(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 17 دي 1388- شماره 19553
 

آرام بخواب دلبندم
جوانان اينگونه مي انديشند



آرام بخواب دلبندم

خواب نوزادان هميشه يكي از مشكلات مادران جوان بوده است. تنظيم زمان هاي خواب نوزاد با شرايط بيروني نياز به زمان و حوصله دارد. شما با اجراي چند روش ساده مي توانيد زمان خواب كودك خود را تنظيم و از مراقبت او لذت ببريد.
علائم خواب كودك
هيچ يك از ما دوست نداريم هنگامي كه خواب مان مي آيد بيدارمان نگه دارند. بنابراين به جاي اينكه منتظر شويد تا كودك شما بخوابد به محض اينكه علائم خواب مانند: ساكت شدن، بي ميلي نسبت به اطرافيان و اسباب بازي هايش و نق نزدن را نشان داد او را در تخت خوابش بگذاريد. اگر اين فرصت را از دست بدهيد كودك شما بدخلق شده و خواباندن او بسيار مشكل مي شود.
آداب وقت خواب
آداب وقت خواب علائمي است كه كمك مي كند حتي نوزادان نيز بخوابند يا به خوابيدن عادت كنند. شما بايد از همان روزهاي اول تولد او را قبل از خواب به حمام برده و در وان بزرگ آب گرم شستشو دهيد.
كودكتان را ماساژ دهيد
شب هاي آرام مي تواند در انگشتان شما باشد؛ تحقيقات دانشگاه ميامي نشان داده است نوزادان و همچنين كودكاني كه تازه به راه افتاده اند هنگامي كه هر روز در طول يك ماه به مدت پانزده دقيقه قبل از خواب ماساژ داده شدند راحت تر به خواب رفتند.
لالايي
صداهاي آرامش بخش و يكنواخت لالائي هاي سنتي، (ضربان قلب مادر و صداهاي ملايم جفت) را در قبل از تولد براي كودك يادآوري مي كند. موسيقي كودك كه شامل عناصري همچون ريتم ضربان قلب مادرانه يا «صداي سفيد» است، تأثيرات آرامش بخش بسيار زيادي دارد بخصوص اگر در سراسر شب و به طور مداوم نواخته شود.
كودك با تكان خوردن به خواب مي رود
تكان دادن كودك در ننو يا در آغوشتان باعث خوابيدن او مي شود. بنابراين وقتي كودك در طول شب با جنب وجوش خود بيدار مي شود اين جنب وجوش باعث تكان خوردن ننو و به خواب رفتن مجدد او مي شود.
كودكتان را قنداق كنيد
واكنش در برابر ترس اولين عكس العمل براي زنده ماندن است كه خود به خود ايجاد مي شود. حركتهاي ناگهاني حتي در خواب مي تواند باعث آشفتگي شود. قنداق كردن نوزادي كه تازه متولد شده مي تواند حس امنيت را در او ايجاد كند. قنداق با پارچه اي توري يا ملافه در تابستان و يا با شالي ضخيم در زمستان كودك را ثابت نگه مي دارد. كودك را به طور آزاد و به آهستگي قنداق كنيد. هنگامي كه واكنش ترس را به مدت تقريباً سه ماه از خود نشان نداد اين روش را كنار بگذاريد.
¤ از نوشيدني هاي كافئين دار بپرهيزيد
اگر به بچه شير مي دهيد كافئين مي تواند باعث ايجاد چرخه اي نامناسب در شيرتان شود. شما قهوه، چاي يا نوشابه مي نوشيد كه احساس راحتي كنيد اما كودك شما ماده محرك بسياري از شيرتان دريافت مي كند كه باعث ناآرامي او مي شود.
¤ تشويق به شير خوردن در روز و خوابيدن در شب
