(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 14 شهریور 1390- شماره 20015

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
سيدشهاب الدين صدر: موج بيداري اسلامي در كشورهاي مختلف دنيا مايه عزت و سربلندي ايران است
برق نيروگاه بوشهر وارد شبكه سراسري شد
رئيس ديوان محاسبات كل كشور: گزارش عملكرد سه ماهه دولت در اجراي قانون بودجه 90 تقديم مجلس شد
حمايت وزارت دفاع از طرح هاي تحقيقاتي دانشجويان دكتري
سلطانيه : ايران تنها كشوري است كه به آژانس اجازه بازديد از سانتريفيوژها را داده است
سردار جواني: ساركوزي در حد و اندازه تهديد ايران نيست
جوسازي رسانه هاي بيگانه براي سوء استفاده از موضوع درياچه اروميه به ضرر مردم ايران است
ارزيابي سازمان سيا از راه اندازي نسل جديد سانتريفيوژها در نطنز
اسامي رتبه هاي برتر 2 كنكور پزشكي و سراسري آزاد
برگزاري اولين يادواره شهداي ترور كاركنان دولت با حضور جعفري ، جليلي و عباسي
زيور متقيان



سيدشهاب الدين صدر: موج بيداري اسلامي در كشورهاي مختلف دنيا مايه عزت و سربلندي ايران است

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي، گفت: موج بيداري اسلامي در كشورهاي مختلف دنيا، دنباله انقلاب شكوهمند اسلامي ايران و مايه عزت و سربلندي براي نظام است.
سيدشهاب الدين صدر در مراسم افتتاح بزرگ ترين ساختمان نظام پزشكي كشور در شهرستان لنگرود، شرايط حال حاضر كشور را بسيار حساس دانست و اظهار كرد: پس از گذشت 32 سال از پيروزي انقلاب اسلامي، شاهد به وجود آمدن موج بيداري اسلامي در كشورهاي مختلف دنيا هستيم.
رييس فراكسيون بيداري اسلامي مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: هدف از قيام مردم كشورهاي مختلف ، آزادي و عدالت خواهي براي اقتدار، عزت و سربلندي خود است.
وي با ابراز خرسندي از هوشياري و بصيرت كشورهاي مختلف دنيا نسبت به سرنوشت خود، عنوان كرد: هدف استعمار از روي كار آوردن حكومت هاي ضعيف، كوچك، دست نشانده و مستبد اين است كه اقتصاد آنان مصرفي و از لحاظ فرهنگي، اعتقادات و ارزش هاي ديني چيزي به غير از يك اسم باقي نمانده است.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي پيروزي انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام راحل را سبب درهم شكسته شدن اين نظم، چارچوب و محاسبات ارزيابي كرد و ادامه داد: با پيروزي انقلاب، كشور ايران براي آمريكا و ابرقدرت ها ناامن و منافع آنان تهديد شد.
وي تصريح كرد: قبل از انقلاب، ژاندارم منطقه براي كمك به اسراييل و برخي از حكومت هاي ظالم دنيا لشگر اعزام مي كرد، كه به بركت پيروزي انقلاب، مردم روي كار آمدند و يك نظام با شعارها و ارزش هاي اسلامي مطرح كردند و در راس آن يك رهبر الهي مثل حضرت امام(ره) قرار گرفت كه بساط و اقتدار پوشالي آنان را به هم زد و شكاند.
صدر با بيان اين كه آمريكا و ابرقدرت ها از وجود نظام جمهوري اسلامي ايران همواره احساس خطر مي كنند و سعي مي كنند تا نظير اين انقلاب در ديگر كشورهاي دنيا تكرار نشود، خاطرنشان كرد: در طول 32 سال گذشته هر كاري كه از دست شان بر مي آمد انجام دادند تا اين نظام ساقط و بر سر جاي اول خود برگردد كه نتيجه نداد.
وي از جمله اين اقدامات را حمله و كودتاي نظامي، جنگ تحميلي هشت ساله، تحريم ها و ترور شخصيت ها و مسوولان نظام ياد كرد تا صدور انقلاب به ساير كشورها به تاخير بيفتد.
عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي، به وجود آمدن بيداري اسلامي در كشورهاي مختلف دنيا را برگرفته از آرمان هاي انقلاب و امام در دل مردم دنيا دانست و افزود: روز به روز اين پيام در دنيا در حال انتشار بيشتر است.
رييس فراكسيون بيداري اسلامي مجلس شوراي اسلامي، موج بيداري در كشورهاي مختلف جهان را مايه عزت، سربلندي، افتخار و خير و بركت براي نظام جمهوري اسلامي ايران ارزيابي و اظهار كرد: اتفاقات يكسال گذشته در منطقه به هيچ وجه قابل پيش بيني براي ابرقدرت ها نبوده و هيچ كس تصور نمي كرد كه در اين مدت كوتاه عمر حكومت هاي ديكتاتور و وابسته منطقه به سر برسد. صدر در پايان افزود: همين غافلگيري و ابتكار عمل مردمي در اين كشورها اجازه مديريت كردن حركت هاي انقلابي را از كشورهاي استعمارگر غربي گرفته است و همان گونه كه رهبر معظم انقلاب فرمودند اين حركت ها قطعا اسلامي، خودجوش و خارج از اراده و مديريت ابرقدرت هاي دنيا رخ داده است.

