(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 25 بهمن 1390- شماره 20143

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
اشك ها و لبخندهاي جشنواره فيلم امسال
محمد خزاعي در مصاحبه با راديو ان پي آر آمريكا:
آماده مذاكره ايم ، اما بر سر حقوق مسلم خود معامله نمي كنيم
شريعتمداري: اولويت دشمن « اصل انتخابات» است نه «تركيب مجلس»
افشاي جزئياتي از مبالغ دريافتي خاتمي از كشورهاي عربي- غربي
دريادار سياري : ناوگروه هاي ايران توانايي حضور در هر نقطه اي از جهان را دارند
تحويل انبوه توپ هاي ضد هوايي و ضدكروز «مصباح» به نيروهاي مسلح
درخشش سينماي دفاع مقدس در جشنواره سي ام فيلم فجر
كوتاه از انتخابات



اشك ها و لبخندهاي جشنواره فيلم امسال

تقي دژاكام
سينماي ايران در همين روزها سي ساله شد. سي سالگي يعني بلوغ جواني. طبيعي است كه از اين جوان سي ساله انتظارات زيادي داشته باشيم و از او سرزندگي و نشاط و اميد و روشنگري و به بيان ديگر آموزگاري و هدايتگري را بخواهيم. اما اگر با يك جمع جبري، سينماي امروز جمهوري اسلامي را ارزيابي كنيم به چنين نتيجه اي مي رسيم؟
مسلما جشنواره سي ام فيلم فجر آينه تمام نماي تمام تواناييها و توانمنديهاي سينماي امروز كشورمان نيست، اما نشانه و نمونه خوبي است كه با استناد به آن نقاط ضعف و قوت آن ارزيابي و براي جبران همه آنچه كه از دست مي رود چاره اي شود.
اگر نسبت آثار خوب و مطلوب جشنواره فيلم امسال را با كارهاي ضعيف و منفي آن مقايسه كنيم، مي توانيم با قاطعيت بگوييم اگر جشنواره امسال ضعيفترين جشنواره فيلم سالهاي اخير نباشد، يكي از ضعيفترين ها محسوب مي شود. فيلمهايي كه اكثر آنها را خيانتهاي خانوادگي، عشقهاي خياباني، ناكاميهاي اجتماعي و يأس و نوميدي تشكيل مي دهد و تصوير سياه و تاريكي از جامعه ارائه مي دهد كه حتي كورسوي اميدي در پايان برخي از آنها مشاهده نمي شود.
يكي از هشدارهاي كليدي رهبر معظم انقلاب از نخستين سالها و روزهايي كه بحث تهاجم و شبيخون فرهنگي را پيش كشيدند اين انذار بود كه بزرگترين ابزار اين تهاجم عليه نسل جوان، تزريق روحيه يأس و گرفتن نشاط و اميد از آنان است، نسخه اي كه مي بينيم متأسفانه بسياري از فيلمسازان جشنواره امسال دقيقا برخلاف آن عمل كرده بودند و بدا به حال مردم كه فيلمهاي يك سال آينده آنان را چنين سمومي تشكيل مي دهد آن هم در شرايطي كه كشور در برنامه ريزي علمي خود بايد روز به روز پوياتر و سرفرازتر باشد.
اين سموم فرهنگي و اين بدآموزي تنها منحصر به فيلمهاي بزرگسالان نمي شود و متاسفانه امسال به فيلمهاي كودك و نوجوان ما هم سرايت كرده است. به عنوان مثال تنها در طي يكي از فيلمهاي ساخته شده براي اين گروه سني، چيزي در حدود صد تا يكصد و پنجاه بار كلمه زشت «كث...كث...كثافت» تكرار شده است! اين غير از كلمات مشابه ديگر و نيز تعابير اروتيكي است كه حتي مناسب فيلمهاي بزرگسالان نيز نيست چه برسد به اين فيلم كه نيمي از آن را كارتونهاي محبوب كودكان تشكيل مي دهد و بيشترين مخاطب آن را همين گروه تشكيل مي دهند. آيا اين شايسته سينماي نه كشور و جشنواره اي كه عنوان اسلام و فجر انقلاب اسلامي را يدك مي كشد، بلكه آيا شايسته يك جامعه سالم و انساني با ضوابط و استانداردهاي حداقلي روانشناسانه و تربيتي هست؟ اينكه چگونه چنين فيلمي به جشنواره راه مي يابد از عجايب و درست تر از «فجايع» اين سالهاست.
