(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 16  خرداد 1390- شماره 19943
 

روسيه از غرب خواست در امور داخلي سوريه دخالت نكنند
مجلس اعلا : با حضور حتي يك نظامي آمريكايي در عراق مخالفيم
تظاهرات گسترده مردم كراچي در اعتراض به مداخلات آمريكا
سومين ديكتاتور عرب سقوط كرد مردم يمن پيروزي بر آمريكا را جشن گرفتند
ترور رئيس جمهور پاكستان ناكام ماند
7 نظامي ناتو در شرق افغانستان به هلاكت رسيدند
تيراندازي صهيونيست ها به مردم در جولان 6 شهيد برجاي گذاشت
رهبر شورشيان فارك در حمله نظاميان كلمبيا كشته شد
30 سال زندان براي وزير دارايي سابق مصر به اتهام فساد
تظاهرات عليه شرايط بد معيشتي در شهرهاي يونان
اعتصاب و اعتراضات گسترده ضد دولتي در بنگلادش



روسيه از غرب خواست در امور داخلي سوريه دخالت نكنند

سرويس خارجي-
وزير خارجه روسيه تاكيد كرد، جامعه بين الملل و غرب بايد از دخالت در امور داخلي سوريه اجتناب كنند.
«سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه، در يك كنفرانس خبري اظهار داشت، حوادث اخير سوريه يك موضوع داخلي است و جامعه بين الملل بايد از دخالت در امور داخلي اين كشور خودداري كند.
وي افزود، دخالت خارجي در حوادث سوريه باعث بحراني شدن وضعيت در اين كشور مي شود.
لاوروف گفت، جامعه بين الملل به جاي دخالت در حوادث كنوني سوريه خواستار آرام شدن وضعيت در اين كشور و ساير كشورهاي منطقه شود.
گفتني است رئيس جمهور سوريه در راستاي اصلاحات وعده داده شده، با صدور فرماني زندانيان سياسي را مورد عفو قرار داد.

 



مجلس اعلا : با حضور حتي يك نظامي آمريكايي در عراق مخالفيم

مجلس اعلاي اسلامي عراق اعلام كرد، پس از پايان سال جاري ميلادي حتي يك نظامي آمريكايي نبايد در عراق بماند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «عبدالحسين عيطان»، نماينده پارلمان و از رهبران مجلس اعلاي اسلامي عراق اعلام كرد اين مجلس با باقي ماندن حتي يك نظامي بيگانه در عراق پس از پايان سال جاري ميلادي (11دي) مخالف است. وي گفت اگر آمريكا بخواهد در عراق باقي بماند، در حقيقت خواست ملت عراق را ناديده گرفته است. عيطان با اشاره به تمايل برخي مقامات عراق براي تمديد حضور نظاميان آمريكايي در عراق گفت، اين افراد مي ترسند با خروج آمريكا آنها نيز قدرت و پست خود را از دست دهند. طبق قرارداد امنيتي بغداد- واشنگتن، آمريكا بايد همه نيروهاي خود را از عراق خارج كند. خبر ديگر از عراق اينكه، ديروز انفجار سه بمب در بغداد، سه شهيد و 11مجروح برجاي گذاشت.

 



تظاهرات گسترده مردم كراچي در اعتراض به مداخلات آمريكا

هزاران نفر از مسلمانان پاكستان در اعتراض به ادامه حملات هوايي آمريكا به خاك كشورشان تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، هزاران نفر از مسلمانان پاكستان ديروز در اعتراض به بي توجهي واشنگتن به مخالفت هاي «اسلام آباد» در حملات هوايي به خاك كشورشان به خيابان ها ريختند.
تظاهركنندگان ضمن محكوم كردن كشتار غيرنظاميان پاكستاني به بهانه مباره با تروريسم، دخالت هاي واشنگتن در امور داخلي كشورشان را نيز به شدت محكوم كردند.
نماينده حزب جماعت اسلامي پاكستان در اين باره گفت: پيام اصلي تظاهرات اين است كه اشغالگران آمريكايي خاك پاكستان را ترك كنند. آنها سال هاست كه سرزمين پاكستان را به بهانه هاي واهي آماج حملات نظامي خود قرار مي دهند.
رهبران حزب جماعت اسلامي پاكستان نيز اعلام كردند، گرفتاري هاي مردم پاكستان و افغانستان با دخالت هاي آمريكا بيش از پيش افزايش يافته و اين كشور پيش از اينكه به دنبال مبارزه با تروريست ها باشد، به دنبال منافع خود است.گفتني است اين تظاهرات چند روز پس از حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا به خاك پاكستان صورت گرفت. در اين حملات 9 نفر كشته و سه نفر نيز مجروح شدند. يادآور مي شود علاوه بر مردم پاكستان، مقامات رسمي اين كشور نيز بارها نسبت به حملات نظامي آمريكا به خاك اين كشور اعتراض كرده اند؛ اما آمريكا بدون كوچكترين توجه به اين اعتراض ها همچنان به حملات خود ادامه مي دهد. در همين رابطه «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا چندي پيش در واكنش به انتقادهاي مشابه به صراحت اعلام كرد، هر زمان و هر جا كه لازم بداند، براي مبارزه با تروريسم وارد عمل مي شود.

