(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 17 اسفند 1390- شماره 20162

موسويان: تعهدات صندوق تامين اجتماعي بايد براساس محاسبات بيمه اي باشد
ذخيره سازي 5 كالاي اساسي همزمان با اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها
كوتاه اقتصادي
عرضه روغن نباتي 10 درصد زير قيمت بازار
مديركنترل كيفيت آبفاي استان تهران: كيفيت آب شمال و جنوب تهران يكسان مي شود
قاسمي: تحريم ايران بازار نفت را متشنج كرده است
عليرغم تكليف در بودجه سال 90 استمهال و بخشودگي جرائم صنعتگران به سال آينده موكول شد
واگذاري 4 شركت گروه امير منصور آريا به بانك هاي ملي، صادرات و مسكن
يارانه نقدي بهمن فردا واريز مي شود
از امروز انجام مي شود توزيع اسكناس نو در 60 شعبه بانكي
بلاتكليفي 3 هزار سهامدار نخستين بانك مجازي كشور



موسويان: تعهدات صندوق تامين اجتماعي بايد براساس محاسبات بيمه اي باشد

سرپرست صندوق تامين اجتماعي با بيان اينكه حق بيمه دريافتي توسط اين صندوق براي خدمت به بازنشستگان و كارگران صرف مي شود، تاكيد كرد: با تقويت منابع صندوق تعهدات نيز بهتر و كامل تر انجام خواهد شد.
سيدمجيد موسويان، كارفرمايان و كارگران را صاحبان اصلي صندوق تامين اجتماعي برشمرد و افزود: كارفرمايان با پرداخت حق بيمه سهم كارفرمايي و كارگري، تعهدات خود در قبال كارگران را به صندوق تامين اجتماعي منتقل مي كنند و بايد بيش از ديگران نسبت به قوام و پايداري صندوق تامين اجتماعي حساس باشند.
موسويان شكل گيري صندوق هاي بيمه اي را محصول صنعتي شدن جوامع دانست و گفت: حوادث ناشي از كار و بروز مشكلات براي كارگران در دوران سالمندي زمينه ساز برنامه ريزي براي بازنشستگي و ايجاد صندوق هاي بيمه اي شد كه براي پايداري اين صندوق ها، توجه به محاسبات بيمه اي اهميت بالايي دارد و در حال حاضر در جوامع غربي نيز به دليل فاصله گرفتن صندوق ها از محاسبات بيمه اي شاهد بروز مشكلات فراوان در اين جوامع هستيم.
وي با تاكيد بر اينكه تعهدات صندوق تامين اجتماعي بايد براساس محاسبات بيمه اي باشد، ادامه داد: وقتي صندوق بيمه اي تشكيل مي شود، گروه هاي مختلف ذي نفعان تعهداتي را مي پذيرند و بايد به اين تعهدات پايبند باشند و شركاي اجتماعي بايد در كنار يكديگر و با افق ديد بلندمدت نسبت به برنامه ريزي و ايجاد تعهدات اقدام كنند.
سرپرست صندوق تامين اجتماعي با بيان اينكه اين صندوق بين النسلي است، افزود: اگر امروز براي صندوق تامين اجتماعي تعهدي ايجاد شود، اين تعهدات را بايد آيندگان انجام دهند و در صورتي كه منابع لازم را به حد كافي پيش بيني نكرده باشيم، آنها را دچار مشكل كرده ايم و بايد به اين مسئله توجه كنيم كه با بيمه كردن هر فرد تعهدي ايجاد مي شود كه از همان زمان تا زماني بسيار طولاني پايدار خواهد ماند.
موسويان مسئوليت صندوق تامين اجتماعي در قبال بيمه شدگان را بسيار سنگين و حساس ارزيابي و تاكيد كرد: كارفرمايان با پرداخت كامل و به موقع حق بيمه، مي توانند صندوق تامين اجتماعي را پايدار، استوار و پاسخگو به تعهدات قرار دهند.

 



وزير صنعت و تجارت خبر داد
ذخيره سازي 5 كالاي اساسي همزمان با اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها

وزير صنعت، معدن و تجارت از آغاز ذخيره سازي 5 كالاي اساسي همزمان با اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها خبر داد.
مهدي غضنفري صبح ديروز در همايش گام دوم هدفمندسازي يارانه ها با هدف هم انديشي دولت و اصناف اظهار داشت: همه مراحل اداري بسته حمايت از اصناف انجام شده و با پيگيري هاي رئيس جمهور و معاون اول 250 ميليارد تومان تسهيلات ارزان قيمت با سود 5 تا 7 درصد قابل پرداخت به 400 هزار صنف توليدي است.
وي افزود: اگر متقاضيان بيشتري هم براي تسهيلات وجود داشته باشند، برنامه هايي براي آن داريم.
وزير صنعت، معدن و تجارت با تأكيد بر اينكه بسته هاي حمايتي براي فاز دوم نيز در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: با طبقه بندي صنوف به توليدي، توزيعي و خدماتي قيمت حامل هاي انرژي در فاز دوم ترجيحي محاسبه مي شود.
غضنفري گفت: قيمت گذاري حامل هاي انرژي براي فاز دوم و در بخش صنعت تعيين شده است.
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين گفت: ذخيره سازي براي فاز دوم هدفمند كردن يارانه ها آغاز شده و 5 كالاي اساسي، برنج، روغن، شكر، گوشت قرمز و مرغ در اولويت ذخيره سازي ها قرار دارد.
وي در ادامه اظهار داشت: اولويت ارز 1226 توماني با كالاهاي اساسي و مواد اوليه كارخانجات است اما به همه كساني كه ثبت سفارش كرده اند هم ارز داده مي شود.
غضنفري افزود: ما ليستي از كالاها نداريم كه ثبت سفارش كرده باشند و ارز 1226 توماني به آنها تعلق نگيرد.
وي همچنين در خصوص متعادل سازي قيمت خودرو در بازار گفت: اختلاف نظري بين سازمان حمايت و خودروسازها در نحوه قيمت گذاري وجود دارد و به همين منظور هم اخيراً جلسه اي برگزار شده است و اميدواريم كه خودروسازها با حذف سفته بازي به تعادل بازار كمك كنند.
غضنفري در واكنش به سؤالي در خصوص اينكه برخي كارخانجات عرضه را كم كرده اند، گفت: برخي از آنها مشكلاتي داشته اند كه مشكلات آنها برطرف شده است.
صادرات غير نفتي
70 ميليارد دلاري
در سال آينده
معاون اول رئيس جمهور هم طي سخناني در همايش گام دوم هدفمندي يارانه ها با اذعان به حمايت اندك دولت از اصناف توليدي در فاز اول هدفمندي يارانه ها افزود: سهمي كه براي اصناف قائل شده ايم زياد نيست و اگر به موقع هم عمل نشده است به ما حق بدهيد كه تأخيرش قابل توجيه است.
رحيمي با بيان اينكه در فاز دوم كارمان سخت تر است اما راهمان هموار است، گفت: در فاز اول دولت را از خيلي چيزها ترساندند، برخي گفتند تورم 50 درصدي خواهيم داشت و برخي گفتند تورم 500 درصدي اما قبل از اجراي قانون تورم 12 درصد بود و پس از اجرا 19 درصد شد يعني كمتر از 10 درصد به تورم اضافه شد.
وي افزود: دشمنان تمام عيار جمهوري اسلامي كه از بدترين آدم هاي روزگارند، در مسير اجراي اين قانون ايجاد مشكل مي كنند و آنها نظام جمهوري اسلامي را نشانه گرفته اند كه بحمدالله با اقتدار نظام و با حضور مردم و اصناف همواره تحريم ها شكست خورده است. ببينيد نظام ما چقدر اقتدار دارد كه آنها نفت ما را تحريم مي كنند و ما مي گوييم حالا كه نفت ما را نمي خواهيد ما اصلاً به شما نمي فروشيم.
رحيمي با اشاره به افزايش نرخ ارز در چند ماه گذشته اظهار داشت: بعضي از توليدات صددرصد داخلي است اما به بهانه افزايش قيمت ارز قيمت آن را دو برابر كرده اند. چرا بايد قيمت سبزي خوردن با افزايش قيمت ارز دو برابر شود. در داخل اصناف هم هستند كساني كه قيمت ها را دو برابر كنند. از اين افراد در سازمان هاي دولتي هم هستند اما بايد بپذيريم كه بدها هم در خانواده ما هستند و بايد آنها را اصلاح كنيم. چگونه است كه يك وارد كننده لوازم خانگي كه سال گذشته پول خود را براي واردات واريز كرده است با افزايش نرخ ارز قيمت ها را افزايش داده است.
رحيمي با بيان اينكه ما تصميماتي گرفته ايم كه آمريكايي ها و صهيونيست ها را گيج كرده است اظهار داشت: 8 هزار ميليارد تومان در بنزين و 10 هزار ميليارد تومان در برق صرفه جويي كرده ايم اما به دليل قيمت پايين گازوئيل همچنان قاچاق مي شود.
معاون اول رئيس جمهور همچنين گفت: ما در سال جاري 45 ميليارد دلار صادرات داشته ايم و هدف گذاري دولت براي سال آينده 70 ميليارد دلار است.
گلايه اصناف
از عدم حمايت دولت
در ادامه همايش فوق، قاسم نوده فراهاني رئيس شوراي اصناف كشور با تأكيد بر اينكه در فاز اول هدفمندي يارانه ها هيچ مشكلي در تأمين كالا وجود نداشته است گفت: دولت در فاز اول هدفمندي يارانه ها حتي يك ريال هم براي اصناف هزينه نكرده است. ما بارها قول داده ايم كه بسته حمايتي را مي دهند امان هيچ چيز دست آنها را نگرفته اند.
وي افزود: 600 هزار صنف توليدي در كشور هستند كه چرخ صنايع بزرگ را به چرخش در مي آورند و قرار بود با آنها مطابق واحدهاي صنعتي برخورد شود كه نشد.
رئيس شوراي اصناف با بيان اينكه تعهدات قانون هدفمندي براي اصناف تحقق پيدا نكرده است اظهار داشت: اگر بخواهيم وارد فاز دوم شويم بايد از توليد حمايت كنيم تا بتوانند با بازسازي ماشين آلات كالاي با كيفيت و قابل رقابت به بازار عرضه كنند.

