(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 29  آبان  1391 - شماره 20361

به بهانه فصل برداشت زعفران (يادداشت خبرنگار)
اعتبارات مصوبات سفر رهبر انقلاب به خراسان شمالي ابلاغ شد
كوتاه از ورزش شهرستانها
بيمارستان هاي البرز به شبكه جمع آوري پسماند مجهز شدند
افتتاح پروژه 120 واحدمسكن زوج هاي جوان در همدان
برگزيدگان مسابقات قرآني يزد معرفي شدند
بهره برداري از آزمايشگاه سيتوژنتيك رشت
فرافكني عوامل امارات براي جذب گردشگر ايران
افزايش 48 درصدي صادرات آذربايجان غربي به روسيه
تقدير از دانش آموزان برتر محلات
تاخير در اجراي فاضلاب شهري قره ضياءالدين
مديركل كتابخانه هاي مازندران خبر داد
راه اندازي 19 انجمن خيران كتابخانه ساز در مازندران
در جلسه بررسي وضعيت مسكن استان صورت گرفت
تاكيد استاندار اردبيل بر همكاري بانك هاي عامل با بنياد مسكن
جلوه گري محرم در آيين هاي عزاداري مردم آذربايجان غربي
انتصابات جديد در شهرستانها
نماينده مردم جهرم در مجلس شوراي اسلامي:
عدم صنايع تبديلي مركبات يكي از مشكلات عمده باغداران جهرمي است
به گفته فرمانداريزد در حوزه كتاب و كتابخواني پيشرو است
به گفته مدير امور منابع آب گنبد،مينودشت، گاليكش:
كشت شالي به مصلحت گلستان و مردم نيست


به بهانه فصل برداشت زعفران (يادداشت خبرنگار)

زعفران داراي قدمتي سه هزار ساله در ايران است و چون در خاك كوير به عمل مي آيد به طلاي سرخ يا طلاي كوير شهرت يافته است. از 147 هزار گل تازه يك كيلو زعفران خشك بدست مي آيد.
به گزارش خبرنگار ما، اين روزها كوچه پس كوچه هاي شهرها و روستاهاي استان خراسان جنوبي سرشار از عطر دل انگيز زعفران شده و در فصل هزار رنگ پاييز اين گياه سرخ فام ميهمان خانه هاي مردم سختكوش خراسان جنوبي است.
گذشته از صدها فوايدي كه براي اين گياه برشمرده اند جالب است كه بدانيد زعفران داراي كاركرد اجتماعي نيز است. در فصل برداشت، كشاورزان فارغ از اينكه زمين هاي زير كشت اين محصول به چه كسي تعلق دارد در اوايل صبح و قبل از طلوع آفتاب كمر بسته و با همكاري يكديگر به جمع آوري گل هاي زيباي زعفران مي پردازند.
ايجاد روحيه تعاون و همكاري در بين كشاورزان يكي از همان ثمرات اجتماعي زعفران است، برداشت اين گياه شامل دو قسمت است. اول جمع آوري گل از زمين هاي كشاورزي و دوم جداسازي كلاله سه شاخه اي كه همان زعفران است از بدنه گل زعفران كه اصطلاحاً پر كردن زعفران مي گويند. هر دو قسمت داراي مراسم خاصي است كه از 700 سال پيش در اين استان با حال و هواي منحصر به فردي انجام مي شود.
اين محصول به آب كمي نياز دارد و اين ويژگي سبب شده تا استان خراسان جنوبي مقام دوم جهاني را در توليد اين گياه با ارزش به خود اختصاص دهد. داراي خواص متعدد دارويي بوده كه مهم ترين آن درمان افسردگي است، اما آنچه كه اهميت زعفران ايراني را بالا برده است عدم وجود ماده سمي سافرانال در آن نسبت به زعفران ديگر كشورهاي توليدكننده آن است.
اين محصول مهم ترين منبع درآمد كشاورزان در استان خراسان جنوبي است، استاني كه 35 درصد زعفران جهان را توليد مي كند. آنچه به عنوان نكته پاياني مي توان بدان اشاره كرد نحوه نگهداري اين محصول گرانقيمت است. از آنجايي كه اسانس زعفران قابل تبخير شدن است مي بايست در ظرفهاي سربسته فلزي يا شيشه اي و دور از رطوبت و نور نگهداري شود.
بيرجند- خبرنگار كيهان
 


