(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 22  آذر  1391 - شماره 20379

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
خارج از دستور
در ادامه بررسي طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري
مجلس ماده جنجالي 35 را حذف كرد
در مكتب امام
هاشمي رفسنجاني:
بايد در عمل و با فرهنگ سازي معروف را امر و منكر را نهي كنيم
دبير مجمع تشخيص مصلحت:
مبارزه با تحريم ها ديپلماسي فعال تري از سوي دولت مي طلبد
دادستان تهران خبر داد
صدور 15 كيفرخواست براي اخلالگران بازار ارز
واعظ زاده خواستار احياي پرداخت پژوهانه
به دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتري شد
با حضور رحيم پور ازغدي و تيري ميسان
نشست «استكبار ستيزي و دانشجو» در دانشگاه تهران برگزار شد
قبول حكم دادگاه عالي توسط وزير كشور انگليس
تاجيك در آستانه آزادي قرار گرفت
ابوشريف : اختلاف نظر ايران و حماس جدي نيست
دريادار تنگسيري:
 19 جزيره ايراني در خليج فارس به مثابه 19ناو هواپيمابر غرق نشدني هستند
طرح «خط مشي و اداره صدا و سيما و نظارت بر آن » در دست بررسي است
قشقاوي : تعطيلي كنسولگري ايران در هرات صحت ندارد


خارج از دستور

فاز دوم هدفمندي يارانه ها
در قانون بودجه لحاظ مي شود
معاون رئيس جمهور در اجراي قانون اساسي گفت: فاز دوم هدفمندي يارانه ها در بودجه سال آينده لحاظ مي شود.
حجت الاسلام محمدرضا ميرتاج الديني در جمع خبرنگاران گفت: شوراي نگهبان قطعا به بخشي از طرح اصلاح موادي از قانون انتخابات ايراد خواهد گرفت، بخصوص در آن موادي كه اعمال قوه مجريه را در ساير قوا متمركز كرده و يا آن دسته از موادي كه اختيار دولت را محدود مي كند چرا كه اين موارد خلاف قانون اساسي است.
وي در خصوص نحوه بررسي بودجه و زمان ارائه آن به مجلس گفت: در چند سال اخير براي زمان ارائه بودجه بحث هاي زيادي انجام گرفته است؛ قبلا روند اين موضوع مثل الان نبود و با توجه به اينكه بنده سابقه نمايندگي هم دارم و اكنون نيز در دولت هستم اعتقاد دارم كه در زمان ارائه بودجه به مجلس بايد بازنگري انجام گيرد چون هيچ كدام از دولت هاي گذشته هم در زمان مصوب در آئين نامه بودجه را به مجلس ارائه نداده اند.
ميرتاج الديني بدون اشاره به تاخير دولت در ارائه لايحه بودجه ادامه داد: زمان ارائه بودجه بايد تغيير كند؛ امسال بودجه از خرداد ماه عملياتي شد كه اين موضوع به دليل نوع بررسي مجلس بوده است.
وي افزود: بودجه كار سنگين و گسترده اي را مي طلبد و زمان زيادي را صرف مي كند بر اين اساس بايد در نحوه بررسي و تصويب بودجه در مجلس دولت بازنگري انجام گيرد تا مشكلات كنوني به وجود نيايد.
اصلاح قانون انتخابات
به اين دوره مي رسد
رئيس مجلس در حاشيه حضور در بين كاركنان اداره ترابري مجلس در جلسه علني به ايسنا گفت: با توجه به روال بررسي اصلاح قانون انتخابات به اين دوره مي رسد.
وي افزود: اگر شوراي نگهبان در مورد مواد مصوب نظري داشته باشد مطمئنا بعد از ارائه مجلس بلافاصله آن را مورد رسيدگي قرار مي دهد و اگر نظري نداشته باشند نيز خود به خود اين طرح به قانون تبديل مي شود.
وي پيش بيني كرد كه ظرف يكي دو هفته آينده طرح اصلاح موادي از انتخابات رياست جمهوري تعيين تكليف شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به پرسش ديگري در مورد اينكه با توجه به حذف ماده 35 طرح اصلاح قانون انتخابات فكر مي كنيد كه نظر شوراي نگهبان راجع به ساير مواد چه باشد، گفت: طبق رايزني كه با آيت آلله جنتي، آقاي كدخدايي و دوستان حقوقدان ديگري در جلسه اي داشتم به نظر مي رسد كه مسئله مهمي در بقيه جزييات طرح شوراي نگهبان ندارد. شايد خرده جزيياتي وجود داشته باشد ولي كلا گفته اند كه مشكل اصلي ماده 35 بوده است.
وي ادامه داد: البته در برخي از موارد مجلس مصلحت مي داند كه در مواردي حتي خلاف قانون پافشاري كند كه اين امور به مجمع تشخيص مي رود ولي در مورد ماده 35 طرح اصلاح قانون انتخابات ما دليلي بر اين كار نديديم، چون وقتي خود شورا قبول دارد كه وجود چنين معيارهايي لازم است و خودش حاضر است كه اين ها را در قالب دستورالعملي اجرايي كند ما نيز قبول كرديم.
رئيس قوه مقننه در ادامه در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه آيا زمان ارائه بودجه به مجلس مشخص شده است، گفت: از طرف هيئت رئيسه و كميسيون برنامه و بودجه نامه هاي جداگانه اي به دولت نوشته شده تا لايحه را به موقع به مجلس ارائه دهد كه اين اتفاق رخ نداد و دولت در ارائه لايحه تاخير كرد. وي افزود: در اين رابطه تنها تمهيد آن است كه دولت خود راسا لايحه بدهد چون قانون اساسي مي گويد مجلس نمي تواند بودجه را به صورت طرح بررسي كند.، چه اينكه اگر اين اختيار را داشتيم خودمان اين كار را مي كرديم.
نامه سرگشاده علي مطهري
به احمدي نژاد
نماينده تهران در نامه اي سرگشاده خطاب به رئيس جمهور از اظهارات روز دوشنبه وي درباره بيداري اسلامي انتقاد كرد.
مطهري در اين نامه تصريح كرده است: بيانات حضرت عالي در «اجلاس جهاني اساتيد مسلمان دانشگاه ها و بيداري اسلامي» مغاير اهداف و فلسفه برگزاري اين اجلاس به نظر مي رسيد. مانند اين بود كه اجلاسي درباره صنعت ساختمان برگزار شود و در آن درباره علم پزشكي سخن گفته شود.
وي اضافه كرده است: مقصود از بيداري اسلامي يك امر پيچيده اي نيست كه نياز به طرح مباحث انسان شناسي و عرفان و الهيات داشته باشد به طوري كه «بيداري» را به معني «بازگشت انسان ها به حقيقت انساني خودشان» بگيريم و «اسلامي» را به معني توصيف اين بيداري به امور فطري مانند عدالت و آزادي و عشق و محبت معرفي كنيم و بگوييم «بيداري اسلامي دعوت به فطرت مشترك تمام انسان ها است تا عدالت، آرامش و عشق در دنيا حاكم شود». وجدان شما را گواه مي گيرم و از شما مي پرسم واقعا بيداري اسلامي مورد نظر رهبر انقلاب و آنچه كه در كلمات امام خميني(ره) و شهيد آيت الله مطهري آمده است همين چيزي است كه شما مي فرماييد، يعني يك مفهوم عرفاني و اخلاقي است نه يك مفهوم اجتماعي و سياسي؟ بعيد است كه جورج بوش و اوباما و نتانياهو با چنين بيداري اسلامي مخالفت داشته باشند و آن را خطري براي خود تلقي كنند.
 