 



كوتاه اقتصادي

¤ مديرعامل اتحاديه مركزي مرغداران ميهن با بيان اينكه 300 ميليون دلار براي واردات خوراك مرغ از سوي وزارت جهاد كشاورزي تخصيص داده شده است، گفت: بانك مركزي در تحويل ارز دولتي تعلل مي كند. هدايت اصغري با نسبت دادن خيز آرام قيمت تخم مرغ به گراني نهاده ها و خوراك مرغ گفت: بانك مركزي در تحويل ارز دولتي براي واردات اينگونه نهاده ها تعلل مي كند و به نظر مي رسد رئيس جمهور بايد مستقيم دستور دهد.
¤ اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران هفته آينده ميزبان يك هيئت بزرگ تجاري از كشور هند است. اين هيئت بزرگ تجاري كه شامل 70نفر از تجار و بازرگانان كشور هند است، اواخر هفته جاري به ايران سفر مي كند و روز شنبه 20 اسفندماه جاري در محل اتاق تهران با همتايان ايراني خود ملاقات خواهند كرد.سرپرستي اين هيئت تجاري را «آرويند مهتا» مديركل وزارت بازرگاني هند برعهده دارد. تجار و فعالان اقتصادي همراه اين هيئت تجاري قرار است رو در رو با فعالان اقتصادي ايراني براي برقراري و توسعه همكاريها به مذاكره نشسته و راههاي گسترش مبادلات و موانع و مشكلات را بررسي كنند.
¤ رئيس اتحاديه مشاوران املاك كشور از راه اندازي نخستين دانشگاه علمي كاربردي مشاوران املاك در انتهاي اسفندماه سال 90 خبر داد. مصطفي قلي خسروي اظهار داشت: گشايش و راه اندازي اين واحد دانشگاهي حركتي رو به جلو جهت ارتقاي سطح علمي و آموزشي واحدهاي مشاوران املاك كشور محسوب مي شود.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 4430 الي 4435 و 4495 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ وزير نيرو از دستور جديد رئيس جمهوري براي فروش نيروگاهها به بانكها خبر داد و گفت: بانكها با استفاده از قيمت نيروگاهها، مطالبات پيمانكاران خرد را پرداخت مي كنند. مجيد نامجو درباره اقدامات وزارت نيرو براي شناسايي و فروش اموال مازاد اين وزارتخانه گفت: براساس ظرفيت هاي مواد 33، 35 و 36 قانون بودجه سال جاري كه ظرفيت شناسايي دارايي ها و اموال مازاد را در اختيار دستگاهها قرار مي داد، توانستيم با شناسايي ظرفيت هاي اين بخش تهاتر دارايي ها و تسويه بدهي ها با شركت هاي پيمانكاري را انجام دهيم.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران، ديروز با جابجايي 16ميليون اوراق بهادار، به 232 ميليارد ريال رسيد.بيشترين حجم معاملات را در بازارهاي اول و دوم فرابورس، سرمايه گذاري كاركنان بانك ها در بازار اول با جابجايي 4 ميليون و 858 هزار سهم و نرخ هزار و200 ريال از آن خود كرد. همچنين مدير پذيرش فرابورس گفت: شركت هاي سرمايه گذاري توسعه و عمران استان كرمان، صنعتي و معدني شمال شرق شاهرود و پالايش نفت شيراز پلاك هاي 11، 12 و 13 بازار دوم فرابورس را از آن خود كردند. سيدمهدي علم الهدي با اعلام اين خبر افزود: پالايش نفت شيراز با سرمايه هزار و27 ميليارد و 548 ميليون ريالي، در توليد فرآورده هاي نفتي، كك و سوخت هسته اي فعاليت مي كند كه به عنوان سيزدهمين شركت در بازار دوم درج شد.

 



