(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 14 بهمن 1389- شماره 19855

كودكان افسرده
توانايي هاي خود را باور كنيم
چاق ها و لاغرها
تغذيه سالم بهترين روش پيشگيري از سرماخوردگي
مواد سمي در صابون هاي ضد باكتري
مراقب سلامت قلب خود باشيد
«دي اكسين» ماده شيميايي خطرناك
كودكان را با ورزش مانوس كنيم



كودكان افسرده

افسردگي نوعي بيماري است كه انسان ها را در تمامي سنين از جمله كودكي و نوجواني گرفتار مي كند. اين بيماري مي تواند بخش عمده اي از زندگي كودك يا نوجوان را مختل سازد.
خوشبختانه، درمان هاي خوبي وجود دارد كه قادر است افسردگي كودكان را بهبود بخشد. در اين يادداشت مي خواهيم درباره افسردگي و درمان هاي آن در كودكان و نوجوانان با استناد به شواهد علمي صحبت كنيم.
وقتي بچه اي دچار افسردگي مي شود
فقط افراد بزرگسال نيستند كه دچار افسردگي مي شوند. كودكان و نوجوانان هم افسرده مي شوند. فرق شان در اين است كه جوان ترها غالبا احساسات خود را پنهان مي كنند. به عنوان پدر يا مادر برايتان دشوار است كه بر افسرده بودن فرزندتان اقرار كنيد يا حتي بخواهيد علايم موقت آنها را نيز بيان كنيد. افسردگي هم مثل بسياري از امراض ديگر نوعي بيماري است. اگر درمان نشود ممكن است وضعيت فرد را بدتر كند، اما با ارايه درمان هاي مناسب مي توان به بيماران افسرده كمك كرد. مطالبي را كه مي خوانيد در مورد افراد 6 تا 18 ساله صدق مي كند. هيچ كس با قطعيت نمي داند علت افسرده شدن كودكان و نوجوانان چيست؟ دختر بچه ها بيشتر از پسرها افسرده مي شوند. بچه هايي كه اكثر اوقات با والدين خود دعوا و مرافعه مي كنند يا آنهايي كه دوستان صميمي ندارند بيشتر از ساير كودكان دچار افسردگي مي شوند. افسردگي كودكان به دنبال بروز برخي حوادث اتفاق مي افتد. حادثه مي تواند مرگ عزيز يا پدر و مادر باشد يا به هم خوردن رابطه دوستي و وجود مشكلات مدرسه.
علايم اين بيماري چيست؟
كودكان و افراد جوان در مقايسه با بزرگ ترها علايم متفاوتي نشان مي دهند. وقتي متوجه علايم زير در فرزند خود شديد، به احتمال وجود افسردگي او شك كنيد:
¤ غمگيني و عصبانيت در بيشتر اوقات روز و تقريبا هر روز.
¤ فقدان علاقه به فعاليت هايي كه قبلا موجب شادي او مي شد.
¤ در كنار خلق پايين ممكن است ببينيد كه فرزندتان تمايلي به غذا خوردن ندارد يا اينكه بيشتر از قبل غذا مي خورد.
¤ يا خيلي زياد و يا خيلي كم مي خوابد و انرژي ندارد.
¤ اگر اشتباهي كرد خودش را سرزنش مي كند و بدون علت احساس گناه و بي ارزشي مي كند.
¤ نمي تواند تمركز كند و تصميم بگيرد و افت تحصيلي پيدا مي كند.
بچه هاي كوچك تر ممكن است بدون علت واضح دچار علائم جسمي مثل سردرد، درددل و درد اندام ها مي شوند. نوجوانان هم در معرض خطر قرار دارند و ممكن است به خودشان آسيب بزنند. بعضي ها خودزني مي كنند و بعضي نيز فكر خودكشي پيدا مي كنند يا ممكن است به سمت سوءمصرف موادمخدر و الكل بروند. لازم نيست كه همه اين علامت ها در كنار هم باشند تا تشخيص افسردگي در كودكان گذاشته شود. ولي اگر در علامت اولي و حداقل دو تا از ساير علائم را دست كم به مدت دو هفته داشته باشند، تشخيص افسردگي عميق مسجل مي شود. در اين صورت بيشتر از دو هفته صبر نكنيد و حتما با روانپزشك مشورت كنيد.
روش هاي درماني
با درمان مناسب مي توان به بسياري از كودكان افسرده كمك كرد. درمان با گفتگو (روان درماني) خوب اثر مي كند. پزشك اگر صلاح ببيند، ابتدا از روان درماني استفاده مي كند. ولي در مواقعي كه شدت افسردگي زياد باشد يا روان درماني موجب بهبودي نشود، از دارو استفاده مي شود.
دو نوع روان درماني در مورد كودكان و نوجوانان به كار مي رود كه يكي درمان بين فردي است و ديگري روان درماني شناختي- رفتاري. (CBT) هيچ تحقيقي وجود ندارد كه نشان دهد كدام يك از درمان هاي فوق بهتر از ديگري عمل مي كند. متأسفانه اينگونه درمان ها در همه جا قابل وصول نيستند و هر درمانگري نمي تواند روان درماني انجام دهد.
