(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنج شنبه 7  دی  1391 - شماره 20392

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
در گفت وگو با كيهان مطرح شد
طرح 6 ماده اي ايران شاه كليد حل بحران سوريه
تاكيد ايران و ارمنستان بر حل مسالمت آميز بحران سوريه
با حكم احمدي نژاد صورت گرفت
الهام معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني عزيزي مشاور و رئيس مركز هماهنگي نهادها
هديه به خوانندگان
نتانياهو: مشكل ايران است اسلام در منطقه همه گير شده
آملي لاريجاني: نقش رهبري در برخورد با فتنه 88 بي بديل بود
چشم به راه سپيده
در سالروز زلزله بم مزار شهدا و جان باختگان زلزله بم گلباران شد
بازتاب گسترده رزمايش دريايي ايران در رسانه هاي خارجي
بلاروس خواهان گسترش روابط با ايران شد
قشقاوي : اعطاي حق حجاب به زنان روس در نيروگاه بوشهر مطلقا حقيقت ندارد
اخبار ادبي و هنري
كرسي قرآن كريم در سراسر كشور راه اندازي مي شود
پيام تسليت معاون رئيس جمهور به خانواده شهيدان سرويها
معاون سفير ايران در تاجيكستان:
تاجيكستان آماده هرگونه همكاري براي سرمايه گذاري از سوي ايران است
همايش ملي قرآن پژوهي و علوم پزشكي در مشهد برگزار شد
نماينده مقيم سازمان ملل در ايران:
پيشرفت پروژه ترسيب كربن در خراسان جنوبي عالي است
معاون سازمان قضايي نيروهاي مسلح:
ارتكاب جرم در نيروهاي مسلح كشور كاهش اساسي يافته است
نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي:
سهم 50 درصدي ساخت فضاي آموزشي مسكن مهر براي خيرين ناعادلانه است