براي ارزيابي دقيقتر و بهتر از فيلمهاي جشنواره سي ام و آشنايي با نقاط قوت و ضعف آن، بايد به اين نكته اشاره كنيم كه براي اولين بار پس از ساخت فيلمهايي با مضمون عشقهاي مثلثي، امسال به فيلمهايي با عشقهاي مربعي! رسيديم بي آنكه فيلمساز كوچكترين ملامتي نسبت به آن داشته باشد. بگذريم از فيلمهايي كه جنگ و دفاع مقدس جوانان اين سرزمين را يا به سخره گرفتند يا زير سوال بردند و يا در اين گونه فيلمها رسما به رزمندگان و مجاهدان جنگ فحش دادند و خيلي راحت مدعي شدند كه جنگ باعث شد كه آنها خلافكاريهاي خود را بيشتر و مدرنتر كنند!
فيلمهايي كه در كنار ادعاهاي فيلمسازانشان كه كشور در خفقان و اختناق بسر مي برد عليرغم حمايت هاي ويژه دولتي رسما و صريحا به رئيس جمهور قانوني كشور نه انتقاد كه فحاشي و توهين كردند.
شايد هيچ كدام اين موارد اين همه جاي تأسف نداشته باشد كه ساخت فيلمي با عنوان «بيداري» و با بودجه حكومت و به اسم بزرگداشت سي امين سالگشت پيروزي انقلاب اسلامي اما در هجو و تمسخر انقلاب و جنگ و شعارهاي آن بر پرده آمد. فيلمي كه حتي از استانداردهاي حرفه اي دهه چهل كشورمان هم خود را بي بهره كرده يا نشان داده بود تا موجبات تمسخر و مضحكه تماشاگران را از شهيد فيلم و روحي كه نشان داده مي شد و تعابير سخيف و فيلمنامه بشدت ضعيف آن فراهم كند.
اين يك روي سكه جشنواره امسال بود اما بي انصافي است كه از نقاط قوت برخي فيلمهاي امسال نيز سخني به ميان نياوريم. يكي از اين نقاط قوت، ساخته شدن چندين فيلم مناسب كودكان و نوجوانان بود. فيلمهايي كه بجز يكي دو استثنا، نويد بخش سالي است كه برخلاف سالهاي اخير، گروه سني كودك و نوجوان ما مي تواند مطمئن باشد كه چند فيلم خوب و سالم را مي تواند در برنامه خود داشته باشد؛ فيلمهايي چون «سلام بر فرشتگان»، «پرواز بادبادكها»، «آقاي مدير» و «شير تو شير» از اين نمونه ها هستند.
همچنين امسال در كنار دو سه فيلم ضد جنگ، فيلمهاي بسيار خوبي در حوزه دفاع مقدس ساخته شد كه از جمله آنها مي توان به «شور شيرين» درباره بخشي از زندگي سردار شهيد محمود كاوه و مهمتر از آن به فيلم خيره كننده «روزهاي زندگي» اثر آقاي پرويز شيخ طادي اشاره كرد كه تمام خستگي ها و ضعف هاي جشنواره را از تن و روح تماشاگران و منتقدان در كرد و با سوژه جديد و پرداخت بسيار حرفه اي اين اثر، به نوعي حادثه بزرگ جشنواره امسال شد و تحسين همه كساني كه به جشنواره آمده بودند را از همه طيفها و سليقه هاي گوناگون برانگيخت.
در اين ميان فيلم ضد فتنه «قلاده هاي طلا» از ابوالقاسم طالبي نيز با نگاهي منطقي و مستند گونه به وقايع و حوادث پيش و پس از انتخابات رياست جمهوري دو سال پيش، اثري به ياد ماندني و قوي را به نمايش گذاشت.
در حوزه فيلمهاي اجتماعي و تاريخي نيز با چند نمونه نسبتاً سالم رو به رو شديم كه از جمله آنها مي توان به «يكي مي خواد باهات حرف بزنه»، «نارنجي پوش»، «رؤياي سينما»، «پنجشنبه آخر ماه» و «راه بهشت» اشاره كرد و اين اميدواري را به خانواده هايي كه براي سلامت روح و روان خود و فرزندانشان به اندازه دقت در مواد خوراكي اهميت مي دهند داد كه اگر بخواهند در كل سال آينده از ميان هفتاد فيلم ايراني توليد شده فقط هفت- هشت فيلم را انتخاب كنند، گزينه هاي خوبي در اختيارشان باشد.
اما آيا اين انتظار زيادي است كه از مسئولان سينمايي و فرهنگي كشوري كه عنوان ام القراي جهان اسلام محسوب مي شود بخواهيم كه از همين الان دستها را بالا بزنند و براي جلوگيري از رشد روزافزون اين روند مخرب و اصلاح سياستگزاريهاي غلط و به تعبير سازنده فيلم «نارنجي پوش» جارو كردن آشغالها از ساحت كشورمان چاره و تدبيري بينديشند و كاري بكنند؟ و آيا مگر آنان براي كاري بجز اين مسئوليت گرفته اند؟!


 



محمد خزاعي در مصاحبه با راديو ان پي آر آمريكا:
آماده مذاكره ايم ، اما بر سر حقوق مسلم خود معامله نمي كنيم

