(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - شماره 20204 

كوتاه اقتصادي
رئيس اتحاديه واردكنندگان مواد پروتئيني: مجموعه هاي دولت از واردات كالا كناره گيري كنند
وزير اقتصاد: توليد ناخالص داخلي ايران 2 برابر شد
توزيع برنج ايراني به قيمت زير 2 هزار تومان
پرداخت پول نفت صادراتي ايران به چين با يوان
تكليف سهامداران بانك تات مشخص شد
تامين آب استان هاي تهران ، البرز و قزوين از سرچشمه هاي البرز و منطقه خزر
قيمت لبنيات با اختصاص يارانه دولت كاهش مي يابد
چابهار كانون ترانزيت نيازمندي هاي افغانستان
شرايط فعال سازي مجدد برخي كارت هاي بنزين 100 توماني



كوتاه اقتصادي

¤ يك مقام مسئول شبكه بانكي گفت: با توجه به حجم ايران چك هاي در گردش و ذخيره چاپ شده، حذف يكباره آنها هزينه زيادي خواهد داشت؛ به همين دليل براي خروج چك پول ها يك سال فرصت داده شده است. اين مقام مسئول شبكه بانكي كشور با بيان اينكه بانك مركزي با دولت براي تعيين تكليف چك پول هاي موجود در بازار در حال رايزني است، اظهار داشت: طبق مذاكرات صورت گرفته با مجلس، توافق بر اين شد كه براي خروج چك پول ها، يك سال به بانك مركزي فرصت داده شود.
¤ بانك مركزي خبر ديدار بهمني با رئيس بانك جهاني را تكذيب كرد. روابط عمومي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، خبر منتشره در تعدادي از سايت هاي فارسي و انگليسي مبني بر ملاقات محمود بهمني با رئيس بانك جهاني و برخي ملاقات هاي ديگر را تكذيب كرد.در ادامه اين اطلاعيه آمده است: رئيس كل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران در حاشيه اجلاس بهاره 2012 هيچ ملاقاتي با رئيس بانك جهاني نداشته و مطالب منتشره در سايت هاي داخلي و خارجي در اين زمينه و به نقل از ايشان واقعيت ندارد.
¤ مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي خبر داد: 98 درصد از جايگاه هاي بنزين و نفت گاز كشور به طور كامل در اختيار بخش خصوصي است كه اين ميزان درخصوص جايگاه هاي CNG به 100 درصد مي رسد.
¤ بانك ملي ايران جهت آگاه سازي برخي مشتريان درخصوص عدم دريافت شارژ كارت تلفن همراه از طريق كانال هاي پرداخت اين بانك توضيحاتي اعلام كرد. به گزارش روابط عمومي بانك ملي ايران، اگر مشتري به اطلاعات بيش از 3 شارژ اخير خود نياز داشته باشد، در صورت خريد با ملي كارت با مشاهده فيلد شماره كارت از صورت حساب اينترنتي خود، قادر به دسترسي به شماره سريال شارژ كارت خريداري شده و استعلام آن از اپراتور فروشنده شارژ خواهد بود. در عين حال اگر مشتري با كارت ساير بانك ها اقدام به خريد شارژ كرده و با مشكل مواجه شده باشد با مراجعه به شعبه، امكان دستيابي به شماره سريال شارژ كارت و پيگيري آن توسط اپراتور مربوطه را خواهد داشت.
¤ منابع پاكستاني اعلام كردند: كارخانه هاي فولاد اين كشور كه به دليل كمبود مواد اوليه تاكنون يك ميليارد روپيه زيان كرده اند طي هفته هاي آينده 400 هزار تن سنگ آهن از ايران وارد مي كنند.به گزارش پايگاه اينترنتي بيزنس ريكوردر، كارخانجات فولاد پاكستان كه به دليل كمبود موادخام، با 15 درصد كاهش حجم توليد مواجه شده اند به منظور افزايش سرعت توليد خود، اقدام به واردات سنگ آهن، از ايران مي كنند. سنگ آهن، ماده خام اوليه مورد نياز براي توليد فولاد است.
¤ رئيس اتحاديه ميوه و سبزي فروشان گفت: قيمت موز از 15 روز آينده در ميدان ميوه و تره بار كيلويي 1500 تا 1600 تومان به فروش خواهد رسيد. حسين مهاجران افزود: زماني كه دلار حدود 1900 تومان قيمت داشت، توليدكنندگان موز را وارد كرده و در سردخانه نگهداري كردند و موزي كه در حال حاضر به مردم عرضه مي شود، همان موزهايي است كه با دلار گران خريداري و وارد شده بود.
¤ اداره آمار تركيه اعلام كرد: واردات طلاي ايران از تركيه در ماه مارس 2012 با رشد 37 برابري نسبت به مدت مشابه سال قبل به 480 ميليون دلار رسيد. اداره آمار تركيه اعلام كرد: ايران واردات طلا، جواهر و فلزهاي گران بها را از تركيه افزايش داده است. اين صادرات از 13 ميليون دلار در مارس سال گذشته به ارزش 480 ميليون دلار در ماه مارس امسال رسيده است.
¤ شركت مخابرات استان تهران اعلام كرد: به مناسبت روز جهاني ارتباطات، تسهيلاتي به مشتركين اينترنت و اينترانت از اول خرداد ماه ارايه مي دهد. تخفيف 10 تا 55 درصد براي مشتركين فعلي يكي از اين تسهيلات است.

