(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 29  آبان  1391 - شماره 20361

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نتيجه معكوس به توان 2 (يادداشت روز)
مشق (گفت و شنود)
گزارش خبري كيهان
از نشست گفت و گوي ملي سوريه در تهران
معاون اول قوه قضائيه تاكيد كرد
تداوم برخورد قاطع با اخلالگران اقتصادي
كيهان و خوانندگان
واشنگتن پست: هيچ نشانه اي از تسليم ايران ديده نمي شود (خبر ويژه)
اردوغان: اسرائيل به خاطر رفتارش دوستان نزديك خود را از دست داده است (خبر ويژه)
دهن كجي حاكميت سوريه به اولتيماتوم 450 روز پيش اوباما (خبر ويژه)
شما كه جاي خود داريد
رئيس سيا هم قرباني گوگل و جي ميل شد (خبر ويژه)
كلينتون: پرتگاه مالي واقعيت دارد اما كشورها به ما اعتماد كنند! (خبر ويژه)


نتيجه معكوس به توان 2 (يادداشت روز)


1- مواجهه آمريكا با جمهوري اسلامي در سه حوزه «تحريم»ها، «برنامه هسته اي ايران» و «سياست منطقه اي خاورميانه» طي ساليان گذشته از ابعاد مختلفي توجه تحليلگران و ناظران را برانگيخته است.
موضوع يادداشت پيش روي به اين مبارزه و مقابله دامنه دار و تشريح و تحليل اين كارزار خطير و پر زد و خورد برنمي گردد.
تنها آنچه كه در اين ميان قابل اعتناست و حريف نيز توان انكار آن را ندارد واقعيتي به نام «نتيجه معكوس» است كه رسانه هاي غربي هم بدان معترفند.
به عبارت روشن تر ماجرا از اين قرار است كه بسياري از سياست ها و تحركات دسيسه آميز آمريكا و چند كشور غربي عليه ايران اسلامي نه تنها كارآمد و موثر نبوده است بلكه به ضرر آنها و به نفع جمهوري اسلامي- در بستر خواست الهي- رقم خورده است.
براي اين كه مصاديقي از اين واقعيت نمايان شود كافي است تا نمونه هايي از اعترافات صريح و گزارش هاي مستند رسانه ها و تحليلگران غربي مورد اشاره قرار بگيرد.
به عنوان مثال سال گذشته سي ان ان در تحليل و واكاوي اقتدار ايران در منطقه در ميزگردي كه اجراي آن را فريد ذكريا برعهده داشت تصريح مي كند كه سياست هاي آمريكا در منطقه خاورميانه در مواجهه با ايران باعث قدرت گرفتن بيشتر ايران شده است. اين گزارش بر پايه تحولات منطقه پس از لشكركشي ها و قشون كشي هاي آمريكا به منطقه و ايجاد جنگ و درگيري در عراق و افغانستان تاكيد مي كند؛ «اقدامات آمريكا بخشي از علت قدرت فزاينده ايران در منطقه بوده است» آيا اين اذعان چيزي جز «نتيجه معكوس» سياست هاي شيطان بزرگ در برابر ايران اسلامي است؟
همچنين از ميان حجم انبوه نمونه ها و گزارش هايي از اين دست مي توان به گزارش مستند واشنگتن پست در مرداد سال پيش اشاره كرد كه فشارهاي غرب پيرامون برنامه هسته اي كشورمان را سبب پيشرفت خارق العاده ايران در فناوري هسته اي دانست و نوشت: «غرب تصور مي كرد زمان به نفع اوست و تشديد فشارها مي توانند بنيه علمي ضعيف ايران را از مسير پيشرفت خارج كند اما برخلاف چنين پيش فرض هايي، زيرساخت هاي علمي ايران رشد شتابان كرده و ايران در تاريخ كشورهاي هسته اي يك استثناست؛ چرا كه بدون حامي خارجي و با وجود فشار و تحريم به اين فناوري هسته اي دست يافته است».
يادآور مي شود در همين راستا و در آغاز خيزش تحولات منطقه در بستر بيداري اسلامي در 20 ماه پيش واشنگتن تايمز مهار الگوي انقلاب اسلامي را ناكام توصيف كرده و گزارش مي دهد كه؛ نفوذ انقلاب اسلامي ايران رو به افزايش است و در حال سركوب قدرت آمريكاست و حيات اسرائيل را به شماره انداخته است.
مقارن با همين فضاست كه دان مريدور معاون نتانياهو در يادداشتي ناگزير نسبت به گسترش نفوذ ايران در برابر هژموني آمريكا به اصطلاح هشدار مي دهد.
با اين واقعيت هاي غيرقابل انكار است كه هافينگتون پست در ارزيابي راهبردي پيرامون موضوع ايران مي نويسد؛ قدرت نرم ايران سدي در برابر آمريكاست و بي محابا رو به پيشروي است.
خب؛ آمريكا در برابر ايران در حالي كه پروژه هسته اي، تحريم ها و سياست هاي خاورميانه اي جواب نداده است چه كند؟
2- يكي از سياست هايي كه آمريكايي ها در دستور كار قرار داده اند تا اغراض سياسي و اهداف پليدشان عليه ايران اسلامي را محقق نمايند مقوله «حقوق بشر» است.
اتهام نقض حقوق بشر به ايران در شرايطي دنبال مي شود كه اين ادعا هيچ وجاهت حقوقي ندارد و تنها در دالان ترفندها و دسيسه ها و كارشكني ها بر ضد جمهوري اسلامي پيگيري مي شود. جالب اينجاست كه مراكز مطالعاتي و اتاق هاي فكر در پي فرمول ها و فريب هايي براي اتهام زدن به ايران در آنچه كه نقض حقوق بشر ادعا مي كنند هستند و از باب نمونه مي توان به انتشار كتابچه اي از سوي «خانه آزادي»- freedom house- اشاره كرد كه موارد اتهام زني هاي واهي به ايران را صورت بندي كرده است! اما موضوع و محور اصلي اين يادداشت، تشريح و تحليل اين نكته است كه آمريكايي ها در اتهام زني به ايران آن هم با ادعاي پرطمطراق حقوق بشر نيز ناكام بوده و اين سياست شيطاني نيز «نتيجه معكوس» داده است.
3- اول هفته جاري در حالي كه جمهوري اسلامي قصد داشت در قالب يك هيئت حقوق بشري در نشست كميته سوم سازمان ملل حضور داشته باشد آمريكا با خودداري از صدور رواديد مانع حضور اين هيئت ايراني شد.
نكاتي درباره اين رويداد بهتر نشان مي دهد كه چرا سياست حقوق بشري آمريكايي ها عليه ايران نتيجه معكوس داده است؛
الف- كميته سوم سازمان ملل يكي از شش كميته مجمع عمومي اين سازمان است كه «كميته امور اجتماعي، بشردوستانه و فرهنگي» نامگذاري شده و مسائلي مانند حقوق اجتماعي و نقض حقوق بشر در نقاط مختلف دنيا در اين كميته مورد بررسي قرار مي گيرد.
ساز و كار اين كميته جداي از ساز و كار شوراي حقوق بشر سازمان ملل است كه از قضا آن شورا نيز از مردادماه سال گذشته رويه نامبارك و غيرقانوني عليه ايران در پيش گرفته است.
اما سؤال كليدي اين است كه چرا از يكسو به ناحق به ايران اتهام نقض حقوق بشر زده مي شود و امپراتور رسانه اي غرب آن را پمپاژ مي كند اما اجازه حضور ايران در كميته اي كه ادعاي حقوق بشري دارد داده نمي شود؟
آمريكايي ها و مدعيان دروغين حقوق بشر از چه مي ترسند كه مجبور شده اند به هيئت حقوق بشري ايران ويزا ندهند تا صداي جمهوري اسلامي شنيده نشود؟
شواهد و قرائن كه از يك سو مي توان آن را در منطقه و در بستر بيداري اسلامي ديد و از سوي ديگر به وال استريت و نيويورك كشيده شده است حاكي از آن است افكار عمومي دنيا به اين باور رسيده كه حناي حقوق بشري غرب رنگي ندارد و حقوق بشر تنها اسم مستعاري براي غارتگري و جنايت و كشتار و جنگ و خونريزي است و دنباله روهاي آنها مانند حسني مبارك و حاكمان مرتجع آل خليفه و آل سعود نيز قاتلين زنان و كودكان و ناقضين حقوق بشر هستند.
خب؛ با اين وضعيت تريبون حقوق بشر در سازمان ملل اگر در اختيار كشوري قرار بگيرد كه پيشقراول بيداري ملت ها است تهديدي براي عاملان و بانيان اصلي ترور، جنگ، كشتار و ... نيست؟
ب- اين اقدام ناشيانه آمريكا در عدم صدور رواديد براي هيئت حقوق بشري ايران مهر تاييدي بر اين نكته است كه ادعاي مدعيان حقوق بشر عليه ايران از اساس واهي و بدون پشتوانه است همچنان كه ادعاها درباره برنامه هسته اي ايران و تصويب و اعمال تحريم ها بر ضد كشورمان غيرقانوني و فاقد وجاهت حقوقي است.
طبيعي ترين اقدام اين بود كه اگر ادعايي عليه ايران در نقض حقوق بشر مطرح مي شود اجازه دهند سخنان و گفته هاي جمهوري اسلامي را نيز بشنوند.
واقعيت همان حقيقتي است كه فارين پاليسي درباره سياست آمريكا پيرامون فشارها و تحريم ها و برنامه هسته اي دست به افشاگري زد و نوشت:«ايران چون از آمريكا سرپيچي مي كند ( و باج نمي دهد) متهم است».
و اكنون كار به جايي رسيده است كه حتي به طرفي كه مورد اتهام قرار گرفته- صرفنظر از اينكه اين اتهامات بي پايه و اساس است- اجازه سخن و دفاع هم نمي دهند.
آيا اين اقدام تنها در راستاي خصومت و حقارت آمريكا نيست كه به قول معروف؛ «اين سنت جاهلان است كه چون به حجت از خصم فرو مانند سلسله خصومت بجنبانند»...
پ- نتيجه معكوس اقدام آمريكايي در استفاده ابزاري از حقوق بشر عليه ايران اسلامي، هراس فزاينده اي است كه نقض حقوق بشر سيستماتيك نظام سرمايه داري در افكار عمومي مردم آمريكا و اروپا پديد آورده است. واقعيتي كه امروز در همان خيابان هاي نيويورك و از قضا نزديك به مقر سازمان ملل عيان است و آمريكا، در حال سركوب جنبش 99 درصدي وال استريت است.
ت- ژست حقوق بشري آمريكا نيز به شدت لطمه خورده است و از باب نمونه در همين قضيه عدم صدور رواديد براي هيئت حقوق بشري ايران آنچه نمايان است اقدام مغاير با قوانين و تعهدات بين المللي از سوي آمريكاست.
گفتني است؛ طبق پيمان 1947، آمريكا به عنوان كشور ميزبان سازمان ملل موظف است براي اعضاي هيئت هاي كشورهاي عضو اين سازمان ويزا صادر كند.
ث- و بالاخره بايد گفت اين اقدام رسواكننده آمريكايي ها در حالي است كه چندي پيش نيز شبكه هاي برون مرزي ايران از ماهواره هاتبرد قطع شد.
ابتدا شركت فرانسوي «يوتل ست» و بعد «اينتل ست» و اخيرا «آسيا ست» تصاوير تلويزيون هاي ايراني را قطع كردند تا به بهانه تحريم هاي غيرقانوني و ضدايراني، صداي انقلاب اسلامي شنيده نشود، اما آيا ملت هاي آزاده دنيا پي نخواهند برد كه اين اقدام مغاير با جريان آزاد اطلاعات است كه مدعيان حقوق بشر و آزادي از آن دم مي زنند؟
حسام الدين برومند
 


