(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 3  آبان 1389- شماره 19772

كوتاه اقتصادي
وزير نيرو: افزايش بهاي برق براي 70 درصد مشتركان4 هزار تومان است
با اجراي هدفمندي يارانه ها كشاورزان از سوخت ارزان برخوردار مي شوند
رتبه سوم ايران در ميان قدرت هاي نوظهور اقتصادي
برخورد قاطع با اخلال كنندگان در بازار
واريز يارانه خانوارهاي استان هاي قزوين و كرمان
آغاز آزمايشي سرشماري عمومي نفوس و مسكن در 15 استان
اجراي 34 پروژه پالايشگاهي با اعتبار 10 هزار ميليارد تومان
وزير كار: مشكل ساماندهي نيروهاي شركتي حل شد
درآمد 5 هزار ميليارد توماني دولت از اپراتور دوم
افزايش خطوط ريلي كشور به 17 هزار كيلومتر
3 عضو كابينه مامور تدوين بسته حمايتي مسكن مهر
رئيس سازمان مديريت بحران كشور: 80 درصد ساختمان هاي اماني ساز مقاوم نيستند
برگزاري همايش ملي ايمني ساختمان



كوتاه اقتصادي

¤ همراه اول جهت ارائه خدمات ارتباطي ارزان قيمت به زائران بيت الله الحرام، سيم كارت هاي اعتباري خود را با بيش از 50 درصد تخفيف به فروش مي رساند.روابط عمومي شركت ارتباطات سيار ايران اعلام كرد: در موسم حج امسال، حجاج مي توانند در فرودگاههايي كه پروازشان انجام مي شود، سيم كارت هاي اعتباري همراه اول را با قيمت 10 هزار تومان كه 2 هزار تومان آن شارژ مي باشد تهيه كنند.
¤ معاون امور صنايع و اقتصادي وزارت صنايع و معادن از اختصاص 3 ميليارد دلار اعتبار به بانك صنعت و معدن جهت پرداخت تسهيلات ارزي به واحدهاي توليدي خبر داد.
¤ مديرعامل برق منطقه اي تهران با بيان اينكه ايران جزء 6 كشور دنيا است كه به دانش فني تاسيس نيروگاه ها مجهز است، گفت: در شاخص انرژي الكتريكي ايران رتبه اول منطقه و رتبه 17 دنيا را دارد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2280 الي 2283، 2228، 2229، 2610 - الي 2613، 2244 الي 2249، 660 الي 666، 450 الي 458، 469 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤ مديرعامل بانك صادرات ايران گفت: تشكيل بانك هاي مستقل منطقه اي از سوي بانك صادرات به زودي در دستور كار شوراي پول و اعتبار قرار مي گيرد.
¤ شركت هاي آفريقاي جنوبي آمادگي خود را براي اجراي طرح هاي معدني و صنايع معدني در ايران اعلام كردند.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، رئيس اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان فولاد آفريقاي جنوبي در جلسه اي با رئيس هيئت عامل اين سازمان با اشاره به روابط مناسب اقتصادي و سياسي دو كشور گفت: با توجه به طرح هاي عظيمي كه ايران در حوزه هاي معدن و صنايع معدن در دست اجرا دارد شركت هاي آفريقاي جنوبي قادرند بخشي از اين اهداف را با تعريف پروژه هاي مشاركتي محقق سازند.
¤ سرپرست سازمان چاي كشور از خريد 115 هزار تن برگ سز چاي از چايكاران خبر داد و گفت: با ارايه بسته سياستي چاي به دولت تكليف چايهاي خشك و سنواتي انبار شده مشخص مي شود.وي از پايان برداشت و خريد تضميني برگ سبز چاي استانهاي گيلان و مازندران خبر داد.
¤ هفت سرويس و محصول جديد ايرانسل در مراسم چهارمين سالروز راه اندازي اين شبكه معرفي و رونمايي شد.سرويس ها شامل مودم USB وايمكس ايرانسل به همراه سامانه تقويت كننده، شبكه خصوصي مجازي وايمكس ايرانسل، سرويس منطقه طلايي، سرويس نقشه مجازي ايرانسل (نما)، اولين خدمات حقيقي بانكداري همراه، شارژ الكترونيكي با رويكرد جديد و ارتقاي خدمات ديتاي ايرانسل هستند.
¤ رئيس صندوق ضمانت صادركنندگان گفت: در صورت موافقت دولت با پيشنهاد بانك مركزي مبني بر افزايش سرمايه صندوق ضمانت، سرمايه اين صندوق به 380 ميليارد تومان مي رسد.
¤ مديرعامل شركت فرابورس از انجام بزرگترين و نخستين پذيره نويسي يك شركت در بازار سرمايه و فروش بيش از 2 ميليارد سهم سرمايه گذاري پارس آريان به ارزش 412 ميليارد تومان خبر داد.

