(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنج شنبه 13 خرداد 1389- شماره 19661
 

اعتراض اخوان المسلمين به روند انتخابات مجلس در مصر
نيروهاي امنيتي عراق منطقه سبز بغداد را از اشغالگران تحويل گرفتند
قيام خونين 15 خرداد (چشم انداز) (قسمت دوم)
وحشت از انتفاضه سوم در اسرائيل احتمال سقوط دولت نتانياهو قوت گرفت
شليك پدافند هوايي لبنان به جنگنده هاي متجاوز رژيم صهيونيستي
درخواست سران آفريقا حكم بازداشت البشير را فعلا اجرا نكنيد
عزيمت 10 ناو جنگي آمريكا به شبه جزيره كره
نخست وزير ژاپن با چشمان پراشك كناره گيري كرد
اصابت موشك به اطراف اجلاس «لويي جرگه» مذاكرات صلح افغانستان را ناتمام گذاشت



اعتراض اخوان المسلمين به روند انتخابات مجلس در مصر

گروه اخوان المسلمين مصر با صدور بيانيه اي نسبت به روند برگزاري انتخابات ميان دوره اي مجلس، در اين كشور اعتراض كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، اخوان المسلمين و ديگر ناظران، حزب حاكم را به تقلب در انتخابات و ايجاد ترس و وحشت در ميان راي دهندگان متهم كردند.اما مقام هاي رسمي مصر با تاكيد بر درستي روند انتخابات مياندوره اي مجلس شورا، اخوان المسلمين را به حمله به نيروهاي امنيتي متهم كرده اند.
«انتسار نسيم» رئيس كميسيون عالي انتخابات و رئيس دادگاه استيناف قاهره در اين باره اظهار داشت: انتخابات در طول روز به صورت طبيعي و منظم برگزار شد، اما برخي اختلافات حزبي در آن وجود داشت.

 



نيروهاي امنيتي عراق منطقه سبز بغداد را از اشغالگران تحويل گرفتند

نيروهاي امنيتي عراق كنترل كامل منطقه سبز بغداد را از اشغالگران آمريكايي تحويل گرفتند.
به گزارش خبرگزاري ايلنا، نيروهاي امنيتي عراق ديروز كنترل كامل منطقه سبز بغداد را بر عهده گرفتند. آمريكايي ها همه مراكز امنيتي و پست هاي ايست و بازرسي را تحويل عراقي ها دادند و منطقه مذكور را ترك كردند. منطقه سبز بغداد كه ادارات دولتي و سفارتخانه هاي خارجي در آنجا قرار دارد، پس از حمله آمريكا به اين شهر در سال 2003، به وجود آمد.
طبق قرارداد امنيتي بغداد- واشنگتن، آمريكا موظف است تا مردادماه آينده نظاميان خود در عراق را از 90 هزار نيرو به 50 هزار نيرو كاهش دهد و تا آخر سال 2011 همه نيروهايش را از عراق خارج كند.

 



قيام خونين 15 خرداد (چشم انداز) (قسمت دوم)

