(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 27  آذر  1391 - شماره 20383

كوتاه اقتصادي
شاخص بورس از قله 34 هزار واحدي هم عبور كرد
تصميم جديد دولت براي قيمت گذاري كالاها
خليليان: دولت خسارت هاي كشاورزان را جبران مي كند
در نمايشگاه راه و شهرسازي بارنامه الكترونيكي رونمايي شد
در ستاد تنظيم بازار انجام شد
تصويب طرح خودكفايي گوشت قرمز
تورم نقطه به نقطه آبان ماه 36 درصد
در صورت تصويب دولت براي جلوگيري از قاچاق صورت مي گيرد
طرح فروش بنزين و گازوئيل در مناطق مرزي
در همايش لجستيك و زنجيره تأمين
معاون رئيس جمهور: محور برنامه ريزي ها بايد بهره وري باشد
يك مقام مسئول:
 3هزار ميليارد تومان پروژه در فرودگاه امام(ره) در حال انجام است
معاون سازمان غذا و دارو:
وزارت بهداشت اجازه توزيع شير فله اي را نمي دهد
آمادگي بخش خصوصي براي توسعه فعاليت هاي پژوهشي در صنعت
معاون عمراني استاندار فارس:
راه آهن شيراز- بندرعباس فارس را به آب هاي جنوب متصل مي كند


كوتاه اقتصادي

¤ سخنگوي مركز مبادلات ارزي كشور گفت: طي مدت 37 روز (15 آبان ماه تا 22 آذرماه امسال) معادل 384 ميليون دلار براي واردات دارو و اقلام دارويي به نرخ مرجع پرداخت شده است كه ناشي از تعاملات سازنده معاونت دارويي وزارت بهداشت با بانك مركزي بوده است.
¤ مدير ياردهاي خرمشهر شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ايران از اجراي پروژه احداث سكوهاي فازهاي 12 و 18 ميدان گازي پارس جنوبي خبر داد و گفت: ساخت اين دو سكو امسال تكميل و به آب هاي خليج فارس منتقل مي شود.حسين بدوي، درصد پيشرفت كنوني سكوي فاز 18 را 86 درصد عنوان كرد و گفت: اين عرشه ظرف دو ماه آينده بارگيري و براي نصب از بندرخرمشهر به عسلويه منتقل خواهد شد. مدير ياردهاي خرمشهر شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ايران، افزود: سكوي فاز 12 (عرشه C 12) نيز تا پايان سال جاري به آب هاي خليج فارس منتقل خواهد شد.
¤ دبير انجمن توليدكنندگان محصولات لبني با اشاره به توافق توليدكنندگان محصولات لبني با وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اين اساس، قرار شد سود توليدكنندگان از 13 به 7 درصد كاهش يابد.رضا باكري گفت: بر اين اساس، پيش بيني مي شود كه قيمت محصولات لبني در هفته هاي آينده كاهش يابد.
¤ با پيوستن اپراتور وينافون ويتنام (vinaphone) به شبكه همراه اول، تعداد اپراتورهاي طرف قرارداد رومينگ بين الملل اپراتور اول به 271 اپراتور رسيد. روابط عمومي شركت ارتباطات سيار ايران اعلام كرد: اپراتور وينافون ويتنام اولين اپراتور اين كشور است كه به شبكه رومينگ بين الملل همراه اول مي پيوندد. اين قرارداد دو طرفه بوده و مشتركان هر دو اپراتور مي توانند از مزاياي يك ارتباط بين المللي بهره گيرند. همراه اول هم اكنون با 271 اپراتور در 112 كشور قرارداد رومينگ بين الملل دارد كه همگي بطور مستقيم و بدون واسطه منعقد شده اند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 4440 الي 4449 و 4460 الي 4462 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤ مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران با اشاره به فعاليت 79 هزار و 442 واحد صنعتي كوچك در سراسر كشور از اشتغال 984 هزار نفر در حوزه صنايع كوچك خبر داد. به گزارش روابط عمومي سازمان، فخراله مولايي با اشاره به وجود 86 هزار واحد صنعتي در كل كشور گفت: در حال حاضر بيش از 42 درصد اشتغال توليدي كشور در حوزه صنايع كوچك قرار دارد. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت تصريح كرد: حدود 460 هزار صنف توليدي با اشتغال 1/5 ميليون نفر در سراسر كشور در حال فعاليت هستند كه عمدتا در حوزه كسب و كارهاي كوچك قرار دارند.
 


