(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - شماره 20204 

جرج سوروس براي پيروزي اوباما 2 ميليون دلار هزينه مي كند
تحريم كالاهاي اسرائيلي در چند كشور اروپايي
يك روز پس از كسب قدرت كرملين پوتين : مقابل زياده خواهي هاي آمريكا ايستادگي مي كنيم
پس لرزه هاي شكست ساركوزي در دو سوي آتلانتيك
گزارش المنار از توطئه مشترك قطر وعربستان براي بحران آفريني در سوريه
يورش نيروهاي امنيتي آل خليفه به تظاهرات مسالمت آميز مردم بحرين
فراخوان اسلامگرايان مصر براي برپايي تظاهرات ميليوني عليه نظاميان
نظاميان صهيونيست تظاهرات فلسطيني ها را به خشونت كشاندند
به اتهام شركت در كودتا 18 ژنرال بازنشسته ارتش تركيه بازداشت شدند
حمله تازه جنگنده هاي ناتو به مناطق مسكوني جنوب افغانستان
احزاب پيروز انتخابات يونان در تشكيل دولت ائتلافي ناكام ماندند
اعتراض دانشجويان سوئيسي به سخنراني رئيس صندوق بين المللي پول



جرج سوروس براي پيروزي اوباما 2 ميليون دلار هزينه مي كند
>
جرح سوروس پدر انقلاب هاي رنگي متعهد شد براي انتخاب مجدد اوباما مبلغ 2ميليون دلار خرج كند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس جرج سوروس ميلياردر معروف آمريكايي و رئيس بنياد جامعه باز آمريكا معروف به بنياد سوروس، 2ميليون دلار به دموكرات ها كمك كرد تا براي انتخاب مجدد باراك اوباما در رقابت هاي انتخاباتي عليه جمهوريخواهان مورد استفاده قرار گيرد.بر پايه اين گزارش، كمك هاي مالي سوروس به دموكرات ها و به ويژه شخص اوباما در مجموع در قالب دو بسته كمك يك ميليون دلاري به گروه ها تعلق گرفته است.
انتخابات رياست جمهوري آمريكا قرار است در آبان ماه سال جاري در سراسر آمريكا برگزار شود.

 



تحريم كالاهاي اسرائيلي در چند كشور اروپايي

كشورهاي مختلف اروپايي در اعتراض به سياست هاي نژادپرستانه اسرائيل كالاهاي اين رژيم را تحريم كردند.
به گزارش شبكه خبري جام نيوز، منابع خبري در اروپا اعلام كردند كه شركت هاي اروپايي در اعتراض به سياست هاي اسرائيل كالاهاي اين رژيم را از فروشگاه ها جمع آوري كردند.اين منابع افزودند ، با افزايش احساسات ضد صهيونيستي در مناطق مختلف جهان شاهد صادرات اسرائيل به بسياري از كشورهاي اروپايي هستيم.در همين رابطه عده اي از فعالان ضداسرائيلي به سوپرماركت تسكو در بيرمنگام حمله كردند و ضمن بيرون ريختن محصولات اسرائيلي از مشتريان خواستند تا محصولات توليدي در سرزمين هاي اشغالي را خريداري نكنند.شركت بين المللي «افرنت گروپ» نيز اعلام كرد از اين پس كالاهاي ساخت اسرائيل را در فروشگاه هاي خود عرضه نخواهد كرد.

 



يك روز پس از كسب قدرت كرملين پوتين : مقابل زياده خواهي هاي آمريكا ايستادگي مي كنيم

