(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 3  دی  1391 - شماره 20388

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آملي لاريجاني در ديدار وزير دادگستري سريلانكا:
نگاه غرب به مقوله حقوق بشر ابزاري است
ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي پيگيري كند
شكايت از 18 مدير بانك با 42 ميليارد دلار چه كرده اند ؟!
در مكتب امام
سرّ خونخواهي فعلي از قاتلان سالار شهيدان (ع)
عصر ديروز مشايي به ملاقات جوانفكر رفت
رئيس كميسيون قضايي مجلس:
حكم اعدام براي سلاح سرد در حال اجراست
اموال ديكتاتور سابق تونس به حراج گذاشته شد
دريادار فدوي:
فناوري شكار پهپادهاي متجاوز را به طور كامل كسب كرده ايم
ابراهيم نكو:
افزايش اختيارات هيئت نظارت بر انتخابات شوراها در دستور كار است
سردار وحيدي: استقرار موشك هاي پاتريوت به ضرر تركيه است
سخنگوي هيئت رئيسه: پاسخ هاشمي در مجلس قرائت مي شود
دهقان: رئيس جمهور وزير جديد ارتباطات را به مجلس معرفي كند


آملي لاريجاني در ديدار وزير دادگستري سريلانكا:

نگاه غرب به مقوله حقوق بشر ابزاري است

رئيس قوه قضاييه با اشاره به اين كه مقوله حقوق بشر در كشورهاي مشرق زمين از جايگاه والايي برخوردار است تصريح كرد كه متاسفانه نگاه غرب به اين مقوله ابزاري و دوگانه است.
به گزارش روابط عمومي قوه قضاييه، آيت الله آملي لاريجاني در ديدار «رئوف حكيم»، وزير دادگستري كشور سريلانكا با تاكيد بر ضرورت تعامل هر چه بيشتر كشورهاي مشرق زمين در خصوص مباحثي مانند حقوق بشر گفت: متاسفانه غربي ها نگاه كاملا دوگانه اي به مقوله حقوق بشر دارند و از آن به عنوان ابزاري عليه كشورهايي كه وابسته به آنها نيستند، استفاده مي كنند.
آملي لاريجاني افزود: در جمهوري اسلامي ايران، به طور ميانگين هر دو سال يك بار انتخابات مردمي برگزار مي شود كه نتيجه آن روي كار آمدن دولت ها و مجالس با گرايش ها و نگاه هاي سياسي متفاوت است، در حالي كه برخي كشورهاي منطقه حتي يك بار نيز رنگ هيچ انتخاباتي را به خود نديده اند و با اين حال مورد حمايت كشورهاي مدعي دموكراسي و حامي حقوق بشر هستند.
آملي لاريجاني به نظام قضايي جمهوري اسلامي ايران اشاره و تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران سابقه اي طولاني در اجراي نظام قضايي مبتني بر مباحث اسلامي دارد و معتقديم كه اين نظام قضاي اسلامي مي تواند در مناسبات حقوقي و قضايي با كشورهاي مستقل كارآمدي خود را نشان دهد.
رئيس قوه قضاييه سپس با تشريح ساختار قضايي كشورمان به موضوع پيشگيري از وقوع جرم نيز اشاره كرد و گفت: با تشكيل معاونت پيشگيري از وقوع جرم در قوه قضاييه گام هاي مناسبي به منظور كاهش پرونده هاي قضايي برداشته شده است.
وزير دادگستري سريلانكا نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از حضور خود در ايران براستفاده از تجربيات قضايي ايران بويژه در خصوص مباحث پيشگيري از وقوع جرم با مشاركت نظام قضايي تاكيد كرد.
رئوف حكيم با اشاره به جنايت هاي حقوق بشري غربي ها تعامل هر چه بيشتر كشورهاي شرقي در شناساندن نگاه حقوق بشرانه اين كشورها را خواستار شد.
نشست وزراي دادگستري ايران و سريلانكا
وزير دادگستري كشورمان در ديدار با همتاي سريلانكايي خود از آمادگي جمهوري اسلامي ايران در برگزاري كارگاه هاي آموزش حقوقي-قضايي براي انتقال تجربيات به سريلانكا خبر داد.
سيدمرتضي بختياري در اين ديدار گفت: با اقدامات خوبي كه براي برقراري امنيت در سريلانكا شده، فرصت خوبي براي انجام پروژه ها و توسعه سريلانكا فراهم شده است. علاوه بر مشتركات در مواضع بين المللي، از سريلانكا به خاطر همراهي خوبي كه نسبت به قطعنامه هاي خائنانه صادره عليه ايران داشته سپاسگزاري مي كنيم.
وزير دادگستري با اشاره به پيش نويس انتقال محكومين ميان دو كشور ايران و سريلانكا، ادامه داد: با توجه به ارتقاي تعامل در زمينه هاي مختلف، انتقال محكومان، استرداد مجرمان و معاضدت قضايي در امور حقوقي و مدني نيز فراهم است و قطعا در ارتقاي تعاملات موثر خواهد بود.
 


ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي پيگيري كند

شكايت از 18 مدير بانك با 42 ميليارد دلار چه كرده اند ؟!

