(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 18 مرداد 1389- شماره 19712

زيمنس به ارتباط با ايران ادامه مي دهد
پرداخت نقدي پاداش بازنشستگان قبل از 79 با حقوق شهريورماه
با دستور وزير اقتصاد اخذ ماليات بر ارزش افزوده از تشكل ها متوقف شد
قيمت زولبيا باميه در ماه رمضان هركيلو 3 هزار تومان تعيين شد
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار: روند واگذاري ها شتاب مي گيرد
استفاده از سپرده ارزي در اجراي قراردادهاي نفتي
واگذاري سهام پالايشگاه هاي گاز كشور
صدور گندم ايران به هند، امارات و عمان
آغاز عرضه گوشت گوساله وارداتي با قيمت 5900 تومان
پرداخت وام 5/1 ميليون توماني قرض الحسنه به محرومان و مددجويان
وصول 7 هزار ميليارد تومان معوقات بانكي
يك مقام بانكي: اجراي طرح هدفمندي يارانه ها در نرخ سود و تورم توازن ايجاد مي كند
زنگ خطر تشديد بحران اقتصادي در امارات به صدا درآمد
تلاش سئول براي دور زدن تحريم هاي مالي آمريكا عليه تهران



اشپيگل خبر داد
زيمنس به ارتباط با ايران ادامه مي دهد

اشپيگل از ادامه ارتباط تجاري شركت الكترونيكي «زيمنس» با ايران و فروش تجهيزات توسط اين شركت آلماني به تهران خبر داد.
به گزارش اشپيگل، به رغم تحريم هاي شوراي امنيت عليه ايران، شركت زيمنس اخيرا اقدام به فروش مبدل ها، اجزا و مدلهاي رايانه اي به ايران كرده كه براساس قطعنامه هاي موجود شوراي امنيت فروش آنها به تهران ممنوع است.
اين در حالي است كه چندي پيش اعلام شده بود زيمنس روابط خود را به طور كامل با ايران قطع كرده است.
در همين رابطه در ماه ژوئن آلمان اقدام به توقيف محموله يك كشتي كه در حال حمل تجهيزاتي براي شركت روسي مسئول تكميل نيروگاه بوشهر بود كرد كه اين امر موجب خشم مقامات روسي و شكايت آنها از آلمان شد. محموله اين كشتي در فرانكفورت توقيف شده بود.
در همين رابطه «ويتالي چوركين» نماينده روسيه در سازمان ملل متحد به اعضاي شوراي امنيت اعلام كرده كه مسكو از اقدام كشورهاي سوم در جلوگيري از رسيدن تجهيزات به ايران ناراحت است.
به گفته چوركين اين گونه اقدامات جزو تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل عليه ايران نبوده و به همين دليل غيرقابل قبول و غيرقانوني هستند.
چوركين در اين رابطه مي گويد: اين قبيل اقدامات نشان مي دهد كه اعضاي شوراي امنيت از دست زدن به اقدامات اضافي در اعمال محدوديت ها خودداري كرده و كشورهاي غيرعضو در شوراي امنيت نيز بايد به اين قبيل قوانين احترام بگذارند.

 



سرپرست صندوق بازنشستگي كشوري خبر داد
پرداخت نقدي پاداش بازنشستگان قبل از 79 با حقوق شهريورماه

سرپرست صندوق بازنشستگي كشوري از واگذاري مالكيت سهام پتروشيمي جم به منظور پرداخت پاداش پايان خدمت بازنشستگان قبل از سال 79 تحت پوشش اين صندوق خبر داد.
ايراندخت عطاريان در گفت وگو با ايسنا، ضمن يادآوري پرداخت معوقات اين دسته از بازنشستگان از محل مذكور كه بالغ بر يك هزار ميليارد تومان است، تصريح كرد: هيئت وزيران سهام «پتروشيمي جم»، «سنگ و آهن مركزي» و «آب و برق كيش» را در اختيار صندوق بازنشستگي كشوري قرار داده كه با دريافت مالكيت سهام پتروشيمي جم، در حال حاضر منتظر دريافت سهام آب و برق كيش و سنگ و آهن مركزي به مبلغ 440 ميليارد تومان هستيم تا اين امر نيز تعيين تكليف شود.
وي افزود: اين درحاليست كه به بازنشستگان قول داده ايم تا مطالبات يك هزار ميليارد توماني آن ها را پايان شهريورماه و همراه با حقوق اين ماه، پرداخت كنيم و در اين راستا اقدامات لازم را انجام خواهيم داد.
سرپرست صندوق بازنشستگي كشوري پرداخت پاداش پايان خدمت بازنشستگان قبل از سال 79 را قطعي دانست و عنوان كرد: با توجه به مصوبه هيئت وزيران، اين مطالبه به صورت نقدي پرداخت خواهد شد.
عطاريان با اعلام پرداخت ماهانه 580 ميليارد تومان بابت حقوق به بازنشستگان تصريح كرد: بر اساس ماده 100 قانون استخدام كشوري دولت مشكل كسري هاي ناشي از پرداخت حقوق ماهيانه را تأمين و پرداخت مي كند كه تاكنون اقدامات لازم را در اين رابطه انجام داده است.
وي در ادامه با اشاره به ديگر مطالبات بازنشستگان كه ناشي از اجراي قانون خدمات مديريت كشوري است، گفت: اين مطالبه دو هزار ميليارد توماني نيز تعيين تكليف شده و در بودجه 89 رديفي براي آن لحاظ و تمهيدات لازم براي پرداخت آن در قالب سهام پيش بيني شده است.
سرپرست صندوق بازنشستگي كشوري در اين باره ادامه داد: در حال حاضر منتظر هستيم تا سازمان خصوصي سازي دو هزار ميليارد تومان مذكور را در اختيار صندوق قرار دهد.

