(صفحه(10(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 12 تير 1389- شماره 19684

كوتاه اقتصادي
موافقت رئيس جمهور با جريمه مشتركان پرمصرف برق
رئيس جمهور در ديدار وزير و شوراي معاونين وزارت صنايع:
كالايي در دنيا وجود ندارد كه متخصصان ايراني توان توليد آن را نداشته باشند
اجراي مرحله اول هدفمند كردن يارانه ها در 6 استان ديگر از 15 تيرماه
مديرعامل يك واحد توليدي: يارانه شير به توليدكننده واقعي پرداخت نمي شود
آغاز خريد و فروش الكترونيكي سهام از فردا در بورس
سقوط مجدد شاخص هاي بورس آمريكا و اروپا
برگزاري 34 نمايشگاه عرضه مستقيم كالا در 30 استان از 10 مردادماه
وزير ارتباطات: هدفمند كردن يارانه ها كمترين تأثير را بر تعرفه هاي پستي و مخابراتي دارد
كره جنوبي از پارس جنوبي كنار گذاشته شد
مديركل تعاوني هاي نوع جديد وزارت تعاون: برخي تعاوني نماها شبانه شعبه مي زنند
پرداخت تسهيلات بانك مسكن به مشتريان بورس كالا



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي فني و اقتصادي ايران گفت: با تجديد ساختار در مركز خدمات سرمايه گذاري، بيش از هفت ميليارد دلار طرح سرمايه گذاري جديد در سال جاري به تصويب هيات سرمايه گذاري خارجي رسيده است.
¤ توليد محصولاتي نظير فولاد، مس، آلومينيوم، سنگ آهن و پودر آلومينا در سه ماهه نخست سال جاري در مقايسه با مدت مشابه سال قبل بين 5 تا 22درصد افزايش يافت.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، در بهار امسال ميزان توليد سنگ آهن 6 ميليون و638 هزار تن بود كه نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد
7/11درصدي مواجه شد.
¤ رئيس مركز ملي فرش ايران گفت: با توجه به ابعاد مختلف اقتصادي و فرهنگي فرش دستباف و اشتغال حدود سه ميليون نفر در اين حوزه، شايسته است در تقويم ايران روزي به عنوان «روز ملي فرش ايران» گنجانده شود.
¤ در راستاي جلب رضايت مشتريان و ارتقاي كيفيت خدمات، بانك صادرات ايران شماره تلفن 5 رقمي جديدي را براي سيستم تلفن بانك و پرداخت قبوض اعلام كرد.مشتريان اين بانك جهت بهره مندي از سيستم تلفن بانك و پرداخت قبوض مي توانند با شماره تلفن 5 رقمي «09602» تماس حاصل نمايند.
¤ وزير رفاه و تامين اجتماعي گفت: دريافت فرانشيز از بيمه شدگان تامين اجتماعي باعث ارتقاي سطح خدمات به اين گروه مي شود و زمينه هاي ايجاد عدالت درماني را ايجاد مي كند.
¤ معاون وزير بازرگاني از پرداخت باقي مانده مطالبات كشاورزان گندم كار تا يكشنبه آينده خبر داد.عليخاني گفت: كل مبلغ مورد نياز براي خريد 10ميليون تن گندم 3 هزار و500 ميليارد تومان است كه تاكنون 4 و نيم ميليون تن به ارزش 1500ميليارد تومان خريداري شده و از اين مبلغ 1100 ميليارد تومان آن پرداخت شده است.
¤ توليد انواع خودرو تا انتهاي خردادماه سال 89 در شركت هاي خودروساز تحت پوشش سازمان گسترش در مجموع 346 هزار و891 دستگاه بوده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 24درصد رشد داشته است.
¤ وزير خارجه پاكستان با استقبال از پيوستن هند به پروژه خط لوله صلح گفت فشارهاي آمريكا موجب خودداري هند از مشاركت در اين پروژه شده است.
¤ موسسه مالي ليودز انگليس اعلام كرد پوشش بيمه اي صادرات بنزين به ايران را كاهش داده است.
موسسه ليودز طي بيانيه اي اعلام كرد از تحريم هاي جديد آمريكا بر ضد ايران تبعيت خواهد كرد.
¤ وزير انرژي تركيه تاكيد كرد: تحريم هاي جديد شوراي امنيت بر ضد ايران هيچ تاثيري بر قراردادهاي انرژي ايران و تركيه نخواهد داشت.
¤ مدير بهينه سازي انرژي در صنعت شركت بهينه سازي مصرف سوخت گفت: سند همكاري اين شركت و سازمان تسهيلات جهاني محيط زيست با هدف بهره وري مصرف انرژي تا پايان سال 2010 نهايي مي شود.