معده كوچك نياز به پر شدن مكرر دارد اما ممكن است كودك شما براي مدت طولاني بين وعده هاي غذايي به خواب رود. اگر او بين وعده هاي غذايي در طول روز بيشتر از چهار ساعت خوابيد به آرامي از قنداق درآورده و به او شير بدهيد. به اين ترتيب ممكن است كودك خواب طولاني تر خود را براي شب نگه دارد. اما اگر آمادگي سازگاري با اين روش را نداشت صبور باشيد.
¤ شير دادن را نيمه كاره رها نكنيد
هر اندازه كه كودك شير خوردن را طول دهد بايد قبل از اينكه بخوابيد با حوصله و به آرامي به او شير بدهيد (بيدارش نكنيد تا در حالت خواب آلودگي شير بنوشد). در اين صورت شانس اين را داريد كه خواب طولاني او هم زمان با خواب شما باشد.
¤ آموزش تفاوت روز و شب
براي اين كار مي توانيد روشنايي خانه را كم كنيد و هنگام شير دادن در شب آرام و بي صدا اين كار را انجام دهيد. بازي و صحبت با او را به هنگام روز بگذاريد.
¤ مزاحم خواب كودكتان نشويد
كودك را براي عوض كردن پوشك از خواب بيدار نكنيد. اين كار را قبل از خواب يا در بين شير خوردنش انجام دهيد و هنگامي كه كودك خواب آلود يا سير است از انجام اين كار خودداري كنيد. اگر او درحال شير خوردن به خواب رفت، پس از مدت كوتاهي پوشك او را عوض كنيد و سپس سينه ديگر خود را به دهان او بگذاريد.
¤ اجازه دهيد كودك سينه را بمكد
به خواب رفتن روي سينه مادر آسانترين روش براي خوابيدن اكثر كودكان است. اگر نگران هستيد كه اين روش براي او به صورت يك عادت درآيد در صورت مشاهده علائم خواب سينه خود را به دهان او بگذاريد و وابستگي به اين روش را از او بگيريد. او حتي پس از رسيدن به سن جواني نيز دوست دارد در آغوش شما بخوابد اما طبيعي است كه شما با اين كار مخالفيد.
¤ در خواب يكديگر سهيم شويد
تحقيقات نشان مي دهد مادران و كودكاني كه در كنار هم مي خوابند در چرخه خواب يكديگر تأثير مي گذارند، بنابراين مادران از خواب بيشتري بهره ميبرند. به اين دستورات براي داشتن خوابي بي خطر در كنار يكديگر توجه كنيد: كودك را به پشت بخوابانيد، او را زياد گرم نكنيد، سر كودك را نپوشانيد، از يك تشك سفت به جاي تشكي نرم استفاده كنيد، داروهايي كه باعث بي توجهي تان نسبت به كودك مي شود پرهيز كنيد.
¤ كودك را براي مدتي از خود دور كنيد
هيچ چيز براي كودك نمي تواند جايگزين مادرش باشد اما ميتوانيد لباس نشسته خود را روي تشك او بگذاريد و به آهستگي از او دور شويد. بوي آشناي شما در هنگامي كه كودك خواب است به او احساس آرامش مي دهد.
¤ ساعت روي ديوار را برعكس كنيد
تنها كافيست بدانيد به خاطر كودكتان چندين ساعت است كه بيداريد تا باعث عصبانيت شما براي رفتن به خواب شود و يا ممكن است باعث بدخلقي شما با كودكتان شده و او را ناآرام سازد. اگر بيداري كودكتان را در زماني كه واقعاً به آن نياز دارد مي بينيد اين فرصتي است تا از اين زمان باارزشي كه مي توانيد او را در آغوش بگيريد لذت ببريد، لطافت پوست و بوي مطبوع او را احساس كنيد و او را تنگ در آغوش بگيريد.
ترجمه: طاهره جليلوند

 