 



با دستور وزير اقتصاد اخذ ماليات بر ارزش افزوده از تشكل ها متوقف شد

وزير امور اقتصادي و دارايي دستور توقف اخذ ماليات بر ارزش افزوده از تشكلها را صادر كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، محمد نهاونديان رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران در كميسيون تشكلهاي اتاق بازرگاني گفت: در تماس تلفني كه با شمس الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي داشتم، موضوع اخذ ماليات بر ارزش افزوده از تشكلها مورد بحث قرار گرفت.
وي افزود: وزير امور اقتصادي و دارايي در اين مكالمه تلفني خبر خوشي به بخش خصوصي مبني بر توقف اخذ ماليات بر ارزش افزوده از تشكلها را داد.
گفته مي شود وزير امور اقتصادي و دارايي از ابتداي وزارتش تاكنون مخالف اخذ ماليات بر ارزش افزوده از تشكلها بوده است.
شايان ذكر است، قانون ماليات بر ارزش افزوده از پاييز سال 87 اجرايي شد كه پس از گذشت مدتي كوتاه و در پي انتقاد و جنجال شديد برخي اصناف و گروه هاي ديگر از اجراي شتابزده اين قانون، براي دوره اي متوقف شد.
البته اين موضوع در ابتدا منجر به نامه نگاري رئس جمهور با وزير اقتصادي و دارايي براي تعويق اجراي 2 ماهه قانون ماليات بر ارزش افزوده شد و رئيس كل وقت سازمان امور مالياتي اعلام كرد قانون ماليات بر ارزش افزوده تنها هنگامي در مورد صنوف به اجرا درخواهد آمد كه توافق كامل با آنها حاصل شده و آموزشهاي لازم به آنها داده شده باشد.
در نهايت مقرر شد قانون ماليات بر ارزش افزوده به صورت تدريجي در قبال اصناف و برخي گروه هاي ديگر اعمال شود.

 



قيمت زولبيا باميه در ماه رمضان هركيلو 3 هزار تومان تعيين شد

قيمت زولبيا و باميه در ايام ماه مبارك رمضان تعيين شد.
روابط عمومي بازرگاني استان تهران اعلام كرد: طبق سنوات گذشته اتحاديه قنادان در ماه مبارك رمضان آماده ارايه توليدات واحدهاي صنفي است.
بر اين اساس: عصر روز گذشته قيمت پيشنهادي اتحاديه در كميسيون فني بازرگاني استان تهران بررسي شد و نهايتا قيمت فروش هر كيلو زولبيا باميه درجه يك 3 هزار تومان و درجه دو 2 هزار و 800 تومان به تصويب رسيد. اين روابط عمومي اعلام كرد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف در قيمت مصوب شهروندان مي توانند موارد مورد نظر را به تلفن 124 اطلاع دهند.

 



رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار: روند واگذاري ها شتاب مي گيرد

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اينكه پالايشگاه تبريز، بندرعباس و تهران به زودي در بورس عرضه مي شود، از شتاب گرفتن روند واگذاري ها در نيمه دوم سال جاري خبر داد و توصيه كرد اگر شركتي بر اساس قانون اصل 44 مشمول واگذاري است، هرچه سريعتر مراحل واگذاري را طي كند.
علي صالح آبادي در گفتگو با مهر درباره روند كند واگذاري سهام شركتهاي دولتي در بورس اوراق بهادار گفت: هرچه در اجراي اصل 44 قانون اساسي جلوتر مي رويم، از تعداد شركتهاي مشمول اين اصل كاسته مي شود، البته برخي از اين شركتها نيز از طريق فرابورس عرضه مي شوند.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با تأكيد بر اينكه روند واگذاري سهام شركتهاي دولتي كند نشده است، بلكه واگذاري سهام اين شركتها به شكل ديگري انجام مي شود، افزود: به عنوان مثال در سال 89 برخي شركتها در بازار سوم فرابورس عرضه مي شوند.
وي با بيان اينكه شركتهاي پتروشيمي مختلفي در بازار سوم فرابورس عرضه شده اند و نيروگاهها نيز به زودي عرضه مي شوند، عنوان كرد: سهام نيروگاهها نيز به زودي در فرابورس عرضه خواهد شد.
به گفته صالح آبادي واگذاري ها به شكل ديگري از طريق بازار سوم فرابورس قوت گرفته است، ضمن اينكه امسال عرضه هايي بلوكي مانند سهام ايران خودرو و سايپا را نيز انجام داده ايم.
وي با تأكيد بر اينكه در چند روز آينده سهام بيمه دانا در بورس انجام خواهد شد، در مورد شركتهايي كه هم اكنون در نوبت واگذاري قرار دارند، عنوان كرد: عمده واگذاري هايي كه قرار است در بورس انجام شود، پالايشگاهها هستند كه هم اكنون مراحل آن در حال انجام است.

