(صفحه(10(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 12 تير 1389- شماره 19684

عمار حكيم گروه هاي سياسي عراق رابه انعطاف بيشتر فراخواند
تدارك يوناني ها براي برگزاري تظاهرات گسترده در آتن
كريستين وولف رئيس جمهور آلمان شد
تجمع مقابل كنسولگري آمريكا در قدس عليه سياست تبعيد مردم فلسطين
تغيير نظام انتخاباتي انگليس به همه پرسي گذاشته مي شود
هلاكت تفنگداران آمريكايي در حمله به پايگاه اشغالگران در قندوز
عربستان از آمريكا جنگنده هاي اف-15 مي خرد
درخواست ميشل سليمان و حزب الله براي اعدام جاسوسان موساد در لبنان
انفجار زيارتگاه صوفي هاي لاهور 50 كشته و 200 مجروح برجاي گذاشت
كاركنان 2 بندر آمريكايي دست از كار كشيدند
مذاكرات پنهاني مقامات تل آويو و آنكارا براي ترميم روابط تركيه و اسرائيل
براساس تازه ترين نظرسنجي 71 درصد مردم فرانسه به ساركوزي اعتماد ندارند
پليس هاي انگليسي قرباني كسري بودجه شدند



عمار حكيم گروه هاي سياسي عراق رابه انعطاف بيشتر فراخواند

رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق از گروه هاي سياسي اصلي اين كشور خواست براي تشكيل دولت و خروج از بن بست كنوني، از خود انعطاف بيشتري نشان دهند.
به گزارش خبرگزاري مهر، «عمار حكيم» در بغداد اظهار داشت: تمامي گروه هاي سياسي عراق بايد از نقض قانون اساسي بپرهيزند و براي تشكيل دولت جديد، از خود انعطاف بيشتري نشان دهند. وي علت تداوم بحران سياسي موجود را اصرار هر يك از گروه ها بر مواضع ثابت خود ذكر كرد و گفت: استقلال ملي و حاكميت عراق زماني محقق خواهد شد كه ما (همه گروه ها) ديدگاه واحد و صريح داشته باشيم. حكيم همچنين، به همه گروه ها توصيه كرد حرمت قانون اساسي را حفظ كنند. با گذشت حدود سه ماه و نيم از برگزاري انتخابات پارلماني عراق (16 اسفند)، هنوز در اين كشور دولت تشكيل نشده است.

 



تدارك يوناني ها براي برگزاري تظاهرات گسترده در آتن

اتحاديه هاي بزرگ كارگري در يونان از مردم اين كشور خواستند در صورت تصويب طرح رياضت اقتصادي در مجلس، به خيابان ها بريزند.
به گزارش خبرگزاري ها، مجلس يونان از چند روز پيش بررسي طرح رياضت اقتصادي را در دستور كار خود قرار داده و در هشتم ژوئيه (17تير) درباره آن راي گيري خواهد كرد.
رويترز گزارش داد، اتحاديه كاركنان بخش خصوصي يونان (GSEE) طي بيانيه اي خبر داد كه اعتصاب 24ساعته اي را همزمان با راي گيري در پارلمان درباره «رياضت اقتصادي» ترتيب داده است.
براساس اين گزارش اتحاديه ADEDY يكي ديگر از اتحاديه هاي مادر كارگري در يونان در اعتصاب مذكور حضور خواهد داشت. به احتمال قوي در مجلس طرح رياضت به تصويب رسيده و موج جديدي از ناآرامي ها در اين كشور اروپايي آغاز خواهد شد.

 