سرويس سياسي -
كمتر از يك سال قبل آرام آرام، بازار ارز دستخوش ناآرامي شد و دولت با اختصاص 42 ميليارد و 300 ميليون دلار به 18 بانك خصوصي و دولتي، درصدد كنترل بازار ارزي برآمد. حالا چند ماهي است كه اوضاع تاحد زيادي آرام شده و ارز طوفان زده به ساحل آرامش رسيده است. با اين حال برخي سوال ها و ابهام ها بي پاسخ مانده اند. ارزي كه بايد مرهم بيماران مي شد چرا و چطور صرف وارد كردن لوازم آرايشي، زين اسب و غذاي سگ شده است؟! آيا موضوع فروش ارز مرجع در بازار آزاد صحت دارد؟ و بالاخره اين 42 ميليارد دلار چگونه و كجا هزينه شده است؟
كليد سوالاتي از اين دست نزد بانك مركزي است و بانك مركزي هم تمايل چنداني به پاسخگويي -حداقل به افكار عمومي- از خود نشان نمي دهد.
بانك ها در ايران اغلب در معرض اتهام بوده اند. اتهاماتي كه البته چندان هم بي دليل نبوده است چرا كه هر گاه تخلف اقتصادي بزرگي فاش مي شود، پاي يك يا چند بانك هم در ميان است. آخرين نمونه اش هم تخلف 3000 ميلياردي كه پاي خيلي از مديران بانكي را وسط كشيد و البته برخي هم پا به فرار گذاشتند!
اين روزها همه از بانك ها مي نالند. مردم از بهره هاي بالا و رئيس جمهور از معوقاتي كه گيرندگانش پس نمي دهند! همين چند روز پيش بود كه احمدي نژاد در استان خراسان رضوي گفت 60 درصد پول مردم در جيب 300 نفر است و آنها هم خيال ندارند دست در جيبشان كنند و وام هاي گرفته شده را پس دهند.
رئيس جمهور از انحراف وام ها به سوي مقاصدي غير از مقاصد اوليه مانند توليد هم شكايت كرد و از كساني سخن گفت كه سعي مي كنند تا با تصويب قانون، از اين وام گيرندگان گردن كلفت و البته متخلف حمايت كنند.
اما مگر نه اينكه اين وام ها را بانك ها داده اند؟ مديران بانك ها را چه نهادي مي گمارد؟ چرا بانك ها از اين وام گيرندگان متخلف شكايت نمي كنند؟ نقش بانك مركزي در اين ميان چيست؟ آيا دستگاه قضايي در اين بحث جدي بايد منتظر شكايت مديران بانكي باشد؟
اينجاست كه نگاه ها به سوي دستگاه ها و نهادهاي نظارتي معطوف مي شود و شايد در راس همه آنها ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي. ستادي كه هفته ها بلكه ماه هاست جلسه اي نداشته. چرا؟ به گفته يكي از اعضا، شايد چون هنوز اعضاي جديد از سوي دستگاه هاي مسئول معرفي نشده اند. اما آيا مفسدان منتظر معرفي اعضاي جديد و تشكيل جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي مي مانند؟!
عزت الله يوسفيان ملا، يكي از اعضاي اين ستاد است. رسماً سخنگوي اين ستاد نيست اما عملاً چنين است، چون ظاهراً اين ستاد علاقه اي به اطلاع رساني و پاسخگويي ندارد.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با خبرنگار كيهان آخرين تاريخ تشكيل جلسه اين ستاد را هفته ها قبل عنوان مي كند؛ شايد مهرماه.
از يوسفيان ملا پرسيديم موضع اين ستاد در قبال 42 ميليارد دلار اختصاص يافته به بانك ها چيست؟ مي گويد: از بانك مركزي درخواست پاسخگويي كرده ايم و آنها هم از 18 بانك مذكور پاسخ خواسته اند.
مي پرسيم؛ مصاحبه تان در اين مورد بيشتر شبيه افشاگري است تا اطلاع رساني! مي گويد: بالاخره در يك موضوع همه هم نظر و همراه نيستند!
نماينده مردم آمل در مجلس شوراي اسلامي و يكي از 4 نماينده مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي روز گذشته در مصاحبه با ايسنا درباره داستان 42 ميليارد دلاري كه بانك مركزي به 18 بانك داده، گفت: ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي در آخرين جلسه خود كه با اعضاي دوره قبل در مهرماه برگزار شد به راهكارهاي خوبي براي رسيدگي به تخلفات ارزي 18 بانك دولتي رسيد ولي بنابر دلايلي اعلام نشده برگزاري جلسات ستاد متوقف شد.
وي با ابراز تاسف از تداوم نيافتن جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي، گفت: قرار بر ارائه گزارش نهايي مديريت بانك مركزي از تخلفات ارزي بانك هاي دولتي و خصوصي از نحوه فروش 42 ميليارد دلار به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي بود، ولي بنابر دلايل اعلام نشده اين گزارش ارائه نشد.
