(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 9 بهمن 1390- شماره 20130

گشت مشترك تعزيراتي براي برخورد با گرانفروشان
فراز و فرود بازار سكه و ارز از زبان رئيس كل بانك مركزي
كوتاه اقتصادي
اجراي طرح شبنم متوقف شد
كاهش رتبه اعتباري 5 كشور منطقه يورو
رشد 120 واحدي شاخص بورس در يك ساعت
رئيس اتحاديه صادركنندگان فرآورده هاي نفتي: اروپا از تحريم نفت ايران بيشتر ضرر مي كند
عسگري: 7500 بدهكار مالياتي ممنوع الخروج شدند
قيمت شير خام 650تومان تعيين شد
با تصويب سازمان حمايت قيمت كاغذ وارداتي 15درصد افزايش يافت
بهره برداري از 1500 كيلومتر راه در دهه فجر



وزير صنعت و تجارت خبر داد
گشت مشترك تعزيراتي براي برخورد با گرانفروشان

وزير صنعت، معدن و تجارت از آغاز گشت مشترك سازمان حمايت و تعزيرات براي مقابله با گرانفروشي از ديروز خبر داد.
به گزارش فارس، مهدي غضنفري در حاشيه دومين همايش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ايران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما افزايش قيمت را در بازار قبول نداريم و به همين دليل گشت مشترك سازمان حمايت و تعزيرات براي مقابله با گرانفروشان از امروز آغاز شده است.
وي با بيان اينكه هيچگونه افزايش قيمتي به دليل نوسان نرخ ارز مورد پذيرش دولت نيست، گفت: در پي جلساتي كه با توليدكنندگان و توزيع كنندگان كالا داشتيم قرار شد به اين دو دسته زمان داده شود تا قيمت ها در بازار مديريت شوند.
وي ادامه داد: هم توليدكنندگان و هم تشكل هاي توزيع كننده قبول دارند كه با توجه به تعيين قيمت مرجع ارز نبايد افزايش قيمتي در بازار اتفاق بيفتد.
غضنفري تصريح كرد: اگر تخلفي در بازار مشاهده شود بشدت برخورد خواهد شد.
وي با اشاره به ارائه برخي گزارشها در مورد افزايش قيمت كالاها توسط گروه اندكي در بازار اظهار داشت: بسياري از توليدكنندگان براي بازگرداندن قيمت محصولات به نرخ هاي پيش از نوسان قيمت ارز اعلام آمادگي كردند.
وي ادامه داد: گشت هاي بازرسي با متخلفين و گرانفروشان برخورد خواهند كرد و طي هفته جاري مشكل چند قيمتي در بازار برطرف خواهد شد.
وزير صنعت همچنين از رفع محدوديت تخصيص ارز دولتي به ليست 183 كالا كه از دريافت ارز دولتي محروم شده بودند خبر داد و گفت: ممكن است وزارت صنعت براي حمايت از توليد داخل واردات برخي كالاها را محدود كند كه به اين نوع محصولات ارز تك نرخي اختصاص نخواهد يافت.غضنفري تاكيد كرد: هر كالايي كه ثبت سفارش آن مجاز باشد حتما از ارز دولتي برخوردار خواهد شد.وي تصريح كرد: اجراي ليست 184 قلم كالاي فاقد شرايط دريافت ارز دولتي به تاخير افتاده است و به اين نوع كالاها نيز ارز دولتي اختصاص خواهد يافت تا بازار به آرامش برسد.
غضنفري در پاسخ به اين سوال كه شما عضو كارگروه كنترل نرخ ارز هستيد، چرا تصميم گيري براي كنترل بازار با تاخير همراه شد؟ گفت: اولين كار اين كارگروه بررسي مجدد تمام مسير تخصيص ارز بود كه از مرحله ثبت سفارش تا صرافي ها را شامل مي شد. با ارزيابي اين مسير سعي شد تا تصميمي گرفته شود كه نياز به بازنگري نداشته باشد.
وي تصريح كرد: در كارگروه قيمت جديد ارز مشخص شد و علاوه بر اين مسير تخصيص ارز با همكاري سازمان توسعه تجارت، گمرك و سيستم بانكي بصورت يكپارچه درآمد تا كنترل و تخصيص نرخ ارز شكل گيرد. طي اين مراحل مقداري زمانبر بود.
