(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 16  خرداد 1390- شماره 19943

كوتاه اقتصادي
رئيس كل بانك مركزي: هيچ تغييري در سياست هاي پولي سال 90 رخ نخواهد داد
حمايت ويژه از كارآفرينان بخش تعاون تكليف بانك هاي كشور
ارائه 150 ميليون تومان تسهيلات ارزان قيمت به واحدهاي توليدي كوچك
بررسي افزايش قيمت فولاد و سيمان در سازمان حمايت
صادرات گازوئيل و بنزين ايران به 3 كشور منطقه
بررسي تخلفات احتمالي معامله ايران خودرو در بورس
چهارمين اجلاس وزراي محيط زيست اكو
ميرمحمد صادقي با كناره گيري از انتخابات : بهترين ها و شايسته ها را روانه هيئت رئيسه اتاق ايران كنيد
نرخ تورم ارديبهشت ماه 2/14درصد
بهره برداري از2500 واحد مسكن مهر در شهر جديد پرند
علي رغم تحريم ها واردات اتحاديه اروپا از ايران 2 برابر افزايش يافت



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس سازمان حفظ نباتات اعلام كرد: به منظور توسعه توليد محصولات كشاورزي ارگانيك، تا پايان سال تمام گلخانه هاي كشور تحت پوشش مديريت تلفيقي مبارزه با آفات قرار مي گيرند. همچنين به منظور توسعه كشت ارگانيك، يارانه بخش كشاورزي به توليد محصولات ارگانيك اختصاص مي يابد.
¤ مديرعامل شركت بازرگاني پتروشيمي با اشاره به ايجاد نخستين هاب پتروشيمي ايران در شرق اروپا از افزايش صادرات محصولات به كشورهاي اروپايي با راه اندازي اين مركز جديد ذخيره سازي و توزيع پتروشيمي خبر داد.
¤ مديرعامل بنياد توسعه كارآفريني و تعاون استان تهران از افزايش اعتبار ايجاد هر شغل در بخش تعاون تا مبلغ 27 ميليون تومان براي هر نفر خبر داد.
¤ شركت فرودگاه هاي كشور از ساخت بزرگترين هواپيماي مدل (بدون سرنشين با كنترل از راه دور) در ايران خبر داد.هواپيماي مذكور كه سنجاقك نام دارد به كوشش «مازيار صبا» متخصص و مربي مدل مركز آموزش فنون و خدمات هوايي شركت فرودگاه هاي كشور ساخته شد و به پرواز آزمايشي درآمد.سنجاقك از نوع هواپيماي فوق سبك بدون سرنشين و نصف هواپيماي آموزشي يك موتوره است اما كليه ويژگيها و توامنديهاي آن را دارد.طول اين هواپيما سه متر و 70 سانتيمتر، طول بال آن پنج متر، عرض بال آن 65 سانتيمتر و حداكثر سرعت آن 75 كيلومتر در ساعت است و قابليت حمل 12 كيلوگرم بار را دارد.بدنه هواپيماي سنجاقك از آلومينيوم و بال آن از كامپوزيت ساخته شده است.قدرت موتور اين هواپيما 110 اسب بخار و حجم موتور آن 110 سي سي است تا شعاع قابل ديد به مدت 30 دقيقه پرواز مي كند.
¤ رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر گفت: با اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده، قيمت سكه در بازار دو نرخي شد.
¤ رئيس شوراي عالي هماهنگي بانكهاي دولتي يكي از مهمترين راهكارهاي تامين مالي بخش توليد را افزايش سرمايه بانكها اعلام كرد و گفت: افزايش سرمايه بانكها در صورت هدايت صحيح منابع به سمت توليد منجر به افزايش نقدينگي نخواهد شد.
¤ مقامهاي بانكي آمريكا از ادامه فعاليت يك بانك ديگر در ايالت كاروليناي جنوبي جلوگيري كردند تا تعداد بانك هاي ورشكسته اين كشور به 45 مورد برسد.
¤ مديرعامل بانك كشاورزي گفت: اين بانك، تمهيدات مناسبي براي اجراي آسان بسته هاي حمايتي در بخش كشاورزي در نظر گرفته است.
¤ مديركل سازمان هاي كارگري و كارفرمايي وزارت كار گفت: حضور خانه كارگر در اجلاس ILO به عنوان نماينده رسمي كارگران ايران نيست و جنبه تشريفاتي دارد.محمدرضا ربيعي در خصوص حضور دو نماينده از خانه كارگر در كنار نمايندگان كارگري رسمي كشور در اجلاس سازمان بين المللي كار، اظهار داشت: تشكل هاي شركت كننده در اجلاس ILO بايد نماينده صنفي و كارگري واقعي كشور باشند.
¤ يك مقام هندي اعلام كرد ايران و هند با تهيه يك «طرح اقدام مشترك» در جريان مذاكرات هفته گذشته خود مقرر كردند مشكل پرداخت پول نفت ايران تا 15 ژوئيه (24 تير) حل شود.