 



پاكسازي جزيره العرب از جنوب آغاز شد
سومين ديكتاتور عرب سقوط كرد مردم يمن پيروزي بر آمريكا را جشن گرفتند

سرويس خارجي-
انقلابيون يمني با فرار ديكتاتور يمن به عربستان به خيابانها ريختند و به جشن و پايكوبي پرداختند و فرياد برآوردند رهايي، رهايي، رژيم سقوط كرد، انقلاب پيروز شد.
جوانان انقلابي يمن كه ماهها است با برپايي تظاهرات هاي مسالمت آميز خواستار سرنگوني رژيم حاكم هستند، با فرار «علي عبدالله صالح» به رياض به بهانه درمان به خيابانها آمدند و پيروزي انقلاب يمن را اعلام كردند.
انقلابيون يمني در ميدان هاي صنعا و ديگر شهرهاي يمن فرياد مي زدند، «عيد يمن آغاز شد»، «آزادي، آزادي، عيد آزادي»، «رهايي، رهايي، رژيم سقوط كرد»، «يمن بار ديگر متولد شد».
مردم يمن با پخش شيريني و گل، شادي خود را از فرار ديكتاتور نشان دادند و به پايكوبي پرداختند.
صالح روز جمعه بر اثر حمله خمپاره اي به كاخ رياست جمهوري به شدت زخمي شد و به همراه تعدادي از مقامات ارشد زخمي و تعداد زيادي از اعضاي خانواده اش به رياض منتقل شد.
دفتر پادشاهي عربستان ورود ديكتاتور يمن و تعداد زيادي از همراهانش به رياض را تاييد كرد.
گفته مي شود پس از حمله به كاخ رياست جمهوري، صالح از ناحيه سر و سينه دچار سوختگي شده و يك تركش خمپاره به نزديكي قلب او اصابت كرده است. پنج تن از مسئولان رده بالاي يمن از جمله نخست وزير يمن در عربستان سعودي هستند.
شبكه خبري سي ان ان آمريكا اعلام كرد كه حال ديكتاتور يمن وخيم است و اخبار منتشر شده مبني بر سطحي بودن جراحت هاي وي دروغ است.
اين در حالي است كه مردم يمن مي گويند صالح خودش با هدف برنامه ريزي فرار به عربستان حمله به كاخ رياست جمهوري را ترتيب داده است چرا كه وي مي خواست با اين كار دولت را نابود كند و در كشور آشوب به راه اندازد.
از سوي ديگر بسياري از كارشناسان سياسي اعلام كردند كه اين اقدام ديكتاتور خروج آبرومندانه از قدرت است و با توجه به اينكه تعداد زيادي از نزديكانش به همراه او از كشور خارج شده اند انتظار مي رود حاكميت 33ساله خاندان صالح در يمن پايان يافته و به زودي در اين كشور انتقال قدرت صورت گيرد.
مردم يمن با ابراز خوشحالي و پايكوبي در خيابانها اظهار داشتند كه صالح ديگر به يمن بازنخواهد گشت.
سايت اينترنتي فلسطين اليوم به نقل از منابع آگاه اعلام كرد كه احتمال مي رود فرزند علي عبدالله صالح نيز در بمباران كاخ رياست جمهوري كشته شده باشد.
سفير يمن در قاهره نيز با اشاره به حمله خمپاره اي به مقر رياست جمهوري در صنعا گفت، مدارك موجود نشان مي دهد كه اين حمله از داخل كاخ و به دست نيروهاي گارد برنامه ريزي و اجرا شده است.
سفير يمن افزود، افرادي از داخل گارد رياست جمهوري عليه صالح اقدام و تلاش كردند كه او را ترور كنند.
عبدالملك منصور گفت: مواد و سلاح هايي كه در اين حمله استفاده شده تنها در اختيار گارد رياست جمهوري يمن بوده و شليك خمپاره هم از داخل كاخ رياست جمهوري صورت گرفته است.
