(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 18 اردیبهشت 1390- شماره 19920

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بيت اولي ها !
براساس مصوبه مجلس سهم خانوارها از هدفمندي يارانه ها افزايش يافت
حقوق متقابل رهبر ومردم (2)  ولايت فقيه، پرتوي از خورشيد امامت
هشدار علما و شخصيت هاي برجسته سياسي :
اطاعت از حكم حكومتي بر همه واجب است مردم جريان انحرافي را تحمل نمي كنند
مجلس پرونده ضرب و شتم دانشجويان در استاديوم ها را پيگيري مي كند
روايت استاد اخلاق دولت از آخرين ديدار با احمدي نژاد
خزاعي: سياست غرب در منطقه حمايت از رهبران غيرمشروع حامي خود است
واكنش مهمان پرست به اظهارات وزير خارجه امارات



بيت اولي ها !

حسين قدياني
سالهاست با محمد دوستم. از دوره راهنمايي. سال دوم. مدرسه شهيد عليرضا قدمي كه «مدرسه شاهد» بود، اما محمد فرزند شهيد نبود. يك مقدار خودش تيزهوش بود، كمي هم پدرش پولدار. آن زمان عالمي داشتيم با اين محمد. صميمي بوديم با هم. حتي روي يك نيمكت مي نشستيم. «دوم راهنمايي» كلاس ما 29 نفر دانش آموز داشت و 10نيمكت. روي هر نيمكت 3 نفر مي نشستند، الا من و محمد كه 2 نفري روي يك نيمكت مي نشستيم. آخرين نيمكت كلاس. دم پنجره، كه به جاي پرده، روزنامه زده بوديم تا نور آفتاب اذيت مان نكند. خوب يادم هست نام كلاس ما «دوم/ ب» بود. كلاسي كه به همت محمد زودتر از همه كلاس ها صاحب پرده و چوب پرده و رخت آويز و يك كتابخانه فسقلي شده بود. حتي مي خواست يكي از 2 تلويزيون خانه شان را بياورد سر كلاس، كه ناظم مدرسه مانع شد. يعني كه مدرسه جاي اين قرتي بازي ها نيست. خدا مي داند چه الم شنگه اي در مدرسه سر اينكه براي زنگ امور تربيتي، ويدئو بخرند يا نه، به وجود آمد. هزار بار پر شور تر از مباحث مربوط به اينترنت و ماهواره در زمان فعلي. ديگر اينكه با محمد يك روزنامه ديواري درآورديم به مناسبت «هفته معلم» كه در مدرسه، دوم شديم اما حق مان اولي بود؛ نشان به آن نشان كه از هر مدرسه 3 روزنامه ديواري برتر را در مسابقات منطقه 18 آموزش و پرورش شركت مي دادند كه آنجا روزنامه ديواري ما اول شد! آن روزنامه ديواري الان هم هست. دست محمد است. او ادعا داشت چون سرمقاله اش را نوشته، بايد دست او باشد. هنوز هم دست اوست، تا اينكه پارسال يك نسخه ازش كپي گرفتيم كه كپي اش رسيد به من. اصلش را هم محمد قاب كرده و زده ديوار اتاقش در خانه اي كه 70 متر است و 2 خواب دارد. خانه اي كه از پدر براي او به ارث رسيد. نگفتم؛ 2 سال پيش پدر محمد سرطان گرفت و به رحمت خدا رفت. آنقدر هم سني نداشت. خلاصه با اين محمد ماجراها داشتيم. نمي دانم كدامش را برايتان تعريف كنم؛ آهان! اول سال اين محمد بود كه دوست داشت با من دوست شود. حتي براي اين رفاقت، دست به يك خالي بندي وحشتناك هم زد و ادعا كرد «فرزند شهيد» است كه 3 ماه بعد، سر «زنگ انشاء» چاخانش درآمد و همه كلاس تا مدتها اين قضيه را دست گرفته بودند. البته به جز اين، در تمام سالهاي رفاقت دور و درازمان، هيچ از محمد دروغ نشنيده ام. به هر حال پس فردا آدم مي خواهد برود 2 وجب جا.
¤ ¤ ¤
چو عيبش گفتم، حسنش هم بگويم؛ محمد بچه دست به آچاري است. از تعمير يخچال و كولر بگير تا هر چيز فني ديگر. اين «فني بودن» يك جا عجيب به دادش رسيد. روز خواستگاري. درست 8 سال پيش. با همسر بعد از اينش رفته بودند با اجازه بزرگترها كه به قول معروف بيشتر با هم آشنا بشوند و گپ و گفتي، كه عدل برق مي رود. چراغ همسايه ها اما روشن بود. يعني كه سيمي، كابلي، چيزي، اتصالي كرده بود. محمد هم مي فهمد كه اين برق رفتن، همچين هم بي حكمت نبود. از اتاق بيرون مي رود و تقاضاي فازمتر و انبردست و يك تكه سيم مي كند و مي رود حياط و اول كنتور را چك مي كند و بعد از 2 ساعت وررفتن با فاز و نول، برق خانه را مي كند روشن تر از روز اول. برق كه آمد، دختر خانه در دلش «بله» را داد و الان هم شكر خدا از زندگي شان رضايت دارند، اما خدا براي هيچ كس نياورد؛ سال گذشته كارشان نزديك بود به دادگاه هم برسد. مشكل اين بود كه بچه دار نمي شدند. به هر دري زده بودند، اما انگار طلسم شده بود. نه از نذر كاري ساخته بود، نه از نياز. اينكه حالا مشكل از زن بود، يا مرد، چه فرقي مي كند؟! يك زندگي داشت از هم مي پاشيد. لابد شنيده اي كه «درد طلاق» آنقدر داغ هست كه حتي عرش خدا را هم به لرزه درمي آورد. آن هم براي زن و شوهري كه عاشقانه همديگر را دوست داشتند... حتي تا لحظه طلاق.
¤ ¤ ¤
القصه؛ روز آخري كه زن و شوهر داشتند مي رفتند دادگاه تا از همديگر جدا شوند، يك روز قبل از شهادت خانم فاطمه زهرا (س) بود. وكيل دادسراي خانواده از محمد و همسرش و هر 2 خانواده تقاضا مي كند به «حرمت فاطميه»، اين يكي دو شب را دست نگه دارند و باز هم دعا كنند شايد كه به حق بي بي 2 عالم فرجي شد... آه! چه زود يك سال گذشت. انگار همين ديشب بود كه من و محمد با هم آمده بوديم «بيت رهبري». آن شب محمد خيلي گريه كرد. خيلي. خب دل شكسته بود. زندگي اش را دوست داشت. لابد نمي خواست از هم بپاشد كه قبل از روضه به من گفت: هر سال با خانمم مي آمدم مراسم «بيت»، اما الان... بغضش را فروخورد و گفت: او لابد با خانواده اش آمده و من با تو. يعني از هم جدا مي شويم؟!
¤ ¤ ¤
جمعه شب، يعني ديشب نه، شب قبلش، در كنار اين همه لشكري كه به عشق رهبر آمده بودند تا عزادار «ام الائمه» باشند، محمد و خانمش هم بودند. كنار هم نشسته بودند در همان خيابان. روي يك قاليچه جمع و جور. «زهره» دست محمد آرام خوابيده بود، اما «زهرا» دست مادرش مدام گريه مي كرد.

