(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


يكشنبه 3 مرداد 1389- شماره 19700

6 بانك خارجي در راه ايران
كوتاه اقتصادي
انسداد حساب هاي 41 شركت ايراني در امارات تكذيب شد
اعلام حساب هاي بانكي سرپرست خانواردر تهران و 8 استان از 10 مرداد ماه
كاهش قيمت سكه بهار آزادي در بازار
مديرعامل بيمه اتكايي ايرانيان:براي قبول برخي ريسك هاي بزرگ بايد دولت وارد شود
ورشكستگي 103 بانك آمريكايي در سال 2010 ميلادي
حق فني داروخانه ها در انتظار اعلام نظر ديوان عدالت
برخورد با متخلفان جايگاه هاي عرضه سوخت گاز مايع
كارمندان انتقالي از تهران تا 10 سال اجازه بازگشت ندارند
صدور مجوز فعاليت براي اولين صندوق زمين و ساختمان
خروج دارايي ها از كشورهايي كه محدوديت ايجاد كنند
برگزاري نخستين نمايشگاه ماشين آلات ساخت و نگهداري راه ها



6 بانك خارجي در راه ايران

رئيس سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي فني و اقتصادي ايران با بيان اينكه موانع حضور شش بانك خارجي در ايران برداشته شده است، گفت بانك مركزي در حال تدوين بسته نحوه فعاليت بانك هاي خارجي در ايران است.
بهروز عليشيري در جمع خبرنگاران درخصوص بررسي تقاضاهاي تشكيل 6 بانك خارجي در ايران، اظهار داشت: ظرف شش ماه يك كار بزرگ و انقلابي در دولت و مجلس انجام شد و قانون ورود بانكهاي خارجي به كشور تصويب و براي اجرا ابلاغ شد و در حال حاضر اين قانون آماده است.
وي حضور بانك هاي خارجي را دستاوردهاي بسيار بزرگ و مثبت براي بخش خصوصي دانست و افزود: براساس اين قانون شوراي پول و اعتبار بايد نظام نامه، مقررات فعاليت بانك هاي خارجي، اصل كفايت سرمايه و نحوه وام دهي و شيوه فعاليت بانك هاي بين المللي براساس قانون شريعت اسلام و بانكداري بدون ربا تدوين كند.
عليشيري با بيان اينكه بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار در حال تدوين قوانين و مقررات نظارتي بر عمليات بانكهاي خارجي است، گفت: تيم كارشناسي بانك مركزي در حال تدوين اين بسته براي نحوه فعاليت بانك هاي خارجي است كه به زودي جزئيات آن اعلام مي شود.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي با ابلاغ قانون ورود بانك هاي خارجي به كشور، سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي فني و اقتصادي ايران آمادگي دارد تا درخواست بانكهاي خارجي را بررسي و اجرايي كند.

 