 



برق نيروگاه بوشهر وارد شبكه سراسري شد

برق نيروگاه بوشهر پس از حدود 3 دهه وارد شبكه سراسري برق كشور شد.
سازمان انرژي اتمي اعلام كرد نيروگاه اتمي بوشهر ساعت 23 و 29 دقيقه شنبه 12 شهريورماه سال جاري با قدرت حدود 60 مگاوات به شبكه سراسري متصل شد.
به اين ترتيب، پس از چيزي حدود 3 دهه برق هسته اي به شبكه سراسري ايران وارد شده است.
در بيانيه سازمان انرژي اتمي آمده است كه آزمايش هاي لازم براي حصول اطمينان از هماهنگي هاي كامل اين پروژه با شبكه سراسري در روزهاي آينده ادامه خواهد داشت.
اين بيانيه همچنين تأكيد مي كند مراسم بهره برداري مقدماتي نيروگاه اتمي بوشهر در تاريخ 21 شهريور امسال در محل اين نيروگاه برگزار خواهد شد. اتصال برق نيروگاه بوشهر به لحاظ راهبردي از چند جهت اهميت كليدي دارد:
1- با تزريق برق هسته اي به شبكه، براي نخستين بار، مردم ايران با يك جنبه ملموس از انرژي هسته اي كه داراي تأثير مستقيم در معيشت آنهاست، آشنا خواهند شد. تمركز بر روي اين بخش از كاربردهاي انرژي هسته اي، اجماع داخلي پشت سر سياست هاي راهبردي نظام در پرونده هسته اي را به نحو بي سابقه اي تقويت خواهد كرد. به عبارت ديگر، از جنبه راهبردي مسئله اين است كه معادله «مقاومت- هزينه» در برنامه هسته اي ايران- كه البته معادله اي كاملاً قابل دفاع است- با شكل گيري معادله «مقاومت-سود» تكميل خواهد شد.
2- در مرحله بعد، اين موضوع اهميتي كليدي دارد كه توجه شود افزايش توليد برق هسته اي، باعث آزاد شدن ظرفيت هاي نفت و گاز كشور و به تبع آن، افزايش ظرفيت ذخيره سازي يا صادرات خواهد شد. مطابق محاسبات كلاسيك انجام شده در اقتصاد انرژي، با استفاده از هر گرم اورانيوم در نيروگاه ها، 5/62 ليتر نفت آزاد مي شود. بنابراين، افزايش توليد برق هسته اي، امكان مانور ايران در حوزه انرژي را بسيار وسيع تر خواهد كرد.
3- يكي از مهم ترين تبعات راهبردي اتصال برق هسته اي به شبكه اين است كه برنامه هسته اي ايران از فاز سياسي- امنيتي خارج شده و ماهيتي تجاري پيدا مي كند. اطلاعاتي وجود دارد كه نشان مي دهد برخي از كشورها منتظر راه اندازي نيروگاه بوشهر در ايران بوده اند و اكنون آمادگي دارند تا در پروژه هاي نيروگاهي ايران مشاركت كنند. در مسير تجاري سازي برنامه هسته اي ايران، بوشهر نخستين و دشوارترين گام بود. برداشتن گام هاي بعدي تا اين حد دشوار نخواهد بود.
4- از جنبه سياسي و ديپلماتيك، ورود برق بوشهر به شبكه كه نشان دهنده وقوع ايمن فعل و انفعال هسته اي در قلب راكتور است، وجود يك چرخه كامل توليد سوخت هسته اي در ايران را كاملاً توجيه مي كند. بوشهر سالانه چيزي حدود 30 تن اورانيوم 5 درصد غنا مصرف مي كند. درست است كه روس ها تأمين سوخت بوشهر را تعهد كرده اند اما سابقه عملكرد روسيه نشان مي دهد در واقع هيچ اعتمادي به آن نيست و ايران براي اينكه به يكباره با قطع جريان سوخت و خاموش شدن ناگهاني راكتور مواجه نشود ناچار بايد تضمين داخلي از حيث توليد سوخت را ايجاد نمايد. اكنون ديگر اين استدلال كاملاً بي معناست كه چون ايران نيروگاه ندارد، پس به چرخه سوخت هم نيازي نخواهد داشت.
5- و نهايتاً راه اندازي نيروگاه بوشهر يكي از عواملي است كه بدون شك گزينه نظامي را به طور كامل از روي ميز غرب حذف خواهد كرد. اگرچه هم اكنون هم چنين گزينه اي عملاً وجود خارجي ندارد اما اتصال بوشهر به شبكه، پارادوكسي ايجاد مي كند كه نتيجه آن بي معنا شدن گزينه نظامي از حيث راهبردي است. آن پارادوكس اين است: اگر به بوشهر حمله شود اكوسيستم خليج فارس و در نتيجه متحدان عرب آمريكا نابود مي شود و اگر به نطنز حمله شود، بوشهر قادر به جايگزيني كاركردهاي آن از جنبه هايي كه مورد نگراني غرب است، خواهد بود.

