(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 10 خرداد 1390- شماره 19940

حزب الله : سوريه تاوان حمايت از مقاومت را مي پردازد
راشد الغنوشي خواستار اتحاد همه گروه هاي طرفدار انقلاب شد
تظاهرات ضد آمريكايي در كاراكاس عليه تحريم شركت نفت ونزوئلا
موج بيداري از اسپانيا به فرانسه و يونان رسيد
مذاكرات هنيه با فرستادگان فتح براي بهبود اوضاع فلسطين
انفجار 3 بمب همزمان با مراسم تحليف رئيس جمهور در نيجريه
مزدوران مسلح علي عبدالله صالح ، معترضان را به خاك و خون كشيدند
گسترش ناآرامي هاي ضد دولتي به ديگر شهرهاي مغرب



حزب الله : سوريه تاوان حمايت از مقاومت را مي پردازد

حزب الله لبنان اعلام كرد، دولت و ملت سوريه تاوان حمايت از مقاومت و مردم فلسطين را مي پردازند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از شبكه المنار، حسن فضل الله يكي از اعضاي فراكسيون پارلماني حزب الله اظهار داشت، تلاش هاي آمريكا براي براندازي نظام سوريه، به دليل حمايت دمشق از مقاومت صورت مي گيرد.
وي تاكيد كرد، حزب الله نمي پذيرد كه لبنان ميداني براي هدف قرار دادن سوريه باشد برخي آلت دست آمريكا شده اند تا حساب هاي شخصي خود را با سوريه و ملت اين كشور تسويه كنند.
فضل الله گفت، آنها تنها سراب مي بينند چرا كه لبنان هرگز به كشوري تبديل نخواهد شد كه به برادران سوري خود ضربه بزند و محلي براي تحقق اهداف آمريكا شود.

 



راشد الغنوشي خواستار اتحاد همه گروه هاي طرفدار انقلاب شد

رئيس جنبش نهضت اسلامي تونس، خواستار تشكيل ائتلاف احزاب و گروه هاي وفادار به انقلاب در كشورش شد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «راشد الغنوشي» در جمع گروهي از طرفداران خود با اشاره به اصرار دولت حاكم براي به تعويق انداختن انتخابات پارلماني اظهار داشت: انتخابات پارلماني بايد در موعد مقرر برگزار شود تا ثبات و امنيت در جامعه تونس حكمفرما شود.
وي گفت: تعويق انتخابات مي تواند زمينه اي باشد، تا در آينده هرگونه فعاليت دموكراتيك مورد توجه قرار نگيرد.به گفته الغنوشي، نهضت وي كه از سوي دولت هاي ديكتاتور گذشته مورد ظلم و ستم قرار گرفته بود، هرگز قصد انتقام ندارد و خواهان فضاي باز سياسي كه منافع ملي را در تونس تامين كند، است.

 



تظاهرات ضد آمريكايي در كاراكاس عليه تحريم شركت نفت ونزوئلا

مردم ونزوئلا با برپايي تظاهرات گسترده ضد آمريكايي، مداخلات واشنگتن در امور كشورشان را به شدت محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري «شين هوا»، هزاران نفر از مردم «كاراكاس» يكشنبه با تجمع در يكي از ميادين اصلي شهر عليه اقدامات آمريكا در تحريم شركت ملي نفت ونزوئلا شعار دادند.
تظاهركنندگان با پوشيدن پيراهن هاي قرمز (نماد حزب حاكم)، اتخاذ سياست هاي تحريمي از سوي آمريكا عليه كشورشان را توهين و بي احترامي به خود دانسته و خواستار توقف اينگونه رفتارها شدند.
وزير انرژي و نفت ونزوئلا درواكنش به اين تظاهرات، آن را به معناي بي توجهي به فشارهاي امپرياليستي آمريكا عليه ونزوئلا دانست.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، اين اقدام آمريكا خشم گروه هاي مخالف در ونزوئلا را نيز برانگيخته و باعث ايجاد نوعي همدردي و اتحاد بين جريان هاي مختلف سياسي در اين كشور شده است. آمريكا سه شنبه گذشته هفت شركت ونزوئلايي از جمله شركت ملي نفت اين كشور را تحريم كرد.

