(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 17 اسفند 1390- شماره 20162

طبيعت بيمار ما را درمان كنيد!
كاشان شهر زيبايي هاي اصيل
ايران در كيهان
افتتاح نخستين موزه تاريخي در جزيره كيش
عمليات اجرايي خط 2 قطار شهري كرج از سرگرفته شد
شهر بهارنارنج ميزبان مسافران نوروزي
تعويض مواد بازيافتي با ماهي قرمز
مديركل منابع طبيعي استان: مراتع همدان در معرض نابودي است
كرمانشاه آماده استقبال از بهار است
پيش بيني فرماندار خرمشهر: امسال بيش از 2 ميليون نفر از مناطق عملياتي جنوب ديدن مي كنند
كنترل الكترونيكي حيات وحش فارس
حقوق ناچيز كارگران شركتي شهرداري رشت



طبيعت بيمار ما را درمان كنيد!

پانزدهم اسفندماه هر سال به روز درختكاري نامگذاري شده است و از پانزدهم تا بيست و دوم به عنوان هفته منابع طبيعي نام گرفته است. اما صرف كاشت درخت در اين روز نه تنها كافي نيست، بلكه اين كار بايد هميشگي و پيوسته باشد.
لذا كاشت درخت به طور موقت نمي تواند كافي باشد و حفظ درخت مهم تر از كاشت آن است.
انسان براي ادامه حيات خود به موارد مختلفي احتياج و نياز دارد كه يكي از مهم ترين و ضروري ترين اين موارد اكسيژن هوا است، كه اين منبع بدون هيچ گونه زحمتي در اختيار بشر امروزي قرار دارد. اما انسان با فعاليت هاي مخرب خود به طريق مختلف در نابودي اين منبع و در نهايت نابودي خود قدم برمي دارد.
شايد جمله طبيعت ما بيمار است، بهترين مصداق در اين زمينه باشد. وقتي از تخريب و سازندگي طبيعت سخن به ميان مي آيد، به كل جامعه انساني مربوط مي شود و تمام افراد يك خانواده بزرگ كه بدان كشور اطلاق مي شود در اين گفتار سهيم بوده و هر يك به تنهايي مي توانند با حداقل امكانات خود، طبيب اين بيمار باشند.
در حال حاضر باتوجه به رشد سريع جمعيت و كاهش مرگ و مير نياز به موادغذايي به طور چشمگيري افزايش يافته است و اين مسئله سبب شده است انسان قسمت اعظمي از جنگل ها و مراتع را نابود كند.
متأسفانه مسائلي چون تجاوز، تخريب و قطع بي رويه و چراي مفرط دام به حيات جنگل شمال آسيب فراوان واردكرده است كه واقعاً بايد در رفع آن چاره انديشي كرد. حال باتوجه به اهميت موضوع بر همه ما واجب است كه به اين باقي مانده جنگل هاي طبيعي و كاشته شده بهتر بينديشيم و براي گسترش و حفاظت آن نيز همت گماشته و مردم را نيز بيش از پيش به ارزش اين موهبت الهي آشنا ساخته و در كاشت درخت هاي جنگلي بهتر عمل كنيم تا بتوانيم به اهداف مورد نظر نائل آييم و در ضمن واقعاً بر روي شعار «نگذاريد بميرد جنگل كه جهان خواهد مرد» بيشتر تفكر كنيم و براي اهداف و گسترش آن تا جايي كه در توان داريم درخت بكاريم، تا بتوانيم حيات كره مسكوني را از مرگ و نابودي نجات دهيم. البته مسئولان وظيفه بزرگي برعهده دارند ولي اين بدان معني نيست كه ديگران كنار ايستاده و خود را فارغ و بي مسئوليت بدانند و تا جايي كه مي توانند هركدام به سهم خود طبيب اين بيمار باشند.
ساري- خبرنگار كيهان

 