 



رئيس ديوان محاسبات كل كشور: گزارش عملكرد سه ماهه دولت در اجراي قانون بودجه 90 تقديم مجلس شد

رئيس ديوان محاسبات كل كشور از ارائه گزارش عملكرد سه ماه نخست سال جاري دولت در قانون بودجه 90 به مجلس خبر داد.
عبدالرضا رحماني فضلي با اشاره به عملكرد دولت در قانون بودجه 1390، اظهار داشت: ديوان محاسبات گزارش عملكرد سه ماهه نخست سال جاري قوه مجريه در قانون بودجه 90 را هفته قبل تقديم مجلس شوراي اسلامي كرد.
رئيس ديوان محاسبات كل كشور بر همين اساس تصريح كرد: اين گزارش هم به هيئت رئيسه و هم به روساي كميسيون ها ارائه شده و حاوي عملكرد تمام بخش هاي درآمدي اعم از ماليات ها و نفت و تخصيص هايي است كه در رابطه با هزينه هاي رديف هاي مختلف قانون بودجه است.
به گفته وي، ديوان محاسبات موظف است بر نحوه اجراي قوانين بودجه سالانه و تطبيق آن با مصوبات مجلس نظارت كند و احكام قانوني آن در بخش درآمدها و هزينه ها را مورد بررسي قرار دهد.
رحماني فضلي همچنين در گفت وگو با فارس متذكر شد: روال اين بود كه ديوان محاسبات بعد از پايان سال مالي در قالب تفريغ بودجه سال قبل، گزارشي را هر سال به مجلس ارائه مي كرد اما با توجه به سياست هاي پيشگيرانه اي كه ديوان محاسبات دارد، هم اكنون هر سه ماه يك بار از عملكرد بودجه جاري، گزارشي به مجلس ارائه مي شود و هر انحرافي كه در اين سه ماه، شش ماه يا نه ماه اتفاق افتاده باشد، يا تخلفي صورت گرفته باشد، ديوان محاسبات هم به مجلس گزارش مي دهد و هم به دستگاه هاي اجرايي تا نسبت به رفع آن انحراف يا تخلف اقدام كنند.

 



حمايت وزارت دفاع از طرح هاي تحقيقاتي دانشجويان دكتري

وزارت دفاع از طرح هاي دكتري دانشجويان كه مربوط به حوزه هاي مختلف و به نوعي مرتبط با وزارت دفاع باشد ، حمايت هاي مادي و معنوي مي كند.
سردار وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با بيان اينكه تعداد زيادي از طرح هاي تحقيقاتي مخترعان در دفاتر محلي نخبگان 18 استان به نتيجه نهايي رسيده است ، افزود : اكنون بيش از 50 طرح تحقيقاتي در بخش هاي مكانيك ، الكترونيك و اپتيك تبديل به محصول تجاري شده است .
رئيس پژوهشگاه مواد و انرژي هم گفت : قرار است وزارت دفاع تا مبلغ 8 ميليارد تومان از طرح هاي تحقيقاتي مورد نياز خود كه در اين پژوهشگاه اجرا مي شود، حمايت كند .
علي اصغر توفيق با اشاره به توافق براي ايجاد مركز تحقيقات سراميك در محل پژوهشگاه مواد و انرژي افزود : اين پژوهشگاه پيش از اين نيز داراي يك پژوهشكده سراميك بود كه با توافق كنوني به مركز تحقيقاتي ارتقا مي يابد .
سراميك به علت برخورداري از خواصي برتر از فلزات در صنايع دفاعي بسيار مهم و كاربردي است. وي گفت : همچنين قرار است از اين پس نماينده اي از وزارت دفاع به صورت مقيم در پژوهشگاه مواد و انرژي مستقر شود تا از نزديك بر نحوه اجراي طرح هاي تحقيقاتي حمايت شده ، نظارت كند .
توفيق افزود : 27 طرح در زمينه هاي مختلف مرتبط با وزارت دفاع اكنون براي دريافت حمايت به اين وزارتخانه معرفي شده است.

 



سلطانيه : ايران تنها كشوري است كه به آژانس اجازه بازديد از سانتريفيوژها را داده است

نماينده دائم كشورمان در آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كرد كه ايران تنها كشوري است كه به آژانس اجازه بازديد از سانتريفيوژها را داده است.
«علي اصغر سلطانيه» در گفت وگو با شبكه پرس تي وي گفت: «گزارش اخير آمانو» (مديركل آژانس) درباره فعاليت هاي هسته اي ايران نشان مي دهد تهران گام هاي مثبتي در جهات همكاري با آژانس برداشته است.»
سلطانيه تصريح كرد: اين گزارش براي اولين بار به صراحت به همكاري كامل دولت ايران با آژانس در فراهم كردن دسترسي «هرمان ناكارتز» معاون مديركل آژانس و همكارانش به سايت هسته اي و سانتريفيوژهاي پيشرفته ايران اشاره كرده است.
وي تاكيد كرد: ايران تنها كشوري در جهان است كه به بازرسان آژانس اجازه دسترسي به سانتريفيوژهاي هسته اي خود را اعطاء كرده است.
نماينده ايران در ادامه افزود: گزارش اخير آژانس به صراحت اعلام مي كند «ناكارتز» بازرس ارشد سازمان ملل توانسته تا براي اولين بار از سال 2005 از تاسيسات توليد آب سنگين ايران بازديد كند. اين اقدام ايران نشانگر شفافيت و صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي ايران براي جامعه بين المللي است. سلطانيه در پايان از همه طرف هاي مذاكرات هسته اي ايران خواست تا به ماهيت همكاري جويانه و مثبت گام هاي ايران در زمينه فعاليت هاي هسته اي توجه كرده و از اعمال فشار بر روي آژانس خودداري كنند.