كوتاه اقتصادي

¤ وزير اقتصاد و دارايي گفت: بر اساس آخرين رقمي كه از سوي سازمان امور مالياتي اعلام شده است چيزي حدود 4 ميليون واحد صنفي اظهارنامه هاي خود را ارائه كرده اند و خوشبختانه سازمان امور مالياتي و شوراي اصناف همكاري خوبي داشته اند و بايد همين را هم توسعه و تعميق ببخشند.
¤ تنديس ويژه تكنولوژي، كيفيت و نوآوري در هزاره سوم اواخر تيرماه سال جاري طي مراسمي در پاريس به شركت ايراني «نفت ايرانول» اهدا شد.در اين مراسم كه با حضور جمعي از مقامات ارشد فرانسه و كشورهاي شركت كننده در شهر پاريس برگزار شد، علاوه بر اهداي تنديس و ديپلم افتخار، گواهي بين المللي سطح عالي مرغوبيت و رضايت مشتري(TQCS) نيز به شركت نفت ايرانول تعلق گرفت.
¤ 13 هزار و 246 كيلوگرم طلاي خام به ارزش 483 ميليون دلار در سال جاري وارد كشور شد.واردات 13هزار و 246كيلوگرم طلاي خام به كشور در سه ماهه اول امسال در حالي است كه طي 12 ماهه سال گذشته 22 هزار كيلوگرم طلا وارد كشور شده بود.اين ميزان طلا از كشورهاي تركيه، امارات، روسيه و سوئيس وارد كشور شده است.
¤ آزمون استخدامي موسسه مالي و اعتباري مهر همزمان در 19 استان كشور برگزار شد.به گزارش اداره كل روابط عمومي، 4 هزار نفر از فارغ التحصيلان كارداني و كارشناسي رشته هاي رياضي كاربردي، بانكداري، حسابداري، آمار، اقتصاد نظري، بازرگاني، پول و بانكداري، مديريت هاي دولتي صنعتي مالي و بازرگاني در اين آزمون شركت كردند.
¤ شركت ملي صنايع پتروشيمي و سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران براي مشاركت در ساخت و توسعه واحدهاي پتروشيمي، ساخت قطعات يدكي و تجهيزات صنعتي و توسعه همكاريهاي مطالعاتي و پژوهشي ديروز تفاهم نامه همكاري امضا كردند.
¤ اولين سري از نسل جديد خودروي موسو براي عرضه در بازار ايران به زودي وارد كشور مي شود.شركت سانگ يانگ كره جنوبي پس از يك دوره همكاري با شركت مرسدس بنز و توليد محصولاتي نظير موسو، تصميم دارد با عرضه نسل چهارم خودروي كوراندو كه با قواي محرك ديزلي و بنزيني تحت ليسانس شركت مرسدس بنز توليد مي شود، سهم خود از بازار اين محصولات را افزايش دهد.
¤ رئيس كل گمرك ايران از تخصيص 100 ميليارد تومان اعتبار براي تجهيز گمركات اصلي كشور به دستگاه «ايكس ري» كانتينري در جلسه اي با رياست معاون اول رئيس جمهوري طي هفته گذشته خبر داد.
¤ نخستين گردهمايي بزرگ دست اندركاران بانك، بيمه و ليزينگ 19 تا 22 مردادماه در تهران برگزار مي شود.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني با پيش شماره هاي 2270 الي 2275، 7790 الي 7795، 7797، 7750 الي 7753، 7760 الي 7765، 7781 الي 7784، 7725، 7726، 7769، 7799 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.

 



