(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنج شنبه 7  دی  1391 - شماره 20392

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
عظمت حضور
مجلس روز پركاري را پشت سر گذاشت
روز داغ بهارستان در هفته اول زمستان
در مكتب امام
خارج از دستور
رابطه مجاهدت وتوفيقات الهي(2)
جهاد امام خميني(ره) در عرصه هاي مختلف
پاسخ سخنگوي دستگاه ديپلماسي به ياوه هاي شوراي همكاري خليج فارس
رئيس جمهور در نخستين يادواره هنرمندان شهيد:
هنرمندي و شهادت دو جلوه متعالي از حقيقت انسان است
حجت الاسلام ثمري:
عاشوراي 88 چهره واقعي فتنه گران را نشان داد
جانبازان فاقد صورت سانحه و مدارك باليني تحت پوشش قرار مي گيرند
در جلسه جامعه روحانيت مطرح شد
مسئولان از طرح مطالب اختلاف انگيز پرهيز كنند


عظمت حضور

محمدعلي معلي
اكنون ما در زماني به سر مي بريم كه اكثريت مردم ايران بر خلاف قرون گذشته داراي بصيرتند و با هدايت هاي مكرري كه از رهبر و نايب امام زمان(عج) خود گرفته اند اسباب پيروزي انقلاب اسلامي را فراهم ساخته اند. مردم حق طلب ايران از آغاز پيروزي انقلاب تاكنون نيز هر وقت احساس كردند به حضورشان نياز است دريغ نكرده اند. شاهد صادق بر حضور به هنگام مردم در صحنه، روز 9 دي سال 88 است كه به راستي نفوذ دين، معنويت، استحكام نظام اسلامي و اقتدار رهبري را به دنيا نشان داد.
صاحب اين قلم شاهد بود كه مردم تهران در روز 9 دي آنچنان حضوري فشرده داشتند كه امكان حركت از جمعيت سلب شده و هر كس فقط بر جاي دو پاي خود ايستاده بود. آن روز مردم با صفوف فشرده تمام هر چهار خيابان طولاني منتهي به ميدان انقلاب را در اختيار خود داشتند. اين جمعيت انبوه، در طول سال هاي بعد از انقلاب ديده نشده بود. شعارها و پلاكاردهاي 9 دي واقعاً ديدني و شنيدني بود، شعارهايي كه از جان برمي خواست و برجان مي نشست. آن روز مردم هيچ كنترلي را برنمي تافتند و به هيچ بلندگويي پاسخ نمي دادند. فقط مي خواستند آزاد و رها باشند و منويات دروني خويش را بروز دهند. شعارهاي 9 دي ابراز بيزاري از يزيديان زمان و تبلور كلام شريف «هر روز عاشورا و هر جا كربلاست» بود. چنان عريان و تند و تيز بود كه رسانه هاي رسمي از انعكاس آن خودداري ورزيدند و هرگز پخش نشد. شعارها، نشانه بصيرت مردم و اعلام انزجار آن ها از سران فتنه و حاميان بيگانه آنان بود.
عبرت آموز آن كه مردم عليه كساني شعار دادند كه پيش تر، آن ها را با رأي مستقيم يا غيرمستقيم خود، براي مناصب حكومتي برگزيده بودند. مردم مانند 8 سال جنگ سخت، جنگ نرم خود را در سال 88 در 8 ماه به پيروزي رساندند و روز 9 دي آخرين ميخ را برتابوت فتنه كوبيدند.
در حقيقت آغاز فتنه اي انتخابات سال 88 شد كه 8 ماه طول كشيد. بهانه و رمز فتنه، ادعاي تقلب در انتخابات بود. در شرايطي كه فضاي باز تبليغات انتخاباتي فراهم كرده بود، متأسفانه برخي آگاهانه و با هماهنگي بيگانه و برخي ديگر ناآگاه، فضاي اجتماعي را دو قطبي كردند و براي هر قطب چنين وانمودند كه قطب ديگر دشمن اصلي است در حالي كه دشمن اصلي همچنان شيطان بزرگ بود. هر گروه با طرف ديگر به گونه اي روبرو شد كه گويي خصم ديرينه اوست و از هيچ افترا و اتهام روا و ناروايي فروگذار نكرد در حالي كه اين همه بايست در پايان رأي گيري تمام مي شد، متأسفانه نشد. قطب بازنده، پايان بازي انتخابات را نپذيرفت و هيجان كاذب دوران انتخابات را كه بايست در شب رأي گيري به اتحاد و يكپارچگي بدل مي شد به بعد از انتخابات كشاند.
مدعيان كه در آغاز ادعا مي كردند به خط امام تعلق دارند و به مباني اسلام و جمهوري اسلامي پاي بندند؛ مي گفتند: در انتخابات تقلب شده و رئيس جمهور و دولت او را قبول ندارند. اما به تدريج از معيارهاي خط امام عبور كردند و مخالفت آن ها با انقلاب و حتي مباني اسلامي آشكار شد تا بالاخره روز فراموش نشدني عاشورا رسوا كننده آنان شد.
اين كسان پيش تر در روز قدس شعار «نه غزه، نه لبنان» را كه دو روز قبل سايت وزارت خارجه اسرائيل به آنان ديكته كرده بود، سردادند. روز 13 آبان، روز مبارزه با استكبار، آمريكا را ستايش كردند. روز 16 آذر عكس حضرت امام را پاره كردند و سرانجام در روز عاشوراي سال 88 نهايت خباثت باطني خود را آشكار كردند و به مقام قدسي امام مظلوم حسين بن علي(ع) جسارت ورزيدند.
آنان در روز عاشورا در چند نقطه تهران دست به آشوب زدند، خيمه هاي عزاداري اباعبدالله الحسين(ع) را به آتش كشيدند، پرچم هاي مزين به نام آن حضرت را پاره كردند و با چوب و چماق و قمه و چاقو به بعضي هيئت هاي عزاداري يورش برده و تعدادي از عزاداران را مضروب و مجروح كردند. اينان حتي صفوف نمازگزاران روز عاشورا را نيز با پرتاب سنگ مورد تهاجم قرار دادند. فرقه هاي منافقين مزدور و بهائيان كينه جو با سوءاستفاده از فتنه گران سبز در روز عاشوراي حسيني اوج شقاوت و هتاكي خود را به نمايش گذاشتند و رقصيدند. در حالي كه با وقاحت لباس عزاداري از تن بعضي از عزاداران خارج و آن ها را لخت كردند و خود پيرامون آنان سوت و كف زدند و پاي كوبي كردند. شرم آگين آن كه سران فتنه اين حركات را محكوم نكردند و بعضي از آنان حتي با صدور بيانيه هايي اعمال هتاكانه طرفداران خود را تظاهرات مسالمت آميز مردمان خداجو خواندند. اين ماجرا يادآور خروج مسلحانه منافقين در 30 خرداد 1360 بود كه در آن ماهيت فتنه بني صدر روشن شد و سازمان منافقين و دفتر هما هنگي بني صدر از صحنه سياسي كشور حذف شد. جنايت هاي بي شرمانه عاشوراي دي ماه 88 نيز با قيام يوم الله 9 دي، به فتنه سبز پايان داد و انقلاب رخت نوپوشيد.
بدين ترتيب حضور بي سابقه و فشرده مردم در 9 دي اميد دشمن را از فتنه گران داخلي قطع كرد. استكبار جهاني بعد از روز 9 دي از كارايي عوامل خود مأيوس شد و پس از آن بود كه به تهديدهاي نظامي و تحريم هاي اقتصادي روي آورد.
حضور اكثريت مطلق مردم در 9 دي 88 نشان داد كه در جمهوري اسلامي ايران بر خلاف طول تاريخ، اكثريت با حق طلبان و هدايت يافتگان است و ضلالت و گمراهي در اقليتي بسيار اندك است كه حتي از كمك هاي بيگانگان نيز طرفي نبسته و نمي بندند. اكنون فتنه گران به تاريخ پيوسته و مايه عبرت آيندگان شدند.
دست كم عبرتي كه در حال حاضر سياست گذاران نظام و مجريان انتخابات مي توانند و بايد از فتنه سال 88 بگيرند اين است كه در دوران تبليغات انتخابات نگذارند جامعه دو قطبي شود. همچنان از كشانده شدن دوئيت ها به بعد از انتخابات پيش گيري كنند و براي اين منظور آگاهي هاي ضروري، پيشاپيش توسط رسانه ها به جامعه ارائه شود.
 


