(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 27 بهمن 1389- شماره 19866

كوتاه اقتصادي
وزير مسكن و شهرسازي خبر داد تدوين بسته اجاره بها تا پايان سال
مدير كل بازرسي ويژه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان:
خودداري از اعلام موجودي 22 قلم كالاي ضروري تخلف است
در صورت تصويب مجلس شوراي اسلامي جرائم بدهي معوق كارفرمايان بخشيده مي شود
پيش فروش اينترنتي بليت اتوبوس از اول اسفند
معاون وزير جهاد كشاورزي: گمرك و ستاد مبارزه با قاچاق كالا مسئول جلوگيري از صادرات خاك هستند
انتقاد يك مقام مسئول از ارايه آمارهاي مختلف در كشور
توزيع 90 هزار تن ميوه از 15 اسفند
استاد دانشگاه نيويورك : بحران بعدي اقتصاد جهاني كمبود موادغذايي است
با تشكيل شركت مشترك ايراني- اروپايي انجام مي شود طراحي پلت فرم ملي خودرو
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد زندان و جريمه براي 32 محكوم بازار سرمايه



كوتاه اقتصادي

¤ معاون درمان صندوق بيمه خدمات درماني با تاكيد بر اينكه مشكل بيماران كليوي در زمينه پرداخت هزينه هاي «پيوند كليه» با ابلاغ بخشنامه اي دراين باره از سال 88 برطرف شده است، در عين حال از انجام مذاكراتي با هيات امناي ارزي در اين رابطه خبر داد.
¤ ستاد بسيج اقتصادي كشور كالابرگ شماره 451 و 445 روستايي و 351 عشايري مرحله سيزدهم را براي دريافت سهميه روغن نباتي براي آخرين بار براي مصرف كنندگان تا 30 فروردين ماه سال 90 و براي عاملان فروش تا يك روز پس از آن تمديد اعتبار كرد.
¤ 233 طرح بزرگ و كوچك صنعتي و معدني استان فارس با بيش از 7هزار ميلياردريال سرمايه گذاري در نيمه اول اسفند امسال در قالب جشنواره صنعت و معدن به بهره برداري مي رسد.رئيس ستاد، با بيان اينكه دومين جشنواره صنعت و معدن در استان فارس برگزار مي شود، افزود: از اين ميزان سرمايه گذاري 610 ميلياردتومان ايجادي و 102 ميليارد تومان توسعه اي است.
¤ شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ به منظور اصلاح و ساماندهي شبكه برق رساني و افزايش مهارت هاي نيروهاي عملياتي در مقابله با بحران، مانور جهادي طرح 450 را در منطقه برق تهرانپارس برگزار مي كند.به گزارش روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ در اين مانور كه 29 بهمن ماه از سوي مناطق تحت پوشش معاونت اجرايي شمالشرق و با مشاركت مناطق برق مولوي، دانشگاه و بهمن به عنوان معين برگزار خواهد شد، 120تن از نيروهاي عملياتي طي يك اقدام ضربتي نسبت به سرويس كامل پست هاي زميني و هوايي، رفع معايب ترمويژن، اصلاح و بهينه سازي فيدرهاي 20 كيلوولت به روش خط گرم و همچنين سرويس پايه هاي روشنايي اقدام خواهند كرد.
¤ شمار قابل توجهي مسكوكات قديمي و عتيقه مربوط به دوران پيش از اسلام و پس از اسلام شامل سلوكيان، هخامنشيان، ساسانيان و قاجار توسط واحد تحقيق و استرداد سازمان اموال و املاك بنياد كشف و در اختيار موزه هاي بنياد براي نمايش عمومي قرار گرفت.به گزارش روابط عمومي بنياد مستضعفان، علاوه بر سكه هاي ياد شده، سكه هاي قديمي نيز از كشورهاي فلسطين، عراق، هندوستان و سوريه در اين كشف به دست آمده است.
¤ رئيس هيئت مديره بورس كالا از راه اندازي بورس نفت در 12 فروردين خبر داد و گفت: كارگروهي براي بررسي شرايط و چگونگي عرضه محصولات در اين بورس با حضور وزارت نفت، بورس كالا و سازمان بورس تشكيل شده است.
¤ شركت بازرگاني پتروشيمي امروز، شش محصول آفگريد(ضايعات) خود را در رينگ پتروشيمي بورس كالاي ايران عرضه مي كند.
¤ وزير بازرگاني از راه اندازي 10 انجمن حمايت از حقوق مصرف كنندگان تا روز نهم اسفندماه (روز ملي حمايت از حقوق مصرف كننده) خبر داد و گفت: تاكنون بيش از 50 هزار نفر به عضويت انجمن هاي حمايت از حقوق مصرف كنندگان درآمده اند.

