(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 27 بهمن 1389- شماره 19866

اعتياد به مظاهر تكنولوژي بدتراز مخدر
زياد سرما مي خوريد؟ امگا3 مصرف كنيد
ظروف پلاستيكي سرطان زاست
لاغر شويد اما گرسنه نمانيد
مته دندانپزشكان بي صدا مي شود
ابرفلز شيشه اي مقاومتر از فولاد
25 خوردني مفيد براي افزايش طول عمر
مگس پران چشم
مغز انسان همچنان كوچك مي شود
طلوع دو خورشيد در آسمان زمين
پياده روي كنيد تا بيمار نشويد
خبري خوش براي بيماران كليوي



اعتياد به مظاهر تكنولوژي بدتراز مخدر

عوارض دوري از شبكه هاي اجتماعي چون فيس بوك و اينترنت براي افراد شبيه عوارض معتادان در حال ترك است.
به گزارش تلگراف، محققان طي اين پژوهش از افراد داوطلب خواستند براي 24 ساعت از نامه هاي الكترونيكي، پيام هاي كوتاه تلفن همراه و فيس بوك و توئيتر دوري كنند.
آنان دريافتند شركت كنندگان در اين پژوهش عوارض و نشانه هاي افراد سيگاري كه در حال ترك اعتياد هستند را از خود بروز دادند.
برخي از اين افراد گفتند حس فردي را دارند كه در حال ترك اعتياد شديد به ماده اي مخدر است. بعضي نيز حالات خود را شبيه به فردي كه داراي نوعي رژيم غذايي است، توصيف كردند.
دكتر رومن گروديموس، يكي از اعضا اين تيم پژوهشي بين المللي كه رياست بخش بريتانيايي آن را برعهده داشته است در اين باره مي گويد: ما در اين پژوهش تنها علائم رواني را مورد بررسي قرار نداديم، بلكه علائم جسمي افراد را نيز مورد بررسي قرار گرفت.
نتايج اين پژوهش بر نگراني هاي روانشناسان و متخصصان اعصاب در زمينه استفاده زياد از اينترنت، بازي هاي رايانه اي و وب سايت شبكه هاي اجتماعي بر نسل اينترنتي نوجوانان و جوانان افزوده است.
طي اين پژوهش، داوطلبان از 12 دانشگاه از سراسر دنيا از جمله 125 دانشجو از دانشگاه بورن ماوث انگليس، 24 ساعت را بدون دسترسي به رايانه، تلفن همراه، آي پاد و تلويزيون و حتي روزنامه گذراندند. اين افراد در اين مدت، تنها از تلفن هاي ثابت و كتاب استفاده مي كردند.
از اين افراد خواسته شد تا در اين مدت خاطرات خود را در مورد اين تجربه يادداشت كنند. بررسي اين يادداشت ها نشان داد اين افراد طي اين مدت احساساتي چون بي قراري، اضطراب و تنهايي داشتند.
اين پژوهش در مركز بين المللي رسانه دانشگاه مريلند صورت گرفته است.
دكتر گروديموس از دانشگاه بورن موث در اين باره گفت: ميزان استفاده ما از اين تكنولوژي هاي مدرن و رسانه هاي جديد تغييراتي را در ما بوجود آورده است.
وي افزود: شركت كنندگاني از احساس كشش به سمت تلفن هاي همراه خود حتي هنگامي كه آن را به همراه نداشتند، خبر دادند.
وي در ادامه تاكيد كرد: تاثيرات مفيد بر جسم افراد طي اين پژوهش مشاهده شد، زيرا اين افراد به جاي اين كه جلوي رايانه هاي خود بنشينند، به پياده روي پرداخته و به ملاقات دوستانشان مي رفتند.
وي گفت: نكته اي كه باعث تعجب ما شد، شدت وابستگي افراد به اين مظاهر تكنولوژي بود. افراد ديگر از ساعت هاي زنگ دار يا ساعت مچي استفاده نمي كنند، زيرا اين روزها تلفن هاي همراه اين كار را برايشان انجام مي دهند.

