(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 2 مرداد 1390- شماره 19981

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ضربه سنگين امنيتي عمليات قنديل (يادداشت روز)
احمدي نژاد در ديدار سفير فرانسه: اميدوارم غرب معناي تحولات جديد جهاني را درك كند
ورزش (گفت و شنود)
كيهان و خوانندگان
صالحي حملات تروريستي در نروژ را محكوم كرد
دوستانه با دوست (نكته)
يك عضو فراكسيون اقليت : در ميهماني انتخابات ، اصلاح طلبان ضدنظام را دعوت نمي كنيم
كديور: خودمان را گول نزنيم مردم به ما اعتنا نمي كنند (خبر ويژه)
اوباما نمي داند در بدهي هاي خود غرق شود يا در بحران اقتصادي اروپا (خبر ويژه)
اين دلقك بايد خودشو از پشت بوم پرت كنه (خبر ويژه)
نظام ايران قدرتمندانه چالش با آمريكا را در منطقه مديريت مي كند (خبر ويژه)



ضربه سنگين امنيتي عمليات قنديل (يادداشت روز)

درگيري روزهاي اخير سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با گروهكهاي ضدانقلاب در منطقه كوهستاني و صعب العبور شمال غرب كشور كه تركيبي از گروهك هاي سنتي ضدانقلاب و گروههاي جديد كه پس از اشغال عراق توسط آمريكا و رژيم صهيونيستي تشكيل شده اند، ثابت كرد كه سپاه در شناسايي و شكار عوامل ضدانقلاب از توانمندي بالايي برخوردار است و عليرغم اشراف دشمن بر كوههاي مرتفع و صعب العبور، مي تواند ضربات اساسي بر آنها وارد نمايد. در اين ميان سپاه در چارچوب پروتكل امنيتي با دولت اقليم كردي از كوههاي مرزي سردشت، پيرانشهر و اشنويه عبور كرد و ضدانقلاب را در عمق كوهستانهاي شمال عراق مورد تعقيب قرار داد و دهها نفر از آنان را به هلاكت رساند.
سپاه در كوهستانهاي مرتفع شمالي عراق با نيروهايي درگير شد كه از گزارش هاي ويژه اطلاعاتي آمريكا برخوردار بوده و به عبارتي تحت پوشش كامل و همه جانبه اطلاعاتي آمريكا قرار داشتند و از سوي ديگر به انواع سلاح هاي پيشرفته آمريكايي مجهز بودند. پيروزي سپاه بر چنين نيرويي در واقع پيروزي بر پارتيزان هاي تعليم ديده و مجهز آمريكايي بود و از اين رو از اهميت ويژه اي برخوردار است. به ياد بياوريم بامداد صبحي در دي ماه 1385 كه شش فروند هلي كوپتر آپاچي- مجهز به سيستم خاص ليزري و قابليت پرواز در تاريكي مطلق- در يك ساختمان ديپلماتيك ايران در اربيل -مقر حكومت دولت اقليم كردستان عراق- فرود آمد و 5 نفر از نيروهاي ايراني را با خود به بغداد برد و با افتخار فراوان اعلام كرد كه تعدادي از نيروهاي سپاه پاسداران ايران را دستگير كرده است و حال آنكه حمله به يك مقر معين كه فاقد حفاظت و ايمني خاص است، حتي براي يك دسته 10-12 نفره نظامي هم افتخار ندارد چه رسد به نيروي اشغالگري كه- در آن زمان- نزديك به 300 هزار نيروي نظامي و امنيتي در عراق داشت. عمليات اخير سپاه پاسداران در نوار مرزي سردشت و در عمق چند كيلومتري خاك عراق و كشتن دهها نفر از پارتيزان هاي آمريكايي و اسرائيلي به خوبي نشان مي دهد كه موازنه عملياتي به نفع كه و به ضرر چه كسي است.
در واقع در عمليات اخير ايران با پارتيزان هاي جديد و قديم آمريكا و اسرائيل، سپاه نشان داد كه از يك طرف ظرفيت اطلاعاتي بالايي دارد، از سوي ديگر از ظرفيت عملياتي چشمگيري برخوردار مي باشد و علاوه بر اين ها مي تواند هماهنگي هاي لازم در داخل و خارج مرز براي ضربه زدن به ضدانقلاب فراهم كرده و بلافاصله آن را به اجرا بگذارد. در خصوص عمليات ياد شده نكات زير قابل ملاحظه مي باشد:
1- برخلاف آنچه كه تبليغ مي شود «پژاك»- كه در درگيري هاي اخير فعال تر از بقيه گروهك هاي ضدانقلاب بود- بخشي از PKK نيست كما اينكه برخلاف آنچه آمريكايي ها ادعا مي نمايند، شاخه ايراني PKK هم نيست. پ.ك.ك واقعا نماينده سياسي كردهاي تركيه است و از پشتيباني بخش زيادي از كردهاي تركيه استفاده مي كند و سابقه اي چند ده ساله دارد. پ.ك.ك اگرچه به دليل ارتكاب به جنايات و توسل به شيوه هاي غيرانساني يك گروه مردود به حساب مي آيد ولي بالاخره داراي خط مشي و چارچوب معين و استراتژي هاي اعلام شده است در حاليكه هيچكدام از اين خصوصيات در مورد پژاك صدق نمي كند. پژاك از پشتيباني كردهاي ايران برخوردار نيست و حتي نتوانسته در روستاهاي نزديك مرز براي خود پايگاه و جان پناه بدست آورد و لذا در موارد متعدد اقدام به قتل يا گروگان گيري روستاييان بي پناه كرد حاشيه مرز كرده است. برخلاف PKK، پژاك از حمايت خارجي برخوردار است. آمريكايي ها رسما از اين گروهك حمايت مي كنند حتي راديو فردا -وابسته به سيا- در برنامه اي در سپتامبر 8002 -شهريور 68- كه متن آن هم اكنون هم روي صفحه ويكي پديا وجود دارد، اين گروه را مورد حمايت آمريكا دانست. پژاك زماني متولد شد كه آمريكا عراق را به اشغال خود درآورده بود و برنامه اي براي مشغول كردن ايران به اجرا گذاشت. جالب اين است كه در همان زمان گروههاي سنتي ضدانقلاب نظير حزب منحله دمكرات و گروهك كومله به گمان اينكه آمريكا دنبال جايگزين كردن نيروي جديد به جاي نيروهاي سنتي است به افشاگري عليه اين گروهك- پژاك- روي آورده و نقش آمريكا را در راه اندازي آن برملا كردند. پژاك اولين كنگره رسمي خود را در سال 4002- يك سال پس از اشغال عراق- برگزار كرد. محل اين كنگره ساختماني در اطراف مقر نظاميان آمريكايي در شهر سليمانيه بود و در همان زمان خبرگزاري رويترز و روزنامه واشنگتن پست گزارش دادند كه در اطراف مقر نظاميان آمريكايي در سليمانيه نيروهاي گروه تازه