مجلس روز پركاري را پشت سر گذاشت

روز داغ بهارستان در هفته اول زمستان

214 تن از نمايندگان مجلس در بيانيه اي به مناسبت سالروز حماسه 9 دي تأكيد كردند: 9 دي تجلي دفاع و پشتيباني همه جانبه ملت ايران از مردمسالاري ديني بود.
در بخشي از اين بيانيه كه از سوي عليرضا منادي در صحن علني مجلس قرائت شد آمده است: 9 دي ماه تجلي دفاع و پشتيباني همه جانبه ملت ايران از مردمسالاري ديني بود و يكپارچگي و ايستادگي مردم در حفظ آرمان هاي الهي را متجلي كرد. اين تجلي پيشتر نيز در عرصه دفاع مقدس و عرصه هاي فرهنگ و اقتصاد به ظهور رسيده بود و در 9 دي ماه بار ديگر در ابعاد سياسي و اجتماعي متجلي شد.
نمايندگان ملت در ادامه تأكيد كردند مردم صبور، مقاوم و هوشيار ايران اسلامي با تمام وجود به نظام اسلامي از عمق جان معتقدند و هيچ لحظه در دفاع، حمايت و حراست از آن كوتاهي نخواهند كرد و اين انقلاب اسلامي ثمره خون شهيدان، اين بهترين و محبوب ترين بندگان خدا است.
در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: 9 دي ماه نشان داد كه حضور حماسي ملت، مقطعي و لحظه اي نيست، بلكه امري مداوم و برخاسته از عمق اعتقاد ملتي مقاوم است و آنهايي كه تصور مي كردند كه شرح بهانه هاي واهي و حيله هاي نخ نما شده و تقلب كه اسم رمز فتنه و فتنه گران بود، مي تواند در عصر مردم شهيدپرور ايران براي تقويت و بالندگي نظام برآمده از نظام اسلامي خللي ايجاد كند به عيان ديدند كه مردم چگونه جانانه و هوشيارانه از حريم ولايت و دستاوردهاي انقلاب اسلامي حمايت مي كنند و در صحنه حاضرند.
نمايندگان در بخش ديگري از اين بيانيه تأكيد كرده اند؛ 9 دي ماه جشن ولايت مداري ملت ايران و بروز زيباترين تصاوير بصيرت و ولايت مداري، دشمن شناسي و وحدت و برابري ملت ايران بود و توانست نقشه هاي شوم دشمنان را نقش برآب كند.
تورم و گراني مهمترين مشكل كشور است
علي لاريجاني در نطق پيش از دستور خود با بيان اينكه تورم و گراني مهمترين مشكل كشور است گفت: دشمنان برخي اشتباه هاي مديريتي در حوزه اقتصاد را به پاي نتيجه بخش بودن تحريم ها مي نويسند.
لاريجاني خاطرنشان كرد: نخستين گام در برابر اين تهديد، روشن شدن فتنه حريف است و بايد نيروي خود را در جهت رفع آن مصرف كنيم نه در برابر يكديگر با يكي به دو كردن.
وي افزود: همانطور كه رهبر معظم انقلاب فرمودند اقتصاد مقاومتي بايد مبناي هرگونه تصميم گيري اقتصادي قرار گيرد و نجات كشور از چالش موجود در همين موضوع است و هر تصميمي در حوزه اقتصاد و در لايحه بودجه 92 بايد به توليد و اقتصاد كمك كند.
نماينده مردم قم در مجلس نهم ادامه داد: برخي نظرات كه امروز مطرح مي شود نه تنها كمكي به رونق توليد و تورم نمي كند بلكه تورم سرسام آوري را به مردم تحميل مي كند و توليد را به سمت قهقرا مي برد و بايد از سر مسئوليت شناسي مسائل را مورد بررسي قرار داد و حقوق ملت در اينجا قرار دارد و مسئله يكي به دو كردن هاي كم حاصل نيست.
پاسخ دفتر هاشمي در مجلس قرائت شد
در جلسه علني ديروز مجلس جواد جهانگيرزاده عضو هيئت رئيسه جوابيه دفتر آيت الله هاشمي رفسنجاني و خانواده وي به نطق رسايي را قرائت كرد.
در بخشي از جوابيه دفتر هاشمي آمده است: مطابق قانون هيچ كس حق ندارد قبل از اينكه متهمي در دادگاه هاي صالحه و به موجب حكم قطعي محكوم شود جرائمي را به وي منتسب كند، مضاف بر اينكه فرد مورد نظر هنوز به دادگاه نرفته و حتي اگر فرضاً در دادگاه بدوي هم محكوم شود كسي حق ندارد او را مجرم معرفي كند يا به اين عنوان از وي نام ببرد.
در بخش ديگري از پاسخ دفتر هاشمي آمده است: براي شخص آيت الله هاشمي رفسنجاني، ولايت فقيه به عنوان يك اصل مترقي در قانون اساسي و به عنوان يك سرمايه معنوي در فقه شيعه بسيار بالاتر از آن است كه در منازعات سياسي از آن هزينه نمايد تا چه رسد به پاسخگويي به ناسزايي ها.
جوابيه معاون رئيس جمهور نيز قرائت شد
در ادامه جلسه علني ديروز جوابيه معاون پارلماني رئيس جمهور به تذكر بهروز نعمتي بعد از آنكه رسايي در نطق خود به عدم قرائت آن در صحن علني اعتراض كرده بود از سوي هيئت رئيسه قرائت شد.
در ادامه جلسه علني حميد رسايي در نطق ميان دستور با تأكيد دوباره بر مواضع هفته گذشته خود خطاب به سران فتنه گفت: هفته گذشته براساس وظيفه نمايندگي خود نطقي ارائه كردم كه بيان آن همچون عقده اي در دل بسياري از هموطنان مانده بود.