 



زياد سرما مي خوريد؟ امگا3 مصرف كنيد

يك متخصص تغذيه به افرادي كه زياد دچار سرماخوردگي مي شوند، توصيه كرد ماهي هاي قباد و قزل آلا و دانه هاي روغني مانند دانه كدو حلوايي و شاه دانه را كه سرشار از اسيدهاي چرب امگا3 هستند، مصرف كنند.
«ليلا آزادبخت» در گفت وگو با ايرنا، افزود: تغذيه سالم، علاج و عامل جلوگيري كننده از ابتلاي افراد به سرماخوردگي است.
وي اظهار داشت: براي اين كه سيستم ايمني بدن به بهترين نحو به وظيفه اش كه مبارزه عليه ويروس هاي سرماخوردگي و آنفلوآنزاست، عمل كند بايد مواد مغذي حياتي را دريافت كند.
آزادبخت با بيان اينكه اين روزها افراد بيشتر دچار سرماخوردگي و آنفلوآنزا مي شوند، گفت: مصرف پرتقال، انواع توت، فلفل دلمه اي، سيب زميني و سبزيجات برگ سبز از قبيل انواع كلم و دريافت زياد و منظم ويتامين C به كاهش بروز، شدت و طول مدت اين بيماريها كمك مي كند.
وي با بيان اين كه غلات سبوس دار و حبوبات، منابع غذايي خوبي براي ويتامين هاي گروه B هستند، افزود: مصرف نكردن اين مواد سبب بروز عفونت هاي مكرر دستگاه تنفسي فوقاني مي شود.
اين استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي اظهار داشت: دانه كنجد و آفتابگردان داراي منابع غني اسيدهاي چرب امگا6 هستند و اين اسيدهاي چرب در مبارزه عليه عفونت هاي سرماخوردگي به سلولهاي دستگاه تنفسي كمك مي كنند.
آزادبخت با بيان اينكه عفونت هاي مكرر تنفسي با كاهش ذخاير ويتامين A همراه است، خاطرنشان كرد: مصرف جگر، كره و تخم مرغ كه سرشار از منابع ويتامين A هستند و هويج، انبه، سيب زميني، زردآلو، كدو حلوايي و سبزيجاتي كه سبز تيره هستند، بتاكاروتن را تامين مي كنند كه در بدن به ويتامين A تبديل مي شوند.

 



ظروف پلاستيكي سرطان زاست

معاون مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: استفاده از ظروف پلاستيكي مي تواند موجب ابتلا به بيماري هاي مختلفي مانند بي خوابي، خستگي و حتي ابتلا به سرطان شود.
سيدرضا غلامي افزود: ظروف پلاستيكي از هر نوعي از فومي گرفته تا براق و سفيد، تركيباتي دارند كه مضر بوده و مواد تشكيل دهنده اين ظروف در اثر درجه حرارت غذا و تماس با چربي و اسيد، جدا شده و داخل مواد غذايي مي شود و در صورت استفاده، خطرات فراواني را در پي دارد.
وي ادامه داد: مضرات استفاده از ظروف پلاستيكي با افزايش زمان ماندن غذا در اين ظروف بيشتر شده و اسيدهاي مضري وارد غذا مي شود.
وي خاطرنشان كرد: استفاده از اين ظروف موجب ايجاد عوارضي مانند بي خوابي و بي حوصلگي شده و در نهايت با مصرف طولاني مدت اين ظروف، برخي تركيبات پرخطر آن از جمله مونومر(تركيبي شيميايي كه جزو مواد بسيار خطرناك در ايجاد سرطان است) وارد مواد غذايي شده و منجر به ابتلاي سرطان خواهد شد.
معاون مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت تصريح كرد: ابتلاي بيماري با مصرف ظروف پلاستيكي بستگي به سن، ظرفيت افراد و وجود بيماري هاي زمينه اي دارد و افرادي كه از قبل داراي زمينه ابتلا به سرطان هستند بيشتر در معرض ابتلا به بيماري قرار مي گيرند.
غلامي گفت: استفاده از ظروف پلاستيكي به دليل وابستگي به تركيبات نفتي از نظر اقتصادي و همچنين به دليل تجزيه نشدن اين ظروف در طبيعت منع شده است.
وي با تاكيد بر استفاده از ظروف گياهي به جاي ظروف پلاستيكي افزود: استفاده از ظروف گياهي به دليل طبيعي و تجزيه پذير بودن، توصيه مي شود چرا كه مواد تشكيل دهنده اين ظروف، نشاسته اي است كه با بدن انسان سازگار است. به همين دليل استفاده از ظروف گياهي از سياست هاي كلان وزارت بهداشت است.