شاخص بورس از قله 34 هزار واحدي هم عبور كرد

در ادامه ركوردشكني هاي پي درپي بازار سرمايه ديروز شاخص بورس از مرز 34 هزار واحد عبور كرد و به ركورد جديدي دست يافت.
به گزارش فارس، رونق كم سابقه بازار سهام 46 ساله كشور كه از نيمه دوم مردادماه شروع شده بود در سه ماه پاييز به اوج رسيد تا متغيرهاي اصلي مخصوصا شاخص بورس پشت سرهم قله هاي 28 تا 33 هزار واحدي را درنوردد.
اين سير صعودي شاخص بورس كه ناشي از افزايش قيمت سهام اكثر شركت هاي بزرگ حاضر در سه گروه فلزي، معدني، شيميايي و برخي تك سهم ها بود، موجب شد تا ديروز هم دماسنج بازار در اولين روز برفي تهران به ركوردهاي تازه ديگري دست يابد و بعد از چند روز انتظار براي نخستين بار از مرز 34 هزار واحدي هم عبور كند.
البته شروع معاملات ديروز به علت ادامه تسويه حساب سرمايه گذاران حقوقي با كارگزاران (باتوجه به سال مالي 30 آذر اكثر شركت هاي كارگزاري) و اقدام به عرضه سهام چندان جالب به نظر نمي رسيد اما در ميانه معاملات، سهام تعدادي از شركت ها جمع آوري شد تا زمينه افزايش جهش 111 واحدي شاخص در يك ساعت و نيم اول معاملات فراهم شود.
با اين رشد، شاخص بورس كه روز شنبه براي شكستن خط مقاومت 34 هزار به 51 واحد نياز داشت، به راحتي اين قله جديد را هم فتح كرد تا بار ديگر گوشه هايي از قابليت هاي بازار سهام به نمايش گذاشته شود.
با اين اوصاف باتوجه به افزايش حدود 8هزار و 110 واحدي شاخص در 9 ماه اخير، ميانگين بازدهي سرمايه گذاري در بورس به بيش از 31درصد رسيد. از طرف ديگر در پي افزايش بهاي سهام اغلب شركت هاي بزرگ، ارزش روز بازار سهام هم براي اولين بار از مرز 155 هزار ميليارد تومان گذشت.
براساس اين گزارش: ركوردشكني متغيرهاي اصلي بورس ناشي از عوامل متعددي از جمله تداوم حاكم شدن جو رواني آرام سياسي، كاهش بهاي ارز، طلا و سكه، رشد قيمت هاي جهاني برخي محصولات، در پيش رو بودن گزارش هاي مثبت 9 ماه اغلب شركت ها، مناسب بودن قيمت سهام شركت ها ورود نقدينگي جديد و ساير عوامل است.
 


تصميم جديد دولت براي قيمت گذاري كالاها

رئيس سازمان حمايت با اشاره به تصميم جديد براي قيمت گذاري كالاها گفت: براساس اين طرح قيمت گذاري در 3 گروه كالايي انجام مي شود.
سيدجواد تقوي در گفت وگو با فارس در پاسخ به اين سوال كه اخيرا بخشنامه اي منتشر شده است كه در آن وظايف قيمت گذاري سازمان حمايت محدود شده است، اظهار داشت: به هيچ وجه بحث محدوديت وظايف سازمان حمايت مطرح نيست و همه قيمت گذاري ها با ضوابط سازمان حمايت صورت مي گيرد اما اخيرا طرحي را ابلاغ كرده ايم كه در آن كالاها به سه اولويت تقسيم شده اند.
وي افزود: كالاهاي گروه الف كالاهايي هستند كه سهم بالاي 70 درصد در اقتصاد خانواده را به خودشان اختصاص داده اند و يا با ارز مرجع وارد كشور مي شوند، لذا وظيفه نظارت، بازرسي، قيمت گذاري و كنترل بازار آنها با سازمان حمايت و سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت كل كشور است.
تقوي گفت: كالاهاي گروه الف شامل: موادغذايي، نهاده ها، دانه هاي روغني، انواع شوينده ها، لاستيك خودرو، خودرو، برنج، لبنيات، شيرخشك و... است.
معاون وزير صنعت گفت: گروه ب شامل: كالاهايي مي شود كه در توليد آنها از ارز مرجع استفاده شده است و جايگاه مناسبي به خود اختصاص داده اند كه در اين گروه قيمت گذاري با تنظيم تفاهمنامه با تشكل هاي بخش خصوصي و با ضوابط سازمان حمايت صورت مي گيرد لذا گزارش هاي ادواري از تشكل ها مرتبا در سازمان حمايت مورد رصد قرار مي گيرد.
وي افزود: كالاهاي گروه دوم شامل: كالاهايي نظير لوازم خانگي، انواع نوشيدني ها، محصولات پتروشيمي، محصولات فلزي، تجهيزات پزشكي، انواع رنگ و رزين و چسب، تراكتور، كمباين، كاغذ، محصولات سلولزي و... مي شود.
رئيس سازمان حمايت گفت: ساير كالاهاي توليدي كه در آن ها كمبودي وجود ندارد و همچنين كالا و خدمات صنفي مثل خشكشويي ها، قاليشويي ها، خدمات ساختماني و غيره كه توسط كميسيون هاي نظارت و در چارچوب قانون نظام صنفي تعيين قيمت مي شود و همچنين كالاهايي نظير كيف و كفش، ابزارآلات صنعتي، مبلمان و ... در بنگاه و با ضوابط سازمان حمايت قيمت گذاري مي شود.
تقوي تاكيد كرد: در همه سه گروه ملاك عمل ضوابط سازمان حمايت است بطوريكه در گروه اول مستقيما توسط سازمان حمايت قيمت گذاري صورت مي گيرد در گروه دوم سازمان حمايت از طريق تشكل ها و تفاهم نامه ها اين كار را انجام مي دهد و در گروه سوم خود بنگاه و كميسيون هاي نظارت مجامع صنفي با ضوابط سازمان حمايت اين كار را انجام مي دهند.
رئيس سازمان حمايت گفت: اين طرح كه به طرح كنترل بازار موسوم است ارائه و ابلاغ شده است و از همه ظرفيت هاي بخش دولتي و خصوصي براي انجام آن استفاده مي شود لذا در چارچوب اين طرح دستورالعمل هاي لازم تهيه و ابلاغ شده است.
وي در پاسخ به اين سوال كه اخيرا حسن رادمرد معاون بازرگاني داخلي وزير صنعت اعلام كرده بود كه خودرو در گروه دوم قيمت گذاري قرار دارد گفت: خودرو كالاي انحصاري است و حتما آقاي رادمرد اشتباه كرده است.
تقوي همچنين در پاسخ به سوال ديگري در خصوص اينكه پيش تر اخباري منتشر شده بود كه قيمت خودرو بايد در شوراي رقابت تعيين شود گفت: شوراي رقابت بايد ضوابط تعيين قيمت را اعلام كند.
همچنين تقوي اظهار داشت: روز شنبه جلسه اي در خصوص فولاد برگزار شده كه در آن جلسه مصوب شده تا در صورت هرگونه كم و كسري در فولاد اين كالا به صورت شمش تامين شود و محصولات فولادي حتما بايد در بورس عرضه شوند و ملاك قيمت گذاري آنها ارز مبادله اي و براساس قيمت جهاني خواهد بود.

