(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 26  آذر  1391 - شماره 20382

پاپ علت اصلي بحران كنوني جهان را نظام سرمايه داري دانست
آزادي زندانيان و تحريم انتخابات خواست مردم اردن در تظاهرات امان
حضور گسترده مردم مصر در همه پرسي قانون اساسي
تظاهركنندگان پاكستاني:
ارتش بايد عليه تروريست ها وارد عمل شود
درخواست پنتاگون از لبنان براي احداث پايگاه مخابراتي در بيروت
عمليات پاكسازي ارتش سوريه در 6 شهر به اجرا درآمد
دعواي لفظي نماينده آمريكا و چين در شوراي امنيت
ليبي با 4 كشور همسايه توافقنامه امنيتي امضا مي كند
موج بلند اعتراض و تظاهرات ديروز منامه
 20 ماه مقاومت در بحرين
مردم: تا سرنگوني آل خليفه مبارزه مي كنيم
اوباما قانون ضد روسي را امضا كرد
مسكو: بي پاسخ نمي گذاريم
يمني ها خواستار اخراج سفير آمريكا شدند


پاپ علت اصلي بحران كنوني جهان را نظام سرمايه داري دانست

رهبر كاتوليك هاي جهان علت اصلي بحران و جنگ در جهان كنوني را بي عدالتي موجود در نظام سرمايه داري جهاني دانست.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، پاپ بنديكت شانزدهم گفت بحران جهاني ناتواني نظام سرمايه داري را ثابت مي كند.
وي با اشاره به افزايش درگيري ها ميان فقرا و ثروتمندان در جهان تأكيد كرد كه اين بي عدالتي ها و نابرابري ها ريشه در نظام سرمايه داري دارد.پاپ كه به مناسبت روز جهاني صلح سخن مي گفت، خواستار تدوين يك الگوي جديد اقتصادي شد تا در چارچوب آن فرآيندهاي مالي، ارز خارجي و بازارها تحت كنترل قرار گيرد. مخاطب اصلي پاپ در اين سخنراني رهبران سياسي جهان، دولت ها و نهادهايي مثل سازمان ملل و نهادهاي غيردولتي بودند. گفتني است غرب اكنون از بحران اقتصادي رنج مي برد.
 


آزادي زندانيان و تحريم انتخابات خواست مردم اردن در تظاهرات امان

اردني ها در اعتراض به عملكرد دولت و حمايت از زندانيان سياسي بار ديگر در امان به خيابان ها ريختند.
به گزارش فارس به نقل از الجزيره، مردم اردن در اين تظاهرات بر تحريم انتخابات تاكيد كردند. معترضان با سر دادن شعارهاي ضدحكومتي خواستار آزادي زندانيان سياسي در اردن شدند. انتخابات پارلماني كمتر از يك ماه ديگر برگزار مي شود.شركت كنندگان شعارهايي از قبيل «جوانان آزاده را به زندان افكنده اند و مفسدين آزاد هستند»، «بالا رفتن قيمت سوخت آتش به جان كشور افكنده است» و «ملت خواهان سرنگوني دولت است» سرمي دادند.
اعتراضات يك ماه اخير تاكنون در اردن در اعتراض به بالا رفتن قيمت سوخت به كشته شدن يك شهروند و دو نيروي امنيتي و مصدوم شدن 71 تن ديگر منجر شده است.
 