رسايي ادامه داد: مردم ما از گراني رنج مي برند اما بيش از گراني،تبعيض و احساس تبعيض و برتري دادن يك خانواده بر ديگران آنها را آزرده مي كند.
در ادامه نطق 7 دقيقه اي رسايي، باهنر نايب رئيس دوم مجلس شوراي اسلامي به عنوان رئيس جلسه اخطارهايي را مبني بر اتمام وقت رسايي اعلام كرد كه رسايي بدون توجه به اين اخطارها نطق خود را ادامه داد تا جايي كه بعد ازگذشت 2 دقيقه از وقت قانوني وي ميكروفونش قطع شد.
بعد از قطع ميكروفون رسايي وي كماكان به ادامه نطقش با فريادهاي بلند ادامه داد كه باهنر خطاب به وي اظهار داشت: آقاي رسايي شما بايد آيين نامه مجلس را رعايت كنيد و صداي شما را در حال حاضر كسي نمي شنود.
مخالفت مجلس با كليات طرح دهياري ها
نمايندگان مجلس كليات طرح دهياري ها را كه گزارش كميسيون امور شوراهاي مجلس بود مخالفت كردند.
وكلاي ملت با 67 رأي موافق، 119 رأي مخالف و 25 رأي ممتنع از 229 نماينده حاضر در جلسه، كليات اين طرح را به تصويب نرساندند.
اين طرح درباره توسعه پايدار روستاها و توجه به دهياري ها بود كه به تصويب نرسيد.
6 نفر از نمايندگان مجلس در نشست علني ديروز پارلمان به عنوان مخالفان و موافقان كليات طرح مذكور سخنراني كردند.
نمايندگان همچنين با مسكوت ماندن طرح دهياري ها طي مدت 3 ماه مخالفت كردند.
دولت بايد بودجه
چند دوازدهم را تقديم كند
دكتر احمد توكلي نماينده تهران در مجلس گفت: با توجه به گذشت زمان از 15آذر ماه و عدم تقديم لايحه بودجه سال 92 دولت بايد لايحه بودجه چند دوازدهم را تقديم مجلس كند.
وي افزود: طبق آئين نامه چنانچه بودجه سالانه تا تاريخ تعيين شده تقديم پارلمان نشود، دولت بايد لايحه بودجه چند دوازدهم را به مجلس ارائه دهد.
توكلي همچنين خاطرنشان كرد: از آنجايي كه از 15 آذرماه گذشته و بودجه به مجلس ارائه نشده، لازم است هيئت رئيسه اين تذكر را به دولت بدهد كه در هنگام تحويل بودجه سالانه، لايحه بودجه چند دوازدهم را نيز تقديم مجلس كند.
علي لاريجاني رئيس مجلس در پاسخ به اين تذكر توكلي گفت: فرمايش شما درست است اما مطلبي كه مطرح كرديد درباره دستور جلسه نبود.
موافقت مجلس با تحقيق و تفحص از ستاد سوخت
گزارش كميسيون اقتصادي مجلس در مورد تحقيق و تفحص از عملكرد ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور در راستاي اجراي ماده 204 آئين نامه داخلي در جلسه علني ديروز قرائت شد.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همچنين در جلسه علني صبح ديروز با تحقيق و تفحص از عملكرد ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور موافقت كردند.
وكلاي ملت با 163 راي موافق، 26 راي مخالف و 16 راي ممتنع از 249 نماينده حاضر در جلسه، تحقيق و تفحص از ستاد تبصره 13 را به تصويب رساندند.
در گزارش كميسيون اقتصادي مجلس در مورد تحقيق و تفحص از عملكرد ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور، آمده است: بايد مشخص شود شيوه هاي اداري و مالي و نظارت اعمال شده در مصرف اعتبارات و كاركرد ستاد در اعمال دقيق قوانين و مقررات چگونه بوده است؟ مجموع هزينه هاي انجام شده توسط ستاد سوخت از ابتداي تأسيس تحت عنوان تبصره 13 و تفكيك سرفصل ها و ذي نفعان بهره برداري و سوءمديريت در اداره هزينه ها نيز از ديگر موضوعاتي است كه بايد در اين تحقيق و تفحص روشن شوند.
نمايندگان همچنين در ادامه جلسه علني ديروز خود ايراد شوراي نگهبان به طرح ممنوعيت ادغام وزارتخانه را برطرف كردند.
وكلاي ملت در ابتدا با گزارش كميسيون برنامه و بودجه كه براساس آن از تاريخ تصويب قانون هرگونه ادغام و انحلال وزارتخانه و سازمانهاي موجود و انتزاع و انحلال موسسات و واحدهاي زيرمجموعه وزارتخانه كه تأسيس آنها در قانون تصريح شده است متوقف مي شود مخالفت كردند، بعد از آن بود كه حميدرضا فولادگر نماينده مردم اصفهان پيشنهاد كرد كه صدر ماده 53 بشرح ذيل تغيير كند: از تاريخ تصويب اين قانون هرگونه ادغام و انحلال وزارتخانه هاي موجود و انتزاع و جابجايي و انحلال موسسات و سازمانها و واحدهاي زيرمجموعه وزارتخانه ها كه بموجب قانون تأسيس آنها تصريح گرديده متوقف مي شود.
وكلاي ملت با 180 رأي موافق، 17 رأي مخالف و 11 رأي ممتنع با پيشنهاد فولادگر موافقت كردند.
 