تاسيس پژاك را با سلاح هاي آمريكايي ديده اند. نكته جالب تر اين است كه اعضاي پژاك تركيبي از نيروهاي منطقه اي- چند كشور منطقه- هستند و وجه مشترك آن ها اين است كه در برنامه اي آمريكايي عليه ملت هاي منطقه ايفاي نقش مي نمايند و اين نكته اي است كه دولت اقليم كردي را در همكاري با نيروهاي امنيتي و نظامي ايران متقاعد كرده است. يك نكته جالب ديگر اين است كه دولت تركيه در اسفند 88 از پليس آلمان درخواست كرد كه در دستگيري گروهي از PKK با نيروهاي امنيتي آنكارا همكاري كند. در اين بين نيروهاي پليس آلمان همزمان به يك گروه كوچك به سرپرستي حاجي احمدي كه خود را رهبر پژاك معرفي مي كند، برخورد و به گمان اينكه اين ها هم بخشي ازPKK است دستگير كرد ولي دو روز بعد در حالي كه عناصر PKKرا به نيروهاي امنيتي تركيه تحويل داد، تيم حاجي احمدي را آزاد كرد. و حال آنكه در همان زمان دستگاه اطلاعاتي ايران تقاضاي انتقال اعضاي اين گروهك را به ايران داشت اين خود دليل جداگانه اي است كه نشان مي دهد از نظر غرب هم پ.ك.ك غير از پژاك است.
2- گروهك هايي كه اين روز مورد تعقيب و شكار نيروهاي سپاه پاسداران واقع شده اند، وانمود مي كنند كه «براي احقاق حقوق مردم كرد» مبارزه مي كنند و حال آنكه از يك طرف خود اين ها تنها وقتي تحت فشار قرار مي گيرند از مبارزه مدني و نه تجزيه طلبي حرف مي زنند و از سوي ديگر عمليات هاي تروريستي اين گروهك نوعاً در مناطقي رخ مي دهد كه محل اصلي كسب و كار و درآمد و تجارت كردهاي ايراني و كردهاي عراقي است. همه مي دانيم كه اشتغال در مناطق صعب العبور چقدر اهميت دارد و در عين حال چقدر دشوار است. ناامن كردن مناطق كسب و كار و تجارت كردها ضربه مهم و اساسي به زندگي مردم محروم در دو سوي مرز است و به همين دليل كردها نفرت عجيبي از پژاك دارند و از نيروهاي امنيتي در ريشه كن كردن آنان پشتيباني مي كنند. از اين رو عمليات اخير سپاه كه چشم انداز پاكسازي اين گروهك در دو سوي مرز را به تصوير كشيد و بارقه اي از بهبود شرايط كسب و كار را در اين مناطق صعب العبور به وجود آورد، مورد پشتيباني كردهاي محروم قرار گرفت.
3- مناطق عملياتي سردشت و از آن طرف ارتفاعات «قنديل» در خاك عراق محل عمليات پيروزمندانه والفجر2 در 92تيرماه سال 26 است. در اين عمليات، رزمندگان اسلام،- بخصوص تيپ 33 المهدي فارس- پنجه در پنجه نيروهاي ويژه ارتش عراق انداختند و بر آن چيره شدند آن عمليات پس از آن اتفاق افتاد كه چند عمليات، از جمله عمليات رمضان نتوانسته بود در دشت هاي جنوب راه پيش ر وي رزمندگان اسلام را بگشايد و پيروزي در عمليات والفجر 2 ، نشانه توانمندي ويژه اي بود كه قفل جنوب را گشود. در واقع عمليات اين روزهاي سپاه در اين منطقه هم نشان مي دهد كه عليرغم پروژه هاي سنگين دشمن، نيروهاي اطلاعاتي ايران روز به روز قدرتمندتر شده اند. عمليات در منطقه بسيار سخت قنديل نشان داد كه سپاه در اوج آمادگي اطلاعاتي و عملياتي است.
جالب اين است كه عمليات سپاه درست در زماني انجام شد كه به لحاظ فصلي، ضدانقلاب امكان مي يابد از سوراخ هاي تعبيه شده در كوه هاي مشرف به مرز ايران سر بيرون بياورد و به خودنمايي بپردازد. در اين ميان يك نكته كليدي اين است كه برخلاف ضد انقلاب استقرار يافته در اين نقاط و برخورداري آنان از پشتيباني جدي اطلاعاتي، تسليحاتي و لجستيكي آمريكايي ها، سپاه در منطقه اي با آنان درگير شد كه فاقد پاسگاه هاي پشتيباني بود. كما اينكه پاسگاه هاي حكومت اقليم كردي نيز در اين مناطق بسيار اندك بوده و اساساً امكان بهره گيري از امكانات و پشتيباني لازم براي سپاه وجود نداشته است. در عمليات اخير، نيروهاي ضد انقلاب با پشتيباني آمريكا از كوه هاي شمالي اين منطقه به سمت مناطق پايين تر كه امكان عمليات در آن بيشتر است،گسيل شده و گمان مي كردند مي توانند يك تابستان خونين را در منطقه كردستان ايران رقم بزنند به گونه اي كه از يك سو ايران با يك چالش عمده امنيتي مواجه شود و از سوي ديگر براي آمريكايي ها و صهيونيست ها امكان به تصوير درآوردن يك ايران «با موقعيت ضعيف امنيتي» فراهم گردد. ابتكار عمل سپاه پاسداران يادآور ابتكار عمل حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه است كه توانست با پيش دستي از يك توطئه پيچيده جلوگيري كند.
4- پيش از اين ما در همين ستون از يك سند كه يك طرح آمريكايي را فاش مي كرد، خبر داديم كه بر اساس آن آمريكايي ها روي ايجاد درگيري در مناطق قومي ايران و بخصوص در آن مناطقي كه از نظر مذهبي ميان مذهب غالب كشور و مذهب غالب در منطقه خاص تفاوت وجود دارد، تأكيد كرده بودند.
در آن سند كه مربوط به «مركز امنيت آمريكاي جديد» بود، مسئولان امنيتي آمريكا گفته بودند: «به جاي شعار جدايي طلبي بايد روي درگيري هاي قومي تأكيد كرد وقتي در عمل درگيري به وجود مي آيد نفرت مردم از حكومت افزايش مي يابد چرا كه در اين صورت يا حكومت متهم به دست داشتن در درگيري مي شود و يا متهم به ناكارآمدي مي گردد و اين هر دوموقعيت امنيتي ايران را شكننده مي كند.»
در واقع عمليات برون مرزي سپاه و تعقيب تروريست هاي آمريكايي در ارتفاعات «قنديل» نشان داد كه سپاه چشم فتنه اي آمريكايي را از حدقه درآورده و «مسئله امنيتي» را به منطقه تحت پوشش آمريكا منتقل كرده و اين در حالي است كه تجربه 01 سال اخير نشان داده كه آمريكايي ها در حل «مسئله امنيتي» از توانمندي چنداني برخوردار نيستند.
سعدالله زارعي