 



وزير مسكن و شهرسازي خبر داد تدوين بسته اجاره بها تا پايان سال

وزير مسكن و شهرسازي از تدوين اجاره بها تا پايان سال خبر داد و گفت: در بحث ادغام دو وزارتخانه مصوبه مجلس و دولت را اجرا مي كنيم.
به گزارش خبرنگار ما «علي نيكزاد» ديروز در سومين همايش مقررات ملي ساختمان كه در هتل المپيك تهران برگزار شد اظهار داشت: بسته اجاره بها تا پايان سال با همكاري متخصصين بخش خصوصي، بنگاههاي معاملات املاك و مسئولين وزارت مسكن و شهرسازي تدوين مي شود.
وزير مسكن و شهرسازي افزود: عمده جابجايي ها در فصل تابستان انجام مي گيرد و به همين جهت تا آن زمان اين بسته به اجرا خواهد رسيد.
وي گفت: براي حل مشكل مسكن در سطح كشور بايد 50 ميليارد دلار سرمايه گذاري در اين بخش صورت گيرد.
نيكزاد افزود: بانك مسكن در 16 ماه گذشته 11 هزار و 500 ميليارد تومان تسهيلات قرض الحسنه براي بخش مسكن اعطا كرد و چنانچه ديگر بانك ها نيز اينگونه عمل مي كردند، كمك موثري به اين بخش مي شد.
وي ادامه داد: براي واحدهاي مسكن طرح مهر 40 هزار ميليارد تومان تسهيلات بانكي تعهد داريم كه اين رقم به افراد واجدشرايط پرداخت مي شود.
دولت در چارچوب طرح مسكن مهر سقف تسهيلات بانكي براي ساخت صنعتي واحدهاي مسكوني را 250 ميليون ريال و براي سنتي سازي 200 ميليون ريال تعيين كرده است.
نيكزاد با بيان اينكه در قالب طرح مسكن مهر براي ساخت بيش از 450 هزار واحد مسكوني با پيمانكاران و انبوه سازان قرارداد منعقد شده است، گفت: تقاضاهايي از سوي شركت هاي خارجي وجود دارد و ما را تحت فشار شديد قرار داده اند.
براساس طرح مسكن مهر ساخت 937 هزار واحد مسكوني در دست اجرا است و وزارت مسكن و شهرسازي متعهد شده تا پايان شهريور 1390 اين واحدها را به افراد واجدشرايط واگذار كند.
محدوديت اجراي قوانين
با مصالح بي كيفيت
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان با تاكيد بر پايبندي به قانون گفت: مصالح غيراستاندارد ما را در اجراي قوانين محدود كرده است.
سيدمهدي هاشمي در اين همايش گفت: يكي از شاخص هاي اصلي توانمندي و ارزشمندي در جوامع مختلف پايبندي به اجراي قوانين است كه اين موضوع شاخص پيشرفته بودن كشور را به نمايش مي گذارد.
وي با بيان اينكه ساختمان يكي از اصلي ترين و مهمترين نماد پيشرفت جوامع بشري است، اظهار داشت: از گذشته توانمندي هاي ساختماني ايران زبانزد بوده است و بايد مشكلاتي كه امروز با آن روبرو هستيم برطرف شود.
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان تحولات سياسي را دليل افت كيفيت در ساختمان سازي ايران دانست و گفت: براي حفظ شان ملت مسلمان بايد خود را به اصول و مباني آئين نامه هاي قانوني پايبند كنيم.
هاشمي عدم اطلاع رساني و فرهنگ سازي را مشكل اجراي مقررات ملي ساختمان عنوان كرد و گفت: مجموعه نظام مهندسي با 200 هزار نيروي متخصص مي تواند محور حركت باشد و موتور محرك و اصلي اين حركت باشد.
وي يكي از اشكالات اصلي را مصالح غيراستاندارد برشمرد و گفت: قرار بود اين موضوع بررسي و مشكلات آن حل شود زيرا تنها موضوعي است كه ما را در اجراي قوانين محدود مي كند.
در ادامه اين همايش هوايي مديركل مقررات ملي ساختمان با بيان اينكه 20 مبحث مقررات ملي ساختمان در حال به روز شدن است، گفت: در سال گذشته 5 مبحث از اين مقررات به روز شده است.
وي افزود: در حوزه ترويج مقررات ملي ساختمان در 10 استان همايشي محلي با حضور مسئولان برگزار شد و مسائل هر استاني مورد بررسي قرار گرفت.
وي تصريح كرد: صدور شناسنامه فني ملكي را گسترش داديم و در حوزه صنعتي سازي به فناوري هاي نوين پرداختيم.