در روش بين فردي، كودك يا نوجوان مي آموزد كه چگونه با ساير انسان ها مدارا كند. بر طبق نظريه بين فردي، افسردگي حاصل مشكلاتي است كه در روابط بين انسان ها بروز مي كند مثلا بچه ها با والدين خود دعوا و مرافعه مي كنند يا اينكه در دوست يابي مشكل دارند. اين نوع روان درماني يك جلسه در هفته انجام مي شود و به مدت 3 تا 4 ماه ادامه پيدا مي كند.
روان درماني شناختي- رفتاري هم افسردگي را بهتر مي كند. هدف اين نوع روان درماني تغيير نوع نگرش فرد و رفتارهاي اوست. روان درمانگر سعي مي كند كه نگرش بيمار را نسبت به خود و دنياي اطراف تغيير دهد. به بيمار آموزش داده مي شود كه مثبت انديش باشد و افكار مثبت را جايگزين فكرهاي منفي نسبت به خود، ديگران و دنياي اطراف كند طول مدت درمان در اين روش 20 جلسه در طول 12 هفته است.
درمان دارويي
تحقيقات نشان داده است كه نوعي داروي ضدافسردگي به نام فلوكستين مي تواند افسردگي كودكان را درمان كند ولي ممكن است عوارض جانبي داشته باشد.
فلوكستين از دسته داروهايي است كه ميزان سروتونين را در مغز افزايش مي دهد. تحقيقات علمي نشان داده است كه اين دارو عارضه مهمي در جوان ترها ندارد و افسردگي عميق را درمان مي كند. ميزان پاسخ درماني در مواقعي كه فلوكستين با روان درماني تركيب مي شود بيشتر از زمان هايي كه هر كدام به تنهايي به كار بسته شود.
فلوكستين را نبايد ناگهان قطع كرد چون باعث سردرد، سرگيجه، خواب آلودگي و احساس خستگي مي شود. قطع اين دارو بايد تحت نظر پزشك و به تدريج انجام شود. در اين صورت هيچ مشكلي پيدا نمي شود.
كارهايي كه به بهتر شدن فرزند شما كمك مي كند
اگر حدس مي زنيد كه فرزندتان افسرده شده است، با پزشك خود مشاوره كنيد. كارهاي ديگري هم مي توانيد انجام دهيد. مثلا، اگر بچه در مدرسه دچار مشكل شده است و با دانش آموزان درگير مي شود يا در انجام تكاليف مدرسه مشكل دارد، مي توانيد با معلم و مشاور مدرسه صحبت كنيد و در مورد فرزندتان اطلاعات بيشتري بدست آوريد. به اين مسئله هم توجه كنيد كه هر مشكلي در خانواده وجود داشته باشد مي تواند بر عملكرد فرزندتان در مدرسه تأثير بگذارد.
فرزند خودتان را تشويق كنيد كه مرتبا ورزش كند. انجام سه بار ورزش در هفته هر بار به مدت يك ساعت مي تواند روحيه فرزندتان را بهتر كند. توصيه كنيد كه رژيم غذايي مناسبي داشته باشد و ميوه و سبزيجات فراوان مصرف كند.
بعضي از خانواده ها توصيه مي كنند كه بچه ها از گياهان خاصي براي رفع افسردگي استفاده كنند. تاكنون تحقيقات ثابت نكرده است كه اين گونه مواد بر افسردگي تأثير مثبتي داشته باشند. موادگياهي ممكن است با داروهاي تجويزي تداخل بكنند و موجب بروز عوارض جانبي شوند.
آينده بچه من چه خواهد شد؟
افسردگي مي تواند بر رشد فرزندتان در زندگي اجتماعي و مدرسه اثر بدي به جاي بگذارد. دوره افسردگي به طور ميانگين هفت ماه طول مي كشد. بعضي از بچه ها بدون درمان هم بهبود پيدا مي كنند ولي حداقل نيمي از بچه هايي كه درمان نمي شوند تا يك سال هم گرفتار افسردگي باقي مي مانند. به همين خاطر است كه مشاوره اهميت پيدا مي كند. اگر كودك بخوبي درمان شود، خطر مزمن شدن افسردگي و تداوم آن بيشتر از يك سال كاهش پيدا مي كند. كودكاني كه دوره اي از افسردگي را پشت سر مي گذارند ممكن است در آينده نيز دچار افسردگي شوند و اين اتفاق مي تواند در نوجواني يا حتي در سنين بالاتر رخ دهد. مهم است كه بدانيد يك سوم نوجوانان و كودكان افسرده اقدام به خودكشي مي كنند.
اين مسئله براي هر پدر يا مادري دردآور است. ولي آگاهي داشتن و فهم اين كه در مواقع اورژانسي چه كاري براي فرزندتان لازم است انجام دهيد، از وقوع خودكشي جلوگيري مي كند. اگر كودكي بگويد كه فكر خودكشي دارد، حتما نياز به كمك دارد. بايد اين مسئله را جدي بگيريدو فورا با روانپزشك مشاوره كنيد تا در صورت نياز درمان هاي اورژانسي و بستري انجام شود.