اعتبارات مصوبات سفر رهبر انقلاب به خراسان شمالي ابلاغ شد

بجنورد- خبرنگاركيهان:
استاندار خراسان شمالي از ابلاغ اعتبار سفررهبر معظم انقلاب به خراسان شمالي به ميزان 3هزار و 800 ميليارد تومان خبرداد.
محمود احمدي بي غش اعلام كرد: با اين ميزان اعتبار كه از سوي دولت ابلاغ شده است 200 مصوبه شامل 2هزار و 600 پروژه عمراني در مدت 3سال در خراسان شمالي اجرا خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما، از سوي ديگر قاسم جعفري از نمايندگان شهرستانهاي بجنورد، جاجرم، گرمه و مانه و سملقان نيز از پيگيري تشكيل هيئتي براي نظارت بر اجراي مصوبات سفر رهبر انقلاب به خراسان شمالي خبر داد.
وي افزود: براساس اين پيشنهاد نمايندگاني از نهاد رهبري، دولت و مجلس براجراي صحيح اين مصوبات نظارت خواهند كرد.
يادآوري مي شود رهبر انقلاب در 19مهر ماه گذشته به خراسان شمالي سفر كرد و به مدت 8 روز با اقشار مختلف مردم ديدار و علاوه بر مركز استان به شهرستانهاي شيروان و اسفراين نيز سفركرد.
گفتني است خراسان شمالي از جمله استانهاي محروم كشور بوده و در اغلب شاخص هاي توسعه در رتبه هاي آخر كشوري قرار دارد.
 