 



مدير كل بازرسي ويژه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان:
خودداري از اعلام موجودي 22 قلم كالاي ضروري تخلف است

مدير كل بازرسي ويژه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان گفت: بي توجهي به زمان هاي تعيين شده و تاخير در اعلام موجودي 22 قلم كالاي ضروري از سوي بنكداران، انبارها و سردخانه ها به منزله عدم اعلام موجودي تلقي شده و موجب تشكيل پرونده تخلف مي شود.
محمدحسين مولاخواه در گفت وگو با فارس افزود: بنابر اعلام سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان اول و 15 هر ماه زمان اعلام موجودي واحدهاي بنكداري، انبارها و سردخانه ها تعيين شده است.
وي با بيان اينكه اين واحدها موظف هستند، در يك فرصت 48 ساعته از زمان تعيين شده، نسبت به اعلام موجودي 22 قلم كالاي ضروري به سامانه ثبت آمار انبارها و سردخانه هاي سازمان حمايت اقدام كنند، تصريح كرد: پس از پايان زمان مقرر حتي اگر واحدي تمايل به اين كار داشته باشد، ثبت آمار موجودي و سامانه ممكن نبوده و واحدهايي كه نامشان ثبت نشده باشد متخلف محسوب شده و براي ايشان پرونده تخلف تشكيل مي شود.
مدير كل بازرسي ويژه سازمان حمايت ادامه داد: براي بنكداري ها، انبارها و سردخانه هايي كه در زمان مقرر نسبت به ثبت اطلاعاتشان اقدام نكرده باشند، پرونده تخلف اختفاء و امتناع از فروش كالا تشكيل مي شود و در صورتي كه شواهد بر احتكار كالا دلالت داشته باشد، اين تخلف نيز به پرونده اضافه و مراتب براي رسيدگي و صدور حكم به سازمان تعزيرات حكومتي ارسال مي شود.وي گفت: سازمانها و ادارات بازرگاني سراسر كشور در زمانهاي تعيين شده اطلاعات انبارها و سردخانه ها را دريافت و در سامانه مذكور ثبت مي كنند.
مولاخواه با بيان اين نكته كه اين سامانه از ابتداي سال راه اندازي و از مهر ماه به صورت تشويقي آمار و اطلاعات واحدها را ثبت كرده است، توضيح داد: از ابتداي آبان همزمان با اجراي طرح نظارتي ويژه هدفمندي يارانه ها، ثبت آمار 22 قلم كالاي ضروري اجباري شده و واحدهايي كه به هر دليلي از اين روند امتناع كنند به عنوان متخلف به سازمان تعزيرات معرفي مي شوند. وي در ادامه تاكيد كرد: اعلام موجودي كالا مشمول تمامي سردخانه ها و ا نبارها اعم از دولتي، عمومي و خصوصي شده و هيچ استثنايي در اين زمينه وجود ندارد.
مدير كل بازرسي ويژه سازمان حمايت در پايان گفت: از آغاز فعاليت اين سامانه تاكنون علاوه بر واحدهايي كه در زمينه ذخيره سازي اقلام ضروري فعاليت مي كنند، تعدادي از واحدهايي كه در زمينه ذخيره سازي و نگهداري گروه هاي كالايي ديگر نيز فعاليت مي كنند، داوطلبانه با سازمان حمايت همكاري داشته و آمار موجودي شان را در سامانه ثبت مي كنند.

