(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 13 دی 1389- شماره 19830

نخستين هواپيماي بدون سرنشين تركيه به پرواز درآمد
همه پرسي جنوب سودان هفته آينده برگزار مي شود
افراد ناشناس در اوكراين مجسمه استالين را منفجر كردند
يورش كماندوهاي اسرائيلي به كشتي عازم غزه همه سرنشينان بازداشت شدند
مردم فرانسه در اعتراض به فقر و نابرابري هزاران خودرو را به آتش كشيدند
واكنش منطقه اي و جهاني به انفجار كليسا در مصر
عمليات پياپي تروريستي در شمال و غرب بغداد
هواپيماهاي جاسوسي جديد پنتاگون در آسمان افغانستان پرواز مي كنند
اعتراض هاي گسترده به مادام العمر شدن رياست جمهوري علي عبدالله صالح
رايزني هاي فشرده مقامات بلندپايه در بيروت براي حل بحران لبنان
چاوز : با كلينتون فقط احوالپرسي كردم
عنوان «رئيس جمهور» در مناطق تحت كنترل فدراسيون روسيه حذف شد
پرونده هديه جنگ سرد



نخستين هواپيماي بدون سرنشين تركيه به پرواز درآمد

شركت هواپيمايي و صنايع دفاعي تركيه نخستين پرواز آزمايشي هواپيماي تجسسي بدون سرنشين توليد داخل را انجام داد.
به دنبال مناقشات به وجود آمده ميان تركيه و رژيم صهيونيستي بر سر مسائل منطقه اي، تل آويو سال گذشته در عمل به قرارداد سال 2005 درباره فروش پرنده هاي «هرون» به آنكارا ماه ها تعلل كرد همين امر موجب شد ترك ها خود دست به كار شده و در صدد ساخت نوع داخلي اين هواپيماي تجسسي برآيند.
به نوشته روزنامه حريت، طول اين هواپيما هشت متر، طول بال هاي آن 3/17 متر و وزن آن 600 كيلوگرم است. هواپيماي «انكا» امكان پرواز مداوم و 24 ساعته را در ارتفاع 30 هزار پايي دارد. اين روزنامه نوشته است كه «انكا» به زودي توسعه يافته، به سلاح هاي جديد مجهز خواهد شد و چيزي از هواپيماهاي جاسوسي اسرائيلي از نوع «هرون» كم نخواهد داشت.

 



همه پرسي جنوب سودان هفته آينده برگزار مي شود

سازمان ملل متحد براي برگزاري همه پرسي در جنوب سودان در روز نهم ژانويه (19 دي) اعلام آمادگي كرد.
به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه «مصري اليوم»، نماينده دبيركل سازمان ملل در سودان طي پيامي به مناسبت سالگرد استقلال اين كشور اظهار داشت: دو طرف توافقنامه صلح، طي شش سال گذشته، پايبندي خود را بر اجراي اين توافقنامه نشان دادند.
وي با ابراز خشنودي از آمادگي هاي لازم براي برگزاري همه پرسي در جنوب سودان متذكر شد: برگزاري همه پرسي جنوب سودان، معياري براي اجراي توافقنامه صلح به شمار مي آيد. آمريكا و سازمان ملل با تحميل همه پرسي بر سودان، تلاش مي كنند كه جنوب اين كشور پهناور اسلامي را از آن جدا كنند.

 



افراد ناشناس در اوكراين مجسمه استالين را منفجر كردند

حزب كمونيست اوكراين از انفجار مجسمه «استالين» در آغاز سال نو ميلادي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ها، همزمان با آغاز سال نو ميلادي مجسمه «جوزف استالين» ديكتاتور سابق شوروي كه مقابل ساختمان حزب كمونيست اوكراين مستقر است منفجر شد.
به گفته مقامات حزب كمونيست اوكراين، بر اثر اين انفجار، به ساختمان دفتر مركزي اين حزب در شهر «زاپروژيا» نيز خسارات سنگيني وارد شد.
خبرگزاري فرانسه با انتشار اين خبر افزود: هفته گذشته نيز يك گروه ملي گرا در اوكراين قصد منفجر كردن اين مجسمه را داشت كه موفق به اين كار نشد.
يادآور مي شود چندي پيش مجسمه اين ديكتاتور در «سن پترزبورگ» روسيه نيز بر اثر انفجار مشابه به دو نيم شد.
گفتني است «استالين» از جمله چهره هايي است كه همواره موضوع مورد اختلاف طيف هاي ملي گرا و كمونيست روسيه و برخي كشورهاي استقلال يافته شوروي قرار دارد.