انسداد حساب هاي 41 شركت ايراني در امارات تكذيب شد

شركت هاي ايراني در امارات به فعاليت خود ادامه مي دهند و اخبار مربوط به مسدود شدن حسابهاي 41 شركت ايراني كذب است.
ابتداي تيرماه امسال اخباري منتشر شد مبني بر اينكه 41 حساب ايران در امارات مسدود شده است كه هرچند مقامات دولتي ايران سخني در اين مورد بيان نكردند اما در همان روزهاي اوليه انتشار اين اخبار، حميد حسيني، عضو اتاق ايران در گفت وگو با ايسنا با تاييد اين موضوع عنوان كرده بود كه اين حساب ها براي بازرگاناني كه شناخته شده و در كار بازار باشند، نيست و شايد اين حساب ها براي بعضي از سازمان ها و ارگان هايي باشد كه در آنجا دفتري داشتند.
در همين مورد مسعود دانشمند، رئيس اتاق مشترك ايران و امارات نيز در گفت وگو با ايسنا، به نوعي سخنان حسيني را تاييد و با ذكر نام چند شركتي كه حساب شان در امارات مسدود شده است، توضيح داد: «آن 41 حساب، حساب بانكي شركت ها يا اشخاصي بودند كه به نوعي مديران شركت هاي ممنوع شده در قطع نامه هستند. به عبارتي اين شركت ها، شركت هايي هستند كه در قطعنامه اسم آن ها ذكر شده است و اگر مديران آن ها در آنجا حسابي داشتند، آن حساب ها را مسدود كرده اند. در اين ليست من شركتي خصوصي نديدم.»
از سوي كشور امارات نيز رئيس بانك مركزي اين كشور با تاييد خبر توقيف حسابهاي بانكي ده ها ايراني رسما اظهار كرد: بانك مركزي امارات در راستاي اجراي قطعنامه سازمان ملل 41 حساب بانكي متعلق به ايرانيان مقيم امارات كه مرتبط با برنامه هسته اي ايران بودند را توقيف كرده است.
رئيس اتاق مشترك ايران و امارات نيز از جمله كساني است كه پيش از اين، اين موضوع را تاييد كرده و در مورد اثر اين اقدام امارات در تجارت بين دو كشور اظهار كرده بود: مسلما اثر مي گذارد و اين شركت ها كه حساب بانكي شان مسدود شده است، در تجارت نقشي داشته اند.
مديركل خليج فارس و خاورميانه وزارت امورخارجه نيز با اعلام اين خبر كه شركت هاي ايراني در امارات به فعاليت خود ادامه مي دهند گفت: ايران همچنان با امارات همكاري هايش را ادامه خواهد داد.
وي با تاكيد بر استمرار فعاليت تجار و شركت هاي ايراني در امارات، اخبار مربوط به مسدود شدن حساب هاي 41 شركت ايراني در اين كشور را تكذيب و تصريح كرد: شركت هاي ايراني در امارات به فعاليت خود ادامه مي دهند.
جلال فيروزنيا در اين مورد توضيح داد: براساس بررسي هاي كارشناس اقتصادي نمايندگي جمهوري اسلامي در دوبي از ميان 41 شخصيت حقيقي و حقوقي فهرست شده در پيوست قطعنامه 1929 شوراي امنيت سازمان ملل كه بانك مركزي امارات ضمن بخش نامه اي خواستار ممنوعيت فعاليت آن ها شده، تنها كشتيراني جمهوري اسلامي در امارات داراي دفتر بوده كه تغييراتي در فعاليت خود اعمال كرده است.
اين مقام مسئول ابراز اطمينان كرد كه با وجود اتفاقات اخير همچنان دو كشور رابطه تجاري و اقتصادي خود را ادامه خواهند داد و اين در حالي است كه سخناني به نقل از وزير بازرگاني ايران در اين مورد بر سايت اين وزارت خانه منتشر شده كه وي در اين مورد متذكر شده است: «اينكه بيشتر كارهاي تجاري ما از طريق امارات صورت مي گيرد به دليل موقعيت جغرافيايي است. يعني ارتباط با امارات يك راه حل تنها و واحد نبوده است بلكه نزديك ترين راه حل بوده است كه تجار ما انتخاب كرده اند و من فكر مي كنم كه اين راه حل ها به وفور وجود دارد و مشكلي نداريم. بانك ها و كشورهاي بسياري علاقمند هستند تا كارهاي تجاري ما از طريق آن ها صورت بگيرد.»

 



به منظور دريافت يارانه نقدي صورت مي گيرد
اعلام حساب هاي بانكي سرپرست خانواردر تهران و 8 استان از 10 مرداد ماه

سرپرستان خانوار در استان هاي خراسان رضوي، كرمان، يزد، همدان، زنجان و چهارمحال و بختياري براساس زمانبندي از 10 مردادماه جاري به مدت يك هفته مي توانند حساب بانكي سرپرست خانوار را اعلام كنند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، اين زمانبندي مربوط به سرپرستان خانوار در استان هاي خراسان رضوي، كرمان، يزد، همدان، زنجان و چهارمحال و بختياري كه فرم اطلاعات اقتصادي خانوار را پر كرده اند و تمايل به دريافت يارانه نقدي دارند، مي شود. اين افراد از 10 مرداد ماه امسال به مدت يك هفته قادر به اعلام حساب بانكي سرپرست خانوار هستند.
همچنين سرپرستان خانوار در استان هاي تهران، قم و قزوين كه فرم اطلاعات اقتصادي خانوار را پر كرده اند و علاقه به دريافت يارانه نقدي دارند از 25 مردادماه امسال به مدت يك هفته مي توانند نسبت به اعلام حساب بانكي سرپرست خانوار اقدام كنند.