 



لاغر شويد اما گرسنه نمانيد

گرسنگي احساس ناخوشايندي است كه مي تواند فرد را با مشكلات زيادي روبه رو كند.
تمركز او را از بين ببرد و باعث سردرد و خستگي شود، بنابراين اگر شما هم مي خواهيد لاغر شويد و وز نتان كاهش يابد، بهتر است دقت كنيد زياد گرسنه نمانيد. در حقيقت اگر رژيمي متعادل و مناسب انتخاب كنيد، در طولاني مدت اذيت نمي شويد و به وزن ايده آل خود هم خواهيد رسيد.
براي رسيدن به وزن مطلوب ابتدا لازم است به مفهوم چگالي كالري دقت كنيد. چگالي كالري به مقدار كالري موجود در ميزان مشخصي ازماده غذايي گفته مي شود. بنابراين بهتر است براي كاهش وزن بتوانيم از موادغذايي خاصي استفاده كنيم كه كالري آنها در حجم زياد كم باشد.
عوامل موثر در انتخاب رژيم غذايي
سه عامل اصلي و كليدي در اين رابطه وجود دارند كه بهتر است از آنها غافل نشويم، اولين مورد آب موجود در موادغذايي است. بسياري از ميوه ها و سبزيجات حاوي مقدار زيادي آب هستند. آب موجود در اين مواد سبب مي شود حجم وزن اين موادغذايي افزايش يافته ولي هيچ كالري اضافي دريافت نشود. شايد به همين دليل متخصان توصيه مي كنند از ميوه و سبزيجات به اندازه كافي در برنامه غذايي خود استفاده كنيد. به عنوان مثال، 90 درصد گريپ فروت آب است و نصف آن فقط 39 كالري دارد. هويج تازه و خام هم چيزي حدود 88 درصد از آب تشكيل شده است، به همين دليل مي بينيم كه مصرف ميوه و سبزيجات در حد متعادل و به اندازه كافي مشكلي ايجاد نمي كند.
دومين عامل مهم، فيبر موجود در موادغذايي است. غذاهايي با ميزان بالاي فيبر براي هضم، به مدت زمان بيشتري نياز داشته و بنابراين باعث مي شوند شما مدت زمان بيشتري احساس سيري كنيد. اگر بخواهيم به غذاهايي با فيبر بالا اشاره كنيم ميوه ها و سبزيجات و غلات سبوس دار بهترين نمونه ها هستند.
سومين موضوعي كه بايد در رژيم غذايي در نظر داشته باشيم، چربي ها هستند. چربي بر خلاف موارد فوق عمل كرده و حجم كمي از آن سرشار از كالري است. به عنوان مثال يك قاشق چايخوري كره، كالري بالايي دارد. البته اغلب ميوه ها و سبزيجات، چربي زيادي ندارند اما موادغذايي خاصي مانند مواد لبني و گوشت هاي مختلف يا غذاهايي كه با چربي اضافه تهيه مي شوند، سرشار از كالري هستند.
تغيير عادت و برنامه زندگي همواره كاري سخت و دشوار است، تغيير رژيم غذايي هم همين طور. اما اگر واقعا مي خواهيد تغييري ايجاد كنيد در مرحله اول بايد بدانيد كداميك از موادغذايي از نظر چگالي كالري مناسب ترند. در اين نوشتار به نكاتي اشاره مي كنيم تا بتوانيد بهتر و راحت تر تصميم گيري كنيد.
سبزيجات: سبزيجات معمولا كالري كمي دارند. بنابراين بهتر است سبزيجات بيشتري به رژيم غذايي خود اضافه كنيد. مي توانيد مصرف غذاهاي گوشتي را كاهش داده و به جاي آن غذاهايي را كه با سبزيجات تهيه مي شوند، جايگزين آن كنيد. همچنين خيلي بهتر است اگر ميان وعده هايي از سبزي هاي مختلف - بهتر است خام هم باشد - آماده كرده و در طول روز مصرف كنيد.
ميوه ها: عملا تمام انواع ميوه ها مي توانند جزئي از يك رژيم سالم باشند، اما ميان آنها هم مي شود انتخاب هاي مناسب تري داشت، برخي از ميوه ها كالري بيشتر دارند در حالي كه همه اين گونه نيستند. خوردن ميوه خام و تازه يا منجمد، از بهترين انتخاب ها هستند. در مقابل آب ميوه ها و ميوه هاي خشك به دليل داشتن مقدار زيادي قند، باعث افزايش كالري مصرفي شده و در نتيجه توصيه نمي شوند.
كربوهيدرات ها: بدن ما براي انجام وظايف خود به انرژي نياز دارد كه كربوهيدرات ها منبع ا صلي تهيه آن هستند. اما بهتر است هنگامي كه مي خواهيد كربوهيدرات ها را در رژيم غذايي خود بگنجانيد، بيشتر از موادي مانند نان هاي سبوس دار استفاده كنيد تا فيبر كافي هم تامين شود.
چربي: با اين كه گفته مي شود چربي ها كالري زيادي دارند، اما ميان چربي ها هم انواع سالم تر و مناسب تري وجود دارد. به همين دليل بهتر است از انواع مفيد و سالم آن به ميزان مناسب استفاده شود.
به عنوان مثال روغن زيتون يكي از انواع مفيد و مناسب چربي هاست، اما باز هم بايد به ميزان مناسب استفاده شود.
هميشه اين نكته را به خاطر داشته باشيد كه براي لاغر شدن و كاهش وزن، لازم نيست دائم گرسنه باشيد. با افزودن مقدار زيادي ميوه، سبزيجات و غلات سبوس دار به رژيم غذايي خود، احساس سيري مي كنيد، در حالي كه كالري كمتري هم مصرف شده است. با اين كار احساس بهتري داشته و از رژيم خود نيز خسته نمي شويد.

