(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 25 بهمن 1390- شماره 20143

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هنيه: ايران پرچمدار بيداري اسلامي در منطقه است
با حضور رئيس جمهور 6 طرح راه سازي در سيستان و بلوچستان به بهره برداري رسيد
براساس نتايج يك نظرسنجي 85 درصد جوانان ايراني هيچ اعتمادي به آمريكا ندارند
فرستاده ويژه چين به تهران: نامه جليلي به اشتون به زودي ارسال مي شود
فرمانده سپاه : كنترل تنگه هرمز، جواب تحريم نفتي است
به رغم مخالفت هاي ايران و روسيه ناتو سامانه دفاع موشكي خود را در تركيه آزمايش كرد
نشست سه جانبه رؤساي جمهور ايران، افغانستان و پاكستان 28 بهمن ماه در اسلام آباد
لاوروف: بحران سوريه و مسئله هسته اي ايران بايد به طور مسالمت آميز حل شود
فرافكني صهيونيست ها در باره حمله به سفارتخانه هاي تل آويو در هند و گرجستان
مشاور وزير امور خارجه: آزار اقوام خبرنگاران BBC در ايران كذب است
ارسال 55 هزار قطعه شعر به جشنواره فجر
دومين گردهمايي مسئولان ستادهاي نماز جمعه سراسر كشور برگزار مي شود
قبولي هاي آزمون هاي نيمه متمركز سال 90 اعلام شد
سفير تاجيكستان در ديدار با استاندار آذربايجان غربي:
ايران نخستين شريك تجاري تاجيكستان در منطقه است
پيكر شهيد سوداگر در دزفول تشييع شد
اخبار ادبي و هنري



هنيه: ايران پرچمدار بيداري اسلامي در منطقه است

نخست وزير دولت قانوني فلسطين با رد هرگونه سازش با رژيم اشغالگر قدس تاكيد كرد كه تفنگ و مبارزه تنها راه مقابله با اين رژيم است.
«اسماعيل هنيه» يكشنبه شب با حضور در برنامه گفت وگوي ويژه خبري شبكه 2 درباره حل مساله فلسطين با بيان اينكه هيچ مذاكره اي نبايد با رژيم صهيونيستي انجام شود، گفت: در واقع تفنگ تنها پاسخ ما به رژيم صهيونيستي است. ما در طول تاريخ به اين نتيجه رسيده ايم كه تنها مي توان از راه مبارزه و مقاومت مسلحانه به اهداف خود دست يابيم و هيچ مصالحه اي نبايد با دشمن انجام بگيرد؛ بنابراين ملت فلسطين به مقاومت ادامه مي دهد. در حال حاضر شش ميليون فلسطيني در خارج از فلسطين هستند كه بايد به كشور بازگردند. تنها بازگشت آنها از طريق مقاومت امكان پذير است.
هنيه درباره آينده رژيم صهيونيستي اضافه كرد: اشغالگران صهيونيستي هيچ آينده اي براي فلسطين ندارند. رژيم صهيونيستي براي اينكه بتواند پابرجا بماند همه نوع امكاناتي را از خارج وارد مي كند. در گذشته ترك هاي لائيك، ايران شاهنشاهي و مصر هم پيمانان آن بوده و با پيروزي انقلاب اسلامي ايران اين رژيم يكي از شركاي استراتژيك خود را از دست داد و در تركيه نيز از زماني كه احزاب اسلامي بر روي كار آمده اند صحنه براي آنها تنگ تر شده است و ما مشاهده كرديم زماني كه ناوگان آزادي در نزديكي سواحل غزه مورد حمله صهيونيست ها قرار گرفت، مردم تركيه يكپارچه به پا خاستند و امروز با وقوع انقلاب مردمي مصر، رژيم صهيونيستي هم پيمان سوم خود را از دست داده و در طول اين سي و اندي سال رژيم صهيونيستي همه هم پيمانان خود را از دست داده و محيط منطقه اي و فرامنطقه اي تغيير يافته است.
نخست وزير دولت قانوني فلسطين با بيان اينكه كشورهاي اسلامي دچار بيداري اسلامي شده اند، اضافه كرد: رژيم صهيونيستي در بدترين شرايط خود به سر مي برد. ما در گذشته مي ديديم كه اين رژيم حركتي رو به صعود داشت، اما اكنون مسلمانان رو به صعود حركت كرده و صهيونيسم در مرحله شكست قرار دارد.
وي ادامه داد: شكي نيست كه مقاومت اسلامي و حزب الله درسي به رژيم صهيونيستي داد كه امكان ندارد آن را فراموش كند. امروز لبنان به عنوان يك دژ مستحكم در برابر صهيونيست ايستاده و مقاومت غزه در جنگ 22روزه آنچنان سيلي محكمي بر پيكر رژيم صهيونيستي زده كه هنوز اين رژيم سرگردان و ناراحت از اين دو پيروزي است. بر همين اساس من فكر نمي كنم كه صهيونيست ها دست به يك ريسك ديگر بزنند. ما يقين داريم كه آينده از آن فلسطين است.
هنيه با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر اينكه هر گروهي با رژيم صهيونيستي مبارزه كند، مقابله كند، ايران پشت سرش هست، گفت: اين يك موضع ناشناخته براي ما نيست، نه تنها مقام معظم رهبري، بلكه حضرت امام خميني(ره) و ملت ايران از فرداي پيروزي انقلاب اسلامي از حاميان راستين و قدرتمند فلسطين و آرمان فلسطيني بوده اند.
نخست وزير دولت قانوني فلسطين درباره نقش فلسطين در تحولات بيداري اسلامي افزود: مقاومت اسلامي در فلسطين و لبنان يك نقطه جهشي و مركزي در بيداري اسلامي است. بسياري از افراد در كشورهاي تحول يافته اعلام مي كنند كه اين بيداري اسلامي در درجه اول برخاسته از آن بيداري اسلامي است كه پرچمدارش حضرت امام خميني(ره) بوده و بعد مقاومت لبنان كه از اهداف اسلامي و فرمايشات مقام معظم رهبري الهام گرفته است. در حال حاضر ما مي بينيم منطقه يكپارچه به سمت بيداري اسلامي حركت مي كند و بيداري اسلامي اكنون از مرحله بيداري به مرحله عمل رسيده است و پرچم مقاومت به اهتزاز درآمده و ما تاريخ را ورق مي زنيم. اكنون دوران جديدي است كه اين دوران جديد بر سه محور اصلي ملت ها، مقاومت و اسلام استوار است.

