(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 7  آذر  1391 - شماره 20366

تلاش براي توانمند سازي كودكان و نوجوانان
در جست وجوي معماري اصيل ايراني


تلاش براي توانمند سازي كودكان و نوجوانان

توليدات طرح هاي اشتغال و خودكفايي مددجويان كميته امداد؛درصد بالايي از توليدات كشور در بخش كشاورزي، دامپروري و صنايع دستي را به خود اختصاص داده است.
سرپرست كميته امداد امام خميني(ره) گفت: براساس برآوردهاي صورت گرفته؛ توليدات و خدمات قابل ارائه طرح هاي اشتغال و خودكفايي مددجويان كميته امداد بين 5 تا 17 درصد توليدات داخلي كشور را در بخش هاي كشاورزي، دامپروري، صنايع كوچك و صنايع دستي به خود اختصاص مي دهد كه اين توليدات نه تنها در توليد ناخالص ملي نقش دارند؛ بلكه پاسخگوي بخش قابل توجهي از نيازهاي مردم در مناطق مختلف كشور است.
حسين انواري با اشاره به توانمندسازي اقتصادي مددجويان تحت حمايت اين نهاد از طريق اجراي طرح هاي اشتغال و خودكفايي به عنوان يكي از مهم ترين اقدامات اين نهاد افزود: يكي از اقداماتي كه امسال كميته امداد پس از جهت گيري مقام معظم رهبري و نامگذاري سال به عنوان توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني انجام مي دهد، تحكيم نهاد خانواده و رشد استعدادها در اعضاء خانواده هاست.
وي ادامه داد: كميته امداد امام خميني(ره) با رويكرد توانمندي سازي خانواده هاي نيازمند و در راستاي تحقق بند «ب» ماده 39 قانون برنامه پنجم توسعه كشور، خروج سالانه 10 درصد از خانواده هاي تحت پوشش نهادهاي حمايتي از طريق توانمندسازي را سرلوحه كار خود قرار داده است.
وي اظهار كرد: ايجاد كار براي مددجويان موضوعيت دارد، چرا كه اگر خانواده احساس بيهودگي و بي حمايتي كند، يك سري از بيماريها افزايش پيدا مي كند كه خود اين امر موجب صرف هزينه هاي كلان براي بيماران مي شود. وي ادامه داد: اين اقدام نه تنها باعث شده است كه بار مالي دولت در خصوص پرداخت مستمري به آنها كاهش يابد؛ بلكه اين افراد به نيروهايي فعال و توليدكننده تبديل شده اند.
انواري با اشاره به اينكه سال گذشته 320 هزار فرصت شغلي با تسهيلات بانكي ارزان قيمت توسط كميته امداد ايجاد شد، افزود: در سال جهاد اقتصادي 80 هزار خانوار با متوسط درآمدي 620 هزارتومان به خودكفايي رسيده و از تحت پوشش اين نهاد خارج شده اند.
انواري با اشاره به اينكه امسال نيز 500 هزار فرصت شغلي براي مددجويان ايجاد مي شود، گفت: با پيش بيني هاي صورت گرفته، امسال جشن خودكفايي 120 هزار خانوار مددجو برگزار مي شود.
سرپرست كميته امداد امام خميني(ره) همچنين با اشاره به اينكه مركزي جهت فروش و عرضه محصولات خانواده هاي تحت پوشش اين نهاد داير شده است، افزود: در اين مركز هم كار فروش و هم كار خريد كالاهاي مددجويان انجام مي شود.
وي با اشاره به اينكه با اشتغالزايي و خودكفايي خانواده ها صرفه جويي در پرداخت مستمري به مددجويان صورت مي گيرد، افزود: صرفه جويي از محل پرداخت مستمري درساير سرفصلهاي حمايتي آنها از جمله مسكن هزينه مي شود.
وي در ادامه با بيان اينكه فقر به معني ذلت نيست. تصريح كرد: در توانمندسازي خانواده ها تلاش شده به فقر به گونه اي نگاه نشود كه خانواده هاي فقير از هرگونه استعدادي هم بي بهره اند.
