(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 17 اسفند 1390- شماره 20162

آغاز رزمايش پيونگ يانگ در مجاورت مرزهاي آبي كره جنوبي
درگيري جوانان اردني با نظاميان در خيابان هاي امان
همكاري محرمانه نظامي استكهلم -رياض لو رفت
ساختمان كنگره كاليفرنيا در تسخير دانشجويان پليس 70 نفر را به زندان انداخت
ترور ديپلمات ارشد سعودي در پايتخت بنگلادش
مقابله به مثل سوريه دمشق سفير خود را از لندن فرا خواند
مراسم خاكسپاري پيكر 163 شهيد دوران قذافي در بنغازي
خط لوله انتقال گاز مصر به اسرائيل براي سيزدهمين بار منفجر شد
پليس تركيه تجمع ضدآمريكايي را سركوب كرد
آل خليفه پيشنهاد سازش داد مردم بحرين: به خون شهدا خيانت نمي كنيم
جانشين عبدالله صالح اوضاع سياسي يمن را به اطلاع سفير آمريكا رساند
رژيم صهيونيستي از وحشت حمله حزب الله در مرز لبنان ديوار حائل احداث مي كند



آغاز رزمايش پيونگ يانگ در مجاورت مرزهاي آبي كره جنوبي

برگزاري مانور نظامي كره شمالي در مجاورت مرزهاي آبي كره جنوبي، احتمال بالا گرفتن تنش ها در اين شبه جزيره را بار ديگر افزايش داد.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري «آسوشيتدپرس» اين مانور كره شمالي كه با گلوله هاي واقعي در محدوده جزيره مورد منازعه دو كشور برگزار شده است، ارتش سئول را به حال آماده باش كامل درآورد.
براساس اين گزارش مانور نظامي كره شمالي در نزديكي جزيره اي برگزار شده است كه در سال 2012 «پيونگ يانگ» به ساحل آن موشك شليك و طي آن چهار تن از ساكنان كره جنوبي كشته شده بودند.
از سوي ديگر اين مانور نظامي در حالي برگزار مي شود كه دولت كره شمالي، مانورهاي مشترك آمريكا با كره جنوبي را مورد انتقاد قرار داده و آن را محكوم كرده است.

 



درگيري جوانان اردني با نظاميان در خيابان هاي امان

نيروهاي پليس اردن با شليك گاز اشك آور تظاهرات جوانان اين كشور را كه در اعتراض به بيكاري به خيابان هاي امان ريخته بودند سركوب كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، جوانان اردني كه در اعتراض به بيكاري عليه دولت به خيابان ها ريخته بودند با نيروهاي امنيتي درگيري شدند و به نشان اعتراض به اقدامات دولت به سوي ساختمان استانداري سنگ پرتاب كردند.
جوانان اردني با آتش زدن لاستيك هاي خودرو مسير خيابان ها را مسدود كردند و شيشه هاي ساختمان استانداري و ديگر ادارات رسمي را شكستند.
جوانان با سر دادن شعارهايي عليه دولت اعلام كردند كه دولت به وعده هاي خود عمل نكرده و تظاهرات و اعتراضات همچنان ادامه پيدا خواهد كرد.

 