نماينده دائم كشورمان در سازمان ملل تاكيد كرد جمهوري اسلامي ايران آماده مذاكرات جدي با گروه 1+5 است، اما درعين حال بر سر حقوق مسلم خود معامله نخواهد كرد.
محمد خزاعي در مصاحبه اي با راديو ان. پي. آر آمريكا تصريح كرد كساني كه تصور مي كنند ايران با فشار و تحريم، رويكرد منطقي و اصولي خود را تغيير خواهد داد، اشتباه مي كنند، مردم ايران در طول تاريخ هيچگاه در مورد حقوق مسلم خود سازش نكرده اند.
محمد خزاعي در خصوص مذاكرات جمهوري اسلامي ايران و گروه 1+5 تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران پاسخ نامه خانم كاترين اشتون را ارسال خواهد كرد و آماده مذاكرات جدي مي باشد.
وي ضمن تاكيد بر اينكه تحريم ها سازنده نخواهند بود، افزود :بر خلاف ادعاهاي غرب، تحريم هاي جاري مردم ايران را هدف قرار داده است و وقتي مردم مي گويند در برابر فشارها مقاومت خواهيم كرد ،به مفهوم آن نيست كه ما به دنبال رويارويي يا درگيري هستيم، بلكه مقاومت بخشي از هويت ملتي با فرهنگ است كه بيش از پنج هزار سال سابقه دارد.
خزاعي در خصوص سخنان مقام هاي رژيم صهيونيستي در مورد ماهيت برنامه هسته اي كشورمان اضافه كرد: رژيم صهيونيستي حق اظهار نظر در مورد برنامه هسته اي صلح آميز ايران را ندارد. اين رژيم متهم رديف اول داشتن سلاح هسته اي و عدم رعايت مقررات ان. پي. اتي است و بايد كشورهاي جهان اين رژيم را تحت فشار قرار دهند تا به ان. پي. تي بپيوندد.
وي افزود : رژيم صهيونيستي داراي سابقه اي طولاني در اقدامات جنايتكارانه عليه مردم جهان و جامعه بشري بوده و در ترور دانشمندان هسته اي كشورمان دست دارد . از اين رو مي توان اين رژيم را به عنوان غده سرطاني در منطقه تلقي نمود.
محمد خزاعي همچنين در پاسخ به سوالي در مورد برنامه احتمالي رژيم صهيونيستي براي اقدام نظامي عليه تاسيسات هسته اي ايران، تاكيد كرد: معمولا صداهايي از جانب رژيم صهيونيستي در اين رابطه به گوش مي رسد، اما به نظر مي رسد كه آنها اين كار را انجام نخواهند داد؛ چون جمهوري اسلامي ايران كاملا قدرتمند است و تواندفاع از خود را به خوبي دارد. همچنين در صورت اين اقدام، عواقب ناگواري براي آنها و احتمالا براي كساني كه به اين رژيم كمك كنند ، پيش بيني مي شود .
سفير و نماينده دائم كشورمان اضافه كرد : استراتژي جمهوري اسلامي ايران مبتني بر عدم حمله و يا تعدي به ديگران مي باشد كه بارها مسوولان كشورمان ظرف سه دهه اخير بر آن تاكيد كرده اند ،اما اگر به ايران ،تاسيسات هسته اي و به طور كلي منافع ملي كشورمان تعدي شود، به طور يقين ايران مانند همه كشورهاي جهان با تمامي قدرت از خود دفاع خواهد كرد .
خزاعي از سفر مقام هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي به كشورمان استقبال و تصريح كرد : دوربينهاي آژانس در مراكز هسته اي كشورمان نصب شده و فعال مي باشند و جمهوري اسلامي ايران همواره همكاري هاي مناسبي را با بازرسان آژانس داشته است .
وي با تاكيد بر اينكه ايران به هيچ وجه به دنبال اهداف نظامي در برنامه هسته اي خود نيست و اين امر از سوي مقام معظم رهبري در قالب فتوا اعلام شده است ، تصريح كرد : جمهوري اسلامي ايران نگران سلاحهاي هسته اي در منطقه خاورميانه و ساير كشورهاي جهان بوده و ايران از پيشنهاد دهندگان قطعنامه خلع سلاح بين المللي مي باشد.
نماينده دائم كشورمان در پاسخ به سوالي در مورد بستن تنگه هرمز از سوي ايران و قطع صادرات نفت گفت: ديدگاه ايران آن است كه اين تنگه از ثبات و امنيت لازم برخوردار باشد و خليج فارس آبراهي امن باشد . همچنين اين اطمينان حاصل شود كه انرژي از آن منطقه به صورت عادلانه و متوازن براي همگان قابل انتقال باشد و ما نمي خواهيم كه از تنگه هرمز به عنوان كانالي براي در گير شدن و جنگيدن با ديگران استفاده كنيم . مگر اينكه تهديدي متوجه ايران باشد و يا اينكه حمله اي به مواضع كشورمان شود ،آن وقت تمامي گزينه ها مد نظر قرار خواهند گرفت.