غضنفري در مورد اجراي مرحله دوم قانون هدفمندي يارانه ها در بخش صنعت نيز گفت: قيمت هاي نهايي انرژي هنوز مشخص نشده اما قرار شده قيمت انرژي براي بخش صنعت ترجيحي باشد.
وي در مورد زمان اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها نيز گفت: مرحله دوم هنوز اجرايي نشده و تا پايان سال نيز كمتر از دو ماه زمان داريم.
وي تاكيد كرد: دولت طوري عمل مي كند كه خلاف مقررات نباشد.
غضنفري ادامه داد: زمان دقيق اجراي مرحله دوم قانون را رئيس جمهور مشخص خواهد كرد.
قيمت هاي خودسر افزايش داده شده به حالت قبل بازگردد
سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان و سازمان تعزيرات حكومتي در اطلاعيه اي مشترك صراحتا اعلام كردند كه قيمت هاي خودسر افزايش يافته بايد به قيمت هاي قبل برگردد و اعلام نكردن موجودي واحدها به منزله احتكار است. به گزارش ايسنا در اين اطلاعيه با اشاره به افزايش قيمت هاي خودسر به بهانه تغييرات نرخ ارز به واحدهاي اقتصادي هشدار داده شده كه قيمت هايي را كه خودسر افزايش داده اند به حالت قبل برگردانند.
در اين اطلاعيه آمده است: «با توجه به اين كه برخي واحدهاي توزيعي، توليدي و يا واردكننده كالاها به بهانه تغييرات نرخ ارز اقدام به افزايش قيمت برخي از كالاها كرده اند و اين موضوع موجب نارضايتي مصرف كنندگان و مردم شده است و همچنين با توجه به اعلام بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مبني بر در اختيار دادن ارز براي كليه واردكنندگان و توليدكنندگان و... با نرخ رسمي مصوب و همچنين هماهنگي هاي انجام شده با تشكل هاي توليدي، توزيعي و واردكنندگان كشور به اطلاع مي رساند:
1- هرگونه افزايش قيمت بدون هماهنگي سازمان حمايت گرانفروشي محسوب شده و واحدهاي اقتصادي اعم از وارداتي، توليد، توزيعي و خدماتي چنانچه تاكنون تغييراتي در قيمت هاي قبلي خود بدون هماهنگي با سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان انجام داده اند در اسرع وقت نسبت به بازگشت قيمت ها به قيمت هاي قبلي اقدام كنند.
2- مالكان انبارها و سردخانه هايي كه به صورت مستقل فعاليت دارند يا انبارها و سردخانه هاي تحت مالكيت ساير واحدهاي اقتصادي موظفند موجودي كالاهاي خود و موجودي كالاهاي اماني موجود در انبار را برابر ضوابط موجود به سازمان صنعت، معدن و تجارت اطلاع رساني كنند و در غير اين صورت علاوه بر تخلف اعلام نكردن موجودي، كالاي موجود در انبار نيز مصداق احتكار را خواهد داشت، و برابر قوانين و مقررات با آنها برخورد خواهد شد.
3- جهت تشديد نظارت بر بازار و مبارزه با گرانفروشي، اختفا و احتكار كالاها طرح ويژه بازرسي و نظارت از سوي اين دو سازمان با استفاده از كليه ظرفيت هاي بازرسي اصناف، انجمن هاي حمايت از حقوق مصرف كننده سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت با هماهنگي شعب تعزيرات حكومتي استان ها در قالب گشت هاي مشترك و دستور رسيدگي سريع و قاطع با متخلفين سازماندهي شده است.
4- همچون هميشه همكاري مردم شريف كشورمان جهت ارايه اطلاعات از تخلفات اقتصادي به سامانه 124 در سراسر كشور و ستاد هاي ويژه اي كه به همين منظور در سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت فعال شده است راهگشا خواهد بود.

