي افزود: در كشورهاي در حال توسعه غالبا بين دستيابي به هدف هاي مربوط به ثبات و هدف هاي توسعه گسترده تر، موازنه برقرار شده است.
ملك گفت: رشد اقتصادي در اقتصادهاي در حال توسعه منطقه آسيا- اقيانوسيه با اندكي افزايش از 6/5 درصد در سال 2012 به 6 درصد در سال جاري ميلادي برسد كه بخشي از علت اين افزايش بهبود مورد انتظار در تقاضاي جهاني ناشي از رشد منظم در امريكا و رونق دوباره محدود در عملكرد اقتصادهاي عمده در حال ظهور است.
وي ادامه داد: انتظار مي رود چين و هند از كندي سال گذشته تا حدي به رونق بازگردند، به طوري كه رشد چين از 8/7 به 8 درصد برسد و رشد هند از 5 درصد در سال گذشته به 4/6 درصد دست يابد.
ملك تصريح كرد: برعكس انتظار مي رود بيشتر اقتصادهاي جزيره اي در حال توسعه در حوزه اقيانوسيه در سال 2013 رشد كمتري را تجربه كنند، اما بهبود نسبي وضعيت تجارت جهاني از رشد در اقتصادهاي صادرات محور مانند كره، هنگ كنگ، چين و سنگاپور حمايت كند.
وي با بيان اينكه سياست هاي اقتصادي مي تواند كسري بودجه و تورم كشورها را مهار كند، گفت: كم كردن تورم و كسري بودجه براي ثبات سياست هاي اقتصاي كلان مهم است، اما خيلي از كشورها اين سياست ها را ناديده مي گيرند.
ملك گفت: در بررسي هاي صورت گرفته در مورد نيازهاي سرمايه گذاري عمومي به منظور ترويج و حمايت از توسعه فراگير و پايدار در 10 كشور انجام شده كه مجموعه اي از سياست ها شامل 6 عنصر براي اين اقدام لازم است.
به گفته وي برنامه تضمين شغل براي فعالان در بخش غيررسمي در هر سال و پرداخت حقوق و مزاياي معادل خط فقر مالي، مستمري همگاني براي همه اشخاص 65 سال به بالا معادل خط فقر و كمك هزينه براي همه معلولان بين 15 تا 65 سال از جمله اين راهكارها است.
وي ادامه داد: افزايش سهم هزينه هاي بهداشت عمومي از توليد ناخالص ملي به 5 درصد تا سال 2030، برخورداري همگان از آموزش ابتدايي تا 2020 و آموزش متوسطه تا 2030 و تحقق اهداف مربوط به انرژي تا سال 2030، ديگر سياست هاي ترويج توسعه پايدار است.
وي تصريح كرد: مجموعه نيازهاي سرمايه گذاري براي اجراي چنين برنامه اي در كشورهاي مختلف با ميانگين 8/5 درصد توليد ناخالص ملي تا سال 2020 و 2/8 درصد توليد ناخالص ملي تا سال 2030 تفاوت دارد.
ملك درخصوص وضعيت ايران در سال جاري ميلادي گفت: تخمين ها نشان مي دهد رشد توليد ناخالص داخلي ايران در سال 2012 منفي بوده و در سال جاري كمي كمتر از يك درصد خواهد بود و در مجموع در سال 2013، اقتصاد ايران براساس پيش بيني ها رشد يك تا دو درصدي خواهد داشت.
نماينده اسكاپ در سازمان ملل درخصوص تورم نيز گفت: تورم مشكل كشورهاي منطقه آسياي جنوب شرقي است به طوري كه هند به ميزان 10 درصد، بنگلادش بيش از 10 درصد و در ايران نيز اين نرخ افزايش دارد.
 


مديركل خبر داد

اتمام پروژه هاي نيمه تمام راه و مسكن در استان تهران

مديركل راه و شهرسازي استان تهران گفت: امسال 328 هزار واحد مسكن مهر در تهران افتتاح مي شود.
فريبرز واحدي در گفت وگو با مهر افزود: تاكنون يكهزار ميليارد در بخش راه و 5 هزار ميليارد تومان در بخش مسكن سرمايه گذاري شده است.
وي افزود: هم اكنون 250 ميليارد تومان پروژه در بخش راه استان تهران آماده بهره برداري است و تاكنون 54 درصد هدف گذاريهاي دولت در بخش مسكن استان برآورده شده ضمن آنكه مابقي نيز تا پايان مرداد و شهريور سال جاري تحويل متقاضيان خواهد شد.
مديركل راه و شهرسازي استان تهران با بيان اينكه در سال جديد پروژه جديدي را آغاز نمي كنيم، گفت: امسال اتمام پروژه هاي نيمه تمام در دستور كار قرار دارد و با حفظ وضعيت موجود پروژه هاي نيمه تمام را به پايان مي رسانيم و حقوق و مطالبات پيمانكاران را پرداخت خواهيم كرد.
وي با اشاره به اينكه با فروش اموال غيرمنقول، اوراق قرضه، تهاتر سهام كارخانجات دولتي و موارد ديگر به دنبال پرداخت مطالبات پيمانكاران هستيم، بيان كرد: نگهداري و ايمن سازي راهها با رويكرد كاهش تصادفات و تحويل پروژه هاي مسكن مهر از مهمترين اهداف ما در سال جاري هستند.
واحدي تصريح كرد: سال 91، 60 درصد روكش يك هزار كيلومتر از راههاي بزرگراهي، اصلي، فرعي و روستايي كه هدف گذاري شده بود را عملياتي كرديم.
مديركل راه و شهرسازي استان تهران افزايش ايمني عابران پياده، راكبين موتورسيكلت و آرام سازي ترافيك را از ديگر اقدامات اين اداره كل در سال 92 دانست.
 