در مكتب امام

ما انقلابمان را به همه جهان صادر مي كنيم
ما انقلابمان را به تمام جهان صادر مي كنيم.
چرا كه انقلاب ما اسلامي است و تا بانگ لااله الا الله و محمد رسول الله بر تمام جهان طنين نيفكند مبارزه هست و تا مبارزه در هر كجاي جهان عليه مستكبرين هست، ما هستيم.
صحيفه نور - ج 17 - ص 160
 


خارج از دستور

نامه بيش از 100 نماينده مجلس
به رهبر معظم انقلاب
يك عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس از امضاي نامه نمايندگان به رهبر انقلاب درباره اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها توسط بيش از 100 نماينده خبر داد.
اسماعيل جليلي عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با تسنيم، با اشاره به نامه بيش از 100 نماينده مجلس به رهبر انقلاب براي توصيه ايشان به دولت مبني بر پايبندي به قوانين مصوب مجلس، اظهار داشت: بعد از مصاحبه رئيس جمهور مبني بر پرداخت يارانه مرحله دوم هدفمندي يارانه ها، يك نگراني در حوزه هاي مختلف به ويژه حوزه كارشناسي اقتصادي ايجاد شد چرا كه مجلس پيش از اين براي جلوگيري از وقوع التهاب، اجراي فاز دوم يارانه ها را ممنوع كرده بود.
ارائه اسامي 30 بدهكار دانه درشت به قوه قضائيه
عضو كميسيون اصل 90 مجلس از ارسال اسامي 30 نفر از دانه درشت ترين بدهكاران بانكي به مراجع قضايي خبر داد.
مصطفي افضلي فر در گفت وگو با مهر با بيان اينكه اسامي 30 دانه درشت بدهكار بانكي از سوي نهادهاي نظارتي و امنيتي در اختيار كميسيون اصل 90 مجلس نهم قرار گرفته است، اظهار داشت: به واسطه اينكه منتظر انجام بررسي هاي قوه قضائيه هستيم، اسامي اين 30 نفر اعلام نمي شود.
وي گفت: اين اسامي از سوي كميسيون اصل 90 در اختيار مراجع قضايي قرار گرفته است و در رابطه با اقدامات سيستم بانكي در معرفي اين افراد به قوه قضائيه اطلاعي ندارم.
عضو كميسيون اصل 90 مجلس با بيان اينكه اين افراد ده ها ميليارد تسهيلات بانكي دريافت كرده اند اما حاضر به بازپرداخت آنها نيستند و در بخش توليد نيز هزينه نمي كنند، ادامه داد: همچنان در حال پيگيري مابقي اسامي هستيم؛ هرچند معلوم نيست كه تعداد بدهكاران، 300 نفر يا بيشتر و كمتر باشد.
وي به رئيس جمهور توصيه كرد كه اسامي 300 نفر را در اختيار قوه قضائيه قرار بدهد، تاكيد كرد: با توجه به اظهاراتي كه احمدي نژاد داشته و درخواست دادستان كل كشور، ارائه اسامي اين افراد بهترين فرصت است و اگر اين اسامي از سوي رئيس جمهور در اختيار قوه قضائيه قرار نگيرد، شائبه استفاده تبليغاتي رئيس جمهور در اذهان شكل مي گيرد.
افضلي فر همچنين در گفت وگو با فارس گفت: علاوه بر ضعف نظارت و سوء تدبير، رشوه و تباني در لايه هايي از دستگاه هاي ذيربط نيز در نابساماني بازار ارز دخيل بوده است.
طرح شكايت تعدادي از نمايندگان
از دادستان تهران
تعدادي از نمايندگان مجلس از عباس جعفري دولت آبادي دادستان تهران به كميسيون اصل 90 به دليل اعلام جرم عليه حميد رسايي شكايت كردند. وكيل خانواده هاشمي رفسنجاني نيز از شكايت فرزندان اين خانواده علاوه بر شكايت دادستاني تهران عليه حميد رسايي در دادسراي ويژه روحانيت خبر داد.
 


