(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 22  آذر  1391 - شماره 20379

يادداشت خبرنگار
براي نخستين بار در كشور
پروتئين نو تركيب در دانشگاه علوم پزشكي مشهد توليد شد
توزيع 10هزار دستگاه ويلچر در بين معلولان كشور
ايران در كيهان
تصفيه خانه فاضلاب بهبهان به مناقصه بين المللي گذاشته شد
آغاز طرح و زمستانه پليس راه استان اصفهان
استقبال مردم نيشابور از چهارمين سوگواره تعزيه نينوا
دارد كمي دير مي شود
جلوي دوربين رفت
ذخيره سازي انواع گوشت و مركبات شب عيد در سمنان
افزايش حجم آب درياچه اروميه از اول مهر
در اولين جشنواره كتاب من دانش آموز سبزواري رتبه برتر را كسب كرد
شاعران همدان صاحب خانه شدند
رتبه نخست آذربايجان غربي در توليد سيب و انگور
شاعر نيشابوري برگزيده همايش ملي شعر يادمان ولايت شد
نمايش مكاشفه ننه دلاور و فرزندانش در اردبيل
دانش آموز شاهرودي در مسابقات ورزشي فيليپين نقره گرفت
نويسنده گنبدي به مرحله نهايي جشنواره گام اول راه يافت
موافقت با ايجاد پژوهشكده انرژي در دانشگاه كاشان
با وجود سرما و بارندگي در آذربايجان شرقي
عمليات بازسازي در مناطق زلزله زده ورزقان ادامه دارد
صادرات ماهيان خاوياري به جمهوري آذربايجان
مديركل انجمن بيماران كليوي فارس:
 90درصد از پيوند اعضا در شيراز از جسد گرفته مي شود
مقاوم سازي 55 درصد واحدهاي مسكوني روستايي در زنجان
فرماندار از تخصيص اعتبار محدودي براي خوانسار خبر داد
كمك هاي بانوان بنابي به زلزله زدگان آذربايجان شرقي
در شهر سلماس صورت گرفت
رهاسازي يك قطعه شاه بوف و چنگر در دامان طبيعت


يادداشت خبرنگار

ضرورت ايجاد صنايع تبديلي در خراسان جنوبي
استان خراسان جنوبي با داشتن معادن غني و كمياب، محصولات كشاورزي منحصر به فرد، وضعيت آب و هوايي و نيروي كار تحصيل كرده داراي زمينه هاي مناسب و مستعدي جهت احداث صنايع تبديلي است.
متاسفانه از ديرباز بيش از 95درصد از محصولات معدني اين استان جهت فرآوري به استانهاي اصفهان، فارس و مركزي صادر شده است و اين در حالي است كه صنايع تبديلي معدني در اين استان جايگاهي ندارد.
اكثر محصولات استراتژيك كشاورزي اين استان مانند زرشك و زعفران كه بيش از 98 درصد توليد جهان متعلق به خراسان جنوبي است و زعفران كه مرغوبترين محصول جهان در اين استان كشت مي شود و همچنين عناب كه مخصوص اين منطقه است و محصولاتي نظير سنجد، انار و خرما به دليل نبودن صنايع مرتبط جهت فرآوري و تبديل به محصولات ثانويه به استانهاي ديگر صادر مي شود.
اگرچه برخي اقليم آب و هوايي اين استان را به دليل كويري بودن يك تهديد معرفي كرده انداما نور تقريبا هميشگي خورشيد و بادهاي موسمي اين منطقه فرصت هاي بي بديلي به منظور توليد انرژي بوده كه متاسفانه تاكنون كمتر بدان توجه شده است.
آنچه كه فراتر از همه اين استعدادها در اين استان خودنمايي مي كند جمعيت تحصيل كرده ايست كه در بخش هاي مختلف اعم از صنعت، كشاورزي، تجارت، معدن، پزشكي و مديريت و علوم انساني در اين منطقه ساكن و اغلب آنان بدون توقع مشغول به كار بوده و زمينه هاي مناسبي را جهت توليد علم و فناوري به وجود آورده اند.
بي شك توجه و درايت مسئولان امر در تمامي حوزه ها مي تواند به بالندگي همه جانبه اين استان محروم انجاميده و موجبات پويايي اقتصادي اين خطه از ايران اسلامي را فراهم آورد.
بيرجند- خبرنگار كيهان
 