 


خليليان: دولت خسارت هاي كشاورزان را جبران مي كند

وزير جهاد كشاورزي گفت: دولت خسارت هاي ناشي از خشكسالي و حوادث غيرمترقبه كشاورزان را جبران مي كند.
صادق خليليان گفت: دولت براي جبران خسارتهاي ناشي از خشكسالي و حوادث غيرمترقبه كشاورزان قرار شد وام كشاورزان را در استانها و مناطقي كه تا 5 سال دچار خشكسالي بودند به مدت 5 سال استمهال كند و هزينه آن را متقبل شود.وي خاطرنشان كرد: در استانهايي كه فقط سال گذشته دچار خشكسالي شدند، دولت وام كشاورزان را به مدت يك سال استمهال كرده و هزينه هاي آن را تقبل مي كند.
وزير جهاد كشاورزي در ادامه در خصوص جبران خسارت ناشي از حوادث غيرمترقبه اظهار داشت: همچنين آن دسته از كشاورزاني كه طي يكسال اخير دچار خسارتهاي ناشي از حوادث غيرمترقبه شدند و بيمه هستند، با معرفي از سوي ستاد حوادث غيرمترقبه استان خسارات بيمه اي آنان پرداخت خواهد شد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، خليليان در خصوص كشاورزاني كه بيمه نيستند و دچار خسارت شدند، اظهار داشت: بر اساس دستورالعملي كه به تصويب هيئت دولت رسيده است، خسارت آنان از سوي وزارت كشور پرداخت خواهد شد.
 