وي همچنين درباره پيام صوتي كه به رئيس جمهور يمن پس از زخمي شدنش نسبت داده بودند و از تلويزيون رسمي يمن پخش شد ابراز ترديد كرد و گفت، هر چيزي در سياست جايز است.
اين در حالي است كه در پي فرار ديكتاتور يمن به رياض مشاور ارشد رئيس جمهور آمريكا در زمينه مبارزه با تروريسم گفت وگوي محرمانه اي با معاون صالح و جانشين موقت او انجام داد.
«عبدر ربه منصور هادي» معاون رئيس جمهور يمن مسئوليت رياست جمهوري و فرماندهي نيروهاي مسلح را برعهده گرفته است.
يك مقام مسئول در دولت اوباما اعلام كرد كه واشنگتن معتقد است عبدر ربه جايگزين خوبي براي علي عبدالله صالح است.
تحليلگران منطقه نيز معتقدند كه آمريكا و عربستان به دنبال مشروعيت دادن به معاون صالح هستند. اما انقلابيون حكومت او را نامشروع مي دانند.تحليلگران اظهار داشتند كه اين احتمال وجود دارد كه افسران بلندپايه ارتش كه به انقلابيون پيوستند با تشكيل شوراي عالي نظامي كنترل كشور را در دست بگيرند و دولت وحدت ملي يا شوراي انتقالي براي اداره امور يمن تشكيل دهند.
مردم نيز از تغييرات ريشه اي با تدوين قانون اساسي جديد و تشكيل حكومت پارلماني سخن مي گويند.
از سوي ديگر درگيري هاي پراكنده در نقاط مختلف يمن بين مزدوران علي عبدالله صالح با مردم همچنان ادامه دارد و نيروهاي امنيتي با مخالفان و هواداران قبيله شيخ صادق احمر درگير شده اند.
نزديكان عبدالله صالح تلاش دارند تا حمله به كاخ رياست جمهوري را به طرفداران احمر نسبت دهند اين در حالي است كه قبيله حاشد هرگونه حمله به كاخ رياست جمهوري را تكذيب كرده است.
در درگيري بين نيروهاي امنيتي و مخالفان در شهرهاي مختلف چندين نفر كشته و دهها نفر زخمي شدند.
رسانه هاي منطقه اي و فرامنطقه اي در واكنش به خروج علي عبدالله صالح اظهار داشتند كه خروج صالح بازگشتي ندارد.
گفتني است انقلابيون يمن اخيراً اعلام كرده بودند كه به زودي دنيا را غافلگير خواهيم كرد و علي عبدالله صالح را سرنگون مي كنيم.از سوي ديگر تحليلگران منطقه اذعان كردند كه به زودي سرنوشت مصر، تونس و يمن گريبانگير عربستان نيز خواهد شد و قيام هاي عربي به اين كشور هم كشيده خواهد شد.اين در حالي است كه خبرگزاري رويتر در گزارشي فوري اعلام كرد كه ديكتاتور يمن به منظور خارج كردن تركش هايي كه به سينه اش اصابت كرده بود مورد عمل جراحي قرار گرفت.

 



ترور رئيس جمهور پاكستان ناكام ماند

منابع خبري از ترور نافرجام «آصف علي زرداري»، رئيس جمهور پاكستان و دستگيري 8 مظنون در اين رابطه خبر دادند.
بنابه اعلام شبكه خبري «اكسپرس» نيروهاي امنيتي با استفاده از شنود مكالمات تلفني از طراحي ترور رئيس جمهور پاكستان آگاه و نسبت به دستگيري عوامل تروريستي اقدام كردند. براساس اين گزارش 8 تروريست دستگير شده نقشه ترور «زرداري» را در 21 ماه مه طراحي كرده بودند. در حالي كه برخي گزارش ها طالبان و القاعده را عامل اين اقدام نافرجام تروريستي عنوان مي كنند. گزارش هايي نيز منتشر شده كه گروهي از اعضاي ارتش پاكستان را به عنوان متهم اصلي اين توطئه معرفي مي كند.