براي نخستين بار در كشور

پروتئين نو تركيب در دانشگاه علوم پزشكي مشهد توليد شد

مشهد - خبرنگار كيهان:
براي نخستين بار در كشور پژوهشگران مركز تحقيقات آلرژي دانشگاه علوم پزشكي مشهد موفق به توليد كلون و پروتئين نو تركيب گياه خربزه به روش مهندسي ژنتيك شدند.
رئيس بخش ايمونوبيوشيمي مركز تحقيقات آلرژي دانشگاه علوم پزشكي مشهد و محقق اين طرح گفت: سندروم آلرژي دهاني ناشي از ميوه در ميان بزرگسالان شيوع فراواني دارد و در اين ميان خربزه با نام علمي «cucumis Melo» يكي از ميوه هاي آلرژي زا در ايران به شمار مي رود.
به گزارش خبرنگار ما، وي با بيان اينكه در بررسي هاي صورت گرفته در ميوه خربزه، تاكنون سه نوع آلرژن متفاوت در اين مركز شناسايي شده است، اظهار داشت: اين آلرژن به صورت طبيعي در گياه، كنترل فعاليت هاي سلولي را برعهده دارد و به صورت يك پيش آنزيم 78 «كيلو دالتوني» بيان مي شود.
عبدالرضا وارسته تصريح كرد: براي بررسي خصوصيات آلرژنيستي اين آلرژن در بخش ايمونوبيوشيمي مركز تحقيقات آلرژي در دانشگاه علوم پزشكي مشهد، ژن «cucm1» به عنوان آلرژن اصلي گياه خربزه در باكتري «Ecoli» به روش مهندسي ژنتيك كلون و پروتئين نوتركيب آن توليد شد.
وي خاطرنشان ساخت: از اين پروتئين در آينده مي توان براي تشخيص و درمان مولكولي آلرژي به خربزه استفاده كرد.
 


توزيع 10هزار دستگاه ويلچر در بين معلولان كشور

اروميه- خبرنگار كيهان:
معاون توانبخشي سازمان بهزيستي كشور از آغاز توزيع 10هزار دستگاه ويلچر در بين معلولان خبر داد.
دكتر يحيي سخنگويي در آيين افتتاح مركز كاردرماني بهزيستي شهرستان سلماس گفت: توزيع اين تعداد ويلچر در بين معلولان واجد شرايط همزمان با روز جهاني معلولان آغاز شده و تا پايان سال ادامه خواهد داشت.
سخنگويي از راه اندازي بانك اطلاعات نخبگان معلول نيز خبر داد و افزود: تاكنون در اين زمينه 2هزار نفر معلول نخبه و خبره شناسايي شده اند.
وي با بيان اين كه در حال حاضر 3 تا 4 ميليون نفر معلول نيازمند خدمات توانبخشي هستند تاكيد كرد: مراكز درماني موثرترين و بهترين روش و مكان براي افراد توانبخش محسوب مي شوند.
 