كاشان شهر زيبايي هاي اصيل

گزارش از: خبرنگاركيهان در كاشان
كاشان، يكي از قديمي ترين شهرهاي ايران و مهد عالمان و مؤمنان است.
كاشان از شهرهاي بسيار قديمي و به استناد تحقيقات باستان شناسي در تپه هاي سيلك واقع در 3كيلومتري غرب آن، يكي از نخستين مراكز تمدن و محل سكونت بشر ماقبل تاريخ شناخته شده است، كاشان در زمان ساسانيان نيز وجود داشته و در دوران اسلامي يكي از شهرهاي معروف عراق عجم بوده است.
آثار تاريخي كاشان
كاشان به لحاظ آراستگي و پاكيزگي شهري در دوران اسلامي بنا به گفته اكثر مورخان و سفرنامه نويسان، «عروس شهرهاي جهان» ناميده شده و در پاره اي موارد اين تعريف بدان حد رسيده كه كاشان را دروازه تمدن جهان نيز ناميده اند.
آثار و بناهاي تاريخي كاشان از جمله تپه هاي باستاني سيلك به هزاره پنجم تا اول قبل از ميلاد مسيح مي رسد و آثاري از اين تپه ها در موزه هاي لوور فرانسه، ملي ايران و باغ فين كاشان موجود است.
اين تپه در مغرب مسير كاشان- فين و در مجاورت جاده قرار دارد و به آساني براي مسافران و گردشگران قابل دسترسي است، در جلو اين تپه ها گورستان هايي از انسان هاي ماقبل تاريخ وجود دارد.
باغ تاريخي فين كاشان
بناي اوليه باغ فين به قبل از اسلام برمي گردد و با تمدن سيلك پيوند خورده است كه تمدن سيلك نيز پيوندي ناگسستني با چشمه جوشاني دارد كه در بالاي باغ جاري است و به چشمه سليمانيه (منتسب به حضرت سليمان) معروف است و از ديرباز همچنان در آبادي منطقه فين مؤثر بوده است.
مجموعه باغ فين حدود 25هزارمترمربع وسعت دارد و داراي قسمت هاي مختلفي چون سردر، ديوار و برج ها شتر گلوي عباسي (منتسب به شاه عباس بزرگ)، شتر گلوي فتحعلي شاهي (منتسب به فتحعلي شاه قاجار)، اندروني كريم خاني(منتسب به كريم خان زند) و اتاق شاه فشين(زندان 40روزه اميركبير) و حمام هاي بزرگ كه در دوره قاجاريه به وسيله فتحعلي شاه ساخته شده و مخصوص اميران بوده و حمام كوچك كه اختصاص به استفاده خادمان داشته، مي باشد.
مسجد جامع كاشان
اين بنا واقع در خيابان بابا افضل كاشاني قرار دارد و مربوط به قرن هاي اوليه اسلامي است و اولين نمازجمعه ايران به امامت حضرت سلطانعلي ابن امام محمد باقر(ع) در اين مسجد اقامه شد.
اين بنا داراي مناره آجري زيبايي است كه داراي كتيبه آجري و به خط كوفي و داراي تاريخ 466هجري و مربوط به دوره سلجوقيان است. در لايه برداري هاي اخير از گچبري هاي محراب عصر سلجوقي، آثار و تزييناتي متعلق به دوره آل بويه كشف و شناسايي شده است و در كف شبستان مسجد هم آثاري از كوره هاي پخت ظروف چيني در اين دوره بدست آمده است.
خانه تاريخي طباطبايي
اين خانه در جوار بقعه مباركه امامزاده سلطان اميراحمد(ع) قرار دارد و به خاطر اينكه سنگ بناي اين خانه را شخصي به نام حاج سيدجعفر طباطبايي بنا نهاده است به اين نام منسوب شده است، اين خانه در زميني به مساحت 4هزار و 730مترمربع و در حدود سال 1250 قمري با مهارت و هنرمندي معمار معروف كاشاني استاد علي مريم ساخته شده و مشتمل بر چهار صحن و حياط مي باشد.
خانه تاريخي بروجردي
اين خانه در محله سلطان اميراحمد در خيابان علوي واقع شده و توسط بازرگاني به نام حاج سيدحسن نطنزي در حوالي سال 1275 قمري در دوره قاجاريه ساخته شده است و چون صاحب خانه مال التجاره از بروجرد وارد مي كرده به حاج آقا حسن بروجردي مشهور و خانه وي به خانه بروجردي معروف شده است.
اين خانه شامل دو قسمت بيروني و اندروني است و جالب است بدانيم كه حاج حسن بروجردي براي فرزندش سيدمهدي از دختر حاج جعفر طباطبايي خواستگاري مي كند و خانواده طباطبايي شرط موافقت با ازدواج را ساخت خانه اي آبرومند و درخور شأن عروس خانم قرار مي دهد و به همين خاطر حاج حسن از همان معماري كه خانه طباطبايي را ساخته دعوت مي كند كه اين خانه را بسازد.
مجموعه خانه هاي تاريخي عباسيان
اين مجموعه هم در كوي سلطان اميراحمد قرار دارد و در سال1245 قمري بوسيله حاج محمد ابراهيم يكي از تجار خوشنام كاشان ساخته شد كه از لحاظ طرح هاي معماري و تزيينات و استفاده از فضاها و حجم هاي موجود در آن بسيار غني و از لحاظ معماري سنتي در نوع خود منحصر به فرد است.
اين مجموعه شامل سه خانه است و حدود 100سال پيش به مبلغ يك هزار تومان به مرحوم عباسيان كه يكي از بازرگانان معروف بوده فروخته شده كه انتشار اين خبر كه خانه اي با اين مبلغ زياد معامله شده مدت ها نقل محافل بوده است.