در نمايشگاه راه و شهرسازي بارنامه الكترونيكي رونمايي شد

طي مراسمي در نمايشگاه راه و شهرسازي از سيستم بارنامه بر خط حمل و نقل جاده اي رونمايي شد.
در حاشيه اين مراسم، شهريار افندي زاده رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با اشاره به بارنامه الكترونيكي اظهار داشت: اين بارنامه مهمترين سند حمل بار در سطح كشور است و در حدود 4 هزار و 300 شركت حمل و نقلي با اين سيستم كارايي بيشتري خواهند داشت.
افندي زاده با بيان اينكه حدود يك سال است كه بر روي اين سيستم كار مي شود، گفت: براساس اين سيستم اطلاعات از طريق سيستم بر خط دريافت مي شود و پس از اعتبارسنجي و تاييديه كد رهگيري براي كالاها صادر خواهد شد، ضمن آنكه تمام اطلاعات مورد نياز در اين سامانه وجود دارد.
وي تصريح كرد: اطلاعاتي مانند مبدأ و مقصد بار، نوع كالاهاي حمل شده، بارگيري وسيله نقليه، بسته بندي بار حمل شده، كارت هوشمند وسيله نقليه، كارت ملي فرستنده و گيرنده، كدپستي و ديگر موارد وجود دارد.
به گزارش مهر، رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با تأكيد بر اينكه براساس اطلاعات اين سيستم اگر راننده يا شركتي اجازه حمل بار نداشته باشد نمي تواند اين كار را انجام دهد، گفت: سيستم بارنامه بر خط به اداره ثبت احوال نيز متصل است تا گيرنده و صاحبان كالا در آن مشخص شوند.
افندي زاده افزود: 12 شركت نرم افزاري براي طراحي اين سيستم به ما كمك كردند و از امروز بيش از 3 هزار شركت حمل و نقلي وارد سامانه مي شوند و تا پايان خرداد 92 تمامي شركت ها وارد سيستم خواهند شد.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با اشاره به فروش اينترنتي و خدمات مسافري در حمل و نقل جاده اي خاطرنشان كرد: در شهرهاي تهران، مشهد، اصفهان اقدامات زيادي انجام گرفت و سال گذشته بيش از 3 هزار وسيله نقليه اتوبوس و ميني بوس نوسازي شد.
وي با بيان اينكه امسال هم تفاهم نامه اي با بانك مسكن براي نوسازي 2 هزار كاميون، 1500ميني بوس منعقد شده است، گفت: به ازاي هر كدام از اين وسايل نقليه 50 ميليون تومان وام با بازپرداخت 7 ساله و سود 10درصد اختصاص مي يابد.
افندي زاده در خصوص تسهيلات نوسازي به سواري و ميني بوس گفت: از بانك مهر با سود 4 درصد وام 10ميليوني براي سواري و 15ميليوني براي ميني بوس در نظر گرفته شده است. معاون وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: 5 هزار دستگاه در بخش حمل و نقل روستايي با سود 4 درصد نوسازي مي شود.
افندي زاده به ترانزيت و پايانه هاي مرزي اشاره كرد و گفت: در 4 سال گذشته بيش از 75 درصد رشد ترانزيت داشتيم و در 8 ماهه اول امسال با بيش از 22 درصد رشد در اين بخش روبرو بوديم، ضمن آنكه 7 ميليون و 100 هزار تن جابجايي در اين مدت انجام شده است.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با بيان اينكه در 4 سال گذشته 8 هزار دستگاه ناوگان راهداري به بخش حمل و نقل وارد شد،گفت: در اين مدت 640 راهدارخانه تجهيز شد و حدود 1400اكيپ با 1150 راهدار در جاده هاي كشور مشغول فعاليت هستند.
وي به سيستم ETC در آزادراه ها اشاره كرد و گفت: اميدواريم كه استفاده از اين سيستم در آزادراه هاي تهران- قم، تهران پرديس كه در حال تكميل است، به زودي مورد بهره برداري قرار گيرد كه بر اين اساس، تفاهم نامه اي هم با بانك مسكن منعقد شده است.
افندي زاده همچنين با اشاره به تدابير لازم براي جلوگيري از افزايش قيمت حمل و نقل جاده اي گفت: بر همين اساس دولت مصوب كرد تا عوارض گمركي لاستيك هاي مربوط به كاميون و اتوبوس تا ابتداي سال 92 معادل 15درصد كاهش يابد تا شركت ها بتوانند اين محصول را با قيمت پايين تر وارد كنند.
البته به نظر مي رسد خبر رئيس سازمان راهداري از كاهش 15 درصدي تعرفه واردات لاستيك دقيق نيست زيرا حدود يك ماه پيش، علي پوركاوه مديركل دفتر تأمين و توزيع كالاي وزارت صنعت و تجارت اعلام كرده بود كه دولت به منظور تسهيل واردات لاستيك، تعرفه اين كالا را از 26به 11 درصد كاهش داده است.
بنابراين بايد از جناب افندي زاده پرسيد چگونه مي توان تعرفه لاستيك را از 11 درصد معادل 15درصد كاهش داد؟
 


در ستاد تنظيم بازار انجام شد

تصويب طرح خودكفايي گوشت قرمز

مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران ايران گفت: طرح تامين گوشت قرمز از منابع داخلي در ستاد تنظيم بازار تصويب شده و اجرا خواهد شد.
سعيد سلطاني سروستاني در گفت وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: دو روز پيش طرح تامين گوشت از منابع داخلي كه از سوي اتحاديه دامداران پيشنهاد شده بود، در ستاد تنظيم بازار تصويب شد.
مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران ايران افزود: اين طرح در صورت تامين اعتبار 900 ميليارد توماني به زودي اجرا خواهد شد.
سلطاني سروستاني گفت: همچنين قرار شد، دولت به جاي اختصاص اعتبار به واردات گوشت آن را براي تقويت توليد داخل سرمايه گذاري كند.
وي گفت: يكي از مهمترين شاخص هاي اين طرح افزايش بهره وري توليد است و قرار شد ميانگين وزن لاشه گوسفند هنگام ذبح كه در حال حاضر 17 كيلوگرم است، به 5/20 كيلوگرم افزايش يابد، اين امر باعث افزايش 20 درصدي توليد گوشت خواهد شد.
به گفته سلطاني سروستاني متوسط وزن لاشه هاي گوسفند كشتاري 17 كيلوگرم است و تا 24 كيلوگرم امكان افزايش دارد.
وي همچنين گفت: 30 درصد دامداري هاي كشور غيرفعال يا با ظرفيت كمتري فعاليت مي كنند كه در صورت فعال سازي آنها 30 درصد به توليد گوشت كشور اضافه مي شود.
وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر ظرفيت توليد دامداري هاي كشور يك ميليون و 250 هزار تن گوشت در سال است.
به گفته سلطاني هر 100 هزار تن توليد گوشت در داخل كشور 200 هزار شغل مستقيم ايجاد مي كند و به گفته مسئولان براي اشتغال هر يك نفر 70 ميليون تومان سرمايه گذاري لازم است.
مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران گفت: سالانه به ارزش معادل 900 ميليارد تومان براي واردات گوشت با ارز1226 توماني از كشور خارج مي شود.
وي گفت: پيشنهاد شده است براي اجراي طرح تامين گوشت از منابع داخلي همين ارز اختصاص يافته به واردات را براي تقويت توليد داخلي منظور كنند.
به گفته مسئولان جهاد كشاورزي سالانه 10 درصد نياز گوشت كشور وارد مي شود و 900 ميليارد تومان براي اين حجم واردات ارز از كشور خارج مي شود.
 