ايران در كيهان

اصلاح ساختار مرغداري ها
نيشابور- خبرنگار كيهان: توليد گوشت مرغ با اصلاح ساختار مرغداري ها نيشابور افزايش يافت.
رئيس اداره توليدات دامي مديريت جهاد كشاورزي نيشابور از توليد 8700 تن گوشت مرغ در سال در اين شهرستان خبر داد.
مهندس جعفر مسلمي افزود: با اجراي اين طرح ضمن صرفه جويي 30 درصدي در مصرف سوخت، 50 درصد نيز به ميزان توليد گوشت مرغ شهرستان افزوده خواهد شد.
رشته هاي جديد فني و حرفه اي
دهلران- خبرنگار كيهان: 700 كارآموز در 32 حرفه مشغول آموزش در مركز فني حرفه اي دهلران هستند.
رئيس فني و حرفه اي دهلران با اعلام خبر فوق گفت: در سال جاري 7 حرفه جديد ويژه برادران و خواهران به اين مركز اضافه شده است.
كرمي افزود: اين حرفه ها شامل لوله كشي گاز خانگي، كارآفريني، بتن ساز و بتن ريز، بايگان و امور اداري، كيف دوزي، معرق كار چرم و سري دوز سرويس خواب است.
بالاترين ثبت نام كد اقتصادي
اوز- خبرنگار كيهان: شهرستان اوز بالاترين ثبت نام كد اقتصادي در استان فارس است.
اين خبر را رئيس اداره دارائي و امور اقتصادي اوز اعلام كرد وگفت: مردم اوز نهايت همكاري را با اداره دارائي انجام داده و از اين نظر نيز در استان داراي مقام ممتاز هستند. رحمن زماني كه در جلسه هم انديشي موديان مالياتي شهر اوز در بخشداري اوز سخن مي گفت، افزود: فرهنگ پرداخت ماليات بايد در جامعه تقويت شود.
طرح آهن ياري
بوشهر- خبرنگار كيهان: بيش از 38 هزار دانش آموز دختر بوشهري زير پوشش طرح آهن ياري قرار دارند.
رئيس اداره سلامت و تندرستي اداره كل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: 38 هزار و 248 دانش آموز دختر دوره راهنمايي و متوسطه در اين استان زير پوشش طرح آهن ياري قرار دارند.
وي اضافه كرد: دانش آموزان دختر به مدت چهار ماه و هفته اي يك عدد قرص آهن ياري(فرفوليك) از طرف آموزشگاه دريافت مي كنند.
تشكيل گروه هاي جهادي
سمنان- خبرنگار كيهان: 50 گروه جهادي در بسيج سازندگي استان سمنان تشكيل شد.
رئيس سازمان بسيج سازندگي سپاه استان سمنان با اعلام خبر فوق گفت: اين گروه ها در دوره هاي 15 روزه در مناطق از پيش تعيين شده براي محروميت زدايي و خدمات رساني مستقرمي شوند.
حسين شيخ طاهري افزود: گروه هاي جهادي دانش آموزي تاكنون بيش از 300 مدرسه را نوسازي و مرمت كرده اند.
ميزان توليد فرآورده هاي لبنياتي
¤ 40 هزار تن شير و گوشت در شهرستان شاهرود توليد مي شود.
مديرجهاد كشاورزي شاهرود با اعلام خبر فوق افزود: در شش ماهه اول سال جاري جمعا چهل هزار و 682 تن شير و گوشت سفيد و قرمز در اين شهر توليد و روانه بازار مصرف شده است.
محمدرضا قاسمي اظهار داشت: از اين مقدار 450 تن شير شتر بوده كه با وجود مشكلات فراوان، كار قابل ستايشي است.
پيگيري جذب اعتبارات
بروجرد- خبرنگار كيهان: مديران دستگاه هاي دولتي در بروجرد پروژه هاي عمراني خود را رصد و در جذب اعتبارات تلاش كنند.
فرماندار بروجرد در جلسه تخصيص اعتبارات ادارات بروجرد با اعلام خبر فوق افزود: پروژه هاي مصوبات سفر هيئت دولت بايد در دستور كار مديران قرار گيرد تا به سرعت قبل از پايان دولت دهم به بهره برداري برسد كه در اين راستا 50 تا 100 درصد اعتبارات پروژه هاي مهر ماندگار ابلاغ شده است.
ساخت سالن چند منظوره
¤ عمليات ساخت سالن چندمنظوره صالحين در بروجرد آغاز شد.
سرهنگ پاپي نژاد فرمانده سپاه بروجرد با اعلام خبر فوق افزود: با مشاركت آموزش و پرورش و سپاه ناحيه بروجرد سالن چندمنظوره صالحين در زميني به مساحت 775 مترمربع و اعتباري بالغ بر 315 ميليون تومان براي استفاده فرهنگيان و دانش آموزان در اين شهرستان احداث مي شود.
رسالت جنبش دانشجويي
گنبدكاووس- خبرنگار كشيهان: شناخت صحيح جبهه حق از باطل مهمترين رسالت جنبش دانشجويي دركشور است.
سرهنگ كريمي فرمانده سپاه نينواي استان گلستان در همايش دانشجو و بصيرت عاشورايي با اعلام مطلب فوق گفت: امروز ادامه حيات سياسي انقلاب اسلامي نيز نيازمند شناخت صحيح نسبت به آرمان ها و اهداف آن و جريان هاي حق و باطل درون نظام است كه طلاب و دانشجويان در تحقق اين امر، نقش مهمي بر عهده دارند.
ثبت جهاني شوش
اهواز- خبرنگار كيهان: تصويربرداري محوطه تاريخي شوش در راستاي برنامه ثبت جهاني شوش و تكميل پرونده آن انجام شد.
غلامرضا سلمان پور كارشناس اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خوزستان با اعلام خبر فوق گفت: طي اين اقدام بيش از 2000 قطعه عكس از ارتفاع بيش از 50متري محدوده تهيه گرديد. اغلب اين تصاوير كه براي اولين بار از چنين زوايا و موقعيتي تهيه شده اند، به منظور تهيه پرونده ثبتي به دفتر يونسكو ارسال شد.
تجليل از صادركنندگان برتر
اروميه- خبرنگار كيهان: از 16صادركننده برگزيده آذربايجان غربي تجليل شد. اين مراسم كه در سالن اجتماعات اتاق بازرگاني اروميه برگزار شد از صادركنندگان در بخش توليد و صادرات مواد غذايي و كنسانتره، صنعت و معدن لوازم خانگي و توليدات كشاورزي مورد تقدير قرار گرفتند.
كاهش مصرف سوخت
بجستان- خبرنگار كيهان: 30درصد مصرف سوخت مرغداري ها شهرستان بجستان كاهش يافت.
فخر كاظمي مدير جهاد كشاورزي با اعلام خبر فوق افزود: با معرفي 31طرح بهينه سازي مصرف انرژي در مرغداري ها براي استفاده از اعتبارات خود اجرايي با اعتباري بالغ بر يك ميليارد و هفتصدميليون ريال از صندوق حمايت از توسعه بخش كشاورزي توانستيم اين ميزان سوخت را صرفه جويي كنيم.
اقتدار نظام در تبعيت از ولايت
اصفهان- خبرنگار كيهان: نااميدي مردم از نظام ادعاي پوچ و واهي است. جانشين نمايندگي ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در جمع فرماندهان و رزمندگان لشگر عملياتي زرهي8 نجف اشرف با اعلام مطلب فوق اضافه كرد: البته اين عزت و اقتدار تا زماني استوار مي ماند كه در تبعيت محض از رهبر انقلاب باشيم و آحاد جامعه بصيرت و آمادگي همه جانبه در عرصه هاي مختلف را داشته باشند.
اشتغال زايي براي مددجويان
نوشهر- خبرنگار كيهان: 7ميلياردتومان اعتبار براي اشتغال زايي مددجويان تحت پوشش شهرستان نوشهر اختصاص يافت.
مدير كميته امداد امام خميني نوشهر با اعلام خبر فوق افزود: در سال جاري 1085 طرح اشتغالزايي با اعتبار بالغ بر 7ميليارد تومان براي مددجويان كميته امداد امام خميني(ره) در نوشهر اجرا مي شود.
برگزاري سالگرد شهيد
ورامين- خبرنگار كيهان: بيست وپنجمين سالگرد سردار شهيد ملاآقايي فرمانده مهندسي رزمي استان تهران در ورامين برگزار شد.
در اين مراسم باشكوه كه تعدادي از مسئولان كشوري و لشكري، خانواده هاي معظم شهدا، ايثارگران، ياران و همرزمان شهيد در سپاه پاسداران و جهادسازندگي و اقشار مختلف مردم حضور داشتند با شكوه خاصي برگزار شد.
بصيرت افزايي مايوس كننده دشمنان
گرگان- خبرنگار كيهان: بصيرت افزايي دانشجويان موجب ناكامي دشمنان مي شود. شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاههاي استان گلستان به مناسبت 16آذر و روز دانشجو اعلام كرد ما دانشجويان بسيجي ادامه دهندگان راه سرور و سالار شهيدان هستيم و با لبيك به رهبر انقلاب پرچم سرخ حسيني را برافراشته ايم و فرياد مي زنيم هيهات منّا الذلّه و در مواجهه با دشمنان نظام و انقلاب هيچ ابايي نداريم.
 