منابع سوئدي فاش كردند
همكاري محرمانه نظامي استكهلم -رياض لو رفت

منابع خبري از همكاري هاي محرمانه سوئد وعربستان سعودي براي راه اندازي كارخانه توليد موشك هاي ضد تانك در خاك عربستان پرده برداشتند .
به گزارش فارس، خبرگزاري فرانسه به نقل از راديو سوئد اعلام كرد، آژانس تحقيقات دفاعي سوئد از سال 2007 به صورت محرمانه در حال همكاري با عربستان جهت احداث و راه اندازي يك كارخانه توليد موشك ضد تانك است .
اين منبع افزود: همكاري فوق كه در قالب برنامه اي به نام «پروژه سيموم» انجام مي شود از زمان آغاز تا كنون بي وقفه در حال اجراست.
خبرگزاري فرانسه در خبر خود تاكيد مي كند كه اگر چه سوئد در گذشته به عربستان سعودي تسليحات فروخته بود، اما بر اساس اسناد محرمانه استكهلم،«پروژه سيموم» جزو امور فوق محرمانه سوئد به شمار مي آيد .
راديو سوئد هم در خصوص اين همكاري گفت: اين حقيقت كه يك نهاد دولتي همچون آژانس تحقيقات دفاعي سوئد در پروژه سيموم مشاركت داشته و به يك حكومت ديكتاتور مانند عربستان سعودي براي احداث و راه اندازي كارخانه توليد تسليحات كمك مي كند، منحصر به فرد است. « ژان اولف ليند»، رئيس آژانس تحقيقات دفاعي سوئد اما وجود چنين پروژه اي را از اساس تكذيب كرد.
اين منبع خبري در واكنش به موضع رئيس آژانس تحقيقات دفاعي سوئد اعلام كرد، اگرچه رئيس آژانس اين همكاري را تكذيب كرد، اما چند نفر از كاركنان سابق اين آژانس وجود چنين پروژه اي را تاييد كرده اند.آنها به عنوان مثال از «ديك استرينگ» ياد مي كند كه تا سال 2010 پروژه سيموم را هدايت مي كرد و از دوستان و همكاران نزديك «اولف ليند» است.
وزارت دفاع سوئد تاكنون از اظهار نظر در اين رابطه خودداري كرده و «هاكان يورل»، وزير كشور سوئد نيز اعلام كرد نمي تواند درباره اين همكاري حرفي بزند .
« استن تولگفورز»، وزير دفاع سوئد گفت: آژانس تحقيقات دفاعي تا آنجايي كه وزارت دفاع اطلاع دارد با شركتي كه اين راديو از آن نام مي برد، ارتباط نداشته و هيچ دستور يا مجوز دولتي نيز به اين آژانس داده نشده تا كارخانه اي براي توليد تسليحات نظامي در عربستان احداث و راه اندازي كند .

 



ساختمان كنگره كاليفرنيا در تسخير دانشجويان پليس 70 نفر را به زندان انداخت

پليس آمريكا با حمله به معترضان وال استريت و دانشجويان كاليفرنيا 70 نفر را بازداشت كرد.
به گزارش واشنگتن پست، ساختمان كنگره «ساكرامنتو» كاليفرنيا دوشنبه مملو از دانشجويان و اعضاي جنبش «تسخير وال استريت» بود كه نسبت به كاهش بودجه آموزشي و نبود عدالت اجتماعي اعتراض داشتند.
پليس ضدشورش به همراه ساير نيروهاي امنيتي، با حمله به معترضان دستكم 70 نفر را بازداشت و راهي بازداشتگاه ها كردند.
سايت خبري «سي بي سي نيوز» در اين باره نوشت: كاهش بودجه آموزشي باعث هجوم هزاران دانشجو به سمت ساختمان كنگره كاليفرنيا، مقابله به مثل نيروهاي امنيتي و در نتيجه دستگيري ده ها معترض از سوي پليس شد. پليس معترضاني را كه حاضر به تخليه ساختمان كنگره نبودند، دستگير كرد.
«ما به خاطر فرزندان شما اعتراض مي كنيم، آنها مي گويند هزينه ها را كاهش دهيد، ما مي گوئيم مقابله مي كنيم، به جاي كاهش بودجه از آن يك درصد ثروتمند بگيريد و...» از جمله شعارهاي معترضاني بود كه يك به يك از سوي پليس آمريكا دستبند زده شده و به خودروهاي مخصوص زندان منتقل مي شدند.دانشجويان خشمگين از سير صعودي شهريه ها و كاهش كمك هزينه هاي آموزشي در دانشگاه ها و دانشكده هاي دولتي، نسبت به مبارزه براي توقف اين روند تاكيد كردند.آنطور كه اين شبكه خبري آمريكايي نوشته، شهريه هاي دانشجويي در طول 5 سال گذشته با افزايش صددرصدي به 13 هزار دلار براي دانشجويان كارشناسي و 6400 دلار براي دبيرستان هاي ايالتي رسيده است. مسئولين امر تصميم دارند تا تابستان پيش رو، باز هم به ميزان اين شهريه بيفزايند!خبرگزاري رويتر نيز با انتشار گزارشي در اين باره نوشت، در حالي كه صدها دانشجو و معترض خارج از ساختمان كنگره تجمع اعتراض آميز برگزار كرده بودند، صدها نفر از معترضان وارد ساختمان شده فرياد زدند: «شهريه هاي دانشجويي را افزايش ندهيد، بودجه كمك آموزشي را كاهش ندهيد، آموزش بايد رايگان باشد و ...»
خبر برگزاري اين تظاهرات در شرايطي گزارش مي شود كه «جري براون» فرماندار كاليفرنيا با صدور بيانيه اي حمايت خود از معترضان را اعلام كرد و گفت: اين تظاهرات سرخوردگي ميليون ها كاليفرنيايي را منعكس مي كند؛ كساني كه شاهدند چگونه امكانات مدارس و دانشگاه هاي دولتي سال به سال تحليل مي رود.در حالي كه كاليفرنيا با كسري بودجه 9 ميليارد و 200 ميليون دلاري روبروست، فرماندار كاليفرنيا در ادامه بيانيه خود خواستار حمايت عمومي از برگزاري راي ابتكاري در ماه نوامبر سال جاري با هدف افزايش موقتي ماليات براي افزايش درآمدهاي اضافي كاليفرنيا و اختصاص اين درآمدها به آموزش هاي دولتي شد.
گفتني است، كشورهاي غربي پس از مواجهه با بحران بزرگ اقتصادي به اجراي سياست هاي رياضتي رو آورده اند.
ايالات متحده آمريكا نيز همچون كشورهاي اروپايي با بحران اقتصادي روبه روست و كاهش بودجه آموزشي در كنار افزايش شهريه هاي دانشجويي در راستاي مقابله با اين بحران صورت مي گيرد.