 



وزير نيرو: افزايش بهاي برق براي 70 درصد مشتركان4 هزار تومان است

وزير نيرو از تعيين نهايي قيمت برق، صدور ماهانه قبض برق و افزايش 4 هزار توماني قيمت ماهانه برق براي
70 درصد مشتركان با اجراي هدفمندي يارانه ها خبر داد.
مجيد نامجو در گفت وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سؤال كه اگر هدفمندي يارانه ها اجرا شود قيمت برق براي مشتركان چقدر اضافه خواهد شد گفت: با آغاز هدفمندي يارانه 70 درصد مشتركان برق ماهانه كمتر از 4 هزار تومان به قبض برق آنها اضافه خواهد شد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه پس با اين قيمت جاي نگراني براي مردم نيست ادامه داد: ما مدت هاست كه داد مي زنيم مردم نگران نباشند.
وزير نيرو در پاسخ به اين سؤال كه معمولاً قبض برق 2 ماهه صادر مي شود اما شما مي گوييد ماهانه 4 هزار تومان به هزينه ها اضافه مي شود، بنابراين اگر هر دو ماه يك بار قبض برق صادر شود مي توان گفت 8 هزار تومان برق گران شده است. پاسخ داد: قبض برق معمولاً دو ماه يك بار صادر مي شود اما تلاش مي كنيم قبض برق را ماهانه صادر كنيم تا با طرح هدفمندي يارانه ها هماهنگ باشد.
وي تأكيد كرد: البته صدور قبض ماهانه براي وزارت نيرو هزينه بر بوده و تلاش زيادي را مي طلبد اما هنوز ما نتوانستيم اين را برنامه ر يزي كنيم ولي داريم فكر مي كنيم كه اگر بتوانيم اجرا كنيم.
وزير نيرو در پاسخ به اين سؤال كه آيا قيمت برق نهايي شده است يا اينكه باز هم از اعلام آن خودداري مي كنيد تأكيد كرد: قيمت برق مشخص شده است ولي اعلام آن برعهده كارگروه تحول اقتصادي است و ما نبايد اعلام كنيم.نامجو ادامه داد: ما اجازه نداريم كه فعلاً قيمت برق را اعلام كنيم.

 



با اجراي هدفمندي يارانه ها كشاورزان از سوخت ارزان برخوردار مي شوند

معاون اول رئيس جمهور با تاكيد بر اين كه وزارت جهاد كشاورزي بايد از حالت كنوني خارج شود و به سمت پويايي و توليد بيشتر حركت كند، گفت: بانك كشاورزي به عنوان بانك تخصصي اين بخش ارتباط خود را با كشاورزي قطع كرده است و در بخش خدمات سرمايه گذاري مي كند.
به گزارش خبرنگار ما، محمدرضا رحيمي ديروز در مراسم رونمايي از 4 دستاورد تحقيقاتي كشاورزي گفت: با توجه به بهره گيري وزارت جهاد كشاورزي از 110 هزار نيروي كار بايد با حركت جهادي به توسعه بخش كشاورزي كمك كند.
معاون اول رئيس جمهور افزود: كشور ما 5/18 ميليون هكتار زمين دارد كه بايد در اين زمين ها كشت صورت گيرد تا زمينه اشتغالزايي و خودكفايي بيشتر فراهم شود.
رحيمي در خصوص حذف واسطه ها در بخش كشاورزي اظهار داشت: سازمان تعاون روستايي به عنوان نقطه اتصال توليدكننده و مصرف كننده بايد احيا شود و ياري دهنده روستائيان باشد.
وي تصريح كرد: نقش پررنگ سازمان تعاون روستايي مي تواند واسطه ها را ميان توليدكننده و مصرف كننده حذف كند.
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به همكاري بانك ها با بخش كشاورزي، گفت: بانك كشاورزي به عنوان بانك تخصصي اين بخش ارتباط خود را با كشاورزي قطع كرده است و در بخش خدمات سرمايه گذاري مي كند.
رحيمي با تاكيد بر انقلاب در سيستم بانكي افزود: تسهيلات بانكي بايد به بخش توليد و نيازهاي كشور اختصاص يابد.
وي با بيان اين كه حجم صادرات گياهان دارويي در دنيا 100 ميليارد دلار است، افزد: سهم ايران از صادرات گياهان دارويي 36 ميليون دلار است كه با توجه به رتبه نخست ايران در دارا بودن گياهان دارويي بسيار ناچيز به شمار مي رود.
معاون اول رئيس جمهور افزود: بايد دستاوردهاي كشاورزي در قالب شبكه هايي در اختيار كشاورزان قرار گيرد تا با تقسيم بندي مناطق كشور دانش هاي جديد ترويج يابد.
رحيمي بخش هاي كشاورزي و دامپروري را در اولويت دانست و افزود: وزارت جهاد كشاورزي بايد از حالت كنوني خارج شود و به پويايي و توليد بيشتر دست يابد.
وي افزود: شيلات بايد برنامه هايي را براي صيد بيشتر طراحي كنند تا مصرف ماهي در سبد خانوار افزايش يابد. معاون اول رئيس جمهور در خصوص ماهيان خاوياري افزود: ماهي خاوياري توسط قاچاقچيان نابوده شده و در اين شرايط مردم، دولت را مقصر اصلي مي دانند كه بايد با پشتيباني و حمايت از توليدكننده ها اين مشكل حل شود.
اختصاص ارزان قيمت ترين حامل هاي انرژي
به بخش كشاورزي
وزير جهاد كشاورزي نيز در اين مراسم گفت: مقرر شده است براي حامل هاي انرژي موردنياز واحدهاي توليدي بخش كشاورزي از نرخ هاي ترجيحي استفاده شود كه بر اين اساس حامل هاي انرژي در اين بخش با ارزان ترين قيمت به بهره برداران عرضه شود.
خليليان افزود: هفته گذشته بسته هاي حمايتي مورد نياز بخش كشاورزي با حضور رئيس جمهوري مصوب شد كه از طريق بخشي از اين بسته هاي حمايتي بتوانيم بهينه سازي مصرف سوخت در اين بخش را محقق كنيم.
وي گفت: حمايت هاي دولت از بخش كشاورزي شامل حمايت هاي بودجه اي، قانوني و معنوي است كه از طريق اين حمايت ها مي توانيم توليدات اين بخش را از نظر كيفي و كمي بهبود بخشيم.
خليليان با بيان اين كه دولت تاكنون كمك هاي بودجه اي مناسبي به بخش كشاورزي كرده است، افزود: دولت همچنين اعتبار ويژه اي در برنامه پنجساله پنجم توسعه كشور در نظر گرفته است تا از اين طريق جهشي اساسي در بخش كشاورزي و توليداتش ايجاد شود.
به گفته وزير جهاد كشاورزي از اين طريق اشتغالزايي در بخش كشاورزي گسترش خواهد يافت و علاوه بر آن وضعيت توليد اين محصولات بهبود مي يابد.
وي پرداخت يارانه از طريق نهاده هاي بخش كشاورزي از جمله كود و بذر را از جمله حمايت هاي دولت در شكل حمايت هاي يارانه اي ذكر كرد.
خليليان همچنين نوسازي و بهينه سازي مصرف سوخت در واحدهاي توليدي مانند دامداري ها، مرغداري ها و گلخانه ها را از بخش هايي عنوان كرد كه يارانه به آن اختصاص مي يابد و اين امر از سال گذشته آغاز شده است.
شايان ذكر است شناسايي و ثبت ارقام DNA پسته و رديابي آن، رقم جديد نارنگي با نام ياشار، طراحي و ساخت دستگاه همزن رتيواتر و دو رقم گندم اروم و زارع دستاوردهايي بود كه روز گذشته رونمايي شد.