تورم نقطه به نقطه آبان ماه 36 درصد

بررسي آمارهاي بانك مركزي از افزايش نرخ تورم نقطه به نقطه در آبان ماه امسال به حدود 36درصد حكايت دارد.
به گزارش مهر، بانك مركزي چند ماهي است در اعلام نرخ تورم، به طور رسمي اعلام نرخ تورم نقطه به نقطه را متوقف كرده است، اما محاسبات بسيار ساده نشان مي دهد نرخ تورم نقطه به نقطه در آبان ماه به حدود 36درصد رسيده است.
براساس اعلام بانك مركزي، خلاصه نتايج به دست آمده از شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران براساس سال پايه 100=1383 در آبان ماه 1391 نشان مي دهد شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در آبان ماه 1391 به عدد 2/381 رسيد.
اين در حالي است كه شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در آبان ماه 1390 عدد 2/381 بوده است.
حال اگر نسبت افزايش عدد شاخص 2/381 در آبان ماه 91 را با عدد شاخص 2/381 در آبان ماه 90 درصد محاسبه كنيم، نرخ تورم نقطه به نقطه حدود 36 درصد مي شود.
در همين حال، بانك مركزي نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به آبان ماه 1391 نسبت به دوازده ماه منتهي به آبان ماه 1390 را معادل 1/26درصد اعلام كرده است.
 


در صورت تصويب دولت براي جلوگيري از قاچاق صورت مي گيرد

طرح فروش بنزين و گازوئيل در مناطق مرزي

معاون ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز از جزييات طرح اين ستاد براي فروش بنزين و گازوئيل در مناطق مرزي خبر داد.
مهدي ابويي در گفت وگو با مهر از جديدترين تصميمات، اقدامات، برنامه ها و سياست هاي دولت در حوزه انرژي به ويژه بنزين و گازوئيل خبر داد و درباره افزايش دوباره قاچاق سوخت از طريق مرزها پس از فاز اول هدفمندي يارانه ها، گفت: باندهاي مافيايي سودجو كه در جهت منافع ملي نيستند، در اين حوزه ها عمليات مي كنند كه هدف آنها سودآوري و تهيه ارز بيشتر در خارج براي ايجاد پشتوانه بيشتر قاچاق كالا مي باشد.
وي ادامه داد: در حال حاضر قيمت سوخت در داخل با كشورهاي همسايه ايران به شدت اختلاف داردو اين مسئله باعث افزايش انگيزه قوي براي قاچاق سوخت مي شود. يك ليتر گازوئيل در حال حاضر در ايران 350 تومان و در تركيه 6000 تومان است.
معاون ستاد مركزي قاچاق كالا و ارز، بيان داشت: يك دسته از افراد هم در مرزها هستند كه به عنوان كارگر و جابه جا كننده سوخت قاچاق عمل مي كنند، اما كساني كه نقش مديريت و رهبري قاچاق سوخت را دارند، شبكه هاي اصلي قاچاق و مافياي قاچاق را تشكيل مي دهند و اين كار را مديريت مي كنند.
ابويي خاطرنشان كرد: با اقدامات و ارزيابي هايي كه صورت گرفته، در حال حاضر نه تنها ميزان قاچاق سوخت نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش نداشته، بلكه كمتر نيز شده است.
وي ادامه داد: هم اكنون اقداماتي را در بندرعباس كه از مبادي اصلي قاچاق سوخت است صورت داديم كه 40 درصد قاچاق در اين منطقه كاهش يافته است، همچنين در مرز تركيه و عراق نيز به همين صورت از طريق تدابير بسيار خوب اتخاذ شده، نتايج خوبي را به دست آورده ايم.
اين مقام مسئول در ستاد مركزي قاچاق كالا و ارز گفت: با اين حال راهكار اساسي اين است كه اختلاف قيمت سوخت را با كشورهاي ديگر از بين ببريم تا بتوانيم جلوي قاچاق سوخت را بگيريم اما در شرايط فعلي اين موضوع براي كشور عملي نيست.
معاون ستاد مركزي قاچاق كالا و ارز اظهار داشت: اينكه ما بخواهيم قيمت نفت گاز را يك باره از 350 تومان فعلي به 6000 تومان كه در تركيه است، افزايش دهيم، به هيچ وجه عملي نيست. براي اين منظور، ستاد طرحي را به دولت ارائه داد كه مصوب شد و بايد از سوي وزارت نفت و استان هاي مرزي كشور به اجرا گذاشته شود.
به گفته ابويي، پيشنهاد شد در نقاط مرزي كشور كه هم اكنون قاچاق سوخت دارد، با در نظر گرفتن قيمت سوخت در داخل و خارج كشور، جايگاه هاي عرضه سوخت ايجاد شود و با همكاري استانداري ها و استفاده از اختلاف قيمت با مرز مقابل، از طريق مرزنشيني فعال و فروخته شود.
وي تاكيد كرد: در اين اقدام هم مرزنشين مي تواند يك فعاليتي را در فروش سوخت انجام دهد و به سمت قاچاق نرود و هم اينكه دولت بتواند از محل فروش سوخت درآمد كسب كند. با اين حال، مسئوليت اجراي اين طرح به عهده وزارت نفت است كه با همكاري استانداري ها بايد به مرحله اجرا گذاشته شود.
اين مقام مسئول در ستاد مركزي قاچاق كالا و ارز تصريح كرد: تاكنون اين پيشنهاد به مرحله اجرا درنيامده است اما از دولت خواستيم تا با تصويب اين موضوع، اجراي آن را از وزارت نفت بخواهد.
معاون ستاد مبارزه با قاچاق كالا با اعلام خبر تهيه رويه اجرايي اين پيشنهاد و ابلاغ آن به استانداري هاي مرزي و وزارت نفت، اظهار داشت: هم اكنون قرار است نشستي را با وزير نفت داشته باشيم كه از طريق وزارت نفت به اجرا گذاشته شود.
ابويي افزود: در حقيقت وزارت نفت سوخت مورد نياز براي فروش در مرزها را تامين و در نقاط مرزي به مرزنشينان فروخته مي شود تا بتوان با قيمت تعادلي در آن سوي مرز آن را به فروش رساند.
وي درباره نحوه قيمت گذاري بنزين و گازوئيل براي فروش در مناطق مرزي و انتقال آن به خارج كشور، گفت: قيمتها در اين بخش به صورت تعادلي تعيين مي شود. به عنوان نمونه، وزارت نفت قيمت فروش گازوئيل در تركيه كه 6000 تومان در هر ليتر است را در مرز به عنوان نمونه 5500 تومان به مرزنشين بفروشد و آنها نيز با كسب مقداري سود، گازوئيل را در آن سوي مرزها به متقاضيان بفروشند.
 