 



در مصاحبه اختصاصي با كيهان مطرح شد
فراز و فرود بازار سكه و ارز از زبان رئيس كل بانك مركزي

رئيس كل بانك مركزي در تشريح وضعيت بازار سكه و ارز گفت: با تك نرخي شدن نرخ ارز قيمت سكه و دلار روز بروز كاهش بيشتري خواهد يافت.
محمود بهمني در گفت وگوي اختصاصي با كيهان گفت: تمهيداتي انديشيده شده تا بازار ارز به آرامش و تعادل برسد. وي با اشاره به تك نرخي شدن نرخ ارز گفت: در همين جا اعلام مي كنم، هزينه هاي مربوط به نقل و انتقالات ارزي حداكثر بين يك تا 2 درصد بالاتر از نرخ مرجع بانك مركزي تعيين شده كه نرخ قبلي 3 الي 5 درصد بدينوسيله اصلاح مي شود. هزينه ارز مسافري نيز حداكثر يك درصد تعيين شده است. وي در پاسخ به اين سوال كه ميزان ارز مسافري آيا افزايش پيدا خواهد كرد گفت: احتمال دارد براي پروازهاي راه دور مقداري به ميزان ارز مسافرتي اضافه شود كه تا پايان سال اين تصميم اعلام خواهد شد.
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه چرا اختصاص ارز براي كالاهاي وارداتي را طبقه بندي نمي كنيد و براي كالاهايي مانند خودرو ارز با نرخ مرجع اختصاص مي دهيد گفت: اولا بانك مركزي ارز واردات را در ازاي ثبت سفارش هاي انجام شده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت اختصاص مي دهد و خود مسئوليتي در اين بين ندارد. ثانيا وزارت صنعت، معدن و تجارت طرحي براي طبقه بندي نمودن كالاهاي وارداتي دارد كه در صورت اجراي آن تخصيص ارز قانونمند خواهد شد.
بهمني درباره ميزان قيمت ارز در بودجه سال آينده نيز گفت: تا 2 يا 3 روز آينده قيمت ارز در بودجه سال 91 تعيين مي شود. وي در پاسخ به اينكه امسال (بودجه 90) قيمت ارز 1050 تومان بود آيا اين قيمت پايين يا بالا مي شود گفت: به نظر من قيمت بايد بين 1050 تا 1226 تومان تعيين شود. رئيس كل بانك مركزي همچنين در پاسخ به اين سوال كه با توجه به تك نرخي شدن ارز وضعيت بازار را طي روزهاي آينده چگونه ارزيابي مي كنيد گفت: در حال حاضر فروش ارز فقط به مسافران، واردكنندگان، بيماران و دانشجويان صورت خواهد گرفت و فروش ارز براي ذخيره كردن نخواهيم داشت و اين امر باعث تنظيم بازار ارز مي شود. بهمني درباره كاهش قيمت سكه نيز گفت: قيمت سكه و حتي ارز بصورت رواني بالا و پايين مي شود، وي افزود: روزي كه قيمت هر انس طلا در دنيا 1800 دلاربود قيمت سكه هم بالا بود وامروز كه قيمت جهاني طلا حدود 1600 دلار است هنوز قيمت سكه بالا ست و اين نشان از جو رواني براي قيمت سكه و طلادارد. رئيس كل بانك مركزي يادآور شد: با گزارشاتي كه به بنده داده شده و با توجه به سير نزولي قيمت سكه، عده اي از كسانيكه پيش خريد سكه انجام داده اند، با مراجعه به شعب بانك ملي پول خود را پس گرفته اند زيرا قيمت سكه همچنان در حال كاهش است و خواب پول آنهم به مدت 4 تا 6 ماه براي عده اي سود ندارد. وي تاكيد كرد: بانك مركزي به هر ميزان كه تقاضا براي پيش خريد سكه وجود داشته باشد پاسخگوست و به موقع تحويل مي شود.
بهمني در ادامه و در پاسخ به اين سؤال كه آيا تك نرخي شدن ارز سقف زماني دارد يا خير گفت: اين موضوع در مجموعه سياست هاي پولي، اعتباري و نظارتي بانك مركزي ديده شده كه براي سال 91 نيز قابل اجراست. وي درباره اين كه بنابراين براي سال آينده ديگر بسته سياستي نظارتي نخواهيم داشت را تاييد كرد.
مشروح اين گفتگو طي روزهاي آينده در كيهان به چاپ خواهد رسيد.

 



كوتاه اقتصادي

¤ معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي گفت: تمام قبوض اعم از مخابرات، آب، برق و گاز براساس اصل 44 قانون اساسي بايد از مسير شركت پست توزيع شود. حسن رضواني در پاسخ به اين سوال كه چرا قبوض مخابرات شامل مديريت تجزيه و مبادلات مي شود، اما قبوض آب، برق و گاز اين گونه نيست، اظهار داشت: قبوض آب، برق و گاز نيز مانند قبوض مخابرات، شامل مديريت تجزيه و مبادلات مي شود و فرقي با هم ندارند.
¤ مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران گوشتي كشور با بيان اينكه بايد جايزه صادراتي مرغ در بودجه 91 تعيين شود، گفت: كميته چهارجانبه متشكل از اتحاديه ها، وزارت صنعت، كشاورزي و سازمان توسعه تجارت از سازمان دامپزشكي خواسته تا شرايط صادرات را مشخص كند.
¤ مديركل بخش بررسي ها و سياست هاي اقتصادي بانك مركزي از انجام نظرسنجي ميداني بانك مركزي براي اصلاح پول ملي خبر داد و گفت: سياست افزايش نرخ سود سپرده ها به 21 درصد تاثيرات مثبت خود را بر بازار ارز خواهد گذاشت.پيمان قرباني در مورد اصلاح واحد پولي و حذف صفرها از پول ملي گفت: بانك مركزي براي دريافت نظرات مردم در مورد اصلاح واحد پولي كشور يك سايت نظرسنجي به راه انداخت و در كنار آن يك نظرسنجي ميداني نيز انجام داده است.
¤ رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي گفت: قرار است ثبت سفارش جديد گوشت انجام و مرزهاي ورودي سيستان و بلوچستان براي واردات دام باز شود كه در اين صورت قيمت گوشت كاهش خواهد يافت.علي خندان رو اظهار داشت: با هماهنگي هايي كه دولت انجام مي دهد به زودي قيمت گوشت در بازار كاهش مي يابد.
¤ مديرامور طرح و برنامه بانك مسكن با بيان اينكه سقف وام خريد مسكن قطعا با 5 ميليون تومان افزايش 25 ميليون تومان خواهد شد گفت: بانك مسكن در حال تهيه ضوابط افزايش سقف وام خريد مسكن است و در بسته سياستي نظارتي بانك مركزي تاكيد شده كه بايد ضوابط آن به تاييد بانك مركزي برسد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 4470 الي 4476، 5581، 5557، 5515، 5516، 5589، 5560 الي 5563، 2250 الي 2253، 2230 الي 2233، 2630 الي 2631، 2254 الي 2259، 2276 الي 2279، 7705 الي 7708، 7736 الي 7738 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ بانك مركزي با صدور اطلاعيه اي تعاوني اعتبار اعتماد ايرانيان را فاقد مجوز از اين بانك اعلام كرد. روابط عمومي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: تعاوني اعتبار «اعتماد ايرانيان» (موسسه مالي و اعتباري اعتماد ايرانيان- در شرف تاسيس) فاقد مجوز از بانك مركزي بوده و هيات مديره آن نيز فاقد صلاحيت لازم جهت تصدي امور آن هستند.