 



رتبه سوم ايران در ميان قدرت هاي نوظهور اقتصادي

جمهوري اسلامي ايران در ميان قدرت هاي نوظهور اقتصادي، پس از چين و هند در رتبه سوم قرار گرفته است.
معاون برنامه ريزي، توسعه و فناوري وزارت صنايع و معادن گفت: ايران از نظر نرخ رشد توليدات صنعت در جايگاه 29 جهان قرار گرفته است.
«محسن حاتم» در جمع خبرنگاران افزود: در اين رتبه بندي بايد از كشورهاي توسعه نيافته كه داراي حجم كوچكي از صنعت و فعاليت هاي صنعتي هستند، صرف نظر كرد: چرا كه بسياري از اين كشورها حتي با راه اندازي يك كارخانه متوسط و بزرگ هم نرخ رشد توليدات شان افزايش پيدا مي كند.
حاتم تاكيد كرد: آنچه در اين ميان اهميت دارد، جايگاه ايران در مقايسه با كشورهاي صنعتي همچون گروه (20-G) است. اگر به روند ارتقا جايگاه ايران در اين شاخص نگاهي بيندازيم، خواهيم ديد كه در سال 2006 جايگاه ايران در ميان كشورهاي (20-G) در رتبه 13 قرار داشته اما اين مقام در سال 2009، بعد از چين و هند در رتبه سوم قرار گرفته است.
وي اضافه كرد در اين ميان ناگفته نماند در اين شاخص كه يكي از شاخص هاي مطرح جهاني است، بطور قطع آماري به نفع ايران تغيير داده نخواهد شد.

 



