(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 9 بهمن 1390- شماره 20130

تظاهرات همبستگي با مردم بحرين در شهرهاي شيعه نشين عربستان
حزب الله : سازمان ملل بايد بيشتر نگران سلاح هاي اسرائيل باشد
اعتصاب و اعتراض در اسپانيا و آلمان
هشدار اجلاس داووس : خطر جدي آمريكا و اروپا را تهديد مي كند
مبارك براي فرار از اعدام دست به دامن آمريكا و عربستان شد
برپايي تظاهرات گسترده اعتراض آميز در پايتخت قزاقستان
اختلاف نظر در شوراي امنيت براي تصويب قطعنامه جديد عليه سوريه
مردم يمن: تا اعدام عبدالله صالح از مبارزه دست نمي كشيم
واشنگتن پست: پنتاگون يك پايگاه جديد در خليج فارس احداث مي كند
دور تازه اعتراض هاي ضد دولتي در اردن
گورباچف خواستار برگزاري همه پرسي در روسيه شد
مذاكره با تروريست هاي طالبان محور گفت وگوهاي كرزاي در لندن
در اعتراض به همكاري نظامي واشنگتن و مانيل مردم فيليپين پرچم آمريكا را آتش زدند



تظاهرات همبستگي با مردم بحرين در شهرهاي شيعه نشين عربستان

شيعيان عربستان سعودي با برگزاري تظاهرات در شهر قطيف بار ديگر با انقلاب مردم بحرين اعلام همبستگي كردند.
به گزارش شبكه خبري پرس تي وي، شركت كنندگان در اين تظاهرات كه روز جمعه برگزار شد با محكوميت سركوب خشونت آميز معترضان در بحرين خواستار خروج فوري نيروهاي عربستان سعودي از بحرين و پايان كمك رياض به رژيم منامه در سركوب معترضان شدند.
اين تظاهرات يك روز پس از كشته شدن يك معترض و زخمي شدن دو معترض ديگر به ضرب گلوله نيروهاي عربستاني در العواميه برگزار شد. مردم عربستان به رغم اعمال ممنوعيت شديد از سوي رياض در زمينه برپايي هرگونه تجمع اعتراض آميز در سراسر كشور به تظاهرات خود ادامه مي دهند.

 



حزب الله : سازمان ملل بايد بيشتر نگران سلاح هاي اسرائيل باشد

مسئول روابط خارجي حزب الله به فرستاده سازمان ملل متحد گفت كه اين سازمان به جاي سلاح هاي حزب الله بايد نگران سلاح هاي اسرائيل باشد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، عمار موسوي در ديدار با «روبرت واتكنز» نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در لبنان با اعلام مطلب فوق افزود، اقدامات سازمان ملل و مجامع بين الملل در برخورد با مسائل منطقه اي و جهاني شك برانگيز است.
وي با انتقاد از سفر دبيركل سازمان ملل به لبنان تاكيد كرد، كسي نمي تواند به لبنان در مورد در اختيار داشتن امكانات دفاعي براي حمايت از خود اعتراض كند چرا كه اگر تهديد واقعي در منطقه وجود دارد آن تهديد مربوط به وجود انبوه سلاح هاي هسته اي رژيم صهيونيستي است.

 



