(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 11 آذر 1388- شماره 19526
 

كم خوابي در سالخوردگان
مضرات نمك
فوايد سبزيجات در پيشگيري از سرطان
مبارزه با مشكلات زندگي مدرن
راز طول عمر
دردسرهاي چاقي



كم خوابي در سالخوردگان

بيش از دو سوم بيماران سالخورده در زمان مراجعه به پزشك درمورد مشكلات خواب خود صحبت مي كنند اما پزشكان به ندرت اين مسائل را در پرونده پزشكي آنها به ثبت رسانند.
اين موضوعي است كه در تحقيق گروهي از پزشكان دانشگاه نورث وسترن آمريكا مشخص شد. نتايج اين تحقيق در آخرين شماره نشريه طب سالخوردگان آمريكا به ثبت رسيده است. در اين مطالعه بيش از 1500 فرد بالاي 60سال پس از مراجعه به پزشكان خود مورد سؤال قرار گرفته بودند و پرونده پزشكي آنها بررسي شده بود.
براساس اين نتايج حدود 69درصد بيماران درجاتي از مشكل خواب داشته اند 45درصد از اين افراد مشكل به خواب رفتن يا مشكل كم خوابي داشتند با اين وجود در گزارش ها و شرح حال پزشكان فقط در 29درصد موارد به اين مسائل اشاره شده بود.
حتي درصورتي كه بيمار چند مشكل درمورد خوابش را ذكر كرده هم اين مسئله به ندرت در گزارش پزشكان درج شده بود. اما موضوع مهم اين است كه مطالعات پيشين نشان داده است كه كم خوابي و مشكلات خواب در سالخوردگان با فراموشي، علائم شبيه پاركينسون و حتي بيماري هاي جسمي در ارتباط مستقيم است.
به گفته كاترين ريد يكي از افراد حاضر در گروه تحقيق احتمالاً بسياري از پزشكان زحمت سؤال كردن درمورد وضعيت خواب افراد سالخورده را به خود نمي دهند و حتي اگر بيمار در اين مورد با آنها صحبت كند هم اهميت چنداني قائل نيستند و اين شكايات را در شرح حال بيمار ثبت نمي كنند.
اكثر آنها حس مي كنند كه مشكلات خواب در سالخوردگان طبيعي است و نبايد هيچ اقدامي درمورد آن انجام داد، درحالي كه اين مسئله بسيار مهم است و بايد با آن به دقت برخورد كرد.
براساس نتايج تحقيق اخير تنها يك درصد افراد سالخورده كه سلامت كامل جسمي و رواني دارند از مشكلات خواب رنج مي برند و براي همين بايد مشكل به خواب رفتن يا كم خوابي در آنان را جدي گرفت. دكتر ريد مي گويد: مطالعات جديد نشان داده كه كم خوابي و بي خوابي در افراد سالخورده مي تواند ناشي از مشكلات متابوليك و بيماري هاي جسمي باشد حتي ديده شده افرادي كه به ظاهر سالم هستند و در مراحل اوليه ابتلا به سرطان سينه، ريه، خون يا مشكلات قلبي- عروقي قرار دارند، از بي خوابي رنج مي برند.

 



مضرات نمك

خوردن نمك كمتر نه تنها باعث كاهش ابتلا به افزايش فشار خون مي شود، بلكه ممكن است از احتمال ابتلاي افراد به بيماري هاي قلبي هم بكاهد.
محققان اعلام كردند افرادي كه فشار خون آنها در حد بينابيني است اگر از ميزان مصرف نمك غذاي خود بكاهند حدود 25 تا 35 درصد از احتمال ابتلاي خود به بيماري هاي قلبي مي كاهند.
دكتر نانسي كوك و همكارانش در كالج بريگام و بيمارستان سنت ماري دانشگاه هاروارد بيش از سه هزار نفر را مورد بررسي قرار دادند و به اين نتيجه رسيدند افرادي كه رژيم غذايي كم نمكي دارند 10 تا 15 سال بعد از رعايت اين رژيم احتمال ابتلاي آنها به انواع بيماري هاي قلبي كاهش مي يابد و ميزان مرگ و مير ناشي از علت هاي قلبي در آنها 20 درصد كمتر از افراد مشابه است. در نتيجه مطالعه اين گروه آمده است: «تحقيقات ما نشان مي دهد كه محدود كردن سديم بر كاهش بيماري هاي قلبي و نه فقط كاهش فشار خون، مؤثر است و بايد حتماً در مورد آن با دقت عمل كرد.»
در حال حاضر بيش از 65 ميليون آمريكايي فشار خوني بالاتر از حد نرمال دارند (حد فشار خون بالاي طبيعي را فشار خون 140 بر 90 مي دانند) و حدود 60 ميليون نفر هم در آستانه ابتلا به فشار خون هستند (فشار خون آنها بالاتر از 120 بر 80 است).
براساس توصيه گروه پزشكي دانشگاه هاروارد، بايد در رژيم غذايي هر فرد بالغ ميزان نمك را به زير 2300 ميلي گرم برسد.
براساس گفته هاي دكتر كوك نمك بر بافت شريان ها و نيز خود سلول هاي قلبي هم تأثير مي گذارد و تأثيرات سوء آن صرفاً ناشي از افزايش فشار خون نيست.