وي در گزارشي از عملكرد ارزي بانك مركزي و 18 بانك عامل، اظهار داشت: كمتر از يكسال قبل بانك مركزي 42 ميليارد دلار ارز به 18 بانك خصوصي و دولتي پرداخت كرد و قرار بر گزارش بانك ها از نحوه هزينه ارز دريافتي به اين بانك بود اما بانك مركزي از اعلام گزارش نهايي خود استنكاف مي كند.
اين عضو كميسيون برنامه و بودجه «ارائه گزارش مكتوب بانك هاي عامل را به مفهوم صداقت مديران عامل اين بانك ها در هزينه ارز دولتي در مسيرهاي تعيين شده» دانست و افزود: بر اساس گزارش هاي دريافتي گويا بخش زيادي از دلارهاي دولتي توسط بانك ها يا در بازار آزاد فروخته شده است يا به عنوان جايزه خوش حسابي اختصاص يافته است. براساس گزارش هاي دريافتي بانك ها با مشتريان خوش حساب خود تماس گرفته و به آنان جايزه خوش حسابي 50 هزار دلاري پرداخت كرده اند.
وي با انتقاد شديد به عملكرد بانك ها در نحوه هزينه كرد دلارهاي دولتي، گفت: بيماران خاص براي تهيه داروهاي گران قيمت چاره اي جز رفتن به خيابان ناصر خسرو نداشته و به دليل قيمت هاي وحشتناك دارو، مريضان شان در بستر مرگ قرار دارد آن وقت اين 18 بانك، ارز چه كسي را در بازار آزاد فروختند يا از كدام منبع ارزي جايزه خوش حسابي پرداخت كردند.
وي با هشدار به مديران عامل 18 بانك دولتي و خصوصي، گفت: قطعا و حتما عملكرد شما پنهان نمي ماند و از شما حساب خواهم كشيد. اگر جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي هم تشكيل نشود از تك تك شما به دادسراي كاركنان دولت شكايت مي كنم.
يوسفيان ملا افزود: عملكرد مديران بانكي به هيچ وجه قابل گذشت و تحمل نيست. خانواده دانشجويان خارج از كشور براي ثبت نام فرزندان شان در دانشگاه هاي اروپايي و آسيايي براي دريافت 50 دلار ارز، اشك مي ريزند. اعصاب مان خراب شد، اين چه رفتاري است كه با مردم مي شود. عملكرد مديران بانكي به هيچ وجه قابل دفاع نيست.
وي با تاكيد برعزمش در شكايت از مديران عامل 18 بانك دولتي و خصوصي، گفت: بنده را رييس مجلس به عضويت ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي درآورده به همين دليل از يك دلار از 42 ميليارد دلار ارز هزينه شده توسط آقايان نخواهم گذشت. از آقايان نيز مي خواهم اگر نسبت به پاك دستي بنده اعتراضي دارند، اعلام كنند. به جرات مي گويم در اين كشور يك وجب زمين، يك سهام فلان شركت يا يك دلار سوء استفاده اي نكرده ام. با چنين پشتوانه اي يقينا از مديران بانكي شكايت مي كنم و تا آخر پاي اين كارم مي ايستم.
وي ابراز عقيده كرد: متاسفانه براي فروش 300 دلار به خانواده هاي دانشجويان خارج از كشور يا خانواده بيماران صعب العلاج بلايي غيرانساني بر سر مردم در مي آورند، نيمه هاي شب مردم را به بانك ها فرا مي خوانند و در شرايط ناعادلانه و تحقيركننده به مردم ارز مي فروشند ولي كمتر مديري براي فروش 42 ميليارد دلار واكنش نشان مي دهد. چرا؟ مگر اين حجم عظيم، پول مردم نبود؟
وي گفت: در حالي كه قانون صراحتا مي گويد «اگر پولي براي مصارف معيني در اختيار مديري قرار بگيرد ولي در آن مصرف معين خرج نشود، مجازات مي شود»، تعجب مي كنم چرا تا اين لحظه پرونده قضايي براي مديران عامل 18 بانك متخلف دولتي و خصوصي در دادگستري تشكيل نشده است.
اين نماينده مجلس با اشاره به تنها واكنش بانك مركزي در برابر اين عمل بانك هاي متخلف معتقد است: حداكثر كاري كه بانك مركزي در موضوع تخلف ارزي بانك ها انجام داد، توقيف سپرده اين بانك ها نزد بانك مركزي بود در حالي كه 17 درصد سپرده اين بانك ها در برابر42 ميليارد دلار ارز واگذار شده عدد قابل اهميتي نيست كه بتواند مجازات خوبي براي متخلفان باشد. اينها سخنان يكي از اعضاي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي است. اكنون توپ در زمين بانك مركزي است و كيهان آماده است كه پاسخ مسئولان مربوط را در اين قضيه انعكاس دهد. سوال پاياني آنكه آيا وقت آن نيست كه مدعي العموم به اين موضوع رسيدگي كند؟
 