 



با حضور رئيس جمهور 6 طرح راه سازي در سيستان و بلوچستان به بهره برداري رسيد

با حضور رئيس جمهور 6 طرح مهم راه سازي در استان سيستان و بلوچستان به بهره برداري رسيد.
به گزارش خبرنگار اعزامي ايرنا، دكتر «محمود احمدي نژاد» صبح ديروز وارد شهرستان ايرانشهر راه اصلي چابهار-ايرانشهر افتتاح شد.
اين طرح به طول 282 كيلومتر با اعتبار 215 ميليارد تومان بخشي از محور ترانزيتي چابهار-ميلك به شمار مي رود.
تقاطع غير هم سطح سه راهي بزمان-ايرانشهر نيز از ديگر طرح هايي است كه به طور رسمي به بهره برداري رسيد. براي احداث اين طرح 15 ميليارد تومان هزينه شده است.
44 كيلومتر از راه صلي ايرانشهر-سرباز نيز ديروز افتتاح شد كه براي اجراي اين طرح بيش از 33 ميليارد تومان هزينه شده است.
60 كيلومتر از مسير 104 كيلومتري ايرانشهر-سرباز نيز پيش از اين به بهره برداري رسيده است.
از ديگر طرح هايي كه با حضور دكتر احمدي نژاد در استان سيستان و بلوچستان به بهره برداري رسيد 14 كيلومتر از آزادراه خاش-ايرانشهر بود كه براي اجراي اين طرح نيز بيش از 30 ميليارد تومان هزينه شده است. 36 كيلومتر از اين آزادراه پيش از اين به بهره برداري رسيده بود.
همچنين راه اصلي رستم آباد-ايرانشهر به طول 100 كيلومتر با صرف هزينه اي بالغ بر 24 ميليارد تومان به بهره برداري رسيد.
«پل كشيك» نيز به طول 110 متر از جمله ديگر طرح هاي راهسازي بود كه با حضور رئيس جمهوري در ايرانشهر به بهره برداري رسيد.
اجراي اين پل بيش از چهار ميليارد تومان هزينه در بر داشته است.
احداث پروژه هاي زيرساختي در استان سيستان و بلوچستان با هدف تكميل كريدور شمال-جنوب و احياي مسير ترانزيت آسياي مركزي به كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس، پاكستان و هند صورت گرفته است.
وزير راه و شهرسازي در حاشيه بهره برداري از اين پروژه ها به خبرگزاري فارس گفت: سيستان و بلوچستان به دليل قرار گرفتن در موقعيت راهبردي و ترانزيتي از اهميت فراواني برخوردار است. علي نيكزاد، بندر چابهار را تنها بندر اقيانوسي ايران و آسان ترين راه دسترسي كشورهاي آسياي مركزي خواند و گفت: سيستان و بلوچستان پل پيوند آسياي باختري با هند و چين است.
وي در پايان تصريح كرد: تا پايان امسال 805 كيلومتر آزادراه و 565 كيلومتر راه اصلي با اعتباري بالغ بر 9 هزار و 90 ميليارد ريال احداث و به بهره برداري خواهد رسيد.
به گفته سرپرست راه و ترابري جنوب استان سيستان و بلوچستان تقاطع غير هم سطح بزمان-ايرانشهر بزرگ ترين تقاطع غير هم سطح در جنوب شرق كشور است.

 



براساس نتايج يك نظرسنجي 85 درصد جوانان ايراني هيچ اعتمادي به آمريكا ندارند

رئيس پژوهشكده مطالعات و تحقيقات سازمان بسيج كشور اعلام كرد كه بر اساس يك پژوهش 85 درصد جوانان ايراني به آمريكا بي اعتماد هستند.
نجفي در همايش تجليل از خالقان آثار علمي و پژوهشي بسيج رسانه ملي بيان كرد: اين آمار در صورت تعميم به تمام گروه هاي سني جامعه ايران افزايش چشمگيري خواهد داشت.
وي به برخي از ويژگي هاي متمايز ملت ايران اشاره كرد و گفت: ايمان به خدا، ولايتمداري، شهادت طلبي، دشمن شناسي، بصيرت مردم، اعتماد به نفس، بي اعتمادي به بيگانگان، بالابودن آستانه تحمل، حضور يكپارچه در شرايط دفاعي با وجود سليقه هاي متفاوت، انسجام داخلي در شرايط دفاعي، نيروي انساني در ابعاد كمي و كيفي به عنوان يكي از مؤلفه هاي قدرت، خودكفايي، الهام بخشي، آمادگي براي مقابله با تهديدهاي دشمن از جمله اين ويژگي هاي متفاوت ملت ايران در مقايسه با ديگر كشورهاي جهان است.
نجفي افزود: مردم ايران با حضور در راهپيمايي 22 بهمن دشمن شناسي و بصيرت خود را بار ديگر به نمايش گذاشت و در حضور 12 اسفند نيز بار ديگر اين بصيرت را براي جهانيان به نمايش مي گذارد.

 