 



اجراي طرح شبنم متوقف شد

به دليل فراهم نبودن زير ساخت ها و عدم اطلاع رساني كافي، اجراي طرح شبنم ( باركد دوبعدي براي مبارزه با قاچاق كالا ) تا سال 91 متوقف شد.
قاسم نوده فراهاني مشاور رئيس جمهور در امور اصناف در نشست خبري ديروز خود با خبرنگاران از برگزاري نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا به مناسبت ايام پاياني سال خبر داد و گفت: نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا در اسفند ماه در فرهنگسراي خاوران، بوستان ولايت، ورزشگاه تختي مجتمع حكيميه تهران پارس و پارك ارم برگزار خواهد شد كه در آن مايحتاج مورد نياز مردم با قيمت مناسب عرضه خواهد شد.
رئيس شوراي اصناف كشور افزود: علاوه بر اين، مصلي تهران نيز از 25 بهمن ماه تا 5 اسفند ماه به عرضه مواد غذايي، مواد شوينده و لوازم آشپزخانه خواهد پرداخت.
وي با اشاره به برنامه ريزي براي برپا شدن 3 هزار و 500 غرفه در قالب نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا، گفت: ساعات كار اين نمايشگاه از 10 صبح تا 10 شب خواهد بود و در اين ميان تنها روزهاي جمعه در مدت زمان برگزاري نمايشگاه مواد غذايي و شوينده در مصلي تهران 2 عصر تا 10 شب خواهد بود.
به گفته فراهاني، روساي اتحاديه ها، كالاهاي مربوط به صنف خود را ارزيابي خواهند كرد و به لحاظ قيمت و كيفيت تلاش خواهند كرد كه كالاي مناسب را در اختيار مردم قرار دهند، اين درحالي است كه كالاهاي عرضه شده در اين نمايشگاه از 10 تا 30 درصد تخفيف و قيمت زير قيمت بازار برخوردار خواهند بود.
مشاور رئيس جمهور در امور اصناف ادامه داد: تلاش ما بر اين است كه توليد كنندگان به صورت مستقيم و بدون واسطه به عرضه كالا بپردازند و شرايطي را فراهم كنند كه كالا با قيمت مناسب و كيفيت عالي در اختيار مردم قرار گيرد.
نوده فراهاني از مردم درخواست كرد كه تا هنگام خريد ازنمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا به نمونه كالاي پلمب شده دقت كنند و تقاضاي كالاهايي مشابه آن را از فروشندگان و غرفه داران داشته باشند.
رئيس شوراي اصناف كشور كالاهاي عرضه شده در نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا را شامل پوشاك، كيف، كفش، آجيل و خشكبار، مواد غذايي، مواد پروتئيني، شوينده ها، شيريني و شكلات، پارچه، خرازي، وسايل مايحتاج عمومي مردم ذكر كرد و گفت: علاوه بر اين از اتحاديه ها درخواست شده تا فروش هاي فوق العاده اي را در سطح شهر برنامه ريزي كنند.
فراهاني ادامه داد: برنامه ويژه اي براي توزيع گسترده گوشت مرغ، گوشت قرمز و ماهي تدارك ديده شده است، ضمن اينكه وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز متعهد شده است تا 3 كالاي روغن، برنج و شكر را با قيمت مناسب براي عرضه در نمايشگاه ها در اختيار اصناف قرار دهد.
وي از توزيع ميوه هاي تنظيم بازاري از 22 اسفند ماه خبر داد و گفت: ميوه مورد نياز مردم با قيمت تعادلي در بازار توزيع خواهد شد.
رئيس شوراي اصناف كشور در خصوص قانون بهبود فضاي كسب و كار نيز با اشاره به انتقادات مطرح شده از قانون و ايرادات طرح شده از سوي شوراي نگهبان پرداخت و خاطر نشان كرد: وظيفه شوراي اصناف كشور دفاع از مجموعه هاي صنفي است و در اين راستا، 30 بند از موارد قانون بهبود مستمر فضاي كسب و كار مورد انتقاد شوراي اصناف كشور قرار گرفته است كه خوشبختانه شوراي نگهبان نيز اين قانون را براي برطرف كردن مغايرات به مجلس پس فرستاد.
مشاور رئيس جمهور در امور اصناف همچنين از توقف در اجراي طرح شبنم خبر داد و گفت: به دليل فراهم نبودن زير ساخت ها و عدم اطلاع رساني كافي، اجراي اين طرح تا سال بعد متوقف شده است.
فراهاني در خصوص اجراي ماليات بر ارزش افزوده نيز براي گروه بند ج خاطر نشان كرد: ماليات بر ارزش افزوده براي گروه هاي مشمول بند الف و ب به مرحله اجرايي رسيده است اما تكليف اجراي اين قانون براي گروه (ج) هنوز مشخص نيست و زمينه ها براي اطلاع رساني و آموزش واحدهاي مشمول اين طرح در حال انجام است.