رابطه مجاهدت وتوفيقات الهي(2)

جهاد امام خميني(ره) در عرصه هاي مختلف

در عصر نزول قرآن ، جهاد بيشتر در دو عرصه اقتصادي و نظامي بود، اما با پيچيده شدن روابط اجتماعي، جهادهاي ديگري هم مطرح شد؛ ازجمله جهاد سياسي. در صدر اسلام هم بخصوص هنگامي كه منافقان با پيامبر اسلام(ص) عداوت مي ورزيدند، صرفاً به مبارزه نظامي يا صرف مال براي شكست دادن مسلمان ها اكتفا نكردند. آنها فتنه انگيزي و توطئه چيني زيادي نيز مي كردند و با كافران و مشركان و بويژه با يهوديان و برخي مرزنشينان عربستان نيز زدوبند مي كردند. هدف آنها اين بود كه مانع پاگرفتن حكومت اسلامي بشوند. مبارزه با چنين دشمني همان جهاد سياسي است و بهترين تعبير درباره آن فتنه است. فتنه، جنگ سياسي است با ابزارهاي سياسي.
جهاد فرهنگي
جهاد ديگري كه ازجهتي از همه اينها مهمتر مي نمايد جهاد فرهنگي است. بسياري از دشمنان براي اينكه فكر اسلامي و عقيده اسلامي نفوذ پيدا نكند و طرفداران زيادي پيدا نكند و پيشرفت هاي كنوني اش متوقف شود و شكست بخورد، برنامه هاي فرهنگي زيادي را براي شكست اسلام تدارك ديدند. اين نوع جهاد، بويژه در زمان ما، بسيار شيوع پيدا كرده است و شايد بيشترين كسي كه در اين زمينه هشدار مي دهد و مكرر و با واژه هاي مختلف آن را يادآوري مي كند، مقام معظم رهبري است. ايشان گاه به نام تهاجم فرهنگي، گاه به نام شبيخون فرهنگي، گاه به نام غارت فرهنگي و اخيراً با تعبير ناتوي فرهنگي به اين مسئله اشاره كرده اند. هجوم فرهنگي دشمن خطر عظيمي است كه بر فرهنگ كشور اثر مي گذارد؛ لذا بايد با آن مبارزه كرد و اين مبارزه جهاد نام دارد. البته، جهاد فرهنگي هم چيز جديدي نيست و حتي در زمان خود پيغمبر اكرم(ص)نيز بوده است؛ هرچند به شكل فعاليتي سامان يافته و تعريف شده نبود. به هرحال، فعاليت هاي فرهنگي بر ضد اسلام هميشه بوده است و نه تنها بر ضد اسلام كه قبل از اسلام، عليه ساير پيغمبران نيز بوده است. اتهام هايي كه به انبيا مي زدند، شايعه هايي كه پخش مي كردند، دروغ هايي كه مي گفتند و افكار غلطي كه به صورتي زيبا ترويج مي كردند، مصداق مبارزه فرهنگي است. امروزه، در بخش جهاد فرهنگي شعبه جديدي نيز وجود دارد و آن جهاد سايبري و جنگ الكترونيك است كه مسئله بسيار مهمي است. بايد خودمان را براي مبارزه در اين عرصه آماده كنيم و روز به روز مجهزتر بشويم. مسئله درگيري هاي الكترونيك و جنگ هاي سايبري جنگي تمام عيار است.
وظيفه مسلمانان در عرصه هاي گوناگون جهادي
به هرحال، همه اينها از مصاديق جهاد است، يعني تلاش در راهي كه دشمني مانع تراشي مي كند، تلاش براي پيشرفت در راه الهي و مبارزه با دشمنان او كه مانع پيشرفت حقند. البته در عمل، كسي نمي تواند در همه اين عرصه ها به مرتبه كامل جهاد برسد. شايد بشود گفت، عملاً غيرممكن است كه كسي بخواهد اموال فراوانش را در راه خدا بدهد، درعين حال، بخواهد خودش در عرصه نظامي هم حضور پيدا كند و اسلحه به دست بگيرد، همچنين در دانشگاه و در حوزه هاي علميه هم به جهاد علمي و فرهنگي بپردازد و دركنار آنها در رشته هاي فني، مثلاً فن آوري الكترونيك هم تحقيق كند و در جنگ هاي سايبري هم حرف اول را بزند. ممكن نيست يك نفر يا يك گروه بتواند همه اين كارها را به نحو احسن انجام دهد. ازاين رو، با توجه به تعدد عرصه هاي جهادي، بايد نوعي تقسيم كار بشود. يعني، كساني كه تلاششان بيشتر در مسائل اقتصادي صرف شده است (چه مسائل علمي اش و چه مسائل عملي اش، براي مثال تبحر در فوت وفن هاي تجارت يا كشاورزي يا صنعت) در درجه اول، بايد بر فعاليت هاي اقتصادي و مبارزه با دشمنان اقتصادي تمركز كنند. البته، گاه وضعيتي پيش مي آيد كه حتي اينها هم بايد وارد جهاد نظامي بشوند، اما چنين وضعي استثنايي است. بنابراين، عملاً جهاد اينها در همان عرصه كار و تخصص خودشان است. براي مثال، نگذارند اقتصاد كشوري اسلامي بازيچه هوس هاي دشمنان اسلام قرار بگيرد. وظيفه جهادي ديگر در عرصه علم است كه خودش شاخه هاي گوناگوني دارد. دشمنان از راه هاي مختلف در مسائل علمي با مسلمان ها مي جنگند، شبهه ايجاد مي كنند، جوان ها را منحرف مي كنند و ايمانشان را تضعيف مي كنند. بايد در مقابل اينها مبارزه كرد، ايمان مسلمان ها را تقويت كرد، شبهه ها را برطرف كرد و با دشمنان در اين عرصه مبارزه كرد. چنين جهادي در همه انواع علوم وجود دارد، چه ديني و چه غيرديني. چنين تقسيم كاري بايد صورت بگيرد.
