(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 24  آبان 1389- شماره 19790

تهيه شجره نامه 80 امامزاده در استان قم
تشرف سه مسيحي به دين مبين اسلام در اهواز
رئيس قرارگاه بازرسي خاتم الانبيا انقلاب اسلامي هديه خدا و شهدا به مردم است
نقاط حادثه خيز محور چاشم- شهميرزاد اصلاح شد
اداره كل تبليغات اسلامي مازندران: مساجد مازندران داراي وبلاگ خواهند شد
فرمانده سپاه استان مازندران:شهداي دانش آموز الهام بخش نسل هاي آتي ايران اسلامي خواهند بود
عيد قربان، بزرگترين و شادترين عيدمسلمين در استان گلستان
ايران در كيهان
بازخواني سرود جاودانه «مرگ بر آمريكا» در بندرعباس
سرپرست استانداري: اراضي دولتي استان البرز فاقد سند هستند
رشت در آستانه گرفتن برق از اولين نيروگاه بخش خصوصي رشت
سيستم ناوبري فرودگاه اردبيل ارتقا مي يابد
پرداخت 50 درصدي حق بيمه رانندگان توسط دولت
درخشش 5 هرمزگاني درجشنواره هاي مختلف رضوي در كشور
مديرعامل جامعه نابينايان آذربايجان شرقي: رسانه ها در حمايت از نابينايان جديت لازم را ندارند



تهيه شجره نامه 80 امامزاده در استان قم

قم- خبرنگار كيهان:
همايش نقش وقف و بقاع متبركه در ترويج فرهنگ اهل بيت به همت اداره كل اوقاف و امور خيريه استان قم در شبستان نجمه خاتون(س) برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي اداره كل اوقاف و امور خيريه استان قم، يك محقق حوزه علميه قم در اين همايش با اشاره به روايتي افزود: مسائل و امور ديني را نبايد در نماز و روزه خلاصه كرد و بايد توجه داشت كه در سيره اهل بيت عصمت و طهارت(ع) حل مشكلات اجتماعي يك تكليف ديني و شرعي عنوان شده است.
حجت الاسلام سيدحسن آقاميري با تاكيد بر اينكه وقف در حل مشكلات اجتماعي و فرهنگي نقش كليدي و اساسي دارد بيان داشت: مساله وقف ثمرات معنوي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي بسياري براي جامعه به همراه دارد و توسعه وقف به نشر دين كمك مي كند.
همچنين معاون بقاع و اماكن متبركه اداره كل اوقاف و امور خيريه استان قم، نيز در اين مراسم از تهيه شجره نامه و زندگي نامه براي هشتاد امامزاده از امامزادگان اين استان خبر داد.
حجت الاسلام مهدي رضواني پور با اشاره به تعداد بقاع متبركه و امامزادگان استان قم افزود: در حال حاضر بيش از 100 بقعه متبركه در شهر قم و بيش از 250 امامزاده نيز در سطح استان وجود دارد كه محل رجوع اقشار مختلف مردم و شيفتگان و ارادتمندان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) است.

 



تشرف سه مسيحي به دين مبين اسلام در اهواز

اهواز- خبرنگار كيهان:
آيين تشرف سه مسيحي به دين مبين اسلام در اهواز برگزار شد.
به گزارش شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي خوزستان، سه نفر از هموطنان مسيحي كاتوليك ساكن اهواز، با ارشاد و راهنمايي آيت الله سيدعلي شفيعي؛ نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري به آيين نوراني اسلام و مذهب جعفري اثني عشري درآمدند.
براساس اين گزارش «ژانت رامشك»، «برنادت پانوسي» و «فرودت پانوسي» از هموطنان مسيحي كاتوليك بودند كه در اهواز به دين اسلام و مذهب تشيع گرويدند.
اين سه نفر پس از تشرف به دين مبين اسلام نام هاي مقدس «خديجه»، «فاطمه» و «عليرضا» را براي خود برگزيدند. آيت الله شفيعي، پس از ارشاد و راهنمايي اين سه تازه مسلمان، آنان را به رعايت تقواي الهي و استفاده از معارف نوراني مذهب تشيع توصيه كرد.