در گفت وگو با كيهان مطرح شد

طرح 6 ماده اي ايران شاه كليد حل بحران سوريه

سرويس سياسي-
با گذشت قريب به دو سال از آغاز بحران سوريه كه برخلاف شروع روند بيداري اسلامي در منطقه و شمال آفريقا، حجم زيادي از تلفات انساني و ويراني را به واسطه اقدامات تروريستي و خرابكارانه گروه هاي مسلح مورد حمايت غرب و رژيم هاي مرتجع عربي در چند شهر اين كشور برجاي گذاشته، اين بحران وارد فاز جديدي شده است.
پس از ناكامي محور عربي-غربي در ايجاد تجمعات گسترده و ضد حكومتي در سوريه، همزمان با آغاز قيام ملت هاي منطقه در تونس، مصر، ليبي، بحرين، اردن و چند كشور ديگر، كه با هدف انتقام گيري و جدا كردن سوريه از محور مقاومت و بويژه جمهوري اسلامي ايران صورت گرفت، اين كشورها با محوريت تركيه، قطر، عربستان و رژيم صهيونيستي اقدام به تجهيز و مسلح كردن تروريست ها در اين كشور به اميد ساقط كردن حكومت بشاراسد نمودند.
گروه هاي مسلح نيز در طي اين مدت، شديدترين جنايت هاي ضدبشري را عليه مردم بي دفاع سوريه مرتكب شده اند تا جايي كه صداي مدعيان حقوق بشر از جمله دبيركل سازمان ملل نيز از وقيحانه بودن اين جنايت ها درآمد.
همزمان با خط ايجاد آشوب، هرج و مرج و خرابكاري در سوريه، محور عربي-غربي تحركات ديپلماتيك خود را با هدف انسجام بخشيدن به معارضان سوري كه خواسته يا ناخواسته با تروريست ها هم كاسه شده اند، آغاز نمودند.
برگزاري اجلاس دوحه، اجلاس مراكش و... با حضور سران گروه هاي تروريستي تنها بخشي از اين فعاليت هاست كه تاكنون حتي نتوانسته اند يك اتحاد نسبي ميان معارضان سوري ايجاد كنند و ناكامي نتيجه اين نشست ها همزمان با تشديد جنگ رواني پيرامون احتمال حمله نظامي ناتو و غرب به سوريه عملا ثابت شده است.
در همين راستا، جمهوري اسلامي ايران كه از آغاز شروع ناآرامي ها در سوريه همواره بر ايجاد اصلاحات در سوريه و پايان دادن گروه هاي مسلح به اقدامات تروريستي تاكيد كرده است، تلاش هاي گسترده اي براي ايجاد تفاهم ميان دولت و معارضان واقعي اين كشور انجام داده است. تشكيل نشست تهران با حضور بيش از 100 نفر از معارضان و مقامات دولتي سوريه در آن تنها بخشي از اين تلاش ها بوده است.
اواخر آذرماه نيز طرح 6 ماده اي جمهوري اسلامي ايران براي حل بحران سوريه ارائه و منتشر شد كه مورد استقبال معارضان غيرمسلح سوري و دولت اين كشور قرار گرفت، كشورهاي چين و روسيه كه به طور جدي مخالف حمايت هاي غرب از گروه هاي مسلح- بخوانيد تروريست ها- در سوريه هستند نيز، موافقت خود را با كليات طرح جمهوري اسلامي ايران براي پايان يافتن بحران سوريه اعلام كرده اند. براساس طرح 6 ماده اي ايران، توقف فوري هرگونه اعمال خشونت آميز و مسلحانه در سوريه، ارائه فوري كمك هاي بشردوستانه به مردم اين كشور، انجام گفت وگوهاي ملي فراگير با حضور نمايندگان طيف ها و گرايش هاي مختلف اجتماعي، سياسي و دولت سوريه، آزادي افراد بي گناه، فراهم شدن امكان اطلاع رساني مطلوب و مبتني بر واقعيات بحران سوريه از سوي رسانه ها، و تشكيل كميته برآورد خسارت و بازسازي سوريه مورد تاكيد قرار گرفته است. كارشناسان و تحليلگران سياسي در گفت وگو با كيهان، عمل به طرح 6 ماده اي جمهوري اسلامي ايران را شاه كليد حل بحران سوريه ارزيابي كردند.
در همين رابطه منصور حقيقت پور عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت وگو با كيهان، با اشاره به برگزاري دومين نشست معارضين سوري با دولت اين كشور در آينده نزديك در تهران گفت: آنچه كه در طرح 6 ماده اي ايران بر روي آن اصرار دارد نه دولت انتقالي كه دولت آشتي ملي است.
وي گفت: برخي دولت هاي منطقه از جمله مرتجعين عرب در تلاش هستند با گسيل بيش از 30 هزار تروريست به همراه انواع تسليحات به سوريه اراده اي خارج از آنچه كه مردم اين كشور مي خواهند را بر آنان مسلط سازند.
وي با اشاره به بند سوم طرح 6 ماده اي ايران براي حل بحران سوريه گفت: ايران به دنبال دولت وحدت ملي در سوريه است، اين دولت با رياست بشار اسد به عنوان رئيس جمهور منتخب و قانوني سوريه و با حضور معارضين شكل خواهد گرفت.
حقيقت پور ادامه داد: معارضين سياسي و شخص اخضر ابراهيمي نماينده سازمان ملل در امور سوريه با طرح ايران موافق هستند.
جواد جهانگيرزاده ديگر عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز در گفت وگو با كيهان اظهار داشت: بند يك طرح 6 ماده اي ايران شاه كليد حل مشكلات سوريه است، در اين بند ايران بر توقف هرگونه اعمال خشونت تاكيد كرده است و متاسفانه برخي از كشورهاي منطقه مايل نيستند خشونت ها در سوريه متوقف شود.
وي ادامه داد: هركسي در سوريه فارغ از اينكه متعلق به كدام دسته يا گروه باشد كشته شود برخي دولت هاي منطقه و غرب از آن سود خواهند برد.
جهانگيرزاده گفت: ايران با طرح 6 ماده اي به دنبال حفظ يكپارچگي سوريه است، اين طرح مانع آن مي شود كه سوريه به لبه پرتگاه برده شود.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ادامه داد: عده اي تلاش دارند تا با مطرح كردن مطالبات بزرگ و غيرقابل دستيابي طرح 6 ماده اي ايران را تحت الشعاع قرار دهند.
جهانگيرزاده مطرح كردن بحث دولت انتقالي در شرايط كنوني را درست ندانست و گفت: بشار اسد دولت منتخب اكثريت مردم سوريه است و نبايد براي حاكميت سوريه شرط گذاشت.
آمريكا؛ پشت پرده ناآرامي هاي سوريه
حسين رويوران، كارشناس مسائل منطقه و بين الملل نيز در گفت وگو با كيهان درباره طرح 6 ماده اي جمهوري اسلامي ايران گفت: من تصور مي كنم كه شناخت بحران سوريه براي درك موضوع خيلي مهم است. در حال حاضر در سوريه بحراني در سه سطح بين المللي (تقابل آمريكا، فرانسه و انگليس با چين و روسيه)، منطقه اي (تقابل قطر، عربستان و تركيه با جمهوري اسلامي ايران) و سطح داخلي (تقابل دولت با معارضان كه 10هزار جنگجوي خارجي تكفيري و سلفي نيز آنها را همراهي مي كنند، تشكيل شده است.
وي افزود: در چنين شرايطي طرح 6 ماده اي ايران اصولي از جمله توقف خشونت و اتخاذ راه حل سياسي و مسالمت آميز براي حل بحران ارائه مي كند كه جداي از محتواي اين طرح، تن دادن معارضان و بازيگران خارجي پيرامون تحولات سوريه لازمه اجرايي شدن آن است.
رويوران در ادامه با اشاره به اين كه اكنون معارضه در سوريه حداقل در 5 جبهه سازماندهي شده اند گفت: اول، معارضين خارج كه در قطر جمع شدند؛ دوم، مخالفين داخلي و غيرمسلح كه چندي پيش هم در نشست تهران شركت كردند؛ سوم، ارتش آزاد سوريه؛ چهارم، اسلام گراهاي سلفي و تكفيري و پنجم گروه هايي از كردهاي سوريه.
در چنين شرايطي بايد بازيگران خارجي دست از حمايت از گروه هاي مسلح و تروريستي برداشته و تداركات خود را براي آنها قطع نمايند.
وي افزود: اگر آمريكايي ها تصميم بگيرند كه تداركات به تروريست ها قطع شود طبعاً كمك هاي قطر، عربستان و تركيه نيز به آنها قطع خواهد شد و اين مسئله مي تواند به آرامش نسبي در سوريه براي انجام گفت وگو ميان دولت و معارضين كمك كند.
رويوران در پايان خاطرنشان كرد كه آمريكايي ها با حمايت از القاعده و تجهيز كردن آنها در سوريه به دنبال افزايش تلفات در اين كشور هستند؛ چرا كه هر اندازه كه القاعده و ارتش سوريه از همديگر بكشند نهايتاً به نفع آمريكا خواهد بود.
صالحي؛ نسخه خارجي براي سوريه ممنوع
همچنين علي اكبر صالحي بعد از پايان جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: در چارچوب اين طرح، طرح هاي ديگري در حال ارائه است كه سفر اخير آقاي اخضر ابراهيمي به سوريه به نحوي در برگيرنده طرح شش ماده اي ايران است زيرا ما اين طرح را قبلاً به وي ارائه كرده بوديم.
وي اضافه كرد: طرح شش ماده اي جمهوري اسلامي ايران درباره سوريه طرح جامعي است كه همه ابعاد را در نظر گرفته است به طوري كه نمي شود خارج از آن كاري كرد.
صالحي گفت: در حال مذاكره هستيم تا به گونه اي بتوانيم اين بحران را در چارچوب همين طرح با هماهنگي با آقاي اخضر ابراهيمي و دوستان ديگر مانند مصر، تركيه، اندونزي، پاكستان و مالزي كه علاقه مندي خود را به اين موضوع نشان داده اند پيش ببريم البته مسئله سخت است.
وي افزود: جمهوري اسلامي ايران با تدبير به گونه اي عمل مي كند كه بحران سوريه به گونه اي سوري- سوري حل شود نه اينكه نسخه پيچي از خارج صورت گيرد.
وزير امور خارجه گفت: جمهوري اسلامي ايران اجازه نمي دهد نسخه اي از خارج براي سوريه پيچيده شود و اين را ديگران بدانند.
صالحي افزود: ما اهل منطق و گفتگو هستيم و فكر مي كنيم طرف مقابل بهتر است تا شرايط بحراني تر نشده است اقدامي انجام دهد زيرا دود اين بحران به چشم مردم مي رود.
وي گفت: غربي ها نيز اكنون مي گويند افراط گراياني به سوريه وارد شده اند و فجايعي مرتكب مي شوند البته همه مي دانند اين افراط گرايان از كجا و چگونه حمايت مي شوند اما حاميان آنان تا كي مي خواهند مسئوليت خون ريزي ها را بر دوش بكشند؟ صالحي افزود: بر فرض محال اگر فكر كنند كارشان پيش مي رود مگر مي توانند بر دريايي از خون كه ايجاد كرده اند حكومت تشكيل دهند؟
وي گفت: نمونه تفاهم و گفتگو پيش از اين در تاجيكستان با وساطت جمهوري اسلامي ايران اتفاق افتاد و در بحران اين كشور بعد از اينكه ده ها هزار نفر كشته شدند به اين نتيجه رسيدند كه بايد دور هم جمع شوند كه همين گونه هم شد و مسئله پايان يافت.
وزير امور خارجه ابراز اميدواري كرد در سوريه نيز مبارزان و حكومت دورهم جمع شوند ابتدا حكومت انتقالي تشكيل دهند و سپس انتخابات برگزار كنند و در مسير تحول به پيش بروند.

 


تاكيد ايران و ارمنستان بر حل مسالمت آميز بحران سوريه

معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه كشورمان در ديدار با وزير امور خارجه ارمنستان، خواستار حل و فصل مسالمت آميز بحران سوريه شدند.
سيد «عباس عراقچي» و «ادوارد نعلبنديان» در اين ديدار ضمن ابراز نگراني از اوضاع سوريه بر لزوم يافتن راه حل صلح آميز براي حل مسائل اين كشور و آغاز گفت و گوهاي ملي در اين كشور تاكيد كردند.
دو طرف همچنين با مداخله خارجي در امور داخلي سوريه مخالفت كرده و خواستار پرهيز از چنين رويكردي به منظور جلوگيري از تشديد مناقشه در اين كشور شدند.
حل مسالمت آميز مناقشه قره باغ براساس اصول حقوق بين الملل از ديگر موضوعات اين ديدار بود.
معاون وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در اين ديدار همچنين از رأي منفي ارمنستان به قطعنامه ضد ايراني حقوق بشر در مجمع عمومي سازمان ملل تشكر و پيام كتبي دكتر «علي اكبر صالحي» وزير امور خارجه كشورمان در اين خصوص را به همتاي ارمني وي تسليم كرد.
در اين ديدار طرفين تحولات روابط دوجانبه و برخي مسائل منطقه اي و بين المللي را مورد بررسي و تبادل نظر قرار دادند.
سيدعباس عراقچي، معاون وزير امور خارجه كشورمان در چارچوب برنامه سفر خود به ارمنستان با «آرمن موسسيان» وزير انرژي اين كشور و رئيس كميسيون مشترك همكاري هاي ايران و ارمنستان نيز ديدار و گفت و گو كرد.
عراقچي و موسسيان در اين ديدار تحولات روابط دوجانبه در حوزه اقتصادي را مورد بررسي قرار داده و بر لزوم استفاده از ظرفيت هاي دو كشور در جهت توسعه هرچه بيشتر روابط اقتصادي تاكيد كردند.
طرفين همچنين راه هاي توسعه همكاري هاي دو كشور در عرصه انرژي را بررسي كرده و لزوم حل مسائل موجود در اين زمينه را مورد تاكيد قرار دادند.
سيدعباس عراقچي معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه ايران همچنين با «شاواش كوچاريان» معاون وزير امور خارجه ارمنستان ديدار و دو طرف بر ضرورت توسعه و تعميق همكاري هاي همه جانبه تاكيد كردند.
 