خانه تاريخي عامري ها
اين خانه هم در محله سلطان اميراحمد در خيابان علوي كاشان واقع شده و با مساحت 7هزارمترمربع بزرگ ترين خانه تاريخي كاشان و شايد ايران است كه قدمت آن به زمان زنديه برمي گردد و حياط هاي اصلي اندروني و بيروني در همان زمان ساخته شده سپس در زمان قاجار توسط حسام السلطنه، حياط هايي به اين خانه اضافه شده است.
اين خانه شامل 7حياط و حدود 85 اتاق است و طراحي و معماري اين خانه به دليل داشتن مسيرهاي زيرزميني در نوع خود بي نظير است.
مسجد و مدرسه آقابزرگ
اين بنا در دوره قاجاريه با سرمايه شخصي حاج محمدتقي خانبان طي سال هاي 1250 تا 60هجري قمري براي برپايي نماز جماعت و برگزاري مجالس درس و بحث داماد خود ملامهدي نراقي (پدر ملااحمد نراقي) ملقب به آقابزرگ بنا شده و لذا به اين نام معروف شده است.
معمار اين بنا شخصي به نام استاد حاج شعبان بوده و تمامي بنا از جمله گنبد مدرسه كه جزء بزرگ ترين گنبدهاي آجري است با آجر ساخته شده و يكي از زيباترين مساجد جهان است.
ديگر آثار تاريخي كاشان
مجموعه تاريخي بازار، مدرسه امام خميني (سلطاني) واقع در بازار، تيمچه امين الدوله واقع در بازار، قلعه جلالي و حصار سلجوقي، بقعه امامزاده هارون ابن موسي(ع) پنجه شاه، بقعه حبيب ابن موسي(ع) واقع در خيابان امام خميني(ره)، خانه تاريخي آل ياسين، بقعه شاهزاده ابراهيم در جاده فين، بقعه ملامحسن فيض كاشاني، مقبره محتشم كاشاني (بزرگترين مرثيه سراي اسلامي)، مسجد و ميدان ميرعماد (سنگ)، خانه تاريخي احسان، حمام تاريخي سلطان امير احمد و بقعه سلطان امير احمد در خيابان علوي، مناره زين الدين، بقعه ميرنشانه، كاروانسراي ميرپنج و ديگر آثار تاريخي و نكته مهم اينكه مجموعه تاريخي بازار به تنهايي حدود 60 اثر تاريخي را در خود جاي داده است.
مناطق ديدني اطراف كاشان
قمصر، خاستگاه و پرورشگاه عالي ترين نمونه از گل ملي كشور يعني گل محمدي در 25 كيلومتري جنوب كاشان و در دامنه كوه هاي سر به فلك كشيده كركس قرار دارد و از مهم ترين جاذبه هاي تاريخي، مذهبي و تفريحي، علاوه بر مزارع گل محمدي و كارگاه هاي سنتي گلابگيري مي توان از مساجد و بقاع امامزادگان يعني مسجد امام حسن(ع) و بقعه و بارگاه امامزاده پيرداود و امامزاده پير سليمان نام برد.
نياسر، يكي از كهن ترين سكونتگاه هاي بشري در 24 كيلومتري غرب كاشان قرار دارد و يكي از سه مركز مهم توليد گل محمدي، گلاب و عرقيات گياهي كشوري است كه آثار تاريخي همچون چهار تاقي نياسر (قدمت اشكاني)، غار ريس، چشمه اسكندريه، آبشار، تالار، كوشك صفويه، آسياب آبي و... را در خود جاي داده است.
برزك، سرزمين بكر و زيبايي با سابقه تاريخي 5 هزار سال در فاصله 45 كيلومتري جنوب غربي كاشان در يك منطقه كوهستاني در دامنه كوه هاي كركس قرار دارد و به نگين كوهستان معروف مي باشد و علاوه بر توليد گل و گلاب، بزرگ ترين توليدكننده عرق بيدمشك كشور است و آثار تاريخي چون تپه قلعه، حمام سنگي، آسياب آبي، بقعه سراج الدين و... از آثار منحصر به فرد اين منطقه است.
جوشقان وكامو، سرزميني بكر و طبيعي با بهار فريبنده خود در 75 كيلومتري جنوب كاشان داراي آب و هواي ييلاقي و كوهستاني در دامنه كوه هاي كركس قرار گرفته و داراي آثار تاريخي فراواني همچون بقعه مير علاءالدين جوشقاني و صندوقچه چوبي داخل بقعه، بقعه امامزادگان، بقعه ميرزاخان كانو، خانه همايوني ها... است.
قهرود، دهستان زيبايي در 50 كيلومتري جنوب غربي كاشان با معماري سنتي و مساجد تاريخي باقيمانده از دوران هاي سلجوقي و ايلخاني، چشم هر بيننده را مسحور و دل هر مسافر را شيفته مي كند.
مشهد اردهال، كربلاي ايران در 42 كيلومتري كاشان، مدفن امامزاده سلطانعلي ابن محمد باقر(ع) (يكي از چهار امامزاده واجب التعظيم) است و هر ساله مراسم آئيني، سنتي قاليشويان در دومين جمعه مهرماه در اين منطقه برگزار مي شود، مقبره سهراب سپهري، شاعر و نقاش نوگراي ايران هم در يكي از صحن هاي اين امامزاده قرار دارد.
مشكات شهر جديدي از توابع كاشان در 20 كيلومتري غرب كاشان واقع شده و در حاشيه بزرگراه قم كاشان و جاده ترانزيت مركز به شرق و جنوب كشور قرار دارد و دروازه شمالي استان اصفهان به حساب مي آيد و داراي آثار گردشگري چون امامزادگان چهار بزرگوار(ع) شاهزاده سليمان، رودخانه حمزه و... است.
كاشان با معماري سنتي و گنبدهاي فيروزه اي، بادگيرهاي خشت و گلي، شهر زيبايي هاي اصيل لقب گرفته است.