 



ترور ديپلمات ارشد سعودي در پايتخت بنگلادش

منابع خبري از كشته شدن يك ديپلمات بلندپايه سعودي در پايتخت بنگلادش خبر دادند.
به گزارش واحد مركزي خبر، «رفيق الاسلام» رئيس پليس شهر داكا در گفت وگو با خبرنگاران اعلام كرد: يكي از مقامات بلندپايه سفارت عربستان سعودي در بنگلادش روز سه شنبه هدف اصابت گلوله قرار گرفت و كشته شد.
وي گفت: اين تبعه سعودي كه 45 سال سن داشت در حالي كه به ضرب گلوله افراد ناشناس به شدت زخمي شده بود پس از انتقال به بيمارستان داكا درگذشت.
به گفته رئيس پليس داكا، فرد ترور شده رئيس بخش امور كنسولي سفارت عربستان در بنگلادش بود و انگيزه قاتلان هنوز مشخص نيست. هنوز هيچ گروه و سازماني ترور اين مقام بلندپايه سفارت عربستان در بنگلادش را بر عهده نگرفته است.
كشته شدن رئيس امور كنسولي سفارت عربستان دربنگلادش دومين مورد ترور يك ديپلمات سعودي طي سال جاري در خارج از اين كشور به شمار مي رود.
هشت ماه پيش نيز معاون سفير عربستان در اسلام آباد توسط افراد ناشناس مورد سوءقصد قرار گرفت و در شهر اسلام آباد كشته شد. گفته مي شود ترور مقام هاي ديپلماتيك عربستان در واكنش به جنايات و سركوب هاي رژيم آل سعود بر ضد مردم آن كشور صورت گرفته است.

 