 



كاهش قيمت سكه بهار آزادي در بازار

تعطيلات تابستاني و كاهش معاملات تجاري و مالي در سطح دنيا، به سير نزولي قيمت طلا منجر شد.
محمد كشتي آراي رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين كه قيمت طلا در سه هفته گذشته سير نزولي داشته و ادامه آن تا اين هفته به طول انجاميده است، اظهار كرد: در يك هفته گذشته دامنه نوسان طلا در هر اونس بين 1185 تا 1198 دلار بود كه به دليل كاهش رشد اقتصادي آمريكا به وجود آمد و به كاهش تقاضا در بازار و افزايش عرضه در بورس ها انجاميد.
وي تعطيلات تابستاني و كاهش معاملات تجاري و مالي در سطح دنيا را در سير نزولي قيمت طلا موثر خواند و گفت: در سه هفته اخير هر اونس طلا 2/5درصد كاهش داشته در حالي كه قيمت يورو 8/4درصد رشد داشته است.
وي نرخ هر اونس طلا را 1190 دلار ذكر كرد و گفت: به نسبت هفته گذشته 5/3 دلار كاهش قيمت داشته است.
طول يك هفته گذشته قيمت هر قطعه سكه به طور متوسط چهار هزار تومان كاهش يافته است؛ به نحوي كه هر قطعه سكه طرح جديد 294 هزار تومان، نيم سكه 148 هزار و 500، ربع سكه 75 هزار تومان، هر مثقال طلاي آب شده 17 عيار 129 هزار و 400 تومان، هر مثقال طلاي آب شده 18 عيار 136 هزار و 300 و يك گرم طلاي 18 عيار 29 هزار و 550 تومان در بازارهاي داخلي داد و ستد شد.

 



مديرعامل بيمه اتكايي ايرانيان:براي قبول برخي ريسك هاي بزرگ بايد دولت وارد شود

مديرعامل بيمه اتكايي ايرانيان از فعاليت بيش از پيش اين شركت براي جذب ريسك اتكايي در داخل كشور خبر داد.
سيدمحمد آسوده در گفت وگو با ايسنا، درباره فعاليت هاي اين شركت پس از دور جديد تحريم هاي شوراي امنيت اظهار كرد: بيمه اتكايي ايرانيان با توجه به مجموعه پوشش اتكايي كه مي تواند داشته باشد و سرمايه اي كه دارد با شركت هاي بيمه در تعامل است تا بخشي از ريسك شركت هاي بيمه را قبول كند. همچنين ما با بيمه مركزي هم همكاري داريم و بخشي از ريسك هايي هم كه بيمه مركزي به ما واگذار مي كند را قبول مي كنيم.
وي گفت: البته بايد توجه داشت كه بيمه اتكايي ايرانيان يك شركت تازه تاسيس است. ما قبل از تحريم ها توانستيم پوشش هاي اتكايي از خارج كشور هم بگيريم و به نوبه خودمان در پوشش دادن به شركت هاي بيمه و خطراتي كه دارايي ها و سرمايه هاي كشور را تهديد مي كند فعاليت مي كنيم.
مديرعامل بيمه اتكايي ايرانيان تاكيد كرد: به هر حال سال اول فعاليت ماست و در سال اول ظرفيت آنچناني نداريم كه خطرات بزرگ را قبول كنيم البته برخي از ريسك ها مثل كشتيراني و هواپيمايي را شايد كل صنعت بيمه هم نتواند بپذيرد. اين گونه خطرات بايد با حمايت دولت پوشش داده شوند به گونه اي كه پس از پوشش شركت هاي بيمه، مازاد آن را دولت حمايت مي كند.
وي درباره فعاليت ها براي مقابله با تحريم كشتيراني گفت: بخشي از آن را صنعت بيمه پاسخگو خواهد بود و براي جبران مازاد آن طبعا دولت وارد مي شود. آسوده درباره قبول اتكايي از خارج كشور گفت: براي اين كار بايد يك تيم تخصصي و نسبت به ريسك هاي هر كشور آگاهي كافي وجود داشته باشد و ما در حال سامان دهي چنين مجموعه اي در شركت بيمه اتكايي ايرانيان هستيم.