 



ايران در كيهان

برپايي نمايشگاه بهاره
گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:نمايشگاه بهاره در آزادشهر با 65 غرفه فعاليت خود را آغاز كرد. رئيس اداره صنعت، معدن و تجارت آزادشهر گفت: تمامي 65 غرفه موجود در نمايشگاه بيمه آتش سوزي، مسئوليت و شخص ثالث هستند و از اين بابت هيچ گونه نگراني براي فروشندگان و مراجعه كنندگان وجود ندارد.
حسيني خاطرنشان كرد: تمام محصولاتي كه در بازار ارائه مي شود و شامل موادخوراكي، پوشاك، بهداشتي، لوازم خانگي و اسباب بازي هاي كودكان است. كاملا استاندارد و تحت نظارت مسئولان مربوطه وارد بازار مي شود. ضمن اينكه اقلام تنظيم بازار از قبيل گوشت مرغ، تخم مرغ، روغن نباتي، برنج، قند و شكر و ميوه تازه از 10 تا 30 درصد تخفيف ويژه برخوردار است.
استقبال از مسافران نوروزي
رشتخوار خبرنگار كيهان: شهرداري رشتخوار گفت: با نزديك شدن به ايام نوروز، تمام امكانات براي پذيرايي و استقبال از ميهمانان نوروزي دراين شهرستان فراهم شده است.
مهندس محمد مهدي افزود: از ميان پارك هاي شهرستان رشتخوار پارك هاي مادر، شهرداري و چهل ماه براي پذيرايي و اسكان مسافران نوروزي آماده شده اند كه امكانات متعدد رفاهي، بهداشتي و تفريحي متناسب با نيازهاي مهمانان نوروزي و شهروندان عزيز فراهم شده است. وي با اشاره به تاثير محيط شهري در روحيه شهروندان، گفت: رنگ آميزي، اصلاح و ترميم جداول سطح شهر، بازپيرايي فضاي سبز معابر، پارك ها و اجراي فضاي سبز پارك از جمله فعاليت هاي درحال اجراي شهرداري رشتخوار تا انتهاي سال جاري است.
فعاليت 19 شركت صنعتي
كرمانشاه- خبرنگار كيهان: مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي استان كرمانشاه گفت: اكنون 19 شهرك و ناحيه صنعتي در سراسر استان فعال است كه اين رقم نسبت به سال هاي قبل نشان دهنده، رشد 5 درصدي اين شهرك ها و ناحيه هاي صنعتي است. جهانگير شاهمرادي اظهار داشت: شهرك هاي صنعتي استان كرمانشاه مساحتي بالغ بر 2196 هكتار را به خود اختصاص داده اند كه نسبت به سال گذشته 131درصد رشد را نشان مي دهد.
به گفته وي مركز خدمات فناوري و كسب و كار در شهرك صنعتي كرمانشاه به زودي به بهره برداري مي رسد.
ايجاد پايگاه آتش نشاني
گرگان- خبرنگار كيهان:در راستاي مقابله با آتش سوزي بيش از 2 هزار نفر از نيروهاي مردمي در حاشيه جنگل ها آموزش ديده به وسايل انفرادي مقابله با آتش سوزي مجهز شده اند. مديركل مديريت بحران استانداري گلستان با بيان اين خبر گفت: براي ايجاد چهار پايگاه آتش نشاني روستايي حاشيه جنگل، 400 ميليون تومان هزينه شده است.
وي افزود: تدوين برنامه عملياتي قبل، حين و بعداز آتش سوزي و تصويب آن در كميته كشوري كه مراحل نهايي آن براي ابلاغ در دست پيگيري است از جمله فعاليت هاي انجام شده درخصوص اطفاء حريق است. مديركل مديريت بحران استانداري گلستان خاطرنشان كرد: مسئوليت كميته آتش سوزي عرصه هاي جنگلي استان هاي شمالي كشور به مديريت بحران گلستان واگذار شده است.
كنترل و آزمون نازل هاي سوخت
كرج- خبرنگار كيهان: مديركل استاندارد استان البرز با اعلام اين خبر گفت: در راستاي اهداف سازمان ملي استاندارد و صيانت از حقوق شهروندي و جلوگيري از كم فروشي، طرح نظارت، كنترل و آزمون دوره اي نازل هاي عرضه سوخت مايع بنزين و گازوئيل در شهرستان هاي كرج، ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان توسط آزمايشگاه همكار تاييد صلاحيت شده انجام شد.