در ادامه بررسي طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري

مجلس ماده جنجالي 35 را حذف كرد

نمايندگان ملت در پنجمين جلسه بررسي اصلاح قانون انتخابات با حذف ماده بحث برانگيز از اصلاح ماده 35 قانون انتخابات رياست جمهوري صرفنظر كردند.
روز گذشته نمايندگان مجلس در ادامه رسيدگي به جزئيات طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري وارد بررسي ماده 7 اين طرح كه اصلاح ماده 35 قانون فعلي انتخابات رياست جمهوري است شدند.
بعد از ورود به بررسي اين ماده، حجت الاسلام عليرضا سليمي نماينده محلات و دليجان در اخطاري با استناد به اصل 115 قانون اساسي، اظهار داشت: اين اصل در مقام ويژگي ها و خصوصيات رئيس جمهور شرايطي را مطرح كرده است.
وي افزود: در ماده 7 اين طرح اصلاحاتي انجام شده و يك سري مطالب به شرايط ذكر شده براي كانديداهاي رياست جمهوري در اصل 115 قانون اساسي، مواردي را اضافه كرده است كه به نظر مي رسد اين ماده با توجه به تصريح اصل 115 قانون اساسي كه شرايط حصري دارد، مغاير است.
در ادامه علي لاريجاني رئيس مجلس در پاسخ به اخطار سليمي، گفت: نظر شوراي نگهبان در تفسير قانون اساسي مطرح است.
وي افزود: با توجه به اينكه نظر شوراي نگهبان اين است كه شرايط ذكر شده در اصل 115 قانون اساسي براي كانديداهاي رياست جمهوري حصري است، معتقدند شرايطي كه در اين اصل آمده فقط همين موارد بايد براي كانديداها مطرح باشد، از آنجايي كه در ماده 7 طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري يكسري شرايط اضافه شده، شوراي نگهبان معتقد است اين ماده خلاف قانون اساسي است.
وي افزود: با توجه به اينكه بايد نظر شوراي نگهبان را تأمين كنيم، بنابراين اخطار وارد است.
در ادامه وكلاي ملت با 162 رأي موافق، 19 رأي مخالف و 15 رأي ممتنع از 223 نماينده حاضر در جلسه، با اين اخطار موافقت كردند.
سپس رئيس مجلس با استفاده از اختيارات آيين نامه اي خود ماده 7 طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري را حذف كرد.
تصميمات هيئت اجرايي
با اختيارات شوراي نگهبان تداخل ندارد
در ادامه اين جلسه عنايت الله هاشمي نماينده سپيدان پيشنهاد حذف تبصره 5 ماده 4 طرح اصلاح قانون انتخابات را ارائه داد و در توضيحاتي گفت: اينكه در اين تبصره آمده تصميمات هيئت اجرايي مركز انتخابات نبايد موجبات تداخل در وظايف و اختيارات نظارتي شوراي نگهبان شود موضوعيتي ندارد.
مهدي دواتگري نماينده مراغه نيز در سخناني به عنوان مخالف پيشنهاد مذكور گفت: در اصل 99 قانون اساسي شوراي نگهبان نسبت به همه جريان انتخابات مجلس و رياست جمهوري نظارت استصوابي دارد.
وي افزود: بنابراين ممكن است تصميمات هيئت اجرايي مركزي انتخابات، تداخلي در تصميمات هيئت نظارت شوراي نگهبان داشته باشد و اگر اين تبصره حذف شود، شوراي نگهبان ايراد خواهد گرفت.
نماينده مراغه ادامه داد: چه تضميني وجود دارد كه هيئت اجرايي مركزي انتخابات تصميماتي اتخاذ مي كند كه در وظايف شوراي نگهبان تداخل نشود.
در ادامه اين جلسه نادر قاضي پور نماينده اروميه در سخناني به عنوان موافق پيشنهاد مذكور، گفت: اصول 99 و 138 قانون اساسي، اختيارات شوراي نگهبان را به صورت دقيق مشخص كرده و آوردن اين تبصره اضافي است.
وكلاي ملت با 39 رأي موافق و 107 رأي مخالف، با پيشنهاد حذف تبصره 5 مخالفت كردند.
در تبصره 5 اين ماده آمده است: تصميمات هيئت اجرايي مركزي انتخابات نبايد موجب تداخل در وظايف و اختيارات نظارتي شوراي نگهبان شود، در غير اين صورت، باطل و هرگونه اقدامي در اين جهت ممنوع است.
تأييد نهايي نتيجه انتخابات توسط هيئت اجرايي مركزي
در ادامه اين جلسه جواد كريمي قدوسي نماينده مشهد پيشنهاد حذف تبصره 7 ماده 4 طرح مذكور را ارائه داد.
در تبصره 7 طرح اصلاح قانون انتخابات تصريح شده است: نتيجه شمارش آراء انتخابات رياست جمهوري پس از تأييد هيئت مركزي انتخابات به وسيله وزير كشور اعلام مي شود و تأييد نهايي صحت انتخابات برعهده شوراي نگهبان است.
جواد جهانگيرزاده نماينده اروميه در مجلس در موافقت با پيشنهاد حذف تبصره 7 گفت: مبناي تشكيل هيئت اجرايي مركزي انتخابات، تقويت بعد نظارتي انتخابات است و همين كه ما مي گذاريم آراي انتخابات رياست جمهوري پس از تأييد هيئت مذكور، به وسيله وزير كشور اعلام شود، اين امر تقويت فيلترها است.
در ادامه محمدرضا پورابراهيمي نماينده كرمان در موافقت با پيشنهاد مذكور، گفت: وقتي مطالبي را در اين تبصره ها مطرح مي كنيم كه اشاره مي شود تأييد صحت نهايي انتخابات برعهده شوراي نگهبان است، در واقع دوباره وضع قانوني را انجام مي دهيم كه نيازي به آن نيست چرا كه قانون در اين زمينه وجود دارد.