عليه طرح هاي اقتصادي دولت صورت گرفت
اعتصاب و اعتراض در اسپانيا و آلمان

منابع خبري از اعتصاب و تظاهرات عليه اوضاع اقتصادي در اسپانيا و آلمان خبر مي دهند.
به گزارش خبرگزاري «رويتر» كاركنان و كارگران بخش خدمات شهري اسپانيا در اعتراض به اوضاع اقتصادي دست از كار كشيده اند.
براساس اين گزارش، كاركنان بخش خدمات شهر «چيپيونا» واقع در سواحل جنوبي اسپانيا 13 روز است كه به دليل پرداخت نشدن حقوق و دستمزدشان از سوي شهرداري در اعتصاب به سر مي برند.
صدها تن زباله در خيابان ها، پياده روها و اماكن مسكوني انباشته شده و مقامات اين كشور به دليل بحران بدهي قادر به پرداخت حقوق كاركنان خود نيستند.
چندي پيش منابع رسمي در اين كشور نرخ بيكاري براي سال 2011 را اعلام كردند. براساس اين گزارش بيكاري در اين كشور اروپايي نزديك به 23 درصد است كه در 17 سال گذشته بي سابقه است. بدين ترتيب 5 ميليون و 270 هزار نفر از مردم اسپانيا بيكار هستند.
از «بوخوم» آلمان نيز خبر مي رسد، كاركنان فولادسازي اين شهر در اعتراض به سياست هاي تصميم گيرندگان براي اجراي آنچه اصلاحات ساختاري خوانده شده، دست به يك راهپيمايي اعتراضي زدند.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، اين كارخانه مهم آلماني تصميم دارد براي كاهش هزينه هاي خود با يك كارخانه فولادسازي فنلاندي اذغام شود. معترضان با اجراي اين سياست ها مخالفند.
برخي گزارش ها حاكي است، ورود اجناس چيني به بخش فولاد آلمان، باعث وقوع مشكلاتي براي اين كشور اروپايي و در نتيجه همكاري با فنلاند براي كاستن از اين مشكلات شده است.

 



هشدار اجلاس داووس : خطر جدي آمريكا و اروپا را تهديد مي كند

شركت كنندگان در اجلاس اقتصادي داووس از آينده بحران اقتصاد نظام سرمايه داري و منطقه يورو ابراز نگراني شديد كردند.
به گزارش خبرگزاري ها رئيس صندوق بين المللي پول در حاشيه اجلاس داووس هشدار داد چنانچه كشورهاي بحران زده حوزه يورو اقدام مؤثري انجام ندهند، اين منطقه و به همراه آن جهان با آينده اي نامطمئن و خطرناك روبه رو خواهد بود.
كريستين لاگارد افزود: از عملكرد اقتصاددانان و سياستمداران اروپايي در برخورد با بحران يورو دلسرد شده است.
وي در نشست اقتصادي داووس نيز گفته بود كه بحران يورو تبعات اقتصادي خارج از منطقه اتحاديه اروپا در سطح جهاني را به دنبال خواهد داشت.
جرج سوروس سرمايه دار صهيونيست نيز در اجلاس داووس با حمله شديد به سخنراني آنگلا مركل در اين اجلاس گفت: ادامه روند فعلي در حل بحران اقتصادي غرب به ايجاد شكاف شديد در اروپاي واحد منجر خواهد شد.
سوروس در اين باره تأكيد كرد: سياست هاي فعلي به جاي آنكه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا را به يكديگر نزديك تر كند منجر به ايجاد تقابل و درگيري بين آنها خواهد شد.
پدر انقلاب هاي رنگي افزود: دولت برلين بايد بداند كه كشورهاي اروپايي موقعيتي مشابه آلمان ندارند و تعريف اهداف دست نيافتني اقتصادي براي مجموعه اروپاي واحد به ايجاد نوعي خروش سياسي خطرناك در كشورهاي عضو منطقه يورو منجر خواهد شد.
سوروس گفت: دولت آنگلا مركل سياست هاي مالي خود را به اروپاي واحد ديكته كرده است. طرح رياضتي آلمان اروپاي واحد را وارد دور باطلي مي كند.
آنگلا مركل صدر اعظم آلمان در اجلاس داووس با انتقاد از عملكرد ايالات متحده گفته بود: آمريكا منشأ بحران اقتصادي و مالي كنوني جهان است.
جوزف استيگلينر برنده نوبل اقتصاد 2001 نيز در نشست داووس گفت: رهبران اروپا هيچ طرح مشخصي براي نجات منطقه يورو ندارند.
وي با انتقاد شديد از توجه رهبران اروپايي به سياست هاي رياضتي افزود رياضت اقتصادي بس است؛ ما به رشد اقتصادي نياز داريم. رابرت زوليك رئيس بانك جهاني نيز كه در نشست داووس حضور داشت با اشاره به وضعيت بي ثبات و بحراني اروپا گفت: آلمان و ديگر كشورهاي منطقه يورو بايد كمك بيشتري به اقتصاد بحران زده ايتاليا ارائه كنند.
وي تأكيد كرد: نبايد وقت را از دست بدهيم، در صورت ورشكست شدن دولت ايتاليا، موجي از بحران غيرقابل كنترل سراسر منطقه يورو و اروپا را فراخواهد گرفت كه در نهايت اقتصاد جهان را وارد ركود مشابه ركود بزرگ 1930 خواهد كرد.
اجلاس داووس كه امروز به كار خود پايان مي دهد تحت تأثير بحران بدهي و ورشكستگي قدرت هاي اقتصادي جهان از جمله كشورهاي اروپايي قرار دارد.
بنيانگذار داووس نيز در افتتاحيه اين مجمع با اشاره به وضعيت نابسامان مالي و اقتصادي جهان گفته بود : نظام سرمايه داري در شكل كنوني آن ني تواند تداوم پيدا بكند و بايد در نشست امسال سرنوشت نظام سرمايه داري جهاني را روشن كنيم چرا كه اين نظام دچار افراط و تفريط هاي فراواني بوده و هيچ خدمتي به مردم نكرده است.
اين گزارش حاكيست پيش از آغاز نشست داووس، صندوق بين المللي پول پيش بيني خود را از ميزان رشد اقتصادي جهان در سال ???? كاهش داد و اعلام كرد كه بحران بدهي اروپا مي تواند جهان را با يك ركود شديد روبه رو كند.
نشست امسال داووس با حاشيه هايي همراه بود كه يكي از آنها، جنبش اشغال داووس است.
به گزارش آسوشيتدپرس، معترضان به نظام سرمايه داري روزها قبل از آغاز نشست، اقدام به برپايي چادر و ساخت كلبه هاي اسكيمويي در داووس كردند. در نخستين روز نشست نيز، شمار زيادي از معترضان در نزديكي محل همايش دست به تظاهرات زدند.