علي سعادتي در ارتباط با آمار آزمون پمپ هاي توزيع سوخت مايع استان افزود: در مجموع 745 نازل مورد آزمون قرار گرفت كه از اين تعداد 676 مورد آزمون قبول شدند و تعداد 53 نازل سوخت دراين آزمون مردود شدند.
فعاليت مجدد كتابخانه
يزد- خبرنگار كيهان: كتابخانه و مركز اطلاع رساني نابينايان و كم بينايان يزد بعداز 11ماه تعطيلي مجددا بازگشايي شد.
فعاليت اين كتابخانه به علت بيماري كتابدار نابيناي يزدي به حالت نيمه تعطيل درآمده بود با به كارگيري نيروي جديد كتابخانه براي ارايه خدمات كتابخانه اي به شهروندان كم بينا و نابينا مجددا راه اندازي شد. كتابخانه و مركز اطلاع رساني نابينايان و كم بينايان يزد كه مهم ترين مركز ارائه خدمات فرهنگي به نابينايان استان است، در نيمه دوم سال 79 در محل كتابخانه عمومي امام علي(ع) راه اندازي شد و طي اين مدت علاوه بر ارائه خدمات ويژه به شهروندان نابينا و كم بيناي يزدي، پاسخگوي نياز برخي از استان هاي همجوار در زمينه تامين منابع مطالعاتي و پژوهشي نابينايان نيز بوده است.
طرح پيشگيري از ديابت
كيش -خبرنگاركيهان: رئيس مركز توسعه سلامت كيش گفت: طرح پيشگيري و كنترل ديابت شيرين با همكاري اين مركز و بيمارستان كيش به مدت 10 روز درحال اجراست.
غلامرضا آذر مهر افزود: هدف از اجراي اين طرح شناسايي عوامل خطرزاي ديابت و ترويج زندگي سالم در جزيره كيش است. به گفته وي اين طرح تا 22 اسفند ماه ادامه خواهد داشت.
ديابت شيرين يكي از شايع ترين بيمارهاي مزمن است كه مهم ترين عامل ايجاد نارسايي كليه و كوري چشم درجهان است و شناسايي عوامل خطرزاي اين بيماري باعث پيشگيري و كنترل آن درمراحل اوليه شروع بيماري خواهد شد.
توزيع 200 هزار نهال
اصفهان - خبرنگاركيهان: سرپرست سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري اصفهان با اعلام اينكه امسال همزمان با هفته درختكاري بيش از 200هزار نهال رايگان در مناطق 14 گانه توزيع مي شود، اظهار داشت: جشن درختكاري امسال با توزيع درختان ميوه و زينتي رونق مي گيرد. داريوش فتحي افزود: پس از ثبت نام شهروندان ماموران شهرداري درمنازل آنان درخت غرس خواهند كرد.
مبارزه با سن گندم
¤ مديرآفات عمومي و همگاني سازمان حفظ نباتات كشور با اشاره به موفقيت سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان در احراز رتبه اول مبارزه با سن گندم درسال گذشته، عملكرد انجام شده مبارزه با سن گندم را قابل تقدير دانست وگفت: مجموعه عوامل مبارزه با سن گندم دراستان اصفهان مي توانند الگوي خوبي براي كل كشور باشند. مهندس قائميان درجلسه ستادي گندم استان اصفهان افزود: سال زرارعي 90-89 سخت ترين سال بود كه در سطح 2ميليون و 391 هزار هكتار در سطح كشور با سن مبارزه كرديم كه اين ركورد تا به حال بي سابقه است. مهندس قائميان گفت:فقط در استان هاي اصفهان، مازندران و فارس گندم سن زده توليد نشده است.
برگزاري دوره آموزشي
تبريز -خبرنگاركيهان: كارگاه آموزشي «بازرسي ايمني راه» با حضور كارشناسان ايمني ادارات كل حمل و نقل و پايانه هاي آذربايجان شرقي و غربي، اردبيل، قزوين در تبريز برگزار شد.
دراين دوره آموزشي ايمني راه و سلامتي، ايمني راه و اقتصاد ملي، ايمني راه به عنوان يك اولويت مهم درمديريت حمل و نقل، ارتقاي ايمني راه، وسيله نقليه و كاربران و تحقيقات و توسعه ايمني راه، مورد بحث و توجه قرارگرفت.