پوتين بر عزم روسيه براي دفاع از حقوق خود در مقابل زياده خواهي هاي آمريكا به ويژه در مسئله سپر دفاع موشكي اروپا تاكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري ها ولاديمير پوتين ساعاتي پس از برگزاري مراسم تحليف رياست جمهوري روسيه با امضاي يك سند جامع و فراگير اولويت هاي سياست خارجي خود را اعلام كرد.
براساس اين سند مسكو تمام تلاش خود را براي گرفتن تضمين هاي حقوقي از آمريكا درباره استقرار سامانه موشكي اين كشور در اروپا مبني بر اين كه سامانه ياد شده عليه روسيه هدف گيري نشود به كار خواهد بست.
به گزارش خبرگزاري رويتر، براساس اين حكم امضا شده، مسكو خواهان برقراري روابط با واشنگتن در سطحي صادقانه و استراتژيك است اما اين روابط بايد بر پايه برابري، دخالت نكردن در امور داخلي و احترام به منافع ديگري باشد.
پوتين همچنين اجراي قرارداد كاهش تسليحات راهبردي تهاجمي ميان روسيه و آمريكا موسوم به «استارت» را حائز اهميت دانسته و بر لزوم تلاش براي تامين شرايط اجراي آن تاكيد كرده است.
اين سند نقشه راه روسيه در دوره جديد رياست جمهوري پوتين در عرصه سياست خارجي است اما در واقع پيامي براي آمريكا در آستانه نشست احتمالي پوتين با باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا به شمار مي رود كه قرار است اواخر اين ماه ميزبان گروه هشت باشد. روابط بين آمريكا و روسيه به دنبال اعلام برنامه ناتو براي ايجاد سپر موشكي در اروپا به تيرگي گرائيد و تنش هاي ديپلماتيك نيز در جريان مبارزات انتخاباتي پوتين بالا گرفت چرا كه وي آمريكا را به حمايت از مخالفان داخلي در روسيه متهم كرد.
در تازه ترين دور تنش ها ميان مسكو و غرب بر سر سپر دفاع موشكي، «نيكلاي ماكاروف» رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح روسيه تهديد كرد كه مسكو در صورت ادامه اجراي اين طرح از سوي واشنگتن بدون توجه به منافع و نگراني هاي روسيه زيرساخت هاي آمريكايي را در كشورهاي اروپايي هدف قرار خواهد داد.
خبر ديگر اين كه پوتين پس از تكيه زدن به صندلي رياست جمهوري در كاخ كرملين چنان كه قبلا نيز قول داده بود، «ديميتري مدودف» را به عنوان نامزد مقام نخست وزيري اين كشور براي تاييد به دوما معرفي كرد.
بر پايه اين گزارش، مدودف در حال حاضر در دوماي روسيه مشغول رايزني با سران احزاب «روسيه واحد» و «ليبرال دموكراتيك» است و قرار است با رهبران احزاب كمونيست روسيه و ديگر احزاب نيز مشورت كند.
براي تاييد نامزدي مدودف براي مقام نخست وزيري روسيه به اكثريت آراي نمايندگان دوما يعني حداقل 226 راي نياز دارد، به عقيده كارشناسان از آنجايي كه حزب حاكم روسيه واحد 238 كرسي را در اختيار دارد مدودف هيچگونه مشكلي در جلب اعتماد دوماي روسيه نخواهد داشت.

 



بازتاب نگراني آمريكا و اروپا از نتيجه انتخابات رياست جمهوري فرانسه
پس لرزه هاي شكست ساركوزي در دو سوي آتلانتيك

