(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 24  آبان 1389- شماره 19790

اثرات آب نارگيل بر پوست
بيماري هاي ويروسي را از خانه برانيم
رموز خشك كردن سبزيجات
ورزش به شما احساس سيري مي دهد
رانندگي در دوران حاملگي



اثرات آب نارگيل بر پوست

آب نارگيل حاوي انواع ويتامين ها و مواد معدني است كه در ترميم سلول هاي بدن نقش بزرگي ايفا مي كند. اما جالب ترين خاصيت آن نابودسازي چين و چروك ها و سلوليت هاي مرده بدن است و باعث زيبايي پوست مي شود.
منيزيوم و كلسيم آب نارگيل، سوخت و ساز بدن انسان را تقويت مي كند و منجر به كاستن وزن مي شود.
آب نارگيل كه بين مردم آمريكا و آلمان از محبوبيت بسياري برخوردار است، همچنين سيستم دفاعي بدن را تقويت و به هضم غذا كمك مي كند و براي سيستم عصبي بدن بسيار مفيد است.
به نوشته اين منبع خبري، منظور از آب نارگيل شير چرب نارگيل نيست، بلكه آبي است كه در يك نارگيل كال و سبز وجود دارد.
مهم اين است كه آب نارگيل كاملا سرد نوشيده شود، در غير اين صورت مزه دلپذير خود را از دست مي دهد. شركت هاي توليدكننده آب نارگيل آن را با مزه هاي مختلف وارد بازار مي كنند. براي مثال آب نارگيل مي تواند با مزه آناناس همراه باشد.

 