 



رئيس اتحاديه واردكنندگان مواد پروتئيني: مجموعه هاي دولت از واردات كالا كناره گيري كنند

مجموعه هاي دولت بايد خود را از واردات كالا به ويژه اقلام پروتئيني كنار بكشند.
حسين صدر رئيس اتحاديه واردكنندگان گوشت و مواد پروتئيني در نشستي خبري با انتقاد شديد از شركت پشتيباني امور دام و معاونت توسعه بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ورود اين دو مجموعه دولتي به واردات گوشت و مرغ خبر داد. وي افزود: وظيفه شركت پشتيباني امور دام، تامين و توزيع نهاده هاي كشاورزي است، اما متاسفانه اين شركت محلي شده براي رفت و آمد واردكنندگان گوشت و مواد پروتئيني. صدر در ادامه افزود: اخيرا نيز يك هيات از كشور تركيه در محل شركت پشتيباني امور دام و در جلسه اي با مديرعامل اين شركت بحث واردات 20 هزار تن مرغ از كشور تركيه را داشتند . صدر در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره افزايش قيمت گوشت وارداتي از برزيل توضيح داد: زمانيكه اتحاديه براي واردات گوشت از برزيل اقدام مي كرد، قيمت ها منطقي بود و آنها موظف بودند با قيمتي كه به كشورهاي ديگر صادر مي كنند، با ايران نيز همان قيمت را محاسبه نمايند. اما از زمانيكه واردات از حالت متمركز خارج مي شود مقامات برزيلي قيمت هاي خود را تغيير دادند و اين باعث افزايش قيمت واردات شد. رئيس اتحاديه واردكنندگان گوشت در ادامه با اشاره به اينكه يك گروه واردكننده مواد پر وتئيني با هماهنگي معاونت توسعه بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به واردات گوشت كرده اند گفت: اينها نه تنها مباشر خريد نيستند، بلكه باعث افزايش قيمت گوشت در كشور شده اند. صدر اظهار داشت: يكي از واردكنندگان در برزيل قيمت هر تن گوشت را 3400 يورو گرفته بود. واردكننده ديگري در رقابت با وي پيشنهاد داده بود كه من 3800 يورو مي خرم و اين مسائل باعث افزايش قيمت در داخل شده است. وي گفت: همچنين پسر مديرعامل يكي از بانكهاي خصوصي در سفر به برزيل اقدام به واردات گوشت كرده است.
رئيس اتحاديه واردكنندگان گوشت از مسئولين خواست، بررسي نمايند، چه كساني با چه ميزان و با چه قيمت هايي و با چه امكانات ارزي اقدام به واردات گوشت كرده اند. صدر گفت: اگر دولت هنگام بروز مشكل گراني گوشت با اتحاديه همكاري مي كرد، توانايي اين را داشتيم و داريم كه گوشت با قيمت هاي مناسب را وارد و در اختيار مصرف كنندگان قرار دهيم. وي افزود: اگر دولت همكاري و حمايت كند، مي توانيم واردات منطقي داشته باشيم و 30 درصد زير قيمت بازار گوشت مورد نياز مردم را تامين كنيم. وي با اشاره به مكاتبات متعدد با معاون اول رئيس جمهور و رئيس ستاد تنظيم بازار، وزير صنعت، معدن و تجارت و ... گفت: در نامه هاي متعددي كه به مسئولين نوشته ايم از تخريب ها و تضعيف اتحاديه گزارش داديم و سياست هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت را با نقد منصفانه به اطلاع رسانديم كه در اين زمينه همچنان منتظر جواب هستيم.