 



مبارك براي فرار از اعدام دست به دامن آمريكا و عربستان شد

«حسني مبارك» براي فرار از اعدام، دست به دامن آمريكا، عربستان و ديگر هم پيمانان سابق خود شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، مبارك با ارسال 9 نامه جداگانه براي آمريكا، عربستان، فرانسه، انگليس، آلمان، كويت، بحرين و ديگر همپيمانان خود از آنها خواسته است وي را از محاكمه و اعدام شدن نجات دهند. مبارك در نامه خود، روابط صميمانه مصر با آنها را در طول حاكميت 30 ساله اش متذكر شده است.
مبارك همچنين از مقامات آمريكا خواست سران قاهره را تحت فشار قرار دهند تا آنها خروج «سوزان مبارك» (همسر ديكتاتور) از مصر را بپذيرند. گفتني است «معمر قذافي» ديكتاتور معدوم ليبي نيز وقتي شرايط را دشوار ديد، براي رهبران اروپا به ويژه «برلوسكني»، نخست وزير سابق ايتاليا نامه نوشت و دوستي ديرينه اش را به آنها يادآور شده بود. اما اين درخواست ها نتيجه نداد.
فرار وكيل مدافع مبارك
به گزارش خبرگزاري فارس، «فريد الديب» وكيل مدافع مبارك، از مصر به لبنان و از آنجا نيز به فرانسه گريخته است. الديب كشتار تظاهركنندگان توسط مبارك و ارسال گاز به فلسطين اشغالي را اتهاماتي ندانست كه مبارك به خاطر آنها تحت تعقيب قرار گيرد!
در پي اين اظهارات كه در آخرين جلسه دادگاه مبارك صورت گرفته بود، مردم مصر خواستار اعدام الديب شده بودند.