عرضه روغن نباتي 10 درصد زير قيمت بازار

رئيس انجمن صنايع روغن نباتي با اشاره به واردات روغن با ارز 1226 تومان، گفت: براساس توافقات حاصله، توزيع روغن با تخفيف 6 تا 10 درصد زير قيمت مصرف كننده بايد انجام شود.
ابوالحسن خليلي در گفت وگو با فارس با اشاره تعادل بين چرخه توليد و توزيع روغن، اظهار داشت؛ براساس هماهنگي صورت گرفته با وزارت صنعت، معدن و تجارت، فروشگاه هاي عرضه مستقيم كالا بايد روغن نباتي را 6 تا 10 درصد تخفيف زير قيمت مصرف كننده عرضه كنند.
وي ادامه داد: مطابق مصوبه دولت مبني بر تخصيص و اختصاص سبد كالايي ويژه كارمندان، هماهنگي هاي لازم براي توزيع روغن نباتي بين دستگاه هاي دولتي صورت گرفته و مشكلي به اين سبب وجود ندارد.
وي افزود: در بحث روند تامين نياز كشور نيز جلساتي را با بانك مركزي و مجموعه دولت داشتيم كه براساس نتايج حاصله مقرر شد نسبت به تسهيل فرآيند تامين و واردات و تخصيص ارز مرجع به نرخ 1226 تومان براي تامين روغن نباتي اقدام و واردكنندگان را مورد حمايت قرار دهند.
وي گفت: در سال حدود 5/1 ميليون تن روغن نباتي در كشور توليد مي شود، البته متوسط سرانه مصرف بين 17 تا 18 كيلوگرم برآورد مي شود بنابراين در سال حدود 95 درصد روغن خام مورد نياز از واردات تامين مي شود.
وي با اشاره به اينكه بخش اعظم واردات روغن از كشورهاي برزيل، آرژانتين، مالزي، اندونزي، اكراين و روسيه تامين مي شود، تصريح كرد: مطابق توافقات صورت گرفته با وزارت صنعت، معدن و تجارت هيچ گونه افزايش قيمتي در ماه پاياني سال نداشتيم.
وي تاكيد كرد: بنابراين قيمت هاي ابلاغي مورخ چهاردهم دي ماه سال جاري در واقع قيمت هاي مرجع براي توزيع روغن محسوب مي شود كه البته اين قيمت بر روي بسته هاي توزيع روغن درج شده است.

 



مديركنترل كيفيت آبفاي استان تهران: كيفيت آب شمال و جنوب تهران يكسان مي شود

مدير كنترل كيفيت شركت آبفاي استان تهران معتقد است آب شرب تهران از لحاظ كيفيت با آب شهر وين نخستين شهر استاندارد دنيا برابري مي كند و در 5/1 سال گذشته تلاش ها به ثمر نشسته و فاصله كيفيت آب شمال تهران با آب جنوب تهران به حداقل رسيده است.
احمد مشيري در گفت وگو با خبرگزاري فارس گفت: آب تهران 100 درصد داراي كيفيت قابل قبول بوده و استاندارد WHO جهاني را داراست، چرا كه روزانه حدود 10 ميليون تومان هزينه آزمايش آب تهران به صورت نمونه تصادفي است يعني از نقاط مختلف آزمايشات ميكروبي، بيولوژي، شيميايي انجام مي شود و مرتب تحت كنترل آزمايش هاي آزمايشگاه 17025 تهران قرار مي گيرد.
مشيري در اين گفت وگو تصريح كرد: كيفيت 70 درصد آب تهران كه از آب هاي سطحي تامين مي شود به مراتب از 60 تا 70 درصد آب هاي بسته بندي هم بهتر است.به گفته وي در حال حاضر فاصله كيفي آب شمال تهران با آب جنوب تهران بسيار به هم نزديك شده است و در چشم انداز بعدي كيفيت آب شمال و جنوب تهران با هم يكي خواهد شد.
وي افزود: آزمايشگاه 17025 با 48 كشور جهان مرتبط است. يعني در حال حاضر يك نمونه به صورت سرزده و تصادفي براي ما ارسال مي شود و همان نمونه را به سوئد و يا ژاپن و هندوستان مي دهند و آب تهران را رصد مي كنند. اگر ما در جواب آناليزها اشتباهي داشته باشيم اين امتياز از ما گرفته مي شود. پس آنها اعتماد دارند اين آزمايشگاه تهران عددي را كه داده است درست است چرا كه مرتب تحت رصد آنها قرار داريم. اين امتياز هم به راحتي به دست نيامده است و پنج سال بر روي آن كار شده است تا اين امتياز را به دست آورده ايم.
مشيري اضافه كرد: علاوه بر كشور، تهران در سطح جهاني مقام دارد. اولا مناطقي از شهر تهران كه ما از آب سطحي استفاده مي كنيم دقيقا از كيفيت آب شهر وين كه مدعي بهترين آب دنيا است و ادعا مي كند آب كشورها را براي چند سال مي تواند تامين كند برابري مي كند و حتي كيفيت آب سطحي تهران كه به تصفيه خانه مي آيد به مراتب بهتر و در رديف آب هاي سبك است.
وي تاكيد كرد: نيترات آب تهران زير 50 پي پي ام يا ميلي گرم نيترات است، اين كه مي گويم آب تهران از آبهاي بسته بندي بهتر است بخاطر اين است كه نيترات آب تهران در برخي از تصفيه خانه هاي سوم و چهارم تهران 5/2 است.
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا كيفيت آب شرب تهران ابتداي صبح ها متفاوت است و طعم و رنگ خوبي ندارد، گفت: برخي از شهروندان هنگام صبح وقتي شير آب را باز مي كنند و مي بينند رنگ و طعم آب منزل تغيير كرده است اولين كاري كه به ذهن شان مي رسد تماس با شركت آبفاست و اعتراض مي كنند كه چرا طعم و رنگ آب تغيير كرده است، اما واقعيت اين است كه شركت آب و فاضلاب متولي تحويل آب درست به اولين شير آب بعد از كنتور است. پس اگر لوله هاي داخل ساختمان استاندارد نباشد بر اثر آب گرم منبسط و منقبض مي شوند كه اين موضوع باعث ايجاد بو مي شود يا اگر لوله هاي آب فرسوده باشد، هم رنگ، هم طعم و هم بوي بد ايجاد مي كند. پس ما متولي اين موضوع نيستيم. برخي از مشتركان در تابستان شير آب را به مخزن هوايي ساختمان خود باز مي كنند در حالي كه اين مخزن بايد كاملا شسته شود پس تاكيد مي كنم آبفاي استان تهران نقشي در داخل تاسيسات ساختمان و يا لوله هاي فرسوده داخل ساختمان ندارد.