 



رئيس قرارگاه بازرسي خاتم الانبيا انقلاب اسلامي هديه خدا و شهدا به مردم است

ورامين- خبرنگار كيهان: رئيس قرارگاه بازرسي خاتم الانبياء گفت: انقلاب اسلامي هديه خداوند و شهدا به مردم است.
سرتيپ پاسدار اسدي در يادواره شهداي روستاي عسكرآباد عباسي با بيان مطلب فوق گفت: آمريكا تا سال 57 روز به روز به سمت افزايش قدرت پيش مي رفت ولي بعداز پيروزي انقلاب اسلامي روز به روز كاهش قدرت داشت و امروز منفور جهان است و در انتظار زندگي ننگين شوروي سابق لحظه شماري مي كند.
وي خيانت دولت موقت، منافقين و فرصت طلبان آن روز و قدرت طلبان امروز را يادآور شد و گفت همين آقاياني كه در فتنه 88 در سايه آمريكا همه مقدسات را زير پا گذاشتند آن روز هم با مبارزه با صدام ما را مسخره مي كردند و مي گفتند تسليم شويم تا نابود نشويم و شهداي ما با شهامت و شهادت درس عبرتي را به دنيا آموختند كه تا قيامت ماندني است.
سرتيپ اسدي در پايان گفت: تا ظهور امام زمان(عج) همگي بايد تحت رهبري ولايت فقيه باشيم تا كشور، دين و انقلاب اسلامي و ايثار شهدا و ايثارگران حفظ بماند و تا لحظه اي كه ما تحت رهبري حضرت آيت الله خامنه اي باشيم هيچ كشوري توان جسارت به ما را ندارد.

 



نقاط حادثه خيز محور چاشم- شهميرزاد اصلاح شد

شاهرود- خبرنگاركيهان:
مقاطع حادثه خيز محور چاشم به شهميرزاد بازسازي شد.
مديركل راه و ترابري استان سمنان با اعلام اين خبر گفت: با تخريب ساختماني مسكوني به طول 705 متر درحريم راه موجود و تعويض و شانه سازي اين مقطع عبور ومرور ايمن برقرار شده و يك مقطع حادثه خيز مورد اصلاح قرارگرفته است.
مهندس قربانپور اظهار داشت: اين عمليات توسط اكيپ راهداري اداره راه و ترابري شهميرزاد انجام گرفت و قرار است عمليات جداسازي باندهاي رفت وبرگشت درمحور سمنان - مهديشهر نيز درجهت ايمن سازي اين محور اجرايي شود كه 10ميليارد ريال هزينه دارد و طي مدت 2 ماه به بهره برداري خواهد رسيد.

 



اداره كل تبليغات اسلامي مازندران: مساجد مازندران داراي وبلاگ خواهند شد

بابل- خبرنگار كيهان:
رئيس اداره فرهنگي و تبليغ اداره كل تبليغات اسلامي مازندران از ساخت وبلاگ براي مساجد اين استان خبر داد.
عليرضا رزقاني گفت: با هدف اطلاع رساني از عملكرد مساجد و ارايه اخبار و گزارش هاي مربوط در حوزه فعاليت مساجد محله، لازم است هر مسجد با همكاري اين اداره از يك و بلاگ برخوردار باشد.
وي در ادامه افزود: لحاظ كردن امكانات جانبي در اين وبلاگ ها از جمله ساماندهي كتابخانه و شبستان از ضروريات اين طرح است.

 



فرمانده سپاه استان مازندران: شهداي دانش آموز الهام بخش نسل هاي آتي ايران اسلامي خواهند بود

ساري- خبرنگار كيهان:
فرمانده سپاه كربلاي استان مازندران گفت: شهداي دانش آموز به حق الهام بخش نسل هاي آتي ايران اسلامي خواهند بود.
سرتيپ سيدمحمدتقي شاهچراغي به مناسبت هفته بسيج دانش آموزي و تجليل از مقام شامخ 36 هزار شهيد گلگون كفن دانش آموز اظهار داشت: هفته بسيج دانش آموزي يادآوري ثبت برگ هاي زرين از تاريخ با عظمت و باشكوه حضور دو قشر دانش آموز و معلم در عرصه هاي مورد نياز نظام مقدس جمهوري اسلامي است كه مهمترين يادمان اين هفته نكوداشت سالروز شهيدان نوجوان و فرهنگيان متعهد و ايثارگر ايران اسلامي در هشتم آبان است.
فرمانده سپاه كربلا همچنين خاطرنشان ساخت: سازمان بسيج دانش آموزي و فرهنگيان با رويكرد جديد و حضور اثربخش آموزگاران عزيز در اين سامانه ارزشمند سعي بر آن دارند تا با تبيين نقش هر كدام از مخاطبان و بهره گيري از توانمندي هاي آنان در خلق آينده اي متعالي با حضور نسلي دلسوز و متعهد دانش آموزان و فرهنگيان در تحقق چشم انداز بيست ساله كشور موثر و منشاء خير و بركت باشند. وي اهداف عمده برگزاري هفته شكوهمند بسيج دانش آموزي را توسعه، تبيين فرهنگ و تفكر بسيجي با معرفي دستاوردها و عملكرد بسيج در عرصه هاي فرهنگي، علمي، معرفتي، سازندگي و اجتماعي به جامعه دانست.