با حكم احمدي نژاد صورت گرفت

الهام معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني عزيزي مشاور و رئيس مركز هماهنگي نهادها

احمدي نژاد طي احكام جداگانه اي غلامحسين الهام را به جاي ابراهيم عزيزي به عنوان معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور و عزيزي را به عنوان مشاور و رئيس مركز هماهنگي نهادها منصوب كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري در حكم صادر شده از سوي رئيس جمهور براي غلامحسين الهام آمده است: با عنايت به تعهد و تجربه و توانمندي جنابعالي به موجب اين حكم شما را به سمت «معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور» برمي گزينم.
توجه ويژه به سرمايه انساني، اصلاح رويه هاي اداري و ساختار سازماني و استفاده كامل از ظرفيت شوراي عالي اداري و تكميل ظرفيت هاي پذيرش نيروي انساني، تعيين تكليف تغيير وضعيت استخدامي و قراردادي شدن نيروهاي شركتي از جمله ماموريت هاي مهم و فوري جنابعالي است.
گفتني است، غلامحسين الهام چندي پيش نيز به عنوان سخنگوي دولت منصوب شده بود.
بنابراين گزارش، در بخشي از حكم احمدي نژاد براي ابراهيم عزيزي نيز آمده است: با تقدير و تشكر فراوان از زحمات و خدمات شما در سمت «معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور» بدين وسيله جنابعالي را به سمت «مشاور رئيس جمهور و رئيس مركز هماهنگي نهادها» برمي گزينم.
 


هديه به خوانندگان

رهبر معظم انقلاب: كساني كه در دوران دفاع مقدس سر از پا نشناخته و در صفوف دفاع مقدس شركت مي كردند، منتظران حقيقي بودند.
 


نتانياهو: مشكل ايران است اسلام در منطقه همه گير شده

«بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي در حالي رسماً آغاز كارزار انتخاباتي حزب «ليكود» و حضور خود در انتخابات پارلماني جاري آن رژيم را اعلام كرد كه با هراس از همه گير شدن اسلام در منطقه، مشكلات را ناشي از ايران دانست.
وي روز گذشته در بيت المقدس اظهار داشت كه اولويت وي در كارزار انتخاباتي اش برنامه هسته اي ايران است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از راديو اروپاي آزاد، نتانياهو فعاليت هسته اي ايران را تهديدي عليه موجوديت رژيم صهيونيستي خواند و اظهار داشت «رژيم صهيونيستي با چالش هاي بزرگي مواجه است و من وظيفه خود مي دانم كه پيش از انتخابات آن را اعلام كنم. ايران هنوز هم در حال گسترش برنامه هسته اي خود مي باشد. ايران، حماس و حزب الله را با موشك هاي خود مجهز مي سازد. اسلام در منطقه همه گير شده و رژيم هاي سياسي يكي پس از ديگري فرو مي پاشند.»
وي با كنايه مدعي شد كه «برخي از مردم منطقه با اين خطر مواجه شده اند و برخي ديگر سعي مي كنند تا از آن (اسلام) دوري كنند و پرچم سفيدنشان دهند و بگويند نه ما اسلام نمي خواهيم.»
گفتني است؛ اخيراً مردم مصر در يك همه پرسي به قانون اساسي مبتني بر شريعت اسلامي رأي دادند.
 


آملي لاريجاني: نقش رهبري در برخورد با فتنه 88 بي بديل بود

رئيس قوه قضائيه تصريح كرد كه رهبر معظم انقلاب در برخورد با فتنه بسيار صبوري كردند و آنگاه كه به اين نتيجه رسيدند كه فتنه گران به دنبال برخورد با نظام هستند، به خوبي به ارشاد مردم پرداختند كه اين هدايت مردم موجب برخورد انقلابي با فتنه گران و خلق حماسه 9 دي شد.
آيت الله آملي لاريجاني در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي با گراميداشت حماسه نهم دي، از اين حماسه بزرگ به عنوان حماسه بصيرت، دشمن شناسي و غيرت ايراني و اسلامي ياد كرد و گفت: ملت بزرگ ايران در اين روز بزرگ حماسه اي از بصيرت، دشمن شناسي، غيرت ايراني و اسلامي و مجاهدت در ميدان عمل، خلق كردند و با بصيرت كامل و در وقت مناسب پاسخ محكمي به فتنه گران سال 88 دادند و به همه كساني كه در اين مسير گام برمي دارند، فهماندند كه مردم ما ارزش هاي اسلامي خود را به هيچ قيمتي معامله نخواهند كرد.
وي با اشاره به اينكه «در جريان فتنه 88 دشمنان نظام اسلامي به دنبال ايجاد غائله بودند و عده اي نيز از درون كشور آب به آسياب دشمن ريختند» اظهار كرد: در فضايي كه دشمن ايجاد كرده بود و هياهوي فتنه گران در درون كشور، مردم با بصيرت ايران با وجدان بيدار خود به پا خاستند و اين فتنه را خاموش كردند.
آملي لاريجاني تاثير حركت مردمي و حماسه نهم دي را محدود به زمان و مكان خاصي ندانست و گفت: پيام و تاثير اين حماسه بزرگ، جاودان و تاريخي است و اكنون هم دشمنان داخلي و خارجي نظام مي دانند كه مردم انقلابي و با بصيرت ما همواره بيدار و هوشيارند و با كساني كه بخواهند با جنجال هاي سياسي و فتنه گري ها از مسير انقلاب و قانون اساسي عبور كنند، برخورد قاطع خواهند بود.
آيت الله آملي لاريجاني با تاكيد بر اين كه نقش مقام معظم رهبري در برخورد با فتنه سال 88 بي بديل بود، گفت: مقام معظم رهبري در برخورد با اين فتنه بسيار صبوري كردند و آنگاه كه به اين نتيجه رسيدند كه فتنه گران به دنبال حق و حقوق قانوني نبوده بلكه مي خواهند با نظام برخورد كنند، به خوبي به ارشاد مردم و بيدار كردن بصيرت مردم پرداختند كه موجب برخورد انقلابي با فتنه گران و خلق حماسه نهم دي ماه شد.
رئيس دستگاه قضا در ادامه به موضوع تصويب قطعنامه حقوق بشري در مجمع عمومي سازمان ملل عليه ايران اشاره كرد و گفت: برخوردهاي دوگانه سازمان ملل با نظام اسلامي ايران براي همه ما تكراري شده است و اينك كشورهايي ما را متهم كرده و مي كنند كه خودشان نقض كننده ترين كشورها در مساله حقوق بشر هستند.
آملي لاريجاني به گزارش دادگاه اروپا درباره نقض حقوق بشر آمريكا از طريق سازمان سيا اشاره و تاكيد كرد: در اين گزارش همگان ديدند كه چگونه سازمان سيا در اروپا به شكنجه، ربايش و حتي تجاوز جنسي به افراد پرداخته است و افراد صدمه ديده در خود آمريكا نتوانستند از حقوق پايمال شده خود، دفاع كنند و با اين وجود چگونه باز هم اين كشور خود را مدعي حقوق بشر مي داند.
رئيس قوه قضائيه افزود: آمريكايي ها در حالي از حقوق بشر دم مي زنند كه از كشورهايي حمايت مي كنند كه رنگ انتخابات را نديده اند و در قبال كشوري مانند بحرين نيز كه مدت هاست به حقوق ملت تجاوز مي شود سكوت اختيار كرده اند و بلكه حمايت هم مي كنند چون كه در اين كشور پايگاه نظامي دارند.
آيت الله آملي لاريجاني تصريح كرد: نظام اسلامي ايران نه از باب قطعنامه هاي حقوق بشري بلكه براساس ارزش ها و احكام اسلامي و قرآني كه شالوده اين نظام است، خود را ملزم به رعايت حقوق بشر مي داند و اگر تجاوزي هم به حق و حقوق افراد شود، خود نظام برحسب اعتقاد اسلامي خود و وظيفه اي كه دارد با آن برخورد مي كند، كما اينكه در قضيه فرد وبلاگ نويس همگان شاهد رسيدگي و برخورد مناسب نظام و دستگاه قضايي بودند. رئيس قوه قضائيه افزود: برخلاف غربي ها كه تنها چهره و قيافه حقوق بشري به خود مي گيرند و به مدد رسانه ها و متكي به تبليغات فريبنده، مدعي حقوق بشر هستند، نظام اسلامي ايران خود را موظف و مكلف به برخورد با نقض حقوق افراد مي داند و مسئولان قضايي و ساير مسئولان حاضر نيستند در مقابل پاره اي وهميات، دين و آخرت خود را بفروشند و در مقابل تجاوز به حقوق مردم ساكت بمانند.
براساس گزارش روابط عمومي قوه قضائيه، مسئولان عالي قضايي در اين جلسه به بحث و بررسي درباره اصلاح قانون نظارت بر رفتار قضات پرداختند.
 