 



7 نظامي ناتو در شرق افغانستان به هلاكت رسيدند

همزمان با ورود ناگهاني وزير دفاع آمريكا به افغانستان، هفت نظامي ناتو در شرق و جنوب اين كشور به هلاكت رسيدند.
به گزارش خبرگزاري ها، همزمان با سفر غيرمنتظره «رابرت گيتس»، وزير دفاع آمريكا به كابل، منابع خبري از كشته شدن دست كم هفت نظامي ناتو در شرق و جنوب افغانستان خبردادند.
خبرگزاري «رويتر» در اين باره به نقل از ناتو نوشت: 4 نفر از اعضاي ناتو بر اثر انفجار يك بمب در شرق افغانستان در دم كشته شدند. «ناتو» به جزئيات بيشتر اين حادثه اشاره نكرد.
ناتو همچنين اعلام كرد، «بر اثر حمله شورشيان» به نظاميان خارجي در جنوب افغانستان، يك نظامي ناتو كشته شد.
سازمان پيمان آتلانتيك شمالي در ادامه از سقوط يك فروند هلي كوپتر نظامي ناتو در شرق افغانستان خبر داد وافزود در اين حادثه نيز دو نظامي ديگر كشته شدند.
گفتني است، ناتو به علت سقوط هلي كوپتر اشاره اي نكرد، اما احتمال مي رود كه حادثه نيز از سوي شبه نظاميان طالبان رقم خورده است.
از آغاز سال جديد ميلادي تاكنون، دست كم 220 نفر از نيروهاي اشغالگر خارجي در افغانستان به هلاكت رسيده اند. گروه شبه نظامي طالبان پيش از اين تاكيد كرده بود كه نيروهاي خارجي و همچنين مقامات دولتي افغانستان را آماج حملات خود قرار خواهد داد.
اين حملات در حالي صورت مي گيرد كه «گيتس» وزير دفاع آمريكا به منظور بررسي اوضاع افغانستان بلافاصله پس از كنفرانس، «سنگاپور» وارد «كابل» شد.
گيتس در سنگاپور با اعلام اينكه آمريكا قصد انجام مذاكره با طالبان را دارد گفت: استمرار پيروزي هاي نيروهاي ائتلاف، زمينه انجام اين مذاكرات را هموار مي كند.
گيتس كه به زودي جاي خود را به «لئون پانتا» خواهد داد، شنبه شب در جريان يك نشست خبري مشترك با رئيس جمهور افغانستان به صراحت اعلام كرد: آمريكا هيچ عجله اي براي خروج از افغانستان ندارد!
وي مدعي شد: آمريكا قصد آموزش، تجهيز و همكاري با نيروهاي امنيتي افغانستان را دارد لذا پس از سال 2014 ميلادي نيز خود را متعهد به كمك به افغانستان مي داند!
وزير دفاع آمريكا با اعلام اينكه هم آمريكائي ها و هم افغان ها از طولاني شدن و افزايش هزينه جنگ خسته شده اند، از كشته شدن غيرنظاميان اين كشور به دست سربازان خارجي ابراز تاسف كرد.
گيتس گفت: در مواردي عمليات نيروهاي خارجي منجر به كشته شدن افغان هاي بي گناه شده است، ما از اين بابت متاسفيم. وي در خصوص نقض متعدد حاكميت سياسي افغانستان نيز به يك عذرخواهي ساده بسنده كرد.

 