جوانان اينگونه مي انديشند

تعليم و تربيت ديني همان هدايت انسان به ايمان، خدا، معاد و ساير حقايق، عمل به دستورات الهي و رسيدن به غايت زندگي است بنابر اين دينداري تركيب ايمان و عمل و قدم گذاشتن در راهي است كه خداوند از طريق پيامبر عظيم الشأن به بشر ابلاغ كرده است. حال اين انسان كه محور هدايت است در حصار انواع عوامل فكري، فرهنگي گرفتار است. در دنياي امروز مباني فكري و فلسفي خاصي بر جوان حاكم است كه زير ساختي فرهنگي او را شكل مي دهد. اين امور فكري تعليم و تربيت را
تحت تأثير قرار مي دهد و نيازهايي در جوان بوجود مي آورد. توجه نكردن به اين نيازها به معناي نشناختن درد و تجويز دارو نامناسب است.
شايد بزرگترين معضل جوان مادي گراي امروز، توجه نكردن به بعدهاي متعالي انساني و اعتقاد او به تك بعدي بودن انسان است. دين مبين اسلام ديدگاهي متفاوت با اين تصور و تفكر دارد. وجود مقدس علي(ع) مي فرمايند: «اي انسان آيا گمان مي كني كه تو موجود كوچكي هستي در حالي كه در درون تو عالم بزرگي است.»
متأسفانه اين نسل با توجه زياد به جسم و نعمتهاي جسماني و بي توجهي به هدفهاي اخروي، معنوي و يا حتي انساني، عوامل اصلي سعادت خود را در همين دنيا جستجو كرده و براي بهره مندي هر چه بيشتر از لذات مادي تلاش مي كند. او اين كه از كجا آمده؟ در كجاست؟ و به كجا خواهد رفت؟ را به فراموشي سپرده است. در حقيقت او فراموش كرده كه ارزش و جايگاه هر كس در كاروان آفرينش به درك و فهم او از حقيقت هستي بستگي دارد. امام علي (عليه السلام) مي فرمايند: «خدا رحمت كند انساني را كه بداند از كجا آمده و در كجا قرار دارد و به كجا رهسپار خواهد شد.»
استمداد از علم به جاي دين: متأسفانه او همه خوشبختي هاي خود را از علم مي خواهد نه دين. نكته جالب اين است كه با تكيه زدن به علم دچار يك احساس كاذب و اعتمادبه نفس و غرور بي جا شده اما غافل از مقام خلافت الهي خود است. در تفسير نمونه و الميزان منظور از خلافت الهي اين است: خداوند برخي از ويژگي ها و توانايي ها را به انسان بخشيده، كه اگر او آنها را در مسير درست به كار بگيرد مي تواند برخي از كارها را به اذن خداوند انجام دهد. پايين ترين مرتبه اين توانايي فناوري، تكنيك و استفاده از آن براي تصرف در طبيعت است و بالاتر از اين قرار گرفتن انسان در طريق هدايت الهي است و اينكه نفس خود را آن طور كه خدا فرموده تزكيه كند. آنگاه به تعبير پيامبر اكرم چشمه هاي حكمت از قلبش مي جوشد، بر اميال خود حاكم گشته و در نهايت از طرف خداوند الطافي به او عطا مي گردد كه ديگران از آن بي بهره اند. جوان مادي گراي امروز، با تكيه صرف بر علم، عالم خلقت را بي نياز از يك عالم فرض كرده و اين تفكر به او كمك مي كند كه از مذهبي بودن گريزان شود. او از عالم غيب و جهان آخرت غافل و تنها به جهان مادي پايبند شده و دنياي مادي را هدف اصلي براي خود قرار داده است. او نمي داند كه به گفته حضرت علي(ع) همانا دنيا خانه مجاز و موقت و آخرت خانه آرام و ثابت است.» يا به تعبير ديگر از آن حضرت: «دنيا مغرور مي كند، زيان مي رساند و مي گذرد.» اين ديد دنيايي و مادي، جهان بيني او را محدود خواهد كرد كه در نهايت منجر به مرده و بي روح شدن زندگي او خواهد شد يك نوع پوچ گرايي و... او هرگز ارتباط انسانها را با موجودات آسماني باور نخواهد كرد. مفاهيم ارزشمندي چون توكل، اعتماد، تكيه بر خدا، دعا و درخواست و راز نياز با او و حتي خود را به فراموشي سپرده است.