 



موافقت رئيس جمهور با جريمه مشتركان پرمصرف برق

وزير نيرو با اشاره به موافقت رئيس جمهور براي جريمه مشتركان پرمصرف برق از محاسبه برق مصرفي اين واحدها با قيمت تمام شده خبر داد.
مجيد نامجو در گفت وگو با مهر درباره طرح جريمه مشتركان پرمصرف برق با بيان اين كه پيش بيني مي كنيم قانون هدفمندي يارانه ها از نيمه دوم سالجاري اجرايي شود، گفت: براساس برآوردهاي انجام گرفته در وزارت نيرو با هدفمند شدن يارانه ها، ميزان مصرف برق كشور حدود 15 درصد كاهش مي يابد.
اين عضو كابينه دولت با تاكيد بر اين كه با توجه به اجراي اين قانون از مهر ماه سالجاري، تصريح كرد: از اين رو براي مديريت مصرف برق در سه ماهه تابستان قصد جريمه برخي از مشتركان پرمصرف برق را داريم.
وزير نيرو با اشاره به اين كه طرح جريمه مشتركان پرمصرف برق را از مراكز دولتي آغاز خواهيم كرد، اظهار داشت: براي اجراي اين طرح نيز موافقت رئيس جمهور گرفته شده است.
وي با بيان اين كه بر اين اساس قيمت برق مشتركان پرمصرف دولتي معادل بهاي تمام شده آن محاسبه خواهد شد، اعلام كرد: در حال حاضر ليست مشتركان پرمصرف برق دولتي توسط وزارت نيرو تهيه شده است.
نامجو همچنين در خصوص افزايش بي سابقه مصرف گاز طبيعي در نيروگاههاي كشور، توضيح داد: بهره برداري از نيروگاههاي جديد و افزايش بي سابقه دماي هوا از مهمترين عوامل افزايش مصرف گاز در نيروگاههاي كشور در روزهاي اخير بوده است.

 



رئيس جمهور در ديدار وزير و شوراي معاونين وزارت صنايع:
كالايي در دنيا وجود ندارد كه متخصصان ايراني توان توليد آن را نداشته باشند

رئيس جمهوري اسلامي ايران، اقدامات انجام شده در عرصه صنعت را افتخارآميز و بي نظير دانست و گفت: امروز وجود مديريت متخصص و توانمند در بخش صنعت، خودباوري عميق و روش ها و امكانات داخلي، ظرفيت مناسبي براي ايجاد جهش در عرصه صنعت كشور فراهم كرده است.
محمود احمدي نژاد در ديدار وزير و شوراي معاونين وزارت صنايع و معادن با قدرداني از تلاش ها و زحمات صورت گرفته در بخش صنعت كشور اظهار داشت: رشدي كه در عرصه صنعت كشور در دوران پس از انقلاب و به ويژه در سالهاي اخير صورت گرفته، افتخارآميز و غيرقابل تصور است.
رئيس جمهور عامل اصلي پيشرفت ملت ايران در عرصه هاي مختلف به خصوص صنعت را تقويت روحيه خودباوري و اعتماد به نفس دانست و گفت: خودباوري بالاترين ارزش يك ملت است كه با هيچ چيزي قابل مقايسه نيست.
وي اضافه كرد: امروز به واسطه تعميق خودباوري، هر كالايي كه در اختيار صنعت گران و متخصصين داخلي قرار داده شود، قادر به توليد آن هستند در حالي كه در گذشته با اينكه منابع مالي هم وجود داشت بايد نيازهاي خود را از ديگران تامين مي كرديم.
احمدي نژاد ادامه داد: امروز چون نگاه ها تغيير يافته و خودباوري تقويت شده است، در بازار روز دنيا كالايي وجود ندارد كه متخصصين ايراني نتوانند آن را توليد كنند.
رئيس جمهور گفت: وزارت صنايع بايد برنامه ويژه اي براي معرفي توانمندي هاي خود به ملت ايران و ديگر ملت ها داشته باشد، چرا كه ملت ها با مشاهده پيشرفت هاي صورت گرفته از سوي ايران، انرژي و توان گرفته و خودباوري و اعتماد به نفس شان تقويت مي شود.
احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه بايد روحيه خودباوري هر چه بيشتر تقويت يافته و تا اعماق بخش صنعت گسترش يابد، گفت: اميدوارم در پايان برنامه پنجم و حتي دولت دهم، صنعت كشور به جايي برسد كه هم غيرقابل برگشت شده و هم تثبيت شود.
رئيس جمهور با اشاره به ضرورت ارتقاي كيفيت توليدات داخلي به منظور حضور در بازارهاي جهاني اظهار داشت: حضور صنايع و كالاهاي ايراني در كشورهاي خارجي، پرچم و نماد فرهنگ ايران به شمار مي رود و موجب تغيير باورها و نيز علاقه هر چه بيشتر ملت ها نسبت به فرهنگ ايراني و اسلامي مي شود.
احمدي نژاد در ادامه خواستار حمايت از ابتكارات و نوآوري هاي داخلي از سوي وزارت صنايع و معادن شدو گفت: استفاده از نوآوري ها و تجاري كردن آنها، موجب رشد و ارتقاي صنعت كشور خواهد شد. رئيس جمهور تصريح كرد: بايد به سرعت صنعت را به پيش برده تا هم اشتغال افزايش پيدا كند و هم توليد و ثروت ملي كشور بيشتر شود.
رئيس جمهور همچنين با تاكيد بر رعايت دقيق استانداردها از سوي موسسه استاندارد گفت: تا قبل از اين، موسسه استاندارد صرفاً يك موسسه لوكس محسوب مي شد در حالي كه بايد تمام ابعاد توليد از كوچكترين كالا تا پيچيده ترين كالاها و حتي خدمات را زير نظر داشته باشد چرا كه با سلامت، حيثيت و منابع مردم و نيز ثروت ملي سروكار دارد.