چشم به راه سپيده

Email: SEPIDEH@kayhannews.ir
تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه اي ديگر با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.

آبروي صبح
مي جوشد آفتاب غزل از سبوي صبح
گل مي كند سرود فلق از گلوي صبح
با انعكاس نغمه قد قامت الصلوه
بنگر زآب چشمه عرفان وضوي صبح
ره گم نموده سالك شب زنده دار نور
زين رو بود هر آينه در جستجوي صبح
در بارگاه ذكر و دعا پير دهكده
بنشسته با دو زانوي غم روبروي صبح
فرياد استغاثه «مهدي» بيا شنو
كز ره رسيده اند شهيدان كوي صبح
در شعله ريز حادثه خيل ستارگان
مردند تا كه زنده شود آبروي صبح
دلها ز فرط وسعت اندوه شب گرفت
كي مي رسد سوار مظفر ز سوي صبح
دكتر غلامرضا رحمدل

بوي محبت
تو همچو بوي محبت ز پشت پنجره ها
درون ذهن شقايق خطور خواهي كرد
نگاه شوق و اميدم به آن دم صبحي است
كه خاك را به قدومت چو طور خواهي كرد
¤¤¤
رد پاي تو
رد پاي آمدنت
نگاه هميشگي من است
وقتي با نور صلوات، طلوع آب را به انتظار نشسته ايم
سلام بر تو اي فرزند آب و آئينه!
اسماعيل يكتايي لنگرودي

نفس عشق
ز سم مركب آن تك سوار، گل روييد
به چشم جاده چشم انتظار گل روييد
به گرمي نفس عشق، در كرانه فجر
ز چشم مردم شب زنده دار گل روييد
بيا به باغچه كوچك حياط و ببين
به يك كرشمه باران، هزار گل روييد
صداقت نفس آفتاب را ديدي؟
از اوست اين كه چنين بي شمار گل روييد
به بهت ساكت چشمت، به انتظار قسم
كز انتهاي افق، در غبار گل روييد
سيدحسن محمودي ثابت «سهيل»
 


در سالروز زلزله بم مزار شهدا و جان باختگان زلزله بم گلباران شد

رئيس جمعيت هلال احمر بم گفت: به مناسبت سالروز زلزله بم مزار شهدا و جان باختگان اين زمين لرزه گلباران شد.
به گزارش خبرگزاري مهر محمد حيدري پور اظهار داشت: در اين مراسم مسابقه دو امدادي 10 كيلومتر توسط تيم ايثار استان كرمان و نجاتگران شهرستان بم از محل جمعيت هلال احمر تا بهشت زهرا با عبور از خيابان اصلي شهر، بازار و ارگ جديد با اهداي شاخه هاي گل بر مزار جانباختگان زلزله بم برگزار شد.
وي بيان داشت: از ديگر برنامه هاي اين مراسم گلباران مزار شهدا و جان باختگان شهرهاي بم و بروات و پشترود بود كه از فراز آسمان شهر توسط بالگردها اجرا شد.
 


بازتاب گسترده رزمايش دريايي ايران در رسانه هاي خارجي

رزمايش نيروهاي دريايي ارتش و سپاه پاسداران در منطقه راهبردي خليج فارس، درياي عمان و تنگه هرمز از سوي رسانه هاي خارجي با بازتاب گسترده اي همراه شد.
شبكه خبري الجزيره درگزارشي با اشاره به رزمايش 4 روزه سپاه پاسداران در آبهاي خليج فارس كه پيش از رزمايش ولايت 91 برگزار مي شود، آورده است: تهران اوايل سال 2012 در پي تنش با آمريكا تهديداتي درباره تنگه هرمز مطرح كرده بود.
پايگاه خبري «محيط مصر» با اشاره به اينكه رزمايش هاي جديد ايران با هدف «افزايش آمادگي نيروي دريايي ايران در رويارويي با تهديدات احتمالي» برگزار خواهد شد، نوشت: اعلام برگزاري اين رزمايش ها با برگزاري كنفرانس سران شوراي همكاري خليج فارس در منامه، همزمان شده بود. كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس در بيانيه پاياني خود خواستار پايان دخالت هاي ايران در اين كشورها و حل اختلافات فيمابين به صورت مسالمت آميز شده بودند.
روزنامه «الشرق الاوسط» چاپ لندن نيز ديروز در گزارشي مفصل به بررسي رزمايش 10 روزه نيروي دريايي ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در آبهاي نيلگون خليج فارس و تنگه هرمز پرداخته است.
روزنامه «المصريون» نيز در گزارشي اعلام كرد: رزمايش هاي دريايي ايران منطقه خليج فارس، تنگه هرمز و درياي عمان را در برمي گيرد.
همچنين شبكه خبري «فرانس 24» عربي در گزارشي اعلام كرد: ايران سناريوهاي دفاعي و امنيتي را در منطقه خليج فارس آزمايش مي كند.
روزنامه «السياسه» كويت نيز در گزارشي نوشت: ايران در اواخر هفته جاري رزمايش دريايي گسترده اي در تنگه هرمز برگزار مي كند.
بنابراين گزارش روزنامه المصري اليوم، روزنامه الدستور مصر، الحيات لندن، شبكه خبري روسيا اليوم و ديگر رسانه هاي منطقه نيز امروز به بازتاب رزمايش گسترده دريايي جمهوري اسلامي در منطقه خليج فارس و تنگه هرمز پرداخته اند.
در همين راستا خبرگزاري «شينهوا» گزارشي كامل از بخش هاي مختلف رزمايش دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در خليج فارس منتشر كرده و از آن به عنوان يكي از بزرگترين رزمايش هاي دريايي در منطقه خاورميانه ياد كرده است.
همچنين پايگاه اينترنتي جروزالم پست وابسته به رژيم صهيونيستي با پوشش خبري رزمايش دريايي جمهوري اسلامي ايران آورده است: رزمايش دريايي ايران نشان مي دهد اين كشور از توانايي كاملي براي بستن تنگه هرمز در مواجه با تحريم هاي غربي برخوردار است.
بنابراين گزارش «ياهو نيوز» به نقل از رويترز برگزاري رزمايش «ولايت 91» را پاسخ قاطع ايران به تهديدات كشورهاي غربي در مورد ادامه فعاليت هاي هسته اي تهران معرفي كرد.
در همين راستا «العربيه» در پايگاه اينترنتي خود نوشت: پس از شكار پهپاد جاسوسي آمريكا توسط سپاه پاسداران ايران، اين كشور رزمايشي براي نشان دادن توانايي هاي نظامي خود در آب هاي خليج فارس برگزار مي كند تا به هر متجاوزي در مورد پيامدهاي ورود به خاك ايران هشدار دهد.
براساس اين گزارش، «چاينا ديلي» به معرفي تجهيزات نظامي به كار گرفته شده در رزمايش 6 روزه ايران در آب هاي جنوبي كشور پرداخته و از موشك ها، زيردريايي، سيستم رادار و ديگر دستاوردهاي نظامي ايران به عنوان سد دفاعي كشور در برابر تهديدات خارجي ياد كرده است.
همچنين «گلف نيوز» كشورهاي عربي همسايه با ايران را خطاب قرار داده و آورده است: نبايد توان نظامي ايران را دست كم گرفت. تجهيزات دفاعي اين كشور در مقايسه با ديگر كشورهاي همسايه برتري انكارناپذيري دارد.
در اين باره پايگاه صهيونيستي «آروتزشوا» با انتشار اخباري از رزمايش دريايي ايران نوشت: ايران توان دفاع از مرزهاي آبي خود را به رخ كشورهاي غربي كشيد.
گفتني است، رزمايش نيروي دريايي سپاه پاسداران با نام «فجر 91» از روز سه شنبه 6 دي در منطقه مشترك گازي ايران و قطر در حال برگزاري است و رزمايش دريايي ارتش نيز با نام «ولايت 91» از روز جمعه 8 دي در منطقه اي به وسعت يك ميليون كيلومتر مربع در خليج فارس برگزار خواهد شد.
جديدترين پروژه موشكي نيروي دريايي ارتش
در همين حال، نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با همكاري صنايع دفاع و دانشگاه دريايي امام خميني(ره) نوشهر موفق به طراحي و ساخت سامانه اي جديد در زمينه پرتاب موشك ها شده كه اين پروژه شامل موضوعاتي نظير نحوه پرتاب موشك، افزايش برد و دقت در اصابت موشك هاي دريايي مي شود.به گزارش فارس، از آنجايي كه امروز تمام يگان هاي شناور رزمي ارتش به انواع موشك هاي كروز بردكوتاه و متوسط سطح به سطح مجهز است، بكارگيري اين سامانه مي تواند جهش بلندي در ارتقا توان رزم موشكي اين شناورها در سطح دريا تلقي شود.
 