 



كاهش رتبه اعتباري 5 كشور منطقه يورو

موسسه رتبه سنجي «فيچ» رتبه اعتباري ايتاليا و اسپانيا و 3 كشور ديگر منطقه يورو را كاهش داد و دليل آن را ضعف انعطاف پذيري منابع تامين مالي اين 5 كشور در مقابله با بحران بدهي اين منطقه عنوان كرد.
به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه خبري بلومبرگ، ايتاليا، سومين اقتصاد برتر منطقه يورو، در رتبه بندي اعتباري فيچ، دو رده از دست داد و از +A به -A تنزل پيدا كرد.
رتبه اعتباري اسپانيا نيز دو رده كاهش يافت و از -AA به A رسيد.
موسسه رتبه سنجي فيچ همچنين رتبه اعتباري بلژيك، اسلووني و قبرس را كاهش داد، در حالي كه رده اعتباري ايرلند را تغيير نداد.
فيچ، يك ماه پيش اين كاهش ها را پيش بيني كرد، زماني كه يونان با طلبكاران در مورد چگونگي پيشگيري از ورشكستگي مذاكره كرد و شكست خورد و ديگر كشورهاي منطقه يورو به سختي در تلاش بودند تا بنيه دفاعي منطقه را در برابر خطر سرايت تقويت كنند.
قيچ در حالي رتبه اعتباري اين 5 كشور را كاهش داد كه بازده اوراق قرضه دولتي در ايتاليا و اسپانيا به دليل افزايش نقدينگي از سوي بانك مركزي اروپا كاهش يافته است.

 



رشد 120 واحدي شاخص بورس در يك ساعت

بدنبال افزايش نرخ سود بانكي، شاخص بورس تهران ديروز در يك ساعت 120 واحد رشد كرد.
به گزارش فارس، در پي تصويب نهايي افزايش نرخ سود بانكي و موافقت رئيس جمهور با آن همانطور كه پيش بيني مي شد سهام بانك هاي موجود در بورس و فرابورس از صبح ديروز با اقبال گسترده سهامداران روبرو شد و همه بانك ها به جز بانك هايي مانند ملت و صادرات (كه با توقف نماد معاملاتي روبرو هستند) با حجم گسترده اي از صف خريد و رشد 4 درصد قيمت روبرو شدند.
از طرف ديگر با تصويب اين افزايش نرخ سود بانكي بخشي از سرمايه هاي خارج شده از بورس دوباره به اين بازار برگشت و در كنار ركود مقطعي بازار ارز و سكه منجر به تقويت طرف تقاضا در بازار سهام شد به طوري كه علاوه بر سهام گروه بانكي، سهام شركت هاي ديگري مانند سرمايه گذاري غدير، فولاد مباركه، ملي مس، سايپا، صدرا، مپنا و ... هم با اقبال بازار روبرو و با رشد قيمت مواجه شد.
بر همين اساس اين روند موجب شد تا شاخص بورس در يك ساعت و 10 دقيقه شروع معاملات ديروز سهام با 120 واحد افزايش به ثبت برسد و در عدد 25 هزار و 667 واحد جا خوش كند. به اين ترتيب به نظر مي رسد در صورت عدم وجود انتشار اخبار ناخوشايند براي فعالان بازار سرمايه، بورس اوراق بهادار در هفته جاري با سير صعودي قيمت ها و جهش روزانه شاخص و همچنين عبور از كانال 26 هزار واحدي روبرو شود.