 



شريعتمداري: اولويت دشمن « اصل انتخابات» است نه «تركيب مجلس»

مديرمسئول كيهان گفت: در انتخابات پيش رو اولويت اصلي دشمن ضربه زدن به اصل انتخابات با سياه نمايي و تلاش براي كاهش مشاركت مردم به منظور خدشه وارد كردن به الگوي مردم سالارانه ايران اسلامي است.
حسين شريعتمداري دو شنبه شب در برنامه 22 شبكه دو گفت: بر اساس برخي شواهد، گرچه همواره براي دشمن تركيب مجلس مهم بوده و هست اما در انتخابات پيش رو اولويت اصلي آنها ضربه زدن به اصل انتخابات با سياه نمايي و تلاش براي كاهش مشاركت مردم به منظور خدشه وارد كردن به الگوي مردم سالارانه ايران اسلامي است زيرا هم اكنون اين الگو براي نظام سلطه بسيار مشكل آفرين شده است.
وي در اين برنامه يكي از شگردهاي متداول عمليات رواني عليه نظام اسلامي را انگشت گذاري بر نقطه ايده آل دانست و بر مقايسه وضعيت موجود با قبل از انقلاب، و توجه به عظمت گام هاي پيموده شده تأكيد كرد.
مديرمسئول كيهان افزود: به عنوان مثال طبق آمار نهادهاي غربي، قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، 40 هزار مستشار نظامي آمريكايي وجود داشت و حتي يك گروهبان آمريكايي ارزش و احترام لازم را براي تيمسار ايراني قايل نبود و طبق اسناد موجود جوانان ارتش ايران نيز با اعزام به جنگ هاي خارج از كشور، به جاي نظاميان آمريكا، اسرائيل و عربستان مي جنگيدند، علاوه بر اينها نخست وزير، وزرا و حتي نمايندگان مجلس ايران بدون اجازه سفارت آمريكا انتخاب نمي شدند، در اين اوضاع نظام شاهنشاهي با پول نفت ، صرفاً به زرق و برق برخي شهرهاي بزرگ مي پرداخت و ساير مناطق و روستاهاي كشور ويرانه بودند و حتي برخي پست هاي سياسي همچون استانداري ها با قيمت هاي مختلف، فروخته مي شد كه لازم است وزارت كشور اسناد آن را كه موجود است، منتشر كند.
اين تحليلگر سياسي راهيابي نمايندگان واقعي مردم به كانون هاي تصميم ساز را زمينه ساز پيشرفت كشور قلمداد كرد و با اشاره به استقلال كشور به عنوان يكي از مهم ترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي، پيشرفت علمي و عمراني كشور را در سايه همين دستاورد دانست.

 



افشاي جزئياتي از مبالغ دريافتي خاتمي از كشورهاي عربي- غربي

يك منبع آگاه با اشاره به دريافت كمك 18ميليون دلاري اخير ضدانقلاب و فتنه گران از عربستان به بيان برخي ناگفته ها از دوران اصلاحات و سال هاي اخير پرداخت و تأكيد كرد كه سابقه دريافت پول از بيگانگان و از جمله كشورهاي عربي- غربي پيش از اين نيز وجود داشته است.
اين منبع آگاه در گفت وگو با «نداي انقلاب» با اشاره به اينكه غرب همواره براي مقابله با جمهوري اسلامي مبالغ قابل توجهي را به ضدانقلاب و اپوزيسيون اختصاص مي داد، گفت:اين مبالغ كه در دوره هايي صرف ترور، عمليات نظامي، استخدام جاسوس و عامل مي شد در برهه هاي قريب به 12سال پيش روند ديگري پيدا كرد.
وي در توضيح بيشتر در اين زمينه گفت: غرب با توجه به تلاشي كه برخي اصلاح طلبان براي استحاله نظام از خود بروز داده بودند تصميم گرفت به شكل مستقيم با آنان وارد عمليات شده و مبالغي را تحت عناوين مختلف در اختيار آنان قرار دهد.
اين منبع آگاه در اين زمينه به كمك هاي مالي غرب و بنيادهاي برانداز به اصلاح طلبان اشاره كرد و گفت، تزريق اين مبالغ در قالب همكاري با ngoها، مراكز و پژوهش هاي به ظاهر علمي و آكادميك، مؤسسات فرهنگي، كمك به پروژه هاي مشترك بين المللي بوده است.
وي گفت: در دولت اصلاحات و رياست جمهوري محمد خاتمي عوامل وي به بهانه هاي مختلف با مؤسسات غربي ارتباط گيري مي كردند و مؤسساتي نظير هيفوس به احزاب همسو و ngoهاي وابسته كمك هاي مالي زيادي مي كردند، كه البته اين روش در كشورهايي كه انقلاب مخملي در آن رخ داده به كرات مشاهده شده است. براي مثال 6 ماه قبل از انقلاب نارنجي اوكراين تمام بودجه ngoهاي اين كشور توسط همين مؤسسات غربي پرداخت شده بود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به تلاش هاي سيدمحمد خاتمي براي دريافت مبالغ از بيگانگان اشاره كرد و گفت: بطور اختصار مي توان گفت كه سيدمحمد خاتمي براي تاسيس دفتر ژنو كه مربوط به گفت وگوي تمدن ها بوده مبالغ قابل توجهي را دريافت كرده است.
اين منبع آگاه با اشاره به اين كه خاتمي براي دريافت اين كمك ها مشاوران خود را به چند دسته حوزه خليج فارس، اروپا و آمريكاي شمالي تقسيم بندي كرده بود گفت: آقاي خاتمي سال 85 مبلغ نيم ميليون يورو از امير بحرين دريافت كرد. وي همچنين ارتباطاتي را براي دريافت پول از عربستان و ابوظبي برقرار كرد كه در قالب حضور در برخي از جلسات سخنراني مبالغ را دريافت مي كرده است.
وي در ادامه همچنين با بيان اين كه خاتمي طي سخنراني در يكي از كتابخانه هاي فرانسه 100هزار دلار دريافت كرده بود تصريح كرد كه بزودي اسناد قابل توجهي را در اين زمينه منتشر خواهد ساخت.
گدايي فتنه گران از آل سعود
نائب رئيس كميسيون امنيت ملي با اشاره به برگزاري جشنواره الجنادريه و گدايي فتنه گران از رژيم سعودي، با بيان اينكه مردم گدايي فتنه گران از آل سعود را بي پاسخ نمي گذارند، از مسئولان امنيتي خواست كه موضوع استرداد نوري زاده را پيگيري كنند.
«اسماعيل كوثري» در گفت وگو با فارس، اظهار كرد: اخيراً جشنواره اي در عربستان سعودي با عنوان ميراث فرهنگي (الجنادريه) برگزار شد كه در آن افرادي از جريان ضدانقلاب خارج نشين همانند عليرضا نوري زاده كه براي همه مردم ايران وابستگي و خودفروختگي وي روشن است، به همراه فرد ديگري از فتنه گران حضور پيدا كردند.
وي افزود: اين افراد در اين جشنواره به گدايي از اميران و مسئولان سياسي عربستان اقدام كرده و رقم قابل توجهي كمك جمع آوري كرده اند تا بتوانند به ظاهر با اين پول ها به خواسته هاي سياسي خود برسند.
كوثري همچنين خاطرنشان كرد: از مسئولان امنيتي مي خواهيم كه توجه بيشتري داشته و اين عناصر سست و ضدانقلاب را كه از رژيم سعودي گدايي كرده اند، از طريق مجامع بين المللي همچون اينترپل مسترد و سپس محاكمه كنند تا اينقدر باعث ذلت و خواري ملت ايران نشوند.
نايب رئيس كميسيون امنيت ملي در پايان تأكيد كرد: همگان در آينده خواهند ديد كه ملت ايران در مقابل همه اين گدايي هاي ضدانقلاب فراري چگونه محكم تر از فتنه 88 با فتنه گران برخورد خواهند كرد.