 



بعد از خاورميانه نوبت اروپاست
موج بيداري از اسپانيا به فرانسه و يونان رسيد

هزاران نفر از مردم فرانسه و يونان نيز به تاسي از تظاهرات ضددولتي اسپانيا، به خيابان ها ريختند.
ميدان «پاستيل» پاريس، ديروز شاهد تظاهرات گسترده ضددولتي جوانان فرانسوي در حمايت از ناآرامي هاي دو هفته اي اسپانيا بود. اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادي، محكوميت سركوب تظاهركنندگان جوان اسپانيايي، محكوميت فساد گسترده حاكم بر كشور و از جمله اقدامات جوانان فرانسوي بود كه همچنان ادامه دارد. شهرهاي «تولوز» و «بايون» از ديگر شهرهاي فرانسه است كه ديروز همزمان با پاريس سياست هاي اقتصادي «ساركوزي» را محكوم كردند. «پاريس! بيدار شو، دموكراسي واقعي مي خواهيم، مردم متحد مغلوب نخواهند شد». از ديگر شعارها و دست نوشته هاي فرانسوي هايي است كه به تاسي از «جنبش خشم» اسپانيا در خيابان ها حضور دارند. اسپانيا از 15 ماه مه در تب ناآرامي ها مي سوزد. «يونان» ديگر كشور اروپايي است كه ديروز شاهد برگزاري تظاهرات گسترده و سراسري عليه حزب حاكم بود. ده ها هزار نفر از مردم شهرهاي مختلف اين كشور از جمله «آتن» در پنجمين روز از تظاهرات خود نسبت به تصويب و اجراي بسته رياضت اقتصادي پيشنهادي صندوق بين المللي پول، بانك جهاني و اتحاديه اروپا هشدار دادند.
به گزارش «رويتر» اتحاديه اروپا طي اين هفته ضمن برگزاري يك جلسه اضطراري نسبت به ارائه كمك 330 ميليارد دلاري به اقتصاد ورشكسته يونان تصميم گيري مي كند. اجراي رياضت اقتصادي به عنوان مهمترين شرط اتحاديه اروپا براي ارائه اين وام عنوان شده است؛ ضمن اينكه هنوز اجماع كاملي هم بين اعضا اتحاديه براي پرداخت وام به يونان شكل نگرفته است. يونان از 25 ماه مه ناآرام است. يوناني ها با نامگذاري تظاهرات خود تحت عنوان «خشم مردم» در بزرگترين ميدان «آتن» و مقابل ساختمان هاي وزارت دارايي و پارلمان تجمع كرده و بر ادامه اين تجمعات تاكيد مي كنند.
مردم با اعتراض به واگذاري اموال دولتي به بخش خصوصي، فساد گسترده، بيكاري، احزاب حاكم بر كشورشان را «دزداني» خطاب كردند كه ملت را تحت فشار قرار داده اند.
«مردم اروپا ديگر بيدار شده اند، انقلاب اروپايي براي زندگي بهتر، تظاهرات بعدي بسيار گسترده تر خواهد بود و از ديگر شعارها و دست نوشته هاي معترضان يوناني است كه اقدام به زدن چادر و تهيه تداركات لازم براي ماندن در ميادين مي كنند.
از ديگر سو معترضان اسپانيايي كه با الهام از انقلابيون عرب خيزش هاي مردمي را به اروپا كشانده اند، به رغم اقدامات سركوبگرانه پليس ضدشورش، بر ادامه تجمعات خود تاكيد كردند.
در حال حاضر ميدان مركزي «مادريد» و «بارسلون» مملو از جوانان و چادرهايي است كه در اعتراض به اوضاع وخيم اقتصادي بيش از دو هفته است كه تحصن كرده اند.
به گزارش «پرس تي وي» جوانان سركوب شده اسپانيايي پس از شنيدن خبر تجمعات فرانسه كه به حمايت از آنها در حال برگزاري است، با روحيه اي دو چندان اين بار در حمايت از انقلاب اروپا نيز شعار سر دادند. گفتني است، پس از وقوع انقلاب هاي تونس و مصر و سرايت برق آساي آن به ديگر كشورهاي غربي خاورميانه و شمال آفريقا، برخي از سياستمداران از احتمال پيشروي اين بيداري ها تا قلب اروپا خبر دادند.
در حال حاضر اسپانيا، يونان و فرانسه درگير اين ناآرامي ها شده و كشورهاي ايرلند و پرتغال نيز بسيار مستعد بروز حوادث مشابه هستند.
اخيرا آيت الله خامنه اي رهبر انقلاب ايران پيش بيني كردند كه بيداري خاورميانه به قلب اروپا خواهد رسيد.