 



افتتاح نخستين موزه تاريخي در جزيره كيش

جزيره كيش- خبرنگار كيهان:
اولين موزه اشياي مختلف تاريخي مربوط به دوران گذشته در مجتمع تجاري پادنا جزيره كيش راه اندازي شد.
اين موزه با همكاري بخش خصوصي در فضايي به مساحت 2 هزار مترمربع با كاربري هاي متنوع شامل هشت نمايشگاه داراي بخش سكه هايي متعلق به سلسله هاي مختلف پادشاهي ايران قبل و بعد از ظهور اسلام، انواع سنگ هاي قيمتي، تپانچه هاي عتيقه، اسناد تاريخي، احكام حقوقي و نامه هاي اداري قديمي از آثاري هستند كه مجموعه داران بخش خصوصي آنها را به نمايش عموم گذاشتند.
گفتني است: در قسمت گالري هاي هنري اين موزه تابلوهاي عكاسي و نقاشي 33 تن از هنرمندان معاصر كشورمان نيز عرضه شده است.

 



عمليات اجرايي خط 2 قطار شهري كرج از سرگرفته شد

كرج- خبرنگاركيهان:
مديرعامل سازمان قطار شهري كرج و حومه از آغاز به كار عمليات اجرايي خط 2 قطار شهري كرج خبر داد.
علي اصغر همتي دراين خصوص به خبرنگار كيهان گفت: خط 2 قطار شهري كرج به طول 30كيلومتر با 27 ايستگاه، شهريار و ملارد را به كرج و كمالشهر منتقل مي كند.
وي افزود: ادامه اجراي اين طرح با اختصاص بودجه لازم پس از مدت كوتاهي توقف آغاز شد.
همتي، تأكيد شوراي اسلامي شهر كرج مبني بر استفاده حداكثري از امكانات موجود را يادآورشد و تصريح كرد: اين مهم از اعتقاداتي است كه اعضاي شوراي اسلامي شهر كرج بر انجام آن از سوي سازمان شهرداري تأكيد دارند.
مديرعامل سازمان قطار شهري كرج و حومه اظهار داشت: در دو سال گذشته 3 سرمايه گذار عمده با سرمايه يك ميليارد دلاري آمادگي صددرصدي اجراي اين طرح را داشتند كه با توجه به كارشكني هاي انجام شده در بحث بين الملل عليه بانك هاي ايران به رغم آمادگي و اعلام تمايل سرمايه گذار اين مهم انجام نشد.

 



شهر بهارنارنج ميزبان مسافران نوروزي

بابل شهر بهارنارنج با وسعت 15هزار و 781كيلومترمربع در 52درجه و 41دقيقه طول شرقي و 36درجه و 33دقيقه عرض شمالي قرار دارد.
از شمال به شهرستان بابلسر، از شمال شرقي به شهرستان هاي جويبار (كياكلا) و قائمشهر، از جنوب شرقي و جنوب به سوادكوه، و از غرب به شهرستان آمل محدود مي شود. ارتفاي آن از سطح درياي آزاد 5متر كمتر و 22متر از درياي خزر بالاتر است و براساس آخرين تقسيمات اداري داراي 6شهر و 6بخش و 13دهستان است.
از مهمترين رودهاي اين شهرستان مي توان بابل رود و سجادرود را نام برد كه از ارتفاعات شمالي البرز سرچشمه مي گيرد و قبل از رسيدن به پل محمدحسن خان به يكديگر متصل شده و در بابلسر به دريا مي ريزد.
جاذبه هاي طبيعي
علاوه بر مناظر و پديده هاي زيباي جنگل و رودخانه ها و كشتزارها مي توان از آب معدني آزرو در دل روستاي (آري) در بخش بندپي شرقي شهرستان بابل جاده گلوگاه- سجاد رود- شيخ موسي به عنوان يكي از جاذبه هاي طبيعي خاص اين منطقه نام برد.
آثار باستاني و جاذبه هاي گردشگري
مسجد جامع بابل، امامزاده قاسم، مقبره سلطان محمد طاهر، مقبره درويش فخرالدين (موزيرج) گنبد سرست، مسجد كاظم بيك، سقا نارها، تكيه كبرياكلا، كيجا تكيه، تكيه مقريكلا، سقا نفارشياده، مقبره ملامحمد شهرآشوب، بقعه درويش علم بازي، مقبره سيدزين العابدين، پل محمدحسن خان، مجموعه دانشكده پزشكي (كه در عصرهاي پهلوي اول و دوم در آن موجود است)، برج ديده باني قصر سابق، موزه بابل، راسته حصير فروشان و صنايع دستي شهرستان بابل شامل؛ حصيربافي، جاروبندي، حاجيم بافي است.
گزارش از: خبرنگاركيهان در بابل

 