 



سردار جواني: ساركوزي در حد و اندازه تهديد ايران نيست

معاون سياسي نمايندگي ولي فقيه در سپاه در واكنش به اظهارات مداخله جويانه رئيس جمهور فرانسه تاكيد كرد كه غرب در حد و اندازه اي نيست كه بتواند اقدام نظامي عليه ايران انجام دهد.
سردار دكتر «يدالله جواني» در گفت وگو با فارس و در واكنش به سخنان اخير نيكولا ساركوزي، رئيس جمهور فرانسه مبني بر تهديد ايران به حمله نظامي، گفت: استفاده از زبان تهديد عليه نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران يك موضوع جديد نيست كه حالا سخنان ساركوزي را يك سخن عجيب و غريب بدانيم.
وي افزود: متاسفانه دشمنان ايران اسلامي بدون توجه به واقعيت ها در طي ساليان گذشته همواره با زبان تهديد صحبت كردند. اگر يك دهه گذشته را به خصوص در بحث هسته اي بررسي كنيم درمي يابيم كه آمريكا كه مدعي قدرت برتر جهان از نظر نظامي است و با همين تصور به كشورهايي مانند افغانستان و عراق تهاجم كرده و مشكلاتي از بابت اين اشتباهات خود گريبانگيرش شده است، همواره در موضوع ايران اينگونه مطرح كرده كه گزينه نظامي روي ميز است. يعني در واقع با ادبيات و زبان تهديد با جمهوري اسلامي ايران برخورد كرده تا شايد از اين رهگذر بتواند كشورمان را وادار به نوعي عقب نشيني در موضوع هسته اي كند.
جواني خاطرنشان كرد: يك سؤال مطرح است كه چرا آمريكا در حالي كه جمهوري اسلامي ايران كه بحث هسته اي را به عنوان حق ملي خود مي داند و تاكنون عقب نشيني نكرده است، اين تهديد خود را عملياتي نكرده پس مشخص است كه فقط به تهديد دست زده اند.
رئيس اداره سياسي سپاه پاسداران در ادامه تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران امروز قدرت دفاع از خود را دارد يعني وقتي در محافل علمي، مراكز پژوهشي و راهبردي كشورهاي غربي مراجعه مي كنيم خود آنها اين سؤال را پاسخ مي دهند كه تجاوز و تهاجم نظامي به ايران يك اشتباه بزرگ خواهد بود و ايران مي تواند از خود دفاع كند.
وي در ادامه تاكيد كرد: در اين فضا ساركوزي اشتباهي را تكرار كرده است يعني اساسا آمريكا و كشورهاي غربي با تكرار تهديد نظامي ايران، تهديد را بي ارزش كرده اند.
جواني اظهار داشت: معمولا در علوم روابط بين الملل مطرح است كه تهديد نبايد بي محتوا باشد. امروز ملت ايران تهديدهاي نظامي غرب را تهي مي بيند چون غرب و آمريكا در حد و اندازه اي نيستند كه بتوانند اقدام نظامي عليه ايران انجام دهند.

 



نمايندگان آذربايجان هشدار دادند
جوسازي رسانه هاي بيگانه براي سوء استفاده از موضوع درياچه اروميه به ضرر مردم ايران است