 



مته دندانپزشكان بي صدا مي شود

محققان وسيله اي اختراع كرده اند كه مراجعه كنندگان به دندانپزشكي با استفاده از آن ديگر لازم نيست نگران صداي آزار دهنده مته دندانپزشك باشند.
به نوشته «آيريش اينديپندنت» دانشمندان دانشگاه لندن دستگاهي اختراع كرده اند كه صداي ناشي از مته دندانپزشكي را خنثي مي كند و اجازه مي دهد بيمار به موسيقي دلخواه خود گوش بدهد. تنها كافي است بيمار ام. پي. تري (MP3) يا تلفن همراه خود را به اين دستگاه و گوشي خود را به اين دستگاه متصل كند. اين دستگاه تنها صداي مته را فيلتر مي كند و بيمار كماكان مي تواند صداي دندانپزشك و ديگران را بشنود.
اين دستگاه با استفاده از ميكروفن و تراشه تعبيه شده در آن امواج صوتي ورودي را تجزيه تحليل مي كند و صداهاي ناخواسته را از بين مي برد و به اين ترتيب امواج صوتي پديد آمده از مته دندانپزشك را با توليد امواج صوتي معكوس خنثي مي كند.
اين دستگاه همچنين از فناوري ديگري به نام «فيلتر انطباقي» برخوردار است كه با استفاده از آن روي امواج صوتي «قفل» مي شود و حتي با وجود تغيير طول موج و فركانس صدا در هنگام چرخش مته آنها را از بين مي برد. طرح اوليه اين دستگاه را پروفسور برايان ميلر از دانشگاه كينگز كالج لندن ارايه كرده است.
ميلر مي گويد: «زيبايي اين دستگاه در اين نهفته است كه تهيه آن براي دندانپزشكان نسبتاً مقرون به صرفه است و هر بيماري هم كه يك ام. پي.تري داشته باشد بدون پرداخت هزينه اضافي مي تواند از مزاياي آن بهره مند شود.»
وي افزود: طراحان اين دستگاه در حال حاضر به يك سرمايه گذار احتياج دارند تا آن را توليد كنند.

 