در همايش لجستيك و زنجيره تأمين

معاون رئيس جمهور: محور برنامه ريزي ها بايد بهره وري باشد

معاون پارلماني رئيس جمهور گفت: در اقتصاد مقاومتي بايد محور برنامه ريزي ها، بهره وري و خلاقيت باشد.
لطف الله فروزنده ديروز در همايش لجستيك و زنجيره تأمين گفت: در اين معاونت مركز مطالعات و تحقيقات ايجاد كرده ايم كه خلأها و مشكلات اجرايي قوانين را رصد و به دولت و مجلس اعلام مي كند.
وي با بيان اينكه بايد به شرايط كشور توجه شود، گفت: در اقتصاد مقاومتي كشور بايد محور برنامه ريزي ها، بهره وري و خلاقيت باشد.
وي با اشاره به نيروي انساني، منابع و امكانات غني كشور گفت: با وجود بهبود تراز تجاري كشور 60 ميليارد دلار واردات و 40 ميليارد دلار صادرات داريم و بيشتر واردات ما كالاهاي اوليه توليد است. وي با بيان اينكه هزينه حمل و نقل ريلي يك ششم جاده اي است، گفت: ترانزيت كالا از كشور هم اكنون سالانه ده ميليارد دلار است كه مي تواند دو برابر شود. فروزنده گفت: قوانين ما بايد تسهيل كننده حضور بخش خصوصي و توانمندسازي آن باشد. وي همچنين بر ضرورت توسعه دولت الكترونيك تأكيد كرد.
همچنين در اين همايش، ابراهيم يعقوبي رئيس انجمن لجستيك گفت: نياز اول لجستيك، توسعه زيرساخت هاي لجستيك نيست بلكه هماهنگي بين دولت، فعالان كسب و كار و انجمن ها و مجامع علمي و شكل گيري ساختار لجستيك است.
وي تصريح كرد: در بسياري از كشورها شوراي راهبردي كلان لجستيك با هماهنگي اين سه بخش شكل گرفته در حالي كه در كشور ما خلأ اين شورا به چشم مي خورد.
عضو هيئت علمي دانشگاه علم و صنعت اضافه كرد: در همه كشورها از سطوح كلان تا عملياتي سعدي مي شود كه نماينده اي از اين سه بخش باعث تعامل سه گانه شود و فقط به دنبال پيام لجستيك كه يكپارچگي و هماهنگي است، هستند.
به بيان رئيس انجمن لجستيك ايران، امروزه لجستيك از نگاه بنگاهي و زنجيره تأمين پا را فراتر گذاشته و صنعت را تحت تأثير قرار مي دهد.
وي بر جريان اطلاعات و سيستم هاي ارتباطي همراه با جريان كالا در امر لجستيك تأكيد كرد و افزود: امروزه شركت ها در رقابت با هم تلاش خود را براي مديريت انبار كردن، بسته بندي و... انجام مي دهند تا جريان اطلاعات را مديريت كنند و نگاه مديريت از كارايي به سمت اثربخش و پاسخگويي مشتري افزايش مي يابد تا جايي كه امروزه تبديل به ابزاري رقابتي شده است.
رئيس انجمن لجستيك ايران توسعه و كاربرد دانش فناوري نوين، مشاركت فعال در تصميم گيري هاي حاكميتي، تمركز بر بخش و پايش وضعيت منابع زيرساخت هاي لجستيكي،توسعه برنامه هاي آموزشي و مهارتي و مديريت مؤثر و منابع آمار و اطلاعات تخصصي از جمله راهبردها و سياست هاي اين انجمن برشمرد.
 