كوتاه از ورزش شهرستانها

قهرماني بانوان دونده خراسان رضوي
مشهد- خبرنگاركيهان: تيم دو صحرانوردي بانوان بزرگسالان خراسان رضوي در مسابقات كشوري در بخش تيمي به عنوان قهرماني دست يافت.
تيم ثامن الحجج(ع) خراسان رضوي، توانست با كسب مقام دوم، چهارم، پنجم و ششم انفرادي اين رقابتها در صدر جدول مسابقات قرار گيرد و در مجموع امتيازات تيمي مقام اول اين رقابتها را از آن خود كند.
در اين مسابقات كه در كرج برگزارشد، فاطمه عزيزي مقام دوم را به دست آورد. فاطمه محمدي چهارم شد، حميده جوان به مقام پنجمي رسيد و سميه شاد ششم شد.
حضور بانوان واليباليست خراسان رضوي در ليگ دسته يك
سرمربي تيم واليبال اميد بانوان خراسان رضوي ازحضور اين تيم در رقابتهاي ليگ دسته يك واليبال بانوان كشور خبرداد.
مرضيه داوطلب گفت: رقابتهاي ليگ دسته يك واليبال بانوان كشور كه در رده سني اميد برگزار مي شود از 25 آبانماه با حضور 8 تيم برتر واليبال كشور در اهواز برگزارشد كه تيم اميد خراسان رضوي نيز در اين مسابقات شركت كردند
سرخس قهرمان كشتي جام شهدا
سرخس- خبرنگاركيهان: مسابقات كشتي فرنگي سه جانبه جام شهدا با شركت تيم هاي سرخس، نيشابور و قوچان در سالن شهيد دهقانزاده سرخس برگزار شد و در پايان اين مسابقات كه در 20 وزن انجام شد تيم هاي سرخس، نيشابور و قوچان به ترتيب اول تا سوم شدند. لوح تقدير فرماندهي انتظامي سرخس به اعضاي هيئت كشتي اين شهر اهدا شد.
شهرداري كاشان قهرمان مسابقات فوتبال
كاشان - خبرنگاركيهان: تيم فوتبال سازمان رفاهي - تفريحي شهرداري كاشان، قهرمان مسابقات فوتبال جوانان اين شهرستان شد. اين مسابقات باشركت 15تيم در سه گروه 5 تيمي در زمين چمن مصنوعي ورزشگاه شهيد ناصر فكري كاشان برگزار شد.
راهيابي به ليگ برتر
اوز- خبرنگاركيهان: تيم فوتبال جوانان ستاره آبي لار به ليگ برتر استان فارس راه يافت.
در مسابقات فوتبال جوانان دسته يك استان فارس كه در ورزشگاه شهرلار برگزار شد، 4 تيم شركت داشتند كه تيم فوتبال جوانان ستاره آبي لار با 2 پيروزي و يك تساوي و كسب 7 امتياز به عنوان تيم اول اين گروه به ليگ برتر استان فارس راه يافت.
در اين دوره از مسابقات تيم هاي ستاره آبي و پارس نوين از شهرستان لارستان، جنوب از شهرستان خنج و شهيدمحمدي ازشهرستان فراشبند شركت داشتند.
آينده دار ملوان بحل قهرمان شد
جاسك- خبرنگاركيهان: مسابقات فوتبال نوجوانان شهرستان جاسك با شركت 6تيم به صورت دوره اي زيرنظر هيئت فوتبال جاسك كه در زمين چمن مصنوعي مجموعه ورزشي شهيد لشكري اين شهر برگزارشده بود با قهرماني تيم آينده دار ملوان بحل به پايان رسيد. تيم هاي شهداي گمنام و اروند به ترتيب مقام هاي دوم و سوم اين مسابقات را به دست آوردند.
در اين مسابقات عبدالغفور كناري زاده با 8 گل زده به عنوان آقاي گل مسابقات انتخاب شد.
برتري تيم فوتسال بانوان ساوه
اراك- خبرنگاركيهان: مسابقات فوتسال بانوان استان مركزي، رده سني نوجوانان پايان يافت.
در اين دوره از مسابقات، تيم ساوه در سكوي نخست ايستاد و تيم هاي خمين و دليجان به ترتيب در جايگاه دوم و سوم قرار گرفتند.
قهرماني تيم فوتبال نوجوانان اميد
¤ مسابقات فوتبال نوجوانان شهرستان اراك كه با شركت 13 تيم در اراك آغاز شده بود، پس از انجام 78بازي پايان يافت.
در اين دوره از مسابقات، تيم اميد به مقام نخست دست يافت و تيم هاي بهمن و آبي پوشان به ترتيب در جايگاه دوم و سوم قرار گرفتند.
رقابت 70پينگ پنگ باز
¤ مسابقات تنيس روي ميز شهرستان خمين در سه رده سني خردسالان، جوانان و نونهالان در سالن شهيد بهشتي اين شهرستان برگزار شد.
در اين مسابقات در دره سني خردسالان، حامد صفري، محمدصالح شمسي و امير مسعود محمدي به ترتيب مقام هاي اول تا سوم را كسب كردند.
در رده سني جوانان هم حسين عربي، علي محمد رضايي و اميرمحمد توكلي به ترتيب عناوين اول تا سوم را بدست آوردند. در رده سني نونهالان، پوريا سخايي اول شد، امير محمد سرمدي و شهروز توكلي هم دوم و سوم شدند.
اين مسابقات با حضور 70ورزشكار برگزار شد.
كوه پيمايي خانواده پاسداران
ملاير- خبرنگاركيهان: خانواده پاسداران گروه 43 رزمي مهندسي امام علي(ع) ملاير اقدام به انجام مراسم كوه پيمايي از محل دانشگاه آزاد اسلامي به سمت ارتفاعات بام ملاير يادمان شهيدان گمنام كردند. در پايان اين مراسم قرائت زيارت عاشورا برگزار شد و كوه پيمايان با حضور بر مزار شهدا به ذكر فاتحه خواني پرداختند.
صعود به رده دوم جدول
كيش- خبرنگاركيهان: در رقابت هاي فوتبال دسته سوم ليگ كشور تيم فوتبال اميد كيش توانست با نتيجه 2بريك از سد تيم سيمان بهبهان عبور كرده و با كسب 3امتياز ديگر به رده دوم جدول صعود كند.
افتتاح زورخانه زرنديه
اراك- خبرنگار كيهان: طي مراسمي سالن زورخانه زرنديه، به بهره برداري رسيد.
اين سالن ورزشي با اعتباري بالغ بر 300 ميليون تومان در زميني به مساحت 400 مترمربع ساخته شده است.
پايان مسابقات تيراندازي بانوان كشور
¤ هفته سوم مسابقات تيراندازي ليگ برتر بانوان كشور كه در اراك جريان داشت، با شناخت نفرات برتر پايان يافت. در اين مسابقات كه 48 ورزشكار در قالب شش تيم شركت داشتند، در دو رشته تپانچه انفرادي و تفنگ بادي با هم به رقابت پرداختند، كه در پايان، در رشته تپانچه انفرادي، راضيه برخورداري از مقاومت تهران، اكرم رمضاني از تيم سپاه مركزي و نسيم حسن پور از مقاومت تهران به ترتيب عناوين اول تا سوم را كسب كردند.
در رشته تفنگ بادي انفرادي هم، الهه احمدي از نيروي زميني ارتش، صفيه صحراگرد از تيم علوم انتظامي مهر نسا پارياب از مقاومت تهران به ترتيب اول تا سوم شدند در قسمت تيمي، رشته تفنگ بادي، نيروي زميني ارتش در مقابل تيم اصفهان، علوم انتظامي تهران در مقابل آذربايجان غربي و مقاومت تهران نيز در برابر مقاومت سپاه روح الله مركزي به پيروزي رسيدند.
در رشته تپانچه هم نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران بر اصفهان، تيم علوم انتظامي بر آذربايجان غربي و مقاومت تهران بر مقاومت مركزي غلبه كردند.
جودو گنبدكاووس 5 طلا گرفت
گنبدكاووس- خبرنگار كيهان: تيم جودو منتخب گنبدكاووس، با كسب 5 مدال طلا مقام قهرماني رقابت هاي جودو بزرگسالان استان گلستان را كسب كرد.
اين تيم در مسابقات جودو قهرماني بزرگسالان استان گلستان كه با حضور 6 تيم به ميزباني شهر گرگان برگزار شد مقام قهرماني استان را از آن خود كرد.
در اين رقابت ها، تيم منتخب هيئت جودو گنبدكاووس در اوزان مختلف ضمن كسب 5 مدال طلا، 2 مدال نقره و 3 مدال برنز مقام قهرماني تيمي استان گلستان را نيز از آن خود كرد.
در پايان اين رقابت ها تيم هاي گرگان و آزادشهر به ترتيب عناوين دوم و سوم تيمي را كسب كردند.
نفرات برتر اين رقابت ها به عنوان نماينده استان گلستان به رقابت هاي قهرماني جودو بزرگسالان كشور اعزام خواهند شد.
 