مقابله به مثل سوريه دمشق سفير خود را از لندن فرا خواند

سرويس خارجي -
دولت سوريه در اعتراض به اقدام دولت انگليس در بستن سفارتخانه خود در دمشق سفير خود را از لندن فراخواند.
در پي اعمال فشارهاي بين المللي بر دولت سوريه و بستن سفارتخانه انگليس در اين كشور و فرخواندن سفير از دمشق، دولت سوريه در اقدامي متقابل سفير خود را از لندن فرا خواند.
منابع آگاه سوري اعلام كردند كه اين اقدام در راستاي اعتراض به دولت انگليس صورت گرفته و دمشق اعلام كرد تا زماني كه اين كشور سياست خود را نسبت به سوريه تغيير ندهد، سفير سوريه به لندن باز نخواهد گشت.
دولت كانادا نيز ضمن بستن سفارتخانه خود در دمشق از تمامي شهروندان خود خواست تا سوريه را ترك كنند.
دولت كانادا تمامي معاملات خود با بانك مركزي و هفت تن از اعضاي كابينه دولت سوريه را ممنوع اعلام كرد.
آمريكا و فرانسه نيز پيشتر سفارت خود در دمشق را تعطيل كرده بودند.
«جان برد» وزيرخارجه كانادا در اظهاراتي مداخله جويانه خواستار بركناري بشاراسد رئيس جمهور سوريه شد.
آلن ژوپه وزيرخارجه فرانسه نيز روز گذشته از روسيه خواست به حمايت هاي خود از سوريه پايان دهد.
روزنامه گاردين چاپ انگليس نيز نوشت كه دولت تركيه مواضع خصمانه خود عليه دولت سوريه را تشديد مي كند.
اين در حالي است كه سناتور جمهوري خواه جان مك كين خواستار مداخله نظامي در سوريه شد.
وي اظهار داشت، آمريكا بايد با حملات هوايي دولت سوريه را ساقط كند.
دولت آمريكا در واكنش به اين اظهارات اعلام كرد كه مخالف چنين اقدامي است.
يك مقام ارشد دولت آمريكا در اين باره گفت، شرايط سوريه باليبي متفاوت است و آمريكا نمي داند كه آيا حمله هوايي موثر خواهد بود يا خير.
از سوي ديگر سرگئي لاوروف وزيرخارجه روسيه طي اظهاراتي اعلام كرد كه مخالفان سوري به پايان خشونت ها نمي انديشند بلكه درصدد تشديد درگيري در سوريه هستند.
وي افزود، از آمريكا انتظار داريم به جاي اعمال فشار بر دمشق تلاش هاي خود را بر پايان دادن به مناقشه فلسطين و اسرائيل و ريشه كن كردن توليد موادمخدر در افغانستان متمركز كند.
لاوروف گفت، روسيه از سفر كوفي عنان نماينده ويژه سازمان ملل متحد به سوريه استقبال مي كند و اميدوار است در جريان اين سفر زمينه برگزاري مذاكرات ميان دولت سوريه و مخالفان فراهم شود. كوفي عنان قرار است 20 اسفند ماه به سوريه سفر كند.


 



مراسم خاكسپاري پيكر 163 شهيد دوران قذافي در بنغازي

هزاران تن از مردم ليبي اجساد قربانيان رژيم قذافي را پس از تشييع به خاك سپردند.
به گزارش خبرگزاري ها، مردم شهر «بنغازي»، پيكر 163تن از انقلابيون اين كشور را كه در جريان جنگ با نيروهاي رژيم سرنگون شده قذافي كشته شده بودند روز دوشنبه در بنغازي به خاك سپردند.
براساس اين گزارش، پيكر انقلابيون ليبيايي اخيراً در يك گور دسته جمعي در «بن جواد» در شرق «سرت» كشف شد.
اين گزارش حاكي است؛ كميته امور مفقودين جنگي ليبي «يكشنبه» گذشته از پيدا شدن يك گور جمعي در آن كشور خبر داده بود و مسئولان ليبيايي اعلام كردند كه اجساد قربانيان متعلق به دوره زماني فوريه تا مارس سال 2011 در مثلث «البريقه، راس لانوف و بن جواد» (مناطق نفتي) است.
از سوي ديگر در جديدترين تحولات داخلي اين كشور، اعضاي شوراي ملي انتقالي ليبي با برگزاري نشستي، بار ديگر رياست «مصطفي عبدالجليل» بر اين شورا را تمديد و دو معاون وي را نيز انتخاب كردند.
به گزارش الجزيره، شوراي ملي انتقالي ليبي در جلسه اخير خود در شهر طرابلس (پايتخت) مصطفي عبدالجليل رئيس اين شورا را در سمت خود ابقا كرد و «مصطفي الهوني» و «سالم قنان» را به عنوان معاونين اول و دوم برگزيد.
براساس قانون اساسي موقت ليبي، تا زمان برگزاري انتخابات در اين كشور، رئيس و اعضاي شوراي انتقالي ليبي بايد براساس آرا انتخاب شوند.
رهبران موقت ليبي قول داده اند كه تا 23 ژوئن سال جاري مقدمات اولين انتخابات در اين كشور را پس از سرنگوني رژيم قذافي فراهم كنند.
خطر تجريه
شمار زيادي از رهبران قبيله اي ليبي، فرماندهان شبه نظامي و سياستمداران ليبيايي ديروز با اجتماع در شهر بنغازي و انتشار بيانيه، براي شرق اين كشور وضعيت نيمه خود مختار اعلام كردند.
خبرگزاري آسوشيتدپرس با انتشار اين خبر افزود، شوراي ملي انتقالي در ليبي كه در پايتخت مستقر است، بارها بر مخالفت خود با اين گونه تصميم ها تاكيد و هشدار داده كه اين اقدام مي تواند به فرو پاشي كشور منجر شود .
اما شركت كنندگان در اجتماع بنغازي، با تاكيد بر پايان آنچه به حاشيه رانده شدن توسط حكومت قذافي ناميدند، شوراي جديدي را براي اداره شرق ليبي معرفي كردند. اين منطقه از شهر سرت تا مرز مصر را شامل مي شود .
«احمد الزوبير» كه سال ها بنا به دلايل سياسي در زندان هاي قذافي به سر برده رهبري «ليبي شرقي» را برعهده خواهد گرفت . الزوبير، در همين حال، عضو شوراي ملي انتقالي نيز هست .
وي ديروز اعلام كرد: شوراي انتقالي ليبي را به عنوان مرجع رسيدگي كننده به روابط بين المللي اين كشور به رسميت مي شناسد .
شركت كنندگان در اجتماع روز سه شنبه اعلام كردند، خواستار تصرف بيش از 60 كرسي از 200 كرسي پارلمان ليبي هستند. انتخابات ليبي قرار است در ماه ژوئن (تير) برگزار شود .