 



رئيس اتحاديه صادركنندگان فرآورده هاي نفتي: اروپا از تحريم نفت ايران بيشتر ضرر مي كند

رئيس اتحاديه صادركنندگان فرآورده هاي نفت و پتروشيمي گفت: بحث تحريم نفت بيشتر شبيه به نوعي جنگ رواني است و به غير از فشار رواني تاثير چنداني نمي تواند داشته باشد.
سيدحميد حسيني در گفت وگو با ايسنا افزود: در حال حاضر منابع بانك مركزي ما بلوكه نشده و حتي فعلا معاملات نفتي هم روند قبلي خود را ادامه مي دهند.
وي ادامه داد: علاوه بر تمام اين موضوعات، اكثر قراردادهايي كه به امضاء رسيده، براي مدت زمان يك سال منعقد شده اند و در آنها قيد شده است كه طرفين تحت شرايطي مانند افزايش يكباره قيمت يا مسائلي از اين دست مي توانند اقدام به فسخ قرارداد كنند،؛ اما در حال حاضر چنين اتفاقاتي هم نيفتاده است.
رئيس اتحاديه صادركنندگان محصولات نفتي ادامه داد: در حال حاضر يونان با اين شرايط تحريم ايران را قبول كرده كه نفتي با همان قيمت برايش تهيه شود. ازسوي ديگر، با تحريم نفت ايران قيمت نفت در بازارهاي جهاني افزايش يافته و اروپا در برآورده كردن اين شروط با مشكل مواجه خواهد شد.
حسيني با تاكيد بر اين كه در چنين شرايطي تحريم نفت بيش از اين كه ايران را متضرر كند، موجب خسران اروپا خواهد شد، گفت: به نظر مي رسد اين تحريم بيشتر نمايش نوعي همدلي است كه غربي ها مدعي آن هستند، اما به هر صورت غرب با اين كار مرحله اي غيرقابل بازگشت را طي كرده و حتي اگر از ادعاي تحريم نفت، دست هم بر ندارد، قطعا بيش از ايران متضرر خواهد شد.
وي با بيان اين كه در حال حاضر صادرات نفت ايران به اروپا كمتر از 500 هزار بشكه است ادامه داد: اگر ما بازار 5/1 ميليون بشكه اي نفتي كه به آسيا و تركيه مي فروشيم را از دست ندهيم، هيچ مشكل خاصي براي فروش 300 هزار بشكه باقي مانده به نظر نمي رسد.
او در ادامه با اشاره به اينكه اكنون لازم است بحث نقل و انتقالات مالي مورد توجه جدي قرار گيرد، خاطرنشان كرد: در اين زمينه لازم است بانك مركزي هرچه سريع تر قراردادهاي تعادلي خود را با كشورهايي مانند هند و چين و ساير كشورهايي كه از خريداران عمده هستند، به امضا برساند و در كنار آن تكليف تمام ارگان ها در مواجهه با اين شرايط به طور واضح تعيين و مشخص شود تا شايد بدين ترتيب طي يك سال آينده شرايط به نفع ما تغيير كند.
حسيني همچنين به اظهارنظر درباره وضعيت قراردادهاي پتروشيمي پرداخت و با بيان اين كه اغلب اين قراردادها به صورت يكساله بسته شده خاطرنشان كرد: عمده صادرات پتروشيمي ما را نفتا و متانول تشكيل مي دهد و بازار عمده ما هم كشورهاي هند، چين و كره هستند. حال با وجود اين كه اين مواد به گونه اي نيستند كه بتوان آنها را جايگزين كرد و اين كه كشورهاي خريدار هم جزو كشورهاي اروپايي حساب نمي شوند، مشكل چنداني در اين زمينه پيش نخواهد آمد.

 