 



براساس مصوبه مجلس سهم خانوارها از هدفمندي يارانه ها افزايش يافت

وكلاي ملت با حذف سهم دولت و كاهش سهم صنعت از درآمد حاصل از آزادسازي قيمت ها، سهم خانوارها را تا سقف 80 درصد افزايش دادند.
اهالي خانه ملت روز پنجشنبه كه نهمين روز و پانزدهمين جلسه علني بررسي جزئيات لايحه بودجه امسال بود، در جريان رسيدگي به مواد ارجاعي بودجه به كميسيون تلفيق، بند مربوط به قانون هدفمندي يارانه ها راتصويب كردند.
طبق اين مصوبه مجلس سهم خانوار از درآمد حاصل از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها و اصلاح قيمت ها كه پيش از اين 50 درصد تعيين شده بود، به 80 درصد افزايش پيدا كرد و سهم دولت نيز كه از قانون هدفمندي يارانه ها 20 درصد بود، حذف شد و به سهم خانوار افزوده شد و همچنين سهم صنعت و توليد از اجراي قانون يارانه ها كه پيش از اين 30 درصد بود، به حداقل 20 درصد كاهش يافت و 10 درصد از اين مقدار نيز به سهم يارانه دريافتي خانوارها افزايش يافت.
براساس اين گزارش طبق مصوبه جديد مجلس، درآمد حاصل از هدفمندسازي يارانه ها به 2 قسمت تقسيم شد كه از صددرصد درآمد حاصل از اجراي قانون يارانه ها، 80 درصد براي پرداخت يارانه نقدي و غيرنقدي به خانوارها اختصاص خواهد يافت و 20 درصد براي بخش صنعت و توليد در نظر گرفته مي شود.
احمد توكلي اما در مخالفت با بند الحاقي به لايحه بودجه كه درباره نحوه اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها بود، نسبت به حذف سهم 20 درصد دولت از درآمد حاصل از اين قانون و كاهش 10 درصدي از سهم توليد و افزون آن به سهم 50 درصدي مردم انتقاد كرد و اظهار داشت: اگر بخواهيم سهم مردم را در اين قانون افزايش دهيم مجبور به چند برابر كردن قيمت ها هستيم.
وي با بيان اينكه حذف سهم دولت از درآمد حاصل از يارانه ها به معناي كسري بودجه پنهان است افزود: نبايد براي جبران خطاي دولت به مردم فشار بياوريم.
نماينده مردم تهران ادامه داد: با تغيير اين ارقام پدر اقتصاد كشور درمي آيد در ضمن بايد بدانيم كه با اين وصله پينه ها هم نمي توان آن پول مورد نظر را به مردم بدهيم.
توكلي با تاكيد بر اينكه بايد به مردم واقعيت را بگوييم اظهار داشت: حذف سهم درآمدهاي دولت و تغيير سهم و مردم و بخش توليد از درآمد حاصل از يارانه ها خطر بيماري هلندي را افزايش مي دهد و با قانون مصوب مجلس كه سقف درآمدهاي دولت را مشخص كرده بود هم مغايرت دارد.
رئيس مجلس هم بعد از تصميم نمايندگان براي اصلاح نحوه اجراي قانون هدفمندي يارانه ها عنوان كرد: هنوز كار اصلاح روند اجراي هدفمندي از نظر ما تمام نشده است، مجلس امروز نشان داد كه نهايت همكاري را با دولت دارد در صورتي كه دولت سال گذشته در اجراي قانون هدفمندي يارانه ها خلاف مصوبات مجلس عمل كرد.
وي افزود: تذكرات نمايندگان درباره هدفمندي و اشكالات موجود در نحوه اجراي آن را وارد مي دانم.
افزايش حقوق مشمولين قانون مديريت خدمات كشوري
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همچنين بند الحاقي به ماده واحده بودجه 90 در رابطه با نحوه تعيين افزايش حقوق كارمندان دولت را هم تصويب كردند.
براساس مصوبه مجلس، در سال 1390 حقوق و مزاياي همه مشمولين قانون مديريت خدمات كشوري نسبت به متوسط حقوق و مزاياي دريافتي در سال 1389 فقط در قالب افزايش ضريب قانوني تعيين مي شود و هرگونه تبعيض بين مشمولين قانون ياد شده در قالب تصويب ضرايب ريالي متفاوت يا افزايش امتيازات شغل و شاغل و فوق العاده به استثناي افزايش ناشي از ارتقاء شغلي اعم از ارتقاي پست سازماني يا تحصيلات و فوق العاده خاص كاركنان شركت هاي دولتي ممنوع است.
در جريان بررسي اين بند جمشيد انصاري نماينده زنجان و طارم با بيان تذكري آيين نامه اي اظهار داشت: نمايندگان در جلسات قبلي دو تصميم براي نحوه تعيين افزايش حقوق گرفته بودند؛ يكي مبني بر اين كه اين افزايش حقوق براساس تورم تعيين شود و ديگر اين كه سقف ده درصد را حذف كرده بودند.
اين نماينده مجلس در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: تصميم جديد تلفيق براي اين مورد به نظر بنده قابل طرح نيست با توجه به مصوبه اي كه قبلا مجلس داشت.
در ادامه احمد توكلي نيز در تذكري آيين نامه اي اظهار داشت: اعتراض اين است كه مصوبات مجلس را نمي توان روز بعد با يك پيشنهاد جديد تغيير داد و اين موضوع از مسائل روشن است.
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس همچنين عنوان كرد: بنده سؤال مي كنم وقتي كه مصوبه اي حكم آن مغاير با پيشنهاد جديد است، آيا مي توان باز هم آن را مطرح كرد؟
در ادامه علي لاريجاني رئيس مجلس در پاسخ به اين تذكر توكلي، گفت: موضوعي كه شما مطرح مي كنيد مبني بر اين كه افزايش حقوق بايد متناسب با تورم باشد، اين موضوع درست است اما با اين مورد، بار مالي سنگيني ايجاد مي شود و به همين دليل كميسيون تلفيق مي خواست راه حل و علاجي را براي اين موضوع داشته باشد كه اين پيشنهاد را داده است اما شما مي توانيد راي ندهيد و مخالفت كنيد.
برخورداري از حقوق بازنشستگي با پرداخت حداقل 10 سال حق بيمه
مجلس به علاوه، سازمان تامين اجتماعي را موظف كرد به افرادي كه حدال ده سال حق بيمه پرداخت كرده اند و به سن 60 سال براي مردان و 55 سال براي زنان رسيده اند يا به هر دليلي به تشخيص كميسيون هاي موضوع ماده 91 قانون تامين اجتماعي مصوب سوم تيرماه 1354 و اصلاحات بعدي آن در سنين كمتر از موارد فوق از كارافتاده شده اند ولي از حق مستمري برخوردار نمي شوند، متناسب با سنوات پرداخت حق بيمه، حقوق بازنشستگي آنان را پرداخت كند.
همچنين بهارستان نشينان مقرر كرده اند افرادي كه كمتر از 10 سال حق بيمه پرداخت كرده اند مي توانند با پرداخت مابه التفاوت حق بيمه اعم از حق كارگر و كارفرما تا ده سال به نرخ سال جاري از امتياز بازنشستگي اين بند برخوردار شوند.
علي لاريجاني رئيس مجلس پيش از راي گيري براي اين بند اعلام كرد كه اين بند به دليل مغايرت با قانون برنامه پنجم توسعه كشور نيازمند دو سوم آراي وكلاي ملت است كه مجلسي ها نيز با 137 راي موافق، 22 راي مخالف و 11 راي ممتنع از 202 نماينده حاضر در صحن علني پارلمان، به اين بند راي مثبت دادند.
نمايندگان در ادامه و در بند الحاقي 86 بودجه 90 كه براي اصلاح به كميسيون تلفيق ارجاع شده بود، مصوب كردند كشاورزاني كه در اثر حوادث غيرمترقبه از جمله خشكسالي، خسارت ديده اند و قادر به پرداخت حق بيمه اجتماعي در موعد مقرر نشده اند، از پرداخت جريمه براي مدت معذوريت معاف هستند.
الزام صندوق تأمين اجتماعي براي بيمه كارگزاران مخابرات روستايي
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني صبح پنجشنبه همچنين با الحاق بندي به ماده واحده لايحه بودجه سال جاري موافقت كردند.
براساس اين بند، صندوق تأمين اجتماعي موظف است كه كارگزاران و پيمانكاران مخابرات روستايي را پس از واريز حق بيمه سهم كارگر از جانب كارگزار و پيمانكار و تا زمان فروش سهام مديريتي براساس قانون تأمين اجتماعي، تحت پوشش بيمه قرار دهد.
حق بيمه سهم كارفرما براي اين مدت و برابر مدت كاركرد آن برعهده دولت است و مبلغ آن در كارگروهي متشكل از وزيران ارتباطات و فناوري اطلاعات و رفاه و تأمين اجتماعي و معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور تعيين و به عنوان مطالبات صندوق تأمين اجتماعي از دولت منظور مي شود و از محل پرداخت اقساط فروش سهام شركت مخابرات ايران به بخش خصوصي پرداخت و تسويه مي شود.
بهارستان نشينان در ادامه بررسي مواد مراعا مانده از لايحه بودجه سال 90 تصميم گرفتند كه بند الحاقي 58 اين لايحه را به شرح ذيل اصلاح كنند:
به سازمان ثبت اسناد و املاك كشور اجازه داده مي شود:
الف- براي ثبت ملك در دفتر املاك موضوع ماده (119) قانون ثبت اسناد و املاك مصوب 26/12/1310 به ازاي هر 10 هزار ريال يك هزار و پانصد ريال
ب- براي هزينه تفكيك موضوع ماده (150) الحاقي مصوب 18/10/1351 به قانون مذكور به قرار هر ده هزار ريال پانصد ريال
پ- براي پاسخ به استعلام براي املاك ثبت شده به ازاي هر سند و املاك جاري به ازاي هر پلاك ثبتي و نيز براي اشخاص حقوقي از طريق بانك شناسه ملي اشخاص حقوقي مبلغ هشتاد هزار ريال
ت- به ازاي هر قطعه نقشه كاداستر دويست هزار ريال و واگذاري نقشه كاداستر به صورت يكپارچه به ازاي هر هكتار يك ميليون و پانصد هزار ريال دريافت و درآمد حاصل را به حساب درآمد عمومي كشور واريز نمايد.
براساس ديگر مصوبه مجلس، شوراي برنامه ريزي و توسعه استان مكلف شد تمامي اعتبارات استاني را براساس قانون برنامه پنجم توسعه بين شهرستان هاي همان استان توزيع كند. رعايت نكردن اين بند به منزله تصرف غيرمجاز در اموال دولتي است.
نمايندگان ملت همچنين مبلغ 100 ميليارد ريال نيز به كميته ملي المپيك اختصاص دادند. در بخش ديگري از اين ماده الحاقي نيز مقرر شد مبلغ 120 ميليارد ريال حاصل از افزايش درآمد واردات ميوه و سبزي به صندوق بيمه روستائيان و عشاير اختصاص پيدا كند.