 



اجراي مرحله اول هدفمند كردن يارانه ها در 6 استان ديگر از 15 تيرماه

وزير رفاه و تامين اجتماعي از اجراي مرحله نخست قانون هدفمند كردن يارانه ها در شش استان ديگر خبر داد و گفت: سرپرستان خانوار در اين استان ها مي توانند از 15 تير با مراجعه به سامانه refahiir به ثبت شماره كارت يا حساب بانكي خود اقدام كنند.
صادق محصولي در جمع خبرنگاران افزود: سرپرستان خانوار در استان هاي آذربايجان غربي، اصفهان، بوشهر، خراسان جنوبي، كرمانشاه و گلستان كه فرم اطلاعات اقتصادي خانوار را پر كرده اند و به دريافت يارانه نقدي تمايل دارند از 15 تير يك هفته فرصت دارند تا شماره كارت بانكي يا شماره حساب خود را به وزارت رفاه و تامين اجتماعي اعلام كنند.
وزير رفاه و تامين اجتماعي با تاكيد بر اين كه ثبت شماره كارت يا حساب بانكي تنها به صورت اينترنتي و در سامانه refahiir صورت مي گيرد تصريح كرد: با استانداري هاي اين شش استان هماهنگي هاي لازم انجام شده و نمايندگان ويژه وزارت رفاه و تامين اجتماعي هم از 51 تير در محل استانداري هاي شش استان حاضر خواهند بود تا به سوالات و ابهامات مردم پاسخ دهند.
صادق محصولي دريافت شماره كارت يا حساب بانكي سرپرستان خانوار در اين شش استان را گام دوم در اجراي مرحله نخست قانون هدفمند كردن يارانه ها دانست و تاكيد كرد: اعلام شماره كارت يا حساب براي دريافت يارانه نقدي به صورت تدريجي انجام مي شود. اما پرداخت نقدي يارانه ها به صورت همزمان و سراسري در كشور صورت خواهد گرفت.