در اقدامي هماهنگ و برنامه ريزي شده از سوي رسانه هاي معاند و ضد انقلاب تلاش مي شود موضوع كم آبي درياچه اروميه كه به دليل كمبود بارندگي و عوامل زيست محيطي بوجود آمده به موضوعي امنيتي براي جمهوري اسلامي ايران تبديل شود.
«جواد جهانگيرزاده» نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس، با بيان اينكه مسئله درياچه اروميه يك مسئله داخلي است، اظهار داشت: در موضوع درياچه اروميه يك مسئله زيست محيطي رخ داده كه اين مسئله ناشي از شرايط جغرافيايي و كمبود بارندگي است.
وي افزود: مسئله خشك شدن درياچه اروميه اين نگراني را در بين علاقمندان به محيط زيست و مردم منطقه ايجاد كرد كه درياچه اروميه خشك نشود.
نماينده مردم اروميه با بيان اينكه بحث هاي مختلف كارشناسي براي نجات درياچه اروميه انجام شده، ادامه داد: در مجلس هم طرحي دو فوريتي در رابطه با درياچه اروميه مطرح شده كه البته نمايندگان با دو فوريت آن مخالفت كردند ولي اين موضوع هم اكنون در كميسيون تخصصي در حال پيگيري است.
وي طرح هاي ارائه شده براي نجات درياچه اروميه را طرح هاي هزينه بر و زمان بر عنوان كرد و گفت: مسئولان و نمايندگان مردم اروميه در حال پيگيري اين موضوع هستند.
جهانگيرزاده در ادامه سخنانش خاطرنشان كرد: روز شنبه عده معدودي با هدايت رسانه هاي بيگانه وارد صحنه شدند تا از مسئله درياچه اروميه سوء استفاده و اين موضوع را به يك چالش امنيتي تبديل كنند اما اين عده بايد بدانند همانطور كه عموم مردم نگران درياچه اروميه هستند نگران رفتارهاي ضد امنيتي هم هستند.
نماينده مردم اروميه با بيان اينكه امنيتي كردن موضوع درياچه اروميه پيگيري اين مسئله را دچار مشكل خواهد كرد، افزود: روز شنبه نشانه هاي هدايت رسانه هاي بيگانه و استكباري در اروميه ديده مي شد؛ ولي نيروهاي امنيتي با هوشياري توانستند قضايا را حل و فصل كنند.
وي خاطرنشان كرد: در روز عيد فطر هم امام جمعه و هم نمايندگان مجلس موضوع درياچه اروميه را مطرح كردند و مردم منطقه هم به خوبي به مسائل واقفند ولي عده معدودي وجود دارند كه همواره در صدد سوء استفاده از مسائل و تبديل آن به چالش امنيتي در كشور هستند.
جهانگيرزاده ضمن محكوم كردن دخالت رسانه هاي بيگانه در مسئله درياچه اروميه اظهار داشت: مسئله درياچه اروميه يك مسئله داخلي است، ولي رسانه هاي بيگانه مي خواهند اين موضوع را به يك موضوع امنيتي تبديل كنند.
«سيدسلمان ذاكر» يكي ديگر از نمايندگان آذربايجان غربي در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس در اين باره اظهار داشت: همانطور كه مردم آذربايجان غربي همواره هوشمندي خود را در مقابل سناريوها و نقشه هاي دشمنان نشان دادند و در راه نظام اسلامي مبارزه كرده و خون دادند، امروز نيز همين راه را ادامه مي دهند و اراده خود را تسليم اراده بيگانگان نخواهند كرد.
وي با تأكيد بر اينكه غفلت از بيگانگان تهاجم به خودي است، افزود: ملت آذربايجان نبايد در قضيه احياي درياچه اروميه بهانه اي به دست دشمنان بدهد. چرا كه اين استان در طول اين 33 سال فوايد زيادي از انقلاب اسلامي ديده است.
ذاكر تصريح كرد: حساسيت مردم ايران در خصوص احياي درياچه اروميه به حق است و بايد اين موضوع پيگيري شود اما انسان نبايد بلندگوي دشمن شود و اراده خود را مسخر دشمن كند و زماني كه اين اتفاق رخ داد و دشمن براي مردم برنامه ريزي كرد، بايد نقطه بيداري، هوشياري و دهن كجي به دشمنان كشور همين نقطه باشد.
وي اضافه كرد: در اين نقطه بايد دشمن را راند و اتحاد و انسجام ملي را حفظ كرد و با توجه به اين مسئله مهم نبايد اجازه داد كه موضوع درياچه به حاشيه برود چرا كه اين اقدامات نه تنها كمكي به احياي درياچه اروميه نخواهد كرد بلكه سبب خشك شدن آن نيز خواهد شد.

 



ارزيابي سازمان سيا از راه اندازي نسل جديد سانتريفيوژها در نطنز

منابع غربي مي گويند سازمان سيا معتقد است نصب و عملياتي شدن نسل جديد ماشين هاي سانتريفيوژ در نطنز با گذشت زمان، سرعت غني سازي ايران را افزايش خواهد داد ولي بعيد است از اين سانتريفيوژ ها براي «ساخت سلاح هسته اي » توسط اين سازمان استفاده شود.
روزنامه نيويورك تايمز روز شنبه 3 سپتامبر 2011 (12 شهريور 1390) در يادداشتي به قلم ديويد سانگر بخشي از اين ارزيابي ها را به نقل از منابع اطلاعاتي امريكا منتشر كرد.
سانگر در بخشي از اين يادداشت نوشته است: «سيا در ارزيابي هاي خود درباره توانايي هاي ايران ابراز ترديد كرده است سانتريفيوژهايي كه به بازرسان نشان داده شده است براي توليد مواد مورد نياز بمب هسته اي استفاده شود«.
سانگر در در ادامه اين تحليل با اشاره به توان پيش رونده غني سازي در ايران مي نويسد: «بازرسان هسته اي بين المللي روز جمعه اعلام كردند ايران عاقبت شروع به راه اندازي نسل جديدي از تجهيزاتي كرده است كه با گذشت زمان به ايران اين توانايي را خواهد داد تا با سرعت بيشتري سوخت هسته اي توليد كند».
مقصود ماشين هايي است كه هرمن ناكارتس معاون پادمان آژانس در سفر 14-19 اوت خود به ايران از آنها بازديد كرد.
آژانس در تازه ترين گزارش خود كه روز 2 سپتامبر منتشر شد خبر داده است كه ايران براي نخستين بار 136 سانتريفيوژ نوع دوم (IR-2m)را در نطنز نصب كرده و در 22 ژوئن به آژانس اطلاع داده كه به 54 عدد از اين ماشين ها گاز هگزافلورايد اورانيوم تزريق كرده است (پاراگراف 18). همچنين در همين بخش از گزارش گفته شده است كه ايران 27 ماشين نسل سوم (IR-4) را هم در بخش آزمايشگاهي نطنز نصب كرده ولي به آنها گاز تزريق نكرده است.
نيويورك تايمز در ادامه گزارش خود مي نويسد: «در عين حال سيا هشدار داده است نصب اين سانتريفوژها در مجتمع غني سازي اورانيوم نطنز ممكن است براي خروج از مشكلات ايران صورت گرفته باشد و ايران احتمالا تاسيسات مخفي در اختيار دارد. يك مقام ارشد اطلاعاتي گفت: ما نگران آنچه ايران به بازرسان نشان مي دهد نيستيم و نگراني ما درباره آنچه ايران مي گويد درباره نحوه توليد سوخت هسته اي مي داند، است».
اين پاراگراف از مقاله نيويورك تايمز مبهم تر از آن است كه بتوان از آن تحليلي درست به دست داد. در واقع اساسا معلوم نيست كه سيا چگونه از نصب نسل جديد ماشين ها در نطنز نتيجه گرفته كه ايران تاسيسات مخفي دارد؟!
اين در حالي است كه موسسه علوم و امنيت بين المللي كه يكي از موسسات پوششي سيا محسوب مي شود و عموما بر تحليل هاي اين سازمان درباره برنامه هسته اي ايران تاثيرگذار است در يكي از تازه ترين گزارش هاي خود وجود تاسيسات مخفي در برنامه هسته اي ايران را نفي كرده وبه صراحت نوشته است كه ايران ديگر نيازي به تاسيسات مخفي ندارد.
در بخش ديگري از اين مقاله آمده است: «نصب تعداد اندكي از سانتريفوژهاي IR-2m و تعدادي از مدل هاي پيشرفته تر به نام IR-4 پيروزي براي ايران در بازي موش و گربه اين كشور با غرب محسوب مي شود. آمريكا و متحدانش تلاش زيادي به عمل اوردند تا مانع از دستيابي ايران به تجهيزات مهم شوند از جمله اينكه مانع از واردات شكل ويژه اي از فولاد شدند كه براي بكار گيري سانتريفيوژها در سرعت هاي بالا نياز است، اما نهايتا موفق نشدند. ايران براي اينكه توانايي افزايش قابل توجه توليد سوخت هسته اي را داشته باشد به صدها سانتريفيوژ ديگر نياز دارد».