مشق (گفت و شنود)

گفت: شبكه تلويزيوني «يورو نيوز» در يك تفسير خبري اعلام كرد كه اسرائيل براي مقابله با ايران به غزه حمله كرده است!
گفتم: منظورش چيه؟!
گفت: در تفسير يورو نيوز آمده است اسرائيل از توان نظامي ايران وحشت دارد و از آنجا كه چند ماه ايران را تهديد كرده بود براي اين كه نشان بدهد هنوز هم از قدرت برخوردار است به غزه حمله كرده است!
گفتم: يارو براي دزدي وارد خانه اي شد ولي مشاهده كرد صاحبخانه كه آدم گردن كلفت و قوي هيكلي بود، بيدار است، براي اين كه عقده دلشو خالي كنه، مشق بچه صاحبخونه رو خط زد!
 


گزارش خبري كيهان

از نشست گفت و گوي ملي سوريه در تهران

سرويس سياسي-
هتل استقلال تهران ديروز ميزبان بيش از 150تن از نمايندگان گروه هاي مختلف سوري بود؛ گروه هايي كه برخلاف ديگر معارضان سوري معتقدند راه رسيدن به اهدافشان از لوله تفنگ نمي گذرد.
در حالي كه معارضان مسلح سوري هفته گذشته در قطر گردهم آمدند و بار ديگر همه راه حل ها جز خشونت را نفي كردند، ديروز تهران ميزبان مخالفان ميانه رو و معاون نخست وزير و وزير آشتي ملي سوريه بود تا به گفته وزير خارجه كشورمان، پشت درهاي بسته به راحتي ديدگاه هاي خود را بيان كرده و به راه حلي عملي دست يابند.
سفرا و ديپلمات هاي برخي كشورهاي ديگر از جمله برزيل، زيمباوه، نيكاراگوئه، كوبا و عراق نيز مهمان اين نشست بودند. سفراي روسيه و چين در تهران هم آمدند تا پيام كشورهاي خود را به نشست ارائه دهند.
نشست ديروز كه با شعار «خشونت نه، مردمسالاري آري» كار خود را آغاز كرد، داراي دو بخش بود. بخشي آشكار و مقابل دوربين ها و بخشي پشت درهاي بسته.
علي اكبر صالحي، در جمع خبرنگاران توضيحاتي درباره اين نشست و ديدگاه هاي جمهوري اسلامي در مورد بحران سوريه ارائه كرد و گفت: ما بايد تسهيل كننده نشست معارضه با حكومت باشيم تا برون رفت بحران سوريه به شكل سوري- سوري و مسالمت آميز صورت گيرد نه اينكه نسخه اي از خارج پيچيده شود.
وزير خارجه كشورمان با اشاره به اظهارات سران كشورهاي غربي مبني بر اينكه بخش عمده معارضان خارج نشين سوريه دهه هاست كه در اين كشور نبودند و درك درستي از مشكلات و آلام مردم سوريه ندارند، اظهار داشت: در صورتي كه كساني كه امروز در نشست تهران حضور دارند از دل سوريه آمده اند.
وزير خارجه كشورمان ابراز اميدواري كرد كه در پايان اين نشست بيانيه اي صادر شود و در صورت توافق حاضران دبيرخانه اي تأسيس و اين گفتمان بعداً نيز ادامه يابد و زمينه جدي را براي گفت وگوي جدي بين معارضه و حكومت سوريه فراهم سازد تا اين بحران به صورت مسالمت آميز حل شود. رئيس دستگاه ديپلماسي درباره طرح 6 ماده اي جمهوري اسلامي براي حل مسئله سوريه، خاطرنشان كرد: اين طرح برگرفته از پيشنهادات كوفي عنان، اتحاديه عرب و نشست ژنو است كه ما مجموعه اصول مشترك آن را استخراج و در قالب يك طرح تنظيم و آن را به وزراي خارجه مصر، روسيه، تركيه، عربستان، سوريه و اخضر ابراهيمي داديم و در حال حاضر روي آن كار مي شود.
وزير خارجه كشورمان با اشاره به 2 نشست وزراي خارجه مصر، ايران و تركيه در رابطه با سوريه عنوان كرد: سومين اجلاس وزراي خارجه ايران، مصر و تركيه در رابطه با سوريه به زودي در حاشيه اجلاس سران D8 در اسلام آباد پاكستان برگزار مي شود.
وي افزود: جمهوري اسلامي ايران همه تلاش خود را به كار گرفته و از هر راه خيرخواهانه در جهت حل مسالمت آميز بحران سوريه استفاده مي كند و از هيچ كوششي فروگذار نخواهد كرد.
نشست گفت و گوي ملي سوريه به طور رسمي با يك دقيقه سكوت به احترام كشته شدگان سوريه و غزه آغاز شد. سپس صالحي سخنراني افتتاحيه نشست را ايراد كرد و به اهداف اين نشست اشاره كرده و گفت: اين گردهمايي در اين مقطع حساس با حفظ تماميت ارضي و حاكميت قانون و محترم شمردن همزيستي مسالمت آميز اقوام و بازگشت ثبات به سرزمين حائز اهميت سوريه است.
وي اضافه كرد: يقيناً ابتكار تشكيل اين گردهمايي در ايران كه برگرفته از نوع گفت و گو، تفاهم و توافق فراگير در آينده سوريه است، پاسخي قاطع به طرح هاي مداخله جويانه بيگانگان و گروه هاي مسلح بي مسئوليتي مي باشد كه با تكيه بر سلاح، كشتار انسان هاي بي گناه و تخريب زيربناهاي اقتصادي و آثار تمدني و كهن اين سرزمين، بنيان آن را نشانه رفته اند.
پيام مسكو
سفر روسيه در تهران پيام سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه كشورش به نشست گفت وگوي ملي سوريه در تهران را قرائت كرد.
لوان جاگاريان، سفير روسيه در تهران با قرائت اين پيام ضمن تشكر از ايران براي برگزاري نشست گفت وگوي ملي سوريه گفت: گفت وگوي ملي سوريه گفت وگوي جامعي است كه مي تواند موجب ايجاد اجماع باشد و از برگزاري اين نشست و همچنين شركت فعال حاضران خرسند هستيم.
سفير روسيه در تهران در ادامه قرائت پيام لاوروف گفت: اعضاي شوراي امنيت نيز هيچ گاه موضع قاطعي در قبال محكوميت اين اقدامات تروريستي اتخاذ نكرده اند و هر روز افراد بيشتري كشته مي شوند معتقديم بايد گفت وگوي بين منتقدان و دولت انجام گيرد و بدون دخالت خارجي باشد.