 



در صورت تصويب مجلس شوراي اسلامي جرائم بدهي معوق كارفرمايان بخشيده مي شود

مديرعامل صندوق تامين اجتماعي از بررسي لايحه بخشودگي جرائم كارفرمايان بدهكار به اين صندوق در هيئت دولت خبر داد.
و ي گفت: براساس اين لايحه كه به زودي به مجلس شوراي اسلامي تقديم مي شود، جرائم مربوط به ديركرد پرداخت حق بيمه آن دسته از كارفرماياني كه بدهي معوق مربوط به قبل از پايان شهريورماه سال 89 دارند، بخشيده مي شود.
رحمت ا... حافظي با بيان اينكه بررسي و ارائه اين لايحه نبايد منجر به تاخير كارفرمايان در پرداخت حق بيمه شود، افزود: اين لايحه مراحل نهايي را طي كرده و به زودي به مجلس شوراي اسلامي ارائه مي شود و ما نيز تاكيد داريم كه بايستي جرائم مربوط به پيش از شهريورماه سال جاري شامل بخشودگي جرائم شود تا اجراي اين قانون منجر به رفع مشكلات كارفرمايان و افزايش كار و فعاليت در جامعه شود.
حافظي در ادامه از افزايش سرمايه بانك رفاه كارگران از 100 ميليارد به 400 ميليارد تومان تا پايان سال جاري خبر داد و گفت: اين اقدام به منظور ارتقاء جايگاه بانك رفاه كارگران در نظام بانكي كشور و همچنين زمينه سازي براي حمايت هاي مناسب تر از ذينفعان صندوق تامين اجتماعي انجام مي شود.
مديرعامل صندوق تامين اجتماعي در ادامه نگرش مثبت هيئت امناي صندوق تامين اجتماعي براي افزايش حقوق كاركنان را مورد تاكيد قرار داد و افزود: با جمع بندي كه با معاونت توسعه و مديريت نيروي انساني رئيس جمهور انجام شد، ضمن پذيرفتن بعضي از مواضع سازمان در اين خصوص، افزايش فوق العاده هاي شغل، شاغل، مديريت و ايثارگري در دستور كار قرار گرفت و مقرر شد ظرف روزهاي آينده ضمن محاسبه بار مالي به هيئت امنا ارجاع شود. همچنين با عنايت به نگرش مثبت هيئت امنا در نظر است كه بخشي از افزايش حقوق از طريق توجه به بهره وري، براساس شاخص هاي عملكردي همكاران صورت پذيرد كه در اين بخش محدوديتي براي اعمال اين افزايش وجود نخواهد داشت و هرچه بهره وري در سازمان ارتقاء پيدا كند، ميزان دريافتي همكاران نيز بيشتر خواهد بود.

 



پيش فروش اينترنتي بليت اتوبوس از اول اسفند

مدير كل حمل و نقل و پايانه هاي استان تهران از آغاز پيش فروش اينترنتي بليت اتوبوس هاي مسافربري در تهران از ابتداي اسفند ماه خبر داد.
فرهاد صالحيان افزود: به منظور سهولت در تهيه بليت نوروزي اتوبوس پيش فروش غيرحضوري از ابتداي اسفند به مدت يك هفته شروع مي شود.
وي با بيان اينكه مردم مي توانند از طريق اينترنت، تلفن، سامانه پيامك و وب، كيوسك هاي مستقر در سطح شهر به تهيه بليت اتوبوس اقدام كنند، افزود: پيش فروش حضوري بليت اتوبوس نيز از 8 اسفند ماه سال جاري آغاز مي شود.
صالحيان همچنين گفت: براي ترويج فرهنگ تهيه غيرحضوري بليت و خريد سريع، راحت و آسان بليت، امكان تهيه اينترنتي بليت فراهم شده و مسافران پس از زمان اعلام شده مي توانند به صورت حضوري جهت تهيه بليت به شركت هاي مسافربري مستقر در پايانه هاي مسافربري و يا شعب فروش شركت ها مراجعه و بليت مورد نياز خود را تهيه كنند.
وي شروع طرح جابجايي مسافرين را 25 اسفند ماه 89 عنوان كرد و گفت: طرح جابجايي مسافرين تا 15 فروردين ادامه خواهد داشت و تمهيدات لازم انديشيده شده تا جابجايي مسافران در كمال آسايش و راحتي انجام شود.
صالحيان افزود: براي رضايت مندي و رفاه حال مسافران و ارتقاي سطح خدمات و سرويس دهي مناسب به مردم هيچ گونه افزايش نرخ بليت در طرح نوروزي جابجايي مسافر نخواهيم داشت.