 



برپايي تظاهرات گسترده اعتراض آميز در پايتخت قزاقستان

در پي دعوت حزب مخالف دولت قزاقستان براي شركت مردم در راهپيمايي اعتراضي ، جمع زيادي از مردم آلماتي در ميدان مركزي اين شهر تجمع كردند.
به گزارش خبر گزاري ها حزب سوسيال دموكرات اصلي ترين حزب مخالف دولت خواستار شركت مردم براي تظاهرات عليه تقلب در انتخابات پارلماني و سركوب هاي سياسي در تظاهرات مخالفان شده بود.
تظاهرات كنندگان همچنين خواستار آزادي«كازلوف» رهبر حزب سوسيال دموكرات و آزادي زندانيان سياسي و بررسي نتايج انتخابات در قزاقستان شدند.
مخالفان به نتايج انتخابات پارلماني معترض هستند كه در آن كميته مركزي انتخابات اعلام كرده بود حزب حاكم به رياست نظربايف بيش از 80درصد آرا را از آن خود كرده است.
مخالفان با رد نتايج انتخابات، خواستار لغو نتايج و برگزاري انتخابات جديد در نزديك ترين زمان ممكن هستند. تظاهرات ديروز يك ماه پس از برگزاري تظاهرات كارگران شركت نفت و كشته شدن 12 تن از آنها در درگيري با پليس قزاقستان برگزار شد.

 



اختلاف نظر در شوراي امنيت براي تصويب قطعنامه جديد عليه سوريه

موضع گيري روسيه در حمايت از سوريه باعث اختلاف بين اعضاي شوراي امنيت براي تصويب قطعنامه جديد عليه دمشق شد و تصويب آن را به تاخير انداخت.
جلسه غيرعلني شوراي امنيت در روز جمعه در شرايطي برگزار شد كه بين 15 عضو اين شورا به دليل حمايت هاي روسيه از سوريه اختلاف به وجود آمد.
سخنان « ويتالي چوركين» نماينده روسيه در سازمان ملل در حمايت از بشار اسد باعث شد كه تصويب قطعنامه پيشنهادي اتحاديه عرب و برخي از كشورهاي غربي عليه سوريه مبني بر كناره گيري بشار اسد و تشكيل دولت وحدت ملي با حضور مخالفان به تاخير بيفتد.
چوركين اظهار داشت تصويب هرگونه قطعنامه عليه سوريه با وتوي روسيه مواجه خواهد شد.
وي افزود، مسكو با كناره گيري بشار اسد به شدت مخالف است و معتقد است اعمال فشار و تحريم بيشتر عليه دمشق باعث پيچيدگي اوضاع و بحراني تر شدن وضعيت كنوني اين كشور خواهد شد.
سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه نيز در اين باره گفت، روسيه مكررا مخالفت خود را با هرگونه قطعنامه جديد سازمان ملل كه مجوز تحريم و توسل به زور عليه كشور سوريه باشد اعلام كرده است و مذاكرات را تنها راه حل پايان دادن به ماه ها ناآرامي در اين كشور مي داند.
برخي نماينده هاي غربي در سازمان ملل اظهار داشتند كه موضع روسيه مبني بر مخالفت با قطعنامه شوراي امنيت درباره سوريه صدور قطعنامه عليه اين كشور را با مشكل مواجه مي سازد.
از سوي ديگر، هيئت ناظران اتحاديه عرب با بازديد از استان هاي ريف و درعا در سوريه بار ديگر بررسي خود را از اوضاع سوريه آغاز كردند.
همچنين روز گذشته بر اثر انفجار يك خودروي بمب گذاري شده در يك مركز امنيتي در شهر ارلب واقع در شمال غرب سوريه تعدادي كشته و زخمي شدند هنوز از تلفات اين حادثه گزارش دقيقي منتشر نشده است.
انفجار يك بمب در مركز دمشق نيز به شهادت يك كودك و مجروح شدن 11 تن منجر شد.