 



7 بانك ديگر تعطيل شد
 ورشكستگي 103 بانك آمريكايي در سال 2010 ميلادي

با تعطيل شدن 7 بانك ديگر در آمريكا تعداد بانك هاي ورشكسته شده اين كشور از ابتداي سال 2010 به عدد 103 رسيد.
به گزارش خبرگزاري رويترز، مقامات موسسه فدرال بيمه سپرده هاي بانكي آمريكا روز جمعه، 7 بانك ديگر اين كشور را به دليل ورشكستگي تعطيل اعلام كردند تا شمار بانك هاي ورشكسته آمريكايي از ابتداي امسال از صد بانك فراتر رود.
بدين ترتيب تعداد بانك هاي ورشكسته آمريكايي از ابتداي سال 2010 تاكنون به عدد 103 رسيده است. براساس اين گزارش شركت بيمه سپرده هاي فدرال آمريكا اعلام كرد بانكهاي تعطيل شده در ايالت هاي فلوريدا، جورجيا، كاروليناي جنوبي، كانزاس و مينه سوتا فعاليت مي كردند. يكي از اين بانك ها كرسنت بانك است كه يك ميليارد دلار دارائي و 965 ميليون دلار سپرده داشته است.
در حالي كه آمارهاي رسمي دولت آمريكا از رو به احيا بودن اقتصاد اين كشور خبر مي دهند، اما روند ورشكستگي بانك ها سرعت بيشتري پيدا كرده است. در سال گذشته ميلادي تا ماه اكتبر تعداد بانك هاي ورشكسته در اين سال به عدد 100 رسيد، اما در سال 2010 اين رقم دو ماه زودتر حاصل شده است. پيش تر كارشناسان سال 2010 را سال ورشكستگي گسترده بانك هاي كوچك و متوسط در آمريكا پيش بيني كرده بودند.
گفتني است در سال 2009 بيش از 140 بانك بزرگ و كوچك در آمريكا ورشكسته شدند. علت اصلي ورشكستگي بانك ها در آمريكا، بازپرداخت نشدن وام هايي است كه بخش عمده آنها به بخش املاك تجاري مربوط مي شود. مسئولان بانكي در آمريكا نگران آن هستند كه با ناتواني وام گيرندگان از پرداخت قسط هايشان امسال ورشكستگي بانك ها در اين كشور افزايش يابد.
براساس اعلام دست اندركاران بازار مالي آمريكا، بحران اقتصادي اين كشور به عنوان بزرگ ترين اقتصاد جهان، بيش از هشت ميليون نفر را بيكار كرده است. كارگزاران بازار مالي آمريكا تاكيد كرده اند سال ها وقت لازم است تا اين افراد كه در مدت دو سال در ركود اقتصادي از كار اخراج شده اند، دوباره مشغول به كار شوند.
بسياري از تحليل گران علت اصلي ركود اقتصادي آمريكا را هزينه هاي سرسام آور جنگ هاي نسنجيده و حساب نشده در عراق و افغانستان مي دانند.
در همين حال طبق اعلام دفتر مديريت و بودجه كاخ سفيد، آمريكا دست كم تا 10 سال آينده با تبعات بحران اقتصادي، معضل بيكاري، كسري بودجه و بدهي مواجه است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني بلومبرگ، دفتر مديريت و بودجه دولت باراك اوباما رئيس جمهوري آمريكا، در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد، آمريكا در سال هاي آتي همچنان شاهد ضررها و لطمات ناشي از حباب بازار مسكن و بحران مالي متعاقب آن به اقتصاد كشور خواهد بود.
اين گزارش، از افزايش نرخ بيكاري به عنوان جدي ترين خطر براي اقتصاد آمريكا ياد كرد و افزود: مجموع كسري بودجه آمريكا، بي سابقه و در حال حاضر، 10درصد توليد ناخالص داخلي كشور است. انتظار مي رود بدهي فدرال - شامل مجموع كسري هاي قبلي بودجه - در سال 2011 به 6/10 تريليون دلار يا 9/68درصد توليد ناخالص داخلي برسد و اين رقم طي 10 سال آينده، همچنان افزايش و به 4/77درصدي توليد ناخالص داخلي خواهد رسيد.
طبق پيش بيني هاي صورت گرفته، آمريكا در سال جاري ميلادي، با 47/1تريليون دلار كسري بودجه مواجه است.