 



توانايي هاي خود را باور كنيم

اين جمله را در سرلوحه زندگي خود قرار دهيد: «براي رسيدن به موفقيت به توانايي هاي خود ايمان داشته باشيد.»
همه مردم افرادي را كه از اعتماد به نفس بالايي برخوردارند- از يك پزشك گرفته تا يك سخنران- تحسين مي كنند. اعتماد به نفس بالا در تمام جنبه هاي زندگي ما اهميت زيادي دارد. با اين حال بسياري از مردم فاقد اعتماد به نفس هستند و براي دستيابي به آن تلاش مي كنند. متاسفانه اين وضعيت مي تواند يك دور تسلسل باشد كساني كه فاقد اعتماد به نفس هستند براي رسيدن به موفقيت با مشكلات عديده اي روبه رو مي شوند.
بيشتر مردم تمايلي به طرف معامله شدن با افراد دستپاچه و ناشي كه مدام از ديگران عذرخواهي مي كنند ندارند و در عوض تحت تاثير كساني قرار مي گيرند كه با صراحت حرف مي زنند، سرشان را بالا مي گيرند، با اطمينان به سوالات جواب مي دهند و در صورت ندانستن مساله اي، به اين موضوع اعتراف مي كنند.
كساني كه داراي اعتماد به نفس بالايي هستند اين ويژگي را در دوستان، شنوندگان، روسا، مشتريان و اطرافيان خود تزريق مي كنند. جذب اعتماد به نفس ديگران يكي از راه هاي كليدي براي كسب موفقيت است.
خبر خوب اين كه مي توان اعتماد به نفس را آموخت و آن را تقويت كرد. در هر حال اهميت زيادي دارد كه شما اعتماد به نفس خود را تقويت كنيد يا به تقويت اعتماد به نفس ديگران بپردازيد.
مطمئن باشيد ارزش تلاش كردن را دارد!
اعتماد به نفس شما در چه حد است؟
اعتماد به نفس شما به طرق مختلف نشان داده مي شود: ظاهر، سخنان، نحوه حرف زدن و...
به مقايسه هاي زير توجه كنيد:
افرادي كه داراي اعتماد به نفس بالايي هستند:
1-آنها كاري را كه اعتقاد دارند درست است، انجام مي دهند، حتي اگر سايرين به ريشخند يا انتقاد از آنان بپردازند.
2- براي كسب موفقيت هاي بيشتر، دست به خطر مي زنند و تلاش مي كنند.
3- به اشتباهات خود اعتراف كرده و از آنها درس مي گيرند.
4-در انتظار تحسين و تمجيد ديگران هستند.
5-تحسين ها و تمجيدها را به سادگي مي پذيرند: «متشكرم، من واقعا تلاش زيادي كردم و خوشحالم كه شما قدر زحمات مرا مي دانيد».
افرادي كه اعتماد به نفس پاييني دارند:
1-به نظرات ساير مردم اهميت زيادي مي دهند و با توجه به آن دست به كار مي شوند.
2-در منطقه آرامش مي مانند و از ترس، ناكامي، از خطر كردن خودداري مي كنند.
3-براي پوشاندن اشتباهات خود به سختي تلاش مي كنند و اميدوارند قبل از اين كه اين اشتباهات رو شود همه چيز را روبه راه كنند.
4- تا حد امكان قابليت هاي خود را به رخ ديگران مي كشند.
5-خود را شايسته تمجيد نمي بينند: «من كار مهمي انجام نداده ام. هر كسي مي توانست اين كار را بكند.»
همان طور كه از اين مثال ها روشن مي شود اعتماد به نفس پايين مي تواند مخرب باشد و غالبا خود را به صورت افكار منفي نشان مي دهد. افرادي كه اعتماد به نفس بالايي دارند معمولا خوشبين هستند. آنها به توانايي هاي خود ايمان دارند و حداكثر استفاده را از فرصت ها مي برند.
اعتماد به نفس چيست؟