 



يورش كماندوهاي اسرائيلي به كشتي عازم غزه همه سرنشينان بازداشت شدند

سرويس خارجي-
كماندوهاي ارتش رژيم صهيونيستي با يورش به كشتي امدادرساني آسيايي كه حامل كمك هاي انسان دوستانه مردم آسيا براي اهالي غزه بود سرنشينان كشتي را بازداشت و ارتباط آن را با دنياي خارج قطع كردند.
كماندوهاي رژيم صهيونيستي روز گذشته پس از تعقيب و گريز چند ساعته در دريا كشتي كمك رساني سلام را توقيف و تمام سرنشينان آن را بازداشت كردند. نظاميان ارتش صهيونيستي با يورش به اين كشتي از طريق هوا و دريا وارد كشتي شدند و شروع به بازجويي و دستگيري سرنشينان اين كشتي كردند.
اين كشتي كه حامل هشت فعال آسيايي است در 70 مايلي بندر العريش مصر متوقف شده و هرگونه ارتباط آن با دنياي خارج قطع شده است. توقيف اين كشتي در شرايطي صورت مي گيرد كه چند ساعت قبل از توقيف آن دو ناوچه اسرائيلي به تعقيب اين كشتي پرداخته بودند و چندين جنگنده ارتش صهيونيستي برفراز آن به پرواز درآمده بودند.
يورش به كشتي آسيايي سلام دقيقاً مشابه حمله تروريستي به كشتي تركيه اي مرمره بود كه طي آن 9 سرنشين ترك آن به شهادت رسيدند.
از سوي ديگر صدها فلسطيني در سواحل غزه آماده استقبال پرشور از اين كشتي بودند كه خبر توقيف آن باعث خشم اهالي غزه شد و در اعتراض به اين اقدام غير انساني رژيم صهيونيستي تظاهرات كردند و شعارهاي ضد صهيونيستي سردادند.گفتني است بخشي ديگر از اعضاي كاروان آسيايي شكست حصر غزه به صورت زميني روز گذشته به سمت غزه حركت كردند.
كاروان آسيايي كمك به مردم غزه كه حركت خود را از پاكستان آغاز كرده با گذر از كشورهاي ايران، تركيه، سوريه، مصر قرار است وارد غزه شود و كمك هاي مردم آسيا را براي ساكنان محاصره شده غزه ارسال كند.
حدود 300 نفر از كشورهاي مختلف آسيايي در اين كاروان حضور دارند كه دولت مصر به 20 ايراني و 40 تن ديگر از كشورهاي مختلف مجوز ورود نداد.
تظاهرات فلسطيني ها
نظاميان ارتش رژيم صهيونيستي روز شنبه با حمله به تظاهرات فلسطينيان در شمال الخليل ده ها تن از آنان را زخمي كردند.
نظاميان اسرائيلي با استفاده از گاز اشك آور، گلوله بمب هاي صوتي به تظاهركنندگان حمله كردند و ده ها فلسطيني را مصدوم كردند. نظاميان صهيونيست با چند دستگاه بولدوزر اراضي كشاورزي حومه شهرك كرمي تسور را تخريب و خسارت هايي به چند خانه و زمين هاي اين منطقه وارد كردند.
اين حملات وحشيانه به تظاهرات فلسطيني ها در حالي صورت مي گيرد كه روز جمعه يك زن فلسطيني كه در تظاهرات عليه ديوار نژادپرستانه حائل شركت كرده بود بر اثر استنشاق گاز اشك آور جان خود را از دست داد.
صائب عريقات مذاكره كننده ارشد فلسطيني در واكنش به شهادت اين زن فلسطيني گفت، اين اقدام جنايت جنگي است و بايد توسط همه نهادها و مجامع بين المللي محكوم گردد.
از سوي ديگر، اعضاي جنبش هاي صلح و مخالف صهيونيسم در سرزمين هاي اشغالي در اعتراض به سياست هاي نژادپرستانه رژيم صهيونيستي تظاهرات كردند و ارتش رژيم صهيونيستي را قاتل خواندند.
تظاهر كنندگان اقدام نظاميان صهيونيستي به كشتن زن فلسطيني در جريان تظاهرات هفتگي مخالفت با ديوار حائل را محكوم كردند و شعار دادند «ارتش اسرائيل قاتل است»، «آدم كشي كافي است».
حمله هوايي به غزه
جنگنده هاي ارتش رژيم صهيونيستي روز گذشته چندين منطقه از نوار غزه را بمباران كردند.
در حمله هوايي جنگنده هاي اسرائيلي به غزه دو فلسطيني مجروح شدند. اين نخستين حمله هوايي رژيم صهيونيستي در سال جديد ميلادي است.
رژيم صهيونيستي طي يك ماه گذشته چندين بار مناطق مختلف غزه را مورد حملات هوايي خود قرار داده است.
در همين رابطه گردان هاي ابوعلي مصطفي شاخه نظامي جبهه مردمي براي آزادي فلسطين در پاسخ به تجاوزات رژيم صهيونيستي عليه مردم غزه دو پايگاه نظامي اين رژيم را هدف شليك خمپاره قرار دادند.در بيانيه اين گردان ها آمده است كه اين حملات در پاسخ به جنايت هاي اشغالگران عليه مقاومت و ملت فلسطين صورت گرفته است.

