(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 15 اسفند 1388- شماره 19597
 

البرادعي : قانون اساسي بايد تغيير كند مبارك : امكان پذير نيست
43 كشته و 32 مجروح در انفجارهاي شمال غرب پاكستان
زد و خورد دانشجويان با پليس در چند دانشگاه آمريكا
گروه هاي فلسطيني :سازش با اسرائيل هرگز
هزاران فلسطيني در رفح عليه جنايات اسرائيل به خيابان ها ريختند
سلسله انفجارهاي خونين همزمان با آغاز انتخابات پارلماني در عراق
اعتراض تركيه به مصوبه كنگره آمريكا درباره كشتار ارامنه



البرادعي : قانون اساسي بايد تغيير كند مبارك : امكان پذير نيست

مدير كل سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي، خواستار تغيير قانون اساسي مصر شد.
«محمد البرادعي» در نخستين بيانيه خود به عنوان نامزد انتخابات آينده رياست جمهوري مصر، با تاكيد بر لزوم تغييرات اساسي سياسي در صحنه اين كشور خاطرنشان كرد: دستيابي به هدف نهايي و دموكراسي واقعي، متضمن برگزاري انتخابات آزاد، با مشاركت همه مردم مصر است.به گزارش فارس به نقل از الجزيره، مدير كل سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي خواستار فرصت برابر در رسانه ها براي همه كانديداها به ويژه در انتخابات رياست جمهوري شد.حسني مبارك رئيس جمهور كنوني مصر نيز در سخناني تصريح كرد: امكان تغيير قانون اساسي تا برگزاري انتخابات در سال آينده ميلادي وجود ندارد.منابع خبري مصر اعلام كردند كه حزب حسني مبارك، البرادعي را به بازداشت تهديد كرده است.

 



43 كشته و 32 مجروح در انفجارهاي شمال غرب پاكستان

دو انفجار انتحاري عليه شيعيان و حمله ارتش به مراكز استقرار شبه نظاميان طالبان در شمال غرب پاكستان، 43 كشته و 32 مجروح بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ديروز دو اتوبوس حامل شيعيان در شهر «هنگو»، واقع در ايالت سرحد پاكستان هدف حملات انتحاري قرار گرفت. اين حمله به مرگ 12 تن و جراحت 32 نفر ديگر انجاميد. در اين دو انفجار، تعدادي مغازه و خودرو نيز تخريب شد.
در همين حال، خبرگزاري ايسنا به نقل از منابع رسمي دولت پاكستان گزارش داد، ديروز منطقه قبيله نشين «مهمند» در نزديكي مرزهاي افغانستان شاهد درگيري ميان نيروهاي دولت اسلام آباد و عناصر طالبان بود، كه به مرگ 30 شبه نظامي طالبان و يك سرباز دولتي انجاميد. به تعداد مجروحان اين درگيري ها اشاره اي نشد.

 



زد و خورد دانشجويان با پليس در چند دانشگاه آمريكا

دانشجويان دانشگاههاي مختلف آمريكا در اعتراض به كاهش بودجه آموزشي اين كشور و افزايش شهريه دست به تظاهرات گسترده زدند و در چندين نقطه با پليس درگير شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از شبكه جهاني «راشا تودي»، دانشجويان آمريكايي براي نشان دادن اعتراض خود نسبت به كاهش بودجه هاي آموزشي مربوط به كالج ها و دانشگاههاي اين كشور، روز پنجشنبه تظاهرات گسترده اي برگزار كردند.
براساس اين گزارش، در برخي از مناطق آمريكا تظاهرات از كنترل خارج شد به طوري كه دانشجويان معترض در «ويسكانسين» با اشياي دم دست خود به سوي ماموران حمله ور شدند. در «كاليفرنيا» و «اوكلند» نيز در زمان اوج ترافيك در خيابان ها، معترضان آزادراههاي اصلي اين مناطق را مسدود كردند.سام مورگان سخنگوي گشت بزرگراههاي كاليفرنيا در همين خصوص تصريح كرد كه نيروهاي پليس در جريان اين تظاهرات بيش از 150تن را كه به مسدود كردن آزادراه اقدام كرده بودند، بازداشت كرد.براساس اين گزارش، مقامات مسئول اعلام كرده اند كه در جريان اين تظاهرات يكي از تظاهركنندگان هنگامي كه نيروهاي پليس به بازداشت تظاهركنندگان روي آورده بودند از بالاي يك آزادراه مرتفع سقوط كرد و به شدت مجروح شد.
از سوي ديگر، نيروهاي پليس 15تن ديگر از دانشجويان معترض را در دانشگاه ويسكانسين واقع در ميلواكي بازداشت كردند. دانشجويان معترض سعي داشتند تا به نشانه اعتراض خود به افزايش بهاي شهريه به زور وارد يك ساختمان اداري شوند تا در همين خصوص عرض حال خود را به مسئولان آموزشي ارائه دهند.
براساس اين گزارش، ممانعت پليس از ورود تظاهركنندگان به ساختمان دولتي مذكور باعث به وجود آمدن برخورد فيزيكي ميان دانشجويان معترض و نيروهاي پليس شد.