اعتماد به نفس شامل دو بخش است: اعتقاد به موثر بودن و عزت نفس: ما زماني احساس مي كنيم فردي موثر هستيم كه از مهارت ها و قدرت خود در رسيدن به اهداف مان آگاه باشيم. اگر اعتماد به نفس با سختكوشي همراه باشد ما را به موفقيت مي رساند و باعث مي شود چالش هاي دشوار را بپذيريم و براي رسيدن به اهداف خود تلاش كنيم. داشتن عزت نفس باعث مي شود بيشتر از گذشته احساس مؤثر بودن كنيم. عزت نفس به مفهوم اين است كه بتوانيم خود را با هر شرايطي وفق دهيم و بپذيريم كه حق داريم خوشحال باشيم.
اين مسئله تا حدي ناشي از تأييد اطرافيان ماست هر چند بخشي از آن نيز به علت توانايي هاي بالاي خود ما مي باشد.
برخي از مردم اعتقاد دارند كه افكار مثبت، اعتماد به نفس را به همراه خواهد داشت. اين موضوع تا حدي صحت دارد ولي در ضمن بايد با تعيين اهداف و تلاش براي رسيدن به آنها، اعتماد به نفس خود را تقويت كنيم و صلاحيت خويش را افزايش دهيم.
بدون اين كار نه تنها اعتماد به نفس سازنده اي نخواهيم داشت بلكه اعتماد به نفس كاذبي پيدا مي كنيم كه نتيجه اي جز ناكامي و پريشاني ندارد.
تقويت اعتماد به نفس: شما چگونه مي توانيد به اعتماد به نفس متوازني دست يابيد، اعتماد به نفسي كه در واقعيت ريشه دارد؟
خبر بد اين كه شما راه آساني در پيش نداريد ولي خبر خوب اين كه تقويت اعتماد به نفس كاري عملي است، البته تا زماني كه شما از اراده كافي برخوردار باشيد.
و بهتر از همه اينكه كارهايي كه براي تقويت اعتماد به نفس انجام مي دهيم موفقيت ما را به دنبال خواهد داشت. در ضمن اعتماد به نفس ما در واقعيت ريشه دارد و هيچ كس نمي تواند ما را از اين موهبت محروم كند!
شما براي رسيدن به سرزمين اعتماد به نفس سفري سه مرحله اي را در پيش داريد: آماده شدن، رهسپار شدن و شتاب گرفتن به سوي موفقيت.
گام اول: آماده شدن
اولين گام اين است كه خود را براي سفري كه در پيش داريد آماده كنيد. شما بايد كاملا از شرايط فعلي خود آگاه شويد، در مورد اهداف خود فكر كنيد و عزم خود را براي رسيدن به آنها جزم نماييد. به منظور آماده شدن براي سفر به موارد زير توجه كنيد:
به دستاوردهاي خود نگاهي بيندازيد
راجع به زندگي تان فكر كنيد و فهرستي از ده موفقيت بزرگ خود تهيه نماييد. شايد شما در يك امتحان نمره خوبي آورده ايد، شايد كار خود را به خوبي انجام داده ايد، شايد نقش سازنده اي در زندگي ديگران داشته و... هفته اي چند دقيقه به فهرست موفقيت هاي خود نگاه كرده و از آن لذت ببريد.
در مورد نقاط قوت خود فكر كنيد
در مورد جايگاه خودتان در زندگي بينديشيد، حوادث اخير زندگي خود را در نظر بگيريد. در مورد آنچه دوستانتان نقاط ضعف و قوت شما مي دانند فكر كنيد و سپس در مورد موفقيت ها و تهديداتي كه با آنها روبه رو هستيد بينديشيد. حتي روزي چند دقيقه از فكر كردن به نقاط قوت خود لذت ببريد!
در مورد مسائل مهم زندگي و اهداف خود فكر كنيد
قدم بعدي اين است كه در مورد چيزهايي كه حقيقتاً براي شما اهميت دارد فكر كنيد.
در اين ميان مشخص كردن اهداف نقش مهمي ايفا مي كند.
