(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 18 اردیبهشت 1390- شماره 19920

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آدرس تغيير نكرده است (يادداشت روز)
كيهان و خوانندگان
ساعت (گفت و شنود)
گزارش خبري كيهان از حلقه هاي جريان انحرافي و مناسبات دروني آن
تأكيد ايران و پاكستان بر ارتقاي سطح روابط و گسترش مناسبات امنيتي
حضور احمدي نژاد در مراسم عزاداري بيت رهبر معظم انقلاب
مديريت آيت الله خامنه اي جاي اميدي براي اپوزيسيون نمي گذارد (خبر ويژه)
زن زيادي و شوهري كه خودش اغتشاش بود (خبر ويژه)
مگر نفوذ خاورميانه اي ايران مي گذارد به مسئله ليبي هم فكر كنيم؟ (خبر ويژه)
سمفوني گيج و منگ ها (خبر ويژه)
ايران با آرامش تمام اجساد شناور دشمنانش را تماشا مي كند (خبر ويژه)
تايم: 3 ستون امپراتوري آمريكا در خاورميانه فرو ريخته است (خبر ويژه)



آدرس تغيير نكرده است (يادداشت روز)

ريشه هاي ماجراي اخير در فضاي سياسي كشور چيست؟ بازيگران مختلف هركدام چگونه مي انديشند؟ چقدر از آنچه رخ مي دهد پروژه است و برنامه ريزي شده و چقدر يك پروسه خود انگيخته؟ بازي دوست كدام است و بازي دشمن كدام؟ و چگونه بايد تشخيص داد هر كدام از بازيگران درون كدام بازي قرار دارد؟
ابتدا كمي تاريخ. ناچاريم براي فهم وضع فعلي به گذشته برگرديم و ببينيم وضعي كه امروز با آن مواجهيم محصول تركيب چه رويدادهايي در كدام بستر تاريخي است. در 3 تير 84، وقتي آقاي احمدي نژاد انتخابات را برد، تحليل توام با شادماني بسياري از دوستداران انقلاب اين بود كه آنكه برنده انتخابات شده نه يك فرد، بلكه مجموعه اصول و ارزش هايي است كه در 16 سال ما قبل آن عمدا يا سهوا مغفول و مهجور مانده بود و اكنون كه مجالي براي عرضه خويش يافته به سادگي راي و بلكه جان مردم را صيد كرده است. شادماني مردم مومن از آن رو بود كه پيروزي احمدي نژاد نشان داد برخلاف آنچه كه ليبرال ها و سكولارها در سال هاي ماقبل 84 گفته بودند نه فقط مردم ايران از شعارهاي انقلابي و ديني زده نشده اند و جامعه ايران به سمت سكولاريسم نرفته بلكه تشنگي مردم براي ريختن سرمايه اعتماد خود به پاي كسي كه نماينده صادق اصول انقلاب باشد، هر روز بيشتر هم شده است. رهبر بزرگوار انقلاب اسلامي همان ايام فرمودند كه به هنگام مشاهده مبارزات انتخاباتي زماني كه هيچ معلوم نبود كدام كانديدا پيروز ميدان خواهد شد، بر اين عقيده بوده اند كه آقاي احمدي نژاد در اين صحنه پيروز است چرا كه موفق شده اصول و ارزش هاي انقلاب را بار ديگر زنده كند و با مردم «به لسان اصول» مخاطبه نمايد. پس از آن، و در طول دوران فعاليت دولت نهم نيز بسياري از دلسوزان در رفتار، گفتار و تصميم هاي دولت اشكالات فراوان مي ديدند اما جريان اصولگرا-بر خلاف پيش بيني برخي منحرفان كه درباره آن سخن خواهيم گفت- هرگز درحمايت از دولت ترديد نكرد چرا كه عقيده داشت اولا اين دولت همچنان كاري، انقلابي و مردمي است و رويكرد كلان دولت از اين سه مشخصه اساسي تبعيت مي كند، ثانيا اشكالات و ايرادها همچنان فرعي و حاشيه اي پنداشته مي شد و كيفيت و كميت آن مطلقا با خدمات دولت قابل قياس نيست و ثالثا جرياني كه در مقابل اردوگاه دولت نهم صف كشيده بود ملغمه اي بود از مجموعه كساني كه بهترين توصيف براي آنها اين است كه گفته شود كينه امام و انقلاب را به دل داشتند و دشمني آنها با دولت هم دقيقا از آن رو بود كه احساس مي كردند اين دولت «پيرو اصول» است.
در انتخابات خرداد 88 باز هم اصولگرايان در حمايت از آقاي احمدي نژاد يكپارچه شدند از آن رو كه همچنان در «اصولگرايي» اين دولت -به رغم همه اشكال ها كه درمواردي حادتر هم شده بود- ترديدي نبود. خوانندگان اين يادداشت خوب است سخنراني رهبر فرزانه انقلاب اسلامي در كردستان را به ياد بياورند كه بسياري از آن بوي حمايت از دولت را استشمام كردند ولي آن سخنراني هم چيزي جز «مرور اصول» و فراخواندن مردم به برگزيدن كانديدايي كه به اين اصول بيش از ديگران پاي بند باشد نبود. حضرت آقا در آن سخنراني تاكيد كردند كه درباره اشخاص هيچ نظري نمي دهند و فقط در پي ارائه شاخص هايي هستند كه مردم بايد در انتخاب كانديداي مورد نظر خود آنها را مدنظر قرار بدهند. تشخيص مردم در سال 88 اين بود كه احمدي نژاد نسبت به ديگر كانديداهاي موجود به آن اصول پاي بندتر است و او خود نيز -اگرچه اين بار با زبان و ادبياتي متفاوت از سال 88- همين پيام را به مردم القا مي كرد. يك نكته بسيار جالب توجه در اين ميان آن است كه برخي از نزديكان رييس جمهور همان ايام پيش بيني و شايد بهتر باشد بگوييم پيشگويي كرده بودند كه اصولگرايان بويژه كيهان در سال 88 نه فقط از احمدي نژاد حمايت نمي كنند بلكه از كانديداي مقابل او حمايت خواهند كرد! ناگفته پيداست اين پيشگويي كه همچون بسياري موارد مشابه ديگر برگرفته از اتصالات خاص جلوه داده مي شد، صد درصد غلط از آب درآمد اما آقاي احمدي نژاد هيچ گاه از دوستانش نپرسيد كه چرا كانال هاي مورد وثوق آنها «پيغام» غلط مي دهند؟!