پروفسور حميد مولانا
اين شيوه ارتجاع است كه هميشه گور خود را به دست خويش مي كند. پروژه «انقلاب سفيد» شاه ايران كه به دستور آمريكا تنظيم شده بود در حقيقت انقلاب اسلامي ايران و انهدام نظام شاهنشاهي را در ايران تسريع كرد.
جان. اف. كندي رئيس جمهور اسبق آمريكا در نطق خود در كنگره آمريكا در 25 مه 1961 يعني تقريباً دو سال قبل از قيام خونين 15 خرداد 1342 اظهار داشت كه «آمريكا نمي تواند به مشكلات كشورهاي توسعه نيافته فقط از نظر نظامي (كودتا و يا تسخير نظامي) توجه كند... پاسخ ما به خطراتي كه متوجه اين كشورهاست بايد جنبه خلاق و سازنده داشته باشد. ما مي خواهيم در اين كشورها اميدواري پديد آيد.» انقلاب سفيدشاه، دستور كندي براي اصلاحات و جلوگيري از وقوع انقلاب حقيقي در ايران بود. در 28 مرداد 1332 آمريكا به كمك انگليس و سازمان جاسوسي «سيا» عليه دولت دكتر محمدمصدق كودتا كرد و شاه فراري را مجدداً به سلطنت رساند.
به دنبال سخنان كندي، فيليپ تالبوت معاون وزارت امور خارجه آمريكا در كنگره آن كشور اظهار داشت كه «ايران با تشويق و كمك هاي آمريكا شروع به اجراي برنامه شجاعانه اي كرد كه استقرار مرحله تازه اي را براي اجراي سومين برنامه توسعه و عمران در اين كشور نويد مي دهد. اين برنامه كه در 1963 (1342 شمسي) آغاز مي شود كاملا جديد و پرارزش خواهد بود.» استعمار نو در حقيقت براي اين هدف آغاز شده بود.
كندي در پيام خود به كنگره آمريكا از نقشه انقلاب سفيد شاه پرده برداشت. روزنامه اطلاعات در شماره ششم خرداد 1340 خود تحت عنوان «كندي طرفدار انقلاب دموكراتيك است» اين برنامه رئيس جمهور آمريكا را به افكار عمومي ايران تزريق مي كرد. در پايان سال 1339 شمسي بود كه مقامات كاخ سفيد آمريكا طي پيام شديد اللحني تمايل خود را به روي كار آمدن دكتر علي اميني (يكي از مهره هاي هيئت حاكمه ايران در زمان پهلوي) به شاه رساندند تا بدينوسيله براي او «لولو سر خرمن» تراشيده و اطلاع دهند كه آمريكا در اجراي «انقلاب سفيد» براي ايران جدي است. شاه در 27 ارديبهشت 1340 دكتر اميني را به مقام نخست وزيري منصوب كرد.
روزنامه اطلاعات كه يكي از سخنگويان اصلي نظام سلطه گرا بود در تاريخ27 ارديبهشت 1340 در سر مقاله خود از اين امر پرده برداشت و به طور ناشيانه از انقلاب سفيد كه خواست آمريكا بود به عنوان «كودتاي سفيد» نام برد. مقاله اطلاعات تحت عنوان «كودتاي سفيد يا سرخ» بسيار جالب است: «... نه خروشچف (از شوروي) و نه كندي (از آمريكا) هيچ كس حق ندارد در امور داخلي مملكت ما مداخله كند... ولي اين دو زمامدار هر كدام طرفدار يكي از دو حادثه هستند كه احتمال وقوع آن در ايران مي رفت و اين خود ما هستيم كه بايد يكي از اين دو حادثه و راه را انتخاب كنيم يا انقلاب سرخ و خونين و بر هم ريختن اساس حكومت مشروطه ايران را پيروي كنيم و يا خواهان پايداري و نگاهداري استقلال و حاكميت خود باشيم كه آن يكي را روس ها و اين يكي را آمريكائي ها طلب مي كنند.» روزنامه اطلاعات در اين سرمقاله مي خواهد اين طور جلوه دهد كه اين اصلاحات شاه كه آن را انقلاب سفيد مي نامد و مي خواهند در ايران پياده كنند دست پخت آمريكا و واشنگتن نيست. مقصود اصلاحات آمريكائي به اصطلاح «انقلاب سفيد» است كه در تاريخ ششم بهمن 1341 (26 ژانويه 1962 ميلادي) به مرحله اجرا درآمد.