 



رئيس كل بانك مركزي: هيچ تغييري در سياست هاي پولي سال 90 رخ نخواهد داد

رئيس كل بانك مركزي تاكيد كرد ديگر هيچ تغييري در سياست هاي پولي و بانكي سال 90 رخ نخواهد داد.
محمود بهمني در گفت وگو با فارس در توضيح دلايل مخالفت شوراي پول و اعتبار با پيشنهادات بانك مركزي براي تغيير در سياست هاي پولي و بانكي بسته سال 90، اظهار داشت: جلسه هفته گذشته شوراي پول و اعتبار از ساعت 16 الي 20(به مدت 4 ساعت) طول كشيد و در اين مدت اعضاء در حال بحث پيرامون اين پيشنهادات بودند.
وي با بيان اين كه در نهايت شوراي پول و اعتبار تصميم گرفت همان بسته فعلي تا پايان سال اجرا شود، افزود: با راي اكثريت اعضاء شورا ديگر حتي احتمال طرح مجدد پيشنهاد تغيير در سياست هاي پولي و بانكي سال جاري هم وجود ندارد.
بهمني در ادامه ضمن تاكيد بر اين كه بانك هاي دولتي و خصوصي و موسسات مالي و اعتباري مكلف به اجراي بسته فعلي هستند، تصريح كرد: قطعا وقتي شوراي پول و اعتبار اين تصميم را گرفت ديگر نمي توان در آينده نزديك اين تغييرات را مطرح كرد.
وي در همين خصوص تاكيد كرد: البته بانك مركزي همچنان با قدرت به نظارت بر عملكرد بانك هاي خصوصي و دولتي و موسسات مالي و اعتباري در خصوص رعايت بسته سياستي- نظارتي سال 90 خواهد پرداخت.
رئيس كل بانك مركزي البته به تكليف بانك ها براي اجراي مصوبات بسته از ابتداي سال جاري اشاره و اظهار كرد: با مشخص و رسانه اي شدن تصميمات شوراي پول و اعتبار در جلسه هفته گذشته، بانك ها مانند گذشته مكلف به اجراي سياست هاي بسته 90 شدند و در صورت هرگونه تخطي از اين زمينه با برخورد بانك مركزي مواجه مي شوند.
بهمني افزود: مصوبات شوراي پول و اعتبار به معناي قانون است و بانك ها چاره اي جز اجراي اين قوانين ندارند و بايد تصميمات اين نهاد را عينا رعايت كنند.
رئيس كل بانك مركزي همچنين در گفت وگو با مهر درباره درج جمله «در شرف تاسيس» بر روي تابلو برخي موسسات مالي و اعتباري گفت: درج اين جمله به معناي اخذ مجوز از بانك مركزي نيست.وي يكي از مهمترين اقدامات بانك مركزي را ساماندهي موسسات پولي، مالي و اعتباري ذكر و بيان كرد: بر اين اساس تمام اين موسسات بدون مجوز به 14 موسسه مالي و اعتباري تبديل مي شوند.

 



معاون اول رئيس جمهور اعلام كرد
حمايت ويژه از كارآفرينان بخش تعاون تكليف بانك هاي كشور