تيراندازي صهيونيست ها به مردم در جولان 6 شهيد برجاي گذاشت

در درگيري ميان مردم سوريه و نظاميان صهيونيست در مرزهاي جولان كه همزمان با سالگرد جنگ شش روزه (يوم النكسه) روي داد دست كم11تن شهيد و150 تن ديگر نيز زخمي شدند.
بنابر گزارش خبرگزاري ها، ديروز همزمان با روز «يوم النكسه» كه يادآور شكست اعراب در جنگ شش روزه مقابل رژيم صهيونيستي است و در حاليكه مردم كشورهاي مختلف عربي و مسلمان خصوصاً كشورهاي هم مرز با فلسطين اشغالي فراخوان تظاهرات عليه رژيم صهيونيستي داده بودند، گروهي از مردم سوريه در مرزهاي جولان با نظاميان اشغالگر رژيم صهيونيستي درگير شدند كه تيراندازي اشغالگران، تاكنون دست كم به شهادت 11 سوري و زخمي شدن150تن از آنان منجر شده است. اين در حالي است كه حال يكي ديگر از مجروحان اين درگيري ها وخيم گزارش شده است. اين تظاهركنندگان كه از طرفداران دولت دمشق هستند، براي دومين بار طي ماه هاي اخير در جولان دست به راهپيمايي زدند.
همچنين طبق اخبار رسيده، يكي از شهداي درگيري با صهيونيست ها در مرز جولان كودك بوده است.
رژيم صهيونيستي حدود هفت هزار نظامي خود را در سالگرد جنگ شش روزه در نزديكي مرز جولان مستقر كرده است. اين رژيم همچنين نيروهاي خود را در كل سرزمين هاي اشغالي به حال آماده باش كامل درآورده است.
از سوي ديگر شبكه تلويزيوني الجزيره ديروز در خبري فوري از درگيري شديد ميان تظاهركنندگان فلسطيني و نظاميان رژيم صهيونيستي در گذرگاه قلنديا، نزديك شهرقدس گزارش داد.
گفتني است ديروز (يكشنبه) چهل و چهارمين سالروز «نكسه» بود كه يادآور شكست حمله چهار كشور مصر، سوريه، اردن و عراق عليه رژيم صهيونيستي در ژوئن سال 1967 است. در اين جنگ كه شش روز بطول انجاميد، صهيونيست ها موفق شدند علاوه بر شكست حمله اعراب، بخش هايي ديگر از سرزمين هاي اعراب، از جمله ارتفاعات جولان، سوريه، صحراي سيناي مصر و نوار غزه و بخش هايي از كرانه باختري و قدس را به اشغال خود درآورد.
سركوب تظاهرات
عليه ديوار حائل
نظاميان رژيم صهيونيستي با استفاده از گلوله هاي پلاستيكي و گاز اشك آور روز جمعه به تظاهركنندگان فلسطيني و فعالان بين المللي صلح كه عليه ديوار حائل دست به تظاهرات زده بودند يورش بردند. اين تظاهرات كه در روستاي بلعين برگزار شد به بازداشت شش فلسطيني انجاميد.
صهيونيست ها همچنين با استقرار پست هاي ايست و بازرسي و محاصره روستاهاي بلعين و نبي صالح از پيوستن فعالان بين المللي صلح به آنان جلوگيري كردند صهيونيست ها 100 اصله زيتون را نيز به آتش كشيدند.
گفتني است تظاهرات عليه ديوار حائل در كرانه باختري هر هفته برگزار مي گردد.
همچنين90 تن از جوانان فلسطيني در نزديكي گذرگاه قلنديا در حدفاصل شهر قدس و رام الله در كرانه باختري بر اثر شليك گلوله از سوي ارتش اسرائيل زخمي شدند.
در اين تظاهرات كه نزديك به هزار تن از جوانان فلسطيني شركت داشتند، برخي از رهبران گروه هاي فلسطيني و فعالان خارجي نيز به سوي ارتش اسرائيل كه با استفاده از گازاشك آور تلاش داشت اعتراض فلسطيني ها را متفرق كند، ديده مي شدند.برخي از جوانان نيز تلاش كردند، قسمت هايي از ديوار حائل را با استفاده از يك كاميون بزرگ تخريب كنند، اما به دليل مستحكم بودن آن، موفق به اين كار نشدند.
در لبنان نيز هزاران تن از فلسطيني هاي ساكن اردوگاه ها، با برافراشتن پرچم هاي سياه، سالروز نكسه را به پا داشتند.
ارتش لبنان نيز از ترس تكرار كشتار جوانان فلسطيني به دست ارتش اسرائيل در تظاهرات مارون الراس در هفته گذشته، از حضور معترضان در مرز جلوگيري كرد.

 



