(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 18 اردیبهشت 1390- شماره 19920

اصابت 4 فروند موشك به پايگاه نظامي آمريكا در عراق
تلاش پنهاني حريري براي رويارويي با حزب الله لو رفت
تجمع گسترده ضد صهيونيستي در قاهرهرگونه رابطه با اسرائيل بايد قطع شود
شبكه الجزيره عكس كشته هاي يمن را به نام سوريه منتشر كرد
قذافي آب آشاميدني مصراته را مسموم كرد
ميليون ها يمني يكصدا فرياد زدند ؛ سرنگون باد علي عبدالله صالح
تحصن و اعتراض در شهرهاي عمان و اردن
هزاران نفر در شهرهاي ايتاليا عليه برلوسكني به خيابان ها ريختند
دادخواست عليه جنايات آل خليفه تسليم دادگاه لاهه شد
خشم سران اسرائيل از امضاي توافقنامه فتح و حماس در مصر
رئيس جمهور جديد ساحل عاج مراسم تحليف به جاي آورد



اصابت 4 فروند موشك به پايگاه نظامي آمريكا در عراق

پايگاه نظاميان آمريكايي در استان ديوانيه عراق هدف چهار فروند موشك قرار گرفت.
به گزارش واحد مركزي خبر از نجف اشرف، صبح ديروز يك پايگاه نظاميان آمريكايي در جنوب غرب ديوانيه هدف چهار فروند موشك قرار گرفت.
به گفته شاهدان، در پي حمله مذكور، دود و آتش از بيرون پايگاه ديده مي شد وهلي كوپترهاي آمريكايي در منطقه به پرواز درآمدند. با توجه به تدابير شديد امنيتي اعمال شده در منطقه و ممانعت از ورود خبرنگاران به داخل پايگاه، از تلفات و خسارات احتمالي اين حمله گزارشي نرسيده است. ديوانيه در 180 كيلومتري جنوب شهر بغداد قرار دارد.
خبر ديگر از عراق اينكه، «جواد الحسناوي» يك نماينده وابسته به جريان «صدر»، از تدوين طرح جديد توسط اين جريان براي مقابله با نظاميان آمريكايي در صورت تمديد حضورشان در عراق خبر داد.

 



تلاش پنهاني حريري براي رويارويي با حزب الله لو رفت

تلاش پنهاني سعدالدين حريري نخست وزير سابق لبنان براي رويارويي با حزب الله و خلع سلاح اين جنبش لو رفت.
به گزارش خبرگزاريها، براساس سندي كه ويكي ليكس منتشر كرده، سعدالدين حريري در سال 2008 در ديدار با سفير آمريكا در بيروت براي شكست حزب الله خواستار كمك هاي نظامي واشنگتن شده است.
حريري در اين نشست به صراحت اعلام كرده كه براي سركوب جنبش حزب الله به جنگنده نياز دارد.
اين نشست پنهاني يك روز قبل از انتخاب ميشل سليمان به عنوان رئيس جمهور لبنان برگزار شده است.در اين جلسه سفير آمريكا اعلام كرده كه دولت آمريكا بيش از 300 ميليون دلار براي تجهيز ارتش هزينه كرده و در نظر دارد كمك هاي ديگري هم به حريري و 14 مارس انجام دهد.

 