بيماري هاي ويروسي را از خانه برانيم

آيا از سرماخوردگي و ويروسهايي كه كودك شما با خود به خانه مي آورد، خسته شده ايد؟ در اين مطلب روشهاي مطمئن براي حفاظت كودكان در برابر ميكروبها را به شما معرفي مي كنيم.
چرا هميشه كودكان شما را بيمار مي كنند؟
همه پدر و مادرها در برخي مواقع قادرند تا بيمار شدن كودك خود را پيش بيني كنند. با اين حال، اگر شما هم بخش اعظم روز را با سينه خيز رفتن بر روي وسائل كثيف زمين بازي، نوشيدن آب از ليوان دوستانتان و يا دست زدن يا به دهان بردن هرآنچه توجه شما را به خود جلب مي كند، گذرانده بوديد، بدون شك بيمار مي شديد. با اين كه كودكان هرگز وسائل خود را با ديگران تقسيم نمي كنند، براي انتشار باكتري ها و ويروسها، بسيار دست و دل باز مي شوند. طبق پژوهش اخير دانشگاه آريزونا، شانس يك زن زماني كه مادر مي شود در مبتلا شدن به بيماري، دو برابر است. پس چگونه مي توانيد وقتي فداكارانه نقش يك پرستار را در برابر زكام شدن و عطسه كردن كودك ايفا مي كنيد، سالم بمانيد؟ تمام كاري كه مي توانيد انجام دهيد اين است كه عليه ميكروبها نقشه اي زيركانه بكشيد كه كارساز باشد.
وقت بيشتري صرف شستشو كنيد
جمله «دستانت را بشوي» را پيش از اين ميليونها بار شنيده ايد، چون امري ضروري و مهم است. اگر اين عمل را مرتب انجام دهيد، مي توانيد احتمال سرماخوردن كودك خود را بين 30 تا 50 درصد كاهش دهيد. شستشوي سريع اصلا مفيد نيست. مراكز كنترل بيماري پيشنهاد مي كنند كه براي شستشوي كامل دستها 20ثانيه وقت بگذاريد. براي اطمينان بيشتر پس از شستشو و زماني كه فرزندتان با سايل خود وارد خانه مي شود از ژلهاي الكلي ضدعفوني كننده استفاده كنيد. قابل ذكر است كه صابون كمك مي كند تا انواع باكتريها و ميكروبها از بين بروند اما ژل ضدعفوني كننده دست، هر نوع ميكروبي كه صابون بجا گذاشته باشد را از بين مي برد. هميشه بطري كوچكي كه حاوي ژل ضدعفوني كننده است را در كيف خود همراه داشته باشيد. كودكان مهارت خاصي براي عطسه كردن روي شما دارند. به محض انجام اين عمل به سرعت دست و صورت خود را بشوييد. شايد انجام اين كار امري وسواس گونه به نظر بيايد، اما به خاطر داشته باشيد كه بيشتر عفونتها از طريق تماس دست منتشر مي شوند، پس بيشتر انجام دادن اين كار ارزشش را دارد.
براي آشپزخانه خود تعيين مرز كنيد
شايد كودك شما دوست داشته باشد بر روي ميز آشپزخانه نقاشي خود را انجام دهد، يا اين كه با قابلمه ها و ظروف آشپزخانه ايجاد سرو صدا كند، اما شما بايد او را تشويق كنيد زماني كه زكام است در جاي ديگري وقت گذراني كند. پروفسور چالرز گيربا، ميكروب شناس در زمينه بررسي علوم خاك، آب و محيطي در دانشگاه آريزوناي توكسان، مي گويد: «آشپزخانه پر ميكروب ترين مكان در خانه است. باكتريها مي توانند روي پيشخوان آشپزخانه و ميزها زنده بمانند، بنابراين ميكروبهايي كه كودك شما حامل آن مي باشد، به راحتي مي توانند به غذايي كه شما طبخ مي كنيد منتقل شده وهمه را بيمار كنند.» حداقل كاري كه مي توانيد انجام دهيد اين است كه به او اجازه ندهيد تا خودش از يخچال غذا و خوراكي بردارد.افرادي كه بيشتر از ديگران در خانواده درب يخچال را باز و بسته مي كنند، دستگيره آن را محلي عالي براي جابجايي ميكروبها مي كنند. به علاوه، زماني كه دستمالهاي مرطوبي كه اطراف را با آن خشك مي كنيد روي دستگيره يخچال قرار مي دهيد، توليد باكتريها در آن محل، به سادگي انجام مي گيرد.
كودكان را كمتر در آغوش بگيريد
ممكن است اين كار غيرممكن به نظر بيايد، اما تا جايي كه مي توانيد از فرزند خود فاصله بگيريد. خوشبختانه مجبور نيستيد خود را قرنطينه كنيد؛ زيرا برطبق بررسي هاي انجام گرفته توسط بيمارستان فيلادلفيا، ويروسها بيشتر از يك متر نمي توانند پخش شوند. سعي كنيد براي دلجويي از فرزند خود، به او دست نزنيد. علامتي را با دست خود ايجاد كنيد كه به معني «درآغوش كشيدن»، فرستادن بوسه باشد، يا جمله «دوستت دارم» را بيشتر بيان كنيد.