حضور گسترده مردم مصر در همه پرسي قانون اساسي

ميليون ها تن از مردم مصر با حضور در همه پرسي قانون اساسي، آراي خود را به صندوق ها ريختند.
به گزارش خبرگزاري ها، مردم مصر روز شنبه با حضور در نخستين مرحله همه پرسي پيش نويس قانون اساسي در 10 استان اين كشور، در بزرگترين انتخابات پس از رياست جمهوري شركت كردند.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، دور اول همه پرسي قانون اساسي مصر كه با مخالفت گسترده احزاب ليبرال و چپ مصري مواجه شده است، در استان هاي قاهره، اسكندريه، الشرقيه، الغربيه، الدقهليه، اسيوط، سوهاج، آسوان، سيناي شمالي و جنوبي روز شنبه آغاز شد و نزديك به 26 ميليون مصري كه براي شركت در اين همه پرسي ثبت نام كرده اند در اين استان ها به پاي صندوق هاي راي رفتند.
به همين مناسبت دولت مصر روز شنبه تدابير ويژه اي را در نظر گرفته بود و علاوه بر اعلام تعطيل رسمي در 10 استان كه در آنها همه پرسي برگزار شده بود در ساير استان ها نيز تعطيل عمومي بود.
همچنين حضور نيروهاي مسلح در حوزه هاي راي گيري براي تامين امنيت و جلوگيري از هرگونه حادثه ناگوار كاملا مشهود بود اما آنها در روند انتخابات دخالتي نداشتند.
بنابر اعلام رسمي وزارت كشور مصر، نزديك به 130 هزار افسر و سرباز ارتش، مسئوليت تامين امنيت همه پرسي را برعهده داشتند و حوزه هاي راي گيري آرام و بدون تنش بود.
در نخستين مرحله از همه پرسي در 10 استان مصر 30 كميته استاني، 175 كميته عمومي و 6376 كميته فرعي در امر انتخابات دخيل بودند و قضات مصري بر روند آن اشراف داشتند.
در انتخابات همه پرسي قانون اساسي مصر كه از جمعيت 82 ميليون نفري آن 51 ميليون و 330 هزار نفر واجد شرايط راي هستند، نهادها و سازمان هاي محلي و بين المللي نظارت مستقيم داشتند و گزارشي از تخلف اعلام نشده است.
اين در حالي است كه راي گيري در خارج از مصر براي سومين روز متوالي ادامه دارد و بنابر اعلام كميته عالي انتخابات همه پرسي در خارج از مصر تا روز دوشنبه ادامه مي يابد. 586 هزار نفر واجد شرايط راي دادن در خارج از مصر هستند.
كميته نظارت بر همه پرسي قانون اساسي مصر تاكيد كرد: به آرايي كه پس از اين تاريخ و ساعت به صورت غيرمستقيم و از طريق پست به شعب منتخب برسد، ترتيب اثر داده نخواهد شد. همچنين اين كميته اعلام كرد: شمارش آرا در شعب خارج از كشور به محض پايان زمان مشخص شده در روز دوشنبه، آغاز و هر شعبه بايد نتايج خود را به كميته عمومي در وزارت كشور اعلام كند.
همه پرسي قانون اساسي در مصر در حالي روز شنبه آغاز شد كه درگيري ها ميان موافقان و مخالفان پيش نويس قانون اساسي در برخي از استان ها در روز جمعه تعدادي زخمي و روانه بيمارستان شدند.
در درگيري هاي پراكنده اي كه ميان موافقان و مخالفان در شهر اسكندريه روي داد دستكم 20 نفر از طرفين زخمي و به مركز درماني منتقل شدند.
در اين درگيري از انواع سلاح هاي سرد مانند شمشير، چاقو و... استفاده شد و خودروي يك روحاني كه مردم را به راي دادن به همه پرسي قانون اساسي تشويق مي كرد طعمه حريق شد.
گزارش خبرگزاري ها در روز جمعه نيز از حضور طرفداران مرسي و همه پرسي قانون اساسي در خيابان هاي قاهره تا پاسي از شب حكايت مي كند و ده ها هزار مصري با وجود سرماي قاهره تا ساعات اوليه بامداد مقابل مسجد الرابعه (پايگاه اسلامگرايان) در قاهره تجمع كرده بودند.
اقبال گسترده مردم مصر
منابع خبري از اقبال گسترده مردم مصر از نخستين انتخابات همه پرسي قانون اساسي در ده استان اين كشور در روز شنبه خبر دادند. به گزارش شبكه خبري «نيل» از نخستين ساعات آغاز راي گيري بسياري از مردم با حضور در مقابل حوزه هاي راي گيري در آن شركت كردند.
گزارش شبكه خبري آلمان از روند انتخابات مصر حكايت از اين دارد، استقبال مردم از همه پرسي پيش نويس قانون اساسي، همانند نخستين انتخابات پارلماني در سال گذشته بوده است.
شبكه العربيه نيز در حالي كه روز شنبه تلاش كرد بر عدم نظارت قضات مصري و اقدام دولت براي تاثير بر انتخابات تاكيد كند، اعلام كرد: صفوف طولاني پيش از آغاز كار حوزه هاي راي گيري در مقاب آنها شكل گرفته بود و مردم اقبال زيادي براي حضور در انتخابات از خود نشان دادند و صف ها از داخل حوزه ها به خارج از آن كشيده شده بود.
شبكه خبري الجزيره نيز در گزارش خود از همه پرسي پيش نويس قانون اساسي مصر تاكيد كرد: محمد مرسي رئيس جمهور با حضور در مدرسه دولتي مصر جديد راي خود را به داخل صندوق انداخت. اين شبكه نيز بر استقبال مردم از انتخابات صحه گذاشت و گزارش داد: طول صف راي دهندگان صدها متر است.
شبكه خبري الجزيره نيز از اسكندريه خبر داد كه استقبال از انتخابات در اين شهر ساحلي به عنوان دومين شهر بزرگ مصر قابل توجه بوده است.
شبكه خبري نيل نيز در گزارشي از روند انتخابات و استقبال زنان مصري از همه پرسي خبر داد و اعلام كرد: تاخير در باز كردن درهاي حوزه هاي راي گيري در اسكندريه باعث تشكيل صف هاي طولاني در روز شنبه شد.
در قاهره نيز شهر نصر و مصر جديد كه مقر اسلامگرايان به شمار مي رود جمعيت زيادي در پاي صندوق هاي راي حضور داشتند.
 