فرستاده ويژه چين به تهران: نامه جليلي به اشتون به زودي ارسال مي شود

فرستاده ويژه چين اعلام كرد نامه جليلي به اشتون به زودي ارسال خواهد شد. «ماژائو شو» دستيار وزير خارجه چين در سفر دو روزه خود به تهران با مقامات كشورمان ديدار و گفت وگو كرد.
وي پس از مذاكره با علي باقري معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي، مذاكرات با مقامات كشورمان را مثبت و سازنده دانست.
وي گفت: به دعوت معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران به تهران آمده ام و هدف ما اين است طرف هاي ذي ربط براي از سرگيري هرچه زودتر مذاكرات درباره موضوع هسته اي ايران تلاش كنند و در مسير گفتگو و همكاري قرار گيرند. ماژائو شو با اشاره به ديدار خود با آقاي جليلي افزود: در ديدار و گفتگوهاي مفصل و صادقانه با آقاي باقري هم تاكيد كردم كه موضوع هسته اي ايران جدي و پيچيده است و طرف هاي ذي ربط بايد به طور متقابل بر گفتگو و همكاري پافشاري و سعي كنند روند گفتگوها هرچه سريع تر آغاز شود.
وي گفت: اكنون لازم است مذاكرات ايران و گروه 1+5 هرچه سريع تر از سرگفته شود، آژانس بين المللي انرژي اتمي همكاري خود را با ايران تقويت كند و با هم در پي راه موثري براي حل و فصل مسائل باشند.
ماژائو شو افزود: در اين مذاكرات ابراز اميدواري كردم طرف ايراني هر چه زودتر به نامه خانم اشتون نماينده عالي سياست خارجي اتحاديه اروپا پاسخ دهد.
وي گفت: طرف ايراني براي آغاز هر چه زودتر مذاكرات با طرف هاي ذي ربط و تقويت همكاري ها با آژانس اعلام آمادگي كرد.
معاون وزير امور خارجه چين ابراز تمايل كرد مذاكرات جديد و ثمربخش ميان ايران و 1+5 هرچه سريع تر آغاز شود.
وي گفت: آمادگي داريم درباره موضوع هسته اي ايران با طرف هاي ذي ربط، گفتگوهاي جدي آغاز شود.
ماژائو شو افزود: طرف ايراني ابراز كرد آقاي جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي به زودي پاسخ نامه اشتون را ارسال خواهد كرد. وي گفت: فكر مي كنيم اين علامت مثبت ايران است و از طرف هاي ذي ربط دعوت مي كنيم براي از سرگيري مذاكرات با ايران تلاش كنند.
ماژائو شو افزود: چين نيز مانند گذشته تلاش هاي خود را براي پيشبرد مذاكرات صلح آميز ادامه خواهد داد و نقش مثبت و سازنده اش را براي حل و فصل موضوع هسته اي ايران ايفا خواهد كرد.
علي باقري نيز پس از مذاكره با معاون وزير امور خارجه چين در جمع خبرنگاران افزود: چين و جمهوري اسلامي ايران در گستره اي از عرصه هاي سياسي، اقتصادي و بين الملل فرصتها و تهديدات مشتركي را پيش رو دارند.
وي با اشاره به دعوتش از معاون وزير امور خارجه چين براي سفر به تهران گفت: در مقطع اخير رايزنيهاي فشرده اي ميان جمهوري اسلامي ايران و جمهوري خلق چين درباره موضوعات مورد علاقه به ويژه موضوع گفتگو با گروه 1+5 انجام شده است.
باقري به سفر اخير خود به پكن بنا بر دعوت معاون وزير امور خارجه چين اشاره كرد و افزود: در اين سفر گفتگوهاي بسيار خوب و سازنده اي با دوستان چيني در عرصه هاي مختلف به ويژه موضوع مربوط به گفتگو با گروه 1+5 داشتيم.
وي گفت: با توجه به تحولاتي كه در پيش رو داريم دوباره از معاون وزير امور خارجه چين دعوت شد كه در اين مقطع سفري به تهران داشته باشد تا بتوانيم رايزني هايمان را بيشتر ادامه دهيم.
باقري تاكيد كرد: همانطور كه معاون وزير خارجه چين اعلام كرد و تجربه هم نشان داده رويكرد گفتگو و فشار نه فقط غيرمنطقي بلكه بي نتيجه است و در مسير پيش رو بن بست ايجاد مي كند اما راهبرد گفتگو و همكاري هم راهبردي نتيجه بخش است و هم فضايي ايجاد مي كند تا طرفين با نتايج برد برد مواجه شوند.
وي گفت: راهبرد گفتگو همكاري راهبرد مورد تاييد و حمايت جمهوري خلق چين نيز هست و مي تواند گره مذاكرات را باز كند.
معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود: همانطور كه قبلا هم اعلام كرده ايم از گفتگوها استقبال مي كنيم و جمهوري اسلامي ايران هيچ گاه ميز مذاكرات را ترك نكرده و همواره آماده گفتگوهاي جدي، سازنده و توأم با احترام متقابل و عدالت محور بوده و هست.
باقري تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران در سايه اقتدار فراگير، اعتماد به منطق مستحكم خود و با در دست گرفتن ابتكار موثر دور جديد گفتگوها را آغاز خواهد كرد. وي ابراز اميدواري كرد تاكيد جمهوري اسلامي ايران بر اين رويكرد همكاري كه دوستان چيني هم در اين سفر بر آن تاكيد كردند بتواند فضاي جديدي را در عرصه گفتگوها با گروه 1+5 ايجاد كند تا بتوانيم گفتگوهاي موفقي پيش رو داشته باشيم.
اين مقام چيني همچنين با سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان نيز ديدار و گفتگو كرد. جليلي در اين ديدار بر راهبرد گفتگو براي همكاري تاكيد كرد.
وي اظهار داشت: گفتگوها تنها در مسير همكاري است كه مي تواند رو به جلو و ثمربخش باشد.
معاون وزير خارجه چين نيز با استقبال از رويكرد گفتگو براي همكاري اظهار اميدواري كرد: گفتگوهاي ايران و 1+5 منتج به گام هاي جدي براي همكاري شود.

 