بيمارستان هاي البرز به شبكه جمع آوري پسماند مجهز شدند

كرج- خبرنگار كيهان:
از مجموع 14 بيمارستان استان البرز 11 بيمارستان به شبكه هاي مناسب جمع آوري پسماندها مجهز شدند.
مديركل حفاظت محيط زيست استان البرز در كارگاه مديريت پسماندهاي پزشكي گفت: با توجه به وظايف قانوني، بايد اقدامات لازم در تمام مراحل، از جمله تفكيك و جداسازي، نگهداري و ذخيره سازي، جايگاه انبار موقت پسماندها، حمل و نقل، بي خطرسازي، تصفيه و امحاي پسماندهاي پزشكي انجام شود.
حسن پسنديده افزود: پسماندهاي پزشكي به دليل ماهيت خاص خود بايد با روش هاي مناسب جمع آوري شوند. چرا كه براي سلامتي انسان ها خطرساز هستند.
پسنديده با اشاره به تشكيل كميته هاي تخصصي مديريت پسماندهاي پزشكي مراكز درماني استان البرز تصريح كرد: موضوع مديريت پسماندهاي پزشكي استان از موضوعات كليدي و محوري در كارگروه محيط زيست است.
 


افتتاح پروژه 120 واحدمسكن زوج هاي جوان در همدان

همدان- خبرنگار كيهان:
پروژه 120واحدي مسكن زوج هاي جوان از محل سرمايه گذاري موقوفات و اعتبارات دولتي در همدان افتتاح شد.
مديركل اوقاف و امور خيريه استان همدان در مراسم بهره برداري از اين پروژه، گفت: اين واحدهاي مسكوني در زميني به مساحت 8 هزار و 923 مترمربع با زيربناي كل 12 هزار و 96 مترمربع احداث شده است.
حجت الاسلام والمسلمين محمد صالحي افزود: اين پروژه 120 واحدي در قالب 10 بلوك 3 طبقه اي به اجرا درآمده و واحدهاي آن داراي 63، 69 و 75 مترمربع متراژ است كه زوج هاي جوان مي توانند در آنها ساكن شوند.
وي ادامه داد: براي احداث اين پروژه، 22 ميليارد و 900 ميليون ريال از محل اعتبارات دولتي و 10 ميليارد و 600 ميليون ريال از محل سرمايه گذاري موقوفات، هزينه شده است.
 


برگزيدگان مسابقات قرآني يزد معرفي شدند

يزد- خبرنگاركيهان:
برگزيدگان سي وپنجمين دوره مسابقات قرآن كريم مرحله شهرستاني يزد در رشته هاي حفظ، قرائت و ترتيل در دو بخش خواهران و برادران معرفي شدند.
سي و پنجمين دوره مسابقات قرآني مرحله شهرستاني در رشته هاي حفظ، قرائت و ترتيل قرآن كريم در مقطع بزرگسالان در يزد برگزار شد كه در پايان اين دوره از مسابقات هيئت داوران برترين هاي بخش خواهران مرحله شهرستاني در رشته ترتيل و قرائت بزرگسالان را به ترتيب اكرم جعفري، مريم السادات مصطفوي، طيبه رشيدي و مهديه مسعودي، هانيه احمدي نسب و مليحه نوروزي معرفي كرد.
به گزارش خبرنگار ما، هيئت داوران همچنين برترين هاي مرحله شهرستاني در رشته حفظ 10جزء، 20جزء، حفظ كل خواهران بزرگسال را به ترتيب سميه شمس آبادي، زهرا لاور، مريم ابوئي و اكرم كريمي، سمانه السادات كما، رقيه برامسي و زينب صالح بيك، بتول حيدري، مريم دهقان نيري اعلام كرد.
همچنين اسامي برگزيدگان مرحله شهرستاني مسابقات قرآن كريم در رشته هاي حفظ، قرائت و ترتيل برادران در مقطع زير 16سال شكوفه ها و بزرگسالان را اعلام كرد.
در پايان اين دوره از مسابقات هيئت داوران برترين هاي مرحله شهرستاني در رشته حفظ يك جزء، 5/2جزء، 5جزء، 10جرء، حفظ كل، قرائت و ترتيل در گروه برادران مقطع شكوفه ها، به ترتيب مجتبي مهدي پور، مهدي رحماني، ياسين زارع و سيدجواد موسوي، حسن عاقلي نژاد، شهاب سالاري و اميرحسين طالبي زاده، محمد امين طالبي زاده، محمدجواد سلماني و عليرضا رحماني، حميدرضا پورطالبي و محمدعلي يعقوبي و اميرحسين انواري، سيدمحمد امين حاجي بزرگ، هادي زارع و محمد ياوري، محمد حجت سالاري، محمد دهقان چناري معرفي كرد.
هيئت داوران برترين هاي مرحله شهرستاني در رشته حفظ 10جزء، 20جزء، كل، قرائت و ترتيل در گروه برادران مقطع بزرگسالان را به ترتيب محمدرضا صادقيان، مسعود حسن آبادي، سيدعليرضا هاشمي و مجيد آجيليان مافوق، مجتبي محسني راد، امير ميرجليلي و محمد زارع ارناني، ناصر فرقاني، جلال دهقان و حسن مختاري، حسين دستجردي، صادق طالبي و علي اكبر كاظمي، مهدي ضيافتي، وحيد رضا ميرجليلي اعلام كرد.
 