 



همزمان با آغاز سال نو ميلادي
مردم فرانسه در اعتراض به فقر و نابرابري هزاران خودرو را به آتش كشيدند

سرويس خارجي-
جوانان فقير و حومه نشين فرانسوي، شب اول ژانويه طبق سنت هر ساله و در اعتراض به فقر و نابرابري موجود در اين كشور، هزاران خودرو را به آتش كشيدند.
با وجود آنكه وزارت كشور فرانسه از استقرار بيش از 54 هزار نيروي امنيتي در سراسر اين كشور براي جلوگيري از تظاهرات خشونت آميز جوانان محروم و حومه نشين مستقر كرد، اما موفق به كنترل اوضاع نشد.
به گزارش فارس، علي رغم اغتشاش و آشوب معترضان به سياست هاي «نيكلا ساركوزي» در شب سال نو ميلادي و آتش زدن خودروها از سوي آنها، دولت فرانسه از ارائه آمار مربوط به آتش سوزي خودروها و خسارات وارده به اموال عمومي خودداري كرد.
«بريس هورتوفو» وزير كشور فرانسه علاوه بر اين با هدف جلوگيري از تخريب وجهه دولت و به بهانه در دسترس نبودن آمار مربوط به آتش سوزي خودروها و خسارات معترضان به اموال عمومي، از ارائه اين آمار خودداري كرده و با اين ادعا كه آتش زدن خودروها سمبلي براي سال نو است، اعلام كرده كه اين سنت غلط و نادرست است و بايد برچيده شود.
هورتوفو همچنين در ادامه ادعاهاي خود اعلام كرد: «ما قصد نداريم واقعيت را پنهان كنيم و آمار مربوط به آتش سوزي را در ماه ژانويه به هنگام اعلام آمار مبارزه با بزهكاري و فعاليت هاي پليس اعلام خواهيم كرد.»
براساس اين گزارش، در جريان ناآرامي ها و اغتشاشات سال 2010 ميلادي 1137 خودرو توسط معترضان به سياست هاي «نيكلا ساركوزي» رئيس جمهور فرانسه، در آتش سوختند.
اساساً آتش زدن خودرو يكي از شيوه هاي اعتراض فرانسوي هاست و محدود به سال نو هم نيست، اما به دليل تعداد بالاي خودروهاي آتش گرفته در آغاز سال نو، اين واقعه خبرساز مي شود. به نوشته رويتر، معترضان فقط در سال 2009 نزديك به 13 هزار خودرو را آتش زدند.
شب سال 2011 ميلادي در فرانسه نيز با اغتشاش و آشوب هاي بسياري از جانب معترضان به سياست هاي دولت «نيكلا ساركوزي» همراه بود و شمار بسياري از مخالفان سياست هاي سياسي و اقتصادي دولت با استفاده از اين فرصت به خيابان ها آمده و اعتراض خود را ابراز داشتند.
بروز اغتشاش و آشوب در فرانسه در شب سال نو ميلادي در حالي صورت گرفت كه دولت اين كشور با پيش بيني احتمال بروز آشوب، تدابير امنيتي شديدي را در سراسر كشور برقرار كرده بود. با اين حال، به نوشته رسانه ها، بيش از 500 نفر نيز بازداشت شدند.
شهروندان فرانسوي سياست هاي ساركوزي را در مقابله با بي عدالتي، بيكاري و ناامني در جامعه ظرف سه سال اخير «بسيار بد» مي دانند، كارنامه وي را سياه ارزيابي مي كنند. آنها معتقدند كه وي به وعده هاي انتخاباتي خود عمل نكرده و در دوران رياست جمهوري او مشكلات اقتصادي افزايش و قدرت خريد مردم كاهش يافته است.
به نوشته راديو فرانسه، سنت آتش زدن خودرو در اين كشور از دهه 1990 آغاز و به سمبل فقدان امنيت در حومه ها تبديل شده است.
به گزارش شبكه ايران به نقل از نشريه «نوول ابزرواتور» حزب سوسياليست ضمن انتقاد شديد از وزير كشور فرانسه از وي خواست هر چه سريع تر درباره اعتراض عمومي و به آتش كشيدن صدها خودرو در مراسم عيد كريسمس شفاف سازي كند.
حزب سوسياليست فرانسه ضمن اعلام اين مطلب كه وزير كشور طي سال هاي گذشته اخبار درست و كامل در اختيار افكار عمومي فرانسه قرار نمي داده است، اعلام كرد: هورت فكس اين بار نيز حوادث شب ژانويه و عيد كريسمس را بسيار كم اهميت خوانده و به اتفاقاتي كه در جريان اين اعتراض عمومي روي داده است، نمي پردازد.