شكست تاريخي ساركوزي در انتخابات رياست جمهوري فرانسه بازتاب گسترده اي در رسانه هاي داخلي و خارجي اين كشور داشت.
شبكه خبري «ان بي سي»، اين رويداد را به «زلزله سياسي» تشبيه كرد كه لرزه هاي آن در «هر دو طرف آتلانتيك» احساس شد!
اين شبكه آمريكايي در ادامه اعلام كرد: مردم به ستوه آمده از سياست هاي اقتصادي ساركوزي، با راي دادن به «اولاند»، يك پايان شگفت انگيز براي رياست جمهوري وي رقم زدند. ساركوزي يازدهمين قرباني بحران اقتصادي اروپاست. اولاند علاوه بر سياست هاي متفاوت اقتصادي اش در مقايسه با ساركوزي كمتر طرفدار سياست هاي آمريكاست و شعار خارج ساختن نظاميان فرانسوي از افغانستان نيز به همين مسئله بازمي گردد.
روزنامه «تاگس اشپيگل» نيز به نقل از «لودر گرگن»، مدير مركز سياست هاي اروپايي به نتايج پيروزي «اولاند» در انتخابات فرانسه پرداخت و نوشت: با توجه به برنامه هاي اعلام شده از سوي اين سوسياليست منتخب، بعيد به نظر مي رسد فرانسه بتواند از بحران اقتصادي كه گرفتار آمده نجات پيدا كند.
خبرگزاري مهر با انتشار اين گزارش افزود: اين كارشناس اروپايي معتقد است با حضور فرانسوا اولاند در راس قدرت، روند سقوط اقتصادي فرانسه متوقف نخواهد شد.
«گرگن» با اشاره به اين كه «اولاند» هيچ برنامه مدوني براي اصلاح اقتصاد فرانسه ندارد افزود: چنين وضعي فرانسه را بار ديگر در سراشيبي همان مسيري قرار مي دهد كه اسپانيا و ايتاليا در آن قرار گرفته اند.
اين كارشناس اروپايي در بخش ديگري از گفت وگوي خود اظهار داشت: اگر اولاند اصلاحات اساسي را در پيش نگيرد اعتبار فرانسه باز هم كاهش پيدا خواهد كرد، همانطور كه در ژانويه گذشته از سوي موسسه «استاندارد اندپورز» اين كاهش اعتبار اتفاق افتاد. ادامه چنين وضعي مي تواند عواقب وخيمي براي آينده يورو داشته باشد.
روزنامه اماراتي «الخليج» اما با انتخاب عنوان «از فرانسوا ميتران تا فرانسوا اولاند» نوشت: جهان طي سال هاي گذشته شاهد تغييرات گسترده اي در زمينه هاي اقتصادي، نظامي و سياسي بوده و فرانسه نيز با آن همه ويژگي هاي برجسته نتوانست از گزند اين تغييرات جدي مصون بماند.
اين روزنامه اماراتي در ادامه نوشت: گويا بهار فرانسه نيز آغاز شده است! شبكه تلويزيوني سي ان ان نيز از اوباما خواست از سرنوشت ساركوزي درس بگيرد.
اين شبكه تلويزيوني نوشت، از آنجايي كه اوباما در شرايط مشابه ساركوزي قرار دارد، مي تواند براي او درس آموز باشد.
«مروان فارس»، نماينده پارلمان لبنان يكي ديگر از شخصيت هاي سياسي است كه طي گفت وگو با خبرگزاري مهر به تشريح آنچه طي چند روز گذشته در فرانسه رخ داد مي پردازد.
به گفته «فارس»، از آنجايي كه مردم فرانسه با تبعيت سياسي پاريس از واشنگتن مخالف بودند، با راي منفي به ساركوزي مخالفت خود را از اين سرسپردگي عيان داشتند. وي علت جابه جايي قدرت از راستگراها به جريان هاي سوسياليست در فرانسه را به «مجموعه اشتباهات ساركوزي» مرتبط دانست كه يكي از آنها توجه و اعتماد ساركوزي به تجار و ثروتمندان به جاي مردم بود. به اعتقاد اين نماينده لبناني، مردم با راي دادن به «اولاند» در واقع ساركوزي را تنبيه كردند.