سيد صولت مرتضوي معاون سياسي وزير كشور نيز گفت: ما كه نمي توانيم هيئت اجرايي فرمايشي تشكيل دهيم، بايد از سلايق مختلف در اين هيئت حضور داشته باشند اما اگر 3 يا 4 نفر از اعضاي اين هيئت با يكديگر توافق كنند و رأي ندهند و نتيجه انتخابات را تأييد نكنند، آن زمان چه كاري بايد انجام دهيم؟ اجرا با مشكل مواجه خواهد شد.
وكلاي ملت با 82 رأي موافق، 80 رأي مخالف و 21 رأي ممتنع از 230 نماينده حاضر در جلسه با پيشنهاد حذف تبصره 7 مخالفت كردند.
حذف وظايف وزارت كشور يا اصلاح انتخابات؟
در ادامه نمايندگان پيشنهاد حذف تبصره 8 ماده 4 طرح اصلاح قانون انتخابات را بررسي و با آن مخالفت كردند.
سيدصولت مرتضوي معاون سياسي وزير كشور در سخناني به عنوان نماينده دولت، ضمن موافقت با پيشنهاد حذف اين تبصره، گفت: در صدر ماده 31 گفته شده كه وزير كشور مسئول برگزاري انتخابات است اما در اين تبصره مسئوليت ستاد انتخابات كشور به هيئت اجرايي مركزي انتخابات واگذار شده است.
وي افزود: بايد مشخص شود كه آيا به دنبال حذف وظايف وزارت كشور هستيم يا اصلاح قانون انتخابات؟!
معاون سياسي وزير كشور ادامه داد: اگر واقعا مجلس به اين نتيجه مي رسد كه دستگاه ديگري انتخابات را بهتر برگزار مي كند، ما اين وظيفه را به آن دستگاه واگذار مي كنيم اما خدا مي داند كه اين كار با شكست مواجه مي شود و اين روش در واقع شركت سهامي مي شود.
وكلاي ملت با 88 راي موافق، 69 راي مخالف و 24 راي ممتنع از 233 نماينده حاضر در جلسه، با پيشنهاد حذف تبصره 8 مخالفت كردند.
نحوه رسيدگي به تخلفات و جرائم نامزدها
نمايندگان مجلس در ادامه رسيدگي به جزئيات طرح اصلاح قانون انتخابات ماده 6 اين قانون را كه ماده 34 قانون فعلي انتخابات را اصلاح مي كند به تصويب رساندند.
به موجب مصوبه مجلس، قوه قضائيه يكي از شعب دادسراي دادگاه هاي موجود در هر حوزه قضائيه را به منظور رسيدگي خارج از نوبت به تخلفات و جرايم انتخاباتي اختصاص مي دهد.
خانه ملتي ها در تبصره يك اين ماده مقرر كردند، به تخلفات و جرائمي كه به وسيله نامزدهاي رياست جمهوري پس از برگزاري انتخابات صورت مي گيرد، در شعبه رسيدگي به تخلفات و جرائم انتخاباتي در تهران رسيدگي مي شود.
بهارستان نشينان همچنين در تبصره 2 اين ماده مصوب كردند، تشكيلات قضائي هر شهرستان و يا بخش به منظور پيشگيري از وقوع جرم ضمن هماهنگي با ناظران شوراي نگهبان و هيئت هاي اجرايي، اقدامات لازم را در محدوده قوانين و مقررات مربوطه معمول مي دارد.
نمايندگان مجلس با 170 راي موافق، 9 راي مخالف و 12 راي ممتنع از 223 نماينده حاضر در جلسه، اين ماده را به تصويب رساندند.
هيئت اجرايي مركزي انتخابات تشكيل مي شود
نمايندگان مجلس در جريان بررسي طرح اصلاح قانون انتخابات ماده 4 اين طرح را بررسي و تصويب كردند.
اين ماده با 138 راي موافق، 44 راي مخالف و 13 راي ممتنع به تصويب مجلس رسيد.
طبق مصوبه نمايندگان مجلس ماده 31 قانون انتخابات به اين شرح اصلاح شد: وزارت كشور مجري برگزاري انتخابات رياست جمهوري است و زير نظر هيئت اجرايي مركزي انتخابات با تركيب وزير كشور (به عنوان رئيس هيئت)، يكي از اعضاي هيئت رئيسه مجلس با انتخاب مجلس (بدون حق رأي)، دادستان كل كشور، وزير اطلاعات و تعداد 7 نفر از شخصيت هاي ديني، سياسي، فرهنگي و اجتماعي به عنوان معتمدان مردمي اقدام مي كند.
اصلاح ماده 33 قانون انتخابات
نمايندگان مجلس همچنين ماده 5 طرح اصلاح قانون انتخابات را بررسي و با 147 راي موافق، 8 راي مخالف و 22 راي ممتنع تصويب كردند.
نمايندگان در ادامه رسيدگي به جزئيات طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري، ماده 8 اين طرح را كه ماده 38 قانون فعلي انتخابات رياست جمهوري را اصلاح مي كند، به تصويب رساندند.
به موجب مصوبه مجلس، بلافاصله پس از صدور دستور شروع انتخابات از طرف وزير كشور، فرماندار دستور تشكيل هيئت هاي اجرايي را به بخشداران صادر كرده و موظف است ظرف سه روز هيئت اجرايي انتخابات شهرستان را به رياست خود و عضويت رئيس ثبت احوال و رئيس دادگستري و دادستان يا نمايندگان رئيس دادگستري و دادستان و 9 نفر از معتمدين تشكيل دهد.
تصويب دو فوريت در مورد ادغام وزارتخانه ها
نمايندگان مجلس در ادامه جلسه علني ديروز به دو فوريت طرحي رأي دادند كه در صورت تصويب نهايي آن دولت مكلف است هرگونه پيشنهاد انحلال، ادغام و تاسيس وزارتخانه ها و همچنين انحلال، انتزاع، ادغام و تاسيس سازمانها و واحدهاي زيرمجموعه آنها را به همراه وظايف و اختيارات مربوطه به تصويب مجلس شوراي اسلامي برساند.
نمايندگان مجلس با 162 راي موافق، 36 راي مخالف و 14 راي ممتنع با دو سوم آراء فوريت طرح عدم ادغام وزارتخانه ها بدون تصويب و نظر مجلس را تصويب كردند.
 