 



قاسمي: تحريم ايران بازار نفت را متشنج كرده است

وزير نفت كشورمان شرايط بازار جهاني نفت پس از اعمال تحريم نفتي ايران را بسيار متشنج توصيف كرد.
رستم قاسمي ديروز در جمع خبرنگاران درباره تبعات توقف فروش نفت ايران به انگليس و فرانسه در بازار جهاني نفت، گفت: در حال حاضر با اعمال تحريم عليه صنعت نفت ايران شرايط بازارهاي جهاني نفت بسيار متشنج شده است.
وي با تأكيد بر اينكه وزارت نفت ايران علي رغم ميل باطني خود اقدام به توقف فروش نفت به انگليس و فرانسه در زمستان كرده است، تصريح كرد: با وجود تصميمات خصمانه برخي از كشورهاي غربي به ويژه انگليس و فرانسه مايل به توقف فروش نفت به خاطر زيان مردم اين كشورها در سرماي زمستان نبوديم.
وزير نفت تأكيد كرد: اگر راهي براي ادامه همكاري نفتي با اين كشورها وجود داشت، قطعاً به خاطر مردم اين كشورها صادرات نفت را ادامه مي داديم. وي فروش هرگونه نفت خام به شركت انگليسي- هلندي شل را هم به شدت تكذيب كرد.
قاسمي همچنين در دومين جشنواره تعالي صنعت پتروشيمي از تحريم نفت ايران به عنوان يك فرصت ياد كرد و افزود: تحريم ها اگر چه مشكلات و سختي هايي را به دنبال داشته اما فرصت هاي متعددي را براي كشور به وجود آورده است.
وي با بيان اينكه سياست وزارت نفت تبديل تهديدهاي تحريم به فرصت است گفت: بر اين اساس كاهش صادرات نفت ايران زمينه را براي افزايش صادرات محصولاتي با ارزش افزوده پتروشيميايي فراهم مي كند.
اين مقام مسئول در ادامه با اشاره به توافق هاي انجام شده با برخي از سرمايه گذاران چيني براي مشاركت بيشتر در طرحهاي پتروشيميايي ايران، بيان كرد: در حال حاضر اجراي بيش از 70 طرح جديد پتروشيمي در انتظار تامين منابع مالي است.
قاسمي از برنامه ريزي براي برداشت از ذخاير صندوق توسعه ملي جهت توسعه صنايع پتروشيمي ايران سخن گفت و تأكيد كرد: در شرايط فعلي موجودي ارزي صندوق توسعه ملي بيش از 30ميليارد دلار برآورد مي شود كه امكان اختصاص بخشي از آن به طرح هاي پتروشيمي كشور وجود دارد.
وزير نفت از توافق با چيني ها براي تامين منابع مالي برخي از طرح هاي پتروشيمي خبر داد و يادآور شد: براساس آخرين توافق انجام شده، سرمايه گذاران اين كشور آسيايي براي تامين منابع مالي و گشايش خط اعتباري براي 20 طرح پتروشيمي ايران اعلام آمادگي كرده اند.
قاسمي در ادامه از ظرفيت و پتانسيل ذخاير گاز طبيعي ايران به عنوان يك مزيت نسبي براي توسعه صنايع بالادستي و پايين دستي پتروشيمي ياد كرد و افزود: در حال حاضر ظرفيت توليد پتروشيمي ايران به 54ميليون تن در سال افزايش يافته است.
وي با تأكيد بر اينكه پيش بيني مي شود ظرفيت توليد پتروشيمي ايران با اجراي طرح هاي جديد تا پايان برنامه پنجم توسعه با افزايشي حدود 2 برابري به 100 ميليون تن افزايش يابد، اظهار داشت: ايران تصاحب جايگاه نخست توليد محصولات پتروشيمي جهان را هدف گذاري كرده است.
80 درصد صادرات
پتروشيمي خام فروشي است
از سوي ديگر مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي از خام فروشي 80درصد صادرات پتروشيمي كشور خبر داد.
عبدالحسين بيات با اشاره به اينكه اميدوارم روزي فرا رسد كه منابع هيدروكربري هرگز خام فروشي نشود خاطرنشان كرد: با يك نگاه ويژه به صنعت پتروشيمي مي توان به اين مهم دست يافت.
وي همچنين با اشاره به صادرات محصولات پتروشيمي در سال جاري به خبرنگاران گفت: متأسفانه هم اكنون 80درصد از ميزان صادراتي كه صنعت پتروشيمي انجام داده است به نوعي خام فروشي است كه به اين معنا كه مي تواند به كالاهاي بيشتري تبديل شده و اين كالاها در نهايت صادر شود كه اين مهم بايد با سرمايه گذاري و توسعه صنايع پايين دستي در پتروشيمي انجام شود.