 



حق فني داروخانه ها در انتظار اعلام نظر ديوان عدالت

مدير كل نظارت بر داروي معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت درباره تكليف دريافت حق فني داروخانه ها گفت: ديوان عدالت اداري، دستور بررسي مجدد اين موضوع در كميته هاي تخصصي را داده است.
دكتر محمدرضا شانه ساز اظهار داشت: ديوان عدالت اداري به دنبال دلايل و توجيهات سازمان نظام پزشكي و انجمن داروسازان دستور بررسي مجدد موضوع «دريافت حق فني داروخانه ها» در كميته هاي تخصصي را صادر كرده و تا پس از آن مجدداً در صحن هيأت عمومي ديوان بررسي شود.
وي در رابطه با نظر وزارت بهداشت در اين زمينه گفت: وزارت بهداشت به عنوان كارشناس در جلسات شركت خواهد كرد و آنچه كه در دنيا اتفاق مي افتد و به عدالت نزديك تر است را قطعاً براي مراجع ذيصلاح اعلام مي كند.
شانه ساز ادامه داد: اما بحث حق فني داروخانه ها بحثي صنفي است و سازمان نظام پزشكي و انجمن داروسازان پيگير اين موضوع هستند.
مدير كل نظارت بر داروي وزارت بهداشت افزود: عرف دنيا آن است كه در قبال خدمات ارايه شده در داروخانه ها تعرفه هايي دريافت مي شود كه اين مبالغ اغلب مبالغ بالايي است. از طرف ديگر سازمان جهاني بهداشت در قبال دريافت اين مبالغ خدمات مستقيم و غيرمستقيمي را از سوي داروساز و مسئول فني داروخانه تعريف كرده و داروخانه ملزم به ارائه اين خدمات است.
به گزارش ايسنا، شانه ساز در پايان تأكيد كرد: در مجموع وزارت بهداشت در پي آن است كه مردم خدمات بهتر و علمي تري را در داروخانه ها دريافت كنند.

 



از سوي سازمان بازرسي كل كشور انجام شد
برخورد با متخلفان جايگاه هاي عرضه سوخت گاز مايع

سازمان بازرسي كل كشور اعلام كرد: در بازرسي سرزده از جايگاه هاي عرضه سوخت گاز مايع (LPG)، برخي عوامل متخلف در شبكه توزيع اين جايگاه ها شناسايي و با آنان برخورد شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور، پيرو دريافت شكايات و اعلامات مردمي به اين سازمان در خصوص سوء استفاده در شبكه توزيع گاز مايع (LPG) به خودروها و نقض قوانين و مقررات مربوطه، طي هفته گذشته بازرسان سازمان بازرسي كل كشور به صورت سرزده و در ساعات مختلف در جايگاه هاي عرضه سوخت LPG حضور يافته و ضمن شناسايي عوامل متخلف، اقدامات لازم را جهت اصلاح وضعيت نابسامان موجود به عمل آوردند.
روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور همچنين اعلام كرد: شهروندان محترم در صورت مشاهده هرگونه تخلف در عرضه سوخت به خودروهاي شخصي مي توانند موارد را به شماره 136 (مركز ارتباطات مردمي سازمان بازرسي كل كشور) اعلام كنند.

 



كارمندان انتقالي از تهران تا 10 سال اجازه بازگشت ندارند

معاون حقوقي امور مجلس و استان هاي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور گفت: كارمندان انتقالي از تهران حداقل بمدت 10 سال اجازه بازگشت را ندارند.
«عبدالعلي ناجي» در گفت وگو با ايرنا، افزود: تاكنون 16 هزار كارمند دولت بطور داوطلبانه درخواست انتقال از شهر تهران را داده اند و 106 شركت دولتي نيز از تهران به شهرهاي ديگر منتقل شده اند.
وي با بيان اينكه دولت تسهيلات ويژه اي مانند اعطاي زمين و وام مسكن براي كارمندان و بازنشستگاني كه از تهران به ساير شهرهاي كشور منتقل شوند درنظر گرفته است، افزود: بازگشت دوباره افراد منتقل شده «نقض غرض» است، بر اين اساس و بنابر آيين نامه كارگروه انتقال از شهر تهران افراد منتقل شده شامل كارمندان شاغل و بازنشستگان حداقل بمدت 10 سال اجازه بازگشت به تهران را نخواهند داشت.
ناجي گفت: با توجه به شرايط سخت زندگي در تهران و تسهيلات تشويقي در نظر گرفته شده براي افراد انتقالي فكر نمي كنم كسي تمايل به بازگشت به تهران را داشته باشد.
معاون حقوقي امور مجلس و استان هاي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور، اولويت بعدي در انتقال دستگاه هاي دولتي از تهران مربوط به بخش هاي پژوهشي و تحقيقاتي وزارتخانه ها است.
ناجي افزود: دوشنبه اين هفته نشستي با حضور معاونين اجرايي دستگاه هاي دولتي در خصوص انتقال بخش هاي پژوهشي و تحقيقاتي آنها تشكيل خواهد شد.
وي افزود: به تبع انتقال دستگاه هاي دولتي (كه حضور آنها در تهران ضروري نيست) شركت هاي خصوصي مرتبط با آنها نيز از تهران منتقل خواهند شد.
ناجي با اشاره به جدي بودن خطر زلزله در تهران گفت: در شرايط فعلي تهران و با توجه به ازدحام جمعيت، امكان خدمات رساني هنگام بروز حوادث دشوار و در برخي مناطق غيرممكن است.
وي تأكيد كرد كه راه حل كاهش جمعيت تهران رفتن انفرادي كاركنان متقاضي نيست و بايد تمام دستگاههايي كه حضورشان در تهران توجيهي ندارد، جابه جا شوند.