 



واكنش منطقه اي و جهاني به انفجار كليسا در مصر

انفجار خودرو بمب گذاري شده مقابل كليسايي در شهر اسكندريه مصر، با واكنش شديد منطقه اي و جهاني مواجه شد.
به گزارش خبرگزاري ها، صدها تن از فعالان سياسي مصر در اعلام همبستگي خود با قربانيان حادثه كليساي قديسين در اسكندريه، در ميدان «دوران بشرا» در قاهره تجمع كردند و تظاهراتي در محكوميت حادثه تروريستي سر دادند.
تظاهركنندگان رژيم حسني مبارك را عامل بروز فتنه ها و ايجاد تفرقه در كشور عنوان كردند و گفتند: دولت مصر با ادامه سياست هاي سركوب خود، نه تنها از مصريان حمايت نمي كند، بلكه جان اقليت هاي مذهبي را نيز به خطر انداخته است. اين در حالي است كه جوانان مسيحي خشمگين براي دومين روز متوالي با تجمع در خيابان هاي منتهي به كليساي قديسين، اقدام به سنگ پراني به سوي پليس و سر دادن شعارهاي ضد مبارك كردند و پيام تسليت حسني مبارك را وقيحانه و رياكاري برشماردند.
از سوي ديگر، «ابراهيم منير» از رهبران اخوان المسلمين مصر در گفت وگو با شبكه تلويزيوني «الحوار»، رژيم مبارك را مسئول تشديد تنش بين مسيحيان و مسلمانان دانست.
وي گفت: انتظار داشتيم، مبارك در سخنراني خود پس از وقوع حادثه، وزير كشور و ساير مسئولان مقصر را بركنار كند، اما وي و اعضاي دولتش به رياكاري روي آورده و شفافيت لازم را در اين مورد از خود نشان ندادند.
به گفته اين مسئول ارشد اخوان المسلمين، دستگاه هاي دولتي مصر، حس مسئوليت پذيري و وفاداري در قبال مردم را ندارند، بلكه به آن به عنوان خزانه اي نگاه مي كنند كه بايد دست به آن ببرند و پول از آن بردارند.
«امين اسكندر» معاون دبير كل حزب «كرامت» نيز در گفت وگو با شبكه «العالم» با مقصر دانستن حكومت، در مورد نقشه صهيونيست ها براي اخراج مسيحيان از مصر و ايجاد تنش هاي مذهبي در اين كشور با هدف زمينه سازي براي جانشيني حسني مبارك هشدار داد.پيش از اين نيز، برخي از مقام هاي صهيونيست از جمله «اوي ديختر» رئيس دستگاه امنيتي سابق اسرائيل در اين باره سخن گفته و اعلام كرده بود، اين رژيم توانسته است، تنش هاي فتنه اي در مصر را فعال كند تا رئيس جمهور بعدي مصر بتواند پس از مبارك زمام امور را به عهده بگيرد.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه اينترنتي «الانتقادنت» حزب الله لبنان نيز با صدور بيانيه اي، اقدامات تروريستي در كشورهاي اسلامي از جمله مصر را محكوم كرد و آن را در راستاي اهداف تفرقه افكنانه آمريكا و اسرائيل در منطقه دانست.
روزنامه «تشرين» چاپ سوريه، نيز با اشاره به اينكه تنها طرفي كه از بي ثباتي خاورميانه نفع مي برد، اسرائيل است، نوشت: انفجار كليساي قبطي در حقيقت پاسخ موساد به دستگاه امنيتي مصر بود.
«جعفر الصادق» از تحليل گران ارشد و معروف سياسي مصر روز يكشنبه در مقاله اي در روزنامه «اليوم السابع» متذكر شد: من معتقدم، موساد در پشت پرده اين انفجار است و پس از بازداشت جاسوس هاي اسرائيلي، صهيونيست ها با طراحي اين حمله تروريستي درصدد انتقام گيري از مصر برآمدند تا وحدت ملي را برهم بزنند و از آب گل آلود ماهي بگيرند.
جنبش حماس نيز با صدور بيانيه اي انفجار در مقابل كليساي قديسين را محكوم و خواستار روشن شدن حقايق و محاكمه عاملان آن شد.
از سوي ديگر، اتحاديه عرب سازمان كنفرانس اسلامي، شوراي همكاري خليج فارس، آمريكا، عربستان، لبنان، سودان، فرانسه و «پاپ بنديكت» شانزدهم رهبر كاتوليك هاي جهان اين حادثه را محكوم كردند. گفتني است شب اول سال نو مسيحي، با انفجار خودروي بمب گذاري شده در مقابل كليساي قديسين در منطقه «سيدي شبرا» در استان اسكندريه 21 نفر كشته و 79 نفر زخمي شدند.
گروه موسوم به «دولت اسلامي عراق» وابسته به تشكيلات «القاعده»، مسئوليت اين انفجار خونين را برعهده گرفته است.