كريستين وولف رئيس جمهور آلمان شد

سرويس خارجي-
مجمع ملي آلمان پس از سه دور راي گيري سرانجام «كريستين وولف» كانديداي ائتلاف حاكم را به مقام تشريفاتي رياست جمهوري برگزيد.
روز پنجشنبه گذشته پارلمان آلمان براي انتخاب جانشين «هورست كوهلر» تشكيل جلسه داد و سرانجام پس از سه دور راي گيري «كريستين وولف» را به جاي او نشاند.
كوهلر رئيس جمهور پيشين آلمان ماه مه 2010 وقتي به افغانستان سفر كرد، از ماموريت واقعي سربازان آلماني در آنجا پرده برداشت و هنگام بازگشت به برلين، در هواپيما به خبرنگار يك شبكه راديويي گفت «ماموريت هاي نظامي آلمان در كشورهايي مانند افغانستان انگيزه اقتصادي داشته است.» همين امر باعث شد حاكميت آلمان به سرعت او را كنار گذاشته و به فكر جانشيني او باشد.
در جريان راي گيري روز پنجشنبه مجمع ملي آلمان، وولف توانست با 625 راي در مقابل «يوآخين گائوگ» با 494 راي به پيروزي برسد.
اين راي گيري از آن جهت به دور دوم كشيده شد كه در دو دور نخست هيچ يك از كانديداها نتوانستند به اكثريت لازم دست پيدا كنند.
اگرچه در آلمان همه كاره كشور صدراعظم بوده و رياست جمهوري يك مقام كاملا تشريفاتي است، اما تحليلگران اين انتخابات را يك آزمون براي «آنگلا مركل» صدراعظم و ائتلاف حاكم اين كشور مي دانند.
با اينكه ائتلاف حاكم حائز اكثريت آرا در مجمع ملي بود، اما با توجه به ناكامي هاي دولت، احتمال اين مي رفت كه در راي گيري مخفي برخي نمايندگان حزب حاكم به كانديداي جريان مخالف يعني گائوگ راي دهند و كشيدن انتخابات به دور سوم كاملا بر اين تحليل صحه گذاشت. آنچه هم اكنون در فضاي سياسي آلمان مطرح است، شكست مركل در اين آزمون انتخاباتي است.
به هر صورت، كريستين وولف كه رياست جمهوري آلمان را به عهده گرفت، مردي 51 ساله از حزب دموكرات مسيحي است كه در سال 1994به نمايندگي از همين حزب وارد مجلس ايالتي «نيدرزاكسن» شد و از سال 2003 فرمانداري همين ايالت را به عهده گرفت.

 