وي افزود: روسيه از جمله كشورهايي است كه همراه با دوستان ايراني با اين رويكرد موافق است و معتقد است گروه ها با توجه به اصولي كه در ژنو اعلام شد با هم جمع شوند، با دولت مذاكره كنند و در برابر توطئه ها و اقدامات تروريستي در سوريه بايستند، ما سعي كرديم تلاش هاي آشتي جويانه را در اين راستا تقويت كنيم اما ديديم كه گروه هاي القاعده و افراطي چه اقداماتي انجام دادند و تشكيلات مستقلي تشكيل داده اند سعي كرديم آنها را دور هم جمع كنيم اما در سازمان ملل دوستان ما در شوراي امنيت با پيشنهاد ما براي تشكيل گروه عمل براي گفت وگو با سوريه حمايت نكرده اند اما ديديم كه چگونه در مقابل به اپوزيسيون كمكهاي فني و تسليحاتي كردند. وي افزود: ارتش آزاد سوريه اعلاميه ژنو را رد كرد و فقط مي خواهد از طريق انقلاب و مبارزه مسلحانه حكومت را به دست بگيرد بنابراين نمي توان روي كمك هاي شوراي امنيت حساب كرد.
وي تصريح كرد: معتقديم بهبود وضعيت در سوريه فقط از طريق راه حل سياسي امكان پذير است و تلاش هايمان را در اين جهت در تمام سطوح ادامه مي دهيم هنوز هم وقت داريم و در اينجا فقط اراده سياسي مهم است كه اين فرآيند را دنبال كند.
پيام پكن
«يو هونگ يانگ» سفير چين در تهران نيز پيام دولت خود را در اين نشست قرائت كرد.
وي گفت كه اخيرا وضعيت سوريه از نظر مناقشه مسلحانه و خشونتها وخيم تر شده است كه اين موضوع موجب نگراني هاي عميق دولت چين بوده است.
سفير چين در ايران افزود: ما از همه طرفها در سوريه مي خواهيم بدون خشونت راه حلي براي برون رفت از بحران ارائه كنند. تنها راه حل برون رفت سوريه از بحران راه حل سياسي است كه توسط مردم ارائه گردد.
وي تصريح كرد: ما از همه طرف هاي درگير مي خواهيم تلاش هاي خود را در جهت حمايت از اخضر ابراهيمي و سازمان ملل انجام دهد. بايد منطقه آتش بس گسترده تر شود و گام هايي در جهت پايان دادن به خشونت از جانب همه طرفها و سازمان ملل اتخاذ گردد تا يك دولت انتقالي شكل گرفته و روند انتقال آرام قدرت توسط خود مردم صورت گيرد.
يو هونگ يانگ گفت كه جامعه بين المللي بايد از تلاش هاي اخضر ابراهيمي براي حل بحران سوريه و همچنين از اعلاميه وزراي خارجه در نشست ژنو و برنامه 6 ماده اي كوفي عنان و تلاش هاي اتحاديه عرب حمايت كنند. قسمت اصلي نشست روز گذشته رايزني نمايندگان گروه هاي مختلف سوري با فرستادگان دمشق بود كه پشت درهاي بسته برگزار شد. به گفته ديپلمات ها آنچه نشست تهران را از ديگر نشست هاي مشابه متفاوت مي كند آن است كه براي نخستين بار نمايندگاني از دو طرف دور يك ميز مي نشينند و گفت وگو مي كنند.
اين نشست قرار بود يك روزه برگزار شود اما با توجه به پايان نيافتن سخنراني متقاضيان مقرر شد كه صبح امروز نيز نشست ادامه داشته باشد.
روز گذشته در مجموع حدود 30 نفر از شخصيت هاي سوري و غير سوري به بيان ديدگاههاي خود پيرامون راهكارهاي سياسي حل بحران سوريه پرداختند.
ايران به دنبال راهكار
سوري -سوري است
علي اكبرصالحي گفت: در نشست گفت وگوي ملي سوريه همه بر حل مسالمت آميز مساله سوريه به صورت سوري - سوري تاكيد داشتند.
وزير امور خارجه كشورمان در نشست خبري در پايان اولين روز نشست گفت وگوي ملي سوريه گفت: در ين نشست قريب به 40 حزب فعال در صحنه سياسي سوريه، روساي عشاير و قبايل، سازمان ها و مجموعه هاي فعال اجتماعي، كميته هاي مردمي و برخي از رهبران مذهبي حضور داشتند و در مجموع 130 شخصيت در داخل سوريه حضور داشتند و قريب به 40 شخصيت غيرسوري و سوري خارج از لبنان حضور داشتند. جمعا 170 شركت كننده دراين نشست فعال بودند. با توجه به استقبال فراواني كه از اين نشست شد و تعداد افرادي كه براي ارايه مطلب نام نويسي كرده بودند، بسيار زياد بود، ارايه ساير نظرات به روز دوشنبه موكول شد و اين نشست ادامه مي يابد.
صالحي اضافه كرد: شركت كنندگان در مجموع نمايندگي بخش هاي مهم و تاثيرگذار سوريه را بر عهده دارند. اين افراد حامي نگاه مسالمت آميز در بحران سوريه هستند. همان مواضعي كه ايران داشته است ما همواره اعلام كرديم كه بر حكومت سوريه واجب است كه به خواسته هاي مشروع مردم پاسخ دهد. شهروندان سوري مانند هر ملت ديگري مستحق آزادي، تعدد احزاب و انتخابات آزاد و زندگي شرافتمندانه و برخوردار از آراي مردمي هستند. بنابراين اين مجموعه از طيف هاي گوناگون هستند. البته در اين نشست نمايندگان دولت نيز حضور داشتند. علي حيدر كه خود يكي از معارضان بوده و به عنوان وزير آشتي ملي انتخاب شد نيز در اين نشست حضور داشت.
صالحي گفت: همه بر حل مسالمت آميز مساله سوريه به صورت سوري - سوري تاكيد داشتند. همه حتي آنها كه با حكومت سوريه مخالفت جدي دارند معتقدند كه هيچ نسخه اي نبايد از خارج براي سوريه پيچيده شود. هر نسخه اي بايد در چارچوب مقررات بين المللي و بر اساس آراي مردم سوريه و تفاهم ميان معارضين و حكومت سوريه باشد.
صالحي گفت: جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرده است كه به دنبال راه حل مسالمت آميز سوري - سوري بدون دخالت اجنبي است. ما بر احترام به حاكميت سوريه، تماميت ارضي آن و خواست هاي مشروع ملت سوريه تاكيد داريم و اينها اصولي هستند كه بايد در هر گفتماني مورد تاكيد قرار گيرد.
 