 



احمدي نژاد در ديدار سفير فرانسه: اميدوارم غرب معناي تحولات جديد جهاني را درك كند

رئيس جمهور كشورمان در ديدار سفير جديد فرانسه تاكيد كرد كه ايران مبتني بر اصل احترام و عدالت محدوديتي براي گسترش روابط با كشور فرانسه ندارد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، «محمود احمدي نژاد» روز شنبه در ديدار «برونو فوشه» سفير جديد فرانسه در جمهوري اسلامي ايران گفت: دوران استقرار نظم جديد جهاني كه در آن همه كشورها بر پايه عدالت و احترام با يكديگر مشاركت و همكاري داشته باشند فرا رسيده است و اميدوارم همه سياستمداران جهاني چنين تحولاتي را به خوبي درك كنند.
رئيس جمهور با تاكيد بر مشاركت همه كشورهاي جهان در برپايي ساختارهاي جديد جهاني اظهار داشت: اگر عده اي خيال مي كنند كه مي توانند به تنهايي نظم جديد را برپا كنند در اشتباه هستند.
احمدي نژاد مهمترين اصل در روابط بين الملل را برقراري روابط دوستانه و صميمي بين ملت ها عنوان كرد و گفت: هيچ ملتي نمي تواند به تنهايي زندگي كند و رسيدن به پيشرفت و استقرار امنيت نيازمند مشاركت و همكاري همگاني است و اگر روابط براساس احترام و عدالت باشد همه از آن سود خواهند برد.
رئيس جمهور تصريح كرد: اگرچه در 30 سال گذشته اتفاقاتي در روابط ايران و فرانسه رخ داده كه در جاي خود قابل بررسي است اما نگاه ملت ايران در گسترش روابط با تمامي كشورهاي جهان رو به جلو و معطوف به آينده است و با چنين نگاهي مانعي براي افزايش تعاملات ايران و فرانسه وجود ندارد.
احمدي نژاد تاكيد كرد: به طور اصولي اختلاف نظري بين ايران و فرانسه وجود ندارد و مهم آن است كه بتوان خارج از نظر و دخالت ديگران در مسير تقويت و تحكيم روابط دوجانبه و بين المللي گام برداشت.
برونو فوشه نيز در اين ديدار پس از تقديم استوارنامه خود با بيان اينكه ايران همواره مورد تحسين و شگفتي براي فرانسويان بوده است، اظهار داشت: روابط تاريخي ايران و فرانسه روابط خوبي بوده و امروز هم مصمم هستيم به عنوان اعضاي يك خانواده روابط خود را با جمهوري اسلامي ايران ارتقاء داده و معتقديم اگر اختلافي وجود داشته باشد مي توان براي رفع آن راه حل هايي يافت.
سفير جديد فرانسه تاكيد كرد: فرانسه براي نقش جمهوري اسلامي ايران در منطقه و جهان احترام خاصي قائل است و معتقد است ايران بايد در عرصه بين المللي به صورت موثر ايفاي نقش كند.
نتيجه مقاومت در برابر سلطه گران پيروزي است
رئيس جمهور مقاومت و ايستادگي در برابر امپرياليسم را راهي پرافتخار توصيف كرد كه نتيجه اي جز پيروزي ندارد و گفت: امروز امپرياليسم بواسطه مقاومت ملت ها و دولت هاي انقلابي، نفس هاي آخر خود را مي كشد.
دكتر محمود احمدي نژاد ديروز در ديدار «بيسنته بليس» سفير جديد اكوادور با اشاره به اينكه بين ايران و اكوادور رابطه بسيار خوبي برقرار است و دو كشور در جبهه مشترك ضد امپرياليستي قرار دارند، خاطرنشان كرد: كشورهاي مستقل جهان در مقابل مخالفت امپرياليسم با تحكيم و تقويت روابط دولت ها و ملت هاي آزاده بايد راه همكاري، اتحاد و مقاومت را با قوت ادامه دهند.
وي افزود: دولت ها و ملت هاي مستقل بايد از همه ظرفيت ها، استفاده كرده و همكاري هاي خود را خارج از سيطره امپرياليسم به صورت همه جانبه حداكثري گسترش دهيم.
احمدي نژاد اراده دولت و ملت ايران را معطوف به گسترش همه جانبه همكاري ها با كشورهاي مستقل از جمله اكوادور عنوان و اظهار كرد: توسعه ارتباطات ايران و اكوادور به نفع دو ملت و ديگر ملت هاي مستقل است.
بيسنته بليس سفير جديد اكوادور نيز پس از تقديم استوارنامه خود گفت: ملت هاي آمريكاي لاتين رنج بسياري را از سلطه امپرياليسم متحمل شده اند و مردم كشورهايي مانند اكوادور با سختي هاي بسيار خود را از چنگ استكبار و استعمار رها كرده اند.
سفير جديد اكوادور با اشاره به مخالفت كشورش با سوء استفاده ايالات متحده و همپيمانانش از سازمان هاي بين المللي براي هجمه عليه كشورهاي مستقل اظهار كرد: اكوادور مخالفت خود با اين دست اقدامات در عرصه بين المللي را با راي مخالف خود در سازمان هاي بين المللي به اثبات رسانده است و همواره اعلام كرده است كه با اعمال فشار و تحريم عليه ايران مخالف است.