 



مردم يمن: تا اعدام عبدالله صالح از مبارزه دست نمي كشيم

صدها هزار تن از مردم يمن با برپايي تظاهرات گسترده بر ادامه اعتراض هاي خود تا محقق شدن تمامي اهداف انقلاب تاكيد كردند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، صدها هزار تن از مردم يمن در شهرهاي مختلف اين كشور با برگزاري تظاهراتي تحت عنوان «از پيروزي تا پيروزي» اعلام كردند دست از خواسته هاي خود برنمي دارند و تا رسيدن به تمامي اهداف انقلاب به تظاهرات ادامه مي دهند.
تظاهركنندگان با تاكيد بر محاكمه علي عبدالله صالح و نزديكانش اظهار داشتند كه رفتن ديكتاتور يمن از كشور يكي از اهداف انقلابيون بوده است و فرزندان و برادران وي نيز بايد از سمت هاي دولتي كنار بروند.
مردم يمن با در دست داشتن پلاكاردهايي آزادي صدها تن از افرادي را كه در پي حوادث اخير يمن بازداشت شده اند و هنوز آزادي خود را به دست نياورده اند خواستار شدند.
تظاهركنندگان همچنين محاكمه نيروهاي امنيتي را كه اقدام به بازداشت نظاميان و غيرنظاميان هوادار انقلابيون كرده بودند خواستار شدند.
در همين حال اعتصاب نيروي هوايي يمن كه در نزديكي منزل «عبد ربه منصور هادي» رئيس جمهور موقت يمن برگزار شده است ادامه دارد و اعتصاب كنندگان بر ادامه اعتصاب خود تا كناره گيري محمد صالح الاحمر فرمانده نيروي هوايي و برادر ناتني علي عبدالله صالح تاكيد دارند. در همين رابطه وزير حقوق بشر يمن اعلام كرد كه بزودي تمام كساني كه در پي حوادث اخير يمن بازداشت شده اند آزاد مي شوند و از دستگاه هاي امنيتي خواسته شده كه اين افراد را هر چه زودتر آزاد كند.
از سوي ديگر، كميته سازمان انقلاب مردمي جوانان اعلام كرد كه جوانان انقلابي يمن اعتمادي به رژيم حاكم ندارند و در انتظار روز 21 فوريه براي تشييع حقيقي پيكر رژيم صالح هستند.
اين كميته از جامعه جهاني، سازمان ملل و ساير سازمان هاي بين المللي خواست كه اقدامات عملي در راستاي تحويل سران رژيم عبدالله صالح به دادگاه جنايات جنگي را آغاز كنند.

 



واشنگتن پست: پنتاگون يك پايگاه جديد در خليج فارس احداث مي كند

يك روزنامه آمريكايي نوشت، دولت واشنگتن قصد دارد براي مقابله با شرايط جديد در خاورميانه، يك پايگاه بزرگ دريايي در اين منطقه احداث كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، روزنامه «واشنگتن پست» ديروز نوشت، آمريكا قصد دارد براي مقابله با بحران ها و شرايط جديد در منطقه خاورميانه و بخصوص در يمن يك پايگاه دريايي بزرگ در خليج فارس ايجاد كند. براساس اسنادي كه به دست گردانندگان اين روزنامه رسيده، پايگاه مذكور ميزبان نيروهاي ويژه، قايق هاي تندرو و چندين فروند هلي كوپتر خواهد بود. اين طرح در راستاي كاهش هزينه هاي نظامي صورت مي گيرد. پايگاه مذكور ظاهرا در خليج فارس احداث مي گردد.
در ارتباط با كاهش هزينه هاي نظامي كه توسط «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا ارائه شده است، ژنرال «اوديرنو» رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا گفت كه كاخ سفيد قصد دارد دو لشكر از نيروهاي آمريكا را از مناطق مختلف اروپا تا پايان 2014 جمع كند و به آمريكا عودت دهد.«لئون پانتا» وزير دفاع آمريكا نيز اعلام كرد، اين كشور نفرات ارتش را از 565 هزار نفر به 490 هزار نفر كاهش مي دهد.