معاون اول قوه قضائيه تاكيد كرد

تداوم برخورد قاطع با اخلالگران اقتصادي

معاون اول قوه قضاييه با اشاره به وظايف قواي سه گانه در تحقق اقتصاد مقاومتي اظهار كرد: دستگاه قضايي در برخورد با اخلالگران اقتصادي قاطعانه عمل مي كند.
حجت الاسلام والمسلمين سيدابراهيم رئيسي در همايش امر به معروف و نهي از منكر در حوزه سياست افزود: قانون گريزي يك منكر است به ويژه امروز كه محاصره اقتصادي دشمن را داريم و دشمن تصميم گرفته و قرارگاه زده براي اينكه حوزه ها فعاليت اقتصادي ما را رصد كند و به جامعه اسلامي ما ضربه بزند؛ ضمن اينكه اگر اقدامي توسط مسئولان ما در بخش هاي اقتصادي و حوزه هاي صادرات و واردات و مسائل پولي و بانكي صورت گيرد آنها دنبال اين هستند كه با تهديد و تجميع كشورهاي ديگر و سيستم هاي بانكي را نسبت به كشور ما دچار ترديد كنند و مانع شوند از اينكه كشور ما بتواند در اين جهت اقدامي داشته باشد.
رئيسي با بيان اينكه تصميم دستگاه قضايي در برخورد با اخلال گران اقتصادي جدي است، اظهار كرد: به دادستان هاي مراكز استان ها و شهرستان ها به ويژه به دادستان كل كشور تاكيد شده كه يك برخورد قاطع و عبرت آموز را با اخلال گران اقتصادي داشته باشند.
وي با اشاره به اختلاف روش ها و تناسب زمان و مكان در امر به معروف و نهي از منكر اظهار كرد: امر به معروف و نهي از منكر بايد از روي طرح و برنامه انجام شود كما اينكه اصل پنجم قانون اساسي اين موضوع را يادآور مي شود اما متاسفانه مدت هاست كه اين مساله در دولت مغفول مانده است ولي ضرورت دارد حتما طرح آن به سرعت در مجلس به قانون تبديل و اجرايي شود.
معاون اول قوه قضاييه در رابطه با تخلف دستگاه هاي دولتي از اجراي قانون بودجه و اينكه وزارتخانه هايي مانند نفت و نيرو به طور خودسرانه مرحله دوم هدفمندي يارانه ها را اجرا كرده اند، گفت: يكي از معروف ها در جامعه، اجراي قانون است. بايد همه مسئولان در حوزه هاي مختلف اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي خودشان را موظف بدانند كه قانون گرا باشند.
وي با توجه به بودجه قوه قضاييه تصريح كرد: آنچه كه مورد نياز قوه قضاييه است در بودجه ريزي اعلام مي شود ولي مشكل اين است كه امروز با مشكلات اقتصادي در كشور مواجه هستيم. ما اين مشكلات را كاملا درك مي كنيم و لذا تلاش بسيار داريم كه وضعيت و شرايط مان را با يك اقتصاد مقاومتي تنظيم كنيم اما يكسري ضرورت ها وجود دارد و آن اينكه دستگاه قضايي، دستگاهي حكومتي است.
وي افزود: نيروي انتظامي و قوه قضاييه بخش هاي حاكميتي است و به همين دليل نمي توان اداره آنها را محول كنيم به اينكه «اگر انشاء الله بودجه تامين شد!»
به گزارش خبرگزاري ها، رئيسي گفت: اينها چون بخش هاي حاكميتي هستند و امنيت در گرو فعاليت آنهاست حتما بايد در حدي كه ضروت دارد بودجه شان را تامين كرد.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه30002323
¤ محرم و صفر زمان باليدن است نه فقط ناليدن، بساطش آموزه است نه موزه تمرين خوب نگريستن است نه فقط خوب گريستن، نماد شعور مذهب است نه فقط شور مذهب.
0433---0912
¤ آفرين و هزاران آفرين به جنبش مقاومت اسلامي حماس كه با پاسخ متقابل به حملات رژيم وحشي صهيونيستي آنها را مثل موش به سوراخها فراري دادند اسرائيل بداند فلسطين پاره تن اسلام است و تنها نيست.
سليمان بلغار
¤ ماه محرم بهترين ماه براي روشنگري مردم و افشاگري عليه شياطين جهان و منافقان داخلي است. رژيم صهيونيستي مثل يك گاو وحشي كه آخرين لحظات عمر خود را مي گذراند سعي دارد همه چيز را به هم بزند و الحمدلله تا الان مقاومت پاسخهاي خوبي به او داده است. اما علت اين حماقت رژيم صهيونيستي روشن است. انفعالي كه سران عرب در قضيه فلسطين دارند در كنار خباثتي كه نسبت به حامي مقاومت يعني سوريه از خود نشان دادند براي صهيونيست ها غلط انداز شده است درست در شرايطي كه امير قطر و حكومت هاي بحرين - تركيه - اردن - آل سعود و ... سلاح در اختيار تروريستهاي 95 درصد با تابعيت بيگانه در سوريه مي گذارند مي بينيم عربها و دول غربي، هيچ موضع روشني نسبت به جنايتهاي رژيم صهيونيستي نشان نمي دهند.
رضايي
¤ به بزخي سران خائن عرب و برخي كشورها كه دنبال رو سياست استكبار جهاني هستند بگوييد شما كه در سوريه ادعاي دفاع از ملت را داريد چرا در خصوص جنايات غزه سكوت ننگين اختيار كرده ايد و كمك نظامي در اختيار مقاومت قرار نمي دهيد؟
امين نجفي جزيره قشم
¤ رژيم صهيونيستي وقتي كه مي بيند كشورهايي كه در خاورميانه عربي و شمال آفريقا قيام كرده اند، بعضا فريب آمريكا را خورده اند از اين موقعيت سوءاستفاده كرده و به غزه حمله ور مي شود. موضع ضعيف اتحاديه عرب و دولتهاي مصر و تونس و ساير دولتهايي كه بعد از انقلاب اين كشورها روي كار آمده اند. در حقيقت موجب مي شود خون شهداي اين كشورها توسط دست نشانده هاي آمريكا به هدر رود.