فرمانده سپاه : كنترل تنگه هرمز، جواب تحريم نفتي است

سرويس سياسي-
جديت ايران در كنترل هوشمند تنگه هرمز به عنوان عاملي براي مقابله با تحريم نفتي، اين روزها فرماندهان نيروي دريايي آمريكا را هم نگران كرده است.
پس از تصميم اتحاديه اروپا به قطع واردات نفت از ايران ظرف 6 ماه آينده و تهديد ايران به بستن تنگه هرمز، نه تنها افزايش چشم گيري در قيمت جهاني نفت را به دنبال داشته بلكه آرايش نظامي و جديت تهران در اعمال اين تصميم، فرماندهي نيروي دريايي آمريكا در منطقه را به واكنش واداشته است.
در اين رابطه سرلشكر محمدعلي جعفري فرمانده كل سپاه اظهار داشت: ما در رابطه با تهديدات وارد فاز جديدي شده ايم و در حال حاضر اين تهديدات ماست كه بر دشمن اثر مي گذارد.
فرمانده كل سپاه پاسداران بر همين اساس تأكيد كرد: به جاي اينكه تهديدات دشمن بر روي كشورمان اثرگذار باشد، اين تهديدات جمهوري اسلامي است كه در كنترل و انسداد تنگه هرمز و يا پاسخ گويي به انواع تهديدات مؤثر است.
وي در پاسخ به اين سؤال كه چه استراتژي براي مقابله با تهديدات و تحريم هاي فعلي مدنظر است به «كنترل هوشمند تنگه هرمز در برابر تحريم نفتي كشورمان» اشاره كرد.
در همين خصوص فرماندهي نيروي دريايي آمريكا در منطقه نيز با اشاره به تهديد ايران به بستن تنگه هرمز گفت: آنها مي توانند شرايط را براي ما فوق العاده دشوار كنند.
به گزارش رويترز، مارك فاكس در عين حال عنوان كرد: در رفع اين تنش ها اولويت بايد به ديپلماسي داده شود.
معاون فرمانده نيروي دريايي آمريكا گفت: آنها تعداد زيردريايي ها را افزايش داده اند؛ تعداد قايق هاي مهاجم تندرو را (نيز) افزايش داده اند.
وي ادعا كرد: آنها برخي از قايق هاي كوچك را با كلاهك هاي بزرگي مجهز كرده اند. ايراني ها مين هاي زيادي دارند.
اين مقام آمريكايي ادامه داد: ايراني ها مي توانند با مين گذاري در آب هاي منطقه، مشكلات زيادي را براي ما ايجاد كنند.
فاكس كه در نشست خبري ناوگان مستقر در بحرين صحبت مي كرد، ادامه داد: ما توسعه راكت هاي دوربرد و موشك هاي بالستيك ميان برد و دوربرد و البته توسعه برنامه هسته اي آنها را دنبال كرده ايم.
اين مقام نيروي دريايي آمريكا افزود: ايران اكنون 10زيردريايي كوچك دارد.
فاكس علاوه بر فرماندهي ناوگان پنجم نيروي دريايي آمريكا، فرماندهي گروه ضربت چندمليتي را كه مسئول ايمن سازي مسير كشتيراني در خليج (فارس) است، نيز به عهده دارد.
اين گروه ضربت شامل ديگر كشورهاي غربي و دولت هاي عربي نيز مي شود.
وي در ادامه با تلاش براي تبرئه كردن آمريكا از اقدامات جنگ طلبانه و تحريك آميز خود در منطقه خليج فارس و به ويژه در تجهيز كشورهاي حاشيه خليح فارس به تسليحات نظامي پيشرفته مدعي شد: نيروي دريايي آمريكا طيف وسيعي از گزينه هاي احتمالي را براي ارائه به رئيس جمهور اوباما تهيه كرده است و امروز آماده ايم تا با هرگونه اقدام خصمانه از جانب تهران مقابله كنيم.
آسوشيتدپرس تأكيد كرد: اگرچه اين فرمانده نيروهاي دريايي آمريكا در خليج فارس به برنامه هاي آتي ارتش آمريكا در اين منطقه اشاره اي نكرد، اما هرگونه اقدام نظامي در اين منطقه به طور حتم 2 ناو هواپيمابر آمريكا و همچنين ديگر ناوهاي مستقر در نزديكي آبهاي ايران را نيز درگير خواهد كرد.
اين فرمانده ارشد نيروهاي آمريكايي در پايان اظهارات خود با تأكيد بر توانايي ها و قابليت هاي ارتش ايران گفت: ارتش ايران قادر است ضربه اي را به نيروهاي آمريكايي در خليج فارس وارد كند به ويژه با استفاده از ابزار غيرمتعارفي چون قايق هاي جنگي كوچك و يا مين هايي كه مي تواند در مسير كشتي ها كار گذارد.
در اين زمينه سايت تحليلي ايتاليايي «indro L»هم با انتقاد از تهديدهاي آمريكا براي ايجاد تنش در خليج فارس، هشدار داد: اگر نسيم تنش نظامي بر تنگه هرمز بوزد، قيمت نفت چنان افزايش خواهد يافت كه اقتصاد بدحال اروپا هرگز توان مقابله باآن را ندارد.
«مايكل كلر» استاد دانشگاه در آمريكا با تاكيد بر اينكه ايران همواره بستن تنگه هرمز را حق خود در رويارويي بامشكل آفريني هاي آمريكا و غرب مي د اند، تاكيد كرد: كاخ سفيد در وحشت اقتدار و توان ايران در كنترل تنگه هرمز بسر مي برد.
گفتني است با بالا گرفتن احتمال انسداد تنگه هرمز، موسسه صلح ايالات متحده نيز گزارشي تحت عنوان «حقايق كليدي درباره تنگه هرمز و نفت ايران» به قلم «آنيكا فولكسون» را منتشر كرده است. در اين گزارش آمده است:
تنگه هرمز مهم ترين گذرگاه جهان است كه در سال 2011 روزانه حدود 17 ميليون بشكه نفت و طي سال هاي 2010-2009 روزانه بين 16-5/15 ميليون بشكه نفت در آن جريان داشته است.
سال 2011 تقريبا 35 درصد نفت معامله شده در دريا يا حدود 20 درصد كل نفت معامله شده جهان از طريق تنگه هرمز جريان داشته است.
سال 2011 به طور ميانگين روزانه 14 نفتكش حامل نفت خام در تنگه هرمز تردد داشتند كه البته به همين تعداد نيز نفتكش خالي براي انتقال محمولات جديد وارد تنگه هرمز مي شدند. بيش از 85 درصد صادرات نفت خام وارد بازارهاي آسيايي شده كه در اين ميان ژاپن، هند، كره جنوبي و چين مقاصد اصلي اين انرژي هستند.
¤ حدود سه چهارم واردات نفت ژاپن و تقريبا 50 درصد نفت چين از طريق اين تنگه تامين مي شود.
¤ در باريكترين نقطه، عرض تنگه هرمز 21 مايل است اما عرض خط عبور كشتي در هر دو جهت فقط 2 مايل است كه بوسيله يك منطقه حائل دو مايلي نيز جدا مي گردند. آب هاي تنگه هرمز عميق است و عرض آن براي عبور بزرگ ترين نفت كش هاي حامل نفت خام جهان نيز كافي است. لازم به ذكر است كه تقريبا دو سوم محمولات نفتي جهان بوسيله نفت كش هايي با ظرفيت بيش از 150000 تن حمل مي گردند.
¤ بستن تنگه هرمز به معناي استفاده از مسيرهاي جايگزين طولاني تر و هزينه هاي بيشتر حمل ونقل است.
¤ از جمله مسيرهاي جايگزين، خط لوله انتقال 745 مايلي معروف به خط لوله انتقال شرق به غرب است كه از ميدان نفتي ابقيق در عربستان سعودي تا درياي سرخ امتداد دارد. خط لوله انتقال شرق به غرب ظرفيت اسمي تقريبا 5 ميليون بشكه در روز را داراست. خط لوله انتقال گاز طبيعي مايع ابقيق به ينبوكه به موازات خط لوله نفتي به درياي سرخ كشيده شده است ظرفيتي در حدود 290000 بشكه در روز دارد.
¤ مازاد نفت خام را مي توان به طرف شمال يعني از طريق خط لوله عراق - تركيه به بندر جيحان در درياي مديترانه پمپاژ كرد اما با انسداد خط لوله استراتژيكي كه شمال و جنوب عراق را به يكديگر متصل مي كند، حجم انتقال نفت نيز كاهش يافته است.

 



به رغم مخالفت هاي ايران و روسيه ناتو سامانه دفاع موشكي خود را در تركيه آزمايش كرد