بلاروس خواهان گسترش روابط با ايران شد

وزير امور خارجه بلاروس در ديدار خداحافظي سفير ايران در مينسك بر تعميق و گسترش روابط دو كشور تاكيد كرد.
سيد «عبدالله حسيني» سفير جمهوري اسلامي ايران در مينسك و «ولاديمير ماكي» وزير امور خارجه بلاروس ضمن بررسي ابعاد روابط دو كشور، در خصوص چشم انداز همكاري هاي آينده ايران و بلاروس گفت وگو كردند.
در اين ديدار كه در آستانه پايان ماموريت سفير جمهوري اسلامي ايران صورت گرفت، وزير امور خارجه بلاروس ضمن قدرداني از نقش ارزنده سفير جمهوري اسلامي ايران در گسترش روابط دو كشور گفت: در چهار سال گذشته پيشرفت هاي زيادي در روابط ايران و بلاروس صورت گرفته است.
وزيرخارجه بلاروس با تاكيد بر اينكه بلاروس و ايران و مقامات ارشد دو كشور داراي افكار و ديدگاه هايي مشابه و مشترك در خصوص مسائل جهاني هستند، عنوان كرد: با قاطعيت عنوان مي كنم روابط سياسي ما همانگونه كه مستحكم است باقي خواهد ماند . بايد در همين چارچوب روابط خود را تحكيم ببخشيم و اين ديدگاه، اساس راهبرد روابط ما است.
سفير جمهوري اسلامي ايران در مينسك نيز در اين ديدار گفت: با تكميل پروژه هاي در دست اجراي كنوني از سوي بخش خصوصي ايران در بلاروس، حجم سرمايه گذاري ايران در اين كشور به 2 ميليارد دلار بالغ خواهد شد.
به گزارش فارس، حسيني همچنين از تبادل بيش از 300 هيئت سياسي، اقتصادي، علمي و فرهنگي بين دو كشور و امضاي حدود 110 پروتكل بين مقامات دولتي و خصوصي در زمينه هاي مختلف به عنوان بخشي از دستاورهاي همكاري دو كشور در سال هاي اخير ياد كرد.
 


قشقاوي : اعطاي حق حجاب به زنان روس در نيروگاه بوشهر مطلقا حقيقت ندارد

معاون كنسولي مجلس و امور ايرانيان وزارت خارجه كشورمان تشريح كرد: اعطاي حق حجاب به زنان روس در نيروگاه بوشهر مطلقا حقيقت ندارد.
«حسن قشقاوي» معاون كنسولي مجلس و امور ايرانيان خارج از كشور وزارت خارجه كشورمان درباره اخبار منتشر شده مبني بر اعطاي حق حجاب به زنان روس در نيروگاه بوشهر اظهار داشت: براساس گزارشات واصله از دفتر نمايندگي وزارت خارجه در بوشهر و مقامات استانداري اين استان، اعطاي حق حجاب به زنان روس مطلقا حقيقت ندارد. وي با بيان اينكه نه در قرارداد بين روسيه و سازمان انرژي اتمي و نه در توافقات محلي چنين چيزي وجود خارجي ندارد، خاطرنشان كرد: زنان روس شاغل در نيروگاه بوشهر در كنار مردان روس در منطقه و شهركي كه براي اسكان آنها در نظر گرفته شده زندگي مي كنند و در صورت تردد به داخل شهر نيز به طور شايسته به موازين اخلاقي و عرف جامعه متدين بوشهر احترام مي گذارند.
به گزارش فارس، معاون وزير خارجه افزود: موضوعي به نام حق حجاب نه با روس ها و نه با بقيه كاركنان خارجي مشغول به فعاليت در ايران وجود ندارد.
اخيرا اخباري مطرح شد مبني براينكه زنان روس شاغل در نيروگاه بوشهر مبالغي را تحت عنوان حق حجاب دريافت مي كنند.
 