 



عيد قربان، بزرگترين و شادترين عيدمسلمين در استان گلستان

گزارش از: كيكاووس خاكلي خبرنگار كيهان در گنبدكاووس
عيد قربان، بزرگترين عيد مسلمين را در پيش رو داريم عيدي كه شادي خاصي را براي مسلمانان روي زمين به ارمغان دارد، اما اين عيد بزرگ براي مردم تركمن يكي از بزرگترين و شادترين عيدهاست هر زمان كه عيد قربان از راه برسد در ميان مردم تركمن در شادي و شور با همان شيوه سنتي و زيبا تمام و كمال برگزار مي شود و اهميت آن براي اهل سنت خصوصاً تركمن ها به اندازه نوروز در نزد ديگر اقوام «ايران زمين» است. اقوام تركمن اين عيد را همچون عيد نوروز كه عيد ملي بزرگ ايرانيان است، بزرگ و مقدس مي دانند و عيد را همراه با مراسم جشن و سرور، گل و شيريني و ديد و بازديد برپا مي كنند.
استان گلستان تنها استاني است كه در بخش هايي از آن عيدقربان باشكوه تراز هر جاي ديگري جشن گرفته مي شود زيرا با وجود تحت تأثير قرار گرفتن فرهنگ ها و از بين رفتن آداب و سنن قوميت ها، هنوز در بين اهل سنت بويژه طوايف تركمن، اقوام اهل تسنن استان گلستان اين افتخار را دارند كه نسبت به رسوم و آيين خود پايبند بوده و آن را فراموش نكرده اند.
بازديد از اقوام، سور دادن به آشنايان و پذيرايي از آنان با گوشت قرباني، برگزاري مسابقات اسب سواري و برپايي مراسم عروسي از جمله آيين هاي اين اقوام است كه در اصلي ترين عيد آنان يعني عيد قربان كه جشن آن 3روز به طول مي انجامد، برگزار مي شود.
براساس تحقيقات پژوهشگران، آئين عيد قربان در تركمن صحرا همراه با سنتها و رسومي است كه پس از گذر زمان همچنان پا برجا مانده و فراموش نشده است. در مناطق تركمن نشين استان گلستان نظير گنبدكاووس، مراوه تپه، بندرتركمن، كلاله، آق قلا، گميشان و... خانواده ها چند روز قبل از فرارسيدن عيد قربان به نظافت و غبارروبي منازل ومحيط اطراف خود پرداخته و خود را براي به جا آوردن مراسم عيد بزرگ اسلامي آماده مي كنند.
اقوام تركمن حداقل 10روز قبل از عيد قربان با خانه تكاني به استقبال اين بهار معنوي و اسلامي مي روند و عيد در تركمن صحرا همراه با سنتها و آئينهاي خاصي همراه است. دو روز قبل از عيد به «روزكر» معروف است كه در آن فضاي خانه نظافت و براي استقبال از اين مراسم آذين بندي مي شود. يك روز قبل از عيدسعيد قربان نيز بين تركمنها به «قوقون» و بوي خوش معروف است و در اين روز مردم به خانه هاي يكديگر نان روغني كه بوي مخصوص آن تمام محل را پر مي كند، هديه مي دهند.
مردان نيز با فرارسيدن عيد قربان مانندعيد نوروز علاوه بر لباس هاي نو براي اعضاي خانواده، شيريني و شكلات، آجيل، ميوه و گوسفند زنده براي ذبح در روز عيد خريداري مي كنند. براي همين است كه روزهاي نزديك به عيد قربان خيابانها شلوغ، بازارها گرم و قيمت ها در مناطق تركمن نشين به نوعي افزايش مي يابد.