 



فوايد سبزيجات در پيشگيري از سرطان

در مطالعه اي كه روي بيش از 500 هزار نفر بازنشسته آمريكايي انجام گرفت مشخص شد كه خوردن تنها يك ميوه يا مقدار كمي سبزي در روز مي تواند باعث كاهش ميزان ابتلا به سرطان هاي سر و گردن شود.
تاكنون مطالعات زيادي نشان داده بود كه رژيم هايي غذايي نقش مهمي در ارتباط با سرطان دارند اما حالا متخصصان سرطان شناسي آمريكا مي گويند براساس نظريه آنها حداقل دو سوم سرطان ها مرتبط با شيوه زندگي از جمله رژيم غذايي، كشيدن سيگار و ورزش كردن يا نكردن است.
به گفته دكتر آلن كريستال مدير مركز پيشگيري از سرطان سياتل «قطعاً اين موضوع امر جديدي نيست كه خوردن سبزيجات و ميوه تازه مانع از ابتلاي فرد به سرطان مي شود. اما موضوع مهم اين است كه در تحقق ما گروه بسيار زيادي از افراد مورد بررسي قرار گرفتند و نتايج قطعي هم مشخص شد، اين در حالي است كه تا پيش از اين تصور مي شد خوردن سبزيجات و ميوه ها فقط خطر ابتلا به سرطان هاي دستگاه گوارش را كاهش مي دهد اما در مطالعه ما مشخص شد رژيم غذايي با مقدار مناسب سبزيجات و ميوه ها مي تواند سرطان هاي خارج از دستگاه گوارش از جمله سرطان هاي سر و گردن را هم كاهش بدهد.
در اين مطالعه افراد با سن متوسط 50 سال در دوران بازنشستگي در مورد رژيم غذايي خود مورد سوال قرار گرفتند و سپس در دوره اي 5 ساله اين افراد از لحاظ ابتلا به سرطان هاي سر و گردن مورد بررسي قرار گرفتند. در نهايت مشخص شد خوردن 6 قطعه ميوه يا حدود صد گرم سبزيجات در ازاي هر هزار كالري مصرفي مي تواند باعث 30 درصد كاهش ابتلا به سرطان سر و گردن شود. جالب اينكه در گروه مقايسه اين مطالعه افرادي قرار داشتند كه حدود دو قطعه ميوه يا 30 تا 50 گرم سبزيجات در روز مصرف مي كردند.

 



مبارزه با مشكلات زندگي مدرن

شيوه هاي مدرن زندگي كه باعث مي شوند انسان ها استرس هاي فراواني داشته باشند، ممكن است باعث صدمه شديد ارگان هاي اصلي بدن از جمله قلب، بروز سكته قلبي، بيماري كليوي و فراموشي شود.
استرس و رفتارهاي غيرمناسب مثل سيگار كشيدن، داشتن يك رژيم غذايي نامناسب، استفاده زياد از الكل و ورزش نكردن همگي مي توانند باعث بروز مشكلات قلبي شوند. بسياري از افراد جامعه زماني كه با استرس هاي دائمي - در محيط كار يا زندگي شخصي- رو به رو مي شوند با افزايش فشار خون مستعد ابتلا به بيماري هاي گوناگون قلبي مي شوند. در مجموع آمار سازمان بهداشت جهاني نشان مي دهد كه 7 ميليون و يكصد هزار نفر در سرتاسر جهان سالانه به دليل ابتلا به فشار خون و عوارض آن فوت مي كنند.
مشكلات مرتبط با شيوه زندگي مدرن در جهان در حال افزايش است، اين نتيجه گزارش كميسيون بهداشت اروپا است كه زير نظر اتحاديه اروپا فعاليت مي كند. براساس اين گزارش كشورهاي در حال توسعه مثل هند، برزيل، چين، روسيه، تركيه و كشورهاي شرق اروپا بيشترين مشكلات را در اين زمينه دارند. به گفته دكتر بانوس كاناوس از مركز تحقيقات بيمارستان لندن «اين تصور كه افزايش فشار خون مختص افراد مسن است، اشتباه است.
در كشورهاي در حال توسعه، با توجه به عادات و رفتار جديد و افزايش استرس، شاهد موارد زيادي از فشار خون كنترل نشده در گروه هاي سني 30 و 40 سال هستيم.