پس از انتخابات رياست جمهوري سال88 فتنه بزرگ واقع شد كه مشابه آن در سال هاي پس از انقلاب مشاهده نشده بود. فتنه اي كه براي نخستين بار صف ظاهرفريبان و دشمنان دوست نما را از صف انقلابيون واقعي جدا كرد و مجال تداوم رفتار منافقانه را از برخي افراد كه خود را در طايفه خواص نظام جا داده بودند گرفت. فتنه 88 چگونه خنثي شد؟ آن مردان غيرتمندي كه ماه ها روز از شب نشناختند و همه هستي و زندگي خود را صرف دفع فتنه كردند از كجا نيرو و انرژي مي گرفتند؟ همان ايام بودند كساني كه گوشه و كنار مي گفتند دولت دهم ارزش اين همه هزينه كردن را ندارد و افرادي داخل دولت حتي از بالاگرفتن آتش فتنه خوشحال هم مي شوند چرا كه مي تواند براي آنها و انحرافاتشان حاشيه امن ايجاد كند. اما اين ديدگاه هرگز بدل به نظر غالب در ميان دوستداران انقلاب كه دوستداران دولت هم بودند ، نشد. علت هم اين بود كه اولا همگان به وضوح مي ديدند كه مشكل و مسئله اهل فتنه اساسا دولت نيست و انتخابات هم فقط بهانه اي شده براي اجرا كردن نقشه از پيش آماده كه هدفي جز برانداختن اساس خيمه انقلاب و گلاويز شدن با ولي اين امت ندارد. ثانيا باز هم حجتي در ميان نبود كه ثابت كند اين دولت از دايره اصولگرايي و از مدار پاي بندي به ارزش ها خارج شده باشد. مردم مومن و پاي كار مي ديدند كساني داخل دولت نغمه هاي ناساز كوك كرده اند و زمزمه هاي «استغنا» شنيده مي شود اما امر ولي اين بود كه اينها حاشيه اي است و فرع را بر اصل نبايد غلبه داد. در اين تعبير پر حكمت دو نكته نهفته بود. اول اينكه ولو اشكالاتي در كار باشد همچنان رويكرد كلان دولت از جاده صواب منحرف نشده است و خطر اصلي در توطئه اي است كه دشمنان ترتيب داده اند و اساس انقلاب و نظام را نشانه گرفته است؛ و دوم اينكه رهبري در فرمايش خود به صراحت تاييد كردند كه «انحرافي» مي بينند و حتي بيان آن را هم (اگر مفسده اي نداشته باشد) بي اشكال مي دانند اما اين انحراف را به آن اندازه كه مواجهه با فتنه دشمن بيروني اهميت دارد، مهم نمي دانند. وقتي آن جوان دانشجو بلند شد و گفت دل حزب اللهي ها از دست چپ و راست احمدي نژاد خون است، آسان ترين كار براي حضرت آقا اين بود كه بفرمايند انحرافي در كار نيست و داستان را في المجلس خاتمه بدهند. اما ولي امر ما اين كار را نكرد سهل است تاييد كردند كه مسئله اي وجود دارد اما اين مسئله آنقدر كه توطئه آمريكا و اسراييل و ايادي داخلي شان مهم است اهميت ندارد. از آن روز تا به حال سوال اين است كه آقاي رييس جمهور با منشأ و منبع آن «مسئله» درون دولت -كه همه مي دانند كيست و كجاست و آن دانشجو از آن نام هم برد- چگونه رفتار كرده است؟ آيا براي رفع اين مسئله و حل آن تلاش شد يا اينكه برعكس مجالي فراهم آمد تا آن مسئله فرعي و حاشيه اي پروژه خود را عملي كند و بدل به «اصل و اساس» دولت شود؟
آنچه تا اينجا گفته شد فقط مروري بسيار كلي و اجمالي بر يك تاريخ گشوده است كه همگان به آن دسترسي دارند و مي توانند هر چند بار كه لازم باشد و با هر ميزان از دقت كه ضروري بدانند آن را مطالعه كنند. در هر حال نتيجه غير از اين نيست: اگر توفيقي در دولت هاي نهم و دهم بوده محصول پاي بندي اين دولت به اصول انقلاب اسلامي بوده و هر جا اين پاي بندي بيشتر بوده توفيقات هم افزون شده است. اگر هم حمايتي از دولت شده -كه بارها و به قوي ترين شكل ممكن بوده- به اين سبب بوده است كه اين دولت مومن به اصول، منادي آن و حافظ و نگهبان ارزش هاي انقلاب در صحنه هاي داخلي و خارجي بوده است. بنابراين اگر بناست اين معادله همچنان برقرار بماند -كه ان شاء الله خواهد ماند- شرط اصلي و اساسي كه هيچ جايگزيني براي آن نيست و هيچ مساهله اي نسبت به آن از جانب مردم پذيرفته نخواهد شد اين است كه دولت همچنان «اصولگرا» باقي بماند و بيغوله را با شاهراه درنياميزد.
همه نگراني كه مردم مومن و انقلابي ايران در روزهاي اخير داشته اند اين بوده كه احساس مي كرده اند دستي درون دولت در حال «جابجايي ارزش ها»ست و بنا دارد اصولي را كه همه اميد و اعتماد مردم به دولت به سبب نگهباني از آن اصول است با ارزش هايي جعلي و من درآوردي جايگزين كند. مردم مي ديدند كه گويا كساني از آنها كه خود را «نزديكان رييس جمهور» معرفي مي كنند در ناآرام كردن فضا، اختلاف افكني، توليد و مصرف مكرر ادبيات ليبراليستي وناسيوناليستي، درگير شدن با ارزش ها و نمادهاي اسلامي، روي خوش نشان دادن به بيگانگان و مفسدان و خلاصه در يك كلام «فاصله گذاري با ارزش هاي انقلاب اسلامي» عمد دارند و آقاي رييس جمهور هم نه فقط با آنها برخورد نمي كند بلكه بر پيوند خود با آنها اصرار مي ورزد و حتي رييس دستگاه امنيتي كشور را به سبب حساس بودن نسبت به اين جريان بركنار مي كند. مردم و نظام جمهوري اسلامي براساس بستر تاريخي كه از آن بحث كرديم، به عهدي كه با دولت منتخب خويش بسته اند پاي بند هستند مادام كه «اصول اسلامي و انقلابي» قاعده حاكم بر صحنه باشد. از اين سو،كه سمت مردم و انقلابيون است هيچ سستي در پاي بندي به آن عهد مشاهده نخواهد شد و همه تلاش اين است كه فضا تا زمان حل كامل مسئله آرام نگه داشته شود. پرسش فقط اين است كه آيا از سمت دولت هم چنين اراده اي وجود دارد يا اينكه كساني درون دولت تصميم گرفته اند پيش بيني هاي دشمن را درست از آب دربياورند؟ آقاي احمدي نژاد بايد با تبعيت از رهبري آب سرد بر آرزوهاي داغ منحرفين بريزد.
مهدي محمدي