سرپرست كميته امداد امام خميني(ره) با اشاره به اينكه شخص فقير بي استعداد نيست، افزود: تلاش كميته امداد در كمك به اين نوع خانواده ها در بارور كردن استعدادها و همچنين سرمايه گذاري براي توانمندي خانواده ها است تا به اين باور برسند كه از يك استعداد خدادادي برخوردار هستند.
وي با اشاره به اينكه در وهله اول شناخت استعدادها توسط مددجويان مهم است، يادآور شد: در مرحله بعد از شناخت كمك مي كنيم استعدادها بارور شود و پس از اين مرحله نيز توانمندي هاي خانواده ها بالفعل گردد.
انواري با اشاره به اينكه در خدمت رساني به جامعه هدف متكي كردن نيازمندان به امداد در برنامه هاي اين نهاد نيست، گفت: شايد در دهه هاي اول انقلاب اين گونه بود، ولي اكنون كشف استعدادهاي مددجويان، توانمند كردن و ايجاد ثبات در خانواده ها از اهم برنامه هاي كميته امداد امام خميني(ره) است.
انواري با اشاره به اينكه توانمندسازي فكري اولين اقدامي است كه براي مددجويان اين نهاد انجام مي شود، خاطرنشان كرد: برخي از توانمنديها در حوزه ازدواج صورت مي گيرد و دختران به زندگي جديد كه از ثبات برخوردار است، وارد مي شوند و ميزان طلاق در بين خانوارهاي تحت حمايت كميته امداد كمتر از يك درصد است.
سرپرست كميته امداد امام خميني(ره) همچنين با اشاره به اينكه در توانمندسازي كودكان و نوجوانان نيز توانمندي تحصيلي مورد توجه است، افزود: در صورتي كه كودكان و نوجوانان در بخش تحصيل توانمند شوند، يك سرمايه گذاري خوب براي آينده صورت گرفته است.
وي در ادامه با اشاره به اينكه اكنون يك ميليون و 30 هزار نفر زن سرپرست خانوار تحت حمايت كميته امداد قرار دارند، افزود: در اين بخش مادر به عنوان كسي است كه چارچوب خانواده را اداره مي كند، تلاش اين است كه استعدادهاي آنها شكوفا شده و اشتغال ايجاد شده براي آنان نيز در كنار كسب مهارتهاي زندگي باشد.
انواري ادامه داد: برخي از زنان سرپرست خانوار نيز توان انجام كار ندارند و فقط مي توانند فرزندان خود را خوب تربيت كنند و برخي ديگر از زنان نيز توانايي انجام كار و توليد را دارند.
وي همچنين اظهار كرد: براي برخي از افراد خانواده كه از ضريب هوشي كمتري برخوردار هستند، توانمندسازي براي ايجاد نشاط در بين اين مددجويان صورت مي گيرد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اقدامات فرهنگي انجام شده توسط كميته امداد خاطر نشان كرد: در زمينه توانمندسازي فكري اقدامات مطلوبي توسط كميته امداد صورت گرفته و اكنون 100 كانون پرورشي و تربيتي و 20 اردوگاه تربيتي در سطح كشور وجود دارد كه براي غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان و اعضاي كانونهاي پيرو ولايت ساماندهي مي شود.
انواري با اشاره به اينكه در بحث فرهنگي اقدامات مطلوبي در بخش دانش آموزي و حتي مادران آنها انجام شده است، ادامه داد: براي بسط برنامه هاي فرهنگي و قرآني، كميته امداد حتي در حوزه كاركنان نيز به برگزاري مسابقات قرآني پرداخته است.
وي با اشاره به اينكه برنامه هاي آموزشي و توانمندي خانواده هاي مددجو براي همه افراد و جامعه هدف اين نهاد انجام مي شود، افزود: در اين راستا حتي براي سالمندان نيز دوره هاي خاص برگزار مي شود.
