(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 11 آذر 1388- شماره 19526
 

نخست وزير چين : فلسطين كليد حل بحران خاورميانه است
مقام عراقي : برخي كشورهاي عربي براي دخالت در انتخابات دلار خرج مي كنند
زنان و كودكان بي دفاع يمن زير بمباران جنگنده هاي آل سعود
سيدحسن نصرالله: مخالفت هر كشور عربي با ايران خدمت به اسرائيل است
بچه هاي «كم سواد» اروپا!
موافقت اوباما با اعزام سربازان تازه نفس به افغانستان
خانم اشتون رسما جانشين خاوير سولانا شد



نخست وزير چين : فلسطين كليد حل بحران خاورميانه است

نخست وزير چين تاكيد كرد، فلسطين كليد حل بحران خاورميانه است.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «ون جيابائو» در پيامي به نشست بزرگداشت روز بين المللي كمك به مردم فلسطين كه در سازمان ملل متحد برگزار شد گفت، چين قاطعانه از درخواست مردم فلسطين درباره از سرگيري حق قانوني ملي خود و ايجاد كشور داراي حق مالكيت مستقل حمايت مي كند.نخست وزير چين ابراز اميدواري كرد كه مسئله فلسطين از طريق مذاكرات حل و فصل شود.
در همين رابطه حسني مبارك رئيس جمهور مصر نيز در پيامي به مناسبت روز جهاني همبستگي با ملت فلسطين اظهار داشت، حل مسئله فلسطين بايد از طريق تلاش هاي دو چندان جامعه جهاني براي تضمين از سرگيري مذاكرات براساس اصول صريح و چارچوب زماني معين صورت گيرد.

 



مقام عراقي : برخي كشورهاي عربي براي دخالت در انتخابات دلار خرج مي كنند

يك مقام عراقي از سرازير شدن دلارهاي نفتي برخي دولت هاي عربي به عراق براي تاثيرگذاري بر انتخابات پارلماني اين كشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاري مهر، «موفق الربيعي»، دبيركل حزب «الوسط» و مشاور امنيت ملي سابق عراق گفت: از منابع رسمي اطلاعاتي دريافت كرده ايم كه ثابت مي كند برخي سياستمداران عراقي از كشورهاي همسايه پول دريافت كرده اند تا بر روند انتخابات پارلماني آتي (احتمالا اول دي) تاثير بگذارند.الربيعي هشدار داد كه ممكن است وي طي روزهاي آتي مجبور شود نام كشورهاي همسايه و آن دسته از سياستمداران و گروه هاي سياسي كه پول دريافت كرده اند را فاش كند.
اخيرا نيز «نوري مالكي»، نخست وزير عراق، از موضع منفي عربستان در قبال روند سياسي عراق خبر داده بود.

 



رژيم سعودي محدوده عمليات جنگي را گسترش داد
زنان و كودكان بي دفاع يمن زير بمباران جنگنده هاي آل سعود