معاون اول رئيس جمهور گفت: دولت متعهد مي شود در حمايت از كارآفرينان در جلسه آتي شوراي پول و اعتبار يكي ديگر از بانك هاي كشور را مكلف به حمايت ويژه از كارآفرينان بخش تعاون كند.
محمدرضا رحيمي در همايش بزرگ انديشه سازان كارآفرين در محل سالن همايش هاي وزارت كشور، اظهار داشت: دولت انتظار دارد طي سال 90 هر كارآفرين بتواند حداقل 50 شغل ايجاد كند.
وي ضمن تاكيد بر اينكه دولت متعهد مي شود از تمامي امكانات براي حمايت از اين قشر بهره ببرد، خاطر نشان كرد: اينكه هر كدام از كارآفرينان بخش تعاون متعهد به ايجاد 14 شغل شده اند اگر حمايت هاي ويژه دولت را در پشتوانه فعاليت هاي خود داشته باشند بالطبع قادر خواهند بود هر يك براي 50 نفر شغل ايجاد كنند كه البته دور از دسترس نيست.
وي تصريح كرد: طي بررسي هاي ظرفيت هاي اشتغالزايي استاني، وزارت تعاون به تنهايي متعهد به ايجاد يك ميليون شغل شد، اين رويكرد مشاركتي بخش تعاون در تحقق اهداف متعالي بسيار ارزشمند و در خور توجه است و لذا معتقدم استاندار تهران بايد ترتيبي اتخاذ كند تا كارآفرينان كه در بخش تعاون ساماندهي شده اند مورد حمايت هاي مالي تسهيلاتي قرار گيرند.
رحيمي با اشاره به اينكه حمايت دولت از كارآفرينان تعاونگر جدي است، اظهار داشت: دولت متعهد مي شود در اولين جلسه شوراي پول و اعتبار كه بيست و دوم ماه جاري تشكيل خواهد شد، بنا به الزامات توسعه اي بخش تعاون و بهبود فضاي اشتغال كشور يكي از بانك هاي كشور را در كنار بانك تازه تشكيل توسعه تعاون براي پشتيباني و حمايت از جريان كارآفريني و اشتغالزايي در حوزه تعاون بسيج و مقدمات تجهيز و تامين اعتبارات توسعه اي اين بخش را فراهم كند.
وي تاكيد كرد: تحقق سهم 25 درصدي بخش تعاون مستلزم برخورداري 25 درصدي اين بخش از ظرفيت هاي پولي و سرمايه اي كشور است و لذا ايجاد زيرساخت هاي سرمايه اي و نهادينه كردن فعاليت هاي پولي و سرمايه اي در اين حوزه مي تواند بسيار تعيين كننده و حائز توجه باشد.
ايجاد 100 هزار فرصت شغلي در استان تهران
همچنين وزير تعاون بعنوان ديگر سخنران در اين همايش گفت: تاكنون 8 هزار و 500 طرح كارآفريني با ظرفيت ايجاد 450 هزار فرصت شغلي به كارگروه تخصصي كارآفريني ارائه شده كه در دست بررسي است اما مطابق بررسي ها در سايه حمايت اعتباري دولت، بخش تعاون قادر است تنها در استان تهران بالغ بر 100 هزار فرصت شغلي ايجاد كند.
محمد عباسي، اظهار داشت: مشاركت داوطلبانه مجموعه بخش تعاون در ايجاد يك ميليون شغل تا پايان سال 90، پيرو عملكرد مثبت بخش تعاون در پروژه هايي نظير مشاركت در اجراي پروژه مسكن مهر، توزيع سهام عدالت و ثبت نام و ساماندهي از حدود 700هزار كارجوي ثبت نامي در سايت وزارت تعاون در دستور كار قرار گرفت.
وي ضمن تاكيد بر اينكه بخش تعاون دوشادوش دولت در ايجاد 5/2 ميليون شغل مشاركت جدي خواهد داشت، تصريح كرد: هم اكنون از طريق سايت وزارت تعاون بيش از 700 هزار كارجو ثبت نام كرده اند كه بالغ بر 450 هزار نفر از آنها بعد از طي مراحل مختلف ساماندهي و به استانداري ها معرفي شده اند.
عباسي اظهار داشت: از مجموع كارجويان ثبت نامي وزارت تعاون بالغ بر 140 هزار نفر به عنوان سرگروه متعهد به تجميع اطلاعات، ظرفيت سنجي، ساماندهي و فراهم سازي پيش نيازهاي اشتغالزايي براي باقي ثبت نامي ها هستند.
وي تاكيد كرد: از مجموعه 140 هزار سرگروه داوطلب در حوزه كارآفريني بالغ بر 2 هزار نفر آنها در استان تهران هستند، بنابراين اگر مطابق نظر دولت هر كارآفرين ظرفيت ايجاد 50شغل را داشته باشد قادر خواهيم بود در سال 90 مجموعا حدود 100 هزار شغل در استان تهران ايجاد كنيم و تحقق 5/2 ميليون شغل با ظرفيت هاي موجود و در سايه حمايت هاي دولت چندان دور از ذهن نيست. اين گزارش حاكي است: استاندار تهران يكي ديگر از سخنرانان اين همايش، از مجموع 5/2 ميليون شغل پيش بيني شده در كشور، سهم استان تهران را 360هزار فرصت شغلي ذكر كرد و گفت: سال قبل 100 هزار شغل در ابتدا جزو تعهدات ما بود ولي سپس 240 هزار فرصت شغلي را تعيين كردند.
مرتضي تمدن خطاب به منتقدان برنامه اشتغال دولت، گفت: آمار اشتغال سال 89 را به معرض ديد و قضاوت همگان قرار خواهيم داد و حاضريم حتي در روزنامه ها و سايتها منتشر كنيم تا نفر به نفر بررسي و مشخص شود كه چه كسي دروغ مي گويد؟

 



ارائه 150 ميليون تومان تسهيلات ارزان قيمت به واحدهاي توليدي كوچك

سرپرست وزارت صنايع و معادن گفت: تاكنون 6 هزار بنگاه و واحد توليدي براي بهره مندي از خط اعتبار انرژي ثبت نام كرده اند كه از اين تعداد با 3 هزار و 500 واحد قرارداد منعقد شده است.
مهدي غضنفري در همايش سراسري مديران وزارت صنايع و معادن افزود: وزارت صنايع و معادن در تلاش است تا تمام منابع مورد نياز براي بسته هاي حمايتي را فراهم كند.
وي اضافه كرد: 2 هزار بنگاه براي استفاده از بسته هاي حمايتي بازسازي و بهسازي واحدهاي توليدي ثبت نام كرده اند كه تعدادي از آنان براي دريافت تسهيلات به بانك معرفي شده اند.
سرپرست وزارت صنايع و معادن تصريح كرد: بر اين اساس به واحدهاي توليدي متقاضي طرح هاي كوچك بازسازي 50 ميليون تومان از طرف وزارت صنايع و 100 ميليون از طرف بانك ها يعني حداكثر 150 ميليون تومان تسهيلات ارزان قيمت بازسازي تعلق مي گيرد. اما طرح هاي بزرگ شامل ضوابط مربوط به خود است.
غضنفري گفت: از اين تعداد 300 واحد براي مولد تركيبي برق و گرما و 200 بنگاه جهت ارتقا و مديريت ثبت نام كرده اند.
سرپرست وزارت صنايع در عين حال يادآور شد: با فعال تر كردن بسته هاي بهبود و نوسازي در كنار خط اعتبار انرژي مي توان شاهد بهبود فرايندها و فناوري ها شد.
غضنفري با بيان اينكه به طور دقيق نمي دانيم تا زمان نهايي تصويب ادغام و ايجاد وزارتخانه جديد چند ماه طول مي كشد، گفت: همانگونه كه تاكنون همه مديران وزارتخانه در اجراي برنامه ها همراهي كرده اند و كوچكترين تعللي صورت نگرفته انتظار مي رود تا زمان ادغام نيز اين همراهي ادامه داشته باشد.
وي در عين حال گفت كه سيستم سنجش و ارزيابي طرح هاي توسعه اي و عملكرد مديران همزمان فعال بوده و ضروري است تا تمام مصوبات اجرا شود. سرپرست وزارت صنايع و معادن با طرح اين مطلب كه ادغام بايد بدون هيچ گونه خدشه به ماموريت ها و تعلل يا رخوت در انجام امور باشد، از مديران و مسئولان وزارت صنايع و معادن نيز خواست تا كارگروه مربوطه را در ارايه بهترين مدل ادغام ياري كنند.
وي با تصريح بر اين مطلب كه حدود 50 درصد اقتصاد كشور متعلق به وزارتخانه جديد است، گفت: به همين دليل اقدامات در حال انجام در سال جهاد اقتصادي از اهميت بالايي برخوردار است و بايد ماموريت ها بدون وقفه ادامه يابد.
به گفته وي، هم اكنون معاونان برنامه ريزي دو وزارتخانه صنايع و معادن و بازرگاني همزمان در جلسات معاونت نيروي انساني رياست جمهوري براي ارايه و بررسي انواع طرح هاي ادغام حضور دارند و هيچ حقي از دستگاه هاي در حال ادغام ضايع نمي شود.
غضنفري در ادامه، تنوع بخشي به منابع مالي، سرمايه گذاري گسترده در مناطق كمتر توسعه يافته، تكميل ظرفيت هاي توليدي، صيانت از واحدهاي صنعتي و معدني موجود و بهبود فضاي كسب و كار را از جمله برنامه هاي در حال پيگيري وزارت صنايع و معادن برشمرد.
وي گفت: مراقبت ويژه از سرمايه گذاري و پيگيري در رفع مشكلات آنها، تاكيد بر تداوم فعاليت ستاد تسهيل امور، پيگيري و پايش مصوبات، تاكيد بر پيگيري مصوبات استاني دولت، لازم الاجرا بودن مصوبات ستاد ارتباطات مردمي وزارت صنايع و كمك به حل مسئله گازرساني و پرداخت قبوض از جمله انتظارات از دست اندركاران است.