تصفيه خانه فاضلاب بهبهان به مناقصه بين المللي گذاشته شد

اهواز- خبرنگار كيهان:
به منظور بهره برداري اصولي از شبكه فاضلاب در دست احداث بهبهان هم اكنون طرح احداث تصفيه خانه فاضلاب اين شهرستان به مناقصه بين المللي سپرده شد.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب خوزستان با بيان اين مطلب افزود: در طرح جامع فاضلاب بهبهان يك واحد تصفيه خانه به ظرفيت 30 هزار مترمكعب از طريق منابع فاينانس بين المللي پيش بيني شده است كه ان شاءالله با انجام مراحل مناقصه فاز اجرايي اين تصفيه خانه تا پيش از پايان سال آغاز خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما، وي ادامه داد: اين تصفيه خانه در زميني به وسعت 10هكتار و به روش سيستم لجن فعال در شمال بهبهان احداث مي شود.
محمدعلي صنيعي نژاد با يادآوري اينكه طرح بزرگ شبكه جمع آوري فاضلاب بهبهان با اعتبار حاصل از مشاركت هاي مردمي با جديت درحال اجراست خاطرنشان ساخت.
طول كل شبكه فاضلاب شهر بهبهان حدود 310 كيلومتر است كه فازهاي اول تا سوم اين طرح كه بخش عظيمي از شهر را شامل مي شود، هم اكنون درحال اجراست.
 


آغاز طرح و زمستانه پليس راه استان اصفهان

اصفهان - خبرنگاركيهان:
طرح زمستانه پليس راه استان اصفهان با حضور پليس راه، امداد خودرويي، اورژانس، هلال احمر، اداره حمل و نقل و پايانه ها، آتش نشاني و راهداري در جاده هاي استان آغاز شد.
رئيس پليس راه فرماندهي انتظامي استان اصفهان در حاشيه آيين آغاز به كار طرح زمستانه پليس راه اين فرماندهي اظهارداشت: تعداد 108 تيم پليس راه اصفهان در 9 محور سردسير و برف گير استان به صورت شبانه روز مستقر تا به مسافران خدمت رساني كنند.
«سرهنگ علي نيكبخت» افزود: جلوگيري از تخلفات حادثه ساز، برخورد قانوني با رانندگان متخلف، آموزش و تذكر به رانندگان و راهنمايي آنان در انتخاب مسير درست به منظور يك سفر بدون خطر و سلامت از وظايف اين تيم هاست.
رئيس پليس راه استان اصفهان اظهارداشت: 12تيم نظارتي هم به صورت محسوس و نامحسوس برعملكرد اين تيم ها نظارت خواهند داشت تا هيچ مشكلي در جاده هاي استان طي ايام سرما و زمستان نداشته باشيم.
وي افزود: براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته طرح زمستانه پليس راه تا 15اسفندماه است اما در صورت تغييرات جوي احتمال دارد اين طرح تا پايان طرح نوروزي نيز ادامه يابد.
 


