(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 03 اردیبهشت 1392 - شماره 20471

كوتاه اقتصادي
وكيلي: حقوق زير 550هزار تومان فعلا از پرداخت ماليات معاف است
عضو كميسيون برنامه و بودجه پيشنهاد كرد
افزايش سود سپرده بانكي بهترين راه براي جمع آوري نقدينگي
وزير اقتصاد در مصاحبه با وال استريت ژورنال: سيستم مالي ايران به يورو و دلار وابستگي ندارد
علي رغم مخالفت سازمان استاندارد
خودروسازان باز هم براي توليد غيراستاندارد مهلت گرفتند
بانك مركزي ارز مرجع دارو و كالاهاي اساسي را حذف كرد
براي اولين بار شاخص بورس 41هزار واحدي شد
سازمان حمايت دستور داد
الزام فروشندگان اتومبيل به نصب برچسب قيمت
هشدار معاون وزير جهاد درباره رونق بازار سياه گندم
يك مقام مسئول خبر داد
رشد 15 درصدي آب پشت سدهاي كشور
رئيس اتاق تهران: تغيير نرخ ارز مرجع باعث شوك اقتصادي مي شود
تا شهريورماه 4 هزار كيلومتر راه روستايي آسفالت مي شود
اجراي 650 كيلومتر شبكه فاضلاب در تهران
   

كوتاه اقتصادي


¤ دبير انجمن صنايع لبني گفت: كارشناسان قوه قضاييه قيمت شير را براي تصميم گيري در ستاد تنظيم بازار بررسي مي كنند.
رضا باكري با اعلام اين خبر اظهار داشت: براي شفاف شدن قيمت تمام شده شير خام و قيمتي كه بايد دست مصرف كننده برسد توليدكنندگان و صنايع از ستاد تنظيم بازار درخواست بررسي كردند.
دبير انجمن صنايع لبني افزود: ستاد تنظيم بازار نيز قوه قضاييه را براي بررسي قيمت شير خام تعيين كرده و كارشناسان رسمي اين نهاد اين كار را انجام مي دهند.
¤ تفاهم نامه توسعه بخش دريايي فاز 11 پارس جنوبي ميان شركت نفت و گاز پارس و شركت مهندسي و ساخت تأسيسات دريايي ايران به امضا رسيد. اين تفاهم نامه شامل عمليات ساخت و راه اندازي يك جكت، دو سكو و دو رشته خط لوله دريايي انتقال گاز فاز 11 پارس جنوبي به پالايشگاه خشكي است كه به شركت مهندسي و ساخت تأسيسات دريايي ايران سپرده شد. در مراسم امضاي اين قرارداد، مديرعامل شركت ملي نفت ايران و مديران عامل شركت هاي نفت و گاز پارس تأسيسات دريايي حضور داشتند.
¤ دولت كره جنوبي اعلام كرد سئول در مارس 2013 (اسفند 91) 02/4 ميليون بشكه نفت از ايران وارد كرده است. رويترز به نقل از آمارهاي منتشره از سوي دولت كره جنوبي نوشت: اين ميزان به علت تعطيلي واحدي از پالايشگاه «اس كي انرژي» اين كشور به منظور تعميرات، نسبت به سال گذشته 2/16 درصد كاهش داشته است.
¤ شركت فناوري اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد به عنوان اولين شركت ايراني نرم افزاري و توليدكننده راهكارهاي فناوري اطلاعات، برنده تنديس طلايي كيفيت شد.
به گزارش روابط عمومي بانك پاسارگاد، در مراسم اعطاي اين تنديس كه در شهر ژنو سوئيس برگزار گرديد، شركت فناپ با رعايت و عمل به معيارهايي نظير كيفيت، نوآوري، رهبري، برنامه ريزي استراتژيك و الگوگزيني مناسب توانست جايزه طلايي از آن خود كند.
اين جايزه طي فرآيندي به شركت هايي تعلق مي گيرد كه استانداردهاي كيفيت خدمات و محصولات و تعهد به تعالي را در سازمان خود نهادينه نموده و بطور مستمر براي بهبود خدمات به مشتريان و جلب رضايت آنها كوشش مي كنند.
¤ در پايان معاملات ديروز ارزش معاملات فرابورس كه تحت تأثير قطعيت معامله ذوب آهن بود به رقم 8/22 هزار ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را در ميان شركت هاي فرابورسي، صنعتي دريايي ايران و بانك حكمت داشت به طوري كه به ترتيب 5 و 1/4 ميليون سهم اين شركت ها توسط سهامداران مورد معامله قرار گرفت. از سوي ديگر عمران و توسعه شاهد با داد و ستد 300 سهم كمترين حجم معاملات را در ميان ساير شركت ها به خود اختصاص داد.
¤ معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي گفت: تا زماني كه همراه اول، بدهي خود را به دولت پرداخت نكند، اجازه توسعه به اين اپراتور را نخواهيم داد.
¤ لطف الله سبوحي اظهار داشت: رقم دقيق بدهي همراه اول را در حال حاضر ندارم اما همراه اول بيش از 2 سال است كه حق السهم دولت از محل درآمدهاي حاصل از پيامك را پرداخت نكرده است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3305 الي 3310، 3316 الي 3319، 6639، 6678 الي 6682، 2254 الي 2259 و 2276 الي 2278 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.