 



معاون وزير جهاد كشاورزي: گمرك و ستاد مبارزه با قاچاق كالا مسئول جلوگيري از صادرات خاك هستند

معاون امور آب و خاك وزير جهاد كشاورزي با اعلام اينكه خاك كشاورزي جزو ليست كالاهاي ممنوعه صادراتي در گمركات كشور است، تصريح كرد: تاكنون هيچ گونه صادرات خاك كشاورزي نداشته ايم و اگر هم اقدامي در اين زمينه صورت مي گيرد غيرقانوني بوده، گمرك و ستاد مبارزه با قاچاق كالا در اين ميان مسئول هستند.
سيدرحيم سجادي در گفت وگو با ايسنا، با بيان اينكه سياست وزارت جهاد كشاورزي بيشتر بر افزايش عملكرد محصول در واحد سطح متمركز شده است، اظهار كرد: يكي از مهمترين عوامل اين افزايش عملكرد، ارتقاي مصرف بهينه آب در مزارع از طريق استفاده از سامانه هاي نوين آبياري و آبياري تحت فشار است كه اكنون به عنوان يك سياست راهبردي مورد توجه دولت قرار گرفته است.
وي با بيان اينكه اولويت اصلي وزارت جهاد كشاورزي در سال آينده بهينه سازي مصرف آب در بخش كشاورزي است، گفت: در زمينه آبياري تحت فشار 50 درصد هزينه اجراي طرح توسط بهره بردار به صورت آورده يا وام بانكي و 50 درصد توسط دولت به صورت بلاعوض تأمين مي شود.
سجادي با بيان اينكه تاكنون 11 درصد از اراضي كشاورزي كشور به سيستم آبياري تحت فشار مجهز شده اند، اظهار كرد: امسال تاكنون 74 هزار هكتار از اراضي كشور به آبياري تحت فشار مجهز شده اند كه بيش از 35 هزار هكتار آن آبياري قطره اي و بيش از 38 هزار هكتار آبياري باراني است.
معاون وزير جهاد كشاورزي با تأكيد بر ضرورت افزايش بهره وري در مصرف آب كشاورزي، افزود: اين نوع آبياري در مناطقي كه با محدوديت منابع آب روبرو هستند نظير استان فارس، هرمزگان، همدان، خراسان رضوي، كرمانشاه، جنوب كرمان و بوشهر انجام مي شود.
وي با اشاره به اينكه طبق توافق با وزارت نيرو آب سدها تا پاي مزرعه در اختيار كشاورز قرار مي گيرد گفت: اين طرح از سال آينده اجرايي مي شود كه وزارت نيرو موظف شده از محل فروش دارايي هاي خود شبكه هاي آبياري زهكشي از جمله شبكه يك و دو كه جزو وظايف خودش مي باشد را انجام دهد و شبكه سه آبياري را با بودجه خود اجرا كند.

 