بهره برداري از آزمايشگاه سيتوژنتيك رشت

رشت- خبرنگاركيهان:
نخستين آزمايشگاه سيتوژنتيك شمال كشور در رشت راه اندازي شد.
دكتر رهبر، معاون درماني دانشگاه علوم پزشكي گيلان با اعلام اين خبر اظهارداشت: بخش خصوصي براي ساخت و راه اندازي اين آزمايشگاه6 ميليارد ريال هزينه كرده است. شايان ذكر است در اين آزمايشگاه بيماري هاي ژنتيكي و كروموزومي نظير تالاسمي بررسي مي شود و نتايج آن تا حدي مي تواند از ابتلاي جنين به اين نوع بيماري ها جلوگيري كند.
 


فرافكني عوامل امارات براي جذب گردشگر ايران

بعضي از آژانس هاي مسافرتي در امارات متحده عربي به هنگام مراجعه گردشگران خارجي براي سفر به خليج فارس و جزاير ايراني با تبليغات دورغين كارشكني مي كنند.
به گفته ايرانياني كه از طريق شيخ نشين هاي دبي، شارجه و ابوظبي به منطقه آزادكيش و قشم سفر مي كنند، بعضي از كاركنان دفاتر آژانس هاي مسافرتي با دروغ هاي مضحك سعي دارند تا گردشگراني را كه مشتاقانه خود را از كشورهاي اروپايي به كشورهاي حاشيه خليج فارس مي رسانند تا به منطقه آزادكيش و سپس قشم سفر كنند، منصرف كنند.
يكي از مسافران ايراني به نكته ظريفي اشاره مي كند كه كاركنان زن با شيوه اي خاص و با ابراز دلسوزي سعي مي كنند، مناطق آزاد كيش و قشم و منطقه خليج فارس را ناامن جلوه دهند و قوانين و مقررات مناطق آزاد ايران را سختگيرانه معرفي كنند و گردشگران خارجي را تشويق به استفاده از تورهاي خودي كنند.
گفتني است، اگر چه بسياري از اين گردشگران با زيركي به مقاصد آنها پي مي برند و با اصرار كه دوستان و آشناياني در ايران دارند بليط تهيه مي كنند اما ضروري است. نمايندگان شركتهاي هواپيمايي مانند ايران اير، كيش اير، و آسمان نسبت به اين اقدامات مغرضانه آنها هوشيار باشند و با ارائه اطلاعات درست گردشگري اقدامات آنها را خنثي كنند.
كيش- خبرنگار كيهان
 


افزايش 48 درصدي صادرات آذربايجان غربي به روسيه

اروميه- خبرنگاركيهان:
رئيس سازمان صنعت، معادن و تجارت آذربايجان غربي گفت: صادرات كالاهاي اين استان به كشور روسيه 48 درصد افزايش يافت.
عبدالله اكبري افزود: در نيمه نخست سال جاري چهار هزار تن كالا به ارزش 9ميليون دلار به كشور روسيه صادر شده است.
وي با بيان اينكه كشور روسيه در رديف پنجم كشورهايي است كه كالاهاي آذربايجان غربي به آنها صادر مي شود افزود: ميزان صادرات كالاي اين استان به روسيه نسبت به مدت مشابه سال قبل 48 درصد از لحاظ وزني و 56 درصد از لحاظ ارزشي افزايش يافته است.
اكبري با اعلام اينكه كشورهاي عراق، تركيه، آذربايجان، تركمنستان و روسيه 5 كشور اول مقصد صادرات توليدات اين استان هستند، اضافه كرد: سهم كشور عراق در كالاهاي صادرشده از آذربايجان غربي 60 درصد است.
در نيمه نخست امسال بيش از 651 هزارتن كالا به ارزش 141 ميليون دلار از اين استان به كشور عراق صادر شده است و تركيه، آذربايجان و تركمنستان نيز به ترتيب پس از كشور عراق در رديف هاي دوم، سوم و چهارم مقصد كالاهاي صادرات توليدات آذربايجان غربي قرارگرفته اند.
سيمان، آب ميوه و كنسانتره و سيب، چهار قلم كالاي اول صادراتي استان به شمار مي رود.
وجود 9 گمرك و 6 بازارچه در 970 كيلومتر مرز مشترك استان آذربايجان غربي با كشورهاي تركيه، عراق و آذربايجان اين استان را در موقعيت مناسب و ممتاز از لحاظ توسعه تجارت خارجي و صادرات قرار داده است.
 