 

وكيلي: حقوق زير 550هزار تومان فعلا از پرداخت ماليات معاف است


معاون سازمان امور مالياتي سقف معافيت مالياتي حقوق براي دو ماهه ابتدايي سال جاري را اعلام كرد.
حسين وكيلي در گفت وگو با ايسنا درباره ميزان معافيت مالياتي حقوق در سال جاري اظهار كرد: باتوجه به تصويب بودجه سه دوازدهمي براي سه ماهه ابتدايي سال جاري بر مبناي قانون بودجه سال91، معافيت حقوق در دوماهه ابتدايي سال جاري مانند سال گذشته اعمال مي شود.
وي در ادامه با بيان اين كه در سال گذشته حقوق تا 550هزار تومان از ماليات معاف بوده است، ادامه داد: در لايحه بودجه سال جاري معافيت مالياتي حقوق ماهيانه تا 600هزار تومان پيش بيني شده است و درصورت تصويب اين رقم، تفاوت معافيت ماه هاي ابتدايي سال در ماه هاي بعد لحاظ خواهد شد و از ماليات ماه هاي بعد موديان كسر خواهد شد.
اين درحالي است كه در لايحه اصلاح قانون ماليات هاي مستقيم، تا 84ميليون ريال درآمد ساليانه مشمول ماليات حقوق از يك يا چند منبع از پرداخت ماليات حقوق معاف است و سازمان امور مالياتي كشور مكلف است، سقف معافيت مذكور را براي هر سال مطابق شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي شهري سال قبل اعلامي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران تعيين و پس از تأييد وزير امور اقتصادي و دارايي اعلام كند.
وكيلي در پاسخ به اين سؤال كه چرا در لايحه بودجه ميزان معافيت مالياتي حقوق كمتر از لايحه اصلاح قانون ماليات هاي مستقيم است؟ گفت: در لايحه اصلاح قانون ماليات هاي مستقيم، مجاري جبران كاهش درآمد ديده شده است و در نتيجه توانستيم معافيت را افزايش بيشتري دهيم اما در لايحه بودجه جبران كاهش درآمد ديده نشده است و افزايش ميزان معافيت مالياتي متناسب با رشد معمول سال هاي قبل بوده است.

 

عضو كميسيون برنامه و بودجه پيشنهاد كرد
افزايش سود سپرده بانكي بهترين راه براي جمع آوري نقدينگي


يك عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس، سپرده گذاري را بهترين راه جمع آوري نقدينگي دانست و تاكيد كرد كه افزايش نرخ سود سپرده هاي بانكي مي تواند به رشد سپرده گذاري كمك كند.
عزت الله يوسفيان ملا در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: سال گذشته هر مقدار سود هم كه به سپرده هاي بانكي پرداخت شد با توجه به سقوط ارزش ريال تقريبا بي ارزش شد و در واقع سقوط ارزش پول ما چند برابر بيشتر از سودي بود كه به سپرده ها تعلق گرفت به همين دليل ديگر كسي علاقه مند به سپرده گذاري نيست.
وي كاهش ارزش ريال را از دلايل تمايل مردم به خريد ارز، سكه و طلا دانست و افزود: در اين ميان عده خاصي هستند كه با سپرده بانكي شان زندگي مي كنند و آنها ناگزير از سپرده گذاري هستند.
نماينده مردم آمل در مجلس يادآور شد: اگر ما بتوانيم در سپرده گذاري نقدينگي را جذب كنيم هم قدرت مانور بانك ها در دادن تسهيلات براي صنعت، كشاورزي و اقتصاد بالا مي رود و هم قدرت خريد مردم و در نتيجه نرخ تورم كاهش مي يابد.
يوسفيان ملا با بيان اينكه در دنيا ابعاد فساد اقتصادي با سپرده هاي بانكي كنترل مي شود، خاطرنشان كرد: هر چه مشوق هاي بيشتري براي سپرده گذاري وجود داشته باشد قطعا وضعيت هم بهتر خواهد شد.
اين عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: متاسفانه در چند سال گذشته بانك مركزي و ساير تصميم گيرندگان در قبال افزايش سود سپرده هاي بانكي مقاومت مي كردند و بانك ها ناگزير بودند از راه هاي ديگري مثل تعيين جوايز براي سپرده گذاران مشوق تعيين كنند اما اگر نرخ سود بانكي افزايش پيدا كند اتفاق ميموني است و به افزايش نرخ سپرده هاي بانكي منجر خواهد شد.
وي در پايان گفت: روي آوردن بيشتر به سمت سپرده گذاري باعث مي شود هم چرخه اقتصادي بگردد و هم قدرت خريد مردم و تورم كنترل شود چرا بهترين راه جمع آوري نقدينگي، تشويق مردم به سپرده گذاري در بانك هاست.