 



حقوق متقابل رهبر ومردم (2) ولايت فقيه، پرتوي از خورشيد امامت

اميرالمؤمنين(ع) مي فرمايند: عظيم ترين حقي كه خدا براي انساني قرار داده است حقي است كه مسؤول جامعه، رهبر جامعه بر مردم و مردم بر او دارند. يعني اين جزء دين است، بالاترين ركن دين است. مسلمان نمي تواند از اين مطلب شانه خالي كند، خودش را كنار بداند؛ خودش را ديندار بداند، بدون رعايت اين عظيم ترين حقي كه خدا براي بندگانش قرار داده است.
خدا ـ ان شاء الله ـ ساعت به ساعت بر علو درجات امام(ره) بيفزايد كه بخش عظيمي از دين را احيا كرد. يعني اگر بگوييم مسائل سياسي، اجتماعي نصف مسائل اسلامي است ـ كه شايد از نظر حجم بيشتر هم باشد ـ اينها اصلاً فراموش شده بود كه جزء دين است و ايشان اينها را احيا كرد؛ يعني نصف دين را امام(ره) احيا كرد.
اين درست نقطه مقابل گرايشي است كه در عالم وجود دارد و بخصوص بعد از پيروزي انقلاب عوامل مختلفي سعي كردند كه آن را رواج بدهند و گاهي رنگ علمي به آن بزنند، علاوه بر آهنگ فلسفي كه دارد و آن مسأله سكولاريسم است. يعني در مقابل اين كه مسائل اجتماعي و سياسي جزء دين باشد، اين گرايش ناخودآگاه وجود دارد كه نه، اينها در مقابل دين است. آن گرايش چيزي است كه به نام «سكولاريسم» ناميده مي شود. حالا تعبير مي كنند به «اين جهاني» يا «عرفي بودن»، به هر حال هر چه هست، يعني مسائل سياسي واجتماعي از دين جداست. دين مال آن جهان است؛ مسائل سياسي، اجتماعي «اين جهاني»است. گاهي هم براي اين كه كاملاً دينداران را از اين مسائل بر كنار بدارند مي گويند مسائل سياسي آلودگي دارد، پليدي دارد، زشتي دارد، حقه بازي دارد؛ دين داري بايد پاك باشد، مقدس باشد. اين است كه مسائل ديني را با مسائل سياسي قاطي نكنيد.
آلودگي، گناه سياست يا سياست بازان؟
اگر صحبت از پليدي و زشتي است، در مسائل فردي هم پليدي و زشتي وجود دارد. كساني ممكن است شكل ظاهري دين را با پليدي توأم كنند؛ رياكاري، حقه بازي، كلك زدن، خرافات، دينها و مذاهب خرافي، عرفانهاي كاذب؛ اينها هم مسائل معنوي شخصي است و پليد و زشت و تباه كننده هم هست. همان طور كه در امور معنوي حق و باطلي وجود دارد، دين صحيحي وجود دارد و دين باطلي، مذهب صحيحي وجود دارد و مذهب باطلي، عرفان صحيحي وجود دارد و عرفان باطلي؛ در مسائل اجتماعي هم همين طور است. سياست حقي وجود دارد كه سياست علي(ع) و خاندان و پيروان اوست؛ سياست باطلي هم وجود دارد و آن سياست كساني است كه براي منافع شخصي و گروهي خودشان مي خواهند كار كنند. اگر كساني در مقام سياست هميشه فكر منافع شخصي و گروهي هستند، اين گناه سياست نيست؛ گناه اين سياست بازان است. كما اين كه رياكاري يا خرافه گرايي ـ كار شيادهايي كه به خرافات تمسك مي كنند ـ اين گناه دين و گناه قداست و معنويت نيست؛ گناه اين حقه بازان است كه به جاي صفا و معنويت و نورانيت دين، خرافات و كلك هاي شيطاني را جانشين مي كنند. اگر سياست به معناي مديريت جامعه و دخالت در امور سياسي و اجتماعي ـ يعني دخالت در سرنوشت جامعه اسلامي است ـ اين بخش عظيمي از دين است؛ به تعبير اميرالمؤمنين(ع) »و أعظم ما افترض سبحانه م ن ت لك الحقوق « است.
فتنه شيطاني
ما در اين زمان ـ همه اقشارمان ـ مواجه هستيم با يك فتنه عظيم شيطاني، براي اين كه ما را از رهبري الهي و آن حقي كه خدا براي رهبر ديني بر مردم قرار داده است، جدا كنند. شما ـ الحمدلله ـ همه تان هوشمند و با فراست هستيد و باز به فضل وبركت انقلاب اسلامي، همه ملت ما سياست مدار شده اند. امروز اگر بگوييم در دنيا هيچ ملتي درك سياسي اش به اندازه ايراني ها نيست، گزاف نگفته ايم. بچه هاي كوچك هم مسائل سياسي را درك مي كنند، پيرزن ها و پيرمردها هم مسائل سياسي را خوب درك مي كنند. شما ـ الحمد لله ـ خوب درك مي كنيد كه اين شرايطي كه اخيراً(فتنه سال 88) اتفاق افتاد، آن روح واحدي كه در همه اينها بود ـ حالا از هر جا آب مي خورد. من الان نمي خواهم قضاوت كنم. آن را هم خود شما بهتر مي دانيد ـ سلسله جنبان اين قضايا كي بود و از كجا بود و از چه راهي بود، هر كس بود، براي اين بود كه مسأله ولايت فقيه خرد بشود. آنچه روح انقلاب اسلامي است، آنچه مشخصه اين حكومت است و در همه عالم اين حكومت به نام حكومت ولايت فقيه شناخته مي شود، مي خواستند اين را بگيرند؛ اگر بشود آن را حذف بكنند، اگر نه، لااقل با تغيير قانون اساسي و اين حرفها ولايت فقيه را تضعيف كنند، كمرنگ بشود؛ ولايت فقيه نقشي نداشته باشد. مسأله اين بود. حالا چه كساني آگاهانه در اين كار دخالت كردند، چه كساني فريب خوردند، اشتباه كردند، آن را بنده قاضي نيستم كه اينجا قضاوت كنم؛ اگر هم قاضي بودم، حالا وقت چنين قضاوتي نبود. اما ـ به هر حال ـ هر چه بود، نقشه اصلي جناب شيطان ـ كه رييس همه اينها بود ـ اين بود كه اين ركن نظام اسلامي كه باعث شد كه اين نظام در دنيا چنين عزتي پيدا كند و ملتهاي ديگر را به خودش متوجه و جلب كند، اين مسأله است. يعني قوام اين حكومت به اين است كه مردم اطاعت رهبرشان را اطاعت خدا مي دانند. دين با سياست با هم توأم شده است. وقتي امام(ره) مي فرمايد جبهه ها را پر كنيد، مردم مثل نماز خواندن برايشان واجب است؛ وقتي مي فرمايد مصوبات حكومت اسلامي واجب الاطاعه است، همه مردم ماليات دادن را مثل نماز خواندن وظيفه خودشان مي دانند. اگر كساني كوتاهي مي كنند مثل اين است كه در نماز خواندنشان هم كوتاهي مي كنند.
عامل قوام حكومت اسلامي
آنچه رمز پيروزي اين انقلاب بود اين بود كه مردم اطاعت از اين حكومت را از باب دين و اطاعت خدا بر خودشان مي دانستند. محبت اين حكومت را محبت خدا مي دانند؛ فرع همان محبتي مي دانند كه پيغمبر اكرم(ص) فرمود: «قل لّا أسألكم عليه أجرًا لّا المودّه ف ي القربي»