عكس ملك عبدالله همراه با جرج بوش رئيس جمهور وقت آمريكا و هوجين تائو رئيس جمهور چين كه در صفحه اول چاپ شده درست در اوج قتل عام مردم غزه گرفته شده است. البته پادشاه عربستان تكذيب كرده و گفته كه داخل جام شراب نيست اما مسئله اين است كه جناياتي كه پادشاه سعودي مرتكب شده اصلا با شرابخواري قابل مقايسه نيست. جنايت آل سعود اكنون با قتل عام شيعيان صعده تكرار مي شود. كودكان بي گناه صعده بر اثر بمباران هوايي جنگنده هاي سعودي جان خود را از دست داده اند. آيا پادشاهي كه خود را ام القراي جهان اسلام مي داند جوابي براي اين جنايات تكان دهنده دارد؟
جنگنده هاي سعودي در ادامه حملات هوايي خود به صعده تعدادي از مردم بي دفاع يمن را به خاك و خون كشيدند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني «صعده آنلاين»، در ادامه حملات ددمنشانه هواپيماهاي جنگي عربستان به روستاهاي يمن، روز دوشنبه چندين خانه در منطقه «مذاب» در 100 كيلومتري صعده هدف بمب هاي سنگين آل سعود قرار گرفت و ده ها زن و كودك كشته و مجروح شدند. براساس اين گزارش، اقدام هواپيماهاي عربستان در بمباران منطقه مذاب كه 100 كيلومتر از مناطق درگيري با الحوثي ها دور است نشان دهنده اين موضوع است كه نابودي مردم يمن هدف اصلي ارتش آل سعود است. اين در حالي است كه طي هفته هاي گذشته مناطق مسكوني رازح، الملاحيط، شدا، حيدان و ساقين، حجه با بمب هاي سمي و فسفري مورد حمله قرار گرفته بود.
در همين حال هواپيماهاي عربستان روز گذشته 35 بار مناطق جبل الدخان و جبل الدود، الرميح و بني صباح را مورد حمله قرار دادند و در اين حملات از بمب هاي ممنوع شده سمي و فسفري استفاده كردند. همچنين بيش از 435 موشك به مناطق مرزي الحصامه، شدا، جبل الرميح، الدود، الدخان در طول دوشنبه شب تا سحرگاه سه شنبه از سوي عربستان شليك شد.

 



سيدحسن نصرالله: مخالفت هر كشور عربي با ايران خدمت به اسرائيل است

دبيركل حزب الله لبنان تاكيد كرد، مخالفت برخي كشورهاي عربي با ايران خدمت به اسرائيل است.
به گزارش خبرگزاري ها، سيدحسن نصرالله به هنگام تشريح سند سياسي جديد حزب الله لبنان اظهار داشت، جمهوري اسلامي ايران حامي اصلي مسئله مسلمانان يعني مسئله فلسطين است و مخالفت برخي كشورهاي عربي با ايران ضربه اي به خود آن كشورها و خدمتي به رژيم صهيونيستي است.
وي افزود، ايران كشوري مهم و مركزي در جهان اسلام است و همواره به دفاع از جنبش هاي مقاومت پرداخته و با شجاعت و جديت در مبارزه با استعمار به ويژه استعمار آمريكا ادامه داده است.
دبيركل حزب الله با اشاره به اينكه موضع حزب الله در قبال اصل ولايت فقيه يك موضع عقيدتي و ديني نه سياسي است تاكيد كرد كه ايمان به ولايت فقيه تناقضي با فعاليت داخلي حزب الله ندارد.
سيدحسن نصرالله تصريح كرد، حمايت ايران از مسئله فلسطين از زمان امام خميني ( قدس سره) و زماني كه سفارت اسرائيل در ايران بسته شد و سفارت فلسطين بازگشايي شد آغاز و همچنان با حمايت هاي آيت الله خامنه اي (مدظله العالي) ادامه داشته است و هرگونه موضع گيري مخالف عربي عليه ايران غيرقابل قبول است.
دبيركل حزب الله لبنان گفت، جمهوري اسلامي ايران با انقلاب خود رژيم شاه را سرنگون و طرح هاي صهيونيستي و آمريكايي اين رژيم را به شكست كشاند و از جنبش هاي مقاومت در منطقه حمايت كرد و با عزم و شجاعت در كنار مسائل مهم جهان عرب و اسلام ايستاد.
وي همچنين تاكيد كرد، همكاري كشورهاي عربي با ايران موجب افزايش قدرت بازدارندگي جهان اسلام مي شود.
سيدحسن نصرالله افزود، بايد همكاري ميان كشورهاي اسلامي و همبستگي آن ها در برابر طرح هاي استكباري پررنگ تر شود و كشورهاي اسلامي با هوشياري تن به درگيري هاي مذهبي ندهند.
وي اظهار داشت، لبنان نيز بايد به قضاياي مهم و مسئله اول جهان عرب يعني فلسطين پايبند باشد و از اختلاف نظرهاي موجود صرف نظر شود تا موضع واحدي اتخاذ شود.
سيدحسن نصرالله تصريح كرد، مقاومت يك عامل بسيار مهم براي تثبيت موضع اعراب است.
وي تاكيد كرد، ما از مسئولان عرب مي خواهيم كه مذاكرات با رژيم صهيونيستي را به صورت كامل كنار بگذارند به ويژه آنهايي كه بر نقش آمريكا در ميانجي گري بي طرفانه در مذاكرات حساب كرده اند قبلا مشاهده كرده اند كه آمريكا با جانبداري از منافع اسرائيل آنها را خوار كرده است.
دبيركل حزب الله لبنان گفت، حتي اگر همه جهان رژيم صهيونيستي را به رسميت بشناسند ما اين رژيم را هرگز به رسميت نمي شناسيم.
سيدحسن نصرالله با اشاره به دنباله روي اروپا از سياست هاي آمريكا، پيروي از سياست هاي اين كشور را آن هم در مرحله افول، اشتباه تاريخي دانست.
سيدحسن نصرالله در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اهميت و جايگاه قدس و مسجدالاقصي در بين مسلمانان جهان تصريح كرد، همه جهان به جايگاه مسجدالاقصي و عمق پيوند آن با اسلام واقف است و استمرار اقدامات رژيم اشغالگر قدس بايد محكوم شود. دفاع از مسجدالاقصي يك وظيفه ديني و يك مسئوليت اخلاقي فرزندان امت ما است.
دبيركل حزب الله لبنان تاكيد كرد. تا زماني كه دشمن صهيونيستي چشم طمع به مقدسات اسلامي و بيت المقدس و يا لبنان داشته باشد مقاومت آماده پاسخگويي به هرگونه تجاوزي است.
سيدحسن نصرالله در مورد سلاح حزب الله نيز گفت، تا زماني كه خطر حملات و تجاوزات رژيم صهيونيستي و اشغال سرزمين وجود دارد سلاح مقاومت بر زمين گذاشته نخواهد شد و صرفا براي دفاع از ميهن وخاك لبنان به كار گرفته خواهد شد.
وي در بخش ديگري از سخنانش در مورد اتهامات وارد شده به حزب الله در مورد الحوثي ها گفت، اينكه مي گويند الحوثي ها به شيوه حزب الله مي جنگند مشكل ما نيست چرا كه هركسي حتي اسرائيل ممكن است از استراتژي جنگي ما استفاده كند اما ما خواهان جنگ در يمن نيستيم و صحبت هايي كه در مورد دخالت ما مي شود دروغ محض است.