منابع غربي گزارش داده اند كه رادار نصب شده ناتو در منطقه كوره جيك تركيه هفته گذشته تست شده است.
بنابر گزارش هاي موجود اين تست به صورت رهگيري يك موشك شليك شده از درياي مديترانه صورت گرفته است.
اگرچه منابع غربي مي گويند اين تست موفق بوده ولي منابع داخلي در ايران اختلال هايي در توان رهگيري اين سامانه را رصد كرده اند. اين سامانه در روز دوشنبه 26 دي 1390 (16 ژانويه 2012) رسما آغاز به كار كرده بود.
پايگاه اينترنتي دبكا فايل كه به عنوان ارگان عمليات رواني موساد در اينترنت عمل مي كند، روز يكشنبه 23 بهمن 1390 (12 فوريه 2012) گزارش داد كه تست اين سامانه در چارچوب رزمايش مشترك آمريكا واسرائيل اجرا شده است».
دبكا فايل نوشت: «يك فروند هواپيماي اف 15 اسرائيل بر فراز آب هاي مديترانه اقدام به شليك يك موشك رافائل بلو اسپارو 2 كرد. سامانه موشكي مستقر در كوره جيك تركيه و سامانه رادار مستقر در اسرائيل سريعا موقعيت اين موشك را مشخص و تا زمان سقوط آن را رهگيري كردند». اين پايگاه اينترنتي در ادامه مدعي هماهنگي كامل تركيه و ناتو در اين عمليات شد و تاكيد كرد: « در اين مدت سامانه رادار اسرائيل و سامانه رادار موشكي كوره جيك با مبادله اطلاعات با هماهنگي كامل عمل كردند. با اين آزمايش اين موضوع مشخص شد كه در حمله احتمالي موشكي ايران، سامانه رادار اسرائيل و سامانه رادار كوره جيك تركيه مي توانند به صورت هماهنگ سرعت و موقعيت موشك ايران را مشخص كنند».
كارشناسان در داخل ايران اين ادعاي دبكا فايل را رد مي كنند. يك كارشناس متخصص در موضوع دراين باره گفت: «ادعاهاي دبكا فايل بيشتر نوعي عمليات رواني است كه هدف آن بحراني كردن روابط ايران و تركيه است. اين پايگاه سعي كرده با ارائه جزئيات اين جنبه از عمليات رواني خود را بپوشاند».
اين كارشناس سپس تاكيد كرد كه تاكنون نشانه اي از مبادله اطلاعات راداري ميان تركيه و اسرائيل به دست نيامده ولي اين احتمال كه ناتو اطلاعات جمع آوري شده از رادار كوره جيك را مستقلا به اسرائيلي ها ارائه كند منتفي نيست.
لئون پانه تا وزير دفاع آمريكا هم در 15 مهر 1390 اعلام كرده بود اطلاعات اين سامانه در اختيار اسرائيل قرار نخواهد گرفت چرا كه اسرائيل عضو ناتو نيست.
رادار مستقر شده در تركيه بخشي از سپر دفاع موشكي مشترك ناتو و آمريكاست كه تكميل آن تا سال 2020 طول خواهد كشيد.
اين رادار در استان مالاياي تركيه و در 600 كيلومتري مرز غربي ايران نصب شده است.
براساس گزارش هاي منتشر شده، رادار هشدار اوليه موسوم به ايكس-بند اي ان/تي پي واي-2 بخشي از سامانه دفاع موشكي تي اچ اي اي دي(THAAD) است كه با هدف متوقف كردن موشك هاي ميان برد در ارتفاعات بسيار بالا طراحي شده است.
حدود 80 كارمند آمريكايي در پايگاه تركيه اي براي هدايت اين سامانه مستقر خواهند شد.
طبق گزارش ها، حدود 40 تا 50 چادر در اين پايگاه نظامي در كورچيك براي افرادي كه وظيفه هدايت اين سامانه را دارند، برپا شده است.
روسيه استقرار اين سپر را تهديدي درجه يك براي توان راهبردي خود مي داند و اقداماتي را براي مقابله به مثل در مقابل آن آغاز كرده است.
ايران هم اعلام كرده است كه اين سپر را يك هدف جنگي مي داند. سردار اميرعلي حاجي زاده فرمانده نيروي هوا فضاي سپاه پاسداران روز 6 آذر دراين باره اعلام كرد: «ما آماده هستيم در صورتي كه مورد تهديد قرار بگيريم اول سپرهاي موشكي ناتو در تركيه را خواهيم زد و بعد به دنبال اهداف بعدي خواهيم بود».
وي همچنين در مصاحبه اي ديگر در 31 شهريور ماه گذشته تاكيد كرده بود كه سامانه رهگير ناتو توان مقابله با موشك هاي بالستيك ايران را نخواهد داشت.

 



مالكي خبر داد
نشست سه جانبه رؤساي جمهور ايران، افغانستان و پاكستان 28 بهمن ماه در اسلام آباد

سفير ايران در افغانستان گفت: نشست سه جانبه رئيسان جمهوري اسلامي ايران، افغانستان و پاكستان 28 بهمن در اسلام آباد پاكستان برگزار مي شود.
فدا حسين مالكي در مراسم سي و سومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي از برگزاري نشست سه جانبه رؤساي جمهور ايران، افغانستان و پاكستان در اسلام آباد خبر داد.
سفير ايران در افغانستان پيش از اين درباره اين نشست به ايسنا گفته بود كه سران سه كشور در اين نشست آخرين تحولات منطقه را بررسي مي كنند.
فدا حسين مالكي با اشاره به تلاش آمريكا براي مذاكره با طالبان، اين موضوع را از جمله مسائل مهم و پيچيده منطقه دانست و گفت: آمريكايي ها به دنبال آن هستند كه ابتكار صلح را به دست گيرند كه برخلاف معادلات بين المللي است و اين مسأله بايد توسط دولتمردان افغانستان و شخصيت هاي سياسي و قومي- مذهبي اين كشور انجام شود.
سفير ايران در افغانستان با اشاره به مذاكرات آمريكا با طالبان در قطر تصريح كرد: نتايج اين مذاكرات نشان داد كه طالبان اعتمادي به آمريكا ندارد.
وي با تاكيد بر محور قرار گرفتن شوراي عالي صلح در مذاكرات با طالبان گفت: هر صلحي بايد بين افغان ها صورت گيرد. كشورهاي منطقه هم نظرشان بر همين مبناست كه آمريكا و غرب نبايد در اين مسأله مداخله كنند.
مالكي خاطرنشان كرد: كنار گذاشتن دولت در مذاكرات صلح و بي تفاوتي نسبت به اراده ملت افغانستان شرايط را پيچيده تر از آن مي كند كه در حال حاضر در افغانستان داريم.

 



لاوروف: بحران سوريه و مسئله هسته اي ايران بايد به طور مسالمت آميز حل شود

وزير امور خارجه روسيه بر ضرورت حل و فصل ديپلماتيك و سياسي بحران سوريه و مسئله هسته اي ايران تاكيد كرد.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، سرگئي لاوروف ديروز در كنفرانس خبري مشترك با عبدالله بن زايد آل نهيان وزير امور خارجه امارات در مسكو گفت: ما از آرمان هاي ملت سوريه در داشتن زندگي بهتر، تقويت دموكراسي و متوقف شدن فوري خشونت ها در اين كشور حمايت مي كنيم. ضروري است كه از گفت وگوهاي فراگير ملت سوريه حمايت و تلاش شود از طريق راه حل هاي مسالمت آميز كه رضايت ملت سوريه را در بر داشته باشد به بحران جاري در اين كشور پايان داد.
وي گفت بايد از راه هاي مسالمت آميز براي پايان دادن به بحران ها در ديگر مناطق خاورميانه نيز استفاده كرد. ما در اين نشست همچنين اوضاع جديد عراق و يمن را گفت وگو كرديم.
لاوروف افزود همچنين درباره تحولات برنامه هسته اي نگرانيم. ضروري است كه اين بحران از طريق مسالمت آميز حل و فصل شود و با گزينه مداخله نظامي خارجي در تعامل با اين بحران مخالفت مي كنيم.
وزير امور خارجه روسيه گفت: مسكو در زمينه صلح، ثبات و امنيت در منطقه خليج فارس پيشنهادهايي ارائه كرده است چرا كه اين صلح و امنيت به سود سوريه است. ما با اعضاي شوراي امنيت همكاري مي كنيم تا از امنيت و صلح در منطقه خليج فارس حمايت شود.