تقدير از دانش آموزان برتر محلات

اراك- خبرنگاركيهان:
در مراسمي از 252 دانش آموز منتخب مسابقات، فرهنگي و هنري و ورزشي شهرستان محلات كه رتبه هاي برتر را كسب كرده بودند با اهداي لوح و جوايزي تقدير شد.
به گزارش خبرنگارما، اين همايش با هدف تقويت انگيزه دانش آموزان براي شركت در مسابقات مختلف و ارتقاي سطح علمي و مهارتي آنها برگزار شد.
 


تاخير در اجراي فاضلاب شهري قره ضياءالدين

اجراي پروژه فاضلاب شهري قره ضياءالدين به همت مسئولان استاني نياز دارد. چايپاره با 6500 خانوار و جمعيتي بالغ بر 23هزار نفر در شمال استان آذربايجان غربي با مشكل فاضلاب شهري مواجه است، به طوري كه در اثر ريختن فاضلاب شهري در معابر عمومي و كانال هاي آب در سطح شهر باعث شيوع بيماري هاي مختلفي مي شود.
لذا تاكنون كه در دوره اول سفرهاي استاني رئيس جمهور تصويب شد تا طرح فاضلاب شهري عملياتي شود اما چون آن زمان چايپاره بخش بود اما نزديك چهار سال است به شهرستان ارتقا يافته است ولي تاكنون هيچ اقدامي در اين زمينه صورت نگرفته و در اين ميان لازم است مسئولان نسبت به اجراي طرح فاضلاب شهري كه از اولويت تصويب نيز برخوردار است اقدام كنند تا مشكلات شهروندان زودتر برطرف شود و در صورت تاخير در اجراي اين طرح در آينده نزديك شاهد خواهيم بود به علت ساخت و ساز و افزايش جمعيت شهر قره ضياءالدين خسارت هاي بيشتري بر دوش دولت متحمل خواهد كرد. لازم به ذكر است شهرستان چايپاره از توابع استان آذربايجان غربي است.
قره ضياءالدين- خبرنگار كيهان
 


مديركل كتابخانه هاي مازندران خبر داد

راه اندازي 19 انجمن خيران كتابخانه ساز در مازندران

ساري -خبرنگاركيهان:
مديركل كتابخانه هاي مازندران از راه اندازي 19انجمن خيران كتابخانه ساز در مازندران خبرداد.
محمد اسماعيل امامزاده در نشست خبري با خبرنگاران گفت: متوسط سرانه مطالعه كتاب در مازندران 90 دقيقه در روز است كه اين امر نشان دهنده اين نيست كه بالاترين مطالعه كتاب را در استان داريم بلكه در برخي از استان ها مطالعه كتاب از 110 دقيقه در روز هم گذشته است.
وي در بخش ديگري از سخنانش اظهارداشت: در بين 56 كشور مطرح در حوزه كتاب و كتابخواني از نظر فضاي كتابخانه اي ايران رتبه 41را داراست و مازندران نيز از بين 31 استان كشور رتبه 29 را به خود اختصاص داده است.
امامزاده خاطر نشان كرد: براي جبران عقب ماندگي هاي فضاي كتابخانه اي از سال گذشته تاكنون عمليات احداث 37 كتابخانه روستايي با زيربناي بيش از 10هزار مترمربع آغاز شده است كه با هزينه 4ميليارد تومان تنها موفق شديم 36درصد كار را جلو ببريم.
وي با بيان اينكه اعتبارات دولتي پاسخگوي نياز ما نيست گفت: در حال حاضر در 19شهرستان انجمن خيران كتابخانه ساز راه اندازي شده است كه 70درصد كار اداري شان تمام شده است.
 