يك مقام مسئول:

 3هزار ميليارد تومان پروژه در فرودگاه امام(ره) در حال انجام است

مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور با اعلام اينكه در حال حاضر بالغ بر 3000 ميليارد تومان پروژه در فرودگاه امام(ره) در حال انجام است، از به نتيجه نرسيدن با سرمايه گذار چيني براي توسعه فاز دو فرودگاه امام خميني(ره) خبرداد.
محمود رسولي نژاد در نشست خبري در حاشيه سومين نمايشگاه راه و شهرسازي درباره توسعه فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) گفت: در حال حاضر بالغ بر 3000 ميليارد تومان پروژه توسط بخش خصوصي به شكل BOT و BLT انجام مي شود.
وي افزود: خرداد ماه گذشته سالن CIP فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) با اعتبار 120 ميليارد ريال افتتاح شد.
رسولي نژاد گفت: پيشنهاداتي براي سرمايه گذاري ساخت فاز دو فرودگاه امام خميني(ره) از سوي سرمايه گذار چيني داشتيم اما به نتيجه نرسيد. در حال حاضر سرمايه گذاري شركت هاي داخلي در اين بخش را بررسي مي كنيم.
مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور بدهي شركت هاي هواپيمايي به شركت فرودگاه هاي كشور را 2200ميليارد ريال عنوان و اظهار كرد: يك سوم اين مبلغ به صورت چك هاي اقساطي دريافت شده و بقيه را پايان سال جاري قسط بندي مي كنيم كه اميدواريم با افزايش نرخ بليت شركت ها عزم جدي تري براي پرداخت بدهي خود داشته باشند.
وي با تاكيد بر اين كه شركت فرودگاه هاي كشور درآمد هزينه اي است و در حال حاضر مشكلات جدي دارد گفت: ماهيانه 400ميليارد ريال هزينه در شركت وجود دارد كه از محل شركت هاي هواپيمايي داخلي و خارجي و نيز اجاره اماكن تامين مي شود اما مشكل ما فقط ايرلاين هاي داخلي هستند.
رسولي نژاد با بيان اين كه هر فرودگاهي كشش نوع خاصي از هواپيماها را دارد گفت: ممكن است در برخي فرودگاه ها نوعي از هواپيما امكان نشست و برخاست نداشته باشد.
مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور خاطرنشان كرد: در طول 8ماهه امسال 249هزار و 896پرواز انجام شده و طي آن 30ميليون و 932هزار مسافر جابه جا شده اند كه 6ميليون مسافر آن خارجي بودند.
وي از راه اندازي مركز آموزش فنون و خدمات هوايي به صورت آنلاين و زنده خبر داد و گفت: در اين مركز ضمن استفاده از بهترين اساتيد كشور از برترين امكانات و تكنولوژي هاي آموزشي در بستر وب استفاده مي شود.
 


معاون سازمان غذا و دارو:

وزارت بهداشت اجازه توزيع شير فله اي را نمي دهد

معاون غذاي سازمان غذا و دارو با ابراز مخالفت شديد با توزيع شير خام فله اي در سطح شهر گفت: اجازه توزيع شير فله اي را به بازار نمي دهيم.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت بهداشت، بهروز جنت در واكنش به انتشار خبري به نقل از مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران مبني بر توزيع شير فله اي به قيمت پايين در سطح شهر افزود: هيچ گونه توافقي براي توزيع شير فله اي در سطح شهر تهران صورت نپذيرفته و اين طرح در حال بررسي است و هنوز تصويب يا تاييد نشده است.
وي گفت: مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران درخواست صدور مجوز توزيع شير فله اي را داشته است كه درخواست وي در جلسه اي كه نمايندگان سازمان دامپزشكي، وزارت جهاد كشاورزي و مديركل غذاي وزارت بهداشت حضور داشتند، مطرح شد كه به شدت با مخالفت وزارت بهداشت روبه رو شد.
معاون غذاي سازمان غذا و دارو با تاكيد بر ضرورت تامين سلامت مواد غذايي خاطرنشان كرد: به هيچ وجه وزارت بهداشت موافق توزيع شير فله اي نيست.
جنت همچنين با تاكيد بر اينكه محصولات غذايي بايد در بسته بندي هاي استاندارد عرضه شوند، افزود: با توجه به بيماري هاي مشترك انسان و دام ارائه محصولات بدون بسته بندي مشخص و داراي پروانه ساخت از سوي وزارت بهداشت قابل قبول نيست.
در همين رابطه محمود نبوي، معاون مركز مديريت بيماري هاي واگير بهداشت گفت: استفاده از محصولات لبني بدون پاستوريزاسيون به تب مالت منجر مي شود و حذف اين بيماري در دام هاي كشور كار بسيار سختي است.
 