 



وزير اقتصاد: توليد ناخالص داخلي ايران 2 برابر شد

وزير اقتصاد با تأكيد بر حمايت دولت از بازار سرمايه از رشد 2 برابري توليد ناخالص داخلي و افزايش درآمد سرانه ايرانيان خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ها سيدشمس الدين حسيني ديروز در مراسم افتتاحيه نمايشگاه «بورس، بانك و بيمه» با بيان اينكه سرمايه گذاري خارجي در سال گذشته به رشد شتابان خود ادامه داد و با رشد 11درصدي روبرو شد، خاطرنشان كرد: اين رقم در سال گذشته از 4ميليارد و 300 ميليون دلار عبور كرد، همچنين جذب سرمايه گذاري خارجي در سال 87 كمتر از 2ميليارد و صد ميليون دلار بود كه حجم سرمايه گذاري خارجي در سال گذشته دو برابر شد.
وي تصريح كرد: اين آمار در شرايطي است كه در سال 90 به لحاظ پرداخت خزانه داري نيز عملكرد مطلوبي داشتيم و خزانه موفق به پرداخت هاي نقدي 122 هزار ميليارد تومان در سال 90 شد اين در حالي است كه اين رقم در سال 89 فقط 90 هزار ميليارد تومان بود.
سخنگوي اقتصادي دولت همچنين حق بيمه توليدي در كشور در سال گذشته را داراي رشد 46 درصدي اعلام كرد و گفت: حق بيمه پارسال از رقم 8 هزار و 700 ميليارد تومان گذشت البته خسارت پرداختي هم 31درصد رشد داشت.
وي گفت: در بازار پول نيز مانده كل سپرده هاي بانكي به صورت ريالي و ارزي 18درصد در سال گذشته رشد داشت. اين در حالي است كه مانده كل تسهيلات بانكي به صورت ارزي و ريالي رشد 26درصدي را شاهد بوده است.
وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: با وجود ادعاها مبني بر كسري بودجه، خزانه داري در سال 90 با پرداخت نقدي 122هزار ميليارد تومان سال موفقي را پشت سر گذاشت.
وي گفت: در فاصله سالهاي 2006 تا 2011 توليد ناخالص داخلي كشور از 241ميليارد دلار به 482 ميليارد دلار رسيد و دوبرابر شد.
حسيني خاطرنشان كرد: درآمد سرانه ايرانيان هم از 13هزار دلار عبور كرده ضمن اينكه جايگاه هفدهم ايران در اقتصاد جهاني در سال 2012 حفظ شده است.
حسيني همچنين در حاشيه نمايشگاه بورس، بانك و بيمه در جمع خبرنگاران در خصوص وضعيت قيمت ها در بازار ارز به ويژه دلار گفت: نرخ دلار در اين بازار هنوز بالاست. فعالان بخش خصوصي معتقدند كه نرخ هايي همچون 1670 يا 1690تومان براي دلار يك نرخ تعادلي نيست.
سخنگوي اقتصادي دولت با بيان اينكه ميزان قابل توجهي از حباب در بازار ارز خارج شده است و در آينده نيز بايد ميزان بيشتري از حباب از بين برود، گفت: آنچه كه بانك مركزي به دنبالش است، اين است كه نرخ ارز مرجع 1226 تومان به صورت باثبات در بازار دنبال شود.
وي گفت: مجموعه سياست هاي ارزي اين است كه نرخ هاي حبابي از بازار ارز از بين برود كه اين كار در حال انجام است.
وزير امور اقتصادي و دارايي در خصوص وضعيت بازار سكه هم گفت: سال گذشته قيمت سكه به مرز يك ميليون تومان رسيده بود و عده اي از افراد بودند كه در اين بازار، بازارگرمي مي كردند.
وي با تأكيد بر اينكه برخي از افراد بدون توجه به هشدارهاي دولت و بانك مركزي وارد اين بازار شده اند بدون اينكه نسبت به خريد و فروش در آن اشراف داشته باشند، گفت: در حال حاضر مي بينيد كه قيمت سكه روز به روز در حال كاهش است بطوري كه هم اكنون به حدود 650هزار تومان رسيده و به زودي به 600 هزار تومان هم نزديك مي شود.
حسيني گفت: پيش بيني مي شود كه با توجه به اينكه قيمت ارز در حال كاهش است و روند نزولي دارد، نرخ سكه هم با كاهش مواجه شود. در عين حال تأكيد مي كنم افرادي كه به صورت پايدار وارد بازار سرمايه شده اند و در آن سرمايه گذاري كرده اند مطمئناً سود مي كنند.
وي ادامه داد: اما بازارهايي كه بعضاً حباب و سفته بازي در آن شكل مي گيرد پايدار نيست اما بازار سرمايه همواره به عنوان يك فرصت تلقي مي شود و دولت نيز از رشد بازار سرمايه حمايت مي كند.
برنامه هاي جديد بيمه
در ادامه مراسم افتتاحيه نمايشگاه بانك، بيمه و بورس، رئيس بيمه مركزي هم برنامه هاي جديد نهاد زير مجموعه خويش را اعلام كرد.
به گفته محمد كريمي افزايش ضريب نفوذ بيمه در كشور، توسعه بيمه هاي زندگي، بيمه هاي كشاورزي، برداشتن بيمه هاي عمر از 75 سالگي و برقراري بيمه هاي مستمري و هم چنين توسعه بيمه هاي تكميلي از جمله برنامه هاي بيمه مركزي است.
وي ادامه داد: براساس سند چشم انداز برنامه پنجم و فرمان 10 ماده اي رئيس جمهوري و هم چنين برنامه هاي تقديمي وزير اقتصاد به مجلس ما به دنبال تحول صنعت بيمه هستيم و ارزيابي اقدامات گذشته و چشم انداز آينده را مدنظر خواهيم داشت.
كريمي در پايان با اشاره به برنامه توسعه فعاليت هاي بيمه اي در خارج از كشور بيمه مركزي خواستار تشكيل كارگروهي متشكل از بيمه، بورس و بانك ها شد.
رئيس سازمان بورس هم با اشاره به جزئيات نمايشگاه بانك، بورس و بيمه گفت: اين نمايشگاه در حالي به صورت بين المللي برگزار مي شود كه فرصت مناسبي براي معرفي بازار سرمايه و خدمات فعالان به مشتريان بوده و امكان خوبي براي فرهنگ سازي بازار سرمايه و فرهنگ پاسخگويي به سرمايه داران است. با توجه به برگزاري بين المللي اين نمايشگاه غرفه داراني از كشورهايي حضور دارند كه فرصت خوبي براي آشنايي با خدمات آنها است.
صالح آبادي افزود: در اين نمايشگاه حدود 100كارگاه و برنامه آموزشي با موضوعات تخصصي برگزار مي شود و اين نمايشگاه بزرگترين نمايشگاه در سطح منطقه است.
گفتني است نمايشگاه بورس بيمه و بانك تا جمعه 22/2/91 از ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر در محل نمايشگاه بين المللي تهران برپاست.

