(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 18 اردیبهشت 1390- شماره 19920

يادداشت خبرنگار
بزرگترين مركز داده شرق كشور در مشهد راه اندازي شد
ايران در كيهان
احداث 90 هكتار باغ جديد گل محمدي در كاشان
اجراي طرح كشاورزي حفاظتي در 3 ميليون هكتار از اراضي كشور
كلنگ احداث كارخانه نان صنعتي دهلران به زمين زده شد
برگزاري نمايشگاه دستاوردهاي صنعت هسته اي كشور در دزفول
جشنواره «حبوبات؛ غذاي ناشناخته» در روستاي قره شور كلاله
سند توسعه صنعتي گيلان تهيه شد
رعايت نكردن قانون مناقصه بيشترين تخلف ادارات استان همدان
اعتبار 31ميليارد ريالي زنجان براي اشتغالزايي و اهتمام به روستاهاي محروم
گردآوري 13هزار سند دفاع مقدس در غرب استان تهران
شيوع انواع بيماري دامي در نايين به علت خشكسالي
به دليل مشكلات مالي كار ساخت نيروگاه شاهرود متوقف شد
توزيع بيش از 26 هزار جلد كتاب در كتابخانه هاي كانون هاي مساجد



يادداشت خبرنگار

راه آهن ازنا- اصفهان گامي اساسي در توسعه لرستان و استان هاي مجاور
در هفتادوهفتمين سفر استاني هيئت دولت به استان لرستان، رئيس جمهور ضمن گلايه از توسعه نيافتن لرستان، ميزان اعتبارات تخصيصي به استان را نامحدود عنوان كرد و بهره مندي شهرهاي مختلف را در گرو تلاش بيشتر مديران دانست.
در اين ميان طرح راه آهن ازنا- اليگودرز به اصفهان يكي از پروژه هاي مهم و از دستاوردهاي راهبردي هيئت دولت در توسعه استان به شمار مي رود. در اين يادداشت با اشاره به دلايلي چند ضرورت عملياتي كردن اين پروژه را مورد اشاره قرار مي دهيم كه اميد مي رود مديران استان لرستان و استان هاي همجوار چون خوزستان و اصفهان با كار و همتي مضاعف در سال جهاد اقتصادي در اين زمينه گام هاي موثري بردارند كه اين طرح پس از نيم قرن تحقق يابد.
1- احداث اين خط ريلي تقريبا 270 كيلومتري شهرهاي اصفهان، نجف آباد، تيران، عسگران، داران، فريدونشهر، بوئين مياندشت، افوس، اليگودرز و چندين بخش و روستا را به شبكه سراسري راه آهن جنوب متصل مي كند كه با توجه به كمتر توسعه يافتگي اكثر اين شهرها، اجراي طرح مذكور مي تواند گام مهمي در پيشرفت آنها محسوب شود.
2- با توجه به ترافيك سنگين جاده اصفهان به خوزستان، بندرامام و شهرهاي غرب كشور و خسارات سنگين جاني و مالي كه به واسطه تصادفات بي شمار در اين محور بر مردم و كشور تحميل مي شود، اتصال راه آهن اصفهان به ازنا مي تواند بخش زيادي از ترافيك اين جاده و نيز خسارات ناشي از آن را كاهش دهد.
3- استان هاي اصفهان و لرستان مبادلات كالاهاي بسياري نظير سنگ معدني، آهن آلات و... را با استان خوزستان انجام مي دهند كه بدون شك احداث خط آهن در اين مسير مي تواند زمينه مبادلات و صادرات را بيش از گذشته فراهم كند.
4- مردم شهرهاي استان لرستان و خوزستان همواره براي مسافرت به استان اصفهان با مشكلاتي نظير كمبود وسائط نقليه عمومي و انسداد جاده مذكور در زمان بارش برف مواجه هستند كما اينكه اين مشكل شامل حال مردم اصفهان نيز مي شود كه در صورت اجراي راه آهن دورود به اصفهان تا حدود زيادي مشكلات حمل ونقل بين شهري در اين مناطق كاهش مي يابد.
5- با توجه به هدفمندي يارانه هاي انرژي، تلاش جهت صرفه جويي و كاهش واردات بنزين، ترغيب و تشويق مردم به استفاده از وسايل نقليه عمومي و جلوگيري از هدر رفت زمان، احداث اين خط آهن مي تواند تا حدود زيادي تردد وسائط نقليه شخصي در مسير استان هاي خوزستان، لرستان و اصفهان را كاهش داده و مسافران با خاطري آسوده ضمن بهره مندي از امنيت به مسافرت خود ادامه دهند.
6- جذب گردشگر، توسعه سرمايه گذاري در حوزه گردشگري و صنعتي از ديگر مواردي است كه در پرتو عملياتي كردن اين خط آهن نهفته است.
عباس شاه علي
خبرنگار كيهان در اليگودرز