تظاهركنندگان پاكستاني:

ارتش بايد عليه تروريست ها وارد عمل شود

هزاران تن از مردم پاكستان با برگزاري تظاهرات در خيابان هاي كراچي كشتار شيعيان اين كشور به دست تروريست ها را محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، هزاران نفر از مردم پاكستان به دعوت «شوراي اتحاد شيعه» در خيابان هاي كراچي تظاهرات كردند. اين تظاهرات كه از جمعه آغاز شده بود، ديروز نيز ادامه يافت و طي آن نمايندگان تظاهركنندگان خواستار مذاكره با دولت مركزي شدند.
تظاهركنندگان با سر دادن شعار «لبيك يا حسين» (ع) از ارتش خواستند هرچه سريعتر عليه تروريست ها وارد عمل شود.
معترضان در حالي كه پلاكاردهايي با شعار «سني و شيعه برادر هستند» را با خود حمل مي كردند، آمريكا و رژيم صهيونيستي را مسئول حملات عليه شيعيان در پاكستان دانستند.
اعضاي گروه هاي مختلف شيعه از جمله «مجلس وحدت مسلمين»، «دانشجويان اماميه» و «اتحاد جعفريه» كفن پوش در خيابان «جناح» تحصن كردند و خيابان هاي اطراف را بستند.
«علامه ناظر عباس تقوي» معاون شوراي اتحاد شيعه در ايالت سند، در مصاحبه با خبرنگاران ابراز داشت: از دو سال پيش تاكنون مردم بي گناه كراچي توسط تروريست ها كشته مي شوند و هيچ اقدامي براي جلوگيري از اين كشتار وحشيانه صورت نگرفته است.
وي با اشاره به اينكه اگر به دستورات دادگاه عمل مي شد، اوضاع به اين صورت نبود، افزود: تنها راه بازگشت آرامش به شهر اين است كه ارتش بدون تبعيض عليه تمام گروه هاي تروريستي وارد عمل شود و شهر را از انواع سلاح پاكسازي كند.
نماينده شيعيان تأكيد كرد: ما ديگر حاضر نيستيم با فرماندار يا سروزير ايالت «سند» وارد مذاكره شويم، بلكه بايد نماينده دولت مركزي حفظ جان شيعيان را تضمين كند.
وي تصريح كرد: تا زماني كه اقدام جدي براي برقراري امنيت در كراچي صورت نگيرد تجمع و تظاهرات شيعيان ادامه دارد.
گزارشات حاكي است اواخر هفته گذشته تنها طي 24 ساعت، هشت شيعه در شهرهاي مختلف پاكستان از جمله «گلگيت»، «لاركانا»، كراچي و «كويته» ترور شدند.
شيعيان پاكستان سال ها است كه هدف حملات گروه هاي تروريستي از جمله «سپاه صحابه» قرار دارند. بيشتر حملات ضد شيعه در كراچي و «كويته» صورت مي گيرد.
 