 

وزير اقتصاد در مصاحبه با وال استريت ژورنال: سيستم مالي ايران به يورو و دلار وابستگي ندارد


وزير اقتصاد با اشاره به توانمندي هاي نظام مالي ايران، ذخاير ارزي كشور را بيش از 100 ميليارد دلار اعلام كرد.
شمس الدين حسيني وزير اقتصاد در مصاحبه با وال استريت ژورنال گفت: با تشديد تحريم هاي مالي آمريكا و هم پيمانانش عليه ايران، تهران در حال سرعت بخشيدن به تلاش ها براي شناور كردن تجارت غيرنفتي و يافتن بازارهاي جديد در آسيا، آفريقا و خاورميانه است.
حسيني تصريح كرد: تحريم هاي آمريكا و اروپا عليه صادرات نفت و بانك مركزي ايران منجر به كاهش 80 درصدي ارزش ريال در طول 2 سال گذشته شده است.
وي افزود: قرار دادن سيستم بانكداري ايران در فهرست سياه از سوي واشنگتن و بروكسل، به ميزان قابل توجهي هزينه مبادلات بين المللي را براي تجار بين المللي ايران افزايش داده و آنها را مجبور كرده است تا روش هاي جديد پرداخت بيابند يا به مبادلات پاياپاي متوسل شوند.
در عين حال، وزير اقتصاد خاطرنشان كرد: اقتصاد ايران، خود را با تحريم هاي غرب تطبيق مي دهد به طوري كه دولت صادرات غيرنفتي و تجارت با ارزهاي غيردلاري و غير يورويي را توسعه مي دهد.
وي افزود: ذخاير ارزي ايران بيش از 100 ميليارد دلار است و علي رغم اميد دولت اوباما براي قرار دادن ايران در لبه پرتگاه اقتصادي، وضعيت اقتصادي كشور ما در وضعيت ثبات قرار دارد.
شمس الدين حسيني تأكيد كرد: سيستم مالي ما بسيار انعطاف پذير و مدرن است. يكي از درس هاي مهمي كه ما از تحريم ها آموخته ايم، اين بود كه بايد از تمامي ارزهاي خارجي استفاده كنيم. ما به يورو و دلار وابستگي نداريم.
براساس اين گزارش: وزير اقتصاد ايران از هفته گذشته براي شركت در نشست سالانه صندوق بين المللي پول و بانك جهاني به واشنگتن سفر كرده و يكي از معدود مقامات ارشد ايراني است كه در سال هاي اخير به پايتخت آمريكا سفر كرده است.
حسيني در ادامه توضيح داد: صادرات غيرنفتي ايران در سال 2012 نسبت به سال پيش از آن، 20درصد رشد داشته است.
وي افزود: كاهش ارزش ريال سبب شده تا كالاهاي ايراني ارزان تر و با قابليت رقابت بيشتر در بازارهاي خارجي عرضه شوند.
شمس الدين حسيني گفت: تجارت خارجي ما بر صادرات غيرنفتي و كاهش واردات متمركز شده است. به طور كلي، مي توان گفت، تمركز اقتصاد ايران بر تجارت داخلي است.

 

علي رغم مخالفت سازمان استاندارد
خودروسازان باز هم براي توليد غيراستاندارد مهلت گرفتند