 



مديرعامل يك واحد توليدي: يارانه شير به توليدكننده واقعي پرداخت نمي شود

قيمت خريد هر ليتر شير از دامداران در سال گذشته 530 تومان بودكه اين رقم در حال حاضر به 460 تومان كاهش يافته كه از اين محل دامداران متضرر مي شوند.
مديرعامل يك واحد دامداري وابسته به بنياد مستضعفان با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران افزود: در حالي قيمت خريد شير از دامداران بدون هيچ توجيهي كاهش يافته كه در ماه هاي اخير قيمت شير يارانه اي 100 تومان افزايش يافته است.
مهندس محمدرضا حسيني مديرعامل شركت دامداري تليسه نمونه در ادامه افزود: در حال حاضر فروش شير به هيچ عنوان مقرون به صرفه نيست و دامداران خواستار تجديدنظر در اين زمينه هستند زيرا هزينه تمام شده هر ليتر شير 430 تومان است.
وي يادآور شد: متاسفانه اين شرايط در حال حاضر صرفا به نفع توليدكنندگان لبنيات است.
مهندس حسيني در ادامه يادآور شد: در حال حاضر مشخص نيست كه يارانه به كدام بخش دامپروري پرداخت مي شود كه انتظار مي رود يارانه به توليدكننده واقعي پرداخت شود كه چنين نيست.
وي افزايش قيمت نهاده هاي دامي، كمبود نقدينگي، واردات بي رويه دام را از جمله مشكلات واحدهاي دامپروري عنوان كرده و گفت: بانك ها در حال حاضر براي پرداخت وام چنان وثايق سنگيني را طلب مي كنند كه قادر به تامين آنها نيستيم. وي در پايان حمل و نقل شير از استاني به استان ديگر را نيز يكي از معضلات اين بخش عنوان كرده و خاطرنشان ساخت: متاسفانه در حال حاضر شير تهران به استان هاي مازندران و آذربايجان غربي و... ارسال مي شود و شير مثلا اروميه به تهران ارسال مي شود كه اين در افزايش آلودگي ميكروبي شير بسيار موثر است كه جا دارد مسئولان به اين معضل رسيدگي كرده و شير هر استان در استان مربوطه توزيع شود.

 



آغاز خريد و فروش الكترونيكي سهام از فردا در بورس

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار، جزئيات انقلاب بزرگ بازار سرمايه و ابعاد معاملات آن لاين تردينگ را اعلام كرد و ضمن ارائه توصيه هايي به كارگزاران و مردم، پيش بيني كرد تا 5 سال آينده 50 درصد معاملات بازار سهام از طريق معاملات مستقيم انجام شود.
راه اندازي معاملات الكترونيكي سهام در حالي از سال ها پيش در اغلب بورس هاي دنيا به كار گرفته شده كه بعد از پيگيري دو سال اخير مسئولان بازار سرمايه، اين آرزوي بزرگ فعالان بازار سهام ايران طي روزهاي آينده محقق شده و جامه عمل مي پوشد تا براي اولين بار امكان داد و ستد مستقيم سهام 337 شركت بورسي فراهم شود و از روز يكشنبه جاري به طور آزمايشي و محدود معاملات واقعي سهام با اين روش آغاز مي شود.
در اين ميان علي صالح آبادي كه عملياتي كردن معاملات آن لاين تردينگ را يكي از اهداف بسيار با اهميت خود و همكاران طي دو سال اخير قرار داده، ابعاد اين روش نوين را در گفت وگو با فارس تشريح كرد.
وي معتقد است بازار سرمايه كشور با تحول بسيار مهمي مواجه شده و راه براي از بين برداشتن مرزهاي بورس ايران برداشته شده است. صالح آبادي پيش بيني كرد تا 5 سال آينده حدود 50 درصد از معاملات بازار سهام ايران در قالب داد و ستد مستقيم و الكترونيكي باشد.
رئيس هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينكه پروژه معاملات آن لاين تردينگ از 5/1 سال پيش آغاز شده خاطر نشان كرد: شركت مديريت فناوري بورس تهران در اين مدت تلاش گسترده اي داشت و پروتكل ارتباطي و سامانه مديريت سفارشات (OMS) كارگزاران را تدارك ديد و از بين دو پروتكل تبادل پيام براي مبادله اطلاعات مبادلات شامل MMTP و Fix، از پروتكل MMTP براي برقراري ارتباط با هسته معاملات بورس استفاده كرد.صالح آبادي ادامه داد: هم اكنون از بين 6 شركت نرم افزاري، دو شركت تدبيرپرداز و رايان هم افزا سامانه OMS را تهيه كرده اند كه مورد بررسي و تاييد شركت مديريت فناوري قرار گرفته است. چهار شركت ديگر هم در حال تكميل آن هستند.
وي افزود: مقرر شده امضاي ديجيتال در سامانه OMS نصب و غيرقابل دستكاري باشد اما شركت هاي نرم افزاري مي توانند با تهيه كپي در جاي ديگري هرگونه تغييرات را اعمال كنند و مجدداً با امضا ديجيتال، نصب كنند تا دوباره بسته شود.
رئيس سازمان بورس در واكنش به اين پرسش كه آيا براي مبادلات پولي معاملات سهام از اين روش، با بانك ها مذاكرات و هماهنگي هايي شده يا خير پاسخ داد: سامانه مديريت سفارش يا OMS بانك ها هنوز آماده نشده است. براي همين محدوديت هايي در آغاز وجود دارد و همگان نمي توانند از معاملات مستقيم سهام استفاده كنند. چون كارگزاران مسئول پرداخت ها و انجام سفارش ها خواهند بود.
صالح آبادي ادامه داد: در اين ميان با بانك ملت هماهنگي شده كه تا يكماه ديگر OMS اين بانك آماده خواهد شد اما با توجه به برخورداري سهامداران از حساب هاي مختلف ديگر، بانك هاي ديگر مي توانند چنين امكاني را براي مشتريان فراهم كنند.