 



عليرغم تكليف در بودجه سال 90 استمهال و بخشودگي جرائم صنعتگران به سال آينده موكول شد

عضو كارگروه حمايت از توليد با اشاره به بند 7 لايحه بودجه 91 گفت: براساس اين بند به منظور استمهال بدهي واحدهاي توليدي و بخشودگي جرائم ديركرد آنها، كارگروه هاي استاني تشكيل خواهد شد.
آرمان خالقي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: در قانون بودجه سال 90 موضوع بخشودگي جرائم و استمهال بدهي صنعتگران مطرح شده بود، اما اجرايي نشد و اين موضوع به طور كامل تر در لايحه بودجه سال 91 آورده شده است.
وي ادامه داد: براساس بند 7 لايحه بودجه 91 مقرر شده به منظور استمهال بدهي واحدهاي صنعتي كارگروه هاي استاني با حضور استاندار، معاون برنامه ريزي استاندار، روساي سازمان صنعت استان ها، امور اقتصادي و دارايي، جهاد كشاورزي، تعاون كار و امور اجتماعي تشكيل شود.
عضو كارگروه حمايت از توليد تصريح كرد: براساس اين بند، اصل و سود تسهيلات سررسيد شده و معوقه پرداختي به مشتريان حقيقي يا حقوقي بابت فعاليت در امور توليدي، صنعتي، معدني، كشاورزي و خدماتي كه بازپرداخت آنها با مشكل روبرو است، تا سقف 5 سال تقسيط خواهد شد.
وي ادامه داد: همچنين اين معوقه ها از سرفصل مطالبات سررسيد گذشته و معوق خارج خواهند شد.
عضو كارگروه حمايت از توليد تاكيد كرد: به اين ترتيب بانك ها مي توانند تمام جريمه هاي ناشي از ديركرد بازپرداخت اصل و سود تسهيلات را پس از تعيين تكليف و تا زمان تسويه حساب كامل با تاييد هيئت مديره ببخشند.

 



واگذاري 4 شركت گروه امير منصور آريا به بانك هاي ملي، صادرات و مسكن

سازمان خصوصي سازي با ارزش گذاري 4 شركت گروه امير منصور آريا، آنها را به بانكهاي ملي، صادرات و مسكن واگذار كرد.
رئيس سازمان حسابرسي در حالي اوايل آذر سال جاري از تشكيل كميته 3 نفره نظارت بر ارزيابي دارايي هاي گروه امير منصور آريا (از قرار معلوم شامل 38 شركت) به فارس خبر داده بود كه نخستين تصميم گيري هاي اين كميته بعد از گذشت حدود 3 ماه با تعيين ارزشگذاري 4 شركت دولتي واگذار شده از سوي سازمان خصوصي سازي به اين گروه همراه است.
در اين رابطه يك مقام آگاه در گفت وگو با فارس، با اشاره به نتايج بررسي گروه بيش از 100 نفره كارشناسان خبره دادگستري، اظهار داشت: در جريان برگزاري جلسه اي در هفته گذشته، مقرر شد 4 شركت واگذار شده توسط سازمان خصوصي سازي به گروه امير منصور ارزش گذاري شوند تا در مرحله بعد وكيل اين گروه در مهلتي 40 روزه به فروش نقدي اين دارايي ها حتي با قيمت هاي بيشتر از نرخ هاي تعيين شده اقدام كرده و وجه نقد فروش اين 4 شركت را به 3 بانك بابت بدهي و تسويه حساب بدهد.
وي ادامه داد: اين شركت ها شامل تراورس، گروه صنعتي فولاد ايران، فولاد اكسين خوزستان و ماشين سازي لرستان هستند كه در گذشته به عنوان شركت هاي دولتي به گروه اميرمنصور آريا واگذار شده اند. از ميان اين شركت ها، ارزشگذاري فولاد اكسين نهايي و به وكيل گروه ارايه شده تا در مهلت مقرر نسبت به فروش اقدام كند. در صورتي كه وكيل مربوطه موفق به فروش فولاد اكسين نشود، اين شركت و همچنين تراورس به بانك ملي واگذار خواهد شد.
به گفته وي فولاد اكسين خوزستان بدهي 250 ميليون دلاري دارد كه اگر با دلار مرجع بانك مركزي محاسبه شود بيش از هزار و 150 ميليارد تومان ارزش خواهد داشت اما اگر با دلار 1800 توماني برآورد شود، ارزش اين شركت در حد صفر خواهد بود.
اين مقام آگاه در مورد 2 شركت ديگر هم گفت: شركت هاي گروه صنعتي فولاد ايران و ماشين سازي لرستان هم به صورت فروش نقد توسط وكيل گروه اميرمنصور آريا يا به صورت بلوكي به 2 بانك صادرات و مسكن واگذار خواهد شد. ارزشگذاري اين 2 شركت به همراه تراورس در حال انجام است و در روزهاي آينده نهايي خواهد شد.
وي با بيان اينكه به دليل غلط بودن اكثر صورت هاي مالي و گزارش هاي ساير شركت ها، امكان اتمام ارزشگذاري آنها در سالجاري وجود ندارد، ادامه داد: علاوه بر اين 4 شركت، مقرر شده شركت حمل ونقل آريا كه شركت كوچكي است هم در نوبت فروش قرار گيرد. در مورد باشگاه داماش هم قرار است «برند» آن به متقاضيان از جمله عابديني يا هدايتي واگذار شود تا اين تيم و بازيكنان آن به مشكلي برنخورند.