در جلسه بررسي وضعيت مسكن استان صورت گرفت

تاكيد استاندار اردبيل بر همكاري بانك هاي عامل با بنياد مسكن

اردبيل- خبرنگار كيهان:
استاندار اردبيل بر همكاري بانك هاي عامل با بنياد مسكن و پرداخت تسهيلات بانكي و مقاوم سازي مسكن روستايي تاكيد كرد.
اكبر نيكزاد در جلسه بررسي آخرين وضعيت مسكن روستايي استان گفت: باتوجه به اهميت بهسازي و مقاوم سازي مسكن روستايي مديران بانك هاي عامل بايد زمينه سهولت پرداخت تسهيلات را فراهم كنند تا در مواقع وقوع سوانح طبيعي از بروز حوادث ناگوار و تلفات جاني جلوگيري شود.
وي گفت: بانك هاي عامل بايد تسهيلات بانكي را فقط در قالب سفته زنجيره اي با سود بانكي 5 درصد به روستاييان پرداخت كنند و بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان نيز بايد در اسرع وقت پرونده افراد واجدالشرايط را به بانك هاي عامل ارسال كرده و همكاري لازم را با عاملان بانك در جهت تسريع و تسهيل پرداخت به عمل آورد.
 


جلوه گري محرم در آيين هاي عزاداري مردم آذربايجان غربي

اروميه- خبرنگار كيهان:
استقبال مردم آذربايجان غربي، حتي اقليت هاي ديني از ماه محرم روح و روان مردم اين سرزمين را به جوش و خروش در آورده و مي آورد.
اهالي و ساكنان استان آذربايجان غربي آمادگي خود را براي برگزاري آيين هاي عزاداري ماه محرم از خود و منازل آغاز مي كنند لباس سياه مي پوشند و اسباب و لوازم نذري را آماده مي كنند. و از اواخر ماه ذي الحجه فضاي شهر رنگ ماتم به خود مي گيرد و از هر كوي و برزن نواي نوحه به گوش مي رسد.
در مساجد اين استان از روز اول ماه محرم تا اربعين مراسم عزاداري برگزار مي شود كه اين مراسم در شب هاي دهه اول محرم به اوج خود مي رسد و تا تاسوعا و عاشورا ادامه مي يابد.
قرباني كردن گوسفند، احسان، صدقه دادن، اداي نذري از مهم ترين مراسم هاي مردم آذربايجان غربي است.
غذاي نذري و پختن نان، چاي، شربت و شله زرد و ساير خوراكي هاي اهداي لوازم مورد نياز دسته ها، مساجد و هيئت هاي عزاداري در اين ماه رونق مي گيرد.
نذر و نياز ها به همراه دست هاي دعا، شفاعت طلبي و دست به دامن شدن ها بعد از يك هزار و 400سال از آن حماسه عظيم گوياي اين نكته است كه هنوز خون ايثار و آزادگي و تسليم در كالبد جامعه اسلامي جريان دارد. در اين ايام دسته هاي عزاداري در شهرهاي آذربايجان غربي از چند شب قبل از تاسوعا، عاشورا زمان حركت خود را با نصب پرچم و سجاده در هيئت ها مشخص مي كنند. يكي ديگر از آداب و سنني كه در شهرهاي آذربايجان غربي مرسوم شده شرح ماجراي شهادت امام حسين و آتش زدن خيمه هاست كه از سوي گروهي از تعزيه خوانان به نمايش گذاشته مي شود.
امسال هم مردم آذربايجان غربي با برگزاري آئين هاي تشت گذاري به استقبال ماه محرم رفتند.
 


انتصابات جديد در شهرستانها

ايوان غرب- خبرنگار كيهان: رئيس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان ايلام با صدور حكمي سيد گل محمدي را به سرپرستي اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ايوان غرب منصوب كرد.
طبس- خبرنگار كيهان: طي مراسمي احمد طالبيان مقدم به عنوان فرماندار جديد شهرستان طبس معرفي شد.
اليگودرز- خبرنگار كيهان: طي مراسمي محمدرضا محمدي به عنوان مدير آموزش و پرورش شهرستان اليگودرز معرفي شد.
اليگورز- خبرنگار كيهان: طي مراسمي محمدرضا محمدي به عنوان مدير آموزش و پرورش شهرستان اليگودرز معرفي شد.
¤ با حضور جانشين فرماندهي نيروي انتظامي لرستان سرهنگ احمد جبارپور به عنوان فرمانده نيروي انتظامي شهرستان اليگودرز تعيين شد.
آوج- خبرنگار كيهان: استاندار قزوين با صدور حكمي مصطفي متولي و محمدحسين طاهرخاني را به ترتيب به عنوان معاون فرماندار و بخشدار مركزي آوج منصوب كرد.
اراك- خبرنگار كيهان: طي مراسمي روح الله سرافراز به عنوان سرپرست جديد دانشگاه آزاد اسلامي كميجان تعيين شد.
 