 



فرافكني صهيونيست ها در باره حمله به سفارتخانه هاي تل آويو در هند و گرجستان

در پي وقوع دو حمله به سفارتخانه هاي رژيم صهيونيستي در هند و گرجستان مقامات اين رژيم ضمن ابراز نگراني، به فرافكني در مورد اين حملات پرداختند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ديروز رسانه ها از وقوع دو حمله به سفارتخانه هاي رژيم صهيونيستي در دهلي نو و تفليس خبر دادند. بر اين اساس در حمله نخست كه در مقابل سفارت اين رژيم در دهلي نو رخ داد همسر سفير رژيم اسرائيل در هند مجروح شده و بمب دوم نيز در سفارت اسرائيل در پايتخت گرجستان توسط نيروهاي امنيتي اين كشور خنثي شده است.
در پي اين حملات مقامات رژيم صهيونيستي با به نمايش گذاشتن وحشت خود از گسترش خشم بين المللي عليه اين رژيم اقدام به فرافكني عليه دشمنان خود بويژه ايران كردند.
»بنيامين نتانياهو« نخست وزير اين رژيم در اظهاراتي منفعلانه حملات مذكور را به ايران منتسب كرده و مدعي شد چنين حملاتي توسط اين كشور انجام گرفته است.
همچنين »آويگدور ليبرمن« در سخناني كه حاكي از خشم اين مقام تندرو صهيونيست در مورد به خطر افتادن منافع رژيم صهيونيستي در خارج از سرزمينهاي اشغالي بود گفت: ما چنين حملاتي را تحمل نخواهيم كرد.
روزنامه هاآرتص با انتشار اين خبر از قول وي مدعي شد: حمله به سفارتهاي اسرائيل در خارج از مرزها نشان مي دهد كه شهروندان اسرائيلي با تهديد تروريستي مواجه هستند.
وزير خارجه رژيم صهيونيستي در بخش ديگري از سخنان خود ادعا كرد كه اين رژيم به خوبي مي داند حملات مذكور از سوي چه كساني طراحي شده و به آنها پاسخ خواهد داد.

 



مشاور وزير امور خارجه: آزار اقوام خبرنگاران BBC در ايران كذب است

مشاور وزير امور خارجه با بيان اينكه خبر آزار اقوام و دوستان خبرنگاران شاغل در بي بي سي فارسي كذب است، گفت: دستگيرشدگان، عده اي از همكاران اين شبكه ضد ايراني بودند.
به گزارش فارس در چند روز گذشته شبكه تلويزيوني ناشر اكاذيب وابسته به استكبار و ابزار دروغ پراكني نظام سلطه گر غرب يعني «بي بي سي فارسي» و همچنين بخش جهاني اين شبكه از آزار، اذيت و دستگيري بستگان و حتي دوستان خبرنگاران فعال در اين شبكه در ايران خبر داده بودند.
در همين حال، منوچهر محمدي مشاور وزير امور خارجه در حاشيه پنجمين نشست از برنامه هاي «10شب، 10سخنران» شهرستان دماوند كه با حضور امام جمعه اين شهر و جمع كثيري از مسئولان و مردم در مسجد جامع دماوند با موضوع «تغييرات جهاني انقلاب اسلامي» برگزار شد، در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار كرد: همه به خوبي با نحوه عملكرد بي بي سي آگاه هستند.
وي ادامه داد: اين شبكه عده اي را به استخدام خود درآورده بود تا بدين وسيله كاستي حضور خبرنگاران رسمي در داخل كشور را با آنها جبران كند و اهداف توطئه گرانه خود را ادامه دهد.
مشاور وزير امور خارجه اضافه كرد: اما حربه بي بي سي ناكام ماند و افراد استخدامي آنها توسط وزارت اطلاعات دستگير شدند و حال مسئولان آن شبكه ادعاهايي از اين دست را دنبال مي كنند.

 



ارسال 55 هزار قطعه شعر به جشنواره فجر

مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: يكهزار و 451 شاعر تعداد 55 هزار قطعه شعر را به دبيرخانه جشنواره بين المللي شعر فجر ارسال كرده اند.
به گزارش ايرنا، از قم «رضا حميدي» عصر يكشنبه در اختتاميه جشنواره منطقه اي شعر فجر در قم افزود: جشنواره بين المللي شعر فجر دوشنبه آينده با حضور رئيس جمهور در تالار وحدت برگزار و در آن از 15 شاعر برگزيده تجليل خواهد شد.
وي ابراز داشت: 27 شاعر خارجي از 17 كشور جهان در جشنواره بين المللي شعر فجر حضور خواهند يافت.
وي گفت: برگزاري جشنواره هاي منطقه اي شعر فجر در دولت نهم شكل گرفت و امسال شاهد برگزاري ششمين دوره آن هستيم.
حميدي افزود: با برگزاري جشنواره هاي منطقه اي شعر فجر در 9 منطقه كشور و همچنين جشنواره بين المللي شعر فجر 750 فرصت شعرخواني در كشور به وجود آمده است.
وي گفت: به منظور تمركز زدايي از تهران، امسال جشنواره شعر فجر را در 9 منطقه كشور برگزار كرديم كه تا دوشنبه هفته آينده اين جشنواره انجام خواهد شد.
مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دبيرخانه دائمي شعر فجر تشكيل شده است تا شاهد ساماندهي به جشنواره هاي شعر فجر باشيم.

 



دومين گردهمايي مسئولان ستادهاي نماز جمعه سراسر كشور برگزار مي شود

دومين گردهمايي سراسري مسئولان ستادهاي نماز جمعه كشور، روز پنج شنبه، 27 بهمن ماه به مدت يك روز در مجتمع فرهنگي آدينه تهران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي شوراي سياست گذاري ائمه جمعه حجت الاسلام والمسلمين عبدالعلي ابراهيمي معاون امور استان هاي شوراي سياستگذاري ائمه جمعه با اعلام اين خبر گفت: در اين همايش بيش از 750 تن از مسئولان ستادهاي نماز جمعه سراسر كشور و مسئولين دفاتر نمايندگي شورا در استان ها گرد هم مي آيند تا ضمن آشنايي با فعاليت هاي فرهنگي و تبليغي، به تبادل نظر و انتقال تجربيات موفق در رابطه با برنامه هاي ستادي نماز جمعه بپردازند.
معاون امور استان هاي شوراي سياست گذاري ائمه جمعه با اشاره به اين مطلب كه در حال حاضر بيش از 18 هزار عضو افتخاري در ستادهاي نماز جمعه سراسر كشور فعاليت دارند، خاطرنشان كرد: بيش از 7 هزار نفر از اعضاء افتخاري ستادهاي نماز جمعه را خواهران تشكيل مي دهند كه علاوه بر اداره نمازهاي جمعه سراسر كشور، برنامه هاي متنوعي در زمينه فعاليت هاي فرهنگي، ديني، قرآني، ورزشي را با نظارت امام جمعه در هر شهر، دنبال مي كنند كه مسلما اين فعاليت ها، منشا بركات زيادي براي عموم جامعه و جذب جوانان به نماز جمعه خواهد بود.