 



يارانه نقدي بهمن فردا واريز مي شود

رئيس سازمان هدفمندي يارانه ها اعلام كرد: يارانه نقدي مرحله چهاردهم به ازاي هر نفر 45500 تومان بدون تغيير به حساب سرپرستان خانوار واريز مي شود.
بهروز مرادي گفت: يارانه نقدي مرحله سيزدهم مربوط به بهمن ماه پنج شنبه به حساب سرپرستان خانوار واريز و قابل برداشت است.
مديرعامل سازمان هدفمندي يارانه ها اظهار داشت: مبلغ واريز شده به حساب خانوارها بدون تغيير نسبت به ماه هاي قبل، از ساعت 8 صبح پنج شنبه قابل برداشت است.
پرداخت يارانه نقدي پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها از ديماه سال گذشته آغاز شد وتاكنون در 12 مرحله يارانه نقدي به ازاي هر نفر 45500 تومان به حساب سرپرستان خانوار واريز شده است.

 



از امروز انجام مي شود توزيع اسكناس نو در 60 شعبه بانكي

مدير كل ريالي و نشر بانك مركزي از توزيع اسكناس نو در 60 شعبه بانكي از امروز خبر داد.
عباس كمره اي ديروز در جمع خبرنگاران درباره اقدامات بانك مركزي براي توزيع اسكناس نو در روزهاي پاياني سال اظهار داشت: بانك مركزي 60 شعبه بانكي را مامور توزيع اسكناس نو از 17 اسفند كرده است.
وي افزود: قرار است 30 شعبه بانك ملي، 15 شعبه بانك اقتصاد نوين و 15 شعبه كارآفرين اين اسكناس ها را توزيع كنند؛ سال گذشته 50 شعبه بانكي مامور اين كار بودند.
مدير كل ريالي و نشر بانك مركزي با بيان اينكه سال گذشته 150 ميليارد ريال براي توزيع اسكناس نو اختصاص داده شده بود، گفت: امسال بانك مركزي 350 ميليارد ريال به اسكناس نو اختصاص داده و نظارت كافي و لازم را براي توزيع اين اسكناس ها خواهد داشت و بازرساني را مامور اين كار كرده است.
كمره اي درباره استقبال كارمندان دولت از طرح بانك مركزي براي پرداخت عيدي از طريق سكه گفت: كارمندان دولت از اين طرح استقبالي نكردند و ترجيح دادند عيدي خود را به صورت نقدي دريافت كنند؛ در مجموع استقبال از دريافت نقدي بيشتر بوده است.
عرضه ايران چك هاي جديد
مجيد صنيعي مدير كل سازمان توليد اسكناس و مسكوك بانك مركزي نيز در اين نشست، از آغاز عرضه ايران چك هاي جديد 50 هزار توماني از تير يا مرداد ماه سال آينده خبر داد. وي گفت: ايران چكهاي جديد جايگزين ايران چكهاي فعلي مي شوند، طرح اين چك ها نوين است و اندازه آن به ميزان اسكناسهايي است كه در آينده و پس از اصلاح پولي و ساماندهي پول ملي چاپ خواهند شد.
مدير كل سازمان توليد اسكناس و مسكوك بانك مركزي با بيان اينكه اين امر باعث مي شود كه مردم با اسكناسهاي پس از اصلاح پول ملي آشنايي داشته باشند، افزود: در سال جاري توليد اسكناس 55 درصد نسبت به سال گذشته افزايش داشته است.
وي از خروج ايران چكهاي يك ميليون ريالي از چرخه پولي كشور خبر داد و اظهار داشت: توليد اسكناس 100 هزار ريالي توانست بار جمع آوري ايران چكهاي يك ميليون ريالي را بر دوش بكشد.
صنيعي با اشاره به اينكه مسكوكات رايج جامعه سكه هاي 250 تا 5 هزار ريالي است، از امحا و جمع آوري 500 ميليون قطعه اسكناس فرسوده درسيستم بانكي خبر داد و با بيان اينكه اين رقم در سال جاري بيش از يك ميليارد قطعه اسكناس فرسوده بوده است، افزود: وضعيت اسكناسهاي فرسوده و ريز در سال 91 ساماندهي مي شود.
وي شايعات مربوط به حذف توليد سكه گرمي را رد كرد و گفت: سكه هاي گرمي همچنان توليد مي شود اما ممكن است كه در بسته بندي و با كيفيت بهتري به بازار ارائه شود.
خدمات برداشت مستقيم
ناصر حكيمي مدير اداره نظام هاي پرداخت بانك مركزي هم كه در اين نشست حضور داشت، از راه اندازي خدمات برداشت مستقيم از حساب براي پرداخت اقساط و قبوض در سال آينده خبر داد و گفت: در سه ماه اول سال آينده فاز اول خدمات برداشت مستقيم براي بازپرداخت اقساط تسهيلات راه اندازي خواهد شد.
وي با بيان اين كه استفاده از اين طرح اختياري خواهد بود، گفت: البته ما مشوق هايي را در نظر مي گيريم تا مردم به اين سمت حركت كنند.
او ادامه داد: در حال حاضر 20 ميليون فقره تسهيلات در سيستم بانكي كشور وجود دارد كه با اجراي اين طرح هر ماه 20 ميليون فقره از رفت وآمدهاي مردم به بانك ها براي پرداخت اقساط كاهش خواهد يافت.
حكيمي همچنين از راه اندازي سيستم كيف پول براي پرداخت هايي كه به شبكه آنلاين نياز ندارند، خبر داد و گفت: با اين روش براي پرداخت هاي خرد دستگاه هاي دولتي، ديگر مردم در بانك ها معطل نخواهند شد.
مدير اداره نظام هاي پرداخت بانك مركزي همچنين از راه اندازي شبكه امداد و شتاب براي اطلاع رساني مردم درباره قطعي احتمالي خودپردازهاي متصل به شتاب در پايان سال خبر داد و گفت: مردم در هر نقطه از كشور مي توانند با شماره تلفن 29911 تماس گرفته و اشكالات احتمالي به بانك مركزي را گزارش كنند.
وي در ادامه به پيش فروش اينترنتي سكه اشاره كرد و گفت: از ابتداي سال 91، از طريق كارتهاي بانكي، پيش فروش سكه اينترنتي نيز انجام خواهد شد.