 



بچه هاي «كم سواد» اروپا!

اروپاي «خودبزرگ بين» كه خودش را معلم اخلاق و الگوي همه مي داند، در مورد همه قضاوت و براي همه تعيين تكليف مي كند، خودش به زور مي تواند بچه هايش را «سواددار» كند!
به اين ترتيب، در روزنامه «لوموند» به نقل از گزارش رسمي كميسيون شوراي اروپا مي خوانيم كه مثلا، در بين 15 ساله هاي اروپايي اقلا يك چهارمشان سواد درست و حسابي ندارند و درست نمي توانند بخوانند، در حالي كه كشورهاي اروپايي متعهد شده بودند كه تا سال 2010 اين كم سوادي را به زير 20 درصد برسانند! در واقع، بين سال هاي 2001 و 2006 گروه نوجواناني كه به زور مي توانند نوشته اي را كه جلويشان گذاشته شده «رمزيابي» كنند از 3/21 به 1/24 درصد رسيده، كه اين وسط سهم فرانسوي ها 7/21 درصد بوده كه اگرچه از متوسط اروپايي كمتر است، اما همچنان سير نزولي طي مي كند، چرا كه در خود فرانسه به 42 درصد افزايش پيدا كرده است! و اين در حالي است كه، كشوري مثل لهستان موفق شده تعداد بچه هاي بي سوادش را ظرف 6 سال به يك سوم برساند و آلمان به 5/11 درصد! البته، بهترين نتيجه را فنلاند دارد كه تعداد كم سوادهايش 8/4 درصد است! و بعد هم، ايرلند (1/12 درصد) و استوني (6/13 درصد). در مجموع، گزارش كميسيون مزبور نشان مي دهد كه اروپا با همه «اهن و تلپش» به لحاظ سواد خيلي زير اهدافي قرار دارد كه در «ليسبون» برايش تعيين كرده بود!
¤ سرويس خارجي كيهان