«فارس» در ادامه به سياست هاي اشتباه ساركوزي در خاورميانه اشاره كرد و گفت معتقد است با ورود سوسياليست ها به اليزه اين سياست ها تغيير خواهد كرد.
وي همچنين پيش بيني كرد نتايج انتخابات فرانسه بر ديگر كشورهاي اروپايي نيز اثر خواهد داشت.
نيويورك تايمز نيز پيروزي اولاند را باعث «به چالش كشيده شدن» روابط برلين- پاريس دانست و نوشت: در شرايطي كه منطقه يورو بيش از هر زماني به آرامش و امنيت اقتصادي نياز دارد، انتخاب اولاند مي تواند بر مشكلات اين منطقه پولي بيفزايد.
اين روزنامه آمريكايي يك روز پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوري فرانسه نوشت: با روي كار آمدن «اولاند» به نظر مي رسد آن انضباط بودجه اي و اصلاحات مالي كه ساركوزي و مركل براي نجات بحران يورو بر آن تاكيد داشتند از بين برود. نيويورك تايمز اما در ادامه گزارش خود اين احتمال را نيز عنوان كرد كه شايد اولاند نتواند به وعده هاي اقتصادي خود عمل كند و در نهايت به همان سبك و سياق ساركوزي بازگردد!
«فرانسوي ها ساركوزي را به زباله دان تاريخ انداختند» نيز عنوان گزارش روزنامه «الوطن» چاپ دمشق بود كه در تحليل اين رويداد براي خود برگزيد.
به نوشته اين روزنامه، بيكاري گسترده، پيروي سياسي ساركوزي از آمريكا و مشكلات فرانسه با شركاي اتحاد اروپايي اش، باعث شد اولاند «وارث اقتصاد نيمه ورشكسته» ساركوزي شود.
اما رسانه هاي خبري فرانسه از كناره گيري وزيرخارجه و شهردار بوردو فرانسه از انتخابات آتي پارلماني خبر دادند.
بنا به اعلام شبكه تلويزيوني «بي اف ام تي وي» آلن ژوپه، وزيرخارجه فرانسه به همراه شهردار بوردو نامزدي خود براي انتخابات آتي پارلماني اين كشور را منتفي دانستند. رسانه هاي فرانسوي كناره گيري وزيرخارجه فرانسه از انتخابات 10 و 17 ژوئن را يكي از پس لرزه هاي شكست ساركوزي عنوان مي كنند.
شبكه تلويزيوني «فرانس 24» هم از نگراني جدي «مركل» نسبت به از دست دادن همپيمانان خود در فرانسه و يونان خبرداد. براساس اين گزارش صدراعظم آلمان به دنبال شكست همزمان دولت هاي حامي اجراي رياضت هاي اقتصادي در فرانسه و يونان، بر لزوم پايبندي دولت هاي جديد اين دو كشور بر انضباط بودجه اي و اصلاحات اقتصادي تاكيد كرد. وي ضمن دعوت از اولاند به آلمان صراحتا با سياست هاي بودجه اي وي مخالفت كرد!اما شعار افزايش 75 درصدي ماليات ثروتمندان فرانسوي كه از سوي اولاند اعلام شده، جداي از اينكه غيرعملي عنوان مي شود، باعث نگراني محافل تجاري و مالي فرانسه شده است.
رسانه هاي فرانسوي اعلام كردند، كارفرمايان و ثروتمندان فرانسوي اعلام مي كنند با احتياط اقدامات و اظهارات رئيس جمهور سوسياليست را ارزيابي مي كنند.
آنها نگران عواقب عملي شدن چنين شعارهايي هستند. به اعتقاد منتقدان، اين مسئله مي تواند محافل بانكي و تجاري فرانسه را عليه «اولاند» بسيج كند.
يادآور مي شود، «فرانسوا اولاند» 26 ارديبهشت مراسم تحليف را به جا خواهد آورد.
اولاند پيش از اين گفته بود نخست وزير خود را در همين تاريخ معرفي خواهد كرد. وي از همان روز اول پيروزي اعلام كرد، روند تشكيل دولت جديد خود را آغاز كرده است.