 



عمليات پياپي تروريستي در شمال و غرب بغداد

انفجار چهار بمب در شمال و غرب پايتخت عراق، سه شهيد و 15مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، شهر فلوجه در غرب و دو شهر بلد و بعقوبه در شمال بغداد ديروز شاهد انفجار بمب بود؛ در فلوجه يك انفجار به وقوع پيوست و جان يك پليس را گرفت. اين انفجار كه يك مركز ايست و بازرسي پليس را هدف قرار داده بود، به جراحت چهار تن ديگر انجاميد.
تروريست ها در شهر بلد، واقع در 70كيلومتري شمال بغداد، منزل دادستان اين شهر را هدف انفجار بمب قرار دادند. اين انفجار نيز به شهادت يك زن انجاميد ولي دادستان به همراه هشت تن ديگر مجروح شد. در ميان زخمي ها تعدادي زن و كودك مشاهده شدند. بعقوبه از ديگر شهرهايي بود كه ديروز هدف دو انفجار تروريستي قرار گرفت؛ اين انفجارها نيز يك شهيد و دو مجروح برجاي گذاشتند.
خبر ديگر اينكه، به گزارش خبرگزاري ايسنا، «نوري مالكي»، نخست وزير عراق، مسئولان وزارت دفاع و كشور خود را مامور كرد طراحي و اجراي نقشه اي امنيتي براي حمايت از مسيحيان عراق كرد.
يك مقام مسئول در وزارت كشور عراق گفت: مالكي كه سرپرستي وزارت كشور را هم برعهده دارد، براي بررسي حمله به مسيحيان و ديگر موارد ضروري امنيتي سال 2011، جلسه ويژه اي را با مسئولان بلندپايه اين وزارتخانه برگزار كرد.
اين مقام مسئول تصريح كرد: مالكي در اين جلسه بر ضرورت فعال كردن دستگاه اطلاعاتي جهت تعقيب گروههاي مسلح تاكيد كرد.
از سوي ديگر به گزارش واحد مركزي خبر، «عدنان الاسدي» عضو ائتلاف «دولت قانون» تحت رهبري مالكي، اعلام كرد، نخست وزير با «اياد علاوي» رهبر فهرست «العراقيه»، در مورد ساختار «شوراي عالي راهبردي عراق» به توافق رسيد.
اين نهاد جديد تحت رهبري علاوي قرار دارد. در مورد كم و كيف اين نهاد و دامنه قدرت اجرايي آن، گزارشي نرسيده است.