 



مذاكرات هنيه با فرستادگان فتح براي بهبود اوضاع فلسطين

نخست وزير دولت منتخب فلسطين در ديدار با هيئتي از رهبران جنبش فتح طرح جديدي را براي بهبود اوضاع داخلي فلسطين ارائه كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، اسماعيل هنيه در ديدار با هيئت فتح طرحي را ارائه كرد كه در اين طرح بر لزوم تشكيل يك گروه كارشناسي براي بررسي اوضاع داخلي فلسطين و تلاش براي بهبود اوضاع تاكيد شده است.
هنيه تصريح كرد كه امضاي توافق آشتي ملي نخستين گام در مسير طولاني بود كه داشتن نيت و اراده صادقانه جزو ضروري ترين لازمه هاي آن هستند و مي تواند زمينه را براي اجرايي شدن اين توافق فراهم سازد.
وي همچنين بر لزوم آغاز هرچه فوري روند اعتمادسازي و كاهش اختلافات داخلي و آزادي تمامي بازداشت شدگان سياسي و تكيه بر گفتمان آشتي آشكار و نيز فرهنگ سازي در زمينه اصول و مباني جنبش ها تاكيد كرد.
هنيه همچنين بار ديگر بر پايبندي كامل خود به اجراي توافق آشتي ملي به عنوان گزينه راهبردي و يك ضرورت ملي تاكيد كرد و گفت: نبايد گام به عقب برداريم و يا سناريوهايي را كه به شكاف سياسي و جغرافيايي منجر شد، دوباره تكرار كنيم.
از سوي ديگر، نيروهاي پليس رژيم صهيونيستي خود را براي مقابله با تظاهرات ميليوني در مرز فلسطين اشغالي با كشورهاي مجاور آماده مي كنند.يكي از سازمان هاي لبناني سازمان دهنده تظاهرات گسترده در مرزهاي سرزمين اشغالي كه در سالروز نكبت (فاجعه اشغال فلسطين) در 25 ارديبهشت برگزار شد اعلام كرد كه خود را براي برگزاري تظاهرات ميليوني در 5 ژوئن (15 خرداد) آماده مي كند.
رئيس پليس رژيم صهيونيستي در اين باره گفت، تلاش براي نفوذ از مرزها و فراخوان اينترنتي و همچنين وضعيت كنوني خاورميانه نشان مي دهد كه ما در مقابل واقعيت جديدي هستيم و بايد خود را براي تهديدات امنيتي آماده كنيم.
از ديگر اخبار فلسطين اينكه يك كشتي حامل كمك هاي مردم تركيه امروز راهي نوار غزه مي شود.هيئت امدادرساني و كمك هاي بشردوستانه تركيه با اعلام اين خبر افزود، ناوگاني متشكل از 15 كشتي كه در ميان آنها كشتي مرمره نيز ديده مي شود اواسط ژوئن به سوي نوارغزه حركت خواهد كرد.

 



انفجار 3 بمب همزمان با مراسم تحليف رئيس جمهور در نيجريه

انفجار 3 بمب همزمان با برگزاري مراسم تحليف رئيس جمهور نيجريه 30 كشته و زخمي بر جاي گذاشت.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، روز يكشنبه همزمان با برگزاري مراسم سوگند «گودلاك جاناتان» رئيس جمهور جديد نيجريه، انفجار سه بمب در يك پايگاه نظامي و بازار شهر «بوچي» موجب كشته شدن 10 نفر و زخمي شدن حداقل 20 نفر شد.«محمد انداباوا» سخنگوي پليس نيجريه گفت: اين انفجارها يكشنبه شب در شهر بوچي روي داد و از شدت زيادي برخوردار بود، اما تاكنون كسي مسئوليت آن را برعهده نگرفته است.به گفته وي، خشونت هاي شهر بوچي تاكنون 800 قرباني داشته است.