تجمع گسترده ضد صهيونيستي در قاهرهرگونه رابطه با اسرائيل بايد قطع شود

هزاران تن از مردم مصر با برپايي تجمع در مقابل سفارت رژيم صهيونيستي تعطيلي آن را خواستار شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، تظاهركنندگان در قاهره، اسماعيليه و جيزه پرچم هاي مصر و فلسطين را در دست داشتند و شعارهايي عليه رژيم صهيونيستي سر دادند.
تظاهركنندگان توقف صادرات گاز به رژيم صهيونيستي و آمادگي خود را براي تظاهرات ميليوني در روز 13 ماه مه (23ارديبهشت) اعلام كردند.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه اماراتي «دارالخليج» اين تظاهرات به منظور آمادگي براي تظاهرات ميليوني در روز 13 ماه مه برگزار شد و معترضان با سر دادن شعارهاي ضد صهيونيستي بسته شدن سفارت اسرائيل و قطع روابط كشورشان با اين رژيم را خواستار شدند.
«محمد عصمت سيف الدوله» از رهبران برجسته جبهه خلق براي مقاومت در برابر صهيونيست ها گفت: اين تظاهرات به منظور آمادگي براي برگزاري تظاهرات ميليوني و حركت به سوي فلسطين در سالروز نكبت برگزار شده است.
همچنين هزاران تن از مصري ها و فعالان كميته مقدماتي «سومين انتفاضه فلسطين» در اين تظاهرات شركت داشتند و از دولت مصر خواستند كه حاكميت خود را در تمامي گذرگاه هاي مرزي اعمال كند.
«ابراهيم بركات» يكي از رهبران حزب كار مصر نيز كه در اين تظاهرات حضور داشت به خبرنگاران گفت: هيئتي از كميته مقدماتي انتفاضه سوم فلسطين با «عمرو موسي» دبيركل اتحاديه عرب ديدار و از وي خواسته است تا كشورهاي عربي را تشويق به حمايت از آن كند.
در همين حال مردم مصر در فراخوان خود در شبكه هاي اجتماعي در اينترنت خواهان برچيده شدن هرگونه آثار متعلق به صهيونيست ها و در صدر آن پرچم رژيم صهيونيستي بر فراز سفارت اين رژيم در شهر قاهره شدند.
مردم مصر همچنين فراخوان ديگري با عنوان نماز صبح ميليوني براي به لرزه درآوردن رژيم صهيونيستي در 13 مه در شبكه هاي اجتماعي در اينترنت، منتشر كردند و براساس آن خواستار برگزاري نماز صبح ميليوني پيش از انتفاضه سوم پيش رو شدند.
در اين فراخوان چهار مسجد بزرگ از جمله دو مسجد در شهر «قاهره»، يك مسجد در شهر «اسكندريه» و يك مسجد در شهر «المنصوره» براي برگزاري تظاهرات ميليوني در نظر گرفته شده است.
از سوي ديگر، يك نظرسنجي گسترده نشان مي دهد كه مردم مصر در شرايط جديدكشورشان، مخالف نزديكي با دولت آمريكا و خواهان لغو معاهده صلح با رژيم اسرائيل هستند.
براساس اين نظرسنجي كه توسط موسسه «پيو» به عمل آمده است، شمار قابل توجهي از مردم مصر بر كم كردن روابط كشورشان با آمريكا تأكيد دارند و اين موضوع درباره اسرائيل بدتر است و رقمي بين 54 تا 56 درصد از مصري ها خواستار لغو معاهده صلح بين دو طرف هستند.
از ميان نظردهندگان 62 درصد عقيده دارند كه قوانين كشور آنها بايد پيرو آموزه هاي قرآني باشد و 31درصد نيز با اصولگرايان مصري احساس قرابت مي كنند.
نظرخواهي انجام شده در بين مصري ها نشان داد كه هم جنبش 6 آوريل و هم اخوان المسلمين از اقبال مساعدي در بين شهروندان برخوردارند و سه چهارم از مردم اين كشور موافق اخوان المسلمين هستند.
دو ميليون نفر براي انتفاضه
مسئولان مصري صفحه «كلنا محمد الدره» بر روي شبكه اينترنتي «فيس بوك» از افزايش امضاءكنندگان فراخوان آغاز انتفاضه سوم براي آزادي فلسطين به رقم دو ميليون نفر خبر دادند.«هاني ثابت» از دست اندركاران اين صفحه به پايگاه خبري «فلسطين تودي» گفت: تاكنون بيش از دو ميليون نفر صفحه آغاز انتفاضه سوم را امضا كرده اند و اين رقم در حال افزايش است.
صفحه كلنا محمد الدره كه توسط جوانان انقلابي مصر ايجاد شده است از كاربران علاقه مند به قضيه فلسطين درخواست كرده است تا چنانچه با راه اندازي يك انتفاضه جديد در 15 مه، همزمان با شصت و سومين سالروز اشغال سرزمين فلسطين موافقند به اين صفحه مراجعه و نشانه مربوطه را امضا كنند.
وحدت فلسطين
خشم اسرائيل
كارشناسان نظامي و سياستمداران مصري با بي ارزش دانستن اظهارات مقامات رژيم صهيونيستي كه سياست خارجي جديد مصر را تهديدي راهبردي براي خود دانسته اند، تاكيد كردند كه اين اظهارات منعكس كننده عمق نگراني اين رژيم از افزايش قدرت مردمي در كشورهاي عربي و احياي نقش منطقه اي مصر است.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، رژيم صهيونيستي از تغيير موضع مصر و سياست خارجي آن نگران است، زيرا هم پيماني را از دست داده است كه به اين رژيم در اجراي راهبردهايش در محاصره مردم فلسطين به خصوص در نوار غزه كمك مي كرد.«موشه يعالون» وزير امور استراتژيك رژيم صهيونيستي در اين راستا در اظهاراتي رهبران جديد مصر را به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