 



هواپيماهاي جاسوسي جديد پنتاگون در آسمان افغانستان پرواز مي كنند

يك روزنامه آمريكايي فاش كرد، اين كشور هواپيماهاي جاسوسي پيشرفته تر و جديدي را به افغانستان ارسال مي كند.
به گزارش خبرگزاري مهر، «واشنگتن پست» طي گزارشي فاش كرد، وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) درصدد ارسال هواپيماهاي بدون سرنشين جديدي به افغانستان است.
طبق اين گزارش، ماموريت اين هواپيماها، شناسايي و جاسوسي است، علاوه بر آن، نظارت فرماندهان آمريكايي بر عمليات بسيار گسترده را فراهم و تسهيل مي كند. واشنگتن پست در ادامه نوشت، هواپيماهاي بدون سرنشين فوق داراي يك سيستم نظارت هوايي هستند كه «گورگن استير» نام دارد. اين سيستم مجهز به 9 دوربين است و مي تواند تصاوير را به طور زنده و مستقيم از زمين دريافت و به مراكز فرماندهي ارسال كند.
به اعتقاد كارشناسان، ماموريت مهم ديگر اين هواپيماها، جمع آوري اطلاعات از افغانستان، چين، پاكستان و آسياي مركزي است.
ديدار در كابل
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «جانت ناپو ليتانو»، رئيس شوراي عالي امنيت ملي آمريكا شنبه با «حامد كرزاي»، رئيس جمهوري افغانستان در كابل ديدار كرد. اين سفر ليتانو به صورت غيرمنتظره انجام گرفت و با مذاكرات طرفين در مورد چگونگي جلوگيري از انتقال بمب و مواد منفجره از طريق مرزهاي افغانستان به داخل اين كشور به پايان رسيد.
رئيس شوراي عالي امنيت ملي آمريكا قبل از ترك كابل به خبرنگاران گفت كه واشنگتن در نظر دارد مربيان بيشتري را براي آموزش مقامات گمركي افغانستان به اين كشور اعزام كند. وي گفت شمار مربيان آمريكايي مستقر در افغانستان طي سال جاري ميلادي (2011) از 25 تن به 52 نفر افزايش مي يابد.

 



اعتراض هاي گسترده به مادام العمر شدن رياست جمهوري علي عبدالله صالح

احزاب، نهادها و گروه هاي مخالف رژيم يمن با برپايي تظاهرات مقابل پارلمان اين كشور، نسبت به مادام العمر شدن دوره رياست جمهوري «علي عبدالله صالح» اعتراض كردند.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، هزاران نفر از مردم معترض يمن با برگزاري تظاهرات در برابر ساختمان پارلمان به تمديد دوره حاكميت رئيس جمهور كنوني يمن براي مدتي نامحدود اعتراض كردند.
براساس اين گزارش، تظاهركنندگان با حمل پلاكاردهايي، موروثي شدن دوره رياست جمهوري در يمن را محكوم كرده و خواستار ممانعت از تصويب اين قانون با كمك و همراهي نمايندگان مخالف دولت در پارلمان شدند.
هواداران گروه هاي مخالف دولت در اين تظاهرات اعلام كردند: اصلاحيه جديد، برخلاف قانون اساسي يمن است و هدف از تصويب آن از سوي نمايندگان وابسته به حزب حاكم، ضربه زدن به وحدت يمن و افزايش تنش هاي سياسي در كشور است.از سوي ديگر، نمايندگان مخالف دولت و تعدادي از افراد مستقل نيز آنان را همراهي مي كردند، با تجمع در لابي و پيوستن به صفوف مردم در مقابل پارلمان يمن، همبستگي خود را با آنها اعلام كردند.
نمايندگان مخالف با در دست داشتن پلاكاردهايي كه بر روي آن نوشته شده بود «اول ژانويه سال 2011» روز نابودي قانون اساسي يمن است، مخالفت صريح خود را با مصوبه جديد مجلس يادآور شدند.
اين در حالي است كه پارلمان يمن روز شنبه با تصويب پيش نويس قانون اساسي و ارجاع آن به كميته اي براي بررسي نهايي تا دو ماه ديگر، راه را براي مادام العمر شدن حكومت علي عبدالله صالح همواركرد.
براساس اين اصلاحيه، دوره رياست جمهوري از هفت سال كنوني به پنج سال كاهش مي يابد و اين اصلاحيه پس از پايان دوره رياست جمهوري علي عبدالله صالح در سال 2013 قابل اجرا خواهد بود.
براساس قانون اساسي كنوني يمن، رئيس جمهور منتخب مردم فقط مي تواند براي دو دوره متوالي انتخاب شود، اما اصلاحيه جديد، محدود بودن دوره هاي رياست جمهوري را لغو مي كند.
يك منبع مسئول در حزب حاكم در پاسخ به درخواست آمريكا و انتقادات مخالفان قانون جديد گفت: اين موضوع، امري داخلي است و ما تابع آمريكا نيستيم.