 



گروه هاي فلسطيني :سازش با اسرائيل هرگز

گروه هاي فلسطيني، طرح وزيران خارجه اتحاديه عرب مبني بر ضرورت از سرگيري مذاكرات با رژيم صهيونيستي را به شدت محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري قدس (قدسنا)، «جميل مزهر» عضو كميته مركزي جبهه مردمي براي آزادي فلسطين اظهار داشت: تسليم در برابر فشارهاي آمريكا و اروپا، خدمت به منافع كاخ سفيد در منطقه است كه تلاش مي كند بر منابع خدادادي اين منطقه سيطره يابد. جبهه مردمي فلسطين، تصميم اخير وزيران خارجه اتحاديه عرب را نتيجه اعمال فشارهاي آمريكا و اروپا بر سران عرب دانست و آن را به شدت محكوم كرد. «اسماعيل هنيه» نخست وزير دولت منتخب فلسطين در نوار غزه، از تصميم كميته پيگيري عربي در زمينه موافقت با انجام مذاكرات غيرمستقيم چهارماهه ميان تشكيلات خودگردان فلسطين و رژيم صهيونيستي به شدت انتقاد كرد و گفت: ما با هرگونه مذاكرات علني و يا غير علني، مستقيم و يا غيرمستقيم مخالف هستيم.

 



هزاران فلسطيني در رفح عليه جنايات اسرائيل به خيابان ها ريختند

هزاران تن از شهروندان فلسطيني ساكن شهرمرزي رفح به دعوت حماس به خيابان ها ريختند و ضمن سردادن شعارهاي ضداسرائيلي از مسجد مبارك الاقصي و ديگر مقدسات اسلامي حمايت كردند.
به گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين، شركت كنندگان دراين راهپيمايي كه بعد از اقامه نماز مغرب آغاز شد با عبور از خيابان هاي اين شهر، شعارهايي در محكوميت اقدامات رژيم اشغالگرقدس عليه مسجدالاقصي با ديگر مقدسات اسلامي در كرانه باختري سر دادند و درعين حال، سكوت كشورهاي عربي و ديگر كشورهاي جهان در قبال زورگويي ها و سيطره جويي هاي مداوم اين رژيم را محكوم كردند.
شيخ منصور بريك در پايان اين راهپيمايي طي سخناني اظهارداشت كه جنبش حماس هرگز دست از حمايت از اصول ملت فلسطين و در رأس آنها مسجد مبارك الاقصي بر نخواهد داشت.
وي افزود: حماس حتي در شرايطي كه تشكيلات خودگردان فلسطين و سران عرب دست از حمايت از فلسطين و مقدسات آن شسته و از اين مسئله كاملا صرفنظر كرده اند، حاضر نيست در راه دفاع از امت سازش كند.
بريك با محكوم كردن گرايشات سازشكارانه محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين با صهيونيست ها از اين راهكار با عنوان گزينه ننگيني نام برد كه طي ساليان متمادي نتوانسته است آرمان هاي ملت فلسطين را برآورده كند.
وي تصريح كرد كه تنها منطقي كه مي توان ازطريق آن با رژيم اشغالگرقدس سخن گفت منطق مقاومت و مبارزه است كه جنبش حماس براي آزادي فلسطين و دفاع از مقدسات آن را درپيش گرفته است.راهپيمايي روز پنجشنبه در اعتراض به تصميم رژيم صهيونيستي براي الحاق حرم شريف ابراهيمي و مسجد بلال بن رباح به فهرست موهوم آثار باستاني يهودي و تجاوز شهرك نشينان صهيونيست به مسجد الاقصي صورت گرفت.
خبر ديگر اينكه حماس روز جمعه را روز ابراز خشم و انزجار ملت فلسطين عليه رژيم صهيونيستي اعلام كرد.