 



خط لوله انتقال گاز مصر به اسرائيل براي سيزدهمين بار منفجر شد

خط لوله انتقال گاز به اسرائيل براي سيزدهمين بار اززمان پيروزي انقلاب مردمي مصر در شهر العريش منفجر شد.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، مقام هاي امنيتي مصر اعلام كردند كه خط لوله انتقال گاز به سرزمين هاي اشغالي و اردن روز دوشنبه توسط چند فرد ناشناس منفجر شده است.
براساس اين گزارش، به نقل از شاهدان عيني در سيزدهمين انفجار خط لوله انتقال گاز به اسرائيل، شعله هاي آتش تا 20 متر به آسمان زبانه مي كشيد و پليس و نيروهاي امنيتي لحظاتي پس از وقوع حادثه محل انفجار را در شهر العريش به محاصره خود درآوردند.
اين انفجار در حالي رخ داده است كه حاكمان نظامي مصر هفته گذشته پس از مدت ها، صادرات گاز ارزان قيمت اين كشور به رژيم صهيونيستي را از سر گرفته بودند.
همچنين به موجب توافقنامه رژيم سابق مصر با صهيونيست ها، اين كشور متعهد شده است كه گاز ارزان قيمت به اسرائيل صادر كند.
در حالي كه اين موضوع پس از پيروزي انقلاب مردمي مصر در سال 2011 به چالش بزرگي براي رژيم صهيونيستي و حاكمان نظامي قاهره مبدل شده است.
تلويزيون دولتي مصر نيز در يك خبر فوري انفجار در لوله گاز به اسرائيل را تاييد و اعلام كرد كه 6 فرد مسلح، مواد منفجره را در دو نقطه خط لوله انتقال گاز در منطقه «المساعيد» در حومه شهر مرزي العريش منفجر كرده اند.
در همين حال هنوز هيچ گروهي مسئوليت انفجار در خط لوله انتقال گاز به رژيم صهيونيستي در شهر العريش را برعهده نگرفته است.
گفتني است بيش از 60 درصد مصرف گاز اسرائيل از سوي مصر تامين مي شود كه قيمت آن پايين تر از بهاي جهاني گاز است.