 



دور تازه اعتراض هاي ضد دولتي در اردن

اردني ها با برگزاري تظاهرات گسترده خواستار محاكمه عاملان فساد در اين كشور و تشكيل دولت منتخب شدند.
به گزارش ايسنا، مردم اردن روز جمعه با برگزاري تظاهرات در امان پايتخت اين كشور و شهرهاي ديگر بر خواسته هاي خود مبني بر رسيدگي به پرونده هاي سنگين فساد مالي، تشكيل دولت منتخب و بازگرداندن اموال غارت شده ملي تاكيد كردند.
تظاهركنندگان در اين تظاهرات كه از سوي جنبش هاي اسلامي سازماندهي شده بود با سردادن شعارهايي از جمله، نه شهرداري نه نمايندگان بلكه اصلاحات قبل از انتخابات، «مبارزه با فساد مالي و دلالي»، «آزادي و عدالت اجتماعي» از مسئولان كشور خواستند هر چه سريع تر عاملان فساد و كساني كه اموال عمومي را غارت كرده اند بازداشت و محاكمه كنند.
در اين تظاهرات مردم اردن همچنين پرچم هاي آمريكا و اسرائيل را به آتش كشيدند و دخالت هاي بيگانگان در امور داخلي كشور را محكوم كردند. در استان هاي الكرك، الطفيله و معان نيز شمار زيادي از اردني ها با برگزاري تظاهرات تحت عنوان آزادي و شرافت مخالفت خود را با دخالت هاي بيگانگان و اعمال فشار آمريكا و رژيم صهيونيستي به دولت اعلام كردند.
مردم اردن از مسئولان دولت خواستند كه با مشكلاتي همچون فقر، بيكاري و كمبود امكانات مبارزه كرده و به خصوصي سازي موسسات دولتي پايان دهند.
رئيس كميسيون سياست خارجي در پارلمان اردن نيز اعلام كرد كه دولت اردن مخالفت تكرار تجربه ليبي در سوريه است. وي افزود، هر دخالت خارجي در سوريه بر كل منطقه تاثير منفي مي گذارد.

 



گورباچف خواستار برگزاري همه پرسي در روسيه شد

ميخائيل گورباچف آخرين رهبر اتحاد جماهير شوروي خواستار برگزاري همه پرسي در روسيه در مورد اصلاح قانون اساسي اين كشور شد.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري فرانسه ، گورباچف با ارائه اين پيشنهاد در پايگاه اينترنتي روزنامه نوايا گازتا اظهار داشت :موج اعتراضات عليه حكومت ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه نشان داد كه مردم خواستار تغيير سيستم سياسي هستند.
وي گفت: روسيه در يك بحران جدي سياسي قرار دارد كه مي توان آن را به عنوان بحران قانون اساسي نيز تلقي كرد.
گورباچف خاطر نشان كرد روسيه بايد از يك حزب دمكراتيك قوي و جديدي برخوردار باشد كه بتواند ابتكار عمل را براي تجديدنظر در قانون اساسي برعهده گيرد.
وي گفت :مسير منتهي به اين امر، برگزاري يك همه پرسي است كه در قالب آن از مردم روسيه سوال مي شود كه آيا از اصلاحات سياسي و قانون اساسي كه مي تواند به استبداد پايان دهد و ضامن دمكراسي باشد، حمايت مي كنند يا نه؟
وي خواستار كناره گيري پوتين از سياست و برگزاري انتخابات جديد پارلماني در روسيه شده است.