 



ورزش (گفت و شنود)

گفت: اظهارات يكي از ضد انقلابيون فراري كه گفته بود «برخورد جمهوري اسلامي با اپوزيسيون به خاطر تندروي خود اپوزيسيون بوده» با فحاشي برخي ديگر از گروه هاي ضد انقلاب روبرو شده است.
گفتم: حيوونكي ها بعد از شكست فتنه 88 بيكار شده اند و تازه فرصت پيدا كرده اند كه براي سپري كردن اوقات فراغت همديگر را گاز بگيرند.
گفت: تقصير آمريكا و اسرائيل و انگليس است كه آنها را بعد از مصرف به حال خود رها كرده اند. بايد يك جوري سرشان را گرم مي كردند كه اينجور به همديگر نپرند!
گفتم: اتفاقا يكي از كاربران سايت ضد انقلابي بالاترين پيشنهاد كرده كه گروه هاي اپوزيسيون به جاي درگيري با يكديگر، مسابقات ورزشي برگزار كنند.
گفت: مثلا چه جور مسابقه اي؟!
گفتم: مثلا؛ شيرجه روي چمن! اسب سواري با الاغ! پرش روي نيزه! و....
 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان
¤ آيا نبايد به تركتازي هاي جديد خواص مردود و اصحاب فتنه 88 كه اخيرا بار ديگر در روزنامه هاي زنجيره اي توطئه مي كنند پاسخ داد؟
يزدانيان- تهران
¤ خدمات دولت اصولگرا در 7 سال گذشته در طول تاريخ انقلاب نسبت به دولت هاي گذشته بي نظير بوده است اما نمي دانم چرا مدتي است كه سيستم نظارتي كشور كه با توجه به اجرايي شدن قانون هدفمند شدن يارانه ها مي بايست فعال تر و دقيق تر و برنده تر از گذشته باشد متاسفانه با سستي و كاهلي انجام وظيفه مي كند.
سيداحمد ميرزاجاني
¤ چطور وقتي يك دزد و يا اراذل و اوباشي كه مزاحمت ناموسي ايجاد كرده علاوه بر چند ميليون ديه براي ضرب و جرح و يا قتل دزد و اراذل و اوباش وكيل و پليس و قاضي و بازپرس و پزشك و... همه به ياري جاني مي شتابند ولي برعكس آن مشاهده نمي شود يعني فرد مورد تعرض كه گاهي حيثيت ناموسي او آسيب ديده از كمك هيچ يك از اين جايگاهها برخوردار نيست؟
9857---2190
¤ از وزير محترم بهداشت و درمان سركار خانم دكتر دستجردي خواهش مي كنيم مسئولان بيمارستان هايي را كه در پذيرش طلبه مصدوم توسط اراذل و اوباش امتناع كرده اند، مورد مواخذه جدي قرار دهد.
محمد اسماعيلي
¤ بيمارستانهايي كه از پذيرش آن طلبه مجروح خودداري كردند بدانند كه در جنايت اراذل و اوباش شريكند.
1836---0938
¤ چرا كسي به صداوسيما كه تبديل به مركز ترويج تجمل گرايي ثروتمندها شده است اعتراضي نمي كند. چرا در شرايطي كه بخشي از مردم با مشكلات معيشتي روبه رو هستند تلويزيون تبليغات تجمل گرايي كاملا غيرارزشي جشنواره كيش و سفر به اين جزيره را پخش مي كند.
زنگويي- تهران
¤ بيش از 30 سال است كه از پيروزي انقلاب اسلامي مي گذرد و هنوز زائرين امام رضا(ع) در گرماي طاقت فرساي تابستان در نمازجمعه داخل حرم شركت مي كنند و يا به زيارت مشغول مي شوند. مگر توانمندي و امكانات مالي ما كمتر از عربستان سعودي است كه چند چتر از نوع دهها چتري كه در مدينه النبي از پول زوار زده شده است در صحن هاي مشهدالرضا(ع) نصب نمي شود؟! چه اشكالي دارد بخشي از نذورات فراوان زوار خرج احداث سيستم سردكننده و گرم كننده اي در صحن هاي امام رضا(ع) شود كه نمونه هاي آن در صحن هاي مسجدالنبي و بيت الله الحرام نصب شده است.
خانم محمدزاده- زائر امام رضا(ع)
¤ پيشنهاد مي شود فروشگاههاي شهر و روستا به فروشگاه و مجتمع هاي زنجيره اي كشت و صنعت شهر و روستا نامگذاري جديدي پيدا كنند و با كار كارشناسي و تخصصي مسئولين، جوانان در امر كار و كسب و اشتغال و توليد مورد حمايت واقع شوند.
يك هموطن
¤ در حالي كه اضافه جذب كاركنان غيرهيئت علمي در آموزش و پرورش به اجرا گذاشته شده چرا در دانشگاههاي كشور و از جمله دانشگاههاي علوم پزشكي اين قانون اجرايي نمي شود. وزير محترم بهداشت پاسخ بدهند اشكال كار در كجاست؟
4704---0935
¤ مي خواستم از مسئولان پرداخت يارانه ها بپرسم با توجه به اينكه پرداخت يارانه هاي اين دوره 2 هفته به تاخير افتاده است مابه التفاوت آن از چه طريقي به مردم پرداخت خواهد شد.
يك شهروند
¤ همراه با خانواده ام هفته گذشته با استفاده از اتوبوس بين شهري سفري به تبريز داشتيم. تاسف انگيز اين كه هيچ كدام از اين اتوبوس ها چه در رفت و چه در برگشت براي نماز توقف نكردند. خواهشمندم مسئولان ذيربط نسبت به اين موضوع رسيدگي فرمايند.
احمدي
¤ كساني كه در شوراي شهر يا در جامعه اعتراض به دستفروشي در داخل مترو دارند فكر اين را كرده اند كه اگر اين دستفروش ها كه اكثرا هم خانم هستند به جاي اين كار دست به كارهاي غيرقانوني، حرام و غيرشرعي بزنند بهتر است يا اين كار؟ بنده فكر مي كنم اگر تصميم به برخورد با اين گونه افراد وجود دارد بايد برخوردي از جنس ايجاد اشتغال باشد نه برخورد قهري.
يك خانم شهروند
¤ سؤالي دارم كه پاسخ مي خواهم و آن اينكه اگر حكم قطعي ديوان عالي كشور پس از 4 سال به اجرا درنيامد به كجا بايد شكايت ببريم؟ لطفا بنده را راهنمايي بفرماييد.
مصطفي رزاقي- تهران
¤ چندي است كه در شهر ري، برخي از افاغنه با وضعيت فرهنگي بسيار نامطلوب و اسفناك ظاهر مي شوند و متاسفانه مسئولان مربوطه از جمله نيروي انتظامي نيز نسبت به جلوگيري از اعمال خلاف عفت عمومي دختران و پسران افغاني هيچ اقدامي به عمل نمي آورند.
يك شهروند
¤ شهرداري تهران از 2 ماه پيش در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) پيكر مطهر چند شهيد گمنام را در پارك مرحوم طالقاني واقع در بزرگراه حقاني به خاك سپرده است اما تاكنون هيچ كاري در جهت ساخت و ساز و زيباسازي مزار اين شهدا نكرده است. از شهرداري تقاضا مي شود كه براي حفظ شأن شهدا به اين مسئله رسيدگي كند.
آذري
¤ هفته پيش با موتور جايي مي رفتم نيروي انتظامي آن را توقيف كرد. وقتي پس از طي مراحل براي گرفتن موتورم رفتم معلوم شد بيمه آن مفقود شده است. دوباره وقتي بيرون آمدم موتور من را به اين دليل كه بيمه ندارد توقيف كردند و اين بار وقتي براي گرفتن وسيله ام رفتم با برخورد بسيار زننده اي روبرو شدم. تقاضاي جواب از مسئولين ناجا دارم.
يك خواننده از تهران
¤ با توجه به تبليغات توليد دارو در داخل كشور به آگاهي وزير محترم بهداشت مي رسانم كه ما با كلي قرض و فروش خودرو از تأمين داروي سرطاني خون مولتي پلميلوماي پدرم درمانده شده ايم و با تعرفه واردات سنگين اين دارو نه تنها ما را ياري نمي كنند بلكه سنگ هم جلوي پاي مان مي گذارند. لطفاً رسيدگي نماييد.
7925---0915
¤ از مسئولين محترم راه و ترابري و راهنمايي و رانندگي شهرستان آمل درخواست مي شود با نصب علائم راهنمايي و رانندگي در اكثر جاده هاي روستايي فاقد علائم كه به علت كم عرض و نبود حفاظ باعث تلفات جاني و مالي هموطنانمان مي گردد اقدام نمايند تا شاهد حوادث تلخ و ناگوار نباشيم.
6988---0936
¤ از وزير محترم رفاه و تأمين اجتماعي درخواست مي شود نسبت به تعيين تكليف بازنشستگي پيش از موعد معلولين همانند جانبازان كه با 02 سال سابقه بازنشسته مي شوند اقدام نمايند.
3756---0918
¤ مردم شهر شلمان از توابع لنگرود با آن همه بارندگي هنگام اذان ظهر و مغرب آب براي وضو ندارند چه رسد براي آشاميدن. از مسئولين دولتي درخواست رسيدگي داريم.
فيضي
¤ برخي مردم قم از شور بودن آب آشاميدني خود گلايه مندند مسئولين محترم مربوطه پيگيري نمايند.
2773---0913