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان
¤ طرح مسائل قومي ايراني عربي در نشست هاي شوراي حكام خليج فارس براي فشار به جمهوري اسلامي و دور كردن افكار عمومي از اسلامي بودن انقلاب مردمي منطقه با برخي افكار انحرافي كه از مدتها پيش تحت عنوان مكتب ايراني و موضوعات مختلف قومي در داخل كليد خورد همسويي مشكوكي دارد. همچنين دعوت اين گونه حكام به برخي نشست ها در ايران اسلامي نيز با بداخلاقي هاي اخير صورت گرفته بي ارتباط نيست. دستگاههاي اطلاعاتي امنيتي كشور بدون هرگونه ملاحظه بايد اين تحركات را زيرنظر داشته باشند.
محمودي
¤ اگرچه بزرگان بويژه رهبر معظم انقلاب مصلحت نمي بينند كه ما اعزام نيرويي براي كمك به مردم بحرين داشته باشيم ولي به نام امام حسين(ع) و مادرش زهرا(س) قسم اگر مصلحت ايجاب كند كه ورود پيدا كنيم در كمتر از 48 ساعت كاري خواهيم كرد كه براي آل سعود و آل خليفه درس عبرت بشود.
5406---0918
¤ به نظر مي رسد اعلام قتل بن لادن صرفا به منظور كسب راي مجدد براي اوباماست. تا پس از گرفتن راي دوباره براي توجيه حضور خود در افغانستان اعلام كند فرد كشته شده متاسفانه بن لادن نبوده و اشتباه شده و ما تا ريشه كن كردن بن لادن در افغانستان در اين كشور مي مانيم!
روشنايي
¤ به دشمنان انقلاب و رهبر عزيز بگوييد كه ياوران انقلاب خانواده هاي بسيجي و سپاهي ها، خانواده هاي آبديده اي هستند كه معتقدند در دفاع از اسلام و انقلاب خون و جان ارزشي ندارد. چرا دشمن ما اين قدر احمق است و دوست دارد عليه رهبري ما كه نايب امام زمان هستند و واقعا همه وجود ماست توطئه كند.
يك خانم بسيجي- كاشان
¤ براي جناب آقاي حيدر مصلحي وزير محترم اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان(عج) كه در دوران وزارت ايشان خدمات بي نظيري براي ملت رقم زدند از قبيل؛ دستگيري ريگي ملعون، بازداشت عوامل ترور دانشمندان هسته اي، نفوذ در دستگاه اطلاعات رژيم صهيونيستي غاصب، متلاشي نمودن شركتهاي هرمي و مقابله با ارتش سايبري استكبار و... آرزوي توفيق بيشتر را داريم.
5010---0913
¤ اگر نظري به نامگذاري سالها توسط رهبر معظم انقلاب بيندازيم خواهيم ديد كه بيشترين دغدغه معظم له در ارتباط با اتحاد، پيشرفت، عدالت، اقتصاد، معاش، بصيرت، دشمن شناسي و علي الخصوص دينداري مردم است. به جرات مي توان گفت كه دنيا و آخرتمان در گرو اطاعت از ولايت و اوامر ولي فقيه است.
عرب برزو از نيشابور
¤ولايت فقيه همان ولايت رسول الله است مسئولين اين را بايد در عمل نشان دهند نه در حرف.
سلماني از قم
¤ مي خواستم خطاب به آقاي احمدي نژاد عرض كنم كه بنده در هر دوره انتخابات به شما راي داده ام و هميشه هم از شما دفاع و حمايت كرده ام ولي حوادث اخير نشان داد كه در دفتر عملكرد شما در 6 سال گذشته نقطه تاريكي ايجاد شده است كه اميدواريم در 2 سال باقي مانده تلاش كنيد كه اين تاريكي را از بين ببريد.
يك شهروند از تهران
و چندين تلفن مشابه ديگر
¤ در هفته معلم ياد همه اساتيد و معلمان بويژه معلم شهيد، محمدعلي رجايي را گرامي مي داريم. او چه زيبا در جمله تاريخي خود گفت كه «مقلد امام و فرزند مجلس» است. واقعا مسئولين ما اگر قصد پيروي از راه و منش شهيد رجايي دارند بايد مثل او عمل كنند.
3783---0936
¤ ما خانه نشيني 11 روزه آقاي احمدي نژاد را به هيچ وجه قهر كردن نمي دانيم و معتقديم كه ايشان فقط از باب دوركاري در سر كار خود حاضر نمي شده است. چرا كه در منزل هم كه بودند چند ديدار و ارتباط تلفني با رئيسان جمهوري كشورهاي ديگر داشته اند.
محمدباقر كرمي
¤ مي خواستم به آقاي احمدي نژاد بگوييد، كه ما به پاس تمام خدماتي كه به اسلام و ايران كرده ايد هميشه در نمازهايمان براي عاقبت به خيري تان دعا مي كنيم و ان شاءالله هميشه در خط ولايت باشيد.
خانم محسني- قم
¤ در رابطه با بدهكاران اقتصادي ميلياردي كشورمان مي خواستم بگويم حتي در كشورهاي سرمايه داري نيز انباشت ثروت از طريق فعاليت اقتصادي و نبوغ شخصي افراد تحقق پيدا مي كند و دولت ها ماليات سنگيني از آنان دريافت مي كنند. نه اينكه با مكيدن رمق سيستم بانكي كشور جزو بهترين ها در سرمايه گذاري شناخته بشوند.
اشرفي از اروميه
¤ دزد اگر مالخر نداشته باشد جرات دزدي ندارد. مفسدان اقتصادي نيز اگر پشتيبان و حامي نداشته باشند جرات چنين اقدامات گستاخانه اي را نخواهند داشت لذا از قوه قضاييه درخواست مي شود هم با پشتيبانان و هم با حاميان و خود مفسدين با اشد مجازات برخورد نمايد.
عنبرستاني از كرج
¤ به عنوان يك شهروند اميدوار بوديم كه با رفتن مدير طولاني مدت اوضاع مترو بهتر شود ولي متأسفانه اوضاع مترو تغيير چنداني پيدا نكرد و برخي مواقع سرويس دهي به مردم به قدري ضعيف مي شود كه مردم سردرگم و عصباني مي شوند. كاملاً مشخص است دست هايي در كار است كه مي خواهند مثل روال گذشته مردم را خسته كنند و به ستوه بياورند.
يك شهروند
¤ مثل اين كه برنامه هفت شبكه سوم سيما پاتوق ضد انقلابيون سينما شده كه هر چه عقده و مشكلات خودشان است در اين برنامه عنوان مي كنند. جا دارد كه مسئولان صدا و سيما جلوي اينگونه برنامه هاي مبتذل را بگيرند.
امير محمدي
¤ چند ماهي است كه ناامني در شهر جديد انديشه بويژه در فاز 2 آن خيلي زياد شده است. زورگيري، سرقت و ساير جرائم سنگين تر باعث نگراني ساكنان اين منطقه شده است. از مسئولين ناجا درخواست مي شود با اتخاذ تدابير مناسب اجازه ندهند سارقان و افراد شرور امنيت و آسايش مردم را برهم زنند.
جمعي از ساكنان فاز 2 انديشه
¤ چرا با وجود هجمه فرهنگي و جنگ نرم دشمن تعداد اندكي از طلاب از سوي دفتر تبليغات اسلامي قم به شهرستان ها و روستاها اعزام مي شوند؟
8938---0913
¤ پاسخ روابط عمومي شهرداري منطقه 15
در پاسخ به مطلب مندرج در ستون پيام هاي مردمي آن جريده وزين مورخه 6/2/90 در خصوص پياده روسازي خيابان طيب به آگاهي مي رساند: محل ياد شده يكي از مهمترين و حياتي ترين خيابان هاي محله طيب بوده و قطعاً بعنوان يكي از دغدغه هاي مسئولان فني و عمراني منطقه است ولي با توجه به اينكه اجراي عمليات نصب كامل انشعابات فاضلاب شهري در خيابان طيب در حال اجراست، به جهت جلوگيري از هدر رفت هزينه هاي عمراني تا زمان نصب كامل انشعابات اصلي و فرعي فاضلاب در دو محور شرقي يا غربي پياده رو، امكان اجراي عمليات پياده روسازي مقدور نمي باشد، لذا كارشناسان فني و عمران منطقه مراتب را به اطلاع مسئولان شركت فاضلاب شهري شهر تهران رسانده اند تا عمليات نصب انشعابات فاضلاب شهري در اولويت اول شركت در شش ماهه اول سال 90 قرار گيرد. علي ايحال به محض نصب كامل انشعابات فاضلاب شهري، متناسب با تامين اعتبار نسبت به اجراي عمليات جدول بندي و پياده روسازي خيابان طيب و رفع مشكلات شهروندان محدوده اقدام خواهد شد.