درخواست پنتاگون از لبنان براي احداث پايگاه مخابراتي در بيروت

واشنگتن از طريق سفارت خود در بيروت دولت لبنان را براي احداث يك پايگاه مخابراتي در اين كشور تحت فشار قرار داد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از بيروت، روزنامه «السفير» فاش كرد، پنتاگون به بهانه وجود تفاهم نامه هاي همكاري امنيتي ميان آمريكا و لبنان، از دولت بيروت خواست اجازه احداث پايگاه مخابراتي در مجاورت سفارت آمريكا در بيروت را بدهد. وزارت مخابرات لبنان با تأييد اين خبر اعلام كرد كه بيروت در حال بررسي اين موضوع است و جواب مقتضي را خواهد داد.
در همين حال، يك عضو مسيحي جريان «8مارس» (طرفدار مقاومت) گفت: پنتاگون از ديگر كشورهاي عربي نيز درخواست هاي مشابهي داشته، ولي با مخالفت اين كشورها مواجه شده است. به گفته اين سياستمدار لبناني كه نام وي ذكر نشده است، ممكن است كه آمريكا از اين پايگاه ها براي اقدامات جاسوسي عليه لبنان و شنود مكالمات تلفني آنها استفاده كند.
هفته گذشته نيز بخش اطلاعات پليس لبنان به بهانه ادامه تحقيقات پيرامون شناسايي عوامل جنايت ترور «وسام الحسن» رئيس اين بخش، در اقدامي بي سابقه خواستار دسترسي به محتواي اس ام اس هاي مشتركين تلفن همراه و نامه هاي رد و بدل شده از طريق فيس بوك و ايميل طي دو ماه اخير شده بود.
پليس لبنان كه جريان 14مارس (مخالف حزب الله) در آن نفوذ بسيار بالايي دارد، در حالي اين درخواست را مطرح كرده كه رژيم صهيونيستي و برخي دستگاه هاي اطلاعاتي غربي تلاش گسترده اي براي دسترسي به اطلاعات شخصي شهروندان لبناني به ويژه اعضاي حزب الله و خانواده هاي آنان را در دستور كار خود قرار داده اند.
«نقولا صحناوي» وزير مخابرات لبنان درباره درخواست بخش اطلاعات پليس از وزارت مخابرات گفت: اين بخش از ما خواسته تا رمز عبور مشتركان جي ميل، ياهو، فيس بوك و محتواي نامه هاي رد و بدل شده و همچنين اس ام اس تلفن همراه مردم در سطح كشور را در اختيار آنها قرار دهيم.
وي گفت: ما ضمن مخالفت با اين درخواست، آن را براي بررسي بيشتر به دبيرخانه هيئت دولت فرستاديم.
«مروان شربل» وزير كشور نيز گفت: شوراي عالي قضايي كشور با درخواست بخش اطلاعات پليس مبني بر دسترسي به محتواي پيام هاي شخصي شهروندان در سطح كشور مخالفت كرده و آن را مخالف حفظ آزادي شهروندان لبناني دانسته است.
دستگاه هاي اطلاعاتي آمريكا و رژيم صهيونيستي در برخي نهادهاي امنيتي و نهادهاي غيردولتي لبنان نفوذ دارند.
 