 



اسامي رتبه هاي برتر 2 كنكور پزشكي و سراسري آزاد

مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي اسامي رتبه هاي اول تا سوم مجموعه هاي رياضي و فني مهندسي، علوم تجربي، كشاورزي و دامپزشكي، علوم انساني و علوم تجربي دو كنكور پزشكي و غيرپزشكي را اعلام كرد.
مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي اسامي نفرات برتر دو كنكور سراسري پزشكي و غيرپزشكي را به شرح زير اعلام كرد:
مجموعه علوم رياضي
رتبه اول: امير برزوي، رشته مهندسي برق- قدرت
رتبه دوم: سيده سحر صدري زاده، رشته مهندسي برق- الكترونيك
رتبه سوم: علي بابازاده خامنه، رشته مهندسي برق- الكترونيك
مجموعه علوم تجربي، كشاورزي و دامپزشكي
رتبه اول: سيده حورا نوربخش، رشته زيست شناسي سلولي و مولكولي- ژنتيك
رتبه دوم: سحر دارابي منادي، رشته زيست شناسي سلولي و مولكولي- بيوشيمي
رتبه سوم: كيانا اماني، رشته زيست شناسي سلولي و مولكولي- ژنتيك
مجموعه سه علوم انساني
رتبه اول: غزاله حامد خراساني، رشته حقوق
رتبه دوم: حميد علمدار، رشته حقوق
رتبه سوم: مهديه عابدي، رشته حقوق
مجموعه چهار علوم انساني
رتبه اول: محمد حسين ترقي، رشته روانشناسي- روانشناسي باليني
رتبه دوم: محمدرضا لمسه چي، رشته روانشناسي- روانشناسي باليني
رتبه سوم: مائده خندان مهربان، رشته روانشناسي- روانشناسي باليني
مجموعه علوم پزشكي
رتبه اول: مليكا صمدي، رشته دندانپزشكي- دكتري حرفه اي
رتبه دوم: نگين وفايي، رشته دندانپزشكي- دكتري حرفه اي
رتبه سوم: كيميا كاظمي زهراني، رشته دندانپزشكي- دكتري حرفه اي
در دو آزمون سراسري دانشگاه آزاد 486 هزار و 56 نفر پذيرفته شده اند و پذيرفته شدگان از 26 تا 31 شهريورماه فرصت ثبت نام در مراكز پذيرفته شده دارند.
اطلاعيه نحوه ثبت نام پذيرفته شدگان كنكور سراسري دانشگاه آزاد روز سه شنبه 22 شهريورماه در پايگاه اينترنتي مركز آزمون دانشگاه آزاد اعلام مي شود.
سهم داوطلبان زن پذيرفته شده 51 درصد و سهم داوطلبان مرد در پذيرش 49 درصد اعلام شده است همچنين 59 درصد پذيرفته شدگان در انتخاب نخست، 32 درصد در انتخابهاي دوم تا سوم و 9 درصد در انتخاب دانشگاه پذيرفته شده اند.
25 درصد سوابق تحصيلي در پذيرش داوطلبان موثر بوده است و به غير از رشته فني مهندسي كه درصد شركت كنندگان مرد بيشتر از شركت كنندگان زن است، در ساير آزمونها تعداد شركت كنندگان زن بالاتر از شركت كنندگان مرد بود.
بنابر همين گزارش، نتايج نهايي كنكورهاي سراسري پزشكي و غيرپزشكي دانشگاه آزاد اسلامي اعلام شد و داوطلبان مي توانند از طريق سايت wwwazmooncom نتيجه آزمون خود را مشاهده كنند.
در كنكور سراسري دانشگاه آزاد به غير از رشته فني مهندسي كه درصد شركت كنندگان مرد بيشتر از شركت كنندگان خانم بود در بقيه آزمون ها تعداد شركت كنندگان خانم بالاتر از شركت كنندگان آقا بود.
آزمون غيرپزشكي دانشگاه آزاد در 623 حوزه امتحاني داخل كشور و 9 حوزه امتحاني خارج از كشور برگزار شد.
در اين آزمون 648 هزار و65 نفر پذيرش شدند و پذيرفته شدگان كنكور سراسري دانشگاه آزاد بايد از 62 تا 13 شهريورماه براي ثبت نام به واحدهاي محل پذيرش خود مراجعه كنند، ضمن اينكه اطلاعيه چگونگي ثبت نام روز سه شنبه 22شهريور از طريق پايگاه اينترنتي مركز آزمون دانشگاه آزاد اعلام مي شود.