من در اين موقع در آمريكا بودم و از نزديك مي ديدم كه چگونه دولتمردان آمريكا، كاخ سفيد و مطبوعات آن كشور با شوق فوق العاده مي خواهند اين نقشه «انقلاب سفيد» را به ايران تحميل كنند كه اگر موفق شدند در كشورهاي ديگر زير نفوذ خود به اجرا گذارند. معمار اصلي و اجرائي اين گونه اصلاحات گروهي از استادان و كارشناسان دانشگاه هاي شرق آمريكا بويژه از هاروارد، ام.آ.تي.ييل، پرينستون و كلمبيا بودند كه رئيس جمهور آن وقت آمريكا جان.اف.كندي به كاخ سفيد آورده بود. اين اولين بار در تاريخ رياست جمهوري آمريكا بود كه تعداد زيادي از استادان علوم اجتماعي اين كشور در رشته هاي علوم سياسي، اقتصاد، جامعه شناسي، انسان شناسي، روان شناسي و تاريخ سياسي شوراها و گروه هاي كار كاخ سفيد را تشكيل مي دادند. در رأس اين گروه ها مي توان از والتر راستو (استاد اقتصاد)، هانتينگتون (استاد علوم سياسي)، جرج باندي (علوم دولتي)، آرتور شلزينگر (تاريخ نويس)، رابرت مكنامارا (از بنياد فورد) نام برد.
چستر پاولز، مشاور ويژه كندي در امور مربوط به آسيا، آفريقا و آمريكاي لاتين كه در تاريخ 20 بهمن 1340شمسي از ايران بازديد و با ارسنجاني وزير كشاورزي دولت دكتر اميني، شاه و ديگر مقامات دولتي گفت وگو مي كند هنگام ورود در فرودگاه مهرآباد مي گويد: «... برنامه اصلاحات ارضي ايران عكس العمل بسيار خوبي در واشنگتن داشته است. مقامات ايراني با شروع تقسيم اراضي دست به اقدام شجاعانه اي زده اند.» او در مصاحبه ديگري در تهران مي گويد: «آمريكا به كشورهائي كمك مي كند كه دست به اجراي برنامه هاي اصلاحاتي (آمريكا) بزنند.» (روزنامه اطلاعات 30 بهمن 1340). روزنامه اطلاعات چند ماه بعد در تاريخ 19 فروردين 1341 خود مي نويسد: «مقامات آمريكائي شاهنشاه را به خاطر برنامه اصلاحات ارضي كه تحت هدايتشان اجرا مي شود مي ستايند»!
دكتر علي اميني، نخست وزير وقت طي نطقي در اجتماع مالكان املاك مزروعي كه روزنامه هاي آن وقت تهران آن را تحت عنوان «دولت در انقلاب سفيد مصمم است» منتشر ساختند، چنين مي گويد: «در مملكت ما هيچ آشوبي نيست، هيچ خبري نيست، كارخانه چي و كارفرما و كارگر با يكديگر و با صميميت و دوستي كار مي كنند، طرفين اگر هر دو عادل باشند اختلافي در بين نخواهد بود. دولت نمي خواهد عده اي را كه مشغول كار هستند بيكار كند، ما نمي خواهيم كه داخل مبارزه شويم. اين دولت يك انقلاب سفيد را از نظر مصلحت مردم ضروري تشخيص داده و به دنبال اجراي آن است. تقاضاي من از آقايان اين است كه دردسرها را زياد نكنند.» (اطلاعات 21 بهمن 1340)
روزنامه واشنگتن پست هم در آمريكا در مقاله 23 فروردين 1341 خود اينطور مي نويسد: «از لحاظ مقدار كمك نظامي آمريكا كه بايد به ايران داده شود احتمالا اختلاف سليقه بين ايران و آمريكا وجود دارد مع ذالك دولت آمريكا اعتماد دارد كه شاه ايران با علاقه اي باطني براي ايجاد يك رفرم (اصلاحات) عميق در كشور خود كوشش شجاعانه اي به عمل مي آورد تا از بروز يك انقلاب از پائين جلوگيري كند.»
انقلاب از پائين همان انقلاب اسلامي در ايران است.