تجمع مقابل كنسولگري آمريكا در قدس عليه سياست تبعيد مردم فلسطين

جمعي از شخصيت هاي فلسطيني ساكن در سرزمين هاي اشغالي با تجمع در مقابل كنسولگري آمريكا در قدس، نسبت به سياست اسرائيل در تبعيد مردم فلسطين اعتراض كردند.
به گزارش خبرگزاري قدس (قدسنا)، فلسطيني هاي اهل قدس با تشكيل كميته اي تحت عنوان «كميته ملي مقابله با تبعيد»، تلاش مي كنند تا مانع از تحقق «يوم النكبه» (روز نكبت) ديگري در فلسطين شوند.
براساس اين گزارش در اين كميته كه چهره هاي شناخته شده فلسطيني از جمله «حاتم عبدالقادر»، مسئول پرونده قدس در تشكيلات خودگردان فلسطين، «عكرمه صبري» مفتي قدس و ... حضور دارند، در نخستين اقدام عملي با تحصن در مقابل كنسولگري آمريكا در قدس نسبت به سياست جديد رژيم صهيونيستي در تبعيد فلسطيني ها به كرانه باختري، نوار غزه و يا خارج از فلسطين اعتراض كردند.
اين در حالي است كه رژيم صهيونيستي در تازه ترين سياست هاي خود، عليه فلسطيني هاي ساكن قدس و اخراج آنان از اين شهر، اقدام به بيرون كردن برخي از چهره هاي فلسطيني از جمله «محمد ابوطبر» نماينده قدس در پارلمان فلسطين كرده است كه با مخالفت شديد فلسطيني هاي شهرقدس مواجه شد.
از سوي ديگر، بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي براي آزادي اسيران فلسطيني در مقابل آزادي «گلعاد شاليت نظامي اسير اسرائيلي دو شرط جديد تعيين كرد.
به گزارش فارس به نقل از شبكه تلويزيوني «المنار»، نخست وزير اسرائيل شرط كرد كه فلسطينياني كه اسامي آنها جزو ليست مبادله اسيران است، نبايد به كرانه باختري بازگردند.
نتانياهو شرط دوم را امتناع از آزادي اسيراني عنوان كرد كه آزادي آنها به تقويت نقش حماس منجر خواهد شد.
نخست وزير رژيم صهيونيستي گفت: براساس اين دو اصل، با پيشنهاد ميانجي گري آلمان موافقت كرده، اما هنوز از طرف حماس پاسخي دريافت نكرده است.
گلعاد شاليت در سال 2006 ميلادي توسط رزمندگان فلسطيني به اسارت درآمد و اسرائيل از آزادي تعدادي از زندانيان فلسطيني در مقابل آزادي نظامي خود ممانعت مي كند.
هم اكنون 11 هزار اسير فلسطيني از جمله زنان و كودكان در زندان هاي رژيم صهيونيستي در وضعيت ناگواري به سر مي برند.
در همين حال يك موسسه حقوق بشري اعلام كرد كه نظاميان صهيونيستي با يورش به زندان هاي زنان فلسطيني اقدام به بازرسي بدني آنان مي كنند.
به گزارش پايگاه خبري «فلسطيني اليوم»، موسسه حقوق بشري «التضامن الدولي» (همبستگي بين المللي) در گزارش اخير خود اعلام كرد كه يگان ويژه رژيم صهيونيستي چندي پيش با يورش به بخش زنان در زندان «دامون» اقدام به تفتيش و بازرسي وحشيانه اين زندانيان به صورت عريان كرد.
همچنين روزنامه صهيونيستي «يديعوت آحارونوت» فاش كرد كه ارتش اسرائيل سفر يك فرمانده عالي رتبه خود را به لندن پايتخت انگليس براي تحصيل علوم نظامي به دليل ترس از بازداشت و تعقيب قضايي لغو كرد.
برپايه اين گزارش سرهنگ «اودي بن موحا» فرمانده سابق تيپ احتياط نظامي در منطقه اشغالي الخليل كه قصد داشت براي تحصيل علوم نظامي به انگليس سفر كند، از سفر به اين كشور بازماند.
يديعوت آحارونوت گزارش داد كه بن موحا، يكي از نظامياني است كه به احتمال قوي نامش در ليست كساني قرار دارد كه متهم به جنايت جنگي در اراضي اشغالي فلسطيني عليه فلسطينيان است و مقامات بلندپايه ارتش با اين احتمال كه ممكن است وي در فرودگاه «لندن» بازداشت شود با سفر وي به انگليس مخالفت كردند.
اين در حالي است كه «عبدالناصر فروانه» محقق فلسطيني در امور اسرا در گزارشي اعلام كرد كه از سال 1967 تاكنون، 70 اسير فلسطيني به دليل شكنجه در زندان هاي رژيم صهيونيستي به شهادت رسيده اند.براساس اين گزارش، شماري از اسيران فلسطيني نيز پس از آزاد شدن به دليل بيماري هاي مزمن جان خود را از دست داده اند و در حال حاضر نيز بيش از 300 كودك فلسطيني در اسارت رژيم صهيونيستي به سر مي برند.

 



تغيير نظام انتخاباتي انگليس به همه پرسي گذاشته مي شود

سرويس خارجي-
با توافق احزاب ليبرال دموكرات و محافظه كار انگليس سال آينده مردم اين كشور درباره تغيير نظام انتخاباتي به پاي صندوق هاي راي مي روند.
زماني كه «نيك كلگ» رهبر حزب ليبرال دموكرات انگليس با «ديويد كامرون» رئيس حزب محافظه كار درباره ائتلاف براي تشكيل دولت به توافق رسيد، يكي از شروط اصلي اش اين بود كه دولت جديد نظام انتخاباتي انگليس را به آراي عمومي بسپارد تا درباره آن تصميم بگيرند.
در نظام انتخاباتي كنوني، انتخابات پارلمان به صورت تك مرحله اي و براساس اكثريت ساده برگزار مي شود و نامزدي كه بيشترين تعداد آرا را كسب كند (حتي اگر تعداد آراي وي كمتر از 50 درصد آراي ماخوذه باشد) در همان مرحله نخست به مجلس راه مي يابد. اين سيستم باعث شده است دو حزب بزرگ انگليس يعني كارگروه محافظه كار در حوزه هايي كه به طور سنتي حائز يك آراي حداقل هستند از ديگر احزاب كوچك مانند حزب ليبرال دموكرات پيشي گرفته و دولت و مجلس را در انحصار داشته باشند.
در نظام پيشنهادي جايگزين بناست هر كانديدا براي ورود به مجلس حداقل 50 درصد آرا را كسب كند.
در صورتي كه مردم انگليس به نظام انتخاباتي جديد راي «آري» دهند، سيستم سياسي اين كشور از حالت دو حزب خارج شده و در آينده تقريبا تمامي دولت ها مي بايست شكل ائتلافي داشته باشند كه اين امر ثبات سياسي لندن را به شدت خدشه دار خواهد كرد. به اين صورت كه سايه خروج يكي از احزاب از ائتلاف و سقوط دولت همواره بر سر نظام سياسي وجود خواهد داشت.