عسگري: 7500 بدهكار مالياتي ممنوع الخروج شدند

رئيس كل سازمان امور مالياتي از ممنوع الخروج شدن 7500 بدهكار مالياتي خبر داد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي كيهان علي عسگري ديروز در نشست خبري خود به تشريح عملكرد سازمان امور مالياتي پرداخت و گفت: طي 10 ماهه امسال 82 درصد درآمدهاي مالياتي محقق شده است.
وي رقم درآمدهاي محقق نشده را 4 هزار ميلياردتومان اعلام كرد و اظهار داشت: البته امسال درآمدهاي مالياتي 26 درصد رشد داشته است.
عسگري در پاسخ به سوالي در خصوص ميزان ماليات بر ارزش افزوده گفت: ميزان ماليات بر ارزش افزوده اي كه امسال و طي 9 ماه دريافت شد، حدود 28 ميليارد تومان بود كه فقط 23 ميليارد تومان آن به ماليات بر ارزش افزوده سكه طي 3 ماهه پاييز مربوط مي شود.
وي افزود: تاكنون ماليات بر ارزش افزوده سكه فقط مشمول سكه هاي خريداري شده از بانك ها شده است.
به گفته عسگري قرار است بزودي ماليات بر ارزش افزوده در ساير صنوف و اتحاديه ها نيز اجرايي شود.
رئيس سازمان امور مالياتي در ادامه از اصلاح پايه هاي مالياتي در آينده خبر داد و گفت:پايه هاي مالياتي جديد نيازمند اصلاح قانون است كه هم اكنون پيشنهاد آن در دولت نهايي شده و بزودي براي تصويب به مجلس مي رود.
عسگري در پاسخ به سوالي درباره آخرين وضعيت معوقات مالياتي و بدهكاران نظام مالياتي گفت: هم اكنون 7500 بدهكار مالياتي ممنوع الخروج هستند كه البته اين تعداد دائما در حال كاهش يا افزايش است.
وي رقم معوقات مالياتي بيش از 100 ميليون تومان را هم 5 هزار و 200 ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: از ابتداي سال جاري تاكنون بيش از 1100 ميليارد تومان از اين معوقات وصول شده است.
عسگري با بيان اينكه بخشي از معوقات مالياتي شامل جريمه هاي بدهكاران مي باشد گفت: اگر بدهكاران مالياتي اصل بدهي خود را تسويه كنند قسمي از جريمه آنها بخشوده مي شود.
وي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص ميزان درآمدهاي مالياتي بودجه سال آينده گفت: در بودجه 91 ميزان درآمدهاي مالياتي 35 هزار و 400 ميليارد تومان تعيين شده كه حدود 11 هزار ميليارد تومان هم ميزان ماليات گمرك خواهد بود.
وي سپس با اشاره به موضوع كد اقتصادي گفت: ثبت نام براي دريافت كد اقتصادي در دهه فجر امسال انجام مي شود.
عسگري افزود: در فراخوان جديد براي ارائه شماره اقتصادي تا مطمئن نشويم كه افراد متقاضي، فعال اقتصادي واقعي هستند به آنها كداقتصادي نمي دهيم.
وي تاكيد كرد: پس از ارائه كد اقتصادي به فعالان ديگر كساني كه اين شماره را نداشته باشند اجازه فعاليت اقتصادي نخواهند داشت.
رئيس سازمان امور مالياتي در خصوص پرونده امير منصور آريا هم گفت: تمام پرونده هاي مالياتي گروه آريا را به قوه قضائيه داده ايم البته براي اطمينان خاطر مجددا در حال بررسي پرونده هاي مالياتي اين گروه هستيم زيرا ممكن است در برخي موارد، اين گروه كتمان مالياتي داشته باشند.
عسگري در پايان گفت: حقوق بگيران بخش دولتي و خصوصي 8 درصد ماليات كشور را پرداخت مي كنند كه سهم آنها در پرداخت ماليات نسبت به فعالين اقتصادي بيشتر است و اين يعني اينكه ما نتوانسته ايم از بقيه فعالان اقتصادي ماليات دقيق را دريافت كنيم.
وي اظهار اميدواري كرد در آينده حق و عدالت در دريافت ماليات اجرا شود.

 