در مكتب امام

خودباوري راهكار كسب قدرت
يك ملت وقتي كه يك مطلب را باور كرد كه مي تواند انجام بدهد، انجام خواهد داد. اساس باور اين دو مطلب است. باور ضعف و سستي و ناتواني و باور قدرت و قوه و توانايي. اگر ملت اين باور را داشته باشد كه ما مي توانيم در مقابل قدرت هاي بزرگ بايستيم، اين باور اسباب اين مي شود كه توانايي پيدا مي كنند و در مقابل قدرت هاي بزرگ ايستادگي مي كنند. صحيفه نور، ج 14، ص 194
 


سرّ خونخواهي فعلي از قاتلان سالار شهيدان (ع)

از دستورهاي ديني ما بر مي آيد كه ما نهضت سالار شهيدان را بايد دائماً زنده نگه بداريم. زيرا در اين مراسم به يكديگر مي گوئيم: أعظم الله اجورنا و اجوركم ب مصاب نا ب الحس ين (ع) و جعلنا و ا يّاكم م ن الطّال بين ل ثار ه (1). اين شعار رسمي ما مسلمانهاست كه در دو بخش خلاصه مي شود؛ يكي اينكه اين عزاداري هائي كه اقامه مي كنيم و بايد اقامه بكنيم مقبول خداي سبحان باشد كه اين صبغه عبادي دارد. دوّم صبغه جهادي است، يعني خداوند آن توفيق را به ما بدهد كه ما خونبهاي حسين بن علي را بگيريم؛ » ثار » يعني خونبها، نه يعني خون ! آن توفيق را خدا به ما عطا كند كه اهل قيام و مقاومت باشيم و خونبهاي حسين بن علي را بگيريم؛ اين شعار رسمي ماست.
جمله اوّل معنايش روشن است؛ اقامه عزاي حسين بن علي عبادت است، بايد از مال حلال باشد، قصد قربت باشد، از خدا بخواهيم كه اين را اقامه كنيم و خدا هم از ما بپذيرد؛ اين معناي جمله اوّل. امّا جمله دوّم يعني چه ؟ ما از خدا مي خواهيم كه توفيقي به ما بدهد كه خونبهاي حسين بن علي را بگيريم. جريان كربلا يك عدّه قاتليني داشت، يك عدّه اي به عنوان توّابين بعدها قيام كردند وعدّه اي از قاتلان كربلا را به عذاب أليم گرفتار كردند، كشتند؛ عدّه اي هم به عذاب الهي مردند، فعلاً كسي از آنها روي زمين نيست. اينكه از خدا بخواهيم ما را طالب خونخواهي حسين بن علي قرار بدهد يعني چه ؟ اين يك سئوال. سئوال دوّم اين است كه به ما چه ؟ من قت ل مظلوماً فقد جعلنا ل ول يّ ه سلطاناً (2). هر كس كشته شد، بازمانده هاي آنها خونبها طلب دارند؛ به ما چه ! ما خونبها طلب داريم ؟ اين دو تا سئوال در اين شعار رسمي ما شيعه ها مطرح است.
پاسخ سئوال اوّل اين است كه جريان حسين بن علي به شخصيّت حقوقي او بر مي گردد، نه شخصيّت حقيقي او ! حسين بن علي از آن جهت كه يك شخص حقيقي است، فرزند علي بن أبيطالب است، مانند سائر فرزندان امير المؤمنين (ع) يك انسان متعارفي است كه مانند افراد ديگر محكوم كلّ نفس ذائ قه الموت (3) است. يك شخصيّت حقوقي دارد به نام امامت؛ آن ظالمان با خود حسين بن علي از آن جهت كه يك شخص عادي بود در نبرد نبودند، به عنوان اينكه او فرزند پيغمبر است و داعيه امامت دارد در نبرد بودند. پس بنابراين دشمن ها با امامت درگير بودند، نه با شخص امام.
وجود مبارك أبي عبدالله هم در جريان مدينه نفرمود وقتي يزيد حاكم شد، بايد فاتحه اسلام را خواند ! فرمود: و علي الا سلام السّلام ا ذ بل يت الامّه ب راع م ثل يزيد (4). جريان يزيد تمثيل است نه تعيين؛ يعني خصوصيتي براي يزيد نيست، هر كه يزيدي فكر مي كند؛ خصوصيتي براي حسين بن علي (ع) نيست، هر كسي داراي مقام امامت است. خود أبي عبدالله فرمود: وقتي حاكم يك عدّه اي مثل يزيد شد، نظير آنچه كه در جريان اخير شما در تونس و مصر و ليبي ديديد، در يمن و بحرين و در بخشي از عربستان مي بينيد؛ اين است. فرمود: اگر مثل يزيد بر مردم حاكم بشود، ديگر اسلامي نمي ماند. بنابراين روي اين دو نكته؛ يكي اينكه شخصيّت حقوقي حسين بن علي (ع) به امامت بر مي گردد، دوّم اينكه وجود مبارك حضرت وظيفه همه مسلمانها را تا روز قيامت مشخص كرد كه اگر حاكمي مثل يزيد شد، نبايد ساكت نشست. ايشان روي اين دو جهت، يعني امامت و حق طلبي، شهيد شد.
لزوم حقّ خونبها جهت فرزندان معنوي اهل بيت (ع)
امّا به ما چه كه طالب خونبهاي او باشيم ! براي اينكه ما فرزندان حسين بن علي هستيم، پدر ما را كشتند. زيرا وجود مبارك پيغمبر (ص) فرمود: انا و عل يأ ابوا هذ ه الامّه (5)، من و علي بن أبيطالب پدر اين امتيم. به همه اعلام كردند، فرمودند: مردم! شما يك پدر و مادر طبيعي داريد كه اسمشان در شناسنامه شما هست، يك پدر و مادر ملكوتي داريد؛ بيائيد فرزندان ما بشويد، ما شما را به عنوان فرزندي قبول داريم. ما هم گفتيم چشم، شديم فرزند اينها ! شيعه شديم، اينها را به عنوان امامت قبول كرديم. پس اگر پدر ما را شهيد كرده اند، ما تا روز قيامت خونبها مي طلبيم: و جعلنا و ا يّاكم م ن الطّال بين ل ثار ه .اينكه مي بينيد همه در اين ايام، مخصوصاً روز عاشورا اينجور سر و سينه مي زنند، براي اين است كه پدر اينها را شهيد كرده اند ! بنابراين اينها پدران مايند؛ وقتي پدر ما را شهيد كردند، تا روز قيامت ما طالب خونبهائيم. پس اين شعار رسمي كه وظيفه ماست در ايام عزاداري به يكديگر بگوئيم: أعظم الله اجورنا و اجوركم ب مصاب نا ب الحس ين (ع) و جعلنا و ا يّاكم م ن الطّال بين ل ثار ه ، روي اين جهت است؛ و شكر هم بكنيم كه ما فرزند صالحي هستيم، ن شآء الله.
احرام عمره مفرده، قصد اصيل امام حسين (ع)