 



مذاكره با تروريست هاي طالبان محور گفت وگوهاي كرزاي در لندن

رئيس جمهور افغانستان با نخست وزير انگليس در لندن ديدار و در مورد امضاي يك توافقنامه بين دو كشور، با وي گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «حامد كرزاي» ديروز با «ديويد كامرون» در مورد امضاي يك توافقنامه همكاري بين دو كشور گفت و گو كرد. انگليسي ها مي گويند نيروهاي خود را تا پايان سال 2014 از افغانستان خارج مي كنند. از جمله موضوع هاي حساسي كه طرفين مورد بررسي قرار دادند مسئله مذاكره با طالبان بود. هفته گذشته هيئتي از طرف طالبان تحت رهبري «طبيب آقا» به قطر رفت تا دفتر اين گروه را در دوحه داير كند.
راه اندازي يك دانشكده افسري توسط انگليسي ها در كابل، انتقال مسئوليت هاي امنيتي به نيروهاي افغان در افغانستان تا پايان سال 2014 و توسعه روابط فرهنگي و اقتصادي في مابين از ديگر موضوع هاي مورد گفت وگو ميان كرزاي و كامرون بود.
اين درحالي است كه جمعه گذشته يك سرباز انگليسي در هلمند افغانستان به دست افراد مسلح كشته شد. پنج شبه نظامي طالبان نيز توسط نيروهاي دولتي افغان و نظاميان ناتو در جنوب و شرق افغانستان كشته شدند.
«عبدالعزيز غيرت» از فرماندهان جهادي افغانستان نيز توسط شبه نظاميان طالبان در استان جوزجان ترور شد.

 



در اعتراض به همكاري نظامي واشنگتن و مانيل مردم فيليپين پرچم آمريكا را آتش زدند

مردم فيليپين در اعتراض به همكاري هاي نظامي مانيل- واشنگتن، پرچم آمريكا را به آتش كشيدند.
به گزارش خبرگزاري «جمهوري اسلامي» به نقل از شبكه «خبر آسيا»، پس از انتشار خبر برگزاري مذاكرات بين مقام هاي آمريكا و فيليپين درباره افزايش همكاري هاي نظامي بين دو كشور، گروهي از مردم و فعالان سياسي در مانيل، مقابل ساختمان سفارت آمريكا تجمع كرده و اين همكاري ها را محكوم كردند.
معترضان با به آتش كشيدن پرچم آمريكا، تأكيد كردند اجازه ورود نظاميان آمريكايي بيشتر به كشورشان را نخواهند داد.
تجمع كنندگان همچنين اعلام كردند، در صورت ادامه روند روبه رشد همكاري هاي نظامي بين دو كشور بعيد نيست پس از مدتي فيليپين تبديل به پايگاه نظاميان آمريكايي شود.
براساس مذاكرات انجام شده بين آمريكا و فيليپين كه برخي گروه هاي فيليپيني آن را مذاكرات خيانتكارانه مي دانند، دولت آمريكا پيشنهاد به كارگيري هواپيماهاي جاسوسي اين كشور در فيليپين را مطرح كرده است و مقامات فيليپيني نيز در حال بررسي آن هستند.«ادوين لاسيردا» سخنگوي رياست جمهوري فيليپين در سخناني اعلام كرد: مذاكرات اخير بين آمريكا و فيليپين باعث ايجاد هيچ پايگاه نظامي آمريكايي جديدي در اين كشور نمي شود.گفتني است، فيليپين تا سال 1992و براي حدود يك قرن ميزبان تجهيزات نظامي و ده ها هزار نيروي هوايي و سرباز آمريكايي بود، اما پس از مصوبه پارلمان اين كشور براي لغو پيمان هاي مرتبط با حضور نظامي آمريكا، ايالات متحده مجبور به ترك فيليپين شد.اما در سال 1998 آمريكا و فيليپين مجدداً توافقنامه اي امضا كردند كه براساس آن نيروهاي آمريكايي مي توانند براي ديدار، آموزش، استراحت و تفريح در اين كشور حضور يابند.
نكته جالب توجه اين كه براساس قانون اساسي فيليپين، حضور پايگاه نظامي يك كشور خارجي در خاك اين كشور ممنوع است!

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14