 



هلاكت تفنگداران آمريكايي در حمله به پايگاه اشغالگران در قندوز

همزمان با حمله شش عامل انتحاري به پايگاه امنيتي اشغالگران در قندوز و هلاكت دست كم چهار نظامي آمريكايي و جراحت 23 نفر، طالبان به ژنرال پترائوس هشدار داد هر چه سريعتر نيروها را از افغانستان خارج كند.
به گزارش خبرگزاري مهر، صبح ديروز شش عامل انتحاري طالبان به طور همزمان، مقر امنيتي آمريكايي ها را در شهر شمالي قندوز افغانستان را مورد حمله قرار دادند. اين عمليات، مرگ شش نفر فوق و چهار نظامي آمريكايي را در پي داشت و به جراحت 23 نفر ديگر نيز انجاميد. در ميان زخمي ها نظاميان و مردم افغان نيز ديده شدند.
گروه طالبان با انتشار بيانيه اي، مسئوليت حمله مذكور را بر عهده گرفت و اعلام كرد، اين علامتي براي ژنرال «ديويد پترائوس»، فرمانده جديد نيروهاي آمريكايي و ناتو در افغانستان است. در بيانيه فوق خطاب به پترائوس، آمده است كه نيروهاي خارجي را هر چه سريعتر از افغانستان خارج كند. همزمان با اين بيانيه، سخنگوي طالبان نيز اعلام كرد: ما برنده جنگ هستيم و با ناتو مذاكره نمي كنيم.
در همين حال، دكتر «جيمز بي ترينگ»، كارشناس انگليسي گفت: ناتو دريافته است چاره اي جز خروج از افغانستان ندارد. «استفان دي ميتسورا»، نماينده سازمان ملل در افغانستان نيز گفت، شيوه نظامي در افغانستان، نتيجه نمي دهد.
از واشنگتن نيز خبر مي رسد كه كنگره آمريكا بودجه 33 ميليارد دلاري اعزام نيروي اضافي به افغانستان را تصويب كرد. كنگره همچنين، تصميم «باراك اوباما» در انتخاب پترائوس به عنوان فرمانده در افغانستان را تاييد كرد.
خبر ديگر اينكه، دولت افغانستان قانون جذب نيروهاي رده پايين طالبان را تصويب كرد.

 



عربستان از آمريكا جنگنده هاي اف-15 مي خرد

يك روزنامه آمريكايي از درخواست پادشاه عربستان از «باراك اوباما» براي خريد جنگنده هاي اف-15 به ارزش ميلياردها دلار در آينده نزديك خبر داد.
به گزارش شبكه خبري العالم، روزنامه «ورد تريبيون» با انتشار اين خبر نوشت، «ملك عبدالله بن عبدالعزيز»، پادشاه عربستان در ملاقات اخير خود با رئيس جمهور آمريكا، خواستار خريد جنگنده هاي پيشرفته اف-15 شد.
در گزارش روزنامه «ورد تريبيون» در تاريخ هشتم تير آمده است، «درست ساعاتي قبل از ديدار ملك عبدالله با اوباما در كاخ سفيد، اين درخواست از سوي پادشاه عربستان ارائه شد.
مسئولان بلند پايه آمريكايي نيز به اين روزنامه گفتند، اين درخواست به عنوان يكي از محورهاي گفت و گوي طرفين در كاخ سفيد بوده است.
به گفته اين مقامات، عربستان بايد براي خريد اين هواپيماها، ده ها ميليارد دلار هزينه كند.