 



توزيع برنج ايراني به قيمت زير 2 هزار تومان

مديركل دفتر تامين و توزيع كالا وزارت صنعت، معدن و تجارت از توزيع 50 هزار تن برنج مرغوب ايراني به قيمت زير دو هزار تومان خبر داد و گفت: اين ميزان برنج از امروز در شبكه توزيع منتخب اين وزارتخانه عرضه خواهد شد.
علي پوركاوه در گفت وگو با مهر افزود: در راستاي تنظيم بازار موادغذايي، بيش از 50 هزار تن برنج مرغوب ايراني از محل خريدهاي تضميني شركت بازرگاني دولتي ايران در سال هاي 89 و 90، با قيمتي زير 2000 تومان در شبكه منتخب وزارت صنعت، معدن و تجارت از امروز توزيع خواهد شد.
به گفته وي، مردم مي توانند اين كالا را با قيمت مصوب، از توزيع كنندگان منتخب تهيه كنند.
پوركاوه از برنامه هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت براي تامين كالاهاي اساسي و مواغذايي خبرداد و گفت: براساس تاكيد وزير صنعت، معدن و تجارت، تا پايان ارديبهشت ماه قيمت موادغذايي در بازار كاهش مي يابد كه در اين راستا، افزايش قيمت شير و فرآورده هاي لبني منتفي شد و بازار در حال تعديل قيمت است.
مديركل دفتر تامين و توزيع كالاي وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: براساس گزارشات ارسالي از سوي سازمان هاي صنعت، معدن، و تجارت استانها، قيمت شير و فرآورده هاي لبني به قيمت اسفندماه سال گذشته بازگشت و در مقابل، نهاده هاي موردنياز دامداران نيز با قيمت مناسب و مصوب، در حال توزيع است.
شايان ذكر است: برنج مرغوب ايراني در فروشگاههاي زنجيره اي، ميادين ميوه و تره بار و فروشگاههاي اتكا توزيع مي شود.