 



بزرگترين مركز داده شرق كشور در مشهد راه اندازي شد

مشهد- خبرنگار كيهان:
بزرگترين مركز داده شرق كشور با حضور قائم مقام متولي آستان قدس رضوي در مشهد آغاز به كار كرد.
در مراسم افتتاح اين مركز كه با حضور معاون پشتيباني و توسعه منابع انساني استانداري خراسان رضوي، مديران عامل شركت مخابرات و تعدادي از بانك ها و جمعي از مديران آستان قدس رضوي برگزار شد، قائم مقام متولي آستان قدس رضوي گفت: با افتتاح اين مركز، علاوه بر رفع نياز آستان قدس رضوي به نگهداري و ذخيره سازي ديجيتال اطلاعات، اسناد و داده ها، در صورت لزوم، نياز شرق كشور به چنين مركزي مرتفع خواهد شد.
سيداحمد علوي با بيان اين كه ترويج معارف الهي و آموزه هاي ديني از مهمترين دغدغه ها و رسالت هاي اين آستان است، اظهار داشت: با توجه به اهميت و نفوذ فضاي مجازي در جهان، شوراي فناوري و ارتباطات آستان قدس رضوي از سال ها پيش شكل گرفت و تاكنون به طور مرتب تلاش داشته است كه اين مجموعه را در فضاي مجازي به روز نگه داشته و لذا در دهه اخير در بحث مكاتبات بدون كاغذ، اينترنت و ايجاد ارتباط رايانه اي بين 60 موسسه و مركز وابسته در كشور و شهر مشهد فعال و پويا عمل كرده است.
وي تصريح كرد: اين شورا همچنين اقدامات و برنامه هاي گسترده اي در بحث ايجاد و راه اندازي سيستم اتوماسيون جامع اداري، اصلاح فرآيندها، مديريت امنيت اطلاعات و داده ها داشته و خواهد داشت كه در همين ارتباط مركز داده آستان قدس رضوي با امكانات و تكنولوژي روز دنيا طراحي و راه اندازي شده است.
قائم مقام متولي آستان قدس رضوي با اشاره به اين حديث از امام رضا(ع) كه «اگر مردم محاسن و معالم دين ما را بدانند، قطعا از ما پيروي مي كنند»، تأكيد كرد: ما بايد به اين تكنولوژي در مقابل دشمنان مجهز شويم تا بتوانيم انديشه هاي پاك ائمه معصومين(ع) را بر كوير تشنه جان انسان ها در اقصي نقاط جهان عرضه كنيم؛ همان طور كه امروز كشورهاي غربي براي صدور انديشه ها و ايدئولوژي مسموم و افكار باطل خود و نيز نگه داشتن انسان ها در جهل و ضلالت از امكانات و تكنولوژي به عنوان شمشيري برنده استفاده مي كنند.
وي ابراز داشت: امسال كه از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي به سال جهاد اقتصادي نام گذاري شده، فرصت مناسبي است كه اين مهم در تمامي عرصه هاي صنعتي، كشاورزي، علمي، فرهنگي، توليد دانش، با تلاش و مجاهدت ويژه عينيت يابد و تا رسيدن به قله هاي چشم انداز بيست ساله كشور جاري و ساري شود.

 