 



قبولي هاي آزمون هاي نيمه متمركز سال 90 اعلام شد

اسامي قبولي هاي رشته هاي نيمه متمركز دانشگاه ها در سه آزمون نيمه متمركز سال 90 از امروز در سايت اينترنتي سازمان سنجش قابل رويت است.
حسين توكلي مشاور عالي سازمان سنجش آموزش كشور افزود: فهرست اسامي پذيرفته شدگان نهايي رشته هاي تحصيلي نيمه متمركز شامل هنرهاي تجسمي، نقاشي و گرافيك دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي در آزمون كارداني پيوسته نظام جديد (آموزشكده هاي فني و حرفه اي و موسسات غيرانتفاعي) سال 1390 نيز از روز سه شنبه، 25 بهمن ماه از طريق پايگاه اينترنتي سازمان سنجش منتشر مي شود.
وي خاطرنشان كرد: فهرست اسامي پذيرفته شدگان نهايي رشته هاي تحصيلي نيمه متمركز دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي، مراكز آموزش دانشگاه پيام نور، موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي و غيردولتي و واحدهاي بين المللي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور در آزمون سراسري سال 1390 نيز به همراه اطلاعيه اين سازمان و برنامه زماني و مكان ثبت نام از پذيرفته شدگان از امروز 25 بهمن بر روي سايت سازمان سنجش قرار مي گيرد.
وي از داوطلباني كه اسامي آنها به عنوان پذيرفته شده نهايي اين آزمون ها معرفي مي شوند خواست براساس برنامه زماني اعلام شده در اطلاعيه راهنما با در دست داشتن مدارك مورد نياز براي ثبت نام در تاريخ هاي اعلام شده به موسسه محل قبولي خود مراجعه كنند چرا كه عدم ثبت نام در تاريخ هاي مقرر به منزله انصراف از رشته قبولي داوطلب خواهد بود.
مشاور عالي سازمان سنجش تصريح كرد كه پذيرفته شدگان نهايي رشته هاي نيمه متمركز كارداني پيوسته و ناپيوسته سال 1390 از بهمن ماه تحصيل خود را در دانشگاه هاي محل قبولي آغاز خواهند كرد.

 



سفير تاجيكستان در ديدار با استاندار آذربايجان غربي:
ايران نخستين شريك تجاري تاجيكستان در منطقه است

سفير تاجيكستان در تهران گفت: دوشنبه اهميت ويژه اي براي توسعه همه جانبه روابط با ايران قائل است.
به گزارش خبرگزاري فارس از اروميه، «دولت علي حاتم» شامگاه يكشنبه در ديدار با استاندار آذربايجان غربي اظهار داشت: شهر زيباي اروميه ظرفيت هاي زيادي در زمينه هاي مختلف گردشگري، اقتصادي، تجاري و صادراتي دارد.
وي كه براي بازديد از ظرفيت هاي اقتصادي و تجاري آذربايجان غربي و بررسي راه هاي همكاري ميان آذربايجان غربي و تاجيكستان به اروميه سفر كرده است، افزود: در زمان حاضر افزون بر 200 شركت ايراني در تاجيكستان فعال هستند و طرح هاي مهم و بزرگي را در كشور ما اجرا مي كنند.
استاندار آذربايجان غربي هم بر گسترش روابط في ما بين تاكيد كرد و با اشاره به مشتركات تاريخي و فرهنگي جمهوري اسلامي و تاجيكستان گفت: استان آذربايجان غربي داراي ظرفيت هاي زيادي در بخش هاي فرهنگي، صنعت و كشاورزي است كه مي تواند در توسعه اين استان و كشور تاجيكستان مورد استفاده طرفين قرار گيرد.
«وحيد ملازاده» با تاكيد بر ايجاد زمينه هاي شناخت ظرفيت ها و استعدادهاي دو طرف گفت: وجود توليدات مختلف در بخش هاي صنعت و كشاورزي، صنايع تبديلي و توان فني آذربايجان غربي زمينه هاي بسيار خوبي است كه مي تواند همكاري هاي دو جانبه را گسترش دهد.
سفير تاجيكستان همچنين روز دوشنبه در گفتگو با «ايرنا» در اروميه افزود: رئيس جمهوري تاجيكستان از تمام بخش هاي اقتصادي و فرهنگي تاجيكستان خواسته است، تسهيلات ويژه اي براي حضور بخش خصوصي ايران در تاجيكستان فراهم شود.
وي، ايران را پنجمين شريك تجاري تاجيكستان اعلام و اظهار كرد: اكنون ايران در صدور خدمات فني و اجراي طرح هاي بزرگ در تاجيكستان در بين كشورهاي مختلف مقام نخست را دارد.
«حاتم» يادآور شد: به نظر ما حجم مبادلات فعلي هم در بخش كالا و هم در بخش خدمات فني راضي كننده نيست و با انجام فعاليت هاي بيشتر هر دو طرف، مي توان اين رقم را تا سه برابر افزايش داد.
وي گفت: با توجه به مشتركات فرهنگي و تاريخي، ديني و زباني هم دولت و هم بخش خصوصي تاجيكستان علاقمند به همكاري بيشتر با ايران هستند، ولي بخش خصوصي ايران بايد بيش از اين تلاش كند.
سفير تاجيكستان از انجمن دوستي ايران و تاجيكستان به عنوان يكي از نهادهاي فرهنگي مشترك بين دو كشور نام برد و اضافه كرد: اين انجمن تاكنون كارهاي بزرگي در معرفي تاريخ و فرهنگ ايران و تاجيكستان انجام داده است.

 