 



صالحي حملات تروريستي در نروژ را محكوم كرد

وزير امور خارجه كشورمان در پيامي به وزير امور خارجه نروژ، حملات تروريستي در اين كشور را محكوم كرد.
علي اكبر صالحي ديروز با ارسال پيامي به يوناس گاره استوره، همتاي نروژي اش، انفجار روز جمعه در اين كشور را محكوم كرد.
صالحي در اين پيام همچنين با خانواده قربانيان اين حادثه، ملت و دولت نروژ ابراز همدردي كرد.

 



دوستانه با دوست (نكته)

مدتي است كه برخي از اظهارات آقاي دكتر لاريجاني، رياست محترم مجلس شوراي اسلامي به «تيتر اول» روزنامه هاي زنجيره اي و «خبر برجسته» سايت هاي حامي فتنه 88 تبديل مي شود و رسانه هاي ياد شده با آب و تاب و ذوق زدگي به تفسير و تحليل مورد علاقه خود از اظهارات وي كه به يقين مورد علاقه ايشان نيست مي نشينند. به عنوان تازه ترين نمونه از اين دست مي توان به بخشي از سخنان روز پنج شنبه دكتر لاريجاني در يادواره شهداي روستاي آسور از توابع شهرستان فيروزكوه اشاره كرد، از جمله، آنجا كه گفته اند؛ «مجلس هرگز فكر نمي كرد كه قانون يارانه ها به شكل فعلي اجرا و يارانه هاي نقدي به شيوه جاري پرداخت شود» يا، آنجا كه مي گويند ؛ «صدا و سيما نبايد تريبون دولت شود»... و البته بخش اصلي سخنان ايشان نگاهي منطقي و اصولگرايانه به مسائل اين روزهاي داخل و خارج كشور و دفاع جانانه و هوشمندانه از مواضع جمهوري اسلامي ايران در قبال اين رخدادها بوده است كه به جاي خود و مانند هميشه درخور تقدير است و از شخصيت آزمون داده اي نظير دكتر لاريجاني جز اين نيز انتظار نرفته و نمي رود. اما متاسفانه بايد گفت، اظهارات ايشان درباره «اجراي طرح هدفمندي يارانه ها» و يا «تبديل صدا و سيما به تريبون دولت» بي آن كه جناب لاريجاني بخواهند و يا توجه داشته باشند، بازي در ميدان دشمن است و دقيقا به همين علت با استقبال گسترده روزنامه هاي زنجيره اي و سايت هاي حامي فتنه در داخل و خارج كشور روبرو شده است. آقاي دكتر لاريجاني به خوبي مي دانند و كيهان نيز با توجه به رصد دائمي رسانه هاي داخلي و خارجي در اين باره كمترين ترديدي ندارد كه دشمنان بيروني و دنباله هاي فتنه گر آنها در داخل كشور، بعد از شكست و رسوايي در فتنه آمريكايي- اسرائيلي 88 به ناكارآمدي طرح هدفمندي يارانه ها دل بسته و پروژه تعريف شده اي را براي زير سؤال بردن اين طرح بزرگ و سرنوشت ساز كليد زده و دنبال مي كردند. اما برخلاف انتظار و آرزوي آنان، طرح هدفمندي يارانه ها با موفقيت به اجرا درآمد و برخي از كاستي هاي آن با دستاوردهاي اين طرح قابل مقايسه نيست و از سوي ديگر اين كاستي ها پيشاپيش قابل پيش بيني بوده و جلسات متعددي از مجلس شوراي اسلامي با رياست شخص آقاي لاريجاني به يافتن راه كار براي كاستن از برخي پي آمدهاي غيرقابل اجتناب اين طرح اختصاص يافته بود بنابراين از رياست محترم مجلس كه خود از نزديك شاهد تلاش بي وقفه دولت در عملياتي كردن طرح هدفمندي يارانه ها بوده اند انتظار نمي رود، به خاطر شماري از پي آمدهاي طبيعي طرح ياد شده، اين اقدام بزرگ و حماسي دولت كه هيچيك از دولت هاي سازندگي و اصلاحات جرأت انجام آن را نداشته اند به زير سؤال بكشد.
اظهارنظر آقاي دكتر لاريجاني درباره تبديل صدا و سيما به تريبون دولت نيز، ضمن آن كه با واقعيت فاصله دارد زمينه ديگري براي سوءاستفاده دشمن است. دشمنان تابلودار بيروني و دنباله هاي داخلي آنها، پنهان نمي كنند كه در جريان فتنه آمريكايي- اسرائيلي 88 از روشنگري ها و برنامه هاي مستند صدا و سيما، ضربات خرد كننده اي دريافت كرده اند و از آنجا كه اسناد ارائه شده در اين روشنگري هاي مستند را غير قابل انكار مي ديدند به تخطئه صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران روي آوردند و رسانه ملي را به يكسونگري و خودداري از انعكاس نظر مخالفان متهم كردند و حال آن كه هيچ يك از آنها جرأت رودررويي و مناظره با حاميان نظام را نداشتند و دعوت هاي مكرر صدا و سيما براي حضور در اينگونه برنامه ها را بي پاسخ مي گذاشتند. از سوي ديگر، دولت عهده دار امور اجرايي كشور است و به طور طبيعي و منطقي حجم انبوهي از اخبار و گزارش هاي صدا و سيما و ديگر برنامه هاي آن به اقدامات عمراني، علمي، رفاهي و... دولت اختصاص پيدا مي كند و در بسياري از موارد نيز برخي از مواضع و عملكردهاي دولت به نقد كشيده شده است. ضمن آن كه هيچ يك از اخبار مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان محترم نيز در رسانه ملي از قلم نيفتاده است. همين جا بايد گفت كه صدا و سيماي جمهوري اسلامي خالي از كاستي و اشتباه و خطاهاي فاحش نيست و برخي از برنامه هاي آن با نيازهاي واقعي مردم همخواني چنداني ندارد - كه كم و بيش در بقيه مراكز هم ديده مي شود- و كيهان نيز بارها به آن پرداخته است ولي «تبديل صدا و سيما به تريبون دولت» اتهامي جفا نسبت به خدمات فراوان رسانه ملي در مقابله با فتنه آمريكايي- اسرائيلي 88 تلقي مي شود. گفتني است كه دولت نيز صدا و سيما را به يكجانبه نگري به نفع مجلس و قوه قضائيه متهم مي كند!
و بالاخره، موارد فوق تنها به عنوان نمونه در اين نوشته آمده است و در ادامه به اختصار بايد گفت؛
الف: اصرار رياست محترم مجلس به مرزبندي با جريان انحرافي، اقدامي ضروري و درخور تمجيد است، همانگونه كه تاكيد همزمان اين مرزبندي با عوامل پنهان و آشكار فتنه 88 نيز به منظور پيشگيري از سوءاستفاده دشمنان ضروري است.
ب: سران قواي سه گانه كه فرصت ملاقات حضوري با يكديگر را دارند نبايد برخي از مسائل ابهام آفرين را به رسانه ها بكشانند و براي مردم دغدغه آفريني كنند. مخصوصا مواردي كه يك سويه مطرح مي شود كه البته، اين نمونه ها از جانب دولت نيز به فراواني ديده شده است.
ج: به قول حكيمانه حضرت آقا، نقد دلسوزانه بايد، نقاط مثبت نقد شونده را نيز دربر داشته باشد.
د: برخي از اقدامات مجلس محترم نيز خالي از انتقاد نبوده و به گونه اي در شمار اقدامات تضييع كننده حق ملت قابل ارزيابي است كه شرط فوق ليسانس براي نامزدهاي نمايندگي مجلس و بر زمين ماندن طرح نظارت بر نمايندگان از جمله آنهاست و انتظار مي رفت رياست محترم مجلس كه مي دانيم مخالف اين نمونه ها بوده اند، از انتقاد نسبت به اين موارد نيز دريغ نمي ورزيدند.
و بالاخره جناب لاريجاني در دوران اصلاحات به عنوان رئيس صدا و سيما و پس از آن در قامت يك اصولگراي متعهد با حملات گسترده دشمنان بيروني و دنباله هاي داخلي آنها روبرو بوده است و اين وجيزه با هدف پيشگيري از سوءاستفاده دشمنان براي القاي تفرقه در جبهه اصولگرايان قلمي شده است.
حسين شريعتمداري