 



رايزني هاي فشرده مقامات بلندپايه در بيروت براي حل بحران لبنان

سرويس خارجي -
رايزني ها و تلاش هاي روساي سه گانه لبنان براي حل بحران كنوني اين كشور با آغاز سال جديد ميلادي فشرده تر خواهد شد.
روزنامه «الاتحاد» به نقل از منابع لبناني نوشت، تماس هاي ميان ميشل سليمان رئيس جمهور، سعدالدين حريري نخست وزير و نبيه بري رئيس پارلمان لبنان از آغاز هفته آينده فشرده تر خواهد شد.
اين روزنامه از سفر سريع و اعلام نشده مسئولان سوريه و عربستان به بيروت خبر داد و نوشت، اين سفرها در راستاي توافق عربستان و سوريه براي حل بحران لبنان صورت مي گيرد.
روزنامه الحيات نيز در اين باره نوشت، شمارش معكوس براي نشان دادن علني توافق سوريه و عربستان سعودي در زمينه اوضاع لبنان آغاز شده است.
الحيات افزود، ظهور علني اين توافق در سال جديد مي تواند عاملي اساسي در اطمينان بخشي به شهروندان لبناني باشد تا به اين ترتيب بتوان زمينه هاي صدور كيفرخواست دادگاه حريري را كنترل كرد. حكمي كه احتمالا باعث به هم خوردن امنيت و ثبات در اوضاع داخلي لبنان شود.
اين روزنامه به نقل از منابع بسيار نزديك به نخست وزير لبنان نوشت، سعدالدين حريري با پيشنهاد عربستان و سوريه موافقت كرده است.
الحيات افزود، تلاش هاي زيادي در حال انجام است تا با معيار قرار دادن مشورت هاي عربستان و سوريه براي حل بحران در لبنان درهاي گفت وگو براي همگان باز شود.
شبكه تلويزيون ام.تي.وي لبنان نيز اعلام كرد كه سعدالدين حريري با خيال آسوده از نيويورك برگشت چرا كه ديدار وي با پادشاه عربستان موفق بوده و اخبار حاكي از تلاش هاي مثبت سوريه و عربستان براي حل بحران لبنان است.
در همين رابطه روزنامه سعودي «الوطن» نوشت بحران لبنان بر سر دادگاه بين المللي ترور حريري در ماه جاري ميلادي خاتمه مي يابد.
اين روزنامه سعودي به نقل از يك منبع آگاه سياسي افزود، نخستين ماه سال 2011، ماه خاتمه قطعي بحران سياسي در لبنان خواهد بود.
اين منبع تاكيد كرد كه تلاش هاي سوريه و عربستان در راستاي حفظ منافع لبنان و كشورهاي عربي در نهايت به حفظ امنيت و وحدت لبنان منجر مي شود.از سوي ديگر، «نوار الساحلي» نماينده پارلمان لبنان وابسته به فراكسيون حزب الله اظهار داشت، فضايي از خوش بيني و رويكردهاي مثبت در ميان تمامي گروه هاي لبناني به ويژه از سوي سعدالدين حريري نخست وزير لبنان قابل مشاهده است.

 



لبخند ديپلماتيك در برزيل
چاوز : با كلينتون فقط احوالپرسي كردم

رئيس جمهور ونزوئلا در اقدامي كم سابقه و در حاشيه مراسم تحليف رياست جمهوري برزيل با وزير خارجه آمريكا خوش وبش كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، در حالي كه افزايش اختلافات بين كاراكاس - واشنگتن طي روزهاي اخير باعث بي سفير ماندن سفارتخانه هاي دو كشور شده است، احوالپرسي كوتاه مدت «هوگوچاوز» رئيس جمهور ونزوئلا و «هيلاري كلينتون»، وزير خارجه آمريكا نقل محافل خبري شده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، گفت وگوهاي كوتاه مقامات دو كشور سه روز پس از ابطال رواديد سفير ونزوئلا در واشنگتن صورت مي گيرد كه اختلافات دو كشور را وارد مرحله تازه اي مي كند. سه روز پيش واشنگتن به دليل رد سفير پيشنهادي آمريكا، رواديد سفير ونزوئلا را باطل كرد.
«چاوز» كه از منتقدان آمريكاست و به خاطر همين مواضع ضد آمريكايي محبوبيت فراواني دارد در پاسخ به ديدار كوتاه خود با وزير خارجه آمريكا گفت: «وزير خارجه آمريكا لبخند بر لب داشت و خشنود به نظر مي رسيد؛ من هم خنديدم. ما با يكديگر سلام و احوالپرسي كرديم و در مورد پاره اي مسائل هم گفت وگو كردم.»
گفتني است، چاوز در اين مراسم با رئيس جمهور شيلي، نخست وزير پرتغال و رئيس جمهور كلمبيا نيز ملاقات كرد.