قيمت شير خام 650تومان تعيين شد

مديرعامل سراسري اتحاديه دامداران كشور گفت: در جلسه ديروز تعيين قيمت شيرخام كه به رياست استاندار تهران تشكيل شد، قيمت شيرخام 650 تومان تعيين شد.
سعيد سلطاني سروستاني در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: قيمت خريد شير خام ديروز در جلسه استانداري تهران با 2/3درصد چربي و بار ميكروبي يك ميليون، تحويل درب دامداري كيلوگرمي 650تومان تعيين شد.
مديرعامل سراسري اتحاديه دامداران كشور در پاسخ به قيمت شير مصرف كننده گفت: آناليز كارخانجات لبني نيز با لحاظ قيمت شير پايه 650تومان ديروز بعدازظهر در ستاد تنظيم بازار بررسي و اعلام شد.
اين جلسه ديروز در استانداري تهران به رياست استاندار و با حضور رئيس تعزيرات حكومتي، نماينده سازمان حمايت از توليدكنندگان و مصرف كنندگان، نماينده جهادكشاورزي، كارخانه لبني و اتحاديه دامداران تشكيل شد.
بنابراين گزارش؛ اخيراً سازمان حمايت از توليدكنندگان و مصرف كنندگان تعيين قيمت شير خام را به استانداري تهران محول كرده بود كه ديروز اين جلسه برگزار و قيمت شير اعلام شد.
قيمت خريد شير از دامداران قبلاً 600 تومان تعيين شده بود كه فعالان اين بخش عنوان مي كردند شير زير اين قيمت از آنان خريداري مي شود.
تصويب توزيع سبوس 195توماني بين دامداران
مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران گفت: عرضه سبوس 195توماني بين دامداران و آناليز ميزان نياز به واردات بخش دامي سال آينده براي تدوين برنامه بازدارنده از نوسان قيمت تصويب شد.
سعيد سلطاني سروستاني در گفت وگو با خبرگزاري فارس آخرين تصميمات مربوط به حوزه دامداري را در آخرين نشست ستاد تنظيم بازار تشريح كرد.
مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران گفت: در آخرين جلسه ستاد تنظيم بازار كه روز دوشنبه گذشته تصويب شد اتحاديه سراسري دامداران از اين پس سبوس توليدي كارخانجات را به قيمت 195تومان در بين دامداران كل كشور توزيع كند.
سلطاني ادامه داد: اگرچه اين مصوبه پيش از اين هم ابلاغ شده بود اما با نفوذ دلالان و واسطه ها قيمت 195توماني سبوس كارخانه 355 تومان به دست دامدار مي رسيد.
مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران همچنين تصريح كرد: در جلسه ستاد مقرر شد دستگاه هاي مربوطه ميزان نياز به واردات بخش دام را به صورت حجمي، ريالي و ارزي تعيين كنند تا برنامه هاي جلوگيري از نوسان قيمت نهاده ها و محصول براي سال آينده تدوين شود.
به گفته سلطاني، اين تصميمات در جلسه روز دوشنبه گذشته ستاد تنظيم بازار با حضور معاون اول رئيس جمهور، وزير صنعت، معدن و تجارت و جهادكشاورزي و ساير مسئولان مرتبط گرفته شد.

 



با تصويب سازمان حمايت قيمت كاغذ وارداتي 15درصد افزايش يافت

دبير سنديكاي توليدكنندگان كاغذ و مقواي ايران گفت: سازمان حمايت مجوز افزايش 15درصدي قيمت كاغذ را داد.
سيدطاهر شبيري در گفت وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: سازمان حمايت مجوز افزايش قيمت 15درصدي قيمت كاغذ را صادر كرده است و اين در حالي است كه از آغاز اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها براي اولين بار اين افزايش قيمت صورت گرفته است.
وي در واكنش به اين سوال كه گفته مي شود قيمت انواع كاغذ در بازار گران شده است اظهار داشت: افزايش قيمت صورت گرفته در سطح بازار مربوط به كاغذ هاي وارداتي است و در زمينه تامين كاغذ توليد داخل هيچ مشكلي وجود ندارد و تغييرات قيمتي با مجوز سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان صورت مي گيرد.
بنابراين گزارش؛ قيمت انواع دستمال كاغذي و محصولات تيشو علي رغم افزايش قيمت كاغذ تحرير هيچ گونه افزايش قيمتي نداشته است.

 



بهره برداري از 1500 كيلومتر راه در دهه فجر

معاون وزير راه و شهرسازي از افتتاح 1500 كيلومتر راه در دهه فجر امسال خبر داد.
احمد صادقي در گفتگو با مهر اظهار داشت: پروژه هاي متعددي در بخش راهسازي آماده افتتاح است كه نزديك به 1500 كيلومتر راه با اعتبار 700 ميليارد تومان در روزهاي آينده به بهره برداري مي رسد.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه تمامي اين پروژه ها در بخش راهسازي اجرا شدند، گفت: در سال جاري افتتاح پروژه در بخش ريلي نداريم و اميدواريم كه پروژه هاي راه آهن در سال آينده به بهره برداري برسند.
وي درباره افزايش هزينه تمام شده پروژه هاي راهسازي با افزايش قيمت ارز در روزهاي گذشته، بيان كرد: اگر افزايش قيمت ارز ادامه داشت به طور حتم در هزينه تمام شده پروژه ها در نظر گرفته مي شد اما تاكنون نوسانات قيمت ارز در روزهاي گذشته تأثيري بر هزينه تمام شده پروژه هاي راهسازي نداشته است.
صادقي با اشاره به قيمت مقطوع در پروژه هاي راهسازي، گفت: قيمت مقطوع هم براساس قيمت تمام شده و سود پيمانكاران محاسبه مي شود بنابراين اگر قيمت ها به هر دليلي افزايش پيدا كند حتماً سود پيمانكاران هم در نظر گرفته مي شود.
وي با بيان اينكه به منظور اجراي پروژه ها در كوتاه مدت و با قيمت ثابت اين موضوع را اجرايي كرده است، تصريح كرد: در حال حاضر بررسي قيمت ها نشان مي دهد كه هزينه تمام شده پروژه هاي راهسازي افزايشي پيدا نكرده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14