اخبار ادبي و هنري

تخفيف 95 درصدي! به كتاب هاي بحث برانگيز
در حالي كه وزارت ارشاد در نامه اي به صدا و سيما از تبليغ كتاب هاي فجر آن هم با پيشوند «ملي» گلايه كرده و خواستار توقف اين تبليغات شده ولي مديركل روابط عمومي رسانه ملي اقدام سازمانش را كاملا قانوني مي داند.
با گذشت چند روز از خبر انتشار اين نامه كه سازمان صدا و سيما وجود آن را نه تاييد كرد نه رد، تبليغات كتاب ها همچنان از رسانه ملي روي آنتن مي رود تا جايي كه برخي رسانه ها خبر دادند كه تعرفه تخفيف 95 درصدي به دليل ارائه بيانات امام علي(ع) در تبليغات، شامل حال ناشر شده و وي 6 ميليارد تومان پول تبليغ به صدا و سيما پرداخته است.
سيدنقي سهرابي مديركل روابط عمومي صدا و سيما با بيان اين كه چنين نامه اي به دست روابط عمومي سازمان نرسيده است، اظهار كرد: چندي پيش يكي از روزنامه ها اين موضوع را بررسي كرده بود و من صحبت هاي مسئولان ارشاد را خواندم. با اين حال من از اين نامه بي خبرم.
وي در گفت وگو با مهر تاكيد كرد: قطعا متقاضي پخش اين تبليغات براي مجوزهاي لازم اقدام كرده است. صدا و سيما نيز بدون ارائه اين مجوزها اقدام به پخش تبليغات نكرده است. حتي خود من از حوزه بازرگاني صدا و سيما موضوع را جويا شدم و آنها به من اطلاع دادند، ناشر مربوطه طبق روال مراجعه كرده و تخفيفي كه برايش در نظر گرفته شده چيزي است كه قانوناً به همه كساني كه در حوزه كتاب و نشر فعاليت مي كنند، تخصيص پيدا مي كند.
سجادپور استعفا داد!
سيدعليرضا سجادپور، روز گذشته از سمت معاونت فعاليت هاي سازمان سينمايي كشور استعفا داد. جواد شمقدري رئيس سازمان سينمايي با اين استعفا موافقت كرده است.
سجادپور در متن استعفانامه خود خطاب به رئيس سازمان سينمايي نوشته است: «پيرو مذاكرات قبلي و درخواست هاي مكرر، مجددا از جنابعالي مي خواهم با استعفاي اينجانب از معاونت امور فعاليت هاي سازمان سينمايي موافقت كنيد چرا كه بازگشت به دنياي تهيه و توليد فيلم، همواره تمايل و علاقه نخست اينجانب بوده است.»
شمقدري نيز در پاسخ، ضمن پذيرش درخواست استعفاي سجادپور خطاب به وي نوشته است: «بديهي است تا تعيين جايگزين، نسبت به رتق و فتق امور ادامه خواهيد داد.»
فيلمساز سياه پوست: آمريكا عليه سياهان هولوكاست كرد
كارگردان سياه پوست هاليوود با انتقاد از ساخت يك فيلم نژادپرستانه در آمريكا گفت: برده داري سياهان آمريكا يك هولوكاست بود.
«اسپايك لي» كارگردان فيلم «مالكوم ايكس» در گفت وگويي تلويزيوني با اعلام تحريم تماشاي فيلم «جانگوي آزاد شده» گفت: اين فيلم توهيني به اجداد سياه پوست من است. اين فيلم را هرگز نخواهم ديد.
وي همچنين با انتشار يادداشتي در فضاي مجازي رفتار وحشيانه با برده هاي سياه پوست را در اين فيلم به شدت هدف انتقاد قرار داد.
كتاب خاطرات و نوحه هاي آهنگران رونمايي شد
كتاب «خاطرات و نوحه هاي» صادق آهنگران روز گذشته در محل كافه اوج رونمايي شد.
علي اكبري گردآورنده خاطرات آهنگران در اين مراسم گفت: ما براي جمع آوري و انتشار اين مجموعه ارزشمند سختي هاي بسياري را متحمل شديم اما به لطف خدا كتاب خاطرات و نوحه هاي حاج صادق آهنگران با كيفيت مطلوب و نظر مساعد خود اين مداح دوران دفاع مقدس به بازار آمد.
به گزارش ايرنا، وي ادامه داد: جمع آوري بخش هاي مختلف اين اثر از سال 88 آغاز شد كه فصل هاي مختلفي را از جمله خاطرات، نوحه ها و وقايع مهم زندگي صادق آهنگران در مقطع زماني سال 1358 تا زمان رحلت امام خميني(ره) بيان مي كند.
كتاب فروشي هاي انگليس بسته مي شوند!
تلاش براي باز نگه داشتن كتاب فروشي ها معضلي است كه امسال مردم انگليس با آن مواجه بودند.
به گزارش شهر كتاب، در سال 2010 تا 2011 حدود 146 كتاب فروشي و در سال گذشته حدود 200 كتاب فروشي در انگليس بسته شده است. در انگلستان، چهار هزار و 256 كتاب فروشي وجود دارد كه بعضي از آن ها كتاب فروشي هاي زنجيره اي هستند و شعب مختلف خود را بسته اند. كتاب فروشي هايي كه از شمال تا جنوب انگلستان نسل به نسل تا به امروز رسيده اند و در اشاعه فرهنگ، تمدن و رشد فكري جامعه در هر دهه نقشي را ايفا كرده اند، امروز درشان بسته شده است. آمار، رشد 3/4 درصدي بسته شدن كتاب فروشي ها نسبت به سال گذشته و 7/6 درصدي نسبت به پنج سال گذشته را نشان مي دهد. مدير انجمن كتاب داران ارشد انگليس مي گويد در بين مراجعه كنندگان كتاب، بيشتر افراد خواهان قرض گرفتن كتاب هستند و تمايلي به خريد آن ندارند. با اينكه مقام هاي مربوط در انگليس سعي در كتمان موضوع بسته شدن كتاب فروشي هاي اين كشور دارند اما اين روند هم چنان ادامه دارد. مقامات ارشد خواهان كمك نقدي مردم براي باز نگه داشتن كتاب فروشي ها شده اند.
 


كرسي قرآن كريم در سراسر كشور راه اندازي مي شود

معاون شوراي عالي قرآن گفت: كرسي قرآن با همت بنياد خاتم الاوصياء(ص) در كشور راه اندازي مي شود.
به گزارش ايرنا، «محمدتقي ميرزاجاني» شامگاه سه شنبه در نشست طرح راه اندازي كرسي تلاوت قرآن كريم در سنندج افزود: در گام نخست اين طرح در 3 استان داراي اولويت و واجد شرايط شامل سيستان و بلوچستان، كردستان و هرمزگان اجرا مي شود.
وي با يادآوري اينكه طرح فوق پس از برگزاري دور نخست و جمع بندي نقاط ضعف و قوت كار و تأمين منابع مالي، در ساير استان ها نيز اجرا مي شود، گفت: اين طرح در راستاي فرمايشات رهبر معظم انقلاب در رمضان سال 87 در جمع قاريان كشور مبني بر برگزاري محافلي با محوريت قرآن و همچنين ترويج نهضت قرآن آموزي به اجرا در مي آيد.
مجري طرح كرسي تلاوت قرآن كريم اظهار كرد: در راستاي اجراي طرح فوق، هر ماه يك محفل بزرگ قرآني براي قرآن دوستان و علاقه مندان به شركت در اين محافل معنوي برگزار مي شود.
به گفته وي در كنار برنامه مستمر محافل معنوي، در 3 مناسبت ويژه مذهبي و ملي طول سال نيز 3 محفل بزرگ قرآني در اين استان ها برگزار خواهد شد.
ميرزا جاني، معطر كردن فضاي جامعه به عطر تلاوت قرآن و ساير نغمه هاي الهي به منظور ايجاد انس با قرآن كريم، ترويج فرهنگ قرآن خواني و شنيدن قرائت قرآن، ترويج هنر قرائت، و ايجاد بستر شناسايي براي رشد قاريان مستعد را از اهداف اين طرح عنوان كرد.
معاون ارتباطات شوراي عالي قرآن كشور با تأكيد بر حمايت و پشتيباني دستگاه هاي متولي براي اجراي هر چه بهتر اين طرح گفت: اميد مي رود برگزاري اين طرح موجب رشد و توسعه هر چه بيشتر فعاليت هاي قرآني و شناسايي استعدادهاي قرآني در سطح كردستان باشد.
 