حضرت علي(عليه السلام) مي فرمايد: «در شگفتم از كسي كه چيزي را گم مي كنم و در جستجويش بر مي آيد اما خود را گم كرده و در پي يافتن آن نيست.»
او در يك بي توجهي مطلق به سر مي برد. بي توجه به حكمت و تدبير خداوندي در تمامي امور زندگي و امور معنوي و اخروي. نمي تواند يك تصوير درست از خود و جهان هستي داشته باشد و به ناچار حقيقت را كشف نخواهد كرد. به همين خاطر دچار چندگانگي در ارزش ها و هنجارهايش شده، در نهايت رابطه او با خدا كاهش يافته و تا حدي كم رنگ مي شود كه بين دنيا و آخرت هيچ ارتباطي نمي يابد. اين سردرگمي مضاعف باعث تغيير هدف در زندگي اش مي شود و باور مي كند كه بين علم و دينش تضاد وجود دارد و با اعتقاد به اين، زبان به تحقير و كوچك شمردن عظمت هاي معنوي و بزرگ نمودن عظمت هاي مادي خواهد گشود. تغييرات بسيار كلي و اساسي در نگرش ها و شكل زندگي او ايجاد خواهد شد.
اكثر مواردي كه به عنوان تهديد مطرح شدند نزد انديشمندان غرب نيز به منزله بيماريهاي فرهنگ غرب پذيرفته شده اند. به همين جهت توجه به معنويت سرلوحه برنامه آنان قرار گرفته است. حتي اين انديشمندان توصيه مي كنند كه مراكز فرهنگي به تربيت معنوي توجه بيشتري داشته باشد. بسياري از مدارس در اروپا تربيت معنوي را حتي در دوره ابتدايي در دستور كار خود قرار داده اند و برنامه هاي متنوعي را به اجرا درمي آورند. اين ديدگاه كه بيشتر در غرب شكل گرفته به علت محور قرار گرفتن علم و تلاش براي رسيدن به رفاه مادي و زندگي سالم اين جهاني پيشرفتهاي عظيم علمي و تكنيكي و نيز شيوه هاي موفقي در تنظيم امور زندگي پديد آمده اند كه ناديده گرفتن آنها زيان بار است. دستيابي اطلاعات بيشمار رايانه اي و ارتباطات سريع جهاني به پيشرفت فراوان در پزشكي و شكل گرفتن نظام هاي اجتماعي مدرن همه و همه حاصل تمدن امروزي است. كه چشم جوان و نوجوان را پر مي كند. لذا بايد توجه كنيم كه تحقير بيجا و بي مورد اين تمدن به دور شدن جوان از ما مي انجامد. بحث ما هرگز در تحقير و نفي علم و اين پيشرفت ها نيست بلكه بحث اين است كه انسان علاوه بر همه اين امكانات مادي تشنه پيامي عميق يك مطلوبي بسيار زيبا و خوشبختي جاويد است كه همه اين امكانات در مقابل آن ناچيز خواهد بود. بر اين اساس تربيت كنندگان و مربيان جوان و نوجوان ما بايد هم امكانات جديد فعلي و كاركردهاي آن آشنا باشند و هم استفاده كنند و هم براي اين پيشرفت ها ارزش قائل شود. و در عين حال نقاط ضعف اساسي تمدن امروز را نشان دهند.
بياييد باور كنيم با اطلاعات و روش هاي ديروز نمي توان جوان امروز را براي فردا تجهيز كرد.
مولود جهان

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14