 



شبكه الجزيره عكس كشته هاي يمن را به نام سوريه منتشر كرد

شبكه خبري الجزيره با هدف خبر رساني جهت دار عليه سوريه، تصوير قرباني اعتراضات يمني را براي حوادث سوريه منتشر كرد.
به گزارش فارس، شبكه تلويزيوني الجزيره، در اقدامي تأمل برانگيز اقدام به انتشار تصوير يكي از قربانيان ناآرامي هاي يمن به جاي حوادث سوريه كرد.
اين اقدام غيرحرفه اي در شرايطي از سوي اين شبكه مدعي صورت مي گيرد كه پيش از اين نيز خبر سركوب خونين شيعيان بحرين از سوي آل خليفه و آل سعود از سوي اين شبكه سانسور شده است.
رويكرد دوگانه «الجزيره» در قبال حوادث سازمان يافته سوريه و سكوت در برابر قيام مردمي بحرين موجب شده تا چند تن از مديران و كاركنان برجسته اين شبكه از جمله «غسان بن جدو» مدير دفتر اين شبكه در بيروت، استعفا دهند. اين اقدام همچنين باعث افزايش بي اعتمادي ها به اخبار منتشر شده از سوي اين شبكه قطري شده است.
از سوي ديگر، شبكه خبري «المنار» از آرام تر شدن اوضاع سوريه خبر داد. اين شبكه خبري به نقل از سرلشگر «رياض حداد» رئيس اداره سياسي ارتش سوريه گفت: با ورود ارتش و دستگيري برخي عوامل ناآرامي ها، مردم ابراز خرسندي كرده و به اين ترتيب اوضاع در شهرهاي سوريه نسبت به هفته هاي گذشته آرام تر شده است.
خبرگزاري فرانسه نيز اعلام كرد، كاخ سفيد پس از اعمال تحريم هايي عليه دمشق هشدار داد، اين تحريم ها همچنان ادامه خواهند داشت. گفتني است اين اقدام غرب در حالي صورت مي گيرد كه حاكمان بحرين، عربستان سعودي و به طور كلي تمام حاكماني كه داراي روابط خوبي با غرب هستند با هيچ گونه اقدام جدي از سوي غرب مواجه نشده اند. محكوميت هاي زباني و يا ابراز نگراني از جمله اقدامات غرب به ويژه آمريكا در واكنش به جنايات ديكتاتورهاي هم پيمان با خودشان بوده است.

 