پيام تسليت معاون رئيس جمهور به خانواده شهيدان سرويها

شهرستانها-
معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران در پيامي ضايعه درگذشت پدر شهيدان سرويها را به امام زمان(عج)، رهبر انقلاب، خانواده داغدارشان و مردم شهيدپرور ايران اسلامي تسليت گفت.
به گزارش روابط عمومي بنياد شهيد و امور ايثارگران استان خراسان رضوي در متن پيام مسعود زريبافان آمده است: مرحوم حاج قاسم سرويها پدر شهيدان سرافراز محمد و محمدهادي سبكبال پرگشود و به سوي معبود خود شتافت، به روح اين سفر كرده به ملكوت و ارواح تابناك فرزندان شهيدش درود مي فرستم.
در ادامه اين پيام تسليت آمده است: پدري كه خالصانه و براي رضايت حضرت حق از عزيزترين سرمايه هاي خويش گذشت تا روح قدسي آن طاهران ملكوت، حافظ و پاسدار نظام و ميهن اسلامي مان باشد.
در بخش ديگر اين پيام آمده است: اينجانب به نمايندگي از جامعه ايثارگري ضمن عرض تسليت به امام زمان(عج)، نايب بر حق ايشان رهبر انقلاب، مردم شهيدپرور و حزب الله و همدردي با شما خانواده محترم، از خداوند متعال علو درجات براي آن عزيز سفر كرده و صبر جميل براي بازماندگان مسئلت مي كنيم به يقين روح بلند آن مرحوم در بالاترين مراتب بارگاه قدسي با سالار و سرور شهيدان محشور و همجوار خواهد شد.
گفتني است به مناسبت درگذشت پدر شهيدان سرويها استاندار خراسان رضوي نيز در پيامي به بازماندگان آن مرحوم تسليت گفت.
 


معاون سفير ايران در تاجيكستان:

تاجيكستان آماده هرگونه همكاري براي سرمايه گذاري از سوي ايران است

شهركرد- خبرنگار كيهان:
هيئت تجاري و بازرگاني ايران با محوريت استان چهارمحال و بختياري وارد شهر دوشنبه پايتخت كشور تاجيكستان شدند و در فرودگاه اين كشور مورد استقبال رايزن اقتصادي سفارت جمهوري اسلامي ايران قرار گرفتند.
به گزارش خبرنگار اعزامي كيهان از شهركرد، اعضاي اين هيئت در ابتداي ورود خود به تاجيكستان در سفارت ايران حضور يافتند و با معاون سفير و رايزن اقتصادي اين سفارتخانه ديدار و گفت وگو كردند.
در اين ديدار مديركل هماهنگي امور اقتصادي و بين الملل استانداري استان چهارمحال و بختياري و رئيس هيئت تجاري ايران اعزامي به تاجيكستان در سخناني گفت: اين هيئت تجاري در طول يك هفته حضور خود در كشور تاجيكستان پيرامون توسعه بازارهاي هدف صادراتي، تعامل و مذاكره با تجار و بازرگانان تاجيكستان به منظوره بهره گيري از ظرفيت هاي دو كشور در جهت توسعه تجاري، شناسايي قابليت هاي تجاري و سرمايه گذاري ايران به سرمايه گذاران تاجيكستان و برگزاري جلسات با اتاق بازرگاني و سازمان سرمايه گذاري تاجيكستان با هدف گسترش روابط تجاري بحث و بررسي و تبادل نظر صورت مي گيرد.
علي شهريارپور با اشاره به نوع و ميزان رابطه تجاري بين ايران و تاجيكستان، صنايع غذايي، صنايع معدني، پوشاك، نساجي، صنايع دستي و صنايع فلزي به ويژه فولاد و آلومينيوم را از مهمترين قابليت هاي توسعه در روابط تجاري بين دو كشور نام برد.
معاون سفير ايران در تاجيكستان نيز ضمن ابراز خرسندي از حضور هيئت تجاري و بازاريابي كشورمان به تاجيكستان گفت: مناسبات جمهوري اسلامي ايران و جمهوري تاجيكستان بويژه در بخش هاي اقتصادي و تجاري به پشتوانه اشتراكات ويژه و بي بديل فرهنگي و تاريخي و مذهبي و زباني از زمان استقلال تاجيكستان تاكنون همواره كشور مسير پيشرفت توسعه را پيموده است.
داوود حسيني با اشاره به اين كه 97 درصد مردم تاجيكستان مسلمان و علاقه مند به اهل بيت«ع» و همچنين ايران هستند افزود اين علاقه باعث شده كه مردم تاجيكستان از كالاهاي ايراني استقبال شايان توجهي كنند.
حسيني ادامه داد هر چند ظرفيت ها و امكانات بالقوه دو كشور به منظور گسترش روابط اقتصادي و بازرگاني فراتر از فعاليت هاي صورت پذيرفته به نظر مي رسد اما مراودات تجاري و فعاليت هاي اقتصادي بخش ها و شركت هاي مختلف ايراني در تاجيكستان به مدد اراده عالي سران دو كشور و همت صاحبان فن و سرمايه و فعالان اقتصادي دو كشور قابل توجه و در خور تقدير بوده است.
وي سطح روابط سياسي و اقتصادي بين كشورهاي تاجيكستان و ايران را بسيار مطلوب توصيف كرد و گفت با توجه به اين روابط، سطح مناسبات اقتصادي دو كشور در ابعاد كمي و كيفي طي ساليان اخير بيش از دو برابر افزايش يافته است.
حسيني تصريح كرد: از سوي متخصصان ايراني پروژه تونل استقلال به طول بيش از 5 كيلومتر و طرح احداث سد و نيروگاه برق آبي سنگ توده 2 و كارخانه سيمان در كشور تاجيكستان در دست اجراست كه با بهره برداري از اين پروژه ها تحول فوق العاده مطلوب و چشمگيري در اين كشور به وجود خواهد آمد.
وي سپس اعلام كرد شرايط و بستر مناسب براي هرگونه سرمايه گذاري سرمايه گذاران ايراني در تاجيكستان در زمينه هاي كشاورزي، بسته بندي آب معدني، پرورش ماهي، استخراج معادن، توليد انواع شيريني و... فراهم است و مسئولان جمهوري تاجيكستان هم حمايت و همكاري با سرمايه گذاران مي كنند.
در ادامه رحمت الله صفري معاون توسعه تجارت خارجي و سياوش نظري واناني رئيس اداره بازاريابي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختياري مطالبي را ارائه دادند. ايشان عنوان كردند تجار و بازرگانان اين استان با توجه به تخصصي كه در زمينه توليد و پرورش آبزيان سردآبي و ايجاد مجتمع هاي توليد فرش دستباف دارند مي توانند در تاجيكستان در زمينه هاي فوق سرمايه گذاري كنند. آنان همچنين آمادگي اعزام استاداني جهت آموزش توليد فرش دستباف از چهار محال و بختياري را به كشور تاجيكستان اعلام كردند.
 


همايش ملي قرآن پژوهي و علوم پزشكي در مشهد برگزار شد

مشهد-خبرنگار كيهان:
همايش ملي قرآن پژوهي و علوم پزشكي با حضور اساتيد برجسته قرآني كشور و محققان در مشهد برگزار شد.
دبير علمي اين همايش با اشاره به اينكه در حال حاضر تعداد افرادي كه با هر دو حوزه قرآن و علوم پزشكي در حوزه و دانشگاه وجود دارند كافي نيست، اظهار داشت: طي سالهاي اخير تلاش هاي صورت گرفته در زمينه قرآن و علوم پزشكي دستخوش افراط و تفريط هايي قرار گرفته است.
حجت الاسلام والمسلمين احمد آقايي زاده ترابي تصريح كرد: مباحث نظري و مناسبات قرآن و علوم پزشكي، اشارات علمي قرآن در خصوص علوم پزشكي و نقد و بررسي پژوهش هاي صورت گرفته در خصوص قرآن و علوم پزشكي در گذشته از جمله محورهاي اساسي همايش مذكور است.
وي ابراز اميدواري كرد، برگزاري همايش ملي قرآن و علوم پزشكي منشأ پيشبرد ارزشهاي والاي قرآني در فعاليت هاي پزشكي باشد و افزود: از ميان 435 مقاله رسيده به دبيرخانه همايش 191 عنوان در قالب پوستر و 14 عنوان نيز در قالب سخنراني پذيرفته شده اند.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي مشهد نيز با بيان اينكه رابطه طب و قرآن رابطه مستحكمي است، اذعان داشت: گاهي اوقات غفلت هايي از مباني قرآني و ارتباط موجود ميان علوم پزشكي و اين مباني صورت مي گيرد كه برگزاري اين قبيل همايش ها در يادآوري مباحث مذكور مفيد واقع خواهد بود.
 