امام خميني و توفيق جهاد در عرصه هاي مختلف
الف. جهاد علمي و بسط فلسفه
امكان ندارد يك فرد بتواند در همه عرصه ها در خط اول باشد. بله، گاه خداي متعال به برخي توفيق مي دهد كه بين دو يا چند عرصه جهادي جمع كنند كه البته توفيقي بسيار استثنايي است؛ همانند توفيقي كه به امام خميني(ره) داده شد. در سال 1332، وقتي من به قم آمدم ايشان در مسجد محمديه درس مي گفتند، عصرها درس اصول و بعد از مدتي، صبح ها درس فقه هم مي گفتند. درس فقه ايشان محدودتر و درس اصول پرجمعيت تر بود.(1)به هرروي، ايشان استاد حوزه بودند و يكي از مصداق هاي جهادي در ايشان جهاد علمي بود. در آن دوره، در زمينه بحث هاي حوزوي، اختلاف نظرهايي وجود داشت و برخي (چه به سبب قصور در تشخيص و چه به سبب عوامل ديگر) فقط سبك خاصي از تعليم وتعلم در رشته هاي خاص حوزوي را مي پذيرفتند و درقبال بعضي از رشته ها بي مهر بودند.(2) گاه فقط بي مهري نبود، بلكه با آن مبارزه مي شد، مانند رشته هاي فلسفه و عرفان. گاه، تلاش در اين رشته ها واقعا جهاد بود. يكي از جهادهايي كه امام(ره) در زمينه علوم حوزوي كردند، اين بود كه ايشان علوم عقلي را به خوبي آموختند (از استاداني مثل مرحوم آقاي شاه آبادي و كوشيدند در تدريس فلسفه شاگرداني مثل مرحوم آقاي مطهري(ره) را پرورش دهند. امام(ره) در مدرسه فيضيه، درس اخلاق نيز مي گفتند كه عصرهاي پنج شنبه برگزار مي شد و درس ديگر ايشان كه نسبتاً خصوصي هم بود و امثال آقاي مطهري در آن شركت مي كردند، درس اسفار بود. در چنان دوره اي، صرف تدريس اين درس و پرورش چنين شاگرداني، خود نوعي جهاد بود؛ زيرا اين درس ها مخالفان زيادي داشت و امام بايستي با آنها مبارزه مي كرد. گاه، كار به جايي مي رسيد كه بعضي از تنگ نظران به اين رشته ها نسبت كفر مي دادند و اين داستان معروف است كه استكان مرحوم آقا مصطفي را به اين علت آب كشيده بودند كه پدر ايشان اهل فلسفه است، پس هم خودش و هم پسرش مرتدند! چنين مشكلاتي در عرصه علمي قم و در ميان روحانيت وجود داشت و امام با تلاشي مجدانه اين سدها را شكست و بعد از ايشان در اين زمينه مرحوم علامه طباطبايي(ره) كار نهايي را انجام دادند.
ب. جهاد اخلاقي
امام در درس اخلاق كاري مي كرد كه گاه افرادي در كلاس اخلاق ايشان از فرط گريه غش مي كردند. من در اين كلاس نبودم، اما به ياد دارم كه برخي مي گفتند عده اي در پاي موعظه ايشان، آن چنان گريه مي كردند كه گاه بي هوش مي شدند. گذشته از اين كلاس، رفتار خود ايشان نيز جهادي اخلاقي بود. در ميان شاگردان و نزديكان، ايشان چنان رفتار مي كرد كه شيوه رفتارش تربيت بود. براي مثال، اگر فردي در بين راه از امام چيزي مي پرسيد، ايشان مي ايستاد و پاسخ پرسش او را مي داد و سپس، بعد از راه انداختن آن فرد حركت مي كرد، يعني حاضر نبود هنگام راه رفتن در خيابان يا كوچه، كسي ديگر هم همراهش راه بيايد و درمقابل ديگران تظاهر كند كه شاگردان زيادي دارد. هميشه، تنها راه مي رفت و اجازه نمي داد كسي با او همراه شود. البته، بعدها به علت مسائل سياسي و مرجعيت، يك سري از كارها ضروري بود و ايشان حداقل آنها را انجام مي داد. زيرا مراجعات مختلفي به ايشان مي شد و گاه بايد فورا پاسخ كسي را مي دادند، اما به هرروي، آن وقتي كه ايشان استادي ساده بود، بسيار متواضع، بي پيرايه، بي تكلف، بي ادعا و آماده براي فداكاري در راه وظيفه بود. حكايت مسائل سياسي و انقلاب هم كه روشن است و شرح پيروزي انقلاب بسيار مفصل است. امام، هم در جهاد علمي موفق بود و هم در جهاد با نفس كه جهاد اكبر است.
بيانات آيت الله مصباح يزدي (دام عزه) در جمع نيروهاي
سپاه علي بن ابي طالب (ع) - 9/2/1391
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . حضرت آيت الله جنتي و حضرت آيت الله خزعلي و چند نفر ديگر از اين بزرگان نيز از كساني بودند كه هم در فقه و هم در اصول شاگرد امام بودند.
2 . بطوركلي، نگاه به برخي از رشته هاي علمي نيز متفاوت بود؛ براي مثال، در آن دوره، تفسير قرآن به عنوان درس رسمي حوزه نبود و مثلاً مرحوم حاج ميرزا ابوالفضل زاهدي، شب هاي جمعه، در مسجد امام تفسير مي گفتند، اما مخاطب ايشان عموم مردم و بازاري ها بود، نه محققان علمي. تفسير قرآن، در زمان مرحوم علامه طباطبايي(رض) درس رايج حوزه شد. سپس، حضرت آيت الله جوادي نيز راه ايشان را ادامه دادند كه خداوند بر توفيقات ايشان بيفزايد.
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.
 