 



ساعت (گفت و شنود)

گفت: يكي از اصلاح طلبان فراري در سايت بالاترين نوشته؛ وقتي مي بينم دوستانمان در خارج از كشور از ماجراي اخير ايران ذوق زده شده اند، به ساده لوحي خودمان تاسف مي خورم.
گفتم: چرا؟!
گفت: اين مدعي اصلاحات نوشته ؛ اين ماجرا هم مثل ماجراي بعد از انتخابات و مثل خيزش هاي منطقه در نهايت به نفع حزب اللهي ها تمام خواهد شد.
گفتم: خب! ديگه چي؟!
گفت: خطاب به اپوزيسيون نوشته؛ آنقدر درباره اين موضوع سر و صدا مي كنيد كه انگار فراموش كرده ايد چه بلايي بر سر خودمان آمده. بلايي كه هر روز آثارش بيشتر نمايان مي شود.
گفتم: راننده اي كه ماشينش در تصادف له و لورده شده بود، كنار خيابون نشسته و مي گفت؛ ديدي چه خاكي بر سرم شد! ماشينم درب و داغون شده! افسر راهنمايي بهش گفت؛ اينقدر به خاطر ماشينت سر و صدا مي كني كه انگار متوجه نيستي دست چپت قطع شده؟ و يارو كه داغ دلش تازه شده بود؛ فرياد زد؛ آخ ساعت مچي ام!!
 