 



براساس توافق تهران و پكن صورت مي گيرد
پرداخت پول نفت صادراتي ايران به چين با يوان

منابع آگاه چيني اعلام كردند: براساس توافق تهران و پكن بخشي از پول نفت صادراتي ايران به چين به يوان پرداخت مي شود.
به گزارش فارس، سي ان ان به نقل از منابع آگاه اعلام كرد: تهران، يوان دريافتي از بابت فروش نفت خود به چين را صرف خريد كالاها و خدمات از پكن مي كند.
به گفته منابع آگاه در بازار نفت چين، حجم عمده وارادت نفت ايران به چين توسط شركت يونيپك، شاخه تجاري شركت سينوپك و از طريق شركت ديگري به نام ژوهاي ژنرونگ انجام مي گيرد. سينوپك، دومين شركت بزرگ نفت چين محسوب مي شود.
براساس برآوردهاي انجام شده، ارزش سالانه اين مبادلات به 20 تا 30 ميليارد دلار مي رسد، كه بخشي از آن به صورت مبادلات پاياپاي انجام مي گيرد. براي مثال، ژوهاي ژنرونگ، در قبال خريد نفت از ايران، خدماتي همچون انجام عمليات حفاري به اين كشور ارائه مي دهد.
مدير اجرايي يك بانك در دوبي در اين زمينه اظهار داشت: «بحران مالي جهاني تغيير گرايش از غرب به سمت شرق را سرعت بخشيده است.» وي افزود: «اقداماتي مثل تحريم هاي آمريكا عليه ايران در شرايط كنوني قابليت پذيرش يوان (واحد پول چين) به عنوان ارز مورد مبادله در معاملات تجاري را افزايش خواهد داد.»
دولت آمريكا اوايل سال جاري، شركت ژوهاي ژنرونگ را به دليل صادرات بنزين به ايران، مورد تحريم قرار داد. اما مقامات اين شركت اين اتهام را رد مي كنند.
واشنگتن همچنين، تحريم هايي را وضع كرده كه موسسات مالي را ناگزير به انتخاب يكي از گزينه هاي همكاري با ايران و يا فعاليت در سيستم مالي آمريكا مي سازد. آمريكا همچنين محدوديت هايي را عليه بانك مركزي ايران اعمال كرده است. ايران راهكار مبادله پاياپاي را به عنوان اهرم موثري عليه تحريم هاي بانكي به كار گرفته است.
به گفته بانك داران، خريد نفت با استفاده از يوان از چند ماه پيش آغاز شده، به اين صورت كه ابتدا بخش غير تهاتري مبادلات در پكن از طريق حسابهايي به يوان انجام مي شد، اما در حال حاضر، در پي فشارهاي آمريكا، بانك هاي چيني نظير بانك چين، معامله با ايران را متوقف كرده اند.
در مقابل، بخش عمده اي از انتقال پول به تهران از طريق بانك هاي روسي انجام مي گيرد، كه كارمزدهاي بالايي را بابت اين مبادلات دريافت مي كنند.
ايران 21درصد از نفت خام خود را به چين صادر مي كند و همين مسئله پكن را به عامل مهمي در مقابل تحريم هاي يكجانبه آمريكا عليه ايران تبديل كرده است.
در ماه مارس، در ميان تلاش هاي گسترده غرب براي منزوي ساختن ايران، شركت سينوپك ضمن انجام مذاكرات با طرف ايراني، تلاش كرد قرارداد جديد نفتي خود با ايران را منعقد كند. گفتني است، چين در ماه هاي ژانويه و فوريه به صورت قابل توجهي واردات نفت خود از ايران را كاهش داده، اما تحليلگران معتقدند اين كاهش ميزان خريد در طي ماه هاي آينده سال جاري جبران خواهد شد.

 



تكليف سهامداران بانك تات مشخص شد

مديرعامل فرابورس در خصوص تكليف سهامداران بانك تات بعد از ادغام توضيحاتي ارائه كرد.
مصطفي اميد قائمي در گفت وگو با ايسنا گفت: با ادغام بانك تات با دو موسسه سهام جديد به سهامداران تعلق مي گيرد.
وي با بيان اين كه با انتقال يك شركت دارايي ها و بدهي هاي آن نيز منتقل مي شود، افزود: با ادغام بانك مجمع جديد شركت تشكيل مي شود و از طريق مجمع سهام جديد به سهامداران تعلق مي گيرد.
به گفته اميد قائمي اين موضوع توسط بانك مركزي در حال پيگيري است.
وي در خصوص پذيره نويسي بانك خاورميانه توضيح داد: پذيره نويسي بانك خاورميانه مراحل نهايي خود را در سازمان بورس طي مي كند و طبق بند ب ماده 99 بايد بعد از پذيره نويسي معاملات دست دوم آن در بازار پايه فرابورس انجام شود.
به گفته مديرعامل فرابورس موسسين اين بانك برنامه دارند كه بعد از تاسيس بانك و پذيره نويسي، معاملات دست دوم آن را در بازار پايه فرابورس انجام دهند.
وي عنوان كرد: لذا بعد از درج پذيره نويسي احتمالا امكان معامله اين بانك در بازار پايه فرابورس فراهم مي شود.
خاطرنشان مي شود در روزهاي اخير موضوع ادغام بانك تات كه در فرابورس ايران پذيرفته شده است با دو موسسه مالي صالحين و آتي منتشر شد كه آينده اين شركت و وضعيت سهامداران را با ابهام روبه رو كرد.