 



درخواست ميشل سليمان و حزب الله براي اعدام جاسوسان موساد در لبنان

رئيس جمهوري لبنان و جنبش حزب الله خواستار اشد مجازات براي جاسوسان رژيم صهيونيستي دستگير شده در اين كشور شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از «المنار»، پس از آن كه «ميشل سليمان» رئيس جمهوري لبنان طي اظهاراتي تاكيد كرد كه حكم اعدام جاسوسان دستگير شده رژيم صهيونيستي در خاك لبنان را تاييد خواهد كرد و از دستگاه قضايي اين كشور خواست درباره اين جاسوسان هيچ ملاحظه اي نداشته باشد، شيخ «نعيم قاسم» معاون دبيركل حزب الله لبنان نيز خواستار برخورد قاطع دستگاه قضايي لبنان با جاسوسان رژيم صهيونيستي شد. وي اعدام تعدادي از اين افراد و مجازات هاي شديد عليه تعدادي ديگر را تضميني براي بازدارندگي اين افراد دانست.
«سيدهاشم صفي الدين»، رئيس شوراي اجرايي حزب الله لبنان نيز خواستار ريشه كني سرطان جاسوسي اسرائيل در لبنان شد و تاكيد كرد كه دولت بايد تمام قدرت خود را براي ضربه زدن به جاسوسان اسرائيلي به كار بندد.
«حسن فضل الله» عضو فراكسيون وفاداري به مقاومت در پارلمان لبنان نيز در اين باره گفت كه اسرائيل در لبنان تنها يك جريان را هدف قرار نداده، بلكه تمام مراكز سياسي، امنيتي و اقتصادي را در لبنان هدف قرار گرفته و اين موضوع وظيفه همه را مشخص مي كند.
وي تاكيد كرد كه هدف قرار گرفتن تمام كشور از سوي دشمن، لبناني ها را به معادله ملت، ارتش و مقاومت پايبندتر مي كند.

 



انفجار زيارتگاه صوفي هاي لاهور 50 كشته و 200 مجروح برجاي گذاشت

حمله سه فرد انتحاري به يك زيارتگاه مذهبي صوفي ها در لاهور پاكستان، بيش از 50 كشته و دست كم 200 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، زيارتگاه صوفي ها در لاهور موسوم به «داناداردار» پنجشنبه شب شاهد سه انفجار انتحاري جداگانه بود؛ ابتدا فردي كه كمربند انفجاري به خود بسته بود، به زيرزمين و وضوخانه اين مركز مي رود و چاشني بمب را كار مي اندازد. سپس انتحاري ديگر، بمب همراه خود را در صحن زيارتگاه و در ميان جمعيت منفجر مي كند. شبه نظاميان طالبان كه در پاكستان فعال هستند و دست به حملات انتحاري مشابه مي زنند، تا عصر ديروز در ارتباط با اين انفجارها چيزي نگفتند. اما به تازگي گروهي در اين كشور فعال شده است و دست به حملات مشابه مي زند كه خود را «نيروي غازي» مي نامد، و احتمالا حمله پنجشنبه كار اين گروه بوده است.
در ميان سني هاي پاكستان برخلاف كشور هند، برخي از افراد و گروه ها تحت نفوذ سازمان «سيا» و وهابي هاي عربستان، دست به حملات تروريستي مي زنند. پاكستان فعال ترين حوزه براي عمليات مخفي سيا است.
براساس اخبار تكميلي، انفجار سوم فوق در يك بازار شلوغ متصل به زيارتگاه مذكور رخ داده است.
«يوسف رضا گيلاني»، نخست وزير پاكستان، وقوع اين حملات را به شدت محكوم كرد. در بيانيه اي كه توسط وي صادر شده، آمده است؛ هدف قرار گرفتن مكان هاي مذهبي قابل بخشش نيست. وي قول داد كه دولت اسلام آباد و قوه قضائيه عوامل اين حملات را تحت تعقيب قرار دهد.
«آصف علي زرداري»، رئيس جمهور و ساير مقامات پاكستاني نيز انفجارهاي لاهور را محكوم كردند.
ساعاتي پس از حمله به زيارتگاه صوفيان، مردم لاهور دست به تظاهرات زدند و نسبت به كوتاهي نيروهاي امنيتي در شناسايي عاملان انتحاري و جلوگيري از اين انفجارها و حملات مشابه، اعتراض كردند. اين تظاهرات به خشونت انجاميد، ولي از زخمي هاي احتمالي گزارشي نرسيده است. مرقد مذكور متعلق به «دانا گنج» صوفي پاكستاني بود.
آسوشيتدپرس نيز گزارش داد، مردم در تظاهرات خود، عليه آمريكا شعار دادند و حضور قوي اين كشور در پاكستان را علت اصلي انفجارها دانستند. به گفته تظاهركنندگان، آمريكا محرك اين حمله و حملات مشابه است. علاوه بر طالبان و نيروي غازي، سال هاست كه در پاكستان گروه هاي تروريستي سپاه محمد و لشكر جهنگوي فعال هستند.