يك شهروند
¤ اينكه رهبر معظم انقلاب از روي تجربه مي فرمايند كوچكترين نرمش در مقابل دشمنان آنها را جسورتر مي كند يك واقعيت است. در قضيه فلسطين ديديم كه مدتي پيش خالد مشعل در جلسه ترتيب داده شده از سوي اردوغان نخست وزير تركيه شركت كرد و اسماعيل هنيه نيز از امير قطر استقبال به عمل آورد نتيجه اش تجاوز اسرائيل به نوار غزه و شهادت جمعي از فلسطينيان مظلوم شد.
1145---0935
¤ در مورد مسائل غزه، مسئولان هلال احمر جمهوري اسلامي ايران در يك كار ارزشمند و نمادين و انساني بيمارستان صحرايي را با هماهنگي مصر در نزديكي گذرگاه رفح از هلال احمر ايران و برخي كشورهاي اسلامي تشكيل دهند و تمام دنيا را درگير كمك به اين بيمارستان صحرايي كنند و در وهله اول براي نجات مسلمانان و در وهله بعد يك پيام تبليغاتي براي روشنگري و افشاگري بيشتر است و به جمعيت صليب سرخ جهاني بگوييم به همه كمكهاي شما نياز است.
يك شهروند
¤ سازمان مللي كه بان كي مون دبيركل آن باشد بايد در آن را گل گرفت آقاي به اصطلاح دبيركل به جاي اينكه از تروريست هاي غاصب و رژيم جعلي بخواهد دست از بمباران ملت مظلوم محاصره شده غزه بردارند از مسئولين حماس مي خواهد كه از عمليات بازدارنده در برابر رژيم كودك كش و سرزمين هاي اشغالي دست بردارند!
عليمرداني
¤ امام راحل(ره) مي فرمود ما هر چه داريم از محرم و صفر است. به تمامي آزاديخواهان بويژه ملت شريف بحرين، شرق عربستان، سوريه و ديگر مسلمين جهان عرض مي كنم كه زير بيرق امام حسين(ع) تجمع نمايند و بساط دولت هاي مستبد و تروريست هاي خود فروخته را برچينند.
طاهري
¤ شباهت هاي زيادي بين حلقه انحرافي لانه كرده در دولت و جريان اصلاح طلب وجود دارد. در اين روزها روزنامه هاي زنجيره اي درباره مرگ مشكوك يك وبلاگ نويس مانور مي دهند همان طوري كه جريان اصلاح طلب ها در فتنه 88 آمد آنقدر قضيه كهريزك را پررنگ در بوق و كرنا دميد كه حاشيه از متن پررنگ تر شود الان هم جريان انحرافي همپاي اصحاب فتنه اين قضيه را در بوق و كرنا مي كنند.
اميد بيدار
¤ دشمنان داخلي هم صدا با دشمنان خارجي درصدد به وجود آوردن آشفته بازار و نارضايتي عمومي از مشكلات اقتصادي در جامعه اند تا بتوانند از آب گل آلود ماهي خود را در انتخابات 92 بگيرند ولي با بصيرت ملت و تلاش مسئولين و هدايت رهبري به ياري حق پيروزي از آن ملت خواهد بود.
6854---0919
¤ دشمن از بمب هسته اي نمي ترسد بلكه آنچه دل دشمنان را مي لرزاند نعمت «ولايت» است.
0642---0936
¤ امروز با نوع ديگر حمله دشمن مواجه هستيم و آن شبيخون اقتصادي است دشمنان تصميم دارند از اين طريق اراده ملت را در تداوم انقلاب سست كنند و نسبت به مسئولين كشور بدبين نمايند راهكار مناسب آگاه سازي و روشنگري از طريق رسانه ها مي باشد.
4361---0910
¤ با توجه به ابلاغ بخشنامه رئيس قوه قضائيه مبني بر عدم اجراي ماده 2 محكوميت هاي مالي (حبس براي مهريه، ديه و...) متأسفانه برخي محاكم به اين بخشنامه توجهي نمي نمايند و روند گذشته را اعمال مي كنند. از مسئولين امر درخواست مي شود با خاطيان برخورد نمايند.
بوربور
¤ همراه اول فرهنگ مصرف گرايي را ترويج مي كند در صورتي كه دين ما اعتدال و ميانه روي را تشويق مي كند. شايسته است مسئولين امر متوجه باشند و به متوليان اين گونه شركت ها تذكر دهند.
4170---0919
¤ موضوع وعده صاحب مسكن و شغل دولتي شدن به شرط ازدواج شبيه روياست و در صورت عدم تحقق آن موجب كاهش اعتماد و احترام مردم نسبت به مسئولين مي شود شايسته است مسئولين با كار كارشناسي شده به دادن چنين وعده هايي اقدام نمايند.
6263---0938
¤ بانك ملي در خصوص اجراي مصوبه دولت در حذف شركت هاي واسطه نيروي انساني مقاومت مي كند و اين مصوبه را به اجرا نمي گذارد. چرا؟
9914---0912
¤ در منطقه نارمك و تهران پارس چند باب سفره خانه غيرمجاز محل تجمع دختران و پسران شده كه در پوشش قليان كشيدن ترويج فساد مي كنند. متأسفانه از سوي دستگاههاي مسئول هيچ نظارت و كنترلي وجود ندارد.
7337---0912
¤ شركت گاز گيلان اعلام كرده قبض گاز براي مشتركين صادر نمي كند و با اين كار شهروندان را مجبور ساخته براي اطلاع از مبالغ گاز مصرفي خود به دفاتر پيشخوان مراجعه حضوري داشته باشند. چرا بي جهت براي مردم مشكل درست مي كنند و سبب نارضايتي مي شوند؟
8808---0911
¤ پاسخ شركت ايرانسل كه اعلام كرده بابت ارسال نشدن پيامك هاي مشتركين هزينه اي كسر نمي كند صحت ندارد. چرا كه به محض ارسال خبر چه اينكه پيام به مقصد برسد يا نرسد هزينه آن كسر مي شود.
3095---0936
 