 



پليس تركيه تجمع ضدآمريكايي را سركوب كرد

مردم تركيه در اعتراض به حضور سربازان آمريكايي در خاك كشورشان تظاهرات كردند.
انتشار خبر پهلو گرفتن كشتي جنگي «يو اس اس سوليوانس» آمريكايي با بيش از يكصدسرباز در بندر شهر «بدروم» تركيه كافي بود تا صدها نفر از جوانان اين كشور به خيابان ها ريخته و خواستار اخراج فوري آنها شوند.
به نوشته سايت «تو دي زمان»، در جريان برگزاري اين اعتراض، پليس تركيه وارد عمل شد و دستكم 11 نفر از معترضان را دستگير كرد.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، دستكم 100 سرباز آمريكايي با اين كشتي وارد خاك تركيه شده اند و هنگام انتقال اين سربازان به محل موردنظر بيش از 350 پليس ترك از آنها محافظت مي كردند.
بنا بر اعلام شبكه تلويزيوني پرس تي وي، معترضان از يك طرف با مشاهده سركوب مردم از سوي پليس و از طرف ديگر محافظت آمريكايي ها از سوي آنها خشمگين شده و با پليس درگير شدند. دستكم شش نفر از جوانان ترك در جريان اين درگيري مجروح شدند.
به اعتقاد معترضان، دولت تركيه به جاي حمايت از مردم و مسلمانان منطقه، تمام تلاش خود را به حفاظت از آمريكايي ها معطوف كرده است.
معترضان خواستار خروج فوري اين كشتي جنگي و سربازان آمريكايي از كشورشان هستند. منابع رسمي در تركيه اعلام كردند اين كشتي به زودي كشور را ترك خواهد كرد.
از سوي ديگر روزنامه «يني چاغ» چاپ تركيه در اين رابطه از نگراني مردم به خاطر افزايش حضور نظاميان خارجي در كشورشان نوشت.
براساس اين گزارش، آغاز كار سيستم رادار سپر دفاع موشكي آمريكا و ناتو در استان «مالاتاي» و آمد و شدهاي پي درپي نظاميان و كشتي هاي جنگي آمريكا به اين كشور باعث نگراني جدي مردم مسلمان اين كشور شده است.
اين روزنامه در ادامه نوشت، آنكارا با اتخاذ چنين سياست هايي عملا تركيه را به پايگاه نظاميان آمريكايي و ناتو تبديل كرده است.

 



آل خليفه پيشنهاد سازش داد مردم بحرين: به خون شهدا خيانت نمي كنيم

انقلابيون بحريني در پاسخ به پيشنهاد غرامت مالي رژيم آل خليفه در قبال انصراف از اعتراضات ضددولتي تاكيد كردند، حاضر نيستند در ازاي دريافت پول با پادشاه سازش كنند.
انقلابيون بحريني در پاسخ به پيشنهاد آل خليفه كه از مردم خواسته بود در ازاي دريافت پول از اعتراضات ضددولتي انصراف دهند اعلام كردند كه شهدا با خون خود انقلاب را آبياري كردند و براي احترام به خون شهدا با پادشاه بحريني سازش نخواهند كرد. انقلابيون تاكيد كردند تا بركناري رژيم آل خليفه و سقوط نظام ديكتاتوري در اين كشور از مبارزه دست بر نمي دارند و به تظاهرات مسالمت آميز خود ادامه خواهند داد.مردم بحرين اظهار داشتند كه اين وعده ها از سوي آل خليفه با هدف توطئه عليه انقلاب صورت مي گيرد و انقلابيون فريب اين توطئه ها را نمي خورند.دبير كل جمعيت حقوق بشر بحرين نيز گفت، وعده و وعيدهاي آل خليفه براي فريب كميته هاي حقيقت ياب و نهادهاي حقوق بشري صورت مي گيرد و آل خليفه از ارائه گزارش هاي واقعي از جنايات اين رژيم در بحرين به وحشت افتاده است.
اين پيشنهاد در شرايطي از سوي مقامات آل خليفه عنوان شده كه تحصن گسترده مخالفان بحريني وارد پنجمين روز خود شده و انقلابيون اعلام كرده اند كه همچنان به تحصن و اعتراض خود ادامه خواهند داد.
سخنگوي پرستاران بحريني با اعلام اينكه پرستاران نيز به صفوف متحصنين پيوسته اند اعلام كرد در صورت توجه نكردن آل خليفه به مطالبات مردمي اقشار بيشتري به صفوف مخالفان خواهند پيوست و دامنه تحصن، اعتصاب و تظاهرات گسترش پيدا خواهد كرد.