 



استفاده از سپرده ارزي در اجراي قراردادهاي نفتي

به منظور اجراي طرح هاي نفتي بانك مركزي توافق كرده سپرده ارزي در اختيار بانك صادرات قرار دهد.
دكتر محمد جهرمي مديرعامل اين بانك در جمع خبرنگاران ضمن اعلام اين مطلب افزود: نرخ سود اين سپرده ها كمتر از رقمي است كه در گذشته از كشورهاي ديگر دريافت مي كرديم.
وي اظهار داشت: منطق اقتصادي نشان مي دهد كه تمام بانك ها بايد به سمت كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي حركت كنند.
مديرعامل بانك صادرات ادامه داد: بخش خصوصي كشش دريافت تسهيلات با سود 25 و يا 26 درصد را ندارد.
وي علت افزايش ارايه تسهيلات بانك ها براساس عقود مشاركتي را گران بودن منابع دانست و افزود: ميزان نرخ تمام شده براي تجهيزات منابع بالا است.
تحريم هاي جديد اتحاديه اروپا
وي با بيان آنكه بانك صادرات از يك سال و نيم پيش با تحريم مواجه شده است، گفت: هر تحريمي دو طرفه است و اين امر هر دو را با مشكل مواجه مي كند. اما نظام بانكداري بين المللي نيازمند وجود بخش هاي مختلف و راهكارهاي جديد است.
جهرمي تصريح كرد اولين مشكل براي كشورهاي اروپايي كه محدوديت هايي را براي نظام بانكي ايجاد مي كنند كاهش مجموعه فروش و ارسال كالا به ايران است.
وي درباره مشكلات اتحاديه اروپا و بحران هاي اقتصادي در اين منطقه، گفت: اين امر سبب مي شود تا آنها نيز از اين ضرر و زيان بي نصيب نمانند.
جهرمي اظهار داشت: مبادلات پولي در ايران منحصر به آمريكا و اروپايي ها نيست به نحوي كه ارز مورد مبادله در بانك ها دلار، يورو، درهم، ريال قطر، دينار كويت و يوان است.
مديرعامل بانك صادرات افزود: مبادلات با كشورهايي نظير هند، چين، روسيه و كشورهاي عربي كه بيشترين واردات محصولات از آنها انجام مي شود توسط ارز همان كشورها صورت مي گيرد.

 