 



صدور مجوز فعاليت براي اولين صندوق زمين و ساختمان

سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز فعاليت نخستين صندوق زمين و ساختمان را با نام «آسمان شهر اردبيل» صادر كرد.
مدير نظارت بر نهادهاي مالي سازمان بورس با بيان مطلب فوق افزود: مجوز فعاليت صندوق زمين و ساختمان آسمان شهر اردبيل، به دنبال مجوز تأسيس صندوق مذكور كه در تاريخ 11/9/88 صادر شده بود و پس از تكميل مدارك لازم و ثبت نزد مرجع ثبت شركت ها و موسسات غيرتجاري در تاريخ
8/10/88 به عنوان يك موسسه غيرتجاري، توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شد.
ايوب باقرتبار گفت: صندوق هاي زمين و ساختمان از جمله نهادهاي مالي هستند كه مجوز تأسيس و فعاليت خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار دريافت مي كنند و تحت نظارت اين سازمان فعاليت مي كنند.
وي ادامه داد: فلسفه وجودي صندوق هاي زمين و ساختمان استفاده از پتانسيل موجود در بازار سرمايه و ساختار منظم تأمين مالي از طريق اين بازار براي پروژه هاي ساختماني بزرگ است. همچنين براي سرمايه گذاران خرد، فرصت مناسبي است تا بتوانند با حجم سرمايه كم، از فرصت هاي سرمايه گذاري در صنعت ساخت و ساز برخوردار شوند.
مدير نظارت بر نهادهاي مالي افزود: صندوق هاي زمين و ساختمان با هدف تأمين مالي براي ساخت يك يا چند پروژه ساختماني مشخص تأسيس مي شوند و مجاز به انجام هيچ فعاليت ديگري غير از ساخت پروژه موردنظر نيستند و به اين ترتيب عمر صندوق تأسيس شده با پايان يافتن ساخت پروژه اي كه به منظور ساخت آن تأسيس شده است به اتمام مي رسد.وي در مورد سرمايه گذاري در صندوق هاي زمين و ساختمان گفت: به ازاي سرمايه گذاري افراد در اين صندوق ها، واحدهاي سرمايه گذاري صادر مي شود كه اين واحدهاي سرمايه گذاري در هر زمان قابل فروش و انتقال به غير است.


 



ايران به بانك هاي غربي هشدار داد
خروج دارايي ها از كشورهايي كه محدوديت ايجاد كنند