(شوري / 23). اجر رسالت پيغمبر(ص) محبت اهل بيت(ع) است. اجر قيام امام(ره) و انقلاب امام(ع) محبت جانشين اوست. اين است كه مردم را با رهبرشان آنچنان جوش مي دهد كه از هم انفكاك پذير نيستند. يكي از آرزوهاي مردم، در تمام اقشارشان اين است كه رهبرشان را يك لحظه ببينند. كجاي عالم يك چنين چيزي سراغ داريد؟ و اين نيست مگر به خاطر اين كه او را جانشين امام زمان(عج) مي دانند؛ ديدن او را مثل ديدن امام زمان(عج) براي خودشان عبادت مي دانند. البته «مثل» كه مي گويم، نه يعني كاملاً مثل او؛ يك مرتبه اي از او، يك پرتوي از او؛ و الا مقام امام زمان(عج) آن مقامي است كه امام(ره) مي فرمود: جان من فداي خاك پاي او؛ «روحي لتراب مقدمه الفداء». مثل امامي ـ كه در عالم بي نظير بود ـ مي گفت: جان من فداي خاك پاي او باد. مقام امام زمان(عج) را نمي شود با كسي مقايسه كرد؛ اما اين يك پرتوي از او است؛ يك پرتو نوري از يك خورشيد بي نهايت. اين رمز پيروزي و رمز پيشرفت و رمز دوام در مقابل همه توطئه ها در اين جامعه است؛ اين را مي خواهند بگيرند؛ خوب درك كرده اند، خوب هم تشخيص داده اند.
ولايت فقيه، پرتوي از خورشيد امامت
متأسفانه در درون جامعه ما ـ آن طور كه بايد و شايد ـ به اين مسأله درست توجه نشده و هنوز هم نمي شود. عموم مردم ما ـ همين مردم مسجدي، نمازخوان، روضه اي ـ اينها را خوب درك مي كنند، اما خواصي كه مسؤوليت پذير هستند، در پست هاي مختلف، آنها خيلي باورشان نيست. آنها خيال مي كنند رهبر هم مثل رييس جمهور است؛ اين يك پستي است، آن هم يك پست ديگري است. در قانون اساسي هم او شخص اول است، اين شخص دوم؛ چندان فرقي ندارد؛ جايشان را هم مي شود عوض كنند. همان طور كه اين [رييس جمهور] با انتخاباتي تعيين مي شود و احياناً در جريان آن هم تقلب و زد و خوردي مي شود، او [ولي فقيه] هم همين طور است. اهميتي ندارد. يك عده اي طرفدار او هستند، يك عده اي هم نيستند. يك حزبي با او موافق است، يك حزبي هم با او موافق نيست. در صورتي كه ماهيت اين دو با هم تفاوت ماهوي دارد. او [ولي فقيه] يك رهبري ديني جانشين امام زمان(عج) است؛ اين [رييس جمهور] نماينده اي است كه مردم او را انتخاب كرده اند. اين دو با هم خيلي تفاوت دارند.
رئيس جمهور وقتي از طرف ولي فقيه نصب شد، مي شود عامل او؛ او نصبش مي كند. آن پرتو قداستي كه او دارد بر اين هم مي تابد. وقتي رييس جمهور اسلامي شد، حكمش را از رهبر
ـ يعني جانشين امام(ع) ـ دريافت كرد، يك پرتوي از آن قداست بر اين هم مي تابد؛ آن وقت اطاعت از رييس جمهور و اطاعت از مجلس و ساير امور هم مي شود اطاعت از خدا. اما تا اين جور نشده، حساب رهبر از ديگران جداست. او ارزشش از طرف امام زمان(عج)و از طرف خداست. مردم براي او مقامي قائل هستند كه گويا از لبهاي امام زمان(عج) شنيده اند كه او نايب من است. البته چنين چيزي نيست؛ نصب، نصب عام است؛ يعني گفته اند در زمان غيبت كساني كه واجد چنين شرايطي هستند از طرف امام زمان(عج) نيابت دارند؛ شخص تعيين نشده است. اما بعد از اين كه خبرگان تعيين كردند و گفتند بهترين فردي كه مصداق اين مقام است، فلان شخص است، آن عنوان كلي در اين مصداق تعين پيدا مي كند.
به هر حال، «و أعظم ما افترض سبحانه م ن ت لك الحقوق حقّ الوال ي علي الرّع يه .» «والي» در اين جا همان جايگاهي است كه ما امروز به جاي آن واژه »رهبر« را به كار مي بريم. منظور حضرت علي(ع) خودش بود؛ در اول خطبه هم همين است كه حقي كه من بر شما دارم.
حق مردم بر رهبر
آن نكته اي كه من خواستم با اين مقدمه اشاره كنم اين است كه عزيزان ما توجه بيشتري داشته باشيد به اين مسأله كه دين داري فقط به نماز و روزه نيست. اطاعت از رهبر شرعي و قانوني ما، اين جزء دين ماست. من نمي گويم، اميرالمؤمنين(ع) مي فرمايد. بالاترين حقي كه انساني بر انساني دارد حقي است كه رهبر مشروع الهي بر مردم دارد؛ البته و حقي است كه مردم بر او دارند. متقابلاً مردم هم بر او حق دارند. حق مردم اين است كه رهبر بايد تمام قوايش، تمام توانش را صرف كند براي اين كه احكام اسلامي را در جامعه پياده كند و نيازهاي مردم را برطرف كند؛ اين حقي است كه مردم دارند. اگر كوتاهي كرده باشد او در حق مردم كوتاهي كرده و به وظيفه اش عمل نكرده است. اگر به جاي اين كه شبانه روزش را صرف اين كند كه مصلحت مردم وعزت اسلامي در جامعه چه اقتضا مي كند، در روابط بين الملل مصالح جامعه اسلامي چه اقتضا مي كند، به جاي اين، برود گردش كند، حتي به سفر زيارتي برود و به اين نياز مردم رسيدگي نكند كوتاهي كرده است و مسؤول است. اين حقي است كه مردم بر او دارند و اگر بدانيم ـ كه هر چه فكر كنيم، كم است ـ كه خدا چه نعمتي را به ما داده است كه بعد از هزاران سال از تاريخي كه ما از كشور خودمان داريم، از سلاطين و امرا و هزار و چند صد سال كه بعد از تاريخ اسلام داريم، در ميان همه حكام عالم، در كشورهاي اسلامي و در كشورهاي غير اسلامي بگرديم، اي كاش كساني همت مي كردند و يك بيوگرافي از حكام و سلاطين عالم مي گرفتند و آنها را با امام(ره) و جانشين او مقايسه مي كردند تا ببينند آنها چه كار كرده اند و اينها چه كار كرده اند؛ آنها چه طور زندگي كردند، اينها چه طور زندگي كردند؛ آنها چه طور براي خدمت به مردم دل سوزاندند، اينها چه طور دل سوزاندند؛ آنها چه بلاهايي را به جان مردم وارد كردند و اينها چه بلاهايي را دفع كردند؛ چه مشكلاتي را با سرانگشت فكر و تدبيرشان و فداكاري و گذشتشان حل كردند. اي كاش مي شد چنين بحثهاي مقايسه اي انجام مي گرفت تا ما بفهميم كه خدا چه نعمتي به ما داده است. خدا
ـ ان شاء الله ـ به همه ما توفيق بدهد كه اين نعمتهاي خدا را بهتر بشناسيم و وظيفه مان را نسبت به آنها بهتر عمل كنيم ،اين وظيفه اي است كه همه ما اعم از روحاني و غير روحاني، بسيجي و غير بسيجي، خواهران و برادران، لشگري و كشوري، بر عهده مان است. حالا اگر فرصت كرديد و دنباله اين خطبه را خوانديد، نكته هاي بسيار ارزنده و لطيفي در دنباله همين خطبه دارد.
سخنراني حضرت آيه الله مصباح يزدي(دامت بركاته) در جمع گروهي از هنرمندان بسيجي، اعضاي حزب مؤتلفه، و اعضاي نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه ها ـ قم ـ 21/5/88
زلال بصيرت در ايام فاطميه، روزهاي فرد منتشر مي شود.