ايران در كيهان

بدهي 8 ميليارد ريالي شهرداري
آبادان- خبرنگار كيهان: رئيس شوراي اسلامي شهر اروندكنار گفت: شهرداري اروندكنار مبلغ هشت ميليارد ريال به كاركنان خود بدهي دارد كه اين يكي از اساسي ترين مشكلات شهرداري اروندكنار به شمار مي رود.
سيد قاسم علوي با بيان اينكه 160 نفر در شهرداري اروندكنار مشغول به كار هستند گفت: دو سوم از نيروهاي شهرداري مازاد هستند.
اهداي خون 300 مهرباني
مهربان- خبرنگار كيهان: با استقرار اكيپ سيار خون گيري سازمان انتقال خون استان آذربايجان شرقي در محل ساختمان جمعيت هلال احمر مهربان 135 نفر از ساكنان اين منطقه خون خود را به بيماران نيازمند اهدا كردند. گفتني است 300 نفر از ساكنان مهربان براي اهداي خون به ساختمان هلال احمر مهربان مراجعه كرده بودند كه فقط 135 نفر موفق به اهداي خون شدند.
هشدار به مديران كم كار
رشتخوار- خبرنگار كيهان: فرماندار رشتخوار گفت: مديران فقط تا پايان ارديبهشت فرصت دارند اعتبارات سال 89 دستگاه هاي خود را جذب كنند و بعد از پايان اين ماه تمام مديران كم كار از طريق رسانه ها به مردم معرفي مي شوند. هاشم جنگي در جمع مديران اجرايي اين شهرستان با انتقاد از تعدادي از مديران دستگاه ها در اين شهرستان افزود: چنانچه اعتباري از سوي دستگاهي برگشت كند آن مديرعلاوه بر توبيخ به مردم معرفي مي شود.
بازسازي قنوات
خور و بيابانك- خبرنگار كيهان: مدير جهاد كشاورزي شهرستان خور و بيابانك از مرمت و بازسازي 12 رشته قنات تا پايان تيرماه سال جاري خبر داد و گفت: پارسال 12 رشته قنات توسط جهادكشاورزي مرمت و بازسازي شد.
«حسين غلامرضايي» هدف از مرمت اين قنوات را جلوگيري از تخريب و استحصال بيشتر آب عنوان كرد و افزود: اين مرمت و بازسازي شامل لايروبي، كول گذاري ميله چاه و كوره قنات مي شود. وي به احداث كانال آبرساني در دشت فرخي و كانال غفورآباد و روكش كانال هاي آبرساني دشت جعفرآباد اشاره كرد و يادآور شد: براي انجام كامل اين عمليات 462 ميليون و 984 هزار ريال اعتبار پيش بيني شده است.
مرمت 170 دهنه پل بزرگ
شاهرود- خبرنگار كيهان: رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور در جريان بازديد از جاده هاي استان سمنان گفت: در سال گذشته 170 دهنه پل بزرگ در جاده هاي كشور مرمت و بازسازي شده است.
شهريار افندي زاده، با بيان اينكه 328 هزار دهنه پل در جاده ها وجود دارد اظهار داشت: متوسط سلامت پل هاي بزرگ حدود 74درصد است.
برگزاري نمايشگاه مشاغل
دزفول- خبرنگار كيهان: رئيس آموزش و پرورش دزفول در حاشيه برگزاري نمايشگاه هفته مشاغل در اين شهر گفت: با معرفي مهارت هاي فني و حرفه اي مي توان دانش آموزان را به سوي كسب و كار فني و اشتغال مولد و پايدار سوق داد. محمدحسين فرهمند هدف از برپايي اين نمايشگاه را معرفي توانمندي ها و مهارت هاي شكل گرفته در دانش آموزان فني و حرفه اي و كار دانش عنوان كرد كه به صورت دست ساخته هاي مختلف و متنوع ارائه شده است.
ايجاد 51 هزار فرصت شغلي
اردبيل- خبرنگار كيهان: امسال 20هزار فرصت شغلي در بخش خانگي در استان اردبيل ايجاد مي شود. سرپرست دفتر هماهنگي امور اقتصادي استانداري اردبيل با اعلام مطلب بالا افزود: امسال قرار است 51 هزار و 700 فرصت شغلي در سطح استان ايجاد شود كه تحقق اين ميزان فرصت اشتغال در سايه مشاركت دستگاه هاي اجرايي و توسعه مشاغل خانگي امكان پذير است. سيدحامد عاملي تعداد بيكاران استان را 61 هزار نفر اعلام كرد و گفت: سالانه حدود 9هزار نفر به تعداد متقاضيان كار و اشتغال جديد افزوده مي شود.
اجرايي شدن 48 پروژه
گنبدكاووس- خبرنگار كيهان: 48 پروژه «عمراني، اقتصادي و خدماتي» از سوي شهرداري گنبد كاووس طي سال جاري اجرايي مي شود.
«سيد منصور باقري» شهردار گنبد كاووس گفت: براي عمليات اجرايي اين تعداد پروژه مجموعاً مبلغ 56 ميليارد و 541 ميليون و 820 هزار ريال از محل بودجه پيش بيني شده شهرداري هزينه خواهد شد. وي افزود: اين تعداد پروژه در قالب 9 برنامه اصلي با 32 طرح و در جهت توسعه متوازن شهر و افزايش رفاه عمومي شهروندان اجرايي خواهد شد.
تقدير از مسئولان راهيان نور
تبريز- خبرنگار كيهان: اختتاميه هجدهمين دوره اردوي زيارتي راهيان نور دانشگاه تبريز با تقدير از 200 دست اندركار آن، برگزار شد.در اين مراسم «سجاد حسين زاده» مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه تبريز اظهار داشت: برپايي اردوهاي زيارتي راهيان نور، حركت تاكتيكي براي مقابله با جنگ نرم دشمنان نظام است. به گزارش خبرنگار ما، در سال گذشته 750 دانشجو، در قالب اردوي زيارتي و فرهنگي به مناطق عملياتي جنوب و غرب كشور، اعزام شده بودند.
مرمت قلعه حسن خان ابركوه
يزد- خبرنگار كيهان: مسئول اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ابركوه گفت: عمليات مرمت و بازسازي قلعه حسن خان مهرآباد اين شهرستان با اعتباري بالغ بر 250 ميليون ريال شروع شده است. محمدعلي اكرمي از جمله موارد مرمتي اين بنا را احياء سقف هاي فرو ريخته، اندود كاهگل پشت بام، زيربندي و استحكام بخشي ديوارها، كونوشكني، احياء سقف بصورت فيل پوش و ضربي، احياء رومي درگاه ها و مرمت برج مياني قلعه برشمرد. گفتني است اين قلعه در فهرست آثار ملي ايران ثبت شده است.
30ميليارد تومان اعتبارات عمراني
كاشان- خبرنگار كيهان: معاون استاندار اصفهان و فرماندار ويژه كاشان در نشست مطبوعاتي با خبرنگاران گفت: اعتبارات عمراني شهرستان كاشان در سال جاري به ميزان 30ميليارد تومان پيش بيني شده است. حسينعلي حاجي افزود: تخصيص اعتبارات باتوجه به اولويت ها براي اجراي طرح هاي عمراني زمينه را براي بازدهي بيشتر اين طرح ها فراهم مي كند.
بازسازي شبكه برق
اصفهان- خبرنگار كيهان: شبكه برق روستاهاي كيفته گيوسين، قلعه قدم، بيده، ده بزرگ و بازارگاه از توابع شهرستان سميرم با اعتباري بالغ بر 1400 ميليون ريال بازسازي شد.«مهندس يوسفان مدير برق شهرستان سميرم با بيان اين مطلب، شمار مشتركين پذيرفته شده طي سال 89 را 980 مشترك اعلام كرد و افزود: براي تأمين برق مشتركين مذكور 15 كيلومتر شبكه فشار متوسط و ضعيف با اعتباري بالغ بر 2500 ميليون ريال هزينه شده است.
دانش آموزان هويزه اول شدند
هويزه- خبرنگار كيهان: در هشتمين جشنواره مسابقات قرآن و معارف اسلامي 20 تن از دانش آموزان هويزه اي موفق شدند در سطح استاني اين جشنواره مقام بياورند. جشنواره مسابقات قرآن و معارف اسلامي در سه بخش منطقه اي، استاني و كشوري برگزار مي شود. دانش آموزان هويزه اي مقام اول تفسير، حفظ و قرائت قرآن، اذان و نهج البلاغه را در سطح استان خوزستان كسب كردند.