 



بررسي افزايش قيمت فولاد و سيمان در سازمان حمايت

مدير كل صنايع معدني وزارت صنايع گفت: در حال حاضر موضوع تعديل قيمت تمام شده برخي صنايع معدني از جمله سيمان و فولاد توسط سازمان حمايت در حال بررسي است.
محمد فاطميان در گفت وگو با فارس در مورد انتقاد برخي صنعتگران نسبت به تاخير سازمان حمايت در تصميم گيري براي تعديل قيمت تمام شده محصولاتشان، اظهار داشت: نبايد انتظار داشت همه كارها يك شبه انجام شود.
وي ادامه داد: ما با تثبيت قيمت ها موافق نيستيم و قبول داريم كه اصلاح قيمت ها بايد انجام شود زيرا قيمت تمام شده محصولات شامل موارد مختلفي مانند دستمزد، هزينه انرژي، حمل و نقل و تامين مواد اوليه مي شود كه هرگونه تغييري در اين موارد بر بهاي تمام شده كالا اثرگذار است.
فاطميان تصريح كرد: بررسي اصلاح قيمتها همواره وجود داشته و در حال حاضر نيز با توجه به اجراي قانون هدفمندي ضرورت انجام اين كار بيشتر است.
به گفته وي در حال حاضر تمام توليدكنندگان، قيمت تمام شده محصولات خود را به وزارت صنايع و بازرگاني اعلام كرده اند تا فرآيند بررسي قيمت ها انجام شود.
وي در مورد افزايش 15درصدي قيمت فولاد بخش خصوصي نيز با بيان اينكه قيمت تمام شده كالاها مدام در حال تغيير است، اظهار داشت: قيمت تمام شده در واحدهاي صنعتي با يكديگر متفاوت است و در اين زمينه، تكنولوژي توليد و ساخت كارخانه ها و ظرفيت توليد واحدها تاثيرگذار است.
وي ادامه داد: قيمت تمام شده يك محصول در واحدي كه ميزان توليدش سالانه 500 هزار تن است با بهاي تمام شده همان محصول توسط واحدي كه ميزان توليدش سالانه 200 هزار تن است، تفاوت دارد.
فاطميان تصريح كرد: وقتي در مورد قيمت تمام شده يك محصول صحبت مي كنيم بايد تفاوت قيمت تمام شده بنگاه ها را از لحاظ فني مد نظر قرار دهيم و ببينيم فضاي عمومي بر تغيير قيمت ها چطور است؟
وي افزود: نبايد اجازه دهيم تعادل بازار به هم بخورد و به همين دليل هرگونه ناهماهنگي در افزايش قيمت كالاهاي مختلف غيرقابل قبول است مگر با هماهنگي و ارائه دفاعيات كه معمولا از طريق سازمان حمايت از مصرف كننده صورت مي گيرد.
برخورد با احتكار سيمان
وزير بازرگاني و سرپرست وزارت صنايع با يادآوري نظارت دائم و بازرسي سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان در سطح توليد و عرضه كالا گفت: در صورت مشاهده هرگونه احتكار و انبار كردن سيمان توسط برخي واحدهاي توليدي يا توزيعي با آنها به شدت برخورد مي شود.
غضنفري با بيان اينكه توليدكنندگان سيمان نبايد با نگهداري سيمان به گونه اي كه شائبه احتكار داشته باشد، باعث گراني شوند، تاكيد كرد: هم اكنون بازار نيازمند سيمان است و نبايد مانع از توزيع آن در سطح عرضه شود.
وي تصريح كرد: توليدكنندگان سيمان، فولاد و ساير كالاها بايد دلايل منطقي و كارشناسي خود را براي افزايش قيمت به سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان ارائه كنند، بنابراين قبل از اخذ تاييديه هاي لازم، هرگونه تغيير قيمت تخلف محسوب مي شود.
وزير بازرگاني از توليدكنندگاني كه به دليل بالا رفتن قيمت مواد اوليه در بازارهاي جهاني و يا افزايش قيمت حامل هاي انرژي متقاضي افزايش قيمت هستند، خواست تا قبل از هرگونه اقدام مسير قانوني را طي كنند.غضنفري درباره مشكلات مطرح شده از سوي توليدكنندگان سيمان مبني بر افزايش هزينه هاي توليد آنها به دليل بالا رفتن قيمت حامل هاي انرژي بويژه سوخت «مازوت» (به دليل استفاده نكردن از سوخت گاز در نتيجه نبود اين انرژي در محل واحد توليدي) نيز گفت: مقرر شد اين توليدكنندگان مدارك خود را به سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان ارائه كنند تا بررسي و نظر نهايي از سوي اين سازمان اعلام شود.
سرپرست وزارت صنايع و معادن همچنين درباره دلايل افزايش قيمت فولاد و آهن در روزهاي گذشته با بيان اينكه درخصوص اين محصول نيازمند عرضه بيشتر هستيم، گفت: برخي شركت هاي فولادي با عرضه بيشتر، سبب متعادل تر شدن قيمت آن شدند.
وي از ديگر اقدامات در نظر گرفته شده براي مقابله با گران شدن قيمت فولاد را تامين فولاد مورد نياز مسكن مهر از ساير منابع تامين برشمرد.
غضنفري افزود: مسئولان مسكن مهر تصميم گرفته اند با كمك بخش خصوصي مرتبط در امر فولاد، نياز خاص خود را از طريق واردات تامين كنند كه در صورت اجراي اين برنامه ها، عرضه با تقاضا هماهنگ شده و قيمت ها باز هم كاهش مي يابد.