وزير بازرگاني خبر داد
برخورد قاطع با اخلال كنندگان در بازار

وزير بازرگاني، كنترل قيمت ها همزمان با اجراي قانون هدفمندسازي را وظيفه اصلي اين وزارتخانه اعلام كرد و گفت: سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان در مقابل رفتارهاي غيرواقعي در بازارسكوت نمي كند.
مهدي غضنفري در مراسم توديع و معارفه روساي قديم و جديد سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان عنوان كرد: نبايد اجازه داد افرادي به بهانه اجراي قانون هدفمندسازي با گرانفروشي و يا احتكار، عرصه را بر مردم تنگ كنند.
غضنفري در بخشي از سخنان خود با بيان اينكه پشتيباني از حقوق مصرف كننده جزو وظايف اصلي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان است، ادامه داد: براي اين سازمان چه افتخاري بالاتر از اينكه در خدمت مردم باشد و اگر اخلالي در بازار ايجاد شد، سريعا اقدام كرده و با متخلفان برخورد كند.
وي در عين حال كنترل لحظه به لحظه بازار را قبل و همزمان با اجراي قانون هدفمندسازي از تكاليف قانوني سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان برشمرد.
غضنفري خطاب به مديرعامل جديد سازمان حمايت گفت: ممكن است برخي قصد داشته باشند بازار را از كنترل خارج كنند كه بايد در مقابل اين رفتارها بدون هيچ مماشاتي قاطعانه برخورد كرد.
وزير بازرگاني با تاكيد بر بهره گيري از تجارب خدمات سازمان حمايت از دهه 60 تاكنون براي كنترل بازار گفت: قانون هدفمندسازي پروژه اي تاريخي، بزرگ و سرنوشت ساز براي مردم است و نمي توان از اجراي آن عقب نشيني كرد.
وي افزايش منطقي قيمت ها را همزمان با هدفمندسازي يارانه هاي انرژي امري طبيعي دانست و گفت: هرچند ممكن است قيمت ها پس از اجراي قانون كمي تغيير كند، اما تا آن زمان كه هنوز تاريخ آن مشخص نيست بايد از هرگونه افزايش قيمت جلوگيري كرد.وزير بازرگاني توضيح داد: هر افزايش قيمتي در زمان اجراي قانون بايد با استنادبه مدارك مستدل و تاييد و هماهنگي از سوي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان باشد.
غضنفري در بخش ديگري از سخنان خود ضرورت تعامل ميان معاونت توسعه بازرگاني داخلي با سازمان حمايت را يادآور شد و گفت: اين همكاري يك نياز استراتژيك است و اين دو واحد سازماني بايد در كنار يكديگر اجراي قانون را در حوزه بازار تسهيل كنند.يادآور مي شود: وزير بازرگاني هفته گذشته در حكمي «محمد حسن نكويي مهر» را به سمت معاون وزير و مديرعامل سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان منصوب كرد. پيش از اين «محمدعلي ضيغمي» مديرعامل اين سازمان بود.

 



واريز يارانه خانوارهاي استان هاي قزوين و كرمان

مبلغ نقدي يارانه علي الحساب، در حساب سرپرستان خانوارهاي استان هاي قزوين و كرمان واريز شد.
مديرعامل سازمان هدفمندسازي يارانه ها گفت؛ يارانه ها به حساب سرپرستان خانوار استان هاي مختلف براساس برنامه زمان بندي تدوين شده و با دقتي ويژه صورت مي گيرد.
بهروز مرادي اظهار داشت: سرپرستان خانواري كه متقاضي دريافت يارانه نقدي هستند و شماره حساب خود را به ما اعلام كرده اند به ترتيبي كه سازمان هدفمندسازي يارانه ها اعلام مي كند، 81 هزار تومان علي الحساب به ازاي هر نفر را در حساب هايشان خواهند داشت.
مديرعامل سازمان هدفمندسازي يارانه ها به جلسات فشرده كارگروه تحول اقتصادي به رياست رئيس جمهور اشاره و تصريح كرد: در اين جلسات كه در اكثر مواقع تا نيمه شب طول مي كشد، بحث ها و بررسي هاي دقيق و كارشناسي صورت مي گيرد و براساس آن برنامه هاي اجرايي تدوين و تصميمات نهايي اتخاذ مي شود.
مرادي تاكيد كرد: برنامه زمان بندي شده پرداخت نقدي يارانه ها در استان ها نيز در اين جلسات مورد بررسي دقيق قرار گرفته و با روالي تنظيم شده است كه مرحله به مرحله به اطلاع عموم خواهد رسيد.

 



معاون طرح هاي آماري مركز آمار خبر داد
آغاز آزمايشي سرشماري عمومي نفوس و مسكن در 15 استان

معاون طرح هاي آماري مركز آمار ايران گفت: مرحله دوم آزمايشي سرشماري عمومي نفوس و مسكن از هشتم آبان سالجاري در 5 استان آغاز مي شود.
علي رضا زاهديان در گفت وگو با خبرگزاري فارس، افزود: با توجه به اينكه هفتمين سرشماري عمومي نفوس و مسكن آبان سال 1390در كشور اجرا مي شود گفت: مرحله دوم آزمايشي اين سرشماري از هشتم آبان به مدت 20 روز در 5 استان كشور شامل آذربايجان شرقي شهر چهار اويماق، استان بوشهر شهر ديلم، تهران از هر منطقه 22 گانه شهرداري 200 خانوار، كرمان شهر كوه بنان و كرمانشاه شهر قصرشيرين اجرا مي شود.
معاون طرح هاي آماري مركز آمار ايران تاكيد كرد: سرشماري آزمايشي بيش از 30 هزار خانوار با حدود 100 مامور آمارگير اجرا مي شود.
زاهديان در مورد سؤالات جديد سرشماري عمومي سال 90 گفت: در اين مرحله پرسش هايي در مورد شماره ملي، اقامتگاه دوم، مهاجرت داخل به خارج و خارج به داخل كشور، مرگ و مير زنان 10 تا 60 ساله، بهره برداران كشاورزي، ساختار واحد مسكوني، استفاده فردي از اينترنت مواردي است كه از نوآوري هاي سرشماري به شمار مي رود.
وي افزود: همچنين آموزش نيمه حضوري ماموران سرشماري، روش كدگذاري اتوماتيك، ورود به كدگذاري رايانه اي واژه ها، امكان توليد جدول توسط ماموران و همچنين استفاده از PDA (كامپيوتر جيبي) براي ماموران آمارگيري و نيز سازماندهي گروهي ماموران از موارد جديد اين دوره آزمايشي به شمار مي رود.
معاون طرح هاي آماري مركز آمار ايران پيش بيني كرد: حجم كار ماموران در اين مرحله آزمايشي مورد آزمون قرار مي گيرد و حوزه هاي سرشماري از 400 به 200 مورد كاهش يافته است.
زاهديان تاكيد كرد: همچنين مقايسه ماشيني نتايج بازشماري و سرشماري آزمايشي بر روي شيوه هاي جمع آوري اطلاعات آماري خانوارهاي غايب مورد استفاده قرار مي گيرد.