 



هشدار علما و شخصيت هاي برجسته سياسي :
اطاعت از حكم حكومتي بر همه واجب است مردم جريان انحرافي را تحمل نمي كنند

سرويس سياسي-
علما و شخصيت هاي برجسته سياسي در سخنان جداگانه اي حكم حكومتي را واجب الاطاعه خواندند و تأكيد كردند كه مردم هيچ گونه انحرافي را تحمل نخواهند كرد.
در همين زمينه، آيت الله ابوالقاسم خزعلي عضو مجلس خبرگان رهبري روز جمعه در همايش تجليل از نخبگان و فرهيختگان برتر حوزه علميه قائم(عج) تصريح كرد: زماني كه نايب امام زمان(عج) حكم داد اجراي آن بر فقيه اعلم هم واجب است و در همين راستا آيت الله العظمي گلپايگاني به رهبر انقلاب اظهار كردند كه: «من هر حكمي را كه شما بدهيد واجب مي دانم.» و بايد گفت زماني كه حكم حكومتي صادر شود، اطاعت از آن بر فقيه اعلم نيز واجب است.
وي ادامه داد: فراماسونرها و دشمنان انقلاب به دنبال ضربه زدن به اين نظام هستند و در جريان فتنه سال 88 كه از سوي سه دشمن ديرينه ملت ايران هدايت مي شود، فعاليت آنها به درجه اعلي رسيد و هدف آنها ضربه زدن به اصل انقلاب بود اما با درايت ولي فقيه اين ضربه دشمن نيز بر خودشان فرود آمد و فتنه آنها خنثي شد.
وي با بيان اينكه دشمن غافل نيست، ماسوني ها در امور مختلف دخالت مي كنند و از هيچ كاري براي ضربه زدن به نظام دريغ نمي كنند، عنوان كرد: جريان مخالف دست بردار نيست و فعاليت گسترده اي براي رسيدن به هدفش انجام مي دهد.
آيت الله علم الهدي امام جمعه مشهد نيز ديروز در جمع عزاداران تهراني در ميدان هفتم تير با تاكيد بر اينكه امروز پس از 32 سال از انقلاب اسلامي استكبار جهاني تجربه كرده كه در اين مملكت حزب سازي راه به جايي نمي برد افزود: برخي ها فكر مي كنند كه مي توانند دين و فرقه اي بسازند و مردم را به وسيله آن منحرف كنند در حالي كه امامت امام زمان(عج) از راه مجتهد جامع الشرايط است.
آيت الله علم الهدي يادآور شد: امام زمان(عج) نايبي چون امام خميني(ره) داشت كه به وسيله ايشان، مردم و خون هايي كه ملت ايران نثار انقلاب اسلامي ايران كردند، طاغوت سرنگون شد.
عضو مجلس خبرگان تأكيد كرد: كسي كه در برابر ولي فقيه بايستد و از فرمان ايشان اطاعت نكند و در مقابل نظام ولايي الگوي ديگري را مدنظر داشته باشد، اين شخص طاغوت پرست است.
از سوي ديگر ؛ آيت الله مصباح يزدي كه شامگاه پنجشنبه در نخستين گردهمايي فراگير قرارگاه عمار كه در سالن همايش هاي اين نهاد علمي و آموزشي برگزار شد گفت: حرف و سخن امام راحل از روز اول اسلام و تا آخرين لحظه نيز اسلام بود و ايشان تأكيد مي كردند همه بيايند تا اسلام پيروز شود، اما عده اي شعار ديگري را مطرح كردند و با شعارهايي از جمله ملي گرايي، قوم گرايي و امثال آن مي خواهند كه همه چيز فداي ايران شود.
آيت الله مصباح يزدي با تأكيد بر اينكه براي شناخت دين بايد به دين شناسان مراجعه كرد نه جن گيران و مرتاضان، ادامه داد: كدام عاقل اين را مي پذيرد كه انسان براي شناخت دين، اهل آن را رها كند و برود سراغ جن گير، مرتاض و امثال آن.
آيت الله مصباح يزدي همچنين ديروز در درس اخلاق خود كه در دفتر مقام معظم رهبري در قم برگزار شد اظهار داشت: عده اي براي رسوا نشدن، خود را پيرو خط امام(ره) و ولايت فقيه معرفي مي كنند، ولي رفتارشان نشان مي دهد كه دروغ مي گويند.
وي خاطرنشان كرد: پس از پيروزي انقلاب اسلامي، تعدادي خود را پيرو خط امام معرفي مي كردند و ولايت فقيه را پذيرفته بودند، ولي بعدها گفتار و رفتارشان نشان داد كه دروغ مي گفتند.
آيت الله سيداحمد خاتمي هم در گفت وگوي مفصلي با نشريه «شما» ارگان حزب مؤتلفه اسلامي وقايع اخير در مورد بركناري وزير اطلاعات از سوي رئيس جمهور و ابقاي آقاي مصلحي از جانب رهبر انقلاب را مورد اشاره قرار داده و اظهار داشت: انتظار ايده آلي كه مردم داشتند، اين بود كه در اولين جلسه هيئت دولت، آقاي احمدي نژاد مي فرمودند كه براساس فرمايش مقام معظم رهبري و حكم حكومتي ايشان، آقاي مصلحي همچنان وزيرند و من مقدمشان را گرامي مي دارم و با ايشان كار مي كنم. مردم اين انتظار را داشتند؛ اين ولايتمداري است و نپذيرفتن اين امر، زاويه است. زاويه داشتن كه تابلو نمي خواهد.
آيت الله خاتمي در مورد مشايي نيز توضيح داد: ايشان يك جريان است، منتهي جرياني كه راس آن ايشان است. هدايت و رهبري اين جريان را ايشان بر عهده دارد. من نمي خواهم به تفصيل وارد اين قضيه بشوم، اما به هر حال آقاي رئيس جمهور بايد روي اين رنجيدگي كه مراجع عظام تقليد، علماي بزرگ و دلسوزان از ايشان دارند، حساب كنند، اگر روزي روزگاري، زمانش رسيد و قرار شد پرده ها كنار بروند، ما به تفصيل در اين عرصه وارد مي شويم، ولي الان صلاح نمي دانيم، چون مقام معظم رهبري فرمودند مسائل را اولويت بندي كنيد و لذا من هم وارد ريز اين مسئله نمي شوم و به اجمال مي گذرم، اما اگر روزي احساس تكليف كرديم، اين اجمال را به تفصيل خواهيم گفت.