گزارش خبري كيهان از حلقه هاي جريان انحرافي و مناسبات دروني آن

سرويس سياسي-
فعاليت گسترده و مشكوك چهار گروه «فرقه هاي رمالي، عرفاني، رسانه اي و رانتخوار» در حاشيه جريان انحرافي متصل به مسئولين ارشد دولت باعث ايجاد گمانه ها و اظهارنظرهايي شده است.
اين سه جريان كه به موازات هم نقش زيادي در حذف نيروهاي انقلابي، درگيري بين قوا و رواج عقايد انحرافي و شبه ناك داشته توانسته است با رانت دولتي برخي از مناصب حكومتي را به نفع خود مصادره كند. در ذيل برخي از عملكردهاي اين سه گروه مي آيد:
اول؛ چندي پيش نيروهاي اطلاعاتي نسبت به مراودات يك جريان خاص انحرافي در دولت با برخي از رمالان و جن گيرها مطلع مي شوند و يكي از اين افراد به نام «عباس.غ» را دستگير مي نمايند. وي ضمن اعتراف ارتباط با برخي از مسئولين دولتي كه مسئوليت جريان انحرافي را برعهده دارند به برخي از فعاليتهاي خود براي اين جريان پرده برمي دارد.
در همين حال اين جريان انحرافي با فشار به مسئولين اين نهاد امنيتي و معرفي او به عنوان كساني كه مانع از فعاليت دولت در عرصه هاي مختلف مي شود! و از رئيس جمهور مي خواهند كه شخصا مساله را پيگيري و خواهان آزادي عباس.غ شوند.
اما اين نهاد امنيتي بدون توجه به فشارها و بدگويي هاي سياسي عمليات شناسايي اعضاي شبكه جريان انحرافي و مرتبطين با آنها را آغاز كرده است و كليه فعاليتهاي آشكار و پنهان اين جريان را تحت رصد قرار مي دهد.
به گزارش جهان، در همين رابطه مدتي است كه عناصر مياني و واسطه هاي اين جريان تحت تعقيب قرار گرفته اند. برخي از اين نفرات نيز طي روزهاي گذشته دستگير شده و برخي هم فراري و تحت تعقيب هستند.
نگاهي به برخي اظهارات چهره هاي جريان انحرافي نشانگر غوطه ور بودن آنها در يك فرقه خاص است. در اين زمينه يكي از چهره هاي برجسته اين جريان در برخي از مناسبات سياسي از توان شيطاني و غيرشرعي اين افراد استفاده كرده و برنامه ها، تصميمات و راهبردهاي اساسي خود را براساس توصيه هاي غيرشرعي آنان تنظيم مي كردند.
دوم؛ همچنين گروهي كه تحت عناوين دروغين عرفان و نزديكي به امام زمان(عج) تحت حمايت جريان انحرافي بودند شناسايي و دستگير شدند.
به گزارش جوان، يكي از سركردگان اين جريان انحرافي «علي. ي» است كه داراي ارتباطات پنهان فاميلي، قومي و رانت جويانه با برخي از مسئولين جريان انحرافي است، اين فرد كه به عنوان ايدئولوگ اين فرقه فعال بوده انتصاب اخير يكي از افراد در پست هاي دولتي را زمينه ساز تشكيل دولت انتظار ارزيابي كرده است.
وي كه داراي محكوميت هاي قضايي و حتي حكم انفصال از خدمات دولتي است در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه اين فرقه قائل به نظريه «حجتيه نوين» براساس رد اصل ولايت مطلقه فقيه است؛ قطب معنوي!ليدر جريان انحرافي براساس اين نظريه، 2 اصل «نظام ارزشي حكومت مستضعفين» و «نظام ارزشي حكومت حقه» را القاء كرد. و در اين زمينه گفته است كه حكومت مستضعفين با ابزار فقه اداره مي شود اما در حكومت حق كساني بايد حاكميت جامعه را برعهده بگيرند كه واجد قدرت خاصه نيز باشند.
سوم؛ اين جريان انحرافي همچنين از يك پشتوانه رسانه اي قدرتمند كه به شخص اول اين جريان متصل بوده است بهره مند است.
اين جريان رسانه اي با عضوگيري و شناسايي نيروهاي توانمند در عرصه اطلاع رساني اقدام به ارسال اخبار و اطلاعات با تكنيك هاي متعدد رسانه اي كرده اند.
تيم رسانه اي آقاي «ميم» به گونه اي است كه حتي فعاليت سايت هاي مختلف عليه «ميم» را نيز مغتنم شمرده و به نفع وي ارزيابي مي نمايند و معتقد هستند كه اين مسائل منجر به افزايش محبوبيت وي مي شود و انجام اين اقدامات تخريبي و يا پخش مطالبي مبني بر شركت وي در مجالس و جلسات غيرمتعارف باعث ايجاد محبوبيت وي نزد گروهها و اقشار مختلف اجتماع خواهد گرديد.
اين تيم رسانه اي جريان انحرافي در ايام غيبت دكتر احمدي نژاد در محل كار با شانتاژ خبري اقدام به رواج شايعات و درج اخبار محرمانه به سايت ها و رسانه هاي متعدد مي نمودند تا اين فرضيه در ذهن برخي از مسئولين شكل بگيرد كه دشمن در منازل و دفاتر برخي از مسئولين شنود كار گذاشته است!!
حجت الاسلام آقاتهراني در سخناني از سرعت در اطلاع رساني برخي از اين سايت ها اظهار تعجب مي كند و مي گويد؛ بنده به منزل دكتر احمدي نژاد رفتم همسر ايشان آيفون را جواب دادند و گفتند دكتر در حال استراحتند بنده از ايشان خواستم به آقاي احمدي نژاد بگويند با من تماس بگيرند، وقتي به خانه رسيدم ديدم برخي سايتها نوشته اند كه احمدي نژاد آقا تهراني را به منزلش راه نداده است!!! بعد از مدت زماني دكتر با من تماس گرفت و از من خواست به منزل ايشان بروم. اين تيم رسانه اي در روزهاي اخير پس از حكم حكومتي رهبر معظم انقلاب انتشار مطالب تحريك آميز  را دامن زده بودند.
اين جريان رسانه اي همچنين سخنان مقام معظم رهبري در ديدار با مردم فارس را به گونه اي وارونه منعكس كرد كه مورد اعتراض دفتر مقام معظم رهبري و وزير ارشاد واقع شد.
آخرين خبرها حاكي از آن است كه «حسين.ن» ليدر رسانه اي جريان موسوم به انحرافي و از چهره هاي بسيار نزديك به آقاي خاص، در حالي كه تحت تعقيب ماموران امنيتي قرار داشت از سوي برخي افراد فراري داده شد.
چهارم؛ چهارمين گروهي كه درجريان انحراف فعاليت مي كند؛ رانتخواري يا فعاليت هاي اقتصادي غير قانوني است، فعاليتهاي مفسدانه اين گروه اگرچه از مدتها قبل در دستور كار قوه قضائيه بوده است اما فشارها و اعلام نفوذها مانع از اعمال مجازات و يا رسانه اي شدن آن شده است.
علاوه بر موارد فوق سايت «الف» وابسته به احمد توكلي رئيس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در گزارشي به افشاي «رانتخواري بزرگ در شركت خصوصي متصل به حلقه قدرت- ثروت» پرداخت و نوشت: شركت سرمايه گذاري ميراث فرهنگي و گردشگري ايران مشهور به سمگا با سرمايه 20 ميليارد تومان به ثبت رسيده و تأسيس شده است، ظرف مدت كوتاهي توانسته 6 شركت اقماري بزرگ تأسيس كند. يكي از شركت هاي مولود سمگا، بانك جديدالتأسيس «گردشگري» است كه در بدو تولد، سرمايه آن از 200 ميليارد به 600 ميليارد تومان افزايش پيدا كرده است.
اسفنديار رحيم مشايي و حميد بقايي جزو اولين سهامداران شركت سمگا بوده اند و مديرعامل اين شركت، مهدي جهانگيري، معاون سابق مشايي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است. جهانگيري همان كسي است كه در سال 87 پس از ماجراي مشهور حمل قرآن با موسيقي و دف، تحت فشار علما و اقشار متدين ناچار به استعفا شد.
جهانگيري پس از استعفا از معاونت سازمان ميراث فرهنگي و جهانگردي، شركت خصوصي سمگا را تأسيس كرد و با حمايت ويژه دولت، همكاري مالي حداقل 10 بانك، مؤسسه مالي و شركت سرمايه گذاري را جلب كرده است. اين شركت ابتدا قرار بود با عنوان «صندوق سرمايه گذاري ميراث فرهنگي و گردشگري» فعاليت كند، اما بعداً به نام «شركت سرمايه گذاري ميراث فرهنگي و گردشگري- سمگا» تغيير نام داد.
اسفنديار رحيم مشايي، حميد بقايي (رئيس و معاون وقت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري) و مهدي جهانگيري (معاون مستعفي مشايي) در مراسم آغاز پذيره نويسي شركت خصوصي سمگا، 19 ارديبهشت 1388 شركت كرده و سهامدار آن مي شوند. همان روز 50 درصد و طي 4 روز بعد، 100 درصد سهام عرضه شده شركت سمگا توسط بانكها، مؤسسات سرمايه گذاري و فردا مطلع، خريداري شد و پذيره نويسي سمگا قبل از موعد پيش بيني شده به پايان رسيد.
يكي از رانت هاي ويژه براي سمگا واگذاري 1258800 متر مربع از زمين هاي لويزان در شمال شرقي تهران به اين شركت خصوصي بوده است.
براي اين واگذاري نه تنها مزايده اي برگزار نشده، بلكه براساس مصوبه شماره 43084/99677 مورخ 18/5/88 هيأت وزيران و صورتجلسه مورخه 23/12/88 كار گروه ميراث فرهنگي استان تهران، كل زمين هاي فوق بايد بصورت رايگان به شركت خصوصي سمگا واگذار شود.
اما خوشبختانه با پيگيري هاي قانوني بعمل آمده، ديوان محاسبات (بازوي نظارتي قوه مقننه و مسئول نظارت مالي بر عملكرد دستگاه هاي دولتي)، اين موضوع را بررسي كرد و در تاريخ 25/10/89 از واگذاري 1258800 متر مربع از زمين هاي لويزان به شركت خصوصي سمگا جلوگيري و مصوبه هيأت دولت در اين باره را به دليل نقض قوانين متعدد، لغو كرد.
در گزارش ديگري سخنگوي كميسيون اصل 90 از اطلاع رساني به رئيس جمهور درباره زني كه با حمايت رئيس دفترش از برخي رانت ها استفاده كرده خبر داد.
حجت الاسلام حسين اسلامي نماينده مردم ساوه گفت: زمين خواري در زمان آقاي احمدي نژاد هم اتفاق افتاده است ولي واقعاً بسيار بسيار پائين بوده است چون خود ايشان روي اين بحث ها كاملا نظارت دقيق دارد؛ البته مواردي هم است كه جاي بحث دارد.
اسلامي در اين زمينه با اشاره به گرفتن 1000 مجوز توسط يك فرد 27-26 ساله كه تعدادي از آن در شهرستان ساوه است، خاطر نشان كرد: اين فرد در كل كشور مجوز 1000 مركز بين راهي تفريحي و سرويس هاي بهداشتي گرفته بود كه 10 موردش در شهرستان ساوه بود. اين فرد مدعي بود هر كسي در مقابلش باشد، به آقاي مشايي اطلاع مي دهم و از طريق ايشان پوستش را مي كنم؟!
نماينده ساوه در مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: فرماندار ما مي گفت اين خانم تهديد مي كند كه اگر فلان كار را نكنيد، من به آقاي مشايي مي گويم! شما بگوييد در كشور ما مي شود به يك فرد 1000 مجوز نه، 10 مجوز داد؟ آيا اين توزيع عدالت است؟
اسلامي با بيان اينكه اين موضوع را به آقاي احمدي نژاد وقتي براي ارائه بودجه به مجلس تشريف آوردند، عرض كردم، گفت: اين شيوه اعطاء مجوز، همان رانتي است كه همه درباره آن مشكل داريم. در دولتهاي قبلي بحث زمين خواري وجود داشت، در اين دولت، امتيازهاي بي حد و حصري به برخي افراد داده مي شود.