با وجود مخالفت سازمان استاندارد براي ارائه فرصت دوباره به خودروسازان، دولت در مصوبه جديدي 2 ماه ديگر به آنها براي توليد خودروهاي غيراستاندارد مهلت داد.
در اين مصوبه كه با امضاي معاون اول رئيس جمهور ابلاغ شده با ادامه توليد خودروهاي تك ايربگه با استاندارد آلايندگي يورو 2 توسط شركت هاي خودروساز موافقت شده است.
براساس اين مصوبه با ادامه توليد خودروهاي تك ايربگه تا ابتداي تيرماه امسال موافقت شده است ولي پس از آن حداقل 80 درصد از سواري ها بايد با دو كيسه هوا توليد شوند.
همچنين در اين مصوبه از خودروسازان خواسته شده تا بلافاصله پس از توزيع سوخت يورو 4 در كلان شهرها عرضه خودرو با استاندارد آلايندگي يورو 4 را آغاز كنند.
به گزارش ايسنا، ابلاغ اين مصوبه در حالي است كه از ابتداي امسال شماره گذاري خودروهاي داخلي به دليل عدم ارتقاء به استاندارد آلايندگي يورو 4 متوقف شده بود. همچنين براساس قانون قرار بود از اول امسال توزيع سراسري سوخت يورو 4 از سوي وزارت نفت آغاز و استاندارد آلايندگي خودروها نيز به يورو 4 ارتقاء يابد با اين حال نه از سوي وزارت نفت و نه خودروسازان صورت نگرفت.
همچنين از ابتداي امسال تمام سواري هاي داخلي بايد به دو كيسه هوا تجهيز مي شدند كه خودروسازان موفق به اين كار نشدند.
در همين حال رئيس سازمان ملي استاندارد ايران با اشاره به مهلت داده شده به خودروسازان براي كسب استانداردهاي لازم، اظهار داشت: معتقد به دادن فرصت دوباره به خودروسازان نيستيم و آنها پيش از اين فرصت كافي داشته اند.
نظام الدين برزگري در گفت و گو با ايرنا، با بيان اينكه موافق اين مهلت نبوديم و اين فرصت به پيشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و طبق مصوبه دولت به خودروسازان داده شده است، تصريح كرد: پيش از اين نيز دو فرصت شش ماهه از سوي دولت براي نصب كيسه هوا به آنها داده شده است.
وي با اشاره به اين كه فرصت دو ماهه اخير براي تجهيز كامل خطوط توليد خودروسازان براي نصب كيسه هوا است، گفت: در حال حاضر خودروي پرايد كه حتي يك كيسه هوا ندارد، شماره گذاري نمي شود.برزگري يادآور شد كه اكثر خودروها تاكنون مجهز به يك كيسه هوا شده اند و در فرصت دوماهه، خودروهايي مانند پرايد نيز بايد خود را مجهز به كيسه هوا كنند.
رئيس سازمان ملي استاندارد ايران در خصوص تجهيز خودروها به استاندارد يورو چهار و ادعاي خودروسازان مبني بر اينكه زيرساخت هاي لازم براي توزيع اين نوع بنزين در كشور آماده نشده است، بيان كرد: وزارت نفت متعهد شده است كه بنزين يورو 4 را به هر طريقي منتقل كند و مدعي شده است كه اين نوع بنزين در كلان شهرهايي كه از آلايندگي بيشتري برخوردار است، توزيع مي شود.
برزگري تاكيد كرد كه خودروسازان نبايد از طرف وزارت نفت سخن گفته و در كار اين وزارتخانه دخالت كنند و مدعي شوند كه زيرساخت ها آماده نيست.
وي همچنين در مورد اين مطالب كه لوله گذاري براي تفكيك بنزين يورو چهار از يورو دو انجام نشده است، اظهار كرد: اگر بحث لوله گذاري براي تفكيك بنزين يورو چهار از يورو دو مطرح است، بايد از وزارت نفت كه ادعا مي كند در كلان شهرها امكان توزيع بنزين يورو چهار را فراهم آورده است، پيگيري شود.
گفتني است برخي كارشناسان پيش بيني مي كنند با توجه به سوابق خودروسازان احتمال دارد آنها در فرصت 2 ماهه جديد نيز اقدام به استانداردسازي خودروهاي خود نكنند.

 

بانك مركزي ارز مرجع دارو و كالاهاي اساسي را حذف كرد


بانك مركزي حذف ارز مرجع دارو و كالاهاي اساسي را رسما ابلاغ كرد.
به گزارش فارس در متن مصوبه بانك مركزي براي حذف ارز مرجع دارو و كالاهاي اساسي كه روز 26 فروردين ابلاغ شده، آمده است:
1- با توجه به اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ واردات كالاهاي كره، شكر، گوشت قرمز و دام زنده طبق تعرفه هاي پيوست، دارو، مواد اوليه داروئي، شير خشك و تجهيزات و ملزومات پزشكي در سال 1392 به نرخ مبادله اي بوده و ارائه درخواست گواهي ثبت آماري بر مبناي نرخ مزبور (مبادله اي) بلامانع خواهد بود.
2- با توجه به مفاد بند(1) در رابطه با معرفي نامه هاي صادره از سوي وزارتخانه هاي صنعت، معدن و تجارت و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به منظور تخصيص ارز به نرخ مرجع كه كالاي آنها تاكنون ترخيص نشده، به ترتيب ذيل اقدام گردد:
الف) چنانچه ارز كالاهاي مذكور به نرخ مرجع تامين شده، ليكن كد تخصيص ارز دريافت نگرديده و كالا نيز ار گمرك ترخيص نشده است، ارائه تقاضاي صدور گواهي ثبت آماري از سوي بانكها با نرخ مرجع مقدور نبوده و در اين راستا بانكها مي توانند درخواست مورد بحث را با نرخ مبادله اي به اداره نظارت ارز ارسال نمايند تا پس از اخذ كد تخصيص ارز، نسبت به ترخيص كالا اقدام گردد.
ب) در صورتي كه ارز كالاهاي مذكور به نرخ مرجع تامين و كد تخصيص نيز دريافت شده، ليكن كالاي مربوط ترخيص نگرديده است، در اين گونه موارد گواهي هاي ثبت آماري صادره به نرخ مرجع ابطال شده تلقي گرديده و بانكها مي توانند همانند جزء الف درخواست مورد بحث را با نرخ مبادله اي به اداره نظارت ارز ارسال نمايند تا پس از اخذ كد تخصيص ارز، نسبت به ترخيص كالا اقدام گردد.
ج) در مواردي كه كد تخصيص ارز به نرخ مرجع دريافت شده، ليكن ارز مربوطه خريداري نگرديده و كالا نيز ترخيص نشده است، در اين گونه موارد گواهي ثبت آماري صادره به نرخ مرجع ابطال شده تلقي گرديده و بانكها مي توانند نسبت به اخذ كد تخصيص ارز جديد به نرخ مبادله اي اقدام نمايند.
د) با توجه به تامين ارز كالاهاي وارداتي موضوع اجزاء (الف) و (ب) به نرخ مرجع از سوي اداره بين الملل بانك مركزي، بانكها همزمان با ارائه درخواست گواهي ثبت آماري به نرخ مبادله اي از طريق سامانه پرتال ارزي بايد طي نامه موضوع برداشت مابه التفاوت نرخ مرجع تا مبادله اي روز صدور گواهي ثبت آماري را از حسابهاي خود نزد بانك مركزي، به اداره بين الملل اعلام و رونوشت آن را براي اداره نظارت ارز ارسال نمايند.