نماينده مقيم سازمان ملل در ايران:

پيشرفت پروژه ترسيب كربن در خراسان جنوبي عالي است

بيرجند- خبرنگار كيهان:
نشست نماينده مقيم سازمان ملل در ايران با استاندار خراسان جنوبي با موضوع بررسي پروژه ترسيب كربن خراسان جنوبي در سالن تشريفات استانداري برگزار شد.
«بالاسوبر امانيام مورالي» در اين نشست پيشرفت پروژه ترسيب كربن در خراسان جنوبي را عالي ارزيابي كرد و اين پروژه را الگويي موفق براي منطقه و جهان دانست. وي از اختصاص بودجه 15 تا 20 ميليون دلاري سازمان ملل به صورت ساليانه و در چهارچوب همكاري هاي دوجانبه خبر داد و ضمن اشاره به بازديد خود از محل اجراي اين پروژه اظهار داشت: همكاري و مشاركت بالاي مردمي از رموز موفقيت اين طرح در منطقه خراسان جنوبي است.
مورالي از ادامه همكاري هاي سازمان ملل در راستاي گسترش اين طرح خبر داد و گفت: به منظور وسيع نمودن گستره اجرايي اين طرح سازمان ملل همكاري هاي خود را گسترش خواهد داد.
استاندار خراسان جنوبي نيز در اين جلسه همكاري هاي سازمان ملل، تلاشهاي دولت و همكاري خوب مردم منطقه را از عوامل اصلي پيشرفت اين پروژه دانست و از عملياتي شدن اين طرح در 40 روستاي خراسان جنوبي خبر داد. قهرمان رشيد ضمن اعلام آمادگي اين استان براي انتقال تجربيات خود به شهرها و استان هاي مجاور و كشورهاي منطقه و جهان، مشاركت توده هاي مردم منطقه در اين طرح و ديگر عرصه هاي اجتماعي را از بارزترين و بي نظيرترين شاخصه هاي رشد دموكراسي در دنيا دانست و گفت: مشاركت مردم منطقه در عملي شدن و اجراي اين طرح بي نظير بوده است.
خاطرنشان مي سازد پروژه ترسيب كربن با هدف مشاركت مردمي در بهره برداري و مديريت عرصه هاي منابع طبيعي از سال 2004 ميلادي در منطقه حسين آباد سربيشه در فاصله 85 كيلومتري شهرستان بيرجند مركز استان خراسان جنوبي در حال اجرا است.
 


معاون سازمان قضايي نيروهاي مسلح:

ارتكاب جرم در نيروهاي مسلح كشور كاهش اساسي يافته است

همدان- خبرنگاركيهان:
معاون سازمان قضايي نيروهاي مسلح كشور و رئيس محاكم نظامي تهران، گفت: ميزان ارتكاب جرم در ميان نيروهاي مسلح كشور، با كاهش اساسي مواجه است.
حجت الاسلام عباسعلي فراتي در مجمع پيشگيري از وقوع جرم در نيروهاي مسلح استان همدان، افزود: برنامه ريزي جهت پيشگيري از جرم در نيروهاي مسلح كشور در قالب سه برنامه پنج ساله تدوين شده بود كه امسال به پايان مي رسد.
وي ادامه داد: از سال 71 تاكنون 528 مجمع كشوري و استاني در همين رابطه برگزار شده كه در كنار عوامل ديگر، براي پيشگيري و كاهش وقوع جرم بسيار موثر بوده است.
وي يادآور شد: طي دهه 60 به علت شرايط انقلابي و ارزشي حاكم بر كشور و وقوع جنگ و حضور در دفاع مقدس، جرايم نيروهاي مسلح بسيار پايين بود اما در دهه 70 بنا به دلايلي رو به افزايش گذاشت و سپس در دهه 80، سال به سال كاهش يافت به طوري كه هم اكنون برخلاف نرخ جرايم در سطح عمومي جامعه، نرخ جرايم در نيروهاي مسلح كنترل شده و در بسياري از محورها كاهش اساسي را نشان مي دهد.
وي ميزان كاهش وقوع جرم در نيروهاي مسلح كشور را بين 5/2 تا 5/37 درصد به تناسب نوع جرايم، اعلام كرد و اظهار داشت: موضوع امسال كه در مجمع هاي استاني و كشوري مورد بررسي قرار مي گيرد، كاهش جرايم مالي و عليه اموال عمومي در نيروهاي مسلح است كه درباره دلايل ارتكاب و راه هاي پيشگيري آن بحث و گفت وگو مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين فراتي از تمامي رده ها و سازمان هاي مسئول در نيروهاي مسلح خواست تا با رسيدگي به وضعيت اقتصادي و به ويژه استفاده از ابزار پاداش و تشويق، پرسنل نيروهاي مسلح و سربازان را از احتمال ارتكاب جرايم مالي دور نگهدارند.
وي خاطرنشان ساخت: ضعف ايمان و عقيده، نظارت ضعيف دستگاه هاي مرتبط و عدم آگاهي نيروها و پرسنل از عواقب و تبعات ارتكاب جرايم، از علل عمده ارتكاب جرم در نيروهاي مسلح است كه هر يك از آنها بايد مورد توجه جدي قرار بگيرد.
وي با اشاره به تلاش هاي قابل تقدير نيروهاي انتظامي در برخورد با اخلال گران امنيت و نظم عمومي و اراذل و اوباش، حساسيت اين گونه برخوردها به ويژه با توجه به انتشار از طريق رسانه هاي مجازي را يادآور شد و گفت: برخورد با جرايم چه در سطح جامعه و چه در نيروهاي مسلح بايد آهسته و پيوسته باشد و عليرغم تلاش و زحمات فراوان نيروي انتظامي كارهايي مانند برخورد و دستگيري ناگهاني و به يك باره 100 نفر از اراذل و اوباش و رسانه اي كردن آن، بايد با تامل و دقت بيشتري انجام بشود.
همچنين محمدجعفر شهبازي رئيس سازمان قضايي نيروهاي مسلح استان همدان گفت: آمار جرايم نيروهاي مسلح در استان در حد بسيار پاييني قرار دارد كه لازم است با برپايي چنين مجمع هايي اين روند ادامه يابد.
وي افزود: با توجه به شرايط فعلي اقتصادي جامعه و اعمال تحريم از سوي دشمنان، احتمال آلوده شدن به جرايم مالي در نيروهاي مسلح به عنوان يك تهديد وجود دارد كه بايد پيش از وقوع با اتخاذ تدابير و برنامه ريزي هاي موثر از آن پيشگيري شود.
 


نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي:

سهم 50 درصدي ساخت فضاي آموزشي مسكن مهر براي خيرين ناعادلانه است

شيراز-خبرنگار كيهان:
انعقاد قراردادهاي اخير و تعيين سهم 50 درصدي ساخت فضاهاي آموزشي طرح مسكن مهر براي خيرين ناعادلانه است.
صادقي نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين مطلب در جلسه شوراي آموزش و پرورش بخش زرقان گفت: اين در حالي است كه عمده اين وظيفه بر دوش سازمان راه و شهرسازي است.
وي اظهار داشت: در اين قرارداد سهم آموزش و پرورش و اداره راه و شهرسازي هريك 25درصد براي ساخت فضاهاي آموزشي مورد نياز طرح مسكن مهر تعيين شده است.
صادقي اضافه كرد: اگر چه متولي اصلي آموزش در كشور وزارت آموزش و پرورش است ولي بايد در اين زمينه ساير وزارتخانه ها و دستگاه هاي اجرايي همكاري كنند.
وي گفت: كمبود اعتبارات وزارت آموزش و پرورش به دليل عدم تحقق بودجه مشكلات عديده اي را براي اين وزارتخانه ايجاد كرده است كه بايد در اين مورد از كمك مردم و خيرين بهره جست.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10