واشنگتن پست: هيچ نشانه اي از تسليم ايران ديده نمي شود (خبر ويژه)

ايران هيچ نرمشي در برابر فشارها نشان نداده است. در عوض اطلاعات موجود حاكي از ادامه پيشرفت هاي ايران در زمينه فعاليت هاي هسته اي است.
روزنامه آمريكايي واشنگتن پست با انتشار اين مطلب گزارش داد: ايران هيچ نشانه اي مبني بر پذيرش فشارهاي غرب از خود نشان نداده است.
در عوض تحليلگران اطلاعاتي نشانه هايي از ادامه پيشروي در تأسيسات غني سازي اورانيوم مي بينند و هيچ نرمشي از جانب رهبري ايران، آيت الله خامنه اي، كه حرف نهايي را در مورد مسئله هسته اي مي زند، ديده نمي شود.
اين روزنامه افزود: يك نماينده اروپايي به شرط فاش نشدن نامش مي گويد «به نظر نمي رسد ايراني ها خواستار سازش باشند. مقداري تكان خورده اند كه آن هم به خاطر فشار تحريم هاست. اما هيچ اطلاعاتي مبني بر تغيير آن ها به دست ما نرسيده است.»
اين گزارش تصريح كرد، انتظار مي رود در گزارش جديد آژانس بين المللي انرژي هسته اي، كه قرار است اين هفته منتشر شود، خبرهايي از استقرار سانتريفيوژهاي جديد در تأسيسات زيرزميني فردو عنوان شود.
به گزارش رويتر تعداد سانتريفيوژها در فردو 30 درصد افزايش يافته اما راه اندازي نشده است.
گفتني است برخلاف مواضع سؤال برانگيز برخي محافل آلوده به جريان فتنه كه مدعي تمايل آمريكا به مذاكره شده اند، باراك اوباما به تازگي امكان مذاكرات قريب الوقوع را رد كرد.


 


اردوغان: اسرائيل به خاطر رفتارش دوستان نزديك خود را از دست داده است (خبر ويژه)