 

براي اولين بار شاخص بورس 41هزار واحدي شد


شاخص بورس تهران در معاملات سومين روز هفته افزايش قابل توجهي پيدا كرد و براي اولين بار در تاريخ موفق به فتح قله 41هزار واحدي شد.
به گزارش ايسنا بورس اوراق بهادار تهران كه در روزهاي گذشته مشغول تسويه خريد هلدينگ خليج فارس بود، ديروز (دوشنبه) با خيال راحت به معاملات خود پرداخت و با افزايش قيمت سهام شركت ها و افزايش خريد موفق به صعود قله 41هزار واحدي شد.
به اين ترتيب دماسنج بازار سرمايه كه از ابتداي هفته روند كم رمقي را آغاز كرده بود در معاملات با افزايش قيمت سهام شركتها 572واحد رشد كرد و موفق به عبور از مرز رواني 41هزار واحد و قرار گرفتن در كانال 41هزار و 78واحد شد.
اين درحالي است كه شركت تازه وارد هلدينگ خليج فارس كه سهم قابل توجهي در ارزش بازار سرمايه دارد ديروز با افزايش قيمت مواجه شد و با رسيدن قيمت هر سهم اين شركت به 800تومان، بيشترين تأثير را در رشد شاخص گذاشت.
فولاد مباركه، گسترش نفت و گاز پارسيان، سرمايه گذاري غدير، ملي مس، گل گهر، فولاد خوزستان، پالايشگاه بندرعباس، مپنا و چادرملو از شركتهاي تأثيرگذار در افزايش شاخص بورس بودند و موجب رشد 4/1 درصدي آن شدند.
با اين اتفاق، ارزش بازار سرمايه به رقم بي سابقه 202هزار ميليارد تومان رسيد و ركورد جديدي از ارزش بازار خلق كرد.

 

سازمان حمايت دستور داد
الزام فروشندگان اتومبيل به نصب برچسب قيمت


سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان، نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو را ملزم به نصب برچسب قيمت كرد.
به گزارش ايرنا، اين تصميم با توجه به حساسيت بازار و سوءاستفاده برخي سودجويان از شرايط فعلي بازار خودرو اتخاذ شده است.
بر اين اساس و با توجه به دستورالعمل ابلاغي سازمان حمايت در راستاي تنظيم بازار و تثبيت نرخ انواع خودرو در حاشيه و كف بازار، تمامي دارندگان نمايشگاه ها و فروشندگان خودرو بايد به منظور پيشگيري از سودجويي و رانت ناشي از ايجاد مابه التفاوت قيمت كارخانه با كف بازار نسبت به نصب قيمت مصرف كننده، خودروهاي در معرض فروش اقدام كنند.
سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان همچنين به فروشندگان خودرو توصيه كرده است: با توجه به سوءاستفاده برخي سودجويان از شرايط بازار، از تجمع و ازدحام دلالان در محل واحد صنفي و مراكز خريد خودداري كنند.