 



بلاتكليفي 3 هزار سهامدار نخستين بانك مجازي كشور

كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي، در صورت درخواست سهامداران، آخرين وضعيت راه اندازي بانك مجازي آرين را بررسي مي كند.
سيدحاجي محمدموحد نماينده بهبهان در مجلس شوراي اسلامي و عضو كميسيون اصل 90 با بيان مطلب فوق گفت: راه اندازي نخستين بانك تمام الكترونيكي و مجازي در ايران جرقه خوبي است، اما اين موضوع اگر بخواهد تنها وعده باشد و عملي نشود، امر پسنديده اي نيست.
وي در پاسخ به اين سوال كه بانك آرين با بيش از 3هزار سهامدار حقيقي و حقوقي سرنوشتي بلاتكليف دارد، سرنوشت اين سهامداران تا چه زماني مشخص مي شود، افزود: تصميمات بايد با سرعت گرفته شود و اجراي آن هم بايد با سرعت انجام شود.
وي گفت: مجلس شوراي اسلامي، شوراي پول و اعتبار و بانك مركزي همواره به بحث پيشرفت در زمينه بانكداري الكترونيك توجه مي كنند و سعي خود را بر اين مي گذارند كه اين گونه مسائل با راه حل ها و سياست هاي درست و بجا به ثمر برسد.
همچنين يك عضو كميسيون اقتصادي مجلس گفت: انتظار اين است كه با سرعت و دقت بالا به سمت تكنولوژي در همه زمينه ها به خصوص ICT و بانكداري الكترونيك حركت كنيم.
شكور اكبرنژاد اظهار داشت: جامعه جهاني به سوي تكنولوژي و مسائلي براي رفاه بيشتر شهروندان حركت مي كند، از اين سو ايران نيز نبايد از تكنولوژي جهاني عقب بماند.
اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس ادامه داد: اگر مسئولان قولي را مطرح مي كنند بايد به آن عمل كنند، زيرا در غير اين صورت مردم به مسئولان و حرف هايشان بي اعتماد مي شوند.
در همين ارتباط، فرهاد دلق پوش نماينده مردم آستارا نيز گفت: وعده هاي مسئولان مربوطه كه در زمينه راه اندازي بانكداري الكترونيك يا بانك هاي مجازي داده شده بايد با سرعت بيشتري عملي شوند و اگر اين تعهدات محقق نشوند يا با تاخير محقق شوند اعتماد مردم نسبت به وعده هاي آنان از بين مي رود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14