 



گزارش المنار از توطئه مشترك قطر وعربستان براي بحران آفريني در سوريه

هفته نامه المنار در گزارشي مفصل از توطئه قطر و عربستان براي ايجاد بحران و آشوب در سوريه پرده برداشت.
به گزارش خبرگزاري ها، اين هفته نامه عربي در گزارشي اعلام كرد كه سران قطر و عربستان سعودي درصدد جذب رهبران القاعده و اعزام گروهك هاي تروريستي به كشورهاي عربي به ويژه سوريه براي ايجاد بحران و آشوب در اين كشورها هستند.
اين هفته نامه نوشت، دستگاه اطلاعاتي امارات اولين كشوري بوده كه به نقشه شوم قطر و عربستان پي برده و اعضاي گروهك تروريستي اعزامي به امارات پس از دستگيري اعتراف كردند كه در پايگاه نظامي قطر براي عمليات تروريستي آموزش ديده بودند.
المنار افزود، پادشاه عربستان نيز در راستاي اين توطئه قرار است چند هفته آينده دستور عفو برخي از رهبران القاعده را صادر كند و رياض اخيرا به خانواده اسامه بن لادن نيز پناه داده است.
اين در حالي است كه روزنامه الثوره چاپ سوريه نيز به توافق كامل قطر و رژيم صهيونيستي با هدف ايجاد تحريكات در كشورهاي عربي اشاره و تاكيد كرد كه توطئه قطر عليه سوريه پاياني ندارد و شبكه الجزيره به طور پيوسته به تحركات خود عليه سوريه ادامه مي دهد و به خونريزي ها دامن مي زند.
الثوره افزود، قطري ها انتظار نداشتند كه سوريه بتواند در برابر توطئه هايي كه دوحه ميليون ها دلار براي آن هزينه كرده است دوام بياورد از اين رو برخي دستگاه هاي اطلاعاتي غيرعرب از هماهنگي رو به گسترش دوحه با تل آويو خبر داده اند.
در همين رابطه امير قطر اخيرا پيامي براي دولت سوريه تحت عنوان همكاري قطر براي حل بحران داخلي سوريه ارسال كرده كه از جانب دولت سوريه رد شد.
دولت سوريه در پاسخ به پيام امير قطر اعلام كرد كه چنين خواسته اي به هيچ وجه پذيرفتني نيست و دولت سوريه نه الان و نه هيچ وقت ديگر مسئولان قطري را به حضور نخواهد پذيرفت.
از سوي ديگر با پايان رسيدن روند راي گيري در نخستين انتخابات پارلماني سوريه بعد از اصلاح قانون اساسي و حضور مردم اين كشور در پاي صندوق هاي راي روند شمارش آرا در اين كشور آغاز شده است.
وزير كشور سوريه تاكيد كرد كه انتخابات پارلماني در شرايط طبيعي برگزار شد و استقبال مردم بسيار گسترده بود.
تحليلگران سوري اعلام كردند كه اين انتخابات در تاريخ اين كشور بي نظير بود و صفحه جديدي در معادلات سياسي كشور رقم خورد.
اين تحليلگران افزودند، حضور پرشور مردم در پاي صندوق هاي راي نشان داد كه كساني كه مدعي بودند در سوريه اصلاحاتي انجام نشده و مردم به دولت اعتماد ندارند در اشتباه كامل به سر مي برند و مردم با اشتياق كامل در اين انتخابات شركت كردند.

 



يورش نيروهاي امنيتي آل خليفه به تظاهرات مسالمت آميز مردم بحرين

نيروهاي امنيتي بحرين با استفاده از سلاح و گاز سمي تظاهرات زنان بحرين براي درخواست آزادي بازداشت شدگان سياسي را سركوب كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، زنان بحريني براي آزادي بازداشت شدگان سياسي تظاهراتي با عنوان «بايد قيد و بندها شكسته شود» برگزار كردند اما نيروهاي امنيتي با گازهاي سمي و گلوله به آنها حمله كرده و تعدادي را زخمي كردند.
شاهدان عيني اعلام كردند كه تك تيراندازان آل خليفه از پشت بام ساختمان ها تظاهركنندگان را با گازهاي سمي و اشك آور هدف قرار داده و مستقيما به سوي آنان شليك مي كردند.
اين در حالي است كه مردم بحرين تاكيد كردند سركوب، خشونت و دستگيري رهبران قيام تاثيري در اراده آنان نخواهد گذشت و بلكه بالعكس اراده آنان براي سرنگوني نظام آل خليفه را بيشتر خواهد كرد.
معترضان بحريني اظهار داشتند، مسئولان بحرين مي خواهند با اين اقدامات فضاي ترس و وحشت را ميان مخالفان ايجاد كنند اما اين اقدامات در ادامه اعتراضات مسالمت آميز تاثيري نخواهد گذاشت.
انقلابيون همچنين تاكيد كردند رژيم آل خليفه هرگز نمي تواند جنبش هاي مردمي و انقلاب 14 فوريه را متوقف كند.
اين تظاهرات در حالي صورت مي گيرد كه رژيم بحرين محاكمه چهره هاي سرشناس جنبش بحرين را از روز گذشته آغاز كرده است.نبيل رجب رئيس مركز حقوق بشر بحرين چند روز پيش به هنگام بازگشت از لبنان در فروشگاه منامه دستگير شد و عبدالهادي الخواجه يكي ديگر از مدافعان حقوق بشر نزديك به سه ماه است كه در اعتراض به حكم حبس ابد خود در اعتصاب غذا به سر مي برد.

