(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 16  خرداد 1390- شماره 19943

ويژگي هاي بنيانگذار انقلاب اسلامي از نگاه شخصيت هاي خارجي
انقلاب خميني كبيرالگوي خيزش هاي اسلامي در منطقه



ويژگي هاي بنيانگذار انقلاب اسلامي از نگاه شخصيت هاي خارجي
انقلاب خميني كبيرالگوي خيزش هاي اسلامي در منطقه

اشاره:
سالروز رحلت امام خميني(ره) علاوه بر گراميداشت و تجديد ياد و خاطره معمار كبير انقلاب و بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران فرصت بسيار مناسبي است تا ميزان تحقق آرمانهاي بلند آن عزيز كه در طول سه دهه اخير آرزوي شيفتگان مكتب روح الله و علاقه مندان به انقلاب اسلامي بوده است تبيين و به گونه اي واقع بينانه بررسي و در معرض قضاوت جهانيان قرار گيرد.
بدون ترديد موج عظيم بيداري اسلامي در سراسر جهان از بركات آن روح ملكوتي است و جهان اسلام راه خود را به سمت آرمانهاي بلند امام خميني(ره) پيدا كرده است. انقلاب هاي مردمي در خاورميانه و شمال آفريقا از نشانه هاي آشكار تاثير جهان بيني اي است كه امام خميني(ره) آن را پايه گذاري كردند و با گذشت بيش از 22 سال از ارتحال امام راحل تداوم شكوهمند، باعظمت و پرقدرت انقلاب اسلامي در صحنه معادلات جهاني آشكار شده است. به بركت هوشياري، هوشمندي، بصيرت و ولايت مداري ملت ايران راه امام خميني(ره) و پيگيري آرمان ها و اهداف بلند آن عزيز همچنان سرلوحه حركت انقلاب و نظام اسلامي خواهد بود.
بررسي انقلاب اسلامي ايران بدون توجه به رهبري امام خميني(ره) ناممكن است چرا كه نقش امام در اين انقلاب به حدي گسترده است كه دو مقوله انقلاب و رهبري تفكيك ناپذير شده است.
امام خميني(ره) براي اولين بار موفق شد قريب به اتفاق جامعه را به صحنه آورده و مدل جديدي از انقلابها در جهان را پديد آورد. انقلاب ايران در سال 1357 جهانيان را شگفت زده كرد و با گذشت 33 سال به عنوان كامل ترين انقلاب در جهان اسلام معرفي شده است.
حضرت امام خميني(ره) سال ها قبل از پيروزي انقلاب اسلامي اعلام كردند كه رژيم ستم شاهي بايد سرنگون گردد چون حامي رژيم غاصب صهيونيستي است و شأن ملت ايران اين نيست و همواره بايد در كنار برادران مسلمان خود قرار گيرند و اگر ظلمي بر آنان رفته به ياري آنها بشتابند و اين گناه در نگاه امام از بالاترين خيانت هاي شاه بود. مردم مصر نيز همين راه را رفته و با سرنگوني رژيم مزدور حسني مبارك به سرعت و با اولويت به سمت كمك ملت مظلوم فلسطين رفته و با تلاش و كوشش در گام هاي نخست آشتي ملي فلسطين را انجام داده و در گام بعدي با گشايش گذرگاه رفح محاصره ظالمانه بر ضد مردم مظلوم نوار غزه را شكسته و شرايط جديدي در منطقه پديد آورده است.
واكنش رژيم صهيونيستي در برابر پديده قيام هاي مردمي و بيداري اسلامي در منطقه به ويژه در برابر رفتار جديد دولت مصر در قبال غزه نشان مي دهد كه ايران و همه آزاديخواهان منطقه در يك جبهه در مقابل رژيم صهيونيستي قرار دارند و اسرائيل دشمن اول آنها به شمار مي آيد.
سرويس خارجي


الگوي انقلاب هاي مردمي
«ايمن ابوهاشم» عضو جبهه خلق براي آزادي فلسطين فرماندهي كل گفت: امروز همه ملت هاي اسلامي، انقلاب امام خميني(ره) را الگوي حركتها و انقلابهاي خود قرار داده اند.