تعويض مواد بازيافتي با ماهي قرمز

اصفهان- خبرنگار كيهان:
مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد زائد شهرداري اصفهان از اجراي طرح جمع آوري پسماند خشك و تحويل ماهي قرمز سفره هفت سين در اين شهر خبر داد.
«تيمور باجول» با اشاره به توليد كود كمپوست در اين سازمان گفت: اين كود در خواص فيزيكي، شيميايي و بيولوژيكي خاك نقش موثري دارد و استفاده از اين نوع كود به منظور حفظ گياهان، نگهداري گلخانه ها، گسترش مزارع و درختان ميوه از اهميت بسياري برخوردار است.
مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد زائد شهرداري اصفهان اضافه كرد: اين كود استاندارد از 15 اسفند ماه جاري در ايستگاه هاي ثابت بازيافت موجود در سطح شهرستان اصفهان توزيع مي شود. وي با اشاره به اين كه شهروندان مي توانند با مراجعه به غرفه هاي ثابت جمع آوري بازيافت در سطح شهر در ازاي تحويل اقلام بازيافتي و ضايعات الكترونيكي ماهي قرمز و مواد شوينده دريافت كنند افزود: همچنين در غرفه هاي ثابت سازمان بازيافت بسته هاي فرهنگي نيز در بين شهروندان و كودكان توزيع مي شود.

 



مديركل منابع طبيعي استان: مراتع همدان در معرض نابودي است

همدان- خبرنگار كيهان:
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري همدان گفت: چراي سه برابر ظرفيت دام، مراتع استان را تهديد مي كند.
مهندس «محمدرضا همتي» در گفت وگو با خبرنگاران افزود: وسعت مراتع استان همدان 822 هزار هكتار است كه ظرفيت تعليف 600هزار رأس دام را دارد اما متأسفانه در حال حاضر سه برابر اين ميزان يعني معادل 2ميليون«راس دام» در اين مراتع تعليف مي شود.
وي ادامه داد: علاوه بر چراي بيش از ظرفيت، عواملي چون چراي زودرس، كوچ ديرهنگام عشاير، عدم تعادل دام و مرتع نيز مراتع استان را در معرض تخريب قرارداده است.
وي ادامه داد: كل مساحت اراضي ملي استان نيز 905 هزار هكتار است كه تبديل اين اراضي به ساختمان، تأسيسات، راه و صنعت، اجراي طرح هاي غيراصولي بدون توجه به تبعات زيست محيطي و آسيب زا مانند پسماندها، بوته كني، قطع درختان جنگلي و آتش سوزي ها، از عوامل تهديد و نابودي اين سرمايه هاي ارزشمند هستند.
«همتي» اضافه كرد: همچنين اختلاف با برخي نهادها و ادارات بر سر مالكيت اراضي منابع طبيعي، مشكل ديگر ماست كه در صدد حل آن هستيم و از جمله اين موارد، اختلاف بر سر 75هزار هكتار از اراضي با اداره كل اوقاف و امور خيريه استان است و البته توافق نامه بين مقامات كشوري مربوط امضا شده تا مسئله حل شود.

 



كرمانشاه آماده استقبال از بهار است

كرمانشاه- خبرنگار كيهان:
شهرداري كرمانشاه با فراهم كردن شرايط و امكانات آماده استقبال از بهار و مهمانان نوروزي است.
اين خبر را شهردار كرمانشاه در گفت وگو با خبرنگار كيهان بيان داشت و گفت: تمامي امكانات موجود براي اينكه بتوانيم ميزباني شايسته براي هموطنان عزيز باشيم به كار گرفته شده و انتظار مي رود نوروز امسال كمبودي در ارايه خدمات وجود نداشته باشد.
پيمان قرباني ايجاد كمپ هاي نوروزي در مناطق سطح شهركه مجهز به چراغ روشنايي، سرويس بهداشتي، آب گرم، امكانات گرمايشي و كانكس هاي ظرفشويي و ديگر موارد مورد نياز را از اقدامات صورت گرفته ذكر كرد و اظهار داشت: برپايي ايستگاه هاي ورزشي، برپايي جنگ شادي، ايجاد نمايشگاه و برنامه هاي متنوع ديگر در محل كمپ هاي مسافران نوروزي انجام مي شود.
وي خاطرنشان كرد: گروه هاي ثابت و سيار راهنمايي مسافران نوروزي با همكاري سازمان ميراث فرهنگي در ميادين ورودي و نقاط مختلف شهر و فرودگاه به مهمانان خدمات ارايه مي كنند. قرباني در بخش ديگري از سخنانش به فعاليتهاي صورت گرفته تا قبل از آغاز سال نو اشاره كرد و گفت: ترميم آسفالت معابر، شست وشوي مستمر معابر پاركها و خيابان ها، رنگ آميزي جداول، هرس درختان، گل كاري سطح شهر و نامگذاري روزهاي 27 و 28 اسفند به نام استقبال از نوروز و پاكسازي سطح شهر با همكاري شهروندان براي ميزباني از مسافران نوروزي از اقدامات پيش از سال نو است.