 



صادرات گازوئيل و بنزين ايران به 3 كشور منطقه

روزانه حدود 5/1 ميليون ليتر بنزين و گازوئيل به ارمنستان صادر مي شود. مذاكراتي با افغانستان براي صادارت بنزين و گازوئيل انجام شده و آمادگي براي افزايش صادرات گازوئيل به عراق وجود دارد.
عليرضا ضيغمي مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران در گفت وگو با شانا درباره صدور مجوز صادارت حدود يك ميليارد ليتري بنزين از كشور افزود: صادرات بنزين مانند گازوئيل به صورت مستمر انجام نمي شود و هم اكنون بنزين مازاد بر نياز كشور در بورس عرضه يا به صورت تك محموله اي صادر مي شود.
وي گفت: امسال به صورت تك محموله اي بنزين به كشور افغانستان صادر و اخيرا نيز يك محموله 20 هزار تني بنزين نيز در خليج فارس فروخته شد.
ضيغمي تصريح كرد: ما و امور بين الملل وزارت نفت بيشتر علاقه مند هستيم محموله هاي بنزين مازاد بر نياز كشور را در قالب محموله هاي 20 هزار يا 30 هزار تني با كشتي صادر كنيم.
وي افزود: صادرات بنزين در درياي خزر به صورت محموله هاي پنج هزار تني و صادارت به كشور افغانستان نيز بوسيله تانكر انجام مي شود كه اين ميزان روزانه بين 200 تا 400 هزار ليتر متفاوت است.
ضيغمي با بيان اين كه كشور افغانستان بيشتر تمايل به واردات گازوئيل از طريق ايران دارد، افزود: آمادگي داريم روزانه به صورت ميانگين دو تا پنج ميليون ليتر گازوئيل به كشور افغانستان صادر كنيم.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران درباره صادرات سوخت به ارمنستان نيز گفت: براساس مذاكره هاي انجام شده با كشور ارمنستان در صورت ساخت خط لوله براي انتقال فرآورده روزانه يك ميليون و 500 هزار ليتر بنزين و گازوئيل (750 هزار ليتر بنزين و 750 هزار ليتر گازوئيل) از طريق اين خط لوله هشت اينچي از بندرعباس به اين كشور صادر خواهد شد كه اين ميزان تا روزانه سه تا چهار ميليون ليتر قابل افزايش است.
ضيغمي درباره روند صادرات فرآورده به عراق تصريح كرد: هم اكنون عمليات صادرات گازوئيل به اين كشور با ارسال محموله هاي 5/1 ميليون ليتري آغاز شده و مي توانيم روزانه به صورت ميانگين سه ميليون ليتر گازوئيل به عراق صادر كنيم.
بنابر اين گزارش: بهمن سال گذشته مجوز صادرات يك ميليارد ليتري بنزين و ديگر فرآورده ها به وزارت نفت داده شد؛ اين در حالي است كه قرار بود صادرات بنزين از خرداد سال 90 آغاز شود، اما براساس سياست گذاري جديد تلاش شد تا اين كار مهم با شتاب بالاتري به مرحله اجرا درآيد.