 



سقوط مجدد شاخص هاي بورس آمريكا و اروپا

شاخص هاي عمده مالي در ادامه مشكلات اقتصادي فراگير اروپا و آمريكا و همزمان با پيش بيني رئيس فدرال رزرو آتلانتا مبني بر تهديد بازارهاي مالي اقتصاد ايالات متحده توسط بحران، كاهش يافت.
به گزارش خبرگزاري ها، در بازار مالي آمريكا شاخص داوجونز با 42/0صدم درصد كاهش به 9732 واحد رسيد. شاخص نزدك با 37/0صدم درصد كاهش، 2101 واحد را تجربه كرد. شاخص اس اند پي پانصد نيز با 01/1صدم درصد كاهش به 1030واحد رسيد.
اما بازار مالي اروپا نيز با كاهشي محسوس روبه رو شد به طوريكه شاخص سهام فوتسي صد در بازار معاملات لندن با كاهش 28/2صدم درصدي به
75/4805صدم واحد رسيد. شاخص سهام دكس فرانكفورت نيز 81/1صدم واحد كاهش يافت و به 43/5857 صدم كاهش يافت. در بازار بورس پاريس نيز، شاخص سهام كك 40، با كاهش 02/99صدم درصدي، ارزشي معادل 9/3339 دهم درصد به دست آورد.
همچنين نرخ رشد اقتصادي بخش صنعت در منطقه يورو طي چهار ماه اخير در ماه ژوئن (خرداد -تير) كاهش يافت. شاخص رشد اقتصادي بخش صنعت منطقه يورو در ژوئن به 6/55 دهم درصد رسيد. اين در حالي است كه اين ميزان در ماه مه 8/55 دهم درصد بود.
كارشناسان معتقدند بخش صنعت منطقه يورو تنها 40درصد از فعاليت خود را پس از ركود اقتصادي از سر گرفته است.
شايان ذكر است درپي بحران كسري بودجه و ركود اقتصادي كه بر بسياري از كشورهاي اروپايي سايه افكنده است، اين كشورها به اتخاذسياست هاي رياضت اقتصادي مجبور شده اند.
يونان، آلمان، فرانسه، روماني، اسپانيا، پرتغال و انگليس از كشورهايي هستند كه كاهش هزينه هاي خدمات عمومي، افزايش ماليات، كاهش برخي دستمزدها و افزايش سن بازنشستگي را در دستور كار خود قرار داده اند. اروپا و آمريكا در نشست اخير جي8 در تورنتوي كانادا به شدت بر سر راههاي عبور از بحران مالي اختلاف داشتند. در حالي كه آمريكايي ها نسخه تزريق پول را براي اقتصاد جهان تجويز مي كنند اروپايي ها بر سياست رياضت اقتصادي تاكيد دارند.
در همين حال خبرگزاري رويترز گزارش داد «دنيس لاكهارت»، رئيس فدرال رزرو آتلانتاي آمريكا هشدار داد رشد و رونق اقتصادي اين كشور شكننده است و شوك هاي بازارهاي مالي مي تواند آن را متوقف كند.
كمك 111ميليارد يورويي براي نجات بانكهاي اروپا
بانك مركزي اروپا با هدف كاستن از بحران شديد اقتصادي در كشورهاي عضو اتحاديه اروپا، تسهيلاتي 111ميليارد يورويي به بانكهاي منطقه يورو اعطا كرد.
به گزارش شبكه بين المللي خبر، بانك مركزي اروپا، 111ميليارد و200 ميليون يورو در چارچوب يك عمليات تامين دوباره مالي، به بانك هاي اروپايي مستقر در حوزه يورو تزريق كرد.
برنامه بانك هاي مستقر در منطقه يورو براي اين تامين دوباره مالي، پرداخت اقساط وام هاي يك سال پيش خود اعلام شده است.
بانك مركزي اروپا سال گذشته با هدف جلوگيري از ورشكستگي اين بانكها، 442 ميليارد يورو وام در اختيار 1121بانك و نهاد مالي در منطقه يورو قرار داد. بنا بر گزارش بانك مركزي اروپا در مجموع، 78 بانك از اين نهاد مالي براي بازپرداخت اقساط وام هاي خود، وام كم بهره يك درصد درخواست كرده بودند.
بانك مركزي اروپا براي جلوگيري از كمبود نقدينگي بانكها و بروز كسادي دربازار اعتبارات، روز پنج شنبه نيز تصميم گرفت تا 132 ميليارد يورو در اختيار بانكهاي اروپا براي بازپرداخت بدهي هاي خود اعطا كند. اين مقدار اعتبار به ايجاد اطمينان بانكهاي حوزه يورو در خصوص توان ماليشان منجر مي شود.
ضررهاي ميليارد دلاري تويوتا تمامي ندارد
شركت بحران زده تويوتاي ژاپن بعد از ضررهاي ميليارد دلاري فراخوان خودرو از بازارهاي بين المللي طي اين روزها بار ديگر اعلام كرده بيش از 270 هزار دستگاه خودروي خود را به علت بروز نقص فني در سيستم موتور از بازارهاي جهاني جمع آوري مي كند.
به گزارش خبرگزاري ها، اين تازه ترين فراخوان تويوتا براي جمع آوري خودروهاي معيوب اين شركت طي ماههاي اخير است. شركت تويوتا طي ماههاي گذشته بيش از 8 ميليون دستگاه از خودروهاي معيوب خود را به علت نقص فني از بازارهاي بين المللي جمع آوري كرده است.