پس از تدارك مراسم عيد،تركمن ها بهترين لباس هاي خود را پوشيده وچشم به راه رسيدن عيد مي شوند. در روز عيد قربان همه مردان از كوچك و بزرگ در مراسم نماز عيد شركت مي كنند. آنها در حالي كه قاليچه هاي دستباف زنان تركمن به نام «نمازليق» را در دست دارند و كلاه سفيد بر سرشان گذاشته اند دسته دسته به طرف محل نماز عيد يا عيدگاه شهر و روستاي خود روانه مي شوند. بعد از اقامه نماز عيد قربان، خانواده ها، قرباني خود را همراه با قرائت دعاها و اذكار مخصوص، ذبح مي كنند.
بنا به اعتقاد تركمن ها، به رغم اينكه سه روزي براي ذبح قرباني فرصت وجود دارد، بهترين روز جهت ذبح قرباني، روز عيد مي باشد. در خصوص نحوه انتخاب قرباني در اين روز، بايد گفت: تركمن ها جهت ذبح قرباني كردن، از بين گوسفند، گاو، بز و شتر بهترين و سالمترين حيوان را انتخاب كرده و معتقدند، ترجيحا رنگ پوست قرباني بايد سفيد باشد.
اقوام تركمن، قرباني را براي خانواده اي كه داراي استطاعت مالي فراواني باشد، واجب شمرده و بر اين اساس گاهي در برخي از خانواده ها ذبح قرباني به تعداد اعضاي خانواده انجام مي شود.
پس از قرباني، گوشت آن را به 3 قسمت تقسيم مي كنند، قسمتي از آن صرف امور خيريه، قسمتي براي پذيرايي از ميهمانان و جماعت مسجد و قسمت باقي مانده نيز براي صاحبخانه است. به اين خاطر در ايام عيد قربان، حسي از فقر و نداري در بين تركمنان وجود ندارد، همه آن چه دارند در طبق اخلاص گذاشته و انتظار دارند گردشگران هم از شيريني و غذايشان بخورند. آنها غير تركمنها را آشنا مي نامند و در روز عيد قربان بهترين پذيرايي را از آنها انجام مي دهند.
از گوشت قرباني دو نوع غذاي «قورمه» و «خورشت» طبخ مي شود كه با آن غذا تمام ميهمانان پذيرايي مي شوند و بعد از طبخ غذا همه تركمنها به صورت گروهي به ديد و بازديد از اقوام و خويشان رفته و عيد قربان را به يكديگر شادباش مي گويند.
از ديگر مراسم خاص اين عيد، مراسم قربان شور مي باشد كه در شب عيد قربان انجام گرفته و افراد، همان گونه كه هاجر، حضرت اسماعيل(ع) را به دستور حضرت ابراهيم(ع) استحمام داد، غسل مي كنند.
اين مراسم ويژه با اشعار خاصي همچون «قرباني شور، سنم شور، منم شور، اي خدا هيچ كيمي ادمه خوار و زار، همه زار، سنگ در گاهينگ ده بار و...» كه به معناي «آب قورمه شور است، تو شور هستي، من شور هستم (منظور از شوري، دور بودن از بلاست) اي خدا هيچكس را نيازمند كسي قرار مده، همه چيز در درگاه تو فراوان است و...» مي باشد، همراه است.
تركمنها، آيين هاي ويژه اي در اين روزها اجرا مي كنند كه از جمله آن مي توان به برگزاري آئين «تاب بازي» از سوي جوانان و كودكان اشاره كرد كه به صورت گسترده در ميان تركمنها رواج دارد. برگزاري آيين تاب بازي مختص ايام عيد قربان است و در بقيه ايام سال تنها ستون هاي قطور آهني اين تابها برپا است و با برداشتن زنجيرهاي آن، عملا امكان استفاده از آن را سلب مي شود.
زوجهاي جوان، دختران و پسران جوان و كودكان از مشتاقان برگزاري اين آيين سنتي هستند و بنا به يك اعتقاد قديمي در بين تركمنها، با تاب خوردن در آسمان، گناهان ريخته و آلودگي ها پاك مي شوند.چيدن سفره ويژه عيد قربان نيز از ديگر مراسم اين ديار است سفره اي دراز كه به مدت سه روز پهن است و انواع شيريني، ميوه و آجيل در آن قرار دارد و ميهمانان را به خوردن و شاد بودن دعوت مي كند.