 



احداث 90 هكتار باغ جديد گل محمدي در كاشان

كاشان- خبرنگار كيهان:
مديرجهاد كشاورزي شهرستان كاشان اعلام كرد: دو باغ گل محمدي دراين شهرستان درحال ساخت است.
جواد امانپور گفت: باغ 50 هكتاري مدرن در قمصر و باغ 40 هكتاري در نصرآباد جيرويه اين شهرستان ساخته مي شود.
وي با ذكر اينكه اين باغ ها با پيشرفت فيزيكي حدود 40 درصد با همكاري بخش خصوصي و سازمان جهاد كشاورزي درحال ساخت است افزود: با بهره برداري از اين باغ ها حدود يك هزار هكتار به سطح زيركشت گل محمدي اين شهرستان افزوده خواهد شد.
به گفته وي براي ساخت هر هكتار باغ گل از كاشت تا برداشت حدود 150ميليون ريال هزينه مي شود. وي يادآور شد: همچنين با برنامه ريزي انجام شده براي بهره وري بهتر، اين باغ ها با سيستم نوين تحت فشار آبياري خواهد شد.
امانپور تاكيد كرد: ارتقاء و توسعه كشت گل ، مديريت يكپارچه و توليد سالم و ارگانيك از اهداف ايجاد باغ هاي گل محمدي جديد است.
وي سطح زيركشت گل در اين شهرستان را حدود يك هزار و 500 هكتار اعلام كرد و گفت: از اين ميزان سطح زيركشت يك هزار و200 هكتار بارور و بقيه نهال است كه از اين ميزان حدود 5 هزار تن گل توليد مي شود.