 



فراخوان اسلامگرايان مصر براي برپايي تظاهرات ميليوني عليه نظاميان

اسلامگرايان مصر خواستار برگزاري تظاهرات ميليوني بر ضد شوراي حاكم نظامي در روز جمعه شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، احزاب، گروه ها و ائتلاف هاي مصري با اعلام اين فراخوان، مردم اين كشور را براي برگزاري تظاهرات ميليوني در ميدان التحرير در روز جمعه دعوت كردند. بر اساس اين گزارش، تظاهرات روز جمعه جماعت اخوان المسلمين نيز آمادگي خود را براي حضور گسترده اعلام كرده است.
«حارام صلاح ابواسماعيل» از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري مصر كه نام وي از ليست نامزدها حذف شد، نيز در بيانيه اي از برگزاري تظاهرات ميليوني در روز جمعه حمايت كرد.
اين نامزد رد صلاحيت شده در بيانيه خود اعلام كرد: به رغم وضعيت سخت بدني كه دارد در تظاهرات ميليوني در ميدان التحرير شركت مي كند و براي بررسي اوضاع كنوني با تظاهركنندگان گفت وگو خواهد كرد.
چهارشنبه گذشته در جريان درگيري هاي ميدان «العباسيه» در مقابل وزارت دفاع مصر، 22 نفر كشته و بيش از 200 نفر مجروح شدند كه بسياري از آنها طرفداران اين نامزد رد صلاحيت شده بودند.
تمديد مقررات حكومت نظامي
حاكمان نظامي مقررات منع آمد و شد را در اطراف وزارت دفاع مصر در قاهره تمديد كردند.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، در پي درگيري هاي مرگبار هفته گذشته در ميدان العباسيه قاهره، شوراي عالي نظامي مصر روز شنبه تصميم گرفت براي چهارمين شب متوالي مقررات منع رفت و آمد را در اطراف وزارت دفاع تمديد كند. شوراي عالي نيروهاي مسلح كه حكومت را در دست دارد بدون اينكه به ذكر دلايل امنيتي تمديد حالت فوق العاده در اطراف وزارت دفاع اشاره كند، آن را براي چهارمين بار تمديد كرده است. درگيري هاي خونين روز چهارشنبه گذشته در نزديكي وزارت دفاع دو كشته بر جاي گذاشت و نظاميان حاكم مردم معترض را به داشتن سلاح و تصميم براي اشغال ساختمان وزارت خانه متهم كرده بودند.
خبر ديگر اينكه كميته انتخاباتي مصر اعلام كرد كه در اعتراض به اظهارات برخي نمايندگان پارلمان (مجلس الشعب) فعاليت هاي خود را به حالت تعليق درآورده است.
به گزارش رويتر، توقف فعاليت هاي كميته انتخاباتي مصر پس از آن صورت گرفت كه اعتراضات برخي از نمايندگان پارلمان، در جلسه روز دوشنبه از سوي كميته انتخاباتي توهين آميز تلقي شد و خواستار دخالت شوراي عالي نيروهاي مسلح براي حل بحران شدند.
كميته انتخاباتي مصر در بيانيه اي اعلام كرد: اعضاي پارلمان به اين كميته ابراز بي اعتمادي كرده و به قضات آن توهين كرده اند و در پي آن از شوراي عالي نظامي مصر خواسته اند به منظور ادامه فعاليت هاي اين كميته در روند فعاليت هاي آن دخالت كند. نمايندگان پارلمان مصر پيش از اين دولت كمال الجنزوري نخست وزير موقت را به دليل نداشتن رأي اعتماد غيرقانوني و فاقد صلاحيت را دانسته و استعفاي آن را خواستار شده بودند.
اين تحولات در عرصه سياسي مصر در حالي صورت مي گيرد كه قرار است انتخابات رياست جمهوري در 23 ماه مه (سوم خرداد) در سراسر كشور برگزار شود.