حجت الاسلام مهدي طائب مسئول قرارگاه عمار نيز پنج شنبه شب در نشستي با تاكيد بر اينكه مردم ملاك شان رهبري است افزود: مردم ما مطهري را قبول داشتند چرا كه مي گفتند مطهري امام را قبول دارد، به منتظري مي گفتند درود بر منتظري اميد امت و امام، نخستين كسي كه اين شعار را داد بچه هاي لشگر نجف بودند، حاج احمد كاظمي فرمانده تيپ نجف بود ولي وقتي ديدند منتظري با امام زاويه پيدا كرد نخستين كسي كه اين شعار را تعطيل كرد نيز بچه هاي تيپ نجف بودند.
طائب اظهار داشت: مردم منتظري را به خاطر امام قبول داشتند، ما شيعه هستيم و شيعه هويتش در ولايت است، شيعه هويتش در حجت زمانش است، همه را با حجت زمانش مي سنجد، زماني كه فهميديم فردي با حجت زمانمان زاويه دارد مانند آب خوردن كنار گذاشتيم و اتفاقي هم نيفتاد.
وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: آقاي حاشيه ساز آدم خطرناكي است، دستش در دست دشمن است، از همان اول معلوم بود كه قيچي بريدن نظام دو لبه دارد يك تيغه اش مهدي هاشمي و جماعت اصلاح طلب و يك تيغه آقاي حاشيه ساز و جريان انحرافي است.
از سوي ديگر؛ آيت الله ايماني عضو مجلس خبرگان رهبري، مشروعيت مسئولين و سران قوا را منوط به رضايت رهبر معظم انقلاب از عملكرد آنها و تبعيت از ولي فقيه دانست و گفت همه مسئولان از جمله سران قوا بهتر از ديگران مي دانند كه بدون رضايت رهبر معظم انقلاب و تبعيت از ايشان ذره اي مقبوليت و محبوبيت در بين مردم ندارند.
وي با بيان اينكه در سال جهاد اقتصادي مسئولان بايد علاوه بر دقت در اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها، براي كاهش ميزان بيكاري برنامه ريزي كنند، گفت: در شرايطي كه كشورهاي منطقه در تبعيت از انقلاب اسلامي ايران عليه حاكمان دست نشانده قيام كرده اند شايسته نيست كه مسئولان به مسائل حاشيه اي بپردازند.
مردم انحراف را تحمل نمي كنند
فرمانده كل سپاه پاسداران در مراسم اجلاسيه سرداران و 14 هزار و 600 شهيد استان فارس، با اشاره به اينكه برخي از دولت ها به دنبال به انحراف كشاندن مسير انقلاب اسلامي هستند و توجه خود را به توسعه سياسي و مسائل داخلي معطوف كرده اند، گفت: بعضي در درون نظام اسلامي، ارزش هاي انقلاب را به وادي فراموشي سپرده و به دنبال توقف و بر هم زدن معنا و جوهره اسلام هستند.
سرلشكر محمدعلي جعفري خاطرنشان كرد؛ مردم هيچ گونه انحرافي را تحمل نمي كنند و به دنبال شيطان داخلي و جن و انس نيستند.
فرمانده كل سپاه پاسداران تصريح كرد: در مسير انقلاب ماندن يعني اطاعت محض از ولايت فقيه و هركس در هر طبقه و مقام و مسئوليتي كه باشد بايد در مقابل امر ولايت سر تعظيم فرو آورد، در غير اين صورت معنا و مفهوم انقلاب اسلامي و ولايت فقيه را درك نكرده است.
در همين حال، حجت الاسلام محمدتقي رهبر رئيس فراكسيون روحانيون مجلس در گفت وگو با فارس، با بيان اينكه اگر هر دولتي و در هر جايگاهي به ولي امر و فرمان ايشان بي اعتنايي كند مشروعيت خود را از دست مي دهد گفت: مردم راي خود را از كسي كه از ولي فقيه اطاعت نكند پس مي گيرند.
پرويز سروري نماينده مردم تهران در مجلس نيز به اتفاقات و رويدادهاي اخير در كشور واكنش نشان داد.
وي كه در نشست سياسي جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي سخن مي گفت، تاكيد كرد: جريان انحرافي به صورت خزنده خود را به اصولگرايان نزديك كرده و درصدد ايجاد فاصله بين گفتمان دولت و انقلاب اسلامي است.
نايب رئيس دوم مجلس هم در سخناني به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در مسجد حمزه با اشاره به لزوم تبعيت كامل مسئولان از فرمايشات ولايت مطلقه فقيه گفت: اگر هر مسئولي در تبعيت از قانون اساسي و مقام معظم رهبري تعلل كند مشروعيت او زير سؤال رفته است.
مهدي خورشيدي دبير شوراي مشاورين رئيس جمهور نيز در اولين همايش مشاورين رئيس جمهور در سال 90 نسبت به جريان انحرافي موضع گرفت.
وي كه داماد رئيس جمهور است خاطرنشان كرد: به عنوان سرباز مقام معظم رهبري تا آخرين قطره خونم در مقابل جريان انحرافي كه مد نظر ايشان است چه در داخل و بيرون خانواده خواهم ايستاد و افتخار مي كنم كه سرباز مقام معظم رهبري هستم.