اهدافي را انتخاب كنيد كه رسيدن به آنها مستلزم برجسته شدن نقاط قوت شما باشد. نقاط ضعف خود را بزرگ نكنيد. قدر فرصت هاي پيش آمده را بدانيد و به مهار تهديدها بپردازيد.
مسير رسيدن به اهداف خود را به مراحل كوچك تقسيم كنيد، به گونه اي كه در كمتر از يك ساعت بتوانيد مرحله اول را پشت سر بگذاريد!
به مديريت ذهن خود بپردازيد
در اين مرحله بايد به مديريت ذهن بپردازيد و از كوچك شمردن خود بپرهيزيد. شما بايد ياد بگيريد احساس مثبتي نسبت به خودتان پيدا كنيد و به اين نتيجه برسيد كه مي توانيد به اهداف بزرگتر دست يابيد.
خود را براي رسيدن به موفقيت متعهد بدانيد
آخرين بخش مرحله آمادگي براي سفر اين است كه به خودتان قول دهيد كه براي رسيدن به هدف از هيچ تلاشي مضايقه نخواهيد كرد.
اگر دچار ترديد شديد موارد يأس آور را يادداشت كرده و با آرامش و منطق به جنگ آنها برويد.
اعتماد به نفس متوازن
اعتماد به نفس بايد متوازن باشد. برخي از افراد اعتماد به نفس پاييني دارند و در عوض گروهي ديگر از اعتماد به نفس بيش از حدي برخوردارند. اگر شما اعتماد به نفس پاييني داشته باشيد از خطر كردن مي پرهيزيد و دست به تلاش نمي زنيد. در عوض اگر اعتماد به نفس شما بيش از ميزان لازم باشد ممكن است با مخاطرات زيادي روبه رو شويد. به علاوه احتمال دارد به علت خوشبيني بيش از حد،به ميزان كافي تلاش نكنيد. يادتان نرود اعتماد به نفس شما بايد در واقعيت ريشه داشته باشد.
گام دوم: رهسپار شدن
از اين مرحله شما به سوي هدف خود گام برمي داريد و پس از كسب پيروزي هاي كوچك در مسير موفقيت قرار مي گيريد.
معلومات لازم را كسب كنيد
با توجه به اهداف خود، مهارت هاي لازم را به دست آوريد. به راه حل هاي ناقص اكتفا نكرده و به دنبال راه هاي كامل بگرديد.
تمركز بر روي اصول
انتظار نداشته باشيد در شروع كار هيچ گونه اشتباهي صورت نگيرد.
شما بايد از انجام اصولي كارها لذت ببريد.
رسيدن به اهداف كوچكتر
هر زمان كه به يكي از اهداف كوچك خود دست يافتيد اين موفقيت را جشن بگيريد. به تدريج موفقيت هاي كوچك شما تبديل به موفقيت هاي بزرگ خواهد شد.
مديريت ذهن را ادامه دهيد.
احساسات مثبت نسبت به خود را تقويت كنيد و طريقه كنار آمدن با ناكامي ها را فرا بگيريد. يادتان باشد وقتي كاري جديد را شروع مي كنيد احتمال اشتباه وجود دارد. در واقع شما بايد به اشتباهات خود به عنوان راهي براي كسب تجربه نگاه كنيد.
گام سوم: شتاب گرفتن به سوي موفقيت
در اين مرحله احساس مي كنيد كه اعتماد به نفس پيدا كرده ايد. شما بخشي از كارهايي را كه لازم بود انجام داده ايد و به موفقيت هايي نيز دست يافته ايد. اكنون مي توانيد يك گام ديگر به پيش برداريد.
حالا زمان آن فرا رسيده كه اهداف كمي بزرگتري را در مدنظر قرار دهيد و بر تلاش خود بيفزاييد. در ضمن به افزايش تعهد خود بپردازيد و مهارت هاي خود را در حوزه هاي جديد ولي مرتبط گسترش دهيد.
نسبت به اصول خود پايبند باشيد. تا زماني كه بلندپرواز- البته نه به صورت غيرعقلاني- بمانيد اعتماد به نفس شما به سرعت تقويت مي شود. در واقع شما با اين كار بذر لازم براي رشد درخت موفقيت را مي كاريد!
ترجمه از آذر شايان