 


در جست وجوي معماري اصيل ايراني

چنانچه با نگاهي موشكافانه ساختار ابنيه تاريخي اصفهان، بادگيرهاي شهر يزد، هسته مركزي و قديمي شهر اراك، باغ فين در كاشان و يا حتي خانه هاي ماسوله و در مجموع، بافت بكر و قديمي ديگر شهرهاي كشور را مورد بررسي قرار دهيم، ملاحظه خواهيم كرد كه معماران قديم ايران با چه وسواسي تمام زوايا و جوانب احداث ساخت و سازهاي شهري به ويژه واحدهاي مسكوني را مورد توجه قرار مي دادند.
دورانديشي و توجه دقيق به سمت قبله، آفتابگير بودن، جهت باد، استفاده از ظرفيت هاي طبيعي براي گرم يا خنك كردن ساختمانها، استفاده بهينه از محيط، محفوظ و محصور بودن محيط داخلي، آبنما (حوض) و فضاي سبز، جريان داشتن نهر آب در تمام معابر و يا حتي بكار بردن شگردهايي در ساخت و ساز براي مقابله با تهاجم احتمالي دشمن و در عين حال توجه هنرمندانه به ظرافت هاي كار و ساير اصول معماري، همگي حكايت از عمق نگاه دقيق، همه جانبه و خالصانه معماران قديم در ساخت و ساز ابنيه آن زمان دارد، اما اينك در مقايسه معماري قديم با مهندسي جديد درخواهيم يافت كه علي رغم شگفتي هاي معماري نوين و خلق سازه هاي كاملا مدرن و با عظمت مانند برج ميلاد، گاهي نه تنها در فرايند احداث يك ساختمان، نكات مذكور به فراموشي سپرده مي شود، بلكه در برخي موارد به هنگام تهيه نقشه شهرهاي جديد، چگونگي تامين و يا محل احداث مهم ترين و اصلي ترين زيرساخت هاي مورد نياز شهر از جمله؛ شبكه هاي آب، برق، گاز، فاضلاب، مخابرات و يا مواردي مانند؛ مسجد، مدرسه، مركز خريد، پاركينگ و راه هاي دسترسي و گاهي حتي ساده ترين اصول فني نيز مورد غفلت قرار گرفته و يا متناسب با توسعه شهري صورت نمي گيرد.
گروهي از متخصصين و صاحبنظران اين عرصه، مشكل اصلي در اين زمينه را ناشي از پيچيدگي هاي مهندسي عصر حاضر مي دانند، اما بايد توجه داشته باشيم كه اگرچه گسترش فناوري هاي نوين ، پيچيدگي مهندسي جديد را دو چندان نموده اما اولا به موازات اين تحولات، ابزار و امكانات جديد فني و مهندسي، كارها را تا حد زيادي تسهيل نموده و ثانيا با پيدايش تخصص هاي متعدد در اين بخش، مسئوليت ها نيز تقسيم و توزيع شده است.
بنابراين مهم ترين سوال اين است كه علت اين نابساماني ها در بخش ساخت و ساز چيست؟
در پاسخ به اين سوال بايد علت را در عوامل مختلف جست وجو كرد، اما در عين حال بديهي است، وقتي برخي از مهندسين جوياي نام و شهرت ، بدون توجه به ارزش هاي اجتماعي، اصول اساسي و انتظارات واقعي از يك سازه شهري، تمام توان خود را معطوف طراحي هاي پيچيده، درهم برهم و ناكارآمد و نوآوري در شكل و نماي ظاهري ابنيه و ساختمان ها خلاصه مي نمايند، نبايد انتظار داشت كه ساير نكات مورد توجه قرار گيرد و لذا ديگر مسائلي مانند؛ حذف نقاط پرت و استفاده بهينه از فضا، اشراف پنجره خانه ها بر يكديگر، كم توجهي در بكار بردن عايق هاي مناسب براي جلوگيري از انتقال صدا در مجتمع هاي آپارتماني، قرار گرفتن لوله هواكش فاضلاب در كنار كانال كولر، نصب دودكش موتورخانه شوفاژ بر فراز نورگير بدون پوشش ساختمان، تعبيه سرويس بهداشتي در مكان هاي نامناسب و در معرض ديد، يافتن راه چاره براي جلوگيري از آلودگي صوتي ناشي از صداي آب جاري در لوله هاي آب و شبكه فاضلاب ساختمان و ساير موارد مشابه، اهميت خود را از دست خواهد داد.