ابرفلز شيشه اي مقاومتر از فولاد

دانشمندان آمريكايي موفق شدند يك «ابرفلز» جديدي را توليد كنند كه ظاهري شبيه به شيشه دارد اما مقاومت آن حتي از فولاد نيز بالاتر است.
محققان مؤسسه تكنولوژي كاليفرنيا مقاوم ترين فلز دنيا را توليد كردند. اين «ابر آلياژ فلزي» كه ظاهري شبيه به شيشه دارد 90درصد از پالاديم، 3درصد از نقره و باقيمانده آن از ژرمانيم، سيليكون و گوگرد تشكيل شده است.
اين «ابرفلز» پس از 109 بار تلاش ايجاد شد.
اين آلياژ جديد دو خاصيت مهم دارد كه اولي نيرو و دومي مقاومت بالاي آن است. تاكنون تصور مي شد كه نمي توان همزمان هر دوي اين خواص را در يك فلز ايجاد كرد.
نيرو به فلز اجازه مي دهد كه بدون تغيير شكل وزنهاي بسيار بالا را تحمل كند و مقاومت يك خاصيت خميدگي زياد را تضمين كرده و امكان شكسته شدن فلز را كاهش مي دهد.
اين «ابرفلز» مي تواند در پزشكي مثل ساخت پلاكهاي قابل استفاده در استخوانهاي شكسته كاربرد داشته باشد.
قيمت بالاي پالاديم كه بيشتر اين آلياژ را مي سازد و حدود 485 پوند در اونس قيمت دارد مي تواند در تجاري سازي اين «ابرفلز» يك مشكل اساسي باشد.
براساس گزارش نيچر، گام بعدي اين محققان مي تواند آزمايش فلزات ارزانتري چون آهن و آلومينيوم به جاي پالاديم باشد.

 



25 خوردني مفيد براي افزايش طول عمر

كارشناسان تغذيه مي گويند اگر به دنبال راهكاري موثر براي افزايش طول عمر خود هستيد، بدون شك روشهاي سالم و طبيعي بيشترين تاثير را با كمترين عوارض جانبي دارند.
تغذيه سالم و انتخاب مناسب موادغذايي قابليت آن را دارد كه روند پيري بيولوژيك را كندتر كند و پيامدهاي سالمندي را به تعويق بياندازد.
روزنامه كلوب اند ميل چاپ كانادا در يك مقاله جديد فهرستي از 25 ماده غذايي سودمند را ارائه كرده كه همگي در افزايش طول عمر نقش بسزايي دارند.
اين 25 ماده غذايي حاوي آنتي اكسيدان ها و ريزمغذي هايي هستند كه تا حد زيادي سيستم ايمني بدن را تقويت مي كنند، با مولكول هاي مخرب راديكال آزاد مي جنگند و ميزان قند خون و انسولين را درحد طبيعي و سالم نگه مي دارند كه در نهايت اين فاكتورها به دور نگه داشتن التهاب از بدن منجر مي شوند.
دراين مقاله آمده است: بادام به عنوان منبعي سرشار از ويتامين E و چربي هاي اشباع نشده تك زنجيره اي خاصيت آنتي اكسيداني و ضدالتهابي بالايي دارد.
آووكادو نيز يك منبع غذايي از چربي هاي اشباع نشده تك زنجيره اي و فوليت است كه به ترميم مولكول DNA در سلولهاي كمك مي كند.
خوردني بعدي چغندر است كه سرشار از «آنتي اكسيدان ها» و «بتايين» بوده است و از سلولها در برابر پيري محافظت مي كند.
گزينه بعدي توت ها هستند كه به دليل دارا بودن سطح بالايي از فيتو موادشيميايي بعنوان آنتي اكسيداني قوي عمل مي كند.
لوبياي سياه نيز يك ماده غذايي با ارزش حاوي مقادير زيادي پروتئين گياهي و آنتي اكسيدان ها است كه نسبت به ساير ديگر گونه هاي لوبياي خوراكي خاصيت ضدسرطاني فوق العاده اي دارد.
ساير موادغذايي كه در اين فهرست گنجانده شده اند شامل: كلم، كلم بروكلي، شكلات تلخ، دانه كتان، سير، چاي سبز، كلم پيچ، عدس، جوي دوسر، روغن زيتون، پرتقال، انار، فلفل قرمز، انگور قرمز، ماهي آزاد (سالمون)، دانه هاي سياه، اسفناج، سيب زميني شيرين، گوجه فرنگي و گردو هستند. اين خوردني ها هركدام به نوبه خود حاوي انواع مختلفي از آنتي اكسيدان هاي ضدالتهابي، ضدسرطاني و ضدپيري، فيبرهاي خوراكي مفيد، منابع طبيعي انواع ويتامين هاي سودمند و ضروري و چربي هاي مفيد هستند كه به حفظ سلامت بدن كمك مي كند و در نتيجه مصرف آنها در افزايش طول عمر موثر و حائز اهميت است.