 



در ديدار رئيس مجلس سناي پاكستان با مقامات كشورمان صورت گرفت
تأكيد ايران و پاكستان بر ارتقاي سطح روابط و گسترش مناسبات امنيتي

در جريان سفر رئيس مجلس سناي پاكستان به ايران و گفت وگو با مقامات عالي رتبه كشورمان طرفين بر ارتقاي سطح روابط و گسترش مناسبات امنيتي براي مبارزه جدي تر با تروريسم تاكيد كردند.
«محمود احمدي نژاد» در ديدار «فاروق نائيك» رئيس مجلس سناي پاكستان و هيئت همراه گفت: امروز ضرورت دارد كشورهاي منطقه بويژه تهران و اسلام آباد با گسترش ارتباطات سياسي، اقتصادي و فرهنگي و با همكاري نزديك يكديگر، فراتر از طراحي هاي دشمنان بشريت اقدام كرده و صلح، امنيت و رفاه را براي ملتهاي منطقه به ارمغان آورند.
رئيس جمهور در ادامه با اشاره به اتفاق جديدي كه در منطقه رخ داده است، گفت: اين اتفاقات نشان مي دهد كه براي دشمنان بشريت ديگر پيگيري اقدامات خشن فايده اي ندارد و دوره آن را تمام شده مي دانند و اين تغيير سياست آنان فرصت خوبي است كه زمينه حضور بيگانگان در منطقه به طور كامل از بين برود البته اگر ملت هاي منطقه از اين فرصت در راستاي تقويت فرهنگ و همبستگي خود استفاده نكنند اين خطر وجود دارد كه مجدداً نظام سلطه اختلاف و مشكل ايجاد كند. رئيس مجلس سناي پاكستان نيز در اين ديدار با تأكيد بر اينكه ايران و پاكستان با همكاري يكديگر مي توانند در گسترش صلح، امنيت و رفاه در منطقه موثر باشند گفت: شرايط كنوني ايجاب مي كند كه همكاري هاي خود را در قبال تهديدات و دشمني هايي كه عليه امت اسلامي انجام مي شود هرچه بيشتر افزايش دهند.
سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان نيز در ديدار با رئيس مجلس سناي پاكستان گفت: امنيت و پيشرفت در پاكستان دو جزء تفكيك ناپذير از يكديگر مي باشند و با توجه به وجود عرصه هاي مختلف همكاري، ضروري است تا طرح جامع همكاري هاي دو جانبه در سطح منطقه اي و بين المللي تهيه شود.
«علي لاريجاني» رئيس مجلس شوراي اسلامي هم در ديدار رئيس مجلس سناي پاكستان از تروريسم به عنوان معضل مهمي كه همه ملت هاي منطقه را آزار مي دهد، نام برد و افزود: نبايد اجازه داد عنصري وابسته به فضاي مودت آميز روابط دو ملت خدشه وارد كنند. وي بر اهميت همكاري نزديك دستگاه هاي امنيتي دو كشور براي مبارزه با تروريسم تأكيد كرد. رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين بر نقش مهم ايران و پاكستان براي تحكيم و تقويت صلح و امنيت و آباداني در افغانستان تأكيد كرد.
فاروق نائيك نيز در اين ديدار پاكستان را بزرگترين قرباني تروريسم خواند و بر تعهد كشورش براي مبارزه و ريشه كن كردن اين پديده تأكيد كرد و افزود: پاكستان آماده هر نوع همكاري در جهت مقابله با تروريسم است و برگزاري جلسات منظم ميان دستگاه هاي امنيتي مسئول از اهميت فراواني برخوردار است.
پيشنهاد تشكيل
كميسيون امنيتي مشترك
در ديدار علي اكبر صالحي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با رئيس سناي پاكستان پيشنهاد تشكيل كميسيون امنيتي مشترك و الحاق پاكستان به موافقتنامه ايجاد كريدور حمل و نقل كالا كه با حضور وزراي امور خارجه پنج كشور ايران، قطر، عمان، ازبكستان و تركمنستان در عشق آباد پايتخت تركمنستان به امضا رسيد ارائه شد.

 



حضور احمدي نژاد در مراسم عزاداري بيت رهبر معظم انقلاب

شب گذشته دكتر احمدي نژاد در مراسم عزاداري شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در حسينيه امام خميني(ره) حضور يافت.
در اين مراسم كه با حضور خيل عظيم عاشقان اهل بيت (ع) برگزار شد مسئولان بيت رهبر معظم انقلاب از شركت كنندگان خواستند از هرگونه شعار له يا عليه افراد خودداري كنند.

 



مديريت آيت الله خامنه اي جاي اميدي براي اپوزيسيون نمي گذارد (خبر ويژه)

يك عنصر گروهكي درباره ماجراي اخير بركناري وزير اطلاعات و حواشي آن گفت: اينكه اين اختلاف بتواند شكافي به نفع اپوزيسيون ايجاد كند، محل سؤال جدي است و جمهوري اسلامي به رهبري آيت الله خامنه اي اين مسئله را مديريت خواهد كرد.
مرتضي كاظميان از عناصر وابسته به گروهك ملي-مذهبي در گفت وگو با راديو زمانه اظهار داشت: براي اپوزيسيون اين موضوع مي تواند شكاف در حاكميت ايجاد كند شايد با وقوع بحران و افزايش پتانسيل جريان سبز، به نفع اپوزيسيون عمل كند اما اينكه واقعا اين اختلاف چه قدر منجر به شكاف در حاكميت شود، محل سؤال جدي است.
وي اضافه كرد: شايد در كوتاه مدت توقع داشته باشيم كه ماجراي اخير باعث تقليل فشار روي اپوزيسيون شود ولي تصور من آن است كه جريان واجد قدرت در حاكميت جمهوري اسلامي از اپوزيسيون مخالف غفلت نخواهد كرد كما اينكه هفته گذشته عليرضا رجايي بازداشت شد. البته نمي شود از اين نكته صرف نظر كرد كه درگيري در حاكميت مي تواند بخشي از فشار بر اپوزيسيون را بردارد اما ابزارهايي كه در اختيار حاكميت جمهوري اسلامي قرار دارد، به اندازه لازم توانمند و پرقدرت هست كه از اپوزيسيون و جريان سبز هم غفلت نكند.
عضو گروهك ملي- مذهبي با تاكيد بر اينكه به نظر مي رسد اصولگرايان تا بركناري افرادي چون مشايي پيگير موضوع باشند، گفت: با وجود اين اختلاف ها، من فكر مي كنم جمهوري اسلامي آن چنان كه تجربه نشان داده، به رهبري آيت الله خامنه اي اين موضوع را مديريت خواهدكرد.