 



نظاميان صهيونيست تظاهرات فلسطيني ها را به خشونت كشاندند

سرويس خارجي-
تظاهرات مردم فلسطين براي اعلام همبستگي با اسيران فلسطيني در زندان هاي رژيم صهيونيستي با حمله نظاميان رژيم صهيونيستي به درگيري و خشونت كشيده شد.
صدها فلسطيني در حمايت از اسيران فلسطيني در نزديكي زندان نظامي عوفر واقع در كرانه باختري تظاهرات كردند كه با يورش نيروهاي صهيونيست مواجه و با آنان درگير شدند.
زندان عوفر اصلي ترين محل اعتصاب غذاي صدها نفر از اسيران فلسطيني است.
جوانان فلسطيني در اين تظاهرات خواستار قطع رابطه كشورهاي عربي با اسرائيل شدند و از رهبران اين كشورها خواستند پرونده اسرائيل را به سازمان ملل ارسال كنند.
اين در حالي است كه نظاميان صهيونيست با گاز اشك آور و گلوله به تظاهركنندگان حمله و تعداد زيادي از آنها را مجروح كردند.
ده ها جوان فلسطيني نيز در درگيري با نظاميان صهيونيست در اردوگاه العروب در شمال الخليل زخمي شدند.
فلسطيني هاي ساكن اين اردوگاه در اعلام همبستگي با اسيران فلسطيني تجمع گسترده اي برپا كردند كه با يورش نظاميان اسرائيلي مواجه شدند.
نظاميان رژيم صهيونيستي از ورود شمار زيادي از فلسطيني هاي ساكن اردوگاه به داخل اردوگاه جلوگيري كردند و با گاز اشك آور به سمت تظاهركنندگان شليك كردند.
اين در حالي است كه سازمان صليب سرخ جهاني با اشاره به وضعيت نامطلوب اسيران فلسطيني اعتصاب كننده به سازمان ها و نهادهاي حقوقي بين المللي هشدار دادند.سخنگوي اين سازمان اعلام كرد كه در جريان بازديد از زندان هاي رژيم صهيونيستي از ديدن وضعيت نامطلوب اسيران فلسطيني بسيار نگران شده است. اسيران فلسطيني 22 روز است كه اعتصاب غذا كرده و اعلام كرده اند كه تا رسيدن به خواسته هايشان به اعتصاب غذا پايان نخواهند داد.

 



به اتهام شركت در كودتا 18 ژنرال بازنشسته ارتش تركيه بازداشت شدند

نيروهاي امنيتي تركيه 18 ژنرال بازنشسته اين كشور را به اتهام كودتا در اواخر دهه 1990 بازداشت كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ديروز چهارمين موج دستگيري نظاميان ارشد بازنشسته و در حال خدمت تركيه به اتهام كودتا آغاز شد؛ در اين موج جديد، نيروهاي امنيتي به منازل و محل كار 18 ژنرال بازنشسته حمله بردند و آنها را دستگير كردند. اين ژنرال ها متهم هستند كه در 28 فوريه سال 1997 (26 بهمن 1376) عليه دولت اسلامگراي «نجم الدين اربكان» دست به كودتا زدند و اين دولت را به سقوط كشاندند. پليس تركيه قبلا نيز 39 تن از نظاميان اين كشور را به اتهام كودتا بازداشت كرده بود.
كودتاي 28 فوريه پس از آن به وقوع پيوست كه يك نمايش خياباني ضدصهيونيستي در آنكارا در سال 1997 به اجرا درآمده بود.
فرداي آن روز تانك هاي ارتش در منطقه سنجان به حركت درآمده و سربازان ارتش، برگزاركنندگان اين نمايش را بازداشت كردند.
متعاقب آن، شوراي امنيت ملي تركيه كه در آن دوران در كنترل نظاميان بود، در 28 فوريه 1997 ميلادي، تشكيل جلسه داد. نتيجه اين نشست وادار كردن دولت قانوني اربكان به استعفا بود. حزب اسلامگراي «رفاه» به رهبري وي نيز منحل و عمليات گسترده اي در بخش دولتي و آموزشي و دانشگاه هاي اين كشور براي پاكسازي آنچه كه از آن واپسگرايي و ارتجاع ناميده شد، آغاز گرديد.