مطلب بعدي آن است كه وجود مبارك سيّدالشهداء از همان اوّل كه از مدينه حركت كردند، مي خواستند به مكه بيايند، به قصد عمره مفرده حركت كردند، نه عمره تمتّع ! در مقتل ها اينچنين آمده كه حضرت حج تمتّع را به عمره مفرده تبديل كرد، اينچنين نبود ! آنچه در كتاب هاي فقهي ما، در روايات معتبر ما هست اين است كه از اوّل وجود مبارك حضرت سيّدالشهداء (ع) به قصد عمره مفرده حركت كرده. در عمره مفرده، سخن از حج مطرح نيست؛ از همان اوّل مي دانست كه نبايد به عرفات و مشعر و منا برود، منايش جاي ديگر است ! لذا روز هشتم كه حاجيان در روز ترويه زمينه را فراهم مي كردند كه بروند طرف عرفات، وجود مبارك حضرت آن سخنراني رسمي را ايراد كرد و به طرف كوفه و كربلا حركت كرد.
اقسام سه گانه » جهاد »
جهاد 3 قسم است، هجرت 3 قسم است؛ وجود مبارك سيّدالشهداء (ع) هر 3 قسم را داشت. بعضي ها 2 قسم را داشتند، بعضي ها 1 قسم را. يك جهاد اصغر هست، يك جهاد اوسط هست و يك جهاد اكبر. يك «هجرت صغري » هست، يك «هجرت وسطي » هست، يك » هجرت كبري »؛ شريعت و امثال اينها هم همين طور است.جهاد اصغر اين است كه انسان با دشمن بجنگد، نظير همين دفاع مقدّس 8 ساله كه در اينجا آنچه كه كاربرد دارد » آهن » است.
در جهاد اوسط انسان با نفس و هوس مي جنگد، آنجا آهن كاربرد ندارد، « آه » كاربرد دارد، ناله و گريه كاربرد دارد. شما در دعاي كميل مي خوانيد: و س لاحه البكاء. يعني خدايا ! ما در نبرد با نفس وهوس و هوا، در نبرد با شيطان تنها اسلحه مان گريه است ! انسان مغرور است كه فريب مي خورد، انسان متواضع و فروتن كه فريب نمي خورد ! اسلحه ما در جهاد اوسط گريه و ناله به درگاه خداست. ببينيد بسياري از اين پرونده هاي چند ميليوني درمحاكم ريشه در همين خودخواهي ها دارد ! يك وقت است يك كسي يك حرف تندي به ما زد، اگر يك لحظه ما تحمّل بكنيم؛ ديگر به پرونده و ساليان متمادي به دستگاه قضائي نمي كشد؛ او هم بعد شرمنده مي شود، مي آيد عذر خواهي مي كند ! در مسائل خانوادگي همين طور است، در مسائل همسايگي اين طور است، بين مالك و مستأجر اين طور است، بين راننده ها و موتور سوارها اين طور است؛ يك مختصر گذشت باشد، مسأله حل است.
جهاد اكبر مال كسي است كه مرز جهاد اوسط را گذرانده؛ يعني آدمي است عادل، متّقي، وارسته، اهل نماز شب، پاك، منزّه، اهل بهشت؛ ولي مي خواهد وارد حوزه جهاد اكبر بشود.جهاد اكبراين است كه انسان تلاش و كوشش بكند اينجا كه هست، بهشت را ببيند، جهنّّم را ببيند؛ نه بهشتي بشود ! اگر كسي تلاش و كوشش اش اين است كه بهشتي بشود، اين در جهاد اوسط است؛ اين در مسأله اخلاق است، اين در تهذيب نفس است. امّا اگر تلاش و كوشش اش اين است كه جهنّم را ببيند، بهشت را ببيند؛ اين جهاد اكبر است.
عزيمت اصحاب امام حسين (ع) در شب عاشورا از
( جهاد اوسط ) به ( جهاد اكبر )
سيّد الشهداء (ع) در شب عاشورا فرمود: مردم ! اينجا غير از مرگ خبري نيست، من به شما بگويم. نه ما اهل صلحيم، نه آنها كوتاه مي آيند ! هر كس باشد، كشته مي شود؛ مبادا بگوئيد ما نمي دانستيم ! اين يك مطلب. من هم امام زمان شمايم، بيعت را از گردن شما برداشتم؛ الآن هم شب است، مي خواهيد برويد، برويد؛ اين دو نكته.
در شب عاشورا بعد از اينكه فرمود: مردم ! مطمئن باشيد اينجا غير از مرگ خبري نيست و اينها با من كار دارند، با شما كاري ندارند؛ شما اگر برويد، آزاديد؛اوّل كسي كه قيام كرد و گفت: ممكن نيست دست از شما برداريم، وجود مبارك قمر بني هاشم، عباس بن علي (ع) بود؛ اوّل او قيام كرد، بعد سائر شهداء هر كدام به نوبه خود عرض ادب كردند، گفتند: دست بردار نيستيم. قاسم عرض كرد: فردا مرا مي كشند ؟ فرمود: مرگ را چگونه مي يابي ؟ عرض كرد: احلي م ن العسل. فرمود: بله، فردا تو را هم شهيد مي كنند.
بعد از اينكه اتمام حجت شد و معلوم شد كه اينها جهاد اصغر را پشت سر مي گذارند، جهاد اوسط را پشت سر گذاشتند، از آن به بعد اينها را وارد « جهاد اكبر» كرد و در شب عاشورا جاي اينها را در بهشت نشان شان داد. بنابراين جهاد اكبر اين نيست كه آدم ايمان داشته باشد بهشتي هست، جهنّمي هست ! جهاد اكبر اين است كه آنقدر تلاش و كوشش بكند در مال حلال، فكر حلال، غذاي حلال، نماز شب، طهارت روح كه جز خدا نينديشد، تابتواند جهنّم و بهشت را ببيند.
لزوم برگزاري با عظمت عزاداري سالار شهيدان (ع)
ايام عزاداري را با عظمت و جلال برگزار كنيم. عزاداري و گراميداشت جريان نهضت كربلا از مهمترين اركان دين ماست، براي اينكه او حفظ كرده ! گرچه صداي كربلا به خوبي به مصر و تونس و اينها نرسيد، امّا هر بركتي كه الآن شما در خاورميانه مي بينيد محصول اين كار است. تا اين خون هست، تا اين نام هست؛ مبارزه با ظلم هست، مبارزه با ستم هست، بيداري مسلمانها هست. تلاش و كوشش كنيم كه اين عزاداري را با جلال و شكوه برگزار كنيم. چيزي كه از عظمت اين عزاداري كم مي كند، چيزي كه از جلال و شكوه اين عزاداري كم مي كند؛ نه آن حرف ها را بزنيم، نه آن ابزار را به همراه داشته باشيم، نه آن حركت ها را امضاء بكنيم ! يك كاري بكنيم، حرفي بزنيم، عزاداري اي بكنيم كه واقعاً يكي از اين جهادهاي 3 گانه را به همراه داشته باشد.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمع كثيري از طلاب،فضلاء، دانشجويان و اقشار مختلف مردم،قم ؛بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء ـ 10/ 9/ 1390
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) وسائل الشيعه/ 14/ 509 (2) اسراء/ 33 (3) انبياء/ 35
(4) بحار الأنوار/ 44/ 326 ؛ مقتل خوارزمي/ 1/ 185
(5) بحار الأنوار/ 16/ 364
 