عمليات پاكسازي ارتش سوريه در 6 شهر به اجرا درآمد

نيروهاي ارتش سوريه طي عملياتي گسترده شش شهر اين كشور را از تروريست ها پاكسازي كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، منطقه ريف دمشق روز جمعه شاهد عمليات پاكسازي ارتش بود. در اين عمليات مواضع تروريست ها در «حجيره»، «ديابيه» و «شبعا» در هم كوبيده شد و شمار زيادي از آنها به هلاكت رسيدند. قبل از اين، تروريست ها در منطقه شبعا جاده ها را مي بستند و اموال مردم را غارت مي كردند.
محل تجمع تروريست ها در شهرهاي «رستن» و «تلبيسه» نيز مورد يورش نظاميان قرار گرفت؛ در اين حمله علاوه بر كشته شدن شماري افراد مسلح، مقادير زيادي از سلاح هاي آنها نيز ضبط و يا منهدم شد.
دو منطقه «جبل عبدالعزيز» در استان «حسبكه» و «جبيله» در استان «ديرالزور» هم شاهد عمليات مشابه و پاكسازي عناصر مسلح بود. در اين عمليات گسترده علاوه بر قتل شماري از افراد تروريست «حسين عجاج عليوي» سركرده محلي شبكه القاعده نيز به هلاكت رسيد.
قابل ذكر است كه شمار زيادي از افراد كشته شده هفته هاي اخير سوري نبودند. اخيرا روزنامه سوري الوطن، نام 142 شبه نظامي كشته شده در سوريه كه از 18 كشور به سوريه آمده بودند را چاپ كرده است.از شهر حلب نيز گزارش رسيد نيروهاي دولتي بيمارستان «الكندي» را از تروريست ها در اين شهر پس گرفتند و هم اكنون تلاش مي كنند به محاصره زندان «الاحداث» پايان دهند. تروريست ها با محاصره اين زندان، در تلاش هستند زندانيان را آزاد كنند.
در همين حال «قدري جميل» معاون نخست وزير سوريه در ديدار با «سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه در مسكو، اعلام كرد: در صورتي كه درگيري ها به همين صورت در سوريه ادامه پيدا كند، هيچ غالب و مغلوبي وجود نخواهد داشت.
نفوذ كماندوهاي اسرائيلي
روزنامه «الديار» چاپ لبنان فاش كرد، رژيم صهيونيستي با سوءاستفاده از خلأ قدرت در مناطق مرزي سوريه، توانست هشت گروه از كماندوهاي خود را جهت همكاري با گروه هاي تروريست موسوم به «ارتش آزاد» به داخل اين كشور نفوذ دهد. به نوشته اين روزنامه، كماندوهاي اسرائيلي در پوشش كارشناسان آمريكايي توانستند داخل صفوف مخالفان نظام سوريه نفوذ كنند.
رژيم صهيونيستي يكي از حاميان اصلي تروريست هاي فعال در سوريه است.
ساير رويدادها
¤ ليلا زروعي معاون دبيركل سازمان ملل در امور كودكان به دعوت دمشق وارد اين شهر شد.
¤ نشريه المنار فاش كرد، دولت هاي رياض و منامه افراد مسلح فعال در سوريه را به سلاح هاي آمريكايي و اسرائيلي مسلح مي كنند.
¤ پيتر ويتيك نماينده دائم آلمان در شوراي امنيت سازمان ملل گفت كه اين شورا در مورد بحران سوريه به بن بست رسيده است.
 


دعواي لفظي نماينده آمريكا و چين در شوراي امنيت

منابع ديپلماتيك از مجادله لفظي شديد ميان نمايندگان آمريكا و چين طي جلسه پشت درهاي بسته شوراي امنيت در مورد كره شمالي خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، منابع ديپلماتيك فاش كردند، «سوزان رايس» نماينده آمريكا در شوراي امنيت سازمان ملل خواستار صدور بيانيه شديداللحني عليه كره شمالي در ارتباط با پرتاب موشك شده بود كه با مخالفت «لي بادانگ» نماينده چين مواجه شد. در اين هنگام رايس خطاب به «بادانگ» فرياد مي زند: اين يك حركت احمقانه است. بادانگ نيز در پاسخ بلافاصله مي گويد: حرف دهنت را بفهم! تاكنون بارها در مورد رفتار مغرورانه و سخنان گزنده سوزان رايس انتقاد شده است. چيني ها كه آمريكا را پشت سر بحران هاي مرزي خود با ژاپن، فيليپين و ساير كشورها مي بينند، نسبت به سياست خارجي آمريكا در خاور دور بسيار خشمگين هستند.
سوزان رايس چندي پيش «ويتالي چوركين» نماينده دائم روسيه را به دروغگويي درباره ليبي متهم كرده بود كه با واكنش خشمگينانه وي روبرو شد.
به دنبال پرتاب موشك ماهواره بر كره شمالي، شوراي امنيت اين اقدام پيونگ يانگ را محكوم كرد و خواستار پايبندي آن كشور به قطعنامه هاي اين شورا شد.
آمريكا، فرانسه و چند كشور ديگر غربي خواستار صدور قطعنامه اي شديد عليه كره شمالي بوده و تاكيد داشتند كه اقدام كره شمالي عملي تحريك آميز و خطرناك براي ثبات منطقه اي تلقي شود.
با اين حال روسيه و چين با آن مخالفت كرده و خواستار واكنش ملايمتري در شوراي امنيت شدند.
 