پاسخ سخنگوي دستگاه ديپلماسي به ياوه هاي شوراي همكاري خليج فارس

سخنگوي وزارت خارجه با رد ادعاها و اتهامات مطروحه در بيانيه نشست سران شوراي همكاري خليج فارس، جزاير سه گانه را جزو لاينفك خاك ايران خواند و گفت: نيروگاه بوشهر از بالاترين استانداردهاي بين المللي برخوردار است.
رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران ضمن بي پايه و مردود دانستن ادعاها و اتهامات مطروحه در بيانيه نشست 33 سران شوراي همكاري خليج فارس در منامه گفت: انتقال مسئوليت مشكلات داخلي كشورهاي منطقه به خارج، نوعي فرار از واقعيت هاي موجود است و انتساب اين مشكلات به خارج و يا روش هاي سركوبگرانه، شيوه صحيحي براي پاسخگويي به مطالبات مردمي نيست.
مهمانپرست همچنين با تاكيد بر اينكه جزاير ابوموسي، تنب بزرگ و تنب كوچك جزو لاينفك سرزمين ايران است، گفت؛ تكرار ادعاهاي بي اساس تاثيري بر واقعيت هاي موجود ندارد.
وي با ابراز تعجب از اظهارات امير كويت در خصوص فلات قاره دو كشور گفت: مذاكرات فلات قاره دو كشور از سوي طرف كويتي قطع شد و در صورتي كه كويت تمايل جدي براي انجام گفت وگوها پيرامون ترسيم حدود دريايي نشان دهد، جمهوري اسلامي ايران همچون گذشته آماده گفت وگو است.
سخنگوي وزارت خارجه در ادامه مسالمت آميز بودن برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران و تطبيق آن با تمامي قوانين و كنوانسيون هاي بين المللي به ويژه مقررات آژانس بين المللي انرژي اتمي را مورد تاكيد قرار داد و افزود: متاسفانه برخي كشورهاي منطقه با اظهارات غيرمسئولانه در جهت ايجاد تنش و بحران آفريني در منطقه حركت مي كنند. وي افزود: نيروگاه بوشهر از بالاترين استانداردهاي بين المللي برخوردار است و جمهوري اسلامي ايران براي نشان دادن حسن نيت خود بارها از كشورهاي منطقه براي بازديد از اين نيروگاه دعوت به عمل آورده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به اظهارات وزراي خارجه عربستان سعودي و بحرين خاطرنشان كرد: اظهارات وزير خارجه عربستان از دقت لازم برخوردار نبوده و اظهارنظرهاي وزير خارجه بحرين نيز فاقد ارزش هرگونه پاسخي است.
 


رئيس جمهور در نخستين يادواره هنرمندان شهيد:

هنرمندي و شهادت دو جلوه متعالي از حقيقت انسان است

رييس جمهور با اشاره به اينكه كسي كه با خلق زيبايي ها زندگي مي كند، هنرمند است، خاطر نشان كرد: هنر بازآفريني زيبايي و شهادت دادن به حقيقت زيبايي ها در عالم هستي است، هنرمندان شاهدند و اوج هنر شهادت است.
دكتر محمود احمدي نژاد در نخستين يادواره هنرمندان شهيد (جلوه جمال) اظهار داشت: هنرمندي و شهادت دو جلوه متعالي از حقيقت انسان است.
رييس جمهور با بيان اينكه اساس خلقت عالم زيبايي است، تصريح كرد: هستي بدون زيبايي بي معناست كسي كه اثري از زيبايي در وجودش نيست وجود ندارد ، هر چه هست زيباست و هر چه زيباست موجود است.
دكتر احمدي نژاد با اشاره به اينكه انسان ها چطور ميل پيدا كردند كه به اين دنيا بيايند، گفت: خداوند انسان را با جلوه هاي زيبايي مطلق خود آفريده و جمال خدا زيبايي مطلق است و خدا انسان را با اين هدف آفريد و به اين عالم آورد.
رييس جمهور با اشاره به اينكه اين عالم براي به نمايش درآوردن زيبايي ها از سوي خدا آفريده شده است ، خاطر نشان كرد: هر كس اثري از زيبايي جانان كه وجود خدايي است ندارد، زيبايي حقيقي را ندارد و مرده است.
وي با بيان اينكه انسان در پي زيبايي ها آفريده شده است ، گفت: انسان براي رسيدن به تجلي زيبايي ها آمده است و همه زندگي يعني زيبايي هاي انساني را به نمايش گذاشتن اساس خلقت انسان است .
دكتر احمدي نژاد با طرح اين سوال كه هنرچيست و هنرمند كيست؟ خاطر نشان كرد: هنرمندي بازآفريني زيبايي هاي عالم هستي است چرا كه عالم جاري زيبايي هاست و هنرمند اين زيبايي ها را با هنر خود بازآفريني و مجسم مي كند.
رييس جمهور با بيان اينكه هنرمندان اين ديار (عرصه شهادت) عشق و ايمان و پاكي را در گوش مردم زمزمه مي كنند، اظهار داشت : هنرمندان عرصه شهادت به ميزاني كه بالاترين جلوه انساني را در شهادت خود آفريدند و راه را براي رسيدن به عظمت هاي انساني باز كردند.
دكتر احمدي نژاد با اشاره به اينكه آينه جمال خدا كيست، تصريح كرد: انسان كامل نخست پيامبر گرامي اسلام(ص) و پس از او انسانهاي كامل يكي پس از ديگري و در دوره كنوني امام عصر (عج) است كه بالاترين جلوه خداست و محال است بدون عشق به امام عصر (عج) به دنيا آمده باشيم.
وي افزود: آنهايي كه به اوج رسيدند يكبار چشمانشان به آن جلوه جمال افتاد و از خود بيخود شدند و از اين ديار تا آسمان پركشيدند.
 