 

هشدار معاون وزير جهاد درباره رونق بازار سياه گندم


اگر ارز مرجع به واردات گندم اختصاص نيابد، قيمت و نحوه خريد تضميني بايد به گونه اي باشد كه بازار سياه گندم رونق نگيرد.
ناصر توكلي در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: در صورت تصميم گيري براي اختصاص ارز آزاد يا مبادله اي به واردات گندم بايد نظارت بر نحوه خريد و پراكندگي مراكز خريد به گونه اي باشد كه كشاورزان با رغبت كامل و صرف كمترين زمان و هزينه بتوانند گندم خود را به دولت تحويل دهند.
وي با اشاره به اينكه پيشنهادات براي بازنگري در نرخ نهايي گندم در حال بررسي است، افزود: در حال حاضر خريد گندم در استان هاي خوزستان، فارس، هرمزگان و بوشهر آغاز شده كه با قيمت هاي تعيين شده قبلي اما به صورت علي الحساب صورت مي گيرد.
معاون امور توليدات گياهي وزارت جهاد كشاورزي تأكيد كرد: با توجه به اينكه خريد تضميني گندم آغاز شده است، نرخ نهايي آن بايد هر چه سريع تر اعلام شود تا كشاورزان تكليف خود را بدانند و مانند سال هاي گذشته شاهد فروش گندم به دلالان يا مشتريان خارجي نباشيم؛ در غير اين صورت فاصله قيمت خريد تضميني و بازار آزاد تعيين كننده خواهد بود.
توكلي ادامه داد: براساس نظر اعضاي كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي براي جلوگيري از تأثير افزايش قيمت خريد تضميني گندم بر قيمت نان بايد به اندازه مابه التفاوت قيمت گندم و آرد با نرخ جديد، يارانه براي مصرف كننده در نظر گرفت.
براساس آخرين نرخ اعلام شده، قيمت خريد تضميني گندم در سال زراعي 92-91 كيلويي 650 تا 680 تومان بود كه به ازاي هر كيلوگرم گندم تحويلي 100 تومان پاداش به كشاورزان داده مي شود. در همين زمينه نايب رئيس كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي گفت: طبق بررسي كارشناسي كارگروه تخصصي تعادل و تعامل توليد تا مصرف، نرخ واقعي خريد تضميني گندم 800 تومان بايد باشد.
محمد اسماعيل نيا در گفت وگو با ايرنا افزود: در راستاي تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه، حمايت از توليد بايد مدنظر قرار گيرد، بنابراين تعيين نرخ منطقي براي خريد تضميني محصولات كشاورزي ضرورتي اجتناب ناپذير است.
وي اظهار كرد: سال گذشته نرخ خريد تضميني هر كيلوگرم گندم 550 تومان تعيين شد، مشروط بر اين كه در صورت افزايش قيمت فاكتورهاي مؤثر بر اقتصاد، خيلي سريع قيمت گندم نيز تغيير يابد و مابه التفاوت آن به كشاورزان پرداخت شود.
به گفته وي، با تعيين منطقي نرخ خريد تضميني گندم بخش عمده اي از مشكلات توليد كنندگان اين محصول برطرف خواهد شد.
وي ادامه داد: هم اكنون در برخي از استان هاي كشور برداشت گندم آغاز شده كه طبق نرخ مصوب سال گذشته پرداخت مي شود. اما در صورت تعيين نرخ جديد خريد تضميني، مابه التفاوت آن پرداخت خواهد شد و جاي هيچ نگراني نيست.
رئيس كارگروه تعامل و تعادل توليد تا مصرف مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: در حال حاضر اين نگراني براي مسئولان وجود دارد كه با افزايش نرخ گندم، قيمت نان نيز افزايش يابد.
وي ادامه داد: اين موضوع در كارگروه تحت بررسي كارشناسي قرار گرفته تا با ارايه راه حل مناسبي اين مشكل برطرف شود و در اين راستا پيشنهاد پرداخت يارانه نان نيز مطرح است كه بايد مورد پيگيري قرار گيرد.
اسماعيل نيا گفت: هزينه هاي تمام شده توليد نان نيز از جمله اجاره كارگاه، كارگر، افزايش هزينه هاي انرژي نيز افزايش يافته است، نانوايان معتقدند توليد نان با قيمت كنوني براي آنان مقرون به صرفه نيست و بايد نرخ آن نيز افزايش يابد.

 