ليبي با 4 كشور همسايه توافقنامه امنيتي امضا مي كند

نخست وزير ليبي پس از سفر به چهار كشور همسايه و مذاكره با سران آنها، اعلام كرد كه به زودي طرابلس با اين كشورها توافقنامه هاي امنيتي جداگانه امضا مي كند.
«علي زيدان» پس از بازگشت از سفر دوره اي خود به الجزاير، نيجر، چاد و سودان طي يك كنفرانس خبري در طرابلس گفت: به زودي توافقنامه هاي امنيتي (جداگانه) براي حفظ مرزها با اين كشورها امضا خواهيم كرد.
وي افزود: صحراي ليبي در حال حاضر براي عبور همه چيزهاي ممنوعه مثل تسليحات، مواد مخدر، قاچاق انسان و گروه هاي مسلح تبديل به گذرگاه شده است.
نخست وزير ليبي گفت، «عبدالعزيز بوتفليقه» رئيس جمهور الجزاير متعهد شده است كه به هيچ فرد يا گروهي اجازه دخالت در امور ليبي را ندهد. از جمله آنها بقاياي رژيم سابق ليبي هستند و اين افراد حتي اجازه گفت وگو با رسانه ها را نيز ندارند.
نخست وزير ليبي در مورد استرداد شخصيت هاي رژيم سابق از الجزاير نيز گفت: ما آشكارا خواستار استرداد خانواده قذافي از الجزاير و «ساعدي القذافي» فرزند ديكتاتور از نيجر شديم اين مورد نيز براساس اقدامات قضايي و مطابق با قوانين بين المللي عملي مي شود.
نخست وزير ليبي اين را نيز گفت: ليبي پس از انقلاب هرگز باعث آزار و نگراني كشورهاي همسايه نخواهد شد و در امور داخلي آنها دخالت نخواهد كرد و از گروه هاي سياسي در اين كشورها عليه دولتشان حمايت نمي كند.
وي افزود: ليبي كشوري است كه براساس حسن همجواري رفتار خواهد كرد.زيدان همچنين گفت كه كشورهاي همسايه روابط خود را با ليبي در همه زمينه ها به ويژه در زمينه هاي نظامي و امنيتي تقويت مي كنند.
خبر ديگر اينكه ساكنان شهر «الزاويه» با برگزاري تظاهراتي، محاكمه «مصطفي عبدالجليل» رئيس شوراي ملي انتقالي سابق ليبي را محكوم كردند. اخيرا اعلام شده بود دادگاهي در «بنغازي» عبدالجليل را در ارتباط با قتل ژنرال «عبدالفتاح يونس» احضار و بازجويي كرده است. بعدا اعلام شد كه عبدالجليل ممنوع الخروج شده است كه ديروز اين خبر تكذيب شد.
 