 



زن زيادي و شوهري كه خودش اغتشاش بود (خبر ويژه)

رهمسر دوم سيامك پورزند، يك هفته پس از خودكشي وي اعلام كرد كه وي از نظر سياسي دچار يك اغتشاش فكري بود و از سلطنت طلبي به دفاع از اصلاح طلبان رسيده بود.
مهرانگيز كار كه سالهاست در آمريكا به سر مي برد، در مصاحبه با راديو فردا گفت: من همه زندگي با ايشان نبودم. ايشان ازدواج ديگري هم داشتند. ولي از نظر سياسي، اگر بخواهيد بدانيد، بخشي از زندگي سيامك خيلي حمايت از سياست هاي شاه بوده، قبل از اين كه از اين مقطع دور شود. بعد از 28مرداد آن چه در زندگي سيامك اتفاق افتاده از نظر سياسي، آدم در او يك اغتشاش مي بيند. از اين اغتشاش براي اين كه بتواند خودش را نجات دهد، ديگر كاملا وارد زندگي فرهنگي شده و تبديل شده به شخصي كه خواسته سينماي پيشرفته جهان را از طريق مطبوعات يا ايجاد سينه كلوب بشناساند.
اين سلطنت طلب فراري افزود: اما مهم ترين حركت سياسي سيامك بعد از سال ها كه از سياست به صورت كلي دوري كرده بوده، از دوم خرداد 1376 شروع مي شود. سيامك جذب جريان اصلاحات شد. از آن به بعد به سيامك نمي شود ابدا (انگ) سلطنت طلب را چسباند. سيامك از آن به بعد عاشق بحث جامعه مدني و مخصوصا مطبوعات اصلاح طلب بود و خودش را به در و ديوار مي زد كه بتواند اين مطبوعات را مخصوصا به ايرانيان خارج از كشور كه آن موقع اينترنت نبود معرفي كند. بنابراين در اينجا ما دوباره يك سيامكي را مي بينيم كه در كنار بسياري از آقايان و خانم هايي قرار مي گيرد كه اين ها انقلابي بودند و حالا اصلاح طلب شده اند.
مهرانگيز كار با تاكيد بر اينكه «سيامك پورزند» با سيامك زند كه به مخالفت با دربار پهلوي برخاست هيچ نسبتي ندارد»، به ماجراي بازگشت پورزند به ايران در دوره اصلاح طلبان اشاره كرد و گفت: او بعد از ماجراي كنفرانس برلين زير ذره بين رفت و من پيش بيني محاكمه او را مي كردم. بنابراين خواهش كردم از سوئد به ايران نرود. اما او به حمايت اصلاح طلبان خيلي دل بست و حرف را نشنيد و متاسفانه برگشت... او عاشق مطبوعات رنگارنگ اصلاح طلبان بود.
يادآور مي شود پورزند يكي از عناصر راه اندازي كننده و پشت پرده مطبوعات زنجيره اي بود كه به لحاظ مالي ارتباطاتي نيز با سلطنت طلبان خارج كشور بر قرار كرده بود. او همچنين در سازمان فرهنگي هنري شهرداري و برخي حوزه هاي فرهنگي-سينمايي به عنوان دلال و مهره چين عمل مي كرد.

 



مگر نفوذ خاورميانه اي ايران مي گذارد به مسئله ليبي هم فكر كنيم؟ (خبر ويژه)

روزيران خارجه آمريكا و ايتاليا نسبت به افزايش نفوذ منطقه اي جمهوري اسلامي ايران هشدار دادند.
اين ابراز نگراني در كنفرانس مشترك هيلاري كلينتون و فرانكو فراتيني صورت گرفت. وزير خارجه آمريكا براي بررسي اوضاع ليبي به رم رفته بود.
هيلاري كلينتون و فرانكو فراتيني در يك كنفرانس مطبوعاتي مشترك در رم درباره نفوذ منطقه اي ايران به علت تحولات سياسي در كشورهاي عربي ابراز نگراني كردند. به گزارش بي بي سي فراتيني در اين نشست مطبوعاتي گفت: «ما در نگراني درباره نفوذ رو به افزايش ايران در منطقه سهيم هستيم. ايران بسيار فعال است و از اين بحران ها به نفع خود استفاده كرده است.»
در همين حال و همزمان با بررسي مداخله ناتو در ليبي از سوي آمريكا و دولت هاي غربي، نتايج يك نظرسنجي حاكي از مخالفت اكثر شهروندان غربي با اين اقدام نظامي است.
بنا بر نظرسنجي تازه اي كه روزنامه فايننشال تايمز انجام داده است، دخالت نظامي نيروهاي بين المللي در ليبي نتوانسته است حمايت اكثريت مردم در كشورهاي اصلي ائتلاف را به خود جلب كند و حتي در كشورهاي آمريكا و ايتاليا غالب شركت كنندگان در اين نظرسنجي با دخالت نظامي در ليبي مخالف اند.
نظرسنجي روزنامه بريتانيايي فايننشال تايمز و موسسه «هريس» كه در 6 كشور انجام شده نشان مي دهد كه در ميان پاسخ دهندگان آمريكايي 37 درصد با دخالت نظامي در ليبي مخالف و 32 درصد با اين عمليات موافق هستند. در ايتاليا مخالفان اين عمليات 49 درصد و موافقان فقط 29 درصد را تشكيل مي دهند.

 



سمفوني گيج و منگ ها (خبر ويژه)

پريشان گويي و اظهارات متناقض مقامات ارشد رژيم صهيونيستي درباره جمهوري اسلامي به روز رسيده است.
در حالي كه نخست وزير رژيم صهيونيستي جهان را از حمله اتمي ايران مي ترساند، وزير دفاع اين رژيم تصريح كرد: ايران اگر به بمب اتمي دست پيدا كند نه عليه ما و نه عليه هيچ يك از همسايگان خود به كار نخواهد گرفت.
نتانياهو در گفت وگو با سي ان ان مدعي شد جريان هاي افراط گر پس از مرگ بن لادن ضعيف مي شوند اما ايران بزرگ ترين تهديد براي جهان است. بزرگ ترين خطر آن است كه رژيم اسلامي ايران به بمب اتمي دست يابد كه در اين صورت تمام خاورميانه و كره زمين به خطر خواهد افتاد.
اما ايهود باراك وزير دفاع رژيم صهيونيستي در مصاحبه با هاآرتص تصريح كرده كه نيازي به هراس از بمب اتمي ايران نيست، ايران نه روي ما و نه در هيچ كشور همسايه بمب اتمي نخواهد انداخت، من فكر نمي كنم ايران و آلمان نازي را بتوان با هم مقايسه كرد.
باراك در حالي در اين مصاحبه مدعي شده اسرائيل قدرتمندترين دولت منطقه است كه دو هفته پيش درباره احتمال درگيري با ايران گفته بود «ما دچار توهم قدرت نمي شويم. ما كشور كوچكي هستيم و مسئوليت دولت هاي ديگر در جهان است كه تهديد ايران را جدي بگيرند.»
پريشان گويي مداوم مقامات رژيم صهيونيستي درباره جمهوري اسلامي ايران در حالي است كه تهديدهاي امنيتي عليه اسرائيل از داخل و خارج سرزمين هاي اشغالي طي سالهاي اخير به طور فزاينده و مرتب رو به گسترش بوده است به نحوي كه نيروهاي اسرائيل ابتدا در سال 2000 از جنوب لبنان متواري شدند و 5 سال بعد مجبور شدند از نوار غزه بگريزند. پس از آن نيز در سال هاي 2006 و 2008، فرسودگي قدرت خود را در جنگ با حزب الله و حماس به نمايش گذاشتند. اكنون هم كه رژيم مبارك به عنوان بزرگ ترين حامي منطقه اي رژيم صهيونيستي فروپاشيده و خبرها حاكي از بازگشايي مرز رفح- غزه است. همزمان خبرها از نگراني شديد مراكز امنيتي اسرائيل نسبت به انفجار موج جديد انتفاضه ملت مظلوم فلسطين حكايت مي كند و بنابراين به نظر مي رسد در زماني نه چندان دور، از درون دچار فروپاشي و انهدام خواهد شد بي آن كه جنگي به راه بيفتد.