رهبر شورشيان فارك در حمله نظاميان كلمبيا كشته شد

رهبر شورشيان ضد دولتي موسوم به «فارك» در حمله نظاميان كلمبيا كشته شد.
به گزارش خبرگزاري ها، رهبر شورشيان فارك كه به «پدر بزرگ» مشهور شده بود، شنبه گذشته به دست نظاميان كلمبيا كشته شد. سه ماه قبل نيز «آلفونسو كانو» رهبر قبلي فارك توسط نيروهاي امنيتي كلمبيا كشته شده بود.
بر اساس اين گزارش، فارك يكي از سازمان هاي قدرتمند و متمول در آمريكاي لاتين است كه در دهه 1960 به عنوان شاخه مسلح حزب كمونيست كلمبيا تشكيل شده بود.
فارك كه در دهه 80 ضربات مهلكي از سوي ارتش كلمبيا متحمل شد، از يك جنبش چريكي به يك سازمان پر پيچ و خم قاچاق مواد مخدر و استقلال از حزب كمونيست اين كشور شد.
اين گزارش حاكي است، كشته شدن رهبر جديد فارك كه تنها سه ماه پس از مرگ رهبر قبلي صورت مي گيرد، ضربه مهلك ديگري بر اين تشكيلات به شمار مي رود.
اين در حالي است كه دولت كلمبيا، تاكنون از عنوان كردن جزئيات كشته شدن رهبر جديد فارك خودداري كرده است.

 



30 سال زندان براي وزير دارايي سابق مصر به اتهام فساد

دادگاه جنايي مصر، وزير دارايي سابق اين كشور را به 30 سال زندان محكوم كرد.
به گزارش شبكه خبري «المحيط»، «يوسف پطرس غالي» وزير دارايي سابق مصر، به سوءاستفاده از نفوذ خود و آسيب زدن به اموال مردم متهم شده است.
وزير دارايي مصر كه يكي از نزديكان «جمال مبارك» پسر «حسني مبارك» رئيس جمهور سابق اين كشور به شمار مي آيد، در جريان انقلاب 25 ژانويه مصر را ترك و به طور غيابي محاكمه شده است.
برپايه اين گزارش، پطروس غالي، علاوه بر 30 سال زندان، بايد مبلغ 30 ميليون «لير» را به خزانه دولت مصر واريز كند.
در همين حال، ده ها تن از مردم مصر با برپايي تظاهراتي در مقابل بيمارستان «شرم الشيخ»، خواستار انتقال ديكتاتور سابق مصر به زندان شدند.
تظاهركنندگان خشمگين با سر دادن شعارهاي «مبارك به جهنم برو» و «مرگ بر ديكتاتور» محاكمه وي را در دادگاه خواستار شدند.
حسني مبارك رئيس جمهور سابق و علاء و جمال مبارك (فرزندان ديكتاتور مصر) قرار است در سوم اوت (12 مرداد) در دادگاه به اتهام قتل تظاهركنندگان و فساد مالي محاكمه شوند، اما به دليل شرايط وخيم جسماني وي هنوز در بيمارستان شرم الشيخ به سر مي برد.
در همين حال، روزنامه «الشروق» چاپ مصر فاش كرد كه نيروهاي مسلح اين كشور، از وجود اسناد معتبر درخصوص توطئه عليه مصر با هدف تقسيم آن به سه بخش مجزا پرده برداشتند.
برپايه اين اسناد، هدف نهايي از اين اقدامات، تضعيف مصر و تقسيم آن به سه بخش مسيحي، مسلمان و يك كشور فلسطيني در صحراي سينا است.

 



تظاهرات عليه شرايط بد معيشتي در شهرهاي يونان

مردم يونان بار ديگر در آتن و ديگر شهرهاي اين كشور عليه سياست هاي دولت دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاري ها، مردم يونان روز شنبه در آتن و ديگر شهرهاي بزرگ اين كشور عليه سياست هاي اقتصادي دولت تظاهرات كردند. اين تظاهرات با فراخوان اتحاديه هاي سراسري كارگران و كارمندان، در اعتراض به سياست رياضت اقتصادي دولت و با تجمع در ميادين شهرهاي بزرگ برگزار شد.
تظاهر كنندگان با سر دادن شعارهايي خواستار حذف سياست هاي اقتصادي ديكته شده اتحاديه اروپا و صندوق بين المللي پول، لغو توافقنامه دولتي با اتحاديه اروپا و بانك جهاني و صندوق بين المللي معروف به «تئوريك ها»شدند.
تظاهر كنندگان در آتن بسوي پارلمان و وزارت كار و امور اجتماعي راه پيمايي كردند.
گفتني است تظاهرات مردم يونان از 25 مه (ارديبهشت ماه) آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.
در همين حال، از اسپانيا نيز خبر مي رسد مردم با چادر زدن در ميادين اصلي پايتخت و شهرهاي بزرگ به تحصن خود ادامه مي دهند.
گفتني است، تظاهرات پي درپي در كشورهاي عضو اتحاديه اروپا به ويژه فرانسه، ايتاليا، انگليس، يونان، پرتغال و اسپانيا طي سال هاي اخير، آينده دشواري را براي اين اتحاديه رقم خواهد زد.