قذافي آب آشاميدني مصراته را مسموم كرد

نيروهاي وفادار به ديكتاتور ليبي آب آشاميدني شهر «مصراته» را مسموم كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، گردان هاي وابسته به «معمر قذافي» ديروز آب آشاميدني شهر تحت محاصره مصراته را مسموم كردند.
به گفته انقلابيون، نيروهاي قذافي همچنين با هلي كوپترهائي كه نشان صليب سرخ داشتند، بر فراز بندر مصراته پرواز و سواحل اين بندر را مين گذاري كردند.
شهر بنغازي كه مقر اصلي انقلابيون است نيز ديروز شاهد تدابير امنيتي گسترده براي مقابله با حملات تروريستي احتمالي مزدوران قذافي بود و سگ هاي آموزش ديده و نيروهاي خنثي كننده بمب در اين شهر در حال گشت زني بودند.
هفته گذشته انفجار بمب در مقابل دفتر اصلي انقلابيون در بنغازي، مرگ سه تن را در پي داشت. به گزارش واحد مركزي خبر، بيمارستان اصلي اين شهر نيز با كمبود شديد دارو و امكانات پزشكي براي مداواي مجروحان جنگ داخلي مواجه است. اين بيمارستان ديگر گنجايش زخمي هاي بيشتر را ندارد.
در همين حال، نيروهاي قذافي به ارتكاب جنايت جنگي متهم شدند. سازمان عفو بين الملل جمعه طي بيانيه اي، اعلام كرد، ارتش قذافي بيش از دو ماه است كه شهر مصراته را با گلوله و موشك و بمب هاي خوشه اي درهم مي كوبد و شهروندان عادي را مي كشد.
طبق گزارش اين سازمان، نيروهاي قذافي از غيرنظاميان به عنوان سپر انساني استفاده مي كنند.
در اين حال رهبران قبايل سراسر ليبي جمعه شب طي نشستي در طرابلس، تصويب قانون عفو عمومي را خواستار شدند. طبق اين قانون، همه كساني كه در طول جنگ داخلي و جاري اين كشور سلاح در دست گرفته بودند، عفو مي شوند. طبق بيانيه پاياني نشست سران قبايل، قانون عفو عمومي ابزاري است كه زمينه را براي برقراري دوره اي جديد از صلح و آرامش فراهم مي كند.
اين موضعگيري قبايل كه تلويحا به نفع قذافي است، نشان مي دهد كه ليبيايي ها مخالف دخالت ناتو و حضور احتمالي نظاميان غربي در كشورشان هستند.
خبر ديگر اينكه دومين نشست گروه تماس ليبي جمعه در رم، پايتخت ايتاليا، برگزار شد. در اين نشست نيز ميان كشورهاي شركت كننده در مورد نحوه پايان دادن به بحران جاري ليبي اختلاف افتاد.
در اين نشست سه تصميم اتخاذ شد: لزوم افزايش فشار نظامي، سياسي و اقتصادي عليه قذافي، تاسيس صندوقي ويژه جهت تامين نيازهاي مالي شوراي ملي انتقالي ليبي و ايجاد يك «روند سياسي» سريع جهت دستيابي به آتش بس. «فرانكو فراتيني» وزير خارجه ايتاليا، در اين نشست گفت كه جنگ ليبي سه تا چهار هفته ديگر پايان مي يابد.
ساير رويدادها
¤ «ژان پينگ» رئيس كميسيون اتحاديه آفريقا اعلام كرد، نقشه راه پيشنهادي اين اتحاديه، تنها گزينه پيش رو براي خروج ليبي از بحران سياسي كنوني است.
¤ فرانسه به 14 تن از ديپلمات هاي ليبيايي كه براي رژيم قذافي كار مي كردند، دستور داد ظرف دو روز كشور را ترك كنند.

 



ميليون ها يمني يكصدا فرياد زدند ؛ سرنگون باد علي عبدالله صالح

ميليون ها نفر از شهروندان مخالف ديكتاتور يمن در شهرهاي مختلف اين كشور عليه وي تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، جمعه گذشته ميليون ها تن در شهرهاي صنعا، عدن، تعز و شماري از مناطق ديگر عليه «علي عبدالله صالح» تظاهرات كردند. در صنعا، يك بلوار بزرگ هشت كيلومتري مملو از تظاهركنندگان شد كه شعار مي دادند؛ «ديكتاتور بايد برود.» در اين راهپيمايي مردم بادكنك هايي به رنگ هاي قرمز، سياه و سفيد در هوا رها كردند كه بر روي آنها خطاب به صالح نوشته شده بود: از قدرت كناره گيري كن! مردم فرياد مي زدند تا زمان بركناري صالح، كار و درس تعطيل است. مخالفان همچنين از ديروز اعتصاب سراسري خود را آغاز كردند.
شماري از معترضان نيز به سمت جنوب شهر صنعا روانه شدند، جايي كه تعدادي از هواداران صالح اجتماع كرده بودند. ديكتاتور يمن در جمع اين هواداران خود گفت: شما به نظام «بله» و به هرج و مرج، «نه» مي گوئيد. وي مخالفان خود را تروريست ناميد و گفت از قدرت كناره گيري نمي كند. در ناآرامي هاي ضددولتي يمن تاكنون، 140 نفر كشته شدند.
مردم شهر «عدن» در جنوب يمن نيز پس از برگزاري نمازجمعه دست به تظاهرات زدند. در شهر تعز حدود يك ميليون شهروند يمني تظاهرات كردند. تظاهركنندگان از شوراي همكاري خليج فارس خواستند در امور داخلي يمن دخالت نكند.
شهرها و شهرك هاي «آب»، «صعده»، «المنصوره»، «كرتير»، «لحج» و «الضالع» نيز جمعه شاهد تظاهرات مشابه بود.
مردم يمن به كنارگيري بي قيد و شرط صالح از قدرت تاكيد دارند، ولي شوراي همكاري خليج فارس، اين كناره گيري را مشروط به مهلت يك ماهه و دادگاهي نشدن صالح كرده بود.
رژيم عربستان به شدت نگران تحولات يمن است. «خالد مداني»، سخنگوي جوانان انقلاب يمن، بااشاره به حمايت سرسختانه رياض از صالح، گفت: عربستان تمام تلاش خود را براي حفظ صالح در قدرت به كار مي برد.
وي درباره طرح شوراي همكاري خليج فارس درباره بحران يمن گفت: ما به عنوان جوانان انقلابي به طور كامل طرح شوراي همكاري خليج فارس درباره بحران يمن را رد مي كنيم، چون اين طرح به گونه اي با انقلاب يمن برخورد مي كند كه گويي يك بحراني سياسي بين رژيم صالح و احزاب سياسي مخالف است. اين طرح، انقلاب مردم يمن را به رسميت نمي شناسد. در واقع، طرح شوراي همكاري تنها با رژيم صالح و گروه هاي مخالف به تعامل پرداخته و اشاره اي به انقلابيون و مردم يمن ندارد. بنابراين، طرح فوق به طور كامل از ديدگاه ما مردود است.