 



ايران در كيهان

يادواره شهداي روحاني در هرمزگان
بندرعباس-خبرنگاركيهان معاون توسعه و منابع انساني استاندار هرمزگان گفت: برگزاري يادواره شهداي روحاني گامي موثر در جهت خنثي سازي توطئه ها و ترفندهاي دشمن مي باشد. پرويز سالاري در جلسه هماهنگي و برنامه ريزي يادواره شهداي روحاني در هرمزگان اظهار داشت: روحانيان در طول تاريخ به ويژه در ايام دفاع مقدس با حضور در جبهه هاي حق عليه باطل خدمات شايسته و ماندگاري را انجام دادند و با رسيدن به فيض شهادت به بالاترين درجه ايثار و فداكاري دست يافتند.
خدمات كميته امداد در هرمزگان
بندرعباس-خبرنگاركيهان مديركل كميته امداد هرمزگان گفت: كارشناسان حوزه اشتغال و خودكفايي كميته امداد در راستاي تحقق اهداف دولت براي فراهم كردن مشاغل پايدار همت خود را مضاعف نموده و آثار و نتايج اين حركت رضايت بخش ارزيابي شده است. مهدي مجلس آرا افزود: در 6 ماهه اول سال 89 تعداد 293 طرح اشتغال افتتاح شد و مبلغ 19 ميليارد و 852 ميليون ريال از محل اعتبارات امدادي در اين بخش هزينه شده است و پيش بيني شده اين روند تا پايان سال به بيش از 900 اشتغالزايي خواهد رسيد.
انتخاب اعضاي شوراي بسيج دانش آموزي
نيشابور-خبرنگاركيهان دانش آموزان بسيجي واحدهاي مقاومت پيشگام مستقر در دبيرستانهاي دخترانه و پسرانه شهرستان نيشابور در انتخابات شوراي بسيج شركت كردند. اين مراسم به صورت نمادين با حضور مسئولين كميته اجرايي بسيج دانش آموزي در دبيرستان وكيلي شماره 8 برگزار شد.
يادواره شهداي دانش آموز شهرستان آزادشهر
گنبدكاووس-خبرنگاركيهان به مناسبت هفته بسيج دانش آموزي، يادواره 29 شهيد دانش آموز شهرستان آزادشهر در سالن اجتماعات ناحيه مقاومت بسيج اين شهرستان برگزار شد.دكتر «غلامرضا منتظري» مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان گلستان دراين يادواره با گراميداشت ياد و خاطره شهداي دانش آموز دفاع مقدس، گفت: دانش آموزان در طول دوران دفاع مقدس علاوه بر حضور در سنگرهاي تعليم و تربيت در كنار ديگر رزمندگان اسلام عليه دشمنان جنگيدند.
ساماندهي تبليغات شهري در انديمشك
انديمشك-خبرنگاركيهان شهردار انديمشك از اجراي طرح ساماندهي وضعيت تبليغات شهري در اين شهر خبر داد. مهندس علي اصغر منشاد گفت: در اين طرح كه براي نخستين بار در انديمشك به اجرا درمي آيد كليه بيل بوردها، پرتابل، تابلوها و داربست هاي تبليغاتي سطح شهر ساماندهي مي شوند.
مدارس قرآني شهرستان خواف
خواف-خبرنگاركيهان طي مراسمي با حضور مسئولين شهرستان خواف تعداد 25 مدرسه قرآني در شهرستان خواف شروع به كار كردند حسن محمدي مدير آموزش و پرورش خواف ضمن تشريح اهداف اين مدارس گفت: مدارس قرآن در طول سال تعطيلي ندارند و داراي سه ترم تحصيلي هستند كه ترم اول از مهرماه تا دي ماه و ترم دوم از بهمن تا تيرماه و ترم سوم از مرداد تا شهريورماه خواهد بود.
خدمات كميته امداد بندرعباس
بندرعباس-خبرنگاركيهان: مديركل كميته امداد هرمزگان مهدي مجلس آرا گفت: با تفاهم نامه اي كه بين كميته امداد و فني حرفه اي منعقد شد در 6 ماهه سال جاري تعداد هزار و 740 نفر از خانوارهاي زير پوشش امداد در سطح هرمزگان درخصوص مشاغل مورد علاقه خود و داراي بازار كار مهارت فني حرفه اي را فرا گرفتند و جمعي از آنها داراي شغل شدند و مابقي تا پايان سال داراي شغل خواهند شد.
شوراي بسيج دانش آموزي زنجان
زنجان-خبرنگاركيهان شوراي بسيج دانش آموزي استان به رياست دكتر محمد رئوفي نژاد استاندار زنجان و با حضور اعضا شوراي دانش آموزي و بسيج دانش آموزي و تعدادي از معاونين استاندار و مديران در محل استانداري برگزار شد. دكتر رئوفي نژاد ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهيد حسين فهميده و 36 هزار شهيد دانش آموز گفت: هيچ هدف و اولويتي براي استكبار در جنگ نرم مهمتر از نوجوانان و جوانان مملكت نيست.
صدور اسناد مالكيت مسكن مهر
اراك-خبرنگاركيهان: مهندس مهدي زنديه وكيلي، رئيس سازمان مسكن و شهرسازي استان مركزي گفت: براي نخستين بار در كشور اسناد مالكيت اعياني واحدهاي مسكن مهر در استان مركزي صادر شد. وي افزود: تعداد قابل توجهي از واحدهاي مسكن مهر در ساوه، خمين و دليجان تاكنون تكميل و به بهره برداري رسيده است و متقاضيان مربوطه در اين واحدها ساكن شده اند.
برداشت چغندرقند در كرمانشاه
كرمانشاه-خبرنگاركيهان مهندس محمود لعل آبادي كارشناس مسئول چغندر قند سازمان جهاد كشاورزي استان گفت: از آغاز فصل برداشت چغندرقند تاكنون 320 هزار تن محصول چغندر قند از مزارع استان كرمانشاه برداشت شده است.
نشست تخصصي مديريت شهري در اهواز
اهواز-خبرنگاركيهان نخستين نشست تخصصي نقش و جايگاه تفكر اسلامي در مديريت شهري در معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري اهواز برگزار شد. در اين نشست كه با حضور موسي شاعري معاون شهردار اهواز و كاركنان معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري و با سخنراني حضرت حجت الاسلام والمسلمين علي نژاد مديركل مديريت هاي حوزه هاي علميه سراسر كشور برگزار شد، علي نژاد با تاكيد بر اينكه افراد بايد جايگاه خود را تاثيرگذار بدانند از اقداماتي كه در معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري در جهت خدمت به مردم صورت گرفته تقدير كرد.
حاشيه نشيني مهمترين دغدغه فرمانداري
بيرجند-خبرنگاركيهان، فرماندار بيرجند در شوراي اداري شهرستان از معضل حاشيه نشيني بعنوان مهمترين دغدغه فرمانداري ياد كرد و گفت: با اهتمام ويژه استاندار به اين موضوع و همكاري دستگاهها و مردم مشكل حاشيه نشيني تا پايان سال به نتيجه قابل قبول مي رسد.
5000واحد مسكوني در شهر اميركبير
اراك- خبرنگار كيهان: مهندس مهدي زنديه وكيلي رئيس سازمان مسكن و شهرسازي استان مركزي گفت: براساس تفاهمنامه صورت گرفته بين استانداري مركزي و شركت عمران شهرهاي جديد ايران از يك سو و دو شركت سرمايه گذاري خارجي از كشور تركيه از سوي ديگر؛ تعداد 5000 واحد مسكوني در شهر جديد اميركبير احداث مي شود.