انتقاد يك مقام مسئول از ارايه آمارهاي مختلف در كشور

يك مقام مسئول با انتقاد از ارائه آمارهاي متفاوت در كشور، مركز آمار ايران را تنها مرجع اصلي ارائه آمار اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار ما، قاسم حسيني، معاون برنامه ريزي معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور ديروز در همايش نيم قرن با اقتصاد خانوار، تعيين تكليف موضوع آمار در كشور را يكي از ويژگي هاي اصلي برنامه پنجم توسعه دانست و گفت: متأسفانه هم اكنون در كشور هر كسي براي خودش آماري ارائه مي دهد و اين يكي از مصيبت هاي كشور است در حالي كه مركز آمار ايران براساس قانون تنها مسئول اين كار است. در برنامه پنجم اين معضل حل شده و مرجع اصلي ارائه آمار در كشور مركز آمار ايران اعلام شده است و حتي اگر مراكزي بخواهند آمار تخصصي ارائه دهند بايد آن را توسط مركز آمار ايران استانداردسازي كنند.
حسيني با اشاره به طرح هزينه درآمد خانوار كه سال هاست در مركز آمار ايران انجام مي شود گفت: اين طرح با همه خوبي هايش متأسفانه نارسايي هايي دارد. به عنوان مثال در چند سال گذشته همواره هزينه هاي اظهار شده توسط مردم در طرح هزينه درآمد خانوار بيش از درآمدها بوده است.
او ادامه داد: البته ممكن است در يك مقطعي خانواري پس اندازي داشته باشد و بتواند از آن بيش از اندازه درآمد هزينه كند ولي وقتي اين روند براي هميشه ادامه پيدا مي كند مشخص است كه طرح اشكالي دارد. اگر چه بخشي از اين موضوع هم به فرهنگ ايراني برمي گردد كه هميشه هزينه هايش را بيش از درآمدش اعلام مي كند.
وي به لزوم ساماندهي روش آمارگيري در طرح هزينه درآمد خانوار اشاره و خاطرنشان كرد: اين طرح بسيار مهم است و حتي در اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها مبناي كار همين طرح هزينه درآمد خانوار بود بنابراين بايد تلاش شود كه با روش هاي جديد اين طرح با دقت بيشتر و واقعي تر انجام شود.
معاون برنامه معاونت نظارت راهبردي رئيس جمهور در ادامه گفت: دولت با پيشنهادي خواهان پرداخت 20درصد منابع صندوق توسعه ملي به صورت ريالي و استفاده بخش كشاورزي و بازرگاني از آن است.
حسيني با اشاره به انتقاد رئيس جمهور نسبت به اساسنامه صندوق يادآور شد: رئيس جمهور به حق و درست گفته، در كميته تلفيق خيلي تلاش كردم كه اين حكم آورده نشود. اين حكم گفته كه منابع صندوق توسعه ملي كاملاً به صورت ارزي پرداخت شود. من خودم هم در كميسيون تلفيق و هم در صحن مجلس گفتم كه بخش بازرگاني و كشاورزي كه 60-50 درصد از توليد ناخالص داخلي را شامل مي شود، در بخش كشاورزي عمده بهره برداران كوچك و خانواده هستند.
وي افزود: نوع و ماهيت طرح به گونه اي است كه ارزبري ندارد، بنابراين وقتي مي گوييد منابع صندوق توسعه ملي فقط به صورت ارزي پرداخت شود، يعني دو بخش مهم اقتصاد از اين منابع محروم مي شود. يعني فرض كسي در بخش بازرگاني مي خواهد وام بگيرد و كار خدماتي راه اندازي كند، چون ارزبري ندارد، بنابراين نمي تواند از صندوق وام بگيرد. پيش منابع صندوق با اين وضع به سمت طرحهاي بزرگ صنعتي سوق مي يابد كه ارزبري دارد و LC (خط اعتباري) باز مي كنند كه ارز براي واردات كالا و تجهيزات استفاده شود. الان كه مصوب شده پيشنهادي ارائه كنيم كه حداقل 20درصد منابع صندوق به صورت ريالي باشد كه به بخش هاي كشاورزي و بازرگاني هم برسد.

 



توزيع 90 هزار تن ميوه از 15 اسفند

مديركل دفتر تأمين و توزيع وزارت بازرگاني از توزيع 90 هزار تن ميوه براي تأمين نياز مردم در ايام نوروز خبر داد.
يداله صادقي در گفت وگو با ايرنا با بيان اينكه ازاين ميزان ميوه 60 هزارتن پرتقال و مابقي سيب است، درباره نحوه قيمت گذاري ميوه آماده عرضه گفت: پس از احتساب هزينه هاي مالي، افت ضايعات، تأمين منابع و تعيين بخشي از يارانه، قيمت رسمي اعلام مي شود.
موضوع نگهداري سيب از سوي برخي دلالان به تازگي مطرح شده است و اين مقام مسئول در اين خصوص گفت: برخي باغداران يا افراد ديگر داراي سردخانه در مناطق توليدي، ميوه را ذخيره و به نوعي خدمات تكميلي نيز ارايه مي كنند كه نمي توان آنها را واسطه يا دلال ناميد.
صادقي گفت: واسطه يا دلال كسي است كه بدون كار زياد و سفته بازي اقداماتي را در بازار انجام دهد، اما اين گروه توليدكننده و يا افرادي كه ميوه راخريداري و عمليات تكميلي را انجام ميدهند، هزينه نگهداري را تقبل مي كنند.
وي تأكيد كرد: در سال جاري توليد سيب كمتر از سال گذشته بود و با توجه به جذاب بودن نرخ بازار، موضوع ذخيره سازي مطرح مي شود. وي گفت: توزيع ميوه از 15 اسفند آغاز و تا 15 فروردين ماه سال آينده ادامه خواهد داشت.