«اگر نمي توانيد از بوسيدن فرزندتان خودداري كنيد، به جاي بوسيدن دهان و لبهاي او، پيشاني يا سر او را ببوسيد. همچنين خوابيدن او در رختخواب شما مانعي ندارد.» ممكن است كسي از دليل اين موضوع مطمئن نباشد، اما شانس دچار شدن به ميكروبهاي بيماري زا از طريق يك پتو، تنها يك در هزار است. فقط او را در آغوش نگيريد وسعي كنيد در مسير عطسه و سرفه هاي او قرار نگيريد.
قانون نبود اشتراك را اعلام كنيد
درست است كه شما سعي مي كنيد به كودك خودبخشندگي را ياد بدهيد، اما زماني كه او سرماخورده يا دچار آنفلوآنزا شده است، خودپسندي امري مثبت محسوب مي شود. «ويروسها و باكتريها مي توانند از يك ساعت تا چند روز بر روي سطوح مرطوب منتشر شوند. پس به كودكان وقتي فردي در خانه بيمار است، اجازه ندهيد تا اسباب بازيها، حوله ها و يا حتي تيوب خميردندان خود را به اشتراك بگذارند.
از مواد ضدعفوني كننده استفاده كنيد
امكان دارد كابينت هاي آشپزخانه شما با مقدار زيادي انواع مواد پاك كننده پر شده باشد، اما وقتي مي خواهيد ميكروبهاي بيماري كودكتان را از بين ببريد، تنها برخي از آنها مفيدتر از ديگر محصولات باشند. بر طبق توصيه آژانس حفظ محيط زيست EPA، مي بايست براي استفاده از مواد پاك كننده به شماره ثبت EPA و كلمه «ضدعفوني كننده» بر روي برچسب محصول توجه كنيد. اين بدان معناست كه اين محصول حاوي موادي قوي جهت مبارزه با ميكروبهاست مانند آمونياك يا سفيدكننده ها كه با استانداردهاي ملي براي تاثير آن منطبق باشد. ازاين پا ك كننده ها براي تميز كردن سطوحي كه همه اعضاي خانواده به آن دست مي زنند مانند تلفن، دستگيره درب توالت، كنترل لوازم صوتي و تصويري، و دستگيره هاي دربها استفاده كنيد. وقتي كودكتان بيمار است براي جلوگيري از انتشار ميكروبهاي بيماري زا هرچند روز يك بار با اين مواد خانه خود را تميز كنيد.
اسباب بازيهاي كودك را بشوييد
اگر صبر كنيد تا بيماري كودكتان بهبود يابد بعد اسباب بازيهاي پر از ميكروب او را بشوييد، ريسك ابتلاي او به بيماري را بيشتر خواهيد كرد. او هر بار كه با آنها بازي مي كند دوباره آنها را آلوده خواهد كرد. بنابراين چرا هميشه ميكروبها را براي بيمار شدن دوباره او در دسترس قرار دهيم؟ به محض اين كه بازي او تمام شد، به اسباب بازيها حمله كنيد و از روشهاي معمول ضدويروسي و استفاده كنيد كه بدين ترتيب است: اول بوسيله آب اكسيژنه يا سركه سفيد آنها را بشوييد بعد آنها را با آب داغ و صابون شستشو دهيد. سپس دوباره آنها را با آب اكسيژنه يا سركه بشوييد. او اضافه مي كند: «شايد اين كار به نظر وقت گير باشد، اما بهترين روش براي جلوگيري از انتشار ميكروبهاست.»
3 محل خطرناك براي تجمع ميكروبها
باكتريها و ويروسها مي توانند در هر جايي كمين كنند. اما در واقع آنها دوست دارند بر روي برخي از وسائل متعلق به والدين كه پي درپي با آنها تماس دارند قرار گيرند.
¤ دستگيره چرخ خريد خواروبار- بررسي يك دانشگاه در آريزونا نشان داده است كه 55 درصد آنها با مواد مدفوعي آلوده شده اند. دكتر چالرز گربا مي گويد: «حتماً هنگام خريد در كيف خود ژل ضدعفوني كننده دست همراه داشته باشيد تا پس از اتمام خريد خود از آن استفاده كنيد.»
¤ وسايل بازي در پارك- وقتي محققان كالج بهداشت عمومي دانشگاه آريزونا، زمينهاي بازي مختلفي را مورد بررسي قرار دادند، مدفوع و ادرار انسان و حيوان و حتي خون بر روي اين وسايل يافتند. به كودك خود تاكيد كنيد تا حتما پس از اتمام زمان بازي، دستان خود را خوب بشويد.
¤ سينك ظرفشويي- در اين محل، درهر سانتيمتر آن، حدود 500 هزار ميكروب وجود دارد. چرا؟ چون وقتي مواد غذايي، مخصوصا ميوه و سبزيجات خام را مي شوييد، باكتريها از جمله «كولي» و سالمونلا از زير آبكش خارج شده و در آنجا تجمع مي كنند. سينك ظرفشويي راحداقل دوبار در هفته با مايع سفيدكننده و آب ضدعفوني كنيد. نسيبه رجبي