 



بازخواني سرود جاودانه «مرگ بر آمريكا» در بندرعباس

بندرعباس- خبرنگاركيهان:
همزمان با گراميداشت 13آبان و روز دانش آموز اثر ماندگار و استكبارستيز «مرگ بر آمريكا» با صداي خواننده انقلابي اسفنديار قره باغي در بندرعباس بازخواني و اجرا شد.
همايون اميرزاده. مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان هرمزگان با اعلام اين خبر گفت: 13آبان ماه برگ زريني از تاريخ انقلاب اسلامي است و نشانگر بصيرت و آگاهي دانش آموزان نسل اول انقلاب نسبت به مسائل مختلف كشور و اتخاذ مواضع صحيح است.
وي ضمن تأكيد بر حفظ روحيه استكبارستيزي در ميان نسل جوان و نوجوان كشور افزود: دشمنان انقلاب در داخل و خارج كشور سعي دارند با استفاده از ابزار نرم افزاري و رسانه اي دانش آموزان را سرگرم مسائل واهي و دروغين نمايند و وظيفه دستگاه هاي فرهنگي آن است كه با برنامه ريزي صحيح و توليد برنامه هاي مناسب اين حملات را خنثي نمايند. مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان هرمزگان خاطرنشان كرد: به همين منظور با همكاري انجمن موسيقي استان هرمزگان 13آبان اثر ماندگار «مرگ بر آمريكا» با صداي اسفنديار قره باغي در تالار آويني ساعت 30/19 اجرا شد. همايون اميرزاده تصريح كرد: در اين برنامه علاوه بر اثر «مرگ بر آمريكا» ديگر سرودهاي مشهور انقلابي نيز اجرا شد و گروه كرال شيداي هرمزگان نيز اين خواننده بزرگ كشور را همراهي كردند. براساس اين گزارش اسفنديار قره باغي كه به صداي انقلاب شهرت دارد بيش از 700اثر در رابطه با انقلاب و جنگ را براي تلويزيون و راديو توليد و اجرا كرده است. لازم به ذكر است وي در ساخت و اجراي سمفوني خليج فارس با هنرمندان انجمن موسيقي هرمزگان همكاري داشته است.

 



سرپرست استانداري: اراضي دولتي استان البرز فاقد سند هستند

كرج- خبرنگار كيهان:
در حال حاضر هيچ يك از اراضي ملي و دولتي استان البرز سند ندارند.
سرپرست استانداري البرز در مراسم كلنگ زني بخشداري مركزي با اعلام اين مطلب گفت: بر اين اساس بخشداري با همكاري اداره ثبت اسناد و املاك بايد براي شناسايي اراضي و صدور سند براي اين زمين ها اقدام كند.
عيسي فرهادي با اشاره به زمينه سوءاستفاده افراد فرصت طلب در خصوص اراضي بدون سند افزود: از اين رو مديريت اين مسئله بايد هرچه سريعتر در دستور كار قرار گيرد.
وي با اشاره به اينكه راه توسعه اين استان تازه تأسيس بايد با تلاش مضاعف مديران دستگاه هاي اجرايي هموار شود اظهار داشت: مسئولان دستگاه هاي اجرايي بايد با روحيه بسيجي به برطرف كردن نيازهاي حوزه هاي كاري خود بپردازند.
فرهادي تصريح كرد: طبق برنامه ريزي، اعتبارات عمراني و جاري استان البرز سال آينده افزايش چشمگيري خواهد يافت و اين امر در سرعت بخشيدن به طرح هاي عمراني و خدمات رساني بهتر به مردم مؤثر است.