 



وحشت از انتفاضه سوم در اسرائيل احتمال سقوط دولت نتانياهو قوت گرفت

سرويس خارجي-
صهيونيست ها از ترس شكل گيري انتفاضه سوم از روز دوشنبه تاكنون در آماده باش كامل به سر مي برند و شهروندان اسرائيلي از پناهگاه خارج نمي شوند.
مقامات عاليرتبه نظامي رژيم صهيونيستي از ترس شكل گيري انتفاضه سوم، تمامي سرزمين هاي اشغالي را منطقه بسته نظامي اعلام كردند و به نظاميان و نيروهاي پليس صهيونيستي دستور دادند خود را براي مقابله با انتقام فلسطيني ها آماده كنند. اين آماده باش نظامي در برخي شهرها و مناطق كه شهروندان فلسطيني به درگيري با نظاميان صهيونيست پرداخته اند بيشتر است.
در سرزمين هاي اشغالي، كرانه باختري درگيري هاي متعددي بين فلسطينيان و نظاميان صهيونيست صورت گرفته است. در همين رابطه ارتش رژيم صهيونيستي به ساكنان شهرك هاي صهيونيست نشين دستور داد تا اطلاع ثانوي از پناهگاه ها خارج نشوند.
منابع نظامي رژيم صهيونيستي اعلام كردند، از آن بيم دارند كه در واكنش به هدف قرار گرفتن ناوگان آزادي و كشته و زخمي شدن ده ها نفر، طي روزهاي آينده تمامي شهرك هاي صهيونيستي هدف حملات موشكي مبارزان مقاومت قرار گيرند و به علاوه فلسطيني ها عليه صهيونيست ها قيام كنند.
از سوي ديگر، اعضاي شوراي مركزي حزب كار رژيم صهيونيستي از ايهود باراك وزير جنگ خواستند تا از مقامش كناره گيري كند.
درخواست اعضاي حزب كار از باراك به دليل شكست وي در تعامل مناسب با ناوگان آزادي غزه صورت گرفت.
اين در حالي است كه برخي منابع آگاه صهيونيستي از احتمال كناره گيري بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي خبر دادند.
برخي نمايندگان پارلمان رژيم صهيونيستي نيز فاجعه ناوگان آزادي را يك افتضاح سياسي براي نتانياهو توصيف كردند و خواستار تنبيه مسئولان سياسي و نظامي حادثه حمله به كاروان آزادي شدند.
در همين رابطه مطبوعات رژيم صهيونيستي نيز حمله به كاروان كمك هاي بشردوستانه به غزه را شكستي مفتضحانه براي اين رژيم دانستند و خواستار بركناري فوري نخست وزير و وزير جنگ رژيم صهيونيستي شدند.
روزنامه معاريو حمله دريايي به كاروان آزادي را «حماقت مطلق» دانست و افزود، اين حادثه فقط خشم مردم جهان را نسبت به اسرائيل بيشتر كرد. روزنامه هاآرتص و يديعوت آحارونوت حماس را برنده اصلي اين بازي دانستند و افزودند، حماس بدون شليك حتي يك موشك برنده شد. روزنامه هاآرتص همچنين نوشت، مقامات تل آويو با اين اقدام فقط براي خود شكست، حمله و تحريم به بار آوردند. مطبوعات رژيم صهيونيستي اعلام كردند كه استعفاي مقامات تل آويو تا حدي از ميزان خشم مردم جهان عليه اسرائيل خواهد كاست.
اين رسانه ها نوشتند اگر اسرائيل فكر كرده كه با اين حملات از حمايت افكار عمومي از مردم غزه خواهد كاست و از ارسال كمك هاي بشردوستان بين المللي جلوگيري كرده سخت در اشتباه است.
قطع روابط با اسرائيل
«خالد مشعل» رئيس دفتر سياسي حماس از كشورهاي عرب داراي روابط با رژيم صهيونيستي خواست كه در واكنش به تجاوز ارتش رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي غزه هرگونه روابط خود را با اين رژيم قطع كنند.
وي از تشكيلات خودگردان فلسطين نيز خواست كه به همكاري هاي امنيتي خود با رژيم صهيونيستي پايان داده و مذاكرات خود را نيز با آن متوقف كند.
در همين رابطه «اسماعيل هنيه» نخست وزير منتخب دولت فلسطين طي تماس تلفني با برخي رهبران و سران كشورهاي عربي از آنان خواست كه با اتخاذ مواضع جدي و قاطعانه در مقابل رژيم صهيونيستي به محاصره غزه پايان دهند.
گفتني است به دنبال فاجعه كشتار فعالان حامي فلسطين در كاروان امدادرساني به غزه توسط رژيم صهيونيستي دولت نيكاراگوئه روابط ديپلماتيك خود را با اين رژيم به حالت تعليق درآورد.
نهادهاي غيردولتي تركيه نيز با ارسال نامه اي به اردوغان نخست وزير اين كشور خواهان قطع روابط كامل با رژيم صهيونيستي شدند.
جماعت اخوان المسلمين اردن و برخي ديگر از احزاب و گروه هاي سياسي اين كشور نيز خواستار قطع رابطه دولت اردن با رژيم اشغالگر قدس شدند.