 



مگس پران چشم

مگس پران يكي از بيماري هاي شبكيه چشم است كه بيش از 60 درصد افراد بالاي 60سال، آن را تجربه مي كنند.
سايه كدورت هاي موجود در مايع زجاجيه كه روي شبكيه مي افتد و به صورت يك سايه تيره ديده مي شود، را «مگس پران» مي گويند.
اين سايه ها ناشي از چسبندگي و ضخيم شدن رشته هاي زجاجيه، جمع شدن سلول هاي التهابي يا خونريزي در داخل چشم است.مگس پران يكي از عارضه هاي بسيار شايع در چشم است. هر چقدر سن بالاتر برود شيوع اين بيماري نيز افزايش پيدا مي كند و بيش از 60 تا 70درصد افراد بالاي 60 سال، مگس پران را تجربه مي كنند.در بسياري از افراد مسن بخشي از رشته هاي محيطي زجاجيه كه به شبكيه متصل است، از جاي خود كنده شده و به داخل بخش هاي مركزي زجاجيه مي افتد كه به اين حالت جداشدگي خلفي زجاجيه مي گويند و يكي از شايعترين علل ايجاد مگس پران به شمار مي رود.
وجود التهاب داخل چشمي (يووئيت) كه باعث تجمع سلول هاي التهابي در زجاجيه شده يكي ديگر از عوامل ايجاد مگس پران است. زماني كه خونريزي در داخل زجاجيه رخ دهد، به صورت مگس پران ديده مي شود.افرادي كه سابقه جراحي چشمي خصوصا جراحي آب مرواريد را دارند، افراد بالاي 60 سال و افرادي كه سابقه التهاب داخل چشمي (يووئيت) را دارند، بيشتر در معرض بيماري مگس پران هستند.
گفتني است اين بيماري با يك بار معاينه قابل تشخيص نيست بلكه براي تشخيص دقيق تر بايد در فواصل مختلف معاينه انجام شود.

 



مغز انسان همچنان كوچك مي شود

گروهي از دانشمندان آمريكايي در بررسيهاي خود دريافتند كه متوسط حجم مغز انسان از 20هزار سال قبل كوچك تر شده است.
دانشمندان دانشگاه ويسكونسين كشف كردند كه از 20هزار سال قبل، حجم متوسط مغز مردان از هزار و 500سانتيمتر مكعب به هزار و 350سانتيمترمكعب كاهش يافته است. اين حجم كاهش مغز به اندازه يك توپ تنيس است.
مغز زنان نيز به اندازه همان نسبت توپ تنيس كوچكتر شده است اما به گفته اين دانشمندان، كوچكتر شدن اندازه مغز لزوماً به معني كاهش هوش انسان نيست اما برخي از ديرينه شناسان معتقدند كه هوش انسان در مسير تكامل مغزي كاهش يافته است.
تاكنون تئوريهاي مختلفي براي توضيح راز كاهش حجم مغز ارائه شده است. بر پايه يكي از اين تئوريها انسانهاي با سر بزرگ تنها در دوره پس از پارينه سنگي وجود داشته اند.
تئوري ديگري بيان مي دارد كه جمجمه ها به اين دليل بزرگ بوده اند چون غذاي انسان شبيه به رژيم غذايي جويدني خرگوشها، روباهها و اسبها بوده است به طوريكه هرچه غذاي انسانها براي خوردن ساده تر شده اند ابعاد سر نيز كاهش يافته است.
نتايج تحقيقات اخيري كه توسط دانشمندان دانشگاه ميسوري انجام شده نشان مي دهد كه اندازه جمجمه انسان براساس پيچيدگي محيط هاي اجتماعي بين 9/1ميليون تا 10هزار سال قبل تغيير كرده است.
اين دانشمندان دريافتند زماني كه تراكم جمعيت پايين بوده ابعاد جمجمه افزايش يافته است اما زماني كه تراكم جمعيت و در نتيجه رفتارهاي اجتماعي افزايش يافته از حجم جمجمه كاسته شده است.
اين دانشمندان نتيجه گيري كردند كه با افزايش جوامع پيچيده، مغز كوچكتر شده است چراكه مردم براي زنده ماندن نيازي به باهوش بودن نداشتند.
اين درحالي است كه برخي ديگر از دانشمندان درخصوص كاهش ابعاد مغز اظهار داشتند: «مغز بيش از 20درصد از تمام سوختي كه ما مصرف مي كنيم را استفاده مي كند. بنابراين يك مغز بزرگتر به انرژي بيشتري نياز دارد و براي توسعه بايد زمان بيشتري داشته باشد.»
براساس گزارش ديلي ميل، به گفته اين محققان، جمعيت انسان بين 20هزار تا 10هزار سال قبل به يك رشد و توسعه بسيار زياد رسيده كه اين با كاهش اندازه مغز همراه بوده است.