 



اجراي 34 پروژه پالايشگاهي با اعتبار 10 هزار ميليارد تومان

مديرعامل شركت ملي مهندسي ساختمان نفت ايران گفت: در حال حاضر تعداد 34 پروژه اجرايي و مطالعاتي با مبلغ 10 هزار ميليارد تومان در بخش پالايشگاهي و خطوط لوله در دست اجرا داريم.
توفيق آذرمگين در نشست خبري گفت: اين شركت يكي از شركتهاي تابعه شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران است كه وظيفه انجام طرح هاي توسعه اي، خطوط لوله مخابرات و طرحهاي پالايشگاهي شركت پالايش و پخش را برعهده دارد.
مدير عامل شركت ملي مهندسي ساختمان نفت ايران اظهار كرد: در حال حاضر 34 پروژه اجرايي و مطالعاتي در بخش پالايشگاهي و خطوط لوله تعريف شده كه در حال اجرا و در بعضي از آنها در حال جذب پيمانكار هستيم.
وي خاطرنشان كرد: اين شركت در حال حاضر قدرت جذب پروژه هايي به ارزش 2 هزار و 500 تا 3 هزار ميليارد تومان را دارد و براساس زمانبندي كه قبلاً انجام شده در حال اجراي اين پروژه ها هستيم.
وي با اشاره به پروژه هاي عمده بخش پالايشگاهي گفت: عمده اين پروژه ها پالايشگاه امام خميني شاه زند، طرح بهينه سازي پالايشگاه بندرعباس، طرح بهينه سازي كيفيت فرآورده ها در پالايشگاه تهران، طرح بهينه سازي فرآورده ها و توسعه پالايشگاه اصفهان است.
مدير عامل شركت ملي مهندسي ساختمان نفت ايران اظهار داشت: اين شركت تعدادي پروژه خط لوله نيز در دستور كار دارد كه اين پروژه ها شامل 2 هزار كيلومتر خط لوله فرآورده و 650 كيلومتر خط لوله نفت خام است كه در خصوص اين پروژه ها نيز يادر حال اجرا هستيم يا در حال انجام مناقصه.آذرمگين تصريح كرد: ظرفيت انتقال فرآورده در روز حدود 120 ميليون ليتر است و در حدود 550 هزار بشكه ظرفيت انتقال نفت خام داريم.
وي اظهار داشت: ما براي انجام خدمات باتوجه به وظيفه اي كه داريم 40 شركت پيمانكاري داخلي و خارجي را استخدام كرده ايم كه 38 شركت داخلي و 2 شركت خارجي هستند، همچنين با 50 شركت مشاوره اي نيز در حال عقد قرارداد هستيم.

 



وزير كار: مشكل ساماندهي نيروهاي شركتي حل شد

وزير كار گفت: بعد از مصوبه دولت تمامي نيروهاي شركتي بايد قراردادهايشان بطور مستقيم با دستگاههاي دولتي بسته شود.
«عبدالرضا شيخ الاسلامي» افزود: از نظر ما مساله ساماندهي نيروهاي شركتي حل شده است و قاعدتا نبايد مشكلي در اين زمينه وجود داشته باشد.
وي افزود: ذي حسابان دستگاه هاي اجرايي نيز به موجب بخشنامه اي كه به آنها ابلاغ شده موظف هستند مبالغ قرارداد را صرفا در وجه شركت هاي واجد شرايط و مجاز پرداخت كنند. به علاوه هزينه هاي مربوط به دستمزد كاركنان در يك حساب ديگري كه شركت ها باز مي كنند، واريز مي شود تا اطمينان حاصل شود همه كارگران به حق و حقوق خود مي رسند.
عبدالرضا شيخ الاسلامي تاكيد كرد: بنابراين از نظر ما مسئله ساماندهي نيروهاي شركتي حل شده است و قاعدتا نبايد مشكلي در اين زمينه وجود داشته باشد مگر اين كه مواردي به صورت استثنا وجود داشته باشد كه بعيد به نظر مي رسد.
وزير كار تصريح كرد: اگر هم موردي در اين زمينه وجود داشته باشد، افرادي كه مشكل دارند، مي توانند موارد خود را به وزارت كار گزارش دهند و ما هم رسيدگي خواهيم كرد.
وي همچنين در ادامه شايعه مربوط به اختلاف نظر وزارت كار با مسئولان بانك ها را درباره تسهيلات اشتغالزايي كذب دانست و اظهار داشت: هيچ اختلاف نظري با مسئولان بانك ها وجود نداشته است. در جلسه شوراي عالي اشتغال هم تفاهم كرديم و سهم بانك ها براي پرداخت تسهيلات تعيين شده است كه طبق برنامه زمانبندي شده اين تسهيلات پرداخت مي شود.