 



يك عضو فراكسيون اقليت : در ميهماني انتخابات ، اصلاح طلبان ضدنظام را دعوت نمي كنيم

يك عضو فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اين كه متناسب با رويكرد شوراي نگهبان در انتخابات حركت مي كنيم گفت: كانديداهاي جريان اصلاحات بايد به قانون اساسي و ولايت فقيه معتقد باشند تا به ميهماني انتخابات دعوت شوند.
محمدرضا خباز نماينده مردم كاشمر با اشاره به اين كه اصلاح طلبي و اصولگرايي در حقيقت انفكاك ناپذير هستند و اصلاح طلب واقعي بايد اصولگرا باشد گفت: افرادي از طرف جريان اصلاحات به عنوان كانديدا به ميهماني انتخابات براي حضور در مجلس آينده دعوت مي شوند كه به اصول نظام جمهوري اسلامي ايران پاي بند باشند. نماينده مردم كاشمر در مجلس شوراي اسلامي افزود: كانديداهاي جريان اصلاحات بايد به قانون اساسي، ولايت فقيه، خط امام، انقلاب اسلامي و اسلام پايبند باشند در غير اين صورت نمي توانند با نام و عنوان جريان اصلاحات به انتخابات وارد شوند.
وي افزود: اصولگراي واقعي نيز بايد اصلاح طلب باشد و زير چتر اسلام و قانون اساسي با رويكردي اصلاح طلبانه و ظرفيت هاي فراموش شده قانون اساسي را احيا كند.
خباز با اشاره به جلسه اخير فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: اصلاح طلبان قصد ورود چراغ خاموش به انتخابات را ندارند و شركت در انتخابات را حق قانوني خود مي دانند. وي تاكيد كرد: ما براي نظام دايه نيستيم بلكه مادري دلسوز هستيم كه براي فرزند عزيزمان كه انقلاب اسلامي است با تمام وجود دل مي سوزانيم.