 



راز طول عمر

سال ها است بشر به دنبال ساختن معجون (يا قرص) جواني جاوداني است اما هنوز موفقيت چنداني در اين مورد نيافته است، اما تحقيقات جديد محققان نشان مي دهد كه كم خوري مي تواند يكي از كليدهاي اصلي جوان تر ماندن و طول عمر باشد.
مطالعات دانشمندان روي گونه هاي مختلف حيواني (از كرم خاكي گرفته تا موش و ميمون و پلنگ ها) نشان داده است كه خوردن مواد مقوي و لازم براي زندگي به مقدار كافي و اجتناب اززياد خوردن و دور ماندن از غذاهاي پركالري و به حداقل رساندن مصرف غذاهايي با ارزش پايين غذايي مي تواند بر طول عمر اين گونه ها بيفزايد. محققان مي گويند اين موضوع در مورد انسان هم صادق است و با يك رژيم غذايي هوشمندانه انسان مي تواند متوسط عمر خود را از 70 سال به 100 سال برساند چرا كه رژيم غذايي مناسب از احتمال ابتلا به بيماري هاي قلبي، سكته و سرطان مي كاهد. آنتوني سيويتارس واريك راووسين و همكارانشان در مركز تحقيقات بيومديكال باتون روژ در لوئيزياناي آمريكا مدل عملكرد بدن انسان در رژيم هاي مختلف غذايي را تشريح كردند و روي اين مدل ها نشان دادند اثرات اكسيدان موادغذايي نامناسب بر روي پروتئين ها، چربي ها و رشته هاي DNA انساني چه تاثيرات مخربي دارد.

 



دردسرهاي چاقي

محققان كره جنوبي ارتباط احتمالي ميان ميزان چربي بدن كودكان و نوع خاصي از عفونت گوش شايع در اين سنين را كشف كرده اند، اما محققان آمريكايي در مورد اين كشف ترديدهايي كرده اند.
اگر يافته هاي محققان كره اي ثابت شود، يك دليل براي مضر بودن چاقي كشف شده است. دكتر «سئونگ گئون يو» پزشك ارشد مطالعات دانشگاه كيونگ هوي سئول مي گويد: «ما بايد كاملا در مورد وزن فرزندانمان حساس باشيم و مانع اضافه وزن آنها بشويم.» عفونت هاي گوش هنوز هم بيماري شايعي در كودكان در سرتاسر جهان محسوب مي شود و تقريبا تمامي كودكان يك بار دچار اين حالت مي شوند. پزشكان كره اي براي آنكه متوجه ارتباط ميان وزن كودكان و نوع خاصي از عفونت گوش (اوتيت مديا همراه با ترشح) شوند 155 كودك را كه به دليل عفونت گوش مياني در بيمارستان بستري شده بودند با 188 كودك كه به دلايل ديگر به بيمارستان مراجعه كرده بودند از لحاظ وزن مورد بررسي قرار دادند و در نهايت مشخص شد كه متوسط وزن كودكان مبتلا به اوتيت مديا داراي متوسط چربي بيشتر (اندكس چربي وزن يعني نسبت قد به وزن) هستند. بر اساس اين تحقيق متوسط BMI كودكان مبتلا به اوتيت مديا 22 و متوسط BMI كودكان غير مبتلا به اين حالت 16 بود. ميزان كلسترول متوسط خون گروه مبتلا به عفونت گوش هم از متوسط كلسترول خون گروه ديگر بالا بود.
اگرچه نتايج اين تحقيقات در ژورنال بين المللي گوش و حلق و بيني به چاپ رسيد اما دو پزشك ارشد آمريكايي اين تحقيق را غير مستند دانستند. دكتر «جك پاراديز» با اشاره به تفاوت هاي ميان گروه مبتلا و گروه شاهد گفت كه اين مسئله مستند بودن تحقيق را زير را سوال مي برد و دكتر ديويد دارو از مركز تحقيقاني نورفالك هم اعلام كرد كه به صرف همين تحقيق نمي توان اعلام كرد كه كودكان با وزن بيشتر احتمالاً بيشتر به عفونت گوش مياني مبتلا مي شوند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14