 



مزدوران مسلح علي عبدالله صالح ، معترضان را به خاك و خون كشيدند

سرويس خارجي-
تيراندازي نيروهاي امنيتي علي عبدالله صالح به سوي تظاهركنندگان در شهرهاي مختلف يمن دست كم 9 كشته و صدها زخمي بر جاي گذاشت.
تيراندازي شديد نيروهاي امنيتي يمن به تحصن كنندگان در شهر تعز دست كم هفت كشته و ده ها زخمي برجاي گذاشت.
نيروهاي امنيتي با تيراندازي مستقيم و پرتاب گاز اشك آور به تظاهركنندگان حمله كردند كه تعداد بي شماري را نيز مجروح ساختند.
مزدوران علي عبدالله صالح همچنين خيمه هاي تحصن كنندگان را به آتش كشيدند و تعداد زيادي از تظاهركنندگان را نيز دستگير كردند. به گفته شاهدان تانك ها و خودروهاي زرهي ارتش به ميدان تحرير شهر تعز يورش بردند و تعداد زيادي را مجروح كردند.
منابع بيمارستاني اعلام كردند نيروهاي امنيتي 37 نفر از زخمي هاي تظاهرات كه در بيمارستان صحرايي در ميدان تحرير نگهداري مي شدند را دستگير كردند. به گفته اين منابع 300 نفر به دليل استنشاق گازهاي مسموم دچار اختلالات تنفسي شده اند و تعداد قربانيان اين حملات همچنان در حال افزايش است.
همچنين منابع آگاه از تصرف شهرهاي يمن به دستور علي عبدالله صالح خبر داده و افزودند؛ افراد مسلح وابسته به القاعده با دستور مستقيم ديكتاتور يمن به شهرها حمله مي برند و با درگيري با تظاهركنندگان كنترل شهرها و ساختمان هاي دولتي را در دست مي گيرند.
يكي از ساكنان شهر زنگبار گفت، افراد مسلح روز شنبه به طور كامل شهر زنگبار را تصرف و قصد پيشروي به سمت استان عدن را دارند. وي افزود، هدف علي عبدالله صالح از اين اقدام ايجاد آشوب در يمن و سوق دادن كشور به سمت جنگ داخلي است.
در همين رابطه وزير دفاع و فرماندهان ارشد ارتش ضمن جدايي از علي عبدالله صالح از ارتش خواستند تا به انقلابيون بپيوندند و با مردم همراه شوند.

 



گسترش ناآرامي هاي ضد دولتي به ديگر شهرهاي مغرب

هزاران تظاهركننده مغربي در تظاهرات گسترده اي، سرنگوني رژيم پادشاهي حاكم بر اين كشور را خواستار شدند.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، نيروهاي امنيتي و پليس مغرب، هزاران تظاهركننده در شهر «دارالبيضاء» را كه خواهان محدود شدن اختيارات پادشاه، بركناري دولتمردان فاسد و اصلاحات سياسي و اقتصادي بودند با استفاده از ماشين هاي آبپاش و باتوم هاي شوك دار متفرق كرد.
بر اساس اين گزارش پليس تظاهرات معترضان مغربي را كه روز يكشنبه از سوي جنبش جوانان 20 فوريه در يك محله البيضاء سازماندهي شده بود، همانند اعتراضات پايتخت آن كشور به شدت سركوب كرد.
همچنين، نيروهاي پليس مغرب، تظاهرات مردم شهر طنجه در شمال اين كشور را متفرق و تعدادي از مخالفان دولت را بازداشت كرد.
«عبدالمنعم العويهي» از رهبران جنبش جوانان 20 فوريه به خبرگزاري رويترگفت: در تظاهرات روز يكشنبه در دارالبيضاء بيش از 15 هزار نفر شركت كردند و پس از يورش لباس شخصي ها و پليس به تظاهركنندگان ده ها تن زخمي و بازداشت شدند.

 

(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14