 



ايران با آرامش تمام اجساد شناور دشمنانش را تماشا مي كند (خبر ويژه)

«در حالي كه سراسر خاورميانه دستخوش تحولات گسترده است، ايران آرام است و شناور شدن اجساد دشمنانش در دريا را به نظاره نشسته است».
اين مطلب را روزنامه انگليسي اينديپندنت به نقل از گزارشگر خود نوشت. پاتريك كاكبرن در گزارش خود مي نويسد: يك ضرب المثل قديمي در خاورميانه مي گويد: «كنار رودخانه بنشين تا جسد دشمنت را ببيني كه شناور مي شود». اين ضرب المثل مصداق روشني براي رهبران ايران در بهار امسال است كه بيداري اعراب به طور غير منتظره اي دشمنان آنان را در منطقه سرنگون يا ضعيف كرده است. در حالي كه آمريكا مي كوشيد عرصه را بر ايران تنگ كند، اين شيوه سخت گيري به علت تحولات منطقه به هم خورد. تحولات دنياي عرب موجب شد آمريكا همان اشتهاي اندكي كه براي مقابله با ايران داشت را نيز كم كم از دست بدهد.
اينديپندنت مي افزايد: سياست آمريكا در خاورميانه و چالش جديد اين كشور در قبال تحولات خاورميانه و توجه به اين كه حمايت يا عدم حمايت از جنبش هاي طرفدار دموكراسي در كشورهايي مانند بحرين يا يمن چه پيامدهاي مثبت يا منفي براي دشمن اصلي يعني ايران دارد، يادآور كشمكش طولاني است كه آمريكا از زمان سقوط حكومت پهلوي با ايران داشت.
گزارشگر اينديپندنت كه دو ماه در تهران حضور داشته، با اشاره به آرامش و ثبات فوق العاده در ايران نوشت: يكي از روزنامه نگاران طرفدار جنبش سبز با بيان اين كه بزرگ نمايي دولت هاي ديگر درباره تظاهر اپوزيسيون در ايران اشتباه است، مي گويد «مشكل اين است كه تصوير وقايع كنوني ايران در خارج برآمده از ايرانيان خارج از كشور است و غالباً زاده افكار و آرزوهاي آنها يا تبليغاتي خود آن هاست.»
كاكبرن درباره قدرت فزاينده ايران مي نويسد: 10 سال پيش ايران با دشمناني در شرق و غرب از جمله طالبان در افغانستان و صدام حسين در عراق روبه رو بود. آمريكا هر دوي اين حكومت ها را ساقط كرد اما مداخله اش چنان مقاومت نيرومندي را در اين كشورها برانگيخت كه حمله نظامي اين كشور به ايران را منتفي كرد. اكنون مبارك بدون هيچ عملي از سوي ايران، رفته است و عربستان هم به دليل خيزش هاي اطراف خود در تزلزل است. اينك رژيم هاي مخالف ايران از آنچه تصور مي شد، ضعيف تر و احمق تر شده اند.
نويسنده اينديپندنت در پايان مي نويسد: سران حكومت ايران با كنار آب نشستن مي توانند از تماشاي بقاياي مرده بسياري از مخالفان خود بر روي آب خشنود باشند. و اين در حالي است كه به اندازه كافي كاري براي گسترش انقلاب اسلامي نكرده اند.

 



تايم: 3 ستون امپراتوري آمريكا در خاورميانه فرو ريخته است (خبر ويژه)

آمريكا برخلاف دوره پس از جنگ سرد كه قدرت مسلط و بي رقيب خاورميانه بود، اكنون 10 سال است كه ظرفيت حفظ امپراتوري خود را از دست داده است.
فريد ذكريا تحليلگر آسيايي و سردبير مجله نيوزويك با ارائه تحليل فوق، در مجله تايم نوشت: از زمان پايان جنگ سرد، آمريكا قدرت مسلط و بي رقيب در خاورميانه بوده است اما وضعيت در حال تغيير است. به اين علت كه عرب ها در حال مستقل تر شدن هستند. آنها بعيد است كه ديگر تسليم و متحد يك حامي خارجي شوند. تصميم مصر مبني بر برقراري رابطه با ايران و حماس بخشي از اين روند است. واشنگتن قادر به تغيير آن روند نبوده و نبايستي به چنين تلاشي هم دست زند. اين دنياي عرب جديد و دمكراتيك است.
وي با اشاره به اين واقعيت كه «نيروهاي رها شده در ماه ها و حتي سالهاي آينده، منطقه خاورميانه را به لرزه درمي آورند» اضافه كرد: «عرب ها براي قرن ها تحت سلطه قدرت هاي خارجي بوده اند. با آغاز افول قدرت عثماني، ابتدا فرانسوي ها و سپس انگليسي ها وارد خاورميانه شدند. پس از سقوط امپراتوري عثماني در سال 1919 آنها با يك حركت قلم منطقه را به كشورهايي تقسيم كردند. با سقوط امپراتوري هاي اروپايي پس از جنگ جهاني دوم، دو ابرقدرت به ويژه آمريكا جايگزين آنها شدند. اما طي 10 سال اخير آمريكا ظرفيت حفظ اين موضع شبه امپراتوري را از دست داده است. اراده اش را از دست داد زيرا دريافت- تحت رياست جمهوري جرج بوش و باراك اوباما - كه حمايت هاي بي قيد و شرط از ديكتاتورهاي عرب نهال يك جنبش تروريستي افراطي را كاشته است كه در كنه خود ضد آمريكايي است. واشنگتن خسته از دو جنگ، بحران مالي و يك ركود عميق، همچنين ظرفيت خود براي عمل را از دست داد. در نتيجه نيروهاي داخلي در دنياي عرب- تقويت شده به وسيله بافت جمعيتي، تكنولوژي و يك جنبش جوانان- متلاطم كردن منطقه را آغاز كردند. حال كه اين نيروها آزاد شده اند ناگهان از صحنه حذف نخواهند شد.
فريد ذكريا با اشاره به ناكامي سركوب ملت ها مي نويسد: حتي در مناطقي كه به نظر مي رسد سركوب تاكنون موفق بوده است، بعيد است كه براي هميشه مؤثر واقع شود. بحرين را ملاحظه كنيد كه دولتش تظاهرات را با پرداخت هزينه زياد سركوب كرده، شكاف سني و شيعه را تشديد كرده و عملاً به يك كشور تحت قيموميت پادشاهي عربستان تبديل شده است. اين نشاني از ثبات درازمدت كشور نيست.
تحليل گر مجله تايم پرسيده است: معناي اين تحولات براي آمريكا چيست؟ برژينسكي به من گفت كه اگر به گذشته يعني سال 1975 برگرديد مي بينيد كه آمريكا متحد نزديك 4 كشور اصلي منطقه يعني ايران، مصر، تركيه و عربستان سعودي بود. امروز همه اين روابط دچار مشكل شده اند. اين ماهيت عجيب استيلاي ما بود. آمريكا متحد رژيم هايي شده بود- مانند شاه ايران، ديكتاتور مصر و ارتش تركيه- كه در برابر فضاي جديد دوام نداشتند. واشنگتن نيز مجبور خواهد شد پس از اين با خاورميانه اي جديد، دموكراتيك تر و مردمي (توده گرا) تر كنار بيايد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14