 



تحصن و اعتراض در شهرهاي عمان و اردن

صدها تن از مردم عمان با برگزاري تظاهرات، خواهان انجام اصلاحات و مبارزه با فساد در اين كشور شدند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از روزنامه القدس العربي، مردم عمان بعد از اقامه نمازجمعه در شهر ساحلي صلاله واقع در جنوب اين كشور با برگزاري تظاهرات خواهان انجام اصلاحات دموكراتيك در كشور و مبارزه با فساد شدند.
فعالان عماني اعلام كردند: اين تظاهرات چهارمين تظاهرات مردم عمان در روز جمعه به شمار مي آيد.
عمان از حدود دو ماه قبل تاكنون شاهد برگزاري تظاهرات و اعتراض هاي مردمي با هدف انجام اصلاحات سياسي بوده است.
تظاهركنندگان عماني با سر دادن شعارهايي نظير «مردم خواهان پايان يافتن فساد و انجام اصلاحات هستند» اعتراض خود را نسبت به شرايط موجود نشان دادند.
اعتراض هاي مردم عمان عموما با هدف افزايش حقوق، مبارزه با فساد و ايجاد فرصت هاي شغلي در اين كشور صورت مي گيرد.
اكثريت مردم اين كشور نسبت به ناتواني و آمادگي مسئولان كشور براي محاكمه وزيران بركنار شده عمان به اتهام فساد احساس خشم و ناراحتي مي كنند.
پيشتر، قابوس بن سعيد، پادشاه عمان در راستاي پاسخگويي به درخواست هاي مردم اين كشور در ماه فوريه چندين وزير و مسئول بلندپايه عماني را از پست هاي خود بركنار كرد.
يك فعال عماني در گفت وگو با خبرگزاري رويتر، اظهار داشت: مردم، سطح مطالبات و درخواست هاي خود را هر روز افزايش مي دهند.
وي در ادامه افزود: در ابتدا اين درخواست ها تنها درباره نيازهاي اقتصادي آنها بود اما مردم هم اكنون بيدار شده و خواهان دستيابي به آزاديهاي بيشتر خود هستند.
تحصن مردم عمان در برابر استانداري استان صلاله از سه ماه قبل تاكنون ادامه دارد.
تحصن كنندگان از پادشاه عمان مي خواهند تا با فساد موجود در كشور مبارزه كند.
اعتراض خياباني در اردن
مردم اردن با برگزاري تظاهرات ضددولتي خواستار بركناري «معروف نجيت» نخست وزير اين كشور شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، هزاران نفر از ساكنان شهر «ذيبان» اردن پس از اقامه نمازجمعه با برگزاري تظاهراتي ضد دولتي، خواستار كناره گيري نخست وزير اين كشور و انجام اصلاحات سياسي و اقتصادي در كشور شدند.
كميته جوانان «ذيبان» كه مسئول برگزاري اين تظاهرات بود، با صدور بيانيه اي خواستار اصلاحات سياسي، اقتصادي، اجتماعي، مجازات مفسدان و نيز بركناري دولت و انحلال پارلمان اين كشور شد.
بسياري از كارشناسان هشدار داده اند كه در صورت بي تفاوتي دولت به خواست ملت، ممكن است اين كشور وارد بحراني جدي تر شود.
خبر ديگر اينكه، نيروهاي امنيتي رژيم اردن به خانواده هاي معترض يورش بردند.
اين خانواده ها به منظور آزادي بستگان خود كه در زندان رژيم هستند، تحصن كرده بودند كه هدف حمله نيروهاي امنيتي رژيم قرار گرفتند.
در حمله جمعه گذشته نيروهاي امنيتي به معترضان در شهر «زرفا» (شمال اردن) 91 نفر زخمي و 136 نفر بازداشت شدند.