استقبال مردم نيشابور از چهارمين سوگواره تعزيه نينوا

نيشابور- خبرنگار كيهان:
چهارمين سوگواره آييني و مذهبي تعزيه خواني نينوا با حضور گروه هاي برتر تعزيه و مرثيه خوان استان خراسان رضوي و استقبال بي نظير مردم در فرهنگسراي سيمرغ شهر نيشابور برگزار شد.
مسئول دبيرخانه شوراي نظارت بر نمايش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور با اعلام مطلب فوق افزود: اين سوگواره در دهه دوم محرم از شب يازدهم محرم 6 آذر لغايت شب بيست و دوم محرم 17 آذر ماه جاري هر شب با استقبال بي نظير مردم در فرهنگسراي سيمرغ نيشابور به روي صحنه رفت و در حاشيه آن سخنراني، نمايشگاه كتاب، عرضه محصولات فرهنگي، تصاوير شهدا و بقاع متبركه برگزار شد كه براساس آمار حدود 10هزار نفر از اجراهاي چهارمين سوگواره تعزيه نينواي شهرستان نيشابور بهره بردند.
غلامرضا سلامتي گفت: دوازده مجلس تعزيه خواني با عناوين شهادت طفلان حضرت مسلم ابن عقيل(ع)، شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، شهادت حربن يزيد رياحي، شهادت حضرت علي اكبر(ع)، شهادت حضرت امام حسين(ع) مقتل حضرت ابوالفضل(ع)، خرابه شام و وفات حضرت رقيه(س)، مجلس حضرت زينب(س)، مجلس عابس و مراسم پرده خواني و خيمه سوزي به مدت سيزده شب از ساعت 6 بعدازظهر به روي صحنه رفت.
وي خاطرنشان كرد: امسال رويكرد برگزاري سوگواره به سمت ارتقاي كمي و كيفي آثار هنري و استفاده از همه هنرمندان تعزيه خوان مطرح سطح استان خراسان رضوي بود.
سلامتي تصريح كرد: چهارمين سوگواره آييني و مذهبي نينوا با اهتمام شهرداري و شوراي اسلامي و با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي، اداره اوقاف و امور خيريه، فرهنگسراي سيمرغ و كانون بسيج هنرمندان برگزار شد.
 


دارد كمي دير مي شود

جلوي دوربين رفت

اهواز- خبرنگار كيهان:
فيلم كوتاه داستاني «دارد كمي دير مي شود» در اهواز به مرحله ساخت رسيد.
اين فيلم كه توسط انجمن سينماي جوانان در دست تهيه است داستاني است كه موضوع آن واگذاري زمين هاي آباد پدري به پسر، قبل از رفتن به جنگ است كه تنها وصيتش سرزنده نگه داشتن آن زمين هاست اما حوادث ديگري در فيلم به وقوع مي پيوندد.
سيدمصطفي موتورچي نويسنده و كارگردان «دارد كمي دير مي شود» بيش از اين چهار فيلم مستند و پنج فيلم كوتاه داستاني ديگر در كارنامه خود دارد.
ناصر آل خميس، محمدطاهري و آناهيتا دهقاني در اين فيلم كوتاه داستاني بازي مي كنند.

 


ذخيره سازي انواع گوشت و مركبات شب عيد در سمنان

سمنان- خبرنگار كيهان:
فرماندار سمنان از ذخيره سازي گوشت سفيد و قرمز و انواع ميوه ها در اين شهر براي شب عيد خبر داد.
حسن سعدالدين افزود: به منظور جلوگيري از افزايش قيمت ها در روزهاي پاياني سال و شب عيد تمام نيازهاي مردم از جمله گوشت، مرغ، گوشت قرمز و انواع ميوه ها در سردخانه هاي شهر و استان سمنان ذخيره سازي شده است.
وي افزود: بدين منظور تاكنون 384 تن مرغ منجمد، 200 تن پرتقال و 150 تن سيب ذخيره شده و اين ذخيره سازي همچنان ادامه دارد.
وي از آمادگي فرماندار براي ارائه تسهيلات احداث سردخانه خبر داد و اظهار كرد: براي حفظ توازن و تعادل بازار، تسهيلاتي از بخش كشاورزي براي احداث سردخانه تخصيص داده شده است.
فرماندار سمنان گفت: به زودي زمينه راه اندازي جمعه بازار با هدف جلوگيري از افزايش قيمت و رقابت سالم فراهم خواهد شد.
 


افزايش حجم آب درياچه اروميه از اول مهر

تبريز- خبرنگاركيهان:
با حكم مقام قضايي برداشت آب از 530 حلقه چاه غيرمجاز در حوزه درياچه اروميه ممنوع شد.
مديرعامل آب منطقه اي آذربايجان شرقي گفت: به دنبال شناسايي 530 حلقه چاه غيرمجاز در اين حوزه آبي و با حكم قضايي چاه هاي فوق پلمب شد.
ارسلان هاشمي با اعلام اينكه از اين چاه ها 300 ميليون مترمكعب آب برداشت مي شد تصريح كرد: مطمئنا اين امر بر روي درياچه تاثير خواهد داشت.
وي افزود: براي اولين بار، ضمن جريمه نقدي، حكم زندان نيز اعمال شده و در مناطق شبستر و مرند نيز به دستور مقام قضايي 5حلقه چاه پلمب شد.
مديرعامل آب منطقه اي استان همچنين خاطرنشان كرد: آب درياچه از اول مهر 400 ميليون مترمكعب افزايش يافته كه ناشي از بارش ها و روان آب هاست.
 


در اولين جشنواره كتاب من دانش آموز سبزواري رتبه برتر را كسب كرد

سبزوار خبرنگار كيهان: معاون مديركل و مدير آموزش و پرورش سبزوار از كسب رتبه اول كشوري توسط دانش آموز سبزواري در جشنواره كتاب من خبر داد.
مهندس راه چمني در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: اولين جشنواره كتاب من كه با موضوعات علمي و پژوهشي برگزار شد. از بين شركت كنندگان در اين جشنواره 13 دانش آموز به مرحله كشوري راه پيدا كردند كه در بين اين برگزيدگان دانش آموز كوثر صالحي ترابي از دبيرستان فرزانگان سبزوار حضور داشت.
 