واگذاري سهام پالايشگاه هاي گاز كشور

معاون وزير نفت با اشاره به افزايش 60 ميليون مترمكعبي ظرفيت صادرات گاز به تركيه، گفت: سهام تمامي پالايشگاه هاي گاز واگذار مي شود.
به گزارش مهر، جواد اوجي در جمع خبرنگاران درباره آخرين وضعيت واگذاري سهام شركت ملي گاز ايران، گفت: تاكنون بازنگري نهايي در نحوه واگذاري اين مجموعه انجام نشده است اما براي واگذاري تمامي پالايشگاه هاي گازي و بخشي از شركت هاي گاز استاني آمادگي داريم.
معاون وزير نفت با تاكيد بر اينكه اگر قرار است پالايشگاهي واگذار شود بايد 100درصد آن همراه با تعهدات توسعه، حفظ و نگهداري به بخش خصوصي سپرده شود، اظهار داشت: در بخش خطوط انتقال فشار قوي سراسري و تاسيسات تقويت فشار همچون وزارت نيرو بايد در اختيار دولت باقي بمانند.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران، ادامه داد: البته در حال حاضر 40درصد سهام شركت ملي گاز به سهام عدالت اختصاص يافته است.
وي در ادامه در مورد مذاكرات انجام گرفته با عراق و تركيه براي ترانزيت گاز ايران به كشورهاي اروپايي توضيح داد: تاكنون مجوز ترانزيت گاز ايران از خاك تركيه به كشورهاي اروپايي صادر شده و از اين رو امكان صادرات گاز به اروپا از مسير تركيه وجود دارد.
اين مقام مسئول با اشاره به اينكه در حال حاضر خط لوله موجود از ظرفيت صادرات روزانه 36ميليون متر مكعب گاز را برخوردار هستند، تاكيد كرد: براساس قرارداد موجود براي صادرات 30ميليون مترمكعب گاز به تركيه مشكلي وجود ندارد.
وي ادامه داد: به اين ترتيب با توجه به اينكه تركيه حداكثر 26ميليون مترمكعب گاز برداشت مي كند كه بين 6 تا 10ميليون متر مكعب ظرفيت مازاد خط لوله موجود بوده كه مي تواند به سوئيس صادر شود.
اوجي با تاكيد بر اينكه براي صادرات گاز به عراق و سپس سوريه و مديترانه روي خط لوله ششم سراسري حساب باز كرده ايم، گفت: اين خط لوله از ظرفيت انتقال 110ميليون مترمكعب گاز طبيعي برخوردار بوده كه تا چشم انداز اين ظرفيت به 50 تا 60 ميليون متر مكعب افزايش مي يابد.
معاون وزير نفت با اشاره به اينكه بر اين اساس امكان صادرات روزانه حدود 60 ميليون متر مكعب گاز به تركيه وجود دارد، در خصوص آخرين وضعيت صادرات گاز ايران به اروپا از مسير عراق- سوريه- مديترانه، توضيح داد: براساس اعلام وزير نفت عراق، دولت اين كشور مجوز ترانزيت گاز ايران از خاك اين كشور را صادر كرده است.
وي با بيان اينكه قرار است گاز مورد نياز مصرف داخل عراق رابه ميزان 7 تا 10 ميليون مترمكعب در روز تامين كند، بيان كرد: از اين رو با كامل شدن خط لوله گاز يونان در ماه گذشته، امكان صادرات گاز ايران به سوريه و مديترانه نيز ايجاد مي شود.
به گفته اوجي هم اكنون قرارداد ساخت بخشهاي باقي مانده خط لوله ششم سراسري از اهواز تا دهگلان و تا مرز بازرگان امضا شده كه در راه اندازي اين خط تا سه سال آينده ظرفيت صادرات گاز تا 60 ميليون متر مكعب در روز افزايش مي يابد.

 



صدور گندم ايران به هند، امارات و عمان

در حاليكه سازمان جهاني خواروبار و كشاورزي (فائو) از كاهش توليد گندم در جهان خبر مي دهد، آمار از افزايش توليد گندم در ايران و صادرات آن به سه كشور حكايت دارد.
به گزارش شبكه بين المللي خبر، عليرغم آنكه قيمت گندم در ماه گذشته به بالاترين حد در نيم قرن گذشته رسيد، سازمان جهاني خواروبار و كشاورزي «فائو» پيش بيني كرد توليد جهاني گندم در سال 2010 حدود 25 ميليون تن كاهش يابد.
فائو اعلام كرد: با توجه به كاهش توليد گندم، عرضه آن نيز كاهش پيدا مي كند و قيمت آن در مقايسه با سال گذشته بيش از 50 درصد افزايش مي يابد.
سازمان جهاني خواروبار و كشاورزي با اشاره به خشكسالي هاي مستمر در روسيه و كاهش توليد گندم در قزاقستان و اوكراين درباره كاهش عرضه جهاني اين محصول پرمصرف در سالهاي 2010 و 2011 ابراز نگراني شديد كرد.
فائو نگراني در بازارهاي جهاني گندم در هفته هاي گذشته را علت روي آوردن خريداران به منطقه درياي سياه به عنوان منبع تامين كننده بازارهاي جهاني گندم عنوان كرد.
كاهش شديد توليد گندم در كانادا به عنوان تامين كننده اصلي بازارهاي جهاني گندم بر نگراني ها در خصوص كاهش اين محصول افزوده است.
قيمت گندم در تابستان گذشته در روسيه «سومين توليدكننده گندم» به سبب افزايش درجه حرارت و خشكسالي 40 درصد گران شد.
اتحاديه غلات روسيه اعلام كرد، صادرات محصولات كشاورزي اين اتحاديه با 15 ميليون تن كاهش از 4/21 ميليون تن در سال 2009 به 12 ميليون تن در سال 2010 مي رسد.
از سوي ديگر كارشناسان پيش بيني كرده اند، گندم اروپا نيز كاهش يابد و از 130 ميليون تن در سال گذشته به 126 يا 128 ميليون تن برسد.
در همين حال معاون وزير بازرگاني كشورمان با اشاره به افزايش توليد داخلي گندم گفت: براساس پيش بيني هاي صورت گرفته، امسال عملا واردات گندم نخواهيم داشت و صادرات گندم پس از سه سال توقف دوباره آغاز مي شود.
عليخاني در گفتگو با پايگاه اطلاع رساني شبكه خبر، گفت: براساس پيش بيني هاي ما و با توجه به وضعيت خوب بارندگي و وضع خوب آب وهوايي در اسفند و فروردين توليد داخلي گندم امسال به 1/11 ميليون تن مي رسد.
معاون وزير بازرگاني با اشاره به اينكه مصرف سالانه گندم در داخل كشور 8 و نيم ميليون تن است، افزود: با توجه به اينكه الان ذخاير گندم كشور بالاتر از نياز داخلي است، وزارت بازرگاني از دولت مجوز صادرات سالانه تا سقف 2 ميليون تن گندم را گرفته و تا الان 350 هزار تن گندم و فرآورده هاي آن به كشورهاي عمان، امارات و هندوستان صادر شده است.