پيكر شهيد سوداگر در دزفول تشييع شد

پيكر پاك سردار احمد سوداگر روز گذشته با بدرقه مردم شهيدپرور دزفول در كنار همرزمانش آرام گرفت.
به گزارش فارس از دزفول، براساس اعلام قبلي، صبح دوشنبه پيكر پاك شهيد سوداگر پيش از ورود به مقام سبزقبا از درب منزل پدري به سمت اين بقعه حركت داده شد اين در حالي بود كه خيابان هاي منتهي به اين بقعه و منزل پدري اين شهيد از اوايل صبح امروز مملو از مردم هميشه در صحنه و شهيدپرور اين شهرستان شده بود.
پيكر سردار شهيد سوداگر در ميان طنين فريادهاي «الله اكبر»، «لااله الاالله» روي دست مردم هميشه در صحنه دزفول در كنار بقعه سبزقبا با حضور نيروهاي نظامي همچون تيپ دوم لشكر 92 زرهي ارتش، پادگان باكري، نيروهاي انتظامي و نظامي، پايگاه چهارم شكاري دزفول و مسئولان شهرستان هاي انديمشك، شوش و دزفول تشييع شد.
محسن رضايي از فرماندهان نظامي دوران جنگ تحميلي و دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، دريابان علي شمخاني رئيس مركز مطالعات راهبردي نيروهاي مسلح و سردار باقرزاده رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس در مراسم تشييع پيكر شهيد سوداگر در شهرستان دزفول حاضر شدند.
آيين تشييع پيكر پاك شهيد سوداگر با نواختن مارش نظامي همراه بود مردم، همرزمان و دوستان شهيد در حالي كه اشك ماتم مي ريختند پيكر وي را بر دوش گرفته و با عزاداري و سوگواري مسير آستانه متبركه سبزقبا تا بهشت علي دزفول را پيمودند و در محوطه آستانه سبزقبا طواف دادند.
در اين مراسم، سردار باقرزاده رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس پيام تسليت مقام معظم رهبري را قرائت كرد. همچنين پيام رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي نيز به مناسبت شهادت اين شهيد فرزانه قرائت شد. علاوه بر اين نماز ميت به امامت آيت الله سيدعلي شفيعي نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري اقامه شد و پس از تشييع، پيكر سردار رشيد اسلام حاج احمد سوداگر در قطعه شهداي شهرستان دزفول آرام گرفت.
مراسم ترحيم شهيد سردار حاج احمد سوداگر روز دوشنبه از ساعت 15 تا 17 در مسجد جامع دزفول برگزار مي شود.
همچنين به گزارش خبرنگاركيهان، مردم و مسئولان كشوري و لشكري يكشنبه شب طي مراسمي در آستانه متبركه سبز قبا(ع) با اين سردار بزرگ اسلام وداع كردند.
سردار احمد سوداگر از فرماندهان دوران دفاع مقدس بود كه در اين عرصه مسئوليت هايي چون جانشيني فرماندهي لشكر7 وليعصر(عج)، فرماندهي لشكرهاي نجف اشرف، 25كربلا و 27 محمدرسول الله(ص) و معاونت اطلاعات نيروي زميني سپاه را عهده دار بوده است. وي در سال 1385 پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس را تاسيس كرد و مسئوليت پژوهشكده علوم و معارف دفاع مقدس را برعهده داشت.
سرتيپ احمد سوداگر 21بهمن ماه و پس از سالها تحمل جراحات وارده از جنگ در سن 50سالگي بر اثر عارضه قلبي به ديار حق شتافت.

 



اخبار ادبي و هنري

ارزش گذاري با دلار آمريكا!
اهداء جايزه پنج هزار دلاري به يك كارگردان در جشنواره تئاتر فجر باعث شگفتي شد.
برخي از خوانندگان كيهان طي روزهاي اخير، در تماس با روزنامه، اهداي دلار آمريكا به يك هنرمند داخلي را نوعي كژسليقگي نسبت به ارزش هاي ملي و ديني در بطن جشنواره اي دانستند كه به بهانه بزرگداشت سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي برپا مي شود.
گفتني است دبير يكي از بخش هاي اصلي جشنواره تئاتر فجر نيز فردي به نام «ا-آ» است كه به عنوان هوادار فتنه ماسوني 88 در سايه توجه راديو زمانه قرار گرفت. وي هم اينك در راديو نمايش صداي جمهوري اسلامي نقش پررنگي ايفا مي كند.
نامزدهاي اولين جايزه سينمايي گفتمان انقلاب اسلامي
فيلم هاي «روزهاي زندگي»، «بوسيدن روي ماه»، «ملكه»، «قلاده هاي طلا»، «يك روز ديگر»، و «شور شيرين» به عنوان نامزدهاي دريافت جايزه گفتمان انقلاب اسلامي معرفي شدند.
شگفت انگيز است كه فيلم سينمايي «بوسيدن روي ماه» ساخته همايون اسعديان كه روايت مخدوش از شهدا و خانواده هاي شهدا دارد، در جمع نامزدهاي اولين جايزه سينمايي «گفتمان انقلاب اسلامي» قرار گرفته است. انتظار مي رود دست اندركاران اين جايزه كه دغدغه ارزش ها را دارند، نگاه تحليلي دقيق تري نسبت به مضامين سينماي ايران داشته باشند.
نويسنده فلسطيني:
اسرائيل دشمن نويسنده اي است كه براي فلسطين بنويسد
نويسنده اهل فلسطين گفت كه اسرائيل دشمن هر نويسنده اي است كه درباره فلسطين بنويسد.
به گزارش خبرنگار كيهان، حسن حميد در نشست رسانه اي نويسندگان خارجي شركت كننده در چهارمين جشنواره داستان انقلاب گفت: اسرائيل در صدد است سنت و تاريخ فلسطين را حذف كند. هزاران نويسنده از صد سال پيش تا حال حاضر در فلسطين وجود دارند اما نبود شناخت از نويسندگان فلسطيني به دليل حمايت نشدن از اين نويسندگان است.
شيخ طادي سيمرغ بلورين خود را
به كارگردان «قلاده هاي طلا» اهدا كرد
«پرويز شيخ طادي» كه سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني بخش مسابقه سينماي ايران را از آن خود كرد، جايزه خود را به «ابوالقاسم طالبي» كارگردان فيلم سينمايي «قلاده هاي طلا» اهدا كرد.
به گزارش خبرنگار كيهان «پرويز شيخ طادي» كه سيمرغ بلورين و ديپلم افتخار بهترين كارگرداني بخش مسابقه سينماي ايران را به پاس كارگرداني فيلم «روزهاي زندگي» از آن خود كرد، جايزه خود را به «ابوالقاسم طالبي» براي كارگرداني فيلم سينمايي «قلاده هاي طلا» اهدا نمود.
پس از اينكه «پرويز شيخ طادي» سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني بخش مسابقه سينماي ايران (سوداي سيمرغ) سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر را به «ابوالقاسم طالبي» كارگردان فيلم سينمايي «قلاده هاي طلا» اهدا كرد، «سيد محمد حسيني» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي سيمرغ شيخ طادي را به او پس داد و گفت به پاس اين اقدام يك سيمرغ ديگر به ابوالقاسم طالبي داده مي شود.
بيداري اسلامي؛ بخش ويژه چهارمين جشنواره بين الملل هنرهاي تجسمي فجر
دبير اجرايي چهارمين جشنواره بين الملل هنرهاي تجسمي فجر گفت: بخش «بيداري اسلامي» بيست و نهم بهمن به عنوان بخش ويژه چهارمين جشنواره بين الملل هنرهاي تجسمي فجر در موزه هنرهاي معاصر فلسطين گشايش مي يابد. عبدالرحيم سياه كارزاده، دبير اجرايي چهارمين جشنواره بين الملل هنرهاي تجسمي فجر به باشگاه خبرنگاران گفت: چهارمين جشنواره بين الملل هنرهاي تجسمي فجر از دهم بهمن در تهران و سي استان كشور برگزار شده است.
وي اظهار داشت: در اين جشنواره آثاري در رشته هاي مختلف تجسمي، از جمله كاريكاتور، تصويرسازي، نگارگري، عكاسي، نقاشي، پوستر، مجسمه سازي به نمايش گذاشته شده است.
وي خاطرنشان كرد: در كنار نمايشگاه بخش هاي مختلف تجسمي اين جشنواره بخش ويژه ديگري نيز با عنوان بيداري اسلامي براي اولين بار برگزار مي شود. سياه كارزاده گفت: بخش «بيداري اسلامي» چهارمين جشنواره بين الملل هنرهاي تجسمي فجر تا 25 اسفند در موزه هنرهاي معاصر فلسطين برپاست.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14