ناوگان آزادي-2
شبكه تلويزيوني سي ان ان تركيه اعلام كرد كه مقامات آنكارا درصدد اعزام يك كاروان ديگر كمك رساني به مردم غزه با نام ناوگان آزادي-2 هستند كه با حمايت كشتي هاي جنگي و جنگنده هاي تركيه اي به غزه اعزام خواهند شد.
يك منبع بلندپايه تركيه در اين باره گفت، حمله اخير نظاميان صهيونيستي به كشتي هاي ناوگان آزادي كه پرچم تركيه بر روي آنها نصب شده بود و به شهادت رساندن اتباع تركيه خشم حكومت اين كشور را به دنبال داشته است.
اين منبع افزود، تركيه هرگز به ارتش صهيونيستي اجازه نمي دهد كه به چنين شكل اهانت آميزي به تماميت ارضي اين كشور حمله كند و كشتي حامل پرچم تركيه بر اساس عرف و قوانين بين المللي خاك اين كشور محسوب مي شود.
«رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه نيز در تماس تلفني با اسماعيل هنيه اظهار داشت، به اسرائيل اجازه نمي دهيم هر كاري كه مي خواهد انجام دهد.
وي افزود: به هر قيمتي به حمايت خود از دولت و ملت فلسطين ادامه مي دهيم. وزير خارجه تركيه نيز اظهار داشت، از واكنش محتاطانه آمريكا نسبت به حادثه اخير نااميد شديم.
آزادي اولين گروه
از فعالان آزادي
اولين گروه از فعالان ناوگان آزادي غزه شامل 124 تن كه از سوي صهيونيست ها دستگير شده بودند روز گذشته وارد اردن شدند.
اين گروه كه شامل فعالاني از كشورهاي اندونزي، الجزاير، جمهوري آذربايجان، بحرين، كويت، موريتاني، مغرب و عمان بودند با استقبال رسمي و مردمي در مرزهاي اردن مواجه شدند.
فعالان صلح اظهار داشتند كه نظاميان رژيم صهيونيستي بسيار با آنان بدرفتاري مي كردند و ساعت ها آنان را گرسنه نگه داشته و مورد اهانت و تمسخر قرار مي دادند.
قرار است 250 فعال صلح طلب ديگر نيز به زودي آزاد شوند.
50 نفر از اتباع تركيه نيز از طريق فرودگاه بن گوريون به تركيه فرستاده شدند.
اين درحالي است كه هنوز عده اي از مسافران ناوگان آزادي در بيمارستان هاي رژيم صهيونيستي بستري هستند و عده ديگري در بازداشت به سر مي برند. «شيخ رائد صلاح» رئيس جنبش اسلامي در داخل اراضي اشغالي نيز كه به شدت زخمي شده بود به مدت 8 روز ديگر بازداشتش تمديد شد.
وي در مورد اين حادثه تروريستي اظهار داشت، حمله به كاروان آزادي وقيحانه ترين اقدام تاريخي رژيم صهيونيستي بود.
رائد صلاح گفت، هدف رسانه هاي اسرائيل از شايعه پراكني در زمينه شهادت من مقدمه چيني براي ترور من است.
ادامه اعتراضات
شوراي اتحاديه عرب براي بررسي حمله رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي روز گذشته در قاهره تشكيل جلسه داد.
عمرو موسي دبيركل اتحاديه عرب در اين نشست ضمن قدرداني از مواضع قاطعانه دولت تركيه گفت، نشست شوراي اتحاديه عرب بايد چيزي فراتر از محكوميت و مخالفت با اين اقدام اتخاذ كند و گام هاي عملي براي مبارزه با جنايات رژيم صهيونيستي بردارد.
در غزه نيز همچنان اعتصاب عمومي بر قرار است و تمامي بازارها تعطيل شدند و مردم به تجمع و تظاهرات مي پردازند.
دانشگاهيان اردن نيز با برگزاري تظاهرات خواستار محاكمه سران رژيم صهيونيستي به عنوان جنايتكار جنگي شدند.
آخرين خبرها
¤ شاهدان عيني در ناوگان آزادي اظهار داشتند سربازان صهيونيست سلاح هاي خود را به سوي سرهاي مسافران و كودك يكساله حاضر در ناوگان نشانه رفته بودند و آنها را تهديد به خروج از كشتي مي كردند.
¤ تظاهرات ضد صهيونيستي در شهرهاي كراچي، امان و قاهره به دليل دخالت پليس به خشونت كشيده شد.
¤ شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد روز گذشته براي بررسي پرونده حمله به ناوگان آزادي تشكيل جلسه داد.
¤ شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي از عمليات حمله به ناوگان آزادي دفاع كرد!
¤ وزير جنگ رژيم صهيونيستي از كماندوهاي حمله كننده به ناوگان آزادي تقدير كرد.
¤ نمايندگان پارلمان انگليس خواستار اخراج سفير اسرائيل از اين كشور شدند.
¤ باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا براي كشته شدن فعالان ترك حاضر در ناوگان آزادي به نخست وزير تركيه تسليت گفت.