 



پيش بيني فرماندار خرمشهر: امسال بيش از 2 ميليون نفر از مناطق عملياتي جنوب ديدن مي كنند

خرمشهر- خبرنگار كيهان:
فرماندار خرمشهر گفت: حركت فرهنگي كاروانهاي راهيان نور بهترين فرصت براي ترويج فرهنگ حجاب و عفاف است.
عبدالله حسيني با بيان اينكه انتقال ارزشها، جانفشانيها و ايثارگريهاي رزمندگان در طول هشت سال دفاع مقدس به آنهايي كه در آن دوران حضور نداشتند از مهمترين اهداف حركت كاروانهاي راهيان نور است، افزود: كاروانهاي راهيان نور نقش بسزايي در ترويج و انتقال فرهنگ جبهه و جنگ به نسلهاي آينده بر عهده دارند.
حسيني اظهار داشت: از آنجائي كه رهبر معظم انقلاب بر موضوع كاروانهاي راهيان نور تاكيدات فراواني داشتند لذا همه دستگاه هاي اجرايي موظفند تا با يك برنامه ريزي مدون و هماهنگ بستري مناسب جهت خدمات رساني به اين كاروانها را مهيا كنند.
فرماندار خرمشهر همچنين گفت: هر چند كه عمده خدمات ارائه شده به كاروانهاي راهيان نور توسط سپاه انجام مي گيرد اما بايستي همگان در اين امر با سپاه همكاري كنيم.
حسيني با اشاره به آمار 678 هزار نفري كاروانهاي راهيان نور در قالب دانش آموزي و خانواده ها كه از پانزدهم مهرماه امسال در شلمچه حضور يافتند، از افزايش چشمگير اين حضور در مقايسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: پيش بيني مي شود امسال بيش از دو ميليون زائر از مناطق عملياتي جنوب خوزستان بازديد كنند.

 



كنترل الكترونيكي حيات وحش فارس

شيراز- خبرنگار كيهان:
معاون بخش طبيعي اداره كل حفاظت محيط زيست فارس از اجراي فاز اول كنترل الكترونيكي حيات وحش استان فارس خبرداد.
«حمزه ولوي» گفت: با توجه به اهميت حفاظت از عرصه هاي زيست محيطي و كمبود نيروي انساني در اين باره در صدد فراهم كردن بسترهاي لازم به منظور ارتقاي سطح فعاليت هاي كنترلي و نظارتي در اين عرصه ها هستيم.
وي اظهار داشت: در همين ارتباط، قسمتي از منطقه حفاظت شده «بمو» به صورت آزمايشي نظارت الكترونيكي شده است كه به دليل موفقيت آميز بودن نتايج آزمايش هاي صورت گرفته از سال آينده تمامي محدوده پارك ملي بمو تحت نظارت و ارزيابي الكترونيكي قرار مي گيرد.
وي افزود: دوربين هاي نصب شده در اين مناطق قابليت پايش لحظه اي و ضبط مراحل حفاظت در اين منطقه را دارند كه از طريق فيلم هاي ضبط شده امكان توليد مستندهايي از حيات وحش اين منطقه ميسر مي شود. وي گفت: منطقه حفاظت شده بمو از نظر تنوع حيات وحش و وجود 600گونه گياهي در جنوب كشور بي نظير است كه از جمله شاخص ترين گونه هاي جانوري اين منطقه مي توان به پلنگ، آهو، روباه، گرگ، شغال، ميش، قوچ و... اشاره كرد.

 



حقوق ناچيز كارگران شركتي شهرداري رشت

رشت -خبرنگاركيهان:
كارگران شركتي شهرداري رشت تنها 300هزار تومان در ماه حقوق مي گيرند.
رئيس كميسيون توسعه و عمران شوراي اسلامي كلانشهر رشت با بيان اين مطلب اظهارداشت: برابر اصل 44قانون اساسي كشور، شهرداري بخشي از كارهاي خدماتي را برعهده شركت هاي پيمانكاري قرارداد و با اين گونه واگذاري به ازاي هر نيروي خدماتي 700تا 800 هزار تومان به شركت هاي پيمانكاري پول مي دهد و اين درحالي است كه كارگر شركتي ماهانه تنها 300 هزار تومان دريافت مي كند. از اين رو اگر شهرداري رأسا 2 برابر كارگر هم استخدام مي كرد بار مالي كمتري را به همراه داشت.
ناصح افزود: بسياري از كارگران خدماتي با 14سال سابقه خدمت همچنان نگران وضعيت قرار داد خود هستند و علاوه بر ناامني شغلي و حقوق بسيار ناچيز، حق اين كارگران نيز پايمال مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14