وي اين مطلب را به مناسبت فرارسيدن بيست و دومين سالگرد ارتحال ملكوتي حضرت امام خميني(ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران بيان كرد.
وي با اشاره به الگوپذيري انقلابهاي مردمي در كشورهاي اسلامي از انقلاب اسلامي ايران خاطرنشان كرد: انقلاب امام خميني(ره) كاملا برخاسته از بين مردم بود و بقا و ماندگاري آن در بيش از سه دهه بعد از پيروزي انقلاب موجب شده است تا ملتهاي اسلامي آن را الگوي مناسبي براي قيام در مقابل ديكتاتورها در كشورهاي خود بدانند.
وي گفت: نقطه بارز انقلاب و حركت امام خميني(ره) كه موجب تاثيرپذيري افكار آزاديخواهان جهان از آن شد، مقاومت اين انقلاب در برابر همه فشارها، تحريم ها و توطئه هاي خارجي بود كه توانست خود را در برابر همه اين فشارها با گذشت سه دهه حفظ كند.
ابوهاشم تصريح كرد: همچنين انقلاب امام خميني(ره) درس مبارزه با فقر و دفاع از مظلوم را به ملتهاي اسلامي و جهان آموخت و اين درسي فراموش نشدني است.
ابوهاشم با اشاره به اين كه انقلاب اسلامي ايران همچنين دفاع از ملت مظلوم فلسطين و حق بازگشت آوارگان را در اولويت سياست هاي دائمي خود قرار داد، تاكيد كرد: ملت فلسطين با حمايت انقلاب اسلامي ايران و به ويژه شخص امام خميني(ره)، روحيه مقاومت و مبارزه را در ميان نسل هاي مختلف جامعه خود تقويت كرد و با اقتدا به آرمان امام(ره) در مسير آزادي، به مبارزه خود تا آزادسازي كامل اراضي اشغالي ادامه مي دهد.
رهبر جهان اسلام
«محمدباقر شيخ زاده» عضو مجلس نمايندگان افغانستان گفت، جهان مرهون انقلاب اسلامي ايران است و مردم آزاده جهان انقلاب خود را از رهبري حكيمانه حضرت امام خميني(ره) الهام گرفته اند.
«محمدباقر شيخ زاده» تاكيد كرد، با پيروزي انقلاب اسلامي ايران، خورشيد آزادي و آزاديخواهي از زير اهرم فشار استعمار طلوع كرد و به روان انسان هاي آزادمنش گرما بخشيد.
وي افزود، حضرت امام خميني(ره) با توكل به خدا و اطمينان به پاسخ مثبت مردم مسلمان ايران، انقلاب اسلامي را رهبري كردند.
اين نماينده مجلس افغانستان گفت، انقلاب اسلامي ايران به رهبري خردمندانه حضرت امام خميني(ره) تنها رژيم محمدرضا شاه پهلوي را شكست نداد بلكه به پايان سلطه و رژيم آمريكا و غرب در منطقه انجاميد.
اين شخصيت افغان تاكيد كرد: كوتاه شدن دست انگليس و آمريكا از منابع طبيعي ايران در واقع شكست فاحشي بر پيكر اين دو جهانخوار وارد كرد زيرا از دست دادن ثروت اين منطقه به معناي از دست دادن اعتبار و حيثيتشان بود.
وي همچنين اظهار داشت: خيزش هاي اخير مردمي در كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا در نتيجه تاثيرپذيري از انقلاب اسلامي ايران و توجه به توصيه هاي گهربار حضرت امام(ره) شكل گرفته است.
نماينده مجلس افغانستان تصريح كرد: درست زماني كه مردم كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس تحت تاثير تبليغات غربي ها به خواب رفته بودند ارشادهاي حضرت امام(ره) اين مردم را از خواب بيداركرد و متوجه شدند كه نبايد بيگانگان ثروت و منابعشان را مجاني به يغما ببرند.
وي با بيان اينكه «با ابتكار حضرت امام(ره) چيزي به پايان عمر رژيم غاصب صهيونيستي باقي نمانده است»، گفت: روز به روز بر شعور و آگاهي مردم منطقه افزوده مي شود و اينها چيزي جز توصيه هاي حضرت امام خميني(ره) براي حفظ وحدت مسلمانان نيست.