نخست وزير تركيه گفت اسرائيل روز به روز ضعيف تر مي شود و به خاطر رفتارهايش، دوستان نزديكي مثل تركيه را از دست داده است.
رجب طيب اردوغان در جريان سفر به قاهره و در مصاحبه با فهمي هويدي روزنامه نگار مصري درباره جنگ غزه گفت: ما اتفاقات غزه را به طور دقيق تحت نظر داريم. اسرائيل بر انجام رفتارهاي تروريستي پافشاري مي كند و اعتنايي به جامعه بين المللي و قواعد آن نمي كند. آنها هرگونه راه حل عادلانه و مسالمت آميز را رد مي كنند به همين دليل تنها چيزي كه براي ما مانده، ارتباط ها و مشورت هاي بيهوده اي است كه هر روز در جريان است. وزير خارجه اخبار را مي گيرد و تحليل مي كند. من هم با دبيركل هاي سازمان ملل و ناتو و اتحاديه عرب در ارتباط مداوم هستم. با سران عرب از جمله محمد مرسي در تماس هستم و تلاش كرده ام با اوباما نيز تماس بگيرم.
وي در اين مصاحبه كه از سوي روزنامه السفير چاپ شده مي گويد: «ما قبلا در اعتراض به سياست هاي دشمنانه اسرائيل در ماجراي كشتي مرمره، روابط خودمان را قطع كرده و هنوز هم تجديدنظر نكرده ايم. اسرائيل، هر روز ضعيف تر مي شود. تل آويو به دليل ادامه رفتارهاي خصمانه دوستان نزديكش مثل تركيه را از دست داده است. تاييد جامعه جهاني نيز نسبت به اسرائيل كاهش يافته و اين در حالي است كه همچنان به سياست هاي وحشيانه اش عليه ملت فلسطين ادامه مي دهد و اين حقيقت را درك نمي كند كه آمريكا نمي تواند تا ابد از آنها حمايت كند. بهانه هاي مضحكش نمي تواند همچنان عامل تحركات تروريستي اش باشد و بي محابا هر كار مي خواهد انجام دهد.»
اردوغان درباره روابط با دنياي عرب و اصطلاحي كه براي نوعثمانيسم در توصيف تركيه استفاده مي كنند نيز مي گويد: دوست ندارم كه اصطلاح عثماني گري جديد را به كار ببرند. اين اصطلاح مربوط به دوره اي است كه به تاريخ پيوسته و ديگر نبايد از آن استفاده كرد تا به روابط حسنه ما با برادران عربمان ضربه بزند. ما با برادران عربمان از نگاه برادرانه تعامل مي كنيم نه از نگاه شقاوت و نگاه بالادست به پايين دست، و استفاده از چنين اصطلاحاتي تحت هيچ معيار منطقي ممكن نيست.
به گزارش السفير دختر 29 ساله اردوغان در آمريكا علوم سياسي خوانده و در انگليس نيز در رشته اقتصاد تحصيل كرده و به پدرش مشورت مي دهد.
 


دهن كجي حاكميت سوريه به اولتيماتوم 450 روز پيش اوباما (خبر ويژه)

452 روز پس از آن كه باراك اوباما گفت بشار اسد بايد كنار برود، حاكميت سوريه قدرتمند سر جاي خود باقي است.
نشريه آمريكايي فارين پاليسي در گزارشي به دلايل ثبات سياسي سوريه پرداخت و نوشت: رئيس جمهور آمريكا 18 اوت 2011 در بيانيه اي كتبي اعلام كرد «اكنون وقت آن رسيده كه بشار اسد كنار برود» اما 452 روز پس از آن موضع گيري صريح، بشار اسد همچنان در قدرت است. شورشيان مسلح حتي نتوانسته اند كنترل يك شهر را به دست بگيرند و هيچ نشانه اي از سقوط حاكميت سوريه ديده نمي شود. اين مسئله دلايل مختلفي دارد. نخست اينكه حاكميت با وجود ترور ماه ژوئيه و كشته شدن 4 عضو مهم دولت از جمله آصف شوكت و داود راحجه وزير دفاع، دچار شكاف نشد و اسد و مشاورانش بلافاصله اين ضربه را با جايگزيني برخي چهره ها جبران كردند.
اين مجله آمريكايي اضافه كرد: كساني چون رياض حجاب و مناف طلاس كه جدا شدند تهديدي براي حاكميت ايجاد نكردند. آنها از افراد حاشيه اي بودند و چنان كه اسد گفت اين جدا شدن ها نوعي پالايش دروني حاكميت از كساني بود كه سست پيمان بودند.
فارين پاليسي مداخله نظامي خارجي را به خاطر پر هزينه بودن آن بسيار بعيد توصيف كرد و با اشاره به حمايت كشورهايي نظير ايران و روسيه از سوريه نوشت: سوريه 300 هزار نيروي آماده و 314 هزار نيروي ذخيره دارد و در خوش بينانه ترين نگاه تنها 5 درصد اين عده جدا شده باشند كه اغلب آنها هم به ارتش آزاد (جريان معارض) نپيوسته و به خانه خود رفته اند. از سوي ديگر رزمندگان علوي به مدد آموزش حزب الله، در حال تبديل به گروه جنگنده پر مهارت هستند. سربازان غيرعلوي هم به حاكميت وفاداري نيرومندي نشان مي دهند. از سوي ديگر رفتار گروه هاي مسلح معارض و شورشي از نگاه افراد جدا شده نااميد كننده است. آنها سربازان غيرمسلح را اعدام كردند و ويدئوي آن منتشر شد.
اين نشريه آشفتگي و اختلاف در ميان مخالفان با وجود نشست هايي نظير نشست اخير قطر را علت ديگر قدرت حكومت سوريه توصيف كرد و تصريح نمود كه رقابت ها بين گروه هاي معارض ادامه دارد.
 


شما كه جاي خود داريد

رئيس سيا هم قرباني گوگل و جي ميل شد (خبر ويژه)

«جي ميل و گوگل در قبضه دولت آمريكاست و حريم خصوصي در اين حوزه هرگز وجود ندارد.»
سايت آمريكايي پوليتكو با انتشار اين تحليل، به ماجراي رسوايي ژنرال پترائوس رئيس مستعفي سازمان سيا پرداخت و نوشت: بايد از تجربه ژنرال پترائوس درس آموخت. زير نظر گرفتن فعاليت هاي اينترنتي وي به ويژه حساب جي ميل وي توسط اف بي آي و البته بي مبالاتي دو طرف رابطه، اين رسوايي را رقم زد.
به گزارش راديو فردا، اين سايت آمريكايي با اشاره به رصد حساب كاربري در سايت جي ميل مي نويسد: شما اينجا ناشناس نيستيد. پترائوس و پائول برادول زني كه با وي در تماس بود، براي تماس با يكديگر از نام مستعار استفاده مي كردند. اكنون مي دانيم كه چنين روشي هويت اين دو را مخفي نگاه نداشت و ماموران اف بي آي توانستند با زير نظر گرفتن پيام هاي رد و بدل شده ميان حساب هاي كاربري بين دو طرف اطلاعات مورد نياز خود را به دست آورند.
كريس سوقوئيان، متخصص ارشد فناوري اتحاديه آزادي هاي مدني آمريكا (اي سي ال يو) مي گويد «براساس قانون آمريكا اينكه شما با چه كسي ارتباط داريد و كجا اين ارتباط را برقرار مي كنيد، از كمترين حفاظت قانوني برخوردار است.»
پوليتكو در ادامه گزارش خود به جاسوسي گوگل در خدمت دولت آمريكا اشاره مي كند و مي نويسد: درخواست دولت ها براي دستيابي به اطلاعات كاربران افزايش يافته و گوگل و ديگران هم به ساز آنها مي رقصند؛ سه شنبه هفته گذشته، 23 آبان، گوگل اعلام كرد كه تنها در ايالات متحده آمريكا براساس راي دادگاه هاي مربوطه و نيروهاي امنيتي، حدود 8000 درخواست براي اطلاعات كاربران در نيمه اول سال 2012 دريافت كرده است. در شش ماهه قبل از اين دوره تعداد 6321 درخواست از اين دست ثبت شده بود. مقامات دولتي اطلاعات مربوط به 281/16 كاربر را درخواست كرده بودند و گوگل نيز 90 درصد چنين خواسته هايي را اجابت كرده است.
اين گزارش مي افزايد: شما در دنياي سايبر به سر نمي بريد. واقعيت اين است كه مرز بين بيرون و درون دنياي سايبري به شدت كمرنگ شده است. مكان فيزيكي شخص را مي توان به سادگي از روي ايميل ارسالي وي رديابي كرد. هر ايميل حاوي داده هاي اطلاعاتي از قبيل نشاني آي پي رايانه هايي كه ايميل را ارسال كرده اند نيز هست و بعضي مواقع، اين اطلاعات در ايميل ارسال شده آشكار است. كارشناسان مي گويند كه خدمات ايميل ياهو و برخي ديگر، اطلاعات اينچنيني را نشان مي دهند در حالي كه ايميل هاي فرستاده شده توسط خدمات جي ميل اطلاعات ياد شده را مخفي نگاه مي دارند. اما حتي در صورت مخفي ماندن داده ها، تنها يك حكم دادگاه لازم است تا شركت ارائه دهنده ايميل داده هاي مخفي را نيز در اختيار دارندگان حكم قرار دهد.
پوليتكو خاطرنشان كرد: چت هاي ضبط نشده و «آف-ركورد» هم ذخيره مي شوند. «هنگام استفاده از سرويس پيام فوري در گوگل تاك يا جي ميل، بسياري از كاربران ترجيح مي دهند كه گزينه «آف-ركورد» را انتخاب كنند كه به اين معناست كه هيچ قسمتي از گفت وگو در حساب هاي كاربري فرستنده و دريافت كننده پيام ضبط نمي شود.
 