شاعران همدان صاحب خانه شدند

همدان- خبرنگار كيهان:
انجمن حافظ خواني و خانه شعر و ادب همدان در مراسمي با حضور جمعي از شاعران و ادب دوستان اين شهرستان افتتاح شد.
در اين مراسم، خسرو بيات مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان همدان گفت: ارتقاء جايگاه شاعران و حمايت از آنان، ايجاد هماهنگي بين انجمن هاي ادبي، تلاش براي حفاظت از ادب و فرهنگ همدان، از جمله اهداف تشكيل انجمن حافظ خواني و خانه شعر و ادب محسوب مي شود.
وي اعلام كرد: استان همدان هم اكنون داراي 29انجمن شعر و ادب است كه تعداد هشت انجمن در شهرستان همدان فعاليت دارند.
در ادامه سياوش ديهيمي از شعراي همدان و عضو هيئت رئيسه انجمن حافظ خواني شهرستان، گفت: ايجاد كتابخانه تخصصي، يكي از نيازهاي اصلي اين انجمن است تا از اين طريق منابع معتبر و دقيق در اختيار جوانان قرار بگيرد و آنان را از پيشينه فرهنگي خود آگاه سازد.
وي خواستار فعال تر شدن انجمن هاي ادبي موجود در همدان و انتقال آموخته ها و تجربيات شعرا به جوانان شد.
 


رتبه نخست آذربايجان غربي در توليد سيب و انگور

اروميه- خبرنگار كيهان:
سرپرست سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي گفت: اين استان رتبه نخست توليد سيب و انگور را در اختيار دارد.
علي مختاري با بيان اينكه آذربايجان غربي از نظر سطح زير كشت انگور رتبه چهارم كشور را به خود اختصاص داده است، خاطر نشان كرد: از نظر توليد و همچنين توليد در واحد سطح به ميزان 25 تن در هكتار باز هم مقام نخست كشور را به خود اختصاص داده ايم.
وي اين دو محصول را از عمده محصولات باغي توليدي استان برشمرد و اظهار داشت: آذربايجان غربي 22 هزار هكتار از اراضي زراعي را به كشت انگور اختصاص داده است.
مختاري افزود: ميزان توليد سيب و انگور در استان آذربايجان غربي در طي سال جاري به ترتيب يك ميليون و 100هزار تن و 207هزار تن بوده است.
 


شاعر نيشابوري برگزيده همايش ملي شعر يادمان ولايت شد

نيشابور- خبرنگاركيهان:
در اختتاميه سومين همايش شعر يادمان ولايت در جيرفت شاعر نيشابوري برتر شد.
رمضانعلي بيات مسئول امور فرهنگي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور با اعلام اين خبر اظهار داشت: در سومين همايش شعر يادمان ولايت، 35اثر از شاعران سراسر كشور از بين 3800 اثر رسيده، به دبيرخانه جشنواره راه يافت.
وي افزود: هيئت داوران عبدالحميد انصاري نست از بندرعباس، مريم عمارلو از نيشابور و رضوان صفي جهانشاهي از بافت را حائز رتبه هاي اول تا سوم معرفي و لوح تقدير و تنديس جشنواره را به آنها اهدا كرد.
بيات تصريح كرد: در مراسم پاياني سومين جشنواره سراسري يادمان ولايت كه با حضور «سيدمحمد حسيني» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، استاندار كرمان و جمعي از مسئولان استاني و فرهنگي و هنري كشور برگزار شد شاعران در تالار شهيد مداحي پور جيرفت به شعرخواني پرداختند.
 


نمايش مكاشفه ننه دلاور و فرزندانش در اردبيل

اردبيل- خبرنگاركيهان:
نمايش «مكاشفه ننه دلاور و فرزندانش» در اردبيل به روي صحنه رفت.
اين نمايش با محوريت تبيين خاطرات دفاع مقدس و شناساندن ارزش هاي ديني در قالب هنر به افراد جامعه طراحي شده بود.
جاويد رخشاني كارگرداني اين نمايش را برعهده داشت و شاهد مجتهدزاده اردبيلي، فرنوش فهيمي و حسن شفيع زاده بازيگران اين نمايش بودند.
كيوان باقلاچي، وفا ابريشمي، پرستو جاويد، مهران موسوي، كيان فلاحتي، ضرغام حسيني و سميه علايي از ديگر عوامل اين نمايش بودند.
 


دانش آموز شاهرودي در مسابقات ورزشي فيليپين نقره گرفت

دامغان- خبرنگاركيهان:
دانش آموز شاهرودي گردن آويز نقره رقابت هاي دوگانه مسابقات ورزشي آسيايي را از آن خود كرد.
معاون تربيت بدني و سلامت اداره كل آموزش و پرورش استان سمنان با اعلام اين خبر گفت: محمد غزنچايي دانش آموز اعزامي از استان سمنان در رقابت هاي دوگانه مسابقات دوچرخه سواري و دووميداني آسيايي در كشور فيليپين مقام دوم جوانان آسيا را كسب كرد.
عبدالمحمد شاهي تصريح كرد: محمد غزنچايي دانش آموز دبيرستان شيهد بهشتي شهرستان شاهرود و بازيكن تيم ملي ايران است.
گفتني است، رقابت هاي دوگانه مسابقات آسيايي از اول آذرماه به مدت 7روز به ميزباني كشور فيليپين برگزار شد.
 