در مكتب امام

سازش با ابرقدرت ها، ظلم بر بشر است!
سازش با ظالم، ظلم بر مظلومين است!
سازش با ابرقدرت ها، ظلم بر بشر است.
كساني كه به ما مي گويند سازش كنيد، يا جاهل هستند يا مزدور!
سازش با ظالم، يعني اينكه:
دست ظالم را باز كن تا ظلم كند، اين خلاف رأي تمام انبياء است.
صحيفه نور - جلد 19 - ص 20
 


هاشمي رفسنجاني:

بايد در عمل و با فرهنگ سازي معروف را امر و منكر را نهي كنيم

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام بر اين نكته كه بايد در عمل و با فرهنگ سازي معروف را امر و منكر را نهي كنيم، تاكيد كرد .
آيت الله هاشمي رفسنجاني در ديدار با جمعي از محققان مؤسسه موضوع شناسي احكام فقهي و مؤسسه كتاب شناسي شيعه، با اشاره به اين كه همواره درصدد ايجاد دانشگاهي در حوزه بوده ايم و محور كارهاي انجام شده در اين مؤسسه در واقع بخش قابل توجهي از اين ايده را تأمين كرده است، گفت: بحث امر به معروف و نهي از منكر وظيفه اي عام و براي تمام مسلمين است و نبايد به عنوان ابزار قدرت به كار گرفته شود، چرا كه اين امر محدود به يك گروه يا فرد خاصي نبوده و قرآن كريم نيز پيكره امت اسلامي را بدون هيچ گونه محدوديتي عامل نهي از منكر مي داند و آن را محدود به مسائل شرعي و احكام هم ندانسته و امر به تمامي خوبي ها و نهي از همه بدي ها مي داند.
وي استفاده حكومت از ابزار تنبيه و به ويژه تشويق و جدا نمودن حساب افراد گستاخ و ياغي از افراد درستكار را ضروري دانست و افزود: كارگزاران و عاملان امر به معروف و نهي از منكر، بايد مواظبت نمايند تا با يك عمل ناشايست هزاران حرف و سخنراني خوب و مثبت خود را به هدر ندهند .
هاشمي رفسنجاني افزود: منحصر كردن امر به معروف و نهي از منكر به جمعي خاص و برگزاري همايش هاي تكراري كارساز نبوده و بايد در عمل و با فرهنگ سازي معروف را امر و منكر را نهي كنيم .
به گزارش خبرگزاري ها ، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنان خود، در خصوص موضوع شناسي احكام فقهي گفت : اين موضوع در حوزه ها مورد غفلت قرار گرفته و عمدتاً به منابع و ادله احكام توجه مي شود و از زمان شيخ مفيد تاكنون با تغييراتي ادامه دارد، در حالي كه با امكانات نظام اسلامي و وسايل ارتباط جمعي پيشرفته و تسهيلات به وجود آمده و دسترسي به آثار و كتب، بايد موضوع شناسي در قالب كميته ها و به صورت تخصصي درآمده و تركيب محققان آن نيز به تناسب تخصص افراد و موضوعات روز دسته بندي شود .
 