 



اجراي طرح كشاورزي حفاظتي در 3 ميليون هكتار از اراضي كشور

تبريز- خبرنگاركيهان:
با هدف تقليل زماني عمليات زراعي و كاهش آلودگي محيط زيست، اجراي طرح مهم كشاورزي حفاظتي امسال در 3 ميليون هكتار از اراضي كشور آغاز شده است.
مديركل دفتر محصولات اساسي وزارت جهاد كشاورزي، در سمينار طرح كشاورزي حفاظتي در تبريز با اعلام مطلب فوق افزود: اين طرح از پروژه هاي عمده و مهم بخش كشاورزي است كه به تصويب دولت رسيده و با هدف جلوگيري از فرسايش آبي و بادي، صرفه جويي درمصرف آب و سوخت، افزايش ماده آلي خاك و بهره وري و پايداري توليد در بخش كشاورزي و در راستاي هدفمندسازي يارانه ها، اجرا مي شود.
محمد مهدي كابلي گفت: براي اجراي اين طرح تسهيلات و اعتباراتي بالغ بر 3هزار و 870 ميليارد ريال درنظر گرفته شده است. ضمن آن كه افزايش درآمد توليدكنندگان از اهداف آن بوده و با استفاده از تكنولوژي مكانيزاسيون، زمان مورد نظر براي انجام عمليات زراعي تا يك سوم كاهش مي يابد.
به گفته وي، طرح مزبور 2 پروژه را در برمي گيرد كه شامل «مزارع الگويي» و توسعه كشاورزي حفاظتي در 2 ميليون و 750 هزار هكتار مي باشد.
وي تصريح كرد: مزارع الگويي طرح نيز در 250 هزار هكتار خواهدبود.

 



با حضور وزير صنايع و معادن
كلنگ احداث كارخانه نان صنعتي دهلران به زمين زده شد

دهلران- خبرنگاركيهان:
طي مراسمي با حضور وزير صنايع و معادن و مسئولان اجرايي استان ايلام و شهرستان دهلران كلنگ احداث كارخانه توليد نان صنعتي دراين شهرستان به زمين زده شد.
دراين مراسم علي اكبر محرابيان گفت: طرح توليد نان صنعتي دهلران با ظرفيت توليد سالانه 30 هزار تن در زميني به مساحت 6هكتار و با مشاركت بخش خصوصي و با اعتباري بالغ بر 302ميليارد ريال از محل اعتبارات طرح هاي آزمايشي صنعتي و معدني اجرا مي شود.
وي افزود: براساس مطالعات انجام شده كارخانه توليد نان صنعتي دهلران به طور مستقيم براي 150 نفر فرصت شغلي ايجاد مي كند.
وزير صنايع و معادن در پايان گفت: اميدوارم كارخانه توليد نان صنعتي دهلران در كمتر از دوسال به بهره برداري برسد.

 



برگزاري نمايشگاه دستاوردهاي صنعت هسته اي كشور در دزفول

دزفول- خبرنگار كيهان:
شانزدهمين نمايشگاه دستاوردهاي صنعت هسته اي كشور با حضور جمعي از مسئولان و كارشناسان سازمان انرژي اتمي كشور و مقامات استاني و محلي در دزفول برگزار شد.
در اين نمايشگاه كه در محل دانشگاه صنعتي جندي شاپور دزفول برپا شد نمونه هايي از آخرين دستاوردها و تلاش هاي متخصصان و پژوهشگران صنعت هسته اي كشور و چرخه سوخت هسته اي به صورت ماكت، پوستر و بروشور به نمايش گذاشته شد.
اين نمايشگاه شامل غرفه هاي اكتشاف و استخراج سنگ معدني اورانيم، فرآيند و مراحل مختلف براي توليد مواد مورد نياز از جمله ماده، Uf6 غرفه غني سازي اورانيم، انواع قطعات و اتصالات ساخت.
نوآوران و دانشمندان جوان كشور، نمونه هايي از دستگاه هاي سانتريفيوژ و قطعات آن، ماكت هاي نيروگاه هسته اي، مراحل توليد آب سنگين راكتورهاي هسته اي و نمونه هايي از قطعات ساخته شده توسط متخصصان، مبتكرين كشور از جمله تورهاي فسفر برنزي بود. برخي قطعات ساخته شده توسط متخصصين داخلي كه نمونه هايي از آن در نمايشگاه به نمايش درآمده منحصر به فرد بوده و نشانگر توانايي بالاي ايرانيان در تحقق شعار ما مي توانيم است.
هدف از برگزاري نمايشگاه توسعه ارتباطات صنعت مادر هسته اي با مراكز علمي كشور و برقراري پيوند عميق ميان علم و تجربه بود.
نمايشگاه دستاوردهاي صنعت هسته اي كشور به مدت پنج روز در دانشگاه جندي شاپور دزفول پذيراي علاقه مندان به اين صنعت بود.