 



رشت در آستانه گرفتن برق از اولين نيروگاه بخش خصوصي رشت

- خبرنگار كيهان:
استاندار گيلان از توليد برق نخستين نيروگاه بخش خصوصي كشور تا پايان سال جاري در اين استان خبر داد.
مهندس روح الله قهرماني چابك در جريان بازديد وزير نيرو از نيروگاه سيكل تركيبي پره سر رضوانشهر گفت: 2 واحد توربين گازي اين نيروگاه با ظرفيت توليد 162 مگاوات برق، اسفند ماه امسال به بهره داري مي رسد.
وي با اعلام اينكه نيروگاه سيكل تركيبي گيلان، ظرفيت توليد 968 مگاوات برق را دارد اظهار داشت: اين نيروگاه شامل 4 واحد توربين گازي هر يك به ظرفيت 162 مگاوات و 2 واحد توربين بخار به ظرفيت 160 مگاوات است كه 4 توربين باقيمانده تا پايان تابستان آينده به تدريج به بهره برداري مي رسد.
استاندار گيلان از اين پروژه كه كار ساخت آن همزمان با دور اول سفر رياست جمهوري به اين استان آغاز شد، به عنوان نخستين تجربه مشاركت بخش خصوصي در ساخت نيروگاه در كشور ياد كرد و گفت: براي احداث نيروگاه مذكور، در مجموع 570 ميليون يورو هزينه مي شود كه 200 ميليون آن از طريق تسهيلات صندوق ذخيره ارزي تهيه و تامين مي شود.
به گفته مهندس قهرماني، نيروگاه سيكل تركيبي پره سر در زميني به وسعت 117 هكتار در 18 كيلومتري رضوانشهر احداث و تاكنون بيش از 65 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.
برق توليدي نيروگاه سيكل تركيبي پره سر از طريق پست 230 كيلو ولت و خطوط فشار قوي پونل- فومن- رشت صنعتي و شمالي بندر انزلي و اردبيل به شبكه سراسري برق كشور متصل مي شود.

 



سيستم ناوبري فرودگاه اردبيل ارتقا مي يابد

اردبيل -خبرنگاركيهان:
استاندار اردبيل گفت: دراجراي مصوبات سفر استاني هيئت دولت، سيستم ناوبري فرودگاه اردبيل ارتقا مي يابد.
سيدحسين صابري در ديدار با مديرعامل شركت مادر تخصصي فرودگاههاي كشور افزود:در اجراي مصوبات سومين سفر دولت به استان، سيستم ناوبري فرودگاه اردبيل بايد با خريداري دستگاه آي.ال. اس كت 2ارتقا يابد.
وي گفت: وزارت راه و ترابري موظف است نيمي از هزينه اين دستگاه را تأمين كند واستان نيز نيم ديگر آن را تامين مي نمايد و انتظار مي رود شركت مادر تخصصي فرودگاههاي كشور در اين زمينه اقدام ويژه نمايد.
وي با تاكيد بر همكاري لازم براي برقراري پروازهاي شركت هواپيمايي آتا در فرودگاه اردبيل گفت: با مذاكراتي كه با سفير تركيه درايران انجام شد برقراري خط هوايي اردبيل، تركيه نيز مي تواند عملياتي شود.
وي با طرح درخواست زايران اردبيلي عتبات عاليات خواستار امكان سنجي برقراري پروازهاي مستقيم از اردبيل به كرمانشاه شد.
وي در پايان افزود: درهرحال سفر ميليوني گردشگران به استان، افزايش پروازهاي فرودگاه اردبيل را مي طلبد.