 



چاق ها و لاغرها

بدن انسان به دنبال عملكرد سيستم هاي پيچيده، تعادل ميان انرژي دريافتي و انرژي مصرفي را حفظ مي كند. بر هم خوردن اين تعادل با بروز پديده هاي چاقي يا لاغري همراه است.
به گفته متخصصان چاقي و لاغري هر دو نوعي بيماري محسوب شده و به عنوان عامل خطر بيماري هاي ديگر نيز محسوب مي شوند.
افزايش ميزان چربي بدن به صورت موضعي يا عمومي را چاقي مي گويند.
همچنين مصرف بيش از نياز كالري غذايي به ويژه شيريني ها و چربي ها، كمبود تحرك، برخي از اختلالات هورموني و زمينه هاي ارثي از علل عمده چاقي به شمار مي روند.
بيماري هاي قلبي- عروقي، فشار خون بالا، ديابت، سرطان، سنگ هاي صفراوي، تغييرات نامطلوب چربي خون و پرخوري عصبي نيز از عوارض مهم چاقي محسوب مي شوند.
چاق ها بخوانند:
براساس اعلام انستيتو تحقيقات تغذيه اي و صنايع غذايي كشور، كاهش تدريجي وزن حدود نيم كيلوگرم در هفته و پيروي از يك رژيم غذايي متعادل با توجه به شرايط جسماني (سن، جنس و فعاليت جسماني) براي افراد چاق توصيه مي شود. چاق ها بهتر است وعده هاي غذايي خود را به شش وعده كوچك و منظم تقسيم كرده و به صبحانه به عنوان يك وعده غذايي مهم توجه كنند و هنگام شام غذايي سبك مصرف كنند.
همچنين مصرفي كافي آب و مايعات به منظور دفع مواد زايد بدن و پرهيز از مصرف نوشابه هاي شيرين و گازدار در مبتلايان به چاقي ضروري است.
افراد چاق بهتر است استفاده از سالاد و سبزي ها و يا سوپ هاي رقيق قبل از غذا را براي كاهش اشتها در دستور كار داشته باشند. كاهش مصرف نمك، شيريني و شكلات، غذاهاي چرب و سرخ شده در مبتلايان به چاقي تأكيد مي شود. چاق ها بهتر است از مواد غذايي به صورت آب پز، بخارپز يا كبابي استفاده كنند.
افزايش فعاليت بدني و ورزش منظم، مصرف غذاهاي پروتئيني مانند گوشت كم چرب، ماهي، حبوبات، لبنيات كم چرب در هر وعده غذايي براي كمك به احساس سيري، جايگزين كردن نان هاي سبوس دار به جاي نان هاي سفيد، پرهيز از رژيم هاي خيلي سخت و كم كالري و خودسرانه، استفاده از چاشني هايي مانند آب ليمو و يا آبغوره يا سركه به جاي نمك و سس سالاد در مبتلايان به چاقي توصيه مي شود.
قابل توجه لاغرها
در عين حال كمبود وزن نيز مشكلاتي است كه 8تا 9درصد جمعيت كشور به آن مبتلا هستند.
عادت هاي غذايي غلط، مصرف ناكافي مواد غذايي و انرژي، فعاليت بدني بيش از حد، اختلال در جذب مواد مغذي، ابتلا به بيماري هاي تحليل رونده مانند پركاري تيروئيد يا سرطان، عفونت، استرس و...، فشارهاي روحي و رواني و بي اشتهايي عصبي از جمله علل مهم لاغري هستند.
افزايش تدريجي وزن حدود نيم كيلوگرم در هفته و استفاده از ادويه ها و افزودني هاي محرك اشتها مانند انواع ترشي ها در افراد لاغر توصيه مي شود. همچنين تهيه و سرو غذا به صورت دلپذير و مصرف گوشت و غلات براي بهبود اشتها مي تواند كمك مؤثري به اين افراد داشته باشد.
مصرف انواع ميوه و آب ميوه طبيعي و سبزي هاي تازه به عنوان منابع خوب ويتامين ها و املاح، مصرف مواد نشاسته اي بيشتر مانند نان، برنج، سيب زميني براي تأمين انرژي، مصرف انواع مغزها و خشكبار در فواصل وعده هاي غذايي مانند پسته، فندق، بادام و... و مشاوره تغذيه جهت تنظيم يك برنامه مناسب براي افراد لاغر توصيه مي شود.