 



عنوان «رئيس جمهور» در مناطق تحت كنترل فدراسيون روسيه حذف شد

با اجراي قانون جديد از سال 2015 عنوان «رئيس جمهور» از رئيسان مناطق 12 گانه فدراسيون روسيه سلب مي شود.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري- اينترنتي «لنتا»، براساس مصوبه اي در مجلس دوما كه در تاريخ 30 دسامبر 2010 به امضاي «ديميتري مدودف» رئيس جمهور روسيه نيز رسيد، رئيسان مناطق مختلف در فدراسيون روسيه حق ندارند عنوان «رئيس جمهور» داشته باشند.
در متن قانون مذكور، درباره اينكه رئيسان مناطق به چه عنواني شناخته خواهند شد، مطلبي عنوان نشده است. البته بر اين امر تأكيد شده كه عنوان بلندپايه ترين مقام دولتي در مناطق فدرال روسيه مي تواند براساس سوابق تاريخي، ملي و آداب و رسوم آن منطقه تعيين شود.
اين قانون شامل 12 جمهوري از 23 جمهوري يعني بورياتيا، باشتيريا، ماري-ال، تاتارستان، اودمورتيا، چوواشيا، ياكوتا، آديگيا، داغستان، اينگوش، كاباردينا-بلاكاريا و كاراچيوا- چركسيا مي شود.نظريه حذف عنوان «رئيس جمهور» براي رئيسان مناطق روسيه نخستين بار توسط «رمضان قديروف» رئيس جمهور منطقه چچن مطرح شد. وي نخستين رئيس منطقه اي بود كه از داشتن عنوان «رئيس جمهور» خودداري كرد و اين مقام را تنها شايسته رئيس جمهور روسيه دانست. اين ابتكار عمل مورد استقبال برخي رئيسان مناطق روسيه نيز قرار گرفت.پارلمان جمهوري چچن دوم سپتامبر سال 2010 با تغيير عنوان «رئيس جمهور» به «رئيس» چچن موافقت كرد. البته قديروف تا پايان دوره رياست جمهوري خود (يعني آوريل سال 2011) همچنان عنوان خود را حفظ مي كند و اين قانون از آن تاريخ به بعد در اين جمهوري اجرا خواهد شد.

 



پرونده هديه جنگ سرد

يك پايگاه خبري در تركيه نوشت، آمريكا در سال 1961 در موضع گيري عليه شوروي سابق 15 موشك داراي كلاهك هسته اي به تركيه داد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري «خبرترك»، تركيه در سال 1961 صاحب موشك هايي با كلاهك هاي هسته اي شد. اين موشك ها «هداياي موقت» آمريكا به دولت وقت تركيه بودند. آمريكا در آن دوره به دنبال تدبيري عليه تهديدات شوروي سابق بود. از آنجا كه به جز تركيه هيچيك از اعضاي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) داوطلب پذيرش موشك هاي هسته اي نبود، دولت وقت آمريكا طبق قراردادي محرمانه، 15 فروند موشك هسته اي داراي كلاهك را در سال 1961 به تركيه تحويل داد كه اين موشك ها در منطقه «چيگلي» در استان ازمير مستقر شدند.اين پايگاه خبري در ادامه گزارش خود نوشت، پس از استقرار اين موشك ها در منطقه چيگلي ازمير، تركيه مجموعاً 2000 نفر از مأموران نظامي و شخصي خود را به عنوان مسئول حفاظت از اين موشك ها تعيين كرد. گروهي از افسران ترك نيز به منظور در دست گرفتن كنترل موشك ها به آمريكا رفته دوره اي آموزشي را طي كردند كه در آن زمان اين گروه در پايگاه «كپ كناورال» ناسا موشك ژوپيتر را با موفقيت پرتاب كردند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14