 



مجلس پرونده ضرب و شتم دانشجويان در استاديوم ها را پيگيري مي كند

سرويس سياسي -
دو نماينده مجلس شوراي اسلامي اعلام كردند كه كميسيون هاي ذي ربط در مجلس پرونده ضرب و شتم هاي اخير دانشجويان در استاديوم ها را با جديت پي گيري خواهند كرد.
پس از اتفاقات تلخ ورزشگاه آزادي تهران و فولادشهر اصفهان و برخورد ناشايست ماموران نيروي انتظامي با دانشجويان معترض به جنايات آل سعود و آل خليفه در كشور بحرين، حجت الاسلام «محمدتقي رهبر»، رئيس فراكسيون روحانيون مجلس و «اسماعيل كوثري» نائب رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس از فرمانده نيروي انتظامي درخواست كردند با رسيدگي فوري به اين تخلفات، هر چه سريع تر نتايج اين اقدام را به نمايندگان خانه ملت گزارش كند.
حجت الاسلام «محمدتقي رهبر» امام جمعه و نماينده اصفهان در گفت وگو با رجانيوز، ضمن محكوم كردن رفتار نيروي انتظامي با دانشجويان و هواداران تيم فوتبال پرسپوليس كه به رفتار نيروهاي آل سعود و آل خليفه در كشور بحرين اعتراض كردند؛ اقدام خودجوش جوانان دانشجو را كاملا ارزشمند دانست و در اين زمينه گفت: «به نظر من حق واقعي و مسلم جوانان ما اين است كه عليه سعودي ها در حضور نماينده آنها شعار دهند، ما اگر امروز عليه رژيم آل سعود و آل خليفه شعار ندهيم مسئول هستيم، جوانان معتقد و ارزشي ما امروز با انتخاب راه صحيح اقدام به اعتراض كردند، به همين خاطر با جديت اعلام مي كنم رفتار نيروي انتظامي با اين جوانان معتقد به هيچ وجه درست نبود و انتظار ما و دوستان نماينده اين است كه سردار احمدي مقدم با جديت به اين تخلف آشكار رسيدگي و مشخص كنند چه كسي و با چه مجوزي دستور برخورد با دانشجويان ارزشي را صادر كرده است.»
رئيس فراكسيون روحانيون مجلس در ادامه افزود: رفتارهاي آل سعود و آل خليفه در شرايط فعلي همانند رفتارهاي آل يزيد است، از اين رو بر همگان واجب است عليه آن ها اعتراض كنند، جوانان ما كار خوب و ارزشمندي كردند كه در ورزشگاه هاي ايران در حضور نمايندگان سعودي شعار اعتراضي سر دادند، ما در اين زمينه با هيچ كس رودربايستي نداريم.»
وي در پايان خطاب به فرمانده نيروي انتظامي اعلام كرد: «ما در نخستين روز كاري مجلس شوراي اسلامي در هفته آينده نسبت به اين مسئله اعتراض رسمي خود را در صحن علني مطرح خواهيم كرد و تا پايان بررسي ها و مشخص شدن نتايج آن مسئله را دنبال خواهيم كرد چون براي ما خيلي مهم است بدانيم موضع دستگاه ها در قبال اين مسئله چيست.»
اسماعيل كوثري نايب رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي نيز برخورد نيروي انتظامي با دانشجويان معترض به رژيم آل سعود و آل خليفه، از بررسي ويژه اين اتفاق در كمسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي خبر داد و اعلام كرد با حساسيت و دقت ويژه پرونده را دنبال خواهيم كرد.
نماينده مردم تهران با اشاره به سخنان سردار احمدي مقدم پس از اتفاقات روي داده در ورزشگاه آزادي گفت: «خوشبختانه سردار احمدي مقدم به دنبال اين پرونده هستند و اميدوارم هرچه سريع تر مقصران اصلي اين اتفاق شناسايي شوند، جوانان دانشجو مرتكب تخلف نشدند كه به خاطر آن با رفتار تند نيروي انتظامي روبرو شوند، ما اميدواريم در چند روز آينده نتايج بررسي ها مشخص شود تا متخلفان به مردم معرفي شوند.»
نماينده مردم تهران در ادامه سخنان خود در مورد اين ماجرا گفت: «بايد در بررسي هاي تخصصي و كارشناسانه مشخص شود چه كسي دستور برخورد با دانشجويان معترض به آل سعود و آل خليفه را صادر كرده است، آيا فرمانده نيرو در ورزشگاه آزادي اين دستور را داده يا مديران مجموعه ورزشي آزادي خواستار برخورد با اين افراد شدند، به هر جهت بايد با مسببان اين برخورد به گونه اي رفتار شود كه اين شائبه به وجود نيايد كه كسي در بين جوانان، حق دفاع از مردم مظلوم بحرين را ندارد.»
اسماعيل كوثري در پايان توضيح داد: «ما وظيفه نظارتي خود را در قبال اين پرونده انجام خواهيم داد و با جديت هر چه تمام اين مسئله را پيگيري خواهيم كرد تا مشخص شود چرا با دانشجويان معترض برخورد فيزيكي صورت گرفت.
گفتني است براساس پي گيري هاي كيهان، تعدادي از دانشجويان بازداشت شده در پاسخ به اجبار نيروي انتظامي به دادن تعهد مبني بر عدم حضور مجدد در استاديوم ها اعلام كرده اند كه ما نه تنها ديگر به ورزشگاه نمي رويم بلكه اين براي اولين بار بود كه جهت محكوم كردن جنايات آل سعود و آل خليفه به استاديوم آمده بوديم!