رئيس كل بيمه مركزي خبر داد

راه اندازي بيمه تخصصي تكميل درمان

رئيس كل بيمه مركزي ايران گفت: به زودي يك شركت بيمه تخصصي در زمينه ارائه بيمه تكميل درمان راه اندازي مي شود.
سيدمحمد كريمي در گفت وگو با مهر افزود: دو دهه است كه شركت هاي بيمه، بيمه هاي اختياري تكميل درمان را ارائه مي كنند و اين پوشش به افرادي كه خواستار بيمه كامل تري هستند ارائه مي شود و در اختيار كاركنان شركت ها و سازمان ها و ساير افراد قرار مي گيرد.
رئيس كل بيمه مركزي ايران با بيان اينكه هزينه هاي بيمارستان، جراحي ها و غيره تحت پوشش قرار دارد، تصريح كرد: اين پوشش ها اضافه تر از بيمه هاي پايه تامين اجتماعي و خدمات درماني است بنابراين مردم از آنها استقبال مي كنند.
وي گفت: با توجه به فعاليت صنعت بيمه كشور در زمينه ارائه بيمه تكميل درمان و موادي از قانون برنامه پنجم در مورد بيمه سلامت، به زودي يك شركت بيمه تخصصي براي فعاليت در اين حوزه تاسيس مي شود.
رئيس شوراي عالي صنعت بيمه كشور رشد توليد حق بيمه در ايران را مثبت ارزيابي و تصريح كرد: بيمه هاي زندگي نيز رو به افزايش هستند از جمله بيمه هاي مستمري، بيمه هاي تكميلي درماني كه شركت هاي بيمه تجاري آن را عرضه مي كنند و ارائه اين بيمه نامه ها در افزايش اميد به زندگي در ايران تاثير داشته است.
كريمي با اعلام اينكه در ايران فقط دو ميليون نفر از پوشش هاي بيمه عمر استفاده مي كنند، گفت: رشد بيمه هاي زندگي تضمين كننده بهداشت رواني جامعه است، بنابراين اميدواريم در دهه 90 كه دهه توسعه بيمه هاي زندگي در صنعت بيمه نام گذاري شده است شاهد رشد بيمه هاي زندگي باشيم.
 


معاون وزير نيرو:

گرما در راه است ، مردم در مصرف آب دقت كنند

سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو با سالم توصيف كردن آب شرب پايتخت گفت: طي 5 سال گذشته ميزان مصرف آب شرب ثابت مانده و افزايشي نداشته است.
عليرضا دايمي گفت: سال 91 سال خوبي را پشت سر گذاشتيم، اما شرايط در سال جاري مناسب نيست به طوري كه تراز پوشش برفي در كشور كاهش يافته و اين مسئله نشان دهنده شدت گرما در منطقه است و لذا بايد در اين زمينه توجه لازم صورت گيرد.
سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو درباره وضعيت آب شرب در پايتخت افزود: آب تهران بسيار سالم و گوارا است و بايد با توجه به آزمايشگاه هاي مجهزي كه زير پوشش است سلامت و كدورت آب به صورت دقيق و لحظه اي آزمايش شود.
دايمي با اشاره به گزارش هاي ارائه شده در زمينه پساب تصريح كرد: استفاده بهينه از پساب يك فرصت است كه در صورت عدم توجه به آن با مشكلات متعددي روبرو خواهيم شد. وي با اشاره به كاهش بارندگي و افزايش دما و توجه بيشتر به آب گفت: در زمينه احداث تصفيه خانه هاي ششم و هفتم بايد كار سرعت بيشتري بگيرد و منابع مالي آن نيز پيگيري شود.
وي برگزاري نشست هاي متعدد با وزارت بهداشت را قابل توجه دانست و افزود: بايد تا جايي كه مقدور است مصرف آب كاهش يافته و از اين جهت بين بخش آب و آبفا همكاري خوبي انجام شود.
اين مقام مسئول در وزارت نيرو تصريح كرد: براي كاهش منابع آلاينده آب همچون ساخت و سازهاي غيرمجاز بايد اطلاع رساني بهنگام انجام پذيرد و در زمينه جا به جايي و يا مسلوب المنفعه كردن چاه هاي موجود در حوزه عملكرد شركت ها و همچنين صدور پروانه بهره برداري چاه هاي تامين كننده آب نيز بايد پيگيري هاي لازم انجام شود.
دايمي در خصوص تخصيص آب مناسب براي شمال و جنوب شهر تهران گفت: در كميته تخصيص بايد نسبت به نياز آب براي مناطق مختلف تهران بررسي و برنامه ريزي لازم صورت گيرد. وي بر مديريت مصرف بهينه آب تاكيد كرد و گفت: از آنجا كه در 5 سال اخير افزايش مصرف نداشته ايم و ميزان مصرف به طور تقريبي ثابت باقي مانده است، بايد برنامه اي جهت مديريت وضع موجود و كاهش ريسك پذيري منابع و مصارف آب در نظر گرفته شود.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10