عصر ديروز مشايي به ملاقات جوانفكر رفت

اسفنديار رحيم مشايي عصر ديروز از علي اكبر جوانفكر عيادت كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، در پي بستري شدن علي اكبر جوانفكر مديرعامل خبرگزاري ايرنا در بيمارستان آتيه، جمعي از چهره هاي سياسي و فرهنگي عصر ديروز شنبه از وي عيادت كردند. اسفنديار رحيم مشايي، سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و محمدشريف ملك زاده رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از جمله عيادت كنندگان از جوانفكر بودند.
علي اكبر جوانفكر مشاور رئيس جمهور و مديرعامل خبرگزاري جمهوري اسلامي كه سرپرستي مؤسسه ايران را هم بر عهده دارد، ساعت 18 و 30 دقيقه چهارشنبه پنجم مهر ماه توسط دادستاني بازداشت شد.
دادگاه كيفري استان تهران در 25 آبان سال گذشته، وي را به تحمل شش ماه حبس تعزيري به اتهام نشر مطالب خلاف موازين اسلامي و شش ماه حبس تعزيري ديگر به اتهام انتشار مطالب خلاف عفت عمومي محكوم كرده بود.
اين دادگاه مديرعامل خبرگزاري ايرنا را از هر گونه اشتغال و فعاليت مطبوعاتي در هر رده و سمتي اعم از دولتي و يا خصوصي به مدت سه سال محروم كرده است.
جوانفكر هفته گذشته با موافقت دادستاني از اوين به مرخصي 4 روزه آمد و اكنون به دليل عارضه قلبي در بيمارستان آتيه تهران بستري شده است.
 


رئيس كميسيون قضايي مجلس:

حكم اعدام براي سلاح سرد در حال اجراست

رئيس كميسيون حقوقي و قضايي مجلس با اشاره به دستور آيت الله آملي لاريجاني گفت: اگر فردي با استفاده از سلاح سرد موجب وحشت مردم شود، حكم محاربه براي او محرز و اعدامش قطعي است.
الهيار ملكشاهي نماينده مردم كوهدشت در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه دستور آيت الله لاريجاني درباره حكم استفاده از سلاح سرد، هم اكنون در دستگاه قضايي در حال اجراست، تاكيد كرد: ترديدي نيست كه اگر فردي با استفاده از سلاح هايي چون چاقو، شمشير موجب وحشت مردم شود و رعب آميز بودن اين اقدام اثبات شود، حكم محاربه محرز بوده و فرد به اعدام محكوم خواهد شد.
رئيس كميسيون حقوقي و قضايي مجلس درباره فروش سلاح سرد گفت: برخي از سلاح هاي سرد كاربردهاي مناسب و لازمي دارند و نمي توان خريد و فروش آن را ممنوع كرد.
ملكشاهي در گفت و گو با فارس با اشاره به كاربرد شمشير در درگيري ها اظهار كرد: بايد قانوني را براي سلاح هايي كه صرفا براي كاربردهاي نادرست ساخته مي شوند، تدوين كنيم.
صدور كيفرخواست زورگيران تهراني
در همين رابطه، دادستان تهران از صدور كيفرخواست براي 4 زورگير تهراني و ارسال پرونده متهمان به دادگاه خبر داد.
پرونده اتهامي چهار نفر عامل سرقت اخير در تهران كه فيلم آن در فضاي مجازي منتشر شده بود، با اتهام محاربه و سرقت مسلحانه مقرون به آزار به دادگاه ارسال شد.
در كيفرخواست صادره براي دو نفر از متهمان اتهام محاربه و نيز جرح عمدي و نيز براي دو متهم ديگر نيز به اتهام سرقت مقرون به آزار درخواست كيفر شده است.
دادستان تهران همچنين در كيفرخواست صادره با توجه به سوابق متعدد متهمان، علاوه بر مجازات هاي مقرر قانوني، از دادگاه درخواست كرده است مواد 19 و 48 مكرر قانون مجازات اسلامي نيز در خصوص آنان اعمال شود.
انتظار مي رود جلسه محاكمه اين چهار متهم به زودي در دادگاه انقلاب اسلامي تهران برگزار شود.
 


اموال ديكتاتور سابق تونس به حراج گذاشته شد

اموال و دارايي هاي متعلق به بن علي ديكتاتور سابق تونس به حراج گذاشته شد. ارزش اين دارايي ها ششصد ميليون يورو برآورد شده است.
رئيس جمهور مخلوع تونس شيفته زندگي مجلل بود و مجموعه اي از انواع خودروهاي مجلل و فرش هاي گران قيمت و جواهرات گرانبها در اختيار داشت. امروز همه اين دارايي ها به دولت تونس تعلق دارد. صد و هشتاد دستگاه خودروي متعلق به بن علي و بستگانش پس از انقلاب تونس مصادره شده است. پنجاه دستگاه اين خودروها بسيار لوكس و گران قيمت هستند. همچنين چندين ويلاي بزرگ، تابلوهاي گران قيمت و جواهرات همسر بن علي در اين حراج فروخته خواهد شد.
در همين حال، حمادي الجبالي نخست وزير تونس روز شنبه حراج دارايي هاي ضبط شده بن علي را افتتاح كرد و ميهمان هايي از مليت هاي مختلف براي ديدن ثروت بن علي در آن حضور يافتند. در اين حراجي مجموعه اي از خودروهاي خارجي، زيورآلات تزئيني و قديمي، جواهرات با ارزش، يك خودكار الماس و چند مجسمه طلا به نمايش گذاشته شد.
گفتني است، زين العابدين بن علي ديكتاتور تونس براي 23 سال رئيس جمهوري تونس باقي ماند و در تاريخ 14 ژانويه سال 2011 در پي موج بيداري اسلامي و اعتراضات گسترده مردم تونس و كشته شدن ده ها نفر از معترضان در حمله نيروهاي امنيتي به تظاهركنندگان ضد دولتي، ابتدا دولت و مجلس را منحل كرد و سپس از قدرت كنار رفت و جاي خود را موقتاً به محمدالغنوشي، نخست وزير سپرد و بعد از كناره گيري از قدرت به همراه خانواده اش به عربستان سعودي گريخت.
شايان ذكر است كه تلويزيون دولتي تونس اسنادي منتشر كرد كه حاكي از رابطه قوي «زين العابدين بن علي» ديكتاتور مخلوع و فراري تونس با صهيونيست ها و دخالت وي در عمليات هاي جاسوسي منطقه اي به نفع رژيم صهيونيستي است. براساس اسناد فوق، بن علي در مسائل امنيت ملي كشورهاي عربي به نفع اسرائيل دخالت داشته است.
وي زماني كه در دهه هشتاد وزير كشور بود در بمباران شهر حمام الشط دست داشت. بن علي همچنين در ترور شخصيت هاي فلسطيني در خاك تونس نقش داشته است. اين در حالي است كه اخيراً نيز برخي منابع از همكاري نزديك «ليلي الطرابلسي» همسر زين العابدين بن علي با موساد براي ترور مبارزان فلسطيني خبر داده بودند.
بنابراين گزارش وي و همسرش به جرم اختلاس اموال دولتي در سال 2011 به صورت غيابي محاكمه و به 35 سال حبس محكوم شدند. ديكتاتور تونس همچنين در ماه ژوئن 2012 به جرم تحريك قتل و خشونت عليه مردم به حبس ابد محكوم شد.
 