 



تامين آب استان هاي تهران ، البرز و قزوين از سرچشمه هاي البرز و منطقه خزر

آب سرچشمه هاي شمال كوهستان البرز و منطقه خزر به تهران منتقل خواهد شد.
آب از ارتفاع هاي 2 هزار و3 هزارمتري البرز شمالي و منابع آبي سرد آب رود و چالوس براي مصرف در استان هاي تهران، البرز و قزوين منتقل خواهد شد.
مقاصد اصلي آب انتقال يافته توسط اين طرح، استان تهران، استان البرز و شهرهاي جديد پرند و هشتگرد هستند كه جمعيت زيادي به واسطه ساخت مسكن مهر در آنها ساكن شده است. همچنين بخش هايي از استان قزوين نيز از اين آب بهره مند خواهند شد.
در اين زمينه معاون طرح و توسعه شركت آب منطقه اي تهران به انجام مراحل اوليه شناسايي و مطالعه طرح انتقال آب از مناطق شمالي البرز به مناطق جنوبي البرز يا سامانه انتقال آب از ارتفاعات 2000 و 3000 تنكابن، اشاره و اظهار كرد: يكي از نيازهاي مناطق جنوبي البرز تامين بيش از 600 ميليون مترمكعب آب براي مصارف شرب و كشاورزي است كه در سال هاي آينده با آن روبرو خواهد شد.
محمدرضا بختياري مطالعه و طراحي پروژه انتقال آب از ارتفاعات را مهم و حياتي توصيف كرد و گفت: اين طرح از ميزان آب مازاد در مناطق شمالي البرز و با درنظرگرفتن حقابه هاي زيست محيطي در حال طرح ريزي است تا علاوه بر تامين آب مورد نياز استان هاي تهران، البرز و قزوين به انتقال و تامين آب مورد نياز استان مازندران نيز كمك كند.
وي همچنين تاكيد كرد: يكي از ويژگي هاي اساسي اين طرح آبي، انتقال ثقلي و بدون پمپاژ آب از مناطق شمالي و جنوبي البرز است كه در مقايسه با ديگر طرح هاي آبي در حال اجرا از هزينه هاي كمتري برخوردار خواهد بود.
معاون طرح و توسعه شركت آب منطقه اي تهران درباره طرح انتقال آب از شمال به جنوب البرز تصريح كرد: افزايش جمعيت در مناطق جنوب البرز و آب مازاد موجود در شمال آن يكي از دلايل شكل گيري طرح است كه اميد مي رود با نكات مثبت موجود در آن بتواند به تامين نياز آبي كمك شاياني كند.
به گفته مسئولين وزارت نيرو، اجراي طرح به گونه اي نخواهد بود كه با انتقال آب از حوزه خزر به جنوب البرز، اين مناطق دچار كمبود آب شوند و براساس اين طرح مناطق 2000، 3000 تنكابن و چالوس با اجراي اين طرح از منابع آبي بيشتري برخوردار خواهند شد.
بحران كمبود آب تهران جدي است
بنابراين گزارش: پيشتر مسئولان تامين آب تهران با مطرح كردن اين هشدار كه در سال هاي آينده پايتخت با مشكلات جدي براي تامين آب مواجه خواهد شد، از برنامه هايي براي مواجهه با اين بحران خبر داده بودند كه به نظر مي رسد طرح انتقال آب از شمال به تهران يكي از مهمترين استراتژي ها باشد.
تهران در حالي كه تنها 2درصد از وسعت كشور را به خود اختصاص داده، 19درصد جمعيت كشور را در خود جاي داده و اين در حالي است كه سرانه مصرف آب تهراني ها سالانه 375 مترمكعب است كه 20درصد سرانه مصرف آب كل كشور را شامل مي شود.
بر اين اساس، كسري 300 ميليون مترمكعبي آب در افق 1410در حالي است كه با توجه به تراكم جمعيت در شهرهاي تهران و البرز، در سال هاي آتي با كمبود شديد آب مواجه خواهيم شد و در همين راستا شركت آب منطقه اي تهران طرحي را به منظور انتقال آب از ارتفاعات 2000 و 3000 متري تنكابن به كرج و سپس انتقال آن توسط تونل به تهران در دست مطالعه و اجرا دارد.
اختصاص 4 هزار ميليارد تومان به طرح هاي آبي
معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا از اختصاص منابع ملي 4 هزار ميليارد توماني در هر سال براي اجراي طرح هاي آبي خبر داد.
محمدرضا عطارزاده در گفت وگو با مهر با اعلام اينكه منابع اجراي طرح هاي حوزه آب از اعتبارات ملي و دولتي است، گفت: ساليانه در اين بخش 4 هزار ميليارد تومان از منابع ملي دريافت و در اين بخش هزينه مي شود.