نويسنده گنبدي به مرحله نهايي جشنواره گام اول راه يافت

گنبد كاووس- خبرنگار كيهان:
كتاب داستاني «پروانه ها هم عاشق مي شوند» به مرحله نهايي جشنواره ملي «گام اول» راه يافت.
مژگان يادگاري نويسنده اين كتاب گفت: اين كتاب مشتمل بر 18 داستان كوتاه با موضوعات اجتماعي است كه سال گذشته چاپ شده است. به گزارش خبرنگار ما، وي افزود: جشنواره ملي گام اول ويژه مؤلفان و نويسندگاني است كه براي نخستين بار كتاب نوشته و چاپ كرده اند.
يادگاري ابراز داشت: كتاب «پروانه ها هم عاشق مي شوند» در دو مرحله داوري كه توسط متوليان اين جشنواره انجام شده است، جزو 8 اثر برتر به مرحله نهايي اين جشنواره كه قرار است 6 دي ماه امسال برگزار شود، راه يافته است.
 


موافقت با ايجاد پژوهشكده انرژي در دانشگاه كاشان

كاشان - خبرنگاركيهان:
رئيس دانشگاه كاشان از موافقت قطعي شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات وفناوري با ايجاد پژوهشكده انرژي دراين دانشگاه خبرداد.
عباس كتابي درجمع خبرنگاران اظهارداشت: اين پژوهشكده با سه گروه پژوهشي بهينه سازي مصرف انرژي و انرژي هاي متعدد پذير. انرژي و محيط زيست و انتقال انرژي فعاليت خواهد كرد.
وي افزود: با توجه به ظرفيت هاي بالقوه اين دانشگاه و اهميت انرژي در زمينه هاي،متعدد اقتصادي، اجتماعي و سياسي، با ايجاد اين پژوهشكده در اين دانشگاه موافقت شده است.
وي تصريح كرد: با ايجاد اين پژوهشكده و استفاده از كارشناسان متخصص و كارآزموده، تربيت نيروي انساني ماهر و توليدات علمي جديد مي توان تا حد زيادي در مصرف انرژي صرفه جويي كرد.
وي همچنين در مورد پذيرش دانشجو در اين پژوهشكده عنوان كرد: از سال آينده در رشته مديريت انرژي در اين پژوهشكده دانشجو پذيرفته مي شود.
 


با وجود سرما و بارندگي در آذربايجان شرقي

عمليات بازسازي در مناطق زلزله زده ورزقان ادامه دارد

تبريز- خبرنگار كيهان:
به رغم فرا رسيدن فصل سرما و بارندگي در مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي، كار بازسازي، همچنان ادامه دارد.
قربان محمدي مدير كل بنياد مسكن انقلاب اسلامي آذربايجان شرقي گفت: تاكنون بيش از 10 هزار واحد مسكوني دائمي و اسكان موقت اجرا شده و روستائيان در اين واحدها اسكان يافته اند.
قربان محمدي افزود: 17 هزار و 660 تن از اهالي آسيب ديده ورزقان، هريس و اهر براي اخذ تسهيلات به بانك ها معرفي شده اند كه 11 هزار و 871 نفر موفق به عقد قرارداد و 11 هزار و 260 نفر نيز موفق به دريافت مرحله اول تسهيلات شده اند.
به گزارش كيهان به نقل از بنياد مسكن استان، محمدي روند بازسازي در مناطق زلزله زده را عالي توصيف كرد.
 


صادرات ماهيان خاوياري به جمهوري آذربايجان

رشت- خبرنگار كيهان:
با صادرات گوشت ماهيان خاوياري 120هزار دلار ارز وارد كشور شد.
رئيس اداره دامپزشكي شهرستان آستارا با اعلام اين خبر گفت: در يك ماه گذشته 12تن گوشت ماهي خاوياري از كشور صادر شد و در قبال آن 120هزار دلار ارز وارد كشور شده است.
حبيب بني رستم مقصد گوشتهاي خاوياري صادراتي را جمهوري آذربايجان اعلام كرد و افزود: اين مقدار گوشت ماهيان خاوياري در يك مزرعه پرورش اين ماهيان كه متعلق به بخش خصوصي است توليد شد.
وي اضافه كرد: پيش از اين نيز 3هزار و 500كيلوگرم گوشت ماهيان خاوياري به ارزش 35هزار دلار از گيلان به ارمنستان صادر شده بود.
لازم به ذكر است گيلان 9مزرعه پرورش ماهيان خاوياري دارد.
 