 



شليك پدافند هوايي لبنان به جنگنده هاي متجاوز رژيم صهيونيستي

پدافند هوايي لبنان جنگنده هاي رژيم صهيونيستي را وادار به فرار كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبكه خبري الجزيره، جنگنده هاي رژيم صهيونيستي سه شنبه شب بر فراز آسمان لبنان در حال جاسوسي و جمع آوري اطلاعات بودند كه هدف پدافند هوايي لبنان قرار گرفته و مجبور به فرار شدند.
يك منبع امنيتي رژيم صهيونيستي با تاييد اين خبر اظهار داشت، اين حادثه تلفاتي دربر نداشت.
هواپيماهاي رژيم صهيونيستي با وجود اعتراض هاي لبنان و در چارچوب نقض قطعنامه 1701 شوراي امنيت دائماً در حال پرواز در حريم هوايي لبنان و جمع آوري اطلاعات و جاسوسي هستند.
اين در حالي است كه ارتش لبنان و نيروهاي يونيفيل پس از حمله رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي در مرزهاي اين كشور به حالت آماده باش كامل درآمده اند.
سخنگوي رسمي نيروهاي يونيفيل اعلام كرد پرواز جنگنده هاي رژيم صهيونيستي به حريم هوايي لبنان نقض قطعنامه 1701 است و بايد به اسرائيل در اين رابطه هشدار داده شود.

 



درخواست سران آفريقا حكم بازداشت البشير را فعلا اجرا نكنيد

كشورهاي آفريقايي خواستار به تعويق افتادن حكم ديوان بين المللي كيفري عليه رئيس جمهور سودان شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «جاكوب زوما» رئيس جمهور آفريقاي جنوبي در يك كنفرانس خبري در پاريس با اعلام اين مطلب اظهار داشت: كشورهاي آفريقايي معتقدند كه به دليل حساسيت شرايط در سودان هرگونه اتفاقي در آن كشور و به ويژه عليه «البشير»، استقرار صلح و آرامش را غيرممكن مي كند.
«زوما» در اين كنفرانس خبري كه ديگر رهبران آفريقايي و رئيس جمهور فرانسه نيز حضور داشتند افزود: ما در آفريقا با بازداشت البشير مشكلي نداريم، اما در اين شرايط مي خواهيم براي خدشه وارد نشدن به فرآيند صلح در آن كشور و آفريقا، اين حكم به تعويق بيفتد.رئيس جمهور آفريقاي جنوبي در مورد علت حضور نيافتن البشير در نشست سران آفريقا در فرانسه متذكر شد: در مورد اقدام دولت فرانسه من حرفي ندارم، اما فرانسه نيز بايد همه جوانب را در نظر بگيرد و از ساير رؤساي كشورهاي آفريقايي نيز كه با زور و كودتا در كشورشان به قدرت رسيده اند به اين اجلاس دعوت نمي كرد.رئيس جمهور آفريقاي جنوبي در اين كنفرانس خبري بر اهميت همكاري هاي اقتصادي قاره سياه و فرانسه تأكيد كرد و گفت: در مناسبات فرانسه با آفريقا، اقتصاد بيش از هر چيز ديگري اهميت دارد.

 



عزيمت 10 ناو جنگي آمريكا به شبه جزيره كره

آمريكا به منظور شركت در مانور نظامي مشترك با كره جنوبي، 10 ناو جنگي به سواحل شبه جزيره كره اعزام مي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، همزمان با بالا گرفتن تنش ها بين دو كره، ايالات متحده آمريكا از اعزام 10 ناو جنگي و يك زيردريايي اتمي به سواحل شبه جزيره كره با هدف شركت در يك مانور نظامي مشترك با كره جنوبي خبر داد.
براساس اين گزارش، برگزاري اين مانور كه قرار بود در اواخر ماه ژوئن برگزار شود، به دليل بروز تنش در روابط دو كره به هفته آينده موكول شد. خبرگزاري «يونهاپ» كره جنوبي نيز با انتشار اين خبر، هدف از برگزاري اين مانور را «آزمودن توان نظامي كره جنوبي در جنگي تمام عيار با كره شمالي» عنوان كرد.
در بين كشتي هاي آمريكايي، ناو هواپيمابر «جرج واشنگتن» نيز ديده مي شود كه قرار است روز شنبه آينده از بندر «يوكوسوكا» در درياي زرد، راهي محل مانور در درياي زرد شود.