 



درآمد 5 هزار ميليارد توماني دولت از اپراتور دوم

سرمايه گذاري خارجي در پروژه تلفن همراه ايرانسل يك ميليارد و 200 ميليون دلار است كه در سازمان سرمايه گذاري خارجي (فيپا) ثبت شده است.
عليرضا قلمبردزفولي در نشستي خبري در مورد دعوت MTN (شريك خارجي ايرانسل) از ايرانسل به اپراتوري در سه كشور همسايه ايران گفت: اين اولين بار نيست كه MTN و ايرانسل به دنبال فرصت هاي جديد هستند و طبيعي است كه بيشتر تقاضاها از سوي كشورهاي حوزه خاورميانه و همسايه ايران مطرح شده است.
وي افزود: عمده پيشنهادهاي MTN به ايرانسل براي اپراتوري در ديگر كشورها، كشورهايي چون عراق، آذربايجان يا ديگر كشورهاي همسايه ايران بوده است كه فرصت ها را بررسي مي كنيم.
دزفولي در پاسخ به پرسشي درخصوص تعداد مشتركان گفت: ديدگاهي كه به عنوان اپراتور داريم و ممكن است شوراي رقابت، كميسيون تنظيم مقررات و مجلس شوراي اسلامي نيز همين ديدگاه را داشته باشند، اين است كه بازار بايد رقابتي باشد و با رقابت در بازار و توان رقابتي اپراتورها و ارايه سرويس هاي جديد و با كيفيت، سهم هر يك تعيين شود و اين چيزي است كه در بيشتر دنيا نيز مرسوم است.
وي درباره پروانه ايرانسل و نظرهاي مختلفي كه مبني بر وجود سقف تعداد مشتركان براي اپراتورها مطرح شده است، افزود: ايرانسل نظر خود و آنچه كه در ليسانس آمده و موقعيت پروانه صادر شده را با در نظر گرفتن تمامي شرايط و مقدماتش در مورد مشتركين اعلام كرده و رگولاتوري نيز آن را اعلام كرده است.
وي افزود: در تعاملات سازنده و مكاتباتي كه وجود دارد، به تدريج نقطه نظرات به يكديگر نزديك مي شود و فكر مي كنم اين مساله در حال حل شدن است و قائل به رسانه اي شدن اين قبيل مسائل نبوده و نيستيم.
دزفولي با انتقاد از رسانه اي شدن اين موضوع گفت: بارها اعلام كرده ايم كه علاقه اي نداريم موضوعاتي كه بايد در حوزه رگولاتوري (سازمان تنظيم مقررات) و در مكاتبات و نشست ها حل و فصل شود، رسانه اي شود و شايد يكي از علت هايي كه جزئيات را توضيح نمي دهم به اين دليل است كه اعتقادي به رسانه اي شدن اين مباحث نداريم.
مديرعامل ايرانسل درباره توسعه شبكه وايمكس ايرانسل به سمت وايمكس سيار گفت: به نظر مي رسد، سازمان تنظيم مقررات براي ارايه قابليت موبيليتي (سيار) به شبكه اپراتورهاي وايمكس موجود برنامه اي را اعلام نكرده است و ما متقاضي و منتظر صدور مجوز هستيم، اما در حوزه وايمكس چون يك تكنولوژي جديد است و ITU (اتحاديه جهاني مخابرات) آن را به عنوان نسل چهارم اعلام كرده، هنوز زمان زيادي وجود دارد تا اصل شبكه راه اندازي شده و گسترش يابد تا بحث موبيليتي هم حل شود.
دزفولي ايرانسل را خوش حساب ترين اپراتور در پرداخت به دولت عنوان كرد و گفت: ايرانسل هيچ وقت و هيچ زماني پرداخت معوقه به دولت نداشته و دستگاه هاي مرتبط مي توانند تمامي پرداختي ها را بابت هر موردي كه باشد از جمله حق السهم دولت و مربوط به تمام اپراتورها با مبالغ و زمان هايش اعلام كنند كه اين امر حاكي از آن است كه حتي يك ريال تاخير در پرداخت هاي ايرانسل وجود ندارد و آنچه كه با عنوان حق السهم درآمد سال چهارم قراردادي ايرانسل در خبرها آمده، در زمان خودش و به موقع پرداخت شده است.
وي گفت: درآمد مستقيم و غيرمستقيم دولت از اجراي پروژه اپراتور ايرانسل در 4 سال گذشته به بيش از 5 هزار ميليارد تومان رسيده است. همچنين ايجاد 32 هزار شغل از دستاوردهاي ايرانسل بوده است.
مديرعامل ايرانسل رويكرد پروانه هاي صادر شده براي اپراتور اول و دوم در مورد اتصال متقابل را كاملا شفاف توصيف كرد و گفت: تعرفه هايي در پروانه آمده و ذكر شده تا زماني كه تعرفه هاي جديدي جايگزين آن نشود، همين تعرفه ها ساري و جاري است بنابراين ملاك و معيار محاسبه تعرفه اتصال متقابل بين ما و شركت مخابرات اعم از تاليا، همراه اول و شركت هاي مخابرات استاني تعرفه هاي مندرج در ليسانس هاي طرفين است كه براساس آن نيز عمل مي شود.
دزفولي افزود: مذاكرات بر سر اين موضوع به طور دايم در جريان بوده و ايرانسل آمادگي دارد تا به شكل كاملا فعال در محاسبه تعرفه هاي جديد براساس شرايط مندرج در ليسانس كه همان قيمت تمام شده است تعامل داشته باشد.
مديرعامل ايرانسل از راه اندازي كالج GSM (سيستم بين المللي ارتباطات همراه) با همكاري دانشگاه صنعتي شريف خبر داد و گفت: در تلاشيم با همكاري دانشگاه هاي صنعتي شريف و علم و صنعت نسبت به راه اندازي اين كالج و آغاز فعاليت آن در حوزه تربيت متخصص اقدام كنيم و با همكاري دانشگاه ها، عليرغم همكاري با سازمان انرژي اتمي براي رعايت استانداردهاي سلامتي سايت هاي BTS(آنتن هاي تلفن همراه) بررسي سلامت سايت ها به صورت علمي، تكنيكي و عملياتي انجام خواهد شد.