يك مقام مسئول خبر داد
رشد 15 درصدي آب پشت سدهاي كشور


مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران با بيان اينكه توليد انرژي برق آبي در پيك مصرف 30 درصد افزايش خواهد يافت، گفت: برق آبي ها در تابستان روزانه 40 هزار مگاوات ساعت انرژي توليد خواهند كرد.
محمد حاجي رسولي ها در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: برق آبي ها سالانه 10 درصد برق مصرفي كشور را تامين مي كنند اما در پيك مصرف تابستان اين 10 درصد به 30 درصد افزايش مي يابد.
وي خاطرنشان كرد: رشد 30 درصدي توليد انرژي برق آبي به كشور كمك قابل توجهي مي كند ولي مي تواند در پيك مصرف برق تابستان موثر باشد.
حاج رسولي ها ادامه داد: با توجه به ساخت سدهاي مخزني در حوزه كارون قطعا توليد انرژي برق آبي در تابستان امسال با 30 درصد افزايش نسبت به پارسال روزانه به 40 هزار مگاوات ساعت برسد.
مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران گفت: توليد انرژي برق آبي ها در حالت عادي 10 درصد است اما به دليل نياز به برق در تابستان اين 10 درصد به 30 درصد افزايش مي يابد.
حاج رسولي ها درخصوص حجم آب پشت سدهاي كشور گفت: در حال حاضر 25 ميليارد و 900 ميليون متر مكعب آب در پشت سدهاي كشور ذخيره شده كه نسبت به پارسال 15 درصد رشد نشان مي دهد.
وي افزود: در حال حاضر 29 سد مهم و بزرگ در كشور داريم كه از اين 29 سد، سدهاي خداآفرين، سد دوستي، سد كمال صالح، سد ساوه و سد لتيان با كاهش حجم آب مواجه هستند.
وي با بيان اينكه بخش آب كشور سال خوبي را آغاز كرده است، گفت: هم اكنون 9 سد در بخش آب كشور آماده بهره برداري شده است كه دو سد گتوند عليا و جره و هفت سد ديگر به زودي بهره برداري مي شود.
مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران گفت: در پيش نويس لايحه بودجه سال 92 حدود 5000 ميليارد تومان اوراق مشاركت ديده شده است.
وي افزود: سال گذشته وزارت نيرو توانست مجوز فروش 165 ميليارد تومان اوراق مشاركت را اخذ كند.

 

رئيس اتاق تهران: تغيير نرخ ارز مرجع باعث شوك اقتصادي مي شود


رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي تهران گفت: در لايحه بودجه قرار نيست ارز مرجع حذف شود، تنها نرخ آن افزايش مي يابد، لذا تغيير نرخ آن بدون انجام كار مطالعاتي باعث شوك اقتصادي مي شود.
يحيي آل اسحاق در گفت و گو با ايسنا درباره پيشنهاد حذف ارز مرجع در لايحه بودجه سال 92 اظهار كرد: مساله بودجه هنوز به طور قطع تعيين تكليف نشده و مشخص نيست كه مجلس آن را به دولت بازمي گرداند يا خير.
وي ادامه داد: در حال حاضر مطرح شدن حذف ارز مرجع در بودجه بحث نظري است و كسري بودجه بايد از طريق ماليات ها، فروش دارايي ها و يا از طريق تغيير نرخ ارز مرجع برطرف شود.
آل اسحاق با بيان اين كه تعيين نرخ ارز به بالانس بودجه مربوط است، در پاسخ به اين سؤال كه آيا حذف ارز مرجع در شرايط فعلي منطقي است يا خير، خاطرنشان كرد: ارز مرجع حذف نمي شود تنها نرخ آن تغيير مي كند، اين كه چه رقمي براي آن تعيين مي شود به ميزان كسري بودجه و نياز دولت مربوط است.
رئيس اتاق تهران با تاكيد بر اين كه تغيير نرخ ارز مرجع نياز به يك كار محاسباتي و عملياتي دارد، تصريح كرد: با افزايش نرخ ارز مرجع و نزديك شدن آن به نرخ مبادله اي قطعا شوكي به اقتصاد و معيشت مردم وارد مي شود، لذا ابتدا بايد كار مطالعاتي آن را انجام و زيرساخت هاي آن را فراهم كرد.
به گفته وي، امكان واردات دارو و مواد غذايي كشور با نرخي بالاتر از نرخ ارز مرجع فعلي امكانپذير نيست، زيرا باعث افزايش قيمت ها و نارضايتي هاي اجتماعي مي شود.
رئيس اتاق تهران در پايان گفت: در حال حاضر بايد مطالعات بيشتري براي چنين تصميمي انجام شود و بعد تصميم بگيريم كه چه نرخي براي تغيير نرخ ارز مرجع مناسب است.

 