 



كديور: خودمان را گول نزنيم مردم به ما اعتنا نمي كنند (خبر ويژه)

يك عضو حلقه لندن، آب پاكي را روي دست گروه هاي معارض با جمهوري اسلامي ريخت و گفت اپوزيسيون توان بسيج مردم براي اعتصاب يا تظاهرات را ندارد.
محسن كديور ضمن يك سخنراني در لندن و در جواب يكي از حضار كه از امكانپذيري تظاهرات و اعتصاب و تحريم انتخابات سخن گفته بود، اظهار داشت: «در شرايط فعلي و همين الان اعلام اعتصاب عمومي كنيد! مي توانيد ببينيد چند نفر در ايران اعتصاب مي كنند. كساني آمدند طي اين مدت اعلام تظاهرات كردند. شما ميزان پاسخگويي عمومي را ديديد. مسائل به اين سادگي نيست. هر كس هر راه حلي دارد، نه تنها الان بلكه 3 دهه است تجويز شده، توصيه شده، جوابش هم داده شده است. چرا ما بخواهيم خودمان را گول بزنيم. در موقعيت فعلي اپوزيسيون توان بسيج عمومي را ندارد. هر كه مي تواند بسم الله! هيچ كس هم مانع نشده است.»
در گزارشي كه جرس از اظهارات كديور منتشر كرده جملات متناقضي هم ديده مي شود از جمله؛ «ما قائل به اسلام سياسي هستيم... جنبش سبز صبغه ديني ندارد اما دين ستيز هم نيست... قانون مجازات اسلامي يكي از پيشرفته ترين قانون نويسي ها در جهان است».
وي در عين حال اذعان كرده كه اكثريت ايراني هاي مقيم خارج حاضر به حمايت از اپوزيسيون خارج نشين نيستند: «ايرانيان خارج كشور بايد رسانه ها و تلويزيون ها را حمايت كنند. مشكل ما اين است. آيا 6 ميليون ايراني خارج كشور اين بضاعت را ندارند كه رسانه هاي ايراني را حمايت كنند تا صرفا با منابع مالي ايراني حركت كنند؟»


 



اوباما نمي داند در بدهي هاي خود غرق شود يا در بحران اقتصادي اروپا (خبر ويژه)

دولت آمريكا در بحران بدهي هاي خود غرق است اما همزمان مي ترسد كه بحران اقتصادي شكننده اروپا، خطرهاي بيشتري را متوجه ايالات متحده كند.
روزنامه فرانسوي ليبراسيون با انتشار اين مطلب تأكيد كرد: اوباما به تازگي در تماس تلفني از آنجلا مركل خواست به حل مشكل يونان كمك كند و اين در حالي است كه در گذشته كساني چون هنري كيسينجر با تمسخر مي پرسيدند اروپا؟ كدام اروپا؟ كدام شماره تلفن؟
روزنامه اومانيته نيز در تحليل مشابهي به بحران اقتصادي اروپا پرداخته و نوشت: تصميمات گرفته شده از سوي سران اتحاديه اروپا به فربه تر شدن بازارهاي پولي كمك مي كند و مردم را با سياست هاي رياضت كشانه درگير مي سازد در نتيجه اروپا نمي تواند از بحران بيرون بيايد.
آمريكا نگران است كه بحران اقتصادي اروپا به آمريكاي شمالي سرريز شود و اوضاع اقتصادي را وخيم تر سازد.
دويچه وله آلمان معتقد است: آمريكا در آستانه ورشكستگي قرار دارد. اما نمايندگان كنگره هنوز درباره افزايش سقف بدهي هاي دولت تصميم نگرفته اند. دولت آمريكا مايل است سقف بدهي هاي خود را براي پرداخت دستمزد كارگران و ساير بدهي ها از 3/14 هزار ميليارد دلار بالاتر ببرد. اگر توافق ميان كنگره و دولت تا 11 مرداد حاصل نشود، آژانس هاي مالي، ارزيابي بسيار منفي از توان اعتباري مالي آمريكا ارائه خواهند كرد و همين خود مي تواند اخذ وام هاي جديد و سرمايه گذاري در آمريكا و همچنين خريد اوراق بهادار دولتي در آمريكا را به مراتب سخت تر كند.
در همين حال بنابر گزارش رويتر، برخي سناتورها خواستار كاهش يك ميليارد دلاري هزينه هاي پنتاگون شده اند اما ژنرال اوديرنو نامزد اوباما براي تصدي رياست ستاد ارتش درباره تأثيرات منفي اين كاهش بودجه برآينده آمريكا هشدار داده است.
خاطرنشان مي شود طي 10 سال گذشته و به درخواست دولت آمريكا، سقف بدهي هاي آن 10 بار افزايش يافته است.

 



اين دلقك بايد خودشو از پشت بوم پرت كنه (خبر ويژه)

انتشار مقاله يكي از عناصر خارج نشين در مذمت تندروي اپوزيسيون و تاكيد بر اينكه همين تندروي ها باعث نشان دادن شدت عمل از سوي نظام شد، با واكنش گسترده اي در ميان عناصر ضدانقلاب مواجه شد.
ابراهيم نبوي در نوشته خود تاكيد مي كند كه اما تندروي اصلاح طلبان و ساير گروههاي اپوزيسيون باعث شدت عمل جمهوري اسلامي شده است. وي همچنين نوشته است: وقتي ما روشي را براي تغيير انتخاب مي كنيم كه معناي آن نابودي يك حكومت است آن حكومت هم از خويش دفاع مي كند.
انتشار اين مقاله در ارزيابي علت شكست فتنه سبز با واكنش هاي خشم آگين عناصر ضدانقلاب مواجه شد. شبكه بالاترين ضمن «داغ» كردن خبر منتشره در كيهان به نقل از نبوي، فرمان حمله به وي را صادر كرد. برخي از اين واكنش ها به اين شرح است:
- متاسفم براي اين شارلاتان، با آن تز مسخره اسب يا خر تروا. انصافا ناز شستش!! خيليا خر شدن.
- كديور و مهاجراني و نبوي همه از يك آخور مي خورن.
- مردك [...] اگر من جاي او بودم، با گندي كه توي 22 بهمن [اسب تروا] زدم، از اولين ساختمون بالاي طبقه خودمو پرت مي كردم پايين. [...] نشسته داره زررر مي زنه. همون بهتر كه به كار دلقكي مشغول باشه.
- من با امثال اين آقايان اصلاح طلب كه عافيت طلب هستند آشنا هستم. ژست روشنفكري مي گيرن و به هر قيمت عافيت طلب هستن.
- وقتي به يك دلقك تو ميدون سياست فضا بدين، خوب بهتر از اين هم از توش درنمياد... اون از ايده احمقانه خر تروا و بلايي كه سر ما آورد، اينم از اين حرفا.
- اين آدم مثل بهنود يك [...] باره است. يكي از مشكلات تقي رحماني با مشاركتي ها وجود همين افراد بود. به هيچ چيز پايبند نيستند.
- امثال اين بابا در خارج نشسته اند، وقتي مي بينند به حاشيه رفته اند و كسي به آنها توجه نمي كند، نقش برادر حاتم طايي را بازي مي كنند. يك حرف عجيب و غريب مي زنند تا همه انگشت به دهن بمونند و اينها مطرح شوند.
- متاسفانه نوشته ابراهيم نبوي دستمايه اي براي كيهان شده... امثال نبوي و مهاجراني بزرگترين ضربه ها را به مبارزات ما زدند.
- خاك بر سر كسي كه بخواد از اراجيف امثال كديور و نبوي و... خط مشي سياسي بگيره! ما اول بايد از اينها عبور كنيم تا بتونيم از رژيم عبور كنيم.
- اين آقا يك كمي هم در مورد خيانت در امانت و پول هاي حجت الاسلام زم كه بالا كشيد و به خارج فرار كرد توضيح بدهد! مي گويند به خاطر نظام نبود كه شما به خارج رفتيد بلكه به خاطر اين پولها بوده.
- واقعا برخي طرفداران اصلاح طلبان اظهارات تهوع آوري دارند. وقتي كسي در نقد يا مخالفت اصلاح طلبان، بنويسد او را متهم به همراهي با كيهان و شريعتمداري مي كنند و خواهان ارسال رزومه از طرف وي براي حسين شريعتمداري جهت استخدام در كيهان مي شوند اما وقتي دلقك لوده خودشان و اسب ترواي رژيم در ميان مخالفان، تيتر [صفحه] اول كيهان را فراهم مي كند آن را صرفا اظهار نظر شخصي و در راستاي حق آزادي بيان مي دانند! اگر اقدامات و فراخوان هاي شوراي هماهنگي دست ساز سبز طرفدار داشت، اظهارات اين دلقك هم طرفدار خواهد داشت.
- آيا حكومت از قبل خاتمي و مهاجراني و ... همين نبوي را براي چنين روزي در آب نمك خوابانده بود؟! اينها مزدور و پاچه خوار رژيمند و بايد منتظر خيانت هاي بيشتري از طرف آنان به اپوزيسيون باشيم. معلوم نيست فردا چه كسي از اين حرف ها بزند. ... اينها عروسكي بيش تر نيستند.
- به اين آقا بايد گفت بوي كباب نيست كه به مشامت خورده، دارند خرداغ مي كنند.
يادآور مي شود در حالي كه ابراهيم نبوي چند ماه پيش درباره گنجي گفته بود او سم بر زمين مي كوبد، اكنون خود گرفتار هجو بالاترين شده و تصوير وي در حالي به شكل كاريكاتوري ترسيم شده كه برايش دم هم گذاشته اند!