 



آغاز عرضه گوشت گوساله وارداتي با قيمت 5900 تومان

مديركل دفتر محصولات كشاورزي و غذايي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان از عرضه گوشت گوساله وارداتي به قيمت 5 هزار و900 تومان در بازار خبر داد.
عليرضا رفيعي در گفتگو با مهر گفت: عرضه محصولات پروتئيني در بازار و ميادين اصلي ميوه و تره بار آغاز شده است كه اميد مي رود مصرف كنندگان بتوانند با كمترين مشكل محصول مورد نظر خود را تامين كنند.
مديركل دفتر محصولات كشاورزي و غذايي سازمان حمايت افزود: بر اين اساس عرضه گوشت مرغ از 3 مجراي نمايشگاههاي ويژه ماه مبارك رمضان، عرضه مستقيم و ميدان بهمن تهران كه شاخص توزيع مرغ در كشور است، توزيع مي شود.
وي تصريح كرد: همچنين تفاهم نامه اي با سازمان ميادين ميوه و تره بار به امضا رسيده است تا در 14ميدان اصلي ميوه و تره بار در تهران، نمايشگاههاي عرضه مستقيم كالاهاي اساسي داير شود كه در آن مرغ و اقلام پروتئيني نيز توزيع خواهد شد.
به گفته رفيعي، از طريق ميدان اصلي ميوه و تره بار بهمن توزيع مرغ را به گونه اي انجام خواهيم داد تا قيمت در سطح 2 هزارو850 تومان براي عمده فروشي و در نهايت 2هزار و950 تا 3 هزارتومان در سطح خرده فروشي ثابت بماند.وي اظهار داشت: بازرسان سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان در ميادين اصلي توزيع عمده مواد پروتئيني حضور خواهند يافت؛ ضمن اينكه اين حضور در كشتارگاهها نيز مشهود خواهد بود تا تخلفي صورت نگيرد.
رفيعي دليل عمده بالارفتن قيمت مرغ در روزهاي اخير را عدم عرضه مناسب توسط عرضه كنندگان دانست و گفت: به دليل كاهش عرضه در بازار، شوكي وارد شد كه البته به دليل كم بودن ذخاير اين اتفاق رخ داد. اما هم اكنون ذخاير در وضعيت مناسبي قرار دارند و مرغ منجمد و ذخيره وارداتي كشور در بازار عرضه شده است. وي اظهار داشت: ذخاير طوري برنامه ريزي شده است كه نگراني در بازار وجود ندارد.
رفيعي همچنين در خصوص تنظيم بازار گوشت قرمز نيز گفت: گوشت گوساله وارداتي به قيمت
5 هزار و900 تومان عرضه مي شود، ضمن اينكه گوشت گرم نيز از سيستان و بلوچستان و ساير نقاط در حال ورود به بازار است. وي تصريح كرد: گوشت گرم وارداتي نيز با كشورهاي همجوار از جمله بلاروس، گرجستان هماهنگ شده است كه از سوي مباشران وزارت بازرگاني با حجم قابل توجهي وارد بازار شود.

 