شيخ زاده از مردم و دولت افغانستان خواست با پيروي از بيانات و عملكرد حضرت امام خميني(ره)، اعتبار نظام اسلامي خود را حفظ كنند و اجازه ندهند «جمهوري اسلامي افغانستان» آلت دست استعمارگران و مايه بدنامي اسلام شود.
همانند نور خورشيد
«شيخ علوي امين السيد» در آستانه بيست و دومين سالروز ارتحال حضرت امام خميني(ره) درباره نقش حضرت امام در حمايت از مسائل جهان اسلام گفت: حمايت امام خميني(ره) از مسائل مهم جهان اسلام مانند قضيه فلسطين همانند نور آفتاب در وسط آسمان است كه براي همه واضح و روشن است و كسي نمي تواند وجود آن را انكار كند و جز آن چيز ديگري بگويد. وي افزود: مسئله فلسطين از جمله دغدغه هميشگي امام بود.
شيخ علوي در پاسخ به اين سؤال كه چرا بعضي از كشورها سعي مي كنند انقلابهاي اخير ملتهاي عربي را به دور از الهام گرفتن از افكار امام خميني معرفي كنند و سعي مي كنند كه جلوي اين نوع نگرش را بگيرند؟ تصريح كرد: اين در واقع تلاشهاي كشورهاي غربي است. آنها نه فقط سعي مي كنند كه اين انقلابها را ناشي از افكار امام خميني معرفي نكنند بلكه مي خواهند بگويند كه اصلا اين انقلابها ماهيت اسلامي ندارند و تنها بخاطر اينكه ملتها نان شب خود را بدست آورند دست به اين انقلابها زدند كما اينكه اين اتهامات امروز از سوي آنها متوجه انقلاب ملت مصر شده است.
نهادينه كننده فرهنگ مقاومت
صلاح الدين زي محمد مدير اداره پژوهش هاي شبكه الجزيره قطر با تاكيد بر اينكه انقلاب هاي اخير در كشورهاي عربي بايد از انقلاب ايران الگو بگيرند گفت: امام خميني فرهنگ مقاومت و قيام مردمي را در جهان نهادينه كرد.
وي افزود، در بيشتر اين قيام هاي عربي رهبري واحد وجود ندارد و اين انقلاب ها بايد از انقلاب ايران الگو بگيرند چرا كه امام خميني(ره) رهبر محبوب قلوب نه تنها در بين مردم ايران بلكه در بين جهان عرب و اسلام است.
وي تصريح كرد: امام خميني اين انديشه را بنا نهاد كه مردم مي توانند در مقابل حكومت هاي ديكتاتوري به پا خيزند و به پيروزي برسند.
زي محمد همچنين نسبت به تلاش صهيونيست ها براي نفوذ در كشورهاي منطقه براي اخلال در انقلاب هاي منطقه هشدار داد و تاكيد كرد كه مردم كشورهاي منطقه براي پيروزي نياز به رهبري واحد مانند امام خميني دارند تا بتوانند به اهداف خود دست يابند.
مدير اداره پژوهش هاي شبكه الجزيره هدف از قيام مردم منطقه را تحقق آزادي، دموكراسي و عدالت اجتماعي بيشتر دانست.
چراغ راه
«فتحي ابوالعردات» دبير جنبش فتح در لبنان با توجه به فرا رسيدن سالگرد ارتحال بنيانگذار جمهوري اسلامي اظهار داشت: حضرت امام خميني(ره) داراي احترام و جايگاه ويژه اي نزد ملت فلسطين است و افكار و آرمان هاي ايشان چراغ راهي در مسير اعاده حقوق فلسطيني ها خواهد بود.
وي به تاثير انقلاب اسلامي ايران بر انقلاب فلسطين اشاره كرد و گفت: انقلاب اسلامي ايران عمق انقلاب فلسطين است و ما به عنوان جنبش فتح روي دو اصل استمرار مقاومت و تاكيد بر اصول فلسطيني حركت و نسبت به ايفاي چنين نقشي از جمهوري اسلامي ايران تشكر مي كنيم.