 



بررسي تخلفات احتمالي معامله ايران خودرو در بورس

مدير بازار شركت بورس از بررسي تخلفات احتمالي معامله بلوك ايران خودرو در كميته تخلفات بورس خبرداد.
علي صحرايي در گفت وگو با فارس، در برابر اين سوال كه با توجه به قطعي نشدن معامله 240 ميليارد توماني بلوك 9/4 درصدي ايران خودرو، آينده اين موضوع چه مي شود، پاسخ داد: در حالي 310 ميليون سهم عرضه و معامله شده ايران خودرو به مالك آن يعني سرمايه گذاري تامين اجتماعي برگشت داده شد كه مسئله عدم قطعيت آن و تخلفات احتمالي كارگزاران خريدار و فروشنده د ركميته تخلفات بورس مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
وي ادامه داد: اين اقدام طبق ماده 35 قانون بازار و آيين نامه معاملات انجام شده و نتيجه آن بعد از نهايي شدن بررسي ها متعاقبا اعلام خواهد شد.
صحرايي همچنين در مورد تكليف واريز 3 درصد وجه معامله از سوي خريدار گفت: در اين رابطه هم طبق مقررات موجود بورس و آيين نامه معاملات نتيجه آن مشخص خواهد شد.
اين مقام مسئول در واكنش به سوالي مبني بر زمان قطعيت يا عدم قطعيت معامله بلوك هاي 5 درصدي بانك صادرات، 15 درصدي پالايشگاه تبريز، 6/25 درصدي پمپ سازي ايران و 50 درصد به علاوه يك سهم حفاري شمال كه در روزهاي گذشته معامله شده است، پاسخ داد: طبق شرايط تعيين شده براي پرداخت وجه نقد معاملات عمده سهام اين شركت ها، زمان تكليف قطعيت يا عدم قطعيت داد و ستد بلوك هاي پمپ سازي ايران، پالايشگاه تبريز و بانك صادرات درتاريخ هاي 16، 24 و 26 خردادماه خواهد بود.
صحرايي ادامه داد: همچنين با توجه به مهلت 30 روزه براي واريز وجه نقد و ارائه اسناد لازم براي معامله بلوك 50 درصد به علاوه يك سهم حفاري شمال، زمان قطعي شدن يا نشدن اين بلوك هم 12 تيرماه مشخص خواهد شد.
سهام عرضه اولي
در بورس كم مي شود
از سوي ديگر وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: با پيشرفت فرآيند خصوصي سازي سهام قابل عرضه در بورس كم مي شود.
سيدشمس الدين حسيني در گفت وگو با ايسنا در پاسخ به اين كه عرضه كم سهام شركت هاي دولتي باعث افت بازار سرمايه در دو ماهه اخير شده است اظهار كرد: بازار بورس صرفا متكي به عرضه هاي خصوصي سازي نيست و نبايد اين طور باشد.
اين سازمان در نهايت به بزرگ شدن بازار سرمايه كمك مي كند.
وي تاكيد كرد: با اين حال معتقدم عرضه هاي خصوصي سازي كم نبوده است. آمار دو ماهه اول امسال در مقايسه با دو ماهه اول سال قبل نشان دهنده رشد 10 برابري عرضه بوده است و مواردي مثل بلوك بانك تجارت، بانك صادرات و حفاري شمال عرضه شده است و ادامه هم پيدا مي كند.
وزير امور اقتصادي و دارايي خاطرنشان كرد: بايد در نظر داشت هرچه در فرآيند خصوصي سازي پيش مي رويم، سهام قابل عرضه در بورس كم تر مي شود. به عنوان مثال آيا مي توانيم شركت هاي توزيع برق يا آب و فاضلاب را در بورس عرضه كنيم؟
حسيني با تاكيد بر اينكه بايد در نظر داشت كه امكانات عرضه سازمان خصوصي سازي چه ميزان است تصريح كرد: در ماه هاي گذشته با توجه به ماهيت قانون، عرضه نيروگاه هاي برق بسيار زياد بود. در شركت هاي نفت هم شروع كرده ايم و اولين عرضه و كشف قيمت پالايشگاه ها انجام شد و شش يا هفت پالايشگاه ديگر هم در حال آماده سازي براي عرضه است.
وي بر حمايت دولت از بازار سرمايه تاكيد كرد و گفت: حمايت ما از بازار سرمايه ادامه دارد و ما روي آن حساب ويژه اي باز كرده ايم، نقش و سهم بازار سرمايه بالا رفته است و من امروز به عنوان رئيس شوراي بورس از همكارانم انتظار دارم تا بيش از اين از اقتصاد ايران حمايت كنند و كاركرد اين بازار علاوه بر كسب سود، بايد پشتيباني از تجهيز منابع مالي در بخش هاي مختلف اقتصاد هم باشد.
انتشار اوراق صكوك
در همين حال معاون شركت بورس از انتشار 3 اوراق صكوك در سال جاري و راه اندازي آپشن تا شهريورماه در بازار سرمايه خبرداد.
علي سنگينيان معاون شركت بورس اوراق بهادار در گفت وگو با ايسنا گفت: براساس برنامه سازمان بورس قرار است در سال جاري سه هزار ميليارد تومان اوراق صكوك منتشر شود كه براساس مقررات بايد معاملات دست دوم اين اوراق در بورس يا فرابورس صورت گيرد.
وي با اشاره به اينكه اولين صكوك در بازار فرابورس معامله شد و مابقي اين اوراق براساس حجم و نوع شركت در بورس يا فرابورس پذيرش مي شوند، اعلام كرد: طبق برنامه شركت بورس قرار است امسال حداقل سه صكوك پذيرفته شود تا در كنار بازار اوراق مشاركت، اوراق صكوك نيز مورد معامله قرار بگيرد.سنگينيان در ادامه در مورد زمان راه اندازي آپشن در بورس گفت: آپشن جزو برنامه هاي شش ماه اول بورس است كه در حال حاضر مقررات آن نهايي شده است.وي توضيح داد: اقداماتي از اواخر سال گذشته آغاز شد تا سيستم معاملاتي قرارداد آتي بر روي سيستم بازار نقدي پياده سازي شود كه اقدامات فني آن نهايي شده است و منتظريم بعد از اين كه فيوچرز روي سيستم بازار نقدي معامله شد، فرآيند اجرايي آپشن را آغاز كنيم.
معاون شركت بورس پيش بيني كرد كه حداكثر تا شهريورماه آپشن در بازار سرمايه اجرايي شود.