 



هزاران نفر در شهرهاي ايتاليا عليه برلوسكني به خيابان ها ريختند

هزاران نفر از دانشجويان، كارگران، كارمندان و مردم ايتاليا با ريختن به خيابان ها عليه «سياست هاي ناكارآمد اقتصادي دولت» شعار دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، هزاران نفر از مردم رم و بسياري از شهرهاي ديگر ايتاليا جمعه با برپايي تظاهرات سراسري به شدت سياست هاي اقتصادي دولت برلوسكني، نخست وزير اين كشور را محكوم كردند.
خبرگزاري «آسوشيتدپرس» با انتشار اين خبر نوشت: روز جمعه به دنبال اعتصاب و تظاهرات سراسري كه با فراخوان بزرگترين اتحاد كارگري ايتاليا و با هدف فشار بر دولت براي سرمايه گذاري بيشتر بر روي ايجاد اشتغال، اصلاح سيستم مالياتي و به طور كلي بهبود شرايط اقتصادي برگزار شد، خيابان هاي اين كشور با هرج و مرج و ترافيك سنگين روبرو شد.
براساس اين گزارش ساعات اعتصاب در سيستم حمل و نقل عمومي طوري تنظيم شده بود كه به ساعات پر رفت و آمد اول و آخر روز برخورد مي كرد كه اين امر به شدت اوضاع ترافيكي در شهرهاي مختلف ايتاليا را به هم ريخت.
اين اعتصاب يك روزه تاثير زيادي بر سفرهاي هوايي، ريلي و همچنين كار بانك ها، ادارات، دانشگاه ها و مدارس گذاشت.
دانشجويان و كارگران و معلمان، بخش عمده تظاهركنندگان ايتاليايي را تشكيل مي دادند. گفتني است، غرب پس از مواجه با بحران اقتصادي اقدام به اجراي اصلاحات اقتصادي كرده است كه بيش از هر چيز قشر متوسط جامعه اين كشورها را تحت فشار قرار داده است. در اين جوامع مردم با برپايي تظاهرات و اعتصابات سراسري به دنبال كاستن از فشارهايي هستند كه تحت عنوان اصلاحات اقتصادي بر گرده آنها تحميل مي شود.

 



دادخواست عليه جنايات آل خليفه تسليم دادگاه لاهه شد

شكايت قربانيان نقض حقوق بشر در بحرين به دادستان دادگاه كيفري لاهه تسليم شد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «خانم مايا الخنساء» وكيل مشهور لبناني در يك نشست خبري در لاهه با اعلام اين مطلب كه گروهي از وكلاي برجسته بين المللي و طرفدار حقوق بشر در سفر به هلند، شكايت قربانيان نقض حقوق بشر در بحرين را به ديوان بين المللي كيفري لاهه تسليم كرده اند اظهار داشت: انتظار ما اين است كه جامعه جهاني چشم خود را بر نقض حقوق بشر در بحرين نبندد و نسبت به آنچه كه بر مردم اين كشور مي گذرد، عكس العمل نشان دهد.
وي از سكوت آمريكا و اتحاديه اروپا در قبال جنايات آل سعود و آل خليفه در بحرين انتقاد كرد و گفت: گروه وي تا جايي كه در توان دارد، اين موضوع را پيگيري كرده و اتفاقات آن را به گوش جهانيان برساند.
اين در حالي است كه جمعي از قربانيان بحريني روز جمعه با در دست داشتن عكس هايي از جنايات آل سعود و آل خليفه در بحرين در برابر ديوان بين المللي كيفري در لاهه تجمع كرده و به عنوان نماينده قربانيان بحرين شكايت خود را به اين گروه از وكلا تسليم كردند.
برپايه اين گزارش، اين گروه از وكلا قول دادند تا آنجايي كه ممكن است براي برملا كردن جنايات در بحرين تلاش خواهند كرد.
اعتراض مسالمت آميز مردم بحرين در ماههاي اخير به ديكتاتوري و استبداد خاندان آل خليفه با برخورد خشن نيروهاي امنيتي روبه رو شد و دهها نفر كشته و زخمي شده اند.
همچنين جنايات آل خليفه با ورود نيروهاي عربستان و اماراتي تشديد و ماموران امنيتي در بيمارستانها و خانه ها نيز معترضان را دستگير و تحت شكنجه قرار مي دهند.