 



جشنواره «حبوبات؛ غذاي ناشناخته» در روستاي قره شور كلاله

گنبدكاووس- خبرنگاركيهان:
مركز بهداشت كلاله نخستين جشنواره غذايي را تحت عنوان (حبوبات؛ غذاي ناشناخته) با شركت 148 بانوي روستاي قره شور از توابع بخش مركزي اين شهرستان برگزارشد.
رئيس مركز بهداشت شهرستان كلاله در حاشيه اين جشنواره اظهارداشت: اين جشنواره به منظور اصلاح فرهنگ تغذيه مردم به خصوص توجه آنان به مواد بسيار عالي درحبوبات با همكاري مركز بهداشتي درماني روستاي قره شور برگزار شده است.
دكتر ابراهيم فدايي افزود: دراين جشنواره علاوه بر بيان اطلاعات مفيد علمي، خانواده ها را به مصرف بيشتر حبوبات و قرار دادن اين مواد در سبد غذايي تشويق نموديم.
وي با بيان اينكه 27 درصد مردم روستاي كلاله روزانه از حبوبات استفاده مي كنند، تأكيد كرد: 61 درصد حداقل هفته اي يك بار و با كمال تأسف 8% اين جمعيت فقط ماهي يك بار حبوبات را در سبد غذايي خود قرار دادند.
وي ادامه داد: متأسفانه 1 درصد جمعيت روستايي ما اصلا از حبوبات استفاده نمي كنند و 81 درصد آنها نيز فقط سالي يك بار مصرف مي كنند.
در ادامه اين جشنواره پس از انتخاب برترين غذاهاي پخته شده از حبوبات، به بانوان برتر اين جشنواره هدايايي به رسم يادبود اهداء شد.

 



سند توسعه صنعتي گيلان تهيه شد

رشت- خبرنگار كيهان:
استاندار گيلان بر اتمام پروژه هاي عمراني با پيشرفت 30 تا 70 درصدي و نيمه تمام استان تاكيد كرد.
مهدي سعادتي در هفتمين نشست ستاد معين صنعت و معدن استان گيلان در رشت با تاكيد بر تكميل پروژه هاي اولويت دار نيمه تمام استان گفت: در اين رابطه بايد بتوانيم پروژه هايي با 30 و يا 70 درصد نيمه تمام استان را تبديل به 100 درصد كرده و اولويت ويژه اي براي اين بخش قائل شويم.
استاندار گيلان از برنامه سند توسعه صنعتي استان خبر داد و افزود: اين سند به منظور اتمام پروژه هاي صنعتي در زمان معين تهيه و تنظيم شده است.
وي با اشاره به تشكيل كارگروه ويژه و خاص صنعت و معدن در گيلان هدف از تشكيل و فعاليت آن را رفع موانع زيرساخت هاي صنعت و پروژه هاي صنعتي و تحقق مصوبات سفر رئيس جمهوري در بخش صنعت و معدن دانست و با تاكيد بر حمايت از سرمايه گذاري در استان و پشتيباني از سرمايه گذاران داخلي و خارجي خاطرنشان ساخت: در اين راستا با استفاده از تسهيلات لازم و منابع داخلي عقب ماندگيهاي صنعتي استان را جبران مي كنيم.
وي حمايت از مناطق ويژه تصويب شده آستارا و لاهيجان، ايجاد 20 شهرك صنعتي جديد و تهيه زمين براي اجراي طرحهاي صنعت و حمايت از بخش خصوصي را در اجراي طرح نهضت ايجاد اشتغال و رفع مشكل بيكاري در گيلان موثر دانست.

 



رعايت نكردن قانون مناقصه بيشترين تخلف ادارات استان همدان

همدان - خبرنگار كيهان:
عدم رعايت قانون مناقصه، عمده ترين تخلف دستگاه هاي اجرايي استان همدان است.
مديركل سازمان بازرسي منطقه چهار غرب كشور با اعلام اين خبر در جلسه شوراي اداري استان همدان، گفت: سال گذشته بازرسي هاي غيرمترقبه اي از دستگاه هاي اجرايي استان داشتيم كه در نتيجه مصاديقي از تخلفات وجرايم آنها شناسايي شد.
اكبر عابدي افزود: از عمده ترين تخلفات دستگاه هاي اجرايي استان به ويژه اداراتي كه پول به وفور در اختيار آنها قرار دارد، رعايت نكردن قانون مناقصه است.
وي يادآور شد: در اين ادارات، افرادي هستند كه زرنگي مي كنند و با خردكردن مناقصه هاي كلان به قطعه هاي كوچك تر، به قانون لطمه مي زنند.
عابدي اضافه كرد: همچنين رفتار برخي پيمانكاران در جذب نيروي كار از ساير استان ها در اجراي پروژه ها، باعث تضييع فرصت هاي شغلي براي افراد جوياي كار داخل استان شده كه اين امر مورد انتقاد تشكل هاي غير دولتي، اتحاديه ها و اصناف نيز قرار گرفته است.
مديركل بازرسي منطقه چهار غرب كشور، رسانه هاي گروهي را از مهمترين ناظران عمومي جامعه بر عملكرد مديران دانست و ضمن ابراز انتقاد شديد از رسانه ها، گفت: مطبوعات و نشريات استان در حال حاضر به آلبوم عكس مديران و صفحاتي براي تقدير و تجليل از آنان تبديل شده اند و انتقادهاي سازنده اي از مسئولان انجام نمي دهند، در حالي كه به عنوان بازتاب دهنده افكار عمومي و مدرسان جامعه بايد وارد عمل شده و به طرح مباحث كارشناسي بپردازند.