 



در تهران برگزار مي شود
چهارمين اجلاس وزراي محيط زيست اكو

چهارمين اجلاس وزراي محيط زيست اكو همزمان با هفته جهاني محيط زيست در تهران برگزار مي شود.
در نشست كارشناسان ارشد محيط زيست حوزه اكو كه در روزهاي هفدهم و هيجدهم خردادماه برگزار مي شود چارچوب برنامه عمل پنج ساله (2011 الي 2015) كشورهاي عضو اكو به بحث و تبادل نظر كارشناسي براي تصويب در اجلاس وزراي محيط زيست گذاشته خواهد شد.ايران، افغانستان، آذربايجان، قزاقستان، قرقيزستان، پاكستان، تاجيكستان، تركيه، ازبكستان و تركمنستان كشورهاي عضو اكو به شمار مي روند.
براساس اين گزارش، هدف كلي همكاري هاي زيست محيطي در حوزه اكو، فعاليت هاي زيست محيطي در حوزه مديريت محيط زيست، گرمايش جهاني و تغييرات آب و هوا و تعريف ساز و كارهاي اجرايي است.
بهبود كيفيت و وضعيت محيط زيست انساني، تنوع زيستي و محيط زيست طبيعي، محيط زيست دريايي، مشاركت عمومي و آموزش زيست محيطي، توسعه پايدار، اقتصاد محيط زيست در چارچوب مديريت زيست محيطي از اصلي ترين توافقات منطقه اي در چارچوب برنامه عمل فوق است.
همچنين اقدامات كاهش گازهاي گلخانه اي، آموزش و آگاهي عمومي از ديگر برنامه هاي قابل اجرا در چارچوب برنامه عمل همكاري هاي زيست محيطي اكو است.

 



ميرمحمد صادقي با كناره گيري از انتخابات : بهترين ها و شايسته ها را روانه هيئت رئيسه اتاق ايران كنيد

كليد دار اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران پس از سه دهه حضور در بزرگترين تشكل اقتصادي كشور، اعلام كرد كه در انتخابات هيئت رئيسه شركت نمي كند و جاي خود را به جوان ترها مي دهد.
به گزارش خبرگزاري مهر، علاء ميرمحمد صادقي كه سه روز پس از پيروزي انقلاب اسلامي، حكم كليد داري اتاق بازرگاني را از امام خميني(ره) گرفت، اكنون به اين جمع بندي رسيده است كه در انتخابات هيئت رئيسه اتاق ايران شركت نكند و به جاي تمركز بر حاشيه هاي خوب و بد اين انتخابات، توان و تجربه خود را صرف حضور در فعاليتهاي اجتماعي و امور خيريه و همچنين اتاق تهران كند.
وي گفت: تاكنون بر حسب وظيفه سنگيني كه روي دوشم احساس مي كردم، در اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران حضور داشتم اما اكنون احساس مي كنم زمان حضورم به پايان رسيده و فكر مي كنم افراد شايسته زيادي وجود دارند كه اگر حاشيه هاي انتخابات اجازه دهد، شايستگي لازم براي تصدي پستهاي مهم اتاق ايران را در اختيار دارند.
ميرمحمد صادقي افزود: در تمام سالهاي گذشته هرگز به اتاق بازرگاني به عنوان منبع درآمد يا مرجع توزيع رانت نگاه نكرده ام و در اين مدت از منابع اتاق هيچ گونه برداشتي نداشته ام و اكنون با وجداني آسوده تصميم گرفته ام جاي خود را به افراد شايسته و جواناني بدهم كه صلاحيت، خلاقيت و مسئوليت كافي براي حضور در راس اتاق ايران را دارند.
عضو شاخص هيئت رئيسه اتاقهاي تهران و ايران با اشاره به اينكه در اين دوره از انتخابات افراد شايسته زيادي اعلام آمادگي كرده اند، گفت: من اطمينان دارم كه مجموعه همكارانم در اتاقهاي شهرستانها و تشكلها، با در نظر گرفتن منافع ملي ومنافع بخش خصوصي، بهترين ها و شايسته ترين ها را انتخاب و روانه هيئت رئيسه اتاق ايران مي كنند و در عين حال، از اينكه آنها نام من را در فهرست پيشنهادي خود گنجانده بودند تشكر مي كنم اما لازم است آنها به دليل رد پيشنهاد، عذرخواهي من را بپذيرند.
ميرمحمد صادقي تصريح كرد: واقعيت اين است كه پس از انتخابات اسفندماه تصميم گرفتم كم تر در اتاق بازرگاني وقت بگذارم وحتي يك بار هم اين موضوع را با دوستان مطرح كردم اما آنها به شدت مخالفت كردند و عده اي هم فكر كردند دارم تعارف مي كنم؛ به همين دليل هرگز به صورت شخصي براي حضور در هيئت رئيسه اتاق ايران اعلام آمادگي نكردم و اكنون هم براي شفاف تر شدن فضاي انتخاباتي اعلام مي كنم كه قصد ندارم نامزد هيئت رئيسه اتاق ايران شوم.