 



برگزاري اولين يادواره شهداي ترور كاركنان دولت با حضور جعفري ، جليلي و عباسي

همزمان با سي امين سال شروع ترور و جنگ مسلحانه منافقين كوردل عليه ملت و نظام اسلامي، سه شنبه اولين يادواره شهداي ترور و مبارزه با نفاق كاركنان دولت برگزار مي شود.
سرهنگ «محمد سراج فرمانده بسيج وزارتخانه ها و ادارات» ديروز در يك نشست خبري با اعلام اين خبر گفت: در اين يادواره كه در سالن اجلاس سران برگزار مي شود، شخصيت هاي كشوري و لشكري حضور خواهند داشت و سردار جعفري فرمانده كل سپاه، سعيد جليلي رئيس شوراي عالي امنيت ملي و فريدون عباسي رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان به عنوان سخنران حضور خواهند داشت.
وي اضافه كرد: اين يادواره قرار بود در هفته دولت برگزار شود اما به دليل قرار گرفتن هفته دولت امسال در ماه مبارك رمضان، اين برنامه را با كمي تاخير برگزار خواهيم كرد. در اين يادواره از اكثر فرماندهان لشكري اعم از سپاه و ارتش و نيز اكثر وزرا و مديران دولتي دعوت شده اند و در آن از برخي خانواده هاي شهداي ترور به عنوان نمونه تقدير خواهد شد.
وي در بخشي از سخنانش به ترور برخي از دانشمندان كشور طي چند سال اخير اشاره كرد و با بيان اين كه «ارتباط منافقين با سازمان سيا و موساد قطعي است» افزود: فرد يا افرادي كه اطلاعات مربوط به دانشمندان ما را داده است قطعا داخلي است و افرادي كه از آنها در اين زمينه استفاده مي شود ممكن است افراد شاخصي هم نباشند. قطعا منافقين در موضوع هسته اي بيشترين خيانت را به ما كرده اند و آنها يك حلقه از حلقه هاي اقدام عليه ملت ايران هستند.
فرمانده بسيج وزارتخانه ها و ادارات در پايان گفت: سران اصلي كارگزاران، جريان اصلاحات و جريان انحرافي حتي يك كلمه هم در مورد منافقين صحبت نكرده اند و امروز اين جريانات نمي توانند بگويند انقلابي هستند چرا كه به چهره اين نظام چنگ انداخته اند.

 