 



سلسله انفجارهاي خونين همزمان با آغاز انتخابات پارلماني در عراق

همزمان با آغاز انتخابات پارلماني عراق، انفجارهاي خونين در بغداد و بعقوبه 50 شهيد بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، برخي از مراكز پليس پنجشنبه هدف يك سلسله انفجار بمب قرار گرفت كه برخي از آنها، انتحاري بودند. تعداد شهداي اين انفجارها، 17 نفر و مجروحان نيز 25 تن اعلام شد.
تعدادي سرباز و افسر عراقي از جمله قربانيان اين انفجارها هستند. شهر بعقوبه در شمال غداد نيز چهارشنبه گذشته شاهد سه انفجار انتحاري بود و شهادت 33 عراقي را در پي داشت.كميسيون مستقل انتخابات عراق پنجشنبه گذشته جمع آوري آراء زندانيان، نظاميان، بيماران و برخي مراكز خاص عراق را ترتيب داد و ديروز نيز عراقي هاي واجد شرايط مقيم 16 كشور جهان به پاي صندوق هاي راي رفتند و به كانديداهاي مورد نظر خود راي دادند. اما راي گيري سراسري عراق، فردا در اين كشور برگزار مي شود. آيت الله «سيدعلي سيستاني» مرجع عالي شيعيان عراق نيز علما و طلاب علوم اسلامي را به ايفاي نقش موثر در آگاه سازي مردم و تشويق آنها به مشاركت فعال در انتخابات فرا خواند. 1800 خبرنگار داخلي و خارجي انتخابات فردا را پوشش مي دهند.

 



اعتراض تركيه به مصوبه كنگره آمريكا درباره كشتار ارامنه

مجلس نمايندگان آمريكا با تصويب طرحي كشتار ارامنه در سال 1915 را نسل كشي خواند و تركيه در اعتراض به اين مصوبه سفير خود را از واشنگتن فرا خواند.
به گزارش خبرگزاري ها، مجلس نمايندگان آمريكا روز گذشته طرحي را به تصويب رساند كه براساس آن كشته شدن ارامنه توسط حكومت عثماني در جنگ جهاني اول از نگاه آمريكا «نسل كشي» قلمداد مي شود. البته اين طرح براي نهايي شدن نيازمند تصويب در مجلس سنا و پس از آن تائيد رئيس جمهور آمريكاست با اين حال، دولت تركيه در اعتراض به اين حركت مداخله جويانه كنگره آمريكا، سفير خود را از واشنگتن فراخواند.
گفته مي شود كاخ سفيد با اين طرح مخالف است و حتي در صورت تصويب آن در سنا باراك اوباما رئيس جمهور از امضاي آن خودداري خواهد كرد.
به نظر مي رسد اين اقدام مجلس نمايندگان آمريكا يك حركت نمادين با هدف تعديل مواضع آنكارا در قبال رژيم صهيونيستي است كه با فشار لابي هاي اسرائيلي مانند «آيپك» بر نمايندگان كنگره تصويب شده است. اما درباره علت مخالفت اوباما با تصويب اين طرح نيز بايد گفت، سال گذشته زماني كه اوباما درباره شناسايي اين واقعه به عنوان نسل كشي سخنراني كوتاهي كرد، دولت آنكارا بلافاصله تهديد كرد كه اگر واشنگتن اين كار را انجام دهد بايد به فكر جايگزيني براي پايگاه نظامي اينجرليك-پايگاهي كه آمريكايي ها در خاك تركيه اجرا كرده اند-باشد. لذا انتظار مي رود طرح مجلس نمايندگان حتي قبل از قرار گرفتن در كارتابل اوباما در مجلس سناي آمريكا متوقف شود. هدف، وارد آوردن نوعي فشار سياسي به تركيه است كه فراخوانده شدن سفير آنكارا از واشنگتن، به عنوان يك هشدار عملي پاسخي جدي به اين فشار سياسي است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14