 



طلوع دو خورشيد در آسمان زمين

خبر احتمال انفجار دومين ستاره عظيم جهان، آلفا- جبار و مشاهده دو خورشيد در آسمان زمين شايعات متعددي را درباره پايان يافتن عمر جهان هستي درسال 2012 در دنياي مجازي اينترنت به وجود آورده است درحالي كه بسياري از اخترشناسان با اين خبر مخالف بوده و آن را رد مي كنند.
براساس گزارشهايي كه به تازگي منتشر شده، ستاره آلفا- جبار در سحابي اوريون شايد تا سال 2012 طي انفجاري مهيب از هم متلاشي شود به شكلي كه تركشهاي اين انفجار مهيب مي تواند زمين را تحت تاثير خود قرار دهد.
اما آيا واقعا چنين انفجاري درسال 2012 رخ خواهد داد؟ اخترشناسان اين طور فكر نمي كنند. درحالي كه دومين ستاره عظيم جهان به سرعت درحال از دست دادن جرم بوده و درحال حاضر به يك ستاره عظيم سرخ رنگ تبديل شده است، يعني به زودي منفجر شده و به يك ابر نواختر تبديل خواهد شد، دليلي وجود ندارد كه زمان انفجار اين ستاره را تا اين حد زود تصور كرد.
«فيليپ آرگود» استاد موسسه تكنولوژي نيوجرسي اين داستان را داستاني كاملا هاليوودي مي نامد زيرا به اعتقاد وي در واقعيت فرايند تدريجي انفجار ستاره اي اجتناب ناپذير است اما هيچكس نمي داند چنين انفجاري چه زماني رخ خواهد داد و اعلام سال 2012 براي رخ دادن چنين پديده اي تنها يك حدس ساده است.
وي مي گويد: «آلفا- جبار يك ابر ستاره سرخ رنگ است و روزي در نهايت به ابر نواختر تبديل خواهد شد، اما كي؟ كسي نمي داند.
از سويي ديگر «فيل پليت» اخترشناس معتقد است آلفا- جبار در نهايت روزي منفجر خواهد شد اما به اندازه اي از زمين دور است كه نمي تواند به آن آسيبي وارد آورد. وي مي گويد: يك ابر نواختر نبايد دورتر از 25 سال نوري باشد تا بتواند به واسطه نور يا ديگر پديده ها به زمين آسيب وارد كند، درحالي كه فاصله آلفا- جبار 25 برابر اين فاصله است.
داستان جنجالي انفجار اين ستاره درسال 2012 براي اولين بار در روزنامه اي استراليايي منتشر شد. دراين خبر پيش بيني شده بود كه انفجار ستاره اي مهيبي رخ خواهد داد كه درخشش آن ده ها ميليون بار شديدتر از خورشيد خواهد بود و اعلام كرده بود اين رويداد به زودي رخ خواهد داد. در واقع مبناي اين داستان درست است. آلفا- جبار طي انفجاري كه امكان مشاهده آن از روي زمين نيز وجود دارد، منفجر خواهد شد اما درخشش آن به اندازه اي نخواهد بود كه بتوان آن را به خورشيد دوم تشبيه كرد.
به گفته محققان اين ستاره كهنسال از مركز درحال تخليه سوختي است. اين سوخت آلفا- جبار را درخشان و پر حرارت نشان مي دهد اما زماني كه سوخت به پايان برسد، ستاره به سرعت درخود متلاشي خواهد شد.
با اين همه انفجار قريب الوقوع ستاره آلفا- جبار درحال مشتعل تر كردن شايعات اينترنتي است كه درباره نظريه هاي مرتبط با روز آخر جهان به وجود آمده است كه براساس تقويم قوم مايان اين رويداد دريكي از روزهاي سال 2012 رخ خواهد داد. اما «پليت» همچنان برنظر خود پافشاري مي كند: «گفتن اين كه يك ستاره كي منفجر خواهد شد، درحالي كه از آن فاصله بسياري داريم، بسيار دشوار است. شايد آلفا- جبار امشب منفجر شود، شايد صد هزار سال و يا شايد چندين قرن ديگر. هيچ كس از اين تاريخ اطميناني ندارد.»
طي روزهاي گذشته در نشريات متعدد علمي خبر ديده شدن دو خورشيد در آسمان زمين درپي منفجر شدن يكي از عظيم ترين ستاره هاي جهان هستي نگراني بسياري را برانگيخته است.
گروهي از محققان كه انفجار اين ستاره را پيش بيني كرده اند مي گويند اين پديده كيهاني بزرگترين آتش بازي از زماني خواهد بود كه زمين متولد شده است و آسمان شب را به مدت يك يا دو هفته به اندازه روز روشن خواهد كرد. ستاره آلفا- جبار كه در سحابي اوريون قرار دارد 640 سال نوري از زمين فاصله دارد.
«برد كارتر» يكي از اخترشناسان دانشگاه كوئينزلند جنوبي كه اين انفجار را پيش بيني كرده است مي گويد:اين انفجار مي تواند در يكي از روزهاي سال جاري رخ دهد و يا تا ميليون ها سال ديگر نيز خبري از چنين انفجاري نباشد.»