 



افزايش خطوط ريلي كشور به 17 هزار كيلومتر

معاون وزير راه و ترابري گفت: تا سال 1393 نزديك به 17 هزار كيلومتر خط ريلي اصلي در كشور خواهيم داشت.
عبدالعلي صاحب محمدي در مراسم افتتاحيه دوازدهمين همايش بين المللي حمل و نقل ريلي، اظهار داشت: حمل و نقل بسترساز توسعه بوده و با ارزش ترين آن حمل و نقل ريلي و درواقع توسعه اين بخش مترادف با توسعه كشور است.
وي ادامه داد: تعداد واگن هاي مسافري سال 62، نزديك به 822 واگن بود كه اين رقم درسال 88 به يك هزار و 649 واگن افزايش يافت؛ ميانگين رشد سالانه پس از انقلاب در اين باره 27/2 درصد و ميانگين رشد در دولت نهم و دهم 06/7 است.
مديرعامل شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: طول خطوط اصلي ريلي كشور سال 1357، حدود 4 هزار و 567 كيلومتربود كه در سال 1388به 9 هزار و 484 كيلومتر رسيد كه ميانگين رشد سالانه پس از انقلاب در اين باره 38/2درصد و ميانگين رشد در دولت نهم و دهم 57/4 درصد بود.
صاحب محمدي ضمن اشاره به اينكه اجراي خصوصي سازي و سياست هاي قانون اصل 44 در راه آهن جمهوري اسلامي ايران جزو الزامات است، اظهار داشت: از 14 شركت اقماري راه آهن ظرف يك سال گذشته 11 شركت واگذار شده است؛ همچنين از 22 هزار واگن موجود راه آهن 60درصد آنها واگذار شده است.
معاون وزير راه و ترابري افزود: جمع كل مبلغ شركت هاي واگذاري شده به بخش خصوصي 6 هزار و 230 هزار ميليارد است و پرسنل جدا شده از راه آهن از اين طريق 12 هزار نفر است.
مديرعامل شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران با اشاره به خروجي نقشه راه، توضيح داد: تا سال 1393 نزديك به 17هزار كيلومتر خط ريلي اصلي خواهيم داشت و جابه جايي بار از 20 ميليارد و 300 ميليون تن كيلومتر به 83 ميليارد و 700 ميليون تن كيلومتر و جابه جايي مسافر از 28 ميليون نفر به 121 ميليون نفر صورت مي گيرد.وي توضيح داد: موارد مصوب بلندمدت در بسته حمايتي ستاد مديريت حمل و نقل سوخت ،توسعه شبكه ريلي به ميزان 2 برابر وضعيت موجود و توسعه ناوگان به ميزان 4 برابر وضعيت موجود و افزايش سرعت و جابه جايي است.

 



3 عضو كابينه مامور تدوين بسته حمايتي مسكن مهر

رئيس جمهور معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي، وزير امور اقتصادي و دارايي و رئيس كل بانك مركزي را مامور تدوين بسته حمايتي تسريع در ارائه تسهيلات به مسكن مهر كرد.
دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور در جلسه شوراي عالي مسكن به معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس كل بانك مركزي و وزير امور اقتصادي و دارايي ماموريت داد تا بسته حمايتي را براي تسريع در ارائه تسهيلات به مسكن مهر تدوين كند. اين در حالي است كه براساس گزارش نيكزاد وزير مسكن و شهرسازي، از شهريور تا آذر سال جاري بايد 90 هزار واحد مسكوني از مسكن مهر در اختيار مردم قرار گيرد.
در اين جلسه وزير مسكن با ارائه گزارشي در خصوص پيشرفت مسكن مهر وعده داد كه اين 90 هزار واحد مسكوني تا پايان آذرماه تحويل داده شود.
به گفته وزير مسكن، تسريع در اجراي پروژه مسكن مهر نياز به اعتبارات بيشتري دارد كه بر اين اساس، رئيس جمهور دستور تدوين بسته حمايتي را به سه عضو كابينه ارائه داد. رئيس جمهور همچنين در اين جلسه تاكيد كرد وزارت مسكن و شهرسازي تدابيري را اتخاذ كند كه در نهايت كيفيت ساخت و ساز متناسب با سرعت در اجراي پروژه ها افزايش يابد.
به اعتقاد رئيس جمهور، نبايد كيفيت را فداي سرعت در اجراي پروژه ها كرد.