 



دريادار سياري : ناوگروه هاي ايران توانايي حضور در هر نقطه اي از جهان را دارند

فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران گفت كه اين نيرو توانمندي حضور در هر نقطه اي از آب هاي آزاد و بين المللي از جمله اقيانوس اطلس را دارد.
امير دريادار حبيب الله سياري ديروز درگفت و گو با ايرنا با اشاره به توانمنديهاي نيروي دريايي ارتش در تعمير و نگهداري و به ويژه طراحي و ساخت انواع شناورهاي مورد نياز اين نيرو افزود: با اين وجود، سفر ناوگروه ايراني به اقيانوس اطلس و يا هر نقطه اي در آب هاي آزاد و بين المللي بر اساس تصميم سلسله مراتب انجام مي شود.
فرمانده نيروي دريايي ارتش خاطرنشان كرد: ماموريت 18 ناوگروه نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي در آبهاي آزاد و بين المللي و دهها مورد مقابله با دزدان دريايي و نجات انواع شناورهاي نفتكش و تجاري ايراني و خارجي و از جمله عبور ناوگروه دوازدهم از درياي سرخ و كانال سوئز و ورود آن به درياي مديترانه دليلي بر وجود اين توانمنديها است.
ناوگروه دوازدهم نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران پيش از اين با حضور در آب هاي بين المللي و عبور از درياي عمان، تنگه باب المندب، درياي سرخ و كانال سوئز ، نخستين حضور خود را در درياي مديترانه تجربه كرد.
اين ناوگروه با ماموريت آموزشي و آشنايي دانشجويان و كاركنان دريادل نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران (نداجا) با آب هاي آزاد و با هدف تحكيم روابط و اعلام پيام صلح و دوستي به كشورهاي منطقه و مسلمان، پنجم بهمن ماه سال گذشته حركت خود را آغاز و پس از طي دو هزار و 570 مايل وارد درياي مديترانه شد.
ناو گروه نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در اين ماموريت و در چارچوب ديدارهاي دوستانه در بندر لاذقيه واقع در غرب سوريه پهلو گرفت.
ديدار ناوهاي ايراني از كشورهاي دوست از جمله سوريه و همچنين جده عربستان سعودي كه هم اينك در جريان است، امري متداول و با هدف آموزشي صورت مي گيرد و در ديگر نيروهاي دريايي ارتش هاي جهان نيز چنين برنامه هايي وجود دارد .
از زمان پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، در سال 1357 كه به قطع رابطه ميان تهران و قاهره انجاميد، هيچ كشتي جنگي ايراني از كانال سوئز عبور نكرده بود .
فرمانده نيروي دريايي ارتش در خصوص مسير بعدي ناوگروه هجدهم كه هم اينك در بندر جده عربستان سعودي پهلو گرفته است نيز گفت: هر بازديد و ادامه حركت ناوگروه هجدهم نيز منوط به تصميم سلسله مراتب است اما پيش بيني شده كه اين ناوگروه از چند بندر كشورهاي دوست و همسايه از جمله سلاله عمان بازديد كند.
امير دريادار سياري يادآور شد: نيروي دريايي ارتش برخي كشورهاي دوست و همسايه تمايل جدي خود را براي اعزام ناوگروه هاي اين كشورها براي حضور در بنادر ايران را اعلام كرده اند.
وي خاطرنشان كرد: نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران نيز آماده پذيرايي از ناوگروه هاي ساير كشورها از جمله نيروي دريايي ارتش عمان است كه پيش از اين براي پهلوگيري در بنادر كشورمان اعلام آمادگي كرده است.
فرمانده نيروي دريايي ارتش افزود: تبادل ناوگروه ها ميان ايران و ساير كشورها مي تواند زمينه اي بسيار مثبت در راستاي افزايش تعاملات و همكاري هاي في مابين طرفين در عرصه درياها ، انتقال دستاوردها و تجارب يكديگر و درك متقابل شود.