مديركل انجمن بيماران كليوي فارس:

 90درصد از پيوند اعضا در شيراز از جسد گرفته مي شود

شيراز- خبرنگار كيهان:
90درصد از پيوند اعضا در شيراز از جسد گرفته مي شود كه نشان از فرهنگ بالاي مردم در اهداي عضو دارد.
مديركل انجمن بيماران كليوي استان فارس با بيان اين مطلب در جمع خانواده هاي اهداكننده عضو از جسد گفت: امسال از 257 پيوند كبد در شيراز 240 پيوند از جسد و از 126 پيوند كليه 123 پيوند از جسد انجام شده است.
به گزارش خبرنگار ما، وي افزود: متأسفانه آمار مرگ مغزي در اثر سوانح و حوادث در كشور بسيار بالاست و با فرهنگ سازي مناسب مي توان جان بيماران زيادي را نجات داد.
نادر معيني اظهار داشت: هم اكنون يك هزار و 350 بيمار نيازمند پيوند كليه، 300 بيمار نيازمند پيوند كبد و 86 بيمار در ليست انتظار پيوند پانكراس هستند.
در اين نشست از خانواده هاي اهداكننده عضو از جسد تجليل شد.
 


مقاوم سازي 55 درصد واحدهاي مسكوني روستايي در زنجان

زنجان- خبرنگار كيهان:
مديركل راه و شهرسازي زنجان گفت: در سال جاري 6780 واحد مسكن مهر در استان تحويل داده خواهد شد.
باباپور در جلسه شوراي مسكن با اشاره به سرعت پيشرفت طرح هاي مسكن مهر گروهي در استان گفت: هم اكنون اين نوع مسكن مهر در مهر آرا، ثمين زنجان و سايت دوهكتاري قيدار در حال اجراست.
در ادامه حيدري معاون بنياد مسكن استان نيز گفت: 5هزار و 7واحد مسكن مهر در شهرهاي زير 25هزار نفر در حال ساخت مي باشد.
حيدري افزود: از82 هزار و 435 واحد مسكوني روستايي در استان تنها 11هزار و 549 واحد مسكوني تا سال 84 مقاوم سازي شده بود كه اين ميزان هم اكنون به 45هزار و 522 واحد افزايش يافته است كه 55درصد واحدهاي مسكوني روستايي را شامل مي شود.
 


فرماندار از تخصيص اعتبار محدودي براي خوانسار خبر داد

خوانسار- خبرنگار كيهان:
فرماندار خوانسار گفت: پراكندگي طولي باغ شهر خوانسار و پراكندگي مسكوني زياد مانع خدمات رساني مطلوب به اين شهر مي شود.
سيدمجيد پوراحمدي افزود: شهرستان خوانسار داراي عرض كم و طول بسيار است و همين امر امكان خدمات رساني شهري را كمتر كرده است.
وي اضافه كرد: شهرستان خوانسار را شهر برخوردار مي دانند، در حالي كه اعتبار محدودي در بخش شهري و روستايي براي آن در نظر گرفته شده است كه با رايزني صورت گرفته توانستيم اعتبار روستايي را تا سه برابر افزايش دهيم.
فرماندار خوانسار گفت: سال گذشته 250ميليون تومان اعتبار روستايي جذب شد كه امسال درصدد جذب 350 ميليون توماني اعتبار هستيم.
پوراحمدي افزود: سطح درآمد شهرداري و شهرستان بسيار كم است و مسئولان براي اجراي برنامه و طرح ها از كمك خيران بهره مي گيرند و خيران حتي در خيابان سازي، پل سازي و ديگر طرحهاي شهري نيز به شهرداري كمك مالي مي كنند.
وي اظهار داشت: نرخ بيكاري در اين شهرستان 11درصد است، اما در فصول مختلف نرخ اشتغال متغير است.
 


كمك هاي بانوان بنابي به زلزله زدگان آذربايجان شرقي

بناب - خبرنگاركيهان:
بانوان بنايي در يك حركت خداپسندانه و خودجوش مقداري كالاهاي اساسي به ارزش 260 ميليون ريال به مناطق زلزله زده استان ارسال كردند.
اين بانوان كه در قالب موسسه خيريه زينبيه فعاليت مي كنند، همزمان با فرارسيدن فصل سرما 150 سرويس لحاف و تشك به ارزش 150 ميليون ريال، 30 دست پوشاك گرم زنانه به ارزش 10ميليون ريال و چندين قلم لوازم خانگي مورد نياز به ارزش 100 ميليون ريال تهيه و به شهرستان هاي ورزقان، اهر و هريس ارسال كردند.
 


در شهر سلماس صورت گرفت

رهاسازي يك قطعه شاه بوف و چنگر در دامان طبيعت

اروميه- خبرنگار كيهان:
يك قطعه شاه بوف و يك قطعه چنگر توسط اداره محيط زيست شهرستان سلماس در دامان طبيعت رهاسازي شد.
مسئول روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي گفت: اين پرندگان كه توسط مردم به اداره محيط زيست سلماس تحويل داده شده بودند و توانايي پرواز نداشتند، پس از مداوا و بهبودي به طبيعت بازگردانده شدند.
قدرتي افزود: اين امر پس از اعلام نظر كارشناسان حيات وحش در مورد بهبودي كامل اين 2 پرنده صورت گرفت.
شهرستان سلماس در شمال آذربايجان غربي واقع شده است.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10