 



تغذيه سالم بهترين روش پيشگيري از سرماخوردگي

تغذيه سالم بهترين روش جلوگيري از ابتلا به سرماخوردگي در فصل زمستان است.
سيستم ايمني بدن براي اين كه بتواند به بهترين نحو با ويروس هاي سرماخوردگي و آنفلوآنزا مبارزه كند بايد مواد مغذي حياتي دريافت كند.
مصرف پرتقال، انواع توت، فلفل دلمه اي، سيب زميني و سبزيجات برگ سبز مانند انواع كلم، دريافت زياد و منظم ويتامينC به كاهش بروز و طول مدت سرماخوردگي كمك مي كند.
غلات سبوس دار و حبوبات، منابع غذايي خوبي براي ويتامين هاي گروهB هستند و مصرف نكردن روزانه مواد ياد شده در بدن موجب بروز عفونت هاي مكرر دستگاه تنفسي فوقاني مي شود.
مصرف سير كه حاوي آهن و روي است در تقويت سيستم ايمني و كاهش خطر عفونت هاي ويروسي مؤثر است. از اين رو افرادي كه زياد دچار سرماخوردگي مي شوند بايد ماهي قباد، قزل آلا، ماهي هاي روغني، دانه كدو حلوايي و روغن شاه دانه را كه غني از اسيدهاي چرب امگا3 هستند، مصرف كنند.
دانه كنجد و آفتابگردان، غني از اسيدهاي چرب امگا6 هستند كه اين اسيدهاي چرب در مبارزه با عفونت هاي سرماخوردگي، به سلول هاي دستگاه تنفسي كمك مي كنند.
در زمان سرماخوردگي بايد از مصرف غذاهاي آماده بسته بندي شده و كنسروها خودداري كرد، زيرا از لحاظ ويتامين و موادمعدني فقير هستند و به جاي مصرف اين نوع غذاها بهتر است از انواع ميوه و سبزيجات تازه، گوشت، ماهي، غلات، مغزها و دانه ها استفاده كرد.

 



مواد سمي در صابون هاي ضد باكتري

محققان آمريكايي معتقدند كه صابون ضدباكتري و دستمال مرطوب ضد عفوني حاوي مواد سمي هستند كه منجربه اختلالات هورموني مي شوند.
براساس اين تحقيقات، اعتقاد به ضرورت زندگي در محيط كاملا پاكيزه و به دور از هرگونه آلودگي و ميكروب اشتباه است، چرا كه ميكروب در رشد و تغيير سيستم امنيتي بدن بسيار موثر است.
آنان معتقدند كه استفاده زياد از صابون ضد باكتري و ميكروب منجر به كاهش فعاليت و تاثير آنتي بيوتيك هايي مي شود كه در درمان عفونت باكتريايي موثر است.
اين محققان همچنين از تبليغات تجاري برخي شركتها در استفاده هرچه بيشتر از موادهاي شوينده انتقاد مي كنند.

 



مراقب سلامت قلب خود باشيد

سيب زميني شيرين حاوي آنتي اكسيدان هاي زيادي است كه از بيماري هاي قلبي و عروقي و سكته قلبي پيشگيري مي كند.
ارتباط مستقيمي بين بيماري هاي قلبي و رژيم غذايي افراد وجود دارد و مصرف برخي از موادغذايي از بروز بيماري هاي قلبي پيشگيري مي كند.
روغن ماهي مي تواند خطر تشكيل لخته خوني و پلاكت در شريان ها را كاهش دهد و براي قلب و گردش خون مفيد است.
روغن زيتون سطح كلسترول LDL (كلسترول بد) را كاهش و سطح كلسترول HDL (كلسترول خوب) را افزايش مي دهد و براي بيماري هاي قلبي و عروقي و جلوگيري از لخته شدن خون مفيد است.
سيب زميني شيرين نيز حاوي آنتي اكسيدان هاي زيادي است كه براي پيشگيري از بيماري هاي قلبي، عروقي و سكته قلبي مفيد است و سرشار از ويتامينC و E و بتاكاروتن است.

 