 



جانشين عبدالله صالح اوضاع سياسي يمن را به اطلاع سفير آمريكا رساند

در ديدار رئيس جمهور جديد يمن با سفير آمريكا آخرين تحولات يمن به ويژه ادامه كشتار نيروهاي نظامي يمن در درگيري با عناصر القاعده مورد بررسي قرار گرفت.
عبد ربه منصور هادي با جرالد فايرستاين سفير آمريكا در اين ديدار موضوعات مختلف در حوزه داخلي و سازش سياسي در يمن را بررسي كردند.
به گزارش فارس، اين ديدار در حالي انجام شد كه تحركات جديد سازمان القاعده در يمن كه بسياري آن را در راستاي برنامه هاي آمريكايي در يمن مي دانند، آغاز شده و در درگيري هاي ايجاد شده در دو روز اخير دست كم 103 نظامي يمني كشته و 55 نفر ديگر نيز زخمي شده اند. القاعده همچنين در حمله به دو كاميون نظامي در منطقه جعار 65 نظامي را به گروگان گرفته است.
ناظران سياسي بر اين اعتقاد هستند كه افزايش ناامني ها و خشونت ها در يمن بهترين گزينه از ديد تصميم سازان آمريكايي براي ايجاد جنگ داخلي در اين كشور و توجيه حضور نظامي خود در آن است، اين در حالي است كه اخيرا اخباري در زمينه اعزام تعدادي از نظاميان آمريكايي به يمن منتشر شده است.
از سوي ديگر افزايش خشونت ها زمينه بروز جنگ داخلي در اين كشور را فراهم مي كند كه اين مسئله مي تواند به تجزيه اين كشور منجر شود.
از سوي ديگر مقامات يمني اظهار داشتند كه رئيس جمهور با صدور حكمي از نيروهاي نظامي يمني از جمله نيروي هوايي خواست تا براي رويارويي با القاعده در استانهاي جنوبي به حالت آماده باش كامل درآيند.
مقامات يمني تاكيد كردند به دنبال صدور حكم آماده باش ارتش يمن، برنامه حمله گسترده به القاعده ظرف چند روز آينده عملياتي مي شود.
همچنين منابع نزديك به علي عبدالله صالح رئيس جمهور سابق يمن اعلام كردند كه وي سفر خود را به آديس آبابا پايتخت اتيوپي لغو كرده است. اين در حالي است كه مردم با برگزاري تظاهرات در شهرهاي مختلف همچنان خواستار محاكمه علي عبدالله صالح و بازماندگانش به دليل جنايات متعدد عليه مردم هستند. جنبش الحوثي يمن نيز طي بيانيه اي اعلام كرد كه دولت جديد را قبول ندارد و در مذاكرات ملي مشاركت نخواهد كرد.

 



رژيم صهيونيستي از وحشت حمله حزب الله در مرز لبنان ديوار حائل احداث مي كند

در پي تهديد دبيركل حزب الله لبنان مبني بر اين كه صحنه وقوع جنگ در آينده با رژيم صهيونيستي داخل سرزمين هاي اشغالي است دولت تل آويو ساخت ديوار حائل را آغاز كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه لبناني النهار، منابع رژيم صهيونيستي از آغاز كار احداث ديوار حائل در منطقه «كفركلا» در جنوب لبنان واقع در مرز سرزمين اشغالي توسط اين رژيم خبر دادند. ناظران سياسي منطقه مي گويند از وحشت حمله احتمالي حزب الله اين ديوار ساخته خواهد شد.
دبيركل حزب الله لبنان طي اظهاراتي اعلام كرده بود كه در صورت هرگونه تهديد عليه لبنان صحنه جنگ و درگيري نه در مرزها بلكه در داخل سرزمين هاي اشغالي خواهد بود.
ارتفاع اين ديوار هشت متر است و ويژگي هاي آن همانند ديوار حائل در فلسطين اشغالي است.
منابع سياسي در بيروت اظهار داشتند ساخت ديوار حائل ميان لبنان و سرزمين هاي اشغالي فلسطين نشانه ضعف رژيم صهيونيستي است و نشان مي دهد كه صهيونيست ها از واكنش حزب الله در وحشت به سر مي برند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14