 



نظام ايران قدرتمندانه چالش با آمريكا را در منطقه مديريت مي كند (خبر ويژه)

يك روزنامه نگار لبناني كه ارتباطات گسترده اي با مقامات آمريكايي دارد، نكات جالبي را درباره تحولات منطقه بازگو كرده است.
سركيس نعوم نويسنده روزنامه النهار كه به بيان خودش سالي چند بار و چند هفته به آمريكا مي رود تا با مقامات مختلف و استراتژيست ها و تحليلگران اين كشور گفت وگو كند، درباره تحولات منطقه و موفقيت قدرتمند ايران حتي نسبت به تركيه مي نويسد: ايران توانست از آنچه در خيابان هايش گذشت با قدرت خارج شود. نظام ايران همچنان قدرتمند است و همين نظام است كه كار گفت وگو با آمريكا را اداره مي كند ولي به وقتش و براساس دستورالعملش. امروز وقت گفت وگو نيست. الان وقت دستاورد هسته اي است، و وقت اين است كه ملت و حكومت هر دو با تحريم هاي جديد آمريكا خود را بيازمايند.
به گزارش «ديپلماسي ايراني»، نعوم به ملاقات با يك مقام آمريكايي و اظهارات وي اشاره مي كند كه گفته است «تركيه را فراموش نكن. اين كشور الآن قدرت منطقه اي مهمي است و اكنون هم تلاش مي كند كه نقش بزرگي در خاورميانه داشته باشد و براي آن كار كند.» روزنامه نگار لبناني در پاسخ مي گويد «حق با توست. تركيه قدرت مهمي است و روابط بسيار خوبي هم با ايران و سوريه دارد. مي خواهد نقشي داشته باشد، ولي مي داند كه نمي تواند بزرگترين و قدرتمندترين كشور خاورميانه شود در نتيجه نمي تواند نقشش هم نقش اول يا نخست در منطقه باشد. در نتيجه منتظر مي ماند تا ظرفيت هاي منطقه اي آن را به جايگاه يكي از قدرت هاي بارز منطقه اي برساند.»
گزارش اين روزنامه نگار لبناني مي افزايد: مقام آمريكايي سپس از من پرسيد «نظرت درباره عربستان سعودي چيست؟» و خودش جواب داد «عربستان راه فراري از تظاهرات و شورش در منطقه شرقي اش كه اغلب آن را عربستاني هاي شيعه تشكيل مي دهند، ندارد، ولي انتظارات اين مردم هم تنها با تغيير مردان قدرت در عربستان برآورده خواهد شد. براي حكومت عربستان جاي مفري براي كنترل اوضاع و جلوگيري از وقوع اين تغييرات نيست. به ويژه اين كه بسياري از امرا و مسئولان بزرگ عربستان مشكل سلامتي دارند. نگاهي به يمن بينداز ببين امور تا كجا پيش رفته است. به جاي آن كه نيروهاي زميني وفادار به حكومت بر مناطق آشفته و ناآرام حكومت كنند، حوثي ها پس از آن كه تقاضاي آتش بس رئيس جمهوري يمن را رد كردند، اكنون بر مناطق مورد منازعه تسلط كامل دارند حتي از اين بيشتر نيروهاي الحوثي وارد خاك عربستان شده اند و مناطق مرزي اين كشور را به تصرف خود درآورده اند.»
مقام آمريكايي همچنين گفته است: «علي عبدالله صالح به جاي آن كه كاري كند علناً اسرائيل و آمريكا و القاعده را عامل ناآرامي در كشورش اعلام مي كند و مي گويد آنها مي خواهند يمن را ويران كنند. آن موقع كه اين حرف ها را زد بلافاصله پس از آن با يكي از معاونان ارشد باراك اوباما، رئيس جمهوري آمريكا تماس گرفت و از او عذرخواست و گفت از آن چه گفته قصدي نداشته و مي داند كه حرفي زده كه جايش نبوده است. در رسانه هاي علني دشنام مي دهد و متهم مي كند ولي فوراً بعدش پشت پرده عذرخواهي مي كند و از هر چه گفته عقب نشيني مي كند.»
سركيس نعوم سپس نظر مقام آمريكايي درباره مسعود بارزاني را يادآور مي شود كه گفته است: اوضاع در منطقه كردستان عراق چندان مناسب نيست. مسعود بارزاني، يكي از رهبران يا بهتر بگويم مسئولان ارشد اين منطقه هر دفعه با يك طرف همكاري مي كند، در حال حاضر با اسرائيل همكاري دارد، همان طور كه در گذشته با كا گ ب شوروي (KGB) همكاري مي كرد. او همچنان به اين شيوه اش ادامه مي دهد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14