 



استاد دانشگاه نيويورك : بحران بعدي اقتصاد جهاني كمبود موادغذايي است

استاد دانشگاه نيويورك آمريكا تاكيد كرد: پس از بحران مالي آمريكا در سال 2008 بحران بعدي اقتصاد جهاني ناشي از كمبود موادغذايي و رشد قيمت محصولات كشاورزي خواهد بود.
«نوريل روبيني» در مصاحبه با بلومبرگ تصريح كرد: افزايش قيمت موادغذايي و انرژي طي ماههاي اخير موجب رشد فزاينده نرخ تورم در كشورهاي در حال توسعه و نوظهور شده است.
براساس گزارش سازمان ملل، كشورهاي مختلف جهان در سال 2010 بيش از يك تريليون دلار براي واردات موادغذايي هزينه كرده اند كه كشورهاي فقير در سال 2010 نسبت به 2009 بيش از 20 درصد بيشتر براي واردات موادغذايي پرداخت كرده اند. اين در حالي است كه قيمت محصولات كشاورزي و موادغذايي در ماه ژانويه 2011 نيز به شدت افزايش داشته و قيمت شكر و گندم ركوردهاي جديدي را ثبت كرده است.
به اعتقاد روبيني، افزايش قيمت موادغذايي مي تواند به وقوع بحران اقتصادي ديگري تبديل شود. كشورهاي آسيايي طي ماههاي اخير با افزايش يارانه محصولات كشاورزي و موادغذايي و كاهش تعرفه واردات قصد مقابله با افزايش قيمت موادغذايي را داشتند.
به اعتقاد كارشناسان اقتصادي تغيير الگوي مصرف موادغذايي در آسيا و غربي شدن رژيم غذايي كشورهاي در حال توسعه و فقير، تاثير زيادي در افزايش قيمت موادغذايي داشته است. افزايش رشد اقتصادي، رشد درآمد، رشد جمعيت و شهرنشيني مهمترين عوامل تغييرات عادات غذايي مردم به شمار مي رود. طي چهار سال آينده بيش از 140 ميليون نفر در آسيا به جمعيت اضافه خواهند شد. افزايش قيمت موادغذايي سياستگذاران اقتصادي چين، بنگلادش، اندونزي، فيليپين، پاكستان و ويتنام را با چالشهاي مهم و بزرگي روبرو خواهد كرد.

 