 



خشم سران اسرائيل از امضاي توافقنامه فتح و حماس در مصر

مسئولان اسرائيلي در تلاشند به توافقنامه آشتي ملي ميان فتح و حماس در قاهره ضربه بزنند.
به گزارش خبرگزاري ها، معاون وزير خارجه اسرائيل از اتحاديه اروپا خواسته از اعطاي كمك هاي مالي به دولت وحدت ملي فلسطين خودداري كنند.
اين مقام صهيونيستي معتقد است كه امضاي توافقنامه وحدت ميان فتح و حماس در قاهره جنبش حماس بخشي از دولت وحدت ملي خواهد بود و نبايد از اين جنبش حمايت كرد. قرار است فتح و حماس پس از امضاي توافقنامه قاهره، دولت آشتي ملي تشكيل دهند و سپس ظرف يك سال انتخابات پارلماني و رياست جمهوري برگزار شود.
با اين كه مردم در كرانه باختري و غزه از امضاي اين توافقنامه ابراز خوشنودي كرده اند ولي تل آويو آن را ضد منافع خود مي داند و رايزني هايي را در داخل و خارج اسرائيل براي به شكست كشاندن اين توافقنامه آغاز كرده است. براي نمونه، نظاميان رژيم صهيونيستي ظرف دو روز گذشته تعدادي از رهبران و فعالان گروه هاي مقاومت را بازداشت كرده است. به رغم ناخشنودي اسرائيل، ساكنان كرانه باختري و غزه به خيابان ها ريختند و امضاي توافقنامه قاهره را جشن گرفتند. پس از نماز جمعه در مسجد جامع رام الله، راهپيمايي مردمي بزرگي در اين شهر به راه افتاد و مردم براي اولين بار پرچم هاي وحدت را در دست گرفته و شعارهايي در حمايت از موضع جنبش حماس در قبال آشتي و پايبندي آن به راهكار مقاومت سر دادند و خواستار تسريع روند اجراي توافق آشتي شدند.

 



رئيس جمهور جديد ساحل عاج مراسم تحليف به جاي آورد

رئيس جمهور جديد ساحل عاج با حضور اعضاي شوراي قانون اساسي سوگند وفاداري ياد كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «حسن واتارا» رئيس جمهور منتخب ساحل عاج روز جمعه با حضور صدها نفر از طرفداران خود در مقابل شوراي قانون اساسي سوگند خورد.
براساس اين گزارش حسن واتارا كه با كمك نيروهاي صلح بان سازمان ملل و نظاميان فرانسوي توانست با شكست دادن رقيب خود «لوران گباگبو» بر مسند قدرت تكيه زند با اداي مراسم سوگند به 5 ماه كشمكش و بحران در اين كشور خاتمه داد.
شوراي قانون اساسي ساحل عاج در نوامبر سال 2010 نيز درباره نتايج انتخابات رياست جمهوري اين كشور و پيروزي گباگبو ابراز ترديد كرده بود.
اين گزارش حاكي است، مراسم سوگند واتارا با نظارت و سازماندهي «پال يائوندر» رئيس شوراي قانون اساسي ساحل عاج و يكي از متحدان سابق گباگبو برگزار شد.
اين در حالي است كه ناآرامي هاي ساحل عاج باعث آوارگي بيش از يك ميليون نفر و كشته شدن صدها تن در اين كشور شده است.
لوران گباگبو رئيس جمهور شكست خورده نيز هم اكنون در بازداشت به سر مي برد و قرار است براي محاكمه به جرم جنايات ضدبشري به دادگاه لاهه تحويل داده شود.
همچنين نيروهاي نظامي فرانسوي و صلح بانان سازمان ملل هم اكنون به عنوان دو نيروي مسلح نقاط حساس اين كشور و كنترل امنيت آن را به دست دارند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14