 



وزير دفاع خبر داد
تحويل انبوه توپ هاي ضد هوايي و ضدكروز «مصباح» به نيروهاي مسلح

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با بيان اينكه توپ هاي ضدهوايي «مصباح» در حجم انبوه به نيروهاي مسلح تحويل داده خواهد شد، گفت: اين توپ ها ضدكروز و داراي نواخت بسيار بالاست.
سرتيپ پاسدار «احمد وحيدي» وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با بيان اينكه توپ هاي ضدهوايي «مصباح» در حجم انبوه به نيروهاي مسلح تحويل داده خواهد شد، اظهار داشت: اين توپ ها ضدكروز و داراي نواخت بسيار بالا يعني حدود چهارهزارگلوله در دقيقه است.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح ادامه داد: بخشي از دستاوردهاي صنايع دفاعي در دهه فجر به نيروهاي مربوطه تحويل داده شده است.
وحيدي تصريح كرد: توپ هاي ضدهوايي ديگري نيز با قدرت هدايت آتش خوب توليد شده است كه به نيروهاي مسلح تحويل خواهد شد.

 



درخشش سينماي دفاع مقدس در جشنواره سي ام فيلم فجر

ادب و هنر -
يكشنبه شب سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر در حالي در تالار وحدت به كار خود پايان داد كه فيلم هاي دفاع مقدس «روزهاي زندگي» (پرويز شيخ طادي) و «ضد گلوله» (مصطفي كيايي) به عنوان بهترين فيلم هاي جشنواره شناخته شدند.
محمد خزاعي: جاي مردم
در سينما كجاست؟
محمد خزاعي دبير سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر در آيين اختتاميه جشنواره بيان كرد: دوست جانبازي از من خواست از فيلمسازان بپرسم جاي ما مردم بر پرده سينما كجاست؟ مردم عادي، روستاها، اختراعات شان، خواسته هاي ما بسيار وسيع تر از پرده سينماها است.
دبير جشنواره فجر در ادامه اظهار داشت: به عقيده دوست من، بين فيلمسازان و مردم فاصله افتاده و نه هنرمند مقصر است و نه مسئول، زيرا همه اين ها در جنگ، انتخابات و تمام مقاطع تاريخي كشور حضور داشتند اما متاسفانه ياد نگرفتيم با هم گفت وگو كنيم و به زبان مشتركي دست پيدا كنيم.
شمقدري: جايگاه مدافعان انقلاب در سينما كجاست؟
در ادامه مراسم، جواد شمقدري رئيس سازمان سينمايي كشور گفت: يك دوره فشرده را پشت سر گذاشتيم و امشب با اهداي جوايز رقابت ها به پايان مي رسد اما رقابت هاي جدي تر و فشرده تر براي اكران فيلم ها و توليد براي سال آينده است.
شمقدري ادامه داد: لازم است در حوزه اكران يك آسيب شناسي شود و اكران بهتري را در سال بعد داشته باشيم. همين جا پيشنهاد مي شود به فيلم هاي برگزيده براي اكران عنايت بيشتري شود.
وي ادامه داد: در طول روزهاي برگزاري جشنواره استقبال خوبي از سوي مخاطبان از فيلم ها شد و شور و شوقي ايجاد شد كه باعث رونق هر چه بيشتر سينما گرديد.
شمقدري ادامه داد: اين خيل عزيزاني كه در 22 بهمن ماه در خيابان ها حضور پيدا كردند و از آرمان ها و ارزش هاي انقلابي دفاع كردند، جايگاه شان در سينماي ايران كجاست؟
شمقدري در ادامه داد: ميزان بحث و رويكرد اين مردم انقلابي در سينما سهم اندكي دارد. ما معتقد به تك صدايي در سينماي ايران نيستيم و مي توانيم بيان نقطه نظرات مشترك خود را بيان كنيم اما براي جريان انقلابي و ارزش هايي كه مردم ما 33 سال براي آن ايستادند، فضاي كمي در سينماي ايران رخ داده و بايد رونق بيشتري به اين بخش داد. در اين ميان وظيفه منتقدين سنگين تر است. چرا كه بايد راهكاري را در اين زمينه طراحي كرد تا سينماي ايران در جهت آرمان هاي انقلاب در حركت باشد.
شمقدري در ادامه افزود: ما معتقديم برخي فيلم هاي جشنواره با رويكرد جامعه همخواني نداشت. همين جا از مدير كل نظارت و ارزشيابي مي خواهم با فيلمسازان صحبت كند تا برخي شئونات در فيلم ها رعايت شود.
وي ادامه داد: اگر اصلاحاتي در اين فيلم ها صورت نگيرد، مجبور به اكران محدود هستيم تا خانواده ها با اطلاعات كامل همراه با خانواده هايشان به سينماها بيايند.
حسيني: سازمان سينمايي از فيلم حمايت كند نه فيلمساز