پرداخت وام 5/1 ميليون توماني قرض الحسنه به محرومان و مددجويان

با تصويب دولت، وام قرض الحسنه حداكثر 5/1 ميليون توماني با اقساط 36 ماهه به مددجويان و محرومان
تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي تعلق مي گيرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، مددجويان و محرومان متقاضي دريافت تسهيلات اين آيين نامه پس از مراجعه به كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي كشور و با معرفي نامه رسمي اين نهادها به بانك هاي عامل و يا شعب شهرستاني معرفي مي شوند و در چارچوب قانون عمليات بانكي بدون ربا مبالغ تسهيلات قرض الحسنه تعيين شده در معرفي نامه را دريافت مي كنند.
وزيران عضو كميسيون اقتصاد بنا به پيشنهاد مشترك معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، آيين نامه اجرايي جزء (ف) بند (3) ماده واحده قانون بودجه سال 1389 كل كشور را به تصويب رساندند.
براساس اين آيين نامه، بانك مركزي موظف است در سال جاري مبلغ 150 ميليارد تومان از محل وجوه قرض الحسنه بانك ها را از طريق بانك هاي عامل (بانك ملي ايران، بانك كشاورزي، بانك سپه و بانك مسكن) با نسبت دو سوم و يك سوم به ترتيب معادل 100 ميليارد تومان به كميته امداد امام خميني(ره) و معادل 50 ميليارد تومان به سازمان بهزيستي كشور اختصاص دهد تا به منظور پرداخت تسهيلات قرض الحسنه به مددجويان و محرومان مراجعه كننده، از طريق بانك هاي عامل مورد استفاده قرار دهند.
براساس اين مصوبه، پنج درصد تسهيلات اختصاص يافته به كميته امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي كشور، از محل سهميه بانك ملي ايران در اختيار ستاد مركزي كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي كشور قرار مي گيرد تا بنابر ضرورت از طريق واحدهاي ذي ربط خود اقدام و با معرفي مددجويان و محرومان به شعب منتخب بانك عامل، مورد استفاده قرار دهند.
حداكثر مبلغ تسهيلات قرض الحسنه قابل پرداخت به هر يك از متقاضيان مشمول، تا يك ميليون و 500 هزار تومان تعيين شده است كه پس از كسر يكباره كارمزد متعلقه و واريز آن به حساب قرض الحسنه به نام متقاضي تسهيلات «بدون دفترچه» به افراد معرفي شده پرداخت مي شود.
اعطاي تسهيلات قرض الحسنه به معرفي شدگان مشمول، در قبال اخذ سفته عندالمطالبه به تعهد متقاضي و به ضمانت يك كارمند رسمي يا پيماني (با ارايه گواهي اشتغال به كار)، يا يك نفر كاسب داراي جواز كسب و يا يك ضامن مورد قبول شعبه بانكي ذي ربط صورت مي گيرد.
مدت بازپرداخت تسهيلات اعطايي حداكثر 36 ماه تعيين مي شود كه بر مبناي اصل تسهيلات پرداختي و به اقساط مساوي ماهانه صورت مي گيرد.

 



وصول 7 هزار ميليارد تومان معوقات بانكي

وزير امور اقتصادي و دارايي در حاشيه همايش فرصت هاي سرمايه گذاري و اقتصادي ايران و عراق اعلام كرد: در ماه هاي گذشته 7 هزار ميليارد تومان از مطالبات معوق بانكي وصول شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، سيدشمس الدين حسيني با بيان اينكه رقم كل مطالبات معوق بانكي در ماه هاي آينده اعلام خواهد شد، گفت: سياست شبكه بانكي مذاكره با مشتريان بزرگ داراي معوق بانكي است كه هم در بخش هاي دولتي و هم غيردولتي وجود دارد.
وزير امور اقتصاد و دارايي با اشاره به مشتركات سياسي، اجتماعي، اقتصادي و هم مرز بودن ايران و عراق گفت: از هر حركتي جهت توسعه روابط و مناسبات اقتصادي و تجاري بين دو كشور اسلامي حمايت خواهد شد.
حسيني اعلام آمادگي كرد دستاوردهاي سه دهه انقلاب اسلامي در ايران در زمينه توسعه اقتصادي و اجتماعي ايران به كشور همسايه و اسلامي عراق منتقل شود.
وي در زمينه حجم مبادلات ايران و عراق گفت: اين رقم در گذشته كمتر از 50 ميليون دلار بود كه امروز حجم تجاري ايران و عراق طبق آمارهاي رسمي به 4 ميليارد دلار مي رسد.
وزير امور اقتصادي با بيان اينكه حجم تجارت عراق با كشورهاي ديگر به حدود 100 ميليارد دلار مي رسد، افزود: 4 درصد از اين رقم يعني 4 ميليارد دلار با كشور دوست و همسايه ايران ناچيز است و بايد اين حجم دست كم به 20 ميليارد دلار افزايش يابد.

 