تا شهريورماه 4 هزار كيلومتر راه روستايي آسفالت مي شود


معاون وزير راه با اشاره به هدف گذاري براي آسفالت 4هزار كيلومتر راه روستايي تا شهريور 92، گفت: طي جلساتي با قرارگاه خاتم مقرر شد آنها هم امكانات خود را در قالب محروميت زدايي بكار گرفته و در آسفالت راه روستاهاي محروم همكاري كنند.
سيد حسين ميرشفيع در گفت وگو با فارس، اظهار داشت: در سال جاري به دليل تصويب نشدن بودجه تاكنون چشم انداز دقيقي براي انجام فعاليت ها وجود ندارد.
وي افزود: با توجه به آنكه در بودجه 91 نيز رديف ملي نداشتيم، عملا از مصوبه سه دوازدهم ادامه سال 91 نيز نمي توانيم براي برنامه ريزي استفاده كنيم.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: تخصيص سال 91 كمي محدود بود و با حجم عملياتي كه فكر مي كرديم بتوانيم در سال 91 اجرا كنيم و بودجه بگيريم فاصله داشتيم.
معاون ساخت و نگهداري راه هاي روستايي گفت: طبق آخرين آمار تا پايان بهمن 91 حدود 99 هزار كيلومتر راه روستايي آسفالته در كشور وجود دارد.ميرشفيع تصريح كرد: برآوردي كه براي 6 ماهه ابتدايي سال 92 داريم، اين است كه در شرايط موجود بتوانيم 4 هزار كيلومتر راه آسفالته به مجموعه راه هاي آسفالته موجود اضافه كنيم.
معاون ساخت و نگهداري راه هاي روستايي يادآور شد: اميد است با تجهيز امكانات بتوان اين ميزان جاده را ساخت و بدهي پيمانكاران را نيز پرداخت كرد.
ميرشفيع ادامه داد: در كنار استان هاي سيستان و بلوچستان، هرمزگان و كردستان، استان هاي كرمان، كهكيلويه و بويراحمد، گيلان، مازندران، آذربايجان شرقي و اردبيل از استان هايي هستند كه در زمينه آسفالت راه روستايي پايين تر از ميانگين كشوري قرار دارند.معاون ساخت و نگهداري راه هاي روستايي با اشاره به اجراي برخي پروژه هاي راه روستايي توسط قرارگاه خاتم الانبيا، اظهار داشت: اين پروژه ها همان 2هزاركيلومتر آسفالت راه روستايي بود.
معاون وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: از 2 هزار كيلومتر پروژه راه روستايي قرارگاه خاتم، برخي زيرسازي و برخي آماده آسفالت است كه عمليات آسفالت آن به زودي آغاز مي شود.
ميرشفيع اضافه كرد: اين پروژه ها اغلب در استان هاي آذربايجان غربي، كردستان، سيستان و بلوچستان و با حجم كمتر در استان هاي كرمان، هرمزگان، كهكيلويه و بويراحمد و لرستان است.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: همچنين هفته گذشته با قرارگاه خاتم الانبيا جلساتي برگزار شد تا آنها در قالب محروميت زدايي از امكانات خود استفاده كنند و علاوه بر فعاليت فعلي خود، در بخش محروميت زدايي كارهايي انجام دهند.
معاون ساخت و نگهداري راه هاي روستايي گفت: سفرها ارتباط مستقيم با يكديگر دارند و همانگونه كه سفرهاي برون شهري از ابتداي سال و نوروز 92 ارتقا يافت، سفرهاي روستايي نيز ارتقا يافته است.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: اما درباره سوانح رانندگي در جاده هاي روستايي، نوروز امسال تلفات بسيار كم بود و تنها 2 مورد ناگوار بود كه در استان هاي خوزستان و مازندران رخ داد.

 

اجراي 650 كيلومتر شبكه فاضلاب در تهران


مديرعامل شركت فاضلاب تهران گفت: در ادامه اجراي سامانه جمع آوري و دفع بهداشتي فاضلاب پايتخت 650 كيلومتر اجراي شبكه و لوله گذاري عملكرد بي سابقه اي را در طرح هاي عملياتي عمران شهري برجاي گذاشت.
اصغر رياضتي با بيان مطلب فوق اظهار داشت: با حمايت هاي انجام گرفته از سوي مسئولان و با تلاش تمامي كارشناسان، مشاوران و پيمانكاران و تامين اعتبار مورد نياز طرح، بيش از 650 كيلومتر شبكه در مناطق مختلف شهر تهران اجرا شد كه اين عملكرد تاكنون در صنعت آب و فاضلاب كشور بي نظير است.
وي با بيان اينكه تا پيش از اين بيشترين حجم اجراي شبكه در سال 90 معادل 504 كيلومتر بوده گفت: با احتساب عملكرد سال 91 ميزان اجراي شبكه فاضلاب از آغاز طرح به رقم 4 هزار و 540 كيلومتر رسيده است.
رياضتي، پيشرفت كلي طرح فاضلاب تهران را تاكنون حدود 45 درصد عنوان كرد و افزود: سال گذشته با نصب بيش از 63 هزار انشعاب فاضلاب حدود نيمي از جمعيت كنوني شهر تهران تحت پوشش خدمات فاضلاب قرار گرفته اند و تلاش بر اين است شاخص برخورداري را تا پايان سال 92 به حد مطلوبي ارتقا دهيم.
وي در پايان از تمركز عمليات اجرايي فاضلاب طي امسال در مناطق مركز و غرب تهران خبر داد و افزود: در حال حاضر تامين اعتبار لازم براي احداث شبكه بخش مركزي، تونل و تصفيه خانه غرب تهران از طريق بانك توسعه اسلامي و منابع داخلي انجام شده و بيشتر عمليات اجرا در سال جاري بر اين مناطق خواهد بود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10