با تشكيل شركت مشترك ايراني- اروپايي انجام مي شود طراحي پلت فرم ملي خودرو

عضو هيئت مديره انجمن سازندگان قطعات خودرو از مذاكره توليدكنندگان ايراني با يك شركت اروپايي براي طراحي و توليد
پلت فرمهاي ملي خودرو خبر داد.
بهرام شهرياري در يك نشست خبري اظهار داشت: براي طراحي پلت فرم هاي ملي با يكي از بزرگترين طراحان خودروي دنيا درحال مذاكره ايم و در همين رابطه نيز نمايندگان خودروساز ايراني در سفري به اروپا اين مسئله را پيگيري كردند.
وي با اشاره به مصوبه وزارت صنايع براي طراحي دو پلت فرم ملي توسط شركت هاي خودروساز و توليد 3مدل خودرو برروي هر كدام از اين پلت فرم ها، افزود: به منظور طراحي پلت فرمهاي ملي، يك شركت مشترك با حضور سهامداران ايراني و اروپايي تشكيل خواهدشد.
عضو هيئت مديره انجمن قطعه سازان، اعلام جزئيات مربوط به اين موضوع را به آينده اي نزديك موكول كرد و گفت: علاوه بر اين، شركت سايپا نيز براي توليد يك خودروي مشترك با قطعه سازمان اعلام آمادگي كرده است.
وي در ادامه با اشاره به تأثير وضع تعرفه مناسب در حمايت از صنعت خودروسازي، گفت: تعرفه، ديوار قابل اطميناني نيست و بالاخره پايين خواهد آمد.
به گفته شهرياري، تعرفه واردات خودرو فقط براي يك دوره حمايتي وجود خواهد داشت و با پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني بايد به سمت كاهش تعرفه ها حركت كنيم.
كاهش نقش دولت به جاي ادغام
مديرعامل شركت مگاموتور با تأكيد بر لزوم همكاري شركت هاي خودروساز به جاي ادغام اين شركت ها، گفت: با خصوصي سازي شركت هاي خودروساز و كاهش نقش دولت در اين صنعت، مشاركت كنندگان در طراحي و توليد خودرو باعث كاهش هزينه ها خواهدشد.
ابوالحسن سرشار در نشستي خبري در پاسخ به سؤال فارس در خصوص اظهارنظر كميسيون صنايع مجلس مبني بر جلوگيري از ادغام شركت هاي خودرو ساز و نظر خودروسازان در اين مورد، گفت: بحث ادغام اساساً مطرح نيست و بيشتر از زاويه هماهنگي بخش هاي صنعتي براي دستيابي به يك هم افزايي بايد به قضيه نگاه كرد.
وي با تشريح دو مدل جهاني در مشاركت شركت هاي خودروساز، اظهار داشت: در گروه PSA فرانسه، دو شركت سيتروئن و پژو قرار دارند و مالك هر دو مجموعه، يك گروه واحد است ولي اين موضوع مانع رشد و حفظ سهم بازار خودروسازان نشده است.
سرشار ادامه داد: در كره نيز گروه هيوندايي مالك دو شركت هيوندايي و كيا است و در واقع اين مشاركت باعث شده تا از سرمايه گذاري هاي موازي و اضافه پرهيز شود.
وي با تأكيد بر لزوم ايجاد هماهنگي بين دو شركت بزرگ خودروساز داخلي، گفت: در ادغام، يك شركت ماهيت حقوقي خود را به نفع شركت ديگر از دست مي دهد كه چنين افقي را در صنعت خودروسازي نمي بينيم.

 



رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد زندان و جريمه براي 32 محكوم بازار سرمايه

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينكه 32 نفر محكومين قطعي بازار سرمايه هستند، گفت: اين افراد به حبس يا جريمه نقدي محكوم شدند.
علي صالح آبادي در گفتگو با مهر از محكوميت قطعي 32 نفر شخص حقيقي در بازار سرمايه كشور به حبس يا جريمه نقدي خبر داد و دلايل آن را عدم ارائه اطلاعات، تاخير در ارائه اطلاعات، ارائه اطلاعات غلط و گمراه كننده و فعاليت بدون اخذ مجوز اعلام كرد.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: برخي از تخلفات توسط شركتها (حقوقي ها) صورت گرفته كه مديران آنها مشمول زندان و يا جريمه شده اند.
وي در مورد خريد و فروش سهام عدالت در بازار سرمايه گفت: تا زمانيكه سهام شركتهاي سرمايه گذاري استاني در بورس پذيرش نشوند نمي توان سهام عدالت را خريد و فروش كرد، در بخش تعاوني ها هم به همين صورت است.
سخنگوي سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش ديگري از سخنان خود در مورد شاخص بورس گفت: شاخص بورس به تغييرات و تحولات مختلف بستگي دارد، در عين حال سودآوري شركتها در طول زمان تغيير مي كند، بنابراين تحولات آينده و قيمتها در بورس بستگي به عرضه و تقاضا دارد.
صالح آبادي با بيان اينكه انتظار داريم هدفمندي يارانه ها در بلندمدت در بورس اثرات مثبتي بگذارد، زيرا اين منابع كشور است كه هدفمند شده است، افزود: در گذشته به جاي استفاده بهينه، منابع را هدر مي داديم و يا بد مصرف مي كرديم و يا اينكه منابع كشور سوخت مي شد.
وي ادامه داد: انتظار داريم كه منابع هدفمند شده صرف كارهاي زيرساختي كشور، سرمايه گذاري و توليد شود تا در بلندمدت در بازار سرمايه اثرات مثبتي داشته باشد.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به صنايع مختلف بورسي گفت: در حال حاضر صنايع مختلفي از جمله صنايع انرژي بر، كمتر انرژي بر و برخي صنايعي كه انرژي بر نيستند در بازار سرمايه حضور دارند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14