 



رموز خشك كردن سبزيجات

اگر قصد داريد ميوه يا سبزيجات را خشك كنيد، حتما ميوه و سبزيجات رسيده و سالم را انتخاب كنيد. جالب است بدانيد سبزيجاتي كه به محض چيده شدن در صبح زود يا اول شب، فورا خشك مي شوند، طعم و بوي بهتري دارند.
در صورتي كه سبزيجاتي كه انتخاب مي كنيد كاملا رسيده نباشند، بعد از خشك شدن رنگ و طعم خوبي نخواهند داشت. البته سبزيجات خيلي رسيده هم بعد از خشك شدن سفت مي شوند و نمي توان آنها را مصرف كرد. براي خشك كردن سبزيجات ابتدا آنها را در تشتي از آب سرد غوطه ور كنيد. آب سرد به حفظ تازگي سبزيجات كمك مي كند. هر بار سبزيجات خيسانده شده را از روي آب جمع آوري كرده و گل و لاي ته نشين شده را دور بريزيد.
اين كار را براي 3 تا 4 مرتبه انجام دهيد تا آب سبزيجات كاملا تميز شود. بعد آنها را آب بكشيد. فراموش نكنيد نبايد سبزيجات براي مدت طولاني در آب خيسانده شوند زيرا به راحتي املاح و ويتامين هاي خود را از دست مي دهند. بعد از شستن اجازه بدهيد سبزيجات خشك شوند. برحسب نوع آنها، برش لازم را بدهيد. حتما قسمت هاي كال، كپك زده يا فيبردار سبزيجات را حين برش زدن جدا كنيد چون مي توانند عاملي براي رشد باكتري ها باشند. متأسفانه سبزيجات حاوي نوعي از تركيبات ارگانيك هستند كه به آن آنزيم مي گويند و به همين دليل خيلي سريع كپك مي زنند. به همين دليل است كه سبزيجات تازه سريع تر از ميوه ها خراب مي شوند.
تنها راه براي متوقف كردن فعاليت اين آنزيم ها جوشاندن چند دقيقه اي سبزيجات در آب جوش يا بخار آب قبل از خشك كردن است. به اين طريق بسياري از باكتري ها و كپك ها از بين مي روند و در ضمن سبزيجات سريع تر خشك شده و رنگ و طعم آنها بهتر حفظ مي شود. نكته ديگري كه بايد در ذهن داشته باشيد اينكه هر چه سبزيجات به قطعات ريزتري خرد شوند، سريع تر خشك مي شوند.