«دي اكسين» ماده شيميايي خطرناك

-از ظروف پلاستيك در مايكروويو استفاده نكنيد.
-از لفافه و پوشش پلاستيكي در مايكرويو استفاده نكنيد.
-بطري هاي آب پلاستيكي را در فريزر قرار ندهيد.
كارهاي بالا باعث آزادسازي ماده شيميايي Dioxin مي شود. كه بروز سرطان، خصوصاً سرطان سينه را به دنبال دارد.
-ديوكسين يك سم بسيار قوي براي سلول هاي بدن است.
اخيراً تحقيقاتي توسط دكتر ادوارد فوجي موتو مدير برنامه ريزي سلامت بيمارستان Castle آمريكا راجع به ديوكسين و چگونگي عملكرد آن در بدن صورت گرفته كه در نتيجه آن توصيه هاي ذيل ارائه شده است:
-بطري هاي پلاستيكي آب را در فريزر براي انجماد قرار ندهيد چون اين كار باعث آزادسازي سم ديوكسين از ظروف پلاستيكي مي شود.
¤نبايد غذاهاي خود را در ظروف پلاستيكي در مايكروويو گرم كنيد. مخصوصاً در مورد غذاهاي حاوي روغن و چربي. او اعلام نموده تركيب «چربي- حرارت بالا و پلاستيك» باعث آزادسازي ديوكسين به داخل غذا و نهايتاً بدرون سلول هاي ما مي شود.
¤به جاي آن براي گرم كردن غذا استفاده از ظرف شيشه اي مثل پيركس و چيني توصيه مي شود، در اين حال شما همان نتيجه را از گرم كردن غذا فقط بدون ديوكسين مي گيرند.
¤غذاهاي فوري و سوپها بايد از ظرف يك بار مصرف تخليه و در ظرف ديگري گرم شوند.
¤كاغذ بد نيست ولي نمي دانيم كه مطمئن تر از ظروف شيشه اي و غيره باشد.
¤وقتي كه قبلا در رستوران هاي غذاي فوري، غذا را از ظروف يونوليت به ظرف كاغذي جابه جا كردند مسئله ديوكسين يكي از دلايل انجام اين كار بود.
¤لفاف هاي پلاستيكي فقط وقتي خطرناكند كه با غذا براي پخت در مايكروويو استفاده شوند.
¤فراوري غذاها در حرارت خيلي بالا باعث حل شدن و آزاد شدن ديوكسين از پلاستيك و تزريق آن به داخل غذا مي شود.
¤به عنوان جايگزين پوشاندن غذا با يك لفاف كاغذي توصيه مي شود.

 



كودكان را با ورزش مانوس كنيم

كودكان به رشته هاي مختلف ورزشي علاقه مند هستند و والدين بايد آنها را براي ورزش كردن تشويق كنند اما اين كار بايد با احتياط صورت گيرد.
هر رشته ورزشي براي رده سني خاصي مناسب است. بنابراين والدين بايد رشته هاي مناسب را براي آنها انتخاب نمايند. در واقع 50 درصد پسران و 25 درصد دختران بين 8 تا 16 ساله به ورزش هاي سازمان دهي شده مي پردازند. ولي 70 درصد آنها در 13 سالگي دست از اين كار مي كشند. چرا؟ جواب اين است: زيرا دچار دلسردي و سرخوردگي مي شوند.
ورزش بايد سرگرم كننده بوده و والدين نظارت لازم را بر آن داشته داشته باشند. نبايد از كودكان 6 يا 8 ساله انتظار داشت كه به با زي هاي سازمان دهي شده بپردازند.
آيا تاكنون بازي فوتبال كودكان 8 ساله را ديده ايد؟ كودكان در اين سن تنها توپ را دنبال مي كنند و هنوز توان انجام بازي هاي تيمي را ندارند.
نياز كودكان خود را به بازي هاي جمعي از ياد نبريد. اگر كودك شما به علت نداشتن مهارت در واليبال دلسرد شده به فكر فعاليت ديگري براي او باشيد.
به موارد زير توجه كنيد:
بسكتبال: بسكتبال يك ورزش گروهي است ولي كودكان زير 11 سال غالباً نمي توانند توپ را داخل سبد بياندازند. بسكتبال نيازمند داشتن استقامت و مهارت بالاست.
فوتبال: كودكان بين 3 تا 5 سالگي لگدزدن به توپ را مي آموزند. آنها قبل از شركت در رقابت هاي سازمان دهي شده به فراگيري مهارت هاي اساسي لگدزدن و دريبل كردن نياز دارند.
ايمني كودكان در اولويت قرار دارد
در مورد كودكان نابالغ بايد بيشتر از رقابت، بر جنبه سرگرمي و كسب مهارت تاكيد شود. قبل از بلوغ، پسران و دختران مي توانند با هم بازي كنند ولي پس از آن بايد از يكديگر جدا شوند، زيرا باتوجه به تفاوت وزن و قدرت بدني، ورزش هاي مختلط خطرناك است.
بايد با مربيان مشورت كنيد
والدين و مربيان بايد از مناسب بودن ورزش ها اطمينان حاصل كرده و كاري كنند كه تمام بچه ها ضمن شركت كردن در رقابت ها به مهارت هاي لازم دست يابند و سرگرم شوند. در اين صورت كودكان در داخل و خارج از زمين پيشرفت خواهند كرد.
با انجام ورزش هاي فيزيكي مي توان از سلامتي كودكان اطمينان يافت. پزشك مي توان پس از معاينه قلب، ريه و سيستم عضلاني- اسكلتي كودكان در مورد فعاليت هاي مناسب آنها نظر دهد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14