 



اعتبار 31ميليارد ريالي زنجان براي اشتغالزايي و اهتمام به روستاهاي محروم

زنجان- خبرنگار كيهان:
مديركل امور روستايي استانداري زنجان از اختصاص اعتبار 31ميليارد ريالي با هدف ايجاد اشتغال و محروميت زدايي در روستاهاي استان خبر داد.
استاندار زنجان در جلسه ستاد اشتغال روستايي استان افزود: هدف گذاري استان در 960روستا، ايجاد اشتغال، حرفه آموزي و ساماندهي وضعيت فعلي فعاليت هاي موجود است.
دكتر محمد رئوفي با بيان اينكه 48درصد جمعيت استان در روستاها ساكن هستند، گفت: تشكيل تعاوني ها در روستاها از اقدامات بسيار تاثيرگذار در ساماندهي فعاليت روستاييان به شمار مي رود.
وي با اشاره به ايجاد 600تعاوني طي چند سال گذشته در استان زنجان، افزود: در زمان حاضر امكانات و شرايط بسيار خوبي براي فعاليت روستاييان در بحث اشتغال پايدار فراهم شده است.
استاندار زنجان با بيان اينكه به دليل پراكندگي اكثر روستاها نمي توان در همه آنها مراكز آموزشي ايجاد كرد، ادامه داد: ظرفيت هاي مناسبي در راستاي ايجاد اشتغال در روستاها وجود دارد و اين وظيفه ما است كه با بهره برداري صحيح از اين ظرفيت ها به منظور اشتغال زايي، گام بزرگي در اين زمينه برداريم.
در ادامه اين جلسه مديركل امور روستايي استانداري زنجان نيز با اشاره به اينكه اعتباري بالغ بر 31ميليارد ريال براي ايجاد اشتغال و اهتمام به روستاهاي محروم، به استان اختصاص يافته است، گفت: در اين راستا 31 روستا در استان براي دريافت تسهيلات شناسايي شده است كه براي هر روستا مبلغ 100تومان در نظر گرفته ايم.
اسماعيل بيگدلي به بحث ايجاد صنايع تبديلي براي توليدات روستايي، اشاره كرد و افزود: بيش از 30درصد محصولات روستاها، در هنگام برداشت ضايع مي شود كه اين ميزان مي تواند غذاي 15ميليون نفر در سطح كشور را تامين كند، به همين خاطر ايجاد صنايع تبديلي، علاوه بر جلوگيري از هدر رفت محصولات روستاييان، در ايجاد اشتغال نيز بسيار موثر خواهد بود.
وي با بيان اينكه 214 رشته براي ايجاد مشاغل خانگي در كشور شناسايي شده است، خاطر نشان كرد: در حال حاضر حدود 73مورد اشتغال خانگي در سطح استان ايجاد شده است كه 70درصد آن در روستاهاست.

 



گردآوري 13هزار سند دفاع مقدس در غرب استان تهران

شهريار- خبرنگار كيهان:
سيزده هزار و ششصد سند از اسناد دفاع مقدس در سطح جنوب غرب استان تهران جمع آوري شد.
رئيس اداره حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس جنوب غرب استان تهران با بيان اين مطلب افزود: اين اسناد شامل عكس، فيلم، نگاتيو، دست نوشته، وصيت نامه، خاطرات و اسناد ستاد پشتيباني جبهه و جنگ است كه توسط مديريت اسناد اين اداره جمع آوري و در حال نمايه سازي است.
جعفر نايب صدري گفت: به منظور افزايش و ارتقاي سطح كمي و كيفي درس دو واحدي آشنايي با دفاع مقدس در ترم جاري در چهار دانشگاه و 14 كلاس براي بيش از 600نفر دانشجو در دانشگاه هاي سطح جنوب غرب استان تهران در حال تدريس است.