زيور متقيان

دعاهاي امام سجاد (ع) گرچه غالب اينهايا همه اينها به صورت جمله انشائيه است و دستور هست؛ امّا صبغه وصفي و راهنمائي هم دارد و مانند آن.
در دعاي نوراني بيستم كه دعاي مكارم الاخلاق است، وجود مبارك حضرت دستور داد ما از ذات أقدس له اموري را بخواهيم؛ رابطه خود را با خودمان حل كنيم، مشكل داخلي مان را حل كنيم، رابطه خودمان را با مردم حل كنيم. اين دو تا پيوند را در سايه رابطه اصلي كه رابطه عبد و مولاست، رابطه مخلوق و خالق است حل كنيم. آن اگر حل بشود، هم رابطه خودمان با خودمان حل مي شود، هم پيوند خودمان با جامعه.
دعاي امام سجاد (ع) جهت انجام امور خير در جامعه
اوّل عرض مي كند:اللّهمّ عبّ دن ي لك و لا تفس د ع بادت ي ب العجب(1). خدايا ! مرا بنده خاص خودت قرار بده، اين توفيق توست. مبادا اگر عبادت كردم، با عجب،عبادت مرا باطل كني ! پس بايد ابتدا رابطه عبد با مولا و خلق با خالق تحكيم بشود.
حالا كه اين رابطه درست شد، من شدم بنده تو؛ آنگاه: واجر ل لنّاس علي يد ي الخير و لا تمحقه ب المنّ (2). چون دست بگير را خدا دوست ندارد ! دست بگير بدترين دست هاست: اليد العلياء خير م ن اليد السّفلي(3). آدمي كه خيالش اين باشد، به جيب زيد و به كيف عمرو نگاه مي كند و ذليلانه زندگي مي كند. امّا دست بده را خدا دوست دارد.
آنگاه اگر كسي اين رابطه را تحكيم كرد، به خدا عرض مي كند: خدايا ! من هم بايد نسبت به مردم كار خير بكنم. خير مردم از دست من صادر بشود، جاري بشود. نه اينكه ديگري كار خير بكند، من تماشاچي باشم ! يك آدم تماشاچي در دنيا و آخرت هم تماشاگر است و به او مقام نمي دهند ! عرض كرد: خدايا ! تو كه به مردم خير مي رساني؛ آن توفيق را بده كه من مجراي خير باشم. اگر كاسبم، كشاورزم، دامدارم، تاجرم؛ توليد خوب و توزيع خوب داشته باشم. اگر حوزوي و دانشگاهي ام، نوآوري خوب داشته باشم، حرف خوب بزنم، خودم عمل بكنم تا گفتار من در جامعه اثر بكند، خيري از من به مردم برسد،بعد آن توفيق را به من بده كه اين را منّت نگذارم، نگويم: من آنم كه اين كارها را كردم، اين كار نشود ! پس رابطه ما با خدا در سايه عبادت محكم بشود، يك؛ پيوند ما با خلق از نظر خير رساني تحكيم مي شود، اين دو.
زينت اخلاقي
درخواست امام سجاد (ع) از خداي سبحان
امّا خودمان با خودمان چه كار كنيم: و هب ل ي معال ي الاخلاق و اعص من ي م ن الفخر(4). خدايا ! من نمي خواهم اخلاق متوسط داشته باشم، مي خواهم اخلاق عالي داشته باشم. نه تنها جهاد اصغر، جهاد اكبر را داشته باشم. اگر به آن درجات عاليه علم و عمل رسيدم، آن توفيق را هم به من بده كه من گرفتار فخر فروشي و امثال ذلك نشوم! از اين افتخارات بيجا كه من آنم كذا و كذا، مرا نجات بدهد.پس با اين بيان نوراني حضرت، اضلاع سه گانه اين مثلث روشن مي شود كه وظيفه ما در برابر خدا:عبّ دن ي و لا تفس د ع بادت ي ب العجب؛ وظيفه ما نسبت به جامعه: و اجر ل لنّاس علي يد ي الخ ير و لا تمحقه ب المنّ؛ وظيفه ما درباره كمالات نفسي خودمان: و هب ل ي معال ي الاخلاق و اعص من ي م ن الفخر است.
زيور متّقيان؛ گسترش عدل و فرو بردن خشم
بعد اگرانسان اين اضلاع سه گانه را در خودش حفظ كرد، سعي مي كند نسبت به جامعه در همه كارها عدالت را گسترش بدهد. اين چون خيلي مهم است، اين جمله را دوباره با بيان ديگر فرمود. عرض كرد:و الب سن ي ز ينه المتّق ين ف ي بسط العدل و كظم الغيظ (5). خدايا ! آن زيور مردان با تقوا را به ما بده. زينت متّقيان چيست؟ زينت مردان با تقوا نه تنها عادل بودن خودشان است، گسترش عدل و كظم غيظ است. زود عصباني نشود، خويشتن دار باشد؛ همه مردم را كه به روال ما نساخته اند ! همه مردم هم كه در يك حدّ نمي انديشند. خدايا ! آن توفيق را بده كه من عدل گستر باشم، آن توفيق را بده كه اگر در اين راه ناملائماتي هم رخ داد؛ من تحمّل بكنم، كظم غيظ بكنم. اينها را در دعاي بيستم كه دعاي مكارم الأخلاق است فرمود.
ملاك «عزّت» در كلام سيّد السّاجدين (ع)
در دعاي سي و پنجم كه به عنوان ر ضا ب القضا است، معيار ارزش را در جامعه ذكر مي كند. عرض مي كند: خدايا ! آن توفيق را به من بده كه من در تشخيص معيار عزّت و ذلّت، شرف و غير شرف، اموال و سرمايه را معيار قرار ندهم، اشتباه نكنم:و اعص من ي م ن ان اظن ب ذ ي عدم خساسهً و ب صاح ب ثروه فضلاً، فنّ الشّر يف من شرّفته ع بادتك و عزيز من اعزّته ا طاعتك (6). عرض كرد: خدايا ! مبادا آن بينش ضعيف را بر من تحميل كني يا تحميل شود كه من بين فقير و غني فرق بگذارم؛ فقير را ذليل و غني را عزيز خيال بكنم؛ چرا؟ براي اينكه شريف كسي است كه عبادت تو او را شريف كرده باشد؛ چه فقير، چه غني. عزيز كسي است كه اطاعت تو او را عزيز كرده باشد؛ چه فقير، چه غني.
اينها دعاست اما از سنخ اللّهمّ اغف ر ل ي و ل وال دي(7) نيست ! آن روزها وجود مبارك حضرت در نهايت رنج و تقيه بود، با همين دعا آن معارف را مشخّص كرد. سؤال: معيار ارزش افراد در جامعه چيست؟ حضرت فرمود: توانگري و تهي دستي نيست؛ اين را به صورت دعا ذكر كرده. سؤال: ا نزوا چيز خوبي است يا در متن جامعه و سياست بودن؟ جواب: در متن سياست و جامعه بودن. خير به مردم چيست؟ بهترين كار اين است كه انسان به جامعه خير برساند.
بيانات حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي (مدظلّه العالي) در ديدار با جمعي از ائمه جماعات استان تهران به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام سجاد (ع) - قم-5/ 11/ 1387
ـــــــــــــــــــــــــــــ
(1و2) صحيفه سّجاديّه/ دعاي 20 (3) الكافي/ 4/ 11
(4و5) صحيفه سّجاديّه/ دعاي 20 (6) صحيفه سّجاديّه/ دعاي 35
(7) اقبال الأعمال/ 236
خوان حكمت روزهاي دوشنبه منتشر مي شود

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14