دبير مجمع تشخيص مصلحت:

مبارزه با تحريم ها ديپلماسي فعال تري از سوي دولت مي طلبد

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: مبارزه با تحريم ها، ديپلماسي فعال تري از سوي دولت مي طلبد و خنثي سازي تحريم ها با گشودن و فعال كردن ديپلماسي امكان پذير است.
محسن رضايي در گفت و گو با تسنيم، با اشاره به تحريم هاي غرب عليه ايران اظهار داشت: اين تحريم ها تازگي ندارد اما بدون شك كشورهاي غربي با تحريم هاي اقتصادي فاصله خود از ايران را دور و دورتر مي كنند.
وي با بيان اين كه دولت و ملت ايران ايستادگي خود را در مقابل اين تحريم ها نشان دادند، افزود: نبايد در مقابل تحريم ها نااميد شد البته بايد با تدبير و مديريت با اين تحريم هاي اقتصادي مبارزه و مقابله كرد.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام يكي از راه هاي مبارزه با تحريم هاي غرب را توجه ويژه به اقتصاد مقاومتي دانست و با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در اين زمينه تصريح كرد: ايشان بر اقتصاد مقاومتي تاكيد ويژه اي كرده اند بنابراين بايد با اقتصاد مقاومتي و حضور مردم در صحنه اقتصاد بتوانيم پاسخ خوبي به توطئه ها و تحريم هاي دشمن بدهيم.
رضايي در ادامه عملكرد دولت در سياست خارجي را بسيار مهم ارزيابي كرد و با بيان اين كه ديپلماسي دولت بايد فعال شود، خاطرنشان كرد: اين ديپلماسي فعال است اما بايد فعال تر شود چرا كه خنثي سازي تحريم ها با گشودن و فعال كردن ديپلماسي امكان پذير است.
 


دادستان تهران خبر داد

صدور 15 كيفرخواست براي اخلالگران بازار ارز

دادستان عمومي و انقلاب تهران گفت: براي 15 نفر از كساني كه در جريان اخلال بازار ارز و سكه دستگير شدند، كيفرخواست صادر شده است.
عباس جعفري دولت آبادي در حاشيه مراسم معارفه سرپرست دادسراي ارشاد با اشاره به اينكه 45 نفر در رابطه با اخلال در بازار ارز و سكه دستگير شدند، اظهار كرد: براي 15 فقره از پرونده هاي اخلالگران ارزي كيفرخواست صادر شده و به زودي به دادگاه مي رود.
دادستان تهران گفت: متهم ديگري در دادسراي كاركنان دولت بازداشت است كه برخي از خبرگزاري ها نوشته بودند اين فرد دارد آزاد مي شود كه اين موضوع را تكذيب مي كنم. اين فرد يكي از متهمان بسيار بزرگ ارز است. حدود 5/2 ماه است كه دستگير شده و پرونده وي سنگين و بسيار مهم است. از رسانه ها مي خواهم كه از انتشار اخبار كذب خودداري كنند، برادر وي در حال آزاد شدن است.
جعفري دولت آبادي در ادامه اين مراسم تصريح كرد: با همكاري سربازان گمنام امام زمان 28 نفر از عوامل داخلي كه با شبكه هاي ضدانقلاب همكاري مي كردند دستگير شدند.
وي با بيان اينكه اقدامات آنها غيرقانوني بوده است، افزود: اين افراد در 10 دفتر و در نقاط مختلف تهران كار مي كردند، سازماندهي داشته و دستگيري اين تعداد ضربه سنگيني به شبكه ضدانقلاب بود. برخي از آنها با شبكه هاي بهائيت همكاري داشته و با ترجمه، دوبله و غيره كمك مي كردند تا اين شبكه ها سرپا بايستند.
دادستان تهران گفت: كساني كه در داخل پادوي آنها مي شوند از خواب غفلت بيدار شوند زيرا دادستاني تهران اين مسائل را رصد مي كند و اكنون رسيدگي به اين پرونده ها آغاز شده است.
وي در موضوع اقدامات دادستاني تهران در حوزه جرايم فرهنگي اظهار كرد: رصدهاي ما پرهياهو نيست و مبتني بر اقدامات كارشناسانه است. در تئاتر «هدا گابلر» بسيار سر و صدا صورت گرفت، ما موضوع را پيگيري كرديم و دادگاه آنها را محكوم كرد. هم چنين در فيلم «تهران من حراج» كه بازيگر حجاب خود را رعايت نكرده بود، ما بررسي كرديم، به دادگاه ارسال شد و دادگاه حكم داد.
جعفري دولت آبادي افزود: در هفته هاي اخير نيز برخي از فيلم ها مطرح شد، من از دغدغه مردم حزب اللهي تشكر مي كنم و خوشحالم كه جوانان غيوري هستند كه به ما تذكر مي دهند. ما نه تنها ناراحت نشديم بلكه به اين دغدغه احترام مي گذاريم.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا براي فيلم «من مادر هستم» پرونده اي تشكيل شده است، گفت: در مورد چند فيلم در دادسرا تشكيل پرونده شده از جمله فيلمي كه نامش را برديد و كار كارشناسي بر روي فيلم در حال انجام است.
دادستان عمومي و انقلاب تهران در مورد خبر تمديد قرار بازداشت مهدي هاشمي گفت: قرار بازداشت وي تمديد شده، تحقيقات ادامه دارد و هنوز به نتيجه نهايي منجر نشده است.
جعفري دولت آبادي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه فائزه هاشمي مدعي شده بود كه قوه قضاييه به وي پيشنهاد مرخصي داده اما وي قبول نكرده است، گفت: اقدامات قوه قضاييه بر اساس عدالت است. آقاي تاجيك به مرخصي رفت و ما به فائزه هاشمي نيز مرخصي داديم، حال اينكه كسي بخواهد از مرخصي خود استفاده كند يا نه، مختار است.
دادستان تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا به آقاي جوانفكر نيز مرخصي مي دهيد؟ گفت: اگر درخواست كند، بررسي مي كنيم.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه در رسانه ها دستگيري فردي با عنوان دلال نفتي منتشر شده است، آيا اين موضوع صحت دارد؟ گفت: پرونده اي در ارتباط با «كرسنت» اكنون در ديوان عالي كشور تحت رسيدگي است اما در مورد فردي كه مطرح كرديد، دستگيري وي راجع به مسائل ديگري بوده و برخي از رسانه ها، وي را به دلال نفتي منتسب كرده اند. در گزارشي كه ما اكنون داريم اتهام اصلي وي اين موضوع نيست، بلكه در ارتباط با مسائل ديگري از جمله جعل برخي از اسناد بازداشت شده است و اكنون در زندان به سر مي برد.
دادستان تهران با اشاره به ادامه رسيدگي به پرونده فسادمالي بزرگ تاكيد كرد: دادگاه متهمان اين پرونده علني است و خبرنگاران هم مي توانند در آن شركت كنند، تشخيص علني و غيرعلني بودن با محكمه است و اين دادگاه از نظر قوه قضاييه غيرعلني نيست.
جعفري دولت آبادي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه بخش دوم پرونده بيمه چه وقت رسيدگي مي شود؟ گفت: به قسمت نخست پرونده اعتراض شد، دادستاني نيز به بخشي از حكم اعتراض كرد كه لايحه آن در حال تدوين است. بخش دوم پرونده نيز داراي كارهاي تحقيقاتي است كه اميدواريم تكميل شود.
وي در مورد سرانجام ماموران بازداشت شده در پرونده ستار بهشتي خاطر نشان كرد: اين افراد متهم هستند. فعلا سه نفر از ماموران پليس در بازداشت به سر مي برند و اين افراد ماموراني هستند كه بر روي پرونده كار مي كردند. تحقيقات بسيار مفصل و مناسبي صورت گرفت و اين تحقيقات كماكان ادامه دارد.
جعفري دولت آبادي يادآور شد: به دليل اينكه در پرونده برخي ابهامات وجود دارد، بازپرس در تلاش است كه اين موارد برطرف شود و هنوز به نتيجه نهايي نرسيده است.
به گزارش ايسنا، دادستان عمومي و انقلاب تهران در پاسخ به سوالي در مورد «جمشيد بسم الله» گفت: ما متهمي به نام جمشيد بسم الله نداريم، اين لقب بوده است. اين فرد كسي بوده كه وقتي ارز مي فروخته بر روي چهارپايه رفته و با نام خدا شروع مي كرد؛ بنابراين به جمشيد بسم الله معروف شده است و فعلا نيز آزاد نشده است.
 