يك مقام بانكي: اجراي طرح هدفمندي يارانه ها در نرخ سود و تورم توازن ايجاد مي كند

اجراي طرح هدفمندي يارانه ها باعث مي شود در نرخ سود، تورم و رشد اقتصادي توازن ايجاد شود.
غلامحسين نتاج مديرعامل موسسه مالي و اعتباري مهر در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب افزود: اجراي اين قانون در نرخ سود بانك موثر خواهد افتاد.
مديرعامل موسسه مالي و اعتباري مهر از تبديل شدن اين موسسه به بانك مهر اقتصاد تا پايان سال 89 خبر داد و گفت: سهام موسسه از طريق پذيره نويسي عام فروخته خواهد شد و سهامداران جديد نمي توانند بيش از 10 درصد سهم داشته باشند.
غلامحسين تقي نتاج مديرعامل موسسه مالي و اعتباري مهر در جمع خبرنگاران در خصوص فرآيند تبديل اين موسسه به بانك، اظهار داشت: اساسنامه موسسه مالي و اعتباري مهر در بيست و چهارم تيرماه سال گذشته به ثبت و تصويب رسيد؛ همچنين اقدامات مقدماتي در ثبت شركت ها انجام شده است.
وي با اشاره به مصوبه افزايش سرمايه بانك هاي خصوصي به 400 ميلياردتومان، افزود: اين مصوبه موجب تطبيق برنامه ريزي هاي موسسه مالي و اعتباري مهر شد.
به گفته موسسه مالي و اعتباري مهر، بانك مركزي تصميم درستي در مورد مصوبه افزايش سرمايه بانك هاي خصوصي و دولتي گرفته است چرا كه تناسب جذب منابع با ميزان آورده سهامداران قاعده اي است كه در سطح دنيا پيگيري مي شود.
وي اضافه كرد: به دليل ورشكستگي بانك هاي خارجي سختگيري ها در قانون بال بيشتر شده است؛ براي تنظيم احتمال خطر ريسك بانكها نظام بين المللي به دنبال اصلاحاتي در بانكداري دنيا است به همين دليل بانك مركزي نيز با توجه به حساسيت هاي موجود اين اصلاحات را انجام مي دهد.
نتاج ضمن تاكيد بر اينكه موسسه مالي و اعتباري مهر تا پايان سال 89 تبديل به بانك مي شود، افزود: از طريق پذيره نويسي عام، مراحل بانك شدن اين موسسه طي خواهد شد البته بايد توجه داشت كه ثبت يك بانك از نقطه صفر به مراتب راحت تر از تبديل شدن يك موسسه به بانك است.

 