آمادگي بخش خصوصي براي توسعه فعاليت هاي پژوهشي در صنعت

عضو انجمن توليدكنندگان پروفيل يو پي وي سي اعلام كرد: با توجه به پيشرفت هاي به دست آمده در صنعت كشور، بخش خصوصي آمادگي دارد فعاليت هاي پژوهشي و تحقيقاتي مرتبط با آن را گسترش دهد.
محمدجواد اقداميان همزمان با روز ملي پژوهش، با بيان اين مطلب افزود: يكي از مهمترين راهكارهاي دستيابي به خودكفايي در بخش صنعت كشور تمركز بر روي فعاليت هاي پژوهشي و تحقيقاتي است و براي تحقق اين هدف بايد رابطه عميقي بين صنعت، دانشگاه و مراكز تحقيقاتي برقرار شود.
وي خاطرنشان كرد: يكي از مهمترين مشكلات مرتبط با توسعه فعاليت هاي پژوهشي در بخش صنعت اين است كه دستگاههاي اجرايي ذي ربط هدفگذاري مناسبي براي آن در نظر نگرفته اند و اغلب فعاليت هاي تحقيقاتي و پژوهشي به صورت پراكنده دنبال شده است.
وي با اشاره به وجود استعدادهاي بالقوه در دانشگاههاي كشور افزود: در حوزه صنعت پروفيل يو پي وي سي تلاش خواهيم كرد تا با هدايت اين استعدادها فصل جديدي را در حوزه تحقيق و توسعه همچنين تجاري سازي ايده هاي دانشجويي دنبال كنيم.
اقداميان گفت: نقش پژوهش در توسعه همه جانبه پايدار چنان برجسته و انكارناپذير است كه مي توان آن را بدون ترديد نيروي محرك توسعه در همه حوزه ها اعم از فرهنگ، اقتصاد، سياست و جامعه دانست، اما علي رغم اعتراف و اذعان نسبت به اهميت مقوله پژوهش، اين حوزه با دشواري هاي ساختاري و عملكردي فراواني مواجه است.
رئيس هيئت مديره شركت ويستا بست با اشاره به اهداف مورد نظر مقام معظم رهبري در سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني افزود: در اين مسير انديشه هاي ژرف در قالب پژوهش هاي بنيادين صورت بحث پذير به خود مي گيرند و دستمايه انجام پژوهش هاي كاربردي مي شوند تا علاوه بر پاسخگويي به نيازها، راه حل هاي بهتر و بيشتري براي مسائل و مشكلات كشور پيشنهاد كنند.
وي با اشاره به اهميت نامگذاري يك روز از سال به عنوان پژوهش، افزود: با توجه به اينكه كشور در مسير پيشرفت، تحريم ها را يكي پس از ديگري پشت سر مي گذارد، لازم است تا به موضوع پژوهش اهميت بيشتري داده شود و دستكم يك هفته در سال به اين عنوان اختصاص داده شود و طي آن برنامه ها و رويدادهاي متنوعي برپا شود. اقداميان خاطرنشان كرد: در شرايط فعلي و با هدف رهايي از اقتصاد وابسته به نفت، بخش صنعت بيش از هر بخش ديگري نيازمند توسعه فعاليت هاي پژوهشي است و بدون ترديد در اين مسير دولت نيز نبايد صنعتگران را تنها بگذارد.
 


معاون عمراني استاندار فارس:

راه آهن شيراز- بندرعباس فارس را به آب هاي جنوب متصل مي كند

شيراز- خبرنگار كيهان:
راه آهن شيراز- بندرعباس استان فارس را به خليج فارس و بندرهاي جنوبي كشور متصل و آن را به شريان اصلي ترانزيت كالا و سوخت و پايانه خطوط ريلي جنوب كشور تبديل خواهد كرد.
معاون امور عمراني استانداري فارس با بيان اين مطلب در جلسه بررسي وضعيت راه آهن شيراز- بندرعباس گفت: عمليات راه آهن شيراز- اصفهان كه در دولت ششم آغاز شده بود پس از گذشت 12 سال يعني تا پايان دولت هشتم تنها 14 درصد پيشرفت فيزيكي داشت كه با تلاش دولت نهم و دهم مرحله اول اين پروژه به بهره برداري رسيد. محسن اردكاني اظهار داشت: از حدود 9 هزار كيلومتر خطوط ريلي كه در حال حاضر در كشور در حال اجراست يك هزار و 900 كيلومتر آن در فارس واقع شده كه اين سهمي حدود يك چهارم خطوط ريلي كشور را شامل مي شود.
وي خطوط آهن در حال اجرا در اين استان را شامل راه آهن شيراز- بوشهر- عسلويه، راه آهن شيراز- ني ريز- گل گهر، راه آهن شيراز- جهرم- لار- بندرعباس، راه آهن شيراز- اقليد- يزد و راه آهن شيراز- اهواز دانست.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10