 



شيوع انواع بيماري دامي در نايين به علت خشكسالي

نايين - خبرنگار كيهان:
خشكسالي چهارساله اخير خسارت هاي جبران ناپذيري به دامداران، كشاورزان و روستائيان نايين تحميل كرده است.
رئيس اداره منابع طبيعي شهرستان نايين در اين باره گفت: در فروردين ماه سال جاري ميزان بارندگي در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 46 درصد كاهش و درچهارسال گذشته خشكسالي شدت بيشتري داشته است.
علي اكبر بلائيان افزود: شدت خشكسالي به گونه اي بوده كه گياهان مرتعي چند ساله قادر به جوانه زني نبوده و گياهان يكساله نيز سبز نشده اند. ميزان توليد به پايين ترين حد رسيده ومراتع و مناظر طبيعي در آستانه وقوع فاجعه زيست محيطي مي باشند. آبدهي چشمه ها، قنوات و چاهها كاهش يا خشك شده كه منجر به مهاجرت روستاييان به شهرها شده است.
بلائيان در ادامه افزود : با توجه به خشكسالي مراتع هزينه تغذيه و تعليف دستي دامها به جهت خريد آن از استانهاي مجاور به شدت افزايش يافته و باعث سوءتغذيه و كاهش ضريب توليد دام و شيوع انواع بيماري دامي شده و غير اقتصادي بودن شغل دامداري در منطقه را به دنبال داشته است. وي خواستار كمك مالي دولت به دامداران براي خريد علوفه و تخصيص اعتبار براي اجراي طرح هاي زيربنايي از جمله عمليات آبخيزداري، آبخوان داري، پخش و مهار سيلاب و اصلاح و احياي مراتع شد.

 



به دليل مشكلات مالي كار ساخت نيروگاه شاهرود متوقف شد

شاهرود- خبرنگاركيهان:
كار ساخت نيروگاه تركيبي 500مگاواتي شهرستان شاهرود به رغم پيشرفت بيش از 90درصدي به دليل مشكلات مالي و كمبود نقدينگي متوقف شد.
به گفته مديرعامل اين شركت اگر مطالبات شركت تأمين نشود با مشكلات بسيار جدي مواجه خواهد شد. بنابراين گزارش، ساخت اين نيروگاه از ارديبهشت ماه88 در زميني به مساحت 75هكتار و 350ميليارد تومان اعتبار به صورت يك بلوك سيكل تركيبي مشتمل بر دو واحد گازي و يك واحد بخار آغاز شد.
وي گفت: مجري نيروگاه سيكل تركيبي شاهرود در مراسم كلنگ زني اين پروژه كه با حضور وزير وقت نيرو انجام شد از آغاز به كار نخستين فاز واحد گاز اين نيروگاه تا خردادماه 89 خبر داده بود.
يكي ديگر از مسئولان اين شركت درباره بدهي هاي وزارت نيرو گفت: در بخش ريالي حدود يكهزار و 600ميليارد تومان از وزارت نيرو طلبكاريم كه جمع طلب ما از وزارتخانه ها بالغ بر 2هزار ميليارد تومان مي شود اما در بخش ارزي نيز بايد از محل حساب ذخيره ارزي يك ميليون و 600ميليون يورو اعتبار تأمين مي شد كه فعلاً در زمينه اعتبارات درحال گشايش با مشكلاتي مواجه هستيم.

 



مديركل ارشاد مازندران خبرداد
توزيع بيش از 26 هزار جلد كتاب در كتابخانه هاي كانون هاي مساجد

ساري- خبرنگاركيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران از توزيع بيش از 26 هزار جلدكتاب عمومي، مذهبي و كمك آموزشي بين كتابخانه هاي كانون هاي مساجد خبرداد.
حجت الاسلام والمسلمين عباسعلي ابراهيمي گفت: 9هزار و 399 جلد كتاب عمومي و مذهبي و 16هزار و 848 جلد كتاب كمك آموزشي بين كتابخانه هاي كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد مازندران در هفته كتاب توزيع مي شود.
به گزارش روابط عمومي اداره كل ارشاد مازندران، وي اظهار داشت: كتابخانه هاي فرهنگي و هنري مساجد از جمله كتابخانه هاي عمومي هستند كه براي خدمت رساني به همه افراد جامعه ايجاد مي شوند و منابع آنها براساس استانداردهاي كتابخانه هاي عمومي و مناسب همه افراد جامعه است. ابراهيمي بيان داشت: توسعه كتابخانه ها به اعتماد محلي برمي گردد طوري كه اين اعتماد را كتابداران به وجود آورده اند و عمل كتابداران باعث شده كه مردم با اطمينان خاطر از حضور فرزندانشان در مساجد و كتابخانه هاي مساجد استقبال كنند.گفتني است، 164 كتابخانه در مساجد استان مازندران وجود دارد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14