دريادار فدوي:

فناوري شكار پهپادهاي متجاوز را به طور كامل كسب كرده ايم

فرمانده نيروي دريايي سپاه پاسداران، گفت: به طور كامل فناوري شكار پهپادهايي كه قصد تجاوز به حريم هوايي كشورمان را داشته باشند، كسب كرده ايم.
دريادار علي فدوي فرمانده نيروي دريايي سپاه، با اشاره به تجاوز پهپادهاي آمريكايي به حريم هوايي كشورمان گفت: اگر عقل مقامات نظامي آمريكا به اندازه كودك 10 ساله كار كند، ديگر از اين گونه اقدامات در نزديك حريم هوايي كشورمان انجام نخواهند داد.
وي از برتري كامل نيروي دريايي سپاه در شكار هواپيماي بدون سرنشين متجاوز خبر داد و گفت كه «به طور كامل فناوري شكار پهپادهايي كه قصد تجاوز به حريم هوايي را داشته باشند كسب كرده ايم.»
فرمانده نيروي دريايي سپاه در گفت وگو با «تسنيم» با بيان اينكه آمريكايي ها قصد دارند كه هواپيماهاي بدون سرنشين را از قاعده هاي هواپيماهاي با سرنشين خارج كنند، افزود: تلقي آمريكايي ها اين است كه وقتي يك هواپيماي بدون سرنشين در منطقه «FIR» ايران پرواز مي كند، نيازي به هماهنگي با برج هاي فرودگاهي ايران نيست.
دريادار فدوي ادامه داد: ما چنين تلقي را قبول نداريم و ماهيت هر دو هواپيما را يكي مي دانيم و اگر دوباره آن ها حركتي انجام دهند با واكنش جدي تر از آخرين برخوردي كه با «اسكن ايگل» داشتيم، روبرو خواهند شد.
فرمانده نيروي دريايي سپاه در پاسخ به اين سوال كه اساسي ترين هدفي كه آمريكا از ورود «اسكن ايگل» و يا به طور كلي انجام اينگونه اقدامات در نزديكي حريم هوايي ايران انجام مي دهند چيست، اظهار داشت: آمريكايي ها در خليج فارس در موضع دفاع و انفعال قرار دارند و دائما از توانمندي هاي جمهوري اسلامي ايران نگران هستند و به نظر من كار اساسي آن ها جمع آوري اطلاعات از نقاط حساس در ايران است.
وي در خصوص افزايش تعداد شناورهاي آمريكايي در منطقه خليج فارس، گفت: قبلا شناورهاي آمريكايي در محدوده آب هاي فلات قاره اي ما و بعضا از آب هاي بين المللي كه از لحاظ قوانين بين المللي منعي براي حضور شناور هيچ كشوري نيست، حضور چشم گيري داشتند.
دريادار فدوي اضافه كرد: امروز و به لحاظ اقداماتي كه در اين چند ساله توسط نيروي دريايي سپاه صورت گرفته، حضور ناوهاي آمريكايي در محدوده آب هاي بين المللي كه به آن ها امكان جمع آوري اطلاعات را مي دهد، بسيار كمتر شده است.
وي با تأكيد بر افزايش فناوري اطلاعاتي نيروي دريايي سپاه در عرصه بحري خاطر نشان كرد: تمام نقشه هاي آمريكا از ورود پهپادهايشان به محدوده اعلام شده از سوي ما، نقش بر آب شد و اين به خاطر توانمندي اطلاعاتي ايران در شكار پهپادهايشان بوده است.
 


ابراهيم نكو:

افزايش اختيارات هيئت نظارت بر انتخابات شوراها در دستور كار است

سخنگوي هيئت عالي نظارت بر انتخابات گفت: تغيير در قانون انتخابات شوراها به منظور افزايش اختيارات هيئت نظارت بر انتخابات در دستور كار قرار دارد.
ابراهيم نكو با بيان اينكه تشكيل هيئت نظارت بر انتخابات شوراي اسلامي شهر و روستا در شهرستانها و بخش ها تا پايان هفته جاري تمام مي شود، گفت: تشكيل هيئت نظارت بر انتخابات در استانها اتمام يافته است و در شهرستان ها نيز مراحل آخرش را طي مي كند كه پس از اتمام آن تا پايان هفته جاري وارد مقدمات كار خواهيم شد.
وي افزود: استان تهران به سه قسمت تقسيم شده و وظايف آن به بنده، حسين طلا و مهرداد بذرپاش محول شده است.
نكو با اشاره به تغييراتي كه در قانون انتخابات شوراي شهر به وجود آمده است، گفت: با توجه به تجربه هاي خوبي كه از برگزاري سه دوره از انتخابات شوراي شهر به دست آورديم يكسري تغييرات جزئي در اين قانون از جمله در مدرك تحصيلي به وجود آمده است.
سخنگوي هيئت عالي نظارت بر انتخابات شوراي شهر توضيح داد: مدرك براي كانديداهاي شوراي شهر در روستاهاي زير 200 خانوار خواندن و نوشتن، بالاي 200 خانوار ديپلم، در شهرهاي زير 20 هزار نفر ديپلم، بالاي 20 هزار نفر تا سقف 50 هزار نفر فوق ديپلم و براي بالاي 50 هزار نفر ليسانس الزامي است؛ كه قبل از اين براي برخي شهرهاي بزرگ نيز مي توانستند با مدرك ديپلم هم وارد شوراها شوند.
به گزارش مهر وي با اعلام اين خبر كه تغيير قانون انتخابات شوراي شهر در دستور كار كميسيون شوراي مجلس شوراي اسلامي قرار دارد، گفت: تغييراتي در سن، لحاظ كردن سابقه عضويت در شوراها به عنوان يك مدرك و افزايش اختيارات هيئت نظارت از جمله اين تغييرات است.
 


سردار وحيدي: استقرار موشك هاي پاتريوت به ضرر تركيه است

وزير دفاع و پشتيباني نيروي مسلح با اشاره به استقرار موشك هاي پاتريوت در مرزهاي تركيه با سوريه، وجود اين سامانه ها را به ضرر كشور تركيه دانست.
سردار احمد وحيدي در گفت وگو با ايسنا، با بيان اينكه »حضور نيروهاي بيگانه غربي در كشورهاي اسلامي همواره با ايجاد مشكلات و اختلاف بين كشورهاي اسلامي همراه بوده است«، گفت: نصب موشك هاي پاتريوت در تركيه هيچ نقشي در امنيت زايي تركيه ندارد و اين به ضرر كشور تركيه است.
وي همچنين خاطرنشان كرد: غرب همواره به دنبال نقطه نظرات و منافع خود بوده است و ما با حضور كشورهاي غربي در تعاملات منطقه اي مخالفيم.
وزير دفاع همچنين در پاسخ به ادعاي يك روزنامه تركيه كه گفته بود ايران در حال آموزش نيروهاي نظامي سوريه است، اظهار كرد: سوريه نيازي به آموزش نيروهايش توسط جمهوري اسلامي ايران ندارد زيرا سوريه يك ارتش قدرتمند دارد كه خود را براي درگيري با رژيم صهيونيستي آماده كرده است.
وحيدي در پايان گفت: سوريه در حال حاضر درگير برخي مشكلات داخلي است و اين مشكلات ناشي از وجود گروه هاي تروريستي و اعمال زشت تروريستي است كه از آنها سر مي زند.
 


سخنگوي هيئت رئيسه: پاسخ هاشمي در مجلس قرائت مي شود

عبدالرضا مصري گفت: هيئت رئيسه مجلس با قرائت پاسخ هاشمي رفسنجاني به نطق حميد رسايي نماينده تهران در صحن علني مجلس موافقت كرده است.
عبدالرضا مصري در گفت و گو با خبرگزاري ها با اعلام اين خبر اظهار داشت: درخواست دفتر آقاي هاشمي رفسنجاني مبني بر پاسخ به نطق نماينده تهران روز شنبه مورد بررسي قرار گرفت و نهايتا هيئت رئيسه در نامه اي مكتوب اعلام كرد كه پاسخ دادن حق آقاي هاشمي است.
وي گفت: در اين نامه به دفتر آقاي هاشمي اعلام شد كه در صورتي كه پاسخ آنان طبق ماده 78 آئين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي باشد، قرائت آن در اولين فرصت در دستور كار صحن علني مجلس شوراي اسلامي قرار مي گيرد.
از سوي ديگر حميد رسايي نيز درباره تصميم كارشناسان حقوقي هيئت رئيسه درباره قرائت پاسخ هاشمي به نطق گفت: طبق قانون اگر نطقي متضمن توهين باشد طرف مقابل مي تواند جواب دهد ولي نطق بنده متضمن توهين نيست و تشخيص اين موضوع با هيئت است نه با كارشناسان حقوقي و اساسا ما در آيين نامه چنين جايگاهي نداريم.
 


دهقان: رئيس جمهور وزير جديد ارتباطات را به مجلس معرفي كند

عضو هيئت رئيسه مجلس گفت: با وضعيت كنوني رئيس جمهور بايد فردي را براي وزارت ارتباطات به مجلس معرفي كند تا مجلس به وي راي اعتماد دهد.
محمد دهقان عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: به اعتقاد من ادغام هايي كه دولت به دنبال آن است و همچنين ادغامي كه در همين رابطه صورت گرفته و وزير راه و شهرسازي را همزمان در پستي ديگر منصوب كرده منطقي نيست.
وي افزود: در حال حاضر با توجه به حجم كاري كه وزير راه و شهرسازي به عهده دارد، نمي رسد كه به وزارت خودش رسيدگي كند و كارشناسان وزارت راه و شهرسازي معتقدند كه بخش راه تا اندازه زيادي مغفول مانده است لذا اضافه كردن يك كار سنگين ديگر براي وزير راه و شهرسازي درست نيست.
دهقان به فارس گفت: روشن است كه فضاي مجلس براي ادغام ها آماده نيست و قطعا اين ادغام صورت نمي گيرد چرا كه پيش از اين هم مجلس مخالفتش را با اين ادغام اعلام كرده بود.
عضو هيئت رئيسه مجلس در عين حال خاطرنشان كرد: با وضعيت كنوني رئيس جمهور بايد وزيري را براي وزارت ارتباطات به مجلس معرفي كند تا مجلس به اين وزير راي اعتماد دهد.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10