پايگاه خبري العالم گزارش داد
زنگ خطر تشديد بحران اقتصادي در امارات به صدا درآمد

بدهي هاي دوبي، بحران هاي شديد مالي و اختلافات داخلي در امارات متحده عربي زنگ خطر تشديد بحران اقتصادي در اين كشور را به صدا در آورده است.
به گزارش پايگاه خبري العالم، تحليلگران معتقدند پيامدهاي بحران شركت جهاني دوبي و بدهي سنگين 26 ميلياردي اميرنشين دوبي و اختلاف آن با اميرنشين ابوظبي اينك به خطري بزرگ تبديل شده و به نوعي شمارش معكوس براي فروپاشي امارات متحده عربي را كليد زده است.
دوبي كه پيشتر به عنوان نمادي از جهاني شدن نگريسته مي شد و امارات به مانند يك شركت تجاري براي خود آوازه اي دست و پا كرد، اما اكنون در حال تكه تكه شدن و ويراني است. اين در حالي است كه مقامات ارشد امارات با وجود چنين ركود و بحراني بدون توجه به واقعيات غيرقابل انكار اقتصادي همچنان ادعا مي كنند كه امارات نقش خود را در نقشه اقتصادي جهان حفظ كرده است. كارشناسان معتقدند علاوه بر بحران مالي و اختلافات سياسي داخلي، دامن زدن بر اختلافات مرزي با جمهوري اسلامي ايران نيز بر بحران موجود در امارات متحده عربي افزوده است.
پيش بيني مي شود كه اقتصاد امارات امسال تنها به ميزان 5/2 درصد رشد داشته باشد و اين كندترين ميزان رشد در كشورهاي خليج فارس است، چرا كه پس از بحران شركت جهاني دوبي، بدهي هاي بزرگي بر دوش شركت هاي مرتبط با اميرنشين دوبي سنگيني مي كند كه مانع از بهبود و رشد دوباره آن مي شود.
اوضاع مالي دوبي منبع نگراني فعلي پس از بحران مالي جهاني است و موجب به تعويق انداختن اجراي طرح هايي به ارزش ميلياردها دلار در اين اميرنشين شده است.
تخمين زده شده كه اقتصاد امارات به ميزان 4/1 درصد در سال 2009 دچار ركود شده است. ولي شوك اصلي زماني رخ داد كه شركت جهاني دوبي كه يكي از سه شركت بزرگ وابسته به اميرنشين دوبي است در ماه نوامبر اعلام كرد كه تلاش مي كند تا بازپرداخت بدهي هايي به ارزش 26 ميليارد دلار را به تعويق بياندازد اين خبر كه حاكي از ورشكستگي اقتصادي امارت دوبي است آشفتگي هاي بسياري در بازارهاي جهاني بوجود آورد.
اگرچه ابوظبي با هدف كمك به دوبي و خروج آن از بحران موجود 10 ميليارد دلار به آن قرض داد اما اين مسئله نيز نتوانست آب رفته را به جوي بازگرداند.
تحليلگران بر اين باورند كه بحران بدهي هاي شركت جهاني دوبي موجب شده است تا در روابط دوبي كه به طرح هاي پيمانكاري خود شهرت دارد با ابوظبي كه ثروتمندتر است و كمتر اسراف مي كند، تنش ايجاد شود، دو اميرنشيني كه از سال 1971 زمام امور مالي و سياسي را در امارات متحده عربي به عهده گرفته اند.
اين ترس نيز در اميرنشين دوبي وجود دارد كه كمك هاي بيشتر ابوظبي باعث تقويت نقش آن در امارات متحده عربي، آشفتگي و اختلال در تقسيم قدرت و نظم سياسي موجود در كشور شود.
گزارش ها حاكي است كه قيمت مسكن نسبت به زمان اوج آن در سال 2008 بيش از 60 درصد كاهش داشته است و بيش از نيمي از پروژه هاي ساختماني در حال كار در امارات متوقف شده اند. طبق گزارش ديگري تعداد دفاتر تجاري و اداري خالي در امارات دو برابر شده است.
با افزايش تبعات بحران مالي در امارات بسياري از خارجي ها كه عمده جمعيت اين اميرنشين را تشكيل مي دهند به دنبال آن هستند تا سرمايه اندكي را كه براي آنها باقي مانده است بفروشند و از اين كشور فرار كنند.
يكي از اولين اثرات بحران اقتصادي شديدي كه دامنگير امارات شده است را مي توان كاهش تعداد كارگران خارجي در آن دانست. پيش بيني مي شود كه حداقل پنج درصد از جمعيت كشوري كه بيشتر ساكنان آن خارجي بوده اند كاسته شود.
در همين حال پس از شروع بحران اقتصادي و مالي در كشور امارات، هزاران تاجر و بازرگان خارجي كه دارايي خود را از دست داده بودند، اقدام به ترك اين كشور كرده اند.
در ميان اين گروه كساني وجود داشتند كه به دليل بدهكاري به بانكها و شركتهاي بزرگ، با خريد بليت هاي يكطرفه خودروهاي خود را يا در توقفگاه فرودگاههاي امارات و يا توقفگاههاي شهري گذاشته و امارات را ترك كردند.
صدونهمين بانك آمريكايي اعلام ورشكستگي كرد
مقامهاي بانكي آمريكا از ادامه فعاليت راونس وود بانك شيكاگو جلوگيري كردند تا تعداد بانكهاي ورشكسته اين كشور در سال 2010 به بيش از 109 مورد برسد.
به گزارش خبرگزاري آسوشتيدپرس، بخش بانكي آمريكا همچنان در معرض بدهي هاي بد و بحران مالي و اقتصادي اين كشور است.براساس اين گزارش راونس وود بانك شيكاگو در زمان ورشكستگي بيش از 6/246 ميليون دلار دارايي و 5/269 ميليون دلار پس انداز در اختيار داشته است.
روند ورشكستگي بانكهاي كوچك آمريكايي در سال 2010 نسبت به سال گذشته سريعتر شده است. پيش بيني مي شود تعداد بانكهاي ورشكسته آمريكايي در سه ماه جاري 2010 بيش از پيش افزايش يابد.
بزرگترين ورشكستگي بانكي در آمريكا طي ماههاي گذشته مربوط به ورشكستگي واشنگتن ميوچوال بانك با 307 ميليارد دلار دارايي است.

 



تلاش سئول براي دور زدن تحريم هاي مالي آمريكا عليه تهران

روزنامه كره اي يونهاپ نيوز طي گزارشي اعلام كرد دولت كره جنوبي در پي يافتن راه هايي براي دور زدن تحريم هاي مالي آمريكا عليه ايران و استفاده از نظام «انتقال تلگرافي» در مبادلات مالي دو كشور است.
به گزارش خبرگزاري فارس، مقامات كره جنوبي كه تحت فشار آمريكا براي اجراي تحريم هاي يك جانبه اين كشور عليه ايران قرار دارند در پي يافتن راه هايي براي مبادله غيرمستقيم پول بين بانك هاي ايران و شركت هاي كره جنوبي هستند.
روزنامه كره اي يونهاپ نيوز اعلام كرد سئول در تلاش است تا زيان هاي شركت هاي كره اي از تحريم هاي واشنگتن را به حداقل برساند.
اين در حالي است كه ايران نسبت به پيروي سئول از سياست تحريم آمريكا عليه ايران هشدار داده و نسبت به مقابله به مثل تهران هشدار داده است.
يك مقام دولتي كره به يونهاپ نيوز گفت: احتمال دارد مبادلات مالي غيرمستقيم موسوم به انتقال تلگرافي ميان ايران و شركت هاي كره اي راه بيفتد. براساس اين سيستم مالي، شركت هاي ايراني مبالغ خود را به بانك هايي در منطقه خاورميانه و خارج از ايران انتقال مي دهند و اين مبالغ از طريق اين بانك ها به كره جنوبي انتقال داده مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14