 



كاركنان 2 بندر آمريكايي دست از كار كشيدند

كاركنان شلوغ ترين بنادر آمريكايي در اعتراض به قوانين شغلي و نبود امنيت كاري دست از كار كشيدند.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، گروهي از كاركنان يكي از قويترين اتحاديه هاي كارگري آمريكا از روز پنجشنبه در اعتراض به قوانين تبعيض آميز كاري و نبود امنيت شغلي دست از كار كشيدند.براساس اين گزارش، كاركنان بنادر «لس آنجلس» و «لانگ بيچ» كه جزو شلوغ ترين بنادر آمريكايي هستند، با برپايي اين اعتصاب، روزانه ميليون ها دلار زيان مالي بر اقتصاد اين كشور تحميل مي كنند.
«فيليپ سن فايلد»، سخنگوي بندر «لس آنجلس» با تائيد اين خبر گفت، گروهي از كاركنان اين بندر با دست كشيدن از كار بيرون محوطه كاري خود تجمع كرده و خواستار امضاء قراردادهاي جديد كاري هستند كه طي آن حقوق بيشتري دريافت كنند. «سن فايلد» در ادامه مدعي شد، اعتصاب كنندگان بيشترين حقوق را ميان بخش هاي ديگر در آمريكا دريافت مي كنند!
گفتني است، در حال حاضر بسياري از كشورهاي غربي از جمله آمريكا، تحت تاثير بحران شديد اقتصادي قرار دارند. در اين بين كشورهاي اروپايي با طرح «دريافت اقتصادي» و آمريكا با طرح «تزريق پول نقد» براي نجات از اين بحران كم سابقه دست و پا مي زنند، طرح هايي كه تاكنون نتايج قابل قبولي در پي نداشته اند.
يادآور مي شود هفته گذشته برخي كشورهاي اروپايي از جمله يونان نيز شاهد تظاهرات و اعتصاب هاي كاري بود كه در برخي موارد تظاهرات به خشونت كشيده شد.

 



مذاكرات پنهاني مقامات تل آويو و آنكارا براي ترميم روابط تركيه و اسرائيل

منابع رسمي در تركيه از ديدار مخفيانه وزير خارجه اين كشور با وزير بازرگاني رژيم صهيونيستي براي ترميم روابط دوجانبه خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، چهارشنبه گذشته، «داود اوغلو»، وزير خارجه تركيه در «بروكسل» با «بنيامين العياذر»، وزير بازرگاني رژيم صهيونيستي ديدار و درباره بهبود روابط تيره شده طرفين به مدت دو و نيم ساعت گفت وگو كرده اند.
سخنگوي وزارت خارجه تركيه پنج شنبه با تاييد اين خبر گفت: اين ديدار بنا به درخواست طرف صهيونيست صورت گرفت.
سخنگوي نخست وزير رژيم صهيونيستي نيز با اعلام اين كه اين ديدار بنا به درخواست مقامات ترك صورت گرفته اعلام كرد، مذاكرات درباره بررسي راه ها براي بهبود روابطي كه پس از حادثه حمله به كشتي «مرمره» به سردي گرائيد، انجام گرفت.
براساس اين گزارش، تركيه در اين ديدار كه گفته مي شود نتايج خاصي در بر نداشته است، بار ديگر خواستار پرداخت غرامت براي بازماندگان قربانيان واقعه 31 مه، عذرخواهي رسمي رژيم صهيونيستي و انجام تحقيقات بين المللي در اين باره شده است. روزنامه حريت تركيه نيز با انتشار اين خبر نوشت، ديدار مقامات دو طرف با ميانجيگري آمريكا صورت گرفته است.
گفتني است، در پي انتشار خبر اين ديدار، «آويگدور ليبرمن»، وزير خارجه رژيم صهيونيستي به دليل اطلاع نداشتن از آن به شدت از نخست وزير اين رژيم انتقاد كرد. يادآور مي شود پس از حمله رژيم صهيونيستي به كشتي تركيه اي حامل كمك هاي بشردوستانه براي غزه، اين نخستين ديدار مقامات رژيم صهيونيستي و تركيه است.