 



قيمت لبنيات با اختصاص يارانه دولت كاهش مي يابد

دبيرانجمن صنفي صنايع لبني از اختصاص يارانه 140 توماني براي هر كيلو شير خام خبر داد.
رضا باكري در گفت وگو با ايسنا با اشاره به تلاش هاي انجام شده براي كاهش قيمت لبنيات گفت: هر كيلو شير خام (با 2/3 درصد چربي و بار ميكروبي زير صدهزار) كه طبق مصوبه اسفندماه بايد كيلويي 650 تومان از سوي دامداران در كارخانه هاي لبني فروخته شود اكنون با در نظر گرفتن 140 تومان يارانه كيلويي 790 تومان تامين مي شود.
وي تصريح كرد: شركت پشتيباني امور دام به ازاي هر كيلو خوراك 100 تومان يارانه اختصاص مي دهد كه با توجه به هزينه 70 درصدي قيمت علوفه در قيمت تمام شده شير خام در واقع كيلويي 140 تومان يارانه به هر كيلو شير خام اختصاص مي يابد.
باكري گفت: علوفه ارزان وارداتي به ميزان 250 هزار تن در حال توزيع است و 600 هزار تن نيز در حال واردات به كشورمان است.
دبير انجمن صنفي صنايع لبني همچنين با تاكيد بر اين كه كارخانه هاي لبني هيچگونه تخلفي در قيمت گذاري ها نداشته اند، تصريح كرد: طبق قانون قيمت گذاري محصولات داخلي كارخانه ها مجاز هستند براساس قيمت هاي تمام شده نرخ محصولاتشان را اصلاح كنند.
وي گفت: در اين ميان با توجه به درخواست مسئولان امر عليرغم زيان براي بخش توليد قيمت محصولات لبني به نرخ مصوب بهمن ماه بازگشته است تا ميزان هزينه تمام شده هر محصول از سوي مسئولان مورد بررسي قرار گيرد و قيمت نهايي براي آن ها مشخص شود.

 