واعظ زاده خواستار احياي پرداخت پژوهانه

به دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتري شد


رئيس مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت خواستار احياي پرداخت پژوهانه به دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتري شد.
به گزارش مهر، صادق واعظ زاده رئيس شوراي عالي و رئيس مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت در جمع دانشجويان تحصيلات تكميلي در مسجد كوي دانشگاه تهران، از دوره هاي تحصيلات تكميلي به عنوان موتور پژوهش در كشور نام برد و دانشجويان تحصيلات تكميلي را نيروي اصلي توليد علم در ايران ناميد.
وي مشكلات معيشتي دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتري و آينده شغلي آنان را از جمله چالش هاي پيش روي تحصيلات تكميلي دانست و راهكارهاي مواجهه با اين چالش را مورد بررسي قرار داد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام جامعه ايران را از نظر تركيب نيروي انساني در حال تبديل شدن به جامعه دانش بنيان ذكر كرد و افزود: جامعه دانش بنيان نوعي از اجتماع انساني است كه فرآورده هاي دانشي، در مقايسه با منابع مادي، سرمايه اصلي براي پيشرفت و بالندگي آن را تشكيل مي دهد. در چنين جامعه اي توليد و مصرف دانش فرآيند اصلي زندگي فردي و اجتماعي است. بنابراين الزامات آن را بايد فراهم كرد.
وي افزود: پرداخت پژوهانه به دانشجويان دكتري كه در سال 1388 شروع شد طرح موفقي بود كه درست ادامه نيافت، زنده كردن دوباره اين طرح و گسترش آن به دانشجويان كارشناسي ارشد بايد در دستور قرار گيرد تا دانشجويان تحصيلات تكميلي با داشتن يك زندگي دانشجويي ساده بتوانند با فراغ خاطر به پژوهش بپردازند. فوايد اين كار خيلي بيشتر از هزينه آن است.
واعظ زاده گفت: حقوق دانشجويان تحصيلات تكميلي از جمله سهم آنها در مالكيت معنوي پژوهش ها بايد از سوي دانشگاه و دولت مشخص و به رسميت شناخته شود تا با احساس امنيت و عدالت به كار ادامه دهند.
وي گفت: اخيرا پديده مهاجرت دانش آموختگان دكتري به كشورهاي ديگر مشاهده مي شود كه از يك سو نشان دهنده موفقيت كشور در تربيت نيروي انساني در عالي ترين سطوح است. اما از سوي ديگر حاكي از نبودن فرصت هاي شغلي مناسب و كافي و زمينه ارتقاي رقابتي براي اين فارغ التحصيلان در كشور و موجب غبطه و خسران كشور است.
 