 



برگزاري 34 نمايشگاه عرضه مستقيم كالا در 30 استان از 10 مردادماه

معاون وزير بازرگاني با تشريح برنامه هاي اين وزارتخانه براي ماه رمضان از برپايي 34 نمايشگاه عرضه مستقيم محصولات كشاورزي و غذايي از 10مردادماه تا نيمه دوم ماه رمضان و عرضه سبد كالايي برخي اقلام مانند برنج، شكر، مرغ و روغن به كارمندان خبر داد.
وي گفت: با اين اقدامات 10 تا 15درصد نياز مردم در تنظيم بازار از اين طريق، توزيع مي شود.
معاون وزير بازرگاني همچنين به اين موضوع اشاره كرد كه در ارتباط با برخي از اقلام به ويژه مواد پروتئيني با بخش خصوصي مذاكره شده كه كالاهايي كه به عنوان تكميل كننده تامين نياز داخلي محسوب مي شوند در شبكه اي مديريت شده، قبل از ماه رمضان وارد كشور و عرضه شوند.
محمد ضيغمي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به برپايي نمايشگاه هاي ويژه ماه رمضان افزود: در ماه رمضان امسال نمايشگاه هايي در چهار شهر بزرگ كشور براي عرضه مستقيم كالاهاي كشاورزي و غذايي و نيازهاي اين ايام خواهيم داشت كه اقلام پروتئيني مانند گوشت، مرغ و اقلامي ديگر از جمله خرما و ميوه با هماهنگي سازمان تعاوني روستايي در اين نمايشگاه ها عرضه خواهند شد.
ضيغمي ادامه داد: همچنين با همكاري مركز اصناف در 30 استان كشور نمايشگاه هاي عرضه مستقيم محصولات كشاورزي از 10 مرداد ماه آغاز و تا نيمه دوم ماه رمضان ادامه خواهند داشت.
وي اضافه كرد: علاوه بر اين، يك سري سبد كالايي را براي تنظيم برخي از اقلام غذايي مثل برنج، شكر، مرغ و روغن به عنوان سبدهاي خاص ماه رمضان خواهيم داشت كه بين اقشار مختلف به طرق متفاوت توزيع مي شود.
معاون وزير بازرگاني در اين مورد توضيح داد: اين سبد كالايي در شبكه هاي كارمندي و همچنين در نمايشگاه هاي ماه رمضان عرضه مي شود كه قيمت هاي آن از قيمت هاي بازار متعادل تر است و قيمت هاي پايين تري دارند.