ابوالعردات افزود، قطعا اين حمايت ها باعث شده كه ملت فلسطين در پيگيري حقوق خود و مقاومت عليه اشغالگران مصمم تر گام بردارد و به همين دليل است كه بعد از سال ها اشغال و آوارگي ميليون ها فلسطيني ، حوادثي همچون روز نكبت امسال را مي آفرينند و اسرائيلي ها را به شدت در هراس مي افكنند.
انقلاب حقيقي
آصف حسين نويسنده و انديشمند صاحب نام پاكستاني با بيان اينكه انقلاب اسلامي ايران به معناي كلمه يك انقلاب اسلامي حقيقي است گفت: اين انقلاب كامل ترين انقلاب جهان اسلام است.
«آصف حسين» كه عضو هيئت علمي دانشگاه «ليستر» انگليس و از انديشمندان و نويسندگان صاحب نام انگليسي در زمينه مطالعات اسلامي است، اظهار داشت: كشورهاي ديگري هم هستند كه عنوان «جمهوري اسلامي» را براي خود انتخاب كرده اند اما اسلامي كه آنها از آن براي عنوان خود استفاده كرده اند، اسلام حقيقي نيست.
اين انديشمند انگليسي با بيان اينكه تفاوت هاي زيادي ميان انقلاب اسلامي ايران و انقلاب هاي نوپا در برخي كشورهاي عربي - اسلامي وجود دارد، يكي از عمده ترين اين تفاوت ها را برخورداري انقلاب اسلامي ايران از يك رهبر آگاه دانست كه انقلاب هاي نوپا در برخي كشورهاي شمال آفريقا و همچنين خيزش هاي جاري ملت هاي برخي كشورهاي مسلمان از اين امتياز بزرگ تقريبا محروم هستند.
اين استاد دانشگاه ليستر انگليس در ادامه گفت: اما همين كشورهاي سلطه طلب از زمان شكل گيري انقلاب اسلامي ايران تاكنون ديگر به خود اجازه ندادند كه با هدف سلطه جويانه به سمت ايران نگاه كنند چرا كه مي دانند انقلاب اسلامي با رهبري و هدايت فردي آگاه به نام امام خميني(ره) شكل گرفته و بر اصلي با عنوان «حق هميشه پيروز است» مبتني است.
آصف حسين استوار بودن انقلاب اسلامي ايران بر حق و اسلام حقيقي را عمده ترين دليل ناكامي تمام توطئه ها و حملات ضدايراني از زمان شكل گيري انقلاب تاكنون از جمله جنگ تحميلي از سوي رژيم سابق عراق و با حمايت هاي جهان استكبار دانست.
وي امام خميني(ره) را يك انديشمند و دانشمند برجسته اسلامي و كاملا آگاه به سياست هاي امپرياليسم دانست و گفت: رهبر انقلاب اسلامي ايران فردي آگاه به مسايل اسلامي و سياسي بود كه راه هاي مبارزه با سياست ها و رويكردهاي استكبار را به خوبي مي شناخت و ايمان و اعتقاد او به اين اصل كه «حق و اسلام حقيقي همواره پيروز است» رمز اصلي پيروزي او در شكل دادن انقلاب اسلامي ايران است.
اين نويسنده و انديشمند انگليسي موضوع توانايي يك رهبر در بيداري مردم براي خيزش در برابر رژيم هاي فاسد را يكي از مهم ترين عوامل پيروزي يك انقلاب دانست كه در مورد انقلاب اسلامي ايران، اين كار به بهترين شكل ممكن توسط رهبري آن انجام شد به گونه اي كه تمام اقشار مختلف مردم ايران يكپارچه پشت سر رهبري واحد خود حركت كردند و موجي به راه انداختند كه براي رژيم سابق ايران چاره اي جز سقوط باقي نماند.
پشتيباني از مستضعفين
كارشناس مركز پژوهشگاه اسلامي رياست جمهوري تاجيكستان گفت: امام خميني(ره) اسلام واقعي را به جهانيان معرفي و ثابت كرد كه دين اسلام نه تنها پاسخگوي تمام خواسته هاي بشري است، بلكه هميشه جامعه را به سوي رشد و توسعه هدايت مي كند.