با حضور رحيم پور ازغدي و تيري ميسان

نشست «استكبار ستيزي و دانشجو» در دانشگاه تهران برگزار شد

نشست «استكبار ستيزي و دانشجو» با حضور رحيم پور ازغدي و تيري ميسان در دانشكده فني دانشگاه تهران برگزار شد.
حسن رحيم پور ازغدي استاد دانشگاه در نشست دانشجو و استكبارستيزي در دانشكده فني دانشگاه تهران با اشاره به تفاوت هاي نهضت بيداري اسلامي با جهان غرب گفت: بحث ما در دو مبحث است يكي نهضت بيداري اسلامي در جهان اسلام و نسبت به آن با جنبش دانشجويي و روشنفكران مسلمان در ايران و جهان اسلام است.
وي افزود: تجربه دانشگاه ما در نوع مواجهه با بيداري اسلامي در داخل كشور منحصر به فرد نبوده و در كل كشورهاي اسلامي روندي شبيه به آنچه در ايران از زمان تأسيس دانشگاه تهران بوده رخ داده است.
وي در رابطه با نقش دانشجويان مسلمان در بيداري اسلامي گفت: بازگشت به ارزش هاي اسلامي وظيفه دانشجوي مسلمان است البته اين بازگشت به معناي بازگشت به گذشته نيست.
اين استاد دانشگاه خطاب به دانشجويان گفت: بايد تمدن اسلامي را دوباره بسازند، البته در حال حاضر بازخواني 16 آذر سال 32 مشكل را حل نمي كند ضمن آنكه الان در سال 91 هستيم.
وي گفت: امروز به جاي گلوله پايان نامه هاي ما تأثيرگذار است و اگر ما نتوانيم در زمينه تحقيقات درست عمل كنيم، خيانت كرده ايم.
اين استاد دانشگاه افزود: حوزه و دانشگاه اگر تا 10 سال آينده نتوانند از موانع مهم بيداري اسلامي عبور كند، بايد محاكمه علمي شود.
تيري ميسان تحليل گر فرانسوي ضد آمريكايي نيز در اين نشست گفت: آمريكا و جهان غرب تحريم هايي را عليه ايران انجام دادند كه ايران را براي كارهايي كه ضد سكولاريسم انجام داده تنبيه كند و تلاش مي كنند تا ايران را از مسير پيشرفت دور كنند و به تصور خود مي خواهند با تبعيت از آمريكا به پيشرفت برسند. ولي شما مي بينيد كه كشورتان ايران در مقايسه با آنها پيشرفت كرده است.
به گفته وي تحت تحريم بودن اما در عين حال آزاد بودن بهتر از اين است كه تحت تحريم نبوده ولي برده باشيم.
تيري ميسان اظهار داشت: در فرانسه به علت تحريم هاي عليه ايران برخي كارخانه ها تعطيل شدند و با توجه به اينكه تجارت بين دو كشور ايران و فرانسه ممنوع شده است عده بسياري از مردم فرانسه بيكار شده اند. بنابراين شما تنها قربانيان تحريم نيستيد و مردم اروپا نيز به علت تحريم هاي عليه ايران قرباني آمريكا هستند و من به اين جهت كمپين اعتراض دانشجويان ايران به تحريم ها را امضا مي كنم.
 


قبول حكم دادگاه عالي توسط وزير كشور انگليس

تاجيك در آستانه آزادي قرار گرفت

روز گذشته وكلاي وزير كشور انگليس رسما به وكيل نصرت الله تاجيك اطلاع داده اند كه آنها اعتراضي به حكم دادگاه عالي مبني بر آزادي وي نخواهند كرد.
طبق قوانين انگليس از صدور حكم برائت تاجيك در دادگاه عالي، وزير كشور انگليس چهارده روز وقت داشت كه تصميم خود مبني بر اعتراض و يا عدم اعتراض را اعلام نمايد كه اين فرصت پايان وقت اداري روز سه شنبه پايان يافت.
به گزارش خبرگزاري مهر، وكلاي تاجيك بدنبال تقديم لايحه اي به دادگاه بدوي براي لغو حكم استرداد و آزادي وي در روز پنجشنبه هستند.
نصرت الله تاجيك سفير سابق ايران در اردن است كه مدتهاست در انگليس تحت بازداشت خانگي است. وي از سوي آمريكا در اتهامي واهي متهم شده بود كه در قاچاق تجهيزات دو منظوره به ايران دست داشته است.
تاجيك دو هفته پيش پس از سالها تلاش سر انجام از سوي دادگاه عالي انگليس تبرئه شد. پيشتر گفته شده بود كه احتمال اعتراض وزير انگليس به اين حكم وجود دارد.
 


ابوشريف : اختلاف نظر ايران و حماس جدي نيست

نماينده جنبش جهاد اسلامي فلسطين در تهران گفت: ممكن است اختلاف نظرهايي در برخي مسائل ميان ايران و گروه هاي فلسطيني وجود داشته باشد اما اين اختلاف نظرها جدي نيست و ما معتقديم جمهوري اسلامي ايران به دليل حمايت از مردم فلسطين به پايگاه جهان اسلام تبديل شده است.
به گزارش تسنيم، «ناصر ابوشريف» نماينده جنبش جهاد اسلامي فلسطين در تهران عصر روز سه شنبه در مراسم اختتاميه اجلاس جهاني «اساتيد دانشگاه ها و بيداري اسلامي» كه در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار شد، با بيان اينكه موقعيت مسئله فلسطين از سال هاي گذشته مسئله اصلي جهان اسلام بوده است، اظهار داشت: فلسطين قبله سياسي امت اسلامي است و ما معتقديم فلسطين پايه همه قيام هاي مردمي و اساس سياست خارجي جهان اسلام است.
وي با بيان اينكه از زمان پيروزي انقلاب اسلامي موضع جمهوري اسلامي در قبال مسئله فلسطين تغيير نكرده است، افزود: ممكن است اختلاف نظرهايي در برخي مسائل ميان ايران و گروه هاي فلسطيني وجود داشته باشد اما اين اختلاف نظرها جدي نيست و ما معتقديم جمهوري اسلامي ايران به دليل حمايت از مردم فلسطين به پايگاه جهان اسلام تبديل شده است.
نماينده جنبش جهاد اسلامي فلسطين در تهران تصريح كرد: در ديدارهايي كه با مقامات جمهوري اسلامي داشته ايم، آنها پايبندي خود را به مسئله فلسطين اعلام كرده اند.
ابوشريف با تاكيد بر اينكه مسئله فلسطين براي ايران مسئله سود و زيان نيست، افزود: مسئله فلسطين يك موضوع مقدس براي ايرانيان است و بر همين اساس براي آزادي فلسطين تلاش مي كنند.
وي با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران بيشترين حمايت هاي مادي و نظامي را از مقاومت فلسطين انجام داده است، گفت: ايران و جنبش حماس در پيروي از اسلام و مسئله فلسطين در يك موضع قرار دارند و برخي اختلاف نظرها در خصوص موضوعات مختلف ميان ايران و حماس جدي نيست و مشكلي را به وجود نخواهد آورد.
 