چابهار كانون ترانزيت نيازمندي هاي افغانستان

رئيس هيات مديره و مدير عامل منطقه آزاد تجاري و صنعتي چابهار گفت: چابهار به كانون ترانزيت نيازمنديهاي افغانستان با شركاي اين كشور در آفريقا و جنوب شرقي آسيا تبديل شد.
شهباز يزداني رئيس هيات مديره و مدير عامل منطقه آزاد تجاري وصنعتي چابهار پيش از ظهر ديروزدر يك نشست خبري اظهار داشت: بر اساس تفاهم نامه اي كه هفته قبل ميان اين منطقه آزاد با وزارت صنعت و تجارت افغانستان در كابل به امضا رسيد ، مبلغ اجاره اراضي چابهار به تجار و صنعتگران افغاني مورد بازنگري قرار ميگيرد و افغانها از اين پس مبلغ اجاره بهاي اراضي تجاري و صنعتي چابهار را به صورت ارزي مي پردازند .همچنين تمامي تجار و صنعتگراني كه با معرفي نامه وزارت صنعت و تجارت اففانستان در چابهار سرمايه گذاري كنند مورد حمايت قرار مي گيرند .
يزداني گفت: در قالب اين تفاهم نامه مجوز برقراري خط هوايي ميان كابل ، چابهار و دوبي براي خطوط هوايي دوكشور صادر شد كه تاكنون شركت
« كام اير » افغانستان نسبت به راه اندازي اين خط هوايي ابراز تمايل كرده است .مدير عامل منطقه آزاد تجاري و صنعتي چابهار ادامه داد: ايجاد شعب بانكها و بيمه هاي افغاني در اين منطقه آزاد از ديگر مفاد تفاهم نامه منعقده با وزارت صنعت و تجارت افغانستان است كه روابط بانكي و بيمه اي دو كشور را تسهيل خواهد كرد .
وي با اشاره به اظهارات اخير سفير افغانستان در تهران گفت: افغانستان سالانه 3 ميليون تن كالا از مسير بندر كراچي در پاكستان ترانزيت مي كند كه تمايل دارد تمامي اين حجم كالا را در مسير كريدور چابهار جابجا كند .
به گفته وي در صورت تحقق اين برنامه ، حجم ترانزيت كالا از بندر چابهار به دوبرابر ميزان فعلي افزايش خواهد يافت .
يزداني گفت : براي افغانستان استفاده از مسير ترانزيتي چابهار به منظور دسترسي به اقيانوس هند و آبهاي آزاد بسيار به صرفه تر از مسير بندر كراچي پاكستان است ، زيرا مسير چابهار حداقل 1000 كيلومتر كوتاهتر است .
وي گفت : در بخشي ديگري از اين تفاهم نامه مقرر شده يك شركت حمل و نقل بين المللي مشترك ميان دوكشور با سرمايه گذاري 51 درصدي ايران و 49 درصدي افغانستان داير شود .رئيس هيات مديره و مدير عامل منطقه آزاد تجاري وصنعتي چابهار گفت: هم اينك 300 خودرو سنگين كشنده با پلاك منطقه آزاد چابهار در مسير افغانستان به اين بندر فعال است و در صدد هستيم تا ظرفيت حمل كالا ميان دو كشور را افزايش دهيم .
مديرعامل منطقه آزاد چابهار ادامه داد : مقرر شده به تجار و صنعتگران افغان براي فعاليت در چابهار رواديد 3 تا 5 ساله به همراه پروانه اشتغال و اقامت داده شود. علاوه براين افغان ها مي توانند 10 درصد از كاركنان صنايع و حرفي را كه در چابهار ايجاد مي كنند از ميان هموطنان خود استخدام كنند .
يزداني گفت : اعطاي مشوق هاي مالياتي و امكان تاسيس شركت با 100 درصد سرمايه خارجي به همراه تضمين اصل و سود سرمايه گذاري ها از ديگر مشوق هاي در نظر گرفته شده براي تجار و صنعتگران افغاني در منطقه آزاد چابهار است .وي همچنين با اشاره به انعقاد قرارداد صدور سالانه 5 ميليون تن سنگ آهن افغانستان به هندوستان گفت : بطور قطع كريدور ترانزيتي چابهار نزديكترين مسير صادرات سنگ آهن افغانستان به هندوستان است كه مورد توجه افغانها قرار گرفته است .يزداني گفت : مذاكراتي نيز با ساير اعضاي اكو براي راه اندازي منطقه ويژه اقتصادي اكو در داخل منطقه آزاد تجاري و صنعتي چابهار داشته ايم كه در شوراي برنامه ريزي سازمان همكاري هاي اقتصادي « اكو » مورد استقبال قرار گرفته است .

 



شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي اعلام كرد
شرايط فعال سازي مجدد برخي كارت هاي بنزين 100 توماني

شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي شرايط فعال سازي مجدد برخي از كارتهاي هوشمند سوخت داراي سهميه بنزين 100 توماني در جايگاهها را اعلام كرد.
مجيد شهيدي رئيس مركز پاسخگويي شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي در گفتگو با مهر درباره غيرفعال شدن برخي از كارتهاي هوشمند سوخت داراي سهميه بنزين 100 توماني، گفت: آن دسته از كارتهاي هوشمند سوخت كه از 18 ماه گذشته تاكنون مورد استفاده قرار نگرفته غيرفعال شده اند.
وي با اعلام اينكه دارندگان اين گونه كارتها مي توانند در تماس با سامانه پاسخگوي 9627، رمز جديد ورود دريافت كنند، اظهار داشت: شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي قصد ابطال سهميه هاي بنزين 100 توماني كارتها را ندارد و دارندگان سهميه بنزين 100 توماني با فعالسازي كارت سوخت تا پايان ارديبهشت مي توانند سهميه خود را به بنزين 400 توماني تبديل كنند.
وي همچنين با اشاره به افزايش ساعات كاري مركز پاسخگويي شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي، تصريح كرد: همزمان با اعلام شرايط تبديل سهميه هاي بنزين 100 توماني ذخيره سازي شده در كارتهاي هوشمند سوخت به سهميه 400 توماني ابهامات و سوالات مردمي دراين باره افزايش يافته است.براين اساس، مردم در تماس با مركز پاسخگويي شركت پخش مي توانند مشكلات خود را در زمينه قفل شدن كارت سوخت خودرو و موتور سيكلتها، ميزان باقيمانده سهميه بنزين و جا گذاشتن كارت سوخت در جايگاه ها را هم اعلام كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14