 



ورزش به شما احساس سيري مي دهد

متخصصان برزيلي مي گويند: ورزش كردن نه تنها به شما كمك مي كند كه كالري هاي اضافي را بسوزانيد، بلكه همچنين با هدف قراردادن اعصاب اشتها درمغز، احساس سيري را درشما تقويت مي كند.
ورزش حساسيت اعصابي را كه دركنترل احساس سيري نقش دارند، تحريك و احيا مي كند كه در نتيجه آن ميل به غذا خوردن كاهش مي يابد و در نهايت به كاهش وزن كمك مي كند.
افزايش نرخ چاقي هم اكنون به يكي از مهمترين پديده هاي مهم و نگران كننده باليني، همه گير شناسي تبديل شده است.
فاكتورهايي مثل تغيير درعادات تغذيه اي و زندگي كم تحرك و كم فعاليت نقش مهمي در شيوع چاقي دارند. مصرف زياد و افراطي چربي باعث بروز خطاهايي در سيگنال دهي نورون هايي مي شود كه نقش كنترل احساس سيري را درمنطقه هپيوتالاموس مغز برعهده دارند. اين خطاها منجر به مصرف بي رويه و كنترل نشده غذاها مي شود كه پيامد آن «چاقي» است.

 



رانندگي در دوران حاملگي

اين روزها اگر تعداد رانندگان خانم بيشتر از آقايان نباشد، كمتر هم نيست. بيشتر خانم ها ترجيح مي دهند ماشين شخصي داشته باشند و حتي در دوران بارداري هم خودشان رانندگي كنند؛ اما اين كار بر خلاف نظر پزشكاني است كه اعتقاد دارند خانم ها بايد در دوران بارداري، دور رانندگي را مخصوصاً در سه ماهه سوم حاملگي خط بكشند.
در هر صورت، اگر شرايط زندگي تان به نحوي است كه مجبوريد خودتان در زمان بارداري رانندگي كنيد، بد نيست با مرور اين متن سعي كنيد رانندگي را براي خودتان و جنين تان كم خطرتر كنيد.
كمربند ايمني را حتما ببنديد
يك خانم باردار به هيچ عنوان نبايد از بستن كمربند ايمني به بهانه بزرگ بودن شكم يا فشار آمدن به جنين خودداري كند. شما چه راننده باشيد و چه روي صندلي كنار راننده نشسته باشيد، بايد براي محافظت از جان خود و فرزندتان هنگام ترمزهاي ناگهاني و حتي تصادف ها، كمربند ايمني تان را ببنديد.
همچنين استفاده از كمربند ايمني سبب مي شود كه يك فاصله معقول بين شكم مادر باردار و فرمان ماشين به وجود آيد و وقتي كمربند بسته باشد، ديگر راننده نمي تواند بيش از اندازه بدنش را به سمت جلو متمايل كند و باعث شود كه فرمان بيش از حد به شكم اش فشار بياورد.
راستي، حواس تان باشد كه در طول مدت بارداري شما فقط مسئول حفظ سلامت خودتان نيستيد، بنابراين براي حفظ سلامت خود و جنينتان، حتي اگر روي صندلي عقب ماشين هم نشسته ايد، از بستن كمربند ايمني غافل نشويد.
بهترين حالت بستن كمربند ايمني براي يك خانم باردار اين است كه بخش پاييني كمربند را زير شكم و روي استخوان هاي لگن و بخش بالايي آن را هم بين سينه هايش قرار دهد و از بستن بخش پاييني رو و بالاي شكم و بخش بالايي روي گردن و زير بازوها خودداري كند. اگر هم احساس كرديد كه بخش پاييني كمربند اذيت تان مي كند، يك بالشتك نازك پنبه اي تهيه كنيد و آن را بين كمربند و بدن تان قرار دهيد.
استفاده از كيسه هوا هم ضروري است
يكي از خطاهاي رايج در دوران بارداري، از كار انداختن سيستم خودكار باز شدن كيسه هوا هنگام تصادف رانندگي است. اما بهتر است بدانيد كه استفاده از كيسه هوا هم به اندازه كمربند ايمني ضروري و مهم است. فقط كافي است كه در استفاده از آن يك نكته كوچك را رعايت كنيد.
در دوران بارداري چه خودتان رانندگي كنيد و چه در صندلي كنار راننده بنشينيد، بهتر است صندلي تان را طوري تنظيم كنيد كه بيشترين فاصله رانسبت به داشبورد داشته باشيد، در اين موارد هنگام تصادف و ضربه هاي ناگهاني وقتي كيسه هوا باز مي شود، باعث حفاظت از سلامت شما و فرزندتان مي گردد، نه فشار آمدن به جنين و به دردسر افتادن شما.
در ماه هاي آخر بارداري رانندگي نكنيد
حتي اگر شما هيچ مشكل خاصي هم در طول دوران بارداري نداشتيد، بهتر است از رانندگي كردن در سه ماهه آخر بارداري خودداري كنيد. احساس خستگي و خواب آلودگي در ماه هاي آخر بارداري به خاطر افزايش دماي بدن يكي از دلايل توصيه به عدم رانندگي در اين ماه ها است. يكي ديگر از دلايلي كه سبب مي شود پزشكان، رانندگي را در سه ماهه سوم بارداري ممنوع كنند اين است كه قرار گرفتن پاها در يك حالت خاص سبب گرفتگي عضلاني و ورم كردن آنها مي شود. بنابراين ممكن است شما ساعت ها در ترافيك بمانيد و پاهاي تان با ثابت ماندن دچار گرفتگي شوند و در نتيجه به راحتي نتوانيد در مواقع ضروري از كلاچ و ترمز استفاده كنيد و به دردسر بيفتيد.
اگر مي خواهيد در دوران بارداري رانندگي كنيد...
اگر به هر دليلي مجبور به رانندگي در دوران بارداري هستيد، اين نكات را رعايت كنيد:
¤شب ها رانندگي نكنيد.
¤وقتي پشت چراغ قرمز يا در ترافيك گير كرديد، پاها و زانوهايتان را تكان دهيد و بچرخانيد.
¤اگر مسيرتان طولاني است، هر نيم ساعت يك بار ماشين را نگه داريد، پياده شويد و 5دقيقه راه برويد و حركات كششي انجام دهيد.
¤از صحبت كردن با تلفن همراه حتي با هندزفري و سروكله زدن با راديو پخش حين رانندگي خودداري كنيد.
¤اگر فرزند ديگري داريد و او هنگام رانندگي شما، در حال غرغر كردن است، يا سر به سرش نگذاريد يا كناري پارك كنيد و بعد از حل شدن مشكل تان به رانندگي ادامه دهيد.
¤به هيچ عنوان در ده روز آخر بارداري رانندگي نكنيد.
¤يبوست يكي از عوارض رانندگي هاي مداوم و هر روزه در دوران بارداري است. بنابراين هميشه يك بطري آب و چند ميوه آب دار در ماشين بگذاريد و حين رانندگي از خوردن آنها غافل نمانيد.
¤در طول دوران بارداري، از روز اول تا آخر، تنها و با ماشين شخصي تان به مسافرت نرويد.
¤اگر مداوم تهوع و سرگيجه داريد، رانندگي نكنيد.
¤اگر كمردرد ناشي از بارداري داريد، دور رانندگي را خط بكشيد.
¤هنگام رانندگي به سمت جلو متمايل نشويد و كاملا صاف به صندلي تكيه دهيد.
¤صندلي تان را تا جايي كه مي توانيد از فرمان ماشين دور كنيد.
¤هميشه تلفن همراه تان كنارتان باشد تا بتوانيد در مواقع ضروري از آن استفاده كنيد .

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14