حجت الاسلام ثمري:

عاشوراي 88 چهره واقعي فتنه گران را نشان داد

 يك كارشناس مسائل سياسي گفت: هنگامي كه فتنه گران در عاشوراي 88 بيرق ها و پرچم هاي حسيني را در آتش سوزاندند، ملت تاب نياورد و همين توهين به اعتقادات بود كه به هاي و هوي فتنه گران خاتمه داد.
حجت الاسلام علي ثمري كارشناس مسائل سياسي كه در مورد حرمت شكني فتنه گران در روز عاشوراي 88 با فارس گفت وگو مي كرد، اظهار داشت: اگر بخواهيم به عمق فتنه 88 نگاه كنيم، عده اي ساده لوح را مي بينيم كه به دست استكبار جهاني و به سركردگي صهيونيسم و آمريكا بازي خوردند.
وي افزود: عاشورا و فرهنگ عاشورايي ملت ما، آمريكا و صهيونيسم را عصبي كرده بود و همين فرهنگ بود كه سبب شد تا ملت ما 8 سال در جنگ تحميلي مقابل زياده خواهي عده اي بايستد و همين ويژگي بود كه در عاشوراي سال 88 دشمن قصد توهين و جسارت به آن را داشت.
اين كارشناس مسائل سياسي با بيان اينكه عاشوراي 88 چهره واقعي فتنه گران را نشان داد، گفت: هنگامي كه فتنه گران در عاشوراي 88 بيرق ها و پرچم هاي حسيني را در آتش سوزاندند ملت ديگر تاب نياورد و همين توهين به اعتقادات بود كه به هاي و هوي فتنه گران خاتمه داد.
ثمري ادامه داد: ملت مسلمان ايران در 9 دي براي حمايت مجدد از رهبر انقلاب شان به ميدان آمدند و اين حضور آنقدر پررنگ بود كه دشمنان داخل و خارج را متحير ساخت.
وي با بيان اينكه فرهنگ حسيني و عاشورايي رمز نجات در بحران ها بوده است، تصريح كرد: دشمن از فرهنگ حسيني ما ضربات بسياري را خورده است كه از جمله اين ضربه ها مي توان به دفاع 8 سال در جنگ تحميلي، غائله كردستان، خلق تركمن و خلق بلوچ اشاره كرد.
اين كارشناس مسائل سياسي با اشاره به سخنان برخي از سران فتنه براي حضور مجدد در انتخابات گفت كه اين افراد انسان هاي ساقط شده اي هستند كه ديگر مورد مقبوليت مردم قرار نخواهند گرفت و حوادث سال 88 نشان داد اينها نمي توانند سكاندار خوبي براي جمهوري اسلامي باشند و مردم قطعا به آنها «نه» مي گويند.
 


جانبازان فاقد صورت سانحه و مدارك باليني تحت پوشش قرار مي گيرند

دولت آيين نامه اي اجرايي را تصويب كرد كه بر اساس آن جانبازاني كه فاقد صورت سانحه و مدارك باليني هستند ولي از نظر كميسيون پزشكي موضوع اين آيين نامه جانبازي آنان مورد تاييد است طبق شرايط مقرر در اين آيين نامه متناسب با ميزان جانبازي تحت پوشش قرار مي گيرند.
هيئت وزيران بنا به پيشنهاد بنياد شهيد و امور ايثارگران و به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران آيين نامه اجرايي بند (م) ماده (44) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران را تصويب كرد.
براساس اين آيين نامه، به منظور بررسي تقاضاي جانباز در كميسيونهاي موضوع اين آيين نامه ارايه گواهي و يا تاييديه معتبر از يگان هاي اعزام كننده و نهادهاي متولي مبني بر مجروحيت يا مصدوميت فرد در منطقه حادثه، شامل مشخصات فردي، نوع حادثه، انواع جراحت و زمان و مكان مجروحيت الزامي است.
 


در جلسه جامعه روحانيت مطرح شد

مسئولان از طرح مطالب اختلاف انگيز پرهيز كنند

اعضاي جامعه روحانيت مبارز تهران در جلسه اي به رياست آيت الله مهدوي كني به بررسي مسائل داخلي و خارجي پرداختند.
در جلسه جامعه روحانيت مبارز با توجه به فضاي سياسي و نزديك شدن به زمان انتخابات رياست جمهوري و شوراها به فعالان سياسي به خصوص مسئولان و چهره هاي سرشناس توصيه شده است تا از طرح مطالب اختلاف انگيز و مشكل ساز پرهيز كنند.
اعضاي اين تشكل با تاكيد بر همگرايي و تفاهم عملي اصولگرايان نسبت به هرگونه حركت تفرقه افكنانه هشدار داده و از همه اصولگرايان خواستند كه به صورت هماهنگ و متحد در صحنه انتخابات حاضر شوند.
آيت الله مهدوي كني و جامعه روحانيت مبارز ضمن تجليل از حضور هوشمندانه ملت سرافراز ايران در حماسه ماندگار 9 دي سال 88، اين حركت عظيم ملي را باعث تعميق باورهاي ملت بزرگ ايران اسلامي دانستند.
در پايان جلسه جامعه روحانيت مبارز، اعضاي آن با ابراز خرسندي از حركت اسلام خواهانه و استكبارگريز مردم مصر در تاييد پيش نويس قانون اساسي اين كشور مبتني بر شريعت اسلام، ابراز اميدواري كردند كه اين حركت در عرصه نظام سازي و ايجاد ساختار سياسي بر پايه موازين اسلامي در بيداري اسلامي منطقه الگو شود.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10