 



وزير ارتباطات: هدفمند كردن يارانه ها كمترين تأثير را بر تعرفه هاي پستي و مخابراتي دارد

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها كمترين تأثير را در تعرفه هاي پستي و مخابراتي خواهد داشت.
رضا تقي پور علت اين امر را خصوصي بودن شركت مخابرات اعلام كرد و افزود: اگر درخواست تغيير تعرفه ها وجود داشته باشد، طبق روال اداري در كميسيون تنظيم مقررات بررسي مي شود و به ساير عوامل ارتباط ندارد.
وي همچنين تأكيد كرد: مسئولان مخابرات در قبال مردم پاسخگو هستند و خصوصي شدن اين دستگاه، تعهدات اين شركت را در زمينه هاي مختلف از جمله در بحث وديعه مشتريان نقض نمي كند.
وزير ارتباطات درباره اختلالات اينترنتي هم گفت: برخي تغييرات شبكه و كابل برگردان، بازسازي و نوسازي تجهيزات از جمله مسائلي است كه باعث قطع موقت يا كندي سرعت اينترنت مي شود.

 



كره جنوبي از پارس جنوبي كنار گذاشته شد

شركت ملي نفت ايران شركت كره اي «جي سي» را از طرح 2/1 ميليارد يورويي شيرين سازي گاز فازهاي 6 تا 8 پارس جنوبي كنار گذاشت.
به گزارش مهر با گذشت نزديك به 10 ماه از واگذاري قرارداد شيرين سازي فازهاي 6 تا 8 پارس جنوبي به شركت جي سي، اين شركت از اين طرح كنار گذاشته شد.
پيگيري هاي مهر از شركت ملي نفت ايران حاكي از آن است يكي از عمده ترين دلايل كنار گذاشتن اين شركت از پارس جنوبي عدم انجام تعهدات اين شركت بين المللي بوده است.
همچنين شركت ملي نفت ايران ضمانت نامه شركت جي سي كره جنوبي را ضبط كرده و قرار است به زودي اجراي اين طرح گازي به برخي از شركتهاي داخلي و خارجي واگذار شود.
به گزارش مهر، هدف از اجراي طرح شيرين سازي گاز در فازهاي 6 تا 8 پارس جنوبي توليد روزانه معادل 102 ميليون متر مكعب گاز شيرين با ساخت 6 رديف شيرين سازي هركدام به ظرفيت روزانه 650 ميليون فوت مكعب و يكهزار و 100 تن گوگرد خشك و دانه بندي شده براي صادرات است.
از سوي ديگر با اجراي اين طرح امكان استحصال كامل اتان از گاز شيرين توليدي در تاسيسات پتروشيمي مجاور به همراه انتقال ايمن تر گاز در خط پنجم سراسري فراهم مي شود.

 