 



موافقت اوباما با اعزام سربازان تازه نفس به افغانستان

رئيس جمهور آمريكا به فرماندهان تحت امرش، دستور اعزام حدود 35 هزار نظامي جديد از اين كشور به افغانستان را صادر كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «باراك اوباما» به وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) دستور داد، حدود 35 هزار نيروي جديد آمريكايي به افغانستان اعزام كنند. خبرگزاري فرانسه اين اقدام اوباما را سرنوشت ساز و يك قمار سياسي توصيف كرد. «رابرت گيبس»، سخنگوي كاخ سفيد در همين رابطه گفت: فرمانده كل قوا (اوباما) اين دستور را صادر كرده است. اوباما يك روز قبل از آن كه از طريق تلويزيون، با مردم آمريكا در اين باره سخن بگويد، فرمان فوق را صادر كرد و به برخي از رهبران دنيا نيز سرفصل هاي استراتژي جديد خود را اطلاع داد.
گيبس در توضيح استراتژي اوباما، گفت كه در اين استراتژي، تعهد هميشگي نسبت به افغانستان ديده نمي شود و نيروهاي آمريكايي پس از آموزش و تقويت نظاميان و نيروهاي امنيتي افغان، كشور افغانستان را ترك مي كنند. به اعتقاد كارشناسان، تصميم اوباما براي اعزام نيرو به افغانستان، با اعتراضات گسترده داخلي در ايالات متحده عليه وي و تظاهرات خارجي همراه خواهد شد. اوباما با شعار تغيير در سياست هاي جنگ طلبانه دولت «جرج بوش»، در انتخابات رياست جمهوري آمريكا پيروز شد. در همين حال، از انگليس نيز خبر رسيد «گوردون براون»، نخست وزير اين كشور، دستور اعزام 500 نيروي جديد انگليسي به افغانستان را صادر كرد. آمريكا از فرانسه نيز خواست 1500 نظامي جديد به افغانستان اعزام كند.
نگراني پاكستان
به گزارش خبرگزاري مهر، «يوسف رضا گيلاني»، نخست وزير پاكستان، گفت افزايش شمار نظاميان خارجي در افغانستان، وضعيت امنيتي كشورش را وخيم تر مي كند. به گفته گيلاني، افزايش نيروها در افغانستان، باعث مي شود كه جنگجويان وارد خاك پاكستان شوند و همين باعث افزايش درگيري در كشورش مي شود.



 



خانم اشتون رسما جانشين خاوير سولانا شد

«خاوير سولانا» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز گذشته از سمت خود كناره گيري كرد.
به گزارش فارس، سولانا پس از 10 سال حضور در اتحاديه اروپا به عنوان مسئول سياست خارجي، پس از اجرايي شدن پيمان ليسبون، از اين منصب كنار رفت و جاي خود را به خانم «كاترين اشتون» انگليسي داد. اما بزرگترين شكست وي در زمان تصدي اين پست، در زمان هجوم آمريكا به عراق و اشغال اين كشور روشن شد. اين جنگ باعث تقسيم كشورهاي اروپايي به دو بخش حامي و مخالف سياست هاي آمريكا شد. سولانا بارها از شكست در آشتي دادن دو طرف ابراز تاسف كرده است.
سولانا در مذاكرات كشورهاي غربي با ايران درباره برنامه هسته اي تهران نيز نقش فعالي را ايفا كرد.
در مدت زماني كه سولانا مسئوليت سياست خارجي اتحاديه اروپا را برعهده داشت 23 جنگ و يا عمليات نظامي روي داد كه جنگ در بالكان، آفريقا، گرجستان و اندونزي از جمله اين جنگ ها است.
خاوير سولانا روابط نزديكي با رژيم صهيونيستي داشت و در اكتبر گذشته و هنگامي كه وي در فلسطين اشغالي به سر مي برد، بارها از روابط مستحكم اتحاديه اروپا با رژيم صهيونيستي سخن گفت.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14