دريادار تنگسيري:

 19 جزيره ايراني در خليج فارس به مثابه 19ناو هواپيمابر غرق نشدني هستند

جانشين فرمانده نيروي دريايي سپاه گفت: خداوند به ما در منطقه سوق الجيشي خليج فارس 19 جزيره داده كه به مثابه 19 ناو هواپيمابر ثابت و غرق نشدني هستند.
دريادار پاسدار عليرضا تنگسيري در ديدار با مسئولان ستاد همايش سراسري جغرافيا، توسعه، دفاع و امنيت و جمعي از اساتيد و دانشجويان اظهار داشت: جزاير ايران در خليج فارس در عميق ترين نقاط واقع شده و كليه شناورها براي ورود به آن مجبورند از كنار اين جزاير عبور كنند؛ لذا اين جزاير و اين وضعيت خاص جغرافيايي در خليج فارس براي ما يك نعمت خدادادي است و از اين نعمت بايد به درستي استفاده كرد.
جانشين فرمانده نيروي دريايي سپاه، گفت: تنگه هرمز يكي از نقاط سوق الجيشي جهان است. بيشترين ذخاير گاز و نفت جهان در همين منطقه حساس است و در اين منطقه، خداوند به ما 19 جزيره داده كه به مثابه 19 ناو هواپيمابر كه ثابت و غرق نشدني هستند محسوب مي شوند. وي با تشريح عوامل توانمندساز جغرافيايي كشور در منطقه خليج فارس و تنگه هرمز افزود: طولاني ترين ساحل در خليج فارس را ما دارا هستيم، بيشترين عمق آب در خليج فارس آبهاي ساحلي ايران است. اما كشورهاي جنوبي خليج فارس مجبور هستند براي نزديك شدن به سواحل از كانال ها و موانع متعدد عبور كنند، زيرا عمق آب در آنجا بسيار كم است.
تنگسيري با تشريح اقدامات و توانمندي هاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در كنترل تنگه هرمز اظهار داشت: نيروي دريايي سپاه بر ورود و خروج شناورها از تنگه هرمز تسلط كامل دارد. ما تمامي كشتي ها، شناورها و ناوهاي نظامي كه وارد تنگه هرمز مي شوند را در مورد مقصد، نوع كشتي، مبدأ، مليت و غيره مورد سؤال قرار مي دهيم.
 


طرح «خط مشي و اداره صدا و سيما و نظارت بر آن » در دست بررسي است

عضو كميسيون فرهنگي مجلس از بررسي طرح «خط مشي و اداره صدا و سيما و نظارت بر آن » خبر داد.
حجت الاسلام سيدعلي طاهري سخنگوي كميسيون فرهنگي مجلس در گفت وگو با فارس درباره حضور رئيس رسانه ملي در كميسيون فرهنگي گفت: در جلسه ديروز كميسيون فرهنگي مجلس آقاي ضرغامي حضور داشتند؛ زيرا موضوع بحث »يك خانواده محترم« كه محصول سيما فيلم است، مطرح شده بود. اما كميسيون بحث را فراتر از يك موضوع خاص مطرح كرد زيرا نبايد در يك موضوع خاص ريز شد و فرآيندي كه نتيجه آن فرآيند توليد اين فيلم است مورد نظر كميسيون بود.
وي در ادامه گفت: آقاي ضرغامي تاكيد كرد فيلم مورد تاييد ما نيست از ابتدا هم به جهت اعتماد به عوامل سازنده فيلم، كوتاهي صورت گرفت و نتيجه فيلم مورد دقت لازم قرار نگرفت و كار از دست خارج شد. آقاي ضرغامي در اين جلسه اعلام كردند كه از اين به بعد در فرآيند چنين فيلم هايي دقت خودمان را بيشتر كنيم تا ديگر تكرار نشود.
طاهري افزود: كميسيون هم توجه به اين مسئله دارد كه صدا و سيما محصولات خيلي خوب ارايه كرده است از جمله مركز سيما فيلم محصولات خوبي داشته اما توقع مي رفت چنين اتفاقي نيفتد. در حال حاضر كميسيون طرحي را با نام »طرح خط مشي و اداره صدا و سيما و نظارت بر آن » در دست بررسي دارد تا اين طرح كه قرار است به قانون تبديل شود اين فرآيند و سازو كار به گونه اي آماده شود كه اين دست اتفاقات رخ ندهد و يا به حداقل برسد. وي در ادامه گفت: البته بحث خيلي مفصل بود و سوالات زيادي مطرح شده بود، قرار شد رئيس كارگروه رسانه و هنر ارتباط بيشتري با صدا و سيما داشته باشند و سوالات باقي مانده را پاسخ بگيرند و اشكالات مطرح شود همچنين خود كميسيون در ماه هاي آينده با برگزاري جلسات در مجلس يا در صدا و سيما بتواند نسبت به مسايل مد نظر بحث بيشتري داشته باشد.
 


قشقاوي : تعطيلي كنسولگري ايران در هرات صحت ندارد

معاون كنسولي، مجلس و ايرانيان خارج از كشور وزارت امورخارجه، تعطيلي كنسولگري ايران در هرات را تكذيب كرد.
حسن قشقاوي در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به انتشار خبر بسته شدن كنسولگري ايران در هرات عنوان كرد: تعطيلي كنسولگري ايران در هرات صحت ندارد.
از سوي ديگر ؛ يك منبع آگاه در گفت و گو با ايرنا اظهارداشت كه ايران يادداشتي اعتراض آميزبه سفارت افغانستان ارسال كرده است .
وي افزود: ايران در اين يادداشت رسمي، نسبت به حادثه جند روز قبل مقابل كنسولگري كشورمان در هرات اعتراض و وظايف دولت افغانستان را مبني بر تامين اماكن ديپلماتيك به ويژه كنسولگري ايران در هرات گوشزد كرده است.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10