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه آيين اختتاميه با بيان اينكه مهمترين نقطه انديشه در سينما فيلمنامه است، تاكيد كرد: شايد ايران براي بعد تكنيكي كم و كسري نداشته باشد اما براي ايران و نظام و رسالت، مشكل اساسي فيلمنامه است و به مهمترين بخش فيلم كه همان فيلمنامه است توجه درستي نمي شود و به فيلمنامه نويسان كمترين توجه مي گردد.
دكتر سيدمحمد حسيني با اشاره به آغاز به كار سازمان سينمايي، تغيير رياست بر سينما از مسير معاونت به سازمان را همچون تغيير بلم به كشتي دانست و گفت: سازمان سينمايي بايد از فيلم حمايت كند و نه فيلمساز و بايد جرات لازم را داشته باشد و شهرت فيلمساز نبايد تاثيرگذار گردد. البته اين سخن به معناي كم كردن ارزش پيشكسوتان فيلمسازي نيست.
اداي احترام بهترين بازيگر زن جشنواره فيلم فجر به شهدا
«هنگامه قاضياني» پس از دريافت سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول زن سي امين جشنواره فيلم فجر به شهداي كشور اداي احترام كرد.
«هنگامه قاضياني» پس از دريافت سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول زن سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر، گفت: سلام به همه هم قبيله هاي عزيزم. مردم سرزمينم كه فكر مي كنم انتظار مرا نداشتيد اما زمان باهوش تر از ما است. همه كانديداهاي اين بخش زنان معتبري هستند.
متشكرم از هيئت انتخاب و داوري كه مرا ديدند و با ارائه جايزه مشوقي بودند براي راه سختي كه در پيش دارم. از محمدعلي باشه آهنگر تشكر مي كنم كه بخشي از جنگ را كه در 9 سالگي و پناهگاه ها تجربه كرده بودم، به من آموخت و شيخ طادي كه با حرمت و احترام بخشي، جنگ را مستندوار از او ياد گرفتم و با احترام به شهداي وطنم از ابتداي تاريخ ايران زمين.
وي افزود: زندگي كردن به گدايي در اين جهان به از بي احترامي به ارواح بزرگاني است كه معلممان هستند.
نتايج داوري آثار سينماي ايران
برخي از نتايج داوري آثار سينماي ايران سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر به شرح زير اعلام شدند:
مسابقه سينماي ايران (سوداي سيمرغ)
بهترين فيلم:
در اين بخش سيمرغ بلورين اهدا نشد و تنها دو ديپلم افتخار بهترين فيلم به «سعيد سعدي» براي فيلم «روزهاي زندگي» و «رضا رخشان» براي «ضد گلوله» اهدا شد.
بهترين كارگرداني:
سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر به «پرويز شيخ طادي» براي كارگرداني فيلم سينمايي «روزهاي زندگي» اهدا شد.
بهترين فيلمنامه:
سيمرغ بلورين به خاطر فيلم «ضد گلوله» به مصطفي كيايي اهدا شد.
بهترين بازيگر زن:
سيمرغ بلورين براي «روزهاي زندگي» به «هنگامه قاضياني» اهدا شد.
بهترين بازيگر مرد:
در بخش بهترين بازيگر نقش اول مرد، سيمرغ بلورين به «فرهاد اصلاني» براي فيلم هاي «خرس» و «زندگي خصوصي» اهدا شد.
بهترين بازيگر نقش مكمل مرد:
سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش مكمل مرد براي فيلم سينمايي «خوابم مي آد» به اكبر عبدي اهدا شد.
بهترين طراحي صحنه و لباس:
در بخش بهترين طراحي صحنه و لباس، سيمرغ بلورين به «عباس بلوندي» براي «ملكه» رسيد.
بهترين چهره پردازي:
در اين بخش، «عباس صالحي» براي «روزهاي زندگي» سيمرغ بلورين دريافت كرد.
بهترين جلوه هاي ويژه ميداني:
در بخش بهترين جلوه هاي ويژه ميداني، سيمرغ بلورين به «محسن روزبهاني» براي فيلم «روزهاي زندگي» اهدا شد.
بهترين فيلم از نگاه ملي:
سيمرغ بهترين فيلم از نگاه ملي به «شور شيرين» ساخته جواد اردكاني اهدا شد.
بهترين فيلم از نگاه تماشاگران بخش بين الملل:
سيمرغ بهترين فيلم بين الملل از نگاه تماشاگران به «ملكه» اهدا شد.
بهترين فيلم مستند:
در بخش سينماي حقيقت، سيمرغ بهترين فيلم مستند به «حبيب احمدزاده» براي مستند «بهترين مجسمه دنيا» اهدا شد و فتح الله اميري ديپلم افتخار را براي «در جستجوي پلنگ ايراني» گرفت.