كلينتون: پرتگاه مالي واقعيت دارد اما كشورها به ما اعتماد كنند! (خبر ويژه)

وزير خارجه آمريكا تأييد كرد اين كشور بر لبه پرتگاه اقتصادي ايستاده است. كلينتون مي گويد بهبود وضعيت اقتصادي اولويت آمريكاست.
وي در مسير سفر به كامبوج با اذعان به تأثير منفي دو جنگ افغانستان و عراق در تضعيف اقتصاد آمريكا گفت: آمريكا در حال شكل دادن به سياست خارجي خود است به گونه اي كه بتواند قدرت اقتصادي خود را حفظ كند. اكنون يك دهه پس از جنگ افغانستان و عراق، نخستين و اساسي ترين وظيفه، به روزرساني و اولويت بعدي جديد در سياست خارجي با توجه به تغييرات جهاني است. قدرت جهاني ما به قدرت اقتصادي مان بستگي خواهد داشت.
وي گفت: واشنگتن براي برقراري تعادل جديد در اقتصاد جهان به گونه اي كه آمريكا صادرات بيشتر و آسيا واردات بيشتري داشته باشد، از بحران مالي جلوگيري شود و طبقه مياني جامعه آمريكا احياء شود، تلاش خواهد كرد.
وزير خارجه آمريكا گفت: واكنش به تهديدها به طور قطع همچنان در كانون سياست خارجي آمريكا قرار خواهد داشت، با اين حال سياست خارجي آمريكا اين مسئله نخواهد بود. آمريكا بايد از فرصت ها استفاده كند و قدرت خود را در سال هاي آتي تقويت كند. قدرت هاي غيرنظامي نه به خاطر اندازه توان ارتش شان بلكه به خاطر رشد توليد ناخالص داخلي، قدرت شان بيشتر شده است.
كلينتون اذعان كرد: نگراني كشورهاي آسيايي درباره جلوگيري از پرتگاه مالي كه اقتصاد آمريكا با آن روبروست موجب شده باراك اوباما در روزهاي پس از پيروزي دوباره در انتخابات در كنگره اين كشور در برابر رقباي جمهوري خواه خود قرار گيرد و اين نگراني ايجاد شده است كه در صورتي كه دولت و كنگره نتوانند در اين باره به توافق دست يابند، اقتصاد آمريكا بار ديگر دچار ركود اقتصادي خواهد شد.
وي افزود: بايد بگويم نبايد در اعتماد به آمريكا هيچ ترديدي ايجاد شود. امروز با تدارك آمريكا براي ورود به دور جديد مذاكرات بودجه، شاهد نگرانيها درباره پيامدهاي تصميم هاي اقتصادي آمريكا بر اقتصاد جهاني هستيم. به رغم همه اختلاف نظرهايي كه ميان احزاب سياسي در آمريكا وجود دارد، اين دو حزب در تعهد خود براي حفظ رهبري آمريكا و تقويت امنيت ملي اين كشور متعهد هستند.
در همين حال صداي آمريكا گزارش داد: اوباما پيش از عزيمت به كشورهاي جنوب شرق آسيا با سران كنگره درباره «پرتگاه مالي» مهم موجود و حل آن تا پيش از پايان سال به مذاكره نشستند. اوباما در اين مذاكرات گفت او و نماينده كنگره ناچارند به مصالحه هاي سخت تن بدهند. اوباما مي گويد «چالش ما اين است كه نشان دهيم قادر به همكاري هستيم و آنچه بر آن تمركز داريم، عمل است و نه سياست بازي در واشنگتن». كاخ و كنگره هيچكدام نمي خواهند كاهش هزينه ها يا افزايش ماليات ها عملي شود، اما كوشش هاي آنها براي رسيدن به مصالحه تاكنون به جايي نرسيده است.
صداي آمريكا مي افزايد: اقتصاددانان مي گويند كاهش هزينه ها با افزايش ماليات ها مي تواند اقتصاد شكننده آمريكا را به ركود باز گرداند و بيكاري را افزايش دهد.
از سوي ديگر رئيس سابق بانك مركزي آمريكا هشدار داد آمريكا در موقعيت بسيار سخت مالي قرار گرفته است. آلن گرين اسپن به سي ان ان گفت: «ما به يك ديوار سنگي برخورد كرده ايم كه در آن ميزان پس اندازها و آهنگ رشد كاهش يافته است. همچنين منابع مورد نياز براي تأمين بودجه مزاياي بيكاري را در اختيار نداريم. اين اوضاع غيرقابل تداوم است. اگر كسري بودجه را فوراً برطرف نكنيم، به طور جدي و واقعي به دردسر مي افتيم. افزايش ماليات ها بسيار بيشتر از كاهش بودجه به مردم آسيب وارد مي كند.»
آمريكا داراي بدهي 16هزار ميليارد دلاري است.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10