 



رئيس سازمان مديريت بحران كشور: 80 درصد ساختمان هاي اماني ساز مقاوم نيستند

رئيس سازمان مديريت بحران كشور با اشاره به برنامه دولت براي بازسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده شهر تهران گفت: علاوه بر برنامه هاي شهرداري تهران، وزارت مسكن و شهرسازي تسهيلات 10 تا 25 ميليون توماني را براي بازسازي واحدهاي مسكوني آسيب پذير شهر تهران پيش بيني كرده است.
حسين باقري روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه 80درصد ساختمانهايي كه به صورت اماني سازي توسط مالكان ساخته مي شوند، غيرمقاوم هستند و بايد ساخت و ساز در اين حوزه تعطيل شود يا نظارتها را چندبرابر كنيم.
وي از برنامه بازسازي 120هزار واحد مسكوني شهر تهران توسط وزارت مسكن و شهرسازي خبر داد و گفت: دولت در سه محور براي اصلاح بافت هاي فرسوده برنامه ريزي كرده است و بر اين اساس شهرداري تهران در جهت اصلاح بافت هاي فرسوده به صورت جداگانه از محدوده افسريه تا قلب بافت هاي فرسوده كار خود را آغاز كرده است.
وي تصريح كرد: برنامه وزارت مسكن براي بازسازي بافت هاي فرسوده در قالب تسهيلات 10 تا 20ميليوني به متقاضيان ارائه مي شود.
رئيس سازمان مديريت بحران كشور توضيح داد: بر اين اساس افرادي كه در قالب مسكن مهر مراجعه كنند، تسهيلات 25 ميليون توماني و براي بازسازي به صورت جمعي يا فردي تسهيلات 10ميليون توماني دريافت خواهند كرد.
باقري در ادامه با اعلام اينكه تعداد حوادث در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 32درصد و از نظر تلفات انساني 211 درصد كاهش داشته است، افزود: در شش ماهه نخست سال گذشته 466 مورد حادثه داشته ايم كه امسال اين تعداد به 353 مورد كاهش يافته است.وي بخش عمده اين كاهش تلفات را مربوط به پروژه هاي پيشگيرانه و اعتبار 6 هزار ميليارد توماني اختصاص يافته براي حوادث طبيعي اعلام كرد كه 40درصد اين اعتبار فقط براي پروژه هاي پيشگيرانه اختصاص يافته است.باقري با اشاره به تفاوت هاي هفته كاهش بلاياي طبيعي امسال با سال گذشته يادآور شد، برنامه هاي اين هفته كاملا پروژه محورو بدون تشريفات بود و تلاش كرديم تا در بين كودكان و نوجوانان و عامه مردم موضوع حادثه و عنوان حوادث را تلطيف كنيم.

 



برگزاري همايش ملي ايمني ساختمان

دومين همايش ملي ايمني ساختمان با حضور مسئولان كشوري و متخصصان صنعت ساختمان 20 و 21 آبان ماه جاري در تهران برگزار مي شود.
اميرحسين خلوتي دبير دومين همايش ملي ايمني ساختمان با اعلام اين مطلب گفت: با توجه به اهميت مقوله ايمني در ساخت و ساز و حوادث ناشي از عدم رعايت اصول ايمني در كارگاههاي ساختماني، بر آن شديم تا همايش ملي ايمني را به صورت يك كنفرانس دوسالانه طراحي و اجرا كنيم.
خلوتي، فرهنگ سازي درباره ايمني و گسترش اين فرهنگ در حوزه ساخت و ساز شهري، آسيب شناسي و بررسي علل، كاستي ها و ضعف هاي موجود در رعايت ايمني، ارائه راهكارهاي تامين و ارتقاي سطح ايمني در ساخت و ساز شهري و تببين نقش، وظايف و مسئوليت هاي دست اندركاران ساخت و ساز شهري را چهار هدف عمده اين همايش اعلام كرد.
وي با اشاره به اين كه ايمني يك فرهنگ است كه در هر يك از مراحل طراحي، ساخت و بهره برداري يك سازه بايد ساري و جاري شود اظهار داشت: پس از فراخوان عمومي، مقالات متعددي به دبيرخانه همايش ارسال شد كه توسط كميته علمي همايش كه از اساتيد دانشگاه، مسئولان اجرايي و متخصصان هستند، بررسي و داوري مي شود.
خلوتي خاطرنشان كرد: در حاشيه اين همايش، سه نمايشگاه جانبي شامل: نمايشگاه تخصصي ايمني و تجهيزات حفاظتي براي ارائه توانمندي هاي شركت كنندگان، نمايشگاه عكس هاي برتر درباره موضوع ايمني ساختمان و نمايشگاه وبلاگ هاي فعال و پويا در زمينه ايمني در نظر گرفته شده است.
دبير دومين همايش ملي ايمني ساختمان گفت: اين همايش با تلاش موسسه تحقيق و توسعه خانه عمران و با همكاري سازمان مديريت بحران وزارت كشور، وزارت بهداشت، وزارت كار، مركز تحقيقات ساختمان و مسكن و شهرداري تهران و... در 20 و 21 آبان ماه جاري در محل موسسه مطالعات بهره وري و منابع انساني سازمان گسترش در تهران برگزار مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14