 



مديركل حمل و نقل و پايانه هاي استان سيستان و بلوچستان خبر داد
پرداخت 50 درصدي حق بيمه رانندگان توسط دولت

زاهدان- خبرنگاركيهان:
مديركل حمل و نقل و پايانه هاي استان سيستان و بلوچستان از پرداخت 50 درصد حق بيمه تامين اجتماعي رانندگان به عنوان يارانه توسط دولت خبر داد.
علي رضا مجرد گفت: قبل از اجراي قانون هدفمندكردن يارانه ها 27 درصد حقوق و مزاياي رانندگان به عنوان حق بيمه در نظر گرفته شده بود كه از اين ميزان 10 درصد آن را دولت و 17 درصد بقيه را خود رانندگان پرداخت مي كردند.
وي افزود: در راستاي اجراي قانون هدفمندكردن يارانه ها مقرر شده است 50 درصد حق بيمه تامين اجتماعي رانندگان به عنوان يارانه ازسوي دولت پرداخت شود.
مجرد حق بيمه رانندگان كاميون و اتوبوس را يك و 3 دهم برابر دستمزد سال 90 كه به طور تقريبي معادل 530 هزار ريال است اعلام كرد و همچنين حق بيمه رانندگان ميني بوس و سواري كرايه را يك و يك دهم برابر حداقل دستمزد سال جاري عنوان كرد كه اين ميزان تقريبي معادل 440 هزار ريال است.
وي در پايان حق بيمه رانندگان وانت بارها را معادل 400 هزار ريال اعلام كرد.

 



مديركل ارشاد هرمزگان خبر داد
درخشش 5 هرمزگاني درجشنواره هاي مختلف رضوي در كشور

بندرعباس- خبرنگاركيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي هرمزگان گفت: در سال جاري پنج نماينده موفق هرمزگاني در جشنواره هاي مختلف رضوي درسطح كشور درخشيدند.
همايون اميرزاده درنشستي با مسئولان فرهنگ و ارشاد هرمزگان، اظهارداشت: امسال پنج گروه مختلف هنري در رشته هاي نمايش، موسيقي و خوشنويسي در جشنواره هاي مختلف فرهنگي هنري رضوي دركشور حضور داشتند.
وي در همين رابطه افزود: امسال سعي كرديم با برنامه ريزي دقيق و مدون علاوه بر برگزاري خوب و شايسته چهارمين جشنواره تئاتر كودك و نوجوان رضوي و نمايش هاي عروسكي ضامن آهو گروههاي مختلف را نيز براي شركت در جشنواره هاي ساير استان ها آماده و اعزام كنيم.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي هرمزگان تصريح كرد: مهمترين گروههايي كه به اين جشنواره هاي رضوي اعزام و موفق به كسب رتبه شدند، عبارتند ازگروه موسيقي صدف از شهرستان ميناب به جشنواره سرودهاي رضوي در سنندج، گروه موسيقي آناميس از ميناب به جشنواره سرودهاي رضوي و كسب مقام سوم، راهيابي هشت نفر ازخوشنويسان استان به جشنواره خوشنويسي رضوي در استان يزد و همچنين گروه موسيقي خواهران شهرستان قشم نيز از ديگر نمايندگان استان درجشنواره رضوي بود.
اميرزاده در پايان اظهارداشت: بيش از 10 گروه نمايشي براي حضور درجشنواره تئاتر كودك و نوجوان رضوي از سراسر استان اعلام آمادگي كردند كه درنهايت چهارگروه توانست به جشنواره راه يابد.

 



مديرعامل جامعه نابينايان آذربايجان شرقي: رسانه ها در حمايت از نابينايان جديت لازم را ندارند

تبريز- خبرنگار كيهان:
مديرعامل جامعه نابينايان آذربايجان شرقي گفت: متاسفانه رسانه ها در حمايت از نابينايان تلاش و جديت لازم را ندارند.
علي اصغر اميران لوي افزود: مكان اين جامعه، حتي براي بسياري از سازمان ها شناخته شده نيست و اين جاي تأسف دارد.
وي با انتقاد از عدم توجه به فعاليت هاي اين تشكيلات در جهت بهبود شرايط زندگي و فعاليت نابينايان، از سوي برخي ادارات، نياز عادي سالانه اين «جامعه» را 180 ميليون ريال اعلام كرد و گفت: برغم اين نياز، حداكثر 50 ميليون ريال از آن تامين مي شود در حالي كه يك صدم كمك 15 ميليارد ريالي يك خير و نيكوكار براي مدرسه سازي، تمام نيازهاي «جامعه نابينايان استان» را برطرف مي سازد.
«اميران لوي» تصريح كرد: «جامعه نابينايان آذربايجان شرقي» در تامين هزينه هاي عادي خود با مشكلات فراواني روبرو مي باشد و هيچ نهاد رسمي، عملا از سال 84 از اين «تشكيلات خير و نيكوكار» حمايت نمي كند، در حالي كه اين انجمن 30 سال است داراي مجوز و فعاليت رسمي است.
وي با اشاره به اين كه بهزيستي آذربايجان شرقي، همكاري مناسب و شايسته اي با «جامعه نابينايان استان» ندارد گفت اين جامعه، رقيب مراكز حمايتي دولتي نيست و افراد نيكوكار و برخي شركت هاي خصوصي، عمده ترين حاميان آن هستند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14