معاون ارزي بانك مركزي با بيان اينكه ايران متناسب با تحليل شرايط داراييهاي خارجي را منتقل مي كند، گفت: هر كشوري كه براي داراييهاي كشورمان محدوديت ايجاد كند، ايران نيز داراييهاي خود را از بازار آن كشور خارج خواهد كرد.
حميد برهاني در گفتگو با مهر درباره انتقال دارايي هاي ايران از بانكهاي اروپايي به آسيايي گفت: دارايي هاي كشور بايد به شيوه اي اداره و نگهداري شود كه علاوه بر مصون بودن، قابليت نقدينگي بالا نيز باشد و ريسك و خطري متوجه اين داراييها نشود.
معاون ارزي بانك مركزي با تاكيد بر اينكه اين داراييها بايد متناسب با بازارها و پولهاي مختلف از انعطاف پذيري لازم برخوردار باشد، افزود: همچنين بايد اجازه فعاليت با داراييهاي ما داده شود، با اين شرايط داراييهاي ايران نيز به همان سمت سوق خواهد يافت.
وي خاطر نشان كرد: هر بازاري براي داراييهاي ايران محدوديت ايجاد كند، داراييهاي ما از آن بازار خارج خواهد شد و اين امر پديده اي كاملاً طبيعي و منطقي است.
برهاني تصريح كرد: بانك مركزي به عنوان متولي مديريت داراييها و ذخاير كشور بايد به دنبال راهكارها و شيوه هايي باشد كه اين داراييها را مصون نگه دارد و هر زماني كه بخواهد داراييها قابليت استفاده و نقدينگي داشته باشد.وي با بيان اينكه بانك مركزي متناسب با تحليل شرايط، استراتژي خود را نيز تغيير مي دهد و داراييها را منتقل مي كند، ادامه داد: با توجه به اين امر هر كشوري كه براي داراييهاي ايران محدوديت ايجاد كند، ايران نيز داراييهاي خود را از بازار آن كشور خارج خواهد كرد.
معاون ارزي بانك مركزي در پاسخ به اين سوال كه آيا تغيير تركيب سبد ارزي نيز در اين راستا انجام مي شود؟ اظهار داشت: در اين راستا هرگونه تحول و محدوديت بين المللي براي استفاده از ارزهاي مشمول در سبد ارزي، باعث مي شود كه بانك مركزي نيز استراتژي خود را تغيير دهد.
وي يادآور شد: ما يك شيوه استاتيك در اين رابطه نداريم بلكه شيوه اي پويا و ديناميك داريم كه متناسب با تحولات دنيا سبد ارزي را اداره مي كند.

 



برگزاري نخستين نمايشگاه ماشين آلات ساخت و نگهداري راه ها

نخستين نمايشگاه ماشين آلات ساخت و نگهداري راهها و صنايع وابسته از هفتم لغايت يازدهم مهرماه سال جاري توسط معاونت آموزش، تحقيقات و فن آوري وزارت راه و ترابري برگزار مي شود.
علي اكبر ونائي رئيس آموزشكده عالي وزارت راه اظهار داشت: امروز اهميت حمل ونقل به اندازه اي است كه بسياري از صاحبنظران معتقدند جهش اقتصادي كشورهاي توسعه يافته به دليل اتخاذ سياستهاي مناسب در بخش حمل ونقل بوده است.
وي در ادامه افزود: در اين راستا شبكه حمل ونقل هوايي، دريايي و زميني از جمله مواردي است كه كليد رشد و توسعه اقتصادي كشور محسوب مي شود و مي بايست جهت شكوفايي اين حوزه گامهاي مثبتي برداشت.
ونايي با اشاره به اين كه نظام برنامه ريزي كشور در توسعه زيرساختها و زيربناهاي بخش حمل ونقل، به روز كردن ماشين آلات ساخت مي باشد افزود: به همين منظور و با توافقات صورت گرفته، امسال براي اولين بار معاونت آموزش، تحقيقات و فن آوري وزارت راه و ترابري، اقدام به برپايي «نمايشگاه ماشين آلات ساخت و نگهداري راهها و صنايع وابسته» نموده تا با فرصت مناسبي كه در اختيار مشاركت كنندگان و شركتها قرار مي گيرد توليدات خود را عرضه نمايد و در اين راستا كارشناسان و محققان مربوطه ماشين آلات و تكنولوژي هاي برتر مرتبط با ساخت و نگهداري راهها و صنايع وابسته را شناسايي و معرفي نمايد.
وي همچنين از حضور فعال بيش از 100 شركت مرتبط در نمايشگاه خبر داد و تصريح كرد: معاون آموزش، تحقيقات و فن آوري وزارت راه و ترابري متولي اصلي برپايي نمايشگاه مذكور است و مجموعه نمايشگاهي نياك از صفر تا صد برنامه هاي اين نمايشگاه را بعهده داشته كه اين مسئله مورد استقبال بسياري از شركتها جهت حضور در نمايشگاه قرار گرفته است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14