 



بانك مركزي اعلام كرد
نرخ تورم ارديبهشت ماه 2/14درصد

بانك مركزي جمهوري اسلامي، نرخ تورم در 12 ماه منتهي به ارديبهشت ماه 90 نسبت به 12 ماه منتهي به ارديبهشت ماه 89 را معادل
2/14درصد اعلام كرد. نرخ تورم فروردين ماه 2/13درصد اعلام شده بود.
به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، همچنين شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در ارديبهشت ماه 1390 نسبت به ماه قبل
7/1درصد افزايش يافت.
در مقايسه با ماه مشابه سال قبل، شاخص مذكور 2/21درصد رشد داشته است.
خلاصه نتايج به دست آمده از شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران بر اساس سال پايه 100=1383(359قلم كالا و خدمت) در ارديبهشت ماه 1390 محاسبه مي شود.

 



طي هفته جاري انجام مي شود
بهره برداري از2500 واحد مسكن مهر در شهر جديد پرند

معاون وزير مسكن و شهرسازي از افتتاح واحدهاي مسكوني مهر در شهرهاي جديد از هفته جاري خبر داد و گفت: حدود 2500 واحد مسكوني مهر بزودي در شهر جديد پرند افتتاح مي شود.
جمشيد نورصالحي در گفت وگو با فارس افزود: حدود 2500 واحد مسكوني مهر آماده افتتاح و بهره برداري است كه اگر مشكل آب و برق تعدادي از واحدهاي مسكوني ديگر كه به اتمام رسيده اند نيز حل شود تعداد واحدهاي مسكوني آماده بهره برداري از اين تعداد هم فراتر خواهند رفت.
وي تاكيد كرد: بعد از شهر جديد پرند، در شهرهاي پرديس نيز ماه آينده 2500 واحد مسكوني و در شهر جديد هشتگرد 3000 واحد مسكوني مهر افتتاح خواهند شد.
نورصالحي گفت: پيش بيني مي شود تا پايان سال جاري ميزان واحدهاي مسكوني افتتاح شده در شهرهاي جديد به 150 هزار واحد مسكوني برسد و چنانچه برخي از واحدهاي مسكوني كه مشكل آب و برق دارند نيز مشكلشان برطرف شود، از 150 هزار واحد مسكوني نيز فراتر برويم.
به گفته وي، بزودي در شهرهاي جديد سهند تبريز و گلبهار مشهد نيز افتتاح هايي براي مسكن مهر خواهيم داشت.
مديرعامل شركت عمران شهرهاي جديد در پاسخ به اين سوال كه آيا وزارت ارتباطات سنخيتي با وزارت راه و مسكن دارد كه مجلس تصويب كرده اين 3 وزارتخانه ادغام شوند، اظهار داشت: به هر حال اين موضوع مصوبه مجلس است و حتما قانونگذار آن را بررسي كرده است بنابراين وقتي اين موضوع مصوب شده است پس بايد انجام شود.

 



علي رغم تحريم ها واردات اتحاديه اروپا از ايران 2 برابر افزايش يافت

براساس آمارهاي يورو استات، واردات اتحاديه اروپا از ايران در ماه مارس ميلادي با افزايش 2 برابري نسبت به ماه قبل از آن مواجه شد و صادرات اين اتحاديه به ايران نيز 13درصد افزايش يافت.
به گزارش فارس به نقل از يورواستات، در ماه مارس 2011، 333/1 ميليارد يورو كالا از ايران به اتحاديه اروپا صادر شد كه اين رقم نسبت به ماه قبل از آن افزايش 2 برابري داشته است. اتحاديه اروپا در ماه فوريه 657 ميليون يورو كالا از ايران وارد كرده بود.
صادرات اتحاديه اروپا به ايران در ماه مارس نيز نسبت به ماه فوريه 13 درصد افزايش يافت و به 942 ميليون يورو رسيد. صادرات اتحاديه اروپا به ايران در ماه فوريه 833 ميليون يورو اعلام شده بود.
براساس اين گزارش مجموع مبادلات اتحاديه اروپا و ايران در ماه مارس نيز بالغ بر 275/2 ميليارد يورو برآورد شده است كه اين رقم رشد 52 درصدي نسبت به ماه قبل را تجربه كرده است.
تحليلگران افزايش 52 درصدي مبادلات ايران و اروپا در اين ماه را شكستي براي سياست ضد ايراني تحريم مي دانند كه از سوي دولت آمريكا در سطح بين المللي دنبال مي شود.
بنابراين گزارش آمارهاي يورواستات نشان مي دهد ايران طي 3 ماه نخست 2011 حدود 24/5 ميليارد يورو مبادله تجاري با 27 كشور عضو اتحاديه اروپا داشته است كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 190 ميليون يورو معادل 5/3 درصد كاهش داشته است. صادرات اتحاديه اروپا در 3 ماه نخست 2011 به ايران با كاهش 5/3 درصدي به 569/2 ميليارد يورو و واردات اين اتحاديه از ايران نيز با كاهش 5/3 درصدي به 673/2 ميليارد يورو رسيد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14