مشكل اين است كه متاسفانه عوارض اين گونه نگاه، فقط به ساخت ابنيه مسكوني و اداري محدود نشده و ساخت ديگر سازه ها و تاسيسات شهري را هم مشمول خسارات خود ساخته است، در واقع مشاهده نواقصي مانند، اختلاف سطح غيراصولي برخي پياده روها با كف حياط منازل و سطح خيابان ها، فرو رفتگي ها و شيب نامناسب برخي معابر كه به هنگام بارندگي غرق در آب مي شوند، ساخت نهرهاي كم عمق و باريك در نقاط آبگير و متقابلا احداث نهرهاي عريض و عميق در نقاط مرتفع براي جمع آوري آبهاي سطحي يا عدم تطبيق ساختار سازه ها با شرايط جوي و محيطي و تخريب و استهلاك زودهنگام جداول، آسفالت خيابان ها، موزائيك فرش پياده روها و ده ها مورد مشابه ديگر، بيانگر اين حقيقت است كه بخشي از كارآمدترين سرمايه هاي انساني اين
مرز و بوم در انتخاب مسير خود در اين زمينه، دچار گمراهي و انحراف شده اند.
طبيعي است كه در سايه اين رويكرد غلط، نه تنها ديگر وجدان كار، معناي خود را از دست مي دهد و كسي به نكات فني و رفع نواقص پنهان و دور از چشم كارفرما نمي انديشد، بلكه تمام تلاش خود را صرف آن خواهد ساخت تا كاستي هاي بنا را در زير پوسته بزك شده ساختمان پنهان سازد و اين گونه است كه پس از مدتي نه چندان طولاني، استهلاك زود هنگام ساختمان از درون و برون آغاز و تعميرات پي درپي بخش هاي مختلف سازه، كليد خورده و هزينه هاي غيرمنطقي و پيش بيني نشده جديدي به دولت و مردم تحميل مي گردد.
به اين ترتيب به نظر مي رسد حكايت شهرسازي ما در سال هاي اخير، در بسياري از موارد مشابه داستان كلاغي است كه قصد داشت راه رفتن كبك را بياموزد، درحالي كه راه رفتن خود را نيز از ياد برد، چرا كه به رغم تمام تلاش هاي صورت گرفته براي احياء و بكارگيري اصول و ارزشهاي ايراني- اسلامي، هنوز در تطبيق با فناوري هاي نوين و ارائه الگوهاي بومي و متناسب با نياز روز جامعه در عرصه فعاليت هاي عمراني، توفيق لازم و شايسته ايران اسلامي را كسب نكرده ايم.
همان گونه كه قبلا اشاره شد، عوامل مختلفي در بروز اين نابساماني ها نقش دارند كه علاوه بر موارد فوق، مي توان به ضعف در سيستم آموزش عالي، ضعف در تدوين و اجراي درست قوانين و مقررات، عدم هماهنگي و انسجام لازم و كافي بين متوليان امر، سهل انگاري دستگاه هاي مربوطه از جمله؛ وزارت راه و شهرسازي وسازمان نظام مهندسي كشور در اعطاي مجوز فعاليت هاي مهندسي به افراد و فقدان نظارت نظام يافته، اصولي و هدفمند، به عنوان مهم ترين مشكلات مربوط به اين موضوع اشاره كرد.
در هرحال اميد است، مسئولين محترم همچون ساير عرصه ها، رفع مشكلات اين بخش را بيش از گذشته مورد توجه قرار داده و به زودي شاهد احياء مجدد معماري ايراني اسلامي به معناي واقعي آن باشيم.
احمدرضا هدايتي
 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10