 



كوتاه از انتخابات

مشخص شدن 26 نامزد جبهه پايداري
در تهران
26 نامزد ليست جبهه پايداري در تهران در حالي مشخص شده است كه شنيده ها از سرليستي مشترك غلامعلي حداد عادل و حجت الاسلام آقاتهراني حكايت دارد.
به گزارش فارس، سخنگوي جبهه پايداري انقلاب اسلامي در نشست خبري خود كه سه شنبه ( امروز) برگزار خواهد شد، ليست جبهه پايداري را در تهران معرفي خواهد كرد.
كانديداها بجاي تخريب ديگران
اعلام برنامه كنند
جواد آرين منش عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس با تأكيد بر اينكه «كانديداهاي انتخابات مجلس به جاي تخريب ديگران و نفي ديگر كانديداها، به اثبات خود پرداخته و برنامه هاي خود را اعلام كنند»، كاهش مشاركت عمومي را راهبرد دشمن در انتخابات مجلس دانست.
وي با اشاره به حربه ها و سناريوهاي دشمنان براي ايجاد چالش امنيتي در كشور گفت: دشمن به دليل اينكه همواره از انقلاب اسلامي و ملت ايران زخم خورده و همچنين از آنجايي كه موج بيداري اسلامي با الگو گرفتن از انقلاب اسلامي ايران در منطقه به وجود آمده است، سعي مي كند با جمهوري اسلامي ايران مقابله كند و راه ضربه زدن به نظام و انقلاب اسلامي را در دلسرد كردن مردم از نظام و كاهش مشاركت ملت در انتخابات مي داند.
ترقي: حضور اعضاي جبهه پيروان در ليست هاي متعدد «پيمان شكني» است
عضو شوراي مركزي حزب مؤتلفه اسلامي گفت: هر كدام از نامزدهاي اصولگرا كه عضو مجموعه جبهه متحد اصولگرايان و اضلاع آن هستند، و در ليست جبهه متحد قرار نگرفته اند، اگر در ليست هاي متعدد قرار بگيرند پيمان شكني كرده اند.
حميدرضا ترقي در گفت وگو با فارس، در خصوص قرار گرفتن نام برخي از اعضاي جبهه پيروان خط امام و رهبري در ليست هاي ديگر اظهار داشت: هر كدام از نامزدهاي اصولگراي عضو مجموعه جبهه متحد اصولگرايان و اضلاع آن اگر بعد از نهايي شدن ليست جبهه متحد باز هم به نامزد شدنشان از طريق ليست هاي ديگر ادامه دهند، پيمان شكني نسبت به تعهدات اخلاقي اوليه اي داشته اند كه از اصولگرايان گرفته شده است.
معاون امور بين الملل حزب مؤتلفه اسلامي بر همين اساس گفت كه بنابر اين بود از بين مجموعه نامزدهاي اصولگرا هر كدام در ليست قرار گرفتند بمانند و بقيه انصراف دهند تا موجب خرد شدن آرا نشود؛ از اين رو اگر كسي در ليست ديگري قرار گرفت پيمان شكني كرده و به تعهد اخلاقي خود عمل نكرده است.
متكي: همايش سراسري 290 نامزد جبهه متحد
اول اسفند برگزار مي شود
دبير اجرايي جبهه متحد اصولگرايان گفت: همايش سراسري 290نامزد اين جبهه اول اسفند در تهران برگزار مي شود.
منوچهر متكي در جمع دانشجويان دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي افزود: در اين همايش منشور انتخاباتي جبهه متحد اصولگرايان به همه نامزدها ارايه و تبيين خواهد شد.
وي در پاسخ به پرسشي درباره علت حضور ساكتين فتنه در جبهه متحد گفت: عده اي آقاي قاليباف را جزء ساكتين فتنه مي دانند اما در بررسي هاي صورت گرفته از ابعاد گوناگون مشخص شد كه آقاي قاليباف در مجموعه شهرداري فعاليت هاي زيادي را در موضوع فتنه و روشنگري داشته است بنابراين از نظر جبهه 8+7 مصداق ساكتين فتنه نيست.
متكي خاطرنشان كرد: اگر اينگونه بود حضرات آيات مهدوي كني و يزدي از قاليباف و جريانش براي كمك به جبهه متحد دعوت نمي كردند.
متكي در ادامه با بيان اينكه جبهه متحد در طول ماه هاي گذشته توانسته نقش محوري را براي اصولگرايان در انتخابات مجلس نهم ايفا كند گفت: ممكن است ايراداتي به افراد و يا نحوه چينش شوراي مركزي از سوي برخي اصولگرايان مطرح باشد اما واقعيت اين است كه جبهه متحد براساس يك كار كارشناسي چند ماهه شكل گرفته و در آن هرگز سهم خواهي مطرح نبوده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14