 



روايت استاد اخلاق دولت از آخرين ديدار با احمدي نژاد

سرويس سياسي-
مرتضي آقاتهراني گفت كه احمدي نژاد هنوز تصميم خود را مبني بر پذيرفتن حكم رهبري و يا استعفا نگرفته است اما سايت رياست جمهوري اين خبر را تكذيب كرد.
استاد اخلاق هيات وزيران اخيرا در يك سخنراني عمومي و رسمي به نقل مذاكرات انجام شده ميان دكتر احمدي نژاد با رهبر انقلاب پرداخته است.
آنگونه كه سايت مشرق گزارش داده، آقاتهراني با اظهار اينكه شخصا اين مسائل را از محمود احمدي نژاد شنيده است از قول وي اعلام مي كند رهبر انقلاب مهلتي تعيين كردند براي پذيرش مصلحي يا استعفا، اما احمدي نژاد هنوز تصميم خود را نگرفته است.
متن اظهارات دكتر احمدي نژاد به نقل از آقاتهراني بدين شرح است:
«...پريشب ايشون (احمدي نژاد) مي گفت: من صحبتي كردم كه بالاخره وزير از اختيارات من هست يا نيست؟ (كه بردارم يا برندارم)، حالا خوب، ممكنه به نظر شما خوب باشه. من به هر دليل مي گذارم، به هر دليل برمي دارم، درست؟ نمايندگان مجلس كه حق دخالت در اين امر ندارند. اين انتخاب منه. حالا يا درست يا غلط انتخاب رئيس جمهور است. برمي دارم يا مي گذارم و اين كار را كردم.
بله، حضرت آقا هم بايد نظر مباركشان را بدهند، نظرشان هم مصاب است، بايد هم عنايت شود. آقا هم يا مخالفت مي كنند يا موافقت؛ از اين دو حالت كه بيرون نيست. اگر موافقت كردند كه هيچ، طرف مي رود. اگر مخالفت كردند، من چه وظيفه اي دارم؟
من صريحا به حضرت آقا گفتم، آقا اگر ببينم كه نظر شما هست كه باشد، ولي من نمي تونم باهاش كار كنم، آيا من حق انتقاد و گفتن دارم؟ فرمود: بله. حتي به من هم داري.
گفتم: (احمدي نژاد): حق دارم، اجازه به من مي دهيد كه اگر نتوانستم، حتي استعفا بدهم؟
گفتند: اگر خواستي (استعفا) بده.
خب، (آقا) يك زماني به من دادند، من تا آن زمان فكر كنم. يا من تا آن زمان يا استعفا مي دهم يا مي پذيرم يا نمي پذيرم. آقا هرچه تدبير كرد. اين ضد ولايت فقيه است؟
اين حرفي است كه خود ايشان به من زد.
من (آقاتهراني) گفتم: نه...
گفت: اين شلوغي ها پس چي چيه؟!
گفتم نمي دونم...
حزب اللهي ها دارند مي گن ها... نمي دونم!
من چي كار بايد بكنم؟!...»
آقاتهراني در بخش ديگري از سخنراني مي گويد: «... احمدي نژاد چندي پيش به من مي گفت دوشنبه ها كه به ديدار رهبر انقلاب مي رود، تا نيمه شب به وزرا زنگ مي زند تا اگر فردا زنده نماندم، دستور آقا بر زمين نماند...»
در آخرين لحظات انتشار روزنامه پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري با انتشار بيانيه اي اين خبر را «نادرست و غيرواقعي» خواند.

 



خزاعي: سياست غرب در منطقه حمايت از رهبران غيرمشروع حامي خود است

سفير و نماينده دائم كشورمان نزد سازمان ملل متحد سياست غرب در دهه هاي گذشته را حمايت از رهبران غيرمشروع حامي منافع خود در منطقه دانست.
محمد خزاعي در مصاحبه با نشريه آسيا تايمز تصريح كرد: بعضي دولت هاي غربي در وفق دادن خود بانيازهاي خاورميانه جديد و پايان دادن به سياست هاي دوگانه خود ناكام مانده اند.
سفير و نماينده دائم كشورمان در ارزيابي تحولات اخير در خاورميانه گفت: ما معتقديم تحولات سياسي منطقه خاورميانه براي يك مدت زمان طولاني عقب افتاده است و تمامي منطقه در ميانه راه تكميل روند تحولات سياسي و اجتماعي براساس نيازها و اولويت ها مي باشد. بنابراين بهتر است صحبت از خاورميانه جديدي كنيم كه صرفاً تكيه بر جمعيت پويا، مذهب، فرهنگ و تاريخ خود دارد و براساس اين مؤلفه ها در حال برداشتن موانع متعددي است كه بخشي از آن از سوي نيروهاي خارجي تحميل شده و مانع از پيشرفت منطقه و باعث تضعيف هويت آن است.
وي افزود: البته چالش هاي جدي بر سر راه وجود دارد كه فقط مي توان آن را با اتحاد، استقلال و همكاري منطقه اي حل كرد.
به گزارش فارس، خزاعي در پاسخ به سؤالي در مورد نقش آمريكا و دولت هاي غربي در تغييرات خاورميانه تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران بطور مرتب عليه سياست هاي دوگانه و تداوم سياست هاي ناكام سيطره جويانه آمريكا و غرب در خاورميانه هشدار داده است.
وي افزود: متأسفانه عليرغم ادعاي دولت هاي غربي در حمايت از دمكراسي و احترام به اراده مردم، نتيجه سياست هاي دوگانه آنها ظرف دهه هاي گذشته حمايت از رهبران غيرمشروع حامي منافع خود آنها بوده است و هر كجا لازم ديدند حقوق ملت ها را ضايع كرده اند.
خزاعي اضافه كرد: مردم خاورميانه به سطح بالايي از عقلانيت سياسي رسيده اند و از انگيزه هاي پنهاني پشت لفاظي هاي آتشين تو خالي خسته و بيزار شده اند.
سفير و نماينده دائم كشورمان با ابراز خوشبيني نسبت به آينده روابط ايران و مصر گفت: يقيناً تهران و قاهره مي توانند سطح روابط دوجانبه را ارتقاء دهند و درعين حال مي توانند در چارچوب هاي مختلف چند جانبه مانند جنبش غيرمتعهدها با هم همكاري كنند.

 



واكنش مهمان پرست به اظهارات وزير خارجه امارات

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان اظهارات وزير خارجه امارات عربي متحده در نشست وزيران خارجه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس و چين درباره جمهوري اسلامي ايران را رد كرد.
رامين مهمان پرست گفت: برخي كشورهاي منطقه تلاش دارند با اين گونه اظهارات فرافكنانه چشمان خود را بر واقعياتي كه در منطقه مي گذرد ببندند در صورتي كه آن چه در منطقه مي گذرد درخواست هاي مشروع مردم براي حقوق شهروندي خود است كه در كمال تاسف به جاي پاسخ مثبت به آن، با سركوب شديد مواجه شده است.
وي ادامه داد: انتظار ما اين است كه مسئولان منطقه به جاي اين گونه اظهارات تنش زا كه كمكي به حل مشكلات منطقه نمي كند سياست دورانديشانه و حكيمانه را در پيش گيرند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14