 



حمله تازه جنگنده هاي ناتو به مناطق مسكوني جنوب افغانستان

جنگنده هاي ناتو با بمباران يك منطقه مسكوني در جنوب افغانستان، شش عضو يك خانواده را كشتند.
به گزارش خبرگزاري فارس، منابع رسمي دولت كابل اعلام كردند ديروز جنگنده هاي ناتو يك منطقه مسكوني در شهرستان «سنگين» استان «هلمند» را بمباران كردند. اين بمباران مرگ شش عضو يك خانواده را در پي داشت.
فرماندهان اشغالگر آمريكايي كه معمولا مدعي مي شوند در حملات خود شبه نظاميان طالبان را هدف قرار مي دهند، در مورد اتفاق ديروز نتوانستند واقعيت را كتمان كنند و مجبور به عذرخواهي شدند. شنبه گذشته نيز حملات مشابه ناتو در استان «كاپيسا» مرگ دو غيرنظامي و جراحت همين تعداد را در پي داشت. كشتار غيرنظاميان افغان تاكنون اعتراضات گسترده اي را در ميان مردم و دولت افغانستان در پي داشته است.
كرزاي رئيس جمهوري افغانستان هم تهديد كرده چنانچه بمباران مناطق غيرنظامي ادامه يابد در پيمان استراتژيك واشنگتن - كابل تجديدنظر خواهد كرد.

 



احزاب پيروز انتخابات يونان در تشكيل دولت ائتلافي ناكام ماندند

با شكست حزب پيروز انتخابات پارلمان يونان در تشكيل دولت ائتلافي، بحران اين كشور عميق تر شد.
به گزارش خبرگزاري ها، احزاب سياسي يونان پس از ناكامي در كسب آراي كافي در انتخابات پارلماني روز يكشنبه، در تشكيل دولت ائتلافي نيز ناكام ماندند.
با پيچيده تر شدن مشكلات سياسي در يونان، تحليلگران پيش بيني كردند احتمالا اين كشور نيازمند برگزاري يك انتخابات ديگر شود.
شبكه تلويزيوني بي بي سي دراين باره اعلام كرد، هيچگونه حس پيروزي در يونان ديده نمي شود.بعد از اينكه مردم يونان در انتخابات اخير به بسته هاي نجات اقتصادي راي منفي دادند، بازار سهام اين كشور روند نزولي پيدا كرد. برندگان انتخابات روز يكشنبه كساني هستند كه با بسته هاي نجات مخالفند و درصدد باطل كردن آن هستند. شگفتي ديگر در انتخابات يونان، راي آوردن حزب نئونازي اين كشور بود. هفت درصد به اين حزب راي دادند. برنامه هاي رياضت اقتصادي كه در ازاي وام هاي اضطراري به اجرا درآمد، مردم يونان را به طرف احزاب تندرو سوق داده است.اين رسانه دولتي انگليس در ادامه با اعلام اينكه يوناني ها روز يكشنبه گذشته انقلاب كردند افزود: يوناني ها روز يكشنبه نشان دادند ديگر حاضر نيستند با دولتي همراهي كنند كه برنامه هاي رياضتي را بر آنها تحميل مي كند. در حال حاضر چالش بزرگي از ناحيه يونان متوجه اتحاديه اروپا شده است. سياستمداران يوناني بايد هر چه سريعتر براي برون رفت از اين وضع چاره اي بينديشند.

 



اعتراض دانشجويان سوئيسي به سخنراني رئيس صندوق بين المللي پول

فعالان دانشجويي در سوئيس به سفر رئيس صندوق بين المللي پول به كشورشان اعتراض كردند.
به گزارش ايسنا دهها تن از دانشجويان سوئيسي در اعتراض به سفر «كريستين لاگارد»، رئيس صندوق بين المللي پول به دانشگاه زوريخ تظاهرات كردند.
لاگارد كه با هدف سخنراني به اين دانشگاه سفر كرده بود در اظهارات خود از تقسيم رفاه و سعادت در يك فضاي جهاني سازي شده خبر داد!
سازمان دهندگان اعتراضات دانشجويان به اين معترض بودند كه دانشگاه اين امكان را براي يك نئوليبرال فراهم آورده است تا ايده ها و اقدامات خود را در صندوق بين المللي پول توجيه كند.
برخي از كارشناسان اقتصاد سياسي بين الملل اقدامات و سياست هاي صندوق بين المللي پول و بانك جهاني را عامل بحران در اقتصاد جهاني مي دانند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14