مديركل تعاوني هاي نوع جديد وزارت تعاون: برخي تعاوني نماها شبانه شعبه مي زنند

مديركل تعاونيهاي نوع جديد وزارت تعاون خواستار اجراي طرح ساماندهي تعاونيهاي اعتبار و همكاري بانك مركزي در چارچوب تفاهم نامه مشترك شد و گفت: برخي تعاوني نماها با استفاده از «رانت و نفوذ اجتماعي» شبانه شعبه مي زنند.
به گزارش مهر، حميد قاسمي امير درخصوص آخرين اقدامات و تلاشهاي مشترك وزارت تعاون و بانك مركزي براي ساماندهي تعاونيهاي اعتبار، گفت: در قالب تفاهم نامه اي كه با بانك مركزي داشته ايم برنامه هاي مربوط به ساماندهي ادامه دارد.
مديركل تعاونيهاي نوع جديد در پاسخ به اين سوال كه آيا مشكل 5 تعاوني اعتباري بزرگي كه بانك مركزي نسبت به تعطيل كردن آنها به دليل عدم تمايل به تطبيق خود با مقررات اين بانك خبر داده بود، با رد انجام هرگونه اقدام موثر توسط اين 5 تعاوني بزرگ اعتباري، اظهار داشت: متاسفانه تاكنون از طريق اين 5 تعاوني اعتباري متخلف اقدام مثبتي صورت نگرفته است بنابراين در اولين فرصت نسبت به تعطيلي آنها طبق مقررات انجام خواهد شد.
قاسمي امير همچنين از پيش بيني برخورد قانوني با اين 5 تعاوني اعتباري متخلف كه اسامي آنها اعلام نشده است خبر داد و افزود: برنامه اي كه براي برخورد با متخلفين در نظر گرفته شده است در مورد هر نوع تخلف از فعاليت اعتباري تعاونيها طبق قانون صورت مي گيرد.
وي با بيان اينكه از نظر ما هنوز 5 تعاوني بزرگ اعتباري متخلف در ليست سياه وزارت تعاون قرار دارند تاكيد كرد: گروه ديگري از تعاونيهاي اعتباري نيز وجود دارند كه در ليست ادارات كل تعاون استانهاي وزارت تعاون قرار ندارند، بنابراين اقدامات اين تعاونيها نيز قانوني نيست.
اين مقام مسئول در وزارت تعاون با اشاره به اينكه هر تعاوني اعتباري كه از طريق ليست هاي وزارت تعاون تاييد و به بانك مركزي ارسال شده باشد مي تواند مراحل درخواست تا دريافت مجوز فعاليت را طي كند، تصريح كرد: در صورتي كه تعاوني اعتباري بخواهد بدون هماهنگي وزارت تعاون اقدام به درخواست مجوز از بانك مركزي نمايد، به رسميت شناخته نمي شود.
وي از انجام اقدامات خلاف قانون توسط برخي تعاوني نماها انتقاد كرد و بيان داشت: برخي از طريق «نفوذ اجتماعي و استفاده از رانت» اقدام به راه اندازي تعاوني اعتباري و شعبات فراوان كرده اند، اين افراد شبانه شعبه مي زنند و هم اكنون تا 200 شعبه نيز فعال دارند ولي ما به دليل قانوني نبودن اقدامات، آنها را در ليست سياه قرار داده ايم.

 



پرداخت تسهيلات بانك مسكن به مشتريان بورس كالا

مديرعامل بانك مسكن گفت: ارايه خدمات كارگزاري بانك مسكن در قالب بسته هاي اعتباري در دست بررسي است و تلاش داريم هر تسهيلاتي كه مشتريان بورس كالا نياز داشته باشند بدون هيچ محدوديتي ارائه شود.
قدرت الله شريفي در حاشيه افتتاح كارگزاري و شعبه جديد اين بانك در بورس كالا اظهار داشت: بورس كالا همكاري مناسبي با بانك مسكن براي راه اندازي اين كارگزاري انجام داده است.
وي خاطر نشان كرد: بانك مسكن همه تلاش و سعي خود را انجام مي دهد تا حضور فعالي در بورس داشته باشد، به همين منظور از مديراني كه در اين كارگزاري فعاليت مي كنند درخواست كرديم مشتريان بورس را شناسايي كرده و با آنان ارتباط برقرار كنند.
شريفي با تاكيد بر اينكه هر تسهيلاتي كه مشتريان نياز داشته باشند، بدون هيچ محدوديتي از سوي كارگزاري به بانك پيشنهاد و تا حد امكان ارائه مي شود، بيان كرد: بانك مسكن خدمات ويژه اي از طريق كارگزاري ارائه مي دهد كه در قالب بسته اعتباري در حال بررسي است.
مديرعامل بانك مسكن در پاسخ به سوال مديرعامل بورس كالا در زمينه تحريم اين بانك گفت: بانك مسكن تحريم نيست زيرا كاري جز خانه دار كردن مردم ندارد و در چارچوب مقررات و ضوابط خاص خدمات ارائه مي دهد.شريفي همچنين درباره صرافي بانك مسكن تصريح كرد: با توجه به اينكه بانك مركزي وجود برخي بخشها را براي كامل شدن فعاليت بانكها و ارائه خدمات بهتر لازم دانسته است، كارگزاري و صرافي بانك نيز به همين منظور تاسيس شد. وي گفت: وجود صرافي در كنار اعتباراتي كه بانك بدون هيچ محدوديتي ارائه خواهد كرد مشتريان زيادي را جذب مي كند.

 

(صفحه(10(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14