 



براساس تازه ترين نظرسنجي 71 درصد مردم فرانسه به ساركوزي اعتماد ندارند

سرويس خارجي-
براساس يك نظرسنجي، اعتماد مردم فرانسه به «نيكلا ساركوزي» به پايين ترين ميزان خود از زمان ورود وي به كاخ اليزه رسيده است.
روزنامه سوئيسي «نويه زوريخه سايتونگ» نوشت، براساس نظرسنجي مؤسسه تحقيقاتي TNS فرانسه، اعتماد فرانسوي ها به رئيس جمهور كشورشان به پايين ترين ميزان خود رسيده است؛ به طوري كه 71 درصد پرسش شوندگان اظهار داشته اند به «نيكلا ساركوزي» اعتماد ندارند.
ساركوزي از زمان روي كار آمدنش در سال 2007 بيشتر درگير مسائل فرعي بوده و همين امر با ناكامي هاي وي در حوزه اقتصاد و سياست فرانسه جمع شده تا تنها 26 درصد مردم اين كشور او را به عنوان رئيس جمهور كارآمد قبول داشته باشند.
فرانسه امروز مانند ديگر كشورهاي اروپايي از «بحران اقتصادي غرب» به شدت آسيب ديده است. آخرين خبر از اوضاع اسفبار اقتصاد فرانسه اينكه، پنجشنبه (دهم تيرماه) مأسسه ملي مطالعات و آمار اقتصادي فرانسه (اينسه) اعلام كرد «بدهي فرانسه تا آخر ماه مارس (11 فروردين) به بيش از 1535 ميليارد يورو رسيده كه اين رقم از 80 درصد توليد ناخالص ملي (GDP) اين كشور تجاوز مي كند.»
گفتني است نسبت بدهي يك كشور با توليد ناخالص ملي آن يكي از اصلي ترين شاخص هاي سنجش وضعيت اقتصادي آن كشور است و به همين دليل در معاهده «ماستريخت» (معاهده پايه اتحاديه اروپا) ميزان مجاز براي بدهي هر يك از كشورهاي اتحاديه اروپا 60 درصد توليد ناخالص ملي آنها تعيين شده است.
دولت فرانسه درصدد است از طريق اعمال فشار بر اقشار متوسط و كم درآمد تحت عنوان برنامه «رياضت اقتصادي» در راه بازپس دهي اين بدهي ها گام بردارد.

 



پليس هاي انگليسي قرباني كسري بودجه شدند

اعلام طرح دولت انگليس براي كاهش قابل ملاحظه نيروهاي پليس اين كشور به رغم وجود ناامني هاي اجتماعي، نگراني بسياري از شهروندان انگليسي را برانگيخت.
به گزارش روزنامه انگليسي ديلي تلگراف، تصميم دولت «كامرون» براي كاهش ناگهاني هزينه هاي دولتي به خاطر كسري بودجه شديد در اين كشور، گريبان گير تعداد نيروهاي پليس انگليس هم شده است.
اين گزارش افزود: تعداد زيادي از نيروهاي پليس انگليس در راستاي طرح جديد دولت براي مهار بحران اقتصادي بيكار خواهند شد.«هيگ اورد» رئيس انجمن افسران رئيس پليس بريتانيا در يادداشتي كه ديلي تلگراف ادعا كرده سهواً براي اين روزنامه ارسال شده است، در مورد پيامدهاي اخراج نيروهاي پليس هشدار داد و تأكيد كرد كه كاهش شديد تعداد نيروهاي پليس، مسئوليت هاي مهم اين نيرو را تا يك سوم به خطر مي اندازد.اين براي اولين بار است كه يك مقام ارشد پليس انگليس، چنين اخطاري را به جاي يك نامه محرمانه، در يك يادداشت روزنامه عنوان مي كند كه از بحراني بودن وضعيت خبر دارد.كاهش نيروهاي پليس اين كشور براي شهروندان انگليسي كه از ناامني هاي اجتماعي رنج مي برند، بسيار مخاطره انگيز خواهد بود.

 

(صفحه(10(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14