 



پياده روي كنيد تا بيمار نشويد

پياده روي منظم خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي، ديابت و انواع مختلف سرطان را به ميزان قابل توجهي كاهش مي دهد.
به گزارش تلگراف، انجام فعاليت هاي منظم حتي پس از تشخيص ابتلاي فرد به سرطان نيز مي تواند مفيد و موثر باشد.
طي پژوهشي، محققان داده هاي پزشكي مربوط به 150 هزار زن و مرد را كه پيش از اين براي پژوهش ديگري جمع آوري شده بود، مورد بررسي قرار دادند.
طي اين پژوهش، داده هاي مربوط به فعاليت هاي اين افراد در بين سالهاي 1982 تا 1997 مورد بررسي قرارگرفت.پژوهشگران داده هاي مربوط به سطوح فعاليت افراد و موارد تشخيص ابتلا به سرطان روده بين سالهاي 1998 و 2005 و موارد مرگ ناشي از آن در سالهاي 1998 تا 2006 را مورد بررسي قرار دادند.پژوهشگران با بررسي اين داده ها دريافتند، افرادي كه به طور مداوم و حداقل 10 سال به انجام فعاليت هايي مانند پياده روي پرداخته بودند، كمترين خطر ابتلا به سرطان روده را بين تمام افرادي كه مورد بررسي قرار گرفته بودند، داشتند.به گفته دكتر «كاتلين ولين» از مدرسه پزشكي دانشگاه واشنگتن با 30 دقيقه پياده روي در روز، خطر ابتلا به تعداد زيادي از بيماري ها كاهش مي يابد.

 



خبري خوش براي بيماران كليوي

ساخت دستگاه پزشكي جديد اين امكان را به بيماران داده كه به جاي حضور در مراكز درماني در خانه خود دياليز شوند.
به گزارش آسوشيتدپرس، در حال حاضر يكي از بزرگ ترين مشكلات بيماران دياليزي مراجعه به مراكز درماني براي دياليز است كه در بسياري از موارد باتوجه به مسافت هاي طولاني مشكلات دوچنداني براي بيمار به وجود مي آورد به طوري كه ممكن است حتي فرايند دياليز را نيز با اخلال مواجه كند.براساس آمارهاي مركز ملي بيماري هاي كليوي هم اكنون هشت درصد بيماران در خانه خود دياليز مي شوند در حالي كه بسياري ديگر از روش هاي دياليز در خانه اطلاع درستي ندارند.دستگاهي كه به تازگي توسط عده اي دانشمندان مركز بيماري هاي كليوي ساخته شده اين امكان را به بيمار مي دهد كه دستگاه را كنار خود در منزل قرار داده و همزمان با دياليز شدن به امور شخصي خود از جمله كار با لپ تاپ و يا ديدن فيلم مورد علاقه خود در تلويزيون بپردازد.ماشين دياليز اين امكان را به فرد مي دهد تا با آن به سفر برود و حتي وقت خود را آن گونه كه مي خواهد براي دياليز شدن تنظيم كند.به گفته محققان همه بيماران دياليزي مي توانند از ماشين دياليز استفاده كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14