موج بلند اعتراض و تظاهرات ديروز منامه

 20 ماه مقاومت در بحرين
مردم: تا سرنگوني آل خليفه مبارزه مي كنيم

مردم بحرين در تظاهرات گسترده منامه تاكيد كردند: مبارزه تا سرنگوني آل خليفه ادامه خواهد يافت.
به گزارش خبرگزاري ها، مردم بحرين در تازه ترين دور از اعتراضات گسترده خود در بيستمين ماه مقاومت عليه آل خليفه اعلام كردند كه انقلاب 14 فوريه، انقلابي نيست كه با سركوب خاموش شود.
براساس اين گزارش رژيم سركوبگر آل خليفه كه طي 20 ماه گذشته در مقابل سكوت مجامع بين المللي به وحشيانه ترين شكل ممكن، مردم مظلوم بحرين را سركوب كرده است، به لطف حضور نظاميان آمريكا در اين كشور و اعزام نيروهاي نظامي سعودي به بقاي خود ادامه داده است.
آل خليفه كه بحريني نيستند و از اعراب نجد هستند، طي سال هاي اخير تلاش كردند تا تركيب جمعيتي را در بحرين برهم بزنند و در اين راستا بسياري از افراد چادرنشين باديه عربستان را به عنوان شهروند در كشور جا زده اند، اما توطئه آنها همچنان با شكست روبرو شده است و تاكنون موفق نشده اند تركيب جمعيتي را تغيير دهند.
در تظاهرات گسترده روز جمعه كه به دعوت احزاب و گروه هاي مخالف دولت بحرين برگزار شد، هزاران بحريني شعار «اي كه ملت ما را كشتي، كناره گيري كن، كناره گيري كن، ما به عقب باز نخواهيم گشت و به خانه ها بر نمي گرديم، اي دزدان از غارت و چپاول بحرين دست برداريد» سر مي دادند كه منظور آنها پادشاه، نخست وزير و عموي پادشاه خليفه بن سلمان آل خليفه بود.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از شاهدان عيني در اين تظاهرات كه از «ميدان الشاخوره» تا «ميدان سار» به طول چندين كيلومتر ادامه داشت، به دليل پايان قانون ممنوعيت تظاهرات و تجمع در هفته گذشته بدون دخالت پليس و نيروهاي امنيتي به صورت مسالمت آميز پايان يافت.
در پايان اين تظاهرات گسترده، شركت كنندگان كه بيشتر آنها را شيعيان تشكيل مي دادند با صدور بيانيه اي تاكيد كردند: به هيچ وجه نمي توان باخواست ملت بازي كرد يا از آن شانه خالي كرد و رژيم آل خليفه بايد مطالبات بر حق ملت را عملي كند.
شركت كنندگان همچنين تاكيد كردند: تا زماني كه خواسته هاي ملت بحرين محقق نشود، سخن گفتن از گفت وگوي ملي و يا موفقيت اصلاحات، دروغي بيش نيست.
مخالفان بحريني همچنين در بيانيه خود متذكر شده اند: ما خواستار كشوري پيشرفته هستيم كه خواسته هاي همه گروه ها در آن محقق شود و با شهروندان عادلانه و براساس حقوق مساوي رفتار شود.
بحرين به عنوان ميزبان ناوگان پنجم دريايي آمريكا در منطقه خليج فارس از دو سال گذشته تاكنون شاهد تظاهرات و اعتراضات گسترده اي است و خاندان حاكم آل خليفه ضمن كمك گرفتن از نيروهاي نظامي شوراي همكاري خليج فارس به ويژه عربستان سعودي، براي پايان دادن به قيام مردمي به مدت بيش از دو ماه حكومت نظامي اعلام كرد. به عقيده ناظران سياسي منطقه، آمريكا نگران آن است كه در صورت پيروزي انقلاب مردمي بحرين واشنگتن ديگر جايگاهي در اين كشور حوزه خليج فارس نخواهد داشت.
بزرگداشت شهدا
اين تظاهرات در حالي برگزار شد كه مردم بحرين خود را براي برگزاري تظاهرات بزرگتري تحت عنوان روز شهدا در 17 دسامبر (27 آذر) آماده مي كنند، تا بار ديگر با صداي بلند مخالفت خود را با ادامه حاكميت رژيم ديكتاتور آل خليفه به جهانيان اعلام كنند.
دكتر سعيد شهابي از فعالان قيام مردمي بحرين گفت: از سال 1994 ميلادي روز 17دسامبر توسط مردم بحرين به عنوان روز شهدا گرامي داشته مي شود و مراسم امسال كه در آستانه دو سالگي قيام مردم بحرين عليه آل خليفه است، رنگ و بوي ديگري خواهد داشت.
اين گزارش حاكي است در روز 17 دسامبر سال 1994 ميلادي در جريان اعتراضات گسترده مردمي در بحرين دو تن از جوانان به نام هاي «هاني الخميس» و «هاني الوسطي» به ضرب گلوله نيروهاي امنيتي كشته شدند و اكنون 18 سال است كه اين روز به عنوان روز شهدا گرامي داشته مي شود.
همچنين در جريان اعتراضات دو ساله اخير در بحرين بيش از 100 نفر از مردم از جمله زنان و كودكان به ضرب گلوله، گازهاي سمي و اشك آور و ضرب و شتم و زندان قرباني شده و به خيل شهدا پيوسته اند، اما اين اعتراض ها تاكنون خاموش نشده است.
 