«عبدالله محقق» اظهار داشت، انقلاب سال 1979 ميلادي (1357) ايران با ديگر انقلاب ها از جمله روسيه و فرانسه متفاوت است.
وي افزود: امام خميني(ره) ، روزهاي آغازين پيروزي انقلاب اسلامي را با پشتيباني از مردم مستضعف ايران آغاز كرد و آن را اساس تشكيل جامعه اسلامي قرار داد.
به گفته محقق، با پيروزي انقلاب اسلامي در ايران وضعيت مسلمانان منطقه آسياي مركزي هم بهبود يافت، زيرا امام راحل با ارسال نامه اي به ميخائيل گورباچف رهبر سابق شوروي خواست تا مانع از انجام امور ديني مردم اين مناطق نشود، زيرا آنها برادران ما هستند و خود را در سرنوشت شان شريك مي دانيم.
اين محقق تاجيك ادامه داد: با پيروزي انقلاب اسلامي درهاي مساجد به روي مسلمانان كشورهاي آسياي مركزي گشوده شد و امكان حضور گسترده مسلمانان براي انجام امور ديني در مساجد بزرگ فراهم گرديد.
محقق درباره تاثير انقلاب اسلامي ايران بر رخدادهاي كشورهاي شمال آفريقا و خاورميانه، هم گفت: اين انقلاب تاثير زيادي بر اين مناطق داشت زيرا مردم اين كشورها با آگاهي از انديشه ها و افكار امام خميني(ره) ديگر نمي خواهند زير سلطه حكام خودكامه و ديگر زورگويان جهان بروند و مي خواهند دولتمرداني داشته باشند كه آلام آنها را رفع كند.
وي اضافه كرد: جوانان اين كشورها با الهام از پيشرفت هاي روزافزون جمهوري اسلامي ايران، دست به تظاهرات عليه حكومت هاي خود زدند كه اين امر مي تواند زمينه دستيابي آنها به استقلال واقعي را فراهم سازد.
محقق در ادامه با اشاره به نقش موثر انقلاب اسلامي ايران در آشكار كردن نيرنگ هاي سردمداران كاخ سفيد در جهان، گفت: هم اكنون ايران تنها كشوري است كه با سياست هاي مداخله جويانه آمريكا در دنيا مخالفت مي كند.
حامي مقاومت اسلامي
«عبدالله الترياقي» رئيس جريان فجر مقاومت اسلامي لبنان گفت، امام خميني(ره) بزرگترين حامي جنبش هاي جهاد و مقاومت در لبنان و فلسطين بود و پيروزي هاي پي درپي مسلمانان در مبارزه عليه رژيم هاي ديكتاتور منطقه ناشي از افكار و انديشه هاي امام خميني(ره) است. وي افزود، امام خميني عشق و علاقه به فلسطين و قدس شريف و رزمندگاني كه در راه آزادسازي فلسطين تلاش مي كنند در دل مردم ايران كاشت.
رئيس جريان فجر مقاومت اسلامي لبنان تاكيد كرد، اين نقش حمايتي امام خميني(ره) در حمايت از مقاومت معادلات منطقه اي را برهم زد و سياست هاي سيطره جويانه نظام هاي ديكتاتور منطقه و فرامنطقه اي را خوار و ذليل كرد.
وي اظهار داشت، رهبري امام خميني(ره) به گونه اي بود كه حتي پس از رحلت ايشان نيز مردم كشورهاي اسلامي منطقه از افكار ايشان تبعيت كردند و عليه رژيم هاي ديكتاتور قيام كردند. الترياقي همچنين گفت، گرچه در تحولات اخير در خاورميانه و شمال آفريقا رهبري قدرتمند مانند حضرت امام خميني(ره) ديده نمي شود اما نفس حضور گسترده مردم برگرفته از انقلاب اسلامي ايران است. وي تصريح كرد اكثر مردم منطقه از رژيم هاي خود تنفر دارند چرا كه به فكر ملت خود نيستند بلكه در كنار رژيم صهيونيستي و آمريكا قرار گرفته اند و منافع آنها را تامين مي كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14