 



اعتصاب و اعتراضات گسترده ضد دولتي در بنگلادش

تظاهرات ضددولتي و اعتراضات خياباني، پايتخت بنگلادش را فلج كرد.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، ناآرامي ها در بنگلادش در اعتراض به تصميم دولت براي ايجاد اصلاحات در قانون اساسي در طي دو روز گذشته صورت گرفته است.
براساس اين گزارش، هزاران پليس در بنگلادش براي مقابله با ناآرامي ها به حالت آماده باش درآمده اند و مدارس و مغازه ها در داكا (پايتخت) تعطيل و آمد و شد خودروها، متوقف شده است.
اين اعتراضات كه در برخي از مناطق داكا همچنان ادامه دارد در روز يكشنبه با دعوت سران مخالف دولت، از جمله «خالده ضياء» (نخست وزير سابق) به اوج خود رسيد.گزارش هاي دريافتي حاكي است، بيش از 11 هزار نيروي پليس در روز يكشنبه به تجمع هاي ضددولتي در داكا و مناطق اطراف آن حمله ور شده و 40 نفر از معترضان بازداشت و دهها نفر نيز مجروح شدند.
شهر داكا در روز يكشنبه كه در اعتصاب كامل به سر مي برد، داراي 12ميليون نفر جمعيت است و پس از به آتش كشيده شدن 11 اتوبوس توسط معترضان چهره خشونت باري به خود گرفت.

 



پس از 4 ماه سكوت دبيركل سازمان ملل به جنايات آل خليفه در بحرين اعتراف كرد

سرويس خارجي-
سازمان ملل متحد براي نخستين بار نسبت به جنايات آل خليفه و آل سعود در بحرين عليه مردم بي گناه اين كشور واكنش نشان داد.
بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد ضمن هشدار به پادشاه بحرين از وي خواست معيارهاي بين المللي حقوق بشر در مواجهه با اعتراضات ضددولتي را رعايت كند.
وي همچنين از پادشاه بحرين خواست شرايط گفت وگوي سالم و هدفمند و سازنده را با مردم براي احقاق خواسته هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي آنان فراهم سازد.
مدير سازمان عفو بين الملل نيز اوضاع بحرين را نگران كننده خواند و از مقامات اين كشور خواست نسبت به حقوق زندانيان و بازداشت شدگان توجه نشان دهند و از اقدامات ضد حقوق بشري پرهيز كنند.
سخنگوي تشكل تلاش رسانه اي براي حمايت از انقلاب 14 فوريه در بحرين نيز گفت، اين كشور هم اكنون با نسل كشي دسته جمعي تدريجي رو به رو است.
يك فعال سياسي بحريني نيز با اشاره به حضور پرشور اقشار مختلف بحرين در فعاليت ها و تظاهرات اعتراض آميز روزهاي اخير از ورود مردم بحرين به دور جديد مبارزه مسالمت آميز خبرداد.
وي تاكيد كرد: مردم بحرين وارد مرحله جديد مبارزه مردمي و مقاومت مدني شده اند و روز جمعه نيز دو شهيد ديگر تقديم انقلاب كردند.
گفتني است مردم بحرين از روز جمعه به تظاهرات خود ادامه دادند و با سر دادن شعارهاي سياسي خواستار آزادي تمامي زندانيان از زندان هاي آل خليفه شدند.
در جريان اين تظاهرات نيروهاي امنيتي آل خليفه با مردم درگير شدند كه اين درگيري ها به شهادت دو تن و زخمي شدن ده ها تن ديگر انجاميد.
از سوي ديگر رژيم آل خليفه در راستاي محاكمه معترضان بحريني روز گذشته شش پزشك را به دادگاه فرا خواند.
اين پزشكان به دليل مداواي مجروحان تظاهرات به دادگاه فرا خوانده و محاكمه مي شوند.
با شهادت دو تن ديگر از معترضان بحريني آمار شهداي بحرين به 34 نفر مي رسد.
تظاهرات منامه دو روز پس از آن صورت گرفت كه مقامات اين كشور قانون حالت فوق العاده را لغو كردند و خواستار مذاكره با مخالفان شدند، ليكن مردم بحرين اعلام كردند فريب وعده هاي آل خليفه را نمي خورند و حاضر به گفت وگو نيستند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14