اوباما قانون ضد روسي را امضا كرد

مسكو: بي پاسخ نمي گذاريم

وزارت خارجه روسيه با انتشار بيانيه اي به امضاي قانون ضد روسي توسط اوباما به شدت اعتراض كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، وزارت خارجه روسيه دقايقي پس از آن كه اوباما در دفتر كارش لايحه اعمال تحريم ها عليه ناقضان حقوق بشر در روسيه را كه به قانون «مگنيتسكي» معروف است، امضا كرد، به آن واكنش نشان داد و اعلام كرد كه اين كار آمريكا بدون پاسخ نمي ماند. در بيانيه روز جمعه وزارت خارجه روسيه آمده است:
اگر مقام هاي آمريكايي فكر مي كنند كه مي توانند در امور داخلي كشورمان مداخله كنند دچار كوته بيني شده و موضع خطرناكي را اتخاذ كرده اند.
وزارت خارجه روسيه گفته است: انگيزه اين بازي سياسي را كه توسط مخالفان بهبودي روابط روسيه و آمريكا برانگيخته شده مي دانيم و آنها براي استفاده از هر بهانه اي براي مجازات روسيه به خاطر مواضع اصولي و مستقل آن در امور بين المللي آماده هستند.
در ادامه بيانيه آمده است: متأسفيم دولت آمريكا كه پايبندي خود را به توسعه روابط دوجانبه پايدار با روسيه اعلام كرده بود، نتوانست از موضع خود در برابر كساني كه نگاه به گذشته دارند و روسيه را دشمن و نه شريك كشور خود مي دانند، دفاع كند.
ولاديمير پوتين نيز روز پنجشنبه نيز با اشاره به ماهيت ضد روسي اين قانون بر ضرورت دادن پاسخ مناسب به آن تأكيد كرد.
رئيس جمهور روسيه با بيان اين كه در آمريكا موارد بسيار زياد نقض حقوق بشر وجود دارد گفت: آنها افراد را بدون محاكمه حبس مي كنند و به زنجير مي كشند اما به خاطر مرگ يك نفر در زنداني در روسيه كه تحقيقات درباره آن ادامه دارد قانون تصويب مي كنند.
سرگي نارشكين رئيس دوماي روسيه نيز در واكنش به اين اقدام آمريكا گفت: روسيه با اتخاذ تدابيري درباره مقام ها و شهروندان آمريكايي ناقض حقوق بشر به طور حتم به اين قانون پاسخ مي دهد و دوماي روسيه در اين هفته طرح قانوني مربوطه را كه توسط چهار جناح حاضر در پارلمان آماده شده است، بررسي مي كند.
سناي آمريكا دو هفته پيش با 92 راي موافق و 4 راي مخالف قانون ضد روسي «مگنيتسكي» را تصويب كرد و اين قانون در اواسط ماه نوامبر در كنگره تصويب و روز پنجشنبه نيز به امضاي اوباما رسيد.
اين قانون شامل نام مقام هاي روسي مرتبط با مرگ «سرگي مگنيتسكي» وكيل زنداني در روسيه است كه گفته مي شود بر اثر شكنجه جان باخته است.
مگنيتسكي در سن 37 سالگي در سال 2009 ميلادي بدون محاكمه به اتهام تقلب و اختلاس به زندان محكوم شد. وي در آن زمان به شدت بيمار بود. پيش از دستگيري، اين فرد مدعي شده بود كه به اختلاس و تقلب مالياتي گسترده توسط مقام هاي ارشد وزارت كشور روسيه پي برده و عليه آنها شهادت مي دهد.
 


يمني ها خواستار اخراج سفير آمريكا شدند

مردم يمن با برپايي تظاهرات ضدآمريكايي از دخالت كاخ سفيد در امور داخلي كشورشان ابراز انزجار كردند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، هزاران يمني در نقاط مختلف اين كشور با برگزاري تظاهرات ضدآمريكايي اخراج سفير آمريكا از كشورشان را خواستار شدند.
براساس اين گزارش، ساكنان استان صعده روز جمعه با شركت در تظاهراتي به دعوت «الحوثي ها»، نارضايتي خود را از رژيم حاكم به دليل موافقت با حضور نظاميان آمريكايي در خاك يمن و قتل شهروندان توسط هواپيماهاي بدون سرنشين اعلام كردند.
هواداران جنبش اعتراضي جنوب نيز در شهر «معلا» در استان «عدن» واقع در جنوب يمن در تظاهرات روز جمعه، دخالت هاي آمريكا در كشورشان را محكوم كردند.
شركت كنندگان در نماز جمعه در ميدان «الحريه» نيز پس از اداي نماز با برگزاري تظاهرات ضدآمريكايي، پرچم اين كشور را لگدمال كردند.
تظاهركنندگان همچنين عمليات مشترك رژيم يمن با نظاميان آمريكايي و قتل شهروندان بي گناه يمني با هواپيماهاي بدون خلبان آمريكايي را به شدت محكوم كردند.
از سوي ديگر اعضاي گروه «جوانان انقلاب تغيير» نيز با صدور بيانيه اي از «عبد ربه منصور» رئيس جمهور يمن درخواست كردند: عناصر باقي مانده رژيم مخلوع «عبدالله صالح» را از دستگاه هاي امنيتي، اقتصادي-نظامي و سياسي پاكسازي و اخراج كنند.
در «صنعا» پايتخت يمن نيز ده ها هزار يمني در ميدان مركزي شهر موسوم به «ستين» تجمع كردند و در جمعه موسوم به تصميمات قاطع كجاست وعده هاي توخالي دولت را محكوم كردند. در اين تجمع مردم انقلابي يمن بر ضرورت مبارزه با فساد و ادامه انقلاب مسالمت آميز تا تحقق همه اهداف آن تاكيد كردند.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10