نماينده مردم جهرم در مجلس شوراي اسلامي:

عدم صنايع تبديلي مركبات يكي از مشكلات عمده باغداران جهرمي است

شيراز-خبرنگاركيهان:
نبود صنايع تبديلي و مركز نگهداري مركبات يكي از مشكلات عمده شهرستان جهرم است.
نماينده مردم جهرم در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين مطلب گفت: اين شهرستان با دارا بودن 30هزار هكتار باغ مركبات و 500 هزارتن توليدات باغي قطب توليد كشاورزي در استان فارس محسوب مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، محمدرضا رضايي اظهارداشت: به رغم اين ويژگي هنوز از ظرفيت توليد مركبات اين شهرستان به سبب نبود صنايع تبديلي استفاده مناسب نشده است. وي افزود: براي حل اين مشكل لازم است كه سرمايه گذاران و كشاورزان با بهره گيري از علوم جديد كشاورزي همكاري و مشاركت داشته باشند. وي گفت: همچنين انتظار داريم با انجام كارهاي مطالعاتي زمينه توليد محصولات باغي با كيفيت مناسب و مطلوب مهيا شود و براي تحقق اين امر مي بايست مقدمات آن فراهم شود و به كمك كشاورزان شرايط براي توليد محصولات با كيفيت مهيا گردد.
وي اظهار داشت: براي معرفي توانمندي اين شهرستان در اين زمينه دومين جشنواره مركبات آذرماه امسال در جهرم برگزار مي شود.
 


به گفته فرمانداريزد در حوزه كتاب و كتابخواني پيشرو است

يزد-خبرنگاركيهان:
فرماندار يزد گفت: يزد با 41 كتابخانه،بيش از 52 هزار نفر عضو كه حدود 10درصد شهرستان را شامل مي شود و وجود 2 كتاب به ازاي هر نفر به عنوان شهرستان پيشرو در حوزه كتاب و كتابخواني است.
سيفي در اين خصوص با بيان اينكه نرخ بالاي درصد مطالعه افراد نشان از توسعه يافتگي كشورهاست، افزود: بي شك يكي از عواملي كه مي تواند موجبات رشد و توسعه هر جامعه اي را فراهم آورد ترويج و توسعه فرهنگ مطالعه و كتابخواني در آن كشور است.
به گزارش خبرنگار ما، فرماندار يزد با اشاره به اينكه كتاب و فرهنگ مطالعه قبل از انقلاب اسلامي از جايگاه خوبي برخوردار نبوده است، خاطر نشان كرد: با انقلاب اسلامي تحول چشمگيري در اين حوزه شاهد هستيم و بارها رهبر انقلاب در بيانات ارزشمند خود به مسئله مطالعه به عنوان يكي از اركان اساسي پيشرفت ياد كرده اند.
 


به گفته مدير امور منابع آب گنبد،مينودشت، گاليكش:

كشت شالي به مصلحت گلستان و مردم نيست


گنبد كاووس- خبرنگاركيهان:
با توجه به شرايط اقليمي و آب و هوايي استان، كشت شالي كه نياز بالايي به آب دارد به مصلحت استان و مردم نيست.
محمد تيموري مدير امور منابع آب گنبدكاووس، مينودشت و گاليكش با اشاره به رعايت پاره اي از نكات گفت: با صرفه جويي در مصرف آب و رعايت الگوي كشت مناسب و متناسب با شرايط اقليمي و آب و هوايي استان در مناطق مختلف آبياري و عدم كشت محصولاتي كه نياز بالايي به آب دارند مانند شالي كه به مصلحت استان و مردم نبوده مي توان در حفظ منابع آب زيرزميني نقش بسيار ارزنده اي را ايفا كرد.
به گزارش خبرنگارما، وي با اشاره به محدوديت هاي كمي و كيفي منابع آب هاي زيرزميني اظهارداشت: از لحاظ كمي كل توانمندي آب هاي زيرزميني استان حدود يك ميليارد و 250 ميليون مترمكعب است كه از اين ميزان حدود يك ميليارد و 177 ميليون مترمكعب يعني نزديك به 94 درصد آن در حال حاضر استحصال و بهره برداري مي شود.
تيموري تاكيد كرد: از نظر كيفي نيز از جنوب به شمال استان كيفيت آب تغييرات زيادي دارد، به گونه اي كه عمدتا در نوار جنوبي استان كيفيت آب زيرزميني خوب و قابليت شرب داشته و بيشترين منابع تامين آب شرب استان هم در همين نوارجنوبي قرار گرفته است. همچنين در بخش هاي مياني استان تا حدودي از كيفيت آب كاسته شده و در قسمت هاي شمالي در بسياري از مناطق كيفيت آب از نظر شوري در حدي است كه حتي قابليت استفاده در بخش كشاورزي را نيز ندارد. وي عنوان كرد: رعايت زمان مناسب آبياري و عدم آبياري مزارع در زمان اوج گرماي روز، استفاده از روش هاي نوين آبياري و اجراي سيستم هاي آبياري تحت فشار از جمله مواردي است كه با رعايت آن مي توانيم در حفظ و صيانت از آب هاي زيرزميني بسيار موثر عمل كنيم.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10