 



نخست وزير ژاپن با چشمان پراشك كناره گيري كرد

نخست وزير ژاپن به دنبال افزايش فشارهاي مردمي و سياسي بر سر پايگاه هاي نظامي آمريكا مجبور به استعفا شد.
به گزارش خبرگزاري «فرانسه»، «يوكيو هاتوياما»، نخست وزير 9 ماهه ژاپن ديروز به دنبال تحمل فشارهاي گسترده مردمي و سياسي، در حالي كه اشك مي ريخت، رسماً از مقام خود كناره گيري كرد. «هاتوياما»، عمل نكردن به وعده خروج نظاميان آمريكايي از جزيره «اوكيناوا» و فساد مالي دبير كل حزب متبوعش را دلايل اصلي استعفاي خود عنوان كرد.
براساس اين گزارش «هاتوياما» 63 ساله در جلسه ويژه پارلماني قانونگذاران حزب دموكراتيك اظهار داشت: از سمت خود كناره گيري مي كند اما يك حزب دموكراتيك جديد را نيز راه اندازي خواهد كرد.
وي با اذعان به اينكه «براي مردم كشورش مشكلات زيادي ايجاد كرده» افزود نيازمند تلاش هايي براي انتقال كامل پايگاه نظامي آمريكا از جزيره اوكيناوا بود اما به نتيجه نرسيد.
به گفته «هاتوياما» دبيركل حزب دموكراتيك نيز اعلام كرده استعفا مي دهد. گفتني است، هفته گذشته به دنبال خروج حزب سوسياليست ژاپن از دولت ائتلافي و تهديد حزب سوسيال دموكرات براي خروج بسياري از تحليلگران سقوط دولت هاتوياما را بسيار محتمل شمردند. وزيران خارجه و دفاع ژاپن هفته گذشته (جمعه) در ميان بهت و خشم مردم و رهبران محلي، حضور نظاميان آمريكايي در پايگاه «فوتنما» را تمديد كردند. گفته مي شود اين امر روند سقوط دولت ژاپن را شتاب بخشيد تا اينكه ديروز اين پيش بيني به واقعيت پيوست و نخست وزيري كه 9 ماه پيش با اكثريت قاطع آرا روي كار آمده بود، مجبور به استعفا شد.

 



اصابت موشك به اطراف اجلاس «لويي جرگه» مذاكرات صلح افغانستان را ناتمام گذاشت

موشكباران محل برگزاري اجلاس 1600 نفري در كابل مذاكرات صلح رهبران قبايل و مقامات افغانستان را برهم زد.
به گزارش خبرگزاري فارس، ديروز درحالي كه صدها تن از مقامات، رهبران قبايل، سفرا و ديپلمات هاي خارجي در نخستين جلسه اجلاس سه روزه «لويي جرگه» در كابل حضور يافته بودند تا راه هايي را براي پايان بخشيدن به جنگ 9 ساله داخلي پس از اشغال اين كشور توسط آمريكا پايان دهند، افراد مسلح وابسته به طالبان اطراف اين محل اجلاس را با حداقل چهار موشك هدف قرار دادند و علاوه بر آن، يك عمليات انتحاري نيز در نزديكي اجلاس به وقوع پيوست. اين انفجارها و تيراندازي هاي پس از آن، باعث وحشت مقامات و سفيراني شد كه در اجلاس شركت داشتند و آنها مجبور شدند سراسيمه محل را ترك كنند.
به گفته مقامات امنيتي، چهار عامل انتحاري قصد داشتند دست به عمليات بزنند، ولي دو تن از آنها قبل از عمليات كشته شدند. در مورد ديگر تلفات احتمالي اين حمله گسترده، گزارشي نرسيده است.
جلسات «لويي جرگه» در چادرهاي بسيار مجلل برگزار مي شود. طالبان مسئوليت حمله ديروز را بر عهده گرفت. كابل پنج ميليون نفر جمعيت دارد و از اجلاس مذكور، 15 هزار پليس محافظت مي كردند.

 

(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14